Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.074.660 views

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:32
Kwam net boven Delft een straaljager voorbij. Is er ergens en radar waar ik die kan volgen?

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Boinkie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:38:
Kwam net boven Delft een straaljager voorbij. Is er ergens en radar waar ik die kan volgen?
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480403

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqNjvcBAjFFiQ8TaiOM2hoOKgL8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3iNr8lywb2GHrxW0mKrWkRDU.jpg?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door TheoQ op 31-05-2021 16:43 ]

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12 23:02
Bijzondere aankondiging van Boom Supersonic en United:

Be yourself, no matter what they say ...

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Boom heeft de beste kaarten in handen om een supersonic vliegtuig te ontwikkelen. Ze hebben veel investeringsgeld kunnen ophalen en hebben inmiddels een demonstrator gebouwd wat over niet al te lange termijn moet vliegen. Een klant als United is dan heel belangrijk voor het programma.

Overigens komt dit vliegtuig pas in 2029 op de markt, dus Boom heeft nog een lange weg te gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door XWB op 03-06-2021 14:00 ]

March of the Eagles

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

voske schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:52:
[Twitter]

[Twitter]
Ben benieuwd en heel sceptisch. 2029 is nog ver weg, vertragingen zijn standaard bij dit soort programma's, en ik vermoed dat United een heleboel ontsnappingsclausules in dat contract heeft laten zetten.
Ik meen me te herinneren dat indertijd zo ongeveer elke grote maatschappij ook orders voor de Concorde plaatste, en kijk eens wat daarvan terecht kwam.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:10:

Laatste keer dat ik op SPL was, op 15 maart, met 't vertrek van de laatste 747 pax. Huilend naar huis. :'( ;)
Oh ja, daarna er nog wel een keer overheen gevlogen voor opnames. Maar dat komt over 2 mnd op de buis, meld ik t.z.t. nog wel.
Alvast voor in de agenda:
Het nieuwe vliegen: De Kennis van Nu special
NPO2, 23 juni 2021 - 20:35

Aan het nadenken over een schonere aarde ontkomt ook de luchtvaartindustrie niet. De luchtvaart moet groener en duurzamer. Hoe vervuilend zijn vliegtuigen? Kan de luchtvaart duurzaam worden en zo ja, hoe? Een De Kennis van Nu special over de toekomst van het vliegen.

https://www.ntr.nl/De-Ken...-Nu-special/VPWON_1309123

In de eerste paar minuten van het programma zien jullie mij wat leuks vertellen. :)

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:14
Vreemde move in dit tijdsgewricht.

Die grote bedrijven hebben allemaal de mond vol over duurzaam ondernemen en verantwoord ondernemerschap... ga je een Mach 1.7 toestel voor de happy few aankondigen.

Om een en ander te verantwoorden krijgen we uiteraard teksten als 'net zero carbon' en 'will fly on 100% sustainable aviation fuel', maar geen enkele marketingterm kan natuurwetten veranderen. En het feit dat 2 keer zo snel vliegen meer energie kost is zo'n wet.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:50
alexbl69 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:50:
Vreemde move in dit tijdsgewricht.

Die grote bedrijven hebben allemaal de mond vol over duurzaam ondernemen en verantwoord ondernemerschap... ga je een Mach 1.7 toestel voor de happy few aankondigen.

Om een en ander te verantwoorden krijgen we uiteraard teksten als 'net zero carbon' en 'will fly on 100% sustainable aviation fuel', maar geen enkele marketingterm kan natuurwetten veranderen. En het feit dat 2 keer zo snel vliegen meer energie kost is zo'n wet.
Als je van CO2 uit de lucht brandstof maakt dan is het 100% sustainable, als het duurzaam geproduceerd en vervoerd wordt. Dus maakt voor het klimaat dan geen fluit uit hoeveel peut je verbrand. Alleen voor de portemonnee is het niet zo fijn. Net als dat verbranden van hout ook geen extra CO2 oplevert in de atmosfeer als er even veel bomen worden geplant als verbrand.

• Rannasha
  • Laatst online: 17:18

Rannasha

Does not compute.

upclocker schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:51:
[...]

Als je van CO2 uit de lucht brandstof maakt dan is het 100% sustainable, als het duurzaam geproduceerd en vervoerd wordt. Dus maakt voor het klimaat dan geen fluit uit hoeveel peut je verbrand. Alleen voor de portemonnee is het niet zo fijn. Net als dat verbranden van hout ook geen extra CO2 oplevert in de atmosfeer als er even veel bomen worden geplant als verbrand.
Het vangen van CO2 en het maken van kunstmatige brandstof is echter nog erg energie-inefficient. Je gebruikt dus een boel energie voor dit hele proces. Tenzij er duurzame energie ten overvloede is, betekent dit extra energie gebruik dat er meer fossiele brandstoffen gebruik worden.

Systemen om CO2 om te zetten in kunstmatige brandstof zijn erg interessant en moeten ook zeker aandacht krijgen, maar ze hebben pas echt nut wanneer we onze reguliere energievoorziening dusdanig ver naar duurzame energie over hebben gezet dat er plekken zijn waar er regelmatig meer duurzame energie geproduceerd wordt / kan worden dan dat er verbruikt wordt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• upclocker
Rannasha schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:55:
[...]

Het vangen van CO2 en het maken van kunstmatige brandstof is echter nog erg energie-inefficient. Je gebruikt dus een boel energie voor dit hele proces. Tenzij er duurzame energie ten overvloede is, betekent dit extra energie gebruik dat er meer fossiele brandstoffen gebruik worden.

Systemen om CO2 om te zetten in kunstmatige brandstof zijn erg interessant en moeten ook zeker aandacht krijgen, maar ze hebben pas echt nut wanneer we onze reguliere energievoorziening dusdanig ver naar duurzame energie over hebben gezet dat er plekken zijn waar er regelmatig meer duurzame energie geproduceerd wordt / kan worden dan dat er verbruikt wordt.
Helemaal mee eens hoor. Maar ik denk dat er de komende jaren wel meer onderzoek naar gedaan gaat worden om de het efficiënter te kunnen produceren. Zou inderdaad mooi zijn als ze energieoverschotten op die manier kunnen opslaan. Het betreffende vliegtuig vliegt ook pas over 10 jaar minimaal waarschijnlijk, dus ik denk dat er tegen die tijd al flinke stappen zijn gemaakt voor wat betreft sustainable aviation fuels. Persoonlijk denk ik dat hier het meeste te winnen valt voor de luchtvaart. De huidige gasturbines zijn al ontzettend efficiënt. Elektrische vliegen intercontinentaal gaat er nooit komen de komende tientallen jaren.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

voske schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:52:
[Twitter]

[Twitter]

Niet dat je veel kan veranderen, maar het lijkt wel erg op een Concorde knockoff.. Hebben ze niet gewoon de tekeningen overgekocht en zitten aanpassen? :p

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Illegal_Alien schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:02:
[...]

Niet dat je veel kan veranderen, maar het lijkt wel erg op een Concorde knockoff.. Hebben ze niet gewoon de tekeningen overgekocht en zitten aanpassen? :p
De aerodynamische wetten veranderen nou eenmaal niet. Hoe groot is het uiterlijke verschil tussen een jetliner uit de jaren 50 en een modern type nu echt?

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-12 19:56

MBV

downtime schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:50:
[...]

De aerodynamische wetten veranderen nou eenmaal niet. Hoe groot is het uiterlijke verschil tussen een jetliner uit de jaren 50 en een modern type nu echt?
motoren zijn 3x zo groot, vleugels veel langer en (naar verhouding) dunner, winglets, en de XXL jetliners van toen zijn volgens mij kleiner dan een gangbare 737...

Maar ik begrijp waar je op doelt ;)

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-12 20:27
Illegal_Alien schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:02:
[...]

[YouTube: Overture | The world's fastest airliner]

Kan me niet voorstellen dat die vierkante engine nacelles onder de vleugel efficiënt is. Dit lijkt inderdaad op een photoshop van de Concorde? 53 jaar na de eerste vlucht van de Concorde moet je toch wel een gestroomlijnder ontwerp uit kunnen poepen?

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:42

gws24

Thinking is hard!

FastFred schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:01:
[...]

Kan me niet voorstellen dat die vierkante engine nacelles onder de vleugel efficiënt is. Dit lijkt inderdaad op een photoshop van de Concorde? 53 jaar na de eerste vlucht van de Concorde moet je toch wel een gestroomlijnder ontwerp uit kunnen poepen?
Ze zijn vierkant dacht ik omdat er in de intake een metalen plaat zit die een aantal schokgolven opwekt ten bate van de compressie: Wikipedia: Intake ramp. Rechthoekig levert dan een voorspelbaar en beheersbare schokgolf terwijl het erg complex is bij een ronde of ovale vorm alhoewel dat soort vormen wel gebruikt zijn en worden.

edit: ik zie dat bv de F-35 een Diverterless supersonic inlet (Wikipedia: Diverterless supersonic inlet) gebruikt die volgens wiki simpeler en lichter is dus een beter ontwerp zou moeten kunnen maar waarschijnlijk wel duurder qua engineering en maar goed werkend tot Mach 2.

[ Voor 29% gewijzigd door gws24 op 04-06-2021 20:11 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:59:
Boom heeft de beste kaarten in handen om een supersonic vliegtuig te ontwikkelen. Ze hebben veel investeringsgeld kunnen ophalen en hebben inmiddels een demonstrator gebouwd wat over niet al te lange termijn moet vliegen. Een klant als United is dan heel belangrijk voor het programma.

Overigens komt dit vliegtuig pas in 2029 op de markt, dus Boom heeft nog een lange weg te gaan.
Ik ben heel sceptisch, buiten het tijdsgewricht met milieueisen, United? Ik weet het niet, een Amerikaanse maatschappij die een vliegtuig aanschaft met name voor buitenlandse/transcontinentale vluchten. Niet iets waar ze een trackrecord in hebben. En ik lees de route New York - London, denk dat Oneworld (met BA/AA/Iberia/Aer Lingus) ze helemaal kapot gaat concurreren. Daar is die route te lucratief voor.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tenzij die ook een zooi van die miniconcordes aan gaan schaffen kunnen ze helemaal niet concurreren want dat is een compleet andere markt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• el ix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01:02
Mit dieser Elfe stimmt was nicht...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4yqlo5Rdv6J2FD10tfp0G34OLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKyA18F9HahcyTNciz7hk3fW.jpg?f=fotoalbum_large

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

el ix schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:08:
Mit dieser Elfe stimmt was nicht...

[Afbeelding]
Iets meer duiding wellicht?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• upclocker
franssie schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:00:
[...]

Iets meer duiding wellicht?
Tel het aantal strepen ;)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Kan ook de hoek van de foto zijn lijkt mij. Hoe dank ook ben ik niet zo van de link dumps ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Lijkt mij dat ze zijn teruggekeerd nadat de motor in de staart is uitgeschakeld. Normaliter zie je 3 witte strepen achter een 'elfje'. Nu dus maar twee.
Dat en omdat op de kaart te zien is dat er even voorbij Schotland is omgedraaid, zou je dus een motor issue kunnen concluderen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De nieuwe Air Force One zou een jaar vertraagd zijn en de kosten lopen op:
Boeing has estimated the new Air Force One jets it is building may arrive a year late and cost taxpayers more than planned, a top Pentagon official said.

The aerospace giant has proposed handing over the two new presidential jets by the end of 2025, a year later than planned, acting Assistant Air Force Secretary Darlene Costello said on Tuesday during testimony before a House panel.

Boeing struck a $3.9 billion deal to replace the aging 747s, which are known as Air Force One when the commander-in-chief is on board, with then-President Donald Trump in 2018. Boeing is expected to seek more than $500 million in additional government funding for the two modified 747 jumbo jets because of an increase in costs related to the Covid-19 pandemic and a supplier’s bankruptcy, according to people familiar with the matter.

March of the Eagles

Piet91 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 21:20:
[Afbeelding]

Sinds afgelopen woensdag luchthaven Berlin-Tegel officieel geen luchthaven meer is, zijn ze daar gisteren ook met iets anders begonnen; het slopen van de daar gestalde Boeing 707.

[Afbeelding]
https://www.airliners.net...sa/Boeing-707-458/6424577

Deze Boeing 707 staat al 35 jaar - sinds 1986 - op de luchthaven gestald; eerst als gate guard bij de ingang (zie 1e foto, genomen in 1993), later bij de brandweer en een ruime 20 jaar geleden voorgoed neergezet op de plek waar ze nu nog steeds staat (weg te rotten)

Ze draagt de registratie D-ABOC maar heeft nooit voor Lufthansa gevlogen; in 1961 werd ze aan El Al geleverd. Daar was ze ook betrokken bij de Dawson's Field hijackings; het toestel was onderweg van Tel Aviv naar New York via Amsterdam en kort na vertrek uit Amsterdam werd een poging tot kaping gedaan.
Uiteindelijk kwam het toestel weer bij Boeing terecht die het cadeau gaf aan Lufthansa en zo kwam het uiteindelijk in Berlijn terecht.

Hetzelfde lot staat ook de 707 in Hamburg waarschijnlijk te wachten.
Daar staat ook al meer dan 20 jaar een 707 met de registratie D-ABOB.
Deze vloog wel ooit voor Lufthansa maar dan als D-ABOD. Nadat deze kist na uitfasering 25 jaar lang door Lufthansa Technik is gebruikt werd deze in 1999 voor een symbolische bedrag aan de luchthaven Hamburg verkocht.
Die wil er nu vanaf wegens de kosten van onderhoud.
Er is een vereniging die de 707 wil behouden, maar kans is groot dat de 707 alsnog gesloopt zal worden.

[Afbeelding]
Pogingen om deze 2e 707 te behouden zijn vruchteloos gebleken.
Afgelopen woensdag is het 60 jaar oude toestel - na ruim 45 jaar om de luchthaven te hebben gestaan - nog eenmaal versleept naar een andere locatie op de luchthaven:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E3bwPNlXoAEtwrk?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E3bwRsRXwAEFCTO?format=jpg&name=large
https://twitter.com/digro65/status/1402572946300882946

Vandaag (donderdag) zijn ze begonnen met de sloop:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51238970248_f1568e5d84_c.jpg707-430, Lufthansa, D-ABOB, D-ABOD (MSN 115/17720) by Marcel Klein, on Flickr

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-12 18:17
Lufthansa zet the 747-8 en A350 in naar Mallorca vanaf FRA en MUC waar normaal een A321 vliegt.
Wat wel weer aardig is: "Lufthansa will be offsetting the CO2 emissions generated by these extraordinary flights."

Bron: https://www.lufthansagrou...mmer-vacation-demand.html

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• PolarBear
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:36:
De nieuwe Air Force One zou een jaar vertraagd zijn en de kosten lopen op:

[...]
In ander nieuws water is nat. Twee vliegtuigen bouwen, absoluut geen alternatief en een lekkere zweem van geheimhouding (want staatsveiligheid). Daar komen nog wel wat overschrijdingen bij.

[ Voor 26% gewijzigd door PolarBear op 11-06-2021 15:26 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:24

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

PolarBear schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:24:
[...]
absoluut geen alternatief
Klopt, Airbus heeft besloten daar de vingers niet aan te branden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• daxy
PolarBear schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:24:
[...]

In ander nieuws water is nat. Twee vliegtuigen bouwen, absoluut geen alternatief en een lekkere zweem van geheimhouding (want staatsveiligheid). Daar komen nog wel wat overschrijdingen bij.
Lijkt mij een gevalletje "Shoot, Trump is nu president en twittert over ons, we geven nu korting en aan het einde als Trump weg is verrekenen we dat wel weer" 😀

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:24

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

daxy schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:57:
[...]
Lijkt mij een gevalletje "Shoot, Trump is nu president en twittert over ons, we geven nu korting en aan het einde als Trump weg is verrekenen we dat wel weer" 😀
Zou lullig zijn geweest, als Trump herkozen was.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• daxy
Freee!! schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:49:
[...]

Zou lullig zijn geweest, als Trump herkozen was.
offtopic:
Of (her)kozen wordt in 2024...

• el ix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01:02
Piet91 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:28:
[...]

Afgelopen woensdag is het 60 jaar oude toestel - na ruim 45 jaar om de luchthaven te hebben gestaan - nog eenmaal versleept naar een andere locatie op de luchthaven:
Jemig, die eerste foto: dat is hard gras waar ze over heen sleepten 8)7

Verwijderd

el ix schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:14:
[...]

Jemig, die eerste foto: dat is hard gras waar ze over heen sleepten 8)7
Vergeet niet dat het toestel een heel stuk minder weegt dan voor/na een vlucht.
Er zal geen brandstof en andere vloeistoffen, geen passagiers, geen vracht meer in zitten. En er zal ook ongetwijfeld het e.a. aan gewicht zijn verdwenen van onderdelen / interieur e.d.
En denk ook dat het geen vochtige ondergrond geweest is idd. Dat scheelt ook.

• Tom Paris
  • Laatst online: 24-12 23:51
Freee!! schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:34:
[...]

Klopt, Airbus heeft besloten daar de vingers niet aan te branden.
'Daar de vingers niet aan te branden' dekt niet echt de situatie... Een Amerikaanse president gaat uiteraard in een Amerikaans vliegtuig vliegen, Airbus weet gewoon dat ze kansloos zijn. Dat is geen kwestie van 'vingers branden' aan een complex procurement proces.

Kijk ook naar de vervanging van de KC-135 Stratotanker. Initieel won Airbus met de A330MRTT, toen heeft Boeing net zo lang gelobbyd totdat kun 767 alsnog won.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ironisch genoeg waren die nieuwe Air Force One toestellen oorspronkelijk gebouwd voor een Russische vliegtuigmaatschappij :p

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/583/22410985983_75371f6946_b.jpg
Transaero Airlines / Boeing 747-8 / EI-MOW / PAE by Bastian Ding, on Flickr

Hier zijn inmiddels veel grapjes over gemaakt, zoals Boeing dat nu alle spionagemateriaal moet verwijderen :p

Deze vliegtuigen zijn inmiddels alweer zes jaar oud.
Tom Paris schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:30:
[...]

Kijk ook naar de vervanging van de KC-135 Stratotanker. Initieel won Airbus met de A330MRTT, toen heeft Boeing net zo lang gelobbyd totdat kun 767 alsnog won.
Het ging nog iets verder dan lobbyen, er was op een gegeven moment sprake van corruptie. De Boeing CFO destijds heeft hiervoor een gevangenisstraf gekregen.

March of the Eagles

• Tom Paris
  • Laatst online: 24-12 23:51
XWB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:50:
Deze vliegtuigen zijn inmiddels alweer zes jaar oud.
Tegen de tijd dat ze operationeel zijn, zijn ze minstens 10 jaar oud. Er zijn A380's met pensioen gegaan die 'jonger' waren...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nu zijn die vliegtuigen nooit operationeel geweest, en het interieur van de VC-25B zal wel nieuw zijn.

March of the Eagles

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:49
Ik zit hier in mijn tuin in Assen en zag een vliegtuig over komen. Eens kijken wat dat is.. KL803 naar Bangkok. Het gekke is dat er een paar minuten later vlucht KL843 overkomt, ook naar Bangkok. Hoe komt dat? Is het normaal dat KLM vlak achter elkaar vliegt op dezelfde bestemming? Heb zelf wel eens gezien dat Air Transat en KLM zo ongeveer tegelijk naar Vancouver gaan maar dat waren in elk geval verschillende airliners ..

• fdss
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:23
Kalentum schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:35:
Ik zit hier in mijn tuin in Assen en zag een vliegtuig over komen. Eens kijken wat dat is.. KL803 naar Bangkok. Het gekke is dat er een paar minuten later vlucht KL843 overkomt, ook naar Bangkok. Hoe komt dat? Is het normaal dat KLM vlak achter elkaar vliegt op dezelfde bestemming? Heb zelf wel eens gezien dat Air Transat en KLM zo ongeveer tegelijk naar Vancouver gaan maar dat waren in elk geval verschillende airliners ..
KL803 gaat vanuit Bangkok door naar Manila terwijl KL843 doorgaat naar Taipei. Het is dus niet twee keer een retourtje Bangkok.
Vanmorgen is oud KLM 747-400 PH-BFV vertrokken vanuit Teruel naar Marseille.
Momenteel is ze weer vertrokken en gaat ze (waarschijnlijk) naar Tel Aviv voor 'preighter' ombouw.
https://www.flightradar24.com/VQBWM/2813b5b0

Daar staat ook al haar zusje -BFW voor dezelfde ombouw.

EDIT: nope, naar Sharjah gegaan.

Vertrek in Teruel vanmorgen:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E4BbzycUYAE7dox?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E4Bb0tSVoAIL13b?format=jpg&name=large

[ Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 17-06-2021 11:16 ]

De Boeing 737 MAX 10 maakt momenteel haar eerste vlucht: https://www.flightradar24.com/BOE101/281a29b7

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E4LjLeQVkAIafMR?format=jpg&name=large

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Weer een 787 door het landingsgestel gezakt.
https://www.luchtvaartnie...airways-787-kust-de-grond

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-12 11:26

4POX

Everybody is wired

Ik dacht dat je de cockpit niet meer mocht bezochten. Op de Instagram accounts van Laurens ten Dam en Thomas Dekker (Gepensioneerde prof wielrenners) zag ik een foto van de heren in een cockpit.

AKA Rinkel weblog

• CyBeR
  • Niet online
4POX schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:56:
Ik dacht dat je de cockpit niet meer mocht bezochten. Op de Instagram accounts van Laurens ten Dam en Thomas Dekker (Gepensioneerde prof wielrenners) zag ik een foto van de heren in een cockpit.
Buiten de VS mag dat zover ik weet nog gewoon, hoewel 't vaak wel tegen de regels van 't bedrijf is.

En op de grond is 't ook in de VS geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 20-06-2021 11:59 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:33
Dit is cool!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Verwijderd

Programma a.s. woensdag over duurzamer vliegen, waar ik aan heb mee mogen werken. Check alvast de promo:

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-12 10:34
Klein tourtje van de A350. Ook van de computerruimte onder de cockpit.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Iemand dit nog gezien? Ik kwam er pas vanmiddag achter en dat was dus te laat om naar Friesland te rijden.
https://www.omropfryslan....etje-van-bartlehiem-wordt

De Antonov 225 vliegt weer: https://www.flightradar24.com/ADB359F/28258ed8

4 juni heeft die een testvlucht gemaakt vanaf Hostomel, Kiev.
Daarvoor was haar laatste vlucht op 3 augustus 2020.

In other Antonov news :P

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E4gkypSWEAA2Os5?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E4gk3vlXwAM3Pgr?format=jpg&name=large

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Lol, 2 stuks nog wel, als dit al is wat er overgebleven is ben ik benieuwd hoe enorm veel bier ze daar wel niet drinken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:47:
Programma a.s. woensdag over duurzamer vliegen, waar ik aan heb mee mogen werken. Check alvast de promo:
[YouTube: Promo: Het nieuwe vliegen: De Kennis van Nu special]
Voor wie het gemist heeft en terug wil zien:

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:50

Garyu

WW

En dan kan je bedenken dat dit een van de modernste vliegtuigen is die momenteel vliegen, qua avionics, waar tenminste multicores meevliegen en in gebruik zijn. In andere semi-moderne vliegtuigen, vind je nog veel meer/grotere racks.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Piet91 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:35:
De Antonov 225 vliegt weer: https://www.flightradar24.com/ADB359F/28258ed8

4 juni heeft die een testvlucht gemaakt vanaf Hostomel, Kiev.
Daarvoor was haar laatste vlucht op 3 augustus 2020.
En weer onderweg naar huis vanuit Brize Norton: https://www.flightradar24.com/ADB359F/282bef2f

Lijkt over Nederland heen te komen. Het is helder weer, lang licht dus die zie en hoor je straks wel overkomen.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:21:
[...]

En weer onderweg naar huis vanuit Brize Norton: https://www.flightradar24.com/ADB359F/282bef2f

Lijkt over Nederland heen te komen. Het is helder weer, lang licht dus die zie en hoor je straks wel overkomen.
Hoorde niks. Maar genoeg op Schiphol en Eindhoven gehoord..
Zag hem wel overkomen, blijf het een speciaal toestel vinden.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12 20:54

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Er viel weinig te horen, op 10km hoogte, wel gespot:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51269444670_c7f3c0584a_c.jpgAntonov AN-225 by René Gesink, on Flickr

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• anandus
  • Niet online
Parachutistenvliegtuig landt in greppel bij snelweg, geen gewonden

Netjes gedaan door meneer of mevrouw piloot
En natuurlijk de nodig dosis geluk :P

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 25-06-2021 11:13 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:29
anandus schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:12:

https://www.radarbox.com/data/registration/PH-FST

Zie de landing helaas hier niet terug.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-12 10:34
Ik zie alleen de vluchten van gisteren daar. Hij is vandaag in de greppel terecht gekomen.

• SnowDude
  • Laatst online: 17-12 14:38
Lijkt me wel een afgeschreven kist, met die vleugel zo. Maar ik ben ook maar een leek

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Garyu

Garyu

WW

Wat zeggen ze ook alweer? “A 'good' landing is one from which you can walk away. A 'great' landing is one after which they can use the plane again."

Goede landing dus :+

[ Voor 6% gewijzigd door Garyu op 25-06-2021 12:08 ]

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Een noodlanding net na opstijgen, brrr. Dat is (naast een stall met een vol vliegtuig) wel het engste dat ik me als skydiver kan voorstellen. . . Wel iets dat bij de basis opleiding tot parachutist al wordt behandeld, maar komt gelukkig zelden voor (met 1 motorige kisten die ook geen porter zijn dan).

De JMP (cessna grand caravan) heeft jaren geleden een ontplofte motor gehad op 9000ft en dat was eigenlijk qua veiligheid een non issue: alle skydivers incluis AFF leerlingen er netjes en rustig uit (OK boven Vaassen danwel) en de JMP netjes op de zwevers' grasbaan geland (na een paar s-bochten om hoogte te verliezen).

Maar dit? Brrr. Blij dat ik er niet in zat. Geen idee of de FST nog gefixt kan worden...
En dit is vast ook weer koren op de molen van die blauwbloed van Platform Vliegtuighinder Teuge 😕 :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmHW1urqj65JZW8WtjvuF2INVAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWyx3FoT4pY6NBV1s2v2VUN4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door dragon2 op 25-06-2021 15:01 ]

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:29
dragon2 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:10:
[...]

Een noodlanding net na opstijgen, brrr. Dat is (naast een stall met een vol vliegtuig) wel het engste dat ik me als skydiver kan voorstellen. . . Wel iets dat bij de basis opleiding tot parachutist al word behandeld, maar komt gelukkig zelden voor (met 1 motorige kisten die ook geen porter zijn dan).

De JMP (cessna grand caravan) heeft jaren geleden een ontplofte motor gehad op 9000ft en dat was eigenlijk qua veiligheid een non issue: alle skydivers incluis AFF leerlingen er netjes en rustig uit (OK boven Vaassen danwel) en de JMP netjes op de zwevers' grasbaan geland (na een paar s-bochten om hoogte te verliezen).

Maar dit? Brrr. Blij dat ik er niet in zat. Geen idee of de FST nog gefixt kan worden...
En dit is vast ook weer koren op de molen van die blauwbloed van Platform Vliegtuighinder Teuge 😕 :(

[Afbeelding]
Op deze foto lijkt die wel over de sloot gesprongen te zijn om vervolgens een u-turn te hebben gemaakt.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• dragon2
  • Niet online
Morpheusk schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:49:
[...]

Op deze foto lijkt die wel over de sloot gesprongen te zijn om vervolgens een u-turn te hebben gemaakt.
Ik denk het ook.

Disclaimer: ik ben geen lid meer van de Skydive vereniging (vpct) dus ik heb de verstuurde email niet gehad. Wel heb ik begrepen dat deze piloot (top piloot, heb ik veel mee gevlogen) ook veel ervaring heeft met zweefvliegtuigen.

Volledige speculatie:
Je duikt een hoek van een veld in om meer lengte te hebben om het einde van het veld te vermijden. Of misschien om schuin de sloot over te gaan of om dwars voor de sloot te eindigen misschien.
Anyway in dit geval is hij de sloot over gekomen (knap!) alleen stond daarna een bord dat aan gort is (goed te zien op 1 van de nieuwsvideos) en is hij daardoor of door een obstakel (de greppel?) iets later nog andersomgedraaid?

De skydive deur zit aan de linkerkant dus het geleerde '90 graden de deur uitrennen zo hard je kunt' lijkt me wat lastig in dit geval.
Sowieso fijn dat de deuren blijkbaar nog goed opengingen, de hele kist op de staart na lijkt behoorlijk beschadigd 😢

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNLgyXH7F3CqvNRf34RLkXU21GY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fUMQHw9ho4YohoTSUcZQvpp.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: ook een enerverende eerste dag voor de 4 AFF leerlingen in die load...

[ Voor 17% gewijzigd door dragon2 op 25-06-2021 22:15 ]

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik zie wel eens filmpjes op YT van de combinatie menselijk instinct, training en ervaring die in luttele seconden leiden tot een serie weldoordachte stappen om niet alleen vliegtuig (en bemanning) veilig aan de grond te krijgen maar ook de veiligheid van mensen op de grond te waarborgen. Dit lijkt mij daar een voorbeeld van.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:20
Wilf schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:23:
Ik zie wel eens filmpjes op YT van de combinatie menselijk instinct, training en ervaring die in luttele seconden leiden tot een serie weldoordachte stappen om niet alleen vliegtuig (en bemanning) veilig aan de grond te krijgen maar ook de veiligheid van mensen op de grond te waarborgen. Dit lijkt mij daar een voorbeeld van.
Instinct durf ik het niet te noemen. Met genoeg en goede training gaan veel acties zonder erbij na te denken, als in de zin van automatisme. En op noodsituaties word getraind :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Een paar Lufthansa A340-600's komen -tijdelijk - terug!

Lufthansa strengthens its premium hub in Munich
  • Reactivation of five Airbus A340-600 offering First Class
  • Airbus A350-900s to offer First Class as of summer 2023
Now as the global travel industry is returning to prior levels of activity, Lufthansa is strengthening its premium services from Munich Airport and will again offer First Class on selected routes. This means, Lufthansa is temporarily reactivating five Airbus long haul A340-600 aircraft with four flight classes, including the award winning First Class with eight seats.

Commencing in summer 2022, the A340-600 will fly from Munich primarily to in North American and Asian destinations. The decision to reactivate these aircraft is due to growing premium demand, for business as well as leisure travel.
Afbeeldingslocatie: https://www.lufthansagroup.com/media/_processed_/f/f/csm_A340-600_Tower_334f5b2360.jpg

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Keiichi schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:30:
[...]

Instinct durf ik het niet te noemen. Met genoeg en goede training gaan veel acties zonder erbij na te denken, als in de zin van automatisme. En op noodsituaties word getraind :)
Instinct is wellicht het verkeerde woord maar ik bedoel de menselijke reactie op acute nood waarbij ervaring en training samenkomen in een totaal nieuwe situatie (je kan niet op alles trainen en het komt natuurlijk onverwacht). Dat de knop ineens omgezet wordt.

Dat is ook de reden waarom niet iedereen piloot kan zijn; je moet cool, calm en collective zijn van nature. :)

• Hmmbob
  • Laatst online: 12:42
dragon2 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:00:
Volledige speculatie:
Je duikt een hoek van een veld in om meer lengte te hebben om het einde van het veld te vermijden. Of misschien om schuin de sloot over te gaan of om dwars voor de sloot te eindigen misschien.
Anyway in dit geval is hij de sloot over gekomen (knap!) alleen stond daarna een bord dat aan gort is (goed te zien op 1 van de nieuwsvideos) en is hij daardoor of door een obstakel (de greppel?) iets later nog andersomgedraaid?
That looks about right, gebaseerd op deze dashcambeelden:

https://www.nu.nl/287844/...liegtuigje-langs-a50.html

PS Zet je geluid ff zacht voor je het filmpje instart......... :(

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 26-06-2021 12:42 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• dragon2
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:04:
[...]

That looks about right, gebaseerd op deze dashcambeelden:

https://www.nu.nl/287844/...liegtuigje-langs-a50.html

PS Zet je geluid ff zacht voor je het filmpje instart......... :(
Oeoeoe jammer dat dat bord daar stond... Had denk ik de meeste schade aan de kist kunnen voorkomen 🤔

Hoe werkt dat eigenlijk, je kunt blijkbaar nog wel sturen zonder motor? Maar geen gas geven (duh) en ook niet remmen?

Ps geluid is niks mis mee? Is zo'n 'nieuwsvideomuziekje', niet hard.

• Hmmbob
dragon2 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:21:
Thanks, blijkbaar zat de HDMI kabel er niet goed in.... :+

• Garyu

Garyu

WW

dragon2 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:21:
[...]

Oeoeoe jammer dat dat bord daar stond... Had denk ik de meeste schade aan de kist kunnen voorkomen 🤔

Hoe werkt dat eigenlijk, je kunt blijkbaar nog wel sturen zonder motor? Maar geen gas geven (duh) en ook niet remmen?

Sturen doe je met het roer. Achter op de staart zit het beweegbare oppervlak (vergelijkbaar met het roer van een boot maar dan omhoog ipv naar beneden). Op het moment dat je snelheid hebt werkt dat door de lucht die er langs stroomt.

• dragon2
  • Niet online
Garyu schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:24:
[...]
Sturen doe je met het roer. Achter op de staart zit het beweegbare oppervlak (vergelijkbaar met het roer van een boot maar dan omhoog ipv naar beneden). Op het moment dat je snelheid hebt werkt dat door de lucht die er langs stroomt.
Je hebt een verticale stabiliser en 2 horizontale toch? (die horizontale zijn skydivers welbekend, want knallen weleens skydivers tegenaan, als skydiver en/of piloot niet handig bezig is... Not recommended... )

Doen die het dan alle 3 nog?
En, dat werkt dus mechanisch?

• Garyu

Garyu

WW

dragon2 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:41:
[...]

Je hebt een verticale stabiliser en 2 horizontale toch? (die horizontale zijn skydivers welbekend, want knallen weleens skydivers tegenaan, als skydiver en/of piloot niet handig bezig is... Not recommended... )

Doen die het dan alle 3 nog?
En, dat werkt dus mechanisch?
Ja die werken nog. In dit vliegtuig neem ik aan inderdaad mechanisch, geen reden om het electronisch te doen.

Ook bij grotere vliegtuigen waarbij dat niet mechanisch gaat werken die nog bij een double engine failure trouwens, daarvoor heb je noodstroom (en APU en RAT).

Kunnen sturen is nog al belangrijk om het vliegtuig in de lucht te kunnen houden ;)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De certificatie van de Boeing 777X loopt mogelijk verdere vertraging op:
In yet another blow to Boeing, the Federal Aviation Administration last month formally denied the jet maker permission to move forward with a key step in certifying its forthcoming giant widebody airplane, the 777X.

In a sternly worded letter dated May 13, which was reviewed by The Seattle Times, the FAA warned Boeing it may have to increase the number of test flights planned and that certification realistically is now more than two years out, probably in late 2023.

That could push the jet’s entry into commercial service into early 2024, four years later than originally planned.
Volgens Emirates is het 777X programma nu in een 'state of disarray', omdat Boeing en de FAA na het 737 MAX saga nog niet goed weten hoe ze het nieuwe vliegtuig moeten certificeren.

De FAA daarentegen zegt dat er flink wat problemen met de 777X zijn, en dat die zelf zonder de 737 MAX crashes aan het licht zouden gekomen zijn.
The FAA official said that even if the MAX crashes hadn’t happened, the list of serious issues now raised about the 777X would merit rigorous regulatory attention.

Within the FAA, the person said, “there’s a general feeling that Boeing has kind of lost a step,” referring to the slide away from a historic reputation for engineering prowess.

And because of all the missteps, the official added, “the days of Boeing being able to say to the FAA ‘Just trust us’ are long gone.”
Eén van de serieuze issues luidt als volgt:
The FAA cited a long litany of concerns, including a serious flight control incident during a test flight on Dec. 8, 2020, when the plane experienced an “uncommanded pitch event” — meaning the nose of the aircraft pitched abruptly up or down without input from the pilots.

March of the Eagles

• Bacchus
  • Laatst online: 22-12 14:04
Wilf schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 08:07:
[...]
Dat is ook de reden waarom niet iedereen piloot kan zijn; je moet cool, calm en collective zijn van nature. :)
Daar ben ik het niet mee eens: Iedereen die een redelijk werkend lichaam heeft, een beetje kan leren en de nodige zak met geld heeft, kan piloot worden. Karakter is op geen enkele manier een selectiecriterium.
Kijk, een goede piloot is wat anders natuurlijk maar er zijn zat dwazen met een overschot aan tijd en geld die hun brevet hebben gehaald.

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

Afbeeldingslocatie: https://www.koninklijkhuis.nl/binaries/medium/content/gallery/koninklijkhuis/content-afbeeldingen/nieuws/2017/05/laatste-vlucht-fokker-70.jpg

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-12 20:27
He, dat is geen 737? Waar gaat ie nu mee leren vliegen?

• daxy
FastFred schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:26:
He, dat is geen 737? Waar gaat ie nu mee leren vliegen?
Dit lijkt mij de Fokker 70, en dus een oude foto.
Ik moet zeggen dat ik het wel cool vind dat de koning zelf vliegt ;)

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Dat is een hele oude foto inderdaad, die in de Telegraaf gestaan heeft als onderdeel van een erg positief artikel toen de Fokker uitgefaseerd werd.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik moest echt serieus hardop lachen van DOA’s “Q.E.D” als antwoord op Bacchus :D

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Airbus en Boeing krijgen hun eerst grote bestelling sinds de Corona uitbraak:
United Airlines has placed orders for a combined 270 Airbus and Boeing narrowbody jets, including 200 737 Max and 70 A321neos – a pair of massive deals that signal that the US airline industry is recovering from the Covid-19 pandemic.

In disclosing the order on 29 June, United also revealed plans to retire about 200 50-seat regional jets and to update the cabins in all of its narrowbody aircraft.

March of the Eagles

• Hmmbob
Nederland verkoopt 12 F-16s aan Draken International, met een optie voor nóg 28 toestellen:
Dutch Government Agrees To Sell 12 F-16s To Draken International For Use In Adversary Role In The U.S.

Draken International is about to expand its fleet of fighter jets already used for Combat Air Force/Contracted Air Support (CAF/CAS) program in the U.S with ex-RNlAF F-16s. The Dutch Parliament was informed on June the 29th 2021 that an interdepartmental Defense Materiel Sales Committee, consisting of representatives of the Dutch Ministry of Foreign Affairs, the Ministry of Finance and the Ministry of Defence, has approved the sale of 12 F-16s to Draken International.

The American company is contracted by the American government to fly aggressor missions during exercises with the U.S. Air Force and Navy. The Dutch F-16s, including support equipment, retired by the Royal Netherlands Air Force, will join Draken’s already impressive mixed fleet MB-339s, MiG-21s, A-4K/Ns, L-39s, Mirage F-1Ms (one of those crashed at Nellis Air Force Base in May this year causing the death of its pilot) and Denel (formerly Atlas) Cheetahs (a South African major upgrade of the Mirage III with technology from the Israeli IAI Kfir, which is in turn derived from the Mirage 5).

The Falcons will come out of the F-16 End Life of Type (ELOT) program after the Dutch retire their F-16s starting in 2022. There is also an option to sell an additional 28 F-16s to Draken: these will be retired in batches from now till 2024. A formal contract for the sale will be signed in 2021 and the first deliveries could happen in 2022.
Kamerbrief hier: https://www.tweedekamer.n...2021Z12120&did=2021D26164

• upclocker
Hmmbob schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:37:
Nederland verkoopt 12 F-16s aan Draken International, met een optie voor nóg 28 toestellen:

[...]

Kamerbrief hier: https://www.tweedekamer.n...2021Z12120&did=2021D26164
Als ze niet genoeg kopers hebben bied ik me ook bij deze aan :w

• Bacchus
Wat een icoon verdwijnt er ook mee. Het zal nog wel even duren voor enige opvolger die status van de Viper zal kunnen evenaren. De KLu bestaat bijvoorbeeld langer mèt dan zònder F-16..

• Hmmbob
Oh, nu we toch bezig zijn over "oude kisten vervangen":

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:41
F-16 in de problemen op basis Leeuwarden - piloot middels schietstoel veilig: https://nos.nl/artikel/23...ning-gebruikt-schietstoel

Edit: toestel is een pand ingereden waarbij een persoon gewond is geraakt. Ook gaat de veiligheidsregio er vanuit dat de piloot gewond is geraakt.

https://www.lc.nl/friesla...pand-gewond-26915683.html

[ Voor 47% gewijzigd door renegrunn op 01-07-2021 10:25 ]

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

We steken er gelijk maar eentje in de "fik".: https://nos.nl/artikel/23...ning-gebruikt-schietstoel
Op de vliegbasis Leeuwarden is een F-16 in problemen gekomen, zo melden diverse bronnen. Het zou zijn gegaan om een probleem bij het opstijgen. Wat voor probleem dat was, is niet bekend. Een woordvoerder van Defensie was nog niet beschikbaar voor commentaar.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E5Mc2kJXEAA5b9u.jpg?format=jpg&name=medium

Edit: Schijnt een Belgische te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Illegal_Alien op 01-07-2021 10:03 ]

• Bacchus
Illegal_Alien schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:01:
We steken er gelijk maar eentje in de "fik".: https://nos.nl/artikel/23...ning-gebruikt-schietstoel
[...]
Edit: Schijnt een Belgische te zijn.
Die krijgen ook F-35, typisch Belgische manier ;) om van hun oude spullen af te komen.

• Hmmbob

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Air Belgium gaat zijn twee A340-300 vliegtuigen vervangen door twee A330-900 toestellen.

Air Belgium modernises its fleet with two new A330-900 aircraft

De twee vliegtuigen zullen later dit jaar geleverd worden maar hebben al een kleine geschiedenis achter de rug: deze waren oorspronkelijk gebouwd voor Air Berlin (wat inmiddels failliet is) en zouden later overgenomen worden door RwandAir. Die laatste heeft zijn plannen om naar de VS te vliegen in de ijskast gezet waardoor de vliegtuigen niet meer nodig waren.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4651/39743889541_68b0a82e43_z.jpg
FWWCJ ("JC" incorrect) by @Eurospot, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48723226292_63dab20786_z.jpgRwandair A330-941N msn 1844 by dn280tls, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51234688479_60ea6bdec1_z.jpg
Air Belgium A330-941N msn 1844 F-WWCJ / OO-ABF by dn280tls, on Flickr

March of the Eagles

• Hmmbob
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E5NHxK0WEAgowOj?format=jpg&name=medium
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E5NHxCWWYAAhtbM?format=jpg&name=360x360

bron:

Speculatie:
Aan de omschrijving en remsporen denk ik aan een throttle die is blijven hangen.

edit:
Statement van Belgische Defensie:
Belgische piloot gebruikt veilig zijn schietstoel in Leeuwarden (Nederland)

Een Belgische piloot heeft vandaag op de vliegbasis Leeuwarden in het noorden van Nederland zijn schietstoel moeten gebruiken bij de opstart van zijn F-16 op de vliegtuigparking.

De piloot heeft hierbij verwondingen aan het been opgelopen en werd naar het hospitaal overgebracht voor verzorging. Een technish lid van het Belgisch detachement dat aanwezig was bij het incident werd uit voorzorg naar het hospitaal gebracht. De families werden onmiddellijk ingelicht. Het toestel kwam in een leeg containerpark terecht met enkel materiële schade tot gevolg.

Een team van het ASIB (Aviation Safety Investigation Board) van Defensie zal zich naar Leeuwarden begeven om het vliegveiligheidsonderzoek in te stellen.

De piloot volgt momenteel de Weapons Instructor Course (WIC) in Leeuwarden. Dit is een internationale opleiding met deelnemers uit België, Nederland en Noorwegen. De cursus duurt zes maanden en loopt van 3 mei tot 22 oktober. De Belgische Luchtmacht is er ter plaatse met vijf toestellen, vier cursisten, vier instructeurs en ondersteunend personeel.

[ Voor 85% gewijzigd door Hmmbob op 01-07-2021 12:57 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmmbob schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:50:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

bron:
[Twitter]

Speculatie:
Aan de omschrijving en remsporen denk ik aan een throttle die is blijven hangen.
Gaspedaal en rempedaal met elkaar verwisseld. :D ;) Je moet je vliegtuig ook niet starten als hij nog in de versnelling staat. :P

Signatures zijn voor boomers.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Maasluip schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:02:
[...]

Gaspedaal en rempedaal met elkaar verwisseld. :D ;) Je moet je vliegtuig ook niet starten als hij nog in de versnelling staat. :P
Zoiets zal het wel geweest zijn inderdaad :P

• Bacchus
Maasluip schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:02:
[...]
Ik zie nu een bijzonder lenige jachtvlieger in een toch vrij krappe F-16-cockpit voor me.. Rest alleen nog de vraag: doet ie dat met zijn linker of zijn rechtervoet?

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Zo te zien had hij beter in het toestel kunnen blijven... Zo'n schietstoel is geen pretje voor je rug. Maarja dat weet je niet van te voren natuurlijk. Het had ook kunnen ontploffen of in brand kunnen vliegen.

Ik ben wel verbaasd dat hij door dat prefab hutje gestopt is, maar hij is zo te zien wel door zijn landingsgestel gegaan.

[ Voor 55% gewijzigd door GekkePrutser op 01-07-2021 13:39 ]

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Mischien eerst geremd, toen schietstoel? Mischien gebouwtje toch wat sterker dan de remmen? :P

* Illegal_Alien removes himself.

[ Voor 18% gewijzigd door Illegal_Alien op 01-07-2021 13:44 ]

• Hmmbob
GekkePrutser schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:36:
Zo te zien had hij beter in het toestel kunnen blijven... Zo'n schietstoel is geen pretje voor je rug. Maarja dat weet je niet van te voren natuurlijk. Het had ook kunnen ontploffen of in brand kunnen vliegen.
Zeker niet vanaf de grond - de stoel van de F16 is daar wel voor geschikt maar heel ruim de tijd om je chute te laten deployen heb je niet.... Mja, beter dan levend verbranden oid.
Ik ben wel verbaasd dat hij door dat prefab hutje gestopt is, maar hij is zo te zien wel door zijn landingsgestel gegaan.
Ik weet eigenlijk niet of de motor automatisch uit gaat als de ejection seat getriggered is? Dat zou dat wel verklaren: de remsporen zijn vrij dik en worden daarna dunner, zou me niets verbazen dat dat "dunner worden" het moment van ejection is - het moment dat de vlieger dacht "kut, dit ga ik niet meer op tijd redden".

het wegrijden vanaf de standplaats gebeurt door even flink vermogen te geven zodat de kist in beweging komt, en dan "terug throttelen" tot een standje waarmee hij rustig vooruit rijdt. Ik gok haast dat dat "terug throttelen" hier om een bepaalde reden niet meer gelukt is, waardoor de motor flink bleef stuwen, volle kracht remmen ook geen zin had en uiteindelijk ejection de enige veilige optie was. Let wel: het is daar niet bijster breed ofzo, dus als die kist eenmaal "ongecontroleerd vooruit" gaat dan heeft de vlieger niet heel veel tijd om vanalles te proberen.

Locatie op Google Maps. Staan nog wat F-16s op de foto, handig voor de beeldvorming.

[ Voor 20% gewijzigd door Hmmbob op 01-07-2021 13:56 ]

• upclocker
Doet me beetje denken aan dit pareltje die ik laatst tegen kwam op youtube.

• Hmmbob
Ah, kijk eens aan:
Incident met Belgische F-16 op Vliegbasis Leeuwarden
Nieuwsbericht | 01-07-2021 | 12:32

Een Belgische F-16-vlieger heeft zichzelf vanmorgen op Vliegbasis Leeuwarden met zijn schietstoel in veiligheid gebracht. De militair landde net buiten Vliegbasis Leeuwarden. Hij en een Belgische crewchief zijn naar het ziekenhuis gebracht.

Het lijkt erop dat de F-16 bij het opstarten uit zichzelf is gaan accelereren. De crewchief was op dat moment nog bezig aan het toestel. Dat is vervolgens een gebouw ingereden. Hier raakte niemand gewond.

De Belgen namen vanaf de Friese basis deel aan een internationale opleiding. Die is stilgelegd.

Onderzoek
Inmiddels is er een onderzoek gestart naar de toedracht van het incident. Hierbij zijn de Koninklijke Marechaussee, de Inspectie Veiligheid Defensie en de Onderzoeksraad voor Veiligheid betrokken.
edit, ook op Scramble soortgelijke berichten:
Belgian Viper damaged at Leeuwarden

On the day the Koninklijke Luchtmacht (RNLAF, Royal Netherlands Air Force) was to say goodbye to F-16 operations from Leeuwarden, a Luchtcomponent (Belgian Air Component) F-16AM suffered some serious problems during start-up.

During start-up the engine was accelerating too quickly (some reports mention it kicked into afterburner) and it jumped the chocks, before crashing into a hangar. The pilot ejected from the Fighting Falcon (a parachute was seen) and was injured. As a precaution the fire services doused the Viper with water, although it is not immediately clear if there was a fire. Besides the pilot two other persons were injured.

The Viper involved is FA130 (msn 6H-130), part of 2 Wing, based at Florennes. The base houses 2 squadrons, both equipped with the F-16AM/BM; 1sq Chardon and 350sq Ambiorix.

[ Voor 33% gewijzigd door Hmmbob op 01-07-2021 14:11 ]

Pagina: 1 ... 98 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?