Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Devil
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

cordonbleu schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 23:22:
Ongeveer hierboven maken ze de turn to intercept localizer voor 06, dus zou heel goed kunnen dat dat meespeelt. Ze komen hier nooit lager over dan 1800ft, meestal tussen 2000-4000ft, en vaak zijn ze al levelled off. Verder zakken doen ze hier dan ook meestal nog niet, de glide begint pas een stuk verderop. Dus dat zou niet voor zo'n verschil in motorvermogen moeten zorgen zou je verwachten.
Denk dat het dan dus met de turn, die een verschil in motorvermogen teweeg brengt, te maken kan hebben of simpelweg met het configureren van flaps.
Bij die bocht krijgen ze vaak ook een snelheidsreductie naar 180 knopen, dus dan gaat het gas dicht.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Derice
  • Registratie: april 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Zo'n osprey verzorgt toch iets meer downdraft dan een standaard traumahelikopter. Oops...

Actie vanaf 2:20

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• Sand0rf
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 22-06 16:22
Ouch, dat had ook heel erg verkeerd kunnen aflopen...

/post

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 00:32
Om 2 uur vanmiddag is er weer een Lufthansa 747-400 vanuit Twente vertrokken.
D-ABTK is naar Frankfurt gevlogen, later zal ze doorvliegen naar Teruel.
https://www.flightradar24.com/DLH9921/2785c423

Van de 6 Lufthansa 747's zijn er nu 2 overgebleven.
Afgelopen vrijdag heeft Twente Airport van de rechter gelijk gekregen in het kort geding dat ze hadden aangespannen tegen Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) om de 747's ook ná juni dit jaar nog te mogen laten vertrekken.

https://twitter.com/twenteairport/status/1386653417054121986

Ik dacht om deze week weer 'ns een dagje bij Schiphol te gaan kijken.
Huurde altijd een Canon 100-400mm bij Pixto maar die blijken al lang gesloten te zijn in Amsterdam. ;(
Was altijd zo handig met die kluisjes.

Nu eens bedenken of ik het de moeite waard vind om bij Budgetcam de 100-400 of Sigma 150-600mm te huren (i.p.v. mijn antieke Canon 70-210mm) voor wat spotten aangezien Schiphol nu natuurlijk ook weinig te doen/zien valt...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Derice
  • Niet online

Derice

Gebeurd nog genoeg hoor op SPL. Je moet alleen je moment kiezen en veel geduld hebben soms voor wat leuks. iig hoef je niet naar de Polderbaan, die is nog steeds dicht tot ergens in Mei.
En anders... er zijn nog tulpenvelden in de omgeving. Wellicht een leuke afwisseling en nee, je hoeft er echt niet voor naar Lisse/Hillegom met de rest van het land.

Qua huren zou je nog Camulet kunnen proberen: https://www.verhuur.calum...100-400-f4-56-l-ii-is-usm

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 01:09
Piet91 schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:42:
Om 2 uur vanmiddag is er weer een Lufthansa 747-400 vanuit Twente vertrokken.
D-ABTK is naar Frankfurt gevlogen, later zal ze doorvliegen naar Teruel.
https://www.flightradar24.com/DLH9921/2785c423

Van de 6 Lufthansa 747's zijn er nu 2 overgebleven.
Afgelopen vrijdag heeft Twente Airport van de rechter gelijk gekregen in het kort geding dat ze hadden aangespannen tegen Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) om de 747's ook ná juni dit jaar nog te mogen laten vertrekken.

[Afbeelding]
https://twitter.com/twenteairport/status/1386653417054121986

Ik dacht om deze week weer 'ns een dagje bij Schiphol te gaan kijken.
Huurde altijd een Canon 100-400mm bij Pixto maar die blijken al lang gesloten te zijn in Amsterdam. ;(

Nu eens bedenken of ik het de moeite waard vind om bij Budgetcam de 100-400 of Sigma 150-600mm te huren (i.p.v. mijn antieke Canon 70-210mm) voor wat spotten aangezien Schiphol nu natuurlijk ook weinig te doen/zien valt...
Als je vaak lenzen huurt, is het dan langzaam niet interessant om er eens eentje aan te schaffen? ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Derice
  • Niet online

Derice

Garyu schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:00:
[...]

Als je vaak lenzen huurt, is het dan langzaam niet interessant om er eens eentje aan te schaffen? ;)
Wat heet 'vaak' is dan de vraag. ;)
Een 100-400 v2 kost vandaag de dag ~€2400 in NL. Dat bedrag moet je (er voorover) hebben uit je budget.
Van €2400 kun je een hoop andere leuke dingen doen/kopen. En daarnaast, als je em alleen maar voor incidenteel vliegtuigen fotograferen gebruikt, kun je heel vaak huren voor die €2400.
Als je dat bedrag ooit red gedurende de tijd dat deze lens op de markt is, als je em <5x per jaar wil huren.

Heb em zelf wel in de tas zitten, maar ik gebruik em dan ook wel regelmatiger.
Leuk om in LR eens terug te kijken hoeveel foto's in je DB met welke lens gemaakt zijn (per shoot/jaar/all-time).
Sleep op vrijwel elke trip de hele set mee (better to have and not need...) en soms vraag ik me achteraf waarom ik al die zooi meesleep en überhaupt nog heb. ;)
Maar ja... die fisheye bijv... vaak niet nodig maar oh zo leuk voor nét dat ene shot.

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Piet91 schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:42:

In Alkmaar is het ook mogelijk.
https://www.cameraland.nl...diensten/apparatuur-huren

[Voor 0% gewijzigd door hjs op 26-04-2021 15:53. Reden: juiste link]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Piet91
@Derice Ik heb niet echt het voordeel dat ik zo even een keer kan gaan kijken als er wat interessants komt omdat ik ver weg woon (voor Nederlandse begrippen dan).
Vanwege reistijd dus ook altijd zo vanaf halverwege de ochtend tot einde van de middag, niet eerder of later.

En misschien moet ik het wat anders formuleren "weinig te doen/zien"; naast het feit dat er veel minder vliegverkeer is (nog niet eens 1/3 t.o.v. 2019) is er ook heel veel niet/nooit meer te zien; 747's zijn beperkt tot vrachtkisten, een sporadische China Southern A380, Surinam's A340 is weg; het vliegverkeer is bestaat nu louter uit boring twinjets en daar gaat mij AVgeek-hart niet echt snel van kloppen.

Ander voorbeeld; ik had regelmatig Big Jet TV op de achtergrond aan staan; Heathrow was altijd interessant om zo wat te volgen maar dat is IMHO ook behoorlijk saai geworden.

De lol is er bij mij aardig af.
Dat is een stuk goedkoper, maar hetzelfde probleem; inleveren voor 17:30 uur...
Garyu schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:00:
Ik geloof dat ik er 2 of 3 keer heb gehuurd. ;)
Daarnaast is bij mij de fotohobby ook aardig gedoofd; meer dan 2 jaar geleden voor het laatst bij Schiphol geweest en de laatste keer dat ik de camera heb gebruikt is ook al weken geleden...
Dat is wat anders dan een dag huren. ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Derice
  • Niet online

Derice

Eens hoor, het zijn allemaal 737's tegenwoordig, in verschillende vormen en maten.
De weersomstandigheden moet het em doen, en de periode voor shots daarvan is ook alweer zo goed als voorbij. Hallo heat-haze, saaie blauwe luchten, etc.

Voor jou ook lastig als je een sunrise/sunset wil meepakken of een ochtend vol in de mist gezien de afstand.
Al heb ik die moeite ook de laatste tijd niet echt genomen. Sinds het thuiswerken hoef ik niet meer vroeg op, dus waarom voor zoiets. Zeker als de kans op een vliegtuig momenteel niet zo hoog is tijdens een dergelijk moment. Snap je dus wat dat betreft goed.

Wat dat betreft kun je beter een 'echte spotter' zijn ipv fotograaf met een passie voor luchtvaart.
Dan kun je nog nummertjes sparen en side-on shots maken met blauwe lucht.
Ieder zijn ding, niet het mijne.

't is dat er iets van een pandemie aan de gang is, anders zou een ouderwetse vliegtuig-foto-meet wel weer eens leuk zijn. Kijken of we de camera's nieuw leven kunnen inblazen. :D
Laatste keer dat ik op SPL was, op 15 maart, met 't vertrek van de laatste 747 pax. Huilend naar huis. :'( ;)
Oh ja, daarna er nog wel een keer overheen gevlogen voor opnames. Maar dat komt over 2 mnd op de buis, meld ik t.z.t. nog wel.

• Piet91
Ja, 's ochtends vroeg of juist 's avonds is voor de foto's wel mooier inderdaad.
's avonds wat langer blijven kan wel, maar betekent ook láát thuiskomen.
Ach ja.

Ik laat het huren wel zitten.
Wordt nog best aardig weer geloof ik dus dan maar het antieke spul gebruiken en simpelweg met een bak koffie beetje kijken.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Piet91
Momenteel voert Beluga #1 haar laatste operationele vlucht uit van Hamburg naar Toulouse:
https://www.flightradar24.com/BGA231A/27895f5f

https://twitter.com/Frenchpainter/status/1387106900127461380

Het is de 2e Beluga die wordt uit gefaseerd; #2 vloog haar laatste operationele vlucht op 5 oktober 2020.
Nu volgt dus ook de eerst gebouwde Beluga.

Vertrek in Hamburg iets na 19:00 uur vanavond:

https://twitter.com/boscgnspotter/status/1387111126765383680

[Voor 9% gewijzigd door Piet91 op 27-04-2021 21:09]

• empy
  • Laatst online: 21:06

empy

Rijdt rondjes

Piet91 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:06:
Momenteel voert Beluga #1 haar laatste operationele vlucht uit van Hamburg naar Toulouse:
https://www.flightradar24.com/BGA231A/27895f5f

[Afbeelding]
https://twitter.com/Frenchpainter/status/1387106900127461380

Het is de 2e Beluga die wordt uit gefaseerd; #2 vloog haar laatste operationele vlucht op 5 oktober 2020.
Nu volgt dus ook de eerst gebouwde Beluga.

Vertrek in Hamburg iets na 19:00 uur vanavond:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://twitter.com/boscgnspotter/status/1387111126765383680
Worden deze Beluga’s nog verkocht, of worden deze gescrapped/opgeslagen?

sys specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Piet91
empy schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:03:
Worden deze Beluga’s nog verkocht, of worden deze gescrapped/opgeslagen?
Nog niet helemaal duidelijk.. Kan zijn dat Airbus ze gaat verkopen of charteren aan andere partijen/maatschappijen. Schijnbaar moet dit jaar het een en ander duidelijk worden wat de plannen zijn.

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22-06 16:12
Kan me voorstellen dat er best wel een markt voor 'oversize' is - dat gedeelte waar ze Antanovs en Ilyushins voor inhuren?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Piet91
De Stratolaunch staat op het punt haar 2e vlucht ooit te maken:

[Voor 17% gewijzigd door Piet91 op 29-04-2021 16:27]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Piet91
:+

Acties:
  • +5Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 05:02

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Piet91
Weer een maatschappij die afscheid neemt van de A380; Malaysia Airlines zet de komende maanden hun 6 A380's - geleverd in 2012 en 2013 - definitief aan de kant.

Daarmee sluit het zich aan aan de groeiende groep van maatschappijen die geen toekomst meer zien in het toestel; na Air France (10), Hi Fly Malta (1), Etihad Airways (10), Lufthansa (14) en Thai Airways (6) en deels bij Qatar Airways (5 van de 10) en Singapore Airlines (7 van 19)
Dat zijn bij elkaar opgeteld 59 A380's die niet meer zullen vliegen en de kans is groot dat Qatar de gehele vloot weg doet waarmee het totaal op 64 A380's komt; een kwart van totaal aantal gebouwde A380's.
Naast het drietal dat al (deels) gesloopt zijn.

[Voor 195% gewijzigd door Piet91 op 04-05-2021 13:28]

• Carpento
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20:30
Vanmorgen reed ik over knooppunt Deil en toen kwam (voor mijn gevoel) opmerkelijk laag een vliegtuig over. Dat bleek te gaan om een Dreamliner van TUI die van Schiphol naar Eindhoven onderweg was. Zijn dat vluchten die vaker voorkomen ? Of is dit gewoon 'leeg materieel' wat naar de goeie plek gevlogen wordt ?

https://www.flightradar24...6:02/12x/TFL077P/279f8292

• Sand0rf
Dat zal een positioneringsvlucht zijn geweest. TUI zal misschien een charter van defensie hebben waardoor hij naar Eindhoven moest. Overigens vind ik 7000 voet niet heel laag voor de afstand.

Dit soort vluchten gebeuren heel regelmatig en ook nog veel korter: YouTube: Ferry flight from Schiphol runway 36L to Rotterdam, landing runway 24. (AMS-RTM, vluchttijd 12 minuten)

/post

• Carpento
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20:30
Sand0rf schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:11:
Overigens vind ik 7000 voet niet heel laag voor de afstand.
Nee, dat is waar hoor :) Maar meestal zie ik de vliegtuigen toch iets hoger zitten, en ik wist op dat moment nog niet dat het om zo'n kort vluchtje ging :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 21:22
Zijn daar al kamervragen over gesteld? :p

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sand0rf
Tja ze kunnen niet over de weg. Moeten ze dan maar met een omweg vliegen om aan een minimale vluchttijd te komen :?

/post

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 22-06 16:12
Wellicht prepos voor vlucht naar Portugal, moeten nog wat mensen opgepikt worden....

https://www.defensie.nl/a...-om-covid-19-besmettingen

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19:17

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Derice
  • Niet online

Derice

Toestel is weer op FR24 zichtbaar, lijkt naar Constanta - Roemenië te gaan:
https://www.flightradar24.com/TFL7681/279fb473

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Sand0rf schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:50:
Tja ze kunnen niet over de weg. Moeten ze dan maar met een omweg vliegen om aan een minimale vluchttijd te komen :?
Gezien de afstand Luik - Maastricht is het niet heel gek om Maastricht gewoon op te heffen. Voegt weinig toe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sand0rf
Tja dan kunnen ze ook wel kamervragen stellen over de OO-ABA. De A340 van Air Belgium die door Surinam Airways wordt ingehuurd om één keer per week Amsterdam-Paramaribo v.v. te doen. Wordt daarvoor ook heen en weer gevlogen tussen Brussel en Amsterdam

/post

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PolarBear schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:31:
[...]

Gezien de afstand Luik - Maastricht is het niet heel gek om Maastricht gewoon op te heffen. Voegt weinig toe.
Zelfde geldt voor Rotterdam dan. Ligt niet veel verder van Schiphol dan Bierset van Beek.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• PolarBear
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:01:
[...]

Zelfde geldt voor Rotterdam dan. Ligt niet veel verder van Schiphol dan Bierset van Beek.
Lijkt mij ook zeker het overwegen waard, het handjevol lijnvluchten en charters voegen natuurlijk niet heel veel toe. Met de HSL ben je vanaf Rotterdam CS met 25 minuten op Schiphol. Zeker als je echt wil minderen met vluchten (minder korte vluchten) dan kan je echt zonder Rotterdam - The Hague Airport.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 01:09
PolarBear schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:10:
[...]

Lijkt mij ook zeker het overwegen waard, het handjevol lijnvluchten en charters voegen natuurlijk niet heel veel toe. Met de HSL ben je vanaf Rotterdam CS met 25 minuten op Schiphol. Zeker als je echt wil minderen met vluchten (minder korte vluchten) dan kan je echt zonder Rotterdam - The Hague Airport.
De hele reden voor het bestaan van RTM is toch dat Schiphol niet genoeg capaciteit heeft om die vluchten onder te brengen. Opheffen kan je natuurlijk over nadenken, omdat een deel van die vluchten niet gaat verhuizen en dus gewoon niet meer gaat bestaan. Of je dat wilt (milieu) of niet (economie), zul je aan de hand van kosten/baten moeten analyseren. Ik geloof dat in ieder geval tot vorig jaar de economie het wint. Hetzelfde geldt voor Maastricht, of Lelystad, en elke andere regionale internationale luchthaven.

• PolarBear
  • Niet online
Garyu schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:17:
[...]

De hele reden voor het bestaan van RTM is toch dat Schiphol niet genoeg capaciteit heeft om die vluchten onder te brengen.
RTM bestaat al veel langer. Het is na de tweede wereldoorlog gebouwd omdat de regering vond dat er een tweede internationale luchthaven moest komen. Maar een echt success is het nooit geweest. Nu Unilever weg is uit Rotterdam en Shell mogelijk ook hun hoofdkantoor naar Londen verhuist denk ik dat de drukste route, RTM-LCY ook een stukje rustiger wordt.

Enige wat echt onderscheidend is dat ze redelijke aantallen regeringstoestellen etc die RTM aan doen.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:37

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

PolarBear schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:23:
[...]
RTM bestaat al veel langer. Het is na de tweede wereldoorlog gebouwd omdat de regering vond dat er een tweede internationale luchthaven moest komen. Maar een echt success is het nooit geweest.
Het mocht meerdere decennia niet groeien (en uitbreiden) dus kon het nooit een succes worden. Verder ligt het nu eigenlijk te dicht bij de stad en kan het niet meer uitbreiden.
Nu Unilever weg is uit Rotterdam en Shell mogelijk ook hun hoofdkantoor naar Londen verhuist denk ik dat de drukste route, RTM-LCY ook een stukje rustiger wordt.
Mogelijk, maar er zit veel meer in Rotterdam.
Enige wat echt onderscheidend is dat ze redelijke aantallen regeringstoestellen etc die RTM aan doen.
En dat ook pas sinds de sluiting van Ypenburg.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Freee!!

Freee!!

PolarBear schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:10:
[...]
En hoe kom je op Rotterdam CS :? En hoe lang duurt dat :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• PolarBear
  • Niet online
Freee!! schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:43:
[...]

En hoe kom je op Rotterdam CS :? En hoe lang duurt dat :?
Hoe kom je op Rotterdam Airport? En hoe lang duurt dat?

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Piet91

Sinds afgelopen woensdag luchthaven Berlin-Tegel officieel geen luchthaven meer is, zijn ze daar gisteren ook met iets anders begonnen; het slopen van de daar gestalde Boeing 707.

https://www.airliners.net...sa/Boeing-707-458/6424577

Deze Boeing 707 staat al 35 jaar - sinds 1986 - op de luchthaven gestald; eerst als gate guard bij de ingang (zie 1e foto, genomen in 1993), later bij de brandweer en een ruime 20 jaar geleden voorgoed neergezet op de plek waar ze nu nog steeds staat (weg te rotten)

Ze draagt de registratie D-ABOC maar heeft nooit voor Lufthansa gevlogen; in 1961 werd ze aan El Al geleverd. Daar was ze ook betrokken bij de Dawson's Field hijackings; het toestel was onderweg van Tel Aviv naar New York via Amsterdam en kort na vertrek uit Amsterdam werd een poging tot kaping gedaan.
Uiteindelijk kwam het toestel weer bij Boeing terecht die het cadeau gaf aan Lufthansa en zo kwam het uiteindelijk in Berlijn terecht.

Hetzelfde lot staat ook de 707 in Hamburg waarschijnlijk te wachten.
Daar staat ook al meer dan 20 jaar een 707 met de registratie D-ABOB.
Deze vloog wel ooit voor Lufthansa maar dan als D-ABOD. Nadat deze kist na uitfasering 25 jaar lang door Lufthansa Technik is gebruikt werd deze in 1999 voor een symbolische bedrag aan de luchthaven Hamburg verkocht.
Die wil er nu vanaf wegens de kosten van onderhoud.
Er is een vereniging die de 707 wil behouden, maar kans is groot dat de 707 alsnog gesloopt zal worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21:21
Ik zat een MayDay aflevering te kijken over de volgende vlucht:
On 15 December 2014, Loganair Flight 6780 starts an uncontrolled descent while on approach to Sumburgh Airport in Scotland. The pilots regain control and make an emergency landing at Aberdeen, with no fatalities. After a lightning strike, the pilots wrongly assumed the autopilot was disengaged and tried to climb. The conflict caused the autopilot to set the elevator controls into a dive.
Het verhaal was dat de piloten moeite hadden om het vliegtuig te bedienen na een blikseminslag. Ze wilde weer klimmen en dat lukte maar met heel veel moeite, zowel de knuppel ging zwaar als de trim leek geen invloed te hebben. Na een tijdje duikt het toestel naar beneden en 7 seconden voordat ze in de Noordzee zouden crashen konden ze het toestel weer omhoog trekken.

Het verhaal was dat dit Saab toestel het enige toestel ter wereld is dat geen Autopilot overrule (door heftige bewegingen aan de bediening) had. Ze waren dus tegen de autopiloot aan het vechten die het toestel op 2000ft wilde houden. Ze zijn 7 seconden voor de potentiële crash gered doordat door een glitch in de computer waardoor de autopilot uit ging.

Maar wat ik niet snap, als de autopiloot het toestel op 2000ft probeert te houden, waarom laat de autopiloot het toestel dan bijna in de Noordzee crashen?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
LordSinclair schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:09:
Maar wat ik niet snap, als de autopiloot het toestel op 2000ft probeert te houden, waarom laat de autopiloot het toestel dan bijna in de Noordzee crashen?
Omdat de piloot constant volledig neus omhoog zit te trekken terwijl de autopiloot neus omlaag zit te trimmen kom je in een oncontroleerbare situatie terecht. Zelfs als je rond de 2000ft komt zou je denken dat de autopiloot minder neus omlaag gaat trimmen, maar omdat de piloot nog volledig neus omhoog trekt denkt de autopiloot nog steeds neus omlaag nodig te hebben. En de autopiloot had in dit geval meer elevator authority dan de piloot.

Waarschijnlijk zelfs als de piloot op 2000ft de controls had losgelaten, waren ze nog flink lager uitgekomen vanwege abnormale neus omlaag trim positie.

De laatste van de Saab 2000s werd in 1999 geleverd, dus de avionics zijn niet echt super modern.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
LordSinclair schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:09:
Ik zat een MayDay aflevering te kijken over de volgende vlucht:

[...]

Het hoogteroer van een vliegtuig bestaat uit twee delen. De "elevator" en een trim vlak.

Het eerste is waarmee men stuurt, beweeg je de elevator, dan beweeg je het vliegtuig. De stuurknuppel zit dan ook, via kabels, hydraulica en computers verbonden met dit stuurvlak.

Echter, een vliegtuig heeft nooit precies dezelfde balans tijdens een vlucht. Passagiers bewegen van voor naar achteren, bij verschillende motorvermogens heb je een andere balans, etc. Dat zou betekenen dat je na bijvoorbeeld meer gas geven, je constant een input moet geven om op dezelfde hoogte te blijven.

Dat hebben ze het trimvlak voor uitgevonden. Dat is een klein (stuur)vlakje op het grote roer wat een klein beetje uit kan slaan om daarmee aerodynamisch het groter roer net genoeg een richting op te laten bewegen om het vliegtuig weer in balans te krijgen zonder steeds een input te moeten geven op je stuur.
Bij modernere, grotere vliegtuigen is het overigens geen apart vlakje meer, maar beweeg je het hele horizontale staartvlak, maar het resultaat is grofweg hetzelfde.

Wikipedia: Trim (standregeling)

Terug naar het (bijna) ongeluk.

De meeste vliegtuigen zorgen ervoor dat de autopilot eraf valt als je teveel aan de stuurknuppel zit. Bij de Saab was dat niet zo. De vliegers trokken aan het stuur om te klimmen, de autopilot wilde gewoon horizontaal blijven vliegen. Het vliegtuig (de autopilot) denkt dat het een verandering in de balans is en om dat tegen te gaan, gebruikt de autopilot de trim. De vliegers probeerden te klimmen, maar het vliegtuig gaat dan de trim in tegengestelde richting gebruiken, dus dalen. Doordat beide vliegers bleven trekken aan het stuur klommen ze wel iets, maar het vliegtuig deed er alles aan om horizontaal te blijven vliegen en hoe langer het duurt, hoe meer de autopilot de trim laat uitslaan

Nadeel van de trim is dat het vrij langzaam verandert.
Als je dan de autopilot er af valt, wat uiteindelijk gebeurde door een software glitch, dan staat je trim inmiddels helemaal naar beneden ingesteld.
Om dat weer op de juiste positie te krijgen kost gewoon heel veel tijd. In die tijd kost het ook heel veel kracht om daar tegenin te moeten sturen, iets wat bijna niet mogelijk is.
Daarom ging het vliegtuig ineens hard dalen en duurde het een tijd voordat de trim weer zo was ingesteld dat het vliegtuig weer enigszins horizontaal te houden was.

Het is een beetje alsof je op een brug rijdt met een auto en een contante harde zijwind hebt. Daar compenseer je voor door iets tegen die wind in te sturen. Als die wind ineens wegvalt, dan merk je dat je auto van baan verandert. Met een auto stuur is dat snel verholpen, maar met een trimvlak kost dat nu eenmaal meer tijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21:21
Dat is een duidelijk antwoord heren! Dank jullie wel :-)

Nu is het mysterie in mijn hoofd ook opgelost

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:07

franssie

Save the albatross

https://www.onderzoeksraa...ing-737-700-rotterdam-the
Vlak na de start gaven de hoogte- en snelheidsindicatie op de instrumenten van de gezagvoerder en copiloot foutieve waarden aan. Met behulp van stand-by instrumenten wist de bemanning voldoende hoogte en snelheid te bereiken, waarna besloten werd uit te wijken naar Amsterdam Airport Schiphol, waar het vliegtuig een veilige landing maakte.
Zitten gezagvoerder en copiloot op dezelfde pitot/static ports? En schakelen ze dan over op een andere set?
Dus mijn vraag is eigenlijk, wat zijn die 'stand by' instrumenten?

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sand0rf

De linker/rechter systemen zijn gescheiden, evenals de standby gegevens.

/post

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Piet91
Die hebben er geen gras over laten groeien:

16 maart naar Tarbes gevlogen, nu dus al gesloopt. Naar mijn weten de 3/4e A380 die ondertussen is gesloopt.

• franssie

franssie

Save the albatross

Sand0rf schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:47:
[Afbeelding]

De linker/rechter systemen zijn gescheiden, evenals de standby gegevens.
Dank, verhelderend schema (en ik had het zo ook wel verwacht). Dan maar het uiteindelijke rapport afwachten hoe beide primaire systemen dermate grote afwijkingen konden gaven.

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Mid-Air collision waarbij iedereen t kan navertellen:

Foto's van beide toestellen in deze tweet:

Wat achtergrond, met vervolg tweets als je aanklikt:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Aerion stopt per direct met de ontwikkeling van het supersonische passagiersvliegtuig AS2. Het Amerikaanse bedrijf legt de werkzaamheden stil omdat het niet genoeg geld bijeen heeft gekregen om te beginnen met de bouw van het toestel. Daarmee komt een einde aan de ambitie van Aerion om voor het eerst sinds de ondergang van de Concorde in 2003 een passagiersvliegtuig te bouwen dat sneller kan vliegen dan het geluid.

Het bedrijf, opgericht door de Amerikaanse miljardair Robert Bass, had steun van vliegtuigbouwer Boeing en General Electric zou de motoren van de AS2 gaan leveren. Uiteindelijk is het toestel niet verder gekomen dan de tekentafel. De AS2 zou een maximumsnelheid hebben gehad van zo'n 1.600 kilometer per uur. Er konden zo'n 10 passagiers worden vervoerd met het zakenvliegtuig.

De bekendmaking is opvallend: in maart liet Aerion nog weten dat de vliegtuigen vanaf 2023 gebouwd zouden worden in een nieuwe fabriek in Florida. Vanaf 2027 zouden de toestellen worden geleverd. De vliegtuigmaker had naar eigen zeggen al voor 11 miljard dollar aan orders verzameld.
Bron: Aerion stopt met ontwikkeling van vliegtuig dat sneller is dan geluid

Wikipedia: Aerion AS2

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/27/Aerion_AS2_2020_design.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• upclocker
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 05:02
Ow dat is wel erg jammer. Er zijn nog wel een aantal andere bedrijven bezig om supersonische vliegtuigen te ontwikkelen, maar volgens mij was Aerion wel een van de meest kansrijke.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Afgelopen week zijn er voor het eerst in maanden weer vluchten met de Airbus A380 uitgevoerd, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Emirates heeft met het toestel op Frankfurt en Manchester gevlogen, terwijl ook het Australische Qantas een exemplaar uit de mottenballen heeft gehaald.

Begin mei keerde een Airbus A380 van Emirates na ruim een jaar terug op de luchthaven van Frankfurt. Eerder deze week was het de beurt aan Manchester om een A380 van de luchtvaartmaatschappij uit de Verenigde Arabische Emiraten te verwelkomen. Op 1 juni wordt de lijndienst tussen Dubai en New York met de A380 hervat.

Ondertussen heeft Qantas de afgelopen week een proefvlucht met een van zijn A380's boven de Amerikaanse staat Californië uitgevoerd, waarbij van Victorville in de Mojavewoestijn naar Los Angeles International Airport is gevlogen.

De Australische luchtvaartmaatschappij heeft zijn vloot van 12 exemplaren in de Californische Mojavewoestijn geparkeerd. Mogelijk is de Airbus naar Los Angeles gegaan voor werkzaamheden ter voorbereiding op een lijnvlucht, aangezien Qantas daar een onderhoudspunt heeft.

Qantas-topman Alan Joyce zei afgelopen donderdag dat hij verwacht dat zeker zes exemplaren van de Airbus A380 voor het einde van 2023 in de vloot terug zullen keren.
Bron: Grootste passagiersvliegtuig ter wereld weer in de lucht

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Klopt, zowel Emirates als China Southern vliegt al langer weer met A380's (de laatsten o.a. op Schiphol).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Nogal apart akkefietje met Ryanair, en dit keer is het hen niet eens aan te rekenen :P
Belarus heeft een vlucht met aan boord een belangrijk kopstuk van de oppositie gedwongen te landen in Minsk. Journalist Roman Protasevitsj, die aan boord zat van het toestel, verbleef in ballingschap en riskeert in Belarus de doodstraf.

Aanvankelijk leek het erop dat Ryanair-vlucht FR4978 vanuit Griekenland naar Litouwen vanwege een noodsituatie aan boord moest gaan landen in Minsk, waar de brandweer in groten getale was uitgerukt naar de internationale luchthaven. Even daarna meldden lokale media dat de Belarussische autoriteiten het vliegtuig tot landen hadden gedwongen om Protasevitsj te arresteren.

Het vliegtuig werd geëscorteerd door een gevechtstoestel van de Belarussische luchtmacht. Naar verluidt heeft de Belarussische president Aleksandr Loekasjenko persoonlijk het bevel gegeven om de Ryanair-vlucht aan de grond te zetten.
Bron (en meer info): Belarus dwingt lijnvlucht met kopstuk oppositie tot landing om hem te kunnen arresteren

Dat maak je ook niet zo vaak mee....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wildhagen schreef op zondag 23 mei 2021 @ 16:06:
Nogal apart akkefietje met Ryanair, en dit keer is het hen niet eens aan te rekenen :P
Luchtpiraterij is inderdaad erg ongewoon. Dit zal wel een staartje krijgen.

Als ik het goed interpreteer hebben de Witrussische autoriteiten een bommelding voorgewend als excuus om het vliegtuig tot landen te dwingen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
downtime schreef op zondag 23 mei 2021 @ 16:11:
[...]

Als ik het goed interpreteer hebben de Witrussische autoriteiten een bommelding voorgewend als excuus om het vliegtuig tot landen te dwingen.
Dat, of het was iets in de trant van "Hier de MiG-29/Su-30 die naast je vliegt. Je hebt de keuze tussen landen en een anti-vliegtuig raket die we op je af zullen vuren".

Van Lukashenko zou me zo'n werkwijze echt niet verbazen... die gast is zo gek als een deur.

[Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 23-05-2021 16:14]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wildhagen schreef op zondag 23 mei 2021 @ 16:13:
[...]

Dat, of het was iets in de trant van "Hier de MiG-29/Su-30 die naast je vliegt. Je hebt de keuze tussen landen en een anti-vliegtuig raket die we op je af zullen vuren".

Van Lukashenko zou me zo'n werkwijze echt niet verbazen... die gast is zo gek als een deur.
Hij is gek, en waarschijnlijk tot veel in staat, maar dreigen om een passagiersvliegtuig neer te halen is wel van een heel andere orde dan doen alsof er een bommelding is geweest. Al was het maar omdat valse bommeldingen haast een alledaags probleem zijn geworden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: augustus 2016
  • Niet online
downtime schreef op zondag 23 mei 2021 @ 16:19:
[...]

Hij is gek, en waarschijnlijk tot veel in staat, maar dreigen om een passagiersvliegtuig neer te halen is wel van een heel andere orde dan doen alsof er een bommelding is geweest. Al was het maar omdat valse bommeldingen haast een alledaags probleem zijn geworden.
Aan de andere kant: Minsk was aanzienlijk verder weg dan doorvliegen naar Vilnius op het moment van koerswijziging. Waarom dan toch naar Minsk?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
downtime schreef op zondag 23 mei 2021 @ 16:19:
[...]

Misschien, maar we hebben nog niet al te lang geleden nog Wikipedia: Ukraine International Airlines Flight 752 gehad, of Wikipedia: Malaysia Airlines Flight 17

Of, iets langer geleden Wikipedia: Iran Air Flight 655, Wikipedia: Korean Air Lines Flight 007 en Wikipedia: Korean Air Lines Flight 902

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Daarom juist. In al die gevallen is dat een behoorlijk schandaal geworden en in meerdere gevallen was het ook een fout van mensen die niet alle feiten op een rijtje hadden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

wildhagen schreef op zondag 23 mei 2021 @ 16:13:
[...]

Dit muisje gaat nog wel een grote staart krijgen.
Mogelijke maatregelen zijn een verbod vanuit NATO en/of EU aan luchtvaartmaatschappijen uit de betreffende landen om nog door het Wit-Russische luchtruim te vliegen en een verbod aan Wit-Russische luchtvaartmaatschappijen om gebruik te maken van het luchtruim boven NATO en/of EU landen. In combinatie met een verbod voor alle vliegtuigen om het NATO en/of EU luchtruim binnen te vliegen vanuit het Wit-Russische, gaat dat aan de inkomstenkant echt pijn doen voor Belarus.
Met een beetje veel geluk is dit zelfs Vladimir Vladimirovitsch te gek en sluit hij zich hierbij aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ik hoop idd dat dit ook nog een flink staartje zal krijgen. Met een beetje mazzel wordt Lukashenko gewiebeld en met pek en veren het land uitgejaagd. Maar dat zal wel teveel zijn om te hopen denk ik.

Denk niet dat Putin zo gek is om dit te steunen. Sowieso is de onderlinge relatie tussen Belarus en Rusland nogal bekoeld de laatste jaren, na wat rare fratsen van Lukashenko.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

wildhagen schreef op zondag 23 mei 2021 @ 16:35:
Ik hoop idd dat dit ook nog een flink staartje zal krijgen. Met een beetje mazzel wordt Lukashenko gewiebeld en met pek en veren het land uitgejaagd. Maar dat zal wel teveel zijn om te hopen denk ik.

Denk niet dat Putin zo gek is om dit te steunen. Sowieso is de onderlinge relatie tussen Belarus en Rusland nogal bekoeld de laatste jaren, na wat rare fratsen van Lukashenko.
Ik schreef al, dat Putin met veel geluk zich bij de sancties aan zou sluiten.

Voor geïnteresseerden:
https://www.nrc.nl/nieuws...dent-tot-landing-a4044589
Een vliegtuig van Ryanair, onderweg van Athene naar Vilnius in Litouwen, heeft zondagochtend een gedwongen landing gemaakt in de Wit-Russische hoofdstad Minsk. Daar is een van de passagiers gearresteerd, de blogger, journalist en activist Raman Pratasevitsj. Dat melden lokale media.

Op de jongste actie van het regime van president Loeksasjenko van Wit-Rusland is internationaal met woede en verbijstering gereageerd. Daarbij is de term ‘staatsterrorisme’ gevallen omdat er veel aanwijzingen zijn dat Wit-Rusland het vliegtuig heeft ‘gekaapt’ om de dissident Pratasevitsj te kunnen oppakken. De Litouwse president Gitanas Nauseda spreekt van een „gebeurtenis zonder precedent” en een „weerzinwekkende actie”. Hij eist de onmiddellijke vrijlating van Pratasevitsj.

KGB-agent

Vlucht FR4978 van Ryanair was vlakbij het Litouwse luchtruim toen het toestel werd omgeleid naar Minsk. Volgens Tadeusz Giczan, hoofdredacteur van Telegramkanaal Nexta, waar Pratasevitsj voor werkte, maakten KGB-agenten aan boord ruzie met de bemanning en begonnen ze over een bom aan boord. Na een door de piloten verstuurde bommelding, zou een Wit-Russische Mig-29 het vliegtuig naar Minsk hebben begeleid, terwijl op het moment van de koerswijziging het vliegtuig dichterbij eindbestemming Vilnius was.

Pratasevitsj was in Athene om verslag te doen van een reis van oppositieleider Svetlana Tichanovskaja. Op Twitter eist zij diens onmiddellijke vrijlating, een onderzoek van VN-luchtvaartorganisatie ICAO en sancties tegen Wit-Rusland. Pratasevitsj leefde in ballingschap sinds hij en Stsiapan Poetsila, de oprichter van Nexta, in november vorig jaar op een lijst met ‘terroristen’ waren gezet. Nexta is een belangrijke informatiebron over de aanhoudende protesten in Wit-Rusland, die volgden op de omstreden herkiezing van Loekasjenko in augustus vorig jaar. Sommige bronnen zeggen dat de doodstraf dreigt voor Pratasevitsj, andere spreken dat tegen. De Wit-Russische autoriteiten hebben bevestigd dat hij is gearresteerd.

Loekasjenko, aan de macht sinds 1994, onderdrukt protest met harde hand. Recentelijk is het optreden tegen onafhankelijke media verder verhard. Vorige week waren er invallen bij de nieuwssite Tut.by en de Poolse tv-zender Belsat, waarbij journalisten werden opgepakt. Tut.by werd geblokkeerd. Op dit moment zitten 29 journalisten in Wit-Rusland in de gevangenis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Freee!! schreef op zondag 23 mei 2021 @ 16:38:
[...]

Ik schreef al, dat Putin met veel geluk zich bij de sancties aan zou sluiten.
Ik betwijfel het. Putin zal het misschien wel veroordelen maar zal niet meedoen aan sancties. Hoe meer Belarus ruzie heeft met het westen, hoe harder zij Rusland nodig hebben, en dat is belangrijker voor Putin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

downtime schreef op zondag 23 mei 2021 @ 16:48:
[...]
Ik betwijfel het. Putin zal het misschien wel veroordelen maar zal niet meedoen aan sancties. Hoe meer Belarus ruzie heeft met het westen, hoe harder zij Rusland nodig hebben, en dat is belangrijker voor Putin.
Het enige, dat echt belangrijk is voor Putin is Putin. En als hij nu een wit voetje in het westen kan halen door Lukashenko onderuit te halen, zal hij het niet laten. Zelfs Putin heeft ondertussen genoeg van Lukashenko.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
downtime schreef op zondag 23 mei 2021 @ 16:48:
[...]

Putin moet Lukashenlo al een tijdje niet meer, na wat rare fratsen van laatstgenoemde.

Sancties zal hij denk ik niet instellen nee, maar hij zal Lukashenko echt niet steunen bij deze actie.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Het eerste staartje van de luchtpiraterij c.q. kaping van het Ryanair-toestel gisteren in Belarus is nu gearriveerd:
Ryanair krijgt de wind van voren op sociale media vanwege een ‘laffe’ en ‘hypocriete’ reactie op de gedwongen landing van een vliegtuig van de maatschappij in de Belarussische hoofdstad Minsk gisteravond. Aan boord van het toestel zat een journalist en blogger die zich kritisch uitlaat over de Belarussische president Loekasjenko. Roman Protasjevitsj (26) werd bij aankomst in Minsk opgepakt. Ryanair doet in een mededeling over het incident alsof er niets gebeurd is.

De mededeling van Ryanair werd gisteravond om 21 uur gedeeld via het Twitterkanaal van de persdienst van de vliegmaatschappij. In het bericht wordt gemeld dat de bemanning op de bewuste vlucht - onderweg van Athene naar de Litouwse hoofdstad Vilnius - van de Belarussische luchtverkeersleiding te horen kreeg dat er een potentieel veiligheidsrisico aan boord was en dat het toestel de opdracht kreeg om te landen op de dichtstbijzijnde luchthaven: Minsk.

‘Het toestel landde veilig en de passagiers moesten uitstappen terwijl de lokale autoriteiten veiligheidscontroles uitvoerden’, staat er te lezen. ‘Er werd niets ongewensts gevonden en de autoriteiten gaven toestemming dat het vliegtuig met haar bemanning en passagiers opnieuw kon vertrekken, na ongeveer zeven uur aan de grond te hebben gestaan in Minsk.’
Bron, en meer info: Ryanair onder vuur nadat vliegtuig met kritische journalist gedwongen landt in Belarus

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

wildhagen schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:23:
Het eerste staartje van de luchtpiraterij c.q. kaping van het Ryanair-toestel gisteren in Belarus is nu gearriveerd:

[...]

Bron, en meer info: Ryanair onder vuur nadat vliegtuig met kritische journalist gedwongen landt in Belarus

[Twitter]

[Afbeelding]
Ik ben geen fan van Ryanair, maar dit is niet terecht, hier kon Ryanair niets aan doen, zeker niet zonder het leven van te veel mensen in gevaar te brengen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21:40
Freee!! schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:20:
[...]

Ik ben geen fan van Ryanair, maar dit is niet terecht, hier kon Ryanair niets aan doen, zeker niet zonder het leven van te veel mensen in gevaar te brengen.
Het gaat er ook niet om dat ze de procedure gevolgd hebben. Het gaat erom dat ze nu doen alsof er niks aan de hand was en iedereen zo maar weer is door gevolgen.

Als je onder valse voorwendselen gedwongen wordt om te landen waarna er 2 van je passagiers van je vliegtuig geplukt worden mag je daar best een verontwaardigde reactie voor uit sturen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

__R__ schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:52:
[...]
Het gaat er ook niet om dat ze de procedure gevolgd hebben. Het gaat erom dat ze nu doen alsof er niks aan de hand was en iedereen zo maar weer is door gevolgen.

Als je onder valse voorwendselen gedwongen wordt om te landen waarna er 2 van je passagiers van je vliegtuig geplukt worden mag je daar best een verontwaardigde reactie voor uit sturen.
Vanaf die kant ben ik het daar mee eens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Je vraagt je echt af wat dat Press Office dacht toen ze dit schreven. Wat proberen ze daarmee te bereiken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
O’Leary (de topman van Ryanair) heeft ook zijn mening gegeven:
De topman van Ryanair, Michael O’Leary, heeft inmiddels ook gereageerd op het voorval. Hij zegt dat er enkele medewerkers van de Russische geheime dienst aan boord waren. „Het lijkt erop dat het de bedoeling van de autoriteiten was om een journalist en zijn reisgenoot te verwijderen. We geloven dat er ook enkele Russische geheim agenten zijn uitgestapt op de luchthaven,” zei O’Leary op de Ierse radio. Hij noemde de actie verder nog een „staatsgesteunde kaping”.

De Ierse minister van Buitenlandse Zaken Simon Coveney bevestigt het vermoeden van de Ryanair-topman. „We denken dat vijf of zes mensen zijn uitgestapt, maar slechts een van hen is gearresteerd, wat erop zou wijzen dat de anderen geheim agenten waren.”

It takes two fools to argue.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:39
[...]
Was het ook niet zo dat het interieur van een vliegtuig een 'stukje' van het registratieland is? Dus dat elke Ryanair Boeing een paar mobiele tientallen vierkante meter Ierland is? Of haal ik nu een paar zaken door elkaar?

iRacing Profiel

Acties:
  • +2Henk 'm!

• voske
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 01:21
alexbl69 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:40:
[...]

Was het ook niet zo dat het interieur van een vliegtuig een 'stukje' van het registratieland is? Dus dat elke Ryanair Boeing een paar mobiele tientallen vierkante meter Ierland is? Of haal ik nu een paar zaken door elkaar?
Daarmee doel je denk ik op het vlagbeginsel, wat er op neerkomt dat het strafrecht van een bepaald land ook van toepassing is op vliegtuigen en vaartuigen die zijn geregistreerd in dat land (bijv. artikel 3 WvSr). Dat maakt deze vliegtuigen en vaartuigen echter nog geen territorium van dat land.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
voske schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:34:
[...]

Daarmee doel je denk ik op het vlagbeginsel, wat er op neerkomt dat het strafrecht van een bepaald land ook van toepassing is op vliegtuigen en vaartuigen die zijn geregistreerd in dat land (bijv. artikel 3 WvSr).
En dat geldt alleen zodra de deuren gesloten zijn. Zodra ze open gaan/zijn, zal het land waar je op dat moment staat de overhand hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

alexbl69 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:40:
[...]

Vliegtuigen zijn hierin wat anders dan schepen. Schepen varen vaak op internationale wateren (lees water zonder nationaliteit) en dan geldt het recht van de vlag waaronder je vaart als ik het goed heb. Vliegtuigen vliegen over grondgebied vaak, en dan is het complexer. Als je vrouw bevalt als je over Jemen vliegt, kan de geboorte formeel kind daar geregistreerd worden, midden op zee is het dan de vlag van het schip.
Ik ben geen expert op het gebied van internationaal recht, heb er zelfs weinig tot geen kennis van, maar weet wel dat het enorm complex is.

beetje warrig stukje bijvoorbeeld https://oikosonline.nl/20...lk-land-ben-je-eigenlijk/ maar internationaal recht is ook warrig.

[Voor 7% gewijzigd door franssie op 24-05-2021 19:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrChickenman
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 06:09

MrChickenman

Hand of the Archon

Oh Belarus/Wit Rusland zegt nu dat het Hamas was die de bommelding heeft gedaan, als je denkt het het nog niet gekker kon. 8)7

https://www.nu.nl/onrust-...t.html#coral_talk_wrapper

Ben benieuwd waar ze morgen mee komen.

Inmiddels heeft Rutte al KLM opgeroepen om niet meer te vliegen over Wit Rusland. Hoop dat ze bij KLM luisteren.

🐔 🚀 💰 🌕

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

MrChickenman schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:29:
Oh Belarus/Wit Rusland zegt nu dat het Hamas was die de bommelding heeft gedaan, als je denkt het het nog niet gekker kon. 8)7

https://www.nu.nl/onrust-...t.html#coral_talk_wrapper

Ben benieuwd waar ze morgen mee komen.

Inmiddels heeft Rutte al KLM opgeroepen om niet meer te vliegen over Wit Rusland. Hoop dat ze bij KLM luisteren.
Ik vind de maatregelen van Litouwen wat overtuigender, voor landing op het vliegveld van Vilnius (dicht bij de grens met Belarus), is een aanvliegroute over Belarus niet meer toegestaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 00:03
MrChickenman schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:29:
KLM geeft gehoor aan oproep Rutte: https://www.ad.nl/buitenl...naal-naar-minsk~a51d8024/

Edit: en vanuit de EU gaan geluiden op dat de landingsrechten van Belavia op Europese luchthavens wordt ingetrokken: https://www.volkskrant.nl...arus-stilleggen~b7e13279/

[Voor 22% gewijzigd door renegrunn op 24-05-2021 21:56]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
franssie schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:29:
[...]

Vliegtuigen zijn hierin wat anders dan schepen. Schepen varen vaak op internationale wateren (lees water zonder nationaliteit) en dan geldt het recht van de vlag waaronder je vaart als ik het goed heb. Vliegtuigen vliegen over grondgebied vaak, en dan is het complexer. Als je vrouw bevalt als je over Jemen vliegt, kan de geboorte formeel kind daar geregistreerd worden, midden op zee is het dan de vlag van het schip.
Ik ben geen expert op het gebied van internationaal recht, heb er zelfs weinig tot geen kennis van, maar weet wel dat het enorm complex is.

beetje warrig stukje bijvoorbeeld https://oikosonline.nl/20...lk-land-ben-je-eigenlijk/ maar internationaal recht is ook warrig.
Op zich is het niet zo lastig, al zijn er altijd uitzonderingen te vinden.
Maar op de Tokyo conventie (1963), is besloten dat, met betrekking tot criminele zaken:
The State of registration of the aircraft is competent to exercise jurisdiction over offences and acts committed on board.
En
this Convention shall apply in respect of offences committed or acts done by a person on board any aircraft registered in a Contracting State, while that aircraft is in flight or on the surface of the high seas or of any other area outside the territory of any State
Waarbij in flight betekent:
be considered to be in flight at any time from the moment when all its external doors are closed following embarkation until the moment when any such door is opened for disembarkation.
Met andere woorden, bij (internationale) vluchten heeft de staat van registratie jurisdictie vanaf moment deur dicht tot deur open.

Qua geboortes is het minder centraal geregeld, daar is in principe ook de staat van registratie van het vliegtuig de dan geldende nationaliteit (UN conventie 1961), mits het kind anders staatloos zou zijn . Echter verreweg de meeste landen hebben additionele regelgeving over het burgerschap gebaseerd op bv de ouders, waardoor deze regeling niet in hoeft te gaan. Wat precies de regel is hangt dus af van de staat waar de ouders ingezetenen zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 00:03
Zo dat gaat snel: vliegverbod voor Belavia naar Europese luchthavens confirmed.

https://www.nu.nl/onrust-...es-en-vliegverbod-op.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

renegrunn schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:31:
Zo dat gaat snel: vliegverbod voor Belavia naar Europese luchthavens confirmed.

https://www.nu.nl/onrust-...es-en-vliegverbod-op.html
Niet raar toch? Er wordt een vlucht gekaapt feitelijk, als alle landen dat gaan doen wordt het verdomd lastig vliegen.
Wel weer tekenend dat KLM het allemaal prima vond totdat ze werden teruggefloten, geldelijk belang voor de veiligheid van de passagiers wederom.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
Wordt lastig vliegen in het westen voor KLM dan als we dat gaan doen. Want wat gebeurde er in bijvoorbeeld 2013 nog?
https://greenwald.substac...ard-belarus-mounts-recall
https://nos.nl/artikel/526430-geen-excuses-voor-morales
Europese landen hadden informatie ontvangen dat klokkenluider Edward Snowden aan boord was van het vliegtuig van de Boliviaanse president Evo Morales. Dat heeft de Spaanse minister van Buitenlandse zaken Garcia-Margallo gezegd. Verontschuldigingen zijn voor Spanje dan ook niet aan de orde, aldus de minister.

Bolivia en andere landen hadden om excuses gevraagd omdat het vliegtuig van Morales deze week een ongeplande tussenlanding moest maken in Wenen. Hij was onderweg van Moskou naar La Paz.
Een ernstige inschattingsfout die nu de deur wagenwijd openzet voor problemen.. Het is ook niet de enigste keer dat er een verkeerd precedent was, in 2016 toen een vlucht van Belavia onderweg naar Minsk was greep Oekraïne in.

Vitamine D tekorten in Nederland | Middelen tegen corona

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Airbus overweegt een verdere stretch van de A321, in de vorm van de A322:
Airbus peilt bij luchtvaartmaatschappijen of er voldoende interesse is in een A322, een verlengde versie van de A321, zo melden ingewijden aan Bloomberg. Door de A320-familie van nieuwe vleugels te voorzien zou de ontwikkeling van zo’n A322 een serieuze optie worden.

Airbus heeft plannen om dunnere en lichtere vleugels te ontwikkelen voor haar bestseller- vliegtuigfamilie. De huidige vleugels zijn grotendeels nog hetzelfde als in de jaren tachtig, toen de eerste A320’s gebouwd werden, en zijn vrij beperkt van formaat.

Door nieuwe en grotere vleugels te maken kan niet alleen het brandstofverbruik verder verlaagd worden, maar ontstaan er ook mogelijkheden voor een A322. Veel details zijn er nog niet over bekend, maar de passagierscapaciteit zal naar schatting vergelijkbaar zijn met de Boeing 757-300.

Het gaat dan om 250 passagiers of meer. De huidige A321 kan in theorie maximaal 244 passagiers vervoeren in een ultra-lowcost-configuratie, maar in de praktijk ligt de max tot nu toe rond de 230-235. In Europa stoppen prijsvechters Wizz Air en EasyJet dat aantal stoelen in hun A321neo’s.

Alle plannen bevinden zich nog in een zeer pril stadium, en het is niet zeker dat ze daadwerkelijk doorgaan. Alleen al het ontwikkelen van nieuwe vleugels kost enkele miljarden euro’s en duurt jaren.
Bron: https://www.luchtvaartnie...zoekt-interesse-voor-a322

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• el ix
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 00:06
Wit-Rusland is direct interessant gebied geworden voor de sniffers van de NATO:

Verbazend hoe lang zo’n Global Hawk in de lucht kan blijven. Qua ‘bemanning’ is dat natuurlijk geen probleem, maar met brandstof: bijtanken?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21:40
el ix schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:21:

[Afbeelding]

Verbazend hoe lang zo’n Global Hawk in de lucht kan blijven. Qua ‘bemanning’ is dat natuurlijk geen probleem, maar met brandstof: bijtanken?
Dus die jet die erin zit is een Rolls-Royce AE-3007 en wikipedia zegt
The AE 3007 has a thrust-specific fuel consumption (TSFC) of 0.36 lb/(lbf⋅h) (10 g/(kN⋅s)) at static sea level takeoff and 0.65 lb/(lbf⋅h) (18 g/(kN⋅s)) at a cruise speed of Mach 0.8 and altitude of 35,010 ft (10,670 m).[7]
Mag een ander zeggen of dat zuinig is. Want daar heb ik geen verstand van..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 22-06 15:42
__R__ schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:42:
[...]

Dus die jet die erin zit is een Rolls-Royce AE-3007 en wikipedia zegt

[...]

Mag een ander zeggen of dat zuinig is. Want daar heb ik geen verstand van..
van google:

Question: How long can the Global Hawk fly?
Answer: 30 hours

Originally developed to provide field commanders with high-resolution surveillance imagery and produced by Northrop Grumman, Global Hawks fly high and long. They reach altitudes of 65,000 feet, and can surpass 30 hours and 11,000 nautical miles in a single flight.

Ze zijn ook bezig geweest met een refueling project en dan zou hij nog langer kunnen vliegen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
el ix schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:21:

[Afbeelding]

Wat scheelt is dat er geen bemanning is (scheelt hoop apparatuur en energie), er zitten vrij lange vleugels op en het vliegt niet zo snel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

franssie schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 00:28:
[...]

Niet raar toch? Er wordt een vlucht gekaapt feitelijk, als alle landen dat gaan doen wordt het verdomd lastig vliegen.
Wel weer tekenend dat KLM het allemaal prima vond totdat ze werden teruggefloten, geldelijk belang voor de veiligheid van de passagiers wederom.
De kans dat ze dit nog een keer doen is bijzonder klein en de kans dat er iemand die gezocht wordt in Wit-Rusland nog in het vliegtuig stapt over dat grondgebied nog kleiner. Dus niet meer er over heenvliegen is een pure politieke afweging en qua veiligheid volledig mosterd na de maaltijd. Dus geen ‘terugfluiten’ maar een politiek verzoek. Wat opzichzelf ook weer erg discutabel is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Devil schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:45:
[...]

De kans dat ze dit nog een keer doen is bijzonder klein<>
In een logisch bestuurd land wel. Dat is Wit Rusland niet, ze zijn daar aan het pogen om Noord Korea naar de kroon te steken.
Daarnaast krijgt een land een vergoeding voor het overvliegen, ook daarom zou het toch een signaal zijn dat vliegtuigen kapen niet mag. En daar zou KLM achter moeten staan (als ze volgend jaar nog bestaan - dat wel).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

[...]
De kans dat ze dit nog een keer doen is bijzonder klein en de kans dat er iemand die gezocht wordt in Wit-Rusland nog in het vliegtuig stapt over dat grondgebied nog kleiner. Dus niet meer er over heenvliegen is een pure politieke afweging en qua veiligheid volledig mosterd na de maaltijd. Dus geen ‘terugfluiten’ maar een politiek verzoek. Wat opzichzelf ook weer erg discutabel is.
Je ziet even over het hoofd, dat dit verbod op overvliegen ook een economische sanctie is.

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:39
Freee!! schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:29:
[...]

Je ziet even over het hoofd, dat dit verbod op overvliegen ook een economische sanctie is.
Klopt, maar het blijft een beetje een soffe maatregel.

Behalve voor toestellen met eindbestemming Moskou is het vermijden van het luchtruim van Wit-Rusland niet echt ingewikkeld. De Russische/Chinese/Amerikaanse maatschappijen zullen zich er sowieso niet veel van aantrekken.

Daarnaast is de kans vrij groot dat het volume waarmee dit nu aangekondigd wordt gelijk is aan de stilte waarmee de maatregel ergens eind volgende week ten grave wordt gedragen.

iRacing Profiel

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Freee!! schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:29:
[...]

Dat zie ik niet over het hoofd. Alleen er is nog niet een dergelijk sanctie ingesteld door de EU. Dus is het erg voorbarig van de premier om vooruitlopend daarop eenzijdig dit soort restricties op te leggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

De kans dat ze dit nog een keer doen is bijzonder klein
Ze zijn bereid om het te doen, het was een succes, dus welke reden hebben ze om het niet vaker te doen? Als ze tenminste de kans krijgen.

• PolarBear
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:31:
[...]

Klopt, maar het blijft een beetje een soffe maatregel.
Wat wil je dan? Kruisraketten afvuren? No-fly zone instellen? Wit-Rusland is een dictatuur gesteund dan wel gedoogd door Rusland. Sancties, foei zeggen etc zal allemaal weinig indruk maken uiteindelijk.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Sand0rf
Het lijkt erop dat het vliegverbod nu ook echt wordt gehandhaafd:

Vlucht BRU869 (Minsk-Barcelona) lijkt geweigerd te zijn door Polen en is terug gekeerd naar Minsk.

/post

• Tom Paris
  • Laatst online: 22-06 16:11
Sand0rf schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:42:
Het lijkt erop dat het vliegverbod nu ook echt wordt gehandhaafd:

[Afbeelding]
Vlucht BRU869 (Minsk-Barcelona) lijkt geweigerd te zijn door Polen en is terug gekeerd naar Minsk.
Toch niet helemaal...

Frankfurt - Minsk, nu boven Polen (hoewel ze deze misschien 'naar huis' laten vliegen)

Minsk - Istanboel, nu boven Roemenië (had makkelijk om kunnen vliegen)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Sand0rf
Een inmiddels verwijderde twee van de Pools luchtverkeersleiding suggereerd dat het de Fransen waren/zijn die het vliegtuig niet zouden toelaten.

Op dit moment is er geen beperking uitgevaardigd voor verbindingslijnen die het Poolse luchtruim binnenvliegen. Rejs @Belavia_by BRU869 zit in de holding in verband met de informatie over de sluiting van het Franse luchtruim voor vliegtuigen uit Wit-Rusland

/post

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

downtime schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:39:
[...]

Ze zijn bereid om het te doen, het was een succes, dus welke reden hebben ze om het niet vaker te doen? Als ze tenminste de kans krijgen.
A: omdat ze de kans niet krijgen
B: omdat ze er nu misschien met milde sancties mee wegkomen. Een tweede keer niet.

• MrChickenman
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 06:09

MrChickenman

Hand of the Archon

https://www.cnbc.com/2021...om-countrys-airlines.html

Blijkbaar is het veiligheidsniveau van Mexico City Airport te laag en mag men geen nieuwe routes meer van US>MEX aanleggen. Delta verhuist alle Pax naar Aeromexico vluchten.

Hoe kan zo'n groot vliegveld opeens zo'n standaard verliezen?

🐔 🚀 💰 🌕

• franssie

franssie

Save the albatross

MrChickenman schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:26:
<>
Hoe kan zo'n groot vliegveld opeens zo'n standaard verliezen?
Als ik het artikel lees gaat het om het hele land, niet specifieke vliegvelden of maatschappijen.

Dat gebeurd nooit 'ineens' maar meestal gaat daar een proces aan vooraf. Er worden tekortkomingen gevonden in bijvoorbeeld certificering door de lokale luchtvaart autoriteit en daar wordt dan onvoldoende op doorgepakt om die tekortkomingen op te lossen. Dat is het uiterste middel dat je kan inzetten, het intrekken van de (vaak wederkerige) erkenning. En wat de onderliggende reden is? Onderhoud, passagierslijsten, vrachtlijsten (smokkel) of geopolitieke dwang? Valt (nu) niet te zeggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Boeing heeft de 787 leveringen weer op pauze moeten zetten:
Boeing has halted deliveries of its 787 Dreamliners, adding fresh delays for customers following a recent five-month suspension in handing over the aircraft due to production problems, people familiar with the matter said.

Federal air-safety regulators have requested more information about Boeing’s proposed solution to address the previously identified quality lapses, these people said.

It takes two fools to argue.

Pagina: 1 ... 96 97 98 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True