franssie schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 00:18:
[...]
Maar ik kan het ook zo lezen dat het in het merendeel van de gevallen niet kan. Dan zijn alle plannen die gepresenteerd worden om overlast te voorkomen dus ook niet haalbaar - en ook dus 's nacht (in theorie wel maar in de praktijk niet).
Schiphol is een banenmotor maar ook een zeer grote belemmering van woningbouw in de noordelijke randstad.
Ik ben meer van de vliegtuigtechniek dan van de stedelijke planning, maar misschien is het geen briljant plan om alle beschikbare ruimte rondom een grote internationale luchthaven vol te bouwen met huizen. De luchthaven verplaatsen wordt ook lastig, en de economie is ook belangrijk, dus het blijft zoeken naar compromissen.
Dat gezegd hebbende, vliegtuigen zijn tegenwoordig een stuk stiller dan oude onder andere door de moderne high bypass motoren en aerodynamische aanpassingen aan romp en vleugels. .
Daarnaast, er zijn wel degelijk vele initiatieven rondom Schiphol en in de luchtvaart industrie om de overlast en invloed op het milieu te beperken. Denk aan herindeling van het luchtruim, performance based navigation, time based separation, aangepaste acceleratie hoogte etc.
Ik heb zelf meer dan 10 jaar vlakbij het station in Hoofddorp gewoond, niet ver van de Kaagbaan. Ik heb me nooit gestoord aan het geluid van de vliegtuigen, meer aan dat van de trein en het wegverkeer van de drukke randweg. Een ander heeft er wel last van. Overlast is subjectief.