Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.075.492 views

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Initiële rapport voor de 737-500 crash in Indonesië is uit: http://knkt.dephub.go.id/...0Preliminary%20Report.pdf

Lijkt tot dusver op defecte autothrust en piloten die er puur voor spek en bonen bij zitten zonder in te grijpen. Een ATC klaring terug lezen terwijl je door 30-40 graden bank rolt naar een heading waar je niet naartoe moet en met het vermogen op één motor richting idle... Dan zit je gewoon totaal uit je neus te vreten daar in de cockpit krijg ik het idee.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-01 18:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Propane schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:22:
Initiële rapport voor de 737-500 crash in Indonesië is uit: http://knkt.dephub.go.id/...0Preliminary%20Report.pdf

Lijkt tot dusver op defecte autothrust en piloten die er puur voor spek en bonen bij zitten zonder in te grijpen. Een ATC klaring terug lezen terwijl je door 30-40 graden bank rolt naar een heading waar je niet naartoe moet en met het vermogen op één motor richting idle... Dan zit je gewoon totaal uit je neus te vreten daar in de cockpit krijg ik het idee.
Eerder dat ze op procedures in plaats van vliegen getraind zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28

franssie

Save the albatross

Laten we hopen dat CVR alsnog gevonden wordt. Vooralsnog blijft het anders speculeren op de aanname dat EU/US piloten wel kunnen vliegen en Aziatische niet. Bij Turkisch was het inderdaad een piloot fout (naast een Boeing ontwerpfout) , maar bij de 737-max crashes waren de piloten wel aan het vliegen en werkte de kist gewoon (hard) tegen. En dit was een oud toestel van een nog ouder ontwerp dus ik vind het wat ongepast om het enkel op de piloten te gooien. Kan ook best onderhoud zijn of een van de beide niet gekoppelde FCC's die gek deed (want at blijft gewoon jaren '60 tech).

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 10-02-2021 19:00 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-01 14:29
Het is wel verwonderlijk dat de

- onbedoelde bocht naar links,
- het gebrek aan climb performance,
- het terug vallen van motorvermogen op motor 1 en
- het langzaam naar idle bewegen van de throttle lever

niet opgemerkt wordt door de piloten. Ik bedoel, een bocht naar links valt toch op als je uit je raampje kijkt of op je instrumenten en zelfs als je blind bent voel je het vliegtuig een bocht maken? En als die bocht onbedoeld is dan ga je toch kijken naar hoe dat komt? Daarbij heb ik geen (reallife) ervaring met het besturen van een 737, maar het terugzakken van motorvermogen voel en hoor je toch ook?

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 10-02-2021 20:34 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

@FastFred dat inderdaad. En je voelt het ook gewoon aan je billen (je verschuift iets in je stoel).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 09:40
Was het niet ontzettend schijtweer tijdens die crash? Dacht ik me te herinneren...

Nope.
The superimposed ADS-B-based flight profile with radar weather image at 1438 LT
provided by the BMKG indicated that the radar intensity level along the flight profile
was not more than 25 dBz, which means that the flight path did not indicate any
significant development of clouds.

[ Voor 66% gewijzigd door Hmmbob op 10-02-2021 20:45 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

franssie schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:13:
@FastFred dat inderdaad. En je voelt het ook gewoon aan je billen (je verschuift iets in je stoel).
Dat is nou juist de grap bij commerciële vluchten; daar voel je dat nauwelijks, en als je g-krachten in balans zijn zoals in de meeste commerciële vluchten, dan blijf je precies zo zitten als je zit. Er zijn wel eerder crashes geweest waarbij het vliegtuig al in een bank van 40 graden zat en er niets gemerkt werd (geen visuele cues). Het menselijk evenwichtsorgaan is makkelijk te foppen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Wilf schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:41:
[...]
Dat is nou juist de grap bij commerciële vluchten; daar voel je dat nauwelijks, en als je g-krachten in balans zijn zoals in de meeste commerciële vluchten, dan blijf je precies zo zitten als je zit. Er zijn wel eerder crashes geweest waarbij het vliegtuig al in een bank van 40 graden zat en er niets gemerkt werd (geen visuele cues). Het menselijk evenwichtsorgaan is makkelijk te foppen.
in een normale stabiele vlucht klopt dat in het midden van het vliegtuig, maar meer voorin en achterin nemen de krachten wel iets toe. Als een motor zowat idle staat vraag ik me af of de AP (als die niet al zichzelf uitschakelt) dan voldoende voetjes zal geven om "het balletje in het midden" te houden?

Hoe dan ook, het is een interim rapport dat wat feiten presenteert maar terecht nog ver weg blijft van een conclusie of zelfs een mogelijk scenario.

• Propane
  • Niet online
Freee!! schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:24:
[...]

Eerder dat ze op procedures in plaats van vliegen getraind zijn.
Procedure is op je instrumenten kijken en ingrijpen als er iets mis lijkt te zijn. Zelfs voor de meest simpele sim checks moet je nog kunnen aantonen dat je het toestel kunt vliegen als één van de motoren op een kritiek moment er mee stopt.
franssie schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:51:
En dit was een oud toestel van een nog ouder ontwerp dus ik vind het wat ongepast om het enkel op de piloten te gooien. Kan ook best onderhoud zijn of een van de beide niet gekoppelde FCC's die gek deed (want at blijft gewoon jaren '60 tech).
Ik zeg volgens mij ook duidelijk het falen van de autothrust. En ja, het is oude techniek, maar het ging bij de 737 MAX voornamelijk mis door nieuwe makeup op een oud ontwerp te smeren. Het oude ontwerp kan letterlijk zonder hydrauliek of generatoren nog gecontroleerd aan de grond worden gezet. Dat is dan weer het voordeel van de originele fly-by-wire/cable. Maar ook zonder CVR kun je hier al wel hele grote vraagtekens bij het handelen van de piloten gaan zetten, hoe onprettig het ook is.
Wilf schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:41:
[...]
Ik weet niet of je zelf vliegt, maar seat of the pants vliegen is ook gewoon een ding in commercieel vliegen. In mindere mate op steeds grotere toestellen vanwege inertie, maar op formaat 737 voel je het wel. Zeker met teruglopend vermogen op één motor waardoor je niet alleen bank maar ook enige mate van sideslip krijgt (de 737 heeft voor zover ik weet geen autopiloot controle over het roer, enkel yaw damper). Ja, er zijn valkuilen, maar in goed tot redelijk weer kun je redelijk op je binnen oor afgaan, zolang je maar blijft dubbel checken met je instrumenten.

Maar je zit er echt voor spek en bonen bij als je niet tijdens je instrument scan merkt dat je in een bank raakt de verkeerde kant op, dat je een behoorlijk verschil in vermogen hebt, maar wel vrolijk een opdracht van ATC terug gaat lezen (check de timestamps in het rapport over de laatste communicatie maar). Dus ja, vraagtekens bij waar de crew mee bezig was, wanneer ze het probleem eindelijk herkenden en wat toen de actie is geweest.

• Freee!!

Freee!!

Propane schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:34:
[...]
Procedure is op je instrumenten kijken en ingrijpen als er iets mis lijkt te zijn. Zelfs voor de meest simpele sim checks moet je nog kunnen aantonen dat je het toestel kunt vliegen als één van de motoren op een kritiek moment er mee stopt.
Aziatische procedures bestaan voornamelijk uit blind lijstjes afwerken. Als in dat lijstje het kijken op bepaalde instrumenten niet is opgenomen, gebeurt het niet. Ik heb daar (in andere context) iets teveel mee te maken gehad.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• franssie

franssie

Save the albatross

Freee!! schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:44:
[...]

Aziatische procedures bestaan voornamelijk uit blind lijstjes afwerken. Als in dat lijstje het kijken op bepaalde instrumenten niet is opgenomen, gebeurt het niet. Ik heb daar (in andere context) iets teveel mee te maken gehad.
Ik heb moeite om dat te geloven, in ieder geval zo hard als je het stelt.
Ik mag toch aannemen dat de piloten daar in een enkelvoudig gemotoriseerd vliegtuig zijn begonnen zonder AP. En ook in hun opleiding fysiologie hebben gehad. En ook dat ze zeilig thuis willen komen.
Dat er dan veel dingen automatisch gebeuren, en er daardoor paflov effect bestaat mbt tot lijstjes is bekend.
Ik snap niet hoe je een bocht inzet de verkeerde richting in, motorvermogen kwijtraakt (in niet noodzakelijk deze volgorde). Ik ken de uitvoering van deze kist niet (en ben geen 737 vlieger) maar als er ook maar iets van glass aanwezig was zie je toch wel de horizon wegzakken in meer dan 1 dimensie, zelfs uit een ooghoek.
Bij een DC-3 met alleen maar de 'big six' moet je meer opletten.

• Freee!!

Freee!!

franssie schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:55:
[...]
Ik heb moeite om dat te geloven, in ieder geval zo hard als je het stelt.
Ik mag toch aannemen dat de piloten daar in een enkelvoudig gemotoriseerd vliegtuig zijn begonnen zonder AP. En ook in hun opleiding fysiologie hebben gehad. En ook dat ze zeilig thuis willen komen.
Dat er dan veel dingen automatisch gebeuren, en er daardoor paflov effect bestaat mbt tot lijstjes is bekend.
Ik snap niet hoe je een bocht inzet de verkeerde richting in, motorvermogen kwijtraakt (in niet noodzakelijk deze volgorde). Ik ken de uitvoering van deze kist niet (en ben geen 737 vlieger) maar als er ook maar iets van glass aanwezig was zie je toch wel de horizon wegzakken in meer dan 1 dimensie, zelfs uit een ooghoek.
Bij een DC-3 met alleen maar de 'big six' moet je meer opletten.
Ik stel het misschien een beetje hard, maar kijk eens naar de ongelukken van Aziatische maatschappijen van de laatste pakweg tien jaar en de oorzaken daarvan.

• franssie

franssie

Save the albatross

Freee!! schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 00:00:
[...]

Ik stel het misschien een beetje hard, maar kijk eens naar de ongelukken van Aziatische maatschappijen van de laatste pakweg tien jaar en de oorzaken daarvan.
het is ook niet uit te sluiten, maar op basis van de huidige beperkte informatie ook niet te bewijzen. Ik hoop sterk dat ze de VCR alsnog vinden, dat kan wellicht duiden in hoeverre de piloten bewust waren (...) van wat er aan de hand was op dat moment en welke acties ze voornemens waren te doen.
Misschien was het ouderdom/onderhoud of gewoon domme pech. En dat is altijd in combinatie met de ervaring van de piloot - een goed probleem komt nooit alleen.

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

@Propane Nee, ik ben geen piloot dus echt een stuurlui aan wal, ik ga dus af op wat ik heb gezien in jaren van Air Crash Investigation en wat ik in de cabin heb gezien en gevoeld.

En ja, normaliter voel je wel een boel bij grote veranderingen maar het is ook bekend dat bij stresssituaties je zintuigen je ook in de steek kunnen gaan laten. In combinatie met de stoelgordels kan je dan zelfs ondersteboven vliegen en het niet merken. Pax wel in dat geval.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:45
Ook een van de redenen waarom Six Sigma en dat soort onzin heel goed werkt in Azië en niet bij die eigenwijse Nederlanders.

Ik ga geen oordeel geven over een ongeluk in een vakgebied waar ik niet in zit terwijl de feiten door de experts niet zijn vastgelegd maar @Freee!! Heeft wel een punt. Staat het bij een Aziaat niet op het lijstje dan wordt het ook echt niet gedaan. Baas zegt, Aziaat doet. Dat herken ik ook uit mijn ervaringen
Ik kwam deze foto vandaag gisteren tegen en dit is toch wel een heerlijke plaat.
Met die dieptewerking van 340mm, de toren op de achtergrond en dan die prachtige A346 boven de huizen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2021/2/4/1372948.jpg
https://www.airplane-pict...atlantic-airbus-a340-600/

• franssie

franssie

Save the albatross

Piet91 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 00:21:
Ik kwam deze foto vandaag gisteren tegen en dit is toch wel een heerlijke plaat.
Met die dieptewerking van 340mm, de toren op de achtergrond en dan die prachtige A346 boven de huizen.

[Afbeelding]
https://www.airplane-pict...atlantic-airbus-a340-600/
Ik weet dat het hier vloeken in de kerk is maar dit zou een ander succesvol op een affiche tegen vliegtuig overlast kunnen zetten:
1) boven (bijna in) bewoning
2) vakantie vlucht
3) ook niet het modernste ontwerp.

Los van dat - inderdaad schitterende foto!

https://simpleflying.com/delta-717-taxiway-excursion/

Geen winterbanden of all-seasons dus :+
Yesterday a Delta Boeing 717 registered as N998AT landed in Pittsburgh at 16:31 as DL2231 after an uneventful flight. Following a turnaround at the Pennsylvania airport, the aircraft was due to fly back to Atlanta with 77 individuals onboard, including crew. The flight was scheduled to depart at 17:40 to head back to Atlanta.

• el ix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17-01 21:56
Piet91 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 00:21:
Geschoten op een befaamde spottersplek, op de zuidoosthoek van LHR.
Ik heb er vijf jaar geleden gestaan, terwijl de ene na de andere 4-engine kwam binnen zeilen. Das war einmal...
el ix schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 23:38:
Geschoten op een befaamde spottersplek, op de zuidoosthoek van LHR.
Ik heb er vijf jaar geleden gestaan, terwijl de ene na de andere 4-engine kwam binnen zeilen. Das war einmal...
Het is bizar wat er de laatste paar jaar is verdwenen en al helemaal het afgelopen jaar.
Een - lang niet complete - lijst met toestellen die vanwege Covid niet meer terug zullen komen:

Delta Airlines McDonnell Douglas MD-88 en MD-90

British Airways A318 (weliswaar maar 1 toestel; maar toch wel een wat uniek toestel en route)

American Airlines 757-200
American Airlines 767-300
American Airlines A330-200 en A330-300

Norwegian 787-9 en 787-9.

Delta Airlines 777-200ER en 777-200LR

Air France A340-300
Iberia A340-600
Lufthansa A340-600
Virgin Atlantic A340-600

KLM 747-400
Lufthansa 747-400
British Airways 747-400
Thai Airways 747-400
Qantas 747-400
Corsair 747-400
Virgin Atlantic 747-400
China Airlines 747-400 (waaronder de laatst gebouwde pax 747-400, blijft wel 747-400F's vliegen)

Thai Airways A380
Air France A380
Lufthansa A380 (komen alleen terug als de boel boven verwachting snel hersteld; waarschijnlijk niet dus)
Hi Fly Malta A380
Qatar Airways A380 (blijven komende jaren opgeslagen, 5 v.d. 10 keren niet terug; rest is zeer de vraag en worden sowieso vanaf 2024 uitgefaseerd)
Singapore Airlines A380 (7 van de 19 worden uitgefaseerd)
Qantas A380's zien we ook niet voor 2023 terug.

En Korean Air neemt Asiana Airlines over waarbij uiteindelijk de maatschappij/merk Asiana zal verdwijnen.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vliegtuigcrash in Groningen:
Vlakbij Kornhorn is een sportvliegtuigje neergestort.

Het toestel had waarschijnlijk alleen een piloot aan boord, toen het in een weiland bij het Groningse dorp terechtkwam. Daar liggen allerlei brokstukken, meldt RTV Noord. Een deel van het vliegtuigje belandde in een boom langs de weg. De piloot is volgens nog onbevestigde berichten gewond geraakt.

Het ongeluk gebeurde om 15.10 uur. Volgens het Dagblad van het Noorden wilde de piloot een noodlanding maken, maar de politie bevestigt alleen maar dat het toestel verongelukt is. Het onderzoek naar de toedracht van het ongeluk is meteen begonnen, meldt de politie op Twitter
Zie Vliegtuigje neergestort bij Kornhorn in Groningen

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2021/02/13/715134/2560x1440a.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• Freee!!

Freee!!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Foto's van dit vliegtuig in betere tijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Megalodon_67 op 13-02-2021 18:25 ]

• wildhagen
  • Niet online
Jep, las ik later ook, was op dat moment nog niet bekend. De piloot was een 75-jarige man, en zat gelukkig alleen in het vliegtuig (dus geen andere slachtoffers). Reden van neestorten zou zijn dat hij tegen een boom is gevlogen waardoor het vliegtuig in 2 stukken brak.

Althans, volgens https://www.nu.nl/binnenl...orn-is-75-jarige-man.html dan

Virussen? Scan ze hier!

• Hmmbob

• el ix
Piet91 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:20:
[...]

Het is bizar wat er de laatste paar jaar is verdwenen en al helemaal het afgelopen jaar.
'Dankzij' Corona is er ook een beetje goed nieuws.

Deze Duitse dames mogen (nog even dan) langer blijven vliegen in 2020/2021:
https://www.airfleets.net...Lufthansa-active-md11.htm

Als het met die vier ook schluss is, dan blijven alleen FedEx, UPS en WGA over als gebruikers van de MD-11F.
Er is hoop dat de Yanks ze wat langer aanhouden: FedEx vliegt nog met ruim 45 jaar oude DC-10's rond.

• franssie

franssie

Save the albatross

@el ix ik snap de emotie maar er is een reden dat die oude herriebakken uitgefaseerd worden en extra belast op luchthavens zoals Schiphol vanwege overlast. Van het geluid van een DC-3 kan ik genieten maar een DC9/10/11 niet.

DC9 omdat
Tussen de voorrangswegen
Hij zegt "ik wil met je naar bed"
Zij hoort het niet want er daalt net
Gierend een DC-9

• el ix
franssie schreef op zondag 14 februari 2021 @ 22:58:
@el ix ik snap de emotie maar er is een reden dat die oude herriebakken uitgefaseerd worden en extra belast op luchthavens zoals Schiphol vanwege overlast. Van het geluid van een DC-3 kan ik genieten maar een DC9/10/11 niet.

DC9 omdat

[...]
Ha, laat dat nou net mijn favoriete nummer van Frans Halsema zijn :P

On topic: ik snap je punt, maar als ik (incidenteeel) een bijzondere kist zie/hoor ;) overkomen is het genieten geblazen voor deze liefhebber.

• franssie

franssie

Save the albatross

el ix schreef op zondag 14 februari 2021 @ 23:03:
[...]

Ha, laat dat nou net mijn favoriete nummer van Frans Halsema zijn :P

On topic: ik snap je punt, maar als ik (incidenteeel) een bijzondere kist zie/hoor ;) overkomen is het genieten geblazen voor deze liefhebber.
ha leuk - mooi nummer (moest er daarom ook gelijk aan denken) en voor museum vluchten zie ik ze graag. Als reguliere vracht kisten liever niet. Zeker niet als LVNL shortcuts toepast op de aanvliegroutes.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Kwam deze 'video' tegen. Mooi verhaal. Vinden jullie vast ook wel leuk.

"I want one on my desk at seven o'clock tomorrow morning." _O-

• Freee!!

Freee!!

CaptJackSparrow schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:27:
Kwam deze 'video' tegen. Mooi verhaal. Vinden jullie vast ook wel leuk.

[YouTube: The SR-71 "Buzzing the tower" story you probably never heard before]

"I want one on my desk at seven o'clock tomorrow morning." _O-
Dit verhaal kende ik nog niet, fantastisch.

Verwijderd

Na de sleutelhangers van de voormalige PH-BFF Boeing 747 van KLM zijn er nu ook foeilelijke overpriced fancy sleutel bewaar dingen te koop.

https://wunderkey.de/coll...nderkey-b747-bh-bff-bravo

Kortom, we hadden wat snijverlies van de sleutelhangers en proberen dit zo nog te verkopen?
Ik sla ff over.

• CyBeR
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:32:
Na de sleutelhangers van de voormalige PH-BFF Boeing 747 van KLM zijn er nu ook foeilelijke overpriced fancy sleutel bewaar dingen te koop.

https://wunderkey.de/coll...nderkey-b747-bh-bff-bravo

Kortom, we hadden wat snijverlies van de sleutelhangers en proberen dit zo nog te verkopen?
Ik sla ff over.
Zo lelijk vind ik ze niet eigenlijk. Wel duur ja.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Piet91 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:20:
British Airways A318 (weliswaar maar 1 toestel; maar toch wel een wat uniek toestel en route)
Toestel is zojuist vanuit Madrid in Twente geland om gesloopt te worden:
https://www.flightradar24.com/BAW9279/26d7e854

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EucIiJ9XIAM8ceh?format=jpg&name=large

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-01 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oh, ik heb de G-EUNB gevlogen, die wordt gespaard?

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Maasluip schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:12:
Vliegt al een paar jaar voor Titan Airways: https://www.airfleets.net/ficheapp/plane-a318-4039.htm

• wildhagen
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:12:
Die vliegt toch al jaren voor Titan Airways?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.planespotters.net/04974/g-eunb-titan-airways-airbus-a318-112_PlanespottersNet_1081802_a5d672ffd5_o.jpg

Edit: net te laat....

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 18-02-2021 09:22 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-01 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Stored 04/2017
:D Ik heb er op 31-3-2017 mee gevlogen!

Signatures zijn voor boomers.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Piet91 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:00:
[...]

Toestel is zojuist vanuit Madrid in Twente geland om gesloopt te worden:
https://www.flightradar24.com/BAW9279/26d7e854

[Afbeelding]
[Twitter]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yfYfvq5AeOALw6iMJSML-poDdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zDuuJhtVwehbXKcWOnskUIMf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLAHACb6oWs30g4OOvqrWvTwgSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9c3DnIyakvkIsOl20EUI2LA0.png?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Vanmiddag ineens een raar spoor in de lucht, leek eerst op een verlaat hart voor valentijn :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Okjo7qm.jpg

bleek een militair te zijn

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CoNhZYi.jpg

zag er iig super gaaf uit

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:39
Maar wat was het dan? Ik zie er niets in?

Verwijderd

helemaal niks waarschijnlijk, lijkt wel gewoon een testvlucht.
Maar vanaf de grond leek het gaaf, zeker omdat je die kist goed kon horen.

• wildhagen
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:38:
helemaal niks waarschijnlijk, lijkt wel gewoon een testvlucht.
Goede kans. Die Airbus A400M wordt immers gebouwd in Sevilla, dat ligt daar in de buurt (in vlieg-termen dan)...

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Niet online
Een vanaf Maastricht Aachen Airport vertrokken vliegtuig heeft "problemen gehad met een motor", zo meldt de veiligheidsregio zaterdag. Diverse stukken metaal zijn naar beneden gevallen en hebben auto's beschadigd.

De stukken metaal zijn in de omgeving van Meerssen op de grond gekomen. Het is niet bekend hoe groot de schade aan de voertuigen is.

De veiligheidsregio laat weten dat het vliegtuig doorvliegt naar Luik om daar te landen.
Bron: Vliegtuig verliest motordelen bij Maastricht, auto's beschadigd

Afbeeldingslocatie: https://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/content/images/2021/02/20/thumbnail_image001.png?itok=_9bWzPmE&width=1024&height=576&impolicy=semi_dynamic

Afbeeldingslocatie: https://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/content/images/2021/02/20/onderdeel%20auto.png?itok=plnDjl5E&width=1024&height=576&impolicy=semi_dynamic

[ Voor 24% gewijzigd door wildhagen op 20-02-2021 17:02 ]

Virussen? Scan ze hier!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat stukje blad (?) is mooi door het blik van het dak gegaan. Waar zijn die dingen van gemaakt eigenlijk? Lijkt wel een soort kevlar composiet?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:14:
Dat stukje blad (?) is mooi door het blik van het dak gegaan. Waar zijn die dingen van gemaakt eigenlijk? Lijkt wel een soort kevlar composiet?
nikkel-titanium-aluminium combo dacht ik.

[ Voor 3% gewijzigd door jack zomer op 20-02-2021 17:18 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:08

tuinïnen

Eventus stultorum magister

franssie schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:14:
Duidelijk niet naar beneden gedwarreld in ieder geval. Flinke bird strike?

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Is deze denk ik? https://www.flightradar24.com/LGT5504/26debe99

Zo te zien veilig geland in Luik.

[ Voor 22% gewijzigd door ZieglerNichols op 20-02-2021 17:41 ]

• wildhagen
  • Niet online
Dat is de dader ja, en hij is idd inmiddels geland in luik

Virussen? Scan ze hier!

• FastFred
franssie schreef op zondag 14 februari 2021 @ 22:58:
@el ix ik snap de emotie maar er is een reden dat die oude herriebakken uitgefaseerd worden en extra belast op luchthavens zoals Schiphol vanwege overlast.
Ik begrijp dan ook niet waarom de Antonov AN12 nog Europa binnen mag komen. Kwam er hier laatst eentje over een dorp 10km verderop vliegen en je kon buiten geen fatsoenlijk gesprek meer voeren.

Maar misschien ben ik in de Achterhoek gewoon niks gewend. Afgezien van een Cessna komt hier niks over afgezien van wat airliners die zo hoog vliegen dat je ze niet herkent, opmerkt of kunt horen.

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 20-02-2021 18:24 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

@FastFred Als er een goede reden is (omdat het transport niet over de weg of water kan plaats vinden) kan ik het inzetten van de Antonov AN12 nog wel begrijpen overdag. Ik neem aan dat ze daar ook een ontheffing voor moeten hebben en zo vaak komt die niet langs.

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als ik de garagehouder in dit filmpje hoor dan lijkt het er op dat er aardig wat puin naar beneden is gekomen.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-01 19:33
FastFred schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:24:
[...]

Ik begrijp dan ook niet waarom de Antonov AN12 nog Europa binnen mag komen. Kwam er hier laatst eentje over een dorp 10km verderop vliegen en je kon buiten geen fatsoenlijk gesprek meer voeren.

Maar misschien ben ik in de Achterhoek gewoon niks gewend. Afgezien van een Cessna komt hier niks over afgezien van wat airliners die zo hoog vliegen dat je ze niet herkent, opmerkt of kunt horen.
Eens!
Laatst bij familie in de provincie vroeg ik me af wat er over kwam... gigantisch gebrom 😱
Kijk ik op FR24 en komt zo’n Antonov langs... maar niet vlak over, wat ik verwachte, maar op 10km hoogte..... en niet direct over het huis, maar 8 kilometer westelijk...
Was echt verbaast...

American Express vraagbaak

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:49
Het is geen goede dag voor motoren vandaag...

Dat er op de grond (vooralsnog) geen gewonden zijn gevallen is een klein wonder:

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
En toen lag er een motoronderdeel in de voortuin :D

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Eus3ntBXYAQve6z?format=jpg&name=large

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 20-02-2021 23:32 ]

March of the Eagles

XWB schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:31:
En toen lag er een motoronderdeel in de voortuin :D

[Afbeelding]
Kinderbadje voor de zomer! :Y)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Eus1iuWVEAQwsTn?format=jpg&name=4096x4096

• franssie

franssie

Save the albatross

- laat maar -
:(

[ Voor 125% gewijzigd door franssie op 21-02-2021 03:14 ]

• wildhagen
  • Niet online
Nederland lijkt gisteren aan een rampzalig inferno ontkomen te zijn met die neerstortende motor-onderdelen bij Meerssen:
Als het vrachtvliegtuig dat gisteren boven het Limburgse Meerssen brokstukken verloor niet naar het zuiden was gevlogen, maar naar het noorden en de metaaldelen van de motor op industrieterrein Chemelot terecht waren gekomen, was de ramp niet te overzien geweest. ,,Dan hadden we een inferno gehad.” Dat zegt Lou Wanten, voorzitter van het burgerinitiatief Omwonenden Maastricht Aachen Airport (MAA).

Wanten reageerde daarmee op het incident dat gistermiddag plaatsvond. Een vliegtuig dat rond 16.10 uur vertrok vanaf Maastricht Aachen Airport verloor na het opstijgen onderdelen van de motor als gevolg van een explosie of meerdere explosies in een van de motoren. Metaaldelen vielen naar beneden en beschadigden onder meer auto’s en woningen in de omgeving van Meerssen. Minstens twee personen raakten gewond.

Het burgerinitiatief heeft grote bezwaren tegen de aanwezigheid van het vliegveld pal aan de bebouwde kom van Meerssen en vlak bij Beek en industrieterrein Chemelot. ,,We zijn hier intussen gewend dat pannen van de daken waaien door laag overvliegende toestellen. Maar dit hadden we niet eerder”, zei hij vlak na het incident. ,,Ons wordt gezegd dat er niets veiliger is dan vliegen. Maar dit zijn toestellen uit Arabische landen. Ik weet niet zeker of de ‘apk’ daar wel zo optimaal is. Dit had heel vervelend kunnen aflopen.”
Bron, en meer info: ‘Als brokstukken vliegtuig boven industrieterrein waren gevallen, was ramp niet te overzien geweest’

Virussen? Scan ze hier!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:29
Jeetje, wat een aandachttrekkerij. "Rampzalig inferno", en nog even een sneer richting moslims. Doet het vast goed in de kroeg, maar ik snap dat die al een tijdje dicht is en het dus nu eindigt in een krant op zoek naar sensatiebeluste lezers.

Hij wil van dat vliegveld af en heeft nu zijn zeepkist gevonden, blijkbaar. En als de feiten dan niet erg genoeg zijn, dan maken we er gewoon een hypothetisch scenario van waarin het wél heel erg had kunnen zijn...

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:08

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Anakha schreef op zondag 21 februari 2021 @ 07:38:
Jeetje, wat een aandachttrekkerij. "Rampzalig inferno", en nog even een sneer richting moslims. Doet het vast goed in de kroeg, maar ik snap dat die al een tijdje dicht is en het dus nu eindigt in een krant op zoek naar sensatiebeluste lezers.

Hij wil van dat vliegveld af en heeft nu zijn zeepkist gevonden, blijkbaar. En als de feiten dan niet erg genoeg zijn, dan maken we er gewoon een hypothetisch scenario van waarin het wél heel erg had kunnen zijn...
Neemt niet weg dat er wel behoorlijk zware chemische industrie ligt op de aanvliegroute op minder dan 2km van de baan. Dus idd nu valt het wel mee, maar er is wel een bepaald risico.

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Als de kernreactor van Tsjernobyl in Meerssen stond en dat vrachtvliegtuig een atoombom was dan had het nóg erger af kunnen lopen 7(8)7

Dat filmpje van de brandende motor staat afgeschermd; ze zal wel gek geworden zijn van duizend vragen van journalisten “Hi I’m x from y, can we use your video?”

Als hij nog ergens openbaar staat … :X

edit:
thanks Wildhagen hieronder

[ Voor 5% gewijzigd door Wilf op 21-02-2021 09:38 ]

• wildhagen
  • Niet online
Onboard beelden van de motorproblemen met die 777 van Delta United gisteren:

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 21-02-2021 09:38 ]

Virussen? Scan ze hier!

• FastFred
Ik dacht dat vliegtuigmotoren zo ontworpen zijn dat als ze een engine failure hebben dat ie alle brokstukken binnen houd? Mijn vraag geldt zowel voor de 777 hierboven als voor de 747 boven Meerssen...

• wildhagen
  • Niet online
FastFred schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:55:
Ik dacht dat vliegtuigmotoren zo ontworpen zijn dat als ze een engine failure hebben dat ie alle brokstukken binnen houd? Mijn vraag geldt zowel voor de 777 hierboven als voor de 747 boven Meerssen...
Ja, in een ideale situatie zoiu de cowling dat moeten voorkomen, zoals bij deze test:

Maar dat werkt helaas niet altijd. Soms komen afgebroken turbinebladen gewoon de cabine binnen zetten, waardoor mensen om het leven komen. Zoals bij Delta Air Lines Flight 1288 bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b1/Delta_Airlines_Flight_1288_Engine_Failure.jpg

Daar kwamen 2 mensen om het leven door zo'n turbineblad, plus nog eens 5 mensen die gewond raakten....

Of bij Southwest Airlines Flight 1380, waar ook een stuk van een turbine-blad/cowl door een raam naar binnen vloog (hier wel zonder doden gelukkig), en ook de vleugel beschadigde:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/NTSB_update_May_3_2018_-_Southwest_Airlines_Flight_1380_-_N772SW_-_Figure_4_-_Picture_of_window_14_with_portion_of_engine_inboard_fan_cowl.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het wordt hier beschreven. Het bestaan van het begrip 'Uncontained Engine Failure' zegt eigenlijk op zich al genoeg.

https://skybrary.aero/index.php/Uncontained_Engine_Failure

• Bobmeister
  • Laatst online: 22:47
wildhagen schreef op zondag 21 februari 2021 @ 07:09:
Nederland lijkt gisteren aan een rampzalig inferno ontkomen te zijn met die neerstortende motor-onderdelen bij Meerssen:

[...]

Bron, en meer info: ‘Als brokstukken vliegtuig boven industrieterrein waren gevallen, was ramp niet te overzien geweest’
Anakha schreef op zondag 21 februari 2021 @ 07:38:

Deze meneer maakt deel uit van een haast radicaal te noemen groep mensen die iedere mogelijkheid om te klagen aangrijpt en daarbij geen enkel middel of methode schuwt en die ook niet vies is van het verdraaien van de feiten hier en daar. Dit vliegtuig is bijvoorbeeld van een Amerikaanse maatschappij. De Arabische maatschappijen vliegen allemaal met gloednieuwe 777's. En die laatste 'nieuwe' vliegtuigen kunnen dus ook een gedeelte van de motor verliezen. :+

• wildhagen
  • Niet online
Bobmeister schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:29:
[...]

[...]

Deze meneer maakt deel uit van een haast radicaal te noemen groep mensen die iedere mogelijkheid om te klagen aangrijpt en daarbij geen enkel middel of methode schuwt en die ook niet vies is van het verdraaien van de feiten hier en daar. Dit vliegtuig is bijvoorbeeld van een Amerikaanse maatschappij. De Arabische maatschappijen vliegen allemaal met gloednieuwe 777's. En die laatste 'nieuwe' vliegtuigen kunnen dus ook een gedeelte van de motor verliezen. :+
Klopt. Het lijkt me dan ook niet dat mijn sarcasme te missen was, ik leg het er niet voor niets een meter dik op ;)

Virussen? Scan ze hier!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
FastFred schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:55:
Ik dacht dat vliegtuigmotoren zo ontworpen zijn dat als ze een engine failure hebben dat ie alle brokstukken binnen houd?
Bij een normale failure, maar soms zijn de krachten dusdanig heftig dat er sprake is van een uncontained engine failure.

Die ring heeft ook net de auto bij de woning gemist :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1I-JJDznxgT6_aK2wlVCFfuSrI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pqBoU3rgV1LIUPZQiKmj5v1Z.png?f=user_large

Er staan nog wat meer foto's op http://avherald.com/h?article=4e35503b&opt=0

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 21-02-2021 19:10 ]

March of the Eagles

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:09
wildhagen schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:30:
[...]

Klopt. Het lijkt me dan ook niet dat mijn sarcasme te missen was, ik leg het er niet voor niets een meter dik op ;)
Misschien mag je het nog wat dikker erop leggen dan, want ik haalde dat ook totaal niet uit je post. Je gebruikt geen smileys, je gebruikt dezelfde woorden van het artikel en je verwijst naar de bron. Maar ben in elk geval wel blij dat het sarcasme was ;)

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
XWB schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:09:
[...]

Die ring heeft ook net de auto bij de woning gemist :p

[...]
Niet echt, er zijn ook beelden waarop te zien is dat er een mega deuk in het dak van die auto zit.

• FastFred
De VS en FAA heeft advies uitgegeven om alle 777-200's met P&W motoren in Amerika aan de grond te laten naar aanleiding van bovenstaande.

Nogal overdreven als je het mij vraagt... Een uncontained engine failure kan met ieder toestel op ieder moment gebeuren. De oorzaak is hier nog niet eens aangewezen... kan net zo goed een birdstrike zijn geweest...

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

FastFred schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:28:
De VS en FAA heeft advies uitgegeven om alle 777-200's met P&W motoren in Amerika aan de grond te laten naar aanleiding van bovenstaande.

Nogal overdreven als je het mij vraagt... Een uncontained engine failure kan met ieder toestel op ieder moment gebeuren. De oorzaak is hier nog niet eens aangewezen... kan net zo goed een birdstrike zijn geweest...
Nou ja... uit die AvHerald link:
The Administrator said: "We reviewed all available safety data following yesterday's incident. Based on the initial information, we concluded that the inspection interval should be stepped up for the hollow fan blades that are unique to this model of engine used solely on Boeing 777 airplanes."
Als die holle fan blades een voor die motor unieke, relatief nieuwe en minder 'bewezen', technologie is dan lijkt enige voorzichtigheid me wel verstandig.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:49:
Als die holle fan blades een voor die motor unieke, relatief nieuwe en minder 'bewezen', technologie is dan lijkt enige voorzichtigheid me wel verstandig.
Ik weet dat ze in de luchtvaarwereld conservatief zijn en pro veiligheid maar de P&W PW4000 zijn vanaf 1984 ontwikkeld in sinds 1987 in gebruik. In 2000 hadden de motoren er gezamenlijk 40 miljoen uur op zitten.

Volgens mij is het grounden van vliegtuigen een normale standaard procedure totdat men iets beter weet wat er aan de hand is.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tJ7EuT1.jpg
https://www.airliners.net...JARuKBH2Aff8BFmc29w%3D%3D

Vandaag is het overigens ook 20 jaar geleden dat de laatste McDonnell Douglas MD-11 werd geleverd.
Op 22 februari 2001 werd D-ALCM - de een-na-laatst gebouwde MD-11 - aan Lufthansa Cargo geleverd.
Lufthansa considers options as final MD-11 is delivered

Van de 200 gebouwde MD-11's vliegen er nog 98 rond; 53 bij FedEx, 36 bij UPS, 3 bij Lufthansa Cargo en
6 bij Western Global Airlines.

[ Voor 19% gewijzigd door Piet91 op 22-02-2021 21:43 ]

Verwijderd

@Piet91 weet jij toevallig ook hoeveel van die 200 stuks er verongelukt zijn? En of er nog ergens eentje in een museum ofzo staat?
Had gehoopt dat er ergens nog eentje in NL van MP/KL bewaard zou blijven, maar helaas... zo mocht het niet lopen.

• el ix
Piet91 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:42:

Van de 200 gebouwde MD-11's vliegen er nog 98 rond; 53 bij FedEx, 36 bij UPS, 3 bij Lufthansa Cargo en 6 bij Western Global Airlines.
Bijna de helft vliegt nog: da’s best veel voor een vliegtuig dat inmiddels 20 jaar uit productie is en direct al te boek stond als een kerosineslurper.

Even goed: wat is ze móói... <3

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:00
PolarBear schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:11:
[...]

Volgens mij is het grounden van vliegtuigen een normale standaard procedure totdat men iets beter weet wat er aan de hand is.
Dat hebben we gezien met de 737MAX ja...
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:04:
@Piet91 weet jij toevallig ook hoeveel van die 200 stuks er verongelukt zijn? En of er nog ergens eentje in een museum ofzo staat?
Had gehoopt dat er ergens nog eentje in NL van MP/KL bewaard zou blijven, maar helaas... zo mocht het niet lopen.
10 MD-11's zijn afgeschreven; hetzij verongelukt of total-loss.
Naar mijn weten staat er nergens ter wereld officieel een MD-11 ter display.
Van de DC-10's staat er maar 1 ter display; een DC-10 van Project Orbis in het Pima Air & Space Museum.
Dan nog een handvol DC-10's is/was in gebruik als trainingsvliegtuig of zelfs als restaurant en IMHO het woord 'display' niet waardig.

FedEX en UPS hebben veel DC-10 en MD-11's opgekocht voor onderdelen (een van de redenen dat KLM de MD-11 steeds lastiger kon onderhouden; onderdelen werden duur/schaars) en dat zal ook wel (een van de vele) redenen zijn dat er praktisch geen DC-10's/MD-11's ter display staan.

Omega Air heeft ook de laatst overgebleven Nederlandse KDC-10 T-235 gekocht en die gaat geloof ik dit jaar vertrekken.
Wanneer Lufthansa Cargo haar laatste resterende MD-11F's uitzwaait (waarschijnlijk eind dit jaar) staan alle overgebleven wide-body trijets wereldwijd Amerikaans geregisteerd op 1 verdwaalde DC-10 bij het Boliviaanse TAB Cargo na.

[ Voor 50% gewijzigd door Piet91 op 23-02-2021 00:31 ]

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Piet91 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 00:00:
[...]
Van de DC-10's staat er maar 1 ter display; een DC-10 van Project Orbis in het Pima Air & Space Museum.
Roger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gD5Sb6uMlnZMiO7gppCIVBG_JXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jspm5VsfG7Oh90AYML3MTEvg.jpg?f=fotoalbum_large

Was er vorig jaar maart nog even :)

• el ix
Piet91 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 00:00:
Omega Air heeft ook de laatst overgebleven Nederlandse KDC-10 T-235 gekocht en die gaat geloof ik dit jaar vertrekken.
Still going strong, op dit moment boven de Mediterranée met een USAF-zusje in de buurt:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XDjwZbesCdjxmJiK-QUbkMANGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWuqmyyDQWfiXE2BXqNeCBRz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begrijp dat de T-235 verkocht wordt als ze nog genoeg waard is, maar gezien de historie verdient ze ooit in Nederland op display te staan.

Ze heeft de afgelopen 43 jaar rondgevlogen in drie verschillende NL-liveries:
Martinair
KLM
KLu

Edit: ik zie dat ik de T-235 en T-264 heb verhaspeld. Die laatste is inmiddels vertrokken en heeft (als PH-MBT) in KLM-kleuren gevlogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5k4pXOME-zsPdbQD4zWI4VccQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zfojvs6m5vAtjg9WG3pvPsJE.jpg?f=fotoalbum_large
Bron: Airfleets.net

[ Voor 22% gewijzigd door el ix op 23-02-2021 15:14 ]

• Hmmbob
Daar heb ik zelf toch heel wat uurtjes ingezeten ook. Prima kist, weinig luxe in de KLu uitvoering.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Niet iedereen geeft de A380 op: SIA recalls an Airbus A-380 from Alice Springs as it goes ahead with retrofitting plans
Singapore Airlines (SIA) will proceed with plans to retrofit three more Airbus A-380 aircraft with newer cabin products despite the current Covid-19 pandemic. The airline has moved one of its A-380s from the Alice Springs storage facility in Australia to Sydney. The plane will undergo routine checks in the city before being moved back to Singapore for a scheduled retrofitting and maintenance programme, SIA said on Monday (Feb 22).

The carrier plans to retrofit two other A-380 planes by its 2022/2023 financial year. SIA said: "The aircraft, registration 9V-SKQ, has been moved to Sydney to undergo routine checks following its storage before returning to Singapore where it will be retrofitted with the latest A-380 cabin product. "This is part of our plan to have all 12 remaining A-380s in our fleet fitted with the latest A-380 cabin product."

Prior to the Covid-19 pandemic, the airline had a fleet of 19 A-380s.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• el ix
el ix schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:47:
Still going strong, op dit moment boven de Mediterranée
Met een vervolgroute waar, vanwege de politieke gevoeligheden in het Midden-Oosten, menige carrier alleen maar van kan dromen: 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cu0GPLPP89oghMyhdc62HCnUqh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBVyKdkTsi80nPw64s214PxC.jpg?f=fotoalbum_large

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

el ix schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:24:
[...]

Met een vervolgroute waar, vanwege de politieke gevoeligheden in het Midden-Oosten, menige carrier alleen maar van kan dromen: 😉
Ik zie dat ze hun brandstof direct uit de bron halen. Slim ;)
De eerste Embraer 195-E2 is aan KLM geleverd.
KLM heeft een order staan voor 25 toestellen met opties voor nog 10 meer.
PH-NXA wordt morgenmiddag/avond op Schiphol verwacht en brengt de totale KLM Embraer vloot op
50 toestellen.

EDIT: en onderweg: https://www.flightradar24.com/KL9966/26e7ae11

KLM reduces emissions with first E-jet E2
KLM Cityhopper now has 50 E-Jets in its fleet. The newest addition, an E195-E2, was delivered today at a hand-over ceremony at our factory in São José dos Campos.

This is the first E2 for KLC from an order for up to 35 E195-E2s that KLM is acquiring through Aircastle and ICBC Aviation Leasing. The airline currently operates 17 E175s (88 seats) and 32 E190s (100 seats). The new E-Jet is the carrier’s biggest airplane with 132 seats configured in three zones. The forward Business Class section has 20 seats. The main cabin has 8 Economy Comfort seats and 104 Economy Class seats.

The arrival of the E195-E2 introduces considerable cost savings and environmental benefits. These are especially important as KLM pursues its goal of reducing the company’s carbon footprint by at least 50% per pax/km over the next 10 years.

Compared to the first-generation E190, the E195-E2 has a noise footprint that is over 60% smaller. This reduction is particularly relevant at Amsterdam’s Schiphol Airport which has strict noise abatement procedures. The E195-E2’s external noise level is well below future ICAO limits.

The E195-E2’s carbon emissions are 9% lower per trip and 31% lower per seat versus the E190. Those savings really add up. In a typical year, each E195-E2 will emit 1,500 fewer tons of CO2.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Eu7xf-MU4AUisVU?format=jpg&name=medium
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Eu7xk9lVgAYXhgZ?format=jpg&name=large

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
el ix schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:24:
[...]

Over Israël vliegen is niet heel apart meer. KLM vliegt richting het MO geregeld over Israël.
Vreemd genoeg niet meer elke vlucht, maar zelf de KL1101 mogen doen van AMS naar Damman welke over Israël mocht.

Het lijkt erop dat er dagen zijn dat het wel en niet mag, want bijvoorbeeld de kl427 vliegt soms wel en soms niet over Israël.

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01 07:33
Fly-guy schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:25:
[...]
Het lijkt erop dat er dagen zijn dat het wel en niet mag, want bijvoorbeeld de kl427 vliegt soms wel en soms niet over Israël.
De airway die men volgt boven Israël (N134) lijkt alleen 's nachts en in het weekend (donderdagavond - zondagochtend) beschikbaar te zijn, als ik het goed zie in de AIP.

Be yourself, no matter what they say ...

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
voske schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:52:
[...]

De airway die men volgt boven Israël (N134) lijkt alleen 's nachts en in het weekend (donderdagavond - zondagochtend) beschikbaar te zijn, als ik het goed zie in de AIP.
Dat zou het verklaren.
Daarnaast blijkt dat je wel naar Saoedi-Arabië via Isreal mag, maar niet terug..

Maar goed, het scheelt wel weer een stukje omvliegen en is er een stapje richting een wat minder gespannen situatie in het MO.

• Hmmbob
Militair luchtruim?

Piet91 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:06:
De eerste Embraer 195-E2 is aan KLM geleverd.
KLM heeft een order staan voor 25 toestellen met opties voor nog 10 meer.
PH-NXA wordt morgenmiddag/avond op Schiphol verwacht en brengt de totale KLM Embraer vloot op
50 toestellen.

EDIT: en onderweg: https://www.flightradar24.com/KL9966/26e7ae11
Zojuist boven Zeeland Nederlands luchtruim ingekomen.
Aankomst op Schiphol is 17:06 uur.

https://www.flightradar24.com/KLM9966/26ea5f96

• franssie

franssie

Save the albatross

Piet91 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:44:
[...]

Zojuist boven Zeeland Nederlands luchtruim ingekomen.
Aankomst op Schiphol is 17:06 uur.

https://www.flightradar24.com/KLM9966/26ea5f96
En de actieve baan lijkt 18C te zijn dus deze komt niet bij mij langs nu. Fijne vliegtuigen vind ik die Embraer kisten.

edit: geen idee waarom ze twee "Crazy Ivan" manoeuvres deden (en rondje draaien, om in een duikboot je achtervolger in zicht onder schot te kunnen krijgen). Toch nog een soort laatste check?

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 25-02-2021 17:10 ]

• Hmmbob
Die boven Zeeland kan best een foto-opportunity zijn geweest......

Vloog er nog iets anders in de buurt?

[ Voor 23% gewijzigd door Hmmbob op 25-02-2021 17:16 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Hmmbob schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:13:
Die boven Zeeland kan best een foto-opportunity zijn geweest......

Vloog er nog iets anders in de buurt?
Waarschijnlijk dat. Op die twee momenten keek ik niet 'live', zag alleen de historische track met de 360 en 270 bochten.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 25-02-2021 17:53 ]

Verwijderd

Er stond op Schiphol een film en foto ploeg klaar.
Op de scanner was te horen dat ze conform afspraak om 17:15 exact wilden landen op de 18C.
Vandaar dat ze wat vertraging hebben gecreëerd.

Pics: Verwijderd in "[Verzamel] Vliegtuigfotografie deel 3"

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2021 22:38 ]

De restanten van TWA 800 zullen worden ontmanteld en vernietigd:

NTSB’s TWA Flight 800 Reconstruction to be Decommissioned
WASHINGTON (Feb. 22, 2021) — The National Transportation Safety Board announced Monday its decision to decommission the TWA Flight 800 reconstruction as the agency prepares for the expiration of the lease for its Ashburn, Virginia, Training Center.

The reconstruction, housed in the 30,000 square foot hangar along with other training tools at the NTSB’s Training Center, has been used in the NTSB’s accident investigation training courses for nearly 20 years. However, advances in investigative techniques such as 3-D scanning and drone imagery, lessen the relevance of the large-scale reconstruction in teaching modern investigative techniques.

TWA Flight 800, a Boeing 747, bound for Paris, France with 230 people aboard, crashed July 17, 1996, minutes after takeoff from John F. Kennedy International Airport. After an exhaustive, four-year-long investigation, the NTSB determined the probable cause of the crash was an explosion in the center wing fuel tank. Evidence indicated the explosion was the result of an electrical failure that ignited the flammable fuel/air mixture in the tank.

“The investigation of the crash of TWA Flight 800 is a seminal moment in aviation safety history,” said NTSB Managing Director Sharon Bryson. “From that investigation we issued safety recommendations that fundamentally changed the way aircraft are designed. The investigation also led to a memorandum of understanding between the FBI and the NTSB regarding investigations of accidents resulting from intentional acts as well as evidence collection and preservation. That investigation also led to the equally important development of our Transportation Disaster Assistance division and the legislation in place today governing carrier responsibilities for family assistance in the wake of a transportation disaster,” said Bryson.

The NTSB plans to stop use of the reconstruction July 7, 2021. For several months thereafter, the NTSB will thoroughly document the reconstruction using various 3-D scanning techniques. The scanned data will be archived for historical purposes.

When the NTSB moved the reconstruction to the Training Center, it did so with the stipulation that it would be used solely as a training resource and never as an exhibit or public display. To honor this agreement made with the families of the victims of TWA Flight 800, the NTSB will work closely with a federal government contractor to dismantle the reconstruction and destroy the wreckage.

“Our Transportation Disaster Assistance division and I have connected with representatives of TWA Flight 800 family groups to help ensure families of those who perished on TWA Flight 800 learned of our decision directly from the NTSB before our public announcement,” said Bryson.

Between calendar year 2015 and 2019 the NTSB trained a combined annual average of 2,622 students including NTSB investigators and staff, and external stakeholders involved in transportation safety, advocacy, family assistance and emergency response. The NTSB is exploring options to continue its robust training program.
Afbeeldingslocatie: https://static01.nyt.com/images/2021/02/25/nyregion/25twa800/25twa800-mobileMasterAt3x.jpg

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:12

Amsterdam bij 03:21

Lekker air to air refuelen boven Amsterdam. Ik dacht dat ze dat altijd boven water deden?

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:09
menzo schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 00:08:
[YouTube: now with original footage : 2x USAF KC-135R + 4x LN F15s --- Participating flypast Estonia (Estland)]
Amsterdam bij 03:21
[Twitter]

Lekker air to air refuelen boven Amsterdam. Ik dacht dat ze dat altijd boven water deden?
Lijkt me niet dat dat standaard is. In vele delen van de wereld is het ver vliegen naar het dichtstbijzijnde water, dan heb je ook weinig aan het in de lucht bijtanken als je paar K KM om moet vliegen...

• Freee!!

Freee!!

Citroentjuh schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:41:
[...]
Lijkt me niet dat dat standaard is. In vele delen van de wereld is het ver vliegen naar het dichtstbijzijnde water, dan heb je ook weinig aan het in de lucht bijtanken als je paar K KM om moet vliegen...
Maar het is wel gebruikelijk dat soort dingen boven onbewoond (of althans niet dicht bewoond) gebied te doen. En in Nederland is dunbewoond gebied vrij schaars, maar de Noordzee en het IJsselmeer liggen vanuit Amsterdam redelijk dichtbij.

Verwijderd

En tot zover de carrière van de Boeing 777 bij Surinam Airways:

Kist heeft allerlei issues, wordt een te grote kostenpost om die op te lossen en derhalve wordt er afscheid van genomen.

https://www.waterkant.net...ostenpost-voor-reparatie/

Afbeeldingslocatie: https://arnoud.raeven.nl/wp-content/gallery/schiphol-van-boven-winter/Arnoud-Raeven_MG_6411_web.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2021 11:30 ]

• wildhagen
  • Niet online
Gaat er ooit nog een eind aan die soap komen?

Ik weet niet of hun A340 nog bestaat, wellicht kunnen ze daar weer naar terug....

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 94 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?