Er is niet genoeg capaciteit, het idee is dat de metro de trein gaat ontlasten.Bockelaar schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:26:
apart, daar liggen toch treinverbindingen, inclusief tunnels? Gaat de metro dan concurreren met de trein?
nja, een plan met een gat van 4-5 miljard wat ze achter laat. Geeft hoop voor Utrecht waar ze als burgemeester vast mooie dingen gaat doen
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Alleen zijn die treinverbindingen op dit moment al zeer zwaar overbelast. Deze metro is nou juist bedoeld om deze treinverbindingen te ontlasten (onder andere).Bockelaar schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:26:
apart, daar liggen toch treinverbindingen, inclusief tunnels? Gaat de metro dan concurreren met de trein?
De NS en ProRail werken er niet voor niets aan mee
Daarnaast heeft een metro natuurlijk een fijnmaziger netwerk in een stad dan de trein. De NS heeft een paar treinstations in Amsterdam, terwijl er volgens mij tientallen metrostrations zijn.
Virussen? Scan ze hier!
Op zich klinkt dit als een prima plan voor dat investeringsfonds dat Wiebes en co opgezet hebben. Zorgt voor ontlasting van de schipholtunnel voor treinen. Maakt ruimte voor meer directe treinen vanuit de regio naar Schiphol (o.a. Alkmaar) wat de bereikbaarheid ten goede komt en mogelijk zorgt voor minder autoverkeer naar Schiphol en zorgt voor een betere aansluiting van Hoofddorp op de metropoolregio Amsterdam.Bockelaar schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:39:
nja, een plan met een gat van 4-5 miljard wat ze achter laat. Geeft hoop voor Utrecht waar ze als burgemeester vast mooie dingen gaat doen
Verder is dit een belangrijke stap die genomen moet worden om meer internationale treinen van en naar Schiphol te kunnen laten rijden. Zo kunnen straks dan de Eurostar en ICE(s) naar Frankfurt, Berlijn, en Keulen stoppen op Schiphol waardoor intercontineltaal verkeer vanuit de Hub functie ook verder Europa in kan per trein i.p.v. korte vluchtjes naar Frankfurt, Keulen, Brussel, Dortnumd etc.
HD4Life @ Full-HD
Daar is nogal wat op af te dingen.Davidshadow13 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:20:
[...]
Op zich klinkt dit als een prima plan voor dat investeringsfonds dat Wiebes en co opgezet hebben. Zorgt voor ontlasting van de schipholtunnel voor treinen. Maakt ruimte voor meer directe treinen vanuit de regio naar Schiphol (o.a. Alkmaar) wat de bereikbaarheid ten goede komt en mogelijk zorgt voor minder autoverkeer naar Schiphol en zorgt voor een betere aansluiting van Hoofddorp op de metropoolregio Amsterdam.
Verder is dit een belangrijke stap die genomen moet worden om meer internationale treinen van en naar Schiphol te kunnen laten rijden. Zo kunnen straks dan de Eurostar en ICE(s) naar Frankfurt, Berlijn, en Keulen stoppen op Schiphol waardoor intercontineltaal verkeer vanuit de Hub functie ook verder Europa in kan per trein i.p.v. korte vluchtjes naar Frankfurt, Keulen, Brussel, Dortnumd etc.
Ten eerste is de timing vrij bijzonder. Corona heeft de luchtvaartsector een klap bezorgd waarvan het nog maar de vraag is wanneer het vliegvolume weer op het pre-Corona niveau komt. Als het daar al weer komt, aangezien veel bedrijven die het personeel veel lieten vliegen fors geïnvesteerd hebben in professionele video-conference technieken.
Tweede punt is dat het in strijd is met het voornemen meer bestemmingen middels de trein beter bereikbaar te maken. In plaats van deze miljarden te steken in betere treinverbindingen naar andere steden worden ze aangewend om een betere treinverbinding naar een luchthaven te maken. Does not compute.
Derde is dat van de hub-functie. De luchtvaartsector is juist en masse afscheid aan het nemen van deze techniek omdat de moderne consument niet meer tig keer over wil stappen. Grote toestellen als de 747 en A380 worden en masse vervangen door kleinere modellen waarmee men meer en meer point-to-point vliegt. Iemand die van Frankfurt, Keulen, Brussel of Dortmund neemt niet meer de trein of het vliegtuig naar Schiphol om daar op een widebody naar het verre oosten of de VS te stappen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Accident: Volga-Dnjepr A124 at Novosibirsk on Nov 13th 2020, overran runway after uncontained engine failure and communication failure

A Volga-Dnjepr Antonov AN-124, registration RA-82042 performing positioning flight VI-4066 from Novosibirsk (Russia) to Vienna (Austria) with 14 people and 84 tons of cargo (auto parts) on board, departed Novosibirsk's runway 25 at about 12:08L (05:08Z) and was in the initial climb through about 1800 feet MSL when the transponder signal as well as radio communication was lost. The crew returned the aircraft for a landing on Novosibirsk's runway 25 but overran the end of the runway on landing by about 200 meters/650 feet. There were no injuries. The aircraft sustained substantial damage to wings and the landing gear, engine #2 (D-18T, inboard left hand) is missing its engine inlet following an uncontained failure according to photographic evidence (see below), the inboard left wing slats as well as the left hand fuselage were penetrated by debris at multiple locations near the wing root.
[ Voor 9% gewijzigd door Piet91 op 13-11-2020 13:25 ]
Nvm
[ Voor 99% gewijzigd door voske op 14-11-2020 11:16 . Reden: Twijfels bij juistheid eerdere post. ]
Be yourself, no matter what they say ...
Deze twee factoren werken elkaar tegen. Point-to-point is mogelijk omdat er zoveel luchtverkeer is, en de hubs zo druk, dat we de hubs liever overslaan en toch die grote toestellen wel vol krijgen. Wat de consument wil doet er niet zoveel toe want die koopt gewoon het goedkoopste ticket.alexbl69 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:17:
[...]
Ten eerste is de timing vrij bijzonder. Corona heeft de luchtvaartsector een klap bezorgd waarvan het nog maar de vraag is wanneer het vliegvolume weer op het pre-Corona niveau komt.
[...]
Derde is dat van de hub-functie. De luchtvaartsector is juist en masse afscheid aan het nemen van deze techniek omdat de moderne consument niet meer tig keer over wil stappen.
Naast dat point-to-point verkeer blijft het hub-and-spoke model ook gewoon bestaan. Denk je dat de emiraten dat enorme vliegveld bouwen omdat Dubai zo’n populaire eindbestemming is? Dat is toch echt een hub. We vliegen nu eenmaal niet point-to-point van Eelde, Groningen naar Billings, Montana omdat we op die routes nog lang niet dagelijks een 777 of 330 kunnen vullen.
Daarnaast, als het aantal passagiers echt flink afneemt, kan het best dat de point to point vluchten niet vol genoeg raken en men toch weer hub and spoke moet gaan doen om die 321LR te vullen.downtime schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:41:
[...]
Deze twee factoren werken elkaar tegen. Point-to-point is mogelijk omdat er zoveel luchtverkeer is, en de hubs zo druk, dat we de hubs liever overslaan en toch die grote toestellen wel vol krijgen. Wat de consument wil doet er niet zoveel toe want die koopt gewoon het goedkoopste ticket.
Naast dat point-to-point verkeer blijft het hub-and-spoke model ook gewoon bestaan. Denk je dat de emiraten dat enorme vliegveld bouwen omdat Dubai zo’n populaire eindbestemming is? Dat is toch echt een hub. We vliegen nu eenmaal niet point-to-point van Eelde, Groningen naar Billings, Montana omdat we op die routes nog lang niet dagelijks een 777 of 330 kunnen vullen.
@Fly-guy Afneemt of toeneemt? Aanneemt is voor aannemers maar dat bedoel je vast niet
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
[quote]Piet91 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:17:
Accident: Volga-Dnjepr A124 at Novosibirsk on Nov 13th 2020, overran runway after uncontained engine failure and communication failure
[...]
Nondeju, is die compressordisk dwars door de schouders geschoten?!
Nog mazzel dat ie niet onder een hoek door de main spar ging....
[...]
Het vakantieverkeer gaat de aanjager worden en dat gaat denk ik direct verkeer zijn. Zakelijk gaat meeliften en dat zal derhalve hub-spoke moeten worden want met zakelijke passagiers ga je de kisten niet vol krijgen de komende drie jaar.
Wat wel een verschil kan gaan maken is vracht in combi - dat kan routes die normaliter met passagiers niet rendabel zijn wel rendabel maken en ik verwacht dat de vrachtprijzen nog wel even hoog blijven, al zal dat voornamelijk op Azië zo blijven en andere werelddelen minder.
Wat wel een verschil kan gaan maken is vracht in combi - dat kan routes die normaliter met passagiers niet rendabel zijn wel rendabel maken en ik verwacht dat de vrachtprijzen nog wel even hoog blijven, al zal dat voornamelijk op Azië zo blijven en andere werelddelen minder.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Daar zit de voorste crew rest en avionics bay waar het spul dwars door heen is gegaan...Jeest schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 00:31:
[quote]Piet91 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:17:
Verwijderd
Must see?
Ik dacht dat Snakes on a Plane erg was.
"It just had to be made" zei Samuel L. Jackson ooit eens over die film.
They never learn en blijkbaar moest er nog wat slechters komen.
Holy shit hey...

Holy shit hey...
@Verwijderd Beetje Jan de Bont plot. Maar bij deze film is hij niet betrokken lijkt.
Verder slecht idee deze film.
Verder slecht idee deze film.
Zie ik nou goed dat ze een Javelin anti-tankraket gebruiken om vliegtuigen uit de lucht te schieten?Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 16:56:
Must see?![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
[YouTube: Airliner Sky Battle - Official Trailer]
Holy shit hey...
Als ik met de metro moet, dan ga ik wel met deze.wildhagen schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:15:
Over een paar jaar toch met de metro van Schiphol naar Amsterdam? Het is iig weer een stapje dichterbij:
Zie https://nos.nl/artikel/23...t-schiphol-is-binnen.html
Uit de categorie "hoe dan?"
SCHIPHOL - Een Boeing 747-400 van KLM is beschadigd geraakt bij een botsing met een ander KLM-toestel op Schiphol. De vleugel van een Airbus A330 raakte bij het slepen de neus van de jumbo en liet daarbij een deuk in de romp achter.
Iemand zag blijkbaar iets groots en blauws over het hoofd...
Of de geparkeerde stond verkeerd, en de sleper reed zijn normale route.
Of de geparkeerde stond verkeerd, en de sleper reed zijn normale route.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Dat een tip een tip of staart raakt kan ik nog inkomen als je even afgeleidt wordt door een smartphone oid maar met de vleugel gewoon de cabine raken is echt wel WTF wat mij betreft.
Het is verbazend lastig om grote lengtes goed in te schatten.franssie schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:14:
Dat een tip een tip of staart raakt kan ik nog inkomen als je even afgeleidt wordt door een smartphone oid maar met de vleugel gewoon de cabine raken is echt wel WTF wat mij betreft.
Als dit het enige voorval zou zijn, dan is het vooral dom, maar dit soort dingen gebeuren om de haverklap. Mensen kunnen heel slecht diepte/lengte schatten.
https://www.scientificame...n-change-with-arm-length/The human brain doesn't quite get depth right, however. Research has shown that people overestimate the distance of an object closer than a few tens of centimeters away, and underestimate it for objects more than a few tens of centimeters away, where 1 cm is about 4 inches, according to study researcher Fulvio Domini, professor of cognitive linguistic and psychological sciences at Brown University, and his colleagues. This might help explain why a big distance (like 35 feet) is hard to gauge.
Als een van de vliegtuigen niet op de juiste positie stond/reed heb je als trekker eigenlijk geen idee of het past.
Volgens het artikel stond de 747 geparkeerd omdat deze buiten dienst staat, dus het lijkt alsof de trekker een foutje heeft gemaakt.
Ook vreemd in de tekst staat dat de werkdruk enorm hoog is en dat er een tekort aan personeel is. Hoe kan er nu nog steeds een hoge werkdruk en personeelstekort zijn terwijl nu een stuk minder vliegverkeer dan normaal is?
Ook vreemd in de tekst staat dat de werkdruk enorm hoog is en dat er een tekort aan personeel is. Hoe kan er nu nog steeds een hoge werkdruk en personeelstekort zijn terwijl nu een stuk minder vliegverkeer dan normaal is?
Speel ook Balls Connect en Repeat
@Fly-guy ja weet ik. Daarom werd er vroeger ook met millitaire kisten tip-gelopen (en waarschijnlijk nu nog).
Maar als je met de tip de cabine van een vliegtuig weet te raken dan is dat geen inschattingsfout, dan heb je als trekker gewoon niet rondgekeken. Is niet dat die vleugeltjes maar 3 meter zijn.
Die trekker zal een bocht gemaakt hebben (anders rij je recht op een vleugel af en als je dat niet ziet ben je blind of verblindt door de zon). Maar dan nog en hoe dan ook ik ben benieuwd naar hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Maar als je met de tip de cabine van een vliegtuig weet te raken dan is dat geen inschattingsfout, dan heb je als trekker gewoon niet rondgekeken. Is niet dat die vleugeltjes maar 3 meter zijn.
Die trekker zal een bocht gemaakt hebben (anders rij je recht op een vleugel af en als je dat niet ziet ben je blind of verblindt door de zon). Maar dan nog en hoe dan ook ik ben benieuwd naar hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Bepaalde afdelingen hebben nu zelfs meer werk dan voor corona. De sleepdienst is druk bezig met parkeren, uit stalling halen en dergelijke. Ook daar krijgen genoeg mensen corona klachten wat voor een lege werkvloer kan zorgen.Onbekend schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:25:
Volgens het artikel stond de 747 geparkeerd omdat deze buiten dienst staat, dus het lijkt alsof de trekker een foutje heeft gemaakt.
Ik kan me wel iets voorstellen bij de logistieke puzzel waar je bijna per vlucht het meest efficiënte toestel wilt inzetten ivm bezetting en kosten per kilo/passagier. Dat zal niet makkelijk zijn en inderdaad veel verplaatsingen kunnen veroorzaken op een toch al vol Schiphol.
Daarnaast zal alles zo nu en dan ook moeten worden opgestart denk ik en onderhouden?
Daarnaast zal alles zo nu en dan ook moeten worden opgestart denk ik en onderhouden?
Hebben alle mannen dat probleem niet?Fly-guy schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:22:
Het is verbazend lastig om grote lengtes goed in te schatten.
Sometimes you need to plan for coincidence
kan natuurlijk ook dat de vleugels dezelfde ruimte moesten bezetten. om zo minder ruimte in de breedte te gebruiken.franssie schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:14:
Dan kan het gebeuren dat je er net 1 metertje er langs zit he.
Blijft natuurlijk een knullige en vervelende fout.
Bij het slepen van een A330, is de vleugel in botsing met een geparkeerde 747 gekomen op Schiphol, met een deukje in de neus van de 747 als resultaat:
https://www.nhnieuws.nl/n...7-bij-botsing-op-schiphol
Met alle respect: scroll de volgende keer even wat verder terug.renegrunn schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:17:
Bij het slepen van een A330, is de vleugel in botsing met een geparkeerde 747 gekomen op Schiphol, met een deukje in de neus van de 747 als resultaat:

Psst dat is in de 12 post boven die van jou besprokenrenegrunn schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:17:
/post
Even een nieuwe navigatielichtje op de A330 en gaan met dat ding, die 747 gaat er toch uit, dus boeie met een deukje meer of minder.
Maar blijft een lullig foutje.
Dat had ik in de post boven jou al vernomenSand0rf schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:14:
[...]
Psst dat is in de 12 post boven die van jou besproken
Niet goed gekeken, ik had denk ik op een verkeerde pagina terug gekeken of er al iets over gepost was. Mijn excuses.
Interessant om te zien wel.
YouTube: NH AIRTIME S06E07 (NL) | Groningen Airport helpt KLM de winter door
YouTube: NH AIRTIME S06E07 (NL) | Groningen Airport helpt KLM de winter door
Verwijderd
Snap je redenatie, maar dat is wel te kort door de bocht. Zeker bij een vliegtuig.Bestla schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:06:
Even een nieuwe navigatielichtje op de A330 en gaan met dat ding, die 747 gaat er toch uit, dus boeie met een deukje meer of minder.
Je vergeet even dat die 747 niet op Schiphol gesloopt wordt. Dat wordt elders gedaan. En het toestel moet daar heen gevlogen worden, door vliegers. Die willen ook veilig van A naar B.
De romp van vrijwel elk vliegtuig is een drukcabine.
Dat deukje in die cabine kan desastreuze gevolgen hebben wanneer de druk wordt opgevoerd tijdens de klim.
Een deukje in de romp is dus wel even andere koek dan bij je auto. Dit deukje zal dus grondig onderzocht moeten worden en gerepareerd voor het toestel weg kan.
Waarbij hopelijk de kosten meevallen zonder dat de opbrengst van de verkoop van het toestel onder de streep op €0 uitkomt.
Ook in de vleugel van de A330 zitten sensoren, niet alleen maar een lampje. Dat zal ook nagekeken moeten worden.
Nu het seizoen erop zit vloog op 14 oktober 's werelds laatst overgebleven actieve Douglas DC-7
(de Erickson Aero Tanker N838D) vanuit Medford, Oregon terug naar base in Madras, Oregon.
Het contract voor de DC-7 is niet verlengd voor 2021 wat feitelijk het einde betekent voor de DC-7.
Vertrek vanuit Medford:
N838D Erickson Aero Tanker DC-7 Tanker 60 by Tim Crippin, on Flickr
Voor aankomst in Madras nog een laatste ceremoniële drop naast een afgesloten stuk snelweg.
Daaronder aankomst in Madras:

Afgelopen vrijdag vloog Tanker 60 nog een laatste farewell flight.
Hier is echter weinig over te vinden online.
N838D werd in 1958 gebouwd en vloog eerst voor Eastern Air Lines.
In de jaren '70 werd het toestel omgebouwd tot blusvliegtuig.
Er zijn 338 DC-7's gebouwd; een heel erg populair toestel is de DC-7 nooit echt geweest.
De straalvliegtuigen kwamen op; enkele maanden voordat Tanker 60 van de productielijn rolde,
begon Douglas' eerste straalvliegtuig - de DC-8 - met flight tests en later dat jaar vloog de Boeing 707 haar eerste commerciële vluchten.
DC-7's werden al snel aan de kant geschoven voor nieuwe jets en nu - 50 jaar later gebeurd het weer.
(de Erickson Aero Tanker N838D) vanuit Medford, Oregon terug naar base in Madras, Oregon.
Het contract voor de DC-7 is niet verlengd voor 2021 wat feitelijk het einde betekent voor de DC-7.
Vertrek vanuit Medford:

Voor aankomst in Madras nog een laatste ceremoniële drop naast een afgesloten stuk snelweg.
Daaronder aankomst in Madras:

Afgelopen vrijdag vloog Tanker 60 nog een laatste farewell flight.
Hier is echter weinig over te vinden online.
N838D werd in 1958 gebouwd en vloog eerst voor Eastern Air Lines.
In de jaren '70 werd het toestel omgebouwd tot blusvliegtuig.
Er zijn 338 DC-7's gebouwd; een heel erg populair toestel is de DC-7 nooit echt geweest.
De straalvliegtuigen kwamen op; enkele maanden voordat Tanker 60 van de productielijn rolde,
begon Douglas' eerste straalvliegtuig - de DC-8 - met flight tests en later dat jaar vloog de Boeing 707 haar eerste commerciële vluchten.
DC-7's werden al snel aan de kant geschoven voor nieuwe jets en nu - 50 jaar later gebeurd het weer.
[ Voor 7% gewijzigd door Piet91 op 23-11-2020 00:36 ]
G-CIVD, which was ferried to Castellon for retirement in mid-August, experienced a fire today. The 26 year old aircraft was retired earlier this year along with all of British Airways’ 747s. Thankfully, it does not appear anyone was injured. https://t.co/KPtUMv0FmX
— Flightradar24 (@flightradar24) 23 november 2020

Wut? Een stilstaand, gepensioeneerd, leeg vliegtuig wat in de fik vliegt. Dat is best gek
dat zal de verzekeringsmaatschappij ook vast gek vinden
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
onderzocht zeker, maar als het toestel bijvoorbeeld in Twente gesloopt zou worden dan zou je er zonder drukcabine naartoe kunnen vliegen toch? Ik meen me te herinneren tot FL100 / 10.000 voet mag je toch vliegen met een zuurstofbril?Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:24:
[...]
<>
De romp van vrijwel elk vliegtuig is een drukcabine.
Dat deukje in die cabine kan desastreuze gevolgen hebben wanneer de druk wordt opgevoerd tijdens de klim.
Een deukje in de romp is dus wel even andere koek dan bij je auto. Dit deukje zal dus grondig onderzocht moeten worden en gerepareerd voor het toestel weg kan.
Nagekeken en zeker gerepareerd.<>
Ook in de vleugel van de A330 zitten sensoren, niet alleen maar een lampje. Dat zal ook nagekeken moeten worden.
Hoe dan ook voor beide vliegtuigen lijkt me ook dat gezien de hefboomwerking van de aanvaring de krachten op de bevestiging van de vleugels aan de romp best wel een zware belasting kunnen hebben gehad/ Dus de hele constructie van het vliegtuig kan best een optater gehad kunnen hebben, juist daar waar je het niet ziet.
Zal ook wel onderzoek naar gedaan worden. Maar als een toestel al gepensioneerd is, wie zou er baat bij kunnen hebben?Bockelaar schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:40:
opmerkelijk incident, dat zeker.
Gevalletje losse draadjes, accu, vonk, BBQ? Ach, de brandweer had een keer wat actie.Bockelaar schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:40:
En de soap in Twente: grote vliegtuigen mogen wel landen maar niet meer opstijgen aldus de minister en dat is dus wel bekend maar er naar handelen is lastig
Maar nu een vraagje voor de kenners:
Waarom is dat een issue bij vertrekken en niet bij landen? Vliegtuig komt op dezelfde plekken neem ik aan bij landen en vertrekken.Twente Airport beschikt onder meer niet over een Runway turn pads, Runway shoulders en Taxiway shoulders, zaken die nodig zijn om grote vliegtuigen als een Boeing 747 te laten vertrekken.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Ik denk (maar weet het niet zeker!) dat dat is omdat vliegtuigen doorgaans lichter zijn bij landen dan bij stijgen.Bastien schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:20:
[...]
Waarom is dat een issue bij vertrekken en niet bij landen? Vliegtuig komt op dezelfde plekken neem ik aan bij landen en vertrekken.
Tesla M3LR '21
Verwijderd
Voor wie luchtvaart items verzameld, de Aviationmegastore (Luchtvaarthobbyshop) heeft een Black Friday Sale: https://blackfriday.aviationmegastore.com/ en nee, ze verkopen niet alleen maar de "All Blacks" van Air New Zealand die dag.
Weer een A340 operator minder:
After 19 years of SAS A340 operations, the last remaining Airbus A340-300 (OY-KBM) is leaving the SAS fleet today.https://t.co/q1rtheq1xB pic.twitter.com/rP8tBWPkV3
— Flightradar24 (@flightradar24) 1 december 2020
Late reactie maar toch.wildhagen schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:13:
[...]
Alleen zijn die treinverbindingen op dit moment al zeer zwaar overbelast. Deze metro is nou juist bedoeld om deze treinverbindingen te ontlasten (onder andere).
De NS en ProRail werken er niet voor niets aan mee
Daarnaast heeft een metro natuurlijk een fijnmaziger netwerk in een stad dan de trein. De NS heeft een paar treinstations in Amsterdam, terwijl er volgens mij tientallen metrostrations zijn.
De trein vervoert dan mensen vanuit de rest van NL die met OV naar Schiphol komen. De metro vervoert dan de mensen die enkel vanuit Amsterdam naar Schiphol komen.
Ik heb natuurlijk geen exacte cijfers om dit te staven maar ik denk zelf dat de metro niet zo heel veel zal doen om de trein te ontlasten, kan me niet voorstellen dat er zoveel mensen vanuit Amsterdam met de metro naar Schiphol komen, of ze nemen de taxi wel.
Als ze nou eens lange termijn gaan denken, dan wordt de trein capaciteit naar Schiphol uitgebreid.
[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 01-12-2020 16:20 ]
Van een aantal al eerder bekend, maar vandaag nog meer.
Mooi nieuws uit Engeland; alle 3 BA retro 747's blijven behouden alsook nog 1 in de standaard Chatham Dockyard livery:

BRITISH AIRWAYS BEHOEDT BOEING 747'S VOOR SLOPERSHAMER
Mooi nieuws uit Engeland; alle 3 BA retro 747's blijven behouden alsook nog 1 in de standaard Chatham Dockyard livery:

BRITISH AIRWAYS BEHOEDT BOEING 747'S VOOR SLOPERSHAMER
Persbericht van BA zelf: https://mediacentre.briti...06vEVlXHz5bQw2M5zCpfSqOR8LONDEN - British Airways behoedt vier uitgefaseerde Boeing 747’s voor de slopershamer, waaronder drie toestellen die een historische beschildering dragen. De toestellen worden op diverse plaatsen in Groot-Brittannië als nationaal erfgoed tentoongesteld.
Vanwege de coronacrisis besloot British Airways haar Boeing 747-vloot, die eerder dit jaar nog 31 vliegtuigen telde, vervroegd buiten gebruik te stellen. De meesten daarvan gaan naar de sloop, maar vier exemplaren blijven nu behouden.
De G-BYGC in de zogeheten ‘Gold Speedbird’-beschildering die voorganger BOAC tussen 1963 en 1974 droeg wordt overgevlogen naar het Bro Tathan business park in Vale of Glamorgan in het zuiden van Wales. Daar wordt het behouden door eCube, dat doorgaans op die locatie vliegtuigen ontmantelt. De G-BNLY, die de iconische Landor-livery uit de periode 1984-1997 draagt, wordt tentoongesteld op het Dunsfold Aerodrome in Surrey. Daar staat al de G-CIVW die de huidige Chatham Dockyard-beschildering heeft. Het vierde toestel, de G-CIVB in Negus-uitdossing, staat sinds kort op Cotswold Airport.
“De 747’s zijn van groot historisch belang, niet alleen voor British Airways maar voor de gehele luchtvaartindustrie, en ik ben blij dat we ze kunnen bewaren voor de komende generaties”, aldus British Airways-topman Sean Doyle.
Ik denk dat je de niet-vliegtuig-reizigers vergeet. Schiphol is aardig wat meer dan alleen een aankomst- en vertrekhal voor vliegtuigen: er werkt een heel leger aan mensen voor de catering, beveiliging, bagageafhandeling enzovoort. Ik verwacht dat veel van die mensen in Amsterdam wonen.FastFred schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:20:
[...]
Late reactie maar toch.
De trein vervoert dan mensen vanuit de rest van NL die met OV naar Schiphol komen. De metro vervoert dan de mensen die enkel vanuit Amsterdam naar Schiphol komen.
Ik heb natuurlijk geen exacte cijfers om dit te staven maar ik denk zelf dat de metro niet zo heel veel zal doen om de trein te ontlasten, kan me niet voorstellen dat er zoveel mensen vanuit Amsterdam met de metro naar Schiphol komen, of ze nemen de taxi wel.
Als ze nou eens lange termijn gaan denken, dan wordt de trein capaciteit naar Schiphol uitgebreid.
En die tunnel is natuurlijk veel te klein, maar om hem even 3 jaar (en 3 jaar uitloop) dicht te gooien om iets beters neer te zetten is een moeilijke optie.
Ryanair Orders 75 More Boeing 737 MAX Jets
- Europe's largest airline grows its firm 737 order book to 210 airplanes.
- High-capacity 737-8 jet to support Ryanair's recovery and future growth with better fuel efficiency and environmental performance.
WASHINGTON, Dec. 3, 2020 /PRNewswire/ -- Boeing [NYSE: BA] and Ryanair announced today that Europe's largest airline is placing a firm order for 75 additional 737 MAX airplanes, increasing its order book to 210 jets. Ryanair again selected the 737 8-200, a higher-capacity version of the 737-8, citing the airplane's additional seats and improved fuel efficiency and environmental performance.
"Ryanair's board and people are confident that our customers will love these new aircraft. Passengers will enjoy the new interiors, more generous leg room, lower fuel consumption and quieter noise performance. And, most of all, our customers will love the lower fares, which these aircraft will enable Ryanair to offer starting in 2021 and for the next decade, as Ryanair leads the recovery of Europe's aviation and tourism industries," said Ryanair Group CEO Michael O'Leary.
O'Leary and Ryanair leaders joined the Boeing team for a signing ceremony in Washington, D.C. Both companies acknowledged COVID-19's impacts on air traffic in the near-term, but expressed confidence in the resilience and strength of the passenger demand over the long term.
"As soon as the COVID-19 virus recedes – and it likely will in 2021 with the rollout of multiple effective vaccines – Ryanair and our partner airports across Europe will – with these environmentally efficient aircraft – rapidly restore flights and schedules, recover lost traffic and help the nations of Europe recover their tourism industries, and get young people back to work across the cities, beaches and ski resorts of the European Union," O'Leary said.
Ryanair is the launch customer for the high-capacity 737-8 variant, having placed its first order for 100 airplanes and 100 options in late 2014, followed by firm orders of 10 airplanes in 2017 and 25 in 2018. The 737 8-200 will enable Ryanair to configure its aircraft with 197 seats, increasing revenue potential, and reduce fuel consumption by 16 percent compared to the airline's previous airplanes.
"Ryanair will continue to play a leading role in our industry when Europe recovers from the COVID-19 pandemic and air traffic returns to growth across the continent. We are gratified that Ryanair is once again placing its confidence in the Boeing 737 family and building their future fleet with this enlarged firm order," said Dave Calhoun, president and CEO of The Boeing Company.
"Boeing remains focused on safely returning the full 737 fleet to service and on delivering the backlog of airplanes to Ryanair and our other customers. We firmly believe in this airplane, and we will continue the work to re-earn the trust of all of our customers," Calhoun said.

Via een nieuwsbrief zag ik deze
https://www.knvvl.nl/nieu...egdheden-en-certificaten/
Geldt dit ook voor CPL crew of is dit een PPL regeling? En hoe gaan luchtvaartmaatschappijen om met de vereisten van vaardigheid (proficiency) van hun piloten?
Er wordt nu minder gevlogen dus het voldoen aan vereisten zal ook lastiger zijn denk ik?
Nu wordt ik niet helemaal wijs uit de bron (want ambenaren taal) https://www.ilent.nl/bina...+71%282%29+2020-11-18.pdfIn navolging op de eerdere regeling die in het voorjaar werd gelanceerd heeft ILT opnieuw een General Approval uitgegeven die de mogelijkheid geeft om gedurende de beperkingen onder de COVID-19 maatregelen een verlenging te verkrijgen van bevoegdheden en certificaten.
Geldt dit ook voor CPL crew of is dit een PPL regeling? En hoe gaan luchtvaartmaatschappijen om met de vereisten van vaardigheid (proficiency) van hun piloten?
Er wordt nu minder gevlogen dus het voldoen aan vereisten zal ook lastiger zijn denk ik?
Dit gaat op voor het hele spectrum aan brevetten uitgegeven door de Nederlandse CAA zo te zien. Ik hou mij er niet zo mee bezig omdat dit soort kennis weinig relevant is voor het dagelijks werk, dus ik kan het mis hebben. Maar brevetten als LAPL, PPL, CPL, ATPL vallen onder Part-FCL, ballonvaart onder Part-BFCL en zweefvliegen onder Part-SFCL.franssie schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 01:37:
Via een nieuwsbrief zag ik deze
[...]
Nu wordt ik niet helemaal wijs uit de bron (want ambenaren taal) https://www.ilent.nl/bina...+71%282%29+2020-11-18.pdf
Mijn typerating en instrument rating verliepen initieel eind juni en ik kreeg destijds een verlenging van 4 maanden onder de eerste regeling. Ik mocht echter minder dan een maand later de simulator in voor een fatsoenlijke verlenging en ben weer helemaal op en top geldig (verlenging van de ratings voor een jaar). Anders had ik nu dus door middel van deze regeling alles mogelijk nog geldig kunnen houden.
Voor anderen is het puur een kwestie van alles weer geldig maken als het is verlopen. Mijn airline doet dit min of meer aan de hand van behoefte aan crew, dus sommigen zitten al maanden thuis en gaan voorlopig niet naar de simulator omdat er genoeg crew met alles geldig is.
Op een gegeven moment is dit geen oplossing meer, omdat na X aantal maanden na het verlopen van een rating opeens meer training vereist is om die weer geldig te maken. Meer training = hogere kosten etc.
Het jaar is alweer bijna om, maar nu pas heeft Airbus écht* de eerste A380 van het jaar geleverd;
A6-EVL voor Emirates.
Het is de 116e A380 voor Emirates die nu een vloot van 115 heeft.
(A6-EDB is uitgefaseerd en naar Tarbes gevlogen).
Rompdelen voor deze A380 arriveerden al in augustus en oktober 2018 in Toulouse en de eerste vlucht was op 24 juli 2019.

* Airbus heeft eerder dit jaar al de 3e en laatste A380 aan All Nippon Airways geleverd, maar dit toestel staat nog altijd in Toulouse opgeslagen. Zie: Piet91 in "Vliegen, Techniek en achtergrond"
A6-EVL voor Emirates.
Rompdelen voor deze A380 arriveerden al in augustus en oktober 2018 in Toulouse en de eerste vlucht was op 24 juli 2019.
* Airbus heeft eerder dit jaar al de 3e en laatste A380 aan All Nippon Airways geleverd, maar dit toestel staat nog altijd in Toulouse opgeslagen. Zie: Piet91 in "Vliegen, Techniek en achtergrond"
8 mensen verantwoordelijk voor kwart geluidsklachten Schiphol
Je zal maar 18.250 klachten in een jaar ingediend hebben, dat is precies 50 klachten per dag, 2 klachten elk half uur (aannemende dat ze nooit kunnen slapen van de herrie)..In 2019 waren slechts acht mensen verantwoordelijk voor 75.000 van de klachten over Schiphol, een kwart van het totaal.
[...]
2 personen, tien procent
Twee mensen dienden gezamenlijk ruim 36.500 meldingen van overlast in.
[...]
Uit de rapportagecijfers blijkt verder dat 56 mensen in totaal bijna 150.000 meldingen indienden. Dat is maar liefst de helft van alle meldingen die in totaal zijn ontvangen.

Prima te automatiseren toch?Fly-guy schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:39:
[...]
Je zal maar 18.250 klachten in een jaar ingediend hebben, dat is precies 50 klachten per dag, 2 klachten elk half uur (aannemende dat ze nooit kunnen slapen van de herrie)..
Hoewel de situatie van de personen natuurlijk onbekend is en de waarom ook onbekend is kan je toch afvragen waarom ze daar nog steeds willen wonen
Dat zijn inderdaad mensen die het hele proces geautomatiseerd hebben. Het aantal klachten wordt dan afhankelijk van de kwaliteit van de meetmethode en het proces er achter. Doe je dat verkeerd dan kun je honderden meldingen per “incident” genereren of elke voorbij rijdende brommer wordt opeens ook een klacht over Schiphol.Fly-guy schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:39:
Je zal maar 18.250 klachten in een jaar ingediend hebben, dat is precies 50 klachten per dag, 2 klachten elk half uur (aannemende dat ze nooit kunnen slapen van de herrie)..
Die data neem je dan toch ook niet meer serieus? Waarom verhuizen die lui niet als ze er blijkbaar zoveel last van hebben? Nog beter, waarom zijn ze daar überhaupt gaan wonen? Het is niet alsof Schiphol er niet al bijna honderd jaar ligt...
Hier in het buitengebied is een woonwijk aangelegd, met daarin inmiddels inwoners die niet uit de regio komen.upclocker schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:32:
Die data neem je dan toch ook niet meer serieus? Waarom verhuizen die lui niet als ze er blijkbaar zoveel last van hebben? Nog beter, waarom zijn ze daar überhaupt gaan wonen? Het is niet alsof Schiphol er niet al bijna honderd jaar ligt...
Er wordt geklaagd over de geur van mest, het verkeer voor de maïsoogst en het geluid van een nest steenuilen...
Men wil wel de voordelen, maar niet de gevolgen daarvan.
Feitelijk zou je dus pak 'm beet de helft van die 300.000 meldingen gewoon moeten negeren...
Paar doosjes noise cancelling koptelefoons en gaan
[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 05-12-2020 12:38 ]
'Gewoon' de standaard statistiek regels toepassen. Bovenste 5% en onderste 5% van het aantal klagers valt af om de cijfers reëler te makenFly-guy schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:39:
[...]
Laatste nacht voor ruim 23 jaar oude PH-BFT "City of Tokyo" op Schiphol; vandaag neergezet op E75.
Morgenochtend om 10:00 vertrekt ze naar Chicago om daarna door te vliegen naar Kansas City.
Tokyo was de 747 die op 28 maart dit jaar de allerlaatste KLM 747 passagiersvlucht uitvoerde als
KL686 vanuit Mexico. Zondag 29 maart landde ze om 15:32 uur op Schiphol en maakte ze een einde aan ruim 49 jaar en anderhalve maand KLM 747 passagiersvluchten.

Haar zusters die nog even hier blijven op de achtergrond:

Bron: https://www.facebook.com/...rmalink/3462851600470633/
Morgenochtend om 10:00 vertrekt ze naar Chicago om daarna door te vliegen naar Kansas City.
Tokyo was de 747 die op 28 maart dit jaar de allerlaatste KLM 747 passagiersvlucht uitvoerde als
KL686 vanuit Mexico. Zondag 29 maart landde ze om 15:32 uur op Schiphol en maakte ze een einde aan ruim 49 jaar en anderhalve maand KLM 747 passagiersvluchten.

Haar zusters die nog even hier blijven op de achtergrond:

Bron: https://www.facebook.com/...rmalink/3462851600470633/
Inmiddels live als KL747:
https://www.flightradar24.com/KLM747/263e2fbb
https://www.flightradar24.com/KLM747/263e2fbb
De eerste grote luchtvaart-show, die van Parijs, is nu gecancelled ivm corona:
Op zich wel logisch en terecht besluit lijkt me.
Zie https://www.luchtvaartnie...eerd-vanwege-coronacrisisDe organisatie van de Paris Air Show, die gepland stond voor 21 tot 27 juni 2021, heeft besloten om het evenement te annuleren. Vanwege alle coronarestricties is het te onzeker of het door kan gaan, terwijl het evenement veel voorbereidingstijd kost. Bovendien bevindt de luchtvaartsector zich in een diepe crisis.
De Paris Air Show wordt elke twee jaar georganiseerd, afwisselend met de Farnborough Airshow in Engeland, en is het grootste luchtvaartevenement ter wereld. Er komen elke keer honderdduizenden bezoekers op af. De volgende editie staat gepland voor 2023. Binnenkort maakt de organisatie bekend wat de exacte data worden.
Op zich wel logisch en terecht besluit lijkt me.
Virussen? Scan ze hier!
Is maar net wat je gewend bent. Toen ik nog met de trein van/naar m'n werk ging, lang geleden, een groep kakkers uit de randstad in de trein. Stap uit de trein samen met hen, lekker fris windje, prachtig weer "he getver, wat stinkt het hierrr"Fly-guy schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:57:
[...]
Hier in het buitengebied is een woonwijk aangelegd, met daarin inmiddels inwoners die niet uit de regio komen.
Er wordt geklaagd over de geur van mest, het verkeer voor de maïsoogst en het geluid van een nest steenuilen...
Men wil wel de voordelen, maar niet de gevolgen daarvan.

(oost-Achterhoek)
Wat zou de reden kunnen zijn dat ie een tussenstop in Chicago maakt?Piet91 schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:07:
Laatste nacht voor ruim 23 jaar oude PH-BFT "City of Tokyo" op Schiphol; vandaag neergezet op E75.
[ Voor 22% gewijzigd door FastFred op 07-12-2020 16:36 ]
Customs (geen grap).FastFred schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:33:
Wat zou de reden kunnen zijn dat ie een tussenstop in Chicago maakt?
Vanwaar dat het toestel eerst een kronkel over Denemarken en de Noordzee maakt, om vervolgens weer over Nederland heen de juiste koers op te pakken? Heeft dat te maken met bepaalde vliegroutes, of een captain die wat extra uren wilde maken?Piet91 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:51:
Het jaar is alweer bijna om, maar nu pas heeft Airbus écht* de eerste A380 van het jaar geleverd;
A6-EVL voor Emirates.
[Afbeelding]
Geen van beideempy schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:39:
[...]
Vanwaar dat het toestel eerst een kronkel over Denemarken en de Noordzee maakt, om vervolgens weer over Nederland heen de juiste koers op te pakken? Heeft dat te maken met bepaalde vliegroutes, of een captain die wat extra uren wilde maken?
RIP, maar wel een hele mooie leeftijd natuurlijk.
In 2012, op 89-jarige leeftijd, ging Yeager nogmaals supersonisch, dit keer als passagier in een F-15 tijdens een honor-flight:
En natuurlijk de film die er o.a. over de X-1 en Yeager gemaakt is, The Right Stuff' uit 1983, is ook best de moeite waard om eens te kijken.
Virussen? Scan ze hier!
Best de moeite waard zegt iewildhagen schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:31:
[...]
En natuurlijk de film die er o.a. over de X-1 en Yeager gemaakt is, The Right Stuff' uit 1983, is ook best de moeite waard om eens te kijken.
[ Voor 3% gewijzigd door gws24 op 08-12-2020 15:02 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Heb die film denk ik wel 20 keer gezien...gws24 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:01:
[...]
Best de moeite waard zegt ie. De beste lucht- en ruimtevaart film ooit bedoel je natuurlijk!
Vroeger op bibberige VHS kwaliteit. Vooral de beginscene stoorde enorm.
Morgen zal (waarschijnlijk) de eerste commerciële 737 MAX vlucht plaatsvinden sinds het vliegverbod.
Based on the current schedule for tomorrow—which is subject to change—it looks like #G34104 will be the first #737MAX passenger flight since recertification.
— Flightradar24 (@flightradar24) 8 december 2020
Scheduled dep. 08:20 local time from São Paulo (GRU) to Porto Alegre (POA)https://t.co/LuSzfDXp5K pic.twitter.com/rDeHzAd0i2
Pffff, de een na beste. Airplane! (flying high) staat en blijft altijd nummer 1.gws24 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:01:
[...]
De beste lucht- en ruimtevaart film ooit bedoel je natuurlijk!
Airplane? Surely you can`t be serious!Fly-guy schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:43:
[...]
Pffff, de een na beste. Airplane! (flying high) staat en blijft altijd nummer 1.
Of course I am serious, and don't call me Shirley... (Kan uren doorgaan over deze film)
Deze film is, ondanks dat het een comedy is, een geniaal gemaakte film en op vele punten een mijlpaal in het genre.
En dan met name deze scene.Fly-guy schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:43:
[...]
Pffff, de een na beste. Airplane! (flying high) staat en blijft altijd nummer 1.
Roger
Zo slecht dat het gewoon goed is.
Ik vond de autopilot ook leuk bedacht
Jullie weten dan ook dat dit een parodie is op Zero Hour! neem ik aan? Airplane! wordt nog beter na die te hebben gezien 
En dat is nou het irritante. Als ik ooit kinderen heb die geïnteresseerd zijn in techniek. Zullen ze nooit die twee films in relatie tot elkaar waarderen.Wilf schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:30:
Jullie weten dan ook dat dit een parodie is op Zero Hour! neem ik aan? Airplane! wordt nog beter na die te hebben gezien
[YouTube: Side-by-side comparison: Zero Hour! (1957) Vs Airplane! (1980)]
Heb ik kinderen die dat wel doen. Zijn ze waarschijnlijk weer niet geïnteresseerd in techniek..
https://www.nu.nl/economi...imaatvoorwaarden-klm.html
Greenpeace heeft woensdag de rechtszaak tegen de Nederlandse overheid verloren. De voorzieningenrechter vindt niet dat de Staat strengere klimaatvoorwaarden aan de steun voor KLM moet stellen.
En vertrokken:Piet91 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:58:
Morgen zal (waarschijnlijk) de eerste commerciële 737 MAX vlucht plaatsvinden sinds het vliegverbod.
[Twitter]
638 days after the #737MAX last carried paying passengers and the fleet was grounded worldwide, @VoeGOLoficial becomes the first airline to return the aircraft to commercial service with #G34104. Follow live: https://t.co/URsnSMMZga pic.twitter.com/WGDJvoPFvr
— Flightradar24 (@flightradar24) 9 december 2020
40 years ago today, the 500th 747 rolled out of the Boeing Everett Factory in Washington. The iconic #QueenOfTheSkies would go on to become one of the most popular commercial jets of all time, flying more than 5.9 billion passengers around the world. pic.twitter.com/HEkIGN5ZHG
— Boeing Airplanes (@BoeingAirplanes) 9 december 2020
Mooie setting op de productielijn. Prachtige livery had SAS destijds.
En dan die twee SP’s erachter..
Geen idee of het hier al eerder aan bod kwam (360+ pagina's!) maar zijn er hier ook zweefvliegers actief op Tweakers?
Chinese luchtvaartmaatschappijen voeren een nieuwe dresscode in, de cabin crew gaat binnenkort in luiers rondlopen. Tena Lady?
Smakelijk eten, als ze het eten langs komen brengen en ze doen hun ding even in die luier
Bron: https://www.luchtvaartnie...oiletgebruik-draag-luiersCabinepersoneel van Chinese luchtvaartmaatschappijen wordt geadviseerd wegwerpluiers te dragen en zo min mogelijk naar het toilet te gaan op speciale chartervluchten vanuit bestemmingen met een hoog percentage coronabesmettingen. Dat staat in een nieuwe richtlijn van de Chinese luchtvaartautoriteit CAAC.
Het advies is van toepassing op repatriëringsvluchten vanuit bestemmingen waar het aantal besmettingen om meer dan vijfhonderd per miljoen mensen ligt. Ter vergelijking: in Nederland ligt dat aantal momenteel op zo’n 350, in Duitsland op ruim 200.
“Het is aanbevolen dat cabinepersoneel wegwerpluiers draagt en toiletbezoek mijdt, tenzij bij speciale omstandigheden, om het risico op infectie te voorkomen”, zo staat te lezen.
Cabinepersoneel dat op dergelijke vluchten aan het werk is moet naast de luiers een waslijst aan speciale items dragen. Medische beschermmaskers, dubbellaags medische wegwerphandschoenen, een beschermingsbril, hoofdkapje, veiligheidskleding en schoenhoezen behoren tot de standaarduitrusting.
Op dergelijke vluchten moet de passagierscabine worden onderverdeeld in een diverse zones – een clean area, buffer zone, zitgedeelte voor passagiers en quarantaine area - om de kans om verspreiding van het virus te voorkomen.
Smakelijk eten, als ze het eten langs komen brengen en ze doen hun ding even in die luier

Virussen? Scan ze hier!
Nou wel een afvallige jadeSenna24 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:32:
Geen idee of het hier al eerder aan bod kwam (360+ pagina's!) maar zijn er hier ook zweefvliegers actief op Tweakers?
Ja die zijn er - kan even zo snel niet vinden wie (ik ben er geen van)deSenna24 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:32:
Yes, zweefvlieger bij ZC Deelen meld zichdeSenna24 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:32:
Deelen, mooie vlootSgtPoen schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:33:
[...]
Yes, zweefvlieger bij ZC Deelen meld zich.
[ Voor 9% gewijzigd door deSenna24 op 11-12-2020 08:51 ]
Thx! We zijn er blij meedeSenna24 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:51:
[...]
Deelen, mooie vlootken ik van de Flying Simon video's. Ik vlieg zelf in Keiheuvel in België, maar kom jaarlijks bij SCT Terlet en vorige week nog in Hoogeveen een startje gedaan.
Inderdaad een mooi veldje, veel zandgrond ook, handig als je van de lier komt. 29 november nog gevlogen, nog belletjes van 0.5 tot 1 meter kunnen draaien tot basis van 400 meter. Wel koud!SgtPoen schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:47:
[...]
Thx! We zijn er blij mee.Keiheuvel is volgens mij wel een mooi veld om te vliegen.
Momenteel vind de allerlaatste British Airways 747 vlucht plaats; G-BYGC met Boac retro livery van Cardiff naar St. Athan: https://www.flightradar24.com/BAW747/264878ae

Wie had dat een (half) jaar geleden gedacht; dat er nu geen BA 747 vluchten meer zouden plaats vinden...
EDIT:

EDIT #2: Aankomst in St. Athan:
Wie had dat een (half) jaar geleden gedacht; dat er nu geen BA 747 vluchten meer zouden plaats vinden...
EDIT:
Thus ends British Airways’ 50 year history with the Boeing 747. https://t.co/Hco2aFBwV3 pic.twitter.com/DwyFDF9Bfn
— Flightradar24 (@flightradar24) 11 december 2020
EDIT #2: Aankomst in St. Athan:
[ Voor 76% gewijzigd door Piet91 op 11-12-2020 21:36 ]
Zelfs vliegtuigen dragen tegenwoordig mondmaskertjes:

The making of:

Bron: https://www.luchtvaartnie...-mondmasker-op-schiphol-0Een Boeing 777-300ER van Garuda Indonesia met een mondkapje op de neus is vrijdag op Schiphol geland. Het is een van de vijf vliegtuigen die de Indonesische luchtvaartmaatschappij van een speciale livery heeft voorzien. Met deze campagne wil Garuda meer bewustzijn creëren voor het dragen van een mondmasker.
Voor deze campagne was er in Indonesië een wedstrijd opgezet. De winnende mondkapjesdesigns zijn daadwerkelijk op vliegtuigen aangebracht. Als eerste gebeurde dat met een Airbus A330-900, het nieuwste toestel in de vloot.
Nu is dat ook gebeurd met een Boeing 777-300ER, het grootste type uit de Garuda-vloot, dat doorgaans wordt ingezet op de route Jakarta-Amsterdam. Het toestel, met de registratie PK-GIJ, vertrekt zaterdag 12 december om 11.05 uur weer voor de terugvlucht naar Jakarta. Binnenkort komt dit toestel waarschijnlijk vaker naar Schiphol.
The making of:
Virussen? Scan ze hier!
It’s at this time of year that I always check the ILS glideslope, to ensure that sea level is not inadvertently recalibrated by 200ft #Windsor114 pic.twitter.com/Xu1hpYh87l
— Ady Dolan (@adydolan) 13 december 2020
Yippee ki yeah MF
Boeing breidt de inspecties aan de 787 verder uit omdat er mogelijk meer fabricagefouten zijn dan eerst gedacht werd:
Boeing breidt inspecties aan rompen van nieuwe 787 Dreamliners uit nu op grotere schaal fabricagefouten zijn gevonden. Dat meldt de Wall Street Journal op basis van verschillende bronnen. Er zou geen sprake zijn van een acuut veiligheidsrisico.
De verscherpte kwaliteitscontrole geldt nu voor de volledige romp van nieuwe 787’s, in plaats van slechts de rompsectie rond de staart. De inspecties nemen daardoor meer tijd in beslag dan eerder gedacht. Dat verklaart ook waarom Boeing in november geen enkele nieuwe Dreamliner afleverde.
Weer een mijlpaal voor de A320neo-concurrent Irkut MC-21:
[YouTube: Самолет МС-21-310 с российскими двигателями ПД-14: взлет полет посадка]
Gaat dus om deze motoren: Wikipedia: Aviadvigatel PD-14
Die zijn ook gepland voor de nog te ontwikkelen Ilyushin Il-276 (die in 2023 voor het eerst zou moeten vliegen)
Bron: https://www.luchtvaartnie...rst-met-russische-motorenDe Russische A320neo-concurrent, de in ontwikkeling zijnde Irkut MC-21, heeft dinsdag voor het eerst een testvlucht uitgevoerd met Russische motoren: Aviadvigatel PD-14’s. Tot nu toe vloog de MC-21 alleen met westerse Pratt & Whitney PW1000G’s.
"De eerste vlucht van een nieuw Russisch passagiersvliegtuig met de eerste volledig Russische civiele motor die sinds het begin van de jaren negentig in ons land is gemaakt, is het bewijs van ons vermogen om hightech concurrerende civiele uitrusting te maken”, aldus premier Yury Borisov.
Tijdens de 1 uur en 25 minuten durende testvlucht vanaf de vliegtuigfabriek in Irkoetsk bereikte het toestel een snelheid van 450 kilometer per uur en een hoogte van 3,5 kilometer. Volgens de piloten verliep de vlucht soepel en zonder tegenslagen.
De Aviadvigatel PD-14’s zouden 10 tot 15 procent zuiniger zijn dan vorige generatie motoren, al zijn ze volgens experts nog niet zo goed als de nieuwste westerse equivalenten. Rusland wil met de ontwikkeling ervan minder afhankelijk worden van het buitenland.
Het is de bedoeling dat de MC-21 eind 2021 gecertificeerd wordt voor commercieel gebruik. Het toestel komt dan waarschijnlijk begin 2022 in dienst bij Russische luchtvaartmaatschappijen. Er zijn nog geen West-Europese airlines die dit type besteld hebben.
[YouTube: Самолет МС-21-310 с российскими двигателями ПД-14: взлет полет посадка]
Gaat dus om deze motoren: Wikipedia: Aviadvigatel PD-14
Die zijn ook gepland voor de nog te ontwikkelen Ilyushin Il-276 (die in 2023 voor het eerst zou moeten vliegen)
Virussen? Scan ze hier!
#A380 #9HMIP is arriving this afternoon in Beja, Portugal, after successfully performing the last commercial mission at Hi Fly service, visiting Shangai, Seoul and Hamburg. On Dec 17, at 10.30am is expected to take-off from Beja for the very last time.
— Hi Fly (@hifly_airline) 15 december 2020
📸 luxontheway pic.twitter.com/MlLip7zIZs
❤️ https://t.co/q19coL8UJK ❤️ pic.twitter.com/JvXwn8QhgB
— Flightradar24 (@flightradar24) 17 december 2020
Hmm, ding heeft een draaicirkel van een olietanker lijkt het wel
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:
Reizen met het Vliegtuig - Deel 1
Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:
Reizen met het Vliegtuig - Deel 1
Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?