I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Het zal ook wel een rol spelen dat de mensen die over deze regels moeilijk doen meestal dezelfde mensen zijn die over allerlei andere dingen ook moeilijk doen. Dat soort klanten ben je liever kwijt dan rijk.franssie schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:56:
[...]
Bij Delta lijken het wel serieus te nemen, goede zaak.
https://www.vpro.nl/progr...oe-vliegt-een-vogel.html#
Morgen ook gewoon terug te kijken (nu bezig) maar een leuke andere visie op lift.David Lentink was op school geen hoogvlieger, maar wel een kei in modelvliegtuigjes bouwen. Nu onderzoekt hij als bio–mechanisch ingenieur wat robots kunnen leren van kolibries en papegaaien.
Als kind bouwde David Lentink eindeloos veel modelvliegtuigjes. School leek hem weinig te interesseren, maar hij was des te meer gefascineerd door de kunst van vliegen. Hoe doen vogels dat? Als bio-mechanisch ingenieur heeft hij de link gelegd tussen het vliegen van vogels en robotica. David heeft een uniek lab vol windtunnels en lasers opgezet op de prestigieuze Stanford University. Daar onderzoekt hij samen met een groep van elf promovendi nauwkeurig hoe kolibries en muspapegaaien vliegen.
'Ik focus op vogels omdat ik die op dit moment het meest interessant vind,' zegt hij, 'maar ik heb ook aan insecten, vleermuizen en vliegende zaden onderzoek gedaan. Wat betreft technisch ontwerp van robots en vliegtuigen richt ik me op het hele systeem, alle aspecten hebben mijn interesse. Het vakgebied waar ik voornamelijk in werk omvat alle vormen van beweging in de natuur, zoals vliegen, zwemmen en rennen, en ook op de biologie geïnspireerde technologie, zoals de robotica.'
[ Voor 55% gewijzigd door franssie op 24-09-2020 22:58 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Bron: Militair transportvliegtuig crasht in Oekraine, zeker 22 dodenIn het noordoosten van Oekraine is vrijdagavond een militair transportvliegtuig gecrasht en in brand gevlogen. Daarbij zouden minstens 22 mensen zijn overleden.
Het vliegtuig vervoerde 28 militairen, waaronder piloten van de luchtmacht en cadetten.
Minstens twee mensen zijn gewond geraakt en in kritieke toestand naar het ziekenhuis vervoerd. Reddingswerkers zijn bezig om tussen de wrakstukken naar vier inzittenden te zoeken.
Het vliegtuig crashte tijdens een landing, ongeveer twee kilometer bij een militair vliegveld vandaan, aldus de Oekraïense autoriteiten. Er wordt onderzocht hoe het vliegtuig heeft kunnen neerstorten.

Ging om een Antonov An-26 (1403 exemplaren geproduceerd tussen 1969 en 1986)
Virussen? Scan ze hier!
Geen idee of formatievliegen aan bod is gekomen in dat programma (want niet gezien), maar interessante animatie op nu.nl hoe volgens Airbus tot 10% brandstofbesparing mogelijk zou kunnen zijn op langeafstandsvluchten door gebruikmaking van zogturbulentie.franssie schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:39:
Iets meer in de techniekhoek:
https://www.vpro.nl/progr...oe-vliegt-een-vogel.html#
Morgen ook gewoon terug te kijken (nu bezig) maar een leuke andere visie op lift.
Zat er dacht ik niet in miaar bij wielerwedstrijden passen ze het wel toe, dus niet achter elkaar maar in een halve V fietsen, schijnt 3% energie te schelen.Megalodon_67 schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:28:
[...]
Geen idee of formatievliegen aan bod is gekomen in dat programma (want niet gezien), maar interessante animatie op nu.nl hoe volgens Airbus tot 10% brandstofbesparing mogelijk zou kunnen zijn op langeafstandsvluchten door gebruikmaking van zogturbulentie.
(even geen bron)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Is Airbus' onderzoek/concept niet goed?cordonbleu schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:27:
Als er iets is wat je qua vliegen absoluut niet wilt, is het wel in de wake turbulence van een kist voor je terecht komen?
Klopt! In het filmpje hebben ze het over 3 km erachter en 300m lager zodat ze net naast/buiten de wake turbulence zitten. Betekent wel dat je erg precies moet gaan vliegen om wel het positieve effect te hebben maar niet per ongeluk in de turbulentie terecht te komen. Wordt trouwens ook benoemd in het filmpje dat dit nog wel een dingetje is aan het eind. Oftewel, vooralsnog een leuk theoretisch iets maar ik zie het in de praktijk niet gebeurencordonbleu schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:27:
Als er iets is wat je qua vliegen absoluut niet wilt, is het wel in de wake turbulence van een kist voor je terecht komen?
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Voor kortere afstanden is Otto een interessant concept. Alleen al om de soort motor. Denk aan WO-II. Of dit een pipe dream of werkelijkheid is, is ook de vraag. Wel superinteressant! Laminar flow, V12, push prop. Ze zeggen een verbruik van dat van een personenauto te kunnen realiseren.
Ik heb geen aandelen in mentour maar z’n video’s zijn goed en vatten het goed samen.
https://www.theguardian.c...down-coronavirus-pandemic
Je kan waterstof produceren op momenten van energieoverschot op het netwerk, en het biedt mogelijkheden om uit andere bronnen energie te halen en te gebruiken op een plek waar elektriciteit geen alternatief is. Denk aan zonnepanelen in de sahara. Maar dat is 80% wishfull thinking.Wilf schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 07:27:
Over Airbus gesproken: ze kijken naar alternatieven voor ‘duurzame’ vliegtuigen. Één alternatief is waterstof. Dan denk ik toch: dat wordt het meest gewonnen uit gas in fossiele fabrieken (dubbel de uitstoot). Lijkt me niet heel duurzaam…?
Wow, bijzonder verhaal.[Video: Is this the FUTURE of Aviation?!]Begint op 1:45
Boeing will set plans this week to consolidate 787 Dreamliner assembly in South Carolina, people familiar with the matter said, ending production of that jetliner in Washington state as the coronavirus pandemic saps demand for aircraft.
The decision carries significant implications for the Seattle-area economy and Boeing’s unionized workforce around Puget Sound. It wasn’t clear over what period of time the consolidation would play out, or how many employees might be affected by the move. Boeing could announce the plans as soon as this week, some of the people familiar with the matter said.
NPO2, 22:20 - 23:00 uur.
Of het nu naar Bali was om te trouwen of naar Sevilla voor een stedentrip, de afgelopen decennia werd vliegen voor heel veel mensen betaalbaar. Net na de oorlog was dat wel anders; toen was vliegen een extravagante luxe.
Presentator Astrid Sy blikt in Andere tijden terug op de tijd dat vliegen nog een extravagante, bijna onbetaalbare luxe was. De afgelopen decennia gingen vliegtuigmaatschappijen juist steeds meer stunten met prijzen en werd vliegen bereikbaar voor iedereen. Zo niet tijdens de jaren na de Tweede Wereldoorlog. Oud-steward Evert Galama - inmiddels 105 jaar oud - blikt terug op die tijd. "Het was mijn taak als steward om de passagiers op hun gehele reis te verzorgen”, vertelt hij.
Batavia
Een reis naar Batavia (Indonesië) duurde toen vijf dagen, waarbij verschillende tussenlandingen werden uitgevoerd. Passagiers werden in de watten gelegd met vers bereide biefstuk, kreeft en kaviaar. De uitzending laat zien hoe de vliegreis in de loop van de jaren totaal veranderde.
Mogen ze eerst wel eens wat doen aan de beroerde reputatie die hun fabriek in Charleston heeft, met slechte kwaliteit enzo.XWB schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:29:
Het ziet ernaar uit dat Boeing de 787 productie gaat verplaatsen naar South Carolina:
[...]
Zowat elke KC-46 die daar de fabriek verlaat heeft problemen, en sommige klanten (zoals Qatar Airways) weigeren ronduit toestellen af te nemen die in Charleston gebouwd zijn en laten daar zelfs clausules voor opnemen in hun contracten...
Virussen? Scan ze hier!
En nu officieel bevestigd vanuit Boeing:XWB schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:29:
Het ziet ernaar uit dat Boeing de 787 productie gaat verplaatsen naar South Carolina:
Boeing to Consolidate 787 Production in South Carolina in 2021
- Single site to improve operational efficiency as company adapts to market downturn and positions for recovery and long-term growth.
- 787 production to continue in Everett, Wash. until program begins building at the previously announced rate of six airplanes a month in 2021.
As the airline industry continues to address the impact of COVID-19, The Boeing Company [NYSE: BA] said today it will consolidate production of 787 jets at its facility in North Charleston, S.C., starting in mid-2021, according to the company's best estimate. The decision comes as the company is strategically taking action to preserve liquidity and reposition certain lines of business in the current global environment to enhance efficiency and improve performance for the long-term.
(...)
"Our team in Puget Sound will continue to focus on efficiently building our 737, 747, 767 and 777 airplane families, and both sites will drive Boeing initiatives to further enhance safety, quality, and operational excellence."
The company began assembling 787-8 and 787-9 airplanes at its Everett site in 2007, and brought the North Charleston facility on line as a second final assembly line in 2010. However, only the North Charleston site is set up to build the larger 787-10 model. Production of the smaller 787 models will continue in Everett until the program transitions to the previously-announced production rate of six airplanes a month in 2021.
Maar het gaat ze langs de andere kant veel kosten, verschillende klanten willen geen vliegtuigen, die daar gebouwd zijn, dus die verkopen zijn ze kwijt.XWB schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 00:43:
Boeing maakte er geen geheim van een hekel te hebben aan vakbonden, de champagne zal nu wel vloeien op HQ aangezien South Carolina geen union state is. Dit in tegenstelling tot Washington waar Boeing vaak in de clinch lag met de vakbonden.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik zit er ook aan te denken om er een te kopen voor mijn zoon. Zou je misschien een foto (met maat referentie) kunnen posten of sturen?FastFred schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:34:
Ik heb bij Aviatontag een stukje PH-BFF gekocht maar is wat lomper dan verwacht. Leuk hebbeding maar als sleutelhanger gaat dat niet passen
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
is 35x88mm, idd een beetje groot als sleutelhanger, maar wel interessant als bag tagdaxy schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:17:
[...]
Ik zit er ook aan te denken om er een te kopen voor mijn zoon. Zou je misschien een foto (met maat referentie) kunnen posten of sturen?
Klopt - ik heb de mijne ook vandaag ontvangen. Ik had er al eentje van een DC-3 maar deze is significant dikker ook.onigiri schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:31:
[...]
is 35x88mm, idd een beetje groot als sleutelhanger, maar wel interessant als bag tag
EDIT: de beloofde foto (Bankpas ter referentie) voor @daxy
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xl8ljWEQuO38f1rDWBKIgKUd.jpg?f=user_large)
[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 02-10-2020 14:43 ]
Ik heb er eentje van de PH-BFR, maar de aan de achterkant zitten dusdanig scherpe stukken en randen, dat geen broekzak dat overleeft...franssie schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:35:
[...]
Klopt - ik heb de mijne ook vandaag ontvangen. Ik had er al eentje van een DC-3 maar deze is significant dikker ook.
EDIT: de beloofde foto (Bankpas ter referentie) voor @daxy
[Afbeelding]
Heb niet zo het gevoel dat dit zal gebeuren.wildhagen schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:02:
[...]
Mogen ze eerst wel eens wat doen aan de beroerde reputatie die hun fabriek in Charleston heeft, met slechte kwaliteit enzo.
Zowat elke KC-46 die daar de fabriek verlaat heeft problemen, en sommige klanten (zoals Qatar Airways) weigeren ronduit toestellen af te nemen die in Charleston gebouwd zijn en laten daar zelfs clausules voor opnemen in hun contracten...
Als dat wel zo was dan waren de problemen niet zo langdurig aanwezig.
Ze gaan er niet alleen naartoe omdat er geen vakbonden zijn maar ook omdat de salarissen een stuk lager liggen (wat dan wel weer te maken heeft met de afwezigheid van de vakbonden).
Denk niet dat je dezelfde kwaliteit kunt verwachten voor minder salaris, vooral als er ook niet echt gekeken word naar de werkervaring van het nieuwe personeel.
Denk dat we de video allemaal wel kennen waar men zegt dat ze het personeel weg plukken van de McD.
Dan moet de nood bij Boeing wel erg hoog zijn.Deadsy schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:52:
[...]
Heb niet zo het gevoel dat dit zal gebeuren.
Als dat wel zo was dan waren de problemen niet zo langdurig aanwezig.
Ze gaan er niet alleen naartoe omdat er geen vakbonden zijn maar ook omdat de salarissen een stuk lager liggen (wat dan wel weer te maken heeft met de afwezigheid van de vakbonden).
Denk niet dat je dezelfde kwaliteit kunt verwachten voor minder salaris, vooral als er ook niet echt gekeken word naar de werkervaring van het nieuwe personeel.
Denk dat we de video allemaal wel kennen waar men zegt dat ze het personeel weg plukken van de McD.
Je succesnummer staat nog steeds aan de grond, geveld door een combinatie van knullig ontwerp en slecht management waar veel te veel focus op kostenreductie was. En nu ga je een productielijn die een goede reputatie had bij je klanten sluiten ten faveure van één die een slechte reputatie heeft.
Dat gecombineerd met het feit dat het maar de vraag is of we ooit weer op het voormalige niveau qua vluchtintensiteit komen (en dus al die duizenden toestellen die in backlog staan waarschijnlijk niet allemaal meer nodig zullen zijn) kan dit rampzalig uitpakken voor Boeing.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Het was toch al wel langer duidelijk, dat bij Boeing de knopentellers aan de macht zijn in plaats van bestuurders met visie en luchtvaartervaringalexbl69 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:58:
[...]
Dan moet de nood bij Boeing wel erg hoog zijn.
Je succesnummer staat nog steeds aan de grond, geveld door een combinatie van knullig ontwerp en slecht management waar veel te veel focus op kostenreductie was. En nu ga je een productielijn die een goede reputatie had bij je klanten sluiten ten faveure van één die een slechte reputatie heeft.
Dat gecombineerd met het feit dat het maar de vraag is of we ooit weer op het voormalige niveau qua vluchtintensiteit komen (en dus al die duizenden toestellen die in backlog staan waarschijnlijk niet allemaal meer nodig zullen zijn) kan dit rampzalig uitpakken voor Boeing.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Aldus https://www.nu.nl/buitenl...ssagiers-zijn-veilig.htmlOp het vliegveld van de Roemeense hoofdstad Boekarest wordt momenteel een KLM-toestel onderzocht na een bommelding. Dat bevestigt een woordvoerder van KLM aan ANP na berichtgeving door NH Nieuws.
Het gaat om vlucht KL1376 die zaterdagavond vanuit Boekarest zou vertrekken naar Amsterdam.
De passagiers en bemanning zijn van boord gehaald en zijn veilig, meldt KLM.
Virussen? Scan ze hier!
Aan de ene kant vermoed ik weer een gefrustreerde reiziger die niet aan boord mocht oid,
Aan de andere kant heb je ook zulk soort meldingen: https://www.telegraaf.nl/...vindt-bom-in-duitse-trein
Dus afwachten, zal wel mee vallen.
https://www.nhnieuws.nl/n...lm-toestel-was-vals-alarm
SCHIPHOL - Op het vliegveld van Boekarest werd vanavond een KLM-toestel lang aan de grond gehouden na een bommelding. Dat bleek na onderzoek vals alarm meldt KLM. Het ging om vlucht KL1376 die vanavond vanuit Boekarest zou vertrekken naar Amsterdam.
[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 03-10-2020 21:01 ]
Ik dacht eerder aan iemand, die zijn vlucht dreigde te missen.franssie schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:35:
[...]
Aan de ene kant vermoed ik weer een gefrustreerde reiziger die niet aan boord mocht oid,
Verwijderd
Dan heeft een actie als dit totaal geen zin.Freee!! schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:14:
[...]
Ik dacht eerder aan iemand, die zijn vlucht dreigde te missen.
Als de check-in administratief gesloten is, kom je niet meer aan boord. Dat is nu eenmaal de regel.
Mocht je al wel ingechecked zijn en niet op tijd bij de gate zijn, is een actie als dit het stomste wat je kan doen. Herleiden tot jou is dan relatief eenvoudig.
Als de gate gesloten is ben je ook gewoon te laat. En als je al ingechecked bent is een degelijke actie het stomste wat je kunt doen om alsnog je vlucht te halen...
Neemt niet weg dat er genoeg idioten rond lopen, maar ik acht het onwaarschijnlijk dat een late pax een bommelding doet om zijn of haar vlucht te halen.
Je opmerking is naar mijn gevoel nogal ongefundeerd en sensatie gericht...
Ik heb in het verleden wel eens dat soort dingen gelezen, dus niet echt ongefundeerd en jij maakt er sensatie van.Verwijderd schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:22:
[...]
Dan heeft een actie als dit totaal geen zin.
Als de check-in administratief gesloten is, kom je niet meer aan boord. Dat is nu eenmaal de regel.
Mocht je al wel ingechecked zijn en niet op tijd bij de gate zijn, is een actie als dit het stomste wat je kan doen. Herleiden tot jou is dan relatief eenvoudig.
Als de gate gesloten is ben je ook gewoon te laat. En als je al ingechecked bent is een degelijke actie het stomste wat je kunt doen om alsnog je vlucht te halen...
Neemt niet weg dat er genoeg idioten rond lopen, maar ik acht het onwaarschijnlijk dat een late pax een bommelding doet om zijn of haar vlucht te halen.
Je opmerking is naar mijn gevoel nogal ongefundeerd en sensatie gericht...
Ook niet slim (want herleidbaar) en nodeloos hinderlijk.
Maar even doorzoeken op google @Verwijderd vind ik ook toch wel deze
https://www.telegraaf.nl/...elding-om-vlucht-te-halen
https://www.upinthesky.nl...lding-om-vlucht-te-halen/
en als ik er nog een paar minuten in steek ook wel meer. Ik wist niet dat het gebeurde maar blijkbaar zijn sommige mensen die in passagiervliegtuigen willen stappen toch dom genoeg.
PH-BFL "City of Lima" is vandaag van Schiphol-Oost naar het G-platform gereden ter voorbereiding van haar vlucht morgenvroeg.
Haar tijdelijke naam "Robert van Bohemen" lijkt weer verwijderd te zijn.

Rob van Ringelesteijn @ Farewell KLM Boeing 747

Danny Lemckert @ Farewell KLM Boeing 747
Ik zag haar daar inderdaad staan begin van de avond.Piet91 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:53:
Laatste nacht voor de laatste full pax KLM 747-400.
PH-BFL "City of Lima" is vandaag van Schiphol-Oost naar het G-platform gereden ter voorbereiding van haar vlucht morgenvroeg.
Laatste bestemming: Califonische woestijn?
Correct. Mojave via Chicago.el ix schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:31:
Ik zag haar daar inderdaad staan begin van de avond.
Laatste bestemming: Califonische woestijn?
Vertrektijd 08:50 uur.
https://www.flightradar24.com/KLM747/
Zojuist aan haar laatste vlucht begonnen en aan de verticale snelheid te zien is ze idd leeg
www.google.nl
En op 43.000 ft gelijk maar doorgeschoten naar business jets levelMisteRMeesteR schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:55:
[...]
Zojuist aan haar laatste vlucht begonnen en aan de verticale snelheid te zien is ze idd leeg![]()
De U2 van NASA zit nog wat hoger:
/f/image/dMFeHEonmGZfWu17qsUw6JDc.png?f=fotoalbum_large)
Sometimes you need to plan for coincidence
Drie keer met de BFL gevlogen. In 2009 vanuit Tokio, in 2012 en 2013 naar LA.MisteRMeesteR schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:55:
[...]
Zojuist aan haar laatste vlucht begonnen en aan de verticale snelheid te zien is ze idd leeg![]()
Jammer om te zien gaan...
Een video uit den ouden doosch, KL601 op 30 mei 2012.
YouTube: Landing at Los Angeles International Airport (LAX) with a KLM Boeing...
Op 2 minuten wat turbulentie, leuke wing flex te zien.
https://boomsupersonic.com/
G-CIVB (Negus-livery) en G-CIVY.
Dan is het na meer dan 50 jaar voorgoed voorbij sinds BOAC in 1970 hun eerste 747-100 in ontvangst nam.
Beiden zullen synchroon opstijgen van beide landingsbanen waarna G-CIVY nog een fly past zal doen over de luchthaven.
British Airways zal het live uitzenden op hun Facebook pagina: https://www.facebook.com/britishairways
En ook Jerry van Big Jet TV is aanwezig met een live stream: YouTube: BIG JET TV - YouTube
Vertrek staat gepland voor 07:40 uur (lokale tijd) wanneer beide 747's vanaf Terminal 5 worden teruggeduwd.
Rond 08:30 uur (lokale tijd) zullen beide toestellen tegelijk opstijgen.
BRITISH AIRWAYS’ FINAL HEATHROW 747 AIRCRAFT CLEARED FOR TAKE OFF THIS WEEK
Beide toestellen op Heathrow, gisteren:Wednesday 7 October: British Airways has announced that its final two Heathrow based Boeing 747 aircraft are scheduled to depart from the airport for the very last time tomorrow morning (Thursday 8 October). One aircraft is painted in its heritage ‘Negus’ livery and the other in its current Chatham Dockyard livery.
Thousands of British Airways flight crew, cabin crew and engineering teams have worked over several decades on and with the aircraft during their time at British Airways during a period when they represented the heart of the airline’s long-haul fleet.
To commemorate G-CIVB and G-CIVY’s final take-off from the airport at 08:30am, the airline has arranged a special send off with a unique and rarely seen synchronised dual take off on parallel runways*, which will be followed by fly past along the southerly runway by one of the aircraft (G-CIVY in current BA livery) as it bids its home a final farewell.
Celebrating the occasion in a virtual way to keep spectators safe, the airline will be live streaming moments from the departure on its Facebook page and is also inviting its colleagues, aviation enthusiasts and customers to share any special memories or photos of British Airways’ 747s on social media channels at 7:47am and 7.47pm on their departure day using the hashtag #BA747farewell.
Alex Cruz, British Airways’ Chairman and CEO, said “Tomorrow will be a difficult day for everybody at British Airways as the aircraft leaves our home at Heathrow for the very last time. We will pay tribute to them for the incredible part they have played in our 100-year history and to the millions of customers and BA colleagues who have flown on board and taken care of them.
“We hope that Britain will join us in sharing their memories with us on social media at 7:47am and 7.47pm on Thursday using #BA747farewell.”

Be yourself, no matter what they say ...
Verwijderd
https://fr24.com/BAW400/25b6c07e
Nu al 6x rond in de holding voor Cotswold Airport (Kemble)
So long old girl! @British_Airways @rafredarrows pic.twitter.com/p3boeUiEc1
— Martin Pert (@pilotperty) 8 oktober 2020
Was dit vandaag, of is deze video eerder opgenomen?
Is niet vandaag voorzover ik weet.MrLink schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:04:
[...]
Piet91 in "Vliegen, Techniek en achtergrond"MrLink schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:04:
Bron: Airbus A320-serie al (bijna) tienduizend keer succesvolMet de levering van een A321neo aan Middle East Airlines (MEA) ging vrijdag het officieuze 10.000ste toestel uit de succesvolle A320-serie richting klant. Een mijlpaal in de geschiedenis van een serie vliegtuigen die in dertig jaar tijd een rotsvaste positie veroverde op een markt waarin de kaarten tot dan toe redelijk geschud leken.
Op 22 februari 1987 vloot het prototype van de Airbus A320 voor het eerst. Er kleefden hooggespannen verwachtingen aan de nieuwste telg van de Airbus-familie, die op dat moment bestond uit de A300 en A310. Het type moest het Europese antwoord vormen op de succesvolle Boeing 737, die al twintig jaar op de markt was, en op de MD-80 die McDonnell Douglas als opvolger van de DC-9 introduceerde.
De A320 bleek een uitstekende zet van Airbus. Na de A320 werden de A321, A319 en A318 geïntroduceerd, om op die manier een breed scala een toestellen aan luchtvaartmaatschappijen te kunnen bieden die qua systemen nagenoeg hetzelfde was. Daardoor kon op trainings- en opleidingskosten worden bespaard. In 2010 kwam de A320neo-serie op het toneel, die zuiniger is dan de eerste generatie en mede daardoor een mooie toekomst voor het A320-programma garandeert.
Airbus leverde de afgelopen decennia meer dan 9.450 toestellen uit de A320-serie aan ruim 300 klanten. In de orderboeken staan nu nog zo’n 6.050 bestellingen.
Hoewel Middle East Airlines de eer kreeg om een toestel uit de A320-familie met serienummer 10.000 in ontvangst te nemen, zijn er nog geen 10.000 exemplaren van gebouwd. De reeks 9600 tot en met 9900 wordt niet gebruikt, en soms worden ook serienummers toegewezen aan bestelde toestellen die uiteindelijk niet worden gebouwd. Inmiddels hebben ook toestellen met hogere serienummers de fabriekshallen in Toulouse, Hamburg, Mobile en Tianjin verlaten.
Per maand worden er veertig toestellen gebouwd. Airbus besloot het productietempo in maart naar beneden bij te stellen, door de teruggelopen vraag naar vliegtuigen vanwege de coronacrisis. Normaalgesproken komen er elke maand zestig nieuwe toestellen uit de A320-serie bij.

Het prototype destijds, zonder winglets nog:

Dit prototype is bewaard gebleven, met zijn originele test-registratie F-WWAI. In 2017 heeft hij een nieuwe paintjob gekregen, en in 2019 is hij naar het museum gevlogen.
First #Airbus #A320 built (Msn 001, first flight in February 1987) was transferred to the @aero_scopia Museum this morning. He was repainted in 2017. Its original registration was F-WWAI but had changed for "F-WWBA" in 1991 due of arrival of A340 msn 001. ✈️ pic.twitter.com/qpEhBNJaPF
— Aviation Toulouse (@Frenchpainter) 28 augustus 2019
[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 09-10-2020 17:33 ]
Virussen? Scan ze hier!
[ Voor 14% gewijzigd door Wilf op 09-10-2020 19:00 ]
De A32x verslaat de 737 op alle punten (ook weer als passagier) en dan met name geluid in de cabine, de 737 is toch wel een huil/trilbak.
Nou buiten de hogere cabinedruk is de 787 vooral een stuk stiller binnen dan de 777. En dan niet alleen motorgeluid maar ook de hele luchtbehandeling van een 777 maakt veel meer lawaai als in een 787.franssie schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:39:
De 777 vind ik een fijn toestel, de 787 wel hipper maar niet beter (als passagier).
Ik heb in de 787 alleen business gevlogen dus wellicht dat het verschil voorin minder merkbaar is. Maar het beloofde grote verschil viel mij niet op.PolarBear schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:23:
[...]
Nou buiten de hogere cabinedruk is de 787 vooral een stuk stiller binnen dan de 777. En dan niet alleen motorgeluid maar ook de hele luchtbehandeling van een 777 maakt veel meer lawaai als in een 787.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
En de exacte datum is nu ook bekend: na 31 oktober is de 777 exit bij Detla:Megalodon_67 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:48:
Delta Air Lines States That It Will Be Retiring The Boeing 777 Planes In Its Fleet And Remove Them From Service By End 2020 $DAL $BA
https://twitter.com/LiveSquawk/status/1260913926507769856
Zie https://www.luchtvaartnie...ste-vlucht-met-boeing-777Delta Air Lines voert op 31 oktober de laatste lijnvlucht met de Boeing 777 uit: vlucht 8807 van New York naar Los Angeles. Dat heeft de maatschappij bevestigd tegenover Amerikaanse media. Door de coronacrisis is de Boeing 777-vloot niet meer nodig.
Het nieuws dat Delta afscheid neemt van de achttien Triple Sevens (tien 777-200LR’s en acht 777-200ER’s) werd dit voorjaar al door de maatschappij gemeld, maar toen was nog niet bekend wanneer precies. Delta gaf alleen aan dat het vóór het eind van 2020 zou zijn.
“Onze Airbus A330's en A350-900's, die zuiniger en kostenefficiënter zijn, gaan de langeafstandsvluchten uitvoeren wanneer de internationale vraag terugkeert”, schreef topman Ed Bastian destijds aan zijn personeel. Hij noemde het uitfaseren van de 777’s een moeilijk besluit.
De Triple Sevens waren geliefd bij passagiers, omdat Delta er als één van de weinige maatschappijen voor koos om de 3-3-3-configuratie in Economy Class te behouden (bijna overal is het nu een krappere 3-4-3). De toestellen waren bovendien recent nog van een nieuw interieur voorzien.
Het is niet het enige type dat door de crisis vervroegd uit de vloot gaat. Onlangs nam Delta al afscheid van de MD-88/MD-90 en Boeing 737-700. Eind september werd bovendien bekend dat ook de Bombardier CRJ200 (2023) en Boeing 717-200 en 767-300ER (2025) eerder dan gepland wegmoeten.
Virussen? Scan ze hier!
Bron: Italiaanse regering bezegelt oprichting Alitalia-opvolger ITAItalia Trasporti Aereo (ITA) is de naam van de opvolger van Alitalia. De Italiaanse regering, die de komende jaren drie miljard euro in het nieuwe staatsbedrijf stopt, heeft daarvoor een decreet ondertekend. De Europese Commissie moet nog groen licht geven voor deze staatssteun.
Volgens de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore komt met deze stap een eind aan de naam Alitalia. ITA zal worden gebouwd op de fundamenten van die al jaren noodlijdende luchtvaartmaatschappij, die jarenlang slechts door overheidssteun kon blijven voorbestaan.
"De newco is de eerste stap op weg naar de oprichting van een kwaliteitsmaatschappij die kan concurreren op de internationale markt”, zo verklaarde de Italiaanse minister van Economische Zaken Roberto Gualtieri.
Inmiddels is een negenkoppige Raad van Bestuur benoemd met Francesco Caio als voorzitter. Het is volgens de regering hun taak om een solide en duurzaam industrieel plan te ontwikkelen en uit te voeren. De bedoeling is dat de nieuwe maatschappij met een vereenvoudigde vloot en afgeslankt personeelsbestand gaat opereren.
De nieuwe luchtvaartmaatschappij moet volgens minister Paola De Micheli van Transport een leidende rol gaan spelen op de Europese en internationale markt. Ze benadrukt het belang daarvan voor de Italiaanse economie, zowel wat betreft de zakelijke bedrijvigheid als het toerisme.
ITA zal van start gaan met een aandelenkapitaal van twintig miljoen euro, dat door de Italiaanse regering in termijnen zal worden opgevoerd tot drie miljard euro. De Italiaanse regering maakte in mei al bekend deze miljarden beschikbaar te willen stellen voor een herstart van Alitalia als staatsbedrijf.
Virussen? Scan ze hier!
Dat bestaande bedrijven met staatsteun in de been worden gehouden is formeel al op het randje.
Het opstarten van een nieuwe maatschappij volledig gefinancierd door de staat, die de concurrentie aan moet gaan met bedrijven die helemaal geen of verhoudingsgewijs veel minder steun krijgen is wel even andere koek.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Aangezien alle landen in de EU met dit probleem zitten zie ik het wel gebeuren dat ze dit goedkeuren, of misschien zelfs wel als blauwdruk nemen voor andere hervormingen in bestaande (ex-)staatsbedrijven.
Saneren, hervormen, investeren en naar de markt brengen.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Mwah, ik denk dat je wel kunt stellen dat de A320 succesvoller is dan de 737. Die laatste loopt al sinds 1967 mee, terwijl de A320 sinds 1988 op de markt is en inmiddels de 737 al voorbij is in productieaantallen.Wilf schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:40:
Is het te vroeg / te kort door de bocht om te zeggen dat Airbus een succesverhaal is waar Boeing de laatste jaren steeds meer failure is..?
Bron: Airbus levert 1.500ste A330Airbus heeft op 21 september de 1.500ste A330 geleverd, zo maakte de fabrikant vandaag bekend. Het ging om een A330-900 voor Delta Air Lines. Sinds de eerste levering in 1993 is de A330 uitgegroeid tot veruit de populairste widebody van Europese makelij.
Wereldwijd zijn er slechts twee widebodytoestellen vaker geleverd: de Boeing 747 en de Boeing 777. Wel heeft de A330 veruit het meest diverse klantenbestand: meer dan 120 luchtvaartmaatschappijen hebben dit type vliegtuig in dienst genomen (daarom noemt Airbus het de populairste widebody).
Hoewel de A330 niet de bijzondere looks van een 747 of een A380 heeft, is het toestel geliefd bij passagiers. Dat komt mede door de 2-4-2-stoelopstelling in Economy Class, waardoor bijna iedereen bij het gangpad of het raam kan zitten (al zijn er enkele prijsvechters met een krappere 3-3-3).
In Nederland vliegt alleen KLM met de A330, maar daar moeten de toestellen uiterlijk in 2025 de vloot verlaten hebben. KLM onderzoekt of ze er vanwege de coronacrisis al eerder vanaf kan. De maatschappij wil een vereenvoudigde longhaul-vloot met enkel 777’s en 787’s.
That's 1,500 #A330 delivered! Since its maiden flight in 1992, Airbus' first long-range aircraft has never stopped advancing - making it the most popular widebody, flying with 120+ operators. #DYK: we've delivered one A330 per week since the first delivery in 1993! #1500A330 pic.twitter.com/Rt8frcGXlX
— Airbus (@Airbus) 12 oktober 2020
Virussen? Scan ze hier!
Inderdaad, een fijn toestel die A330.wildhagen schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:40:
En nog een mijlpaal voor Airbus, de 1500e A330 is afgeleverd, een A330-900 voor Delta Airlines:
[...]
Bron: Airbus levert 1.500ste A330
[Twitter]
Wij hebben er maar 1 keer in gevlogen, van Detroit naar Amsterdam, en een prima vlucht gehad bij Delta.
Borromini schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:12:
Een 777 is echt niks qua geluidscomfort. In business is het sowieso een stuk comfortabeler dan in eco. Maar je zit in eco liever in een A330 (en blijkbaar zelfs een A340) dan in een 777. De 787 doet het al wat beter vergeleken dan een 737/767/777.
KrazyJay schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:52:
In de 777 wil je vooral niet achter de vleugels zitten, en als het kan niet aan de zijkanten. Dan is wel een okay vliegtuig. De 787 is comfortabeler, maar dat merk je vooral wanneer je geland bent en uitstapt. Minder uitgedroogde luchtwegen en minder last van piepende oren. De A330/A340 heb ik helaas nog niet gevlogen zover ik me kan herinneren, richting Azië is het meestal de 773 (en voorheen de 744) of weleens A380.
Vergeleken met Airbus zijn de Boeing-kisten lawaaibakken in de cabine. Ik heb geen ervaring met de A330, maar wel met A340, A320, A380, B737, B747 en B777 en als ik even de keus heb, ga ik voor Airbus.gambieter schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:46:
Ik ben een paar jaar terug naar Nieuw-Zeeland heen en weer gegaan met China Airlines. Heen AMS>TPE>AKL in de Airbus A350, terug AKL>TPE in de A350 en TPE>FRA in de Boeing 777. Het verschil was echt dag en nacht, wat een teringherrie in de 777, zelfs in Business Class vond ik het maar niets als de ANC-koptelefoon even af moest. De 787 is een stuk beter, maar verliest het op geluid nog van de A350 wmb.
Dat ligt voor een groot deel ook aan de luchtvaartmaatschappij.XWB schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:24:
Een doorsnee Airbus heeft ook bredere stoelen dan Boeing toestellen. Toch iets meer comfort.
Voor een vlucht van 1-2 uur is het allemaal niet zo'n probleem, maar ik vlieg nog wel eens naar Thailand of Vietnam, dan zit je al snel een uur of 12 in zo'n vliegende sigaar. Zo min mogelijk herrie is dan wel fijn.
En dan heb ik vrijwel alle types van beiden wel gehad. Alleen met de 707/717/727, en de A300/310/380 heb ik nog nooit gevlogen. Ow, en ook de A220 (nog) niet.
[ Voor 14% gewijzigd door wildhagen op 13-10-2020 13:19 ]
Virussen? Scan ze hier!
Zal in NL waarschijnlijk de komende maanden niet mogelijk zijn maar wel leuk omgedacht .15.52 uur | A380-restaurants Singapore Airlines binnen halfuur uitverkocht
Alle plaatsen in twee Airbus A380-toestellen die Singapore Airlines heeft omgebouwd tot een tijdelijk restaurant, waren deze week binnen een halfuur uitverkocht. De vliegtuigen staan sinds het begin van de coronacrisis geparkeerd op Changi Airport in Singapore en zullen voorlopig als luxe restaurant worden gebruikt, zodat zij de luchtvaartmaatschappij toch nog wat geld opleveren.
Een maaltijd in een suite kost S$642, omgerekend €400. Wie in de business class wil lunchen of dineren, is S$321 kwijt en in de economy class moet een eter S$53 betalen.
Ongeveer de helft van de stoelen in beide toestellen kan worden gebruikt om gasten te ontvangen. Normaal gesproken is er plaats voor 471 passagiers in de A380's van Singapore Airlines.
F-GLZK werd overgevlogen van Parijs naar Istanbul:
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/f-glzk#25c00dbd
Hiermee komt na bijna 28 jaar een einde aan de Airbus A340 bij Air France.
De maatschappij was samen met Lufthansa de launch customer van de A340 en Air France was de eerste gebruiker van de A340-300.
Het betekent ook het einde van 67 jaar quad jets voor de maatschappij; beginnend met de
de Havilland DH.106 Comet in augustus 1953.
Sinds 1959 (Boeing 707) heeft de maatschappij altijd quad jets in de vloot gehad.
De maatschappij heet er geen ruchtbaarheid aan gegeven. Ik kan dus ook geen foto vinden van de vlucht.
Daarom maar een van 2 jaar geleden:

Dat komt doordat de tekst precies over het belangrijkste deel van het plaatje staat.
Waarschijnlijk gaat dat automatisch, maar de tekst over de staart of neus was beter geweest in dit geval.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Bron: SLM-directeur per direct uit functie onthevenSLM-directeur Radjesh Radjkoemar is woensdag op non-actief gesteld door de Surinaamse regering. De directeur wordt mismanagement en plichtsverzuim verweten, zo meldt De Ware Tijd. Het lijkt zeer onwaarschijnlijk dat hij nog terugkeert.
Radjkoemar, die nog maar een jaar de leiding heeft, wordt onder meer de hele affaire rond de Boeing 777 verweten. De certificering duurde ruim een half jaar langer dan gepland, en door een gebrek aan ETOPS-goedkeuring moet het toestel tot wel drie uur omvliegen op de route van en naar Schiphol.
De Boeing staat nu werkloos aan de grond, terwijl de lease dagelijks duizenden dollars kost. Volgens De Ware Tijd wordt het toestel vrijwel zeker in maart 2021 teruggegeven aan Boeing (die het toestel verhuurt). Zelfs in het meest optimistische scenario zal de 777 dan nauwelijks gevlogen hebben.
Volgens mij hadden ze beter die A340 kunnen houden....
Virussen? Scan ze hier!
Bron, en meer info: OVV: tail strike Boeing 777 op Schiphol had rampzalig kunnen uitpakkenEen te lage startsnelheid door een foutieve gewichtsberekening is de oorzaak van een tail strike van een Boeing 777-300ER op Schiphol. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Het incident vond in 2017 plaats en betrof een vlucht van het inmiddels failliete Jet Airways. Volgens de OVV hadden er rampzalige gevolgen kunnen optreden.
Het toestel, met registratie VT-JEW, vertrok op 21 april 2017 van Schiphol naar Toronto. Aan boord waren 15 bemanningsleden en 343 passagiers. Kort na vertrek meldde de luchtverkeersleiding aan de piloten dat er waarschijnlijk een tail strike had plaatsgevonden, waardoor de staart van het toestel de startbaan had geraakt. Daarop besloten de vliegers rechtsomkeert te maken. Na de landing bleek de romp inderdaad beschadigd.
De tail strike werd, zo concludeert de OVV, veroorzaakt door een te lage snelheid van het toestel tijdens het opstijgen. De oorzaak daarvan was dat het daadwerkelijke startgewicht hoger was dan het gewicht dat was gebruikt voor de berekening van de rotatiesnelheid. Door een menselijke fout, die het gevolg was van tijdsdruk, hadden de piloten onjuiste beladingspapieren ontvangen. Noch de laadprocedures noch de crosschecks van de piloten konden volgens de OVV voorkomen dat er onjuiste gegevens werden gebruikt voor het berekenen van de startprestaties.
Het feit dat er werd gestart met onvoldoende motorvermogen, doordat de startprestatie was berekend op basis van onjuiste gegevens, leidde er bovendien toe dat de start werd
uitgevoerd zonder de vereiste veiligheidsmarges. Als er een motorstoring was opgetreden na de beslissingssnelheid V1, zou het vliegtuig de vlucht niet veilig hebben kunnen worden voortgezet.
Virussen? Scan ze hier!
Bron: https://www.luchtvaartnie...ienst-bij-uganda-airlinesDe eerste A330-800 voor Uganda Airlines is door Airbus van een kleurenschema voorzien. De kleine Afrikaanse maatschappij, die in 2018 door de Oegandese regering heropgericht werd, meldt dat het toestel in december de vloot komt versterken.
Uganda Airlines heeft in totaal twee A330-800’s besteld. Die zijn bedoeld om lijndiensten naar onder meer Dubai, Guangzhou en Londen mee op te starten. Daardoor verliezen KLM en Brussels Airlines hun duopolie tussen Oeganda en West-Europa.
De Oegandezen voeren momenteel alleen regionale vluchten uit met Bombardier CRJ's.
Het lijkt erop dat de A330-800 een zeldzaam toestel wordt. Verder hebben alleen Kuwait Airways (acht) en een anonieme klant (vier) dit type besteld. De A330-800 vormt samen met de grotere, populairdere A330-900 de nieuwe A330neo-familie en biedt een vliegbereik van 15.000 kilometer.
De A330-800 heeft een enorm vliegbereik: vanuit Europa liggen alleen delen van Oceanië te ver weg om zonder tankstop te kunnen bereiken. Toch kiezen airlines liever voor de A330-900: die kan minder ver komen, maar biedt lagere kosten per passagier.

Virussen? Scan ze hier!
Grappig, mooi toestel. Ik heb hier in gevlogen. Londen -> Nairobi -> Blantyre (Malawi) als jonge kind. Vaak vanwege mijn vader's zijn werk tussen Malawi -> Londen gevlogen, oude 747-100'S en VC10's toen ook KLM DC8's. Toen krijg je ook een heuse certificaat voor het overvliegen van de evenaar
/f/image/8tNZWY6mlmsdeBvVVoqXf7l2.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb veel oude beelden van toen, 8mm die wij een tijdje gelden omgetoverd hebben in mpg filmpjes. Echt 'the Golden Age' van het vliegen.
https://valid.x86.fr/xhfd5e
Toen KLM in eind jaren 60, begin jaren 70 samen met Aerofloot met Ilyushin-62's vloog naar Japan via de Siberië-route kreeg je daar als passagier ook certificaten vanBadtothebone schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:27:
[...]
Grappig, mooi toestel. Ik heb hier in gevlogen. Londen -> Nairobi -> Blantyre (Malawi) als jonge kind. Vaak vanwege mijn vader's zijn werk tussen Malawi -> Londen gevlogen, oude 747-100'S en VC10's toen ook KLM DC8's. Toen krijg je ook een heuse certificaat voor het overvliegen van de evenaar
[Afbeelding]
Ik heb veel oude beelden van toen, 8mm die wij een tijdje gelden omgetoverd hebben in mpg filmpjes. Echt 'the Golden Age' van het vliegen.
Kan er helaas geen afbeelding meer van vinden, maar heb ze eerder wel gezien
De flight crew van deze vluchten waren van Aeroflot, de cabin crew was (grotendeels) van KLM.

Stukje meer info daarover: https://klmhistorie.forum2go.nl/viewtopic.php?t=69
Daarvoor moesten ze via Alaska omvliegen, wat nogal wat extra tijd kostte.
Leuk filmpje over dat omviegen in 1958, met een DC-7C Seven Seas, genaamd "Koraalzee / Coral Sea", van KLM (de PH-DSM):
Die vlucht met de DC-7C via de Poolroute (Alaska) kostte 30 uur....
[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 17-10-2020 14:45 ]
Virussen? Scan ze hier!

Vliegende Hollanders
Serie begint vanavond. 21:20 - 22:20 uur op NPO1.Anthony Fokker en Albert Plesman, twee luchtvaartpioniers die aan de wieg staan van de burgerluchtvaart begin 20e eeuw. Twee mannen met dezelfde bevlogenheid en passie voor het vliegen, maar die niet méér van elkaar kunnen verschillen.Toch kunnen ze niet om elkaar heen. Plesman heeft vliegtuigen nodig om de noodlijdende KLM te redden en Fokker heeft een grote klant nodig om zijn vliegtuigen aan te verkopen. Ondanks hun strijd, weten ze samen erin te slagen om Nederland tijdens het interbellum tot een belangrijke speler te maken op het wereldtoneel van de luchtvaart.
Volgende week is rond deze tijd de laatste 747 al geland; ~17:40 uur vanuit Shanghai.
Daarna is het na 49 jaar en 8 maanden voorgoed voorbij met KLM pax 747's...

https://www.facebook.com/...an/posts/3362837547170253
In die tijd en het kader is dit ook wel een mooi boekPiet91 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:21:
[Afbeelding]
Vliegende Hollanders
[...]
Serie begint vanavond. 21:20 - 22:20 uur op NPO1.
https://www.bol.com/nl/f/luchtmeisjes/39710984/
Navraag van AT5 leert dat de helikopters opnames maken voor het Amsterdam Music Festival, onderdeel van ADE. "Wat een teringherrie."
Echt hoe slim - Amsterdam Dance Event gaat nu geluidsoverlast veroorzaken zodat ... wat eigenlijk?
[ Voor 2% gewijzigd door deepbass909 op 19-10-2020 17:10 . Reden: Op tweakers noemen we evenementen gewoon bij hun normale naam, niet nodig om het te verbasteren. ]
Wat een prachtige (en symbolische) foto, klasse!Piet91 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:38:
Laatste week voor de KLM 747's.
Volgende week is rond deze tijd de laatste 747 al geland; ~17:40 uur vanuit Shanghai.
Daarna is het na 49 jaar en 8 maanden voorgoed voorbij met KLM pax 747's...
[Afbeelding]
https://www.facebook.com/...an/posts/3362837547170253
En dat terwijl ADE dit jaar helemaal niet doorgaat.franssie schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 00:35:
https://www.nhnieuws.nl/n...op-waar-zijn-we-mee-bezig
Navraag van AT5 leert dat de helikopters opnames maken voor het Amsterdam Music Festival, onderdeel van ADE. "Wat een teringherrie."
Echt hoe slim - Amsterdam Dance Event gaat nu geluidsoverlast veroorzaken zodat ... wat eigenlijk?
[ Voor 1% gewijzigd door deepbass909 op 19-10-2020 17:11 ]
"Ze zijn een hele tijd de rust in het centrum aan het vernachelen"franssie schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 00:35:
https://www.nhnieuws.nl/n...op-waar-zijn-we-mee-bezig
Echt hoe slim - Amsterdam Drug Event gaat nu geluidsoverlast veroorzaken zodat ... wat eigenlijk?
Lol als je rust wilt moet je niet in A'dam gaan wonen, en al helemaal niet in het centrum
[ Voor 83% gewijzigd door deepbass909 op 19-10-2020 17:11 ]
[ Voor 78% gewijzigd door deepbass909 op 19-10-2020 17:12 ]
Echt, als je dat in begin ziet, het lijkt wel een Hobby Bob-show met die armetierige houten gebouwtjes. En de vracht serieus nog met de hand in en uitlladen, omg....
Virussen? Scan ze hier!
Dit gebeurt nog steeds bij bijna alle narrowbodies. Alleen de A320 familie heeft een container systeem, maar die wordt lang niet door elke airline gebruikt.wildhagen schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:04:
En de vracht serieus nog met de hand in en uitlladen, omg....
Bron
Be yourself, no matter what they say ...

Cathay Pacific Airways Ltd. will cut 6,000 jobs and close its Cathay Dragon brand, the South China Morning Post reported, as part of a strategic review to combat the deep damage caused by the coronavirus pandemic.

Cathay Dragon, Airbus A330-300 (B-LBF), Taoyuan International Airport, Taiwan R.O.C. by Hsinyu Chuang, on Flickr
Vanmiddag vertrekt -BFT om 17:35 als KL893 naar PVG en -BFV om 21:45 als KL895 naar PVG.
Vrijdag 23 okt.
PH-BFT 17:40 als KL894 uit PVG | 21:45 als KL895 naar PVG
PH-BFV 21:50 als KL896 uit PVG
PH-BFW 17:35 als KL893 naar PVG
Zaterdag 24 okt.
PH-BFT 21:50 als KL896 uit PVG
PH-BFV 17:35 als KL893 naar PVG
PH-BFW 17:40 als KL894 uit PVG | 21:45 als KL895 naar PVG
Zondag:
PH-BFT
PH-BFV 16:40 als KL894 uit PVG
PH-BFW 20:50 als KL896 uit PVG
Als het hier bij blijft/niet veranderd, dan hebben alle 3 kisten nog 2 retours te gaan.
Verwijderd
https://www.ad.nl/binnenl...-klm-boeing-747~a3289032/
‘Spotters, kom niet naar laatste landing KLM Boeing 747'
Vliegtuigspotters worden opgeroepen zondag niet naar Schiphol te komen voor de laatste landing van de Boeing 747-400 van KLM. Burgemeester Marianne Schuurmans van de gemeente Haarlemmermeer overweegt spottersplaatsen af te sluiten als mensen de oproep negeren, bevestigt haar woordvoerster.
KLM haalde de Boeings in maart al uit de vloot als gevolg van de coronacrisis. Er kwamen toen veel fans naar de laatste landing kijken, ondanks een verbod vanwege de coronamaatregelen. Meerdere spotters kregen een boete.
Achteraf was het toch niet de laatste landing, want KLM besloot een aantal 747's langer te laten doorvliegen voor een medische luchtbrug tussen Amsterdam en China. ,,De 747 is een iconisch toestel en veel mensen willen ‘m nog één keer zien”, weet vliegtuigspotter Max Visser (19) uit Utrecht. ,,De 747 is al 49 jaar in dienst voor KLM en op dit moment het oudste vliegtuigtype in de vloot, maar het is niet efficiënt genoeg meer. Het is enorm jammer, want iedereen kent de 747. Zelfs mensen die niet van vliegtuigen houden, herkennen 'm aan de opvallende ‘bult’. Het vliegtuig heeft twee verdiepingen en in die bult zitten de businessclasspassagiers.”
Livestream
Visser denkt dat de zorgen van de burgemeester gegrond zijn. ,,Het klopt dat er veel spotters op af gaan komen. Ik ga morgen maar een kijkje nemen, want ik vind het doodzonde als ik zondag veertig minuten ga rijden en dan word weggestuurd.”
Volgens de woordvoerster van de burgemeester is de landing zondag via een livestream op NH Nieuws te volgen. Het toestel wordt rond 16.30 uur verwacht op Schiphol.
Dit topic is gesloten.
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:
Reizen met het Vliegtuig - Deel 1
Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?