Probleem bij de cabine is dat hun vakbond heeft liggen slapen en niet gekeken wat er meer gegaan moet worden om LiFo uit te mogen voeren.
Het noemen in de CAO is niet genoeg, je moet ook, samen met de werkgever, een ontslagcommisie optuigen. En dat hebben ze niet gedaan.
Toen corona kwam en duidelijk werd dat er ontslagen vielen, hebben ze dat alsnog geprobeerd te regelen, maar toen zei KLM, jammer, maar daar werken we nu niet meer aan mee.
Dus ze voldoen niet aan de voorwaarden en de rechter heeft gezegd, tot er wel aan voldaan wordt, geen LiFo. En zolang KLM niet mee wil werken, komt die commissie niet en voldoen ze dus nooit aan de regels.
In de cockpit is het slimmer aangepakt, daar is de commissie wel geregeld. Daarnaast is, voor de zekerheid, nog extra door beide partijen, vakbond en KLM, in april (dus tijdens de corona) het cao artikel plus commissie geratificeerd (extra als in het was al geregeld, je kon er niet meer onderuit zonder wederzijds goedkeuren, maar een handtekening tijdens de crisis is nooit slecht).
alexbl69 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:14:
[...]
Voor wat betreft de piloten; bij de KLM blijkt de hoogte van het loon dus afhankelijk van het aantal jaren dat je in dienst bent *).
*) Wat mij betreft een heel vreemd uitgangspunt, maar dat is een andere discussie.
Dit is vrij regulier in de luchtvaart. Vrijwel elke maatschappij heeft zo'n systeem in hun overeenkomst. Van Emirates die, normaal gesproken, het basis salaris elk jaar met x% verhoogd (maar dat uiteindelijk zelden doet, ook al staat het in je contact) tot KLM waar je elk jaar op je aannamedatum een x bedrag erbij krijgt.
Nu heb ik geen enorme ervaring buiten de luchtvaart, maar de bedrijven wat ik voor het voorheen gewerkt heb, deden eigenlijk niets anders, daar hingen ze het aan een review, met een minimum stijging als basis (tenzij extreem slechte werknemer).
[
Voor 23% gewijzigd door
Fly-guy op 17-07-2020 09:57
]