Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.071.020 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:01
Onbekend schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:36:
[...]

De vliegtickets zullen dan veel duurder moeten zijn, omdat een passagier ook voor lege zitplaatsen moet betalen.
Of men gebruikt gewoon alle zitplaatsen en geen 1,5 meter afstand, met mogelijke gevolgen dat 1 passagier heel wat anderen aan kan steken. Beide opties hebben nadelen.
Een aantal maatschappijen heeft al proefballonetje al doorgerekend of ze de middelste stoel leeg kunnen laten in narrowbodies. Dit bleek gewoon niet haalbaar economisch gezien. Dus alle maatschappijen zijn daar alweer vanaf gestapt.

Ik verwacht zeker in het begin wel nog een mindere bezetting omdat veel mensen bang zijn om weer te gaan vliegen. Net als de verwachte 30% daling in OV gebruik vanwege die "angst". Verder zijn er wat initiatieven voor spatschermen tussen stoelen en mondkapjes op de korte termijn.

Echter verwacht ik niet dat die mondkapjes stand houden na september/oktober dit jaar. Zeker op long-haul vluchten is het bijna niet te doen en je levert gewoon zoveel comfort in. Daarnaast moet je na elke drink en food service dus eigenlijk een nieuw kapje pakken. Ik vind het maar schijnveiligheid.

Waar we waarschijnlijk naar toe gaan zijn verplichte gezondsheidsverklaringen met een uitslag van een recente Coronatest. Dit kan ook wel eens verplicht gaan worden bij de immigratie in non-Schengen landen straks en vanaf 1 juni kan iedereen gratis getest worden in NL dus dat is ook geen obstakel meer. Dan kun je een vliegtuig gewoon vullen, en heb je ook geen last van heisa aan boord en schijnmaatregelen die praktisch toch niet uitvoerbaar zijn.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hjs schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:29:
[...]

Ze komen wel vanaf het dichtstbijzijnde vliegveld af :+
Dat kan te maken hebben met de QRA functie.
Die wisselt tussen EHLW & EHVK.
De luchthaven (vliegbasis) Volkel is thuisbasis (MOB) voor twee squadrons F-16’s jachtvliegtuigen. De vliegbasis is returnveld voor de opleidingseenheid in de Verenigde Staten. De vliegbasis Volkel accommodeert een gedeelte van de vliegtuigbewegingen die horen bij de returnveldfunctie, het andere gedeelte wordt uitgevoerd op de vliegbasis Leeuwarden. De vliegbasis heeft afwisselend met de vliegbasis Leeuwarden de verplichting om twee F-16’s stand-by te hebben staan ten behoeve van de functie van Quick Reaction Alert (QRA). De vliegbasis kan vliegtuigen ten behoeve van strategisch transport ontvangen en fungeren als uitwijkhaven. Daarnaast kan de vliegbasis als oefenveld worden gebruikt door vliegtuigen van andere vliegbases. Er vinden bondgenootschappelijk medegebruik, burgermedegebruik en vluchten in het kader van algemeen maatschappelijk belang plaats.
Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2015-347.html

Andere velden in NL huisvesten geen F16's (meer).
Bron: https://www.defensie.nl/o...s-en-luchtmachtonderdelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-09 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
[...]

De vliegtickets zullen dan veel duurder moeten zijn, omdat een passagier ook voor lege zitplaatsen moet betalen.
Of men gebruikt gewoon alle zitplaatsen en geen 1,5 meter afstand, met mogelijke gevolgen dat 1 passagier heel wat anderen aan kan steken. Beide opties hebben nadelen.
Dat laatste gebeurt dus. 1,5 meter afstand houden is praktisch onmogelijk in een vliegtuig tenzij je alles ombouwt naar Emirates/Etihad/Singapore first class suites. De maatschappijen die weer/nog vliegen zetten in op uitgebreide screenings van passagiers en het verplicht stellen van mondmaskers. De vraag is of dat voldoende is, en vooral of passagiers die om recreatieve redenen vliegen dat gaan accepteren, nu mondjesmaat verschillende landen de inreisbeperkingen aan het versoepelen zijn. Wie gaat er nog zomaar tussen twee onbekenden zitten?

Voor zakelijk verkeer leren de meeste bedrijven nu dat er ook prima alternatieven zijn voor, dus dat zal ook wel sterk verminderen, totdat het vertrouwen weer opgebouwd is dat je kunt reizen zonder continue het risico van Corona in je achterhoofd te hebben (lees; er is een vaccin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:04:
[...]

Dat kan te maken hebben met de QRA functie.
Die wisselt tussen EHLW & EHVK.

[...]

Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2015-347.html

Andere velden in NL huisvesten geen F16's (meer).
Bron: https://www.defensie.nl/o...s-en-luchtmachtonderdelen
Of gewoon beschikbaarheid / taakverdeling - hoeft niet per se QRA taken te zijn. Kan wel samenvallen, omdat er dan toch al personeel beschikbaar gehouden wordt. Maar als ik me niet vergis draait België op dit moment de Benelux QRA.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Als ik zie wat bv. Emirates doet met de vluchten die ze weer beschikbaar maken - de goedkoopste tarieven eruit halen, vanwege de social distancing etc. - dan kan dat eerste inderdaad gebeuren. Op lange termijn zie ik maatschappijen dat evenwel niet volhouden.

Ik denk dat maatschappijen die nu tickets aanbieden (en alleen in de duurdere tarieven) momenteel rekening houden met een lagere bezetting omdat mensen niet zo happig zijn om in een vliegtuig te stappen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 19:40

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

alexbl69 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:22:
[...]
Slecht nieuws voor gebieden die voor het massa-toerisme praktisch alleen met het vliegtuig te bereiken zijn; Zuid-Spanje, de Spaanse eilanden, Griekenland, Turkije.
Wat dacht je van Thailand :? De Thaise economie draait voor een zeer aanzienlijk deel op toerisme, zeker in bepaalde gebieden (op alfabetische volgorde en zeker niet volledig: Bangkok, Hua Hin, Pattaya, Phuket).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Daniel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:10:
[...]
De vraag is [...] of passagiers die om recreatieve redenen vliegen dat gaan accepteren, nu mondjesmaat verschillende landen de inreisbeperkingen aan het versoepelen zijn. Wie gaat er nog zomaar tussen twee onbekenden zitten?

[...]
Als het maar goedkoop is dan zijn dat soort overwegingen heel snel overboord gezet door het gros van de toeristische reizigers. Misschien dit jaar nog niet, maar volgend jaar willen ze toch weer heel graag de tripjes maken die ze voor half maart ook maakten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Voor Europese bestemmingen is dit de uitgelezen kans om de trein tot betaalbaar alternatief te maken.

Mijn eerste vluchten waren toen ik nog een klein ventje was en het heel duur was (met Martinair naar de VS in hun gloednieuwe 747) en destijds vloog er praktisch niemand buiten business van Eurostad naar Eurostad.

Het moet niet vanzelfsprekend meer zijn dat Henk en Ingrid zich vol kunnen gooien in Torremolinos voor een prijs goedkoper dan een retourtje Maastricht-Amsterdam met de trein.

Minder overlast op vliegvelden, minder overlast in vliegtuigen, minder overlast van vliegtuigen, minder uitstoot, minder massatoerisme, minder vernietiging van prachtige gebieden om het polsbandjespubliek te accomoderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Wilf schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:02:
Voor Europese bestemmingen is dit de uitgelezen kans om de trein tot betaalbaar alternatief te maken.

Mijn eerste vluchten waren toen ik nog een klein ventje was en het heel duur was (met Martinair naar de VS in hun gloednieuwe 747) en destijds vloog er praktisch niemand buiten business van Eurostad naar Eurostad.

Het moet niet vanzelfsprekend meer zijn dat Henk en Ingrid zich vol kunnen gooien in Torremolinos voor een prijs goedkoper dan een retourtje Maastricht-Amsterdam met de trein.

Minder overlast op vliegvelden, minder overlast in vliegtuigen, minder overlast van vliegtuigen, minder uitstoot, minder massatoerisme, minder vernietiging van prachtige gebieden om het polsbandjespubliek te accomoderen.
Maar voor lange afstanden (zeg 600km+ hemelsbreed) is de trein geen goed alternatief, te duur, te beperkt, te langzaam en dat is ook amper te verbeteren. Te duur want de infrastructuur is nou eenmaal erg duur. En het aanpassen van routes is erg lastig, ze zijn al jaren bezig om AMS - Berlijn enkele minuten sneller te maken maar geen van beide landen wil tussenstops opgeven.

Die trein die vertrekt in Amsterdam naar Berlijn stopt na 20 minuten al in Hilversum wat natuurlijk belachelijk is, zolang die tussenstops er blijven blijft zo'n reis gewoon erg lang duren en veel kosten.

Vliegverkeer moet zeker worden aangepakt, gewoon belastingheffen op kerosine bijvoorbeeld, dat zou al een begin zijn, tevens grote maatschappijen om durven laten vallen, een stukje marktwerking doet even pijn maar zorgt er ook voor dat bepaalde sectoren die gewoon niet (op de huidige manier) levensvatbaar zijn moeten hervormen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:14

Sorcerer8472

Mens sana?

Wilf schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:02:
Henk en Ingrid niet, maar jij wel. Polsbandjesbestemmingen niet, maar jouw hoogwaardige bestemmingen wel. Goed om te weten dat je er zo over denkt ;)

De trein zal ook gewoon duur blijven zo lang er meer vraag dan aanbod is. En binnen Europa is zelfs naar Berlijn al niet prettig vind ik. Antwerpen, Brussel en Parijs zijn de enige écht relaxte bestemmingen. Londen wellicht ook nu, maar ivm COVID-19 heb ik die nog niet meegemaakt omdat m'n reis gecanceld is.

Verder zal de stimulans om luchtvaart duurzamer te maken toch echt vanuit de overheid moeten komen. We kúnnen in theorie kerosine met elektrolyse (vanuit duurzame energie) en koolstofafvang maken. Dat is alleen vrij prijzig. Maar het kan. Nu is het afwachten totdat men realiseer dat het niet alleen kan maar ook moet.

Doen we dat, dan is de ecologische voetafdruk vele malen kleiner. Het is overigens logischer om eerst met andere duurzame projecten te beginnen omdat elektrolyse-projecten (anders dan gebruik maken van energieoverschotten) juist een negatieve invloed hebben op de korte termijn. Dan kunnen we ook af van het gedoe waarbij de één z'n reisbestemming beter of hoogwaardiger vindt dan de ander en vindt dat de ander er minder recht op heeft, maar gewoon écht het probleem oplossen.

NB: maatschappijen als KLM en Lufthansa maken nu al voor een deel gebruik van duurzame kerosine, voor een deel is dat bio-kerosine uit afvalstromen en voor een deel synthetische kerosine die met energieoverschotten is gemaakt (bijv. windenergiepieken terwijl er te weinig afname is in het net). Helaas nog niet genoeg.
Vliegverkeer moet zeker worden aangepakt, gewoon belastingheffen op kerosine bijvoorbeeld, dat zou al een begin zijn, tevens grote maatschappijen om durven laten vallen, een stukje marktwerking doet even pijn maar zorgt er ook voor dat bepaalde sectoren die gewoon niet (op de huidige manier) levensvatbaar zijn moeten hervormen.
CO2-heffing gebaseerd op bestemmingsluchthaven en vliegtuigtype. Stimuleert tot verjonging van de vloot. Indien men kan aantonen dat specifieke programma's voor bijv. duurzame kerosine worden gebruikt kan men evt. een korting krijgen afh. van percentage duurzaam dat in de gehele vloot wordt gebruikt. Bijv. 5% korting op de CO2-heffing als 5% van de kerosine (gecertificeerd) duurzaam is.

[ Voor 16% gewijzigd door Sorcerer8472 op 25-05-2020 11:17 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 13:40

Garyu

WW

Sorcerer8472 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:15:
[...]

Henk en Ingrid niet, maar jij wel. Polsbandjesbestemmingen niet, maar jouw hoogwaardige bestemmingen wel. Goed om te weten dat je er zo over denkt ;)

De trein zal ook gewoon duur blijven zo lang er meer vraag dan aanbod is. En binnen Europa is zelfs naar Berlijn al niet prettig vind ik. Antwerpen, Brussel en Parijs zijn de enige écht relaxte bestemmingen. Londen wellicht ook nu, maar ivm COVID-19 heb ik die nog niet meegemaakt omdat m'n reis gecanceld is.

Verder zal de stimulans om luchtvaart duurzamer te maken toch echt vanuit de overheid moeten komen. We kúnnen in theorie kerosine met elektrolyse (vanuit duurzame energie) en koolstofafvang maken. Dat is alleen vrij prijzig. Maar het kan. Nu is het afwachten totdat men realiseer dat het niet alleen kan maar ook moet.

Doen we dat, dan is de ecologische voetafdruk vele malen kleiner. Het is overigens logischer om eerst met andere duurzame projecten te beginnen omdat elektrolyse-projecten (anders dan gebruik maken van energieoverschotten) juist een negatieve invloed hebben op de korte termijn. Dan kunnen we ook af van het gedoe waarbij de één z'n reisbestemming beter of hoogwaardiger vindt dan de ander en vindt dat de ander er minder recht op heeft, maar gewoon écht het probleem oplossen.

NB: maatschappijen als KLM en Lufthansa maken nu al voor een deel gebruik van duurzame kerosine, voor een deel is dat bio-kerosine uit afvalstromen en voor een deel synthetische kerosine die met energieoverschotten is gemaakt (bijv. windenergiepieken terwijl er te weinig afname is in het net). Helaas nog niet genoeg.

[...]

CO2-heffing gebaseerd op bestemmingsluchthaven en vliegtuigtype. Stimuleert tot verjonging van de vloot. Indien men kan aantonen dat specifieke programma's voor bijv. duurzame kerosine worden gebruikt kan men evt. een korting krijgen afh. van percentage duurzaam dat in de gehele vloot wordt gebruikt. Bijv. 5% korting op de CO2-heffing als 5% van de kerosine (gecertificeerd) duurzaam is.
Berlijn, zelfs Praag of Wenen zou vanuit Amsterdam prima met de trein te doen moeten zijn. Maar niet op de huidige infrastructuur en nationale reguleringen. Ik heb in mijn recente verleden e.e.a. met verschillende Europese treinbouwers te maken gehad. Technisch kan het allemaal prima. Maar de infrastructuur is ingewikkeld en zodra je de grens over wilt zelfs hopeloos ingewikkeld.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Garyu schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:30:
[...]
Berlijn, zelfs Praag of Wenen zou vanuit Amsterdam prima met de trein te doen moeten zijn. Maar niet op de huidige infrastructuur en nationale reguleringen. Ik heb in mijn recente verleden e.e.a. met verschillende Europese treinbouwers te maken gehad. Technisch kan het allemaal prima. Maar de infrastructuur is ingewikkeld en zodra je de grens over wilt zelfs hopeloos ingewikkeld.
Als je met een kleine groep bent (gezin), zijn Berlijn en Praag uitstekend en veel goedkoper met de auto te doen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:41
Garyu schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:30:
[...]

Precies dit.

Als je de trein een volwaardig alternatief wilt laten zijn zal er bijna een volledig spoornetwerk in Europa bij moeten komen, met directe razendsnelle verbindingen over relatief grote afstanden tussen hoofdsteden, waarna er overgestapt kan worden op langzamere (kan nog steeds HSL zijn) binnenlandse treinen. Een hub-and-spoke systeem.

Zie dit niet snel gebeuren. De kosten zijn onvoorstelbaar hoog, het ruimtebeslag enorm (er mag volgens mij op 500mtr van een HSL niks gebouwd worden, dus allemaal on-bebouwbare corridors van 1km breed door Europa).

Daarnaast is het luchtverkeer veel flexibeler. Duizenden passagiers dwars door Europa voor bijvoorbeeld Champions League wedstrijden of een beurs met tienduizenden bezoekers per dag is met vliegtuigen niet zo'n punt. Met de trein wordt het al snel een logistieke nachtmerrie.

Vakantie-eilanden en de Turkse zuidkust blijven onbereikbaar. Die laatste omdat het aantal reizigers te klein is om dat lange traject volledig HSL te maken, en daarnaast omdat de afstand dusdanig is dat zelfs met een HSL de reistijd fiks op zal lopen.

Zie de trein niet echt als alternatief voor het huidige vliegverkeer.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Wilf schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:09:
Vliegen terug naar luxe en alleen de allerrijksten lijkt mij de beste optie. Win-win-win.
Ik zie dit niet gebeuren. Zodra mensen het vertrouwen van vliegen terugkrijgen gaan ze weer op vakantie. Tickets worden niet door de overheid gereguleerd dus de vrije markt kan dan weer cheap tickets aanbieden.
alexbl69 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:42:
[...]

Als je de trein een volwaardig alternatief wilt laten zijn zal er bijna een volledig spoornetwerk in Europa bij moeten komen, met directe razendsnelle verbindingen over relatief grote afstanden tussen hoofdsteden, waarna er overgestapt kan worden op langzamere (kan nog steeds HSL zijn) binnenlandse treinen. Een hub-and-spoke systeem.

Zie dit niet snel gebeuren. De kosten zijn onvoorstelbaar hoog, het ruimtebeslag enorm (er mag volgens mij op 500mtr van een HSL niks gebouwd worden, dus allemaal on-bebouwbare corridors van 1km breed door Europa).
En het zijn niet alleen de bouwkosten, maar zo'n trein rendabel laten rijden is zonder subsidie bijna onmogelijk. Kort gezegd, onze Europese leiders zijn niet geïnteresseerd in zo'n treinnetwerk.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:37
Waarom zou de trein een alternatief zijn in de Corona tijd? Je staat ook massaal dan met z'n allen op het station te wachten en je zit massaal samen in dezelfde buis, alleen rijdt deze over rails ipv door de lucht, sterker nog je zit in een trein veel langer samen in een buis, met veel meer afwisselende contacten omdat je medepassagiers regelmatig ververst worden door nieuwe exemplaren.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleejuhr
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
XWB schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:47:
En het zijn niet alleen de bouwkosten, maar zo'n trein rendabel laten rijden is zonder subsidie bijna onmogelijk. Kort gezegd, onze Europese leiders zijn niet geïnteresseerd in zo'n treinnetwerk.
Dit, er is zo'n druk om groen bezig te zijn, en dat is ook wel terecht. Maar als we het dan over de kosten hebben om dit mogelijk te maken, en dus de infrastructuur op orde hebben om minder vluchten te hoeven maken, dan zie je dit soort projecten ineens van de radar verdwijnen.

Ik zou graag zien waar de vliegtuigbouwers mee komen, elektrisch aangedreven vliegtuigen, vliegtuigen op waterstof (en wat voor neven effecten heeft dat ten opzichte van het weer)?

Was er niet ook een onderzoek naar een kernenergie aangedreven bommenwerper?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die projecten zijn er wel, en daar zijn potjes binnen de EU voor. Die dienen vooral om landen onderling te verbinden. Frankrijk met Spanje, met Italië (Lyon - Milaan) bv. Dat neemt alleen jaren in beslag (een beetje zoals BER :P), en dat is niet zo sexy als een luchthaven die gebouwd wordt. Je vindt daar echt niks over terug in de pers, tenzij er boze buurtbewoners zich letterlijk op de sporen gaan gooien uit protest.

Met de Thalys tussen Antwerpen en Amsterdam gaat het nu bv. ook wat sneller (300 km/u) op plekken waar vroeger max. 250 km/u haalbaar was. Niet alle upgrades zijn grote sprongen vooruit.

[ Voor 18% gewijzigd door Borromini op 25-05-2020 14:03 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sleejuhr schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:50:
[...]

Yep. Maar dat was 50 jaar geleden in de jaren van grenzeloos optimisme toen we dachten dat kernenergie alle problemen van de mensheid zou oplossen.

En toen ging iemand nadenken hoe het zat met straling voor de crew, radioactiviteit in de atmosfeer en de consequenties van een crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Sleejuhr schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:50:
[...]

Dit, er is zo'n druk om groen bezig te zijn, en dat is ook wel terecht. Maar als we het dan over de kosten hebben om dit mogelijk te maken, en dus de infrastructuur op orde hebben om minder vluchten te hoeven maken, dan zie je dit soort projecten ineens van de radar verdwijnen.

Ik zou graag zien waar de vliegtuigbouwers mee komen, elektrisch aangedreven vliegtuigen, vliegtuigen op waterstof (en wat voor neven effecten heeft dat ten opzichte van het weer)?

Denk dat het op een gegeven moment breder getrokken gaat worden. Verplaatsingen kosten nu eenmaal energie. Naar verwachting zullen de energiekosten fiks hoger worden de komende decennia en dus zullen de kosten om je als persoon te verplaatsen ook navenant stijgen.

Dan gaat de discussie meer en meer naar het nut van de verplaatsing zelf, en hoeveel kapitaal en energie we nog bereid zijn te steken in faciliteren ervan. Er gaat vrij veel maatschappelijk kapitaal naar (de mogelijkheid tot) transport, van vrijstellingen in de luchtvaart tot het (bijna) volledig maatschappelijk faciliteren van wegen en OV (waaronder het spoornetwerk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Sorcerer8472 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:15:
[...]

Ik ben zelf niet rijk dus zou theoretisch mezelf in de voet schieten, ware het niet dat ik dat soort trips niet doe. Vroeger spaarde men voor een vakantie. Nu (vóór Corona althans) stapt men in het weekend het vliegtuig in om te shoppen in Berlijn want een treinkaartje naar Roermond is duurder 7(8)7
Sorcerer8472 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:20:
[...]

Stel dat vliegen echt duurzaam is, dan zou het niet eens per se zo erg zijn als men dat doet. Geen schuldgevoel nodig. Nauwelijks schade voor het milieu. Zou dat niet fijn zijn?
Lost niet het probleem van massatoerisme op wat steden als Amsterdam, Berlijn, Barcelona, Venetië et cetera kapotmaakt.

[ Voor 26% gewijzigd door Wilf op 25-05-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Wilf schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:14:
[...]
Ik ben zelf niet rijk dus zou theoretisch mezelf in de voet schieten, ware het niet dat ik dat soort trips niet doe. Vroeger spaarde men voor een vakantie. Nu (vóór Corona althans) stapt men in het weekend het vliegtuig in om te shoppen in Berlijn want een treinkaartje naar Roermond is duurder 7(8)7
Stel dat vliegen echt duurzaam is, dan zou het niet eens per se zo erg zijn als men dat doet. Geen schuldgevoel nodig. Nauwelijks schade voor het milieu. Zou dat niet fijn zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleejuhr
  • Niet online
downtime schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:11:
[...]

Yep. Maar dat was 50 jaar geleden in de jaren van grenzeloos optimisme toen we dachten dat kernenergie alle problemen van de mensheid zou oplossen.

En toen ging iemand nadenken hoe het zat met straling voor de crew, radioactiviteit in de atmosfeer en de consequenties van een crash.
Het is ook niet te verkopen, maar er zijn niet zo heel veel alternatieven die duurzaam zijn. De bio kerosine heeft als nadeel dat door verbranding daar nog steeds broeikas gassen uitgestoten worden op grote hoogte. Elektrische aandrijving zie ik niet voor me op dit moment vanwege het gewicht en de energie vraag.

Blijft over waterstof op dit moment, nadeel is wel dat het opwekken van waterstof niet heel erg efficiënt is op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Homeland schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:12:
[...]

Er wordt jaarlijks 2 miljard subsidie in het spoor gestopt en de NS haalt ongeveer 10% daarvan aan winst binnen.
Dat is geen levensvatbare sector, laat staan dat dat op grote schaal internationaal gebeuren moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Sleejuhr Er gaat niemand een kernreactor de lucht insturen. Heel wat landen sluiten al hun kerncentrales of voeren plannen voor nieuwe (die in principe veiliger zouden moeten zijn dan oudere generaties) stil af.

@Fly-guy Heb je vergelijkbare cijfers voor de luchtvaart? Want met wat er allemaal aan publieke middelen in luchthaveninfrastructuur e.d. wordt gestoken (en misgelopen wordt aan taksen op kerosine en tickets tout court, daar ben ik wel benieuwd naar.

De Nederlandse infrastructuur is er niet alleen meer voor de NS, daar worden ondertussen ook andere (en buitenlandse) operatoren op toegelaten. Dat treinverkeer en winst slecht rijmt, dat mag evenwel al wel duidelijk zijn uit het debacle dat de privatisering van het Britse spoor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Wilf schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:14:
[...]
Zie ook Newcaste - Londen via Spanje en dit verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:42:
[...]

Daarnaast is het luchtverkeer veel flexibeler. Duizenden passagiers dwars door Europa voor bijvoorbeeld Champions League wedstrijden of een beurs met tienduizenden bezoekers per dag is met vliegtuigen niet zo'n punt. Met de trein wordt het al snel een logistieke nachtmerrie.

Zie de trein niet echt als alternatief voor het huidige vliegverkeer.
Met de trein zou je wel een hoop kunnen doen binnen Europa maar dan moet er echt nog een hoop gebeuren. Als je van Amsterdam naar Brussel of Parijs wil is het al een alternatief, zelfs een concurrent op reistijd tov het vliegtuig. Van Amsterdam naar Londen al minder (want duurt langer) en van Amsterdam naar bestemmingen onder Parijs nog minder (want of overstappen in/door Parijs of zeer beperkte reismogelijkheden). En hetzelfde geldt voor Rotterdam natuurlijk.

Maar richting Duitsland is het tot over de Duitse grens boemelen, naar Berlijn is een halve dag.

Stel dat Ajax uitspeelt in Londen zou je met 3 a 4 extra treinen een uitvak kunnen vullen (en Eurostar doet ongeveer 900 zitplekken).

Maar ja, dan moet je wel in de regio Amsterdam wonen, als je in Groningen of Eindhoven wordt komt er weer een bak voor- en/of natransport bij met de extra reistijd in het nadeel van de trein.

Ik denk overigens dat het verbeteren van het treinnetwerk veel effectiever is dan welke vliegtax dan ook, je kan met de trein voordelen bieden tov korte vluchten, aankomen in het stadscentrum (of zakelijk centrum in veel steden), hogere frequentie (niet elke vliegbestemming kan elk uur worden aangedaan) etc.

Naar Parijs zou ik bijvoorbeeld het vliegtuig niet meer overwegen. Als in naar Berlijn zou kunnen gaan full ICE dan zou dat ook een no-brainer zijn.

En andere steden moeten ook worden ontsloten, misschien niet met 250/300 km/u HSL maar toch zeker 200+ km/u treinen.
Dit is natuurlijk een uitzondering en wellicht goedkoper maar wel met 12 uur op Menorca. Kennelijk waren er op dat moment nog wel stoelen beschikbaar op de betreffende vluchten en niet op de trein voor de volgende dag.

In het algemeen wordt er bij goedkope vluchten altijd het voor- en natransport van het vliegveld vergeten. Of de beroerde vluchttijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

PolarBear schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:02:
[...]
In het algemeen wordt er bij goedkope vluchten altijd het voor- en natransport van het vliegveld vergeten. Of de beroerde vluchttijden.
Ik vergeet het niet, naar Praag rijden (vanuit Rotterdam) is sneller dan vliegen met voor- en natransport (en de veiligheidscomedie). En zelfs inclusief goed eten onderweg nog goedkoper ook met een familie van vier (waarvan destijds één nog "gratis" vloog).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Fly-guy schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:45:
[...]
Er wordt jaarlijks 2 miljard subsidie in het spoor gestopt en de NS haalt ongeveer 10% daarvan aan winst binnen.
Dat is geen levensvatbare sector, laat staan dat dat op grote schaal internationaal gebeuren moet.
Hoeveel winst maakt de staat op onze wegen? En wat kosten die? En wat verdient de gemeente aan het verzamelen van ons afval? Ook niet levensvatbaar?

Politie, ziekenhuizen, brandweer, allemaal niet levensvatbaar omdat er geen winst wordt gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Freee!! schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:25:
[...]

Ik vergeet het niet, naar Praag rijden (vanuit Rotterdam) is sneller dan vliegen met voor- en natransport (en de veiligheidscomedie). En zelfs inclusief goed eten onderweg nog goedkoper ook met een familie van vier (waarvan destijds één nog "gratis" vloog).
Dat lijkt me sterk.. Google Maps geeft aan 8,5uur rijden of met Easyjet 1,5uur vliegen, waar komen die andere 7uur dan vandaan? Zelfs als je een uur onderweg bent naar Schiphol en daar 2 uur van tevoren bent, dan heb je nog 4 uur om van het vliegveld de stad in te komen en zo lang duurt dat niet.

Trein/vliegtuig/auto is naar Berlijn erg dicht bij elkaar qua tijd maar op een langere afstand is het vliegtuig over het algemeen sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Homeland schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:44:
[...]

Dat lijkt me sterk.. Google Maps geeft aan 8,5uur rijden of met Easyjet 1,5uur vliegen, waar komen die andere 7uur dan vandaan? Zelfs als je een uur onderweg bent naar Schiphol en daar 2 uur van tevoren bent, dan heb je nog 4 uur om van het vliegveld de stad in te komen en zo lang duurt dat niet.

Trein/vliegtuig/auto is naar Berlijn erg dicht bij elkaar qua tijd maar op een langere afstand is het vliegtuig over het algemeen sneller.
Vliegtuig is nog steeds een stuk sneller als je dicht bij Schiphol woont naar Berlijn. Zeker als je dan ook nog eens SkyPriority hebt en met KLM vliegt en een uurtje van tevoren aankomt.

Nieuwe luchthaven van Berlijn wordt ook weer beter met de stad verbonden (heel gauw al open geloof ik, tijdens corona! :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Homeland schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:44:
[...]
Wachten op bagage vreet ook tijd, zeker als daar ook een wandelwagen bij zit. En de rest van het verschil zit in de vertraging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 20:35
Freee!! schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:05:
[...]

En de rest van het verschil zit in de vertraging.
Want met de auto sta je niet in de file?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

chippie777 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:19:
[...]
Niet, als je op de juiste tijden rijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

chippie777 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:19:
[...]

Zeker wel op die route. Maar toch verbaasd het me altijd hoe lang ik op Schiphol naar de gate moet lopen voor dit soort EU vluchtjes, als ik met bagage moet reizen kost dat significant tijd. Met het OV naar het centrum is wel te doen maar ook niet snel (is best een stukje). Ik rij het wel eens en ik vlieg het vaker maar vliegen kost je toch ook snel 6 uur deur tot deur is mijn ervaring. Dus het verschil is er zeker maar veel kleiner dan het zo op het eerste oog lijkt.
Door alle gezeur op de luchthavens met trage en vage security ben ik wel een fan van de trein geworden dus ik hoop zeker dat het treinnetwerk verbeterd wordt en dat interne EU vluchten gewoon BTW en accijns gaan betalen om dat mede te financieren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
franssie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:46:
[...]
Door alle gezeur op de luchthavens met trage en vage security ben ik wel een fan van de trein geworden dus ik hoop zeker dat het treinnetwerk verbeterd wordt en dat interne EU vluchten gewoon BTW en accijns gaan betalen om dat mede te financieren.
Ik blijf het bijzonder vinden dat mede door slapende politici er al tientallen jaren geen goede spoorweg infrastructuur ligt, dat nu een complete markt daar maar voor moet opdraaien. Laten we eens beginnen met niet alleen de luchtvaart daarvoor op te laten draaien, maar ook de toeristensector, aangezien die daar ook profijt van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
downtime schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:34:
[...]

Hoeveel winst maakt de staat op onze wegen? En wat kosten die? En wat verdient de gemeente aan het verzamelen van ons afval? Ook niet levensvatbaar?

Politie, ziekenhuizen, brandweer, allemaal niet levensvatbaar omdat er geen winst wordt gemaakt?
Ik reageer alleen op de stelling dat het spoor blijkbaar een alternatief is voor de luchtvaart sector, die in zijn reactie als niet levensvatbaar werd gekenmerkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@ed1703 Op zich dragen die al wel bij want betalen wel BTW om iets te benoemen. Maar als de luchtvaart niet zelf verandert (en daar lijkt het toch echt op) zal de politiek van de EU hopelijk wel eindelijk eens ingrijpen - maar die hebben het laten gebeuren, net zoals alle belastingontwijking van multinationals etc etc. Het probleem is wat groter dan alleen de luchtvaart maar persoonlijk zie ik liever meer treinen en stations dan te krappe vliegtuigen in vervelende dure luchthavens op mijn reis. Bij de NS zit je 2e klasse beter dan menig regionale vlucht. Mijns inziens is vliegen gewoon een product dat alleen op prijs en tijd concurreert, niet op comfort en luxe (want daar winnen auto en trein het makkelijk op).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-09 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
Freee!! schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:05:
[...]

Wachten op bagage vreet ook tijd, zeker als daar ook een wandelwagen bij zit. En de rest van het verschil zit in de vertraging.
Dat is natuurlijk een hele gekke vergelijking, als je tijdsverlies door calamiteiten mee gaat nemen. Ik heb ooit door mist twee dagen vastgezeten in Londen. Conclusie: fietsen is sneller dan vliegen 8)7

Naar de trein en de auto als alternatief voor vliegen qua reistijd is meer dan genoeg onderzoek gedaan. Voor alles tot 400-500 km is de auto qua tijd een redelijk alternatief voor vliegen en qua kosten bijna onverslaanbaar zeker als je met meerdere mensen reist. Met hogesnelheidstreinen kun je tot 800-1000 km aardig in de buurt komen tenzij je veel moet overstappen.

Alles daarboven is vlieg-terrein.
Dit alles er vanuitgaande dat je geen buitengewoon lang voor- en natransport hebt (200 km rijden naar Schiphol of op de plek van bestemming in de middle of nowhere moeten zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:43
[...]

Met de trein zou je wel een hoop kunnen doen binnen Europa maar dan moet er echt nog een hoop gebeuren. Als je van Amsterdam naar Brussel of Parijs wil is het al een alternatief, zelfs een concurrent op reistijd tov het vliegtuig. Van Amsterdam naar Londen al minder (want duurt langer) en van Amsterdam naar bestemmingen onder Parijs nog minder (want of overstappen in/door Parijs of zeer beperkte reismogelijkheden). En hetzelfde geldt voor Rotterdam natuurlijk.

Maar richting Duitsland is het tot over de Duitse grens boemelen, naar Berlijn is een halve dag.

Stel dat Ajax uitspeelt in Londen zou je met 3 a 4 extra treinen een uitvak kunnen vullen (en Eurostar doet ongeveer 900 zitplekken).

Maar ja, dan moet je wel in de regio Amsterdam wonen, als je in Groningen of Eindhoven wordt komt er weer een bak voor- en/of natransport bij met de extra reistijd in het nadeel van de trein.

Ik denk overigens dat het verbeteren van het treinnetwerk veel effectiever is dan welke vliegtax dan ook, je kan met de trein voordelen bieden tov korte vluchten, aankomen in het stadscentrum (of zakelijk centrum in veel steden), hogere frequentie (niet elke vliegbestemming kan elk uur worden aangedaan) etc.

Naar Parijs zou ik bijvoorbeeld het vliegtuig niet meer overwegen. Als in naar Berlijn zou kunnen gaan full ICE dan zou dat ook een no-brainer zijn.

En andere steden moeten ook worden ontsloten, misschien niet met 250/300 km/u HSL maar toch zeker 200+ km/u treinen.

[...]

Dit is natuurlijk een uitzondering en wellicht goedkoper maar wel met 12 uur op Menorca. Kennelijk waren er op dat moment nog wel stoelen beschikbaar op de betreffende vluchten en niet op de trein voor de volgende dag.

Ik denk zeker dat Amsterdam - London met de trein een gedegen concurrent is voor het vliegtuig. Met de trein kom je midden in het centrum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
handoff schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:45:
[...]

Ik denk zeker dat Amsterdam - London met de trein een gedegen concurrent is voor het vliegtuig. Met de trein kom je midden in het centrum.
London City is randje stad, Heathrow krijgt binnenkort de Elisabeth Line (dwars door het centrum). Voor mijn specifieke geval (<60 minuten van deur tot achter security op Schiphol) zal het niet snel een alternatief voor vliegen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

[...]

Je benoemt het probleem zelf al... Parijs of Brussel is een no-brainer. Maar hoeveel procent van de huidige Nederlandse luchtreizigers met een Europese bestemming moet naar 1 van die 2 steden? Denk dat je met 5% nog te hoog zit.

Transport van binnenstad naar binnenstad betekent dat de snelle internationale trein (in ieder geval deels) over het bestaande nationale spoor gaat. Dat betekent alsnog boemelen en vertragingen door de congestie. En weg is een groot deel van je tijdwinst, zeker als die plaats niet je bestemming is en je verder wilt.

Als de trein een alternatief voor het vliegtuig wil zijn denk ik eerder aan nieuw aan te leggen verbindingen en nieuwe stations, gelegen net buiten de steden. Net als de huidige vliegvelden, met hoogwaardig OV tussen het nieuwe station en het stadshart. Want alle reizigers naar Zuid-Frankrijk en Spanje zullen via Parijs moeten rijden, maar bijna niemand stapt daar uit.

De trein is absoluut nog geen alternatief of meer dan 90% van de routes. Om de 2 jaar ga ik naar de beurs in Frankfurt. Met de auto een kleine 4 uur, met het OV 9 uur. Gerekend vanaf mijn huisadres in het oosten van het land. Geeft ik het OV alle voordeel van de twijfel en begin ik mijn reis bij Amsterdam CS, dan doe ik er met het OV nog bijna 8 uur over 8)7. En dat tussen 2 financiële centra in het hart van Europa!

Het is niet alleen voorbehouden aan Frankfurt. Berlijn noemde je al (vanaf mijn huis minimaal 8 uur, vaker bijna 12). Milaan (ruim 17 uur). Madrid (>24 uur).

Het huidige spoor is in de verre verte geen alternatief. Daarvoor zal compleet nieuwe infrastructuur moeten worden aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Vraagt niemand zich af of Branson dit speeltje kan verkopen om de kas van Virgin Atlantic wat te spijzen, ipv te bedelen bij de Britse overheid?

Het zal zijn cashflowprobleem niet helpen, maar een eiland als onderpand aanbieden (en sinds jaar en dag geen belastingen betalen aan de UK) is lekker toondoof. Virgin Orbit vziw vooral prestige.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Eddo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:58
@alexbl69 Ik weet niet naar welke Frankfurt je elke 2 jaar afreist, maar Frankfurt am Main is vanaf Amsterdam zelfs in coronatijd in 3 uur en 53 minuten te bereiken ;)

Verder helemaal eens dat Europa deze crisis moet gebruiken om eindelijk eens tot consensus te komen over de te kiezen richting voor snel transport tussen grote steden. Of de luchtvaart moet gestimuleerd worden om te verduurzamen zodat je zonder schuldgevoel in het vliegtuig kunt stappen, of de belangrijkste steden moeten eens een goede HSL verbinding krijgen. Parijs, Frankfurt en London is super vanaf Amsterdam (voor mensen zonder skypriority is de trein ongeveer net zo snel en je kunt je reistijd effectiever benutten), maar Berlijn, Kopenhagen, Wenen, Bern etc zouden toch ook een kans op een snelle verbinding verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Mr. Eddo schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:16:
@alexbl69 Ik weet niet naar welke Frankfurt je elke 2 jaar afreist, maar Frankfurt am Main is vanaf Amsterdam zelfs in coronatijd in 3 uur en 53 minuten te bereiken ;)

Verder helemaal eens dat Europa deze crisis nou eindelijk eens moet gebruiken om tot consensus te komen over de te kiezen richting voor snel transport tussen grote steden. Of de luchtvaart moet gestimuleerd worden om te verduurzamen zodat je zonder schuldgevoel in het vliegtuig kunt stappen, of de belangrijkste steden moeten eens een goede HSL verbinding krijgen. Parijs, Frankfuhrt en London is super vanaf Amsterdam (voor mensen zonder skypriority is de trein ongeveer net zo snel en je kunt je reistijd effectiever benutten), maar Berlijn, Kopenhagen, Wenen, Bern etc zouden toch ook een kans op een snelle verbinding verdienen.
Ook al zou je alle staatssteun die nu uitgedeeld wordt optellen, dan nog is het een schijntje in vergelijking met wat nieuw aan te leggen spoor kost.

Voorbeeld is de Betuwelijn, die uiteindelijk 4,7 miljard heeft gekost en elk jaar dik verlies draait, mede omdat de samenwerking met de Duitsers niet helemaal vlekkeloos gaat.
HSL Zuid heeft 7+ miljard gekost, voor het stuk Amsterdam-Antwerpen.

Zeker in deze corona tijd zijn er genoeg potjes waar geld in moet straks, Europees krijgen we never nooit een "HSL" netwerk voor elkaar de komende tijd. En al zou het geld wel beschikbaar zijn, dan nog heb je het probleem van landsgrenzen, wat met treinen vaak gedoe geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Er is weer eens bonje in de tent...

Brussel gaat niet zomaar akkoord met het Duitse reddingsplan voor Lufthansa.

Naar verluid wil Brussel dat Lufthansa slots in Frankfurt en München opgeeft.

Gegenwind für die Lufthansa-Rettung

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:53:
Er is weer eens bonje in de tent...

Brussel gaat niet zomaar akkoord met het Duitse reddingsplan voor Lufthansa.

Past waarschijnlijk beter in het topic KLM AF en andere maatschappijen in tijden van corona-steun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
alexbl69 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:53:

Ja, maar Merkel heeft al gereageerd dat ze gaat knokken voor die slots.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

XWB schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:00:
[...]
Ja, maar Merkel heeft al gereageerd dat ze gaat knokken voor die slots.
Correcte antwoord naar Brussel is inderdaad Lufthansa die slots op laten geven en dan in het kader van het milieu het aantal slots op die luchthavens met het dubbele verminderen. Voldoet precies aan de letter van de eis, dus Brussel krijgt precies wat Brussel wil en zal er zeer ontevreden mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

alexbl69 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:55:
[...]

De trein is absoluut nog geen alternatief of meer dan 90% van de routes. Om de 2 jaar ga ik naar de beurs in Frankfurt. Met de auto een kleine 4 uur, met het OV 9 uur. Gerekend vanaf mijn huisadres in het oosten van het land. Geeft ik het OV alle voordeel van de twijfel en begin ik mijn reis bij Amsterdam CS, dan doe ik er met het OV nog bijna 8 uur over 8)7. En dat tussen 2 financiële centra in het hart van Europa!
4 uur en 10 minuten van Amsterdam Centraal naar Frankfurt Messe :?
Ga niet vandaag kijken, want de ICE naar Frankfurt rijdt niet!

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Maasluip schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:23:
[...]

4 uur en 10 minuten van Amsterdam Centraal naar Frankfurt Messe :?
Ga niet vandaag kijken, want de ICE naar Frankfurt rijdt niet!
Aij, je hebt helemaal gelijk. Heb het berekend met Google Maps, maar veel rijdt nu natuurlijk niet wat een vertekend beeld geeft. Excuus :).

Vond het ook al wel heel erg lang nu. Heb het wel eens vaker bekeken, waarbij het nog geen alternatief voor de auto is, maar dit keer was het wel extreem lang inderdaad.

Maak bij m'n bezoeken aan Frankfurt overigens wel deels gebruik van het OV. Rij altijd naar Friedrichsdorf, ten noorden van Frankfurt. Gratis parkeren en de toegangskaart voor de beurs is ook een geldig plaatsbewijs voor de trein die van daar direct naar het beursgebouw rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleejuhr
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:55:
[...]

Ik weet niet wat het oosten van het land is in jouw geval, neem ik Doetinchem als uitgangspunt zou je er 4 uur over doen. Dat is voor mij acceptabel. Vanaf Almere doe ik er ongeveer 5 uur over dat is ongeveer wat ik ook kwijt zou zijn met het vliegtuig gok ik.

Naar Berlijn is een ander ding, dat heb ik met het trein en het vliegtuig geprobeerd, en daar wint voor mij het vliegtuig.

Maar nu ontspoort ;) het topic wel een beetje, terug naar vliegtuigen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Vanuit Brussel is Berlijn 7u +-. Dat is een brug te ver (ook als je het hele gedoe voor/na een vlucht meerekent). De Duitsers zijn zo geobsedeerd door hun 'schwarze Null' dat er nauwelijks in de spoorwegen geïnvesteerd is, waardoor Deutsche Bahn meer niet dan wel rijdt ondertussen (ik heb het twee keer meegemaakt... Eén keer retour Frankfurt, één keer retour Berlijn).

Zo'n lijn moet betrouwbaar zijn; de Thalys in de zomer naar het Franse zuiden is vanuit Brussel bijna 5u, maar da's een rechtstreekse lijn. Eén keer tot in Marseille gedaan, deze zomer vanuit Avignon naar Brussel; da's heerlijk (al mag de SNCF wel zorgen voor iets eetbaars aan boord, voor een rit van 5u :P).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Benno Baksteen, oud KLM-gezagvoerder en oud-voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers, heeft een presentatie gemaakt over 'feiten en framing' van de luchtvaart:

https://www.aopa.nl/index.php?page=1224&sid=1

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat hij zelf aan framing doet, dat laat hij natuurlijk buiten beschouwing, maar gelukkig geeft zijn achtergrond dat wel weg. Een serene discussie is nodig, maar een kromme redenering zoals 'een 777 heeft maar een kwart van zijn eigen gewicht nodig waar vogel X zijn volle gewicht nodig heeft voor dezelfde afstand' draagt daar niet toe bij, integendeel. ATP omzetten naar ADP is qua energetische dichtheid niet te vergelijken met kerosine verbranden _O-

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Borromini schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:47:
Dat hij zelf aan framing doet, dat laat hij natuurlijk buiten beschouwing, maar gelukkig geeft zijn achtergrond dat wel weg. Een serene discussie is nodig, maar een kromme redenering zoals 'een 777 heeft maar een kwart van zijn eigen gewicht nodig waar vogel X zijn volle gewicht nodig heeft voor dezelfde afstand' draagt daar niet toe bij, integendeel. ATP omzetten naar ADP is qua energetische dichtheid niet te vergelijken met kerosine verbranden _O-
Ik denk dat ik weet waar Benno deze info vandaan heeft.

In 1996 was er een vraag in de nationale wetenschapsquiz:
Vraag 3: Wat vliegt energetisch het meest efficiënt bij een routinevlucht op kruissnelheid?

Een postduif
Een Concorde
Een Boeing 747
Waarbij het antwoord was:
Een Boeing 747
In een prachtig boekje met de titel De Wetten van de Vliegkunst rekent meteoroloog Henk Tennekes haarfijn voor wat de energieverbruiksfactor is voor vogels en voertuigen. De energieverbruiksfactor is het energieverbruik per meter en per totaalgewicht. De kruissnelheid is de snelheid waarbij deze factor optimaal is. Dat verschilt per vogelsoort en per vliegtuigtype. De luchtweerstand blijkt een van de belangrijkste factoren die het energieverbruik van een vliegtuig bepalen. Gek genoeg is langzaam vliegen niet efficiënt; sneller vliegen levert minder luchtweerstand op. Vogels vliegen op kruissnelheid dan ook te langzaam om optimaal efficiënt te zijn. Een Boeing 747 vliegt op kruissnelheid snel en kan veel gewicht meenemen. Uit de berekeningen van Tennekes blijkt dat de energieverbruiksfactor van een 747 dan ook aanzienlijk gunstiger is dan die van vogels. De Concorde verbruikt over dezelfde afstand op kruissnelheid driemaal zoveel brandstof en kan daarbij lang niet zoveel gewicht meenemen.
De verwijzing naar het boekje is niet zo 1,2,3 op het net te vinden, maar wel een stukje uit het boek, wat helaas niet alles verklaart:
https://www.natuurkunde.n...-wetten-van-de-vliegkunst

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:18
alleen is de bron van de energie in het geval van de duif wat graan, wat biologisch teelbaar is en geen invloed op het milieu heeft terwijl de 747 het doet op fossiele spullen die nog wel wat impact hebben :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

Toch heeft hij wel een aantal goede punten. Bijv. het geklaag dat er geen accijns op kerosine zit, terwijl de trein juist voor het grootste gedeelte gefinancierd is met overheidsgeld.

De lage uitstoot van luchtvaart t.o.v. de wereldwijde totale uitstoot (2%) wordt door luchtvaartsceptici weerlegd door te beweren dat luchtvaart in 2050 een kwart voor zijn rekening neemt. Alleen daar gemakshalve aannemen dat de wereldwijde uitstoot vanaf 2020 plotseling daalt terwijl luchtvaart als enige blijft doorstijgen.

NOSIG

Acties:
  • +3 Henk 'm!
PH-BFS Seoul is los voor haar allerlaatste vlucht, van Chicago naar Mojave: https://www.flightradar24.com/KLM747/2491aa77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
WTF? Aandeelhouders Air France-KLM stemmen voor bonus Ben Smith

[ Voor 23% gewijzigd door Megalodon_67 op 26-05-2020 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Tsja... Zuid-Europa vindt ons niet 'solidair' omdat we niet willen meebetalen aan hun rekeningen. Ondertussen vinden ze dit heel normaal (Nederland stemde vergeefs tegen) terwijl Elbers afziet van zijn bonus.

Natuurlijk heeft het allemaal niks met elkaar te maken, maar de toon maakt wel de muziek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:18
Het gaat wel over de bonus over 2019, en dat was een goed jaar. Aan zich geen probleem dan toch? Hij is solidair met de rest en levert voor 2020 zijn bonus in en een 25% salarisverlaging....

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Piet91 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:39:
PH-BFS Seoul is los voor haar allerlaatste vlucht, van Chicago naar Mojave: https://www.flightradar24.com/KLM747/2491aa77
FL450, op z'n hoogte zie je niet vaak een 747 niet vliegen.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Bockelaar schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:48:
Het gaat wel over de bonus over 2019, en dat was een goed jaar. Aan zich geen probleem dan toch? Hij is solidair met de rest en levert voor 2020 zijn bonus in en een 25% salarisverlaging....
Zonder geld van de belastingbetaler is het afgelopen met AF-KLM, ze zijn (zo goed als) technisch failliet. Dus dan mag je stellen dat die bonus van belastinggeld wordt betaald. Dit zou moeten worden tegengehouden door de Franse staat, bonus inleveren of geen cent steun. Ik snap niet dat een weldenkend mens zo'n misstand nog kan goedpraten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Megalodon_67 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:03:
[...]
Zonder geld van de belastingbetaler is het afgelopen met AF-KLM, ze zijn (zo goed als) technisch failliet. Dus dan mag je stellen dat die bonus van belastinggeld wordt betaald. Dit zou moeten worden tegengehouden door de Franse staat, bonus inleveren of geen cent steun. Ik snap niet dat een weldenkend mens zo'n misstand nog kan goedpraten.
Volgens Nederlandse (en Duitse) logica zijn Fransen ook geen weldenkende mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Wat ik begreep is dat 2019 minder was dan 2018. Hij leverde pas zij bonus in naar hij door iedereen met pek en veren die de straat gesleept dreigde te worden. Die bonus ging overigens hoe succesvol hij belastinggeld binnen kon harken ...

Ja waar mij betreft wel een probleem, afsterven van afklm en opnieuw beginnen lijkt mij de betere optie maar dat beter in het andere topic.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Kijkend naar KLM, wat onder Ben valt, het personeel heeft de bonus (winstdeling) over 2019 geparkeerd, met stemmen om die aan het bedrijf te schenken.

Solidair is dan gewoon uitkeren? 2019 was immers nog een prima jaar voor KLM, het is een geldende cao afspraak, ik zie geen reden om die niet te betalen, immers als de baas het krijgt.....

Zeker gezien het feit dat het personeel in 2020 ook geen bonus krijgt en waarschijnlijk ook salaris moet inleveren.

Je zou bijna denken dat solidair geen Frans woord is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Air New Zealand houdt alle 777's tot ten minste eind dit jaar aan de grond, en het is maar de vraag of die vliegtuigen ooit terugkomen. Volgens andere bronnen wordt de complete 777 crew namelijk ontslagen.
Air New Zealand (ANZ) will ground its Boeing 777-200ER and 777-300ER fleets until at least the end of this year as part of organisation-wide cost-cutting measures.

Including deferrals of planned Airbus A321neo deliveries, the airline has also deferred or cancelled almost NZ$700 million ($430 million) of expected capital expenditure to December 2022, it said today in an earnings update.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49757596196_a161cc93ca_z.jpg
Air New Zealand 777 leaving LHR by Frank Kovalchek, on Flickr

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

Fly-guy schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:19:
[...]

Kijkend naar KLM, wat onder Ben valt, het personeel heeft de bonus (winstdeling) over 2019 geparkeerd, met stemmen om die aan het bedrijf te schenken.

Solidair is dan gewoon uitkeren? 2019 was immers nog een prima jaar voor KLM, het is een geldende cao afspraak, ik zie geen reden om die niet te betalen, immers als de baas het krijgt.....

Zeker gezien het feit dat het personeel in 2020 ook geen bonus krijgt en waarschijnlijk ook salaris moet inleveren.

Je zou bijna denken dat solidair geen Frans woord is.
Idd, dat heet gelijke monniken gelijke kappen. De winstdeling over 2019 voor het personeel van KLM staat geparkeerd voor ik meen oktober. Het kan nu niet zo zijn dat die uiteindelijk geschrapt wordt, en dat Ben z’n winstdeling wel krijgt over 2019.

NOSIG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:59

Jelte,89

Woodworking

En met de bonus van Ben kan je de rest van het personeel de bonus wél geven

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Jelte,89 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:53:
En met de bonus van Ben kan je de rest van het personeel de bonus wél geven
Ik blacklist AF/KLM nu definitief, Lang leve Easyjet &co. En Delta natuurlijk (daar kan ik mijn KLM voucehers noet gebruiken hoop ik).
Dat legacy gezeur moet ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straightsix
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-05-2023
Ja, nu weten we het wel franssie. Veel succes met je lowco's en niet alsnog KLM pakken als je het stiekem toch wel uitkomt he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:06:
[...]

Ik blacklist AF/KLM nu definitief, Lang leve Easyjet &co. En Delta natuurlijk (daar kan ik mijn KLM voucehers noet gebruiken hoop ik).
Dat legacy gezeur moet ophouden.
Bedankt voor het drukken van de salarissen van piloten en cabin crew. Jij bent de oorzaak van de race naar de bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Propane schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:03:
[...]
Bedankt voor het drukken van de salarissen van piloten en cabin crew. Jij bent de oorzaak van de race naar de bodem.
Nee, hij maakt gewoon gebruik van de markt die er nu is, deels veroorzaakt door politici in Brussel.
Als er 15 treinvervoerders zouden zijn en die markt is exact zo ingericht als bij de luchtvaart, gaat er precies hetzelfde gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04:07
Vloog vanmiddag een Blackhawk over Eelde. Zie je niet vaak hier in Nederland. Was helaas niet te zien op adsb. Zal wel een Amerikaanse uit Duitsland zijn geweest?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Propane schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:03:
[...]
Ik snap je reactie als werknemer maar als passagier en belastingbetaler zie ik het toch iets anders.
Ik hou niet van de praktijken van Ryanair, maar Easyjet is gewoon een volwassen maatschappij. De markt is volwassen geworden en daar hoort bij dat salarissen ook meegaan in die markt. Ik heb het eerder gezegd, de reden dat Amerikaanse luchtvaartmaatschapijen wel rendabel zijn is omdat ze in de vorige crisis het salaris huis hebben aangepast aan de markt in een Chapter 11 situatie.
En ik snap best dat dat hard is van mij om zo te denken als je aan het salaris gewend bent en het als een verworven recht ziet. Maar in deze tijden van staatssteun waar de kaspositie van de luchtvaartmaatschappijen erg onder druk staat moet er wel hervormd worden. Het word gewoon niet meer zoals het was. Air France en Alitalia zijn voorbeelden van maatschappijen die allang failliet hadden moeten gaan. KLM is helaas onderdeel van AF group en zolang dat zo is hebben ze een nogal wat lage gun factor van mij (ik was al niet zo een fan van het product maar ze hadden wel de beste slottijden vanaf Schiphol, dat Corona gedoe met slechte communicatie, bonus KLM, nu weer die Canadees die ook geen deuk slaat in een pak Franse boter - het telt niet echt op zeg maar bij mij als klant).
De hele situatie is zeer vervelend voor de werknemers van KLM maar als er niets wordt aangepast wordt het schrijnend (zoals voor de tijdelijke werknemers die al weg moesten).

Dus niet ik maar de markt zit (of van wat er nog over is zat) in een race naar de bodem (onderbetaling ben ik tegen, maar overbetaling van mijn belastinggeld ook - zeker als dat naar AF gaat).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• upclocker
franssie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:10:
[...]

Ik snap je reactie als werknemer maar als passagier en belastingbetaler zie ik het toch iets anders.
Ik hou niet van de praktijken van Ryanair, maar Easyjet is gewoon een volwassen maatschappij. De markt is volwassen geworden en daar hoort bij dat salarissen ook meegaan in die markt. Ik heb het eerder gezegd, de reden dat Amerikaanse luchtvaartmaatschapijen wel rendabel zijn is omdat ze in de vorige crisis het salaris huis hebben aangepast aan de markt in een Chapter 11 situatie.
En ik snap best dat dat hard is van mij om zo te denken als je aan het salaris gewend bent en het als een verworven recht ziet. Maar in deze tijden van staatssteun waar de kaspositie van de luchtvaartmaatschappijen erg onder druk staat moet er wel hervormd worden. Het word gewoon niet meer zoals het was. Air France en Alitalia zijn voorbeelden van maatschappijen die allang failliet hadden moeten gaan. KLM is helaas onderdeel van AF group en zolang dat zo is hebben ze een nogal wat lage gun factor van mij (ik was al niet zo een fan van het product maar ze hadden wel de beste slottijden vanaf Schiphol, dat Corona gedoe met slechte communicatie, bonus KLM, nu weer die Canadees die ook geen deuk slaat in een pak Franse boter - het telt niet echt op zeg maar bij mij als klant).
De hele situatie is zeer vervelend voor de werknemers van KLM maar als er niets wordt aangepast wordt het schrijnend (zoals voor de tijdelijke werknemers die al weg moesten).

Dus niet ik maar de markt zit (of van wat er nog over is zat) in een race naar de bodem (onderbetaling ben ik tegen, maar overbetaling van mijn belastinggeld ook - zeker als dat naar AF gaat).
Alleen is deze hele crisis niet door marktwerking ontstaan. Voor de crisis was KLM gewoon een winstgevend bedrijf. Dus de salarissen waren pre corona gewoon marktconform. Ik snap die hetze tegen de piloten salarissen ook niet helemaal. Over advocaten, rechters. artsen enzovoort wordt toch ook niet geklaagd dat ze teveel verdienen?

Daarnaast heerst er bij het grote publiek de misvatting dat de staat de KLM een lening biedt. Ze staat alleen garant voor de lening zoals het er nu uit gaat zien. Natuurlijk heb je dan ook wat te eisen, maar natuurlijk niet zoveel als er sprake zou zijn van een directe lening. Er gaat dus helemaal geen belastinggeld naar toe voorlopig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@upclocker Het gaat mij niet alleen om de piloten, of eigenlijk niet in het bijzonder. Meer de management betalings cultuur van AF en KLM.
En ja ik vind dat rechters en artsen (die ook een lange en dure opleiding hebben gedaan) meer bijdragen aan onze maatschappij dan een piloot dat doet, sorry.

[ Voor 1% gewijzigd door franssie op 27-05-2020 19:02 . Reden: zin was best wel onleesbaar ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:42:
En ja ik vind dat rechters en artsendie ook een lange en dure een opleiding hebben gedaan die meer bijdragen aan onze maatschappij dan een piloot dat doet, sorry.
Daarom draagt de overheid ook bijna 4 ton bij aan de arts in opleiding, terwijl een piloot nog geen euro krijgt, maar wel 1,5 ton zelf mag gaan lenen. OV kaart, gratis tegen 0% lenen, nope...

Dus een beginnend arts ligt al 5,5 ton voor, dat vind ik een aardige bijdrage voor wat ze bieden aan de maatschappij.

Een rechter heeft een rechtenstudie gedaan, á 50.000 euro (gemiddelde kosten universiteitsopleiding). In die 50.000 zitten echter een boel kosten die een piloot in opleiding nog boven de 1,5 ton moet optellen, zoals huisvesting, boodschappen, verzekeringen, etc.
En wederom draagt de overheid ook hier flink bij, al is het minder erg dan bij de arts in opleiding (zie eerste link).
Na de rechtenstudie is het een interne, betaalde opleiding tot rechter.

Al met al kun je zeggen dat ook rechters flink profiteren van hun "bijdrage".

Echter salaris bij een commerciële partij is niet gerelateerd aan maatschappelijk nut, maar dat wist je uiteraard al.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
upclocker schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:20:
Daarnaast heerst er bij het grote publiek de misvatting dat de staat de KLM een lening biedt.
Dit is IMHO nog wel de grootste misvatting die er heerst inderdaad.
Velen denken/doen alsof de staat Nederland een cheque van 2-4 miljard aan KLM geeft; of zelfs aan AF/KLM en dus een deel naar Frankrijk.
In werkelijkheid is het totaalbedrag nog onbekend en dit bedrag zal - waarschijnlijk - zijn verdeeld in een lening van KLM bij (diverse) bank(en) en een directe lening vanuit de overheid.
De uitgangspositie is dat het grootste deel een lening bij de banken zal zijn; mogelijk qua ratio meer dan bij Air France gebeurd.

KLM mag uiteindelijk het gehele bedrag (zowel bij de banken als de overheid) terugbetalen, mét rente.

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 27-05-2020 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Fly-guy schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:13:
[...]
<>
Echter salaris bij een commerciële partij is niet gerelateerd aan maatschappelijk nut, maar dat wist je uiteraard al.
Ja en dat van een IC verpleegkundige ook niet.

Een Rechter of arts draagt echt bij aan onze samenleving dus snap ik dat daar belastinggeld naar toe gaat. En ook daar wordt soms teveel verdient. Maar omdat zij het doen mag ik het ook is echt ...

Dat het opleidingsprogramma van vliegers (want daar zit denk ik de pijn) anders moet lijkt mij logisch. Daar gedragen de luchtvaartmaatschappijen zich ook niet netjes (KLM en Martinair luchtvaartschool - haha, wat een oplichters waren en zijn dat met het verkopen van dromen en toekosmtige inkomsten).
Ik zie werkelijk niet in waarom de samenleving moet opdraaien voor een slecht businessmodel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:23

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

De hele discussie over maatschappelijk nut, kosten van opleiding in verhouding tot andere beroepen is mijns inziens nogal off topic, net als de discussie over of de steun voor KLM nou terecht is of niet (zie ook de topic warning), dus graag weer ontopic.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:23:
[...]
Dat het opleidingsprogramma van vliegers (want daar zit denk ik de pijn) anders moet lijkt mij logisch. Daar gedragen de luchtvaartmaatschappijen zich ook niet netjes (KLM en Martinair luchtvaartschool - haha, wat een oplichters waren en zijn dat met het verkopen van dromen en toekosmtige inkomsten).
Ik zie werkelijk niet in waarom de samenleving moet opdraaien voor een slecht businessmodel.
Qua vliegscholen (dat is zeker wel luchtvaart gerelateerd, dus niet off topic volgens mij), vertelt de KLS van te voren precies wat je kan verwachten. Daarnaast is er een Garantiefonds wat de lening afbetaald als je geen baan bij KLM krijgt binnen X jaar (5?).
Nu heb ik zowel de KLS als martinair opleiding niet gedaan, dus ik heb vast wat details verkeerd, maar wat ik hoor komen KLS studenten, over het algemeen, prima terecht.

Dus ik weet even niet welke oplichtingspraktijken jij op doelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Fly-guy oplichting is wellicht ook wel wat sterk maar gouden bergen beloven en daarna geen baan.... Van dat garantie fonds had ik nog niet gehoord. Ken wel een vliegster die na martinair vliegschool het financieel erg zwaar had omdat ze na haar CPL niet kon doorstromen naar een grotere twin zoals een 737. Uiteindelijk is ze dacht ik bij Transavia goed terecht gekomen.
En dit is wel wat off topic, ik snap werkgevers niet die wel personeel zoeken naar niet investeren in de opleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
franssie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:36:
@Fly-guy oplichting is wellicht ook wel wat sterk maar gouden bergen beloven en daarna geen baan.... Van dat garantie fonds had ik nog niet gehoord. Ken wel een vliegster die na martinair vliegschool het financieel erg zwaar had omdat ze na haar CPL niet kon doorstromen naar een grotere twin zoals een 737. Uiteindelijk is ze dacht ik bij Transavia goed terecht gekomen.
En dit is wel wat off topic, ik snap werkgevers niet die wel personeel zoeken naar niet investeren in de opleiding.
Dat is nu dus wel gebeurd de laatste jaren. In ieder geval door de KLM. De lening wordt inderdaad kwijt gescholden als je niet binnen 5 jaar een baan hebt bij de KLM in de cockpit. Daarnaast betaalt KLM voor een aantal klassen een deel van de opleidingskosten en heeft de KLM de laatste paar jaar aardig geïnvesteerd in de school. Ook Transavia heeft nu MPL traject waarbij je gelijk in dienst komt bij Transavia.

In het verleden zijn er wel schimmige praktijken geweest inderdaad. Maar dan heb je het vooral over Stella en NLS etc. Die namen jan en alleman aan in een slechte tijd. De KLS leidt nu ook elk jaar een beperkt aantal vliegers op, 60 man, om te voorkomen dat er grote wachtlijsten ontstaan zoals 5 jaar geleden. Die 60 man is eigenlijk te weinig om aan de vraag naar vliegers te kunnen voldoen in een goeie tijd. Vandaar dat er ook zo'n 400 man extern is aangenomen vorig jaar bij de KLM.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EZCRfNwXYAAd_2B?format=png&name=900x900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:10
upclocker schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:25:
Vloog vanmiddag een Blackhawk over Eelde. Zie je niet vaak hier in Nederland. Was helaas niet te zien op adsb. Zal wel een Amerikaanse uit Duitsland zijn geweest?
Er was gister wel meer apart verkeer. In de ochtend een hele optocht van Amerikaanse gevechtsvliegers van oost naar west over Rotterdam en aan het eind van de middag weer terug. Ik kon ze goed horen en volgen op de adsbexchange radar

/post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Sand0rf schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:36:
[...]

Er was gister wel meer apart verkeer. In de ochtend een hele optocht van Amerikaanse gevechtsvliegers van oost naar west over Rotterdam en aan het eind van de middag weer terug. Ik kon ze goed horen en volgen op de adsbexchange radar
Gokje: Kisten van SPangdahlem die naar de range in de UK zijn gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HappyPinguin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:25
upclocker schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:25:
Lees op de feestboek van GAE dat er een Seahawk langs was gekomen "van de USS Mount Whitney. Het ging hier om een medische vlucht".
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/100881905_3561774517183901_2469502660718362624_n.jpg?_nc_cat=110&_nc_sid=2d5d41&_nc_ohc=5GoSDmIVz5oAX9M5oJB&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=236cf397b1bb35b83c85dc0ff0b8d0aa&oe=5EF45641

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
Productie Boeing 737 MAX na vijf maanden weer hervat

Toch wel bijzonder...

Vermoed dat Boeing hiertoe gedwongen is omdat anders de toeleveranciers om gaan vallen.

Het zal niet zijn omdat ze zoveel ruimte over hebben om nog meer toestellen te kunnen parkeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Sand0rf schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:36:
[...]

Hmmbob schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:40:
[...]

Gokje: Kisten van SPangdahlem die naar de range in de UK zijn gegaan.
Nah, zat ik er toch niet zo heel ver naast:

(Doorklikken voor peppie foto's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:36
ed1703 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:10:
[...]

Nee, hij maakt gewoon gebruik van de markt die er nu is, deels veroorzaakt door politici in Brussel.
Als er 15 treinvervoerders zouden zijn en die markt is exact zo ingericht als bij de luchtvaart, gaat er precies hetzelfde gebeuren.
Kan me niet snel genoeg gebeuren, wordt het OV ook eindelijk eens goedkoper in plaats van alsmaar duurder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:41

gws24

Thinking is hard!

FastFred schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:55:
[...]

Kan me niet snel genoeg gebeuren, wordt het OV ook eindelijk eens goedkoper in plaats van alsmaar duurder
Zou daar niet zo zeker van zijn. Als je een voorbeeld wil moet je maar naar engeland kijken met allerlei verschillende aanbieders, prijzen voor de trein zijn daar schrikbarend hoog.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De piloot van het Pakistaanse passagiersvliegtuig dat op 22 mei neerstortte in Karachi verzweeg tegen de luchtverkeersleiding dat zijn landingsgestel niet werkte. Dat hebben de Pakistaanse autoriteiten donderdag gezegd. Bij de ramp kwamen 97 mensen om het leven.

Het toestel stortte na een mislukte landingspoging neer in een woonwijk naast het vliegveld. Op dat moment was de piloot net begonnen aan een tweede landingspoging. Twee inzittenden van het toestel overleefden de ramp.

De Pakistaanse minister voor Burgerluchtvaart, Ghulam Sarwar Khan, zei donderdag tegen journalisten dat sporen op de landingsbaan duidelijk laten zien dat het vliegtuig de grond tijdens de eerste landingspoging drie keer raakte.

"De piloot kondigde nooit aan dat zijn landingsgestel niet openging. Hij raakte de grond drie keer lukraak met de motoren van het toestel", aldus Khan. "Hij vloog niet op de juiste hoogte. De verkeerstoren vertelde hem: 'U zit niet op de vereiste hoogte, ga lager vliegen'." Volgens de minister antwoordde de piloot: "Het lukt me wel." Khan vertelde niet hoe hij aan die gespreksinformatie was gekomen.
Bron: 'Piloot rampvlucht Pakistan verzweeg dat zijn landingsgestel niet werkte'

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 13:40

Garyu

WW

Verzwijgen klinkt als het bewust achterhouden van informatie. Imho is dit (weer eens*) een enorme clusterfuck waar verschillende dingen achter elkaar fout gingen. Ik vermoed echter dat het verzwijgen hier niet bewust is geweest, maar een fout van de piloot in de te volgen procedure.

*) dat is de enige reden dat vliegtuigen überhaupt neerstorten. Als er maar een (serieus) ding fout gaat, dan blijft dat vliegtuig normaal gesproken gewoon in de lucht of weet nog een goede landing neer te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Garyu op 28-05-2020 19:22 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Verzwijgen vind ik wel een erg beladen term. De piloot heeft het niet gemeld.
Of dat kwam omdat ie het niet wist, of omdat hij het in het moment is vergeten te communiceren weten we nog niet. Maar het bewust achterwege laten van de informatie (en dat is wel de lading van verzwijgen) was ook niet in zijn voordeel.
En verder, inderdaad, een goed probleem komt nooit alleen, het is bijna altijd een complexiteit die tot de ramp leidt.

offtopic:
edit: maar ja - nu.nl staat mij sowieso niet bekend om inhoud of het beheersen van onze taal. Lekker snel nieuws vers van de telex en daarom lees ik het ook.

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 28-05-2020 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De sporen laten zien dat de piloot de runway driemaal geschraapt zou hebben.
According to the report, prepared by the Civil Aviation Authority, the plane's engines had scraped the runway thrice on the pilot's first attempt to land the plane, causing friction and sparks. Three long marks have been observed and recorded by the CAA's experts on the runway.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2c8M0hzxa7z41bnylkeHXgEdVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPD602rkfEZKjhbw1oUFywl9.jpg?f=fotoalbum_large

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 81 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?