Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.070.967 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
voske schreef op zondag 19 april 2020 @ 15:32:
Op Twitter is een video verschenen van een landing op Sint Maarten die zou zijn gefilmd vanuit de cockpit van een IL-76 van Volga-Dnepr Airlines. Dit was de eerste van vier vluchten van Maastricht Aachen Airport via Gander naar Sint Maarten. Elke vlucht vervoert drie IC-containers. RA-76511 is nu weer bijna in Maastricht. Een tweede IL-76 (RA-76592) is nu onderweg van Gander naar Sint Maarten.
Zag 'm staan tijdens een lokaal fietstochtje, maar hij stond te ver weg om een acceptabele prent te schieten met m'n foon. Apart dat we Russen nodig hebben om spullen vanuit Maastricht in Sint Maarten te krijgen, iemand enige verklaring daarvoor? Maar verder natuurlijk wel leuk om eens wat speciaals te zien op dit kleine (of beter: klein gehouden) vliegveld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:28
Megalodon_67 schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:07:
[...]
Apart dat we Oekraïners nodig hebben om spullen vanuit Maastricht in Sint Maarten te krijgen, iemand enige verklaring daarvoor?
In een artikel in De Limburger zou staan dat het transport door AirBridgeCargo is geregeld, maar dat lees ik enkel in een snippet via Google. Dat is een zustermaatschappij van VDA. Behalve de NAVO C-17s (waarvan er onlangs al een in Sint Maarten is geweest) kan ik weinig andere toestellen die hiervoor geschikt zouden zijn. Aeronews heeft overigens acht foto's op Twitter (tweet 1 en tweet 2) gezet. Een daarvan geeft ook een aardig beeld van de grootte van de containers.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
Fly-guy schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:04:
De werkgever heeft een regeling waarbij, indien plek is, in de cockpit, zonder bagage en verdere rechten, je van je woonadres naar je werk mag vliegen.
Die vluchten zijn er toch, het kost niemand iets extra's als er iemand meeneemt in de cockpit, wat is het probleem?
Mijn excuses, het artikel wat ik gelezen had deed de suggestie dat er effectief extra vluchten werden ingelegd.
Ten eerste worden alle premies, bedoeld voor het Nederlandse vangnet gewoon in Nederland afgetikt.
Daarnaast is het doel van die regeling niet om belasting te ontwijken, maar om de werknemer iets ter bieden waar ze wat aan hebben. Het vliegtuig vliegt toch, dus waarom niet?
Daarnaast, denk je nu werkelijk dat iemand die zogenaamd voor de belastingen in het buitenland woont, niet even een ticket voor een paar tientjes koopt bij een Ryanair?
Alsof de KLM regeling het enige is wat ze in het buitenland houdt.
Ik dacht dat het wel degelijk ging over KLM die de piloten doorverwijst naar belastingexperts. Dat ruikt toch redelijk hard naar helpen met belasting te ontwijken.
Volgens mij vergeet je ook nog eens de vele buitenlandse werknemers bij KLM, diegenen met een buitenlandse partner of om een andere reden in het buitenland wonen.
En er worden geen extra vluchten ingelast...
Ik heb het niet over alle piloten of buitenlandse werknemers. Ik heb het over diegenen die na het bezoek aan een belastingexpert plots het leven in het buitenland aantrekkelijker vinden. Ik probeerde in mijn post zelf al aan te geven dat het maar over een beperkte groep gaat.
[...]

Een boel onzinnige punten...

Alleen in Nederland een stabiele omgeving voor kinderen? Hoe kom je bij die onzin. Een buitenlandse partner hebben met wie je in het buitenland kinderen hebt naar Nederland slepen omdat je anders als belastingontduiker te boek staat lijkt mij erg onstabiel.
Dat heb ik niet gezegd. Lees dat maar eens opnieuw: ik heb gezegd (of bedoeld) dat er ook piloten zijn die niet van die regeling gebruik maken (o.a. vanwege de gezinssituatie). En er zullen trouwens ook piloten zijn die om andere redenen niet voor zo'n regeling kiezen.
Over het buitenland en daar wel of geen stabiliteit heb ik geen woord gerept.
En niet bijdragen? Van de premies die afgedragen worden over de deze werknemers in Nederland kun je meerdere uitkeringen van de poetsploeg betalen.

En ik weet niet of je zelf je eigen belasting aangifte doet, maar ik neem aan dat je dan geen enkele aftrekpost opgeeft, je wil immers volledig bijdragen aan de samenleving.....
Aftrekposten dienen om de bevolking een bepaalde kant uit te sturen: aftrekposten voor een eigen huis om een eigen vermogen op te kunnen bouwen. Aftrekposten voor zonnepanelen om de uitstoot van het land omlaag te krijgen. Aftrekposten is het gebruiken van regelgeving, wat die piloten lijken te doen is het misbruiken van regelgeving.
En de hoogte van de premies die ze al betalen is irrelevant. "We dragen al genoeg af" is geen reden om er maar onderuit proberen te komen.
En je hebt geen flauw idee van de banen kansen voor werkloze piloten. Als je al in een crisis en nieuw baan vindt, is het meestal tegen een veel lager loon en, nu komt het, in een ander land.
En moet je weer verhuizen, want voor je het weet staat de goegemeente weer te roepen dat je belastingen ontduikt.

Poetsen kun je bij elk bedrijf.
Praat eens met een poetsvrouw, en vraag eens hoe goed ze werk vinden (ik heb dat nog gedaan 3 maanden geleden). Met een piloot heb ik nog nooit zo'n gesprek gehad, maar ik ga ervan uit dat ze sneller een job gaan vinden na een ontslag. Dat móet niet als piloot zijn.
[...]

Je hele post druipt van de afgunst. Wat al lelijk is, maar ook nog eens gestoeld op foutieve aannames..

Laten we eerlijk zijn, iedereen die wat meer verdient en zich prima aan de regels houdt, is alsnog vogelvrij. Van een Tweaker user is dat misschien nog te verwachten, maar van een politicus is het wel jammer. Ze staan zelf aan de basis van de regels, klaag dan niet als mensen er gebruik van maken.
Uiteindelijk hebben de piloten overigens gelijk, zoals al vermeld zouden ze gek zijn om het niet te doen als ze het in de schoot geworpen krijgen. Het probleem vind ik meer dat KLM het hun in de schoot werpt, en even later komt wenen dat ze in de miserie zitten. Als KLM kan je dan weerwerk verwachten, en had je je misschien moeten afvragen of je die overheid die je net te kakken hebt gezet misschien niet ooit gaat nodig hebben.

En de coronacrisis vind ik geen uitvlucht of uitzonderlijke situatie. Als ik al weet dat de luchtvaart een sector is waar een crisis plots en hard kan aankomen, mogen de betrokkenen bij KLM dat toch zeker weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Giesber schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:11:
[...]

Mijn excuses, het artikel wat ik gelezen had deed de suggestie dat er effectief extra vluchten werden ingelegd.

Ik dacht dat het wel degelijk ging over KLM die de piloten doorverwijst naar belastingexperts. Dat ruikt toch redelijk hard naar helpen met belasting te ontwijken.
Beide gevallen niet dus.
Ik heb het niet over alle piloten of buitenlandse werknemers. Ik heb het over diegenen die na het bezoek aan een belastingexpert plots het leven in het buitenland aantrekkelijker vinden. Ik probeerde in mijn post zelf al aan te geven dat het maar over een beperkte groep gaat.

[...]

Dat heb ik niet gezegd. Lees dat maar eens opnieuw: ik heb gezegd (of bedoeld) dat er ook piloten zijn die niet van die regeling gebruik maken (o.a. vanwege de gezinssituatie). En er zullen trouwens ook piloten zijn die om andere redenen niet voor zo'n regeling kiezen.
Over het buitenland en daar wel of geen stabiliteit heb ik geen woord gerept.
Met andere woorden, het gaat om een heel klein groepje wat volgens alle regels en ideeën gewoon doet wat ze mogen..
Waar hebben we het over?
Aftrekposten dienen om de bevolking een bepaalde kant uit te sturen: aftrekposten voor een eigen huis om een eigen vermogen op te kunnen bouwen. Aftrekposten voor zonnepanelen om de uitstoot van het land omlaag te krijgen. Aftrekposten is het gebruiken van regelgeving, wat die piloten lijken te doen is het misbruiken van regelgeving.
En de hoogte van de premies die ze al betalen is irrelevant. "We dragen al genoeg af" is geen reden om er maar onderuit proberen te komen.
En de belastingregels aangaande andere landen zijn er juist om mensen mobiel te maken, het mogelijk te maken om door heel Europa te kunnen wonen, werken en leven...
Praat eens met een poetsvrouw, en vraag eens hoe goed ze werk vinden (ik heb dat nog gedaan 3 maanden geleden). Met een piloot heb ik nog nooit zo'n gesprek gehad, maar ik ga ervan uit dat ze sneller een job gaan vinden na een ontslag. Dat móet niet als piloot zijn.
Grappig, toen ik 6(!) jaar lang geen van als piloot kon vinden heb ik ook een tijdje vliegtuigen gepoetst.
Toen en nu (iig tot voor de corona) wist asito niet wat ze de mensen vandaan konden halen, werk zat.
Uiteindelijk hebben de piloten overigens gelijk, zoals al vermeld zouden ze gek zijn om het niet te doen als ze het in de schoot geworpen krijgen. Het probleem vind ik meer dat KLM het hun in de schoot werpt, en even later komt wenen dat ze in de miserie zitten. Als KLM kan je dan weerwerk verwachten, en had je je misschien moeten afvragen of je die overheid die je net te kakken hebt gezet misschien niet ooit gaat nodig hebben.
Hoezo te kakken zetten?
Waarom is in het buitenland wonen zo'n enorme zonde? Van alle kanten wordt het aangemoedigd, zeker als het dat in vooral in ons land te komen, maar zodra iemand het andersom doet, is de wereld te klein...
En de coronacrisis vind ik geen uitvlucht of uitzonderlijke situatie. Als ik al weet dat de luchtvaart een sector is waar een crisis plots en hard kan aankomen, mogen de betrokkenen bij KLM dat toch zeker weten.
Probleem is wel dat dezelfde overheid bepaalt dat KLM (en andere maatschappijen) hun werk niet meer mogen doen.
De overheid bepaalt dat er geen passagiers meer Europa/Nederland in mogen komen.
Op die manier maakt de overheid het onmogelijk voor een bedrijf om geld te verdienen... Dat is ver buiten het ondernemersrisico..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
[...]
Ik wil me niet in jullie discussie mengen, maar ik denk dat je je hierin vergist. Goede vriend van me heeft z'n ATPL in +/- 2011 behaald (niet echt de beste tijd om als nieuwe piloot de markt op te komen) en heeft zich helemaal kapot gesolliciteerd destijds. Hij had voor zn piloten opleiding een courante HBO afgemaakt waar werk zat te vinden was. Nu was de economie toen anders, maar welke werkgever gaat iemand aannemen die letterlijk het liefst met z'n hoofd in de wolken zit? Iemand die zoveel geld en tijd geeft gestoken in een droom, daarvan weet je als ie de kans krijgt dat hij/zij meteen vertrokken is.

Uiteindelijk is hij gaan werken als data entry medewerker via een uitzendbureau, en zo binnen z'n huidige organisatie opgeklommen toen ze eenmaal besefte dat ie ging blijven.

Lang verhaal kort: een piloot die wil vliegen vindt niet 1,2,3 iets anders want iedereen is bang dat ie zo vertrekt. Piloten vissen dus letterlijk in dezelfde banen pool als de schoonmakers uit t voorbeeld als ze niet vliegen in eerste instantie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Megalodon_67 schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:07:
Apart dat we Russen nodig hebben om spullen vanuit Maastricht in Sint Maarten te krijgen, iemand enige verklaring daarvoor? .
Er zijn wereldwijd maar weinig toestellen geschikt voor complete containers:
Afbeeldingslocatie: https://static.limburger.nl/Assets/Images_Upload/2020/04/16/75bcd8f6-7fdd-11ea-a12e-ae6868d9826b_web.jpg?maxheight=450&maxwidth=800

Fun fact: Zie dat die container aan een eigen, ingebouwde kraanrails naar buiten wordt getakeld
Fun fact 2: ook onze eigen Defensie heeft regelamtig deze IL-76s ingezet om "super size cargo" te vervoeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 19-04-2020 19:01 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Russen zijn wat minder verfijnd op het lompe af soms. In de luchtvaart en ruimtevaart pakt dat verrassend goed uit.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Net een trein Starlink-satellieten voorbij zien vliegen. Eens wat anders dan vliegtuigen die je tegenwoordig veel minder ziet overvliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Saus schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:53:
[...]

Ik wil me niet in jullie discussie mengen, maar ik denk dat je je hierin vergist. Goede vriend van me heeft z'n ATPL in +/- 2011 behaald (niet echt de beste tijd om als nieuwe piloot de markt op te komen) en heeft zich helemaal kapot gesolliciteerd destijds. Hij had voor zn piloten opleiding een courante HBO afgemaakt waar werk zat te vinden was. Nu was de economie toen anders, maar welke werkgever gaat iemand aannemen die letterlijk het liefst met z'n hoofd in de wolken zit? Iemand die zoveel geld en tijd geeft gestoken in een droom, daarvan weet je als ie de kans krijgt dat hij/zij meteen vertrokken is.

Uiteindelijk is hij gaan werken als data entry medewerker via een uitzendbureau, en zo binnen z'n huidige organisatie opgeklommen toen ze eenmaal besefte dat ie ging blijven.

Lang verhaal kort: een piloot die wil vliegen vindt niet 1,2,3 iets anders want iedereen is bang dat ie zo vertrekt. Piloten vissen dus letterlijk in dezelfde banen pool als de schoonmakers uit t voorbeeld als ze niet vliegen in eerste instantie.
Inderdaad, nog niet eens zo heel lang geleden (2 jaar geleden of zo) was het zelfs nog uitgebreid in de media dat er een hele groep jonge piloten is die diep in de schulden zit, omdat ze na hun dure, private opleiding, geen werk kunnen vinden. En dat overschot aan piloten maakt ook dat prijsvechters als Vueling en Ryanair haast onredelijke arbeidsvoorwaarden konden invoeren.

Verder is de hele discussie over of in het buitenland wonen, krijgen van belastingadvies (sinds wanneer is dat verkeerd?) en andere arbeidsgerelateerde of belastinggerelateerde zaken niet bepaald onderwerp van discussie hier, dus ik wil die graag weer afsluiten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Flying schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:57:
Net een trein Starlink-satellieten voorbij zien vliegen. Eens wat anders dan vliegtuigen die je tegenwoordig veel minder ziet overvliegen.
Ik ook, heel bijzonder gezicht..
Ik dacht eerst dat ik het niet goed zag..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Piet91 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 14:23:
Het einde voor South African Airways lijkt nu toch echt in zicht.
De regering heeft er geen zin meer om er geld in te stoppen.

'SOUTH AFRICAN AIRWAYS WIL AL HET PERSONEEL ONTSLAAN; EINDE NABIJ'
Hmm benieuwd hoe dit gaat lopen, 29 mei staat mijn reis naar Zuid-Afrika op de planning als dit überhaupt nog doorgaat.
Heen via Schiphol > Frankfurt > Johonnesburg met Lufthansa en terug dezelfde route alleen het stuk Johannesburg > Frankfurt met de A350-900 van SAA en het laatste stukje met Lufthansa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Schiphol schuift nieuwe terminal op de lange baan
Schiphol schuift nieuwe terminal op de lange baan

Luchthaven Schiphol stelt de gunning voor de bouw van een nieuw terminalgebouw uit, maakt exploitant Schiphol Group maandag bekend.

Volgens de oorspronkelijke plannen zou Schiphol in juni beslissen welke aannemer aan de slag mag met de bouw van een nieuwe terminal, die de bestaande terminal moet ontlasten. Schiphol liep de laatste jaren niet alleen qua vliegbewegingen tegen het plafond aan, ook de terminal zat vol.

Nu het vliegverkeer als gevolg van de coronacrisis een ongekende terugval doormaakt, is de bouw van een nieuwe terminal op korte termijn minder noodzakelijk. Schiphol Group liet eerder al weten investeringen en projecten vanwege de uitbraak opnieuw tegen het licht te houden.

"Zoals eerder aangegeven zal de COVID-19-pandemie voor een nog onbekende periode een ongunstig effect hebben op de passagiersvraag naar vliegreizen via de luchthavens van de Schiphol Group", aldus het bedrijf. "Het is niet ondenkbaar dat het enkele jaren gaat duren voordat het aantal passagiers en vliegtuigbewegingen terug op het niveau van voor de COVID-19-crisis is."

De bouw van een nieuwe pier, die al enige tijd geleden gestart is, gaat wel door. Wel worden wat andere kleine projecten opgeschoven. De nieuwe terminal had in 2024 klaar moeten zijn. Schiphol komt later met een nieuwe planning.

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 20-04-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:56:
[...]

Er zijn wereldwijd maar weinig toestellen geschikt voor complete containers:
[Afbeelding]

Fun fact: Zie dat die container aan een eigen, ingebouwde kraanrails naar buiten wordt getakeld
Fun fact 2: ook onze eigen Defensie heeft regelamtig deze IL-76s ingezet om "super size cargo" te vervoeren.
Wel apart om van die containers hiervoor te gebruiken, die dingen wegen ook aardig wat.
Is het niet efficienter om spullen op pallets (afhankelijk wat ze vervoeren) te transporteren ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:54
ZeRoC00L schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:59:
[...]

Wel apart om van die containers hiervoor te gebruiken, die dingen wegen ook aardig wat.
Is het niet efficienter om spullen op pallets (afhankelijk wat ze vervoeren) te transporteren ?
Waarschijnlijk niet, omdat je deze 20 foot containers veel makkelijker inzetbaar zijn. Ik ga er van uit dat alles in de container gebruiksklaar is. Je verplaatst de container, gooit de deuren open, sluit wat voorzieningen aan (water, stroom) en het werkt. Als de units later ergens anders nodig zijn dan ontkoppel je alles en verplaats je de container weer. Bij pallets of ULDs zit de efficiency in het vervoeren, bij deze container in het gebruiksklaar maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voske
oohh schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:40:
[...]
Ik ga er van uit dat alles in de container gebruiksklaar is. Je verplaatst de container, gooit de deuren open, sluit wat voorzieningen aan (water, stroom) en het werkt.
Daar lijkt het wel op als ik zo naar de producten van het bedrijf Hospitainer kijk. Daar komen de containers vandaan (zie ook hun Facebook pagina).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

FabiandJ schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:58:
[...]

Hmm benieuwd hoe dit gaat lopen, 29 mei staat mijn reis naar Zuid-Afrika op de planning als dit überhaupt nog doorgaat.
Heen via Schiphol > Frankfurt > Johonnesburg met Lufthansa en terug dezelfde route alleen het stuk Johannesburg > Frankfurt met de A350-900 van SAA en het laatste stukje met Lufthansa.
Als ze dan omgevallen zijn allicht met de B748 van LH, geen idee bij welke airline je geboekt hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik ben benieuwd hoe de toekomst van massavliegtoerisme gaat ontwikkelen als er meerdere airlines omvallen. Het ligt misschien ook aan wát voor airlines er omvallen maar het zou uiteindelijk tot een verschuiving terug naar - of een versnelling weg van - hub & spoke kunnen leiden.

Ik begrijp dat er meer factoren meetellen - olieprijs, rendabiliteit, reisgedrag toeristen & business, staatssteun & belastingen, milieu-impact & milieumaatregelen - maar ook daar zie je nu verschuivingen. Misschien is dit allemaal wat voorbarig omdat deze crisis mogelijk tijdelijker is dan ik verwacht maar het zou mij niet verbazen dat hub & spoke weer belangrijker gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:50:
[...]

Als ze dan omgevallen zijn allicht met de B748 van LH, geen idee bij welke airline je geboekt hebt?
Via Google Flights de vlucht opgezocht en volgens mij dan via Lufthansa, heb in ieder geval een mail van Lufthansa gehad met mijn boeking gegevens.
Thuiskomen komt volgens mij wel goed er gaan vlak achter elkaar vluchten terug, namelijk met SAA, Lufthansa B748 en Swiss Airlines alleen dan een overstap op Zurich ipv Frankfurt.

[ Voor 18% gewijzigd door FabiandJ op 20-04-2020 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

FabiandJ schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:58:
[...]

Ticket met Lufthansa vermoed ik, dus aan Lufthansa om dat voor jou op te lossen :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De Deense en Zweedse tak van Norwegian vraagt het faillissement aan:

Norwegian’s pilot and cabin crew companies in Sweden and Denmark file for bankruptcy
Due to the ongoing spread of the Coronavirus (COVID-19) most countries have advised against or have banned non-essential travel. The closure of borders and quarantine restrictions has effectively brought the entire airline industry to a halt. Consequently, almost all of Norwegian’s flight operations have been cancelled, while the costs for air crew remain. The pilots and cabin crew in Scandinavia are employed in subsidiaries in the Norwegian Group. Unfortunately, despite the measures that the company has already taken to reduce costs, the Board of these companies are left with no choice but to apply for bankruptcy.

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 20-04-2020 14:25 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Borromini schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:45:
[...]

Ticket met Lufthansa vermoed ik, dus aan Lufthansa om dat voor jou op te lossen :).
Komt wel goed dus, eerst afwachten of de vluchten gaan en of de lockdown in Zuid-Afrika opgeheven wordt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is nog niet alles:
Due to the extraordinary situation (force majeure), Norwegian has also notified OSM Aviation that it has cancelled the crew provision agreements with several of its jointly owned OSM Aviation subsidiaries. These companies have crew based in Spain, UK, Finland, Sweden and the US.

The above actions will affect 1,571 pilots and 3,134 cabin crew. About 700 pilots and 1,300 cabin crew based in Norway, France and Italy are not affected.
En ook Virgin Australia lijkt te gaan vallen.
Virgin employs around 10,000 people directly and supports another 6000 jobs indirectly, who will face an uncertain future when the airline officially appoints administrators, expected to happen on Tuesday morning.

[ Voor 14% gewijzigd door Piet91 op 20-04-2020 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Piet91 schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:00:
[...]

En ook Virgin Australia lijkt te gaan vallen.

[...]
Ook Virgin Atlantic heeft het moeilijk, Richard Branson is zelfs bereid om zijn privé eiland als onderpand wil geven :P

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kwestie van tijd, vertraagde domino, voor de rest het bedrijf omvalt. Helaas voor de werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

En die gaan denk ik niet gered worden door de AU overheid. 80% van de aandelen van Virgin Australia is in handen van buitenlandse overheden (Singapore, China en Abu Dhabi) en die kijken samen met Branson lekker toe of de Australische overheid zo gek is.

Ach, iemand koopt de failliete boedel wel op net zoals Virgin in 2001 heeft gedaan (ze zijn min of meer ontstaan uit de boedel van Ansett) na de crisis over een paar jaar. Al zal het denk ik nooit rendabel gaan worden als ze nu al 7 jaar verlies maken en nu 5 miljard AU$ rood staan, maar het zou wel goed zijn als Qantas nog een vorm van concurrentie blijft houden in Australië.

Denk dat er na de zomer niet veel budget airlines meer overblijven in de wereld. Virgin Atlantic staat ook op omvallen en bedelt in Londen bij de overheid. Vliegen zal een stuk duurder en minder toegankelijk gaan worden de komende jaren vrees ik.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 16:36
Flying schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:57:
Weet iemand of deze vanavond ook weer voorbij komt? Iets met altijd alles mislopen... O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:18
low_n_slow schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:30:
[...]

Weet iemand of deze vanavond ook weer voorbij komt? Iets met altijd alles mislopen... O-)
https://james.darpinian.com/satellites

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Denk dat dit een beter topic is
Sorcerer8472 schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:35:
De wereldwijde situatie laat echt heel mooi zien hoe onze economische modellen totaal onhoudbaar en onrealistisch zijn eigenlijk. Het is als een levend wezen dat te lang geen zuurstof krijgt waardoor processen in cellen vastlopen, waarna ze niet opnieuw kunnen opstarten. Echter bij biologie is het een voldongen feit dat het zo werkt, bij economie komt het door keuze die we zelf hebben gemaakt.

Ben benieuwd hoe dit afloopt voor al deze airlines, welke het wel en niet zullen overleven, en welke er nog allemaal genationaliseerd zullen worden bijvoorbeeld. Moet Australië bijvoorbeeld zowel Qantas als Virgin gaan redden?
Ik ook en ik maak me grote zorgen. De banken crisis was een liquiditeit crisis omdat geen enkele bank meer geld wilde uitlenen aan andere banken. Dan helpt garanderen en nationalisatie.

Hier zie je liquiditeit tekorten omdat het hele business model even op pauze staat. Dat lijkt mij niet zonder grote sanering op te lossen. Dus ben ik bang voor sterfhuis constructies waarbij kleine delen gered kunnen worden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 17:57

Sorcerer8472

Mens sana?

franssie schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:00:
Denk dat dit een beter topic is

[...]

Ik ook en ik maak me grote zorgen. De banken crisis was een liquiditeit crisis omdat geen enkele bank meer geld wilde uitlenen aan andere banken. Dan helpt garanderen en nationalisatie.

Hier zie je liquiditeit tekorten omdat het hele business model even op pauze staat. Dat lijkt mij niet zonder grote sanering op te lossen. Dus ben ik bang voor sterfhuis constructies waarbij kleine delen gered kunnen worden.
Ook niet per se het beste topic :p

Maar ik bedoel eerder sociale modellen waarbij mensen bijvoorbeeld een basisinkomen krijgen naast hun WW waarmee ze tijdens eerste maanden WW op 100% zitten. En dan een veel eenvoudigere ontslagregeling voor bedrijven.

Daardoor kun je bij dit soort gevallen direct personeel on hold zetten zonder dat mensen (zoals in de VS) ineens helemaal geen inkomen meer hebben. Natuurlijk hou je problemen zoals andere kosten die doorlopen maar hopelijk zal men in de toekomst met dit soort scenario's rekening houden. Grappig genoeg zie je in allerlei sectoren dat het langzaam al die kant op gaat: veel IT-/clouddiensten die je per-user kunt afnemen zijn maandcontracten of helemaal usage-based. Daar kunnen we langzaam verder naartoe gaan.

Maar tuurlijk blijf je ook als je de rest van de economie robuuster maakt zitten met een aantal schrijnende gevallen in deze tijden. Denk aan partijen die heel veel huur betalen, of denk aan partijen zoals Booking.com (en hoe zit het met Expedia, Trivago, Hotels.com, etc.?). Echter als die partijen niet-essentieel zijn dan is het misschien een idee om in combinatie met het wél heel goed zorgen voor burgers, dit toch onder het bedrijfsrisico te scharen.

KLM vind ik dan wel weer essentieel gezien de rol die het bedrijf speelt in economisch opzicht op zo veel gebieden. Wat mij betreft moet staatssteun dan wel de vorm krijgen van een overheid die aandelen inkoopt en dus haar belang vergroot en bijvoorbeeld ook dividend ontvangt. Het moet geen onvoorwaardelijke donatie worden, die doe je wmb alleen aan personen, niet aan bedrijven.

Ook een punt: dit soort gebeurtenissen en faillissementen gebeurt continu, niet alleen tijdens coronavirus. Natuurlijk zijn er nu heel veel tegelijkertijd, maar er zijn ook gevallen waar door snel veranderende marktomstandigheden (net zoals nu eigenlijk!) er bedrijven omvallen. Een voordeel van mijn plan is dat deze situaties hiermee ook afgedekt zijn. Het is veel eerlijker dan eigenlijk.

Tot zo ver mijn mening in dezen :p

[ Voor 8% gewijzigd door Sorcerer8472 op 20-04-2020 17:44 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Vanavond rondom 21:25 dus, gaaf, ik ga kijken! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Eerste inzet van Chinook als blushelikopter voor dit jaar is (helaas) ook een feit:

Betreft deze brand: http://feed.omroepbrabant.nl/share/3191688

Edit: chopper te volgen op adsb exchange: https://tar1090.adsbexchange.com/?icao=48083b

[ Voor 32% gewijzigd door Hmmbob op 20-04-2020 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb Starlink gezien. Vet gezicht wel.

Tijd geleden was er zo'n hype dat iedereen het wilde zien; toen zag ik niets! }:|
En was ik veel te lang voor buiten staan kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Hmmbob ja het is echt droog (RV), haalde vandaag een rookspiraal met nog wat onuitgebrande rookmot uit mijn kamado van een week geleden, spul ging spontaan roken en daarna branden. Zal in de zwarte kamado (afgesloten luchtopeningen) misschien 70c geweest zijn max. Er is maar weinig nodig voor brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:54:
[...]

Vanavond rondom 21:25 dus, gaaf, ik ga kijken! :D
Of 90 minuten later, dat is de omlooptijd van de satellieten ;) Rond 23.00 komen ze vanuit het westen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was vandaag op schiphol, maar wat is het raar eigenlijk om zo weinig vliegtuigen op te zien stijgen. Heb helaas geen foto's kunnen maken, camera deed het niet on arrival :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

[...]

Niet om de discussie weer op te starten. Maar wie denk je dat dit bedacht heeft? Dit is gewoon onderdeel van de arbeidsvoorwaarden en die krijg je in de regel niet in de schoot geworpen, daar is hard voor onderhandeld door het personeel.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:18
De enige (?) burger IL-62 vliegt nu boven België. Mooi apparaat blijft dat toch.

https://www.flightradar24.com/IL62/246240e6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Devil schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:56:
[...]

Niet om de discussie weer op te starten. Maar wie denk je dat dit bedacht heeft? Dit is gewoon onderdeel van de arbeidsvoorwaarden en die krijg je in de regel niet in de schoot geworpen, daar is hard voor onderhandeld door het personeel.
Ik zie het probleem verder ook niet. Het gaat volgens de regels. Het probleem is dat de politiek op allerlei manieren belastingontwijking toestaat. Zolang dat kan moet je het niet raar vinden dat mensen het doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 07:43:
[...]

Ik zie het probleem verder ook niet. Het gaat volgens de regels. Het probleem is dat de politiek op allerlei manieren belastingontwijking toestaat. Zolang dat kan moet je het niet raar vinden dat mensen het doen.
Ja het is juist de visie van het verenigd Europa dat de burgers in het ene land kunnen werken en in het andere wonen. Daarbij is de afspraak dat je sociale premies betaald in het land waar je werkt en inkomsten belasting in het land waar je woont.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Devil schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:36:
[...]

Ja het is juist de visie van het verenigd Europa dat de burgers in het ene land kunnen werken en in het andere wonen. Daarbij is de afspraak dat je sociale premies betaald in het land waar je werkt en inkomsten belasting in het land waar je woont.
Precies, en bij bepaalde beroepen zoals piloot kan dat interessante kansen geven. Partijen die nu over elkaar heen vallen om er verontwaardigd over te doen kunnen zich misschien beter bezighouden met alle bedrijven die via Nederland belastingontwijking orchestreren en daarmee andere landen veel hogere bedragen aan belasting ontzeggen. En intussen is de Staat zelf aandeelhouder van KLM.

Maar ja, lekker rellen, lekker verontwaardigd zijn, lekker aandacht afleiden aan wat er echt toe doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:02
H92! schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:04:
[...]
Of 90 minuten later, dat is de omlooptijd van de satellieten ;) Rond 23.00 komen ze vanuit het westen.
Gisteren met mijn zoon ook buitengekomen en tussen 23u en 23u20 de hemel afgetuurd vanuit het Westen. Echt niets gezien, terwijl het nochtans wel een open hemel was en een hoop sterren zichtbaar waren. :(

Iedereen heeft het overigens over een treintje, en we kennen allemaal wel die clipjes met een 20-tal lichtpuntjes die mooi op een rijtje voorbij komen schuiven. Echter, als ik op https://www.heavens-above.com/StarlinkLaunchPasses.aspx check, dan zie ik met geen mogelijkheid hoe zo een aantal satellieten in 1 shot zichtbaar kunnen zijn. Je ziet daar immers dat ze passeren aan een tempo van ongeveer 2 per minuut, terwijl ze elk maar een dikke vijf minuten zichtbaar zijn. Er zijn dus niet eens 20 satellieten tegelijk zichtbaar, en die zijn dan nog verspreid over het gehele zichtbare deel van de orbit, dus die moeten toch met een behoorlijk grote afstand tussen elkaar te zien zijn ?

Hoedanook, vanavond tussen 22u en 22u20 zou het opnieuw goed moeten lukken, en de helderheid zou ook hoger moeten zijn dan gisteren. Hopelijk spotten we dan wel iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Twixie schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:34:
[...]

Gisteren met mijn zoon ook buitengekomen en tussen 23u en 23u20 de hemel afgetuurd vanuit het Westen. Echt niets gezien, terwijl het nochtans wel een open hemel was en een hoop sterren zichtbaar waren. :(
Die late passages zijn minder helder, omdat er minder zonlicht reflecteert, omdat de zon al langer onder is.
Iedereen heeft het overigens over een treintje, en we kennen allemaal wel die clipjes met een 20-tal lichtpuntjes die mooi op een rijtje voorbij komen schuiven. Echter, als ik op https://www.heavens-above.com/StarlinkLaunchPasses.aspx check, dan zie ik met geen mogelijkheid hoe zo een aantal satellieten in 1 shot zichtbaar kunnen zijn. Je ziet daar immers dat ze passeren aan een tempo van ongeveer 2 per minuut, terwijl ze elk maar een dikke vijf minuten zichtbaar zijn. Er zijn dus niet eens 20 satellieten tegelijk zichtbaar, en die zijn dan nog verspreid over het gehele zichtbare deel van de orbit, dus die moeten toch met een behoorlijk grote afstand tussen elkaar te zien zijn ?
De satellieten nemen langzaamaan steeds meer afstand van elkaar. De filmpjes die je ziet zijn vaak van treintjes die net gelanceerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Laatst online: 17:02
Hmmbob schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:56:
[...]
De satellieten nemen langzaamaan steeds meer afstand van elkaar. De filmpjes die je ziet zijn vaak van treintjes die net gelanceerd zijn.
Dat had ik inderdaad ook al gelezen en dat verklaart wel veel. Echter was ik op heavens-above.com ook al teruggekeerd tot enkele dagen na de launch, en kreeg daar dezelfde timings te zien. Moet dus betekenen dat die timings daar (zelfs al zijn ze tot op de seconde) eigenlijk totaal niet kloppen ?

Alvast benieuwd wat we vanavond te zien zullen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Ik zag ze gisteren wel, iets na 21:30 begon het, duurde vrij lang. Maar idd redelijk ver uit elkaar. Desalniettemin wel bijzonder om te zien! :)

Informatie over waar ze precies te zien waren en hun pad klopte vrij precies. Volgende keer ga ik korter na een lancering kijken als ze nog dichter bij elkaar vliegen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• [=AMS=]
  • Laatst online: 08:50
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:10:
...Volgende keer ga ik korter na een lancering kijken als ze nog dichter bij elkaar vliegen :)
Hopelijk al binnenkort; de volgende lancering wordt morgen op 22 apr 19:37z (21:37 in NL) verwacht: https://spaceflightnow.com/launch-schedule/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ze moeten eens kappen met zoveel troep de ruimte in schieten eerlijk gezegd :P. Niemand die die Starlink nodig heeft behalve Musk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:32
@Propane Mee eens, er zijn genoeg mensen die prima de mogelijkheid hebben om internet thuis te hebben, maar daar geen gebruik van willen maken. Wat dan de meerwaarde is van een werelddekkend wifi netwerk waar waarschijnlijk maar weinig mensen gebruik van gaan maken.... En de levensduur van die satellieten is dan ook nog eens iets van 6 jaar (heb ik ergens gelezen, maar kan het zo snel ff niet terug vinden). Dat kan toch niet winstgevend zijn...

In de eerste fase schatten ze 4250 satellieten nodig te hebben om 1Gbit internet aan te bieden wereldwijd, 4250 is al het drievoud van het totaal aantal satellieten die op dit moment in een baan rond de aarde hangen. Het initiële doel is 12.000 satellieten en mogelijk kan dat uitgebreid worden naar 42.000.

Ik moet dan denken aan de film Wall-E, dat die raket opstijgt van aarde en zich een weg moet banen door een laag van satellieten...

[ Voor 38% gewijzigd door FastFred op 21-04-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Starlink kun je niet eens gebruiken zonder speciale pizzadoos-antenne grappig genoeg. Ben heel benieuwd wat het gaat kosten allemaal.

Als het goedkoop te gebruiken is dan kan het best interessant zijn om allerlei redenen. Bij een lange trek door de wildernis zou ik een terminal meenemen bijvoorbeeld. Veel alternatieven zijn zeer duur plus de vertraging is echt heel irritant lang.

Ben trouwens benieuwd of Starlink stiekem ook allerlei sensoren aan boord heeft waarmee men realtime allerlei informatie over bijvoorbeeld eigenschappen van het magnetische veld van de aarde etc. kan meten.

Vergeet verder ook niet dat er veel afgelegen plekken zonder internet zijn op de wereld en dat dit hen een stukje meer connected kan maken. Wellicht kan het ook zorgen voor meer vrijheid waarmee mensen hun censurerende regering kunnen omzeilen via satelliet. Etc.

[ Voor 18% gewijzigd door Sorcerer8472 op 21-04-2020 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
FastFred schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:43:
Ik moet dan denken aan de film Wall-E, dat die raket opstijgt van aarde en zich een weg moet banen door een laag van satellieten...
“Space is big. You just won't believe how vastly, hugely, mind-bogglingly big it is. I mean, you may think it's a long way down the road to the chemist's, but that's just peanuts to space.”

Zelfs de ruimte om de aarde heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

PolarBear schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:24:
[...]

“Space is big. You just won't believe how vastly, hugely, mind-bogglingly big it is. I mean, you may think it's a long way down the road to the chemist's, but that's just peanuts to space.”

Maar bij dit soort ruimte rommel zit en een nogal dynamische component in, het hangt niet allemaal stil (vergelijk het met een flipperkast eindspel met 6 ballen).

Maar dit is allemaal nogal off-topic hier, waarom niet verder in het ruimtevaart topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

PolarBear schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:24:
[...]

https://joshworth.com/dev...xelspace_solarsystem.html
Zonnestelsel op schaal. Kijk vooral naar de afmetingen van de aarde en de maan t.o.v. elkaar. Is iets anders dan je wellicht verwacht (ook al kun je het je mentaal wel voorstellen).

Verder: stel dat er inderdaad weer vulkanen gaan uitbarsten binnenkort, dan kunnen we straks misschien wel alleen nog via de ruimte intercontinentaal vliegen, met zo'n SpaceX point-to-point-via-orbit vlucht :o (ivm relevantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:13:
Als het goedkoop te gebruiken is dan kan het best interessant zijn om allerlei redenen. Bij een lange trek door de wildernis zou ik een terminal meenemen bijvoorbeeld. Veel alternatieven zijn zeer duur plus de vertraging is echt heel irritant lang.
Ik ga minimaal eens per jaar met scouting backpacken, ik moet er niet aan denken dat ik iets ter grootte van een pizzadoos mee moet nemen, ongeacht het gewicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Hmmbob schreef op maandag 20 april 2020 @ 18:20:
Eerste inzet van Chinook als blushelikopter voor dit jaar is (helaas) ook een feit:

[Twitter]

Edit: chopper te volgen op adsb exchange: https://tar1090.adsbexchange.com/?icao=48083b
En van één Chinook nu door naar 4 ingezette Chinooks om de Deurnese Peel te blussen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6EaSSwlgJizFzzFtJmAMPE5lUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NiDJsoqQKUSqPvhg4WzqWV83.png?f=fotoalbum_large
Zelf meekijken via https://tar1090.adsbexchange.com/?icao=48083b (af en toe zakken ze te laag voor coverage).

Nu.nl movie met typisch Chinook geluid hier, goede foto's van de schade bij Omroep Brabant.

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 21-04-2020 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

FastFred schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:38:
[...]

Ik ga minimaal eens per jaar met scouting backpacken, ik moet er niet aan denken dat ik iets ter grootte van een pizzadoos mee moet nemen, ongeacht het gewicht.
Misschien is hij uitklapbaar, ik weet het niet. Lijkt me iig raar als er een speciale antenne nodig is en het niet met een kleinere antenne kan zoals bij een gewone satelliettelefoon. Hoewel ik me realiseer dat het voor data en niet voor telefonie is...

Op de meeste scouting-treks zul je wel mobiele dekking hebben denk ik trouwens? Desnoods dat je naar een heuvel moet klimmen in de Ardennen (om maar wat te noemen) om ontvangst te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:00

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Satellieten / Starlink e.d. kunnen in het ruimtevaart topic besproken worden, hier gaat het toch enigzins offtopic :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
Hmmbob schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:39:
[...]
En van één Chinook nu door naar 4 ingezette Chinooks om de Deurnese Peel te blussen:
Ook politiehelikopters hebben het druk met heidebranden. De PH-PXA hangt momenteel boven de brand in de Kerkeindse Heide tussen Moergestel en Tilburg. Bij de brand in Nationaal Park De Meinweg wordt de brandweer ondersteund door een Duitse politiehelikopter: D-HNWW hangt al een tijdje boven het nationale park.

Edit: Er wordt boven De Meinweg ook een helikopter ingezet om te blussen. Op de foto's bij deze tweet is een helikopter te zien met een bambi bucket. Het zou de D-HEGY zijn, een Super Puma van de Duitse Bundespolizei.

Edit 2: D-HNWW hangt niet alleen boven het nationale park, maar is ook aan het blussen. Tweet met beelden van twee helikopters met bambi buckets.

[ Voor 36% gewijzigd door voske op 21-04-2020 17:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Outerspace schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:04:
Satellieten / Starlink e.d. kunnen in het ruimtevaart topic besproken worden, hier gaat het toch enigzins offtopic :)
Ik moest toch wel even grinniken over deze opmerking icm je username :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
voske schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:43:
[...]

Ook politiehelikopters hebben het druk met heidebranden. De PH-PXA hangt momenteel boven de brand in de Kerkeindse Heide tussen Moergestel en Tilburg. Bij de brand in Nationaal Park De Meinweg wordt de brandweer ondersteund door een Duitse politiehelikopter: D-HNWW hangt al een tijdje boven het nationale park.
(Bij alle tweets: klik even door op de datum zodat je naar de originele tweet met foto's / video's gaat)

Eerste Chinook heeft een crew change gehad, nu weer ter plekke. Optreden is inderdaad met 4 Chinooks tegelijk - dat is volgens mij uniek (ik kan me geen ander zulk grootschalig optreden herinneren)

Refuel vindt plaats op (relatief) nabijgelegen vliegbasis Volkel welke tot 20.00 geopend blijft:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:41

Garyu

WW

Interessante actie.

Hier in Oostenrijk hadden ze pas geleden een vergelijkbare inzet van twee Blackhawks die een blus-inzet hadden bij een rietbrand, dat zag er ook spectaculair uit:

Afbeeldingslocatie: https://static01.heute.at/diashow/revisions/4074609/1586088318/big/3fab310f71ab60cf53d9002567d82469.jpg

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Hmmbob schreef op maandag 20 april 2020 @ 18:20:

[Twitter]

Waar wordt het bluswater vandaan gehaald? Is toch een aardige hoeveelheid water die elke keer (met brandweerslangen?) gevuld moet worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• voske
Garyu schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:14:
[...]

Waar wordt het bluswater vandaan gehaald?
De bambi buckets worden gevuld bij zandafgraving De Brink in Liessel. Video gevonden op Youtube:
[YouTube: https://youtu.be/Em2s00SDZDY]

En zo ziet het droppen van het water er op de grond uit (tweet volgen voor video):
[Twitter: https://twitter.com/RikWesterbaan/status/1252547928138317825?s=20]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:02:
[...]
Refuel vindt plaats op (relatief) nabijgelegen vliegbasis Volkel welke tot 20.00 geopend blijft:
Ben wel benieuwd hoevaak dat nodig is, zal hard gaan met de brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
PolarBear schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 18:12:
[...]

Ben wel benieuwd hoevaak dat nodig is, zal hard gaan met de brandstof.
Gaat ook veel in :+

Maar ik had eerst gedacht dat ze een Forward Refuelling Point zouden inrichten op De Peel, maar die is natuurlijk niet helemaal ingericht (fuel trucks, brandweer) en VKL is dan maar een paar tellen verder vliegen voor die dingen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:36:
[...]

Gaat ook veel in :+

Maar ik had eerst gedacht dat ze een Forward Refuelling Point zouden inrichten op De Peel, maar die is natuurlijk niet helemaal ingericht (fuel trucks, brandweer) en VKL is dan maar een paar tellen verder vliegen voor die dingen...
Van de site van het MinDef
brandstof: maximaal 3.822 liter in meerdere brandstoftanks (wanneer het maximum aan brandstof wordt meegenomen kan circa 10.200 kilo lading worden vervoerd). Met extra tanks in de cabine kan de brandstofcapaciteit vergroot worden met circa 2.800 liter. De CH-47 kan 3 extra tanks meenemen.
Geen idee welke Bambi Bucket ze gebruiken maar de grootste kan tot 10.030 kg.

Dus theoretisch zouden ze met 3822 liter brandstof kunnen vertrekken. Hier zie ik dat een -D variant 1,245 liter per uur verbruikt, dat zal met een bak water onder je heli nog wel wat meer zijn dus max om de 2,5 uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Vrij accurate berekening denk ik. Matcht ook wel wat ik in mijn hoofd heb zitten uit operatien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
Hmmbob schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:02:
[...]
Optreden is inderdaad met 4 Chinooks tegelijk - dat is volgens mij uniek (ik kan me geen ander zulk grootschalig optreden herinneren)
Vandaag ook weer vier helikopters, maar de samenstelling is nu drie Chinooks en een Cougar.

Bij De Meinweg zijn weer helikopters aanwezig van de Duitse Bundespolizei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ook voor Air Mauritius lijkt het einde nabij:

Air Mauritius Placed Into Administration

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefSybo
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zag hier in Midden-Limburg verschillende Chinooks en een andere helikopter (de Cougar dus?) overkomen richting oosten met lege bambi buckets eronder. Worden ze nu in de Meinweg ingezet in plaats van de Deurnese Peel?

Één Chinook kwam even later ook weer zonder bucket terug over. Naar Volkel om te tanken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

StefSybo schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:46:
Ik zag hier in Midden-Limburg verschillende Chinooks en een andere helikopter (de Cougar dus?) overkomen richting oosten met lege bambi buckets eronder. Worden ze nu in de Meinweg ingezet in plaats van de Deurnese Peel?

Één Chinook kwam even later ook weer zonder bucket terug over. Naar Volkel om te tanken?
Ja:

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

https://www.nrc.nl/nieuws...n-air-france-klm-a3997575
Het variabele deel van zijn salaris in 2020 wordt onder meer bepaald door de steun en financiering die Smith binnen weet te halen
Hoewel bedrijfseconomisch begrijpelijk vind ik het ziekmakend dat zijn bonus mede wordt bepaald door hoeveel belastinggeld hij kan binneharken om dat Franse gedrocht overeind te houden.
Sowieso met een salaris van 500 mio ... laat maar klappen wat mij betreft dat AF/KLM. Ik begin echt meer respect te krijgen voor de LCC die het allemaal zelf moeten oplossen.
Want dat Level Playing Field zal wel even van de kaart zijn ben ik bang (voor zover het er al was)

de top doet echt een ikke ikke ikke door een bonus te accepteren waar ze gewoon hun werk zouden moeten doen, werkgelegenheid veiligstellen. Echt zumkotzen :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 17:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Kleine verbetering.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
En voor LGW *is* het einde verhaal:
De Duitse regionale luchtvaartmaatschappij LGW heeft uitstel van betaling aangevraagd. Het bedrijf fungeerde als feeder voor Eurowings, maar dat contract is vanwege de coronacrisis ontbonden. Daardoor heeft LGW geen inkomsten meer.

“Na het beëindigen van het contract hebben we gezocht naar mogelijkheden om onze vloot in de lucht te houden, maar dat is niet gelukt. Vanwege de onzekere situatie over mogelijke overheidssteun zit er nu helaas niets anders op dan deze maatregel te nemen”, stelt LGW-topman Dominik Wiehage.

De vijftien Bombardier Q400’s waar LGW mee vloog staan inmiddels geparkeerd op de luchthaven van Bratislava. De luchtvaartmaatschappij, die in het verleden onderdeel was van airberlin, heeft 354 werknemers in dienst.

De lijst van luchtvaartmaatschappijen die door de coronacrisis het hoofd niet meer boven water kunnen houden groeit met de dag. Norwegian, Virgin Australia, CityJet, South African Airways en Air Mauritius verkeren in grote problemen, en eerder legde Flybe al het loodje.
Bron: Duitse luchtvaartmaatschappij LGW over de kop

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

En omdat Boeing het nog niet moeilijk genoeg had, heeft de lage olie-prijs ook nog een extra effect op het totaalplaatje:
https://www.cnbc.com/2020...coronavirus-pandemic.html

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-08 09:46
wildhagen schreef op donderdag 23 april 2020 @ 06:30:
En voor LGW *is* het einde verhaal:
Heerlijk, als een afkorting meer dingen kan betekenen. Ik dacht echt even dat London Gatwick failliet was :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Garyu schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:43:
En omdat Boeing het nog niet moeilijk genoeg had, heeft de lage olie-prijs ook nog een extra effect op het totaalplaatje:
https://www.cnbc.com/2020...coronavirus-pandemic.html
Onzinverhaal. Milieu en fuel economy zijn en blijven zeer relevant. Vliegtuigen worden nu ook al belast op basis van fuel economy in verschillende landen. Zuinige vliegtuigen zullen de norm blijven.

Er is ook een reden dat de meeste maatschappijen zelfs nu met lage olieprijzen alleen de meest zuinige vliegtuigen gebruiken. De minst zuinige zijn overal ter wereld direct aan de kant gezet. En als straks de airline industry weer opstart dan is elke besparing mooi meegenomen.

Boeing en Airbus hebben een veel groter probleem, en dat is het feit dat vliegverkeer waarschijnlijk vele jaren nodig heeft om weer op het oude niveau te komen. In zo'n periode ga je geen nieuwe vliegtuigen kopen want die heb je niet nodig. De olieprijs is een complete non-issue voor vliegtuigbouwers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:32

Freak187

geen

Sorcerer8472 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:25:
[...]

Onzinverhaal. Milieu en fuel economy zijn en blijven zeer relevant. Vliegtuigen worden nu ook al belast op basis van fuel economy in verschillende landen. Zuinige vliegtuigen zullen de norm blijven.

Er is ook een reden dat de meeste maatschappijen zelfs nu met lage olieprijzen alleen de meest zuinige vliegtuigen gebruiken. De minst zuinige zijn overal ter wereld direct aan de kant gezet. En als straks de airline industry weer opstart dan is elke besparing mooi meegenomen.

Boeing en Airbus hebben een veel groter probleem, en dat is het feit dat vliegverkeer waarschijnlijk vele jaren nodig heeft om weer op het oude niveau te komen. In zo'n periode ga je geen nieuwe vliegtuigen kopen want die heb je niet nodig. De olieprijs is een complete non-issue voor vliegtuigbouwers.
Ik kan je vertellen dat het een enorme rol speelt. Maatschappijen kopen zuinigere vliegtuigen omdat ze een dure olieprijs verwachten.
Om bijvoorbeeld een B787 rendabel te vliegen is gerekend op 70$ per vat. Als dat goedkoper is, dan wordt het goedkoper om oude vliegtuigen te gebruiken, die zijn namelijk in lease en onderhoudskosten velen malen goedkoper, dan neemt een maatschappij het extra brandstofverbruik voor lief. Vandaar ook de totaal hypocriete houding van de luchtvaarindustrie tov het milieu, maar dat is een persoonlijke mening.
De reden waarom de minst zuinige aan de kant staan is omdat die vaak op de planning staan om uitgefaseerd te worden, dus die kunnen vaak niet eens meer gebruikt worden omdat je wil voldoen aan end-of-lease requirements.

[ Voor 5% gewijzigd door Freak187 op 23-04-2020 14:16 ]

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Freak187 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:14:
[...]

Ik kan je vertellen dat het een enorme rol speelt. Maatschappijen kopen zuinigere vliegtuigen omdat ze een dure olieprijs verwachten.
Om bijvoorbeeld een B787 rendabel te vliegen is gerekend op 70$ per vat. Als dat goedkoper is, dan wordt het goedkoper om oude vliegtuigen te gebruiken, die zijn namelijk in lease en onderhoudskosten velen malen goedkoper.
De reden waarom de minst zuinige aan de kant staan is omdat die vaak op de planning staan om uitgefaseerd te worden, dus die kunnen vaak niet eens meer gebruikt worden omdat je wil voldoen aan end-of-lease requirements.
Ik dacht dat nieuwe toestellen zoals de 787 juist ook goedkoper waren in onderhoud. Dus dan is het logisch om alle andere vliegtuigen te laten staan, ook bij gebrek aan noodzaak voor capaciteit.

Welke end-of-lease requirements zijn er dan volgens jou bij bijvoorbeeld oudere 777's van KLM of de paar A330's die ze hebben die het duurder maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Sorcerer8472 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:19:
[...]

Ik dacht dat nieuwe toestellen zoals de 787 juist ook goedkoper waren in onderhoud. Dus dan is het logisch om alle andere vliegtuigen te laten staan, ook bij gebrek aan noodzaak voor capaciteit.

Welke end-of-lease requirements zijn er dan volgens jou bij bijvoorbeeld oudere 777's van KLM of de paar A330's die ze hebben die het duurder maken?
Nee, de 787 is een onderhouds-nachtmerrie. Qua uitvoering en kosten. Boeing heeft dat wel ooit zo in de markt gezet, maar is echt een farce gebleken, Alles is duur aan dat ding.

Een end-of-lease is vaak een proces van meerdere maanden, als je daarmee bent begonnnen kun je niet zomaar weer gaan vliegen. Want je moet het contract weer openbreken, je moet alle eerder gedane acties nog een keer gaan uitvoeren. Want lease maatschappijen eisen een vliegtuig na een lease-periode die vrijwel in nieuw-staat is. Dat klinkt onredelijk en dat is het in de praktijk ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Freak187 op 23-04-2020 14:24 ]

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Okee, maar goed, het lijkt er niet op dat KLM ook haar 777's gaat inleveren. Zelfs de 747's zijn nog gebruiksklaar voorlopig.

Maar is het dan goedkoper voor KLM om een A330 of 777 te vliegen (all-in) dan een 787?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Sorcerer8472 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:29:
Okee, maar goed, het lijkt er niet op dat KLM ook haar 777's gaat inleveren. Zelfs de 747's zijn nog gebruiksklaar voorlopig.

Maar is het dan goedkoper voor KLM om een A330 of 777 te vliegen (all-in) dan een 787?
Ja die zijn goedkoper. Alleen de A330 is qua capaciteit enzo te vergelijken met de 787. De 777 is een andere categorie.
Maar als je alles terugrekent op Cost per seat mile zal, met deze olieprijs, de 787 vrij duur zijn. En die kosten moeten dus alles bevatten: lease kosten, onderhoudskosten, operationele kosten etc.

Er zijjn waarschijnlijk wel dingetjes te vinden op internet waaruit blijkt dat de 787 goedkoper moet zijn, maar dat is allemaal marktetingpraat, niemand loopt te koop met de actuele kosten.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Dit even los van dat ik meen dat KLM de brandstofprijzen grotendeels gehedged had waardoor ze maar beperkt profiteren van lagere brandstofkosten nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Hoe zit het nu met time slots eigenlijk? Zijn de regels opgeschort of worden er nog steeds lege vliegtuigen geen en weer gevlogen om de slots te behouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Wilf schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:11:
Hoe zit het nu met time slots eigenlijk? Zijn de regels opgeschort of worden er nog steeds lege vliegtuigen geen en weer gevlogen om de slots te behouden?
Zijn opgeschort tot na de zomer, exacte datum kan ik even niet herinneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Hier een interessante video van een zeer recente flight test van de russische Irkut MC-21 vanuit een nogal ongebruikelijke point-of-view, ik neem aan een speciale strut voor de camera:

[YouTube: MC-21 Testflight April 2020]

Je ziet als het goed is de nieuwe Aviadvigatel PD-14 motor in actie. Is toch een Pratt & Whitney PW1000G volgens mij.

Note: geen idee waarom de Video niet ge-embed wordt :?

[ Voor 43% gewijzigd door Garyu op 23-04-2020 18:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 23 april 2020 @ 00:47:
https://www.nrc.nl/nieuws...n-air-france-klm-a3997575

[...]

Hoewel bedrijfseconomisch begrijpelijk vind ik het ziekmakend dat zijn bonus mede wordt bepaald door hoeveel belastinggeld hij kan binneharken om dat Franse gedrocht overeind te houden.
Sowieso met een salaris van 500 mio ... laat maar klappen wat mij betreft dat AF/KLM.
Inmiddels heeft Bennie z'n keutel weer ingetrokken...
Ik begin echt meer respect te krijgen voor de LCC die het allemaal zelf moeten oplossen.
Want dat Level Playing Field zal wel even van de kaart zijn ben ik bang (voor zover het er al was)

de top doet echt een ikke ikke ikke door een bonus te accepteren waar ze gewoon hun werk zouden moeten doen, werkgelegenheid veiligstellen. Echt zumkotzen :r
Als je denkt dat LCC alles zelf doen, moet je wat beter kijken.

Jarenlang hebben ze veelal illegaal subsidie gekregen, de randen van de wet opgezocht (en er vaak overheen) en halve slavernij toegepast op hun werknemers.

Daarnaast vragen de meeste LCC's ook om steun....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
En de voltgende maatschappij staat op het punt van omvallen, dit keer Thai Airways:
Thai Airways International staat aan de rand van de afgrond. De nationale luchtvaartmaatschappij van Thailand is in gesprek met de regering van het Aziatische land over een reddingsplan om een snel faillissement af te wenden.

Bronnen van het ministerie melden aan Nikkei Asian Review dat Thai Airways de staat heeft gevraagd om een lening van 2,2 miljard dollar goed te keuren. Het geld is nodig om het bedrijf in ieder geval tot oktober uit het slop te trekken. De Thaise luchtvaartmaatschappij verwacht niet dat het coronavirus eerder dan oktober is ingedamd.

Het heikele punt in het reddingsplan is de garantstelling van het ministerie van Financiën. Mocht de Thaise maatschappij ondanks de lening toch over de kop gaan, moet het ministerie de overgebleven schulden overnemen en aflossen.
Bron, en meer info: 'Faillissement dreigt voor Thai Airways wanneer staatssteun uitblijft'

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeest
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-09 18:18
[YouTube: MC-21 Testflight April 2020]

Barrelroll! Barrelroll! Barrelroll!

Gaaf beeld _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker gaaf, ben benieuwd met welke apparatuur dit gefilmd is, en hoe ze dat zo 'rock solid' hebben weten te bevestigen op het toestel. Er komt nogal wat druk op te staan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tabaqui
  • Laatst online: 06:39
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:32:
[...]

Zeker gaaf, ben benieuwd met welke apparatuur dit gefilmd is, en hoe ze dat zo 'rock solid' hebben weten te bevestigen op het toestel. Er komt nogal wat druk op te staan...
linkje naar opstelling van Gopro met mount https://photos.google.com...IVTJxU1YwY1kybGZ4bEV2ejhB

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice! Zo te zien moet je wel een gaatje boren in een onderdeel.
Jammer dat er niet bij staat of je dit kant en klaar kunt kopen of zelf moet fabriceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Fly-guy schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:52:
[...]

[...]

Jarenlang hebben ze veelal illegaal subsidie gekregen, de randen van de wet opgezocht (en er vaak overheen) en halve slavernij toegepast op hun werknemers.

LCC is denk ik wel het model dat gaat overleven.
AF/KLM krijgt net zoals de systeembanken impliciete staatssteun (Italia) dus kunnen meer regelen zoals dit soort idiote bonnussen (en ja die zijn bij KLM en AF teruggetrokken maar ook ingediend).
Elk bedrijf heeft recht op steun nu, maar het ene bedrijf lijkt toch iets meer gelijk dan het andere ...
Dat samen met de gebrekkige communicatie en ITC van KLM/AF voor mij niet echt een winnaar. .
Ik betaal heel veel belasting maar aan KLM/AF ben ik wat zat. Edit en ik denk dat meer mensen het zat zijn om de inefficientie van Schiphol en AF te sponsoren. Het is een legacy sector waarvan nu best eens de kans zou kunnen komen dat een meerderheid van overheden nu eens inziet dat het puur concurreren op gedogen een leuk businessmodel uit de jaren 50 van de vorige eeuw was.

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 23-04-2020 23:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:43
franssie schreef op donderdag 23 april 2020 @ 23:23:
[...]

AF/KLM krijgt net zoals de systeembanken impliciete staatssteun (Italia) dus kunnen meer regelen zoals dit soort idiote bonnussen (en ja die zijn bij KLM en AF teruggetrokken maar ook ingediend).
Elk bedrijf heeft recht op steun nu, maar het ene bedrijf lijkt toch iets meer gelijk dan het andere ...
Dat samen met de gebrekkige communicatie en ITC van KLM/AF voor mij niet echt een winnaar. .
Ik betaal heel veel belasting maar aan KLM/AF ben ik wat zat. Edit en ik denk dat meer mensen het zat zijn om de inefficientie van Schiphol en AF te sponsoren. Het is een legacy sector waarvan nu best eens de kans zou kunnen komen dat een meerderheid van overheden nu eens inziet dat het puur concurreren op gedogen een leuk businessmodel uit de jaren 50 van de vorige eeuw was.
Dus je hebt liever dat het geld naar LCC's gaat die hun personeel jaren lang hebben kunnen uitbuiten? Ik denk toch dat een netwerk van KLM veel meer waarde heeft dan een LCC netwerk voor Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Laatst online: 18:33
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:48:
[...]

Nice! Zo te zien moet je wel een gaatje boren in een onderdeel.
Jammer dat er niet bij staat of je dit kant en klaar kunt kopen of zelf moet fabriceren.
Het is Rusland he, gewoon een parkertje erin en zolang de drukcabine niet geraakt wordt zal het allemaal wel meevallen :+

Toffe beelden! Ik had ze nooit zo gezien.

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
upclocker schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 07:22:
[...]
Dus je hebt liever dat het geld naar LCC's gaat die hun personeel jaren lang hebben kunnen uitbuiten? Ik denk toch dat een netwerk van KLM veel meer waarde heeft dan een LCC netwerk voor Nederland.
Het routenetwerk van de KLM levert ons inderdaad veel meer op dan de LCC's. Daarnaast zijn LCC's altijd op zoek naar het laagste punt qua kosten, dus als je bijvoorbeeld qua milieudoelstellingen iets te ver voor de muziek uitloopt ben je ze zo kwijt.

Nog wel een heikel punt: het milieu.

Heb het altijd onbevredigend gevonden dat er zo weinig milieubelasting wordt betaald door de luchtvaart. Wel begrijpelijk natuurlijk, want hiervoor is wereldwijde consensus nodig die er natuurlijk niet is.

Nu veel maatschappijen door overheden gered moeten worden kan dat natuurlijk wel veranderen. Als kerosine in dezelfde mate belast wordt als autobrandstof kan dat grofweg wel eens een verdubbeling van de ticketprijs betekenen.

Goed voor het milieu, en voor de zakelijke markt zal het niet zo'n probleem zijn, maar het massa-toerisme zal dan uiteraard flink veranderen. Het is dan afgelopen met de spotgoedkope vakantievluchten naar Turkije, Griekenland, de Canarische Eilanden en Mallorca. Dat zal voor die landen/gebieden een ongelooflijke klap betekenen want die zijn voor een zeer groot deel van hun inkomsten afhankelijk geworden van toerisme.

Amsterdam en Giethoorn worden dan wel weer iets leefbaarder :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Sand0rf schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:19:
[...]

Het is Rusland he, gewoon een parkertje erin en zolang de drukcabine niet geraakt wordt zal het allemaal wel meevallen :+

Toffe beelden! Ik had ze nooit zo gezien.
En naderhand het gaatje weer dicht plamuren, lik verf er op, niemand die het ziet :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
franssie schreef op donderdag 23 april 2020 @ 23:23:
[...]

Je ziet hier denk ik over het hoofd dat LCC's bestaan omdat legacy carriers bestaan. Ze bedienen een marktsegment dat de legacy carriers links lieten liggen: simpele, vaak korte, vluchten tegen bodemprijzen.
Maar andersom bedienen de KLM's en BA's van deze wereld een ander marktsegment dat LCC's niet bedienen: een reiservaring met meer luxe (business en first), over het algemeen een dichter en beter op elkaar aansluitend routenetwerk, grotere afstanden en vliegen op de belangrijkere luchthavens ipv op obscure veldjes op 70 km van de eigenlijke bestemming.

Je gaat nooit alléén maar LCC's overhouden omdat die een deel van de markt - en het meest lucratieve deel van de markt ook nog - niet bedienen. Of de huidige legacy carriers verdwijnen en dan krijg je over een paar jaar Ryanair Exclusive waarmee je ook lie flat naar New York kan vliegen met champagne in je hand, voor hetzelfde geld als wat KLM nu rekent.

De hele luchtvaartsector hangt van de subsidies aan elkaar, óók de LCC's. Van het ontbreken van btw op vliegtickets, geen accijns op kerosine tot allerlei vormen van staatssteun aan Airbus en Boeing zodat toestellen tegen lagere prijzen aangeboden kunnen worden. De lage ticketprijzen moeten ergens vandaan komen. Je denkt als consument dat je voor 3 tientjes naar Barcelona kunt vliegen maar de rest van de kosten betaal je gewoon via de belastingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Nog meer tegenslag voor Boeing, dit keer met hun 777X-programma:
Cathay Pacific zit in haar maag met de order voor 21 Boeing 777-9’s, waarvan de levering volgend jaar begint. De maatschappij heeft die toestellen voorlopig niet nodig en moet geld besparen. Daarom denkt de directie nu aan uitstel of een ruil.

Dat melden ingewijden aan de doorgaans goed ingevoerde South China Morning Post. Onder de meest kansrijke opties zijn een jarenlang uitstel van de leveringen of het omwisselen van de toestellen voor goedkopere en kleinere 787-10's. Een besluit hierover is nog niet genomen.

Cathay Pacific is - net zoals inmiddels bijna elke andere luchtvaartmaatschappij - hard getroffen door de coronacrisis. Het bedrijf voert nog slechts een handjevol vluchten per dag uit. Ook de lijndiensten naar onder meer Schiphol en Brussel zijn opgeschort.

Als Cathay besluit om de 777-9’s om te ruilen voor 787’s, dan is dat een nieuwe tegenvaller voor het 777X-programma. Nog niet zo lang geleden besloot Emirates al om haar order voor dit type met 35 toestellen te reduceren ten faveure van de Dreamliner. Ook Etihad heeft bestellingen geschrapt.

Het Boeing 777X-programma bestaat naast de 777-9 uit de kleinere, ultra long range 777-8. Het lijkt steeds onwaarschijnlijker dat laatstgenoemde variant nog ontwikkeld zal worden. Er waren al amper orders voor, en in december koos potentiële klant Qantas voor de Airbus A350.
Bron: 'Cathay Pacific overweegt om Boeing 777-9's uit te stellen of om te ruilen'

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Cathay Pacific had natuurlijk al langer problemen met hun thuisbasis in Hong kong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Fly-guy schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:52:
[...]

[...]

Kun je dit onderbouwen, die illegale subsidies?

Ik ken de praktijken van een LCC een beetje. Hun komst was een schok in de industrie. Maar ze hebben wel laten zien dat ze het een stuk efficienter kunnen dan legacy carriers.
Zelfs al zouden ze het personeel beter betalen, dan nog doen ze het beter.
Denk ook wel dat overheden die nu geld in maatschappijen steken, nu eens de Balkende-norm gaan checken...

Kia Niro-EV 2024

Pagina: 1 ... 77 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?