Giesber schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:24:
[...]
Als je als werkgever zelf goedkope vluchten gaat faciliteren zodat je werknemers minder belastingen moeten betalen is dat een constructie te noemen. En dat ze puur verhuizen om op papier in Spanje te wonen (want eigenlijk leven ze zowat in hotels en op luchthavens, en wonen ze niet echt ergens) is dubieus.
De werkgever heeft een regeling waarbij, indien plek is, in de cockpit, zonder bagage en verdere rechten, je van je woonadres naar je werk mag vliegen.
Die vluchten zijn er toch, het kost niemand iets extra's als er iemand meeneemt in de cockpit, wat is het probleem?
Klaagt je ook over het NS personeel dat gratis met de trein mag reizen, inclusief de hele familie (kleine bijdrage), en dat niet alleen voor woon-werkverjwer?
Standplaats Amsterdam, maar ondertussen gefaciliteerd door de werkgever lekker buiten de drukte wonen, maar wel elke dag de toch al te volle treinen nog voller maken...
Men zegt ook nergens dat het illegaal is, het is gewoon handig gebruik maken van de regels. Men zegt gewoon dat als een bedrijf en een deel van de werknemers handig gebruik maakt van de regels om minder te moeten betalen, dat ze dan ook niet moeten komen aankloppen als het slecht gaat.
Ten eerste worden alle premies, bedoeld voor het Nederlandse vangnet gewoon in Nederland afgetikt.
Daarnaast is het doel van die regeling niet om belasting te ontwijken, maar om de werknemer iets ter bieden waar ze wat aan hebben. Het vliegtuig vliegt toch, dus waarom niet?
Daarnaast, denk je nu werkelijk dat iemand die zogenaamd voor de belastingen in het buitenland woont, niet even een ticket voor een paar tientjes koopt bij een Ryanair?
Alsof de KLM regeling het enige is wat ze in het buitenland houdt.
Als maatschappij moeten we deze constructies ook niet willen: het gaat hier om mensen die het niet bepaald krap hebben, die toch even zo weinig mogelijk willen bijdragen aan de maatschappij. En daarvoor niet schuwen om het milieu te belasten door vluchten in te lassen die eigenlijk compleet overbodig zouden zijn, en dan nog eens bij de maatschappij komen aankloppen als het wat slechter gaat.
Volgens mij vergeet je ook nog eens de vele buitenlandse werknemers bij KLM, diegenen met een buitenlandse partner of om een andere reden in het buitenland wonen.
En er worden geen extra vluchten ingelast...
Dus ja, zet van mijn part gerust die constructies op, maar werwacht er niet van dat ik dat top vindt, en kom aub ook niet zagen als het wat slechter gaat. Als je niet wil bijdragen aan de maatschappij bekijk het dan ook maar als je failliet dreigt te gaan. Het is alleen vreselijk erg voor die 90% die het geld niet hebben/de omstandigheden niet hebben (er zijn ook piloten die met hun gezin braaf in Nederland blijven zodat de kinderen een stabiel thuis hebben) om niet van die constructies gebruik te maken. Daar komt dan nog bij dat die 10% waarschijnlijk binnen de maand een nieuwe job vindt met hetzelfde hoge loon, terwijl de poetsploeg 2 jaar werkloos blijft en het maar moet uitvissen.
Een boel onzinnige punten...
Alleen in Nederland een stabiele omgeving voor kinderen? Hoe kom je bij die onzin. Een buitenlandse partner hebben met wie je in het buitenland kinderen hebt naar Nederland slepen omdat je anders als belastingontduiker te boek staat lijkt mij erg onstabiel.
En niet bijdragen? Van de premies die afgedragen worden over de deze werknemers
in Nederland kun je meerdere uitkeringen van de poetsploeg betalen.
En ik weet niet of je zelf je eigen belasting aangifte doet, maar ik neem aan dat je dan geen enkele aftrekpost opgeeft, je wil immers volledig bijdragen aan de samenleving.....
En je hebt geen flauw idee van de banen kansen voor werkloze piloten. Als je al in een crisis en nieuw baan vindt, is het meestal tegen een veel lager loon en, nu komt het, in een ander land.
En moet je weer verhuizen, want voor je het weet staat de goegemeente weer te roepen dat je belastingen ontduikt.
Poetsen kun je bij elk bedrijf.
En waarschijnlijk door dat laatste zullen ze de boel wel redden, en kunnen de piloten jammer genoeg geen zomer lang vakantie nemen op hun Spaanse hacienda.
Je hele post druipt van de afgunst. Wat al lelijk is, maar ook nog eens gestoeld op foutieve aannames..
Laten we eerlijk zijn, iedereen die wat meer verdient en zich prima aan de regels houdt, is alsnog vogelvrij. Van een Tweaker user is dat misschien nog te verwachten, maar van een politicus is het wel jammer. Ze staan zelf aan de basis van de regels, klaag dan niet als mensen er gebruik van maken.
downtime schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:42:
Ik moet bekennen dat ik het ook twijfelachtig vind om met belastinggeld mensen te steunen die constructies hebben bedacht om zelf (hier) geen belasting te betalen.
Juridisch is er misschien geen speld tussen te krijgen maar dit is wel het goeie moment om daar iets van te zeggen. Want dit soort commentaar bereikt alleen iets als er weer een vraag om miljardensteun op tafel ligt en KLM zich van zijn beste kant moet laten zien. Iets wat ze de afgelopen dagen trouwens alweer verprutst hebben door uitgerekend nu om een hogere bonus voor Elbers te vragen. Hoe doof en blind kun je zijn?
Er zijn geen constructies bedacht, ze wonen simpelweg in het buitenland. Dat is geheel volgens de regels en geest van het "1 Europa".
Vrij verkeer van mensen en goederen.
En ons land zit vol met werknemers die het andersom doen, hier wonen en ergens anders werken.
Qua bonusverhaal ben ik het met je eens dat de timing niet heel opportuun was, maar het ligt uiteraard wel iets anders dan je voorstelt.
Vorig jaar, toen alles nog prima liep, goede, bijna record winsten gedraaid werden, is op de agenda gezet om het over het verschil in beloning tussen AF en KLM te praten.
Op zich lijkt me dat toch echt geen raar punt, als je bedrijf mede door jou het steeds beter doet, en het andere deel zwaar overklast, mag je op z'n minst wel gelijk beloond worden.
Na Hartman en vooral Eurlings was de staat van het bedrijf na de kredietcrisis bijzonder slecht. Door de inzet van Elbers en het feit dat hij het personeel achter hem kreeg, draaide KLM binnen no time record winsten, daar mag wat tegenover staan.
Helaas was de eerste vergadering waarin dat punt besproken kon worden eind april. Inmiddels in een crisis gekomen is er niet op tijd gekeken naar de agenda en is het punt blijven staan.
Is dat zo gek, dat in alle hectiek er iets belangrijker was dan een agendapunt?
Als ze zelf dat plan van tafel hadden geveegd dan hadden ze punten kunnen scoren door erop te wijzen dat de directie het goeie voorbeeld geeft. Maar nu is de boodschap precies omgekeerd. Iedereen moet offers brengen, ook de belasting betaler, maar niet de directeur want die leeft buiten de realiteit.
Dat hebben ze ook gegaan, maar helaas nadat een journalist de openbare agenda al had ingezien.
Had het mooier geweest om de journalist voor te zijn geweest? Uiteraard, alleen al om het drama en geschreeuw te vermijden.
En elke goed voorbeeld wordt toch genegeerd.
Het feit dat de bonus van vorig jaar ook opzij geschoven is, hoor je niemand over. Dat de geplande loonsverhoging opzij geschoven is, hoor je ook niet.
Dat beide wel voor het personeel doorgaan, hoor je ook niet.
Wat de top ook inlevert, het zal toch niet genoeg zijn. Niet voor de balans van het bedrijf, maar zeker niet voor het volk wat overal een mening over moet hebben.