Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.070.951 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:09
Van de NOS liveblog:
Trump overweegt binnenlandse vluchten te schrappen

De Amerikaanse president Trump overweegt binnenlandse vluchten naar brandhaarden te schrappen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. "Dat is iets waar we over nadenken", zei Trump tegen journalisten in het Witte Huis. "Ik kijk dan vooral naar de hotspots. Maar alle vluchten aan de grond houden is een heel, heel, heel heftige beslissing." De president zei dat de VS een paar "gruwelijke weken" te wachten staat.
Dan zullen er nog heel wat meer landingsbanen nodig zijn om vliegtuigen te parkeren

/post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sand0rf schreef op donderdag 2 april 2020 @ 07:57:
Van de NOS liveblog:

[...]

Dan zullen er nog heel wat meer landingsbanen nodig zijn om vliegtuigen te parkeren
Of niet, ze kunnen natuurlijk ook parkeren in de aircraft boneyards, zoals Victorville, Davis-Monthan Air Force Base, Mojave Air and Space Base of de tig kleinere graveyards.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
Zojuist vloog de KDC-10 van de KLu op zo'n 400 meter hoogte over.
Die is een laag rondje over Schiphol en Rotterdam Airport aan het doen, zo te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHOpSaba3R-Frnuzm4dFUvH7h5k=/f/image/Icgr8yinFSovWO3KXZl2B7nL.png

[ Voor 2% gewijzigd door JeeEs op 02-04-2020 12:22 . Reden: Image resize ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el ix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-03 23:58
franssie schreef op donderdag 2 april 2020 @ 00:59:
KLM vliegt (wellicht - red) morgen naar Australië
[...]
Is gisteren ook gemeld door Piet:
Piet91 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:29:
Morgen (2 april) staat PH-BQK als KL827 ingepland voor AMS-KUL-SYD, vertrek vanaf AMS om 20:50 uur.
Denk ik voor het eerst een KLM pax toestel in Australië sinds maart/april 2001(?) toen AMS-SIN-SYD werd gevlogen.
(De blauwe vrachttoestellen zijn later nog geweest)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• el ix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-03 23:58
JeeEs schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:19:
Zojuist vloog de KDC-10 van de KLu op zo'n 400 meter hoogte over.
Die is een laag rondje over Schiphol en Rotterdam Airport aan het doen, zo te zien.
Kak, gemist! Een uur eerder stond ik nog langs de baan voor het jongere zusje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUazoJqp5EZDOeaozeXZxZyNhjw=/f/image/VDfkpwbeiP6ICjksNqn2qlJO.jpg
(stills uit video)

[ Voor 24% gewijzigd door el ix op 02-04-2020 13:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:28

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Ik weet niet of je vraag al beantwoord was, maar hier hadden we laatst 's nachts ook een kist die dit patroon vloog. Ik heb even het bijbehorende bedrijf opgezocht en een mail gestuurd met deze vraag er in.

Het blijkt dat ze LIDAR scanning gebruiken om een nieuwe hoogtekaart van NL te maken: https://www.ahn.nl/voortgang-ahn4-2020

Verder lurk ik hier af en toe alleen maar

[ Voor 3% gewijzigd door Spacecowboy op 02-04-2020 13:26 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
Ik weet dat ze 's nachts in winter nog wel eens inspectievluchten doen voor warmtenet om dan vanuit de lucht met warmtebeelden te kijken of er lekkages in de leidingen zitten. Daar wordt ook graag over geklaagd

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:35
Sand0rf schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:20:
Ik weet dat ze 's nachts in winter nog wel eens inspectievluchten doen voor warmtenet om dan vanuit de lucht met warmtebeelden te kijken of er lekkages in de leidingen zitten. Daar wordt ook graag over geklaagd
Het stond in alle kranten aangekondigd en wat kunnen mensen ook zeiken zeg, mijn God.................op 600 meter hoogte en een klein stil vliegtuigje. Ze zullen wel wat anders hebben gehoord. De buurman die Microsoft Flight Simulator speelde ofzo :P :P :P :P :P :P :P

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

aveenhuysen schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:35:
[...]

Het stond in alle kranten aangekondigd en wat kunnen mensen ook zeiken zeg, mijn God.................op 600 meter hoogte en een klein stil vliegtuigje. Ze zullen wel wat anders hebben gehoord. De buurman die Microsoft Flight Simulator speelde ofzo :P :P :P :P :P :P :P
Nee, het stond in alle kranten aangekondigd dus ze gingen zeiken. Ik weet zeker dat 90% dat vliegtuig niet gezien of gehoord heeft, maar wel gingen klagen want vliegbeweging 's nachts en dat mag niet. Gewoon op flightradar kijken en als hij overvliegt bellen "ik heb overlast!".

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 19:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Maasluip schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:46:
[...]
Nee, het stond in alle kranten aangekondigd dus ze gingen zeiken. Ik weet zeker dat 90% dat vliegtuig niet gezien of gehoord heeft, maar wel gingen klagen want vliegbeweging 's nachts en dat mag niet. Gewoon op flightradar kijken en als hij overvliegt bellen "ik heb overlast!".
Gewoon een keer aankondigen en flightradar de positie laten tonen terwijl het vliegtuig nooit opstijgt, heb je meteen een groot deel van de valse klagers te pakken. En als je dat een paar keer hard aan kunt tonen, heb je nooit meer last van ze, want hun klachten worden nooit meer serieus genomen, ook als ze per ongeluk wel een keer terecht zouden zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sand0rf
O dat is zeker wel eens gebeurt hier in Rotterdam. Eén van de vaste beroepsklagers bleek ook te hebben geklaagd over vluchten die waren geannuleerd. Ik weet niet wat ze er hier bij de DCMR (Milieudienst Rijnmond) mee hebben gedaan maar als ik had kunnen bepalen was dat adres direct alle recht tot klagen verloren.

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Sand0rf schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:55:
O dat is zeker wel eens gebeurt hier in Rotterdam. Eén van de vaste beroepsklagers bleek ook te hebben geklaagd over vluchten die waren geannuleerd. Ik weet niet wat ze er hier bij de DCMR (Milieudienst Rijnmond) mee hebben gedaan maar als ik had kunnen bepalen was dat adres direct alle recht tot klagen verloren.
Waarschijnlijk beboet wegens valse aangifte (en op de lijst gezet van klagers, die gewoon genegeerd kunnen worden en niet meer meetellen).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Laatst online: 09-09 20:28

Spacecowboy

XBL: Biggmans

aveenhuysen schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:35:
[...]

Dit was de OO-GPS, niet echt een "klein stil vliegtuigje", zeker niet 's nachts om 1:30, wanneer het doodstil is buiten. Maar ik snap dat het moet gebeuren, dus dan maar oordoppen in.
Maasluip schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:46:
[...]

Dat heb ik dan gemist. Bij mij was het eender andersom. Ik hoorde het vliegtuig en toen ging ik pas even kijken. Maar om hier nu een klacht voor in te dienen... Tsja, ook weer wat overdreven.

Ik heb een tijdje onder de wachtlus van schiphol gewoon, dan heb je pas echt vliegtuiggeluid. :P

[ Voor 37% gewijzigd door Spacecowboy op 02-04-2020 16:43 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Persoonlijk neem ik weinig vormen van ingediende geluidsoverlast terstond serieus; van overlast van buren tot vuurwerk en vliegverkeer tot geur. Namelijk kwestie van perceptie.
Klagers van vliegverkeer die automatische scripts gebruiken; tegenstanders van vuurwerk die overlast verklaren op de Afsluitdijk etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4458/26131681939_a16e8060a5_c.jpgB-6138 by Tynophotography (Martijn de Heer), on Flickr

China Southern is momenteel met een Airbus A380 onderweg vanuit Guangzhou naar Amsterdam: https://www.flightradar24.com/CSN307/244f9617

De maatschappij heeft de A380 heeft ingepland voor elke vrijdag t/m 1 mei.
Andere dagen komen ze niet naar Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:48
[URL="https://tweakers.net/i/494yiMZWxOf5OfuOtyJ3SNz8yJg=/f/image/NPgpIdH3AdJnHpbw3EEcoQCu.jpg",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVqEX2idxeWvAnZIhNqGY8-xU2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPgpIdH3AdJnHpbw3EEcoQCu.jpg?f=fotoalbum_large[/URL
Toch wel sneu om te zien hoeveel vliegtuigen er nu op de grond staan zeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Piet91 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:29:
Morgen (2 april) staat PH-BQK als KL827 ingepland voor AMS-KUL-SYD, vertrek vanaf AMS om 20:50 uur.
Denk ik voor het eerst een KLM pax toestel in Australië sinds maart/april 2001(?) toen AMS-SIN-SYD werd gevlogen.
(De blauwe vrachttoestellen zijn later nog geweest)
Zojuist vertrokken. Komt maandagochtend weer terug in Nederland.
Voor het eerst in 20 jaar een pax KLM toestel in Sydney.
Volgens Hart van Nederland volgen er nog 5 vluchten en volgens Menno Zwart mogelijk ook naar
Nieuw-Zeeland?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EUn1Ud9X0AEYOPm?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EUnxVBWXQAYvnR3?format=jpg&name=large
https://www.flightradar24.com/KLM827/244fbb5a

[ Voor 36% gewijzigd door Piet91 op 02-04-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:16:
[...]

Volgens Hart van Nederland volgen er nog 5 vluchten en volgens Menno Zwart mogelijk ook naar
Nieuw-Zeeland?
Het idee is nu (maar kan elk moment weer anders zijn) dat na 10 april KLM naar KUL vliegt en daar passagiers oppikt die Malaysian vanuit allerlei plekken in Australië en Nieuw-Zeeland aanvoert.

KLM gaat dus (voor nu) niet zelf op Nieuw-Zeeland vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fly-guy schreef op donderdag 2 april 2020 @ 22:40:
Het idee is nu (maar kan elk moment weer anders zijn) dat na 10 april KLM naar KUL vliegt en daar passagiers oppikt die Malaysian vanuit allerlei plekken in Australië en Nieuw-Zeeland aanvoert.

KLM gaat dus (voor nu) niet zelf op Nieuw-Zeeland vliegen.
Ja, dat las ik ook al her en der wat onduidelijk, sinds posten zijn er wat meer bronnen online gekomen die inderdaad zoiets aangeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
nieuws: Boeing 787 heeft reboot nodig om crashen van netwerkswitches te voork...
Boeing 787-vliegtuigen moeten iedere 51 dagen worden herstart om het tonen van misleidende data te voorkomen. Het besturingssysteem van de Boeing filtert na een tijd geen stale data meer weg, waardoor uiteindelijk de netwerkswitches kunnen falen.

Volgens de luchtwaardigheidsrichtlijn van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart stopt het besturingssysteemonderdeel dat stale data moet tegengaan nadat het 51 dagen continu ingeschakeld is geweest. Waarom dit gebeurt, schrijft het agentschap niet. Deze fout kan leiden tot onopgemerkte of onaangekondigde foutmeldingen en het falen van netwerkswitches van het common data network, kortweg CDN, van het vliegtuig.

Via dit CDN wordt veel kritieke data gecommuniceerd, zoals de hoogte, snelheid, oriëntatie en motorinformatie. Het falen van de stale data monitoring function kan ertoe leiden dat foutieve, kritieke vluchtdata wordt gecommuniceerd naar de piloten, zonder dat zij dit doorhebben. Daardoor worden de piloten beperkt in hun mogelijkheden om het vliegtuig veilig te besturen en te landen. De Amerikaanse luchtvaartdienst FAA raadt daarom aan om de Boeing 787-vliegtuigen iedere 51 dagen volledig uit te schakelen en weer op te starten.
Misschien kunnen ze de 787 hernoemen naar 787 Max? :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:35
Ben benieuwd of mijn pakketje ook met een van die KLM vluchten naar Nederland komt, die staat sinds maandag op 'International departure - enroute to Netherlands, SYDNEY NSW'

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 03-04-2020 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ach, het is al een paar jaar dat ze hem minstens elke 248 dagen moeten rebooten, dan is 51 dagen ook wel in te plannen.
Ik neem aan dat onderhoud wel vaker plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
FastFred schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:05:
Ben benieuwd of mijn pakketje ook met een van die KLM vluchten naar Nederland komt, die staat sinds maandag op 'International departure - enroute to Netherlands, SYDNEY NSW'
Vracht is wel waar, naast het terughalen van de mensen, erg veel aandacht op gevestigd is.

Wie weet, begin volgende week even kijken wat dan de status is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 18:59
Maasluip schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:25:
Ik neem aan dat onderhoud wel vaker plaatsvindt.
Ik weet niet of een volledige powerdown - reboot onderdeel van normaal onderhoud is. Het kan dus wel degelijk impact hebben....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmmbob schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:38:
[...]

Ik weet niet of een volledige powerdown - reboot onderdeel van normaal onderhoud is. Het kan dus wel degelijk impact hebben....
Nee, maar je kunt het in je onderhoud inplannen. Het is niet zo dat een vliegtuig 51 dagen non-stop onderweg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Las het nieuws gisteren op The Register, ook commentaar geleverd daar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:05

Garyu

WW

Zijn wel een paar issues met het artikel:
- het betreft niet het CDN of de switches zelf, maar het CCS (ik vermoed een bug in de driver voor de netwerkkaart)
- een data age validation die niet werkt is nog niet direct reden voor een probleem (het is een monitoring systeem dat niet meer werkt, dus zolang de data valide is, nog geen probleem)
- het vliegtuig moest volgens AD 2016-24-09 sowieso al minstens elke 22 dagen gereboot worden

Dus een heel groot effect gaat deze nieuwe AD neem ik aan niet hebben.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:31
Ben zeker geen Boeing fan, maar dacht dat een type Airbus eens in de drie weken moest worden opgestart voor een soortgelijke reden?

Edit: Heb dit ooit eens eerder gevraagd nav het updaten van software in de 737 MAX, maar hoe gaat zoiets in zijn werk?
Hebben vliegtuigen een soort OBD-2 poort als in een auto, stoppen ze daar een kabel in, koppelen aan een laptop en voila?

[ Voor 16% gewijzigd door Maarten_E op 03-04-2020 18:55 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Maar opzich wel een opmerkelijk fenomeen. Door alle veiligheidseisen is er een netwerk-systeem gebouwd dat als mij als leek minder goed lijkt te functioneren dan een standaard kantoornetwerk.
Nu zal daar goed over nagedacht zijn maar om de 3 weken je netwerk moeten resetten geeft mij geen betrouwbaar gevoel. En onbetrouwbaar staat in mijn woordenboek heel dicht bij onveilig. Heel dicht bij ... staat enkel een pijltje tussen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:42

MBV

@franssie Dat is het nadeel van de ontwikkelstandaarden in vliegtuigen (of veiligheidssystemen in het algemeen). Dit soort problemen is al 20 jaar geleden gefixt bij gewone PC's, omdat wanneer zo'n probleem zich voordoet, er iemand bij bijvoorbeeld Intel een fix schrijft voor de driver van de netwerkkaart. Pietje test hem, vindt het goed genoeg, en het werkt iets beter.
In de luchtvaart moet je 99,9999% zeker weten dat de netwerkkaart tijdens een vlucht niet uitvalt. Daarvoor voer je de test van 1 maand lang dagelijks verkeer op heel veel netwerkkaarten uit. Dat werkt goed genoeg voor 1 maand, geef instructie voor elke 2 weken herstarten, iedereen blij. Wanneer heb jij voor het laatst een week in de lucht gehangen?

Gevolg is dat die antieke driver met bekende bugs niet vervangen wordt: dan moet je weer een belachelijk dure test uitvoeren, en welk probleem los je er precies mee op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

MBV schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:22:
@franssie <> en welk probleem los je er precies mee op?
het onderliggende probleem, namelijk de ontwerpfout :+

En een stukje vertrouwen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

MBV schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:22:
@franssie Dat is het nadeel van de ontwikkelstandaarden in vliegtuigen (of veiligheidssystemen in het algemeen). Dit soort problemen is al 20 jaar geleden gefixt bij gewone PC's, omdat wanneer zo'n probleem zich voordoet, er iemand bij bijvoorbeeld Intel een fix schrijft voor de driver van de netwerkkaart. Pietje test hem, vindt het goed genoeg, en het werkt iets beter.
In de luchtvaart moet je 99,9999% zeker weten dat de netwerkkaart tijdens een vlucht niet uitvalt. Daarvoor voer je de test van 1 maand lang dagelijks verkeer op heel veel netwerkkaarten uit. Dat werkt goed genoeg voor 1 maand, geef instructie voor elke 2 weken herstarten, iedereen blij. Wanneer heb jij voor het laatst een week in de lucht gehangen?

Gevolg is dat die antieke driver met bekende bugs niet vervangen wordt: dan moet je weer een belachelijk dure test uitvoeren, en welk probleem los je er precies mee op?
Om software voor Dal A te qualificeren moet je 100% test coverage kunnen bewijzen. Ook voor deze netwerkdriver (als het dat is) zal dus een document bestaan waar precies in is beschreven welke requirements er aan zaten, welke regels code die requirement vervullen, een set aan testcases die testen dat doe code ook precies de requirement vervult en een bewijs dat er geen dead code in zit. Dat is ook de reden dat dit soort software bijna bug vrij is. Gemiddelde kantoor software (ook je netwerkkaart) heeft veel meer bugs. Maar bedenk ook dat ze veel minder pijn doen in een kantooromgeving? Je zou niet eens merken dat een monitorfunctie uitvalt na verloop van tijd. Misschien gaat er dan een jaar later bij een Sender iets mis, en heb je wat corrupte data. De kans is gewoon enorm klein. En dan moet je nog uitvinden dat een specifiek stukje software daar verantwoordelijk voor was? Waarschijnlijk reboot je de sender ipv de receiver, en ja, het probleem doet zich nu ook niet meer voor.

Aan de andere kant is dit soort netwerk spul wel even wat anders dan wat erin een kantooromgeving gebruikt wordt he. Jouw netwerkkaart garandeert geen specifieke worst case timing maar is geoptimaliseerd voor de average case. Daar heb je in een vliegtuig net niks aan. Iets simpels als TCP kom je bijvoorbeeld niet tegen op het CDN, vanwege het simpele feit dat het niet deterministisch is. De kritieke data loopt allemaal over UDP. Je zilt moeten bewijzen dat er geen situatie voor kan komen waar netwerkcongestie er toe leidt dat kritieke berichten te laat (of niet) aankomen. En dan zit je nog met de gegarandeerde in flight up time (availability) van het netwerk die zegt dat de kans op uitval kleiner moet zijn dan 1/10^-8 fouten per uur of iets dergelijks. Not to mention dat dat allemaal ook op 10km hoogte bij een redelijke hoeveelheid achtergrondstraling moet blijven werken, waardoor dingen als ECC en TMR opeens nogal belangrijk worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Maarten_E schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 18:52:
Hebben vliegtuigen een soort OBD-2 poort als in een auto, stoppen ze daar een kabel in, koppelen aan een laptop en voila?
Jep. Ik ben al de hele avond aan het zoeken naar een van mijn foto's, maar bij de F-35 (en andere vliegtuigen) gebeurt dat inderdaad met een laptop die met een kabeltje aan het vliegtuig gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Garyu schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:10:
[...]

Om software voor Dal A te qualificeren moet je 100% test coverage kunnen bewijzen.
Er is een goede reden om niet aan dat soort systemen te willen werken :+

Zonder dollen: ik weet best goed wat dat betekent, ben zelf embedded software developer (waarbij ik overigens nog nooit met dit soort systemen heb gewerkt, maar op de TU/e hebben ze wel een poging gedaan om me er bewust van te maken). Ik probeerde alleen uit te leggen waarom een kritisch systeem als een vliegtuig het in veel opzichten slechter doet dan je gewone PC.
En jij zegt: ze hebben 100% testcoverage, ik zeg: waarvan? Integer overflows? Heb je bewezen dat er geen proces is dat een te hoge load kan veroorzaken, waardoor een ander proces te laat is? Wat zijn de kritische systemen (737Max: 1 meer dan wat als kritisch systeem getest was)? 100% requirements coverage, code coverage, decision coverage? Er zijn al best wel eens vliegtuigen gecrasht dankzij systemen waarvan was bewezen dat de kans op fouten minder dan 10^-8 was...

Acties:
  • +4 Henk 'm!
British Airways heeft vandaag 5 747's naar Teruel gebracht. Hun toekomst is niet zeker; Tarmac Aerosave heeft het over in vliegwaardige staat opslaan, andere bronnen geven aan dat het hun laatste vluchten waren.
Een BA A320 heeft de crews terug naar Londen gebracht.
Dit is dan wel weer een geinige reactie. :+

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EUre2ouU0AAWKdm?format=jpg&name=medium
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EUrmtUoUUAIv5za?format=jpg&name=medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

MBV schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:29:
[...]

Er is een goede reden om niet aan dat soort systemen te willen werken :+
:o
Zonder dollen: ik weet best goed wat dat betekent, ben zelf embedded software developer (waarbij ik overigens nog nooit met dit soort systemen heb gewerkt, maar op de TU/e hebben ze wel een poging gedaan om me er bewust van te maken). Ik probeerde alleen uit te leggen waarom een kritisch systeem als een vliegtuig het in veel opzichten slechter doet dan je gewone PC.
Ik noem het niet slechter, maar betrouwbaarder ;). Vergelijk het met huis-tuin-en-keuken-software, daar heb je voor productieve omgevingen vaak ook een "long term support" versie.
En jij zegt: ze hebben 100% testcoverage, ik zeg: waarvan? Integer overflows? Heb je bewezen dat er geen proces is dat een te hoge load kan veroorzaken, waardoor een ander proces te laat is?
Inderdaad zowel als ook. Je zult statement, branch en expression coverage. Normaal gesproken worden overflows getest zolang daarvoor ook requirements bestaan. Ik neem aan dat hier ergens zo'n requirement gemist is, en dat in een (verplichte, gedetailleerde en gedocumenteerde) code / peer review ook niet opgevallen is.
Worst case execution time wordt uiteraard ook uitgerekend, zodat je kan garanderen dat processen elkaar ook niet beinvloeden. Dit is op moderne CPUs overigens niet/nauwelijks te doen, waardoor die in vliegtuigen dan ook niet gebruikt (mogen) worden.
Wat zijn de kritische systemen (737Max: 1 meer dan wat als kritisch systeem getest was)? 100% requirements coverage, code coverage, decision coverage? Er zijn al best wel eens vliegtuigen gecrasht dankzij systemen waarvan was bewezen dat de kans op fouten minder dan 10^-8 was...
Het probleem in de 737Max lag niet in den software zelf, maar in het systeemconcept zelf. Dan kan je nog zo'n goede software bouwen, als de systeemarchitectuur al niet klopt, dan kan de software natuurlijk nog steeds perfect volgens de specificatie werken en het vliegtuig alsnog neerstorten natuurlijk. Het systeem blijft zo zwak als de zwakste schakel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht iemand morgen een frisse neus willen gaan halen... Je kunt in 1 uur tijdsbestek 2x een MD-11F zien op Schiphol!
(Via Scramble)

1ste MD11F ETA 0925 ETD 1300 -N799JN
2e MD11F ETA 1015 ETD 1400 - N513SN

Worden waarschijnlijk op het het Romeo platform geparkeerd.

@Piet91, jij weet vast wel op te rakelen wanneer dit voor het laatst was. Ik zou zelf gokken dat het wellicht nog met de Martinair MD-11F',s was. En anders tijdens de farewell flights van de KLM MD-11.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 15:09:
Mocht iemand morgen een frisse neus willen gaan halen... Je kunt in 1 uur tijdsbestek 2x een MD-11F zien op Schiphol!
(Via Scramble)

1ste MD11F ETA 0925 ETD 1300 -N799JN
2e MD11F ETA 1015 ETD 1400 - N513SN

Worden waarschijnlijk op het het Romeo platform geparkeerd.

@Piet91, jij weet vast wel op te rakelen wanneer dit voor het laatst was. Ik zou zelf gokken dat het wellicht nog met de Martinair MD-11F',s was. En anders tijdens de farewell flights van de KLM MD-11.
De laatste keer dat er gelijktijdig 2 MD-11's waren op Schiphol?
Dat moet inderdaad met de laatste Martinair MD-11F's zijn geweest en wel eind juni/begin juli 2016.
De een-na-laatste Martinair (PH-MCU) kwam 20 juni 's avonds voor het laatst aan op Schiphol en vloog voorgoed weg op 1 juli 2016 via Miami naar Victorville.
De laatste (PH-MCP) landde op 27 juni voor het laatste op Schiphol en vertrok op 8 juli via Miami naar Mojave. Afhankelijk van de laatste commerciële vluchten van -MCP was het dus eind juni/begin juli 2016 dat er voor het laatste 2 MD-11's op Schiphol stonden.
2 maand later kwam Western Global Airlines nog 2 maal met de MD-11 naar Amsterdam, maar niet tegelijkertijd aanwezig.

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5649/22750598605_21a24ff653_c.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 04-04-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Je beschrijft zelf de hoeveelheid tests die nodig zijn. Gevolg is dat je 90% van de tijd bezig bent om te bewijzen dat iets werkt, in plaats van iets werkends opleveren. En ik denk dat de laatste 80% van die testen in 99,9% van de gevallen niks meer vindt. Niet mijn hobby.
[...]
Ik noem het niet slechter, maar betrouwbaarder ;). Vergelijk het met huis-tuin-en-keuken-software, daar heb je voor productieve omgevingen vaak ook een "long term support" versie.
Ja, de LTS versie van Ubuntu wordt wel 10 jaar ondersteund, da's heel lang. Hoelang moet de Boeing-software werken? ;)
[...]
Het probleem in de 737Max lag niet in den software zelf, maar in het systeemconcept zelf. Dan kan je nog zo'n goede software bouwen, als de systeemarchitectuur al niet klopt, dan kan de software natuurlijk nog steeds perfect volgens de specificatie werken en het vliegtuig alsnog neerstorten natuurlijk. Het systeem blijft zo zwak als de zwakste schakel.
De 737Max noemde ik als geintje. Het systeem wat nu voor de crashes heeft gezorgd was bewust onveilig gemaakt: als ze gebruik hadden gemaakt van de 2e sensor voor validatie, was het vanzelf een kritiek systeem geworden, en dat was te duur. Juist omdat kritieke systemen tot een bizar niveau getest moeten worden.

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 04-04-2020 21:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Afgelopen vrijdag maakte 9V-SCP voor Singapore Airlines haar eerste vlucht vanaf Charleston.
Het is de 1000e Boeing 787.
In oktober 1993 namen ze ook de 1000e gebouwde 747 in ontvangst.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EUtvcQiXgAE5CNy?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EUtl1ZoX0AAZVeN?format=jpg&name=medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Piet91 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:16:
[...]

Nieuw-Zeeland?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.flightradar24.com/KLM827/244fbb5a
Hoe zit dat met de crew? Heb je niet vlieguren nodig op die route? Of zullen ze daar een uitzondering voor gemaakt hebben? Of hebben ze een crew gehuurd die wel vliegt op die route normaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Erapaz schreef op zondag 5 april 2020 @ 09:15:
[...]

Hoe zit dat met de crew? Heb je niet vlieguren nodig op die route? Of zullen ze daar een uitzondering voor gemaakt hebben? Of hebben ze een crew gehuurd die wel vliegt op die route normaal?
Het toestel heeft 1,5 dag in KUL gestaan voor het naar SYD vloog. Zodat de crew rust had.
In SYD heeft het ook 1,5 dag aan de grond gestaan.
En is nu weer opweg naar KUL.

De crew heeft dus voldoende rust gehad tussen de vluchten door. Er is geen extra crew mee.
Er zijn ook lijndiensten waarop crew een 24u stop heeft. Bijv. Delhi.

Voor de vliegers is het routine op zo een vlucht.
Tijdens de vlucht zitten er altijd 2 op de stoel. De 3e vlieger heeft dan rust. Dit rouleren ze op basis van een schema. Meestal om de 2-3u (afhankelijk van de lengte van de vlucht) een wissel. En het kan zijn dat er een extra 4e vlieger mee is voor extra roulatie/rust voor de andere vliegers.

Voor de cabine is het op de heenreis rustig, aangezien ze leeg die kant op zijn gegaan.
Terug hebben ze wel hun normale werk.

Onlangs is er ook een vergelijkbare vlucht naar Lima geweest. Leeg heen, 1,5 dag rust en vol terug.

Zou AMS-KUL-SYD een lijndienst zijn, dan zou in KUL een andere crew het toestel naar SYD brengen.
In SYD zou een 3e crew weer naar KUL vliegen.
Een 4e crew zou dan weer KUL-AMS vliegen.

De crews hebben langere rust dan nu bij deze 1x vlucht, meestal 48u.
En aangezien er dan dagelijks een vlucht is, kun je een roulatie schema hebben met deze crews.

Het toestel vliegt dan meer dan dat het aan de grond staat (wat je ook wil als airline). Dat het nu dus anders gaat is een uitzondering.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2020 09:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Erapaz schreef op zondag 5 april 2020 @ 09:15:
[...]

Je hoeft een route niet eerder gevlogen te hebben om 'm te vliegen, afhankelijk van de route en/of vliegvelden.

Als het gaat om niet complexe routes (bijvoorbeeld niet over de Himalaya) is zelf studie voldoende. Ook voor vliegvelden die weinig bijzonders hebben.

Mochten de route of (uitwijk) vliegvelden wel als complex aangewezen zijn (bijvoorbeeld London city), dan is ofwel meevliegen met iemand die wel ervaring heeft, of een simulator beurt nodig.

Deze vlucht is weinig complex, het nieuwe is immers het laatste stukje waar weinig bijzonders aan de hand is.
Van te voren de route en vliegvelden bestuderen is voldoende en is de crew extra gebriefd voor vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:02

Bestla

Kvinne

Fly-guy schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:22:
[...]

Je hoeft een route niet eerder gevlogen te hebben om 'm te vliegen, afhankelijk van de route en/of vliegvelden.

Als het gaat om niet complexe routes (bijvoorbeeld niet over de Himalaya) is zelf studie voldoende. Ook voor vliegvelden die weinig bijzonders hebben.

Mochten de route of (uitwijk) vliegvelden wel als complex aangewezen zijn (bijvoorbeeld London city), dan is ofwel meevliegen met iemand die wel ervaring heeft, of een simulator beurt nodig.

Deze vlucht is weinig complex, het nieuwe is immers het laatste stukje waar weinig bijzonders aan de hand is.
Van te voren de route en vliegvelden bestuderen is voldoende en is de crew extra gebriefd voor vertrek.
London City heb ik een paar keer gedaan in de full motion sim op Lelystad. Daar landen met de 737 gaat precies. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickXX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-12-2022
@Fly-guy Hoe is deze periode nu voor piloten? Worden de beperkte hoeveelheid vluchten over de piloten verdeeld of vliegen een aantal full-time en heeft de rest verlof?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
RickXX schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:53:
@Fly-guy Hoe is deze periode nu voor piloten? Worden de beperkte hoeveelheid vluchten over de piloten verdeeld of vliegen een aantal full-time en heeft de rest verlof?
Tenzij je op de 777/787/Europa vliegt, zit je thuis. (A330 en 747 dus).
De rest van de vluchten wordt verdeeld.

Intern bij KLM zijn er wel wat andere baantjes waarvoor je je op kan geven, maar niet genoeg voor iedereen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Boeing legt het werk voor onbepaalde tijd stil.
Boeing will continue indefinitely its shutdown of local factory operations rather than re-opening Wednesday as planned, it told Washington state employees Sunday via email.

“Boeing is extending the temporary suspension of operations at all Puget Sound area and Moses Lake sites until further notice,” the company told employees.

Boeing has about roughly 70,000 employees in the state. The decision affects about 30,000 of them, mostly production workers.
Oorspronkelijk lag de productie van vliegtuigen voor twee weken stil, maar dat is nu dus voor onbepaalde tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 05-04-2020 22:58 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Vraagje uit interesse, gisteren kwam er een Cessna nogal laag over. Gezien ik nog weleens met m'n drone vlieg en dan uiteraard max 120 meter hoogte aanhoud was ik toch wel benieuwd hoe laag deze vliegt.
Hoogte inschatten van de grond gaat vrij lastig, gelukkig zat deze een stuk hoger, namelijk 700-750ft, omgerekend ca. 210 - 230 meter. Maar mag dat wel in de bebouwde kom, ik dacht altijd minimaal 1000ft?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hy3STY3/IMG-5047.png

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sand0rf
Die hoogte op de Flightradar24 (en de andere tracking sites) wordt vanuit de transponder meegestuurd. Als deze in mode-A of mode-c staat stuurt deze ook de hoogte mee. De hoogte die wordt meegestuurd is op basis van de standaard atmosfeer met een luchtdruk van 1013 hPa. (Elke hoogtemeter wordt op basis van een afname van de luchtdruk met de hoogte waarbij een standaard afname van 1 hPa per 27 voet (8.2 m) wordt gebruikt.) De luchtdruk is alleen zelden 1013 hPa en de daadwerkelijke hoogte waarop het vliegtuig vliegt is dus waarschijnlijk anders, de heersende luchtdruk kan namelijk worden ingesteld op de hoogtemeter die de piloot gebruikt. Bij de systemen van de luchtverkeersleiding wordt er een correctie op de waarde gedaan en wordt deze terug gerekend naar de heersende luchtdruk om zo de juiste hoogte op het radarscherm te tonen. Flightradar24 doet dat niet (goed).

Of deze piloot is smokkelt een beetje, ik kom zelf onbewust ook wel eens op 900 voet. Zeker als ik onder laagvliegend groot verkeer heen moet. Die zitten dan namelijk maar 300 meter boven me en dan kan je (veel) last hebben van turbulentie die achter zo'n vliegtuig tevoorschijn komt.

[ Voor 14% gewijzigd door Sand0rf op 06-04-2020 08:08 ]

/post

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:38

Freak187

geen

Hmmbob schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:16:
[...]

Jep. Ik ben al de hele avond aan het zoeken naar een van mijn foto's, maar bij de F-35 (en andere vliegtuigen) gebeurt dat inderdaad met een laptop die met een kabeltje aan het vliegtuig gaat.
Bij Boeing comercial vliegtuigen is dit eigenlijk pas sinds de B787 het geval. Bij de voorgaande Boeing modellen heeft iedere functionaliteit (avionics/entertainment/flight control systems) een eigen box met een dataload functie op de box zelf. Bij de B787 zijn alle (op wat VHF radios etc na) individuele boxen vervangen door een centrale computer en file server. Dan kun je alles vanuit de cockpit doen. Op vroegere Boeing modellen moet je ook fysiek de E&E ruimte inkruipen om boxen te resetten, bij de B787 kan dat eindelijk via de maintenance laptop op afstand gedaan worden...

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:02

Bestla

Kvinne

Gisteren kwam een in V formatie vliegend een 5 tal historische vliegtuigen over. 16.00 uur/ 16.45 uur ongeveer . Vliegend over Woubrugge in noordoostelijke richting .

Het middelste toestel was waarschijnlijk een Amerikaanse Mustang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

Cheesy schreef op maandag 6 april 2020 @ 07:59:
Vraagje uit interesse, gisteren kwam er een Cessna nogal laag over. Gezien ik nog weleens met m'n drone vlieg en dan uiteraard max 120 meter hoogte aanhoud was ik toch wel benieuwd hoe laag deze vliegt.
Ik neem aan dat je daar aaneengesloten bebouwing hebt en dus sowieso niet met je drone mag vliegen?

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Sandyman538 schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:37:
[...]

Ik neem aan dat je daar aaneengesloten bebouwing hebt en dus sowieso niet met je drone mag vliegen?
Goed opgelet (y)
Ik woon aan de rand van het dorp en deels naast een groot braakliggend terrein dus dat levert gelukkig geen problemen op.
Het screenshotje van Flightradar was niet boven mijn woning.

De drone betreft overigens een Mavic Mini (249 gram). Als ik het goed onthouden heb mag die (onder voorwaarden) vanaf 1 juli wel boven bebouwing vliegen (subcategorie A1)

Dank voor je duidelijke antwoord, @Sand0rf !

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 06-04-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:23
@Cheesy check je ook braaf de notams of dat militaire gebied niet geactiveerd is? Of val je er net buiten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Bobmeister schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:09:
@Cheesy check je ook braaf de notams of dat militaire gebied niet geactiveerd is? Of val je er net buiten? :P
Amateurs hoeven notams niet te checken, maar ik doe het inderdaad wel.
Ik val inderdaad in TRA83 (Ginkelse Heide). Heb echter nog nooit gezien dat deze geactiveerd is, en in het weekend wordt deze sowieso niet gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Cheesy schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:13:
[...]

Ik val inderdaad in TRA83 (Ginkelse Heide). Heb echter nog nooit gezien dat deze geactiveerd is, en in het weekend wordt deze sowieso niet gebruikt.
Leuk, laagvliegende slagroomkloppers op de hei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Cheesy schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:13:
[...]

Waar kan ik vinden dat recreatieve drone gebruikers NOTAMs niet hoeven te checken? Als ik deze website van IL&T lees dan wordt er wél geacht rekening mee te houden. In de wet modelvliegen zie ik zo snel niet een uitzondering staan.

Ik denk dat je wel wat uit te leggen hebt als je daar vliegt en een Chinook in z'n motor vliegt. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Bobmeister schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:28:
[...]

Waar kan ik vinden dat recreatieve drone gebruikers NOTAMs niet hoeven te checken? Als ik deze website van IL&T lees dan wordt er wél geacht rekening mee te houden. In de wet modelvliegen zie ik zo snel niet een uitzondering staan.

Ik denk dat je wel wat uit te leggen hebt als je daar vliegt en een Chinook in z'n motor vliegt. }:O
Heb inderdaad al heel wat discussie hierover gelezen. Die website van ilent lijkt nieuw te zijn, kan 'm ook niet vinden in archive.org. Prima wat mij betreft die opheldering, maar dan komen we bij de volgende stap en dat is informatievoorziening voor amateurs. Blijft elke keer weer een spanningsveld ontstaan ;)
Dan ben je inderdaad een koe. Op de meeste no fly maps staat die TRA gewoon aangegeven dus veel duidelijker kan het niet.

https://www.dronewatch.nl...dronepiloot-mee-te-maken/
https://www.dronepilots.n...ry-reserved-airspace.885/
Recreatieve dronevliegers hoeven zich volgens de Regeling modelvliegen niet op de hoogte te stellen van NOTAMs voordat ze met hun drone gaan vliegen.

[ Voor 15% gewijzigd door Cheesy op 06-04-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Op't moment nog een MD-11 onderweg naar schiphol, land met een kleine 25 minuten:

https://www.flightradar24.com/WGN5086/24531598

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:21:
[...]

Leuk, laagvliegende slagroomkloppers op de hei!
Ze horen je ;) Ook buiten de TRA komen ze op 0ft voorbij :+

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WnbGYsX/2020-04-06-11-11-37-Window.png
Maar even serieus, ze vlogen (waren er 2) wel echt heel laag. Kwamen net ook al 2 F16's voorbij.
Ik zit wel 1e rangs vandaag 8)

[ Voor 16% gewijzigd door Cheesy op 06-04-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:41
Freak187 schreef op maandag 6 april 2020 @ 08:55:
[...]

Bij Boeing comercial vliegtuigen is dit eigenlijk pas sinds de B787 het geval. Bij de voorgaande Boeing modellen heeft iedere functionaliteit (avionics/entertainment/flight control systems) een eigen box met een dataload functie op de box zelf. Bij de B787 zijn alle (op wat VHF radios etc na) individuele boxen vervangen door een centrale computer en file server. Dan kun je alles vanuit de cockpit doen. Op vroegere Boeing modellen moet je ook fysiek de E&E ruimte inkruipen om boxen te resetten, bij de B787 kan dat eindelijk via de maintenance laptop op afstand gedaan worden...
Ook in de B777 kun je veel software laden vanuit de cockpit via de MAT. Niet alles maar wel veel. Daarnaast kun je veel nog resetten vanuit de Cockpit. Bij de 787 is dit inderdaad veel verder door gevoerd. Daar kun je alle software vanuit de cockpit laden. Het op afstand laden is meer dat de software gestaged wordt waarna iemand (technische dienst) in de cockpit de daadwerkelijke software load uitvoert. Het resetten in de 787 gebeurt Inderdaad voornamelijk in de cockpit op een aantal uitzonderingen na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:35
Fly-guy schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:08:
[...]

Tenzij je op de 777/787/Europa vliegt, zit je thuis. (A330 en 747 dus).
De rest van de vluchten wordt verdeeld.

Intern bij KLM zijn er wel wat andere baantjes waarvoor je je op kan geven, maar niet genoeg voor iedereen.
Dus jij hebt vakantie nu? :+ Op cursussen, trainingen na?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
Die heb ik net ook gevonden, maar ik kan nergens in de regeling modelvliegen vinden dat je je niet op de hoogte hoeft te stellen. Ook in de oude versies staat het niet?

Ik denk dat het een broodje aap verhaal is dat recreatieve vliegers zich niet hoeven te informeren over de NOTAMs. Dat het voor een 'amateur' niet makkelijk is om de NOTAMs te vinden en te lezen begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Bobmeister schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:42:
[...]
Die heb ik net ook gevonden, maar ik kan nergens in de regeling modelvliegen vinden dat je je niet op de hoogte hoeft te stellen. Ook in de oude versies staat het niet?

Ik denk dat het een broodje aap verhaal is dat recreatieve vliegers zich niet hoeven te informeren over de NOTAMs. Dat het voor een 'amateur' niet makkelijk is om de NOTAMs te vinden en te lezen begrijp ik.
Zoek anders eens op de verplichting (vind je waarschijnlijk ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 23:58
De vraag is of je vanuit juridisch perspectief een dergelijke verplichting nodig hebt. In artikel 2 lid 5 van de Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2018 staat:
Behoudens toestemming van MilATCC Schiphol is burgerluchtverkeer verboden in de volgende gebieden gedurende de dagen en tijden die telkens per NOTAM worden bekendgemaakt:
(...)
Als je in een van die gebieden vliegt, zoals EHTRA 83 (Ginkel), terwijl dat op dat moment niet mocht, lijkt "sorry, ik wist het niet" me niet genoeg om aan veroordeling te ontkomen.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bestla schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:26:
Gisteren kwam een in V formatie vliegend een 5 tal historische vliegtuigen over. 16.00 uur/ 16.45 uur ongeveer . Vliegend over Woubrugge in noordoostelijke richting .

Ik kan er weinig/niets over vinden, behalve dat deze rond die tijd ook overkwam:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7015/6744312827_ced787b195_c.jpgN13FY_11aug07EBDT by Bert Visser, on Flickr

Een North American AT-6A Texan uit 1941.

EDIT:
Nope, geen van allen gevlogen de laatste tijd.

[ Voor 15% gewijzigd door Piet91 op 06-04-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Bestla schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:26:

KLu Historische vlucht?

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 06-04-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:38

Freak187

geen

chippie777 schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:36:
[...]

Ook in de B777 kun je veel software laden vanuit de cockpit via de MAT. Niet alles maar wel veel. Daarnaast kun je veel nog resetten vanuit de Cockpit. Bij de 787 is dit inderdaad veel verder door gevoerd. Daar kun je alle software vanuit de cockpit laden. Het op afstand laden is meer dat de software gestaged wordt waarna iemand (technische dienst) in de cockpit de daadwerkelijke software load uitvoert. Het resetten in de 787 gebeurt Inderdaad voornamelijk in de cockpit op een aantal uitzonderingen na.
Bij de B787 heeft Boeing dat hele digitale systeem sub-contracted aan UTAS. Eigenlijk is de B787 voor het grootste deel geen Boeing... en dat heeft ze pijn gekost want in het begin moesten van overal en nergens software updates komen waar Boeing geen invloed op had... :F
En de systemen gaven constant foutmeldingen waar een vliegtuig niet mee wegkon (non dispatchable), dus vertraging.
Kan me een monster update herinneren waarbij iemand van UTAS langskwam om een update op een vliegtuig te installeren die er vervolgens 12 uur (!!!) mee bezig was. En in die 12 uur mocht je niks anders aan het toestel doen, want dat verstoorde de update... en 12 uur grondtijd voor vliegtuigen is al moeilijk genoeg...

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
FastFred schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:40:
[...]

Dus jij hebt vakantie nu? :+ Op cursussen, trainingen na?
We vallen onder de NOW regeling, dus betaald thuis zitten. Binnenkort mijn halfjaarlijkse examen in de sim en dat is het dan weer.
Vliegdienst was (en is) vrij druk met het hoe en wat met de repatriëringsvluchten, maar is nu ook aan het uitzoeken of er ander werk kunnen doen (wat er nog is) en of er digitaal cursussen, refreshers, e.d. gegeven kunnen worden.
Daarnaast is het een dingetje dat we wel "current" moeten blijven, mochten we ooit nog gaan vliegen, dan is het leuk als iedereen nog wat routine heeft...

Vakantie dus niet, al zijn we aan het regelen dat iedereen inderdaad nu al hun vakantiedagen opneemt, om zo het bedrijf weer een beetje te helpen (die dagen blijken als schuld op papier te staan, wat weer nadelig is bij eventuele nieuwe leningen). En dan is het wel letterlijk vakantie dus.

Wat het ook is, is K%t met hoofdletter K...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vliegen was in 2019 veiliger vergeleken met de jaren daarvoor. Vorig jaar vonden er 53 ongelukken plaats met commerciële passagiers- en vrachtvliegtuigen, waarvan acht fatale. In totaal vielen er 240 doden in 2019.

Van 2014 tot en met 2018 vonden er elk jaar gemiddeld 63 vliegtuigongelukken plaats, waarbij per jaar gemiddeld 303 doden vielen. Waar in die jaren er gemiddeld 1,56 ongelukken per miljoen vluchten plaatsvonden, was dit cijfer vorig jaar gedaald tot 1,13 ongelukken per miljoen vluchten. Dat blijkt uit jaarstatistieken van wereldluchtvaartorganisatie IATA.

Vorig jaar begon slecht, met crashes bij onder andere Atlas Air, Aeroflot en Ethiopian Airlines. Laatstgenoemde crash was de aanleiding voor een wereldwijd vliegverbod met de Boeing 737 MAX. Naar mate 2019 vorderde vonden er echter minder fatale vliegtuigongelukken plaats.

Het jaar was daardoor een stuk veiliger dan 2018, toen er 523 doden vielen bij verschillende grote vliegrampen, onder andere met vluchten van Saratov Airlines, Iran Aseman Airlines, US-Bangla Airlines, Cubana, Ju-Air en Lion Air. In 2017 vielen er overigens ‘maar’ 19 doden.

“Gebaseerd op de statistieken, kon een passagier in 2019 gemiddeld 535 jaar lang elke dag een vlucht nemen zonder daarbij een fataal ongeval mee te maken”, aldus Alexandre de Juniac, CEO van IATA. “Toch blijft elk incident er een te veel. We moeten er alles aan doen om de luchtvaart nog veiliger te maken.”

Statistisch gezien zijn Europa, het Midden-Oosten en Noord-Amerika de veiligste regio’s. Afrika blijft net als de jaren ervoor de onveiligste regio. Ook gebeuren er relatief veel ongelukken in het Gemenebest van Onafhankelijke Staten, waartoe veel voormalige Sovjetstaten behoren.

De wereldluchtvaartorganisatie houdt bij de berekening van de cijfers alleen rekening met commerciële passagiers- of vrachtvluchten. Burgerdoden bij ongelukken met kleine jetvliegtuigen, militaire toestellen of met testvluchten worden niet meegenomen in de statistieken, evenals doden op de grond.
Bron: 2019 was een relatief veilig luchtvaartjaar

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 20:53

gws24

Thinking is hard!

@wildhagen Is ook alleen maar omdat de max niet meer mag vliegen :+

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Er is momenteel een slachting gaande bij het Mexicaanse Interjet. Leasemaatschappijen nemen massaal hun A320 vliegtuigen in beslag:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CbzCy0c/Interjet-1.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5vf74yF/Interjet-2.png

https://www.skyliner-aviation.de/regdb.main?LC=nav4

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
XWB schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:02:
Er is momenteel een slachting gaande bij het Mexicaanse Interjet. Leasemaatschappijen nemen massaal hun A320 vliegtuigen in beslag:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het rommelt al dik een maand bij die club, corona heeft het allemaal wat versneld..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

XWB schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:02:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus er zijn dan 14 A320 toestellen te leasen voor een andere maatschappij. Die raakt de leasemaatschappij wel kwijt denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

franssie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 00:21:
[...]
Dus er zijn dan 14 A320 toestellen te leasen voor een andere maatschappij. Die raakt de leasemaatschappij wel kwijt denk ik.
Pas als de Corona-crisis voorbij is, tot die tijd ligt de luchtvaart op z'n gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Freee!! schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 00:31:
[...]

Pas als de Corona-crisis voorbij is, tot die tijd ligt de luchtvaart op z'n gat.
Vanzelfsprekend.

Ik denk dat ik vandaag op mijn piaware meer recreatief verkeer zag dan commercieel. Rare tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Als het dan toch rustig is in de lucht, doe je toch een extra rondje :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJdMFdA27Rc9BHFBL7VhrFT7n7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/plV1t4q7vPyxWVLsuMpH0QIw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 10:48
Magic6399 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:28:
Als het dan toch rustig is in de lucht, doe je toch een extra rondje :p

[Afbeelding]
Die zat veel te hoog en te snel. Op 6nm schuin voor de baan op 3500 voet, snelheid 230kts en een daalsnelheid van 3000fpm kun je niet echt een stable approach noemen :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AM0n9gEbUiOcKF0u4zOqhrE1Hxc=/f/image/30SoZNPQi3vubgZatd8TCDTB.png

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
En zo op het oog lijkt hij sowieso initieel opgelijnd voor een andere baan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
https://www.airlive.net/b...tly-get-rid-of-42-planes/
Lufthansa neemt van de volgende vliegtuigen direct en permanent afscheid:
  • 6 Airbus A380s
  • 7 Airbus A340-600s
  • 3 Airbus A340-300s (Lufthansa Cityline)
  • 5 Boeing 747-400s
  • 11 Airbus A320s
  • 10 Airbus A320s (Eurowings)
Denk dat er na de crisis bijzonder weinig 747's, 340's en A380s (anders dan Emirates) rondvliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Benieuwd wat Lufthansa met zijn 777X bestelling gaat doen. Die toestellen zijn qua capaciteit net zo groot als de 747-400.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
@XWB Denk dat de A380/A340/B747 ook worden afgestoten ivm mileu en verbruiksredenen (hoewel de olieprijs laag is). Dus denk dat de 777x wel doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
PolarBear schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:00:
@XWB Denk dat de A380/A340/B747 ook worden afgestoten ivm mileu en verbruiksredenen (hoewel de olieprijs laag is). Dus denk dat de 777x wel doorgaan.
Het staat er: "The decision to phase out seven A340-600s and five Boeing 747-400s was taken based on the environmental as well as economic disadvantages of these aircraft types"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

PolarBear schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:54:
<>
Denk dat er na de crisis bijzonder weinig <> A380s (anders dan Emirates) rondvliegen.
Niets is onmogelijk, businesscase van de A380 was ooit om spoke-hub(-hub)-spoke verbindingen mogelijk te maken. Als de luchtvaart echt langere tijd in een dip zit zou de A380 juist wel eens een rol kunnen gaan spelen (met een forse seatpitch etc) omdat alle directe lange afstandsvluchten vluchten dan minder snel rendabel te krijgen zijn.

Het blijft koffidik kijken. Ik denk niet dat ze de productie zullen opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
De 787 en A350 hebben dunnere point-to-point routes al meer rendabel gemaakt, denk eerder dat de A321LR super populair gaat worden de komende jaren dan een renaissance van de A380.

Emirates zal er nog wel even mee blijven doorvliegen (simpelweg omdat bijna de helft van de vloot A380 is, dat heb je niet zomaar vervangen tenzij je tweedehands gaat). BA vliegt er nog wel even mee maar voor de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Die 6 Lufthansa A380's waren overigens al gepland om in 2022 met pensioen te gaan, dus er is hoogstens sprake van een versnelde uitfasering.
PolarBear schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:00:
Lufthansa heeft vorige week aangegeven dat ze na de crisis met een kleinere vloot verder willen, daar past een 777X dan niet echt in. De eerste levering die voor 2021 gepland stond zie ik niet snel gebeuren, tenzij de vraag naar vliegtickets weer snel toeneemt (maar IATA verwacht dat de luchtvaartsector pas in 2022-23 terug op het oude niveau zal zitten).
PolarBear schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:35:
Emirates zal er nog wel even mee blijven doorvliegen (simpelweg omdat bijna de helft van de vloot A380 is, dat heb je niet zomaar vervangen tenzij je tweedehands gaat). BA vliegt er nog wel even mee maar voor de rest.
Vergeet Qantas niet. Die hebben net de helft van hun vloot voorzien van een compleet nieuwe cabin, dus het is aannemelijk dat ze in elk geval met die helft verder gaan.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 10:48
Benieuwd hoe lang Lufthansa haar 747-800s nog in de lucht kan/wil houden. Die toestellen zijn relatief nieuw maar moeten het ook afleggen tegen de twins. Zal er vanaf hangen hoe (snel) de luchtvaartsector weer opkrabbelt na deze crisis. Denk dat de 747-800s pas als laatste weer ingezet zullen worden.

Nu het er naar uitziet dat overheden de airlines en masse moeten redden zal er ongetwijfeld eindelijk ook een vorm van belasting en accijnzen geheven gaan worden. Dat maakt de business case voor Emirates met al die gas guzzlers er ook niet beter op.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
PolarBear schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:35:
De 787 en A350 hebben dunnere point-to-point routes al meer rendabel gemaakt, denk eerder dat de A321LR super populair gaat worden de komende jaren dan een renaissance van de A380.

Point to point vereist wel een grote stroom reizigers, anders kun je beter weer hub en spoke gaan doen.
En laat het aantal reizigers nu waarschijnlijk vrij laag zijn de komende tijd (jaar/jaren?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Vanaf vandaag is het 2e KLM 747 boek te bestellen: https://klm747.nl/product/boek-2-747-queen-of-the-skies/

Afbeeldingslocatie: https://klm747.nl/wp-content/uploads/2020/03/747-190-e1586343864767.jpg

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Ben er trots op dat ik ook hier weer aan mee heb mogen werken door belangeloos een hele set foto's aan te leveren. :)

De opbrengst van het boek is bestemd voor de Stichting Wings of Support, een onafhankelijk, particulier initiatief van medewerkers van KLM en Martinair dat ervoor zorgt dat kinderen op de bestemmingen waar deze maatschappijen op vliegen, worden geholpen door middel van het faciliteren van onderwijs, opvang en medische hulp.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2020 10:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

https://www.telegraaf.nl/...ziekenhuis-te-bevoorraden

Voor wie zo van dit antieke nostalsgische vliegtuig houdt: 747 KLM gaat weer vliegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:12:

Voor wie zo van dit antieke nostalsgische vliegtuig houdt: 747 KLM gaat weer vliegen
Het boek is gelukkig nog niet gedrukt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Cheesy op 09-04-2020 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

franssie schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:12:

Betaalmuur van de Televaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Laatst online: 09:40

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Lijkt er langzaam op dat Avianca problemen gaat krijgen als je kijkt naar de 2019 bonds. nog maar $0.30

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrsar
  • Laatst online: 09:40

mrsar

waar een sar is,is een wodka

is dat nou niet precies wat iedereen zei :P gebruik de combi's voor vracht.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

ALERT Airbus is reducing production rate by one third due to Coronavirus crisis

Airbus gaat de productie ook met een derde terugbrengen.

Dat lijkt veelzeggend voor de lange termijnverwachting. :|

[ Voor 10% gewijzigd door CaptJackSparrow op 09-04-2020 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:24:
ALERT Airbus is reducing production rate by one third due to Coronavirus crisis

Airbus gaat de productie ook met een derde terugbrengen.

Dat lijkt veelzeggend voor de lange termijnverwachting. :|
Al de huidige cash en aangegane leningen gaan op aan het betalen van de doorlopende lasten (tegen bijna geen inkomsten).
Er is straks geen geld om nieuwe aankopen te doen...
En eventuele uitbreiding die op stapel stond kan ook de ijskast in..

[ Voor 5% gewijzigd door Fly-guy op 09-04-2020 12:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Erwin van der Waart - piloot die KLM's PH-BFB als laatste aan de grond zette - zal over ruim een uur live een rondleiding geven in het toestel dat nu in Corendon kleuren bij het Corendon Village Hotel staat.
"Tijdens deze rondleiding word je meegenomen door het immense vliegtuig en worden de geheime plekjes onthuld. De black box, de steward(essen) slaapplekken, kapingsluiken, een exclusief kijkje in de bagageruimte en uiteraard uitgebreide uitleg over de cockpit komen aan bod", aldus Corendon.
Live te volgen op Facebook en Youtube tussen 14:00 en 15:00 uur.

Afbeeldingslocatie: https://www.luchtvaartnieuws.nl/sites/default/files/styles/artikel/public/website_633x300/slider-airlines/ph-bfbccorendon-1200.jpg?itok=GzvG37hH
Pagina: 1 ... 75 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?