Als ik de foto van dit artikel vergelijk met de plaatjes van van de door XWB genoemde E-11A of Sentinel R.1 dan lijkt dat wel heel erg op elkaar
/post
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 10% gewijzigd door BounceCloud op 27-01-2020 14:14 ]
De Taliban hebben vanmiddag het neerhalen van een Amerikaans militair toestel boven Afghanistan geclaimd. Daarbij zouden alle inzittenden, inclusief hoge officieren, zijn omgekomen. Het toestel voerde waarschijnlijk een verkenningsvlucht uit boven het oosten van het land.
Signatures zijn voor boomers.
Klopt, het is een Bombardier van de CIA.XWB schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:31:
Misschien is het wel een totaal ander vliegtuig:
[Twitter]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
https://theaviationist.co...t-crashes-in-afghanistan/Chiron schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:43:
[...]
Klopt, het is een Bombardier van de CIA.
[Afbeelding]
[Twitter]
Taliban zou nog op zoek zijn naar de gevluchte bemanning
The US Air Force has four E-11A (Bombardier Global 6000 advanced ultra long-range business jets that have been modified by the U.S. Air Force to accomodate Battlefield Airborne Communications Node payload) assigned to the 430th Expeditionary Electronic Combat Squadron operating out of Kandahar Airfield.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Het is idd een soort vliegende telefoonmast voor de Navy Seals
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
De Taliban claimen alles. Hoeft niet per se waarheidsgetrouw te zijn, en dat is het typisch gezien ook niet: om binnen bereik van de Talibanwapens te komen zou dit vliegtuig way below zijn standaardhoogte moeten hebben gevlogen. Deze kisten worden juist ingezet om "over-the-horizon" voor grondtroepen mogelijk te maken - dan wil je hoger boven het gebied zitten.XWB schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:39:
Het neerschieten van het vliegtuig zou nu opgeëist zijn door de Taliban:
[...]
Sometimes you need to plan for coincidence
Lijkt me een redelijke theorie, maar kan dit type vliegtuig echt zo hoog vliegen?Hmmbob schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:41:
[...]
De Taliban claimen alles. Hoeft niet per se waarheidsgetrouw te zijn, en dat is het typisch gezien ook niet: om binnen bereik van de Talibanwapens te komen zou dit vliegtuig way below zijn standaardhoogte moeten hebben gevlogen. Deze kisten worden juist ingezet om "over-the-horizon" voor grondtroepen mogelijk te maken - dan wil je hoger boven het gebied zitten.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
[ Voor 12% gewijzigd door upclocker op 27-01-2020 19:00 ]
En daarmee kan je "neerschieten" redelijk uitsluiten: zowel Kabul (KAIA) als Kandahar (KAF) liggen dusdanig ver weg dat hij daar echt niet in ascend/descend zat.upclocker schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:59:
Daarom lijkt me de kans ook het grootst dat hij tijdens takeoff of landing is neergeschoten, maar dat zal her onderzoek uitwijzen. Vliegtuigen als deze cruisen rond de 45.000ft.
Met deze redenatie kom je uit op nieuwe capaciteiten van de Taliban (geen MANPADS) óf een noodlanding door een ander reden, gevolgd door vernietigin. Het eerste is media-aandacht waard, dat tweede… niet zo bijzonder.Hmmbob schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:46:
[...]
En daarmee kan je "neerschieten" redelijk uitsluiten: zowel Kabul (KAIA) als Kandahar (KAF) liggen dusdanig ver weg dat hij daar echt niet in ascend/descend zat.
[ Voor 11% gewijzigd door ANdrode op 27-01-2020 21:55 ]
Ik zet mijn geld op een technical failure, temeer omdat optie 1 een complete verandering van het dreigingsbeeld in AFG zou inhouden.ANdrode schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:55:
[...]
Met deze redenatie kom je uit op nieuwe capaciteiten van de Taliban (geen MANPADS) óf een noodlanding door een ander reden, gevolgd door vernietigin. Het eerste is media-aandacht waard, dat tweede… niet zo bijzonder.
Daarnaast lijkt het toestel behoorlijk intact. Geen veld vol brokstukken.Hmmbob schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:57:
[...]
Ik zet mijn geld op een technical failure, temeer omdat optie 1 een complete verandering van het dreigingsbeeld in AFG zou inhouden.
Wel bij een noodlanding, de vernietiging lijkt uitgebleven. Ik zie op deze video ook een langer spoor door de sneeuw, maar vooral ook enorm schijtweer. Ik denk dat fighters of drones de kist niet eens konden zien liggen, laat staan laseren ter vernietiging....ANdrode schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:01:
[...]
Daarnaast lijkt het toestel behoorlijk intact. Geen veld vol brokstukken.
Past wat we zien bij een noodlanding en daarna bewuste vernietiging van een toestel?
A U.S. Bombardier E-11A crashed today in Ghazni province, Afghanistan. While the cause of crash is under investigation, there are no indications the crash was caused by enemy fire. We will provide additional information as it becomes available.
— USFOR-A Spokesman Col Sonny Leggett (@USFOR_A) 27 januari 2020
Ik ben niet echt bekend in Afghanistan, maar op avherald hebben ze het over Bagram. Zou dat niet kunnen dan?Hmmbob schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:46:
[...]
En daarmee kan je "neerschieten" redelijk uitsluiten: zowel Kabul (KAIA) als Kandahar (KAF) liggen dusdanig ver weg dat hij daar echt niet in ascend/descend zat.
Nope, dat ligt nog verder noordelijk dan KAIA.upclocker schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:39:
[...]
Ik ben niet echt bekend in Afghanistan, maar op avherald hebben ze het over Bagram. Zou dat niet kunnen dan?
[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 27-01-2020 22:43 ]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Freee!! schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:36:
En meer problemen voor Boeing, nu met de 787 Dreamliner.
https://www.abc.net.au/ne...es-safety-threat/11904396
Zelf nog niet volledig gelezen, opgepikt op een ander forum.
Zo'n vuistregel zal niet voor niets zijn ontstaan. Dat zouden vanaf nu dus 'interessante' jaren kunnen worden voor Boeing als ze geen actie ondernemen."There's a rule of thumb in production, that it takes eight to 10 years for a defect to become an issue on an airplane," he said.
"Our first delivery out of Charleston was late 2012. So, we're just now getting into that eight to 10-year window with the 787s delivered out of Charleston and I'm concerned, I'm really concerned."
Zelfs als ze wel actie ondernemen, wordt het hoogstwaarschijnlijk zeer interessant, die actie had tien jaar terug al genomen moeten zijn.CaptJackSparrow schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:11:
[...]
Zo'n vuistregel zal niet voor niets zijn ontstaan. Dat zouden vanaf nu dus 'interessante' jaren kunnen worden voor Boeing als ze geen actie ondernemen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Kia Niro-EV 2024
Hmm, die whistleblower was in november al in het nieuws met hetzelfde verhaal:Freee!! schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:36:
En meer problemen voor Boeing, nu met de 787 Dreamliner.
https://www.abc.net.au/ne...es-safety-threat/11904396
Zelf nog niet volledig gelezen, opgepikt op een ander forum.
Klopt, maar sommige dingen zijn vrij eenvoudig te voorkomen.Freak187 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:50:
Hoewel Boeing onder het vergrootglas ligt, is het van alle tijden dat er safety issues optreden gedurende het gebruik van vliegtuigen. Op talloze andere vliegtuigen worden AD's of Alert SB's geissued... dat is niet uniek voor Boeing of de 787.
Dat heeft dan niet veel geholpen want er zijn volop issues met FOD (Foreign Object Debris) in de KC-46.Hmmbob schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:54:
[...]
En ik dacht me te herinneren dat de USAF voor de KC-46 productie specifiek bedongen heeft dat ze niet in Charleston gebouwd zouden worden. Dat doe je niet zomaar.....
Klopt, dat heb ik hier ook al eens geschreven. Dat zegt dus wat over de abominabele werkwijze in Charleston - als dát zelfs erger is dan de problemen die ze nu krijgen....downtime schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 00:58:
[...]
Dat heeft dan niet veel geholpen want er zijn volop issues met FOD (Foreign Object Debris) in de KC-46.
Die moest ik even googlen, maar denk dat de resultaten die ik kreeg niet zijn wat er in die toestellen zitPiet91 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 00:47:
Die Kalitta 747 is overigens een vrachttoestel; de 240 Amerikanen worden vervoerd d.m.v. pallet seats.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
2 Eurocopter Cougar helikopters; S-445 gevolgd door S-442 van de Koninklijke Luchtmacht.cordonbleu schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:20:
Vlogen hier net ten noorden van Leiden, van wat het er op leek en klonk, twee Chinook helikopters over. Dat gebeurt eigenlijk zelden hier. Zal het dan toch een training zijn? Op flightradar is uiteraard niks te zien.
[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 29-01-2020 22:31 ]
Kon er op Scramble ook niks over vinden, maar heb het uiteindelijk gevonden via Scannernet. Neem aan dat jij dat ook gebruikt om MIL te zien? Of heb jij een ander trucje?Piet91 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:29:
[...]
2 Eurocopter Cougar helikopters; S-445 gevolgd door S-442 van de Koninklijke Luchtmacht.
EDIT: bron: www.adsbexchange.com
Lijkt niet echt op een Chinook (die chiquita met twee grote rotors is vrij uniek).Piet91 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:29:
[...]
2 Eurocopter Cougar helikopters; S-445 gevolgd door S-442 van de Koninklijke Luchtmacht.
EDIT: bron: www.adsbexchange.com
http://avherald.com/h?article=4d2bf0d1Accident: ACT B744 at Dammam and Jeddah on Feb 1st 2020, tail strike on departure
An ACT Airlines (aka MyCargo Airlines) Boeing 747-400 freighter on behalf of Saudia Arabian Airlines, registration TC-MCT performing flight SV-919 from Dammam (Saudi Arabia) to Zaragoza,SP (Spain), struck its tail onto the runway during departure from Dammam's runway 16R at 02:43L (23:43Z). The crew stopped the climb initially at 7000 feet, later climbed to FL100 and subsequently decided to divert to Jeddah (Saudi Arabia). The aircraft climbed to FL150 and further to FL180 for the flight to Jeddah and landed in Jeddah without further incident about 2:50 hours after departure.
The aircraft is still on the ground in Jeddah about 21.5 hours after landing.
Op basis van welke indicatoren in de cockpit hadden ze dan terug moeten keren? Je bent nogal stellig dus ik neem aan dat jij daar meer over weet.Megalodon_67 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:13:
Wow... en dan na een flinke tail strike doodleuk verder vliegen i.p.v. terugkeren.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Hoe weet je als vlieger dat er schade is?Megalodon_67 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:51:
@Sandyman538. Nogal stellig, dat valt toch mee? Ik ben geen piloot of luchtvaartdeskundige, maar op basis van de wetenschap dat aan vliegtuigen zeer hoge veiligheids- en onderhoudseisen worden gesteld lijkt het me logisch dat na ontstaan van flinke schade aan de romp je eerst een inspectie zou verwachten voor verder vliegen.
Maar natuurlijk wil je dat voor zijn. Ook de vliegers van het toestel willen gewoon veilig thuis komen.Er kunnen best problemen in later instantie ontstaan op bv. 10 km hoogte, al dan niet weergegeven door sensoren. Dat moment wil je voor zijn.
En dit zijn juist de opmerkingen/zinnen waar ik mij enorm aan kan ergeren. Deze onderbuik gevoelens van mensen die geen verstand van vliegen of vliegtuigen hebben en denken dat het alleen maar over euro's gaat en vliegers met liefde een half kapot toestel met gevaar voor eigen leven naar de andere kant van de wereld vliegen om een paar euro te besparen. Alsof een vlieger niet altijd voor een veilige weg kiest.Maar goed, geen passagiers, tijdsdruk, geen kostbare brandstof hoeven lozen, vliegend in een land waar ze mogelijk wat minder snel moeilijk doen... gaan met die banaan.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Een tail strike schade kan je niet zien vanuit de cockpit, als je iets niet kan zien wil niet zeggen dat er niks aan de hand is en je juist daarom asap zal moeten terugkeren om eerst te bepalen of verder vliegen wel veilig kan.Sandyman538 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:24:
Hoe weet je als vlieger dat er schade is?
Je ergert je blijkbaar erg snel, is niet goed voor je hart kerel. Je verward gezond verstand met onderbuikgevoelens. Doorvliegen met een beschadigd vliegtuig is niet handig. Zo te zien heb jezelf ook niet zoveel verstand van vliegen of vliegtuigen. In ieder geval hoop ik dat je geen piloot bent, ik zou niet graag bij jou instappen. Je gaat er vanuit dat een piloot altijd de veilige weg kiest, kijk een paar afleveringen van Air Crash Investigation, dan kom je van een koude kermis thuis met deze naïeve veronderstelling.En dit zijn juist de opmerkingen/zinnen waar ik mij enorm aan kan ergeren. Deze onderbuik gevoelens van mensen die geen verstand van vliegen of vliegtuigen hebben en denken dat het alleen maar over euro's gaat en vliegers met liefde een half kapot toestel met gevaar voor eigen leven naar de andere kant van de wereld vliegen om een paar euro te besparen. Alsof een vlieger niet altijd voor een veilige weg kiest.
Integendeel. Je weet al dat het vliegtuig kan vliegen, want je vliegt al, en je zult eerst uit moeten zoeken of (en hoe) je veilig kunt landen. Geen reden om dat cirkelend boven het vertrekpunt te doen.Megalodon_67 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:38:
[...]
Een tail strike schade kan je niet zien vanuit de cockpit, als je iets niet kan zien wil niet zeggen dat er niks aan de hand is en je juist daarom asap zal moeten terugkeren om eerst te bepalen of verder vliegen wel veilig kan.
[...]
Je ergert je blijkbaar erg snel, is niet goed voor je hart kerel. Je verward gezond verstand met onderbuikgevoelens. Doorvliegen met een beschadigd vliegtuig is niet handig. Zo te zien heb jezelf ook niet zoveel verstand van vliegen of vliegtuigen. In ieder geval hoop ik dat je geen piloot bent, ik zou niet graag bij jou instappen. Je gaat er vanuit dat een piloot altijd de veilige weg kiest, kijk een paar afleveringen van Air Crash Investigation, dan kom je van een koude kermis thuis met deze naïeve veronderstelling.
Waar dan? Bestemming? In het geval van een tail strike is het nogal verstandig om bijzonder terughoudend zijn met een drukcabine. Niet op druk brengen en zo spoedig mogelijk terug.downtime schreef op zondag 2 februari 2020 @ 19:27:
[...]
Integendeel. Je weet al dat het vliegtuig kan vliegen, want je vliegt al, en je zult eerst uit moeten zoeken of (en hoe) je veilig kunt landen. Geen reden om dat cirkelend boven het vertrekpunt te doen.
[ Voor 5% gewijzigd door Bolk op 02-02-2020 19:36 ]
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
Mogelijk was de 747 zo vol getankt dat meteen terugkeren niet mogelijk was, al lijkt me dat stug voor een vlucht naar Spanje.Bolk schreef op zondag 2 februari 2020 @ 19:35:
[...]
Waar dan? Bestemming? In het geval van een tail strike is het nogal verstandig om bijzonder terughoudend zijn met een drukcabine. Niet op druk brengen en zo spoedig mogelijk terug.
Uiteraard, los van overweight en de bijbehorende beslissingen. Unpressurized is er nog een hoop mogelijk. Maar het ging me meer om het feit dat je met een tailstrike niet doet alsof er niks aan de hand isFly-guy schreef op zondag 2 februari 2020 @ 19:39:
[...]
Mogelijk was de 747 zo vol getankt dat meteen terugkeren niet mogelijk was, al lijkt me dat stug voor een vlucht naar Spanje.
In dat geval moet je of dumpen, of brandstof opvliegen. In het laatste geval kun je ook beslissen om, op lage hoogte en niet fl180, naast een maintenance basis te vliegen, mits niet te ver weg.
Te zwaar landen met structurele schade zou ik niet voor kiezen.
Maar op het eerste gezicht lijkt de beslissing bij deze vlucht een beetje vreemd. (Hoogtes, afstand, tijden)
Antwoord was ook meer voor de rest, ik weet wat jij weet, hoef ik je niet uit te leggenBolk schreef op zondag 2 februari 2020 @ 19:46:
[...]
Uiteraard, los van overweight en de bijbehorende beslissingen. Unpressurized is er nog een hoop mogelijk. Maar het ging me meer om het feit dat je met een tailstrike niet doet alsof er niks aan de hand is
Gezien de schade zullen ze echt wel iets opgemerkt hebben. Misschien hebben ze dat niet als een tail strike opgevat, maar ze hebben zeker iets meegekregen..Propane schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:21:
Hoe kwam men achter de tailstrike? Zelf gemerkt? Komt wel eens vaker voor dat het niet opgemerkt wordt. Volgens mij heeft de 747 geen tailstrike detection system? Via ATC misschien? Zo ja, dan krijg je dus info van ATC over "jullie hebben misschien een tailstrike gehad" eventueel gevolgd door "maar het kan ook één van de vluchten voor of na jullie zijn geweest tussen de runway inspecties in".
[ Voor 38% gewijzigd door Fly-guy op 02-02-2020 22:16 ]
Punt was meer dat we geen idee hebben hoe zij het hebben ervaren. Ik weet niet hoe vaak jullie tail strikes "ervaren" in sim sessies of iets dergelijks, bij ons in ieder geval nog nooit gehad. Geen idee of de simulator het zelfs kan simuleren. Dus dan zullen ze scherp op de pitch moeten hebben gelet, echter als dat het geval was hadden ze geen tail strike gehadFly-guy schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:07:
[...]
Gezien de schade zullen ze echt wel iets opgemerkt hebben. Misschien hebben ze dat niet als een tail strike opgevat, maar ze hebben zeker iets meegekregen..
Hoe hadden ze moeten weten dat er een tail strike is geweest? Ik doe even de aanname dat elke piloot bij elke tail strike teruggaat zodra dat veilig kan, en niet naar FL180 gaat als hij weet dat er een 'schaafwondje' is (zoals Bolk ook al zegt). Maar een 747 is nogal een groot ding, dus ik kan me zomaar voorstellen dat je dat niet direct merkt.Megalodon_67 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:51:
@Sandyman538. Nogal stellig, dat valt toch mee? Ik ben geen piloot of luchtvaartdeskundige, maar op basis van de wetenschap dat aan vliegtuigen zeer hoge veiligheids- en onderhoudseisen worden gesteld lijkt het me logisch dat na ontstaan van flinke schade aan de romp je eerst een inspectie zou verwachten voor verder vliegen. Er kunnen best problemen in later instantie ontstaan op bv. 10 km hoogte, al dan niet weergegeven door sensoren. Dat moment wil je voor zijn. Maar goed, geen passagiers, tijdsdruk, geen kostbare brandstof hoeven lozen, vliegend in een land waar ze mogelijk wat minder snel moeilijk doen... gaan met die banaan.
Ik kan je vertellen dat bij een tailstrike het geluid niet het enige is wat je opmerkt.Propane schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:08:
[...]
Punt was meer dat we geen idee hebben hoe zij het hebben ervaren. Ik weet niet hoe vaak jullie tail strikes "ervaren" in sim sessies of iets dergelijks, bij ons in ieder geval nog nooit gehad. Geen idee of de simulator het zelfs kan simuleren. Dus dan zullen ze scherp op de pitch moeten hebben gelet, echter als dat het geval was hadden ze geen tail strike gehad.
Dus ja, misschien iets gemerkt, maar dat kan net zo goed iets zijn geweest als "Hey, hoorde jij ook iets?" en na geen EICAS meldingen of cabine druk problemen kun je dat vrij snel afschrijven als random vreemde geluiden.
[ Voor 9% gewijzigd door alexbl69 op 03-02-2020 17:45 ]
Spannend, landing is geplanned om de 19.20 lokale tijd.alexbl69 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:45:
Een Air Canada 767 vliegt rondjes boven Madrid.
Delen van het landingsgestel zijn blijkbaar in de motor gekomen.
Boeing 767-300 van Air Canada met 130 mensen aan boord in problemen boven Madrid
Flightradar
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De nog werkende motor wordt niet perse zwaarder belast dan anders. Er is natuurlijk altijd een kans dat deze ook uitvalt (alles kan en gaat immers een keer kapot), maar die kans is zo miniem dat men blijkbaar gekozen heeft voor eerst zekerheid krijgen en daarnaast gewicht te verliezen..franssie schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:59:
Als het alleen een voorband is die in/door een motor gegaan is - wat weegt dan zwaarder (sorry) - teveel brandstof/gewicht of het belasten van de resterende motor ipv het landingsgestel?
Een lichter voertuig stuurt natuurlijk ook makkelijker.
Het toestel was helemaal volgetankt voor de vlucht naar Canada. Er is een maximum landingsgewicht waaraan moet worden voldaan ivm belasting op het landingsgestel en het airframe. En hoe minder massa, hoe eerder het ding stil staat.franssie schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:59:
Als het alleen een voorband is die in/door een motor gegaan is - wat weegt dan zwaarder (sorry) - teveel brandstof/gewicht of het belasten van de resterende motor ipv het landingsgestel?
Een lichter voertuig stuurt natuurlijk ook makkelijker.
Alle huidige vliegtuigen kunnen structureel gezien landen met max takeoff gewicht.Chiron schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:08:
[...]
Het toestel was helemaal volgetankt voor de vlucht naar Canada. Er is een maximum landingsgewicht waaraan moet worden voldaan ivm belasting op het landingsgestel en het airframe. En hoe minder massa, hoe eerder het ding stil staat.
Zowat de halve staart van deze kist is achtergebleven op de startbaan, als je dat niet merkt...Propane schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:21:
Er is een beetje te weinig info om veel nuttigs hierover te zeggen IMHO.
Hoe kwam men achter de tailstrike? Zelf gemerkt? Komt wel eens vaker voor dat het niet opgemerkt wordt. Volgens mij heeft de 747 geen tailstrike detection system? Via ATC misschien? Zo ja, dan krijg je dus info van ATC over "jullie hebben misschien een tailstrike gehad" eventueel gevolgd door "maar het kan ook één van de vluchten voor of na jullie zijn geweest tussen de runway inspecties in".
En op een motor wordt een doorstart ook lastiger. En voor het remmen wil je sowieso een lange baan, want er was maar een motor om mee te remmen.Fly-guy schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:18:
[...]
Alle huidige vliegtuigen kunnen structureel gezien landen met max takeoff gewicht.
Waar je wel naar moet kijken is of de baan lang genoeg is.
Niets lastigs aan. Op MTOW met N-1 na V1 gaat het ook prima.Chiron schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:31:
[...]
En op een motor wordt een doorstart ook lastiger. En voor het remmen wil je sowieso een lange baan, want er was maar een motor om mee te remmen.
Gelukkig is het toestel veilig geland
[ Voor 9% gewijzigd door straightsix op 03-02-2020 19:37 ]
De meest voorkomende fout schijnt te zijn dat men een incorrecte ZFW (zero fuel weight) in de FMC van een 747 klopt. Als deze lager is dan werkelijk wordt de take-off run veel langer door een te lage thrust setting. Zodra het eind van de baan in zicht komt trekt men dan in paniek aan de controls. Als je daarnaast ook nog eens TO/GA power selecteert en er nog een extra pitch up moment bij komt leg je 'm echt wel op z'n gat. Het is moeilijk om dat niet merken zoals @Fly-guy zegt. Niets aan dat plaatje klopt meer.Megalodon_67 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:43:
@MBV. Ik ga ervan uit dat een dergelijke schraper niet alleen gehoord, maar ook gevoeld wordt in de cockpit. Dit was geen tikkie met oppervlakkige schade. Luchtvaartvlogger Sam Chui op zijn site: 'Noticing the tail strike, the pilots levelled the aircraft off at 7,000 feet to assess the situation'.
Air Canada Boeing 767-300 (C-GHOZ, built 1988) experienced tire burst on departure at Madrid-Barajas Intl AP (LEMD), Spain on flight #AC837 to Toronto. Ensuing compressor stalls in left engine pilots landed returned safely to land. @forradoasacohttps://t.co/JQF68xOY93 pic.twitter.com/b6pP4v4m35
— JACDEC (@JacdecNew) 3 februari 2020
Wtf? Dus de stukken rubber zijn "van achteren" de motor ingelanceerd? Dat is wel opmerkelijk inderdaad.Chiron schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:44:
Apart, het was niet het neuswiel wat geploft was:
[Embed]
[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 03-02-2020 22:58 ]
Ik zou eerder denken aan zo snel naar voren en omhoog, dat wat stukken rubber alsnog de motor ingezogen zijn.Hmmbob schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:56:
[...]
Wtf? Dus de stukken rubber zijn "van achteren" de motor ingelanceerd? Dat is wel opmerkelijk inderdaad.
Dat is natuurlijk ook mogelijk.Of was het een engine stall die onderdelen door de band lanceerde?
Time will tell
Volgens de type goedkeuring niet als ik dat zo mag interpreteren. Ik weet niet of de 767 het structureel alsnog aankan.Fly-guy schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:18:
[...]
Alle huidige vliegtuigen kunnen structureel gezien landen met max takeoff gewicht.
Waar je wel naar moet kijken is of de baan lang genoeg is.
[ Voor 8% gewijzigd door PolarBear op 03-02-2020 23:20 ]
Overweight landings are safe because of the conservatism required in the design of transport
category airplanes by FAR Part 25.
FAR criteria require that landing gear design be based on:
■ A sink rate of 10 feet per second at the maximum design landing weight; and
■ A sink rate of 6 feet per second at the maximum design takeoff weight.
Typical sink rates at touchdown are on the order of 2 to 3 feet per second, and even a “hard” landing rarely exceeds 6 feet per second. Additionally, the landing loads are based on the worst possible landing attitudes resulting in high loading on individual gear. (...)
Other models are also capable of landing at maximum design takeoff weight, even in unfavorable attitudes at sink rates up to 6 feet per second. This is amply demonstrated during certification testing, when many landings are performed within 1 percent of maximum design takeoff weight.
Be yourself, no matter what they say ...
Dat zijn de normale operating limitations. In een noodsituatie hoef je je daar niet aan te houden. Eigenlijk mag je vrijwel alles in een noodsituatie, als het de veiligheid ten goede komt.PolarBear schreef op maandag 3 februari 2020 @ 23:18:
[...]
Volgens de type goedkeuring niet als ik dat zo mag interpreteren. Ik weet niet of de 767 het structureel alsnog aankan.
[Afbeelding]
According to CS/FAR 25.1519 the airplane weight must be established as an operating limitation and FAR 91.9 does not allow a pilot to operate a civil aircraft without complying with the operating limitations. However, in case of an emergency that requires immediate decision, FAR 121.557/559 and OPS 1.085 allow the pilot-in-command to deviate from rules, operational procedures and methods and to take any action that he/she considers necessary under the circumstances in the interest of safety. These rules therefore allow an overweight landing but preclude such if there is no emergency situation. AMC 25.1581 describes an emergency as “a procedure requiring immediate flight crew action to protect the aeroplane and occupants from serious harm”. Since OPS 1.607 mentions that the maximum structural landing mass is the maximum permissible total aeroplane mass upon landing under normal circumstances, an overweight landing is clearly not considered a normal situation. Moreover, in Appendix 1 to OPS 1.1045 (Operations Manual contents) the overweight landing situation is also listed under abnormal and emergency procedures requiring special additional procedures.
Wat vrij vertaald betekend dat je je niet achter regels mag verschuilen, wat impliceert dat je altijd zelf verantwoordelijk bent.Bij het uitleggen en naleven van deze Voorschriften dient goed rekening te worden gehouden met alle gevaren voor de navigatie en voor aanvaring en met bijzondere omstandigheden, waaronder de beperkingen van de betrokken schepen, die ter vermijding van onmiddellijk gevaar het afwijken van deze Voorschriften noodzakelijk kunnen maken.
[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 04-02-2020 01:20 ]
Tja de brokstukken ploffen alle kanten uit, dus ook naar voren, met nog een aardige druk erachter.. en die motor is natuurlijk een grote stofzuiger.Hmmbob schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:56:
[...]
Wtf? Dus de stukken rubber zijn "van achteren" de motor ingelanceerd? Dat is wel opmerkelijk inderdaad.
Of was het een engine stall die onderdelen door de band lanceerde?
Time will tell
— Carlos ن (@carlosyub) 4 februari 2020
Sterker, het loopvlak van de band heeft op het hoogste punt twee keer de voorwaartse snelheid van het vliegtuig, dus die druk hoeft het losgeslagen stuk eigenlijk alleen maar voldoende omhoog te laten vliegen.Chiron schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:01:
[...]
Tja de brokstukken ploffen alle kanten uit, dus ook naar voren, met nog een aardige druk erachter.. en die motor is natuurlijk een grote stofzuiger.
Freee!! schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:49:
het loopvlak van de band heeft op het hoogste punt twee keer de voorwaartse snelheid van het vliegtuig, .
Omdat het contactoppervlak met de grond (bij een niet-slippend wiel) snelheid nul heeft en de as precies dezelfde snelheid als het vliegtuig heeft, tamelijk elementair.
[ Voor 29% gewijzigd door gws24 op 04-02-2020 15:06 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 04-02-2020 19:35 ]
Daar staan ze dan: https://www.jetphotos.com/photo/9598557Piet91 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 21:15:
[Afbeelding]
De 7 Qatar 787-9's op een rij op Paine Field.
Een ietwat bizar tafereel deze dagen.
Qatar heeft bij Boeing een order staan voor 30 787-9's. (Ze hebben ook al 30 787-8's in de vloot).
Op 26 december heeft de maatschappij de eerste 4 787-9's in ontvangst genomen op Paine Field
(A7-BHA, -BHB, -BHD en -BHE).
Deze vlogen op 26-27 december achter elkaar aan naar Doha, een vlucht van 13 uur en 40 minuten.
Binnen 7-9 uur vlogen ze echter weer terug naar Victorville; vluchten van ruim 16 uur.
Ondertussen waren op Paine Field nog eens 3 787-9's geleverd (-BHC, -BHF en -BHG).
Op het moment dat de eerste 4 aan hun vlucht terug begonnen, begonnen deze 3 aan hun vlucht naar Doha.
Deze staan nu in Doha maar zullen ook terugvliegen naar Victorville.
Dan krijg je dus deze taferelen. De eerste 4 toestellen onderweg van Everett naar Doha:
[Afbeelding]
En weer terug naar Victorville. Ondertussen zijn de 3 nieuwe toestellen ook onderweg naar Doha en die komen elkaar dus halverwege tegen:
[Afbeelding]
De reden van dit alles?
De nieuwe Qsuites zijn nog niet klaar. Maar het lijkt erop dat Boeing de toestellen voor het einde van 2019 nog geleverd wilde hebben. Dus voor 31 december nog de 7 toestellen leveren.
En de reden van heen en weer vliegen? Waarschijnlijk juridische/fiscale redenen.
[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 05-02-2020 15:51 ]
No shit...Het vliegtuig had een "ruwe landing", zei de Turkse minister van Transport.
Gusts van 37 knopen schuin in de kont en dan baan 06 pakken in de regen is... erg vreemd.LTFJ 051520Z 29022G37KT 240V330 7000 -TSRA FEW017CB BKN025 BKN070 11/09 Q0992 RESHRA NOSIG=
mwah - er vliegen er dan ook een heleboel. edit: dat het wederom een Pegasus vlucht betreft is wel opmerkelijk.Cheesy schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 18:29:
Wel sneu dat dit dan precies een 737 is. Kopt ook weer lekker op diverse nieuws-websites.
Normaal weet de doorsnee-media amper om welk type het gaat.
[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 05-02-2020 19:04 ]
[ Voor 14% gewijzigd door upzidedown op 05-02-2020 19:27 ]
Hoe een landing in de cabine overkomt heeft zelden iets te maken met hoe goed de landing was.upzidedown schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:23:
in 2018 gevlogen met Pegasus naar Cyprus via Istanbul, en 3 van de 4 landingen waren niet volgens het boekje te noemen (geen gekke weersomstandigen). Heb redelijk wat landingen meegemaakt maar die waren allemaal niet echt soepel te noemen. Weet niet of dat hier aan de hand was of dat er iets technisch speelde wat dit heeft veroorzaakt.
Zie nu dat CNN bericht dat er ten tijde van de crash slecht weer was
Interessante stelling. Is hier een toelichting op mogelijk?Fly-guy schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 20:08:
[...]
Hoe een landing in de cabine overkomt heeft zelden iets te maken met hoe goed de landing was.
Veel zachte landingen worden door de passagiers en cabinecrew vaak als goed bevonden, maar juist een wat stevigere landing is beter en volgens de technieken. Banden slijten minder bij een normale, wat stevige landing en de kans op aquaplaning is significant minder.franssie schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 20:26:
[...]
Interessante stelling. Is hier een toelichting op mogelijk?
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq