Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.068.390 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:41
wildhagen schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:18:
[...]

Bron: Buitenlandse cel dreigt voor gewelddadige passagiers

Mooi zo, aanpakken die idioten. Zou er ook geen bezwaar tegen hebben als ze de sleutels van de cel even kwijtraken.
Veranderd er nu heel veel? Kijk bijvoorbeeld eens naar deze recente uitspraak: https://uitspraken.rechts...on=true&keyword=Transavia

Ik vond die straffen echt buitensporig laag als je ziet hoe zij de bemanning hebben behandeld en welke gevolgen hun daden hadden. Heb niet het gevoel dat er in de EU nu zwaarder tegen opgetreden gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:04

franssie

Save the albatross

@BounceCloud wat mij opvalt (na de boetes voor de overtreding) is dat de materiële schade wel is toegewezen maar dat Transavia maar een redelijk lage vordering lijkt te hebben ingediend?
De rechtbank stelt vast dat de gespecificeerde posten een totaalbedrag vormen van

€ 2.142,48 in plaats van € 2.242,48. De vordering zal dan ook worden toegewezen tot een bedrag van € 2.142,48, vermeerderd met de wettelijke rente over dit bedrag vanaf 11 februari 2018 tot aan de dag der algehele voldoening.
Uit hetzelfde vonnis.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
franssie schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:04:
@BounceCloud wat mij opvalt (na de boetes voor de overtreding) is dat de materiële schade wel is toegewezen maar dat Transavia maar een redelijk lage vordering lijkt te hebben ingediend?

[...]

Uit hetzelfde vonnis.
Klopt. Het ging mij echter niet om de schade die Transavia heeft ingediend maar om de strafmaat die gehanteerd is. Deze verdachten hadden in mijn visie een veel hogere strafmaat moeten ontvangen. Een boete van €1500 vind ik buitensporig laag. De rechter verwoord het wat mij betreft prima:
De beslotenheid van het luchtvaartuig in vlucht waarin men zich op dat moment bevindt, maakt immers dat men zich niet aan de ontstane situatie kan onttrekken. Daarbij komt dat de mogelijkheid van escalatie van het geweld, waarbij meer personen betrokken kunnen raken, een nog grotere bedreiging voor de veiligheid van het luchtvaartuig en de inzittenden kan vormen.
Daarbij komt dat ze het ook nog eens als groep hebben gepleegd. Om dit soort zaken dan af te doen met een "transactie" (het is niet meer) van €1500 gaat imho nergens over. Ik vind dat deze verdachten een gevangenisstraf hadden behoren te krijgen, zeker gezien alle doodsbedreigingen die ze geuit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@BounceCloud dit is een lastig geval, het is niet verder gegaan dan bedreiging en er is geen klap gevallen. Dan gaat gevangenistraf wel erg ver (strafblad, omdat je moet zitten en raak je je baan kwijt etc etc - uiteindelijk is de maatschappelijke schade onderaan de streep dan vaak hoger.)
Maar het financieel aanpakken had van mij wel harder gemogen. Maar wellicht dat Transavia ook twijfels had over hoe noodzakelijk die tussenlanding nu echt was.
Dit gezegd hebbende, is er nu al een zwarte lijst van mensen die niet meer mogen vliegen? Daar mogen ze wat mij betreft gelijk op.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:02:
@BounceCloud
Dit gezegd hebbende, is er nu al een zwarte lijst van mensen die niet meer mogen vliegen? Daar mogen ze wat mij betreft gelijk op.
Per airline(groep) wel, maar privacy verbiedt delen met andere airlines...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Iets zijdelings gerelateerds - die Notice of Violation (die blijkbaar standaard aan boord is) kan ik nergens op het net vinden. Iemand een link? Ben nu wel benieuwd wat daar in staat (als in - is het begrijpelijk voor iemand die geen juridische taal kent). Want hoewel het wel meermaals in de verhoren benoemd is, komt het niet voor in de lijst van bewijzen in het vonnis (ik kan daar vele redenen voor bedenken) maar ik vraag me gewoon af wat er in staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:04:
Iets zijdelings gerelateerds - die Notice of Violation (die blijkbaar standaard aan boord is) kan ik nergens op het net vinden. Iemand een link? Ben nu wel benieuwd wat daar in staat (als in - is het begrijpelijk voor iemand die geen juridische taal kent). Want hoewel het wel meermaals in de verhoren benoemd is, komt het niet voor in de lijst van bewijzen in het vonnis (ik kan daar vele redenen voor bedenken) maar ik vraag me gewoon af wat er in staat.
Geen link, maar er staat ruwweg in dat het huidige gedrag niet acceptabel is en dat bij voortzetting maatregelen getroffen worden, eventueel strafrechtelijk.
Soort van laatste waarschuwing.

Het idee is dat als iemand niet meer luistert naar desbetreffende crewlid, een "officieel" document deze persoon mogelijk wel kan bewaren en kan hij achteraf nooit zeggen niet gewaarschuwd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dan hoop ik dat ze het in het kader van de Montreal Verdrag ontwikkelingen iets meer dicht timmeren en publiceren (voorwaarden achteraf is lastig). Het oordeel van een crew is helaas per definitie ook niet objectief maar subjectief, en een goede tekst kan helpen om het gebeurde eenmaal weer op land duidelijk(er) te maken in de rechtzaal.
Voornamelijk gezien het toenemende aantal incidenten is het denk ik belangrijk om het dan ook in één keer goed te doen - teveel regelgeving verzandt in goede bedoelingen.

En ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt aan boord maar ik hoop dat zo te houden dus duidelijkheid helpt.
Al zou het ook helpen denk ik dat bij twijfel mensen gevraagd zou kunnen moeten worden om te blazen op substantieel alcoholgebruik, want wat ik veel lees is dat wel vaak de onderliggende oorzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

4POX

Everybody is wired

mystic schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:31:
[...]

Automatisch een algeheel vliegverbod van 2 of 3 maanden dat direct ingaat. Zit je dan in een ver land, zonder dat je naar huis kunt. Lijkt mij een prima straf.
Hier in Vietnam is het een jaar. Grondpersoneel werd geslagen door een passagier. . Je naam gaat door de slijk op het nieuws en je mag een jaar niet vliegen.

https://e.vnexpress.net/n...igon-airport-3972046.html

Dit is ook een land waar veel mensen niet weten wat een lijn is. Gebeurt regelmatig dat een oude dame de rij voorbij loopt om vooraan te sluiten. Wat het dragen van een LV tas wel niet kan doen met iemands gedrag.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
In de Canadese plaats Richmond heeft vliegtuigmaatschappij Harbour Air dinsdag een eerste vlucht gemaakt met een compleet elektrisch aangedreven vliegtuig, zo meldt het bedrijf.

De omgebouwde DHC-2 de Havilland Beaver, een watervliegtuig met ruimte voor zes passagiers, maakte een vlucht van drie minuten in de haven van Richmond en is daarmee het eerste commerciële vliegtuig ooit dat op elektriciteit vliegt.

De ePlane is een 62-jaar oud toestel dat is uitgerust met een elektromotor die 750 paardenkrachten kan leveren. Daarmee kan het vliegtuig ongeveer 150 kilometer in de lucht blijven voordat de accu opnieuw moet worden opgeladen.

"Vandaag hebben we geschiedenis geschreven", aldus Harbour Air-directeur Greg McDougall die het vliegtuig zelf bestuurde. Samen met de Amerikaanse motorfabrikant magniX die de elektromotor heeft ontwikkeld, gaat hij nu de juiste certificaten aanvragen om meer van zijn vliegtuigen elektrisch te maken.

Vliegtuigmaatschappij Harbour Air heeft alleen maar watervliegtuigen in zijn vloot en verzorgt relatief korte lijnvluchten en toeristische tochtjes in het waterrijke gebied in het zuidwesten van Canada.
Bron: Eerste elektrische vliegtuig maakt geslaagde testvlucht in Canada

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ELcPTkmWsAI9qUc.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ELcPTknXUAU-0Vq.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ELcPTkrXsAA1Fqc.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Onder druk van Boeing heeft de FAA de 787-10 goedgekeurd zonder lightning strike bescherming van de brandstoftank in de vleugel:
Last spring, Federal Aviation Administration (FAA) managers approved removing a key feature of the 787 Dreamliner wing that aimed to protect it in the event of a lightning strike.

Boeing’s design change, which reduces costs for the company and its airline customers, sped through despite firm objections raised by the agency’s own technical experts, who saw an increased risk of an explosion in the fuel tank inside the wing.

Lightning protection on an airplane like the 787 that’s fabricated largely from carbon composites is more elaborate than on a metal aircraft. When Boeing developed the Dreamliner, it included special measures to protect the wing fuel tank. It sealed each metal fastener in the wing with an insulating cap and embedded copper foil in strips across the carbon wing skin to disperse the current from any lightning strike.
He recommended that the FAA reject Boeing’s assertion that it complied with regulations “due to the amount of risk that the FAA would be accepting for fuel tank ignition due to lightning.”

Thorson also objected to the FAA delegating to Boeing itself a System Safety Assessment of the design change that was specific to the largest Dreamliner model, the 787-10, because of different details inside the wing.

He wrote that the rationale provided for this delegation of oversight was the FAA’s inability “to support the airplane delivery schedule.” The FAA’s approval of the design change for that specific model on June 28 allowed Boeing to go ahead next day and deliver a 787-10 in South Carolina to Dutch airline KLM.

Weer een gevalletje "cutting corners" om de leveringen maar op tijd te deur uit te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 11-12-2019 11:39 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-05 16:41

Qu3st

Anoniem: 111246 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:13:
Deze special 787 livery komt a.s. zondag naar Schiphol (éénmalig) en CZ heeft een wedstrijd uitgeschreven.
De gene met de meeste feestboek vriendjes/likes wint iets.

[Afbeelding]
https://basicfront.easypromosapp.com/p/941880

[...]

https://basicfront.easypromosapp.com/p/941880
Toch vlieg ik vandaag met deze livery naar Guangzhou. In het artikel wat je quote staat dat het een eenmalige vlucht naar en van Schiphol was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CQkJIHS78TV3ftn5aFoPqk20/full.jpg?nohitcount=1

#37 loading, four battles to go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Die Bolle14
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-08-2023
Qu3st schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:40:
[...]

Toch vlieg ik vandaag met deze livery naar Guangzhou. In het artikel wat je quote staat dat het een eenmalige vlucht naar en van Schiphol was.

[Afbeelding]
Het gaat om de versie met de rode 787 cijfers en waar 787th 787 op staat.
Dat vliegtuig heeft een andere configuratie tov degene waar jij mee gaat vliegen en daarom was het een eenmalig bezoek aan Schiphol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-05 16:41

Qu3st

Die Bolle14 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:50:
[...]

Het gaat om de versie met de rode 787 cijfers en waar 787th 787 op staat.
Dat vliegtuig heeft een andere configuratie tov degene waar jij mee gaat vliegen en daarom was het een eenmalig bezoek aan Schiphol
Ah nu zie ik het ook. Ik was al nooit echt goed in "Zoek de verschillen".

#37 loading, four battles to go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:14

Garyu

WW

XWB schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:38:
Onder druk van Boeing heeft de FAA de 787-10 goedgekeurd zonder lightning strike bescherming van de brandstoftank in de vleugel:

[...]

[...]

[Twitter]

Weer een gevalletje "cutting corners" om de leveringen maar op tijd te deur uit te krijgen.
Fundamenteel oneens.

Ik zie hier geen principiële fout bij Boeing. Je verandert je design, je doet een nieuwe / delta System Safety Assessment waaruit bepaalde waarschijnlijkheden komen, en je dient die in voor approval bij de FAA. Tot dit punt alles in orde.

Vervolgens begint het twistpunt:
The FAA initially rejected the removal of the foil from the wing on February 22, when its certification office ruled that Boeing had not shown, as regulations required, that the ignition of fuel tank vapor by a lightning strike would be “extremely improbable,” defined in this case as likely to occur no more than three times in a billion flight hours.
Ook hier zou je zeggen, prima -> Boeing terug naar de tekentafel. Analyse goed uitvoeren, nieuwe cijfers indienen.

Het enige punt waar het misging, is dat de FAA opeens een ommedraai heeft gemaakt en een week later alsnog approval geeft. Grote vraag is: waarom?

Dus samenvattend:
Dat het niet goed gelopen is, sure.
Is het een gevalletje cutting corners? Nee.
Is het een gevalletje van draaikonterij? Ja.
Is het systeem nu onveilig? Daar zul je de analyses voor moeten doen. De getallen waar we het over hebben zijn dermate klein (<3^-9/h) en de worst-case aannames vaak enorm pessimistisch (real world is veel veiliger dan wat je aanneemt in dit soort berekeningen), waardoor de drempelwaardes op papier nog lang niet altijd betekenen dat je een onveilig systeem hebt, maar met testing kan je het bewijzen omdat je een worst case nauwelijks proefondervindelijk kan bereiken. Ik zou graag de berekeningen Boeing zien die ze in de SSA gebruikt hebben ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
wildhagen schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:20:
[...]

De kleinere 787-9 heeft blijkbaar dan weer wel voldoende vermogen, want ze gaan die nu bestellen. Daardoor schrappen ze wel een aantal eerder bestelde 777X-en:

[...]

Bron: Emirates kiest tóch voor Boeing 787 Dreamliner
Zo te zien heeft Emirates meer 777X vliegtuigen geannuleerd dan eerst was meegedeeld. In eerste instantie zouden 126 van de 150 bestelde vliegtuigen overblijven, maar Boeing's laatste order book update toont nu "slechts" 115 vliegtuigen van dit type in de backlog voor Emirates:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4R4R0wr/9WoESCm.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Garyu schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:27:Het enige punt waar het misging, is dat de FAA opeens een ommedraai heeft gemaakt en een week later alsnog approval geeft. Grote vraag is: waarom?
Drie keer raden waarom...

Ik denk dat we ondertussen wel weten wie de afgelopen jaren de broek aan had in de FAA/Boeing relatie en er is dus zeer waarschijnlijk lekker wat druk gezet/goodies beloofd op/aan die FAA managers om hun eigen experts te overrulen.

Je eigen ontwerp veranderingen die door experts worden afgekeurd er door drukken om niet 40 sets vleugels opnieuw te maken en toestellen op tijd te leveren is wel enigzins corner cutting, echter zowel door Boeing als de FAA.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
'Vliegautoriteit liet 737 MAX doorvliegen na crash, ondanks grote risico's'

Lekker dan..... echt een rot-bedrijf/instelling met een mentaliteit die letterlijk over lijken gaat. Zowel FAA als Boeing dus.

:X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

wildhagen schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:48:
'Vliegautoriteit liet 737 MAX doorvliegen na crash, ondanks grote risico's'

Lekker dan..... echt een rot-bedrijf/instelling met een mentaliteit die letterlijk over lijken gaat. Zowel FAA als Boeing dus.

:X
Als dit echt hard gemaakt kan worden, krijgt de FAA ook een serieuze eis tot schadevergoeding/smartegeld om de oren, in ieder geval van een stel Amerikaanse nabestaanden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Piet91 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 23:11:
Air France heeft hun eerste Airbus A380 uitgefaseerd.
F-HPJB is vanmorgen overgevlogen vanuit Parijs naar Malta om daar een all-white livery te krijgen.
4 uur voor vertrek kwam ze nog aan in Parijs na haar laatste commerciële vlucht als AF995 vanuit Johannesburg.
F-HPJB was de 2e A380 voor Air France en werd op 10 februari 2010 aan de maatschappij geleverd.
In 2022 moet de gehele AF A380 vloot (10 stuks) uitgefaseerd zijn.

Aankomst in Luqa:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
De A380 vloot wordt vervangen door 10 nieuwe A350 toestellen:

Air France orders more A350s to replace A380 fleet

Tevens kunnen hierdoor de A340's versneld uitgefaseerd worden.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Aardig stuk in het FD over het bestaansrecht van vliegvelden als Groningen en Maastricht. https://fd.nl/achtergrond...vertrekhallen-akelig-leeg

• wildhagen
  • Niet online
Een losse nuldraad was de oorzaak van de grote brandstofstoring op Schiphol afgelopen juli. Dat concludeert onderzoeksbureau TNO.

Een nuldraad zorgt voor de afvoer van stroom van elektrische apparaten. Doordat dat niet ging, kreeg een deel van de aangesloten systemen te maken met overspanning, Diverse voedingen en componenten zijn daardoor doorgebrand.

De fout is volgens TNO vermoedelijk ontstaan bij werkzaamheden in februari. Het bleef zonder gevolgen totdat een elektrische installatie op de losse draad werd aangesloten. Dat gebeurde bij onderhoudswerkzaamheden op 24 juli.

Door de storing konden vliegtuigen op Schiphol 8,5 uur niet tanken. 300 vluchten werden geannuleerd en tienduizenden reizigers liepen vertraging op. Behalve over de extreem lange wachttijden was er onder reizigers veel boosheid over het gebrek aan duidelijke communicatie.
Bron: Grote brandstofstoring Schiphol kwam door fout in elektrische installatie
De twee storingen in de brandstoftoevoer op Schiphol afgelopen zomer hebben geen verband met elkaar. Dat concludeert onderzoeksbureau TNO dat was gevraagd beide gevallen te bekijken.

[...]

De storing van 9 augustus, toen de brandstoftoevoer 1,5 uur platlag, werd veroorzaakt door een serie valse noodstopalarmen op de D-pier.

Het is niet aannemelijk dat er een verband is tussen beide storingen, concludeert TNO.
Bron: TNO: geen verband bij storingen brandstof Schiphol

[ Voor 21% gewijzigd door wildhagen op 12-12-2019 09:50 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-05 09:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PolarBear schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:36:
Aardig stuk in het FD over het bestaansrecht van vliegvelden als Groningen en Maastricht. https://fd.nl/achtergrond...vertrekhallen-akelig-leeg
Alleen te lezen als je inlogt. Uit de omschrijving in de source:
De luchthavens van Groningen en Maastricht hebben grote moeite de exploitatie sluitend te krijgen. En het is er ook onrustig in de directiekamer. Heeft een luchthaven met een marktaandeel van 0,3% bestaansrecht?
Ik kan me indenken dat deze luchthavens maatschappijen/routes aantrekken die op Schiphol geen plek vinden (vanwege drukte en/of kosten). Voor Beek kun je je nog afvragen waarom daar en waarom niet in Eindhoven, maar het marktaandeel is een beetje vertekenend omdat er veel seizoensgebonden vakantievervoer is. Ook daar weer: die hebben geen plek op Schiphol.
Beek heeft ook nog een flinke vrachtfunctie, ongeveer 10% van Schiphol.

Eelde kan nog wel een regionale functie hebben, maar ik heb ook een keer van Eelde gevlogen en het is gewoon geweldig om in een vertrekhal te zijn waar minder mensen rondlopen dan op een rustig treinstation als Stadshagen :D

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ook een leuk stukje, over 8 piloten die in 1994 grotendeels de route van de Uiver uit 1924 overdeden (maar dan naar Bali ipv Batavia/Jakarta), in een Cessna 210M Turbo Centurion, met één motor.

Gewoon, omdat het kon :)

De vlucht ging retour van Seppe (tegenwoordig Breda International Airport) dus naar Bali, en werd in 57 vlieguren uitgevoerd.
Laten zien dat je vanaf een klein grasveld in Brabant de hele wereld kunt bereiken. Dat was wat acht sportvliegers in 1994 beoogden met een monstervlucht Seppe-Bali-Seppe. Een kwart eeuw later komen de piloten van toen samen op Vliegclub Seppe samen en herinneringen op te halen aan de bijzondere vliegreis.

Het was op een druilerige najaarsdag in 1993 dat de aanwezige vliegeniers besloten hun kisten in de hangars te laten en een slok extra te drinken in het clublokaal. De plannen voor het zesde lustrum van de club een jaar later werden hoe langer hoe avontuurlijker. Wil van Spaandonk opperde om eens wat verder van huis te vliegen. ,,Tot dan bleven we vooral in Europa. Nu lonkte het verre oosten. We hebben de globe gepakt en nog dezelfde avond een route uitgestippeld. Indonesië moest het worden. Met een eenmotorig vliegtuig was dat nog nooit gedaan‘’, zegt de nu 72-jarige oud-sportvlieger uit Breda.

Eindbestemming werd Denpasar op het eiland Bali, exact zestig jaar na de roemruchte vlucht van de Uiver naar toenmalig Nederlands Indië. ,,Daar kwamen we bij toeval achter‘’, aldus Lia Damen (60), enige vrouw in het gezelschap. ,,Bovendien was het op 20 oktober 1994, de dag dat we opstegen, op de kop af zeventig jaar geleden dat KLM voor het eerst vanaf Schiphol naar toenmalig Batavia vloog.‘’
Bron, en meer info: Kwart eeuw geleden vlogen acht avonturiers op één motor 57 uur van Seppe naar Bali en terug

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1GSniU3uz7lhwr8Zrbyz4HyX/full.png

Het toestel in kwestie was dus de PH-VDC (bouwjaar 1978), dit toestel vliegt nog steeds vanaf Breda International Airport rond maar nu als N213GC.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.jetphotos.com/full/1/53357_1226513590.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.jetphotos.com/full/5/31868_1561817143.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De Embraer E175-E2, het kleinste toestel uit de vernieuwde E2 familie, heeft vandaag zijn eerste vlucht gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ELl1Z_gWkAIzQ3c?format=jpg
https://twitter.com/jonostrower/status/1205137672609517568

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ELm4LvTXYAEEopN?format=jpg
https://twitter.com/Boeing/status/1205196891115442178

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Qantas lijkt de keus gemaakt te hebben qua toestelkeuze voor Project Sunrise; de Airbus A350-1000.

QANTAS UPDATE ON PROJECT SUNRISE
  • Airbus A350 selected as preferred aircraft (no order placed)
  • Deadline for confirming delivery slots extended by one month
  • Regulatory support for ultra long haul routes, pending formal application
  • Discussions with pilots ongoing
Qantas is today announcing several important developments for Project Sunrise ahead of a final go/no go decision, which will now take place in March 2020.

AIRCRAFT SELECTION

After detailed evaluation of the Boeing 777X and Airbus A350, Qantas has selected the A350-1000 as the preferred aircraft if Sunrise proceeds. This aircraft uses the Rolls Royce Trent XWB engine, which has a strong reliability record after being in service with airlines for more than two years. Airbus will add an additional fuel tank and slightly increase the maximum takeoff weight to deliver the performance required for Sunrise routes.

No orders have been placed but Qantas will work closely with Airbus to prepare contract terms for up to 12 aircraft ahead of a final decision by the Qantas Board.

Airbus has agreed to extend the deadline to confirm delivery slots from February 2020 to March 2020. This provides additional time to negotiate an industrial agreement without impacting the planned start date of Project Sunrise flights in the first half of calendar 2023.
De 3e en laatste Project Sunrise research flight vind volgende week dinsdag (17 dec.) plaats van
New York naar Sydney.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ELnqt_vVAAAH5m7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Benieuwd of Qantas een akkoord met de piloten kan sluiten, anders gaat Project Sunrise helemaal niet door.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Sterkte aan de mensen die nog moeten vliegen vanaf Eindhoven Airport. De boeren gaan de luchthaven bezetten en platleggen.

Heeft met de stikstof-crisis te maken. Zie https://www.omroepbrabant...om-luchthaven-te-bezetten

[Twitter: https://twitter.com/NoelvanHooft/status/1205469578765176832]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is Eindhoven Airport niet officieel nog een militaire basis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
PWM schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:33:
Op de burgerterminal na, is het vliegbasis Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:33:
Klopt. Ze gebruiken hem ook actief, de transporttoestellen (C-130 Hercules) en ik dacht ook de VIP-toestellen (Learjet etc) staan daar.

Tijdelijk staan er ook enkele F-16's (vanuit Volkel) vanwege een oefening.

Media pakt het nu ook op: Boeren willen vliegveld Eindhoven bezetten, Marechaussee monitort situatie

[ Voor 27% gewijzigd door wildhagen op 13-12-2019 14:48 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Vandaag in de 3 kamp op Eindhoven airport.

Tractor duwen met de YPR.
Lange lat meppen.
En bieten gooien.

Geen respect voor dit soort acties. Demonstreren prima, vraag toestemming en regel je zaakjes. Niet zo en op deze manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iklucas
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
XWB schreef op donderdag 12 december 2019 @ 19:54:
De Embraer E175-E2, het kleinste toestel uit de vernieuwde E2 familie, heeft vandaag zijn eerste vlucht gemaakt.

[Afbeelding]
https://twitter.com/jonostrower/status/1205137672609517568

[Afbeelding]
https://twitter.com/Boeing/status/1205196891115442178
Waarvoor dient die soort kleine drag chute aan de staart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
iklucas schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:36:
[...]

Waarvoor dient die soort kleine drag chute aan de staart?
Ik gok sensoren om de luchtstroming te meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
F-HPJB is vanmorgen overgevlogen vanuit Parijs naar Malta om daar een all-white livery te krijgen.
4 uur voor vertrek kwam ze nog aan in Parijs na haar laatste commerciële vlucht als AF995 vanuit Johannesburg.
F-HPJB was de 2e A380 voor Air France en werd op 10 februari 2010 aan de maatschappij geleverd.
In 2022 moet de gehele AF A380 vloot (10 stuks) uitgefaseerd zijn.

Aankomst in Luqa:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daar is 'ie dan, volledig wit:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ELr2Q6cWoAgW5sG?format=jpg&name=medium

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ELr2Q6YWoAQ_PL-?format=jpg&name=medium

https://twitter.com/Aeron...tatus/1205546626837864449

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
onigiri schreef op zondag 24 november 2019 @ 11:52:
[...]

Er zijn ook nog 6 voor China United Airlines die nog niet afgeleverd zijn.
Klopt, maar die toestellen zijn al gebouwd en staan in storage. De laatste 737 NG voor KLM is daarmee de laatste NG die geproduceerd werd.

Productie en levering lopen niet altijd gelijk met elkaar.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

menzo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:51:
[...]

Ik gok sensoren om de luchtstroming te meten.
Het lijkt op het 'kegeltje' dat gewoonlijk op zweefvliegtuigen aan de pitotbuis bovenop de neus van het toestel is gebonden en dat samen met het 'balletje' een indicatie aan de piloot geeft van de mate waarin het toestel 'slipt' of 'schuift' als rol- en richtingsroeren niet voldoende gecoördineerd worden gebruikt.

Wellicht dat men die sliphoek ook aan de staart wil meten in de ontwikkelingsfase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Het is een trailing cone voor het meten van de luchtdruk in de airflow buiten de verstoringen in de airflow die het vliegtuig maakt.

Als je de static pressure van de onverstoorde luchtstroom weet en kunt vergelijken met wat het meet systeem op het toestel aangeeft, kun je correcties berekenen of eventueel zelfs je ontwerp aanpassen als de afwijking te groot is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vliegt nog wel een aantal weken in deze uitmonstering voor Air France.

Per januari 2020 schort Boeing de productie van de 737 MAX op, om zich te focusen op de delivery van de ruwweg 400 geproduceerde en gestalde 737 MAX toestellen.
https://boeing.mediaroom....arding-737-MAX-Production

De 3e en laatste Project Sunrise testvlucht is al een uur of 7 onderweg vanuit New York naar Sydney: https://www.flightradar24.com/QFA7879/2336480a

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EL916a9UYAMW1GI.png

En vanaf oktober 2020, met het begin van het winterseizoen keert Singapore Airlines weer terug met de Boeing 777-300ER op de route naar Amsterdam.
Op 10 mei 2016 ruilde de maatschappij juist de 777 in voor de nieuwe A350-900. Het was de 3e keer dat er een A350 op Schiphol landde (Finnair kwam tweemaal eerder) en de eerste reguliere lijnvluchten met de A350 naar Amsterdam en de eerste long haul bestemming voor de Singapore A350's.

De 777-300ER heeft 4 first class, 48 business, 28 premium economy en 184 economy stoelen.
De huidige A350-900 heeft 42 business, 24 premium economy en 187 economy stoelen.
Vooral een upgrade voor premium stoelen en cargo.
De A350 werd destijds naar Amsterdam ingezet juist omdat deze geen First class had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ze gaan rond die tijd ook op BRU vliegen, en met een 350. Dan lijkt een 350 daar mij een meer logische keuze dan op AMS.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Edit: niet goed gelezen :(

[ Voor 98% gewijzigd door wildhagen op 17-12-2019 12:13 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Toch niet de laatste commerciele vlucht, dit toestel wordt nog steeds ingezet door Air France, wel met white lifery:
Air France vliegt sinds vrijdag met een volledig witte Airbus A380. Op Malta is het Air France-kleurenschema van het toestel verwijderd, in anticipatie op de terugkeer naar leasemaatschappij Dr. Peters begin volgend jaar.

De F-HPJB is de eerste A380 die Air France met pensioen stuurt. In de komende weken voert het toestel nog verschillende lijnvluchten uit. Zo zet de Franse maatschappij ‘m onder meer in naar New York JFK, Miami en Mexico Stad.

De F-HPJB leek vorige maand de vloot al te hebben verlaten, maar het toestel blijkt nu dus toch nog wat langer in Air France-dienst te blijven.
Bron, en meer info: https://www.luchtvaartnie...lijk-met-lelieblanke-a380

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49214530707_4a55b4a562_c.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
TUI stopt met de rotaties AMS-SFB-MIA-AMS :'( https://www.luchtvaartnie...vliegt-vaker-naar-curacao

Ze hadden altijd wel erg scherpe tickets richting Florida. Dat feestje is nu voorbij :'(
Het zat er wel een beetje aan te komen: TUI-UK ruilt SFB in voor MLB. Met de teloorgang van Thomas Cook zou TUI-NL nog de enige internationale carrier op SFB zijn. Dat hele immigratie circus is niet meer voor 2 vluchten in de week dicht te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-04 13:25
BounceCloud schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:00:
TUI stopt met de rotaties AMS-SFB-MIA-AMS :'( https://www.luchtvaartnie...vliegt-vaker-naar-curacao

Ze hadden altijd wel erg scherpe tickets richting Florida. Dat feestje is nu voorbij :'(
Het zat er wel een beetje aan te komen: TUI-UK ruilt SFB in voor MLB. Met de teloorgang van Thomas Cook zou TUI-NL nog de enige internationale carrier op SFB zijn. Dat hele immigratie circus is niet meer voor 2 vluchten in de week dicht te rekenen.
Viel mij ook al op laatst, wij zijn 2 jaar terug al eens met TUI naar Orlando geweest. Toen ik nu dezelfde vakantie weer wilde boeken, werd de vlucht ineens via Delta aangeboden ipv de 787 van TUI.
Dezelfde vakantie is nu wel wat prijziger geworden...

Computer says no

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Air France heeft een firm order geplaatst voor 60 A220 toestellen.
The Air France–KLM Group has firmed up an order for 60 Airbus A220-300 aircraft to modernise its single-aisle fleet. The aircraft are intended to be operated by Air France.
De intentie voor deze bestelling werd afgelopen juni al aangekondigd, maar is nu dus definitief.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EMEv8ixWsAkiOCQ?format=jpg

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De laatst gebouwde (pax) Boeing 737NG is onderweg naar Amsterdam:
https://www.flightradar24.com/KLM9870/233bac2e

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ELy8-TRUEAAKtZQ.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Oeps: een overhead bin van een LATAM A350-900 is naar beneden gekomen :X

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EMG6hffWoAEIVKa?format=jpg&name=small
https://twitter.com/A350Blog/status/1207451265510322177

March of the Eagles

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Waarschijnlijk in North Charleston gebouwd :D

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Surinam Airways' A340-300 PZ-TCR is net na 12 uur naar Spanje vertrokken voor ontmanteling en sloop.
https://www.flightradar24.com/SLM3001/233d3828

De A340 stond sinds 27 oktober opgeslagen op Schiphol-Oost.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.jetphotos.com/full/5/78666_1572692148.jpg

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-05 21:15
Eigenlijk is dit echt zo'n beetje mijn enige angst met vliegen. Dat je ineens zo'n bak inclusief het gewicht van de bagage op je kop krijgt. :X

Acties:
  • +6 Henk 'm!
En Qantas maakt een hele heisa over 3 bijna lege 787 testvluchten voor Project Sunrise; maar momenteel maakt een van hun A380's (VH-OQH) even een non-stop (ferry) vlucht van Dresden naar Sydney: https://www.flightradar24.com/QFA6016/233c1e1a

Een vlucht van ruim 18 uur en een afstand van ruim 16.000 kilometer.
Hemelsbreed toch 90 kilometer langer dan New York JFK - Sydney en een kleine 800 kilometer langer dan
de - huidige - langste non-stop vluchten Newark - Singapore.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cJ8pEe8.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 19-12-2019 13:39 ]

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-04 21:13
Ben wel heel benieuwd wat een A380 van Qantas in Dresden doet.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Maarten_E schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:31:
Ben wel heel benieuwd wat een A380 van Qantas in Dresden doet.
Nieuw interieur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
Piet91 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:44:
Surinam Airways' A340-300 PZ-TCR is net na 12 uur naar Spanje vertrokken voor ontmanteling en sloop.
https://www.flightradar24.com/SLM3001/233d3828

De A340 stond sinds 27 oktober opgeslagen op Schiphol-Oost.

[Afbeelding]
Geheel in stijl vertrokken met een halfuur vertraging :D

Bestemming is wel bijzonder te noemen: Ciudad Real Central Airport (LERL). Een "white elephant" vliegveld in Spanje. Bij mijn weten was dit vliegveld al sinds 2013 failliet en stond het sindsdien tot op heden te koop.

• wildhagen
  • Niet online
BounceCloud schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:19:
[...]

Geheel in stijl vertrokken met een halfuur vertraging :D

Bestemming is wel bijzonder te noemen: Ciudad Real Central Airport (LERL). Een "white elephant" vliegveld in Spanje. Bij mijn weten was dit vliegveld al sinds 2013 failliet en stond het sindsdien tot op heden te koop.
Sinds 2012 zelfs al:
By 2012, the airport's financial difficulties forced the management company to file for bankruptcy, after accumulating more than €300 million of debt, eventually going into receivership. By 13 April 2012, all airport operations were shut down.
Zie Wikipedia: Ciudad Real Central Airport

Veld is vrijwel nooit gebruikt geweest, enige maatschappijen die er ooit op gevlogen hebben waren Air Berlin, Ryanair en Vueling. De eerste 2 vlogen voor het laatst in 2010 op het veld, Vueling voor het laatst op 29 oktober 2011.

Vliegveld staat idd sindsdien te koop. Ooit heeft een Chinees consortium het geprobeerd over te nemen, en daarna een Brits bedrijf, maar beide overnamepogingen zijn op niets uitgelopen.

De vliegmaatschappij is aansprakelijk wanneer een passagier buiten zijn of haar schuld om letsel overhoudt bij de catering aan boord. Dat heeft het Europees Hof van Justitie donderdag geoordeeld. Het maakt niet uit of het letsel komt door een vliegongeluk of wat turbulentie, de aansprakelijkheid blijft hetzelfde.

Het draait bij deze zaak om een zesjarig meisje uit Oostenrijk, dat tweedegraads brandwonden opliep nadat haar vaders warme koffie om onduidelijke redenen van het klaptafeltje viel.

De familie van het meisje eiste daarom een schadevergoeding van 8.500 euro van de Oostenrijkse vliegmaatschappij Niki. De luchtvaartmaatschappij weigerde de schadevergoeding te betalen, omdat er geen sprake was van iets wat op een vliegtuigongeluk leek.

Maar dit maakt niet uit, stelt het Hof in het oordeel. Luchtvaartmaatschappijen zijn volgens het Hof aansprakelijk wanneer een passagier letsel oploopt door een voorwerp dat gebruikt wordt voor het bedienen van passagiers.
Bron: Hof: Vliegmaatschappij aansprakelijk voor letsel na morsen hete koffie

[ Voor 32% gewijzigd door wildhagen op 19-12-2019 16:50 ]

Virussen? Scan ze hier!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
wildhagen schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 12:24:
Airbus lijkt ook een wazig probleem te hebben met hun A330neo's...

[...]

Bron: Stink-Airbus A330neo van Aircalin moet terug naar fabriek

Dus al 3 maatschappijen met dit probleem. Gelukkig wel van een iets andere orde dan dat onding van een 737-Max, maar toch :)

Dit toestel dus:

[Afbeelding]
Probleem is opgelost:

Aircalin First Airbus A330neo Has Been Redelivered

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Piet91 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:29:
En Qantas maakt een hele heisa over 3 bijna lege 787 testvluchten voor Project Sunrise; maar momenteel maakt een van hun A380's (VH-OQH) even een non-stop (ferry) vlucht van Dresden naar Sydney: https://www.flightradar24.com/QFA6016/233c1e1a

Een vlucht van ruim 18 uur en een afstand van ruim 16.000 kilometer.
Hemelsbreed toch 90 kilometer langer dan New York JFK - Sydney en een kleine 800 kilometer langer dan
de - huidige - langste non-stop vluchten Newark - Singapore.

[Afbeelding]
Blijkbaar hebben ze die kist ook gebruikt voor wat Project Sunrise testjes.

[Twitter: https://twitter.com/a380fanclub/status/1207914489485639680]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dus binnen de EU straks geen warme dranken meer op een vlucht? Maatschappijen zullen toch wel even na willen denken of ze het niet te riskant vinden om warme dranken te serveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:52
Of op ieder bekertje de tekst: 'als dit bekertje omdondert is het niet onze schuld, ben je het daar niet mee eens accepteer de [insert warme drank] dan niet'

Acties:
  • +2 Henk 'm!
17e 787 en 4e 787-10 voor KLM is onderweg vanuit Charleston, PH-BKF "Sneeuwklokje / Snowdrop".
https://www.flightradar24.com/KLM9878/23428ba5

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EL6_l4iXYAABlUj.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

FastFred schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:45:
Of op ieder bekertje de tekst: 'als dit bekertje omdondert is het niet onze schuld, ben je het daar niet mee eens accepteer de [insert warme drank] dan niet'
Ik denk dat dat in de EU niet genoeg is om van je aansprakelijkheid af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
In de categorie "Creatief met kurk vliegtuigen", is er vandaag het volgende in de aanbieding:
Eindhoven Airport verwacht dit weekend enkele onderbrekingen in het vliegverkeer, meldt de NOS. Personeelstekorten bij de militaire luchtverkeersleiding zouden de oorzaak zijn.

Het vliegverkeer wordt morgen twee keer stilgelegd. Het zou beide keren gaan om periodes van ongeveer een half uur. Het is de bedoeling dat werknemers in die periode pauze kunnen nemen.

Ook zondag wordt het vliegverkeer enkele keren stilgelegd. In totaal zouden er veertien vluchten vertraging oplopen door de onderbrekingen.

Afgelopen weekend waren er ook al meerdere periodes waarin er niet werd gevlogen rond het vliegveld, bevestigt een woordvoerder van defensie aan de NOS.

Ziekteverzuim en een tekort aan luchtverkeersleiders zouden een belangrijke oorzaak zijn van de onderbrekingen. De luchtverkeersleiding kampt al langer met een personeelstekort. Door het tekort kunnen zieken moeilijk vervangen worden.

Eindhoven Airport is een militair vliegveld. Dit betekent dat de militaire luchtverkeersleiding verantwoordelijk is voor het vliegverkeer.
Bron: 'Onderbreking in vliegverkeer Eindhoven Airport door personeelstekort'

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
En de 777-200ER (PZ-TCU, ex 9V-SVL van SQ) van Surinam Airways is ook geland:
Vrijdagavond 20 december rond 20.30 lokale tijd is de Boeing 777-200ER voor Surinam Airways geland op de internationale luchthaven Johan Adolf Pengel. De Boeing, die de Airbus A340-300 opvolgt in de vloot, was eerder die dag vertrokken vanuit Frankfurt.

In de komende weken wordt gewerkt aan het afronden van het certificeringsproces. Aansluitend wordt het vliegtuig commercieel ingezet. Het toestel zal in 2019 nog niet kunnen vliegen op de route naar en van Schiphol

Eerder deze week was de enige Airbus A340-300 van Surinam Airways, die al tijden op Schiphol aan de grond stond, begonnen aan haar laatste reis. Het toestel vertrok donderdag 19 december rond het middaguur richting Spanje en vervolgens door naar de VS, waar het vliegtuig wordt gesloopt.

Surinam Airways gebruikte in totaal twee A340’s. Het eerste toestel was tussen 2009 en 2015 bij de Surinaamse luchtvaartmaatschappij in dienst, waarna een nieuwer exemplaar de taken overnam. De A340 was relatief vaak uit de running, vanwege gepland onderhoud of technische problemen. De laatste tijd namen toestellen van andere luchtvaartmaatschappijen, waaronder Air Belgium, de Surinam Airways-vluchten voor hun rekening.

De Boeing 777-200ER, die vrijdagavond aankwam, gaat de long haul lijndienst naar Schiphol overnemen. De huur van de Triple Seven is een tijdelijke oplossing, tot een Boeing 787 Dreamliner in dienst wordt genomen.

Het toestel is 17 jaar oud en vloog eerder voor Singapore Airlines en Air New Zealand.
Bron: Boeing 777-200 voor SLM geland in Suriname

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
wildhagen schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 10:15:
En de 777-200ER (PZ-TCU, ex 9V-SVL van SQ) van Surinam Airways is ook geland:

[...]

Bron: Boeing 777-200 voor SLM geland in Suriname
Las ergens anders ook dat de PZ-TCR naar de VS zou gaan via Spanje. Ik kan dat echter op FR24 niet verifiëren en ik snap ook de logica erachter niet:
- Een A343 had makkelijk rechtstreeks naar de VS kunnen vliegen;
- Waarom via het "spookvliegveld" CQM vliegen als er tal van andere goed uitgeruste luchthavens in Spanje zijn?

Volgens FR24 staat de TCR nog steeds op CQM. Zal hij daar niet gewoon gesloopt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Geen idee, maar op CQM is al 7.5 jaar geen enkele activieit meer, het bedrijf is immers failliet.

Piet91 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:53:
ATLASGLOBAL STAAKT ALLE VLUCHTEN

[...]

Tussen 1 en 3 uur vanmiddag stond de laatste AtlasGlobal vlucht op Schiphol; de A330-200 TC-AGL.
And they are back!
AtlasGlobal heeft zaterdag de vluchtuitvoering hervat. De Turkse luchtvaartmaatschappij staakte in november alle vluchten vanwege een financiële herstructurering. Er wordt nu weer gevlogen, waaronder naar Schiphol, maar de vloot is sterk afgeslankt.

Het bedrijf beschikt nog over drie Airbus A321’s en twee A330’s. Zaterdagochtend werden daarmee de eerste vluchten weer opgestart, naar Londen en Schiphol.

AtlasGlobal werkt op de route tussen Istanbul en Schiphol samen met KLM.
Zie https://www.luchtvaartnie...kte-vorm-weer-de-lucht-in

[ Voor 84% gewijzigd door wildhagen op 21-12-2019 11:44 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BounceCloud
wildhagen schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:29:
Geen idee, maar op CQM is al 7.5 jaar geen enkele activieit meer, het bedrijf is immers failliet.
Nog even in gedoken: CQM is in 2018 verkocht. Vliegveld is sinds september 2019 weer "operationeel". Focus ligt momenteel op aanbieden van vliegscholen en MRO / storage a la Teurel.

Bron: https://www.forbes.com/si...-flight-after-nine-years/

https://blueswandaily.com...ly-are-its-prospects-now/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceCloud
Iets met minimale separatie :X Had die Iberia volgens de normen ook niet een doorstart moeten maken ondanks dat dit niet gevraagd is door de luchtverkeersleiding?

https://mobile.twitter.co...tatus/1207737263561564161

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
Vaak ben je te bang :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
BounceCloud schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:33:
Iets met minimale separatie :X Had die Iberia volgens de normen ook niet een doorstart moeten maken ondanks dat dit niet gevraagd is door de luchtverkeersleiding?

Zolang er niet meer dan 1 vliegtuig op de baan staat, is het gewoon efficiënt gepland ;) ..

Een doorstart maakt het niet perse veiliger, veel procedures schrijven voor een stukje rechtdoor te vliegen, wat je steeds dichterbij het voorgaande vliegtuig brengt.
Een bocht maken is dan misschien beter, maar kom je dan niet in de buurt van een derde vliegtuig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-05 22:10
Wellicht lichtelijk off-topic maar heeft defensie ooit een (Nederlands) straaljager squadron in het Caribisch gebied geplaatst gehad?

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Lasmibalsingh schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 16:19:
Wellicht lichtelijk off-topic maar heeft defensie ooit een (Nederlands) straaljager squadron in het Caribisch gebied geplaatst gehad?
Volgens mij niet, en is er ook geen vliegveld voor (alleen civiele velden). De Marine heeft er wel een basis op iig Curacao.

Bewonersgroepen en Natuur en Milieufederatie Noord-Holland zijn tegen de plannen om nieuwe start- en landingsbanen op Schiphol te openen. Onderzoeksbureau To70 publiceerde vrijdag een presentatie met eventuele nieuwe startbanenstelsels, waaronder een variant met een tweede Kaagbaan én parallelle Polderbaan.

Schiphol onderzoekt de mogelijkheden om meer vliegbewegingen te kunnen afhandelen.

De bewonersgroepen en milieufederatie keren zich tegen ieder groeiplan dat Schiphol presenteert. Een extra Kaagbaan en parallele Polderbaan zouden aangelegd moeten worden om de hinder voor de omgeving te laten afnemen. Zo kunnen bijvoorbeeld de Aalsmeerbaan en de Buitenveldertbaan uitsluitend gebruikt worden tijdens stormachtige dagen of zelfs voorgoed dicht. Maar omdat er in het onderzoek rekening gehouden wordt met een groei van 500.000 naar 650.000 vliegbewegingen per jaar, voorspellen omwonenden niks anders dan 'meer ellende.'

Volgens de bewonersgroepen zorgt geen enkele nieuwe variant van een start- en landingsbanenstelsel voor minder hinder, maar juist voor meer overlast voor ook meer omwonenden. Zij vrezen nog minder rustmomenten en continu herrie. "Bovendien zal de uitstoot van CO2, stikstof en ultrafijnstof blijven toenemen. Ieders gezondheid staat op het spel!", aldus de bewonersgroepen en Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. Krimp Voor de bewonersgroepen en milieuclub is alleen krimp bespreekbaar. Zij pleiten voor een afname van 100.000 vliegbewegingen per jaar en zeggen dat daarmee de economie van Nederland geen gevaar loopt. Ook zouden maximaal 400.000 vliegbewegingen een halvering van de CO2-uitstoot door de luchtvaartsector in 2030 mogelijk maken.

"Dat is het soort klimaatplan waar Nederland behoefte aan heeft. Schiphol kan daarbij met minder baancapaciteit toe in plaats van te streven naar meer. Verlies aan werkgelegenheid zal dat ook niet opleveren, want de regio Amsterdam is de banenmotor en niet Schiphol, zo toont onderzoek aan."
Bron: Bewoners-verzet zich tegen nieuwe start- en landingsbanen Schiphol

Nóg meer landingsbanen? Ze hebben er al 6... kom op he, ergens is het wel een keer genoeg zou je zo zeggen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dus vier banen 18-36 ... en separatie was toch al een probleem?
Dat zouden er dan drie blijven.
Maar wat ik ook lees is dat er drie banen gesloten kunnen worden. Dus van 6 naar 5 banen.

Zie het bronartikel https://www.nhnieuws.nl/n...en-landingsbanen-schiphol

Taxitijden zullen dan ook wel niet afnemen.

Afbeeldingslocatie: https://media.nhnieuws.nl/cache/i/392000/images/392013.w1600.r16-9.0f94d76.q90.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 21-12-2019 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
BounceCloud schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:33:

Verschillende vliegvelden hanteren tegenwoordig ook klaringen met een toestel nog op de baan, ook binnen Europa. Ik ben al meermaals geklaard om te landen terwijl een ander toestel op de laatste 1000m van de baan was. Dit soort procedures zijn meestal in combinatie met een minimale afstand over de baan tussen de twee toestellen (bijv. toestel X moet meer dan 2500m van toestel Y zijn).

Dus nee, niet direct noodzakelijk nodig om een doorstart te maken, is afhankelijk van de situatie en lokale procedures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Propane schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:21:
[...]
Verschillende vliegvelden hanteren tegenwoordig ook klaringen met een toestel nog op de baan, ook binnen Europa. Ik ben al meermaals geklaard om te landen terwijl een ander toestel op de laatste 1000m van de baan was. Dit soort procedures zijn meestal in combinatie met een minimale afstand over de baan tussen de twee toestellen (bijv. toestel X moet meer dan 2500m van toestel Y zijn).

Dus nee, niet direct noodzakelijk nodig om een doorstart te maken, is afhankelijk van de situatie en lokale procedures.
Waarschijnlijk moet het startende vliegtuig V1 bereikt hebben.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Freee!! schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:50:
[...]

Ja, want dat kunnen ze vanuit de toren zien ;). Nee, het gaat echt om bepaalde afstanden en de toren heeft daar visuele referenties voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Propane schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:51:
[...]
Ja, want dat kunnen ze vanuit de toren zien ;). Nee, het gaat echt om bepaalde afstanden en de toren heeft daar visuele referenties voor.
Moet toch aan de toren doorgegeven worden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Laatst online: 01-05 15:51
Freee!! schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:50:
[...]

Nee dat heeft er dus niets mee te maken.
Freee!! schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:55:
[...]

Nee.

Dit wordt zeker een onderzoeksrapport want het had heel erg fout kunnen gaan. Was de Iberia rondgegaan hang je met twee heavys vlakbij elkaar en moet bijv. de Iberia direct een bocht inzetten (op instructie).

Had de Lufthansa zijn start afgebroken heb je een mogelijke runway collision en 300 doden.

De piloot had uit eigen initiatief rond kunnen gaan maar de verkeersleider had dit ook moeten initiëren als twee heavys zó dicht op elkaar zitten.

Nu gaat het gelukkig goed. Ik ben benieuwd naar de RT!

[ Voor 60% gewijzigd door Bobmeister op 21-12-2019 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Freee!! schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:55:
[...]

Nope.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Bobmeister schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 18:01:
Dit wordt zeker een onderzoeksrapport want het had heel erg fout kunnen gaan. Was de Iberia rondgegaan hang je met twee heavys vlakbij elkaar en moet bijv. de Iberia direct een bocht inzetten (op instructie).

Had de Lufthansa zijn start afgebroken heb je een mogelijke runway collision en 300 doden.

De piloot had uit eigen initiatief rond kunnen gaan maar de verkeersleider had dit ook moeten initiëren als twee heavys zó dicht op elkaar zitten.
Wel even voor perspectief in de gaten houden dat de baan waarop ze opstegen en landden bijna 4km lang is en er zeer waarschijnlijk zeker een dikke twee, bijna 3 kilometer tussen de toestellen zit.

Als de Lufthansa de start had afgebroken was dat ook zeer waarschijnlijk op een punt geweest waar de Iberia nog wat hoger boven de baan hing. En de standaard go around procedure voor die baan is ook al op 800ft een bocht naar rechts.

Puur even voer voor gedachten, want het camera standpunt kan ook best wat vertekenen waardoor het allemaal super spectaculair lijkt terwijl het voor de crew beetje business as usual kan zijn. En je zou even moeten kijken naar de KMIA procedures om te zien of ze een regeling hebben wat betreft runway occupancy, of er twee toestellen tegelijk op de baan mogen zijn etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
De laatste dagen voor alweer een KLM 747. PH-BFI "City of Jakarta" zal komende vrijdag haar allerlaatste vlucht maken.

Momenteel hangt ze iets net ten westen van Ierland als KL686 vanuit Mexico City en land over ongeveer een uur op Schiphol.
Morgen vertrekt ze als KL601 naar Los Angeles.
Woensdagmorgen komt ze weer terug en vertrekt ze weer als KL685 naar Mexico.
Donderdagmiddag landt ze om 15:10 uur voor het laatst op Schiphol.
Vrijdagmorgen vertrekt ze naar Teruel voor ontmanteling en sloop.
*wijzigingen voorbehouden.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49181925456_99f216186d_c.jpgKLM | Boeing 747-400M | PH-BFI | Hong Kong International by Dennis Lau, on Flickr
(Hier afgebeeld bij vertrek uit Hong Kong op 7 december; de allerlaatste KLM 747 vlucht vanuit Hong Kong)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Weer een maatschappij op het randje van omvallen.

Alitalia heeft al 2x eerder "voor de laatste keer" noodhulp gehad van de Italiaanse regering. Nu krijgen ze weer noodhulp. Weer "voor de laatste keer", als 3e keer dus.
De Italiaanse staat heeft voor de allerlaatste keer de helpende hand geboden aan Alitalia. Dat zegt minister van Industrie Stefano Patuanelli in de krant Il Messagaro. Deze week gaf hij nog een nieuwe lening van vierhonderd miljoen euro aan, maar daar blijft het voor hem bij.

Alitalia verliest momenteel zo’n twee miljoen euro per dag. Als er geen koper voor de luchtvaartmaatschappij wordt gevonden, zo waarschuwde Patuanelli volgens het FD, dan kan de vliegmaatschappij in de zomer failliet zijn.

Bij Alitalia is deze maand een tijdelijke bewindvoerder aangesteld, nadat een consortium van potentiële kopers zich had teruggetrokken. Dit bestond uit de Italiaanse staat, de Italiaanse Spoorwegen, Delta Air Lines en Atlantia, het investeringsbedrijf van de familie Bennetton.

De nieuwe lening zou niet door de Europese Commissie als illegale staatssteun worden uitgelegd, zo beweert de minister. Ook kondigde hij aan dat de bedrijfsstructuur en het merk van Alitalia veranderd worden, maar hij gaf daar geen nadere toelichting bij.
Bron: 'Staat biedt Alitalia laatste keer helpende hand'

Volgend jaar zullen ze wel weer "voor de laatste keer" een nieuwe lening krijgen.

"Laatste keer" is in Italië kennelijk een zeer rekbaar begrip...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Volgend jaar is het ook een nieuwe minister, dus technisch liegt hij niet: hij hoeft het maar één keer aan te bieden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vliegramp in Kazachstan:
Een vliegtuig met honderd mensen aan boord is vrijdagochtend neergestort bij het vliegveld van de stad Almaty in Kazachstan.

Het gaat om een vliegtuig van de Kazachstaanse luchtvaartmaatschappij Bek Air. Bij de crash zijn tot nu toe 14 mensen overleden en 35 mensen ernstig gewond geraakt. Hulpdiensten zijn ter plaatse om overlevenden te redden.

Er waren 95 passagiers en 5 bemanningsleden aan boord van het vliegtuig.

Het vliegtuig was onderweg naar Nur-Sultan, de hoofdstad van Kazachstan. Bij het opstarten verloor het vliegtuig hoogte en vloog door een betonnen omheining, aldus de Kazachstaanse luchtvaartautoriteiten. Daarna crashte het vliegtuig in een klein gebouw bij het vliegveld.
Bron: Vliegtuig met 100 mensen aan boord neergestort bij Kazachstaans vliegveld

Afbeeldingslocatie: https://i2-prod.mirror.co.uk/incoming/article21168657.ece/ALTERNATES/s615b/0_Screen-Shot-2019-12-27-at-030042.png

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EMwuVrZXsAEAIK5?format=jpg&name=large

Gaat om een Fokker 100, registratie UP-F1007, msn11496. First flight 9 april 1996, dus bijna 24 jaar oud.

Dit toestel dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/inDx2QpKONAYSS3ESbGrHEWx/full.jpg

Elders wordt gesproken over een mogelijke rejected take-off die mislukte, maar weet niet of dit correct is.

Wikipedia: Bek Air Flight 2100

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 27-12-2019 06:11 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

4POX

Everybody is wired

Wanneer schrijf je precies een vliegtuig af?

Wat ik zie;

1. Economisch. Brandstof en onderhoudskosten zijn te hoog. Dus vliegtuig gaat in de opslag, sloop of iemand anders kan het vliegtuig wel economisch gebruiken.
2. Versleten. Maar wanneer is een vliegtuig versleten?

Vlieg je net zo lang door tot er problemen ontstaan. Of bij een periodieke keuring worden problemen geconstateerd. Is er voor ieder land aparte regels? Als een vliegtuig een bepaald land nooit meer verslaat dan val je toch onder de grimmen van het lokale reglement. Of is er grenzeloze regels die de veiligheid van vliegtuigen bepaald?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Freak187

geen

4POX schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 06:11:
Wanneer schrijf je precies een vliegtuig af?

Wat ik zie;

1. Economisch. Brandstof en onderhoudskosten zijn te hoog. Dus vliegtuig gaat in de opslag, sloop of iemand anders kan het vliegtuig wel economisch gebruiken.
2. Versleten. Maar wanneer is een vliegtuig versleten?

Vlieg je net zo lang door tot er problemen ontstaan. Of bij een periodieke keuring worden problemen geconstateerd. Is er voor ieder land aparte regels? Als een vliegtuig een bepaald land nooit meer verslaat dan val je toch onder de grimmen van het lokale reglement. Of is er grenzeloze regels die de veiligheid van vliegtuigen bepaald?
Korte vraag, maar antwoord kan extreem uitgebreid worden.

Laten we aannemen dat je een vliegtuig bezit, dus niet leased.

Economische factoren spelen een factor. Brandstofverbruik en onderhoudskosten. Een vliegtuig komt met een verplicht maintenance programme wat je moet volgen. Hoe ouder het vliegtuig wordt, des te meer inspecties er nodig zijn. Veel van deze 'ouderdoms inspecties' zijn nogal uitgebreid en op plaatsen waar je niet vaak hoeft te komen. En als er dan scheurtjes worden ontdekt, zijn de reparaties vaak heel duur.
Motoren moeten gedurende hun leven ook een aantal keer 'overhauled' worden met alle kosten van dien. Ook daarvoor geldt: hoe ouder, hoe meer onderdelen worden afgekeurd en hoe duurder het gaat kosten.
Ook willen klanten na verloop van tijd weleens in een nieuwere kist zitten.

Maar in theorie zal een vliegtuig bijna nooit 'versleten' zijn. Als je altijd het onderhoud uitvoert wat benodigd is, en je houd je altijd aan de geldende regelgeving, etc etc. En je kan bijvoorbeeld jongere motoren installeren of nieuwere stoelen in de cabine plaatsen, etc.
Het hangt vaak af van de beschikbaarheid van reserve-onderdelen, beschikbaarheid van documentatie en het helpt vaak ook nog wel als de betreffende fabrikant nog bestaat. Daarom zie je nog stokoude DC-4's vliegen in Canada en Fokker is ook altijd nog ondersteunend bij operators die Fokkers in hun vloot hebben.

Over het algemeen houdt iedere operator en iedere lokale regulator, de FAA en EASA regelgeving aan vanwege Airbus of Boeing equipment. Ieder land heeft vaak wel een lokale regulator die wat extra kan en mag eisen. Maar in Europa zijn de lokale regulators opgegaan in de EASA.
Je ziet wel steeds meer dan China met haar CAAC regelgeving een stempel wil drukken. En aangezien China een dermate grote markt (aan het worden) is, gaat iedereen zich ook steeds meer conformeren aan de CAAC regelgeving.

[ Voor 19% gewijzigd door Freak187 op 27-12-2019 11:14 ]

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gistermiddag maakte PH-BFI haar laatste commerciële vlucht en landde gistermiddag op Schiphol vanuit Mexico-Stad.

Nu vertrekt ze naar Teruel: https://www.flightradar24.com/KLM747/2352fcab

De KLM 747 pax vloot is nu gekrompen naar 8 toestellen.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/81160483_2721187227939875_7640394469056970752_o.jpg?_nc_cat=111&_nc_oc=AQniaoJJzlznyOkGxVBFEYt7howAjFZnabkehqtazM43QEeuEhPdxQuOtQZd_oDZEgg&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=4a012e9a49ce98b4245013f03695c81d&oe=5E6754BC
https://www.facebook.com/...rmalink/2583960391693096/

[ Voor 42% gewijzigd door Piet91 op 27-12-2019 11:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EMm3TU5UwAAKnhE.jpg:large
De 7 Qatar 787-9's op een rij op Paine Field.

Een ietwat bizar tafereel deze dagen.

Qatar heeft bij Boeing een order staan voor 30 787-9's. (Ze hebben ook al 30 787-8's in de vloot).
Op 26 december heeft de maatschappij de eerste 4 787-9's in ontvangst genomen op Paine Field
(A7-BHA, -BHB, -BHD en -BHE).
Deze vlogen op 26-27 december achter elkaar aan naar Doha, een vlucht van 13 uur en 40 minuten.
Binnen 7-9 uur vlogen ze echter weer terug naar Victorville; vluchten van ruim 16 uur.

Ondertussen waren op Paine Field nog eens 3 787-9's geleverd (-BHC, -BHF en -BHG).
Op het moment dat de eerste 4 aan hun vlucht terug begonnen, begonnen deze 3 aan hun vlucht naar Doha.
Deze staan nu in Doha maar zullen ook terugvliegen naar Victorville.

Dan krijg je dus deze taferelen. De eerste 4 toestellen onderweg van Everett naar Doha:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EMyHfITXYAAmi8k.jpg

En weer terug naar Victorville. Ondertussen zijn de 3 nieuwe toestellen ook onderweg naar Doha en die komen elkaar dus halverwege tegen:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EM4vSarXkAA5_rZ.jpg:large

De reden van dit alles?
De nieuwe Qsuites zijn nog niet klaar. Maar het lijkt erop dat Boeing de toestellen voor het einde van 2019 nog geleverd wilde hebben. Dus voor 31 december nog de 7 toestellen leveren.
En de reden van heen en weer vliegen? Waarschijnlijk juridische/fiscale redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Wat een brandstofverspilling voor een ogenschijnlijk juridish dingetje.
Kan me voorstellen dat Boeing parkeerruimte nodig heeft, maar vlieg ze dan gewoon naar VCV (wees flexibel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Anoniem: 111246 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 21:33:
Wat een brandstofverspilling voor een ogenschijnlijk juridish fiscaal dingetje.
<>
Dingen zijn kostbaar en het nog in dit jaar mogen afschrijven kan de winst leuk drukken wat weer cashflow (contanten) scheelt, en als je wat krap zit - dan is dat benzinegeld peanuts. Of er moet een speciale investerigsregeling aflopen, anders heeft het geen zin behalve het genoemde fiscale/cash dingetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:50

mrsar

waar een sar is,is een wodka

En dan moet ik minder vliegen....right

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

mrsar schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:01:
En dan moet ik minder vliegen....right
Nee maar als je als zelfstandige nog gebruik wil maken van bepaalde aftrekposten kan je beter een factuur hebben op 30DEC2019 dan 01JAN2020 ... en dat is volkomen legitiem maar werkt soms stom gedrag in de hand als je laptop niet eerder leverbaar was.

Dat gezegd hebbende, toch geen last van vliegangst toch? Ikke niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:17
franssie schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 23:01:
[...]

Nee maar als je als zelfstandige nog gebruik wil maken van bepaalde aftrekposten kan je beter een factuur hebben op 30DEC2019 dan 01JAN2020 ... en dat is volkomen legitiem maar werkt soms stom gedrag in de hand als je laptop niet eerder leverbaar was.

Dat gezegd hebbende, toch geen last van vliegangst toch? Ikke niet.
Waarschijnlijk vliegschaamte. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:50

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Ging over het vliegschaamte inderdaad :p

En dan zie je dit heen en weer gevlieg.

Maar nee geen last van, ik doe in feb ams cdg sin sgn tpe icn tpe kul sin cdg ams ;)

En vanavond vlieg ik terug uit rak :p

[ Voor 45% gewijzigd door mrsar op 29-12-2019 10:49 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Auto correct ... Ik bedoelde ook vliegschaamte idd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
XWB schreef op woensdag 20 november 2019 @ 15:10:
[...]

Tarmac Aerosave in Tarbes heeft inmiddels alle bruikbare onderdelen van de eerste A380 gehaald.

[Afbeelding]
https://twitter.com/Tarma...tatus/1196803416959463425
En dan nu zonder vleugels en staart:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49311585822_c9b317d5e3_z.jpg
2-DRPA Airbus A380 Dr. Peters Group ex Singapore by @Eurospot, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49311585872_7024411635_z.jpg 2-DRPA Airbus A380 Dr. Peters Group ex Singapore by @Eurospot, on Flickr

[ Voor 37% gewijzigd door XWB op 01-01-2020 20:06 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Toch jammer om te zien. Het heeft dan wel niet de elegantie van de latere 747's, maar blijf het een knap staaltje techniek vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Airbus is voor het eerst sinds 2011 de grootste vliegtuigmaker ter wereld geworden. Het Europese concern heeft vorig jaar 863 vliegtuigen afgeleverd en daarmee Boeing van de troon gestoten, melden bronnen woensdag.

De wisseling van de toppositie werd al verwacht door het rampjaar dat Boeing doormaakt. Eind dit jaar kondigde het Amerikaanse concern een productiestop van de 737 MAX aan en werd de topman ontslagen.

Airbus zelf moest in oktober nog de prognose voor dit jaar verlagen met 2 tot 3 procent. Het concern verwachtte 860 vliegtuigen af te leveren. Maar naar verluidt werden zelfs in de laatste uren van 2019 nog extra middelen ingezet om 863 leveringen te halen.

In 2018 leverde Airbus 800 vliegtuigen af. Het concern wil niet officieel reageren op de cijfers, die eerst nog gecontroleerd moeten worden.

Boeing leverde tussen januari en november 345 vliegtuigen af, ruim de helft minder vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. In heel 2018 bezorgde Boeing 806 vliegtuigen bij klanten.
Bron: Airbus stoot Boeing van troon af en wordt grootste vliegtuigmaker

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Airbus maakt altijd een flinke delivery push in december, ook afgelopen december was het weer "alle hens aan dek":
Airbus’s tally, which included around 640 single-aisle aircraft, broke industry records after it diverted thousands of workers and canceled holidays to complete a buffer stock of semi-finished aircraft waiting to have their cabins adjusted.

...

Airbus production plants traditionally halt over Christmas and New Year. But the company’s delivery centers and completion facilities were humming well into the afternoon of New Year’s Eve to allow Asian and other airlines to fly away new jets.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 12:10

_Christiaan_

Master of SOG

Borromini schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:25:
Toch jammer om te zien. Het heeft dan wel niet de elegantie van de latere 747's, maar blijf het een knap staaltje techniek vinden.
En het meest comfortabele vliegtuig voor de passagier. Heb in veel types gezeten maar vond de A380 het meest comfortabel, met name upper deck. Jammer dat deze vooruitgang wordt tegengehouden door de economische efficiëntie. Maarja dat hebben we eerder gezien (concorde)...

NOSIG

Pagina: 1 ... 65 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?