Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Piet91
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 00:39
gop1 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 23:12:
Ben benieuwd wat de doorslag gaf aangezien die kist net uit onderhoud komt. Gek ook inderdaad dat ze niet voor een A330 als opvolger hebben gekozen.
Nog steeds technische problemen. Zoals dat toestel altijd al heeft gehad bij SLM.

En wat betreft de keuze voor een 777 (en uiteindelijk 787); https://dagonline.nl/suri...trent-vliegtuigkeuze-slm/

• MrLink
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 15-11 16:30
Wat er met de gestrande A340 gaat gebeuren is nog onduidelijk. Het toestel staat geparkeerd op Schiphol-Oost, in gezelschap van een Boeing 777-300ER van het failliete Jet Airways

Dat wist ik niet, dat er een kist van Jet Airways op Schiphol is blijven steken. Is deze te zien vanaf een spotplek?

• Piet91
MrLink schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:05:
Wat er met de gestrande A340 gaat gebeuren is nog onduidelijk. Het toestel staat geparkeerd op Schiphol-Oost, in gezelschap van een Boeing 777-300ER van het failliete Jet Airways

Dat wist ik niet, dat er een kist van Jet Airways op Schiphol is blijven steken. Is deze te zien vanaf een spotplek?
De 777 (VT-JEW) staat hier.
Dus wel te zien vanaf het panoramaterras.
Zelfs al te zien op Streetview. :P

2007 | VT-JEW - BOEING 777-35RER by Rudy van de Leemput, on Flickr

Piet91 wijzigde deze reactie 01-11-2019 10:38 (9%)

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16-11 17:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kan de curator die niet aan SLM verhuren? Twee vliegen in één klap.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wat zonde om zo een kist maanden te laten staan op de grond. KLM kan volgensmij wel wat extra capaciteit gebruikten. Een 12 jaar oude 773 van een failliete maatschappij moet je neem ik aan wel voor een zacht prijse kunnen overnemen :9

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:30
Wat mij vooral opvalt aan die foto is dat er op die foto 3 toestellen te zien zijn die langere tijd opgeslagen staan (die van TUI zijn 737 MAX, staan er 3 totaal), waarvan alleen de meest linker 737 de motor ingepakt heeft, de anderen niet.

En de motor van die 777 is bijna net zo groot als de diameter van de romp van zo'n 737 :P

FastFred wijzigde deze reactie 01-11-2019 11:53 (16%)

Franse auto's gaan niet stuk, die staken gewoon

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:49:
Die kist is te groot voor SLM, daarom gaan ze slechts een 777-200ER / 787 leasen.

A340-300 / 777-200ER / 787-9 is allemaal een beetje dezelfde grootte. De 777-300ER zit daar qua capaciteit flink boven.

XWB wijzigde deze reactie 01-11-2019 12:05 (22%)

It takes two fools to argue.

• Derice
  • Registratie: april 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Die A340 van ze kan wel een enkeltje Twente/AELS krijgen lijkt mij.
Ze zullen daar nu wel weer plek hebben voor een volgende kist.

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15:10
Het is eerst maar afwachten of SLM ETOPS gecertificeerd kan worden.

• Maasluip
  • Laatst online: 16-11 17:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

FastFred schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:52:

En de motor van die 777 is bijna net zo groot als de diameter van de romp van zo'n 737 :P
Dat scheelt niet veel nee. Een GE90-115B is 3,25 meter, een 737 fuselage is 3,8 meter.
Oh nee, dat is alleen de fan diameter. De buitenkant van een GE90 is minstens 3,77 meter :D

Maasluip wijzigde deze reactie 01-11-2019 12:10 (13%)

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• XWB
  • Niet online
Deze blijft dan ook leuk:

• Piet91
Maasluip schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:49:
Dan mag er eerst iemand de (nog steeds) oplopende kosten gaan betalen.
Die kist staat er nu een half jaar; dat is toch wel minimaal zo'n 3 - 8 miljoen aan lease, tienduizenden euro's of meer aan parkeerkosten etc.
En dan heb ik nog niet eens de (mogelijk) grootste kostenposten genoemd.
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:39:
Wat zonde om zo een kist maanden te laten staan op de grond. KLM kan volgensmij wel wat extra capaciteit gebruikten. Een 12 jaar oude 773 van een failliete maatschappij moet je neem ik aan wel voor een zacht prijse kunnen overnemen :9
Je praat nog steeds over 50 tot 150 miljoen voor een gebruikt toestel dat ouders dan je gehele eigen -300ER vloot. Staat van onderhoud etc. moet je maar aanstaan (zie verhaal van SLM over Airbus).
Dan mag je er nog voor een 10 miljoen aan stuk gooien voor een nieuw interieur, paintjob etc.
Dan begin je toch wel dichtbij de nieuwprijs (anno 2019) te komen.
XWB schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:57:
Die kist is te groot voor SLM, daarom gaan ze slechts een 777-200ER / 787 leasen.

A340-300 / 777-200ER / 787-9 is allemaal een beetje dezelfde grootte. De 777-300ER zit daar qua capaciteit flink boven.
Wat op zich best bijzonder is, want het was altijd KLM en SLM die op de route vlogen.
Beiden hebben recentelijk hun aantal vluchten uitgebreid en ook TUI vliegt nu op de route.
Vraag is er dus wel en qua kosten nog niet eens zo'n gek idee (i.v.m. een 787).

Maar ik moet het allemaal nog maar zien. Alleen al de leasekosten van een 787 is al een factor 5 hoger dan hun huidige A340.
B-)

Van onze bekende @nustys

Piet91 wijzigde deze reactie 01-11-2019 14:16 (4%)

• SuBBaSS
  • Laatst online: 23:00

SuBBaSS

-has Ryzen

Piet91 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:26:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Rond 15:00 uur landt de eerste F-35 op Vliegbasis Leeuwarden.
De F-35 komt uit Italië en lijkt begeleid te gaan worden door 2 F-16's.
Rondom de aankomst word ook een speciaal evenement georganiseerd met o.a. een flyby.
De F-35 zal tijdens de toespraak van commandant Dennis Luyt van de luchtstrijdkrachten over de basis vliegen en daarna vergezeld door een F-16, een Hawker Hunter en een Spitfire een aantal manoeuvres uitvoeren.

De aankomst is ook live te zien op Youtube:

[YouTube: Livestream: aankomst F-35 op Vliegbasis Leeuwarden]

EDITS:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Foutje bedankt! :X
Het grootse onthaal van het nieuwe gevechtstoestel F-35, gisteren op vliegbasis Leeuwarden, is niet helemaal vlekkeloos verlopen. De brandweer van de luchtmacht onthaalde het toestel per ongeluk met blusschuim in plaats van alleen water. Het toestel moet nu een extra inspectiebeurt ondergaan, omdat blusschuim corrosie kan veroorzaken.
https://www.rtlnieuws.nl/...arden-brandweer-inspectie

SuBBaSS wijzigde deze reactie 01-11-2019 17:13 (4%)
Reden: Plaatje erbij

| AMD Ryzen 5 2400G - MSI B450 Gaming Plus - 16GB Corsair Vengeance LPX 3,0 GHz | De track 'achter' mijn avatar. *2019 Update* | Blogn00b |

• gop1
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 17-11 11:46
Wat een stel kneuzen joh.

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Zag pas nadat ik het hier plaatste dat mede-tweaker @Resistor het al in het grote WTF topic had gepost.
Die link die hij plaatste brengt het nog wat smeuiiger:
As the plane was taxied away to a nearby hangar, some of the foam was sucked into the aircraft’s engines. There have been no reported lasting effects on engine functionality in previous incidents of firefighting foam exposure on military aircraft.

However, the F-35A is a stealth aircraft which has highly sensitive radar-absorbing coatings on its outer skin, which may have been interfered with by the foam.
https://www.rt.com/news/472365-dutch-air-force-damages-f35a/

| AMD Ryzen 5 2400G - MSI B450 Gaming Plus - 16GB Corsair Vengeance LPX 3,0 GHz | De track 'achter' mijn avatar. *2019 Update* | Blogn00b |

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:28
gop1 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 18:02:
[...]

Wat een stel kneuzen joh.
SuBBaSS schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 18:20:
Zag pas nadat ik het hier plaatste dat mede-tweaker @Resistor het al in het grote WTF topic had gepost.
Die link die hij plaatste brengt het nog wat smeuiiger:

[...]
Ik was erbij :+ Het verhaal ligt iets genuanceerder.

Vlak voor de aankomst van de F-35 stond de brandweer al opgesteld voor de ere-boog, inclusief proef-spuit met water. Echter, de aankomst van de F-35 werd even uitgesteld omdat een boven de Noordzee oefenende F-16 afkomstig van Volkel een noodlanding moest maken, op Leeuwarden, met brandgeur in de cockpit. Hierop is de brandweer uitgerukt naar de baan om deze F-16 op te vangen en als onderdeel hiervan zijn de waterkanonnen op schuim gezet. Na het afhandelen van deze noodlanding zijn de brandweerwagens terug gekeerd voor het watergordijn, maar is vergeten de kanonnen weer van schuim naar water te schakelen. Dus, toen de ere boog werd ingezet.... kwam er schuim uit.

Het is zeer onwaarschijnlijk dat het blusschuim corrosie of blijvende schade aan de huid veroorzaakt. Het vliegtuig is desondanks vlak na de ceremonie geheel schoongespoten door de brandweer (met water deze keer), inclusief waternevel in de draaiende motor om ook de motor te spoelen.

Overigens, @SuBBaSS, RT quoten rondom de F-35 is..... wachten op bias en onzin :+

Crappy phone pics uit eigen collectie:

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Hmmbob schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 18:50:
[...]

[...]

[...]

Ik was erbij :+ Het verhaal ligt iets genuanceerder.

Vlak voor de aankomst van de F-35 stond de brandweer al opgesteld voor de ere-boog, inclusief proef-spuit met water. Echter, de aankomst van de F-35 werd even uitgesteld omdat een boven de Noordzee oefenende F-16 afkomstig van Volkel een noodlanding moest maken, op Leeuwarden, met brandgeur in de cockpit. Hierop is de brandweer uitgerukt naar de baan om deze F-16 op te vangen en als onderdeel hiervan zijn de waterkanonnen op schuim gezet. Na het afhandelen van deze noodlanding zijn de brandweerwagens terug gekeerd voor het watergordijn, maar is vergeten de kanonnen weer van schuim naar water te schakelen. Dus, toen de ere boog werd ingezet.... kwam er schuim uit.

Het is zeer onwaarschijnlijk dat het blusschuim corrosie of blijvende schade aan de huid veroorzaakt. Het vliegtuig is desondanks vlak na de ceremonie geheel schoongespoten door de brandweer (met water deze keer), inclusief waternevel in de draaiende motor om ook de motor te spoelen.

Crappy phone pics uit eigen collectie:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
d:)b

Dat wordt ook vermeld in dat artikel op rt.com dat ik (dus) pas later las. :P Dat verklaart in ieder geval dat ze het (~schuim) voorhanden hadden. De 'oepsie' is er echter niet minder om lijkt me.

Goed om te horen dat de kans groot is dat het mee zal vallen. Is natuurlijk beetje sensatie bij en ik geef eerlijk toe meestal heel cynisch te worden als ik F35 hoor.
Maar stiekem wil ik ook gewoon liefst dat het een waardige opvolger van de F16 wordt. Had een model F-16b toen ik nog een klein ventje was. Was verliefd op dat ding. O+

@Hmmbob Zal erom denken, bedankt. :P
In dit geval quote ik een quoter, don't shoot the messenger's messenger. :+

• Hmmbob
SuBBaSS schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:00:
Goed om te horen dat de kans groot is dat het mee zal vallen. Is natuurlijk beetje sensatie bij en ik geef eerlijk toe meestal heel cynisch te worden als ik F35 hoor.Maar stiekem wil ik ook gewoon liefst dat het een waardige opvolger van de F16 wordt.
Ik heb de eer gehad 4 jaar met de F-35 te mogen werken (hence my profile pic), maar dat komt goed hoor O+

Hij gaat overigens wel gewoon volledig gecontroleerd worden, maar dát zou tóch al gebeuren (gebruikelijk na aankomst van een vliegtuig uit de fabriek):
Foutje met blusschuim bij ontvangst F-35 leidt tot extra inspectie op schade

Het gloednieuwe F-35-gevechtsvliegtuig, dat gisteren feestelijk werd verwelkomd in Leeuwarden, moet een extra inspectie ondergaan door een fout bij de ontvangst. Een van de brandblussers die het vliegtuig voorzagen van waterbogen, gebruikte per ongeluk blusschuim, dat mogelijk schadelijk is.

De F-35 is de eerste van 46 Nederlandse JSF-vliegtuigen. De ontwikkeling en aanschaf van de vliegtuigen kost ruim 6 miljard euro, en is omgeven door controverse.

Dat het vliegtuig werd besproeid met blusschuim was een menselijke fout, zegt een woordvoerder van Defensie. De knoppen voor schuim en water zitten naast elkaar, en de brandweer heeft per ongeluk de schuimknop ingedrukt. "Ik zag uit het raam helemaal niets meer", vertelde piloot Ian Knight daarover in Pauw.

Afgespoeld
Na de fout is het vliegtuig afgespoeld met water. Het is volgens Defensie te vroeg om te weten of er schade is. "Blusschuim kan een corroderend effect hebben, dus we zijn in overleg met de fabrikant wat we moeten controleren, bijvoorbeeld bepaalde openingen of de motor."

Luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft kijkt niet op van de extra controle. Het is volgens hem in de luchtvaart gebruikelijk dat alle risico's worden uitgesloten. "Better safe than sorry, zeggen we dan."

Goede regenbui
Het lijkt hem overigens sterk dat het schuim kwetsbare delen heeft bereikt of de motor heeft beschadigd. "De F-35 moet immers ook een goede regenbui aankunnen."

In theorie zou het schuim ook schadelijk kunnen zijn voor de zogeheten stealth-coating, die ervoor zorgt dat het vliegtuig moeilijker te volgen is op de radar. Maar hoe dat in de praktijk uitwerkt, laat zich moeilijk raden, omdat de samenstelling van die coating geheim is, zegt Melkert.

Hmmbob wijzigde deze reactie 01-11-2019 19:10 (9%)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Propane
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Nog steeds, om het maar in een beetje een Amerikaans stereotype te vertalen, een beetje de "fat, less good looking sister of the girl your really want to date, the F-22 Raptor" :P.

• XWB
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 23:39:
In ander nieuws, GE heeft de eerste vernieuwde GE9X motor voor de 777-9 aan Boeing geleverd.

[...]
Installatie van de eerste motor is nu ook begonnen.

https://twitter.com/mattcawby/status/1190369636270739456

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:30
AHAHAHAHAHAHA

Het viel me al op op de foto's dat ze schuim gebruikt hadden in plaats van water, volgens mij is dat best chemisch spul...

Franse auto's gaan niet stuk, die staken gewoon

• Piet91

De Nederlandse Koninklijke Luchtmacht heeft vandaag gisteren afscheid genomen van hun derde
McDonnell Douglas KDC-10 transportvliegtuig; zie foto hierboven.
T-264 "Prins Bernhard" heeft haar laatste missie gevlogen en staat nu op Vliegbasis Eindhoven.
Het toestel is verkocht aan het Amerikaanse Omega Air en zal maandag overgevlogen worden naar de VS.
Nu blijft alleen haar zusterschip T-235 "Jan Scheffer" over.

Het ruim 41 jaar oude toestel werd op 20 december 1978 aan Martinair geleverd als PH-MBT en heeft daar altijd voor gevlogen (maar heeft het toestel wel vaak uitgeleend en een keer getransferd naar KLM).
In 1992 verkocht Martinair 2 DC-10's aan Defensie maar bleef ze eerst nog gebruiken (=leasen) van Defensie.
Echter crashte een van de 2 DC-10 op 21 december 1992 in Faro.
Daarop kocht Defensie een 3e DC-10 van Martinair; een mogelijkheid die al in het oorspronkelijke overeenkomst (voor de crash) geschreven stond.

De 2 DC-10's werden uiteindelijk omgebouwd tot de KDC-10 tanker- en transporttoestellen en werden in 1995 aan de luchtmacht geleverd.

PH-MBT by Thomas Moloney, on Flickr
T-264 by Alistair Henderson, on Flickr

De KDC-10's worden vervangen door 8 Airbus A330 MRTT toestellen in het
Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet Project dat door Nederland en Luxemburg werd aangevoerd en waaraan nu ook België, Duitsland, Noorwegen en (sinds kort) Tsjechië meedoen.
De landen zullen de 8 toestellen delen. 5 worden er in Eindhoven gestationeerd en 3 in Keulen.
De eerste 2 moeten in mei 2020 op Eindhoven aankomen.

• Hmmbob
Toch heel wat uurtjes in gezeten.... Goed dat ze vervangen worden en al helemaal dat dat in een samenwerkingsverband is - Nederland krijgt zo toegang tot een grotere vloot dan wat we zelf hadden kunnen betalen.

Jammer voor deze iconische kisten, maar er komt iets goeds voor terug.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Met een leeftijd van 41 jaar voor die kist was er denk ik ook weinig keus. Op een gegeven moment is het gewoon afgelopen natuurlijk. Vind dat ze hem nog lang hebben gehandhaafd.

Wanneer gaat die T-235 buiten dienst? Is dat zodra de A330 MRTT in dienst komt? Of blijft hij nog wat langer?

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Niet online
India heeft overigens serieuze groei-plannen voor de luchtvaart:
De Indiase regering maakt plannen om in de komende vijf jaar honderd nieuwe luchthavens te bouwen, zo melden ingewijden aan persbureau Bloomberg. Dit moet de economische groei stimuleren en het land beter bereikbaar maken.

Als onderdeel van de plannen wil India ook veel meer piloten zelf gaan opleiden: 600 per jaar. Daarnaast moet de binnenlandse vloot verdubbelen naar 1200 toestellen, moeten er 1000 nieuwe lijndiensten bijkomen en gaan de belastingen op kerosine omlaag.

De Indiase luchtvaart is in de afgelopen jaren al hard gegroeid, aangezien steeds meer Indiërs het zich kunnen veroorloven om te vliegen. Budgetmaatschappij IndiGo plaatste afgelopen week nog een order voor 300 nieuwe toestellen uit de Airbus A320neo-familie.

Als de plannen van India doorgaan, dan treedt het land daarmee in de voetsporen van China. De Chinese overheid besloot eerder al om tot 2035 meer dan 200 nieuwe luchthavens te openen. Zo moet in de toekomst elke Chinees kunnen vliegen.
Bron: https://www.luchtvaartnie...nieuwe-luchthavens-openen

Lijkt me nou niet echt ideaal voor de CO2-uitstoot, zeker die verlaging op kerosine-belasting niet...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Piet91

Even geleden is in Rome de allerlaatste 747 vlucht voor El Al vertrokken.
Vlucht LY1747 naar Tel Aviv: https://www.flightradar24.com/ELY1747/22b566bf

Ik raad jullie aan om de vlucht te volgen op Flightradar24; deze laatste vlucht gaat ze iets doen wat wel zal opvallen op de site. ;)

Op 2 juni 1971 landt de eerste 747 voor El Al op Lod Airport, het huidige Ben Gurion, na het maken van twee flybys boven de luchthaven. El Al behoorde tot de 27 launch customers.
Met de komst hun 3e 747 in 1973 kon El Al hun prestige route naar New York nu beide richtingen non-stop uitvoeren (New York naar Tel Aviv kon de 707 wel redden, maar Tel Aviv naar New York niet)
De maatschappij sloeg daarom ook de originele 747-100 series over; ze gingen voor de verbeterde -200B series. Maar het was destijds ook het duurste aankoop van de staat Israël voor 1 apparaat.
De 747 kon voor El Al ook simpelweg veel meer passagiers meenemen wat op dat moment zeer nodig was.
El Al stopte dan ook meer stoelen in een 747 dan menig andere airline; zij gebruikten de upper deck meteen voor betalende passagiers (i.p.v. het te gebruiken voor een lounge of bar zoals vele andere airlines destijds deden)

Levering van de eerste 747-200B aan El Al op 26 mei 1971 in Everett:

Inauguratieceremonie van de EL AL 747 met de minister-president Golda Meïr in 1971:

Aan boord op de eerste commerciële vlucht van EL Al 747 in juli 1971:

Tijdens de geheime operatie Solomon, op 24 en 25 mei 1991 werden in 36 uur tijd 14.325 Ethiopische joden werden vervoerd van Addis Abeba naar Israël, gebruik makende van 35 Israëlische toestellen waaronder El Al 747's en Lockheed C-130 Hercules vrachttoestellen van het leger
Een van hun cargo-747s was uitgerust met 760 toestellen maar dit bleek niet genoeg; de gezagvoerder stond toe dat steeds meer mensen aan boord gingen, met mensen en kinderen in de gangpaden. Uiteindelijk vloog die keer hun 747 met 1088 mensen aan boord naar Israël, inclusief 2 babies die aan boord geboren werden.
Tot op de dag van vandaag is dit het record voor meest aantal mensen dat met een vliegtuig is vervoerd.

In Nederland zal de 747 van El Al helaas vooral bekend zijn van de Bijlmerramp op zondagavond 4 oktober 1992 waarbij het officiële dodental op 43 staat.
Op deze foto is de landing van 4X-AXG vanuit New York op Schiphol te zien, slechts 4 uur voor de ramp.
Er waren zo'n 4 foto's gemaakt van deze landing en daarop was de opwaartse positie van motor #3 al te zien.

Vandaag - ruim 48 jaar na hun eerste vlucht - komt er een einde aan een tijdperk van een bijzondere 747 gebruiker.

De laatste uitgaande El Al 747 vlucht, afgelopen vrijdag in Tel Aviv op weg naar Rome:

Sam Chui was er uiteraard bij;

• TheBleeder
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:23
Piet91 schreef op zondag 3 november 2019 @ 11:32:
[Afbeelding]

Even geleden is in Rome de allerlaatste 747 vlucht voor El Al vertrokken.
Vlucht LY1747 naar Tel Aviv: https://www.flightradar24.com/ELY1747/22b566bf

Ik raad jullie aan om de vlucht te volgen op Flightradar24; deze laatste vlucht gaat ze iets doen wat wel zal opvallen op de site. ;)

I see what they did there :D

Lijkt me trouwens wel dat je daar iets van "speciale" ATC toestemming voor moet krijgen? Nou lijkt me dit daar wel bijzonder genoeg voor, maar neem niet aan dat ieder verkeersvliegtuig zomaar iets dergelijk kan doen, toch?

• Derice
  • Niet online

Derice

Vliegplan indienen, akkoord op kriigen en gaan.

Nu zitten ze daar op 10.000ft en er zijn geen andere vliegvelden in de buurt waardoor ze een conflict vormen voor ander verkeer.
Heel lastig zal het niet zijn geweest om de toestemming te krijgen.

Overigens niet de eerst keer dat dit gebeurd.
Boeing en Airbus hebben dit ook gedaan.
Er was ook ooit eens een gast die zich verveelde en een penis met ballen op de manier tekende.

• wildhagen
  • Niet online
Derice schreef op zondag 3 november 2019 @ 14:51:

Er was ook ooit eens een gast die zich verveelde en een penis met ballen op de manier tekende.
Die zijn er wel meer geweest ja:

Andere piloten zijn dan weer iets creatiever:

Virussen? Scan ze hier!

• Tourniquet
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17-11 12:47

Tourniquet

Hiya, fellas!

wildhagen schreef op zondag 3 november 2019 @ 15:44:
[...]

Die zijn er wel meer geweest ja:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Andere piloten zijn dan weer iets creatiever:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die laatste 2 zijn met de fiets gedaan. :P

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 07:35:
Met een leeftijd van 41 jaar voor die kist was er denk ik ook weinig keus. Op een gegeven moment is het gewoon afgelopen natuurlijk. Vind dat ze hem nog lang hebben gehandhaafd.
Leeftijd maakt niet zo heel veel uit, aantal cycles en vlieguren is veel belangrijker. Vliegtuig gaat ook nog gebruikt worden is dus ook niet op.

Dit soort militaire vliegtuigen maken relatief weinig vlieguren en cycles en kunnen langer mee dan in commerciële dienst.

PolarBear wijzigde deze reactie 03-11-2019 17:46 (12%)

• wildhagen
  • Niet online
Nee, maar spare parts worden op een gegeven moment ook een issue. De DC-10 wordt nauwelijks meer gebruikt, dus spare parts worden ook steeds duurder.

Dan zit je nog met de eisen die aan het toestel gesteld worden ivm moderne missies etc. Je kan zo'n ding wel blijven upgraden en moderniseren, maar op een gegeven moment moet je wel de afweging maken of dat kosten-technisch allemaal nog wel interessant is.

Financieel lijkt het mij ook een stuk aantrekkelijker om een modern toestel als de A330 MRTT te nemen. Nog even los van het grotere aantal, waardoor je ze ruimer kunt inzetten en met meer inzet tegelijkertijd.

Virussen? Scan ze hier!

• Hmmbob
Eindresultaat: (zelf zien)

Nu.nl is er ook bij: https://www.nu.nl/opmerke...jdens-laatste-vlucht.html

Hmmbob wijzigde deze reactie 03-11-2019 18:29 (21%)

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:44

franssie

Save the albatross

Ziet er best strak uit. Mooi stukje navigatie.

Welke GPS/GNSS chips gebruiken ze eigenlijk in de luchtvaart, ook Ublox of een andere?

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• easyriider
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Deze van El Al valt in het niet bij wat Boeing een paar jaar geleden deed met een vlucht van bijna 10.000 mijl boven de VS:

• Hmmbob
easyriider schreef op zondag 3 november 2019 @ 18:50:
Deze van El Al valt in het niet bij wat Boeing een paar jaar geleden deed met een vlucht van bijna 10.000 mijl boven de VS:

[Afbeelding]
Zo groot is de Middellandse Zee niet :+

• Bobmeister
  • Laatst online: 22:46
franssie schreef op zondag 3 november 2019 @ 18:40:
Ziet er best strak uit. Mooi stukje navigatie.

Welke GPS/GNSS chips gebruiken ze eigenlijk in de luchtvaart, ook Ublox of een andere?
Navigatie? :+
Nee joh, die route wordt ingeladen en automatisch gevlogen. Windcorrectie en al. :P

• franssie

franssie

Save the albatross

Bobmeister schreef op zondag 3 november 2019 @ 21:32:
[...]

Navigatie? :+
Nee joh, die route wordt ingeladen en automatisch gevlogen. Windcorrectie en al. :P
Dan nog - netjes alle waypoints ingevoerd, de juiste bochtsnelheden etc etc. Klik ik niet zo 123 in ekaar.
Als iemand dit op de hand had gevlogen dan was het echt top.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Hmmbob
Arjen Lubach heeft er ook een item aan gespendeerd :+

Hmmbob wijzigde deze reactie 03-11-2019 22:33 (9%)

• Piet91

• Piet91
OPSCHUDDING IN SPANJE: IBERIA NEEMT AIR EUROPA OVER
MADRID - Air Europa komt in handen van Iberia. Moederbedrijven IAG en Globalia sloten een deal voor één miljard euro, waardoor IAG feitelijk het monopolie krijgt op de Spaanse luchtvaartmarkt. Het concern krijgt door de overname zowel Iberia als Vueling, Level en Air Europa in handen.

Volgens IAG, dat de deal maandagochtend officieel aankondigde, moet door de overname met name de positie in Madrid worden verstevigd. Daar strijdt Air Europa nu nog met Iberia om de macht.

Air Europa blijft onder eigen naam opereren, als een zelfstandig onderdeel van IAG. Iberia-topman Luis Gallego wordt eindverantwoordelijk voor het bedrijf.

De overnamedeal is een klap in het gezicht van Air France-KLM, dat al jaren met Air Europa samenwerkt op vluchten naar Zuid-Amerika. Terwijl de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep vooral interne strijd tegen zichzelf levert, heeft IAG de afgelopen jaren haar imperium uitgebouwd tot een groep met namen als British Airways, Iberia, Aer Lingus, Vueling, Level en nu dus Air Europa.
En de KDC-10 T-264 "Prins Bernhard" is vanmorgen vertrokken:

(Momenteel buiten FR24 bereik dus kan geen link geven)

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15:10
Gaan mededingingsautoriteiten er niet iets van vinden dat IAG zo groot in Spanje gaat worden?

• wildhagen
  • Niet online
Vraag ik me ook af. Hiermee krijg IAG vrijwel de hele Spaanse markt in handen met een compleet monopolie. Naast Air Europa hebben ze dan immers ook Iberia, Vueling, Level en Air Nostrum in handen.

Blijft er alleen wat over voor spelers als Easyjet en Ryanair, en verder helemaal niks.

Kan me niet voorstellen dat de mededingingsauthoriteiten dit zomaar goedkeuren....

Virussen? Scan ze hier!

• XWB
  • Niet online
Het lijkt haast ongeloofwaardig dat de EU een dergelijke monopoliepositie zou toestaan.

• wildhagen
  • Niet online
KLM gaat nu ook de A330's de vloot uitgooien en wil met een Boeing-monopolie gaan werken:
KLM neemt de komende jaren definitief afscheid van de Airbus A330-vloot. Volgens topman Ben Smith moet er in de nabije toekomst op verre vluchten uitsluitend worden gevlogen met Boeing 777’s en Boeing 787 Dreamliners.

Moederbedrijf Air France-KLM wil efficiënter gaan werken. De luchtvaartgroep besloot daarom eerder al om te stoppen met de merken Joon en HOP! en om de Airbus A340’s en A380’s bij Air France uit te faseren. Daarnaast neemt de nieuwe Airbus A220 de rol over van de A320-serie bij Air France.

Onlangs werd ook aangekondigd dat Air France alle door KLM bestelde Airbus A350-900’s zou overnemen, terwijl KLM er extra Boeing 787 Dreamliners bij krijgt. Toen hing al in de lucht dat de Airbus A330 bij KLM het veld zou moeten ruimen, maar dat is nu ook officieel door Smith bevestigd tijdens de Air France-KLM Investor Day in Parijs.

KLM vliegt op dit moment met acht Airbus A330-200’s en vijf A330-300’s naar bestemmingen in het Midden-Oosten, Afrika, Noord-Amerika en het Caribisch Gebied.

Door in de toekomst alleen nog met de Boeing 777-200ER, 777-300ER, 787-9 en 787-10 op verre routes te vliegen verwacht Smith te besparen op pilotentrainingen en onderhoud. Binnen Europa blijft KLM vliegen met de Boeing 737-700, -800 en -900 en de Embraer 175, 190 en straks de 195-E2.
Bron: https://www.luchtvaartnie...eid-van-airbus-a330-vloot

Virussen? Scan ze hier!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

wildhagen schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:12:
KLM gaat nu ook de A330's de vloot uitgooien en wil met een Boeing-monopolie gaan werken:

[...]

De A330's waren sowieso bedoeld als tijdelijke opvulling van de vloot. Ze vlogen ook hoofdzakelijk op secundaire bestemmingen en werden gebruikt om nieuwe routes uit te proberen. Voor de middelange afstand waren het in de tijd wel erg fijne kisten, stuk beter dan de 767 die volgensmij vrij vergelijkbaar zijn.

• Piet91
wildhagen schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:12:

Geen verrassing en ook wel logisch.

In other Boeing news: vanaf 29 maart 2020 vliegt Saudi Arabian Airlines weer naar Amsterdam:
4 maal per week met de 787-9.

• wildhagen
  • Niet online
Piet91 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:38:
[...]

In other Boeing news: vanaf 29 maart 2020 vliegt Saudi Arabian Airlines weer naar Amsterdam:
4 maal per week met de 787-9.

[Afbeelding]
Opvallend dat ze dan wel naar Jeddah vliegen, en niet naar hoofdstad Riyadh....

Zou voor het eerst sinds 1991 zijn dat Saudia weer vanaf AMS vliegt met passagiersvluchten (destijds nog met een tussenstop in Frankfurt). Vracht doen ze al wel vanaf AMS uiteraard.

Virussen? Scan ze hier!

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
wildhagen schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 15:45:
[...]
Opvallend dat ze dan wel naar Jeddah vliegen, en niet naar hoofdstad Riyadh....
Veel verkeer ontstaat waarschijnlijk door de Hajj/bedevaart?

• wildhagen
  • Niet online
ANdrode schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 18:45:
[...]

Veel verkeer ontstaat waarschijnlijk door de Hajj/bedevaart?
Zou kunnen, maar dat is maar een paar (1-2) weken per jaar, terwijl deze vluchten zo te zien het hele jaar gaan duren.

Voor Schiphol is het overigens wel de eerste (passagiers)verbinding met Jeddah (King Abdulaziz International Airport), dus het is weer een uitbreiding van het netwerk.

Virussen? Scan ze hier!

• leekers
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20:52
Nieuwe onthulling van een werknemer over de Boeing 787 dreamliner

https://www.bbc.com/news/business-50293927

"Beautiful Clean Coal"

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Mogelijke kapingssituatie op Schiphol:
Verdachte situatie op Schiphol (GRIP 3)

Zou gaan om Air Europa vlucht UX1094 (EC-LQP, Airbus A330) die zou vertrekken naar Madrid.

Tourniquet wijzigde deze reactie 06-11-2019 20:16 (8%)

• wildhagen
  • Niet online
Blijkt vals alarm te zijn. Piloot had per ongeluk kapingsknop ingedrukt, volgens Air Europa is er niks aan de hand.

Virussen? Scan ze hier!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

wildhagen schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:58:
Blijkt vals alarm te zijn. Piloot had per ongeluk kapingsknop ingedrukt, volgens Air Europa is er niks aan de hand.
Inderdaad, met excuses. :P

De "kapingsknop", is dat niet gewoon 7500 op de transponder zetten?

• wildhagen
  • Niet online
Tourniquet schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:04:
[...]

Inderdaad, met excuses. :P

[Twitter]

De "kapingsknop", is dat niet gewoon 7500 op de transponder zetten?
Geen idee, volgens nu.nl ging het echt over een kapingsknop. Zal wel een grote rode knop zijn denk ik?

Virussen? Scan ze hier!

• Derice
  • Niet online

Derice

Er is geen speciale knop. ;)

Je stelt een code in op de transponder en die zet je vervolgens aan.
In dit geval "Squawk 7500"

http://symulatory.com/!data/shop/b_shop_241.jpg

Wikipedia: List of transponder codes
Geen magic button, ook niet eentje die je per ongeluk kunt aanraken.

Derice wijzigde deze reactie 06-11-2019 21:21 (77%)

• prijk
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
De piloot tegen de stagiair: "O ja, als er een kaping is, toets je 7500 in, ik zal het even voordoen...' Zo is het gegaan, aldus de Telegraaf...
https://www.telegraaf.nl/...-boord-vliegtuig-schiphol

• SnowDude
  • Laatst online: 00:24
prijk schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:29:
De piloot tegen de stagiair: "O ja, als er een kaping is, toets je 7500 in, ik zal het even voordoen...' Zo is het gegaan, aldus de Telegraaf...
Wel een goede demonstratie :+ (En een dure waarschijnlijk :))

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 00:31

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

SnowDude schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:32:
[...]
Wel een goede demonstratie :+ (En een dure waarschijnlijk :))
Dat duur valt nog wel mee ook waarschijnlijk, alle andere maatschappijen kunnen de vertraging hierdoor direct op overmacht schuiven, dus hoeven geen vergoedingen uit te keren.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• wildhagen
  • Niet online
prijk schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:29:
WTF?

Wat doet een stagiair overigens in een cockpit? Hoort daar niet alleen bevoegd personeel te komen?

Virussen? Scan ze hier!

• upclocker
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:53
wildhagen schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:39:
[...]

WTF?

Wat doet een stagiair overigens in een cockpit? Hoort daar niet alleen bevoegd personeel te komen?
Op de grond zijn de regels doorgaans minder strikt. Je kan als pax ook vaak wel even een kijkje nemen op de grond.

• SnowDude
  • Laatst online: 00:24
Maar buiten dat, dit hoeft toch niet anderhalf uur te duren bij een vals alarm?

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

SnowDude schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:42:
Maar buiten dat, dit hoeft toch niet anderhalf uur te duren bij een vals alarm?
Het vervelende is dat het wel even duurt voordat duidelijk is dat het echt vals alarm is. Je kunt als piloot niet even zeggen "sorry jongens, per ongeluk verkeerde code ingetoetst", want dat kan onder dwang gebeuren. Ze zullen dus het hele kapingsprotocol af moeten werken.

• franssie

franssie

Save the albatross

oh lol - een 7500 squawk (5 take my life, 6 ik hoor niks en 7 heaven) code - dat zou kunnen kloppen. De kans dat de noodknop aan de cabine kant werd ingedrukt zoals eerder werd geschreven leek mij wat raar.
Edit: en geluukig dat dat nog mag - blijft leuk!
upclocker schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:40:
[...]

Op de grond zijn de regels doorgaans minder strikt. Je kan als pax ook vaak wel even een kijkje nemen op de grond.
Kijken en niet aanraken kreeg ik als kind vaak te horen. Niet 7500 instellen - een willekeurige pax zou die code waarschijnlijk geeneens kennen, denk ik, buiten dit topic etc. Hoe dan ook had de piloot moeten beseffen dat zijn sqauwk live was en niet pas na een Ident zichtbaar zou zijn. Wat een prutser en hopenlijk snel ontslagen en zonder brevet.

franssie wijzigde deze reactie 06-11-2019 22:09 (60%)

• cordonbleu
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23:50
wildhagen schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:39:
[...]

WTF?

Vanaf pushback moet de cockpitdeur iig gesloten zijn. Maar daarvoor is hij vaak nog open. De cockpitcrew ontvangt dan ook vaak nog de nodige formulieren van ground en je kunt als pax meestal even een kijkje nemen als je het van tevoren vraagt, mits er tijd is.

• Hmmbob
franssie schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:53:
Hoe dan ook had de piloot moeten beseffen dat zijn sqauwk live was en niet pas na een Ident zichtbaar zou zijn. Wat een prutser en hopenlijk snel ontslagen en zonder brevet.
In je eerste zin kan ik me nog vinden, de tweede absoluut niet.

Dit was een fout, en een leermoment. Er zijn geen mensenlevens in gevaar gekomen, en zelfs dan is in de luchtvaart juist de open veiligheidscultuur (waarin fouten gemeld worden zodat er van geleerd kan worden) bijzonder waardevol.

Als op zo'n foutje nu meteen zo'n zware sanctie zou staan gaat die cultuur helemaal naar de knoppen.

Het is ook niet zo dat dit zo vaak gebeurd - vervelend, maar: een leermoment.

• franssie

franssie

Save the albatross

Hmmbob schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:23:
[...]

In je eerste zin kan ik me nog vinden, de tweede absoluut niet.

Dit was een fout, en een leermoment. Er zijn geen mensenlevens in gevaar gekomen, en zelfs dan is in de luchtvaart juist de open veiligheidscultuur (waarin fouten gemeld worden zodat er van geleerd kan worden) bijzonder waardevol.

Als op zo'n foutje nu meteen zo'n zware sanctie zou staan gaat die cultuur helemaal naar de knoppen.

Het is ook niet zo dat dit zo vaak gebeurd - vervelend, maar: een leermoment.
Misschien wat zwaar aangezet maar ... ik zou het even moeten opzoeken in airlaw maar als het in de lucht was dan was het gevaar groter dan aan de grond. Toch blijf ik het een kloothommel (m/v) vinden en dit heeft niets met de door jou aangehaalde open veiligheidscultuur te maken (die ik ook zeer onderschrijf en waardeer)
Jij noemt het een foutje, ik noem het de onnodige inzet van waarschijnlijk een aantal honderden hulpverleners en economische schade. Het opzettelijk invoeren van een foutieve transponder code en die activeren is geen foutje als in dat je een kop koffie omstoot of een stap in een procedure vergeet.
Als dit verhaal klopt (en dat weten we niet) dan zijn het meerdere fouten opeengestapeld. Juist in de luchtvaart zijn de procedures zo opgesteld dat een enkele fout geen echt probleem kan veroorzaken.

Dus ja ik vind een forse reprimande op zijn plaats. Het onder de mat vegen onder het mom van 'goede veiligheidscultuur' is juist niet wat we in de burgerluchtvaart willen.

• Rogier V
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 23:17
Je kunt het ook bekijken als een hele goede real life oefening. Nu kan er uitgebreid geanalyseerd worden wat wél en niet volgens plan verliep.

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:04
Nadeel is wel dat de betekenis van deze code op deze manier bij een breder publiek bekend wordt. Nu zal een beetje professionele kaper dit al wel weten. Maar zo nu en dan doen mensen zaken impulsief en dat is het wel prettig als de piloten dit middel veilig kunnen gebruiken.

Tevens is dit kennis die je niet met dronken lolbroeken wil delen.

iRacing Profiel

• wildhagen
  • Niet online
Vanaf vandaag zijn er 13 verkeersleiders (+ 11 assitenten) gestationeerd op Lelystad International Airport. Net als een professioneel brandweerkorps van 28 man.

Vooralsnog zullen ze druk zijn met patience en minesweeper gok ik zo :P

Zie https://www.nu.nl/dvn/600...d-ready-for-take-off.html

Virussen? Scan ze hier!

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Rogier V schreef op donderdag 7 november 2019 @ 05:53:
Je kunt het ook bekijken als een hele goede real life oefening. Nu kan er uitgebreid geanalyseerd worden wat wél en niet volgens plan verliep.
Volgens mij zijn er inderdaad een aantal mensen zeer content dat het gebeurd is. Dit is veel beter dan een geplande oefening. Vandaag zullen er wel een aantal evaluaties starten en zullen er wat pijnpunten gevonden worden die nu kunnen worden opgelost.

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Freee!! schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:34:
[...]

Dat duur valt nog wel mee ook waarschijnlijk, alle andere maatschappijen kunnen de vertraging hierdoor direct op overmacht schuiven, dus hoeven geen vergoedingen uit te keren.
Neemt niet weg dat alles vertraagd wordt, en je crew dan bv. bij long haul toch op hotel moet ipv gewoon mee terug, ... Het gaat niet alleen over passagiers die geld willen zien. Sowieso is dat pas vanaf 3u dacht ik.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Hmmbob
franssie schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:45:
[...]
Als dit verhaal klopt (en dat weten we niet) dan zijn het meerdere fouten opeengestapeld. Juist in de luchtvaart zijn de procedures zo opgesteld dat een enkele fout geen echt probleem kan veroorzaken.
En juist dáárom is het belangrijk om dit open en fair te evalueren: blijkbaar heeft er toch íets plaats gevonden waardoor deze procedures dit event niet hebben afgevangen.

Betrokkene zal ongetwijfeld de komende tijd niet vliegen omdat hij rapporten mag schrijven.

• SayWhatAgain!
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23:15

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Freee!! schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:34:
[...]

De kosten van een vertraging liggen natuurlijk niet alleen in het compenseren van passagiers. Je kan allerlei verstoringen in je netwerk krijgen die vele malen meer kosten en aan de gate geparkeerd staan is over het algemeen ook niet gratis. En als je pech hebt moet je ook nog je crew vervangen omdat die over hun maximale diensttijd heen gaan.

Specs

• Propane
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:53:
Wat een prutser en hopenlijk snel ontslagen en zonder brevet.
Benieuwd waar jij in je leven zou staan als elke vergissing van jou zo zou worden behandeld.

• wildhagen
  • Niet online
Hij wordt ook niet ontslagen of zelfs berispt:
Air Europa begint geen disciplinair onderzoek naar de piloot, zegt een woordvoerder. "Hoezo? Er valt hem absoluut niets te verwijten. Wat valt er nog te onderzoeken?", zegt hij tegen correspondent Rop Zoutberg.

De woordvoerder zegt dat de kwestie wat de luchtvaartmaatschappij betreft is afgedaan. Mogelijk dacht de piloot dat de transponder uit stond, maar daar is geen uitsluitsel over gegeven.

De maatschappij houdt het in een verklaring op een technische fout. Volgens de woordvoerder waren de gevolgen daarvan overigens beperkt; het vliegtuig is met vertraging vertrokken. Gevraagd naar de enorme operatie die op Schiphol werd opgetuigd, verwijst de maatschappij naar de luchthaven.
Zie Piloot Air Europa liet kapingscode aan stagiair zien

Virussen? Scan ze hier!

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18:20
Vertrokken met dezelfde piloot :)
Zelfde piloot
Als uren later blijkt dat het loos alarm was, mag Santos alsnog aan boord van zijn vlucht. Voor vertrek spreekt de piloot zijn passagiers toe: "Ik heb een fout gemaakt waardoor het alarm afging. Het spijt me en dank dat jullie voor Air Europa hebben gekozen."

Santos is sceptisch. "Ik vroeg nog aan een stewardess of het echt dezelfde piloot was die ons nu naar Madrid ging vliegen. Dat leek me niet zo'n goed idee. Zou hij dan deze keer wel op de juiste knopjes drukken?" Het was dezelfde piloot en de rest van de vlucht wordt er geen woord meer gerept over het incident. "Ik vind het heel raar allemaal", zegt Santos.

PV Output

• wildhagen
  • Niet online
Nog een ooggetuige-verslag van iemand die aan boord van het vliegtuig zat: Passagier uit ‘gekaapt toestel’: De piloot zei dat hij niet wist wat het probleem was.

Virussen? Scan ze hier!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik vind ook dat men wel heel erg laconiek reageert. Het riekt er een beetje naar dat men daarmee redenen voor schadeclaims al vroeg probeert te ontkrachten/ontmoedigen.

Wat mij betreft is er één heel simpele en duidelijke conclusie. Dit specifieke stukje instructie over deze noodcodes mag gewoon nooit (meer?) gegeven worden tijdens een vlucht. Het lijkt me zelfs onwenselijk aan de grond, ook met een verder leeg toestel. Dan komt die code toch bij verkeersleiders terecht. Dit moet gewoon exclusief geïnstrueerd worden in de simulator waar het geen kwaad kan als men iets fout doet.

Ik vraag me af of de luchtvaartwereld mij nu nodig heeft om dat stukje inzicht te verschaffen of dat dit allang voorgeschreven is en deze piloot bestaande voorschriften dus overtreden heeft, wat wel degelijk een redelijke 'big deal' is waarvoor je de nodige sancties mag opleggen lijkt me.

• upclocker
Ach dit soort dingen gebeuren nou eenmaal en kan iedereen overkomen. Iets met wet van Murphy. Zo is er bijvoorbeeld wel eens tijdens een trainingsvlucht per ongelijk daadwerkelijk het mixture werd getrokken ipv touch drill, of is er per ongeluk de elt knop aangezet tijdens instructie.
Zo zijn er vast nog heel veel gevallen die de media nooit zullen halen.

• Sand0rf
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 15-11 14:58
Hoewel fouten natuurlijk kunnen gebeuren vindt ik het heel bijzonder dat dit wordt geinstrueerd aan een piloot in opleiding en specifiek met deze code. De noodcodes worden je al heel vroeg in je opleiding geleerd en elke piloot kent ze dus dat 7500 een speciale code is zou deze piloot in opleiding moeten weten. Je kan bijna alle codes in een transponder sleutelen zonder dat er hele grote problemen ontstaan (hooguit een melding bij ATC dat er dubbele codes zijn maar op de grond staat je transponder op standby/gnd waardoor zelfs dat niet gebeurt) maar er zijn 3/4 codes die direct triggeren en waarom specifieke deze code werd ingevoerd bij het demonstreren van de transponder vind ik bijzonder.

7500: Hijacking/unlawfull interference (Seven Five, man with Knife)
7600: Radio failure (Seven Six, radio to fix)
7700: Algemeen noodgeval (Seven Seven, going to heaven)

En code 1000 is in de VS ook een gevaarlijke, dat is de code die de USAF gebruikt voor oefendoelen dus die zou ik ook niet doen ;)

/post

• wildhagen
  • Niet online
Wat politieke ophef:
Regeringspartijen D66 en ChristenUnie willen een einde aan vrachtvluchten die Qatar Airways uitvoert tussen Maastricht en Luik, twee luchthavens die hemelsbreed slechts 38 kilometer uit elkaar liggen. Een vlucht met een Boeing 777 van welgeteld 9 minuten.

Tweede Kamerleden Jan Paternotte en Eppo Bruins hebben minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) gevraagd te onderzoeken of een verbod mogelijk is. Qatar Airways vliegt met goederen van hoofdstad Doha naar Mexico, met een tussenstop in Luik.

Belgische media meldden onlangs dat Qatar sinds kort met enige regelmaat een tussenlanding maakt in Maastricht. Dit om een lading af te leveren voor een Nederlandse klant. De eerste zending werd een paar weken geleden afgeleverd, 3 november volgde de laatste en 10 november staat een nieuwe vrachtvlucht van Qatar gepland op Maastricht.

Paternotte en Bruins vinden het ‘onwenselijk en onzinnig’ dat voor zo’n afstand over land een groot vrachttoestel wordt gebruikt. ,,Wie zou volgens u sneller deze afstand overbruggen: Tom Dumoulin op de fiets, of de Qatar Airways-vlucht inclusief veiligheidscontrole, boarden van de crew en taxiën?”, willen zij van de bewindsvrouw weten.

Een woordvoerder van Maastricht Aachen Airport vraagt zich af wat er precies ‘onwenselijk en onzinnig aan de vlucht is’. ,,Er wordt op verzoek van een Nederlands bedrijf een lading afgeleverd. Het toestel had bij wijze van spreken ook leeg kunnen doorvliegen naar Frankfurt. Deze optie lijkt mij dan nog vrij efficiënt”, reageert een zegsvrouw.

De betrokken luchthavens hebben sowieso niet de bevoegdheid om hier iets aan te veranderen. Bij een cargovlucht is het de transporteur die beslist en aan de luchtvaartmaatschappij aangeeft waar deze moet landen in opdracht van de klant. ,,Tegen dit model kan je moeilijk iets beginnen, maar de luchthaven van Luik draagt geen enkele verantwoordelijkheid”, zei de Belgische minister Jean-Luc Crucke.

De Nederlandse Kamerleden denken aan een verbod op groothandelsvliegverkeer over afstanden kleiner dan 100 kilometer over land. Als dat niet mogelijk blijkt, kunnen zulke korte vluchten wellicht worden ontmoedigd door luchtvaartmaatschappijen er hogere havengelden voor te laten betalen, oppert Paternotte.
Bron: https://www.bndestem.nl/e...n-willen-verbod~a7490a44/

Moet zeggen dat ik een vlucht over 38 km ook wel een beetje over de top vind...

Virussen? Scan ze hier!

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18:20
wildhagen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:28:
Wat politieke ophef:

[...]

Bron: https://www.bndestem.nl/e...n-willen-verbod~a7490a44/

Moet zeggen dat ik een vlucht over 38 km ook wel een beetje over de top vind...
Apart verhaal. Die vlucht van 3 november heb ik nog niet kunnen vinden op Flightradar.

LAX naar LGG op 3 november
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/a7-bfm#22b640af

DFW naar LGG diverted naar LUX op 3 november
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/a7-bfr#22b56998

PV Output

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Het is een molecuul van een druppel op een gloeiende plaat. Pure symboolpolitiek. Daarbij is het ook nog gewoon niet waar:
Belgische media meldden onlangs dat Qatar sinds kort met enige regelmaat een tussenlanding maakt in Maastricht.
Dat staat nergens in het artikel. Gewoon flauwekul. 3 november en 10 november, that's it, voor speciaal vervoer.

En:
Hoewel een volgende vlucht tussen Maastricht en Bierset volgens Eyben gepland is op 10 november, zouden dergelijke vluchten relatief zeldzaam zijn. Om de eenvoudige reden dat, behalve de ecologische nadelen, ze ook economisch weinig zinvol zijn voor de ondernemingen, die twee keer een luchthaventaks moeten betalen.
37.000.000 vluchten per jaar, miljarden kilometers, maar de politiek in de lage landen heeft 76 kilometer gevonden om zich druk om te maken.

EDIT:

Uit de vragen aan de minister van Paternotte:

https://tweakers.net/ext/f/Wr8uXqDOG7O1mZdo3jKYAoJ5/thumb.png

Regulier zegt ie zelfs.

Donald Trump zou zich schamen om zoveel onzin.

PWM wijzigde deze reactie 07-11-2019 14:11 (14%)

• AW_Bos
  • Laatst online: 00:43

AW_Bos

Every day, it's a party day 🎉

https://nos.nl/artikel/23...tuurd-uit-de-cockpit.html

Dit is een helder artikel over een aantal calamiteiten-codes.
Er is een speciale code voor een kapingssituatie: 7500. Die code toets je in op een toetsenbord dat lijkt op dat van een telefoon. Daarna druk je op versturen. Waarschijnlijk is code 7500 dus per ongeluk verstuurd. "Als je die 7500 selecteert, gaan alle toeters en bellen af bij de luchtverkeersleiding", licht luchtvaartdeskundige Joris Melkert toe.

Codes die daarop lijken zijn ook in gebruik: 7700 voor een algemene noodsituatie en 7600 om door te geven dat je geen verbinding krijgt met de verkeersleiding.
Maar wat moet ik mij voorstellen bij 7600? Als je geen verbinding krijgt met de verkeersleiding, dan kunnen die code toch ook niet opvangen? Of is dit een code van: "Ik wil met jullie praten, maar ik krijg geen verbinding. Hopelijk leest iemand deze code nu uit, zodat jullie weten dat ik jullie niet kan spreken."

Zo is het, en zo gaat het, en zo zal het altijd gaan! 😁

• gws24
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20:58

gws24

Thinking is hard!

@AW_Bos radio en transponder zijn 2 aparte systemen dus je squawked 7600 via de transponder als je radio het niet doet bv.

edit: Wikipedia: Transponder (aeronautics) voor meer info

gws24 wijzigde deze reactie 07-11-2019 15:06 (34%)

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• wildhagen
  • Niet online
Vliegen moet duurder worden. Nederland wil dat er een Europese vliegbelasting komt. Samen met acht andere EU-landen heeft staatssecretaris Menno Snel in Brussel een manifest ondertekend waarin de Europese Commissie wordt opgeroepen om snel met voorstellen te komen.

Volgens Nederland is het niet uit te leggen dat vliegen nauwelijks wordt belast en daardoor veel goedkoper is dan vervoer per trein en over de weg. Slechts enkele EU-landen hebben een vliegtaks, terwijl vliegen ongeveer 2,5 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot veroorzaakt.

Op dit moment hebben van de acht landen die de oproep ondersteunen al zes een vliegtaks: Zweden, Oostenrijk, Italië, Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk. Het gaat om een heffing op de tickets, maar er zijn ook landen die een heffing op kerosine willen. Voor Nederland maakt de vorm niet uit, als er maar een vorm van beprijzen komt.

"Niet alleen Nederland, maar een grote groep andere Europese landen vindt het niet goed dat vliegen in tegenstelling tot de auto, bus of trein op geen enkele manier is belast. Door nu samen op te trekken, hopen we dat dit belangrijke onderwerp ook in Europa verder kan gaan vliegen."

Snel is sinds de zomer bezig om andere landen zover te krijgen dat ze ook een vliegtaks willen. In het regeerakkoord staat dat Nederland een nationale vliegbelasting invoert als er voor 2021 geen Europese afspraken komen. De wet ligt al bij de Tweede Kamer en wordt alleen ingetrokken als er echt een Europese regeling komt.
Bron: Oproep om Europese vliegtaks in te voeren

Virussen? Scan ze hier!

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
AW_Bos schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:59:

[...]

Maar wat moet ik mij voorstellen bij 7600? Als je geen verbinding krijgt met de verkeersleiding, dan kunnen die code toch ook niet opvangen? Of is dit een code van: "Ik wil met jullie praten, maar ik krijg geen verbinding. Hopelijk leest iemand deze code nu uit, zodat jullie weten dat ik jullie niet kan spreken."
Het verhaal klopt niet, tenminste niet voor een airbus(330).
Die code toets je in op een toetsenbord dat lijkt op dat van een telefoon. Daarna druk je op versturen.
Het laatste is niet juist, zodra je de/een code intoetst zendt de transponder deze meteen uit.Dus geen verzendknop oid.

Voor de rest, zoals al gezegd, zijn ht gescheiden systemen. En ik vermoed, maar weet dat niet zeker, dat de juiste code (7500/7600/7700) een automatisch alarmsysteem aan laat gaan, zodat het geen kwestie is van iemand moet het toevallig zien.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

AW_Bos schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:59:

[...]

In aanvulling op de al gegeven antwoorden wel leuk om te weten: wanneer er geen communicatie meer mogelijk is zijn er zelfs afgesproken lichtsignalen die de toren kan gebruiken voor zaken als landingsklaring:

Wikipedia: Aviation light signals

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
gws24 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:04:
@AW_Bos radio en transponder zijn 2 aparte systemen dus je squawked 7600 via de transponder als je radio het niet doet bv.

edit: Wikipedia: Transponder (aeronautics) voor meer info
offtopic:
Dat kan een SDR ook. Eigenlijk een intrinsiek onveilig systeem voor zo'n veiligheidssysteem :X

• Flying-J
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 07-11 19:55
wildhagen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 07:51:
Vanaf vandaag zijn er 13 verkeersleiders (+ 11 assitenten) gestationeerd op Lelystad International Airport. Net als een professioneel brandweerkorps van 28 man.

Vooralsnog zullen ze druk zijn met patience en minesweeper gok ik zo :P

Zie https://www.nu.nl/dvn/600...d-ready-for-take-off.html
Na Schiphol is dit het drukste veld van Nederland dus ik denk dat dát wel wat mee zal vallen...

• upclocker
Flying-J schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:55:
[...]

Na Schiphol is dit het drukste veld van Nederland dus ik denk dat dát wel wat mee zal vallen...
In vliegbewegingen van general aviation verkeer ja, maar niet in passagiers natuurlijk.

• Sandyman538
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:09

Sandyman538

SandstorM [148839]

upclocker schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:53:
[...]

In vliegbewegingen van general aviation verkeer ja, maar niet in passagiers natuurlijk.
Ik denk dat een verkeersleider in het algemeen meer werk heeft van de vliegtuigen zelf dan van het aantal passagiers wat in die vliegtuigen zit.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• upclocker
Sandyman538 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:53:
[...]

Ik denk dat een verkeersleider in het algemeen meer werk heeft van de vliegtuigen zelf dan van het aantal passagiers wat in die vliegtuigen zit.
Hangt meer van het type verkeer af. Al jaren gaat het wel aardig goed zonder verkeersleiding. Alleen veel IFR verkeer gemengd met veel VFR gaat niet zo lekker werken ongecontroleerd.

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

upclocker schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:55:
[...]

Hangt meer van het type verkeer af. Al jaren gaat het wel aardig goed zonder verkeersleiding. Alleen veel IFR verkeer gemengd met veel VFR gaat niet zo lekker werken ongecontroleerd.
Volgens mij werd hierboven gereageerd op een reactie dat de verkeersleiders toch niks te doen zouden hebben. Dat is dus onzin aangezien het een druk veld is. Dat het tot nu toe ongecontroleerd ook aardig werkte doet er in die context toch niet toe?

• upclocker
Sandyman538 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:57:
[...]

Volgens mij werd hierboven gereageerd op een reactie dat de verkeersleiders toch niks te doen zouden hebben. Dat is dus onzin aangezien het een druk veld is. Dat het tot nu toe ongecontroleerd ook aardig werkte doet er in die context toch niet toe?
Persoonlijk denk ik dat het er wel veiliger op wordt zo, maar het enige wat ze doen voor VFR verkeer is klaringen geven. Voor de rest is het ook alleen maar traffic information en ben je alsnog verantwoordelijk voor je eigen seperatie met ander verkeer. Approach doen ze ook niet eens overdag, dat doet dutch mill.

Ze zullen het vast wel druk hebben op mooie dagen, maar als het slecht weer is dan zitten ze wel uit hun neus te vreten zonder IFR verkeer.

• Piet91
Volgende week maandag komt er weer een TAP Air Portugal Airbus A330-200 naar Twente voor ontmanteling.
Deze keer CS-TOK; in februari 2000 aan Austrian geleverd en in 2007 aan TAP.
Dit is de tweede A330 van TAP die naar Twente gaat en de 13e kist die door AELS op Twente ontmantelt zal worden.

• franssie

franssie

Save the albatross

Even over die drukte op EHLE (ik kom er wel eens en heb er zelf ook wat vlieglessen gehad) maar 80k vliegbewegingen per jaar is een kleine 20 per uur (80k/365/12 waar 12 dan de gemiddelde daglicht periode is) .
Zo druk kan ik mij Lelystad niet herinneren.

2017 bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...er-van-en-naar-nederland-

Wat me hierbij opvalt is dat EHRD (toch al langer een controlled veld) minder bewegingen (50k) heeft en dat het daar hard afloopt terwijl die dan weer niet in de tabel van cbs zit (hun grens tussen klein en groot is dus schijnbaar wel of geen ATC). Wikipedia: Rotterdam The Hague Airport

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

franssie schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 00:08:
Even over die drukte op EHLE (ik kom er wel eens en heb er zelf ook wat vlieglessen gehad) maar 80k vliegbewegingen per jaar is een kleine 20 per uur (80k/365/12 waar 12 dan de gemiddelde daglicht periode is) .
Zo druk kan ik mij Lelystad niet herinneren.

2017 bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...er-van-en-naar-nederland-

Wat me hierbij opvalt is dat EHRD (toch al langer een controlled veld) minder bewegingen (50k) heeft en dat het daar hard afloopt terwijl die dan weer niet in de tabel van cbs zit (hun grens tussen klein en groot is dus schijnbaar wel of geen ATC). Wikipedia: Rotterdam The Hague Airport
Je laatste alinea snap ik niet, maar uit deze cijfers komt toch duidelijk dat Rotterdam op dik 50k bewegingen zit en lelystad op 80k bewegingen? Dat jij je lelystad minder druk in je herinnering hebt staan doet toch niets af aan deze cijfers?

• gop1
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 17-11 11:46
Piet91 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 00:01:
Volgende week maandag komt er weer een TAP Air Portugal Airbus A330-200 naar Twente voor ontmanteling.
Deze keer CS-TOK; in februari 2000 aan Austrian geleverd en in 2007 aan TAP.
Dit is de tweede A330 van TAP die naar Twente gaat en de 13e kist die door AELS op Twente ontmantelt zal worden.

[Afbeelding]
Een 19 jaar oude A330..... Man man man wat zonde. Dat had zomaar een mooie kist voor Surinam geweest kunnen worden.
Pagina: 1 ... 61 62 63 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True