Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.072.486 views

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:23
https://www.telegraaf.nl/.../te-koop-witte-gulfstream
De oude Gulf, die goed is onderhouden, kan nog zo’n 3 miljoen euro opleveren. Defensie kocht de Gulfstream IV in 1995 van een sjeik. Hoewel het toestel aanvankelijk nogal veel kuren vertoonde, werd het een geliefd en veelgebruikt vervoermiddel voor bewindpersonen, hoge militairen en leden van het Koninklijk Huis. Het maakt zo’n tweehonderd vluchten per jaar.
:+

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Megalodon_67 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:04:
De Gulfstream IV van Defensie die minister Ank Bijleveld naar Sint Maarten, Saba, Sint Eustatius en Curacao had moeten brengen is gestrand op de Azoren en nu gaat het bezoek niet door... Dan denk ik, zijn de vliegtuigen op?

[Afbeelding]
Vooral die tweet van ZM Willem-Alexander is wel aardig.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Fiber schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:40:
Dacht even dat ik vandaag begin van de middag twee Spitfires zag overkomen in de buurt van Leusden, Amersfoort, maar dat kan natuurlijk niet...

Iemand enig idee wat ik dan wel gezien kan hebben...? O-)
Waarom zou dat niet kunnen? Die van Mister Jumbo vliegt inmiddels ook weer

https://twitter.com/dennisluyt/status/1137075479758946305

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Megalodon_67 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:04:
De Gulfstream IV van Defensie die minister Ank Bijleveld naar Sint Maarten, Saba, Sint Eustatius en Curacao had moeten brengen is gestrand op de Azoren en nu gaat het bezoek niet door... Dan denk ik, zijn de vliegtuigen op?

[Afbeelding]
Nederland heeft 1 Gulfstream en niet echt andere vliegtuigen die voor VIP transport worden ingezet. Ja je zou een KDC-10 kunnen inzetten maar dat is het dan wel.

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:34
Dat moet natuurlijk de PH-GOV worden die momenteel in Woensdrecht staat. Ik dacht eigenlijk dat die kist in mei klaar zou zijn maar kennelijk laat dat nog iets langer op zich wachten

/post

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:23
Sand0rf schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 08:30:
Dat moet natuurlijk de PH-GOV worden die momenteel in Woensdrecht staat. Ik dacht eigenlijk dat die kist in mei klaar zou zijn maar kennelijk laat dat nog iets langer op zich wachten
Nee, de Gulfstream heeft altijd al bestaan naast het officiële regeringstoestel. Er is simpelweg meer capaciteit benodigd dan dat één toestel kan bieden.

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
PolarBear schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 08:28:
[...]

Nederland heeft 1 Gulfstream en niet echt andere vliegtuigen die voor VIP transport worden ingezet. Ja je zou een KDC-10 kunnen inzetten maar dat is het dan wel.
We hebben toch ook een paar tweezitter F-16's? Is ze ook nog eens heel snel op de bestemming. :+

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:05
Naast F16's en heli's heeft onze luchtmacht 2 KDC10's, 4 C130's, 1 Gulfstream en die 737 BBJ die om de een of ander reden nog niet vliegt.

EDIT

https://www.nu.nl/binnenl...-schiphol.html?redirect=1

Ben heel erg benieuwd of ie die hier gekocht heeft of dat men iets gemist heeft bij de controle in Amerika 8)7

Oh wacht, hij kan natuurlijk ook ergens anders heen gaan/vandaan gekomen zijn.

[ Voor 91% gewijzigd door FastFred op 11-06-2019 13:20 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Vliegt nu een P-51D Mustang over het midden van het land. Bij Woerden G-TFSI. Koers 233 graden.

Doet die hier?

https://global.adsbexchange.com/VirtualRadar/desktop.html#

Vliegt ook nog een Spit achteraan. G-ASJV. Gezellig. :)

[ Voor 14% gewijzigd door CaptJackSparrow op 11-06-2019 13:51 ]

• artemivanov
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:08
Die is op weg naar huis na afgelopen weekend bij oostwold airshow te zijn geweest.

• Freee!!

Freee!!

FastFred schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:43:
[...]
https://www.nu.nl/binnenl...-schiphol.html?redirect=1

Ben heel erg benieuwd of ie die hier gekocht heeft of dat men iets gemist heeft bij de controle in Amerika 8)7

Oh wacht, hij kan natuurlijk ook ergens anders heen gaan/vandaan gekomen zijn.
Waarschijnlijkste is, dat hij in de VS netjes met een vergunning het toestel in is gegaan en er als typische Amerikaan helemaal niet aan heeft gedacht, dat in andere landen andere regels gelden en nu op de terugweg bij de beveiliging tegen de lamp is gelopen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ze hebben er nog eentje te koop staan. Als je nog een paar miljoen over hebt. :P

https://www.aircraftrestorationcompany.com/the-shark

Afbeeldingslocatie: https://static1.squarespace.com/static/55f810a5e4b0e5bde7f7a7d4/5bb4f6dc71c10b7ebdf6e1aa/5bb4f8bd8165f55177b1c34b/1538586821969/P51-Mustang-Shark_7.jpg

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Freee!! schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:58:
[...]

Waarschijnlijkste is, dat hij in de VS netjes met een vergunning het toestel in is gegaan en er als typische Amerikaan helemaal niet aan heeft gedacht, dat in andere landen andere regels gelden en nu op de terugweg bij de beveiliging tegen de lamp is gelopen.
Nou, ook in Amerika kom je niet het vliegtuig in met een pistool in je handbagage :p Je kan hem inderdaad wel inchecken, maar dat kan je met vuurwapens op Schiphol ook doen.

Het vervoeren in handbagage kan echt nergens (hoop ik :p )

• Freee!!

Freee!!

PWM schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:00:
[...]
Nou, ook in Amerika kom je niet het vliegtuig in met een pistool in je handbagage :p Je kan hem inderdaad wel inchecken, maar dat kan je met vuurwapens op Schiphol ook doen.

Het vervoeren in handbagage kan echt nergens (hoop ik :p )
Er zijn in Amerika personen, die met een handwapen op het lijf vliegtuigen binnenkomen.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:05
Onder bepaalde voorwaarden mag je in de US of A gewoon een vuurwapen mee aan boord nemen op binnenlandse vluchten.... Want dat is hun geboorterecht ofzo 8)7

Achterlijk volk

• PWM
  • Niet online
Marshalls ja. Maar geen passagiers toch? Van de TSA:
You may transport unloaded firearms in a locked hard-sided container as checked baggage only. Declare the firearm and/or ammunition to the airline when checking your bag at the ticket counter. The container must completely secure the firearm from being accessed. Locked cases that can be easily opened are not permitted.

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:01
PWM schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:21:

[...]
In het ruim mag hier in Europa ook gewoon. Heb eens een keer een doos in mn handen gehad met onder andere een paar Glocks en vectors. Inhoud had een waarde van meer dan 20K. Gingen naar Oslo.

• PolarBear
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:21:

[...]
Ja maar alle Amerikanen zijn idioot en vuurwapen gevaarlijk. Toch?

• PWM
  • Niet online
upclocker schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:41:
[...]

In het ruim mag hier in Europa ook gewoon. Heb eens een keer een doos in mn handen gehad met onder andere een paar Glocks en vectors. Inhoud had een waarde van meer dan 20K. Gingen naar Oslo.
Wij kwamen terug op Schiphol met geweren. We gingen naar de plek waar we ze moesten afhalen. Na 1 uur nog niks gevonden.

Bleken ze al een uur rondjes op de bagageband rondjes te draaien 8)7 Inclusief mijn geweerkoffer met groot: BROWNING erop, voor degene die het nog niet zou opvallen.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Potentiele tegenslag voor Boeing mbt de eventuele toekomstige 797 (beoogd opvolger van de 757 én 767), American Airlines zou nu de A321XLR overwegen ipv de 797.
American Airlines overweegt om de nieuwe Airbus A321XLR (Xtra Long Range) aan te schaffen, zo melden ingewijden aan persbureau Bloomberg. Als dat gebeurt, dan is dat een tegenslag voor het Boeing 797-programma.

De A321XLR, die mogelijk al op de Paris Air Show volgende week onthuld wordt, krijgt volgens de meest recente informatie een maximaal startgewicht van meer dan 100 ton en een vliegbereik van 8700 kilometer. Dat is 1300 kilometer meer dan de al bestaande A321LR.

Met deze specificaties zou het toestel probleemloos van Schiphol naar bijvoorbeeld Chicago of Delhi kunnen vliegen; vluchten van zo’n 8 tot 9 uur.

Volgens de bronnen van Bloomberg overweegt American Airlines nu om dit toestel aan te schaffen. De maatschappij zoekt een opvolger voor haar 34 resterende Boeing 757-200’s, die met een gemiddelde leeftijd van negentien jaar bijna aan vervanging toe zijn.

Als American Airlines voor de A321XLR kiest, dan betekent dat een tegenslag voor Boeing en haar nieuwe 797. American wordt samen met United en Delta gezien als één van de belangrijkste potentiële klanten voor dit nog te ontwikkelen toestel.

Hoewel het niet uitgesloten is dat American voor de XLR én de 797 gaat, zal de order voor het laatstgenoemde vliegtuig dan wel kleiner zijn. Vanwege twijfels over de business case heeft Boeing een besluit over de ontwikkeling van de 797 al moeten uitstellen naar 2020.

De 797 wordt een klein widebody met een vergelijkbaar vliegbereik als de XLR, die de 757 en 767 opvolgt. Omdat het een geheel nieuw toestel is, duurt het nog zeker tot 2025 voordat de eerste exemplaren geleverd kunnen worden.

Airbus, dat erop hoopt om de business case voor de 797 onderuit te halen, heeft zeker twee jaar minder nodig voor de XLR. American zou bovendien een deel van haar order voor honderd ‘gewone’ A321neo’s kunnen omzetten naar de Xtra Long Range-variant.

Ook goed nieuws
Gelukkig is er voor Boeing ook goed nieuws. Qatar Airways-topman Akbar al Baker zei vorige week dat hij enorm onder de indruk is van wat hij gehoord heeft over de 797 en dat hij daarom graag de launch customer wil worden.
Bron: https://www.luchtvaartnie...merican-overweegt-a321xlr

Zou toch lullig zijn, maarja, als ze nog minimaal (!) 6 jaar moeten wachten tot de 797 leverbaar is, en maximaal nog 3-4 jaar zou het ook niet zo raar zijn. Anders zijn hun 757's straks 25+ jaar oud....

En met Airbus-toestellen heeft American natuurlijk wel genoeg ervaring, aangezien bijna de helft van hun vloot uit Airbussen bestaat (A319/A320/A321/A330)

Het fiasco van 737-MAX-Gate helpt natuurlijk ook niet mee....

Virussen? Scan ze hier!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:49
Denk dat de KLM momenteel een hele goede deal met Boeing zou kunnen sluiten :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vliegtuig bagage uitladen de snelle methode.

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-11 17:38
Is het nu zo moeilijk om de telefoon een kwartslag te draaien :/

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

FastFred schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:10:
Onder bepaalde voorwaarden mag je in de US of A gewoon een vuurwapen mee aan boord nemen op binnenlandse vluchten.... Want dat is hun geboorterecht ofzo 8)7

Achterlijk volk
Het volk is niet achterlijk, de wetten zijn achterlijk die dit mogelijk maakt.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 12:55
Gaan hier nog mensen naar de Open Dagen van de Luchtmacht? Ik ben minstens 20 jaar terug voor het laatst geweest, met mijn vader. Nu met mijn zoontje naar Volkel vrijdag :) Een paar weken terug was het programma nog vrij dun maar inmiddels zijn er wat leuke items bij gekomen, de Patrouille de France, Red Arrows en waarschijnlijk een van de twee Nederlandse F-35 testers.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• upclocker
Dr. Strangelove schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:55:
Gaan hier nog mensen naar de Open Dagen van de Luchtmacht? Ik ben minstens 20 jaar terug voor het laatst geweest, met mijn vader. Nu met mijn zoontje naar Volkel vrijdag :) Een paar weken terug was het programma nog vrij dun maar inmiddels zijn er wat leuke items bij gekomen, de Patrouille de France, Red Arrows en waarschijnlijk een van de twee Nederlandse F-35 testers.
Jazeker, ik ga vrijdag heen met een vriend. Ik ga eigenlijk vrijwel altijd wanneer het weer eens plaatsvindt, blijft mooi spul. :) Ik ben vooral benieuwd naar de drie Saabs, Dat zijn de enige die ik nog niet eerder heb gezien.

Leuk dat de geschiedenis zich dus herhaalt. ;)

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik ga ook en gelukkig kan ik op de fiets omdat we in de buurt op een camping zitten. Gisteren en vandaag al een klein voorproefje gezien van laag overvliegend F16’s. Vanmiddag 4 stuks.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De Mitsubishi Regional Jet is niet meer... Mitsubishi heeft het toestel hernoemd naar "Space Jet".
Mitsubishi Aircraft doopt de geplaagde MRJ (Mitsubishi Regional Jet) om tot Space Jet. Daarnaast wordt de capaciteit van het basismodel teruggebracht naar zeventig stoelen. Met de drastische maatregelen hoop de vliegtuigbouwer orders op de Amerikaanse markt te scoren.

De MRJ, die aanvankelijk in de varianten MRJ70 en MRJ90 werd voorgesteld, kent een problematische ontwikkeling. De eerste leveringen hadden al in 2013 moeten plaatsvinden, maar door diverse tegenslagen wordt de ingebruikname van het type nu in 2022 verwacht.

Mitsubishi heeft nu besloten om de MRJ70 als basisvariant te kiezen en onder de naam Space Jet in de markt te zetten. Door de productie naar Amerika te verhuizen en gebruik te maken van meer Amerikaanse onderdelen moet het type goedkoper worden én aantrekkelijker zijn voor Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen.
Inmiddels is één van de vier testtoestellen al geverfd in de nieuwe branding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u4ZDxzu7ZLATpZB3ARWa0MMP/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 13-06-2019 00:12 ]

March of the Eagles

• Cheesy
  • Niet online
Wellicht komen er 2 F35 naar de Luchtmachtdagen maar het schijnt dat er een probleempje is met de KDC-10

• Freee!!

Freee!!

Ook ik ga waarschijnlijk met mijn twee zoons. Helaas kan ik niet op vrijdag (leerplicht) en de weersverwachting voor zaterdag is wat minder.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Defensie wil weer vliegen vanaf De Peel, voorbereidingen gestart
Defensie wil luchtmachtbasis De Peel weer in gebruik nemen. De vliegbasis, op de grens van Noord-Brabant en Limburg, is al jaren dicht maar Defensie kampt met ruimtegebrek en er is weer meer geld om te oefenen en te trainen. Ook vraagt de veiligheidssituatie erom.

Dat staat in een brief van staatssecretaris Visser aan de Tweede Kamer. Het ministerie is vandaag begonnen met overleg met de provincies Noord-Brabant, Limburg en betrokken gemeenten, meldt Omroep Brabant. De voormalige vliegbasis ligt deels in Brabant en deels in Limburg.

De afgelopen jaren zijn de vliegvelden Soesterberg, Twente en Valkenburg gesloten vanwege bezuinigingen. Daardoor kampt Defensie nu met ruimtegebrek.

Heropening

"Nu de defensiebegroting weer groeit, nemen ook de militaire vliegactiviteiten toe, onder andere omdat er meer geld is voor oefenen en trainen", schrijft staatssecretaris Visser in de brief. "De ontwikkeling van de internationale veiligheidssituatie onderstreept de noodzaak daarvan."

In de brief staat dat de wet Defensie verplicht om voor al zijn militaire luchthavens uiterlijk op 1 november een luchthavenbesluit vast te stellen. Dit geldt ook voor De Peel. Defensie heeft nu besloten om voor de luchtbasis een besluit voor te bereiden.

Een heropening kan pas na 2021 plaatsvinden. Daarna moet het mogelijk blijven om met jachtvliegtuigen zoals de F-16 drie keer per jaar te oefenen op de basis, in periodes van zes weken. Ook de helikopters van Gilze-Rijen moeten op de basis terechtkunnen, is het idee van het kabinet.
Redelijk opmerkelijk. Hoe groot is deze ommekeer? Waardoor is dat ruimtegebrek ontstaan? Dóór het sluiten van al die bases?

Het is hernoemd naar de Luitenant-generaal Bestkazerne. Gaat het dan weer Luchtmachtbasis De Peel heten?

En is er genoeg ruimte om de huidige troepen plus de nieuwe voor het luchtvaartdeel benodigde mensen te huisvesten of moeten die huidige dan weer verhuizen? Is daar dan weer voldoende ruimte elders voor of gaat er straks nóg een gesloten basis weer open?

• Cheesy
  • Niet online
Volgens nu.nl gaan de F35 wel komen https://www.nu.nl/binnenl...h-aan-de-grond-in-vs.html

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Volgens het Brabants Dagblad landen ze vanavond: https://www.bd.nl/uden-ve...uchtmachtdagen~a5603f06d/

Voor wie wil gaan kijken: Er wordt gewaarschuwd dat de spottersplaatsen al gesloten zijn, en dat de politie is ingelicht om eventueel te handhaven op naleving van het stopverbod.

Voor wie zelf niet kan gaan: Omroep Brabant heeft zaterdag een livestream vanaf 9.00 uur. Te bekijken via de meeste digitale tv-aanbieders of via de site.

[ Voor 17% gewijzigd door Oekiejoekie op 13-06-2019 11:52 ]

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:20:
En is er genoeg ruimte om de huidige troepen plus de nieuwe voor het luchtvaartdeel benodigde mensen te huisvesten of moeten die huidige dan weer verhuizen? Is daar dan weer voldoende ruimte elders voor of gaat er straks nóg een gesloten basis weer open?
Ik stel voor om Ypenburg weer te heropenen.

• Oekiejoekie
Dreamvoid schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:22:
[...]

Ik stel voor om Ypenburg weer te heropenen.
Daar ga je gedoe krijgen met bewoners... En dan niet alleen over het geluid, maar ook over "He, mijn oprit is klem geparkeerd door een F35" :+

Is er op Woensdrecht en Gilze-Rijen eigenlijk geen ruimte meer ? Dat zijn beide nog actieve, onderhouden locaties. De Peel en Deelen (ook nog officieel militaire vliegbasis) hebben volgens mij wat meer onderhoud nodig voor ze open kunnen...

• Freee!!

Freee!!

Oekiejoekie schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:44:
[...]
Daar ga je gedoe krijgen met bewoners... En dan niet alleen over het geluid, maar ook over "He, mijn oprit is klem geparkeerd door een F35" :+
LOL
Is er op Woensdrecht en Gilze-Rijen eigenlijk geen ruimte meer ? Dat zijn beide nog actieve, onderhouden locaties. De Peel en Deelen (ook nog officieel militaire vliegbasis) hebben volgens mij wat meer onderhoud nodig voor ze open kunnen...
Woensdrecht geen flauw idee, maar Gilze-Rijen is tegenwoordig gereserveerd voor helicopters en die kunnen nogal om zich heen meppen met die wieken ;)

• Oekiejoekie
Freee!! schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:46:
[...]

Woensdrecht geen flauw idee, maar Gilze-Rijen is tegenwoordig gereserveerd voor helicopters en die kunnen nogal om zich heen meppen met die wieken ;)
Op Schiphol zie ik ook helicopters opstijgen en landen (voornamelijk politieheli's, traumaheli om te tanken). Daar gaat het prima samen. Dus met een beetje coordinatie moet dat te doen zijn lijkt me.

• Freee!!

Freee!!

Oekiejoekie schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:49:
[...]
Op Schiphol zie ik ook helicopters opstijgen en landen (voornamelijk politieheli's, traumaheli om te tanken). Daar gaat het prima samen. Dus met een beetje coordinatie moet dat te doen zijn lijkt me.
Woosh

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kan toch prima met een beetje goede wil. De landingsbaan, excuus, de Landingslaan, is er gewoon nog, net als de verkeerstoren.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:38
[...]

Wat ik beetje begrepen heb van de radio is dat ze de Peel nog kunnen 'activeren'. Ik vermoed dat ook eea te maken heeft met maximaal aantal vliegbewegingen en geluidsoverlast.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Oekiejoekie
Dreamvoid schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:52:
[...]

Kan toch prima met een beetje goede wil. De landingsbaan, excuus, de Landingslaan, is er gewoon nog, net als de verkeerstoren.
Ander idee:
In Finland, Zweden en Zuid-Korea kent men de wegbasis. Dit is een stuk autosnelweg dat als provisorische landingsbaan gebruikt kan worden. Dankzij een mobiel vangkabelsysteem kan een vliegtuig landen op een stuk snelweg van 300 m.[1] In enkele Centraal-Europese landen zijn delen van autosnelwegen geschikt om in noodgevallen als vliegbasis (snelweg-noodvliegveld) dienst te doen.
De A2 tussen Utrecht en Amsterdam is er breed genoeg voor. En voor overlast is er niet echt te vrezen, met die trajectcontrole daar, is defensie binnen 2 dagen door het oefenbudget heen. :+

Maar ff serieus. Er zijn nog 2 onderhouden bases, met voorzieningen. Waarom dan een locatie na ruim 25 jaar uit de mottenballen halen ?
Keiichi schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:01:
[...]

Wat ik beetje begrepen heb van de radio is dat ze de Peel nog kunnen 'activeren'. Ik vermoed dat ook eea te maken heeft met maximaal aantal vliegbewegingen en geluidsoverlast.
De Peel, Volkel en Eindhoven, die vissen zo ongeveer allemaal in hetzelfde stukje luchtruim. Voor meer capaciteit zou ik zeggen kijk naar Woensdrecht. Deelen zal wel problematisch worden met aanvliegroutes voor Lelystad.

[ Voor 19% gewijzigd door Oekiejoekie op 13-06-2019 13:07 ]

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:49
Twente is ook nog steeds actief. Zijn tegenwoordig wel meer landingen dan starts :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Oekiejoekie
alexbl69 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:22:
Twente is ook nog steeds actief. Zijn tegenwoordig wel meer landingen dan starts :)
Weliswaar actief, maar geen militaire status meer. Die is tegenwoordig geheel privaat.

Vanmorgen heeft Japan Airlines in Toulouse hun eerste A350 in ontvangst genomen.
JAL heeft in totaal 31 A350's besteld, 18 A350-900 en 13 A350-1000.
De -900's zullen initieel op de high frequency binnenlandse routes worden ingezet en de -1000's op de long haul internationale routes.
De eerste commerciële vluchten beginnen in september op de Tokio Hanede - Fukuoka route.

Dit is de eerste A350 voor een Japanse Airline en tevens de eerste nieuwe Airbus voor JAL ooit.
In het verleden heeft JAL wel met een aantal A300-600R's gevlogen, maar die waren overgenomen van Japan Air System; destijds Japan's 3e maatschappij die in 2002 met JAL fuseerde.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D88HXCPW4AEExfr.jpg
Afbeeldingslocatie: https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/image/content/dam/products-and-solutions/commercial-aircraft/a350-family/a350-900/A350-900-Japan-Airlines-Take-off.jpg?wid=991&fit=fit,1&qlt=85,0

Deze vlucht vanuit Frankrijk naar Japan wordt gevlogen op een mix van conventionele en synthetische brandstof.
https://www.flightradar24.com/JAL8102/20e08573

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D88bBv-XsAIVJsw.jpg

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nog wat extra informatie omtrent de Mitsubishi Regional Jet die nu hernoemd is naar SpaceJet:
Mitsubishi Aircraft Corporation heeft donderdagochtend bevestigd dat de Mitsubishi Regional Jet voortaan als SpaceJet (zonder spatie) door het leven gaat. Ook wordt de MRJ70 geschrapt en vervangen door een nieuwe variant.

De MRJ90, die vanaf volgend jaar aan maatschappijen geleverd wordt, heet nu SpaceJet M90. In Maastricht is de afgelopen weken in het geheim een toestel van de nieuwe naam en een nieuw kleurenschema voorzien, zo kon Luchtvaartnieuws.nl woensdag al melden.

De kleinste variant van Mitsubishi’s regionale vliegtuig, de MRJ70, wordt geschrapt en vervangen door de SpaceJet M100. Deze wordt 1,1 meter langer dan de MRJ70 (34,5 in plaats van 33,4 meter) en kan daardoor 76 passagiers vervoeren in een tweeklassenconfiguratie.
Voornaamste reden om de kleinste variant grondig te herzien:
De M100 voldoet op die manier precies aan de US Scope Clauses, de afspraken tussen Amerikaanse vakbonden en luchtvaartmaatschappijen dat piloten op toestellen met maximaal 76 passagiers en 39 ton startgewicht minder betaald krijgen dan mainlinepiloten.

March of the Eagles

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Dr. Strangelove schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:55:
Jazeker, ik woon vlakbij as we speak zijn ze aan het oefenen :) de zwitsers _/-\o_

euhmmmm

• Cheesy
  • Niet online
Nu Patrouille de France. Ik kan het mooi volgen vanaf de camping B)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/72DqFnF/EED87913-6-E23-4-D8-E-8-A56-1-C8-FAC8164-D9.jpg

• Incolumis
  • Laatst online: 07-11 14:25
Zijn de F-35's ook ergens te volgen, zoals Flightradar24?

I hide at work because good employees are hard to find.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:56

Fiber

Beaches are for storming.

Incolumis schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 18:04:
Zijn de F-35's ook ergens te volgen, zoals Flightradar24?
Dat kan niet want ze zijn stealth... :+

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Incolumis
  • Laatst online: 07-11 14:25
Fiber schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 18:25:
[...]

Dat kan niet want ze zijn stealth... :+
Oh shit ja :+
Ik neem trouwens aan dat ze nu wel gewoon hun transponder aan hebben staan?

https://theaviationist.co...lies-mission-over-israel/

I hide at work because good employees are hard to find.

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Volg de tanker daar zitten ze vlakbij.. zaten net rond ijsland

euhmmmm

Ze hangen momenteel waarschijnlijk boven Schotland.
T-235 (de kist met problemen) lijkt met de 2 F35's vanuit de VS te zijn vertrokken en is vanavond in Eindhoven geland. T-264 is hun tegemoet gekomen en vliegt nu boven Schotland, waarschijnlijk in gezelschap van de 2 F35's.
De tankers zijn te zien; de F35's niet, ook niet op de 'alternatieve' trackers.

Overigens staat deze beauty momenteel op Schiphol:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48051395181_b2a490a880_c.jpgState of Kuwait A345 by Ramon Kok, on Flickr
(Afgebeeld bij de landing op Schiphol, gisteravond)

[ Voor 33% gewijzigd door Piet91 op 13-06-2019 20:29 ]

• Die Bolle14
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-08-2023
Piet91 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 20:22:
Overigens staat deze beauty momenteel op Schiphol:
Thanks voor het delen man, zoals gewoonlijk bij iets leuks wat minder qua weer, 30 minutes later trok het vol open

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:05
CaptJackSparrow schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:20:
Defensie wil weer vliegen vanaf De Peel, voorbereidingen gestart

[...]

Redelijk opmerkelijk. Hoe groot is deze ommekeer? Waardoor is dat ruimtegebrek ontstaan? Dóór het sluiten van al die bases?
Ik denk dat het hem vooral in dit punt zit:
In de brief staat dat de wet Defensie verplicht om voor al zijn militaire luchthavens uiterlijk op 1 november een luchthavenbesluit vast te stellen. Dit geldt ook voor De Peel. Defensie heeft nu besloten om voor de luchtbasis een besluit voor te bereiden.

Een heropening kan pas na 2021 plaatsvinden. Daarna moet het mogelijk blijven om met jachtvliegtuigen zoals de F-16 drie keer per jaar te oefenen op de basis, in periodes van zes weken. Ook de helikopters van Gilze-Rijen moeten op de basis terechtkunnen, is het idee van het kabinet.
Oftewel voor 1 november moeten ze bepalen of ze de mogelijkheid open willen houden om ooit te oefenen op de peel. Op dit moment, en vooral in het verleden is er al 1/x keer in het jaar een flinke oefening in combinatie met de groep geleide wapens die al op de Peel zijn gestationeerd.

Zoals ik het lees wordt De Peel geen nieuwe volkel/leeuwarden, maar willen ze vooral de mogelijkheid open houden om er tijdens dit soort oefeningen ook te mogen landen.

Overigens als inwoner van nabij gelegen dorp en vooral als luchtvaart enthousiast ben ik hier blij mee :9~

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Into the Unknown: The daredevils who flew across an ocean

Mooi artikel op de BBC over Alcock en Brown, de eerste mannen die de Atlantische Oceaan non-stop overvlogen :) .

Deze foto is erg bekend van deze reis:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D9CPjpvXUAA1db_.jpg

De landing ging niet helemaal goed ;)

[ Voor 24% gewijzigd door gambieter op 14-06-2019 18:32 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• wildhagen
  • Niet online
gambieter schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 18:26:
Into the Unknown: The daredevils who flew across an ocean

Mooi artikel op de BBC over Alcock en Brown, de eerste mannen die de Atlantische Oceaan non-stop overvlogen :) .

Deze foto is erg bekend van deze reis:
[Afbeelding]

De landing ging niet helemaal goed ;)
Ik had er idd al eens een verhaal over gepost ja, destijds in de "Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart"-tijd): wildhagen in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3" :)

Virussen? Scan ze hier!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Airbus May Make the Next Version of Its Top-Selling Jet an Electric Hybrid

Ik vraag me af hoe serieus dit nou is. Is dit realistisch of voornamelijk bedoeld om te laten zien dat men 'goede intenties' heeft?
Airbus SE is considering bringing the world’s first hybrid-electric airliner to market as it weighs its strategy for replacing the bread-and-butter A320neo narrow-body in the next 15 years -- a move that would mark a technological leap for the aerospace industry.

The European planemaker has grown confident that the revolutionary propulsion system will be ready for roll-out on an all-new single-aisle jet around 2035, according to people with knowledge of its planning. While the company has been public about its interest in hybrid engines, Airbus is now willing to consider powering its most important aircraft with the technology, said the people, who asked not to be named discussing internal deliberations.

Timelines aren’t certain and will shift as different capabilities evolve, the people said, adding that Airbus would start with a smaller single-aisle and work its way up to a size comparable to the A321neo, which seats as many 240 people. Any decision to move forward would also take into account market dynamics and competition with global rival Boeing Co., they said.

Airbus is still pursuing a conventional replacement for its A320 family, which started service in the late 1980s to compete against Boeing’s then-market leading 737. It is studying using redesigned wings, more composite materials, and tweaks to current engine architectures with higher bypass ratios to get to the 20% boost to fuel efficiency needed to justify an all-new aircraft. It has been earmarked as viable for production from 2030.

Though hybrid technology probably won’t be available until a few years later, Airbus is confident that airlines would be prepared to wait for the step-change in efficiency that a hybrid would provide, according to the people. (Airbus has targeted reducing CO2 emissions by 75% by 2050.) The decision will in part come down to whether Boeing decides to accelerate its own clean-sheet narrow-body design in the wake of the 737 Max crisis that has seen that aircraft grounded since March, they said.

Airbus has been working with Rolls-Royce Holdings Plc and Siemens AG on developing a hybrid engine, though that powerplant, due to be tested in the next two years, would develop 2 megawatts of power, far less than needed to propel even a small narrow-body model.

A spokesman for Airbus said its current narrow-body offering still has scope for further developments, while adding that Chief Executive Officer Guillaume Faury indicated last month that the planemaker is exploring hybrid options for future aircraft. The CEO added at an event in Paris on Friday that a strategy for replacing the A320neo is likely to be decided in the next two to three years.

“For short range, there are many many different options. We’re not alone, we have to keep an eye on what the competitors are doing,” Airbus Chief Technology Officer Grazia Vittadini said in a May 22 interview at the planemaker’s headquarters in Toulouse, France. “We will have a new single-aisle at some point. Will it be green, will it be green-enabled? It will depend” on when it enters service.

The launch of a hybrid model, while the biggest advance in the industry for decades, would bring its own challenges, not least convincing airlines to back technology that might initially offer only limited range and capacity.

One design for a hybrid jet is to use a conventional engine mounted at the back of the plane to charge a battery, in addition to producing its own thrust. That would enable electric propulsion on each wing, augmenting power during takeoff and landing -- by far the most fuel-guzzling parts of a flight. The aircraft would operate at slightly lower speeds, adding, for example, about 30 minutes to a typical flight within Europe.

Carbon Footprint

An upswell in development of hybrid and battery-electric aircraft coincides with rising consumer awareness of the carbon-dioxide impact of jet emissions. The planes being shown now, however, are much smaller than the Airbus and Boeing narrow-bodies that form the backbone of regional travel across the globe.

Airbus is ultimately working toward a zero-emissions aircraft, though given the relative immaturity of the technology it’s likely to have to develop a hybrid model first, head of engineering Jean-Brice Dumont said at the May briefing.

A shift to electrical power would be disruptive for the manufacturing process, since propulsion would become more integral to the aircraft’s construction. Vittadini ruled out producing batteries but said management systems, heat exchangers and even the engines themselves could be within Airbus’s capabilities.

Most other developments are focused on smaller aircraft. Zunum Aero, backed by Boeing and JetBlue Airways Corp., aims to bring a hybrid-electric commuter model to market by 2022. MagniX Technologies Pty Ltd. is developing a propulsion system for an all-electric plane with a similar date in mind. Israeli startup Eviation is also going fully electric, with a nine-passenger plane making its debut at the Paris Air Show next week.
Ik ben wel benieuwd naar dat elektrische Israëlische toestel. Hoe 'klaar' is dat?

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:46

gws24

Thinking is hard!

CaptJackSparrow schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 23:14:

Ik vraag me af hoe serieus dit nou is. Is dit realistisch of voornamelijk bedoeld om te laten zien dat men 'goede intenties' heeft?
2035 is nog erg ver weg :P . Kan in de tussentijd van alles gebeuren en op het moment is het natuurlijk lekkere PR. Ze zullen er vast mee bezig zijn maar kan me nog niet voorstellen dat het veel voorstelt behalve een eerste verkenning. Als je alleen al kijkt naar hoeveel zwaarder een elektrische auto is tov een benzine auto en dat vertaalt naar een vliegtuig dan wordt je niet blij namelijk. Je zal dan moeten inleveren op het aantal pax of het maximale bereik, beide economisch niet goed.
Ik ben wel benieuwd naar dat elektrische Israëlische toestel. Hoe 'klaar' is dat?
Op hun website zie ik alleen nog maar renders ;) . Blijkbaar waren ze 19 april nog hard bezig om het prototype af te maken:
The company is working feverishly to assemble a prototype of its plane by June to display at the Paris Air Show, and to gain an airworthiness certificate shortly thereafter to begin flight testing in the United States.
https://www.beam.land/avi...-paris-air-show-2019-2145

Apart ontwerp trouwens, vraag me af of die staart propeller veel starts en landingen gaat overleven en ook de motoren op de wingtips lijken me niet erg handig voor de vluchteigenschappen. (disclaimer: aero was nooit mijn beste vak op de TU dus neem dat laatste met een korreltje zout :P )

Afbeeldingslocatie: https://www.eviation.co/wp-content/uploads/eviation-alice.jpg

edit: een push propellor is natuurlijk al vaker gedaan, zie bv Wikipedia: Rutan VariEze dus de ground clearance kan opgelost worden maar er zijn toch wel een aantal nadelen aan zo'n push propellor Wikipedia: Pusher configuration

[ Voor 43% gewijzigd door gws24 op 15-06-2019 01:04 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

gws24 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 00:32:
[...]

Apart ontwerp trouwens, vraag me af of die staart propeller veel starts en landingen gaat overleven en ook de motoren op de wingtips lijken me niet erg handig voor de vluchteigenschappen. (disclaimer: aero was nooit mijn beste vak op de TU dus neem dat laatste met een korreltje zout :P )
Ik kan me wel voorstellen dat propellers aan de tips de negatieve effecten van tipvortices mogelijk potentieel gunstig zouden kunnen beïnvloeden. Maar dat is pure veronderstelling en iets dat ik me afvraag.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

CaptJackSparrow schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 01:04:
[...]

Ik kan me wel voorstellen dat propellers aan de tips de negatieve effecten van tipvortices mogelijk potentieel gunstig zouden kunnen beïnvloeden. Maar dat is pure veronderstelling en iets dat ik me afvraag.
zou kunnen ja, ik weet het ook niet, maar in mijn edit op mijn vorige post heb ik een wiki gelinked waar ook de nadelen genoemd staan van push propellors en als ik het goed zie zijn die ook op de wingtip ook van het push type. Aerodynamisch heeft dat dus in ieder geval een aantal nadelen:
The absence of prop-wash over the wing reduces the lift and increases takeoff roll length.[24] Pusher engines mounted on the wing may obstruct sections of the wing trailing edge, reducing the total width available for control surfaces such as flaps and ailerons

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
gws24 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 00:32:
[...]

2035 is nog erg ver weg :P . Kan in de tussentijd van alles gebeuren en op het moment is het natuurlijk lekkere PR. Ze zullen er vast mee bezig zijn maar kan me nog niet voorstellen dat het veel voorstelt behalve een eerste verkenning. Als je alleen al kijkt naar hoeveel zwaarder een elektrische auto is tov een benzine auto en dat vertaalt naar een vliegtuig dan wordt je niet blij namelijk. Je zal dan moeten inleveren op het aantal pax of het maximale bereik, beide economisch niet goed.
Het gaat nadrukkelijk om een hybride, en niet om een volledig elektrisch vliegtuig.

Airbus doet al sinds 2010 onderzoek naar elektrisch vliegen, zie ook de slide hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KNkaLorVjM2EslMhv6nhkIJ1/full.jpg

Op dit moment wordt een BAe 146 omgebouwd tot hybride demonstrator, waarvan één van de vier motoren vervangen wordt door een 2 MW elektrische motor. Deze moet in 2020 vliegen. Dit is de E-Fan X uit de slide hierboven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/61AOss09wuQBsyGx6nkiIyo7/full.jpg

Het is niets meer dan een testvliegtuig, volgens Airbus eigen woorden "om veel van te leren". Airbus ziet wel een toekomst in een A320-sized hybride vliegtuig, maar voegde daar laatst wel aan toe dat volledig elektrisch vliegen niet aan de orde is. Daar zijn laatst nog enkele interessante artikelen over geschreven:

Electric aircraft, the first fall on the Hype curve
Why hybrid cars work and hybrid airliners have challenges

Volgens de auteur zou volledig elektrisch vliegen wel haalbaar zijn voor kleine vliegtuigen op korte routes (denk aan Amsterdam - Londen), maar de meeste Airbus en Boeing toestellen zijn groter en vliegen langere afstanden en de huidige batterij technologie is daar simpelweg niet geschikt voor. Er is inmiddels ook naar waterstof gekeken, maar ook dat brengt veel problemen met zich mee. Voor de luchtvaart is gewoon een revolutionaire energiebron nodig.

March of the Eagles

• Freee!!

Freee!!

XWB schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 01:23:
[...]
Voor de luchtvaart is gewoon een revolutionaire energiebron nodig.
Niks mis met langere koolwaterstoffen, maar die moeten niet uit fossiele bronnen gehaald worden. Theoretisch is het niet zo'n probleem, om die te maken met CO2 uit de lucht en water, waarbij de energie uit hernieuwbare bronnen komt (of eventueel in de toekomst uit een fusiereactor). De Amerikaanse marine maakt al op kleine schaal brandstof voor straaljagers op die manier, waarbij de energie door de kernreactoren van de vliegdekschepen geleverd wordt.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dat elektrische Israëlische toestel doet me wel aan deze denken. :P

Afbeeldingslocatie: https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fc8.alamy.com%2Fcomp%2FBJE20F%2Fisraeli-air-force-iaf-fouga-magister-cm-170-in-aerobatics-display-BJE20F.jpg

Heb ik altijd wel een leuk toestel gevonden. Lekker compact en laag bij de grond. Kan me goed voorstellen dat dit type populair is bij de particuliere verzamelaars. Bedrijfskosten zullen relatief meevallen voor een straalvliegtuig.

Ik vraag me af of tiptanks mede daar zitten omdat ze daar aërodynamisch minder nadelen hebben dan onder de vleugel en of dat ook mede geldt voor motoren aan de tips, los van evt. effecten van een propeller daar.

Ik zou ook wel eens zo mee willen vliegen. 8)

• Propane
  • Niet online
Ja, leuk kistje tenzij je binnen 100m staat als hij langs taxied en je hebt geen oor bescherming... Ontieglijk luid voor het formaat.

Motoren aan de wingtip... Tenzij het erg zwakke motoren zijn ben ik heel erg benieuwd naar het effect van een motorstoring. Er is een reden waarom ze tot op heden nog niet aan de wingtip hangen, ook in de kleine luchtvaart.

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 12:55
Leuke dag gehad gisteren, mooi weer, en goede show en een zoontje van drie dat het allemaal prachtig vond :)

Wel vond ik het jammer dat de static show langs de baan was. Daardoor krijg je eigenlijk geen gelegenheid de toestellen goed te bekijken omdat het langs het hek vol zit met mensen. Zal op Volkel wel niet anders kunnen, ik kan me herinneren dat dat op Leeuwarden lang geleden gescheiden was.

Grappig om te zien trouwens hoe zeer de F-35 als mascotte wordt gebruikt. Er werd zelfs een F-35 Monopoly versie verkocht.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Propane schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 02:06:

Motoren aan de wingtip... Tenzij het erg zwakke motoren zijn ben ik heel erg benieuwd naar het effect van een motorstoring. Er is een reden waarom ze tot op heden nog niet aan de wingtip hangen, ook in de kleine luchtvaart.
Die reden zou ook wel eens te maken kunnen hebben met de omvang en het gewicht (en vibraties?) van brandstofmotoren. Ik kan me voorstellen dat het juist dat geringere gewicht en geringere omvang van elektromotoren zou kunnen zijn dat die positionering aan de tip überhaupt tot een realistische mogelijkheid maakt.

Verder verwacht ik dat de staartprop het grootste aandeel in de stuwkracht heeft. Zeg 50%, en de tipmotoren elk dan 25% van die stuwkracht leveren. Of 60-20-20. Of...

• Propane
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 08:23:
[...]

Die reden zou ook wel eens te maken kunnen hebben met de omvang en het gewicht (en vibraties?) van brandstofmotoren. Ik kan me voorstellen dat het juist dat geringere gewicht en geringere omvang van elektromotoren zou kunnen zijn dat die positionering aan de tip überhaupt tot een realistische mogelijkheid maakt.

Verder verwacht ik dat de staartprop het grootste aandeel in de stuwkracht heeft. Zeg 50%, en de tipmotoren elk dan 25% van die stuwkracht leveren. Of 60-20-20. Of...
Zoek het meer in de richting van de afstand van de motor tot de center of gravity. Zelfs een kleinere motor die 25% van de voorstuwing geeft (de drie motoren op die Eviation zijn allemaal hetzelfde vermogen)... Op zo'n afstand van het zwaartepunt gaat dat een behoorlijk draai moment opleveren als die motor uitvalt. En als de propeller bij zo'n storing niet fatsoenlijk "gefeathered" wordt (bladen in een stand die zo min mogelijk weerstand geeft) heb je een enorme bron van drag op een redelijk lange arm.

En gooi dan nog eens de "kritische motor" in de mix...
Dus ja, ik ben benieuwd naar hoe dat ding vliegt als er een motorstoring is.

• upclocker
Die motoren in de tip zorgen ook voor stabiliteit door differential thrust toe te passen. Het vliegtuig heeft geen verticaal staartvlak. Scheelt weer weerstand.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Maar die stabiliteit verlies je dus als 1 van die motoren uitvalt dus ik ben net als @Propane benieuwd hoe dat ding vliegt met een motorstoring.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De motoren zijn alledrie 260 kW maar in dat Beam artikel staat:
Eviation Aircraft, a global manufacturer of all-electric aircraft, announced today it has selected magniX, the company powering the electric aviation revolution, to provide its 375 horsepower magni250 propulsion system for Eviation's Alice nine-seater plane.
Volgens mijn conversiecalculator is dat maar 280 kW. De afbeeldingen tonen ook een driebladige prop aan de staart en tweebladige aan de tips. Het lijkt me dat het ding ook prima uit kan met alleen de staartprop bij uitval van een tipmotor maar die staartmotor kan natuurlijk ook uitvallen.

Bij werken van alle motoren zullen ze dus waarschijnlijk niet op hun volle vermogen worden gebruikt.

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:06

Grouchy

meep meep

Dr. Strangelove schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 07:41:
Leuke dag gehad gisteren, mooi weer, en goede show en een zoontje van drie dat het allemaal prachtig vond :)

Wel vond ik het jammer dat de static show langs de baan was. Daardoor krijg je eigenlijk geen gelegenheid de toestellen goed te bekijken omdat het langs het hek vol zit met mensen. Zal op Volkel wel niet anders kunnen, ik kan me herinneren dat dat op Leeuwarden lang geleden gescheiden was.

Grappig om te zien trouwens hoe zeer de F-35 als mascotte wordt gebruikt. Er werd zelfs een F-35 Monopoly versie verkocht.
Gisteren hebben we ook de fiets gepakt. Heerlijke dag gehad.
Is wel een tijd geleden maar zover ik het mij kan herinneren was dat op Volkel in het verleden ook al zo. Vondt het vooral jammer dat die vliegtuigen er soms voor zorgen dat af en toe het gedeelte v/d shows op de grond moeilijk te volgen was, oa:
de Air Power Demo
de C-17 Globemaster III
of als de AJS 37 Viggen z'n thrust reverse landing & take off demo'ed O+ .

Aan de andere kant stonden er o.a wel een aantal F-16's apart & een CH-47 Chinook, NH90 en een C-130 Hercules waar je in kon & met crew waar je mee kon praten. Toppie! :)

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Propane
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 13:45:
De motoren zijn alledrie 260 kW maar in dat Beam artikel staat:

[...]

Volgens mijn conversiecalculator is dat maar 280 kW. De afbeeldingen tonen ook een driebladige prop aan de staart en tweebladige aan de tips. Het lijkt me dat het ding ook prima uit kan met alleen de staartprop bij uitval van een tipmotor maar die staartmotor kan natuurlijk ook uitvallen.

Bij werken van alle motoren zullen ze dus waarschijnlijk niet op hun volle vermogen worden gebruikt.
Volgens mij volg je mijn punt niet helemaal. Moment = kracht maal arm. Hoe verder de motor weg is van je zwaartepunt, hoe moeilijker het is om het toestel onder controle te houden bij het uitval van zo'n tip motor, omdat je opeens een groot moment aan één kant hebt en een klein/geen/zelfs negatief moment aan de andere kant.

Je kunt mooi veel vermogen in de staart motor hebben, maar die draagt weinig bij aan de controle bij zo'n motor uitval. In het ergste geval (critical engine) kan het zelfs negatieve invloed hebben vanwege P-factor.

Dus die V-tail met "ruddervators" mag wel flink efficiënt zijn denk ik zo, om zo'n motor storing op te vangen. Om duidelijk te zijn... Ik ben dus puur benieuwd naar hoe dat gaat werken, ik zeg niet dat het niet kan werken. Ik denk enkel dat de implementatie van die motoren aan de wingtip een aantal kant tekeningen met zich mee brengt.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Propane schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 14:35:
[...]

Volgens mij volg je mijn punt niet helemaal. Moment = kracht maal arm. Hoe verder de motor weg is van je zwaartepunt, hoe moeilijker het is om het toestel onder controle te houden bij het uitval van zo'n tip motor, omdat je opeens een groot moment aan één kant hebt en een klein/geen/zelfs negatief moment aan de andere kant.

Je kunt mooi veel vermogen in de staart motor hebben, maar die draagt weinig bij aan de controle bij zo'n motor uitval. In het ergste geval (critical engine) kan het zelfs negatieve invloed hebben vanwege P-factor.

Dus die V-tail met "ruddervators" mag wel flink efficiënt zijn denk ik zo, om zo'n motor storing op te vangen. Om duidelijk te zijn... Ik ben dus puur benieuwd naar hoe dat gaat werken, ik zeg niet dat het niet kan werken. Ik denk enkel dat de implementatie van die motoren aan de wingtip een aantal kant tekeningen met zich mee brengt.
Gewoon nieuwe procedures, bij uitval van een tip motor, meteen de andere ook uitzetten, dan heb je geen problemen meer...

... met rechtuit gaan, voor zover dat nog duurt...

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Fly-guy schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 14:37:
[...]

... met rechtuit gaan, voor zover dat nog duurt...
Als die tippropellers een significante rol spelen bij het sturen van de richting dan kan bij uitval van één tipmotor de overgebleven evt. ook gebruikt worden om een beetje relatieve voor- of achterwaartse stuwkracht te leveren door de propeller-pitch en/of toerental te variëren. Een beetje vergelijkbaar met de staartrotor van een helikopter.

De staartprop levert dan in zijn eentje de voorwaartse stuwkracht.

• wildhagen
  • Niet online
Ander soort luchtvaartnieuws:
In Bahrein is men begonnen met het afzinken van een Boeing 747 voor een nieuw duikpark in de Perzische Golf, dat het grootste ter wereld moet worden. Ook in Turkije werd er deze week een vliegtuig naar de zeebodem gestuurd.

Het toestel in Bahrein is een 38 jaar oude 747-200 die onder meer voor Malaysia Airlines en Air Atlanta Icelandic vloog. In de afgelopen maanden is het toestel grotendeels gestript, zodat er geen voor het milieu belastende onderdelen meer inzitten.

De Jumbojet is het paradepaardje van het nieuwe, 100.000 vierkante meter grote duikpark Dive Bahrain, dat in augustus opengaat. Het moet toeristen van over de hele wereld naar Bahrein trekken. Ook wordt er wetenschappelijk onderzoek in het park verricht.

Turkije
In Turkije ging vrijdag een Airbus A330-300 die voorheen voor Saudi Arabian Airlines en Onur Air vloog naar de bodem van de Egeïsche Zee. Dat gebeurde op ongeveer anderhalve kilometer van de kust van Ibrice Port, in de buurt van Istanbul.

Ook dit project is bedoeld om duiktoeristen te trekken. Turkije liet eerder om die reden al een Airbus A300 afzinken.
Bron: https://www.luchtvaartnie...bus-a330-naar-de-zeebodem

Filmje over de 747 die afgezonken is:

De afzinking van de Turkse A330:

[YouTube: Turkish Airbus plane sunk for diving tourism]

Duiken in Baharain naar die 747 kan via https://divebahrain.com/

Het toetel wat is afgezonken in Bahrain is dus de TF-AAA, een 747-200 met first flight 21 mei 1981, die oorspronkelijk als 9M-MHJ aan Malaysia Airlines is geleverd.

Dit toestel was ook wel eens te zien op Schphol, zoals in augustus 1992 bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://imgproc.airliners.net/photos/airliners/4/2/3/0109324.jpg?v=v40

In augustus 2005 is het toestel verkocht aan Focus Air Cargo en geregistreerd als N361FC. In juni 2008 werd het verkocht aan Air Atlanta Icelandic als TF-AAA, waar het in mei 2013 definitief buiten dienst gesteld wordt.

Van het Turkse toestel kan ik even niet achterhalen om welke A330 het ging....

Virussen? Scan ze hier!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 14:48:
[...]

Als die tippropellers een significante rol spelen bij het sturen van de richting dan kan bij uitval van één tipmotor de overgebleven evt. ook gebruikt worden om een beetje relatieve voor- of achterwaartse stuwkracht te leveren door de propeller-pitch en/of toerental te variëren. Een beetje vergelijkbaar met de staartrotor van een helikopter.

De staartprop levert dan in zijn eentje de voorwaartse stuwkracht.
Als de staartprop genoeg stuwkracht geeft om een positief vluchtpad te vliegen (dus ook nog klimmen), zouden er geen drie motoren op het vliegtuig geplaatst worden.

Daarnaast, de enige manier om een symmetrische voortstuwing te krijgen is om óf allebei de tip motoren aan óf uit te hebben. Alle andere configuraties geven problemen.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Fly-guy schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 15:58:
[...]

Als de staartprop genoeg stuwkracht geeft om een positief vluchtpad te vliegen (dus ook nog klimmen), zouden er geen drie motoren op het vliegtuig geplaatst worden
Dit is wat ze er zelf over zeggen op hun site:
Alice uses distributed propulsion with one main pusher propeller at the tail and two pusher propellers at the wingtips to reduce drag, create redundancy, and improve efficiency.
'Overtollig' vermogen voor de redundancy zodat je bij uitval van een motor nog veilig kunt vliegen en de tip-propellers zouden dus inderdaad wel eens de drag-verliezen van de tipvortices kunnen verminderen zoals ik al speculeerde. De staartprop wordt wel als main propellor aangeduid.

Ik weet niet of de V-staart bij uitval van de tipmotoren onvoldoende richtingsbesturing zou kunnen geven. Ik denk persoonlijk dat dit wel mee zal vallen gezien het feit dat er wel meer vliegtuigen met een dergelijke staart zijn gebouwd, zoals de Fouga Magister waar ik al naar vewees. Ik beschreef mijn 'hulpbesturing' met één tippropeller alleen als theoretische mogelijkheid.

• nustys
  • Laatst online: 28-02 16:43
Mooie discussie over tipmotoren, ik was het bijna helemaal eens met de problemen die je krijgt als er één uitvalt. Bijna, want opeens moest ik aan dit vliegmachientje denken :*)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48067187842_4454342cbb_c.jpgCM0J4653a by nustyR, on Flickr

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:05
als je weet hoe complex dat ding is om te zorgen dat dat niet voor problemen zorgt dan snap je de discussie wel:
The V-22's two Rolls-Royce AE 1107C engines are connected by drive shafts to a common central gearbox so that one engine can power both proprotors if an engine failure occurs.[75] Either engine can power both proprotors through the wing driveshaft.[74] However, the V-22 is generally not capable of hovering on one engine.[108] If a proprotor gearbox fails, that proprotor cannot be feathered, and both engines must be stopped before an emergency landing. The V-22's autorotation characteristics are poor partly because the rotors have low inertia.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Propane
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 16:46:
Ik weet niet of de V-staart bij uitval van de tipmotoren onvoldoende richtingsbesturing zou kunnen geven. Ik denk persoonlijk dat dit wel mee zal vallen gezien het feit dat er wel meer vliegtuigen met een dergelijke staart zijn gebouwd, zoals de Fouga Magister waar ik al naar vewees. Ik beschreef mijn 'hulpbesturing' met één tippropeller alleen als theoretische mogelijkheid.
De massa productie toestellen met een V-tail zijn zeer gelimiteerd. De Beech Bonanza, de F-117 Nighthawk, de Fouga en wat ultra lights. En geen van die toestellen heeft een dergelijke motor setup met zo'n lange arm naar het zwaartepunt.

Ik snap niet wat je met je hulpbesturing wilt doen. Als de ene tip-motor uitvalt is het enige wat je met de andere kunt doen, vermogen verminderen om het draai moment te verminderen. Je kunt niet zomaar de andere kant op gaan banken met hulp van de resterende motor tenzij je even vlot de polariteit kunt omgooien, wat waarschijnlijk enorme stress op de motor smijt tijdens het vliegen.

Je gooit in een turboprop ook niet de andere motor in beta of reverse om recht te blijven vliegen.

• wildhagen
  • Niet online
@Propane vab de Beechcraft Bonanza zijn er meer dan 17.000 geproduceerd, dat vind ik toch niet heel erg beperkt?

Virussen? Scan ze hier!

• Propane
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 17:24:
@Propane vab de Beechcraft Bonanza zijn er meer dan 17.000 geproduceerd, dat vind ik toch niet heel erg beperkt?
Ik doelde op het aantal verschillende type toestellen met een V-tail, niet op hoeveel er gemaakt zijn. Er zijn er slechts een handvol en geen enkele vergelijkbaar qua motor setup.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dat andere toestellen met V-staart niet ook voortstuwing ver van de top-as hebben lijkt me niet erg relevant als de staartprop in zijn eentje in staat is om het toestel voort te stuwen. De aanduiding als 'main propellor' suggereert dat dit inderdaad het geval is. Elk tweemotorig toestel moet ook op één motor nog veilig te vliegen zijn. Ik verwacht daarom dat deze motor dat ook in zijn eentje kan. Als uitval van één tipmotor tot een onstabiele situatie zou leiden dan kun je dus de tweede tipmotor gewoon ook uitzetten.

Bij het theoretische 'hulpstuurprincipe' ga ik ervan uit dat de propellers een variable pitch hebben. Voor die hulpbesturing ga je die prop dan niet in de vane stand zetten bij uitval van de andere motor maar in een stand dat die t.o.v. de omringende lucht steeds bij de actuele luchtsnelheid laten we gemakshalve maar zeggen een AOA van 0 graden heeft en daarbij geen 'lift', oftewel voortstuwing, genereert (ik negeer daarbij gemakshalve even het profiel van de propeller). Door dan die AOA licht positief of negatief te maken kun je die kant licht vooruit trekken of juist licht achteruit laten duwen. Dat werkt ook door het toerental te variëren want dat zal ook die AOA beïnvloeden bij de actuele luchtsnelheid. Aangezien computers en sensors de nodige hulp hierbij kunnen leveren kan ik me voorstellen dat dit (theoretisch) mogelijk uitvoerbaar zou kunnen zijn. Alleen een eventuele te grote traagheid van de veranderingen die je kunt bereiken in pitch en/of toerental zou dit kunnen bemoeilijken.

• Propane
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 17:37:
Dat andere toestellen met V-staart niet ook voortstuwing ver van de top-as hebben lijkt me niet erg relevant als de staartprop in zijn eentje in staat is om het toestel voort te stuwen. De aanduiding als 'main propellor' suggereert dat dit inderdaad het geval is. Elk tweemotorig toestel moet ook op één motor nog veilig te vliegen zijn. Ik verwacht daarom dat deze motor dat ook in zijn eentje kan. Als uitval van één tipmotor tot een onstabiele situatie zou leiden dan kun je dus de tweede tipmotor gewoon ook uitzetten.

Bij het theoretische 'hulpstuurprincipe' ga ik ervan uit dat de propellers een variable pitch hebben. Voor die hulpbesturing ga je die prop dan niet in de vane stand zetten bij uitval van de andere motor maar in een stand dat die t.o.v. de omringende lucht steeds bij de actuele luchtsnelheid laten we gemakshalve maar zeggen een AOA van 0 graden heeft en daarbij geen 'lift', oftewel voortstuwing, genereert (ik negeer daarbij gemakshalve even het profiel van de propeller). Door dan die AOA licht positief of negatief te maken kun je die kant licht vooruit trekken of juist licht achteruit laten duwen. Dat werkt ook door het toerental te variëren want dat zal ook die AOA beïnvloeden bij de actuele luchtsnelheid. Aangezien computers en sensors de nodige hulp hierbij kunnen leveren kan ik me voorstellen dat dit (theoretisch) mogelijk uitvoerbaar zou kunnen zijn. Alleen een eventuele te grote traagheid van de veranderingen die je kunt bereiken in pitch en/of toerental zou dit kunnen bemoeilijken.
OK. Zoals Fly-guy eerder al zei, als ze de gewenste performance met die enkele motor kunnen bereiken dan is er geen reden om de twee andere motoren toe te voegen. De nadelen in gewicht alleen al...

Vane stand? Bedoel je "feathered" stand? Dat is juist de stand waar de propeller geen of minimale voortstuwing en drag geeft. Negatieve pitch op een draaiende motor in volle vlucht is geen goed idee.

Als je een motorstoring op dat ding wilt opvangen dan lijken deze dingen mij het meest nuttig:
  1. Zorg dat je roer effectief genoeg is om het met gemak op te vangen. De gecombineerde roer/aileron oppervlakken op de renders van het toestel lijken mij vrij klein.
  2. Als het roer niet effectief genoeg is, gooi de motor met de storing in autofeather en de overgebleven tip-motor op idle en full-fine prop-pitch. Dan heb je aan de gefaalde kant zo min mogelijk drag en aan de andere kant zo min mogelijk voorstuwing en zoveel mogelijk drag. Een grote ronde discus aan drag.
En als dat nog niet genoeg is... Tja, inderdaad maar hopen dat die ene motor achterin goed genoeg is :+ .
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D9Hwq5HXsAANfZq.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D9HteFlXYAUVKCG.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D9H10qGU8AEPdzr.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D9H10qHUwAA3cwj.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D9HuMRyW4AETg_g.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D9H1No_XsAEi5EL.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Piet91 op 15-06-2019 20:41 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 09:10:
[Afbeelding]

De 100 jaar KLM sticker zit op de 1e 787-10.
Ik blijft het een gemiste kans vinden....

Dit had wel veel interessanter geweest (hoewel ik geen fan ben van de donkerblauwe voorkant):
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wNqKdJ8/D9-IUGc0-XYAEUD9e.jpg
https://twitter.com/cassidysvacay/status/1139995771883986947

March of the Eagles

• wildhagen
  • Niet online
Volgende PR-probleempje voor Boeing:
Meerdere Boeing 787 Dreamliners hebben problemen met het blussysteem van de motor. Dat heeft het bedrijf bevestigd tegenover de Britse krant The Guardian. Het blussysteem faalde "een klein aantal keer", schrijft Boeing in een waarschuwing aan luchtvaartmaatschappijen.

Langdurige hoge temperaturen kunnen ervoor zorgen dat de hendel die het blussysteem activeert, vast komt te zitten. De hendel zorgt er ook voor dat de brandstoftoevoer wordt stopgezet om het vuur niet verder te laten verspreiden.

Hoewel Boeing zegt dat het om een klein probleem gaat, hebben meerdere piloten hun zorgen geuit in The Guardian. "Als een motor vlam vat op een trans-Atlantische vlucht en het blussysteem werkt niet, dan moet de piloot minimaal drie uur doorvliegen met een brandende vleugel."

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft geoordeeld dat het vliegtuig niet aan de grond moet blijven, maar dat luchtvaartmaatschappijen het systeem iedere maand moeten controleren.
https://www.luchtvaartnie...ssysteem-motor-boeing-787

Je kan je onderhand afvragen of de QA bij Boeing door de (achter)kleinzoon van de CEO wordt gedaan vanuit zijn zandbak.... :P

Virussen? Scan ze hier!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

wildhagen schreef op zondag 16 juni 2019 @ 08:00:
Volgende PR-probleempje voor Boeing:

[...]

https://www.luchtvaartnie...ssysteem-motor-boeing-787

Je kan je onderhand afvragen of de QA bij Boeing door de (achter)kleinzoon van de CEO wordt gedaan vanuit zijn zandbak.... :P
Bij de fusie van Boeing en McDonnell Douglas is het van oudsher volledig op de veiligheid en R&D gerichte Boeing overgegaan op het fake-it-till-you-make-it van McDonnell Douglas. Boeing besteed ook zoveel mogelijk werk uit naar andere bedrijven en werkt als een soort integrator. Dit alles voor winstmaximalisatie.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

CaptJackSparrow schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 23:14:

[...]

Mooi ook hoe Airbus zelf toegeeft dat het oligopolie met Boeing de innovatie remt...

• Fiber

Fiber

Vliegtuigje kopen? De Stratolauncher staat te koop...:

https://nos.nl/artikel/22...oop-voor-400-miljoen.html

:)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Brilsmurfffje schreef op zondag 16 juni 2019 @ 12:46:
[...]

Bij de fusie van Boeing en McDonnell Douglas is het van oudsher volledig op de veiligheid en R&D gerichte Boeing overgegaan op het fake-it-till-you-make-it van McDonnell Douglas. Boeing besteed ook zoveel mogelijk werk uit naar andere bedrijven en werkt als een soort integrator. Dit alles voor winstmaximalisatie.
Een post op Quora geeft precies aan wat jij beschrijft:
https://www.quora.com/Why-did-Boeing-buy-McDonnell-Douglas
But here’s the bizarre thing about the merger. McDonnell-Douglas was a failed company, believed to be months away from bankruptcy at the time of the merger. Its executives had committed a long string of disastrous mistakes as they squeezed the company for short term profit and refused to invest for growth. Yet for some reason after the merger, Boeing promoted these executives instead of Boeing’s own managers and essentially let them run Boeing. That’s why it was said that McDonnell-Douglas essentially took over Boeing with Boeing’s money.

The Boeing CEO after Shrontz, Phil Condit, a brilliant engineer, was just not much of a leader and kind of delegated the commercial airplane business to former McDonnell CEO Harry Stonecipher, who took a wrecking ball to it. Stonecipher wasted billions of Boeing money on financial services, leasing, internet — everything but making airplanes. In just 4–5 years Airbus dominated sales so much that there were industry whispers that Boeing was planning to exit the commercial airplane business entirely and cede a monopoly to Airbus.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:46

franssie

Save the albatross

LOL 400 mio - ja je mag alles vragen natuurlijk als curator. Dat bod van USD 1,-- zou wel eens de hoogste kunnen blijven, al zal een museum of hotel er nog wel wat mee kunnen denk ik.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Fiber

Fiber

franssie schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:24:
[...]

LOL 400 mio - ja je mag alles vragen natuurlijk als curator. Dat bod van USD 1,-- zou wel eens de hoogste kunnen blijven, al zal een museum of hotel er nog wel wat mee kunnen denk ik.
Zou dat ding niet te gebruiken zijn als vrachtvliegtuig voor speciale ladingen? Als er een raket onder kan dan kan er vast ook wel iets anders onder...

Of zou hij wel met lading kunnen opstijgen, maar niet met lading kunnen landen...? O-)

• franssie

franssie

Save the albatross

@Fiber - hee, creatief gedacht! Geen idee wat ie voor last mag dragen maar wie weet. Edit: en voor de landing heb je chutes toch :+

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 16-06-2019 23:02 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-11 21:58
Zijn er dan dingen die een Antonov 225 of Beluga niet kunnen dragen?
Complete raketten of rakettrappen niet, maar in stukjes wel lijkt mij toch?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• franssie

franssie

Save the albatross

Maarten_E schreef op zondag 16 juni 2019 @ 23:03:
Zijn er dan dingen die een Antonov 225 of Beluga niet kunnen dragen?
Complete raketten of rakettrappen niet, maar in stukjes wel lijkt mij toch?
Tuurlijk zijn die dingen beter en er speciaal voor ontworpen, Maar het is wel geinig om hier een goed business model te bedenken voor dat ding en dan te kopen. Dus de gedachtengang van @Fiber sprak me aan, denk buiten de doos en zo.
Bij voorbeeld een glass hull (zoals de glass bottom boat) zodat je een acht baan beleving krijgt als passagier :+ (normaliter heb ik geen hoogtevrees in vliegtuigen maar dan waarschijnlijk wel).

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

GoldenSample schreef op zondag 16 juni 2019 @ 13:08:
[...]

Mooi ook hoe Airbus zelf toegeeft dat het oligopolie met Boeing de innovatie remt...
Die innovatie wordt ook geremd door de kosten die nieuwe toesteltypes met zich meebrengt. De reden waarom Boeing al de hele tijd het ontwerp van de 737 blijft recycleren...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

‘Boeing 747 van KLM Cargo beschadigd door Dreamliner’
De Boeing 747-400F van KLM Cargo met registratie PH-CKA is op zondag 16 juni beschadigd geraakt op het vliegveld van Dar-es-Salaam in Tanzania, zo meldt JACDEC.

Botsing
Op het Dar-es-Salaam International Airport in het Afrikaanse land Tanzania is een Boeing 747-400F (Freighter) van KLM Cargo beschadigd geraakt doordat een Boeing 787-8 Dreamliner van Ethiophian Airlines tegen de staart van de 747 is gebotst. De 787 kwam als vlucht ET864 vanuit Moroni, hoofdstad van de Comoren, aan op het vliegveld.

Beschadiging
De Dreamliner van Ethiopian was op weg naar de plek waar het toestel geparkeerd kon worden, toen het met de linkervleugel tegen de staart van de KLM Cargo-747 botste. Hierdoor raakte de onderkant van de uitlaat aan het uiterste puntje van de staart beschadigd. Wat de eventuele gevolgen zijn voor de operatie is KLM desgevraagd aan het onderzoeken.

747-400F
De Boeing 747-400F in kwestie is 16,3 jaar oud en werd in maart 2003 aan KLM geleverd. De vrachtvariant van de ‘Queen of the Skies’ draagt de naam ‘Eendracht’.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D9QGLEVWkAIyUQU.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D9QGLEzX4AAkdnT.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D9QGLG3XkAA5in1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D9QGLEWXoAAtsEv.jpg

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De Paris Airshow is gestart. Airbus heeft zonet aangekondigd dat Virgin Atlantic 14 A330neo toestellen aan zijn vloot gaat toevoegen.
Virgin Atlantic has selected 14 A330-900s to replace its A330ceos from 2021, with options to further expand its fleet of highly efficient wide-body aircraft. The firm order for eight aircraft and six additional on lease from Air Lease Corporation (ALC) (NYSE: AL), was signed at the Paris Air Show by Shai Weiss, Virgin Atlantic CEO and Guillaume Faury, Airbus CEO.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fnCnQcx/D9-Q-se6-XUAADZh-S.jpg

March of the Eagles

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Airbus lanceert tevens de A321XLR: met 101 ton MTOW een één op één vervanger voor de 757 markt.
The 240-seat XLR is a variant of Airbus’s best-selling A320neo family and will fly 15% further than the existing LR model, aided by extra fuel capacity that will increase its maximum takeoff weight to 101 metric tonnes. By moving first, Airbus has put pressure on Boeing to respond or risk handing over a large chunk of a segment it once controlled with its 757 and 767 planes.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HhOopeCh.jpg

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 54 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?