Schuldig

Tuurlijk zal het concept zich eerst moeten bewijzen. En dan is er natuurlijk de kans dat er naast voordelen ook (te) significante nadelen aan blijken te zitten. Maar problemen zijn er om opgelost te worden.
Druk? We beheersen technisch ook 200 Bar gascilinders. Beduidend minder dan 1 Bar is geen gigantisch obstakel. Moderne composieten zijn knap sterk. En de piloten zitten nu ook in een neus die ook geen simpele cilindervorm heeft.
Er is een reden dat bijna alles wat met druk te maken heeft een cilinder of bol vorm heeft

. Elke andere vorm is zwaarder en veel moeilijker door te rekenen.
Evacuatie? Je kunt je ook afvragen of aan deze vorm aangepaste eisen redelijk en acceptabel zouden kunnen zijn. Ik kan me ook voordelen voorstellen. Als bijv. achterin een van de rompen brand zou ontstaan bij een te harde landing kan men zich ook via de voorkant naar de andere romp begeven waar men dan meer tijd zou kunnen hebben om zich in veiligheid te brengen of te wachten op hulpverlening dan men in een enkele romp zou hebben. Gewoon door de fysiek grotere afstand tot de brand.
Sorry, maar nee. Bij brand moeten pax zo snel mogelijk naar buiten en niet eerst een hindernisbaan in de rook moeten afleggen om bij de andere romp te komen.
Onderhoud? Bij driemotorige toestellen met een motor in de staart was dat blijkbaar ook geen probleem. De motoren lijken me hier makkelijker bereikbaar dan bij die toestellen.
Zie je die motoren in de staart nog veel? juist.
Grootte? Hij is niet groter dan een A350. Dit werd juist genoemd omdat er daarom geen aanpassingen aan luchthavens nodig zou zijn wat voor de A380 wel een probleem was.
Het is niet alleen de oppervlakte/grootte die telt. Ook posities qua refueling, laden/lossen cargo, aansluiting met loopbruggen etc zal allemaal aangepast moeten worden.
Schalen? Hij is al even groot als de A350. Veel groter wil men ze voorlopig niet hebben. Misschien wel kleiner maar ik weet niet of het ontwerp dan evenveel voordelen heeft. Pas als die vraag duidelijk is kijken we wel weer.
En dat is juist het probleem hiermee. Nu wil men ze op deze schaal hebben maar over 10 jaar? Dan pas kijken of je wel/niet kan schalen is gewoon slecht. Daar moet je gewoon nu al rekening mee houden. Kost namelijk een stuk minder.
Maar voordat dit, als het ooit al zal gebeuren, uiteindelijk vliegt zullen we wel eens minstens een decennium verder kunnen zijn schat ik zo. Er is teveel nieuw aan dan dat het even snel als bij een klassiek ontwerp zou kunnen.
Erg optimistisch een decennium
Edit: en zoals @
XWB terecht al noemt is dit al een aantal keer onderzocht door zowel Boeing als Airbus. Ook Nasa is er mee bezig geweest en vast nog wel anderen. En elke keer weer komt eruit dat ja het heeft een aantal voordelen maar teveel nadelen om het serieus te gaan bouwen.
[
Voor 4% gewijzigd door
gws24 op 02-06-2019 16:28
]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.