Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.068.302 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:19
downtime schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 21:16:
[...]

Hopelijk hebben ze ook een beeld voor al die testpiloten die 't niet gered hebben - en niet alleen die ene die 't wel overleefde.
De basis is vernoemd naar Capt Glenn Edwards, een test piloot die op 5 juni 1948 overleed toen zijn YB-48 crashte net buiten (toen nog) Muroc Field. Verder zijn op de basis meerdere herinneringen aan overleden testvliegers, oa straten of delen van de basis die naar ze vernoemd zijn en kleinere memorisls. Ook het lokale museum heeft uitgebreid aandacht voor hen, want de Amerikanen eren hen "die het hoogste offer brachten" net wat uitgebreider dan wij Nederlanders.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:51

PeaceNlove

Deugleuter

Piet91 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 21:19:
KLM's Boeing 747-400 PH-BFY staat momenteel op de luchthaven van Paramaribo, Suriname.
Over een kleine 2 uur vertrekt ze weer op weg naar Amsterdam.
Morgenvroeg zal ze zo'n 4 uur na aankomst vertrekken naar Jakarta voor een D-check als vlucht KL9865.
Dit zal naar alle waarschijnlijkheid de allerlaatste D-check zijn voor een KLM 747.

PH-BFY is op 10 april 2002 aan KLM geleverd als 747-400 Combi maar vliegt al jaren rond als full-pax toestel.
Ze is ook de laatste 747 met de KLM Asia livery; iets wat ze naar haar onderhoud waarschijnlijk niet meer draagt omdat ze dan terug komt met de nieuwe KLM livery.

[afbeelding]
Hoe lang kan dit toestel dan na de Dcheck nog voor de KLM vliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeaceNlove schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 22:08:
Hoe lang kan dit toestel dan na de Dcheck nog voor de KLM vliegen?
Zo'n 6 jaar.

Dus die heeft nadat KLM er begin 2021 afscheid van neemt nog zo'n 2,5 jaar in zitten voordat die weer in groot onderhoud moet (wat waarschijnlijk niet gaat gebeuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:29
downtime schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 21:16:
[...]

Hopelijk hebben ze ook een beeld voor al die testpiloten die 't niet gered hebben - en niet alleen die ene die 't wel overleefde.
Die hingen toch bij Pancho Barnes aan de muur ;)? The Right Stuff. Heb het boek en de film vele malen gelezen en gezien.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Piet91 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 14:34:
[...]

Heeft KLM eigenlijk het fuel jettison systeem op hun A330's? Ik geloof het niet toch?
Op de -300 was het geloof ik ooit geen optie (omdat deze in tegenstelling tot voor kort geen center tank had i.t.t. de -200), maar nu deze is geactiveerd op de nieuwe toestellen is dat daar nu waarschijnlijk ook een optie.

Even wilde gok van mijn kant: de A330-300 verbruikt (heel ruw gezegd) zo'n 6000 kilo brandstof per uur.
Toestel heeft ruim 7 uur rondgecirkeld dus zo'n 42.000 kilo verbruikt. Dat is ruwweg ook het verschil tussen MTOW en MLW.
Gezien de vlucht kan het best zijn dat het toestel tegen of op de MTOW zat (aan de hand van aantal passagiers, cargo en vluchtafstand aan de hand van de Airbus charts) en dat de crew dus niet boven de MLW wilde landen om inspecties e.d. uit te sparen.
Blijkbaar was de situatie/passagiers in zo'n staat dat dit wel kon.

Goed; nu mogen de kenners mij afbranden dat ik dit allemaal verkeerd heb gerekend. :+ :P
Geen dump systeem inderdaad.

Maar zoveel stellen die inspecties niet voor. Je moet wel een reden hebben die je op kantoor kunt uitleggen, maar ik denk dat er weinig collega's van mij zijn die zomaar 7 uur gaan cirkelen. Je kan je afvragen waarom ze sowieso niet alsnog doorgevlogen zijn als het medische geval blijkbaar niet ernstig was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Chuck still going strong op de 70e verjaardag van de eerste supersonische vlucht.

Chuck Yeager (94) viert verjaardag supersonische vlucht

Als hij nu 94 is moet hij toen 24 zijn geweest. Ligt het aan mij of ziet hij er ouder uit in die video als je hem in de cockpit ziet zitten? Vind het ook vrij jong voor een testpiloot. Ik zou eerder 34 verwacht hebben. Maar na WWII had je natuurlijk ook veel jongere piloten met flink wat ervaring. Met die oorlogservaring wérd je misschien ook wat sneller ouder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Leuke bezoeker op Schiphol vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2017/10/15/976252.jpg
(Voor onderhoud op Schiphol)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-04 14:18
Piet91 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 18:58:

[afbeelding]
*Bezoekers ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Als het weer een beetje meezit zal de A330neo deze week voor het eerst vliegen.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4456/36996976414_8c0f174e21_z.jpg
F-WTTN Airbus A330 Neo by Eurospot 1 Million views in 1 year, Thanks, on Flickr

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!
;)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DMLBw_GWkAAInve.jpg:large

Vandaag zijn de laatste longhaul vluchten van Air Berlin vanaf Düsseldorf vertrokken; naar New York JFK, Miami en de allerlaatste was AB7008 naar Fort Meyers in Florida.
Watersaluut bij vertrek:

Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/9/1/7/4639719.jpg?v=v4bbaa0b9a6a

28 oktober (einde van het zomerseizoen in de luchtvaarsector) is het ook einde verhaal voor de korte vluchten. Dan is Air Berlin niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Piet91 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:36:
[...]
28 oktober (einde van het zomerseizoen in de luchtvaarsector) is het ook einde verhaal voor de korte vluchten. Dan is Air Berlin niet meer.
Zo jammer. AB was mijn favoriete vakantie airline. Woon direct aan de Duitse grens dus tig mogelijkheden qua vliegveld. AB was altijd iets duurder, maar bood (tot een paar jaar geleden) net dat beetje extra service dat je 'eigenlijk' wil hebben. Gereserveerde stoelen (met spotgoedkope AB kaart), bagage 'gewoon' in de prijs, broodje en drinken aan boord. In een wat verder verleden was zelfs het kosteloos omboeken van je vlucht nog mogelijk. Betaalde graag de meerprijs voor dat beetje extra service.

Maar blijkbaar zijn er niet genoeg reizigers zoals ik. Blijkbaar zijn de prijsvechters toch aantrekkelijker en moest ook AB met de prijzen omlaag. En plotseling moest je bijbetalen voor je stoel en voor je koffer. Tot een paar jaar geleden kreeg je nog een maaltijd aan boord (hoeft van mij niet echt, maar toch). Dat werd eerst een broodje (precies goed), en later helemaal niks meer.

Air Berlin onderscheidde zich op laatst niet meer ten opzichte van de echte LCC's, enkel de prijs heeft de bodem nooit bereikt en dat is dan ook waarschijnlijk de reden dat ze nu het loodje moeten leggen. Dit jaar de zuidelijke vluchten hoofdzakelijk met Norwegian gemaakt (lagere prijs, gratis wifi, en in-the-end hetzelfde serviceniveau als AB). Enkel afgelopen zomer nog met AB naar PMI gevlogen, waar letterlijk bij het taxiën naar de gate het bericht doorkwam dat de airline failliet was gegaan.

Treurige geschiedenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 25-04 22:25

Daniel

Kapitein NCC-1701
Piet91 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 18:58:

[afbeelding]
Die kwam einde middag behoorlijk laag over het centrum van Amsterdam zetten. Ik was aan het varen en vroeg me al af wat wat een Virgin-toestel hier deed. Foto doet eigenlijk geen recht aan hoe laag ie over kwam :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Efsc3VRWTkNOggaqpb6P3gbX/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:40

Garyu

WW

XWB schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:08:
Als het weer een beetje meezit zal de A330neo deze week voor het eerst vliegen.

[afbeelding]
F-WTTN Airbus A330 Neo by Eurospot 1 Million views in 1 year, Thanks, on Flickr
Hoe doet de A330neo het eigenlijk t.o.v. de A350? Lijkt me dat die nogal in elkaars vaarwater gaan zitten?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:27

aerofreak

Steve Jobs

Volgens mij is het zo dat door de A330 Neo de A350-800 in de prullenbak is beland.
After launching the A330neo at the 2014 Farnborough air show, Airbus dropped the A350-800, with its CEO Fabrice Brégier saying "I believe all of our customers will either convert to the A350-900 or the A330neo".[146] He later confirmed at a September 2014 press conference that development of the A350-800 had been "cancelled."[137] There were 16 orders left for the -800 since Yemenia switched to the -900 and Hawaiian Airlines moved to the A330neo in December 2014

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dat krijg je met onderbetaalde stewardessen, complete paniek bij een calamiteit:

http://www.dailymail.co.u...loses-cabin-pressure.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik weet niet hoor, maar ik vind de uitspraken in dat artikel een nogal hoog "Drama Queen"-gehalte hebben....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Brilsmurfffje schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 12:35:
Dat krijg je met onderbetaalde stewardessen, complete paniek bij een calamiteit:

http://www.dailymail.co.u...loses-cabin-pressure.html
Ik dacht dat dit oud nieuws was maar een aantal maanden gelden was er een soort gelijke incident maar dan met een a330 van Air Asia. Als je Aviation Herald bekijk zie je dat dit soort dingen af en toe gebeuren en hoewel het beangstigend kan zijn vrijwel altijd goed afloopt gelukkig :)

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Nou Wildhagen, daar gaan we: http://www.bbc.com/news/technology-41635518
Drone collides with commercial aeroplane in Canada

A drone has collided with a commercial aircraft in Canada, the first such incident in the country, according to the Transport Ministry.
The drone struck one of the plane's wings, while six passengers and two crew members were aboard.

[ Voor 68% gewijzigd door CyBeR op 16-10-2017 19:49 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:12
Vandaag mogelijk mijn laatste Fokker-vlucht gehad, met PH-KZU naar NWI gevlogen. Het afscheid is over twee weken en een van mijn totaal niet geïnteresseerde collega's is uitgenodigd voor het feestje eromheen omdat hij platinum FB is :(

[ Voor 84% gewijzigd door Dr. Strangelove op 17-10-2017 23:58 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:32

Bestla

M/M -> V/F

Je plaatje is stuque

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• upclocker
Airbus neemt een deel van Bombardier's CS-serie in handen. Wel een goeie zet van Airbus denk ik. Het is niet voor niets dat Boeing Bombardier allerlei beschuldigingen oplegt van staatssteun.Het is best een toestel met potentie denk ik, helemaal nu Airbus er zich mee bemoeit.
Airbus neemt het CSeries-programma over. Dat kondigen Bombardier en Airbus aan. Airbus heeft na het sluiten van de deal meer dan de helft van de aandelen in handen. Volgens beide partijen sluit de CSeries perfect aan op de narrow-body’s die Airbus produceert, de A320family. De A319(neo) zal het slachtoffer worden.

CSeries
De CSeries zal profiteren van de wereldwijde dekking die het Airbus verkoopnetwerk heeft. Het toestel kent al jaren van tegenvallende verkopen. Daarnaast zijn er ook al langer problemen bij de productie. Met de expertise van Airbus zou dit nu opgelost moeten worden. Ook denkt Airbus voor kostenbesparing te kunnen zorgen.

Tom Enders, topman van Airbus, zegt dat Airbus de CSeries nu overneemt omdat zowel de CS100 als CS300 gecertificeerd zijn en omdat de focus nu op productie ligt. “Toen we enkele jaren geleden keken naar een overname was het moment ook bij ons niet goed. We waren bezig met de ontwikkeling van de A350 en A330neo. Dat is nu voor het grootste deel voorbij.”

Modern
“De CSeries is een modern toestel die goed aansluit op de A320neo-family”, aldus Enders. “Airbus kan door de overname klanten het volledige spectrum bieden van commerciële nadrrowbody’s bieden.” De schatting is dat er de komende 20 jaar zo’n 6.000 toestellen nodig zijn in de markt van 100 tot 150 stoelen. Ook zijn er volgens Airbus veel overeenkomsten tussen beide type vliegtuigen.

Einde A319neo
Het lijkt het einde te betekenen voor de A319. De CS300 is zo goed als even groot als de A319. Tijdens zijn persconferentie zegt Enders: “Hoe zit het dan met de A319 en gaat deze niet de directe concurrentie aan met de CS300? We hebben afgelopen vijf jaar geen enkele A319 verkocht. Ik denk dat dat antwoord geeft.” Daarmee lijkt het lot van de A319 bezegeld. Klanten kunnen een CS300 kopen.

Verenigde Staten
Het CSeries programma blijft gevestigd in Quebec, Canada. Voordeel van de joint venture is de aanwezigheid van Airbus in de VS. In de persconferentie kondigen de bedrijven aan dat de CSeries ook in elkaar zal worden gezet in de fabriek van Airbus in Mobile, Alabama. Mogelijk is hiermee een oplossing gevonden voor de tegenwerking van Boeing en de mogelijke importheffingen die de VS overweegt op te leggen. Bloomberg meldt dat er ook een importheffing kan worden opgelegd als het vliegtuig in delen het land binnen wordt gebracht. Hoe dit precies zit, is nog niet duidelijk.

Partnerschip
Het CSeries programma is nu nog eigendom van Bombardier (62 procent) en Investissement Québec (IQ; 38 procent). Er worden nieuwe aandelen uitgegeven. Airbus krijgt 50,01 procent van de aandelen in handen. Bombardier houdt 31 procent en IQ behoudt 19 procent. Er komt geen geld aan de deal te pas. Airbus krijgt het meerderheidsbelang in ruil voor management expertise, verkoopondersteuning en het neemt de klanten service op zich. Het wachten is op toestemming van de autoriteiten. De deal is naar verwachting over ongeveer een jaar helemaal afgerond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
upclocker schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:34:
Airbus neemt een deel van Bombardier's CS-serie in handen.
En daar is Boeing pissed over:
Boeing toont zich een onsportieve verliezer tegenover de innige deal tussen rivalen Bombardier en Airbus. Die gaan nauw samenwerken om de verkoop van de Canadese CSeries vlot te trekken. “Een discutabele deal tussen twee door de staat gesubsidieerde partijen”, schampert Boeing.

Bombardier heeft grote moeite om de CSeries aan de man te brengen en lijdt verlies op het CSeries-programma. Airbus nam vannacht, na het sluiten van de beurs in Canada, een meerderheidsbelang in het programma en gaat Bombardier helpen bij de marketing en verkoop van de CS100 en CS300.

Boeing noemt de samenwerking in een eerste reactie zeer opvallend en vindt dat zowel Airbus als Bombardier niet aan de regels houden met betrekken tot staatssubsidies. Die uitspraak op Twitter komt Boeing op veel kritiek te staan. De vliegtuigbouwer wordt zelfs verweten zich net zo kinderachtig te gedragen als president Trump. Daarnaast wordt gesuggereerd dat Boeing niet zo creatief is geweest als Airbus door niet zelf de samenwerking met Bombardier aan te gaan.

Boeing, Airbus, Bombardier en ook Embraer liggen vrijwel voortdurend met elkaar in de clinch over vermeende belastingvoordeeltjes en subsidies van de overheden in het land van herkomst. Rechters stelden alle betrokken partijen al eens in het gelijk, maar de rivaliserende vliegtuigbouwers blijven elkaar bestoken met juridische procedures.
Bron: https://www.luchtvaartnie...ssen-airbus-en-bombardier

Beetje kinderachtig van Boeing. Kijk, ik snap dat ze hun best doen om Bombardier kapot te krijgen (ze hebben niet voor niets net 300 procent importheffing 'geregeld' voor Bombardier-toestellen), maar ze hebben daar gigantische hoeveelheden boter op hun hoofd.

Boeing krijgt ook enorme hoeveelheden staatsseun, maar dat negeren ze gemakshalve zelf maar even.

Misschien moet de rest van de wereld ook maar eens 300 procent imhortheffing op Boeing-toestellen gaan heffen. Iets met boontje en loontje enzo.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
wildhagen schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:01:
[...]

En daar is Boeing pissed over:

[...]

Bron: https://www.luchtvaartnie...ssen-airbus-en-bombardier

Beetje kinderachtig van Boeing. Kijk, ik snap dat ze hun best doen om Bombardier kapot te krijgen (ze hebben niet voor niets net 300 procent importheffing 'geregeld' voor Bombardier-toestellen), maar ze hebben daar gigantische hoeveelheden boter op hun hoofd.

Boeing krijgt ook enorme hoeveelheden staatsseun, maar dat negeren ze gemakshalve zelf maar even.

Misschien moet de rest van de wereld ook maar eens 300 procent imhortheffing op Boeing-toestellen gaan heffen. Iets met boontje en loontje enzo.
Inderdaad een erg gevalletje pot verwijt de ketel. Tegenwoordig heeft elke vliegtuigbouwer wel enige vorm van staatssteun. Boeing vreest gewoon marktaandeel te verliezen in de verenigde staten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:40

Garyu

WW

upclocker schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:55:
[...]

Inderdaad een erg gevalletje pot verwijt de ketel. Tegenwoordig heeft elke vliegtuigbouwer wel enige vorm van staatssteun. Boeing vreest gewoon marktaandeel te verliezen in de verenigde staten.
Geen staatssteun, puur "competitieve R&D onderzoeksprojecten" waar overheden honderden miljoenen aan uitgeven. Als de hele Europese who-is-who samenwerkt in zo'n onderzoeksproject, zijn wel spannende projecten, maar vrijwel altijd "too big to fail", omdat er nou eenmaal niet heel veel interne competitie is op dat soort luchtvaartprogramma's. Een paar OEMs met een paar Tier-1 en Tier-2 tuigen dat op, de aanverwante universeiten en onderzoeksinstituten leven ervan. Business as usual op alle continenten.

[ Voor 27% gewijzigd door Garyu op 17-10-2017 17:43 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Vandaag een leuke aflevering van het Klokhuis over composiet onderdelen voor vliegtuigen.

Terug kijken via https://npo.nl/VPWON_1260520

Acties:
  • +2 Henk 'm!
upclocker schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:55:
De hele luchtvaartsector hangt van (indirecte)staatssteun aan elkaar. Van de bouwers tot de luchtvaartmaatschappijen en vergeet niet het ontbreken van BTW/accijns op kerosine.
En het is inderdaad pot verwijt de ketel elke keer. Boeing versus Airbus. Westerse maatschappijen versus Midden-Oosten. etc. etc.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2017/10/8/973626.jpg
Bron: https://www.airplane-pict...h-bxl-klm-boeing-737-800/

Anywho; wilde een van deze dagen noemen dat men deze maand nog maar even 's avonds naar het panoramaterras op Schiphol moet gaan om het ietwat unieke spotten in het donker te ervaren.
(Combinatie van late openingstijden van zomerseizoen en vroeg donker zijn); maar Schiphol begint daar een stokje voor te steken:

Panoramaterras Schiphol eerder dicht wegens veiligheid
Het panoramaterras op Schiphol is voortaan al vanaf 1 oktober korter geopend. Voorheen was dit eind oktober, met de ingang van het winterseizoen voor de luchtvaart.

Oktober
Een woordvoerster van Schiphol bevestigt aan Up in the Sky dat het terras van 1 oktober tot de laatste zaterdag van oktober geopend is van 08:00 uur tot 19:00 uur. Ze zegt: “Reden hiervoor is dat het in deze periode ’s ochtends later licht en ’s avonds eerder donker is. Er is dan weinig zicht op het panoramaterras en in het kader van veiligheid voor bezoekers is besloten om in deze periode deze tijden aan te houden.”

Regulier
Vanaf de laatste zondag in oktober gaan de reguliere winteropeningstijden weer in, bevestigt de woordvoerster. Dat houdt in dat het terras van 09:00 uur tot 17:00 uur open is. De openingstijden in de zomer zijn van zeven uur ‘s ochtends tot negen uur ‘s avonds. Het zomerseizoen loopt vanaf de laatste zondag in maart. “De verwachting is dat we deze overgangsperiode jaarlijks aanhouden”, aldus de zegsvrouw van Schiphol.

Niet leuk
Luchtvaartliefhebbers vinden de vervroegde sluiting niet leuk. Zij maakten van het vroeger invallen van het donker gebruik om nachtfoto’s te maken van de luchthaven. Nu het terras vroeger dicht gaat, wordt het lastiger om deze shots te maken.
Spotten wordt wel steeds minder leuk zo. Panoramaterras is nog maar een fractie van over; spottersplaatsen zijn gesloten en beveiliging wordt steeds meer omhoog gekrikt; zo wordt Schiphol-Oost ook steeds meer afgesloten.

17 oktober 2007 kwam de allereerste A380 bij de eerste maatschappij aan; 9V-SKA van Singapore Airlines.
Nu - exact 10 jaar later - 17 oktober 2017:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.jetphotos.com/full/6/68217_1508233147.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Anoniem: 111246 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:11:
Lees net dat AirBridgeCargo van Amsterdam naar Luik verhuist
En dan Singapore Airlines Cargo Amsterdam inruilt voor Brussel.
Schijnt vanwege het 500.000 vluchten plafond van Schiphol te zijn en dat gedoe rondom die slots van Cargo Airlines die niet optijd vertrokken en derhalve minder slots kregen.

Zonde...
Ook Emirates Cargo heeft inmiddels besloten AMS te verlaten, en in te ruilen voor het trio BRU, FRA en CPH: https://www.luchtvaartnie...achtvluchten-van-emirates
De ontmanteling van Schiphol als belangrijke Europese vrachtluchthaven neemt steeds grotere vormen aan. Na Singapore Airlines Cargo en AirBridgeCargo wijkt nu ook Emirates SkyCargo uit naar buitenlandse luchthavens wegens het wegvallen van start- en landingsrechten op Schiphol.

Schiphol zit potdicht wegens de oude afspraken met omwonenden. Door het plafond van maximaal 500.000 vliegbewegingen is de rek eruit en is er nauwelijks ruimte voor nieuwe vluchten. Vooral de vrachtsector moet het ongelden, tot groot ongenoegen van belangenorganisaties.

Het Russische AirBridgeCargo besloot eerder naar Luik uit te wijken, terwijl Singapore Airlines Cargo voor Brussels Airport kiest. Emirates SkyCargo verplaatst zes wekelijkse vrachtvluchten naar Brussel, Frankfurt en Kopenhagen.

Schiphol is de op twee na grootste vrachtluchthaven van Europa, na Frankfurt en Parijs. Wereldwijd bekleedt de luchthaven de achttiende positie. Hoe lang dat nog zo blijft is de vraag.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Misschien een gek idee, maar kunnen ze Lelystad dan niet beter voor cargo uitbouwen dan voor passagiers? Dan hou je de passagiers op Schiphol, krijg je ruimte doordat de cargo verplaatst en heb je op Lelystad misschien ook mogelijkheden om 's nachts te landen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Maasluip schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:56:
Misschien een gek idee, maar kunnen ze Lelystad dan niet beter voor cargo uitbouwen dan voor passagiers? Dan hou je de passagiers op Schiphol, krijg je ruimte doordat de cargo verplaatst en heb je op Lelystad misschien ook mogelijkheden om 's nachts te landen.
Logistiek gezien niet onlogisch, maar denk dat Lelystad met de huidig geplande vliegroutes (veel laag vliegen om andere airways te vermijden) op steeds meer weerstand zal stuiten. En dan hebben we het tot nu toe nog enkel over vakantievluchten, wat relatief kleine toestellen betekent. Vrachtvliegtuigen zijn direct een stuk groter en lawaaiiger.

Verder heb ik het idee dat Schiphol blufpoker heeft gespeeld met het aantal vluchten. Dat ze doelbewust veel te veel vluchten hebben toegelaten in de hoop dat de politiek gedwongen zou worden Schiphol meer mogelijkheden te geven. Nu dat niet het geval lijkt zijn de consequenties enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:51
Het ligt volgens mij ook aan de cargomaatschappijen zelf. Als je niet >80% van het aantal ingekochte slots gebruikt, verlies je er een x aantal. Volgens mij is dat het geval bij zowel AirBridgeCargo als Emirates. Ik weet dat Emirates namelijk 24 slots per dag heeft en schat dat ze maar een keer of 12 tot 14 per dag vliegen.
Dus daar zijn ze zelf debet aan en ik denk dat deze afspraken van tevoren wel duidelijk voor ze waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-04 15:48
Interessante laatste landing van Air Berlin. "Ere-rondje" om Dusseldorf heen. Volgens nu.nl was het niet geplanned, ik vraag me af of de actie nog verdere gevolgen heeft.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=eKfo1We2YHE]

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:04
daxy schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:55:
Interessante laatste landing van Air Berlin. "Ere-rondje" om Dusseldorf heen. Volgens nu.nl was het niet geplanned, ik vraag me af of de actie nog verdere gevolgen heeft.

[video]
Piloot Air Berlin geschorst na 'ererondje' bij landing in Düsseldorf
[...]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 15:17
Een flyby, zolang de toren daar toestemming voor gegeven heeft is prima. Maar nooit over de terminals zoals hij hier doet. Leuk, maar dom en gevaarlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 18-10-2017 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Delta vanaf maart met de A350 op Detroit- Amsterdam. Zou initieel vooral op de Azie routes ingezet worden maar leuk dat ze hem ook deze kant op sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Oh nice, daar hebben ze hun nieuwe suite business class in zitten geloof ik.

Edit: Inderdaad.

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeR op 18-10-2017 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thetallguy schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 16:21:
Delta vanaf maart met de A350 op Detroit- Amsterdam. Zou initieel vooral op de Azie routes ingezet worden maar leuk dat ze hem ook deze kant op sturen.
Bingo:
Piet91 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:45:
Best nice. Zullen we vast ook wel een keer in Amsterdam zien.
(Training, substitute o.i.d.)
(8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:31

Onbekend

...

alexbl69 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:18:
Logistiek gezien niet onlogisch, maar denk dat Lelystad met de huidig geplande vliegroutes (veel laag vliegen om andere airways te vermijden) op steeds meer weerstand zal stuiten. En dan hebben we het tot nu toe nog enkel over vakantievluchten, wat relatief kleine toestellen betekent. Vrachtvliegtuigen zijn direct een stuk groter en lawaaiiger.
Die vliegroutes veranderen ook zomaar, want ineens zijn bepaalde vliegroutes verschoven waardoor ze nu wel over ons heen komen terwijl in de eerdere plannen dat niet het geval was.
Maar wat is er mis om het lage gedeelte van de vliegroutes in het midden van het IJsselmeer te laten lopen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Onbekend schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:04:
[...]

Maar wat is er mis om het lage gedeelte van de vliegroutes in het midden van het IJsselmeer te laten lopen?
Was het niet zo dat ze dan in het door Schiphol gecontroleerde luchtruim/aanvliegroutes van Schiphol terecht komen, met alle conflicten vandien?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 19:23:
[...]

Was het niet zo dat ze dan in het door Schiphol gecontroleerde luchtruim/aanvliegroutes van Schiphol terecht komen, met alle conflicten vandien?
Met dank aan de overheid die te laks is om het luchtruim opnieuw in te delen voordat je de boel in NL op de kop zet. Maar ik zie Lelystad in 2019 nog niet gebeuren. Mevrouw de minister is er inmiddels achter dat de door haar aangegeven cijfers etc.niet kloppen en dat het huiswerk opnieuw gemaakt moet worden.

Maar nu blijkt blijkbaar ook dat de cijfers van Schiphol (weer eens) niet kloppen: https://nos.nl/artikel/21...rden-opnieuw-bekeken.html. Ook weer onverklaarbare verschillen en onlogische uitkomsten? Begint een trend te worden. ;)

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
daxy schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:55:

[video]
Wat een volslagen achterlijke manoeuvre :X . Kan me voorstellen dat je een hartverzakking krijgt als je dit live ziet.
Bastien schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:09:
[...]
Met dank aan de overheid die te laks is om het luchtruim opnieuw in te delen voordat je de boel in NL op de kop zet. Maar ik zie Lelystad in 2019 nog niet gebeuren. Mevrouw de minister is er inmiddels achter dat de door haar aangegeven cijfers etc.niet kloppen en dat het huiswerk opnieuw gemaakt moet worden.

Maar nu blijkt blijkbaar ook dat de cijfers van Schiphol (weer eens) niet kloppen: https://nos.nl/artikel/21...rden-opnieuw-bekeken.html. Ook weer onverklaarbare verschillen en onlogische uitkomsten? Begint een trend te worden. ;)
Kan me herinneren dat er eind jaren 80/begin 90 serieus gepraat is over een vliegveld op zee. Denk dat de huidige beslissers graag hadden gewild dat er toen een knoop zou zijn doorgehakt ;) .

[ Voor 48% gewijzigd door alexbl69 op 18-10-2017 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De Airbus A330neo maakt momenteel haar allereerste vlucht: https://www.flightradar24.com/AIB01TN/f41b6f5

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DMfHkvyW0AAf2SL.jpg:large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DMfGufkXkAAIAT4.jpg:large

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Throwback Thursday; simultane landing van een BA en AF Concorde op de luchthaven van Orlando, Florida.
Gisteren exact 35 jaar geleden (18 oktober 1982). 35.000 toeschouwers bekeken het unieke tafereel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y7Y0CNT.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DMbV5UjWAAMSV0Y.jpg

En Delta Airlines heeft afgelopen zondag hun 747-400 N662US naar Marana gevlogen.
Met de uitfasering van dit toestel vliegt KLM nu met de twee oudste 747-400's ter wereld; PH-BFB en -BFC. Geleverd aan KLM in juni en september 1989.

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 19-10-2017 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boeing ponders restart of 767-300ER passenger line
Boeing is nearing a decision to restart the 767-300ER passenger line, LNC has learned.
The company is in discussions for 50-60 aircraft, market intelligence indicates.
Boeing declined comment, saying it does not discuss conversations with customers.

But sources indicate that the prospect of restarting the 767-300ER passenger line could serve as interim lift until the prospective entry-into-service of the Boeing New Midrange Aircraft, now commonly called the 797, for the Middle of the Market sector.
LNC on Aug. 14 speculated that relaunching the 767-300ER could be a good tactical move on Boeing’s part.

On again, off again
Restarting the 767P has been an on again, off again prospect. When LNC hypothesized in August about the tactical move, it was “on again.” Subsequently, it was “off” when Boeing decided to increase production of the 787 from 12 to 14/mo.
Now, it’s “on again.”
No decision has been made. One could come by the end of the year.

NMA: not yet on
Launch of the 797 is not yet a sure thing. In fact, market intelligence is unclear. While engine makers and some key suppliers to Boeing continue to study their products and supplier support to Boeing, none of the lower tier suppliers LNC has checked with are in discussions with Boeing.
Although there was speculation in the French press that a program launch could come as early as the Dubai Air Show next month, this is largely discounted as “too soon.”
A launch at the Farnborough Air Show is more likely, but LNC also has been told it may not come until early 2019.
Kim Smith, VP and GM of Fabrication for Boeing, declined to answer a question posted by LNC at today’s British American Business Council about the possibility of compressing the launch-to-EIS time of the next new airplane program, the 797, compared with the recent seven year period seen by Boeing, Airbus and Bombardier.
With EIS of the 797 usually tagged to 2025, seven years launch-to-EIS is 2018. Six years is 2019.

Market Demand Unclear
Market demand remains unclear. Boeing publicly says it’s 2,000-4,000 over 20 years. Others peg it as closer to 2,000. The lower end makes a difficult business base.
De laatst gebouwde passagier-767 was P4-KEC voor Air Astana geleverd aan de maatschappij op 26 juni 2014.

Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/2/9/0/2465092.jpg?v=v40
(hier nog zonder de later geïnstalleerde winglets voor pak 'm beet 2 miljoen dollar extra)
Piet91 schreef op woensdag 4 juni 2014 @ 14:36:
Daarover gesproken; grote kans dat Boeing haar allerlaatste pax 767 heeft gebouwd;
P4-KEC van Air Astana heeft op 30 mei haar B1 vlucht gemaakt.
Schijnt ook de voorlopig laatste Boeing met Pratt & Whitney motoren te zijn; maar hoe dat precies zit weet ik niet. Er worden overigens nog wel verscheidene varianten van de 767 gebouwd; o.a. vracht en tankers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05

franssie

Save the albatross

Bastien schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:09:
[...]

Dit dus, ridicuul dat LVNL wel 6 banen op Schiphol kan managen maar een zevende baan op Lelystad er niet bij kan hebben. En voor wie nooit LVNL bezocht heeft, nee er zitten geen ramen in dat gebouw op de operationele vloer, alles gaat via schermen dus dat kan de reden niet zijn.

Of er moet een reden zijn om twee CTA systemen in NL te gaan hanteren - ik mis vast iets.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-04 14:34
Ik heb de afgelopen tijd regelmatig met mensen binnen LVNL gesproken in het kader van mijn PPL opleiding en daarbij horende R/T cursus. LVNL was in beginsel helemaal geen voorstander van het verplaatsen van vluchten van Schiphol naar Lelystad in verband met de piekdrukte op bepaalde plekken in het Nederlands luchtruim. Dit is voornamelijk bij een flinke westen wind waarbij baan 27 op Schiphol in gebruik is voor landingen, Lelystad moet dan gebruik maken van baan 23 waarbij vertrekkend verkeer vanaf Lelystad binnen seperatiegrenzen van aanvliegend verkeer komt. Vooral verkeer dat nu uit het westen komt en bij het gebruik van baan 27 de kop van Noord-Holland doorkruist en met twee rechter bochten boven het IJsselmeer en Flevoland voor de baan wordt geleidt zou problemen opleveren.

Toen uiteindelijk het gebruik van Lelystad is doorgedrukt heeft de LVNL routes bedacht die het minst conflicteren maar deze zijn vanwege onduidelijke redenen niet zijn gekozen. De routes van de LVNL leken behoorlijk op de B++ routes die door de verschillende provincies en Eurocontrol worden gesteund maar door Dijksma zonder serieus onderzoek aan de zijkant worden geschoven.

Het is mij in ieder geval wel duidelijk dat het verplaatsen van vluchten naar Lelystad niet bijster veel met luchtvaart heeft te maken maar meer met politieke spelletjes en prestige projecten van sommige heren en dames politica.

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Piet91 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 00:42:
Boeing ponders restart of 767-300ER passenger line

[...]

De laatst gebouwde passagier-767 was P4-KEC voor Air Astana geleverd aan de maatschappij op 26 juni 2014.

[afbeelding]
(hier nog zonder de later geïnstalleerde winglets voor pak 'm beet 2 miljoen dollar extra)

[...]
Boeing zit wel erg in de maag met hun middle of the market airplane geloof ik. Eerst waren er plannen voor een vernieuwde B757, vervolgens kwamen ze met de Max 10 en nu dus een grotere B767 die het gat moet dichten met de A321LR en A330Neo tot de 797 uit komt, als ik het goed heb begrepen. Probleem voor hun is volgens mij dat de rek er uit is in hun B737 lijn en dat Airbus wel een goed toestel heeft in dat segment, waar ze allebei toch wel veel vraag verwachten de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik dacht dat de 787 de opvolger was van de 767?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gop1 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 15:39:
Ik dacht dat de 787 de opvolger was van de 767?
Nope; die is te groot/duur/zwaar.

Jos Nijhuis vertrekt voortijdig als ceo Schiphol
Jos Nijhuis, ceo van Schiphol Group, legt zijn functie als hoogste baas in het eerste kwartaal van 2018 neer. Dit heeft de Schiphol Group vrijdag bekendgemaakt. Nijhuis vertrekt eerder als ceo dan gepland.

Nijhuis (60) is sinds 2011 ceo van de luchthaven en zou tot 1 januari 2019 in functie blijven. “Hoewel het mijn intentie was om de volle twee jaar van mijn laatste contractverlenging, op verzoek van de RvC, volledig uit te dienen, vind ik dat het om meerdere redenen goed is om juist begin volgend jaar het stokje over te dragen”, zegt hij. Het contract van Nijhuis werd in juli 2016 nog verlengd tot 2019.

Nieuw regeerakkoord
Als één van de redenen voor zijn vertrek voert Nijhuis het nieuwe regeerakkoord aan. Daarin lijkt er ruimte te zijn voor groei. “Het is goed als de invulling hiervan vanaf het begin wordt opgepakt door een nieuwe ceo”, stelt hij. Ook zijn er in 2018 onderhandelingen voor nieuwe meerjarige tarieven. “Het is beter dat mijn opvolger deze onderhandelingen gaat leiden”, aldus Nijhuis.

Beschikbaar
Wanneer Nijhuis vertrekt, is nog niet duidelijk. Dit hangt ervan af hoe snel er een opvolger gevonden is. Als die eenmaal goed ingewerkt is, verlaat Nijhuis zijn post als ceo. Daarna blijft hij nog wel het hele jaar ‘beschikbaar’ voor Schiphol.

Opvolger
Over de opvolger van Nijhuis is nog niets bekend. Een extern bureau is volgens Schiphol inmiddels begonnen met de zoektocht. Een naam die veelvuldig rondzingt, is die van demissionair minister van infrastructuur en milieu Melanie Schultz van Haegen. Zij keert niet terug in kabinet Rutte-III.

Kritiek
De afgelopen weken is er veel gedoe rond geluidsberekeningen en mogelijke groei van Schiphol. De geluidsberekeningen voor Lelystad Airport moeten opnieuw worden uitgevoerd en ook de geluidsberekeningen die voor Schiphol uitgevoerd werden, liggen onder vuur.

Plafond
Op basis van die geluidsberekeningen is een plafond van 500.000 vluchten ingesteld, maar Schiphol stelt dat een nieuwe milieueffectrapportage ruimte biedt voor meer groei dan de 500.000 vliegbewegingen. Op dat standpunt komt veel kritiek van omliggende gemeenten.

Lelystad
Nijhuis toonde zich altijd een groot voorstander van een snelle opening van Lelystad Airport, zodat Schiphol kon groeien als mainport. De opening zal hij als ceo van Schiphol niet meer meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Piet91 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 15:50:
[...]

Nope; die is te groot/duur/zwaar.
Boeing zal de hete adem wel voelen van de A330neo want eigenlijk heeft boeing daar geen antwoord op, hence een groot deel van de medium haul binnen Azië wordt gedaan met een a330 omdat een 737 niet echt de ruimte biedt voor een degelijke business class.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:30:
Boeing zal de hete adem wel voelen van de A330neo want eigenlijk heeft boeing daar geen antwoord op, hence een groot deel van de medium haul binnen Azië wordt gedaan met een a330 omdat een 737 niet echt de ruimte biedt voor een degelijke business class.
Ik denk dat je de A32*neo bedoelt. Die is een zeer sterke concurrent voor hun 737(MAX) en kan eventueel ook nog concurreren met een eventuele 797.
(nieuwe vleugels, motoren e.d. terwijl Boeing een compleet nieuw type moet lanceren die op z'n vroegst rond 2025 de lucht in kan)

De A330neo heeft juist weinig zin voor korte vluchten; een A330ceo heeft dan meer zin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:18:
Verder heb ik het idee dat Schiphol blufpoker heeft gespeeld met het aantal vluchten. Dat ze doelbewust veel te veel vluchten hebben toegelaten in de hoop dat de politiek gedwongen zou worden Schiphol meer mogelijkheden te geven. Nu dat niet het geval lijkt zijn de consequenties enorm.
Die blufpoker zou maar zo eens waar kunnen zijn als je deze twee dingen met elkaar combineert... Dat dit intern de strategie was, en naar buiten toe alles gedaan werd op de ‘formele’ manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
nieuws: 'FAA wil laptops uit ingecheckte bagage weren wegens brandgevaar'

Je mag ze niet meenemen in de handbagage, maar straks dus ook niet meer in de ruimbagage. Hoe moet je dan nog laptops meenemen? :?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:35:
nieuws: 'FAA wil laptops uit ingecheckte bagage weren wegens brandgevaar'

Je mag ze niet meenemen in de handbagage, maar straks dus ook niet meer in de ruimbagage. Hoe moet je dan nog laptops meenemen? :?
Lees de laatste alinea van dat bericht eens. :)

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Weer een Chinese bejaarde die denkt dat vliegtuigen geluk nodig hebben:
She was flying Lucky Air, but that wasn't enough for an elderly Chinese woman who tossed coins at the jet's engine to wish for a safe flight, prompting authorities to detain her and ground the flight.

The incident occurred on Wednesday (Oct 19) at the airport in the city of Anqing in eastern China's Anhui province, according to authorities, and was at least the second such report this year of a safety scare caused by a coin-tossing elderly Chinese.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 20-10-2017 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Piet91 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:41:
[...]

Ik denk dat je de A32*neo bedoelt. Die is een zeer sterke concurrent voor hun 737(MAX) en kan eventueel ook nog concurreren met een eventuele 797.
(nieuwe vleugels, motoren e.d. terwijl Boeing een compleet nieuw type moet lanceren die op z'n vroegst rond 2025 de lucht in kan)

De A330neo heeft juist weinig zin voor korte vluchten; een A330ceo heeft dan meer zin.
Nee Boeing heeft niet echt een antwoord op de A330 voor vluchten als CGK-TPE los van de 767 maar dat is gewoon een te oude rammelbak waar zelfs low Cost maatschappijen vanaf willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 18:39:
Nee Boeing heeft niet echt een antwoord op de A330 voor vluchten als CGK-TPE los van de 767 maar dat is gewoon een te oude rammelbak waar zelfs low Cost maatschappijen vanaf willen
Op zich heeft Boeing daar de 787-10 voor. En daar moet dus inderdaad een 797 voor komen met (dus volgens die bron) de 767 als interim model.
Kan interessant zijn; want je kunt er relatief snel aan komen en goedkoper dan de 787.
Verder is de 767 enorm in trek momenteel, vooral bij de vrachtmaatschappijen; die kunnen ze niet snel genoeg krijgen momenteel.

En je zei A330neo; die tikt momenteel meer tegen de 787-9 aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 18:01:

[...]
Prachtig. Dit is de businesscase voor LCC's om te boarden via een vliegtuigslurf ipv een trap >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
CyBeR schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 18:01:

[...]
Is papiergeld minder schadelijk voor zo'n motor ? :D

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
insert Jaws music:

Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/3/7/0/4638073.jpg?v=v4950ffbdee7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:55
Luisteren jullie ook naar luchtvaart gerelateerde podcasts? Ik luister nu naar de AvTalk flightradar24 en de Dots, Lines & Destinations podcasts.

Kennen jullie er nog een paar die het luisteren waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Waarom? Ik heb op Zurich (Kloten haha) tegenover een 737 gestaan in een TB10, in de rij en wij waren eerst. lekker zwaaien naar elkaar en dan gewoon je departure doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Afbeeldingslocatie: http://shanghaiist.com/attachments/alexlinder/shanghai_airport_coin_engine2.jpg

http://shanghaiist.com/20...-coin-in-plane-engine.php

Granny gooit muntjes in / naar de motor om geluk te brengen. Niet de eerste keer dat het gebeurd.

Maar wat ik me nou af vraag, dan moet je dus boarden via stairs, anders kom je niet eens in de buurt van de motor. En ten tweede kan zo'n muntje echt hoop problemen veroorzaken?

[ Voor 12% gewijzigd door Kenzi op 21-10-2017 03:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Kenzi schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 03:43:
[afbeelding]

http://shanghaiist.com/20...-coin-in-plane-engine.php

Granny gooit muntjes in / naar de motor om geluk te brengen. Niet de eerste keer dat het gebeurt.
Ahem, CyBeR in "Vliegen, Techniek en achtergrond".
Maar wat ik me nou af vraag, dan moet je dus boarden via stairs, anders kom je niet eens in de buurt van de motor.
Correct. Iets wat veel LCC's doen omdat het gebruik van jetways duurder is.
En ten tweede kan zo'n muntje echt hoop problemen veroorzaken?
Ja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:55
Je kan wel horen waarom een muntje in de compressor een slecht idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:33
upclocker schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 14:07:
[...]

Boeing zit wel erg in de maag met hun middle of the market airplane geloof ik. Eerst waren er plannen voor een vernieuwde B757, vervolgens kwamen ze met de Max 10 en nu dus een grotere B767 die het gat moet dichten met de A321LR en A330Neo tot de 797 uit komt, als ik het goed heb begrepen. Probleem voor hun is volgens mij dat de rek er uit is in hun B737 lijn en dat Airbus wel een goed toestel heeft in dat segment, waar ze allebei toch wel veel vraag verwachten de komende jaren.
Ik denk ook dat rek er bij de 737 uit is. Het basis ontwerp is al erg oud. Veel langer kan hij daardoor niet meer worden. Immers dan heb je een groter/hoger onderstel nodig en waar laat je dat? Ze hebben nu al met de motor inlaat moeten “rommelen” om een en ander te laten passen. In mijn ogen hebben ze gewoon een te groot gat tussen hun “kleinste” WB en hun grootste NB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ze mogen inderdaad die 737 wel es vervangen. Al is het maar omdat die platte onderkant van die inlaat echt geen zicht is :D

Zou ook leuk zijn als ze het bleedless ontwerp van de 787 doortrekken maar ik vermoed dat dat niet zo snel naar kleinere toestellen zal komen. Die elektrisch dimmende raampjes mogen ze achterwege laten, dat werkt niet met lage zon.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-04 17:30

mambo No5

Bad Apple?

Die dimmende ramen vind ik echter juist weer heel prettig voor als je overdag vliegt; heb je tenminste niet zo'n felle zon in je gezicht en kan je gewoon normaal naar buuten kijken. Wat mij betreft monteren ze beide systen dus ook gewoon. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Edit: verkeerde topic :o

[ Voor 93% gewijzigd door Anoniem: 915187 op 21-10-2017 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Dat KLM geen staatssteun krijgt helpt ook niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
Kijktip voor vanavond ? 21.20 NPO2, Andere tijden over Fokker, de ondergang, en het afscheid bij de KLM

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Volgende week om exact deze tijd land de allerlaatste KLM Fokker vlucht vanuit Londen op Schiphol als KL1070. Dan is het na 21 jaar over met de F70 bij KLM en 97 jaar aan Fokker toestellen.

Afbeeldingslocatie: https://blog.klm.com/assets/uploads/2016/09/1996_Eerste_Fokker_70.png
Afbeeldingslocatie: https://blog.klm.com/assets/uploads/2017/06/MSP0770.jpg

Op 15 september 1920 vloog de Fokker II dezelfde route van Amsterdam naar Londen, waarmee de
KLM-Fokker relatie begon.

Afbeeldingslocatie: https://blog.klm.com/assets/uploads/2015/03/KLM637866.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Piet91 op 21-10-2017 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ruim anderhalf jaar geleden stond er een VIP 747-400 op Schiphol-Oost. A6-UAE van de Abu Dhabi Amiri Flight. Deze werd op Schiphol omgespoten in de kleuren van Royal Air Maroc en werd later naar Hamburg gevlogen voor de interieurombouw.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1680/24871999816_4bbb60202d_c.jpg160208 CN-MBH B744 RMAF Royal Moroccan Air Force (ex A6-UAE) by mzunguwamap, on Flickr

Nu heeft Abu Dhabi weer een toestel naar Marokko geschoven; hun 747-8BBJ A6-PFA.

Afbeeldingslocatie: https://img4.hostingpics.net/pics/2944332268837216651768201680257516335611835172217n.jpg

Wat er met de oude 747-400 gaat gebeuren; geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:12
CyBeR schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 04:17:

Correct. Iets wat veel LCC's doen omdat het gebruik van jetways duurder is.
Niet alleen LCCs hoor. Ik board al zes jaar via stairs in de F-70s en Embraers van de KLM als ik via de D6 gates naar de UK vlieg. Je gaat dan met een bus naar de apron langs de Kaagbaan waar je via de trap instapt.
Piet91 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 20:30:
Volgende week om exact deze tijd land de allerlaatste KLM Fokker vlucht vanuit Londen op Schiphol als KL1070. Dan is het na 21 jaar over met de F70 bij KLM en 97 jaar aan Fokker toestellen.
Erg jammer. Donderdag ben ik voor het laatst vanaf Norwich teruggevlogen met een F-70. Heel vaak gedaan, nooit problemen gehad.

Fokker bedankt!

[ Voor 35% gewijzigd door Dr. Strangelove op 22-10-2017 21:36 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 18:15:
Kijktip voor vanavond ? 21.20 NPO2, Andere tijden over Fokker, de ondergang, en het afscheid bij de KLM
De website met de aflevering en extra video's (o.a. onthulling van de F100) is te vinden op https://www.anderetijden....g/722/Fokker-aan-de-grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 21:33:
[...]

Niet alleen LCCs hoor. Ik board al zes jaar via stairs in de F-70s en Embraers van de KLM als ik via de D6 gates naar de UK vlieg. Je gaat dan met een bus naar de apron langs de Kaagbaan waar je via de trap instapt.
Klopt maar dat is geloof ik meer omdat die kisten te klein zijn voor jetbridges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 22:56:
[...]

Klopt maar dat is geloof ik meer omdat die kisten te klein zijn voor jetbridges.
Een F70/E190 kan prima aan een normale brug, maar doet dat op Schiphol niet vanwege kosten en logistiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:44
Dr. Strangelove schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 21:33:
[...]

Op GVA al vaak de Easyjet vlucht aan de brug gehad, maar de Brussels Airlines vlucht via de trap een stuk verder van de terminal. Al kan die laatste even goed een LCC zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:16
[...]

Als een Avro Rj85 aan een slurf kan hangen moet dat met de E190 ook wel lukken.
Met een Avro wel eens aan de slurf gehangen op schiphol je moet dan wel aardig een stuk naar beneden lopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
;)

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/5F-3g2voNuY/maxresdefault.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2013/2/24/272046.jpg

Vanaf 4 maart 2018 is het voorbij met de Malaysia Airlines A380.
Hun 6 A380's worden momenteel alleen nog op de twee dagelijkse vluchten naar London Heathrow ingepland.
Vanaf 15 januari neemt de A350-900 een van de twee vluchten over en vanaf 4 maart ook de tweede.

Op 3 maart 2018 vertrekt dus de laatste uitgaande Malaysia A380 vlucht vanuit Kuala Lumpur die ook op dezelfde datum zal terugkeren naar Kuala Lumpur waar het op 4 maart aankomt.

Dan is het na 5 jaar en 8 maand over en uit voor de A380 bij de maatschappij die de 8e maatschappij was die de A380 in de vloot naam.
De toestellen zullen met een high-density indeling onder een andere maatschappij worden ingezet voor pelgrimsvluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ja, ziet er toch niet uit man?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:32

Bestla

M/M -> V/F

Piet91 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 20:30:

[afbeelding]
[afbeelding]

Op 15 september 1920 vloog de Fokker II dezelfde route van Amsterdam naar Londen, waarmee de
KLM-Fokker relatie begon.

[afbeelding]
Ik heb nog een model 1/72 van een Fokker F70 in die livery staan. Evenals een 1/100 747-300 Big Top van Singapore Airlines 9V-SKA

Op die 2e foto van die KLM F70's zie je wel dat stickers plakken en logo's spuiten nog handwerk is. Er is er geen een gelijk, en de voorste heeft het KLM logo ook lager zitten dan de rest. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Bestla op 24-10-2017 07:43 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-04 11:36

empy

Rijdt rondjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CyBeR schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 00:06:
Ja, ziet er toch niet uit man?
Maar het kán wel. :P
Twee zielen, een gedachte. Dacht precies hetzelfde. :P

[ Voor 24% gewijzigd door Piet91 op 24-10-2017 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:52
Bestla schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 07:34:
[...]

Ik heb nog een model 1/72 van een Fokker F70 in die livery staan. Evenals een 1/100 747-300 Big Top van Singapore Airlines 9V-SKA

Op die 2e foto van die KLM F70's zie je wel dat stickers plakken en logo's spuiten nog handwerk is. Er is er geen een gelijk, en de voorste heeft het KLM logo ook lager zitten dan de rest. ;)
Het voorste vliegtuig en de achterste twee hebben een klein "Fokker 70" logo en de embleem zit ergens in het midden. De overige twee vliegtuigen hebben een groter "Fokker 70" logo en het embleem zit dichter bij de rand dan bij de andere toestellen.

Ik denk dus dat het een subtiel verschil is tussen de livery's. Wellicht is de een oud en de ander nieuw. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Piet91 schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:06:
Anywho; de CEO van Qatar Airways Akbar Al Baker haalt momenteel in Everett hun eerste Boeing 747-8F toestel op samen met een 777F.
En bestelt er tegelijkertijd nog 4 777-300ER's en 2 747-8F's bij (totaal nu 4 747-8F's)

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En vandaag komt deze Qatar Airways Cargo 747-8F naar Schiphol.
Aankomst vanuit Doha is om 18:05 uur, vertrek naar Barcelona om 20:05 uur.

Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/1/6/1/4560161.jpg?v=v418a23370f3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Voor de liefhebbers :
Four F70's will do a fly-by at Schiphol-Oost at 11:40 AM LT on Sunday 29 October.
(time can be different, departure of the fleet is scheduled between 10:30-11:00)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Anoniem: 111246 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 19:14:
Voor de liefhebbers :
Four F70's will do a fly-by at Schiphol-Oost at 11:40 AM LT on Sunday 29 October.
(time can be different, departure of the fleet is scheduled between 10:30-11:00)
Gaaf. Net wintertijd! Dus pas op dat je niet te vroeg bent haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Zal vast niet alleen een fly-by over schiphol zijn, maar ook over de rest van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hmmbob schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 19:47:
Zal vast niet alleen een fly-by over schiphol zijn, maar ook over de rest van Nederland.
Nope, na de fly-over, richting de UK voor de ombouw richting de opkopers.
Persoonlijk zou ik een fly-over van Haarlem nog wel waarderen (daar vloog de eerste Fokker ooit ook overheen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Anoniem: 111246 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 20:26:
[...]

Nope, na de fly-over, richting de UK voor de ombouw richting de opkopers.
Persoonlijk zou ik een fly-over van Haarlem nog wel waarderen (daar vloog de eerste Fokker ooit ook overheen).
Om die reden heb ik een keer een rondvlucht boven Haarlem in een F50 gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Schiphol Oost Fly-By, dat is vanaf de McDonalds wel goed te zien denk ik? Of moet ik richting P57 oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

franssie schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 20:38:
Schiphol Oost Fly-By, dat is vanaf de McDonalds wel goed te zien denk ik? Of moet ik richting P57 oid?
Alleen al voor het tegenlicht wat je vanaf de Mac hebt kun je beter naar Schiphol Oost gaan. Wellicht als je het vraagt, mag je op het dak van Wings staan. Daar heb ik nog gestaan met de laatste vlucht van Martinair.

Al geeft een plaatje met de hangars in beeld ook wel een mooi beeld. Zien doe je wel meer vanaf de mac. Op oost staan al gauw allerlei gebouwen in de weg. Zeker als het een low pass wordt.
Weet ook niet of het een formatievlucht is of dat ze achter elkaar aan vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

franssie schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 20:38:
P57 is denk ik een goede plek, het idee is dat er min of meer recht over Wings gevlogen wordt. Het is alleen nog de vraag of de luchtverkeersleiding het op de dag zelf een goed idee vindt, zij willen zich er vooraf niet aan committeren, dus misschien dat het helemaal niet door gaat en de kisten gewoon ‘normaal’ naar NWI vliegen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Anoniem: 111246 @Devil beiden dank - is ook niet zeker dat ik ga maar ik heb die dag wel een gaatje rond dat tijdstip en route (jammer dan voor de hond die even in de achterbak moet wachten tot het strand). Ben zelf niet zo'n spotter maar als ik toch en route ben, soit. Zal mijn scanner opladen en de magneetantenne even opzoeken van mijn 70cm/2mtr set. Ook even de departure en tower frequenties even controleren, sowieso altijd leuk om mijn oude roestige RT weer even op te graven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vanavond valt na ruim 38 jaar voorgoed het doek voor Air Berlin.

Airberlin vlucht AB6210: over en uit
Na bijna veertig jaar valt vanavond met vlucht AB6210 het doek voor airberlin.

Oregon
De maatschappij werd in juli 1978 door de Amerikaanse PanAm-piloot Kim Lundgren opgericht als Air Berlin Inc. Het hoofdkantoor van de maatschappij zat dan ook in Oregon, in de Verenigde Staten. Na de oorlog mochten alleen de geallieerden van en naar Berlijn vliegen. De opzet van airberlin was die van een chartermaatschappij die voor touroperators naar typische Duitse toeristische bestemmingen vloog: de Canarische Eilanden, de Middellandse Zee en Noord Afrika.

Omgedoopt
De eerste vlucht van airberlin vond plaats op 28 april 1979 van Tegel naar Palma de Mallorca met een Boeing 707. Toen de geallieerden uit Berlijn vertrokken, in 1991, werd de maatschappij omgedoopt tot Air Berlin GmbH & Co. Luftverkehrs KG. In de jaren die volgden, werd de vloot geleidelijk uitgebreid met Boeings. In 1997 werd de maatschappij lid van de International Air Transport Association (IATA).

NIKI
In 2003 was airberlin, na Lufthansa, de grootste Duitse luchtvaartmaatschappij. Een jaar later ging de maatschappij op het overnamepad en kocht een belang van 24,9 procent in het Oostenrijkse NIKI. In datzelfde jaar tekende de airline een contract met Airbus voor de aanschaf van de Europese toestellen. In 2006 volgde een beursgang. De jaren erna volgende nog wat aankopen, deelnemingen en samenwerkingsverbanden. TUI Travel nam in 2009 juist een belang in de Berlijnse luchtvaartmaatschappij, evenals het Turkse ESAS.

Nederlander
Airberlin krijgt in 2011 een Nederlander in het bestuur: Paul Gregorowistch, de voormalig topman van Martinair. In hetzelfde jaar wordt Etihad aan boord gehaald en wordt in de loop van de tijd grotere aandeelhouder. In 2012 werd airberlin een volledig lid van de Oneworld Alliance. Een jaar later lijdt de maatschappij een fors verlies en pompt Etihad 300 miljoen euro in de airline. In de jaren daarna lopen de verliezen verder op. Airberlin verkoopt haar belang in NIKI aan de Arabieren in december 2016.

Vleugels
NIKI nam onder de vleugels van Etihad, afgelopen zomer vrijwel alle Europese vakantievluchten over van airberlin, waarmee het doek werd klaar gehangen. Op 15 augustus gooide airberlin de handdoek in de ring. Dankzij een overbruggingskrediet van de Duitse overheid werd de maatschappij nog een paar maanden in de lucht gehouden.

Boedel
Onder andere het low-cost geweld binnen Europa, waaronder van de Duitse nummer één Lufthansa hebben airberlin de kop gekost. Lufthansa neemt een groot deel van de failliete boedel over, verder zijn er gesprekken gaande met easyJet en de Duitse tak van Thomas Cook, Condor.

Tegel
De laatste vlucht van airberlin vertrekt vrijdagavond om 21:35 uur vanaf München en landt om 22:45 uur op thuisbasis Berlijn Tegel, hiermee valt definitief het doek voor airberlin. Voor dit historische moment blijft het bezoekersterras tot middernacht open voor belangstellenden.
Laatste vlucht is dus AB6210 van München naar Berlijn Tegel, vertrekkend om 21:35 uur en land om 22:45 uur.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4491/37211152504_c11df2a3f4_c.jpgAirplanes from "Air Berlin" by gynti_46, on Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Airbus test nieuwe winglets voor de A350.
De nieuwe winglets zijn iets hoger en buigen minder naar achteren.
Gemonteerd op de A350-900 zou dit voor zo'n 185 kilometer en bij de A350-100 zo'n 259 kilometer extra range bieden volgens Leeham News.
Of zo'n 1,4 en 1,9% minder brandstofverbruik bij vluchten van ruim 9200 kilometer.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DNIl5SrW4AA8BWC.jpg:large
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4455/37234121514_223f75260c_c.jpgSharklets Airbus A350 msn 001 by Jujug Spotting, on Flickr

En morgen is het de allerlaatste dag voor de Fokkers bij KLM.
Op dit moment staan 6 overgebleven Fokkers op Schiphol of op luchthavens in het buitenland. PH-KZU is zojuist vertrokken naar Bazel.
Er komen vandaag geen toestellen meer binnen op Amsterdam, er vertrekken er nog wel 3.
2 Fokkers zullen dus op Schiphol overnachten, 5 in het buitenland.

Morgen staan er nog 35 vluchten ingepland. PH-KZL heeft haar laatste vlucht voor KLM gemaakt; die vliegt morgen niet meer.
PH-KZS komt morgenvroeg binnen vanuit Düsseldorf en gaat nog naar Aberdeen en Norwich.
PH-KZM komt morgenvroeg binnen vanuit Durham en gaat nog naar Humberside, Bazel en Hannover.
PH-KZB komt morgenvroeg binnen vanuit Norwich en gaat nog naar Durham, Billund en Düsseldorf.
PH-KZI komt morgenvroeg binnen vanuit Humberside en gaat nog naar Cardiff, Düsseldorf, Luxemburg.
PH-KZK vertrekt morgenmiddag naar Hannover en gaat daarna nog naar Brussel.
PH-KZU komt morgenvroeg binnen vanuit Bazel en gaat daarna nog naar Stuttgart en Lond0n Heathrow.

Zoals bekend is de vlucht KL1070 die PH-KZU maakt vanuit London Heathrow de allerlaatste Fokker vlucht, met een verwachte aankomsttijd van 20:30 uur.
Morgenavond vertrekken PH-KZM, -KZI en -KZK al een 30-45 minuten na hun laatste vluchten naar Norwich en Maastricht (-KZK)
De laatste vier Fokkers vertrekken zondag met een fly-by over Schiphol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Inmiddels heeft Air Mauritius de eerste A350 in ontvangst genomen.

Volgend jaar komt de luchtvaartmaatschappij terug naar AMS. In eerste instantie met de A340, maar die gaat op termijn uit de vloot dus wie weet krijgen we de A350 een keer voorgeschoteld.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4462/23944181728_2f01bda91e_z.jpg
Msn145 3B-NBP 19/10/2017 by A380_TLS_A350, on Flickr

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
Ik zie nog een andere vlucht van AirBerlin... wat is nu de laatste dan?

Callsign ‘BER3LE’

Edit: Er vliegt nog een hele sloot aan vluchten van ze.

[ Voor 16% gewijzigd door Liliuokalani op 27-10-2017 23:16 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?