Ik snap de houding vanuit Boeing en de VS ook niet zo. Volgens mij moet je juist vertrouwen van het publiek wekken dat vliegen veilig is. Als je dan vervolgens na twee crashes die voor het publiek aan elkaar gelinkt
lijken te zijn nog steeds niet je toestellen aan de grond zet, dan haal je het vertrouwen van heel de luchtvaartsector onderuit denk ik.
Blijkbaar schat Boeing nu in dat een paar dagen wachten op meer info de problemen niet erger maakt en dat de risico's kleiner zijn dan de kosten van 350+ vliegtuigen aan de grond te zetten. Nog steeds een gekke keuze, want eigenlijk had het na Lion Air al véél sneller moeten handelen. Harde feiten zijn er nog niet, maar al is er op zijn minst een verdenking, dan moet je gewoon juist handelen in de ogen van het publiek. Als straks
zou blijken dat er inderdaad twee crashes zijn geweest door een fout in de 737 Max, en Boeing is nalatig geweest, dan heeft het een nog veel groter probleem.
Maar er spelen natuurlijk nog veel meer belangen in de keuze tussen grounden en doorvliegen. Denk aan China dat graag ziet dat buitenlandse toestellen onveilig zijn om zijn eigen vliegtuigen straks te promoten. Of een Boeing dat zijn reputatie en cashcow probeert te redden. En de FAA die het allemaal toegelaten heeft en ook zijn vertrouwen kan verliezen. Om nog maar niet te spreken over wie voor de kosten opdraait van het grounden van zoveel toestellen. Dat loopt in de vele miljoenen.
Edit: Ja, vliegen is veilig, maar het komt niet vaak meer voor dat er van een nieuw type binnen een half jaar twee fatale crashes zijn, terwijl er pas zo weinig van rondvliegen. Niet gek dus, dat mensen de Max voorlopig liever mijden. Waaronder ik.
Edit 2: Even wat snel rekenwerk. Er zijn nu 2 van de grofweg 350 toestellen die fataal gecrasht zijn. Vergelijk je dat met de 737NG, dan zouden daarvan meer dan 40 toestellen fataal gecrasht moeten zijn. Volgens Aviation Safety Network op Wikipedia zijn er maar 15 hull losses geweest met een 737NG, dus dat maakt de 737 Max in dit korte tijdsbestek een stuk minder veilig. Daarbij negeer ik de oorzaak van alle crashes en het tijdsbestek, dus helemaal realistisch is het niet, maar het geeft wel iets aan. Of hij is onveiliger, of hij is moeilijker te besturen waardoor meer pilot error, of de 737 Max heeft gewoon veel pech.
[
Voor 26% gewijzigd door
Liliuokalani op 11-03-2019 15:59
]