Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.074.555 views

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-12 18:22
Dat soort vluchten worden voor van alles gebruikt. Luchtfoto's (Google Maps/Bing Maps etc. etc. of voor gemeentes). In de winter nog wel eens warmtebeeld camera's om op zoek te gaan naar lekkende warmteleidingen.

/post

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-12 21:10
Tijdens vakantiewerk bij de gemeente heb ik dat soort luchtfoto's ook al eens gebruikt om te checken of iemand niet toevallig zonder vergunning een schuurtje in z'n achtertuin gebouwd had o.i.d.

En als ze wel een vergunning hadden aangevraagd, dan kon ik het archief in om de vergunning + bouwtekening uit de jaren 50 op te duikelen om te checken of het nog steeds hetzelfde gebouwtje is en of er niet in de tussen tijd zonder vergunning aan verbouwd is.

[ Voor 40% gewijzigd door FastFred op 25-02-2019 08:37 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-12 15:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

PeaceNlove schreef op zondag 24 februari 2019 @ 20:06:
[...]

Overheden gebruiken deze foto's voor allerhande zaken. Voordeel van nu vliegen is dat de bomen niet in het blad zitten en dat je dus kan zien wat er onder de bomen zit. Een voormalig opdrachtgever van me gebruikte de winterfoto bijvoorbeeld voor het bepalen van de subsidiabele oppervlakte van akkers, zodat wanneer een boer een subsidieaanvraag deed op een perceel met de winterfoto beoordeeld kon worden of in de aanvraag niet per ongeluk een stuk sloot meegenomen was (die sloot is dan wel in eigendom, maar niet subsidiabel). In de zomer kan zo'n sloot slecht zichtbaar zijn doordat de naastgelegen bomen er overheen vol in blad zitten.
En zo zijn er nog legio andere voorbeelden te bedenken waarom je luchtfoto's in de winter wil maken.

Bijvoorbeeld bij Cyclomedia kan je voor (veel) geld deze foto's aanschaffen: https://www.cyclomedia.com/nl/beeldmateriaal/luchtfoto-nl
Op het moment zijn boeren in het groene hart ook druk met het uitrijden van mest (zo vertelt mijn betrouwbare bron (de neus) mij regelmatig als ik op de N11 rij) en daar zitten behoorlijk wat restricties op. Ik kan me heel goed voorstellen dat ze daar nog steeds een vliegtuig voor inzetten voor handhandhaving.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-12 14:16
Feit is dat het gisteren lekker helder weer was, dus ideaal weer voor toezicht/foto/[andere sensor] vanuit de lucht.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Rockabilly_1991
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-11 09:40
In Groningen/ oost Friesland vloog er vanmiddag ook 1

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/h4qKv6m

En zuid Friesland en tussen Utrecht en Arnhem.
Het kon wel eens mooi weer zijn :D

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01:32

J8S

Enig idee of en waar deze aflevering terug te kijken is? Ik heb op de site van National Geographic en AD gekeken, maar daar is voor zover ik kan zien niets te vinden.
J8S schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:23:
Enig idee of en waar deze aflevering terug te kijken is? Ik heb op de site van National Geographic en AD gekeken, maar daar is voor zover ik kan zien niets te vinden.
- Bij je provider kun je terugkijken (ik in ieder geval wel bij Ziggo)
- Ik zie dat ze aflevering 1 morgenavond om 23:00 uur herhalen.
Een British Airways vlucht van Heathrow naar Gibraltar deed daar vandaag een "interessante" go-around...

[YouTube: British Airways #BA492 performing unstable go-around at Gibraltar (other view)]

https://www.flightradar24.com/data/flights/ba492#1f9ce70e

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:13
Volgens internet harde windstoten/turbulentie.
Leek wel bijna opzettelijk, een wing wave.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:19
Denk dat ze een indicatie hadden dat de gear niet gelocked was en dat ze op deze manier probeerden het middels gravity op z'n plek te krijgen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:07:
Denk dat ze een indicatie hadden dat de gear niet gelocked was en dat ze op deze manier probeerden het middels gravity op z'n plek te krijgen.
Dat lijkt me heel, heeeel stug. Ik zou het op windshear of waketurbulence houden (in combinatie met een bekend maar ongewenst gedrag van de flightcomputers).

[ Voor 10% gewijzigd door Fly-guy op 26-02-2019 10:31 ]

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:07:
Dat is absoluut niet het eerste wat je doet als je gear niet locked is, en op de meeste types zelfs niet het laatste wat je doet 8)7 .

Ik weet dat er verhalen en zo'n mooi filmpje van een oude 737 is die probeert te stuiteren op één main landing gear om de andere te laten droppen, maar dit zijn niet procedures van deze tijd. Tegenwoordig zou het meer zoiets zijn:
  • Retract en extend het landingsgestel nogmaals
  • Als dat niet werkt kun je gravity extension proberen maar die procedure bevat niets dat zegt dat je als een idioot moet heen en weer banken met je vliegtuig, hooguit een klein beetje side slip
  • Als gravity extension niet werkt dan ga je je voorbereiden op landing met gear unsafe, en dus mogelijk door de gear zakken etc.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-12 18:59

Garyu

WW

Fly-guy schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:26:
[...]

Dat lijkt me heel, heeeel stug. Ik zou het op windshear of waketurbulence houden (in combinatie met een bekend maar ongewenst gedrag van de flightcomputers).
"Due to strong winds in the Gibraltar area, our pilots decided to land in Malaga as a precaution."

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:48
Lijkt wel een beetje op een pilot in-the-loop oscillation.

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik denk dat ze milkshakes aan het bereiden waren in de kombuis.

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:26
Wat is dit kleine vliegtuigje aan het doen?
https://www.flightradar24.com/DFBSF/1f9fd128 BSF Swissfoto

Edit:
Nog een leuke:
https://www.flightradar24.com/C550/1f9fd8ad

[ Voor 25% gewijzigd door Patox op 26-02-2019 11:51 ]

• Daan XVII
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-12-2024
Zie deze post op de vorige pagina.

• Megalodon_67
  • Niet online
Ik vraag me af waarom er zoveel piloten zijn die bij propvliegtuigen de motor niet uitzetten een paar meter boven de landingsbaan als bekend is dat het landingsgestel niet werkt...
Vliegtuig maakt noodlanding in Fresno

• FastFred
Ik ben geen piloot maar ik denk dat ik liever heelhuids tot stilstand glij met een prop en motor die in puin ligt dan dat ik afgeleid wordt omdat ik vlak voor touchdown de motor nog ff uit wil zetten.

Je bent op zo'n moment al druk zat.

• Arwintju
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-12 12:02
Megalodon_67 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:29:
Ik vraag me af waarom er zoveel piloten zijn die bij propvliegtuigen de motor niet uitzetten een paar meter boven de landingsbaan als bekend is dat het landingsgestel niet werkt...
Vliegtuig maakt noodlanding in Fresno
Heeft dat niet iets te maken met als die motor blijft draaien de propellers dan bij de touchdown kunnen versplinteren onder de kracht van de motor? die stukken wil je liever niet door je cockpit hebben denk ik.

• Megalodon_67
  • Niet online
@Arwintju. Nee, dat gebeurt eigenlijk nooit, maar met een draaiende motor heb je wel grote kans op zware motorschade. Hier een voorbeeld waarbij een piloot een enorme schadepost voorkomt.

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:57

gws24

Thinking is hard!

Is natuurlijk een moeilijke keus want stel dat er net een windvlaag is waardoor je naast de baan komt dan wil je juist wel weer de motor aan hebben om eventueel een go around te doen of om te corrigeren. Timing is dus erg kritiek van het afzetten en dan liever wat materiele schade dan de motor op het verkeerde moment afzetten lijkt me.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

De luchthaven van Gibraltar staat ook bekend om de negatieve effecten (wind e.d.) van de Rots van Gibraltar.

Afbeeldingslocatie: https://imgproc.airliners.net/photos/airliners/5/5/5/1223555.jpg?v=v40

[ Voor 13% gewijzigd door Piet91 op 26-02-2019 13:54 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-12 15:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik begrijp er een beetje uit dat dit gewoon een oscillatie is die door automatisch corrigeren in de hand gewerkt wordt. Maar dan pak je op zo'n moment toch handmatig de controls en laat je het vliegtuig even gaan waar het wil gaan?

Signatures zijn voor boomers.

• Fly-guy
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 14:46:
[...]

Ik begrijp er een beetje uit dat dit gewoon een oscillatie is die door automatisch corrigeren in de hand gewerkt wordt. Maar dan pak je op zo'n moment toch handmatig de controls en laat je het vliegtuig even gaan waar het wil gaan?
Het is mogelijk dat de bewegingen juist veroorzaakt zijn door de acties van de vlieger, versterkt door een probleem wat al 20/30 jaar geleden de kop op stak.
Een airbus is iets anders te vliegen dan een boeing. Als een boeing door turbulentie scheef gaat hangen, stuur je terug om het vliegtuig weer recht te krijgen. Een airbus zal in principe de stand die het stabiel heeft, willen behouden. Met andere woorden, als een airbus door turbulentie scheef komt te hangen, zat het vliegtuig zelf weer terug sturen om recht te komen.
Dit gaat echter wat traag en niet helemaal 100% correct. Als je als vlieger op de boeing manier terug stuurt, heb je kans dat jouw actie opgeteld wordt bij de airbus reactie en je dus te ver/hard terug stuurt en de andere kant op gaat hellen. En dan weer een reactie de andere kant, waardoor je gaat schudden.

Dit noemen ze airplane-pilot coupling.

Die 20/30 jaar geleden bleek in een aantal incidenten dat de a320/321 daar, onder bepaalde omstandigheden, extra/extreem gevoelig voor was, vooral in landingsconfiguraties met volledige flaps (je kan landen met flaps full of een standje eronder, flaps 3). De fly by wire en de computers gaven de stuurinputs zo door dat het heel makkelijk was zo'n oscillatie te veroorzaken of te versterken.
Een doorstart waarbij van flaps full naar flaps 3 gegaan werd, loste het probleem vrijwel meteen op, de oscillaties stopten bijna gelijk. Airbus heeft toen een softwareupdate uitgebracht wat het probleem zou moeten vermijden/verminderen.

Het lijkt in de video dat zodra ze in de go around de flaps omhoog haalden, het schudden vrijwel stopte, wat doet denken aan die incidenten, echter dat zou met de update verholpen moeten zijn en speelde zich toen af in bepaalde vormen van ijsafzetting, iets wat nu niet aan de orde lijkt te zijn.

• upclocker
Fly-guy schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:23:
[...]

Het is mogelijk dat de bewegingen juist veroorzaakt zijn door de acties van de vlieger, versterkt door een probleem wat al 20/30 jaar geleden de kop op stak.
Een airbus is iets anders te vliegen dan een boeing. Als een boeing door turbulentie scheef gaat hangen, stuur je terug om het vliegtuig weer recht te krijgen. Een airbus zal in principe de stand die het stabiel heeft, willen behouden. Met andere woorden, als een airbus door turbulentie scheef komt te hangen, zat het vliegtuig zelf weer terug sturen om recht te komen.
Dit gaat echter wat traag en niet helemaal 100% correct. Als je als vlieger op de boeing manier terug stuurt, heb je kans dat jouw actie opgeteld wordt bij de airbus reactie en je dus te ver/hard terug stuurt en de andere kant op gaat hellen. En dan weer een reactie de andere kant, waardoor je gaat schudden.

Dit noemen ze airplane-pilot coupling.

Die 20/30 jaar geleden bleek in een aantal incidenten dat de a320/321 daar, onder bepaalde omstandigheden, extra/extreem gevoelig voor was, vooral in landingsconfiguraties met volledige flaps (je kan landen met flaps full of een standje eronder, flaps 3). De fly by wire en de computers gaven de stuurinputs zo door dat het heel makkelijk was zo'n oscillatie te veroorzaken of te versterken.
Een doorstart waarbij van flaps full naar flaps 3 gegaan werd, loste het probleem vrijwel meteen op, de oscillaties stopten bijna gelijk. Airbus heeft toen een softwareupdate uitgebracht wat het probleem zou moeten vermijden/verminderen.

Het lijkt in de video dat zodra ze in de go around de flaps omhoog haalden, het schudden vrijwel stopte, wat doet denken aan die incidenten, echter dat zou met de update verholpen moeten zijn en speelde zich toen af in bepaalde vormen van ijsafzetting, iets wat nu niet aan de orde lijkt te zijn.
Wat ik wel bijzonder vind is dat het zoveel oscillaties zijn. Als ze gewoon een moment geen input gaven was het sneller gestopt lijkt mij, maar moet je wel door hebben dat het om zo'n coupling gaat. Dit wordt zeker niet in de sim getraind?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
gop1 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 01:22:
Embraer E190 neergestort in Mexico: Aeromexico Connect Embraer E190AR XA-GAL was onderweg van Durango naar Mexico Stad.
[Afbeelding]
Oorzaak: er zat een onervaren en ongekwalificeerde hobbyist aan de knuppel:
Een ongekwalificeerde piloot bestuurde een Embraer 190 van Aeromexico Connect tot acht seconden voordat het toestel crashte bij de luchthaven van Durango. Dat hebben Mexicaanse onderzoeksautoriteiten bekendgemaakt naar aanleiding van het ongeluk met vlucht AM2431 op 31 juli vorig jaar.

De piloot reisde als passagier op de binnenlandse vlucht van Durango naar Mexico-Stad maar werd uitgenodigd om plaats te nemen in de cockpit. Hij had een brevet om propellertoestellen als de Beechcraft King Air te vliegen en was als aspirant net begonnen aan zijn theorieopleiding om First Officer te worden op de E-Jet.

Ondanks dat hij nul uren vliegervaring had op de Embraer 190 nam hij plaats in de stoel van de First Officer en hij mocht van de gezagvoerder – die voor de gelegenheid de rol van instructeur op zich nam - zelfs de take-off uitvoeren. De 'echte' First Officer zat op een jumpseat.

De weersomstandigheden waren echter zeer slecht. Tijdens de start was sprake van windshear, zo is gebleken uit gegevens van de Flight Data Recorder. Daardoor lukte het niet om hoogte te winnen na de take-off. De maximaal bereikte hoogte was 30 ft. De gezagvoerder nam de besturing over maar kon niet voorkomen dat het toestel omlaag zakte en op de baan terechtkwam.

Het landingsgestel was tegen de voorschriften in al ingeklapt zodat de motoren de klap opvingen en van de vleugels losraakten. Het toestel gleed nog een eind door en kwam nog op het luchthaventerrein tot stilstand. Alle 103 inzittenden – 99 passagiers en vier bemanningsleden – overleefden het ongeluk. De helft van de inzittenden raakte gewond. Het toestel brandde volledig uit.

Ondanks dat het slechte weer als hoofdoorzaak van de crash wordt gezien heeft Aeromexico de drie betrokken piloten al in september op non-actief gesteld wegens het overtreden van veiligheidsregels en procedures. Topman Andrés Conesa zei toen dat het gedrag van de crew onacceptabel is en dat er geen excuses gelden voor hun handelen.
Bron|: https://www.luchtvaartnie...-e190-tot-vlak-voor-crash

Wat een idioten zaten daar in de cockpit, en dan bedoel ik dus de wel (zogenaamd) 'gekwalificeerde' bemanning. Welke halvegare laat een hobbyist zonder ervaring op het type dan de take-off doen, en dan ook nog in situaties met windshears etc

What could possibly go wrong? :X

Virussen? Scan ze hier!

• sandpatt
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:29
April 2018 onderstaande foto genomen boven de Grand Canyon.
Ik vraag mij nu al bijna een jaar af of dit toevallig is of er iets achter zit.
Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: http://oi68.tinypic.com/2udvpjp.jpg

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04:17
Wat moet er achter zitten? Chemtrails?

• upclocker
sandpatt schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:15:
April 2018 onderstaande foto genomen boven de Grand Canyon.
Ik vraag mij nu al bijna een jaar af of dit toevallig is of er iets achter zit.
Iemand een idee?

[Afbeelding]
Dat zijn zeer waarschijnlijk straaljagers die in formatie vliegen. Tijdje terug heb ik een vergelijkbare foto gemaakt van F15s die hier op bezoek waren.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TZxxDf0l.jpg

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:15

franssie

Save the albatross

Ik krijg net een FD newsalert. De NL regering heeft 14% van de aandelen van KLM/AF gekocht. Ze gaan er dus met een knietje vooruit in.

edit: het belang van NL zou dan even groot moeten zijn als het belang van FR. Wel stoer.

edit2: https://www.telegraaf.nl/...belang-air-france-klm-uit
zou nog maar om 12+% gaan maar soit, het gebaar is duidelijk, ze willen niet meer de onderste hond zijn.

edit3: https://www.nrc.nl/nieuws...n-air-france-klm-a3655465

EUR 680 Mio extra staatsschuld, is ca EUR 40 per inwoner van NL (uit gaande van 17 mio inwoners). Lijkt mij acceptabel gezien het belang om Schiphol/KLM op kracht te houden.

[ Voor 79% gewijzigd door franssie op 26-02-2019 20:55 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Nederlandse staat neemt belang in Air France-KLM
De Nederlandse overheid neemt een belang in de luchtvaartcombinatie Air France-KLM. Het gaat om 12,68 procent, dat heeft op dit moment een waarde van 680 miljoen euro. Dat laat minister Wopke Hoekstra (Financiën) dinsdagavond weten.

Volgens Hoekstra worden steeds vaker belangrijke beslissingen genomen in de luchtvaartcombinatie.

De internationale positie van Schiphol en met KLM als homecarrier, is volgens de bewindsman "cruciaal" voor de vestigingsplaats van Nederland. Daarnaast zorgen Schiphol en KLM voor veel banen in Nederland.

De Nederlandse overheid bezit wel een kleine 6 procent aandelen KLM, maar tot vandaag dus niet van de luchtvaartcombinatie.

Er is de laatste weken wederom veel onrust rond Air France-KLM. Recent ging het om de herbenoeming van KLM-topman Pieter Elbers. De baas van het luchtvaartconcern, Ben Smith, zou van hem af willen.
Ben benieuwd hoe de Franse kant nu gaat steigeren...

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:00

Grouchy

meep meep

Geïnvesteerd in een stukje infrastructuur/economie en ze gaan nog verder uitbreiden :) , denk dat er binnenkort weer een stoeltje bij mag in de raad van commissarissen ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door Grouchy op 26-02-2019 20:26 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Verwijderd

Wow, dat we dit nog mogen meemaken. Eindelijk eens een actie van de Nederlandse regering om de Nederlandse belangen te beschermen. Dat gebeurt gelukkig zelden, maar was deze keer echt nodig _/-\o_

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:17:
Ik krijg net een FD newsalert. De NL regering heeft 14% van de aandelen van KLM/AF gekocht. Ze gaan er dus met een knietje vooruit in.

edit: het belang van NL zou dan even groot moeten zijn als het belang van FR. Wel stoer.

edit2: https://www.telegraaf.nl/...belang-air-france-klm-uit
zou nog maar om 12+% gaan maar soit, het gebaar is duidelijk, ze willen niet meer de onderste hond zijn.
Zijn ze nog wel een tijdje, want de 14% van de Franse overheid geeft meer stemrecht. De aandelen AF-KLM geven na 2 jaar houderschap meer stemrecht.

• franssie

franssie

Save the albatross

PolarBear schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:58:
[...]

Zijn ze nog wel een tijdje, want de 14% van de Franse overheid geeft meer stemrecht. De aandelen AF-KLM geven na 2 jaar houderschap meer stemrecht.
Opmerkelijk, heb je daar een bron van?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• PolarBear
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:00:
[...]

Uit het FD:
Aandeelhouders die twee jaar blijven zitten in Air France-KLM hebben dubbel stemrecht. Voor Frankrijk geldt dit al. De komende twee jaar heeft Nederland dan wel evenveel aandelen, maar minder zeggenschap. 'We worden geen activistische aandeelhouder, maar een actieve aandeelhouder', zei Hoekstra.
PolarBear schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:58:
franssie schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:00:
Wat je dan ook even moet weten; is dat die constructie (dubbel stemrecht als aandeelhouder zijn aandeel langer dan 2 jaar vasthoudt) gevolg is van een Franse wet; de Florance wet.
Die wet is in 2014 van kracht geworden en geeft aandeelhouders die hun aandeel meer dan 2 jaar vasthouden automatisch dubbel stemrecht tenzij 2/3 van de aandeelhouders tegen stemt.

En wat gebeurt er in mei 2015; vlak voordat de AF/KLM aandeelhoudersvergadering hierover gaat stemmen koopt de Franse staat voor zo'n 33 - 45.9 miljoen euro aan aandelen van de holding waarmee ze van 15,9 naar 17,6% van de aandelen gaan en zo tijdens die vergadering genoeg stemrecht kregen waardoor ze een motie konden blokkeren die het one-share-one-vote systeem wilde behouden.

Je zou dus feitelijk kunnen zeggen dat de Franse staat dus voor dat dubbel stemrecht voor langdurige aandeelhouders heeft gezorgd.
Daar berichtte ik in juni 2015 en juli 2017 ook al eens over:
Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 4"
Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 5"

• franssie

franssie

Save the albatross

@PolarBear @Piet91 op zich snap ik de gedachte wel achter die wet maar in dit geval pakt het voor NL wat lastig uit. Als zou je via pensioen fondsen etc nog wel wat stemmen moeten kunnen regelen. Hoe dan ook meer dan leuk dat er een knuppel in het hoenderhok gegooid is door NL, werd eens tijd. Al dat gerommel over de groei van SPL terwijl dit lek niet boven is verbaasde mij nogal.

• alexbl69

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:04
Sinds 8.30 Nederlandse tijd is het luchtruim van Pakistan afgesloten:
A0200/19 (Issued for OPKR OPLR) - PAKISTAN AIRSPACE IS CLOSED. 27 FEB 07:30 2019 UNTIL 28 FEB 23:59 2019 ESTIMATED.
CREATED: 27 FEB 07:32 2019
Verschillende vluchten, waaronder KLM876 (BKK-AMS), hebben daarom hun route gewijzigd. Meest extreme voorbeeld in dat kader is KTK7747, onderweg van Moskou naar Phu Quoc, die rond 8.00 het Pakistaanse luchtruim binnenvloog en meteen omkeerde en na een paar rondjes boven Afghanistan inmiddels onderweg lijkt naar een uitwijkluchthaven.

Be yourself, no matter what they say ...

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:13
voske schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:58:
Sinds 8.30 Nederlandse tijd is het luchtruim van Pakistan afgesloten:

[...]

Verschillende vluchten, waaronder KLM876 (BKK-AMS), hebben daarom hun route gewijzigd. Meest extreme voorbeeld in dat kader is KTK7747, onderweg van Moskou naar Phu Quoc, die rond 8.00 het Pakistaanse luchtruim binnenvloog en meteen omkeerde en na een paar rondjes boven Afghanistan inmiddels onderweg lijkt naar een uitwijkluchthaven.
Heeft hiermee te maken:
https://www.nu.nl/buitenl...n-oplopende-spanning.html

Verwijderd

Ik ben toch wel heel benieuwd wat er met Air France-KLM gaat gebeuren. Mijn gok is dat op termijn AF en de KLM losgeweekt gaan worden en dat de KLM wordt verkocht aan de combinatie Delta-China Eastern en dat AF een sterfhuisconstructie ala Alitalia wordt.

• alexbl69
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:33:
Ik ben toch wel heel benieuwd wat er met Air France-KLM gaat gebeuren. Mijn gok is dat op termijn AF en de KLM losgeweekt gaan worden en dat de KLM wordt verkocht aan de combinatie Delta-China Eastern en dat AF een sterfhuisconstructie ala Alitalia wordt.
Zou kunnen...

De Nederlandse overheid heeft nu een veel betere onderhandelingspositie verworven. In plaats van de Fransen enkel te verzoeken om hun aandelen in de holding van de hand te doen kunnen ze het nu beter afdwingen. Nederland doet haar aandelen enkel van de hand als de Fransen het ook doen, stapje voor stapje.

Daarnaast heeft men invloed gekocht.

• FastFred
https://www.nu.nl/onderne...ce-klm-onvriendelijk.html

De Fransen hebben 14% in handen, Nederland neemt 12,68% in aandelen en dat kan niet door de beugel 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 27-02-2019 15:15 ]

• alexbl69
FastFred schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:10:

De Fransen hebben 14% in handen, Nederland neemt 12,68% in aandelen en dat kan niet door de beugel 8)7
Vrij bijzonder inderdaad. Hoe langer je hierover nadenkt, hoe vreemder (en onheilspellender) het wordt.

Het lijkt erop dat het gesprek dat de ministers Hoekstra en Van Nieuwenhuizen een kleine twee weken geleden hebben gehad met AF-topman Smith deze stap heeft geïnitieerd.

Het is zeer onwaarschijnlijk dat dit voornemen tijdens dat gesprek besproken is. Aanwijzingen hiervoor zijn dat de aandelen in relatief zeer korte tijd aangekocht zijn (binnen een week een belang van ruim 12% in zo'n onderneming verwerven lijkt me als leek razendsnel). Een tweede aanwijzing is dat Rutte gisteravond pas met Macron heeft gebeld om hem persoonlijk te vertellen wat de Nederlandse regering gedaan heeft. Een stap die overbodig zou zijn als een en ander tijdens de bespreking met Smith ter sprake zou zijn gekomen.

Smith heeft dus bij die bespreking dingen gezegd (of juist niet toe willen zeggen) welke de Nederlandse overheid ertoe bewogen heeft om deze vrij rigoureuze stap te nemen, waarbij een diplomatieke rimpeling met Frankrijk niet geschuwd werd. Immers geeft men impliciet aan dat men geen vertrouwen meer heeft in de sussende woorden van de Fransen.

De meest intrigerende vraag is derhalve wat Smith heeft gezegd bij die bespreking.

Vorige week heb ik nog de hoop uitgesproken dat dit hele spel wellicht een façade van Smith in samenwerking met Elbers was juist om de macht van de Fransen te breken. Maar dat scenario kan na gisteren overduidelijk de prullenbak in.

Smiths eerste prioriteit bij zijn aanstelling was om de rust bij Air France te herstellen. Het bedrijf werd immers langzaam maar zeker kapot gestaakt door alle arbeidsonrust. Heb de laatste jaarrekeningen van de onderneming de afgelopen dagen eens bekeken, maar het was al zo bont dat de Fransen in de jaarrekening 2 resultaten weergaven; één met en één zonder invloed van stakingen. Doel was om te laten zien dat Air France zonder staking toch eigenlijk best een gezond bedrijf zou zijn.

Maar ten eerste is dat niet zo, in de meeste jaren zou Air France ook zonder stakingen verlies draaien. En ten tweede is het struisvogelgedrag. Stakingen horen bij Air France als rokjes bij de lente, het is een bijkans een natuurgegeven en van alle tijden.

Zo'n beetje Smiths eerste daad was om bijkans alle eisen van het personeel in te willigen. Wellicht een logische stap, want nog langer staken zou misschien wel eens het bankroet van Air France kunnen betekenen. Dat acute gevaar moest afgewend worden.

Maar het bezorgde Smith wel direct een levensgroot probleem. De kosten van Air France waren al enorm veel hoger dan die van de direct concurrentie, deze stap maakte dat gat alleen nog maar groter.

Ook kijkende naar de vloot is de werkwijze van de Fransen weinig efficiënt. Ze hebben meer verschillende vliegtuigtypes dan de concurrenten en van veel meer verschillende fabrikanten. Zo betrekt Air France toestellen van 5 fabrikanten (Boeing, Airbus, ATR, Embrear en Canadair), terwijl vergelijkbare carriers als British Airways en Lufthansa zich beperken tot 2 leveranciers (Boeing en Airbus).

Er is voor Smith bijna geen laaghangend fruit om de kosten snel te reduceren. Ingrepen in het salarishuis zullen subiet weer leiden tot verwoestende stakingen, en men zit nog wel een tijdje aan het kostbare scala aan vliegtuigtypen vast.

Om te overleven zal Air France dus geld nodig hebben, en precies dat is wat Smith waarschijnlijk in Den Haag heeft aangekondigd 1,5 week geleden. Het zal mooi verpakt zijn als 'overbruggingskrediet' tot de situatie weer op orde is, maar hij zal op zijn minst niet uitgesloten hebben dat de reserves van KLM nodig zijn om Air France te redden.

Verwijderd

Zo bijzonder vind ik het eigenlijk niet als je het werkelijke doel begrijpt. Het gaat niet om de KLM, maar om het Nederlandse vestigingsklimaat en daar is onder andere Schiphol hard voor nodig. Met 320 bestemmingen is Schiphol de tweede luchthaven op basis van het aantal verbindingen. Om dit in stand te houden is een concurrerende luchtvaartmaatschappij nodig en die rol kan momenteel alleen de KLM vervullen. Er is al vaker uitgesproken dat Nederland geen tweede België wil worden dus daarmee is deze on-Nederlandse stap behoorlijk logisch.

• Fly-guy
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:49:
Zo bijzonder vind ik het eigenlijk niet als je het werkelijke doel begrijpt. Het gaat niet om de KLM, maar om het Nederlandse vestigingsklimaat en daar is onder andere Schiphol hard voor nodig. Met 320 bestemmingen is Schiphol de tweede luchthaven op basis van het aantal verbindingen. Om dit in stand te houden is een concurrerende luchtvaartmaatschappij nodig en die rol kan momenteel alleen de KLM vervullen. Er is al vaker uitgesproken dat Nederland geen tweede België wil worden dus daarmee is deze on-Nederlandse stap behoorlijk logisch.
Dit is het inderdaad. Leuk of niet, Schiphol, een daarmee KLM, zijn een banen- en economische motor.

Aan de luchthaven kleven een kleine 100.000 banen, waarvan er 35.000 bij KLM (waarbij bedrijven die weer aan KLM leveren nog niet meetellen).
Als KLM wegvalt, wordt er vaak gezegd dat een andere club wel in het gat springt, maar Sabena/Brussel liet zien dat dat bij lange na niet zeker zal zijn. Ook bestaat er een kans dat bij het wegvallen van de grootste club op Schiphol, met haar bestemmingen, allianties en regelingen, andere maatschappijen ook weggaan of krimpen.
Toen Sabena failliet ging, had dat tot gevolg dat 17.000 banen verdwenen en de economie 0,65% afnam (1,7 miljard euro) en dat was een kleinere maatschappij dan KLM.
Logisch dat de staat zich daar wat tegen wil wapenen.

KLM moet zo snel mogelijk too big to fail worden, kan ik rustiger aan doen en ook Franse roosters krijgen :9

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Brilsmurfffje schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 00:05:
[...]

Het KLM personeel heeft ren aantal jaren geleden al gezien dat er gekort moest worden. Het AF personeel wil dit nog steeds niet zien en geloofd dat Frankrijk een wereldmacht is en Frans de taal van de wereld. AF maakt op veel routes ook een verlies, routes zoals Bangkok draaien verliezen, het is de enige maatschappij waar je nog angled lieflat hebt in de business class..
Overigens schijnen verliesmakende routes vrij gebruikelijk te zijn in de luchtvaartsector. De connecting passengers worden dan gebruikt om andere, rendabele routes te runnen.

March of the Eagles

• franssie

franssie

Save the albatross

Fly-guy schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:13:
[...]

Dit is het inderdaad. Leuk of niet, Schiphol, een daarmee KLM, zijn een banen- en economische motor.

Aan de luchthaven kleven een kleine 100.000 banen, waarvan er 35.000 bij KLM (waarbij bedrijven die weer aan KLM leveren nog niet meetellen).
Als KLM wegvalt, wordt er vaak gezegd dat een andere club wel in het gat springt, maar Sabena/Brussel liet zien dat dat bij lange na niet zeker zal zijn. Ook bestaat er een kans dat bij het wegvallen van de grootste club op Schiphol, met haar bestemmingen, allianties en regelingen, andere maatschappijen ook weggaan of krimpen.
Grote kans is dat dat dan Frankfurt zal worden die in het gat springt (ook niet stakingsvrij overigens). Air France & CDG kunnen dat volume niet aan schat ik in.
Toen Sabena failliet ging, had dat tot gevolg dat 17.000 banen verdwenen en de economie 0,65% afnam (1,7 miljard euro) en dat was een kleinere maatschappij dan KLM.
Logisch dat de staat zich daar wat tegen wil wapenen.
Ook wel een serieus kleiner land kleinere economie dat ingeklemd is tussen CDG, FRA en SPL, dat maakt het lastiger om een rendabel netwerk 'in de lucht te houden'.
KLM moet zo snel mogelijk too big to fail worden, kan ik rustiger aan doen en ook Franse roosters krijgen :9
haha, zeker, fail gegarandeerd :+ ;)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Fly-guy schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:13:
[...]

Als KLM wegvalt, wordt er vaak gezegd dat een andere club wel in het gat springt, maar Sabena/Brussel liet zien dat dat bij lange na niet zeker zal zijn.
Technisch gezien sprong er wel iemand in dat gat. Zo had Sobelair een aantal routes van Sabena overgenomen. Toen die failliet ging werd kort daarna SN Brussels Airlines opgericht, dat later samen met Virgin Express het huidige Brussels Airlines vormde.

Het probleem is dat een andere, nieuwe club nooit dezelfde omvang van de failliete maatschappij zal hebben. Je begint weer klein.

March of the Eagles

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12 16:22
FastFred schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:10:

Leuk dat ze zeggen dat het een slechte investering is en dat ze (Nederland) er geen geld op gaat maken.
Komt bij mij de vraag op, waarom hebben de Fransen dan zelf zo een groot aandeel als het een slechte deal is?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Over Brussels Airlines gesproken, de carrier heeft vandaag een nieuw long-haul boordproduct gepresenteerd :)

https://www.zakenreisnieu...lledig-nieuw-boordproduct
https://dagelijksvanalles...re-bar-in-business-class/

De eerste A330 met de nieuwe cabin wordt in april verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/y4F9744/brussels-airlines-new-business1cbrussels-airlines-900.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/M9dZS4h/brussels-airlines-new-economy1cbrussels-airlines-900.png

March of the Eagles

• franssie

franssie

Save the albatross

Deadsy schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:23:
[...]

Leuk dat ze zeggen dat het een slechte investering is en dat ze (Nederland) er geen geld op gaat maken.
Komt bij mij de vraag op, waarom hebben de Fransen dan zelf zo een groot aandeel als het een slechte deal is?
Stemrecht, protectionisme. Daarom wilde NL al lang dat FR dat aandeel zou opgeven. En toen stroomde de emmer met stront over en kocht NL zich ook in. Ik ben niet van de overheid maar deze aktie blijf ik gaaf vinden. Voor de grap vanochtend zelf ook wat aandelen AF gekocht, niet dat ik er twee jaar in wil blijven zitten (maar dat kan). KLM kan een luchtmij runnen en zouden ze splitsen dan zijn mijn aandelen niets waard (want AF wordt dan het sterfhuis) - ach ik zie wel.

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12 16:22
franssie schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 19:00:
[...]

Stemrecht, protectionisme. Daarom wilde NL al lang dat FR dat aandeel zou opgeven. En toen stroomde de emmer met stront over en kocht NL zich ook in. Ik ben niet van de overheid maar deze aktie blijf ik gaaf vinden. Voor de grap vanochtend zelf ook wat aandelen AF gekocht, niet dat ik er twee jaar in wil blijven zitten (maar dat kan). KLM kan een luchtmij runnen en zouden ze splitsen dan zijn mijn aandelen niets waard (want AF wordt dan het sterfhuis) - ach ik zie wel.
Vind het ook geweldig.
Ik vind dat de overheid echt wel een vinger in de pap mag hebben bij bedrijven die voor Nederland belangrijk zijn.

De manier hoe de Franse overheid reageerd is gewoon dom

• Megalodon_67
  • Niet online
De Franse staat had al een belang van 14% in AF-KLM. KLM presteert voortreffelijk, de Fransen staken Air France naar de rand van de afgrond en leveren amper een bijdrage in de winstcijfers. Nu wil de Nederlandse staat OOK een belang van 14% in AF-KLM en de Fransen verlangen geïrriteerd een verklaring? Wat denken die lui wel niet dat ze zijn, zonnekoningen? Zij zijn ONS een verklaring schuldig, stelletje stakende lapzwansen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ach de Fransen zijn net zoals de Britten - die moeten ook nog aan het idee wennen dat zij niet meer de baas zijn (de Britten in de wereld, de Fransen op het Europese continent).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• franssie

franssie

Save the albatross

en NL heeft 14% https://www.nu.nl/onderne...delen-air-france-klm.html

Met mijn aandelen 14,00000001% :+ we win

edit: voor iets meer koop je 50%, liquideer je AF en ben je nog minder kwijt dan dat idiote plan om Unilever en Shell geen dividend belasing te laten betalen. Dan wordt CDG het nieuwe EHLY - alles opgelost toch?

[ Voor 40% gewijzigd door franssie op 27-02-2019 22:43 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

franssie schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:40:
edit: voor iets meer koop je 50%, liquideer je AF en ben je nog minder kwijt dan dat idiote plan om Unilever en Shell geen dividend belasing te laten betalen. Dan wordt CDG het nieuwe EHLY - alles opgelost toch?
Je denkt toch niet dat de Fransen toelaten dat AF geliquideerd wordt? Die kopen het Franse deel uit en zonder AF is KLM weer terug bij af. Het gaat goed met KLM omdat zij van de samenwerking met AF weten te profiteren terwijl AF zelf kapot gestaakt wordt. Maar KLM kan ook niet zonder AF.

• franssie

franssie

Save the albatross

downtime schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 23:40:
[...]

<> Maar KLM kan ook niet zonder AF.
maar wel met delta, china of wat dan ook etc etc - AF is een ondergelopen station.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:41

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

franssie schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 00:23:
[...]
maar wel met delta, china of wat dan ook etc etc - AF is een ondergelopen station.
Inderdaad, AF dumpen en met wat andere bedrijven in zee gaan die wel solvabel zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Freee!! schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 00:27:
[...]

Inderdaad, AF dumpen en met wat andere bedrijven in zee gaan die wel solvabel zijn.
Je bedoelt die bedrijven waar indertijd ook al mee gesproken werd en die KLM graag wilden overnemen om het daarna de nek om te draaien? Want daar gaat het om, ze wilden graag de slots, misschien ook wel het personeel en de toestellen, maar niet de naam KLM en niet de commitment dat Schiphol thuisbasis voor KLM zou blijven.

• franssie

franssie

Save the albatross

downtime schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 00:36:
[...]

Je bedoelt die bedrijven waar indertijd ook al mee gesproken werd en die KLM graag wilden overnemen om het daarna de nek om te draaien? Want daar gaat het om, ze wilden graag de slots, misschien ook wel het personeel en de toestellen, maar niet de naam KLM en niet de commitment dat Schiphol thuisbasis voor KLM zou blijven.
Misschien, ik kan niet in de agenda van Delta kijken, jij waarschijnlijk wel. De agenda van AF kan jij ook vast beter uitleggen dan ik.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

franssie schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 00:39:
[...]

Misschien, ik kan niet in de agenda van Delta kijken, jij waarschijnlijk wel. De agenda van AF kan jij ook vast beter uitleggen dan ik.
Nope. Ik trek ook alleen maar conclusies uit de dingen die ik ooit in de krant heb gelezen. En die conclusie is dat KLM elders niet perse beter af is.
IAG verruilt British Airways 747’s voor Boeing 777-9’s
De International Airlines Group (IAG), moederbedrijf van British Airways (BA) meldt dat zij de Boeing 747’s van BA verruilen voor achttien Boeing 777-9’s.

Vervangen
De nieuw bestelde 777-9’s zullen worden gebruikt om de veertien Boeing 747’s van BA te vervangen. Naast de veertien ‘Queen of the Skies’ zullen ook vier 777-200’s de vloot van BA verlaten. De vervanging van de toestellen zal tussen 2022 en 2025 plaatsvinden.

Prijskaartje
Als de bestelling van de veertien 777-9’s, en ook nog de koopopties, worden verzilverd, hangt er aan de hele deal een prijskaartje, gebaseerd op catalogusprijzen, van 18,6 miljard dollar (16,33 miljard euro).

777-9
De Boeing 777-9’s zijn volgens IAG-topman Willie Walsh de ‘ideale vervanging van de 747’s.’ Ook zegt hij dat de toestellen qua grootte en de actieradius ‘perfect passen’ bij het netwerk van BA. Alle 777-9’s zullen plaats bieden aan 325 passagiers. De motoren die het vliegtuig voortstuwen zijn General Electric GE9X-motoren.

Vloot
De huidige vloot aan long haul-toestellen van BA omvat op dit moment uit 135 widebody’s, bestaande uit twaalf A380’s, dertig 787’s, twaalf 777-300ER’s, zesenveertig 777-200’s en nog vijfendertig Boeing 747’s. Los van de veertien 777-9’s heeft BA ook nog bestelling uitstaan voor twaalf 787’s, vier 777-300ER’s en achttien A350’s.
Afbeeldingslocatie: https://www.luchtvaartnieuws.nl/sites/default/files/styles/artikel/public/website_633x300/slider-airlines/british_airways_boeing_777x_c_boeing_1280.jpg?itok=ZvSBtVX3

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:00

Grouchy

meep meep

De Fransen zijn op zijn zachtst gezegd niet echt blij.
https://www.lesechos.fr/i...i-neerlandais-2248248.php

Gaat de komende tijd nog wel wat krantenkoppen opleveren wanneer je het leest; Het instemmen Elbers benoeming tijdens de aandeelhoudersvergadering van AF-KLM door de aandeelhouders, het extra stoeltje in de AFKL board of directors enzovoort.

Wel lachuh om Bruno Lemaire commentaar gisteren als je dit vandaag leest:
French Finance Minister Bruno Le Maire told Les Echos on Tuesday. He said he reaffirmed his support for Air France-KLM management and said it is “essential to respect the principles of good government” without national interference.

Zie ze trouwens nog wel hun belang uitbreiden, deden ze de vorige keer ook vlak voor de aandeelhouders vergadering om aanpassingen (het afschaffen) met betrekking tot het dubbel stemrecht te blokkeren.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• wildhagen
  • Niet online
Misschien toch niet:
De Franse minister van Financiën overweegt om de aandeelhoudersvergadering tegen te houden waar de herbenoeming van Pieter Elbers als KLM-topman moet worden goedgekeurd, zo schrijft de Franse zakenkrant Les Echos.

De aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM staat gepland in april. Uitstel daarvan kan een probleem opleveren voor Elbers, want zijn eerste termijn als KLM-topman loopt in dezelfde maand af.

Minister Bruno Le Maire van Financiën zou revanche willen nemen voor de onaangekondigde aankoop van 14 procent van de aandelen Air France-KLM door de Nederlande staat. Zijn Nederlandse collega Wopke Hoekstra besloot daartoe om de positie van KLM en Schiphol te beschermen.

Le Maire, die namens de Franse staat zelf grootaandeelhouder is van Air France-KLM, is woedend over het geheime handelen van Hoekstra en beschouwt het volgens ingewijden als een 'overval'. Vrijdag komen beide ministers in Parijs bijeen voor overleg.
Zie https://www.luchtvaartnie...ng-elbers-tegen-te-werken

Virussen? Scan ze hier!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:41

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Wat belet Nederland om dan alsnog meer aandelen te kopen :? En vlak de VNV niet uit, die schijnt ook nog vier procent te hebben (al langere tijd). Tegen de tijd dat een stel Fransen (her)benoemd moeten worden, kan Nederland ineens heel erg dwars gaan liggen.

Als Le Maire nu echt vervelend doet, wordt het gewoon echt oorlog.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Voor de spotters; over ongeveer een half uur sluit het Panoramaterras en blijft het zo'n 4 maanden dicht.

Panoramaterras Schiphol tijdelijk dicht: "Ik kijk mijn ogen uit!"
SCHIPHOL - Je geliefde uitzwaaien of een dagje vliegtuigspotten kan voorlopig niet op het Panoramaterras van Schiphol. Het terras is vanaf morgen enkele maanden gesloten in verband met bouwwerkzaamheden in Vertrekhal 1 en Lounge 1.

Net als bij Vertrekhal 2 en 3 verhuist de veligheidscontrole naar een verdieping boven de incheckbalies. De enige route naar het Panoramaterras wordt tijdens de werkzaamheden gebruikt door de bouwbedrijven.

(...)

Schiphol verwacht het terras in juli weer te kunnen openen. In de tussentijd raadt de luchthaven aan om bij de Buitenveldertbaan en de Polderbaan te gaan vliegtuigspotten. Uitzwaaien is voorlopig alleen in de vertrekhallen mogelijk.

• CyBeR
  • Niet online
Ugh. Vroeger had dat twee ingangen maar 't is met de jaren steeds kleiner en kleiner geworden. Dat zal nu ook wel weer niet beter worden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• PolarBear
  • Niet online
Opvallend omdat A350 een toestel in bestelling hebben met gelijkwaardige specs en IAG naar harmonisatie van de vloot streeft, Iberia vliegt al met de A350. De vliegtuigen worden overigens met First, Business, Premium Economy en Economy uitgerust, waarschijnlijk komen deze dus op de premium heavy NYLON (New York - London) te vliegen.

Best interessant om door de Powerpoint van de Q4 resultaten te scrollen, http://phx.corporate-ir.n...t=1&cb=636867818998503790

De Boeing 747's blijven bij BA tot 2023 in dienst (weliswaar dan nog maar 3 maar toch).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d6YUEF7Bo223IpD8HnnKiaXl/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KrzgbIa6IlfSJe7GeGgYHmsA/full.png

Als je deze marges AF-KLM) tov Air France KLM ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/btFj0vqJsVgKiaVCQvZTtFRC/full.png.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D0kKeGmW0AA4ofh.jpg:large

De derde heritage livery van BA is ook bekend gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door PolarBear op 01-03-2019 11:25 ]

PolarBear schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 21:52:
De derde heritage livery van BA is ook bekend gemaakt.
Interessant is dat het toestel (G-BNLY) de eerste 9 jaar van haar leven die kleuren ook al droeg:

Afbeeldingslocatie: https://imgproc.airliners.net/photos/airliners/3/5/6/1336653.jpg?v=v40

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
Piet91 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 14:40:
[...]

Interessant is dat het toestel (G-BNLY) de eerste 9 jaar van haar leven die kleuren ook al droeg:
Die Landor livery blijft m.i. de mooiste, zeker op de 747, maar ook op de L-1011 Tristar:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DUOLYjhXcAE-9bY?format=jpg&name=large

[ Voor 17% gewijzigd door JeeEs op 01-03-2019 14:59 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-12 15:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

AW_Bos schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:14:
Even een crosspost dan maar omdat hier misschien wat meer expertise in dit topic zit, dan in de HK of AZ. :P

Vanmiddag viel mijn oog op een vliegtuigje wat op 500 voet oftewel 150 meters steeds heen en weer vloog over mijn dorp. Volgens de Flight24 app op mijn telefoon bleek het een Piper PA-23-250 Aztec met registratienummer G-RVRJ te zijn. Opvallend is dat het vliegtuig al behoorlijk oud is, als ik de registratiedetails en historie erbij pak:
https://www.planelogger.c...egistration/G-RVRJ/874239
16 augustus 1973 aan Webster Aviation Ltd. . :)

[Afbeelding: Vliegtuig - 24-2-2019]
Mijn vermoeden was dat deze gezien de hoogte en de lijnen waarin die vloog het Groene Hart aan het fotograferen kon zijn. Thuis gekomen kon ik dit bevestigen aan de hand van een oud artikel van vorig jaar van Air Online. :P

Zo te zien blijkt deze de laatste dagen al vaker op pad te zijn voor foto's:
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/g-rvrj

Nu vroeg ik me af:
Kan ik achterhalen waarvoor die foto's gebruikt worden :P?
En hoe lang kan dit vliegtuigje nog gebruikt worden? Deze stamt uit 1973 en is dus al 46 jaar oud! _/-\o_
Ik kan me indenken dat vanwege milieu en emissie-eisen dat ze deze graag aan de grond willen houden?
Inmiddels weet ik waarvoor dit vliegtuig vloog, dat blijkt project Beeldmateriaal (BM4) te zijn:
http://hwh.maps.arcgis.co...11a2b4f4f880ca0427b2e7e6b
Inwinning BM4 in 2019

Veel overheden maken voor hun werk gebruik van luchtfoto's. Ze worden voor verschillende belangrijke doeleinden gebruikt zoals het bijhouden van de basisregistratie grootschalige topografie (BGT).

Beeldmateriaal levert elk jaar hoge- en lage resolutie luchtopnamen. De hoge resolutie luchtopnamen (gemaakt in het bladloos seizoen) worden gebruikt voor het vervaardigen van stereoscopische foto's en orthofotomozaïek. Ze vormen een landsdekkende luchtfoto met een grondpixelresolutie van tussen de 4 en 10 cm.

Met deze webapplicatie willen we betrokkenen en geïnteresseerden op de hoogte houden van de voortgang binnen het project. In de volgende kaarten wordt de status van de verschillende producten weergegeven.
Als je iets naar onderen scrollt kom je op een kaart en zie je op 26 februari precies dat gebied ingevuld worden.

Met dank aan een ex-collega die bij puur toeval dit vandaag op LinkedIn deelde.

Op deze LinkedIn-pagina is meer van het project te volgen:
https://www.linkedin.com/company/beeldmateriaal/

[ Voor 3% gewijzigd door deepbass909 op 01-03-2019 15:55 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

deepbass909 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 15:54:
[...]

Inmiddels weet ik waarvoor dit vliegtuig vloog, dat blijkt project Beeldmateriaal (BM4) te zijn:
http://hwh.maps.arcgis.co...11a2b4f4f880ca0427b2e7e6b

[...]

Als je iets naar onderen scrollt kom je op een kaart en zie je op 26 februari precies dat gebied ingevuld worden.

Met dank aan een ex-collega die bij puur toeval dit vandaag op LinkedIn deelde.

Op deze LinkedIn-pagina is meer van het project te volgen:
https://www.linkedin.com/company/beeldmateriaal/
Thanks...
Ik zag dat het vliegtuigje G-RVRJ weer terug is naar Liverpool. :P
Maar ik zie met regelmaat nog meer van zulke vliegtuigjes.

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 01-03-2019 16:05 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• wildhagen
  • Niet online
edit: sorry, was al gepost, had laatste pagina niet gezien. Excuus :)

[ Voor 94% gewijzigd door wildhagen op 02-03-2019 07:26 ]

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Niet online
Vandaag is trouwens wel een belangrijke dag in de luchtvaartgeschiedenis. Vandaag in 1969, dus precies 50 jaar terug, vond namelijk de allereerste vlucht van Concorde 001 plaatst. De F-WTSS ging toen weliswaar nog niet supersonisch (dit zou pas op 1 oktober 1969 gebeuren, door hetzelfde toestel), maar toch:
Het is vandaag precies vijftig jaar geleden dat de Concorde voor het eerst opsteeg. Dit was het eerste in het Westen gebouwde supersonische vliegtuig voor commerciële passagiersvluchten, en vooralsnog ook het laatste.

Supersonisch vliegen (sneller dan het geluid) werd in de jaren zestig gezien als de toekomst. De door BAC en Sud Aviation ontwikkelde Concorde kon ruim 2000 kilometer per uur vliegen en deed slechts 3,5 uur over de reis van Londen naar New York, twee keer zo snel als een ‘gewoon’ vliegtuig.

Die tijdswinst bleek echter niet op te wegen tegen de hoge brandstof- en onderhoudskosten van de Concorde. Het toestel verbruikte drie keer zoveel kerosine per passagier als de Boeing 747, die in hetzelfde jaar zijn debuut maakte.

Zestien maatschappijen plaatsten bestellingen voor de Concorde, maar uiteindelijk namen alleen Air France en British Airways het toestel in dienst. Zij stopten ermee in 2003, toen het slecht met de luchtvaart ging als gevolg van 9/11 en Airbus de onderhoudsondersteuning staakte.
Bron: https://www.luchtvaartnie...e-concorde-voor-het-eerst

Afbeeldingslocatie: http://www.saveconcordegroup.co.uk/wp-content/uploads/2012/11/Concorde-0011.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.concordesst.com/history/events/pictures/001maiden1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.concordesst.com/history/events/pictures/001maiden2.jpg

Ook een mooi filmpje over:

Dit toestel is ook bewaard gebleven, en is nu te bewonderen in het Franse Luchtvaartmuseum op Le Bourget Airport:

Afbeeldingslocatie: http://www.saveconcordegroup.co.uk/wp-content/uploads/2012/11/Concorde-001.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Exact 3 weken na de eerste vlucht van de Boeing 747 maakte in Frankrijk de Concorde haar allereerste vlucht. Dit zou de toekomst worden; de geschiedenis oordeelde echter anders...
Om 15:38 uur vertrok 001 met gezagvoerder André Turcat vanaf Toulouse voor een vlucht van 28 minuten:

Flight crew van links naar rechts: André Turcat (director of Flight trials in South-Aviation, Pilot and Flight Captain), Jacques Guignard (co-pilot), Henri Perrier (flight engineer) and Michel Retif (flight mechanic)

Afbeeldingslocatie: https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/image/content/dam/channel-specific/website-/company/airbus-history/concorde/concorde_007.jpg?wid=1920&fit=fit,1&qlt=85,0

Airbus heeft vandaag een artikel online gezet: https://www.airbus.com/newsroom/stories/concorde-day.html
En een video op Youtube gezet:

En ik beveel van harte de volgende documentaire aan; Concorde: A Supersonic Story: [YouTube: Concorde : A Supersonic Story [BBC] 2017]

En dit is een van mijn favoriete videos op Youtube O+ :

En 15 jaar later hebben ze het filmpje nog eens overgedaan. _O-

[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 02-03-2019 15:41 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

XWB schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:26:
[...]

Overigens schijnen verliesmakende routes vrij gebruikelijk te zijn in de luchtvaartsector. De connecting passengers worden dan gebruikt om andere, rendabele routes te runnen.
Dat klopt maar bij hub en spoke carriers zin dit dan enkel de feeder routes die de long haul voeden. Je hoort op de long haul gewoon winst te maken

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D0z38bSWkAAE6e9.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D01aYz1X0AA4La8.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D01aYzxWsAEq7Wt.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D01aYzwWoAE0SqY.jpg

• Hmmbob
  • Laatst online: 22-12 14:16
Die gaat voorlopig geen kant op...

Sometimes you need to plan for coincidence

Volgende week gaat het gebeuren; de roll-out van de Boeing 777X:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Dz3aBm2W0AAZ940.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Dz3aByPW0AEkpOC.jpg

(Let ook op het formaat van de folding wingtips links op beeld! :o )

[ Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 05-03-2019 12:05 ]

• Megalodon_67
  • Niet online
Ze houden de kosten laag op Asuncion Silvio Pettirossi International Airport in Paraguay, gewoon doorvliegen op een landingsbaan terwijl daar onderhoud aan is.

Edit: video schijnt al een jaar of 4, 5 oud te zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Megalodon_67 op 07-03-2019 13:33 ]

Vanmiddag is de KLM 777-200ER PH-BQD teruggekeerd vanuit Manchester met de nieuwe livery:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ort2-2.cdninstagram.com/vp/f3ab68c218b9a5097d49704cba4ef39d/5D0F8846/t51.2885-15/e35/51993650_274765676757328_196215445862619937_n.jpg?_nc_ht=scontent-ort2-2.cdninstagram.com
Bron: https://www.instagram.com/p/But8xXMB3U1/

Bij deze is dus ook van elk type in de gehele KLM (Cityhopper) vloot in ieder geval 1 toestel te vinden met deze livery.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Popcorn tijd!
De kritiek van KLM-topman Pieter Elbers op de invoering van een vliegtaks valt niet goed in de Tweede Kamer. Het kabinet wil de vliegbelasting, die naar verwachting 7 euro zal bedragen, in 2021 invoeren. “Dit valt me enorm tegen. Elbers weet niet wat er speelt in de samenleving", zegt Jan Paternotte (D66).

“Ik verwacht van de KLM-topman dat hij niet wegloopt van zijn verantwoordelijkheid om ook een fundamentele bijdrage aan het verduurzamen van de luchtvaart te leveren", laat Paternotte weten.
Alsof een vliegbelasting van € 7 zal resulteren in het "verduurzamen" van de luchtvaart. Hoe kan je jezelf nog in de spiegel bekijken, als je dit soort onzin roept :r

March of the Eagles

• Fly-guy
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:40:
Popcorn tijd!

[...]

Alsof een vliegbelasting van € 7 zal resulteren in het "verduurzamen" van de luchtvaart. Hoe kan je jezelf nog in de spiegel bekijken, als je dit soort onzin roept :r
Sowieso vermakelijk als een politicus iemand anders verwijt niet te weten wat in de samenleving speelt....

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Piet91 schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:38:
En weer het wel/niet A350 voor KLM verhaal;
GROTE VRAAGTEKENS ROND KOMST AIRBUS A350 BIJ KLM
Ik vernam dit enkele weken geleden al ergens, maar dit wel/niet verhaal gaat al zo lang mee; ik geloof het pas als het officieel wel of niet is.
Vooralsnog is het officieel "wel" :p
De toevoeging van Airbus A350’s aan de KLM-vloot is niet afgeblazen, zei topman Pieter Elbers op de A4E Aviation Summit in Brussel tegen Reismedia. Hij weerspreekt daarmee de geruchten dat de Airbussen allemaal naar Air France gaan. Zijn COO René de Groot spreekt echt uit over een KLM-vloot zonder de A350.

“We verwachten zeven A350-900’s bij KLM. Daar is niets aan veranderd, anders hadden we dat wel bekendgemaakt”, aldus de KLM-directeur.

[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 08-03-2019 08:58 ]

March of the Eagles

Fly-guy schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 07:34:
[...]
Sowieso vermakelijk als een politicus iemand anders verwijt niet te weten wat in de samenleving speelt....
Ze weten niet wat er in hun eigen partij speelt:
“Dit valt me enorm tegen. Elbers weet niet wat er speelt in de samenleving", zegt Jan Paternotte (D66)
Suzanne Kröger (GroenLinks) spreekt van “de arrogantie van een sector die al decennia gewend is het beleid naar zijn hand te zetten en nog niet door heeft dat die tijd voorbij is".
Afbeeldingslocatie: https://www.luchtvaartnieuws.nl/sites/default/files/website_633x300/slider-airlines/grafiek-vliegen-stemgedragcio-research-1200.jpg
Bron

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-12 18:59

Garyu

WW

Piet91 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:13:
[...]

Ze weten niet wat er in hun eigen partij speelt:

[...]

[...]

[Afbeelding]
Bron
Ik vlieg ook veel. Toch ben ik eerder GL stemmer dan een van de andere partijen. Betekent dat dat ik geen mening mag hebben over de schadelijkheid van datzelfde vliegen? Is dat hypocriet? Ik denk het niet. Net zo min als dat ik weleens langer dan 2 minuten onder de douche sta en een mug doodsla. Het gaat er toch alsjeblieft om hoe we -samen- de wereld een beetje leefbaar kunnen houden.

Daar wil ik best mijn steentje aan bijdragen - hell, ik vind het prima als er een wereldwijde vliegtax van 100% wordt ingevoerd, het liefste direct op de kerosine die direct aan hoeveelheid uitstoot is gekoppeld.

Ik kan ook minder vliegen. Het aantal vluchten is momenteel toevallig sowieso gereduceerd (groot project afgelopen), maar ik heb het niet alleen in de hand. Alleen institutionele aanpassingen zetten zoden aan de dijk. Ik denk dat GL stemmers vooral op zoek zijn naar zulke systemische veranderingen. Dit in tegenstelling tot de economischere VVD'er die het eigen belang boven het gemeenschappelijke belang zou stellen.

Noot: GL'er en VVD'er hier natuurlijk naar hun extremen geextrapoleerd, nie telke VVD'er tikt hetzelfde he

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
XWB schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 00:23:
Over Virgin gesproken, de eerste A350-1000 van Virgin Atlantic is uit assembly gerold.

[Afbeelding]
Msn274 F-WZGN 25/10/2018 by A380_TLS_A350, on Flickr
De eerste Virgin A350-1000 begint steeds meer vorm te krijgen en heeft inmiddels zijn motoren geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7918/33436118378_db256301f3_z.jpg
Msn298 F-WZNU 7/3/2019 by A380_TLS_A350, on Flickr

March of the Eagles

• Megalodon_67
  • Niet online
Garyu schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:06:
Ik vlieg ook veel. Toch ben ik eerder GL stemmer dan een van de andere partijen. Betekent dat dat ik geen mening mag hebben over de schadelijkheid van datzelfde vliegen? Is dat hypocriet? Ik denk het niet.
Een mening hebben we allemaal. Mijn ervaring is dat met name uit de linkse hoek een sterke neiging is om anderen met het belerende vingertje vermanend toe te spreken. Vaak nog niet eens op rationele, maar meer ideële gronden. Als dan blijkt dat men zelf het verfoeide gedrag naar hartenlust vertoond dan is dat inderdaad hypocriet. Verbeter de wereld, begin bij jezelf en bespaar anderen tot die tijd kritiek is dan mijn idee.
Daar wil ik best mijn steentje aan bijdragen - hell, ik vind het prima als er een wereldwijde vliegtax van 100% wordt ingevoerd, het liefste direct op de kerosine die direct aan hoeveelheid uitstoot is gekoppeld.
Een vliegtuig stoot evenveel CO2 uit als de tickets duurder zijn, de enige die er baat bij heeft is de belastingdienst en verder niemand. Maar sommigen hebben dan hun geweten gesust. Het probleem met de Klavers en de Jetten's (Rob EasyJetten, nog zo'n wereldverbeteraar die zelf de hele wereld rondvliegt) is dat ze lokaal het klimaat willen aanpakken terwijl het klimaat zich niks aantrekt van grenzen en wij hier onze eigen ruiten ingooien met de door hun voorgestelde ridicuul doorgeschoten klimaatmaatregelen die meer weg hebben van een religie dan beleid.

Ik geloof veel meer in een geleidelijk proces, in de luchtvaart is dat ook gaande. We zien de motoren nog steeds zuiniger worden en experimenten met duurzame brandstof (Etihad) zagen we onlangs hier ook nog voorbij komen. Niet straffen van gedrag zoals we de klimaatdrammers altijd zien propageren, maar stimuleren van nieuwe en verbeteren van bestaande techniek is de juiste weg.

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:30

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Megalodon_67 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 23:10:
[...]

Een vliegtuig stoot evenveel CO2 uit als de tickets duurder zijn, de enige die er baat bij heeft is de belastingdienst en verder niemand. Maar sommigen hebben dan hun geweten gesust. Het probleem met de Klavers en de Jetten's (Rob EasyJetten, nog zo'n wereldverbeteraar die zelf de hele wereld rondvliegt) is dat ze lokaal het klimaat willen aanpakken terwijl het klimaat zich niks aantrekt van grenzen en wij hier onze eigen ruiten ingooien met de door hun voorgestelde ridicuul doorgeschoten klimaatmaatregelen die meer weg hebben van een religie dan beleid.
Ben het deels met je eens, maar het gaat denk ik vooral om ontmoedigingsbeleid. Ze zouden hun punt een stuk sterker maken als de belasting die geheven wordt dan toekomt aan instanties die actief bezig zijn met klimaatverbeteringen, in plaats van extra inkomsten voor de overheid.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Piet91 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:26:
Vanmiddag is de KLM 777-200ER PH-BQD teruggekeerd vanuit Manchester met de nieuwe livery:

[Afbeelding]
Bron: https://www.instagram.com/p/But8xXMB3U1/

Bij deze is dus ook van elk type in de gehele KLM (Cityhopper) vloot in ieder geval 1 toestel te vinden met deze livery.
:? Heeft Cityhopper dan een widebody in de vloot? Of lees ik dat verkeerd?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Denk het.

KLM heeft in de vloot:
- E175
- E190
- 737-700
- 737-800
- 737-900
- A330-200
- A330-300
- 787-9
- 777-200
- 777-300
- 747-400

PH-BQD is de eerste 777-200 met de dolphin livery en hiermee is er dus van elk van bovenstaande types toestellen tenminste 1 te vinden met de dolphin livery.

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-12 13:53
XWB schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:40:
Popcorn tijd!

[...]

Vliegbelasting op korte vluchten lijkt mij wel een goed plan om mensen te sturen om te kiezen voor meer duurzamere alternatieve mogelijkheden zoals de hogesnelheidstreinen. Want zo lang de vliegtuigindustrie geen belasting betaalt over hun megavervuilende-uitstoot / brandstof moet verandering in gedrag toch ergens anders gestimuleerd worden.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

• upclocker
Prima als er een wereldwijde vliegtax komt, waarbij het geld wordt geïnvesteerd in schone technologie. Een nationale vliegtax is een zeer slecht idee waar mee je alleen maar de nationale maatschappijen minder concurrerend maakt en mensen voor Duitsland zullen gaan kiezen.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-12 19:27

Daniel

Kapitein NCC-1701
Scott schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 23:28:
[...]

Ben het deels met je eens, maar het gaat denk ik vooral om ontmoedigingsbeleid. Ze zouden hun punt een stuk sterker maken als de belasting die geheven wordt dan toekomt aan instanties die actief bezig zijn met klimaatverbeteringen, in plaats van extra inkomsten voor de overheid.
Belastingen om ongewenst gedrag te ontmoedigen zijn doodnormaal. Daarom zijn drank en sigaretten duurder, is er kansspelbelasting en betaal je energiebelasting en brandstofaccijns. Vervuilende auto’s zijn duurder. Niemand roept er om dat die opbrengsten direct moeten terugvloeien in verslavingsklinieken en duurzame auto-industrie.

De enige sector die die dans ontspringt is de luchtvaart, waar bij de minste suggestie van het dichtdraaien van de subsidiekraan de krokodillentranen beginnen te vloeien over hoe belangrijk ze wel niet zijn voor de economie en dat het écht ondenkbaar is dat ze iets aan belasting gaan betalen. Er is geen sector die zo zwaar uit de wind wordt gehouden als de luchtvaart, zowel door het ontbreken van serieuze belastingen, als door de enorme infrastructuur die met publiek geld wordt opgetrokken, tot staatssteun voor de productie van vliegtuigen en reddingsoperaties als het een keer mis dreigt te gaan met de plaatselijke flag carrier.

Wat je als consument neerlegt voor luchtvervoer heeft geen enkele relatie met de werkelijke kosten omdat het van alle kanten met directe en indirecte subsidies in de lucht wordt gehouden - letterlijk. Dat gaat een keer op moeten houden, de vraag is welk land het als eerste aandurft.
G-BNLY 'City of Swansea' is nu onderweg van Dublin naar Heathrow met haar "nieuwe" Landor livery:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D1NAuneWwAE90Pf.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D1MvDmRXcAElR1M.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D1NXybuWwAIF4mr.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D1NJxW-X0AEezn_.jpg

https://www.flightradar24.com/BAW100Y/1fbea3aa
Pagina: 1 ... 46 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?