Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• gop1
  • Registratie: oktober 2013
  • Nu online
Hmmbob schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:20:
Kun je niet een waiver krijgen om dat ding, leeg, naar home base (of maintenance base in de regio) te vliegen op 1 engine?
Opstijgen met 1 motor?

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10:57
Don't know? Leeg, lange runway, eenmalige exemption? (Ik weet het echt niet of dit kan, zou een interessante optie kunnen zijn)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• upclocker
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 14:41
Ik kan me niet voorstellen dat dat wordt toegestaan, omdat je met je vmcg zit tijdens de takeoff roll. Bij lage snelheid heb je niet genoeg rudder om de asymmetrische thrust te compenseren.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14:06

franssie

Save the albatross

Hmmbob schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:32:
[...]

Don't know? Leeg, lange runway, eenmalige exemption? (Ik weet het echt niet of dit kan, zou een interessante optie kunnen zijn)
Een hele brede runway (als in een zoutvlakte) misschien wel. Je zal in cirkels je V snelheden moeten maken, dat ga je met wiel en roer niet rechthouden.
Zou je Vr (rotate toch?) halen dan het toestel op een (1) wiel zetten en opstijgen. Lijkt mij meer earobatics, maar zelfs in die klasse onverantwoord.

Wikipedia: Moment (physics)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• 4POX
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 07:51

4POX

Everybody is wired

[...]

Zou jij skydiven zonder reserve parachut ?

AKA Rinkel weblog

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
[...]

En hoe ga je dan doen met je fail-safe, als die ene motor het begeeft? Hoe ga je dat dan oplossen?

Er is een reden dat een 737 meer dan één motor heeft ;)

Virussen? Scan ze hier!

• Hmmbob
Ok ok ok - geen optie dus :+

*Duikt weer vlug weg* ;)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

wildhagen schreef op maandag 17 december 2018 @ 04:54:
[...]

En hoe ga je dan doen met je fail-safe, als die ene motor het begeeft? Hoe ga je dat dan oplossen?

Er is een reden dat een 737 meer dan één motor heeft ;)
Er zijn genoeg single-engine vliegtuigen dat failsafe niet het probleem zal zijn.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
franssie schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:07:
[...]

Een hele brede runway (als in een zoutvlakte) misschien wel. Je zal in cirkels je V snelheden moeten maken, dat ga je met wiel en roer niet rechthouden.
Zou je Vr (rotate toch?) halen dan het toestel op een (1) wiel zetten en opstijgen. Lijkt mij meer earobatics, maar zelfs in die klasse onverantwoord.

Wikipedia: Moment (physics)
Dat het nooit gaat gebeuren, wil niet zeggen dat het niet zou kunnen.
Uiteindelijk is het een kwestie van langzaam gas geven, je kan op een baan die lang genoeg is echt wel, zonder cirkels te maken, met 1 motor opstijgen.

Het hangt af van de snelheid Vmcg, de minimum control speed (on) ground. Dit is de snelheid waarbij je het vliegtuig de juiste richting op kan laten gaan met je stuurvlakken (daarnaast heb je, bij lagere snelheden, ook nog je neuswiel) in het geval van een motorstoring.
Op V1, de snelheid waarbij je de start niet meer af mag breken, moet deze Vmcg bereikt zijn, m.a.w. dan is het vliegtuig op 1 motor controleerbaar.
De Vmcg hangt grotendeels af van het hoeveelheid moment dat de overgebleven motor produceert. M.a.w hoe meer gas je geeft, hoe meer het vliegtuig de bocht om wil, dus hoe hoger Vmcg is en hoe hoger je eigen snelheid moet zijn om alles onder controle te houden.

Door in het begin, als je snelheid laag is, niet veel gas te geven op de ene, werkende, motor, hou je de Vmcg laag zodat je het kan opvangen (met je neuswiel besturing). Als je eigen snelheid hoger wordt en dus de roeren effectiever, kun je meer gas geven om zo de Vmcg ook hoger te laten worden. En dat tot je vol gas hebt en de juiste snelheid om op te stijgen.

In de praktijk nooit gedaan natuurrijk, maar in de sim kun je een lege embraer 190 op die manier wel van de kaagbaan op laten stijgen 8)

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 14:34

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Fly-guy schreef op maandag 17 december 2018 @ 07:59:
[...]

Dat het nooit gaat gebeuren, wil niet zeggen dat het niet zou kunnen.
Uiteindelijk is het een kwestie van langzaam gas geven, je kan op een baan die lang genoeg is echt wel, zonder cirkels te maken, met 1 motor opstijgen.

Het hangt af van de snelheid Vmcg, de minimum control speed (on) ground. Dit is de snelheid waarbij je het vliegtuig de juiste richting op kan laten gaan met je stuurvlakken (daarnaast heb je, bij lagere snelheden, ook nog je neuswiel) in het geval van een motorstoring.
Op V1, de snelheid waarbij je de start niet meer af mag breken, moet deze Vmcg bereikt zijn, m.a.w. dan is het vliegtuig op 1 motor controleerbaar.
De Vmcg hangt grotendeels af van het hoeveelheid moment dat de overgebleven motor produceert. M.a.w hoe meer gas je geeft, hoe meer het vliegtuig de bocht om wil, dus hoe hoger Vmcg is en hoe hoger je eigen snelheid moet zijn om alles onder controle te houden.

Door in het begin, als je snelheid laag is, niet veel gas te geven op de ene, werkende, motor, hou je de Vmcg laag zodat je het kan opvangen (met je neuswiel besturing). Als je eigen snelheid hoger wordt en dus de roeren effectiever, kun je meer gas geven om zo de Vmcg ook hoger te laten worden. En dat tot je vol gas hebt en de juiste snelheid om op te stijgen.

In de praktijk nooit gedaan natuurrijk, maar in de sim kun je een lege embraer 190 op die manier wel van de kaagbaan op laten stijgen 8)
En anders zijn er ook nog jato's, hoewel ik betwijfel of die kist van Norwegian de nodige bevestigingspunten daarvoor heeft.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
Daniel schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:47:
[...]

Dat doet Transavia ook van Amsterdam naar Dubai. Zal niet veel korter zijn. Leuk is inderdaad anders.
Met een tussenstop in Ankara volgens mij.

Ik heb het in FSX wel eens gedaan, met een 737 non-stop van Amsterdam naar Dubai, dat is een lange zit realtime.

FastFred wijzigde deze reactie 17-12-2018 10:40 (17%)

Everything that is, sprang from what was | iRacing Profiel

• Arrne
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online
Ik heb ook een paar keer dik 6 uur in een 737 mogen doorbrengen, dat is geen pretje kan ik je verzekeren.

In de VS worden vluchten naar Alaska als normale binnenlandse vluchten gezien, dus worden die gewoon met een 737 uitgevoerd. Ook met het bijbehorende service niveau trouwens, dus wat te eten kun je ook vergeten.

• Freee!!

Freee!!

Arrne schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:10:
Ik heb ook een paar keer dik 6 uur in een 737 mogen doorbrengen, dat is geen pretje kan ik je verzekeren.
Vijf uur (naar Madeira) vond ik eigenlijk al wel lang genoeg (en die kist was niet eens vol).
In de VS worden vluchten naar Alaska als normale binnenlandse vluchten gezien, dus worden die gewoon met een 737 uitgevoerd. Ook met het bijbehorende service niveau trouwens, dus wat te eten kun je ook vergeten.
Dat zijn toch ook gewoon binnenlandse vluchten, wat stellen die negen provincies nu helemaal voor ;)

Definitie:
Canadees - Amerikaan die slim genoeg is geen belasting aan Washington te betalen ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb eens 7,5 uur in een A318 gezeten (met een tussenstop). Dat was best een ok vluchtje.
Het ligt niet aan het vliegtuig, het ligt aan de inrichting en service ;)

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Arrne
  • Nu online
Maar ik had het over een 737 met de gebruikelijke inrichting, dat snap je zelf hopelijk ook wel. Dat je elk vliegtuig zodanig kunt inrichten dat ook lange vluchten goed te doen zijn spreekt voor zich, maar dat is wel een zeldzaamheid en niet waar het hier over ging.

• Sand0rf
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 13:55
Ik denk dat Maasluip in BA1 heeft gezeten: https://www.ausbt.com.au/...all-business-class-flight

/post

• Piet91
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14:24
FastFred schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:35:
Met een tussenstop in Ankara volgens mij.
Burgas, Bulgarije. Overigens alleen op de terugweg naar Amsterdam.

Nou ja; dan moet men straks maar met Air Lingus gaan vliegen; die krijgen volgend zomer hun eerste A321LR's binnen en die gaan ze ook binnen Europa inzetten waarbij Amsterdam expliciet is genoemd.
En die toestellen krijgen échte business class inclusief lie-flat stoelen.
Best uniek; want momenteel biedt de maatschappij binnen Europa in z'n geheel geen business class aan.

En weer het wel/niet A350 voor KLM verhaal;
GROTE VRAAGTEKENS ROND KOMST AIRBUS A350 BIJ KLM
Ik vernam dit enkele weken geleden al ergens, maar dit wel/niet verhaal gaat al zo lang mee; ik geloof het pas als het officieel wel of niet is.

Piet91 wijzigde deze reactie 17-12-2018 14:45 (13%)

• Fly-guy
  • Niet online
Piet91 schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:38:
[...]
En weer het wel/niet A350 voor KLM verhaal;
GROTE VRAAGTEKENS ROND KOMST AIRBUS A350 BIJ KLM
Ik vernam dit enkele weken geleden al ergens, maar dit wel/niet verhaal gaat al zo lang mee; ik geloof het pas als het officieel wel of niet is.
Ik zou het op niet houden....

• upclocker
Fly-guy schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:38:
[...]

Komt er dan iets anders voor in de plaats?

• SnowDude
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:31

SnowDude

Nu met 400+ RWHP!

upclocker schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:45:
[...]

Komt er dan iets anders voor in de plaats?
787-9 en 787-10

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore. Mijn SingleTurbo Supra

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Vandaag in een 737, zeker 2 minuten na het opstijgen, een drone tegengekomen. Afstand is moeilijk schatten, maar hij was extreem dichtbij op dezelfde hoogte. Meerdere mensen zagen hem, was echt wat rumour aan mijn kant van de kist. Ongelooflijk raar gezicht. Hij moet wat snelheid hebben gehad met de kist mee, aangezien ik hem zeker een seconde of 5 kon zien.

Nu, met zonder ondertitel

• franssie

franssie

Save the albatross

@PWM welke luchthaven? Misschien een idee om YT in de gaten te houden hier of er wat gepost wordt. Bizar.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
franssie schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:24:
@PWM welke luchthaven? Misschien een idee om YT in de gaten te houden hier of er wat gepost wordt. Bizar.
LHR vanmiddag om 1300 lokale tijd. Zal inderdaad eens kijken, maar zo stom zullen ze toch niet zijn.

Nu, met zonder ondertitel

• franssie

franssie

Save the albatross

PWM schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:26:
[...]
LHR vanmiddag om 1300 lokale tijd. Zal inderdaad eens kijken, maar zo stom zullen ze toch niet zijn.
Stommiteit ^2 is nooit uitgesloten ;) Sterker nog ik denk dat dat soort gasten juist kicken op de views, maar of ze op YT, reddit of waar dan ook zitten ...

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13:48
Fly-guy schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:38:
[...]

Mijn eerste ingeving is dat dit een verdedigingsstrategie van de KLM is.

Als ze dezelfde types als AF hebben zullen ze ongetwijfeld gedwongen worden het volledige onderhoud ook in Parijs i.p.v. Amsterdam te doen. Nu hebben ze een plausibele reden om het in Amsterdam te houden.

Of zie ik nu teveel spoken?

iRacing Profiel

• SnowDude
  • Laatst online: 13:31

SnowDude

Nu met 400+ RWHP!

alexbl69 schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:49:
[...]

Als ze dezelfde types als AF hebben zullen ze ongetwijfeld gedwongen worden het volledige onderhoud ook in Parijs i.p.v. Amsterdam te doen. Nu hebben ze een plausibele reden om het in Amsterdam te houden.

AF vliegt toch momenteel ook met Boeings, dus dat zie ik niet als voornaamste reden.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore. Mijn SingleTurbo Supra

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online
[...]
Als het onderhoud daar wordt uitgevoerd moet je heen en weer gaan vliegen, daarnaast doen ze op Schiphol ook onderhoud voor andere maatschappijen. Lijkt mij eerder dat het voordeel biedt om onderhoud op die locatie te doen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Fly-guy
  • Niet online
[...]

Ik bepaal de strategie van KLM niet, dus heb geen idee.
Weet wel dat een vloot met slechts 1 type (777/787) veel goedkoper is dan zowel Boeing als airbus.
Daar kan bijna geen airbus korting tegenop..

• Hmmbob
Fly-guy schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:39:
[...]
Weet wel dat een vloot met slechts 1 type (777/787) veel goedkoper is dan zowel Boeing als airbus.
En vanuit dat oogpunt is dat een, vanuit de business, prima te verdedigen strategie.

Het werkt immers op heel veel plekken door: certificeringen voor personeel (piloten, onderhoudsmonteurs), het onderhoudsbedrijf, reservedelen, onderhoudscontracten, etc etc etc.

• Freee!!

Freee!!

[...]
Klopt, maar datzelfde geldt (in sterkere mate) voor een vloot die alleen uit Airbus-modellen bestaat, kan ook geen Boeing korting tegenop. En KLM heeft via 100% dochter Transavia ook al genoeg Airbus-kisten in de vloot.

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:14
[...]
^^ dit is ook mijn vermoeden. Het invoeren van een nieuw type / merk is een flinke beslissing, aangezien je er de piloten, maintenance crew, spare parts, etc. voor moet hebben. Hoe beperkter je vloot qua types, hoe efficienter je de maintenance kunt doen, en hoe flexibeler je je mensen kunt inzetten. Een nieuw type is dus zeker niet iets waar ze snel voor zullen kiezen als het ook met een bestaand type kan. De 787-9 en -10 zijn redelijk vergelijkbaar met de A350 qua performance, dus zullen dit soort redenen al snel een rol spelen.

• Freee!!

Freee!!

Garyu schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:49:
[...]
^^ dit is ook mijn vermoeden. Het invoeren van een nieuw type / merk is een flinke beslissing, aangezien je er de piloten, maintenance crew, spare parts, etc. voor moet hebben. Hoe beperkter je vloot qua types, hoe efficienter je de maintenance kunt doen, en hoe flexibeler je je mensen kunt inzetten. Een nieuw type is dus zeker niet iets waar ze snel voor zullen kiezen als het ook met een bestaand type kan. De 787-9 en -10 zijn redelijk vergelijkbaar met de A350 qua performance, dus zullen dit soort redenen al snel een rol spelen.
En de A350 is voor de piloten compatible met de A380, waar AF toch al gebruik van maakt,

• Mrs Redhawk
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 14:26

Ik heb dat stukje inderdaad met een 737 Alaska Airlines gedaan vanuit Seatle naar Anchorage. Krapper gezeten dan in de 757 van Icelandair vanuit Keflavik naar Seatle.

* Mrs Redhawk echt eens vanuit Parijs met LaCompagnie naar New York gaat. € 1600 retour full business class 757. :)

VIO Geslaagd !

• Arrne
  • Nu online
Mrs Redhawk schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:36:
[...]

Ik heb dat stukje inderdaad met een 737 Alaska Airlines gedaan vanuit Seatle naar Anchorage. Krapper gezeten dan in de 757 van Icelandair vanuit Keflavik naar Seatle.
Ik vloog vanuit Chicago, dat is nog een stukje verder dan Seattle. ;)

• upclocker
Freee!! schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:48:
[...]

Klopt, maar datzelfde geldt (in sterkere mate) voor een vloot die alleen uit Airbus-modellen bestaat, kan ook geen Boeing korting tegenop. En KLM heeft via 100% dochter Transavia ook al genoeg Airbus-kisten in de vloot.
Transavia heeft helemaal geen Airbus. De enige Airbus die KLM heeft is de A330.

• Freee!!

Freee!!

upclocker schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:02:
[...]
Transavia heeft helemaal geen Airbus. De enige Airbus die KLM heeft is de A330.
Sorry, meende me te herinneren dat ik een aantal Airbussen met Transavia-beschildering op Zestienhoven had gezien.

• upclocker
Freee!! schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:22:
[...]

Sorry, meende me te herinneren dat ik een aantal Airbussen met Transavia-beschildering op Zestienhoven had gezien.
Dat moet dan al jaren geleden zijn, want sinds 2000 hebben ze geen Airbus meer gehad. Ooit hebben ze een A300 in 1977 en een A310 in 1998 gehad, die beide maar 1 jaar zijn gebruikt.

• Freee!!

Freee!!

upclocker schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:27:
[...]
Dat moet dan al jaren geleden zijn, want sinds 2000 hebben ze geen Airbus meer gehad. Ooit hebben ze een A300 in 1977 en een A310 in 1998 gehad, die beide maar 1 jaar zijn gebruikt.
Korter geleden en in de 320-reeks, die B737's staan zo laag op de poten.

• upclocker
Freee!! schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:47:
[...]

Korter geleden en in de 320-reeks, die B737's staan zo laag op de poten.
Dat moet dan Transavia France zijn geweest. Die hebben 3 A320's.

• Freee!!

Freee!!

upclocker schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:49:
[...]
Dat moet dan Transavia France zijn geweest. Die hebben 3 A320's.
Theoretisch mogelijk, maar komen die op Zestienhoven :? AF kan nog net (met ondersteuning) Schiphol vinden.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[...]

Dit kan, maar aannemelijker is het feit dat je als piloot na een kleine training zowel op 777 als 787 mag vliegen en je dus maar 1 pool met piloten nodig hebt voor de longhaul vloot.

• Fly-guy
  • Niet online
Freee!! schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:48:
[...]

Als de a330 straks weg is, is er geen airbus met te bekennen in de KLM groep...
Freee!! schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:04:
[...]

En de A350 is voor de piloten compatible met de A380, waar AF toch al gebruik van maakt,
Je mag niet beide "tegelijk" vliegen en AF wil vrij graag van de a380 af.

Fly-guy wijzigde deze reactie 18-12-2018 14:36 (25%)

• franssie

franssie

Save the albatross

Bij Schiphol gebeurt het natuurlijk dagelijks: over de A4 steken voortdurend vliegtuigen de snelweg over, maar dan gebruiken ze wel het viaduct. In de nacht van vrijdag 8 op zaterdag 9 februari zal het heel anders gaan. Dan wordt de A9 bij knooppunt Badhoevedorp een kwartier afgesloten voor het transport van een complete Boeing 747
Animatie van het transport van/door Mammoet [Video: https://nhnews.vinsontv.com/media?id=189907]

franssie wijzigde deze reactie 19-12-2018 16:01 (4%)

• Piet91
Chaos momenteel op London Gatwick. Sinds gisteravond ligt zo goed als al het vliegverkeer stil; toestellen die wilden vertrekken moesten aan de grond blijven en een enorm aantal vluchten zijn uitgeweken onder andere een aantal naar Amsterdam waaronder een British Airways 777-200ER uit Bermuda.
(grafiek hieronder is uiteraard ondertussen al verouderd)

Dit lijkt niet het werk van 1 idioot die in de buurt aan het vliegen is...

Piet91 wijzigde deze reactie 20-12-2018 11:52 (12%)

• kramer65
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20-12-2018
Lieve mensen. Ik zit zo nu en dan te lezen/filmpjes te kijken over allerhande vliegtuigen, en het valt me altijd op dat wanneer het gaat om vliegtuigen met hele lange dunne vleugels (zoals de Lockheed U-2) ze schijnbaar heel moeilijk te vliegen zijn. Ook wordt bij het beginnen met RC-vliegtuigen aangeraden om een Cessna-achtig model te nemen. Dat lijkt me deels vanwege de bovenliggende vleugel, maar ik kan me ook voorstellen dat het is vanwege de korte vleugels.

Ik heb rond zitten zoeken, maar kan niet vinden waarom dit is. Ik neem aan dat ik gewoon zoek op de verkeerde zoekwoorden, maar ik weet niet op welke ik wel moet zoeken.

Ik zou denken dat een vliegtuig met lange vleugels juist heel stabiel is maar niet dus. Wellicht komt het doordat een kleine windzak of stijgende lucht op de punt van de vleugel door het hefboomeffect een heel groot effect heeft en dat hij daardoor dus veel schudt. Maar da's maar een gek idee.

Weet iemand waarom dit is? Of weet iemand waar ik op moet zoeken om dit raadsel op te lossen?

kramer65 wijzigde deze reactie 20-12-2018 13:29 (11%)

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Piet91 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:51:
Chaos momenteel op London Gatwick. Sinds gisteravond ligt zo goed als al het vliegverkeer stil; toestellen die wilden vertrekken moesten aan de grond blijven en een enorm aantal vluchten zijn uitgeweken onder andere een aantal naar Amsterdam waaronder een British Airways 777-200ER uit Bermuda.
(grafiek hieronder is uiteraard ondertussen al verouderd)

Dit lijkt niet het werk van 1 idioot die in de buurt aan het vliegen is...

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Pff, ik vlieg maandag van LGW naar AMS om moeders te bezoeken voor de Kerst....

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• upclocker
kramer65 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 13:23:
Lieve mensen. Ik zit zo nu en dan te lezen/filmpjes te kijken over allerhande vliegtuigen, en het valt me altijd op dat wanneer het gaat om vliegtuigen met hele lange dunne vleugels (zoals de Lockheed U-2) ze schijnbaar heel moeilijk te vliegen zijn. Ook wordt bij het beginnen met RC-vliegtuigen aangeraden om een Cessna-achtig model te nemen. Dat lijkt me deels vanwege de bovenliggende vleugel, maar ik kan me ook voorstellen dat het is vanwege de korte vleugels.

Ik heb rond zitten zoeken, maar kan niet vinden waarom dit is. Ik neem aan dat ik gewoon zoek op de verkeerde zoekwoorden, maar ik weet niet op welke ik wel moet zoeken.

Ik zou denken dat een vliegtuig met lange vleugels juist heel stabiel is maar niet dus. Wellicht komt het doordat een kleine windzak of stijgende lucht op de punt van de vleugel door het hefboomeffect een heel groot effect heeft en dat hij daardoor dus veel schudt. Maar da's maar een gek idee.

Weet iemand waarom dit is? Of weet iemand waar ik op moet zoeken om dit raadsel op te lossen?
Goede vraag. De reden waarom vliegtuigen lange dunne vleugels hebben is om de geïnduceerde weerstand te verminderen. Geïnduceerde weerstand ontstaat doordat door het druk verschil boven en onder de vleugel lucht parallel aan de vleugel gaat stromen. Dus aan de onderzijde van de wortel naar de tip en aan de boven zijde van de tip naar de wortel. Door deze omstroming ontstaan wervelingen aan de vleugeltippen, die veel energie kosten. De kracht van deze wervelingen, en dus ook de geinduceerde weerstand, zijn afhankelijk van de invalshoek (hoek tussen de koorde en de vrije luchtstroom). Hoe groter de invalshoek, hoe meer lift een vleugel produceert, maar helaas dus ook hoe meer geïnduceerde weerstand er ontstaan. Het is dus door lift geïnduceerde weerstand. Het wordt misschien wat duidelijker door de formule van de induced drag er bij te pakken.

Cdi = CL^2 / (AR*pi*e)
Waarbij CL de lift coefficient is, AR de aspect ratio en e de efficiency factor.

Eén manier om deze geïnduceerde weerstand te verminderen is dus door gebruik te maken van slanke vleugels, oftewel gebruikt te maken van een hoge AR (zie formule). Let wel AR is de verhouding tussen de spanwijdte en de koorde.

Nadelen van een hoge Aspect Ratio is dat hij gevoeliger wordt voor windvlagen, maar voornamelijk dat de constructie veel zwaarder wordt. Hoe langer de vleugel is des te groter worden ook de buigmomenten, waardoor je de vleugel dus weer moet verstevigen, wat vervolgens weer leidt tot meer gewicht. Het is dus een compromis tussen aerodynamische voordelen en structurele nadelen. AR heeft trouwens geen invloed op de stabiliteit van een vliegtuig.

Waarom het Cessna design wordt aangeraden is waarschijnlijk omdat het eigenlijk gewoon een top design is. De Cessna 172 is aardig stabiel en vooral heel makkelijk te besturen. Elke boer zou er mee moeten kunnen vliegen was de gedachte. Het voordeel van een hoge vleugel van de cessna is inderdaad dat het de rol stabiliteit bevordert. Denk bijvoorbeeld aan een slinger die je boven aan vast houdt. Die zal ook altijd weer terug keren naar zijn rust positie.

Dan nog over de U2. Die is inderdaad moeilijk te besturen, vooral op hele hoge hoogtes, omdat de snelheden waarbij je overtrekt en te snel gaat op hele hoge hoogte heel dicht bij elkaar liggen. Wordt ook wel de Coffin corner genoemd.

• kramer65
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20-12-2018
upclocker schreef op donderdag 20 december 2018 @ 14:16:
[...]

Goede vraag. De reden waarom vliegtuigen lange dunne vleugels hebben...
Dank voor het uitgebreide antwoord. Ik heb het nu drie keer gelezen en ik leer er elke keer wat nieuws van.. :)

Je zegt:
AR heeft trouwens geen invloed op de stabiliteit van een vliegtuig.
Als dat zo is, waarom hebben dan niet alle vliegtuigen superdunne vleugels? Als een motorvliegtuig met langere smallere vleugels meer lift zou hebben, waarom hebben die dan kortere stompere vleugels? Is dat alleen omdat die dunnere vleugels qua constructie zwaarder worden en minder sterk zijn? Of zijn er andere nadelen van lange dunne vleugels die ik hier mis?

• upclocker
kramer65 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:03:
[...]

Dank voor het uitgebreide antwoord. Ik heb het nu drie keer gelezen en ik leer er elke keer wat nieuws van.. :)

Je zegt:

[...]

Als dat zo is, waarom hebben dan niet alle vliegtuigen superdunne vleugels? Als een motorvliegtuig met langere smallere vleugels meer lift zou hebben, waarom hebben die dan kortere stompere vleugels? Is dat alleen omdat die dunnere vleugels qua constructie zwaarder worden en minder sterk zijn? Of zijn er andere nadelen van lange dunne vleugels die ik hier mis?
Nou omdat het hebben van hoge aspect ratio vleugels voor kleine motorvliegtuigen nog wat meer nadelen heeft eigenlijk.

- Hoge AR zorgt er ook voor dat het moeilijker is om te rollen, door dat hoge AR vleugels een groter moment of inertia hebben. Een van de redenen waarom straaljagers eigenlijk altijd een lage AR hebben.

- Het is simpel weg gewoon minder praktisch voor kleine vliegtuigen. Denk aan opslag in een hangaar en verplaatsen over de grond. Vliegen met zweefvliegtuigen is vaak teamwerk, terwijl je een Cessna 172 in je eentje wel de lucht in krijgt.

- Vleugels met een hoge AR hebben over het algemeen ook een kleinere dikte, waardoor je minder ruimte hebt om er brandstof in op te slaan of een landingsgestel.

• Qu3st
  • Registratie: juli 2015
  • Nu online
kramer65 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:03:
[...]

Je zegt:

[...]

Ander nadeel bij zo'n vleugel (superwing) is dat op lage snelheden te weinig lift wordt gegenereerd. Daarvoor worden er op een Boeing en Airbus zogenaamde High Lift Devices geïnstalleerd, lees Flaps en Slats. De Boeing en Airbussen die moeten efficiënt vliegen op hoge snelheden, vandaar het gebruik van zo'n vleugel. En een sportvliegtuigje heeft die efficiëntie niet echt nodig, deze moet goedkoop zijn bij aanschaf. En zo'n superwing is redelijk prijzig met alle Flaps en Slats. En dan ook nog het onderhoud van deze onderdelen wat duur is. En deze vliegtuigjes vliegen gewoon met te lage snelheden om echt goed gebruik te maken van een superwing.

Qu3st wijzigde deze reactie 20-12-2018 15:49 (4%)

When something is important enough, you do it even if the odds are not in your favor. -Elon Musk-

• Stefan9068
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20-01 21:03
gambieter schreef op donderdag 20 december 2018 @ 13:55:
[...]

Pff, ik vlieg maandag van LGW naar AMS om moeders te bezoeken voor de Kerst....
Dat zal wel goed komen hoor.
Ik vlieg zondag van AMS naar LGW om vandaar uit door te vliegen naar JFK.
Vandaag zijn er problemen door drones in de omgeving; lijkt op een georganiseerde actie.
Je mag er vanuit gaan dat later vandaag en morgen alles weer opgepakt wordt. Veel reizigers zijn helaas wel vertraagd voor nu en worden, afhankelijk van de maatschappij, omgeboekt via andere vliegvelden rondom Londen zoals LHR.

Gatwick is altijd hectisch gezien het een druk veld is met slechts één baan in gebruik, maar dat staat los van wat zich er vandaag afspeelt. Ik heb nauwelijks echte vertragingen in LGW door het veld zelf (hooguit lange wachtrij voor de holding van 08R..)

• Piet91
Stefan9068 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:59:
Je mag er vanuit gaan dat later vandaag en morgen alles weer opgepakt wordt.
Nee dus. De luchthaven zit nu al 24 uur dicht, meer dan 100 vluchten zijn uitgeweken en meer dan 550 vluchten zijn geannuleerd. Men heeft ondertussen ook al het leger ingezet.
Geplande opening staat nu voor 6 uur morgenvroeg; maar ik gok dat dit nog wel uitgesteld word.

Piet91 wijzigde deze reactie 20-12-2018 20:47 (4%)

• wildhagen
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 20:43:
[...]

Nee dus. De luchthaven zit nu al 24 uur dicht, meer dan 100 vluchten zijn uitgeweken en meer dan 550 vluchten zijn geannuleerd. Men heeft ondertussen ook al het leger ingezet.
Geplande opening staat nu voor 6 uur morgenvroeg; maar ik gok dat dit nog wel uitgesteld word.
Er gaan inmiddels hier en daar (officieuze) berichten dat ook vandaag Gatwick het grootste deel van de dag dicht zal zijn. Dan ligt men dus al meer dan 48 uur plat.

Wat @Stefan9068 dus zegt lijkt idd van geen ene kant te kloppen.

Het Britse leger is inmiddels ook ingeschakeld om de drone-terreur rondom LGW te beëindigen, hoewel nog onbekend is hoe men dit wil doen.

Virussen? Scan ze hier!

• Sibrand
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14:43
In het nieuws op de radio vertelden ze dat de eerste vluchten alweer geland/opgestegen waren..
Zou me ook niks verbazen als vlak daarna weer Drones zijn gesignaleerd. Wat een bijzonder (droevige) actie van deze personen.

De BB'en (Bekende Britten, is dat een term?) Zijn er ook klaar mee

Sibrand wijzigde deze reactie 21-12-2018 08:03 (3%)

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
Sibrand schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:02:
In het nieuws op de radio vertelden ze dat de eerste vluchten alweer geland/opgestegen waren..
Zou me ook niks verbazen als vlak daarna weer Drones zijn gesignaleerd. Wat een bijzonder (droevige) actie van deze personen.

De BB'en (Bekende Britten, is dat een term?) Zijn er ook klaar mee
[Twitter]
Inderdaad, vanmorgen tot nu toe 12 vluchten
www.flightradar24.com/data/airports/lgw/departures

• Stefan9068
Het houdt langer vol dan ze verwacht hadden helaas.
Sommige vluchten, waaronder die deze ochtend tot 08:50LT naar en tot 12:10 van Amsterdam zijn geannuleerd. De rest van/naar AMS staat op de planning te vertrekken maar uiteraard biedt dit ook geen garanties, zeker niet als er weer nieuwe drones verschijnen. De ‘emergency state’ is nog steeds actief (laatste update 2 uur geleden).

Op dit moment zijn er 13 vluchten vertrokken en 6 geland deze ochtend en diverse anderen nog aan het boarden.
Van wat er nu aan het vertrekken en boarden is, is het meerendeel zelfs op tijd. Maar vertragingen zijn er ook zeker.

Uiteraard kan mijn informatie niet geheel kloppen wat hierboven wordt aangegeven; het zijn verwachtingen. De informatie die ik heb is intern daar ik op Gatwick werk.
We zullen zien hoe het vandaag verloopt..

Update om 08:45:
Na 09:00 Nederlandse tijd wordt de traffic flow voor arrivals verhoogd naar 10 per uur; dit was 20 minuten geleden nog 4. Wordt gedurende deze ochtend herzien.
Gemelde reden: 'due to business recovery'.

Na 9 uur GMT zijn er 34 vertrekkende vluchten geannuleerd voor vandaag en 55 aankomsten.
Inmiddels 25 kisten vertrokken.

Stefan9068 wijzigde deze reactie 21-12-2018 09:00 (23%)

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 13:47
“Dit verzin je niet”, twittert Benoît Guilbaud, die vrijdag een EasyJet-vlucht heeft vanaf Gatwick. Hij plaatst een afbeelding van zijn boardingpass waarop een advertentie staat van Tryatec, een Brits bedrijf dat gadgets verhuurt. Een van de aangeprezen en afgebeelde gadgets is een DJI-drone.

Twitter Ads info and privacy EasyJet heeft de reclame voor Tryatec inmiddels van de instapkaarten verwijderd. “De advertentie werd geplaatst voor de problemen op Gatwick begonnen”, schrijft de vliegtuigmaatschappij. “Onze excuses voor de ergernis.”

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Hmmbob
LordSinclair schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:37:
[twitter]https://twitter.com/BenGuilbaud/status/1075878385459572736[/twitter]

[...]
Je zoekt de [embed] tags :)

• Stefan9068
Zojuist weer een drone gesignaleerd: baan is weer gesloten...

• Freee!!

Freee!!

Ben ik nu de enige, die denkt aan de protestmogelijkheden by Lelystad Airport :?
Het lijkt me, dat een aantal mensen nu echt wel op ideeën is gebracht.

• mystic
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Freee!! schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:14:
Ben ik nu de enige, die denkt aan de protestmogelijkheden by Lelystad Airport :?
Ja, ga die halfjes op ideeën brengen }:|

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 06:34

Bastien

I don't mind

mystic schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:17:
[...]

Ja, ga die halfjes op ideeën brengen }:|
Iemand moet het doen toch. :+ Of lasers, of de stop uit Flevoland trekken... Keuzes keuzes.

Maar ik denk dat onze overheid inmiddels het wel zo verkloot heeft dat Lelystad Flughafen er niet gaat komen in de vorm die men wil om Schiphol te ontlasten. En zeker niet over ruim een jaar. Ze kunnen beter het geld naar Schiphol doen, de ruime bewoonde omgeving eromheen weg shovelen (en zeker niet zoals nu nog dichter op Schiphol de handel volbouwen |:( ) en de boel daar uitbreiden. Waarom zou je nog een veel groter stuk van NL opzadelen met overlast dan nu al het geval is.

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat dit inderdaad een protest is tegen vliegtuigen/vliegvelden. Super simpel uit te voeren, je dwingt autoriteiten bijna wel om de luchthaven stil te leggen (een drone kan op z'n minst bewust tegen een vliegtuig worden aangevlogen itt vogels en op zijn slechts uitgerust zijn met explosieven) en het kost weinig. Iemand die maar 'gek' genoeg is kan dit prima in zijn eentje uitvoeren en lang volhouden. Genoeg plekken rond Gatwick waar je ongezien een drone oplaat en genoeg techniek om een drone (semi-)autonoom z'n werk te laten doen. En voor de autoriteiten lastig op te sporen en lastig te bestrijden. Je schiet een drone niet zomaar uit de lucht (letterlijk schieten is geen sinecure en een verdwaalde kogel kan ook schade doen, en zwaarder geschut tja).

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 14:17
Zelf denk ik eerder aan Rusland, maar dit is een goede optie.

• Piet91
Vandaag 30 jaar geleden; 21 december 1988 vloog de Antonov An-225 Mriya haar eerste vlucht:

Echter kennen we deze datum hier niet van.
Dezelfde dag ontplofte om 19:02 uur en 50 seconden Pan Am vlucht 103 boven de Schotse plaats Lockerbie. Op moment van posten van dit bericht dus exact 30 jaar geleden.
Alle 259 inzittenden overleefden - uiteindelijk - de ramp niet, evenals 11 inwoners allen wonend aan Sherwood Cresent, Lockerbie.

De restanten van het toestel, inclusief cockpit, liggen opgeslagen op een sloperij even buiten Tattershall, Lincolnshire,

• upclocker
Ter aanvulling nog een mooie foto serie van de Antonov 225 voor degene die deze nog niet gezien hadden.
https://gelio.livejournal.com/193025.html

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Stefan9068 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:19:
Zojuist weer een drone gesignaleerd: baan is weer gesloten...
Nieuw verschijnsel? Low tech 'economisch terrorisme'? Zal al aardig wat miljoenen gekost hebben. Zo kun je een land ook aanzienlijke schade toebrengen.

Krijgen we daar dan een nieuwe verdediging tegen? Mini afweergeschut of SAM's? Mini afstandsbestuurde jagertjes met raketjes onder de vleugels die ze uit de lucht schieten? De technologie is er wel klaar voor. De wapenindustrie likt de lippen al af. :/

• Deadsy
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14:30
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:42:
[...]

Nieuw verschijnsel? Low tech 'economisch terrorisme'? Zal al aardig wat miljoenen gekost hebben. Zo kun je een land ook aanzienlijke schade toebrengen.

Krijgen we daar dan een nieuwe verdediging tegen? Mini afweergeschut of SAM's? Mini afstandsbestuurde jagertjes met raketjes onder de vleugels die ze uit de lucht schieten? De technologie is er wel klaar voor. De wapenindustrie likt de lippen al af. :/
Zou kunnen, of een giga @#$ met het IQ van een grassprietje

Gok zelf op lasers.

Maar is het niet mogelijk dat een scherpschutter hem uit de lucht schiet? Of als ze bang zijn voor waar de kogel terecht komt effe in een helicopter zetten en hem van boven af laten schieten.

Deadsy wijzigde deze reactie 21-12-2018 21:19 (3%)

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13:48
Deadsy schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:18:
[...]

Zou kunnen, of een giga @#$ met het IQ van een grassprietje

Gok zelf op lasers.

Maar is het niet mogelijk dat een scherpschutter hem uit de lucht schiet? Of als ze bang zijn voor waar de kogel terecht komt effe in een helicopter zetten en hem van boven af laten schieten.
Dan lijkt het me toch veiliger om van beneden naar boven te schieten ;)

iRacing Profiel

• Garyu
In principe moet je met een beetje passieve radar op WLAN frequenties toch wel kunnen ontdekken waar het ding zich bevindt en dan gewoon het signaal blokkeren? Dat is neem ik aan ook de reden dat het leger ingeschakeld werd, daar hebben ze dat soort technologie. Aan de andere kant zal het EMC signaal in de buurt van een vliegveld misschien niet zo heel duidelijk zichtbaar zijn met dank aan alle reflecties en stoorzenders in de buurt.

• FastFred
  • Nu online
@Piet91 krijgen we nou eens in de zoveel tijd weer lessen luchtvaarthistorie van jou? *O*

Bizar dat die stukken van die Pan Am kist daar gewoon in de openlucht liggen, worden die niet vernietigd ofzo, of tenminste ergens beveiligd opgeslagen? Lijkt me toch dat je last hebt van souvenir jagers zo...

FastFred wijzigde deze reactie 21-12-2018 22:16 (53%)

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Lijkt me lugubere hobby, spullen van vliegtuigcrashes verzamelen als memorabilia...

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• FastFred
  • Nu online
Tja, je hebt er gekken tussen zitten.

Iets met drones bijvoorbeeld...

• wildhagen
  • Niet online
Rondom de drone-terreur bij Gatwick zijn nu 2 potentiele drone-terroristen opgepakt:
De Britse politie heeft twee mensen opgepakt die verdacht worden van betrokkenheid bij de dronevluchten boven de Londense luchthaven Gatwick.

In een persverklaring zegt de politie van Sussex dat de twee gisteravond zijn opgepakt. Over hun identiteit is nog niets duidelijk. Ook is niet duidelijk waar de twee precies van verdacht worden. "Onze onderzoeken zijn nog altijd in volle gang", zegt de politiecommissaris.

Het vliegverkeer rond de luchthaven lag sinds woensdagavond plat, omdat er drones rond het terrein gezien waren. Tientallen vluchten werden geschrapt en zo'n 120.000 passagiers waren daarvan de dupe.

Pas na anderhalve dag kwam het vliegverkeer weer op gang. Toch moest diezelfde dag het vliegverkeer opnieuw voor anderhalf uur worden gestaakt, omdat een drone was gezien.

Het is verboden om binnen een straal van een kilometer te vliegen rond luchthavens, omdat dat de veiligheid van de luchtvaart in gevaar kan brengen. De daders hangt een celstraf van vijf jaar boven het hoofd.
Bron: https://nos.nl/artikel/22...-drones-rond-gatwick.html

Virussen? Scan ze hier!

• Piet91
FastFred schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:15:
@Piet91 krijgen we nou eens in de zoveel tijd weer lessen luchtvaarthistorie van jou? *O*
Uitgebreide posts zoals eerst? Nee. Af en toe zoiets als dit vast wel.
Bizar dat die stukken van die Pan Am kist daar gewoon in de openlucht liggen, worden die niet vernietigd ofzo, of tenminste ergens beveiligd opgeslagen? Lijkt me toch dat je last hebt van souvenir jagers zo...
Echt beveiligd is het niet, maar je komt er nu ook niet zo maar bij; sloperijen mag je vaak sowieso al niet zomaar op begeven en de eigenaar houdt iedereen weg. En er lopen vast een paar goede waakhonden rond. :P
Simpel gezegd is daar niemand welkom en officieel mag er geloof ik ook niet bevestigd worden dat dat de restanten van Pam Am 103 zijn hoewel iedereen wel weet dat ze dat zijn. Ze zijn met 8 vrachtwagens daar naartoe gebracht zonder dat het bekend werd gemaakt.

De restanten mogen niet vernietigd worden omdat er nog steeds onderzoeken lopen. Hier liggen overigens niet de meest onderzochte delen; hier liggen zaken als motoren, staart en ook de cockpit ligt daar; heel surrealistisch gezicht om die cockpit te zien met de meters, throttles e.d. er nog allemaal in...

Het meest onderzochte deel (deel vlak voor de vleugels waar de bom zat) is gereconstrueerd en heeft jarenlang in een hangar op Farnborough gestaan maar is in 2013 naar een onbekende plaats in Dumfries gebracht; vlakbij Lockerbie. Dit deel dus; hier nog in Farnborough:

• don_jorg
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 15-01 19:07
Wie van de liefhebbers hier kent 'Kennedy Steve' niet? Ook wel bekend als Stephen Abraham. Een geweldige ATC'er op JFK Airport, inmiddels gepensioneerd.

Zijn haat-liefde verhouding met vooral Delta Tug 2:

Of gewoon zijn geweldige gevoel voor humor:

Nu heeft Captain Joe een interview met hem gedaan:

• Propane
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 14:19
Fly-guy schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:45:
[...]

Zolang Iran niet lastig doet, zal er geen probleem zijn. De onderdelen worden immers aan Noren verkocht, niet aan Iran, als norwegian de onderdelen al niet in huis heeft.
Daarnaast krijgt Boeing echt wel een uitzondering als er onderdelen naar Iran (norwegian) moeten, mocht dat dus al nodig zijn, wat ik niet voorzie.

En ik zie Iran ook tegen de Noren niet moeilijk doen, puur omdat het een Amerikaans merk is? Het is een ICAO land welke zich echt wel aan de afspraken houdt.
Voorlopig zit er niet veel schot in de "Norwegian 737Max in Iran" zaak:
Newspaper Aftenposten reported that passengers were sent home the next day on another flight, but problems have persisted for Norwegian. DN reported that’s because sanctions imposed on Iran by US President Donald Trump hinder Seattle-based Boeing from sending reserve parts to enable the aircraft to fly again.

“It’s correct that the aircraft is still in Iran and it’s not yet been clarified when technicians can start their work,” Lasse Sandaker-Nielsen, communications chief for Norwegian, told DN. The aircraft, delivered just two months ago, cost around NOK 550 million.
Bron: https://www.newsinenglish...ir-lands-in-more-trouble/

Voor referentie, er zijn diversions voor motor problemen geweest naar uithoeken van de wereld zoals Groenland en Siberië, waar de toestellen in een week tot 10 dagen een nieuwe motor op de vleugel hadden. Dus het lijkt er momenteel wel op dat iets de boel aan het ophouden is, mogelijk de sancties die een rol spelen, maar het kan uiteraard ook iets anders zijn.

• XWB
  • Niet online

XWB

Excellent

Kan Boeing geen AoG team sturen? Dan hoeft geen enkele Iraniër die onderdelen aan te raken.

Basic pitch and power, how many times does it have to save your life before you value it?

• wildhagen
  • Niet online
XWB schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:08:
Kan Boeing geen AoG team sturen? Dan hoeft geen enkele Iraniër die onderdelen aan te raken.
Weet niet of dat zomaar is toegestaan door de Amerikaanse overheid.

Sowieso geldt er een negatief reisadvies voor Iran in de VS, dus reizen ernaartoe wordt afgeraden voor Amerikanen.

Virussen? Scan ze hier!

• Propane
XWB schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:08:
Ik vermoed dat als het de sancties zijn die hier een rol spelen, het meer in de trant van papier werk is. Uitzonderingen regelen, of gewoon “ass-covering” werk van advocaten teams dat tijd in beslag neemt. Als dat eenmaal is uitgezocht zal het allemaal wel vlot verlopen zoals normaal gesproken. Hoop ik.

• Garyu
Propane schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:01:
[...]
Ik vermoed dat als het de sancties zijn die hier een rol spelen, het meer in de trant van papier werk is. Uitzonderingen regelen, of gewoon “ass-covering” werk van advocaten teams dat tijd in beslag neemt. Als dat eenmaal is uitgezocht zal het allemaal wel vlot verlopen zoals normaal gesproken. Hoop ik.
Dit inderdaad. Voor mijn part sturen ze de onderdelen naar Noorwegen, en nemen de service engineers ze dan zelf mee naar Iran om hun vliegtuig te fixen. Maar ja, zo makkelijk is het meestal niet.

• Freee!!

Freee!!

Garyu schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:11:
[...]
Dit inderdaad. Voor mijn part sturen ze de onderdelen naar Noorwegen, en nemen de service engineers ze dan zelf mee naar Iran om hun vliegtuig te fixen. Maar ja, zo makkelijk is het meestal niet.
Dat is inderdaad niet zo gemakkelijk, want de eindbestemming (waar die onderdelen gebruikt gaan worden) is in Iran en daarvoor gelden sancties. En zonder een acceptabele eindbestemmingsverklaring komen die onderdelen gewoon de VS niet uit. Voor de meeste smokkelaars is dit niet zo'n probleem, maar luchtvaartmaatschappijen proberen zich over het algemeen aan de wet te houden, al is het maar om problemen te voorkomen.

• wildhagen
  • Niet online
Garyu schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:11:
[...]

Dan nog blijft het import naar Iran, en dát is dus net hetgeen wat de VS niet zomaar toestaat.

Dus nee, zo makkelijk is het idd niet :)

Virussen? Scan ze hier!

• upclocker
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of het ook zoveel gedoe zou zijn als het om een Airbus ging.

• Hmmbob
Nog los daarvan lijkt het financieel ook niet heel lekker te gaan bij Norwegian:
Discount Carrier Norwegian Air Faces Collapse By Year's End
(...)
Now, Norwegian Air, a popular discount carrier that offers budget airfare to a handful of destinations in the United States, is reportedly on the brink of collapse. According to several Norwegian news sources, the carrier faces a mountain of debt payments that are due by the end of the month – and with weakened revenue, those bills may be hard to pay. On Thursday, Newsinenglish.no said that "Analyst Martin Stenshall at Danske Bank thinks Norwegian will violate the terms of its loans by New Year." That news was later picked up by the popular frequent flyer blog View From the Wing and other American outlets.

Norwegian is in a precarious position because of the debt that it has taken on to fuel rapid growth in the last fifteen years. In 2012, the airline opened a base in London's Gatwick airport as part of a large international expansion effort – one that eventually led to the carrier operating discount flights to the United States and back. To fuel that expansion, however, the carrier purchased and leased a spate of new aircraft, racking up a great deal of debt in the process. Now, with jet fuel costs up and revenues down, that debt is coming back to haunt the airline.

All told, Norwegian operates service to over 150 destinations (though some are seasonal) with over a dozen routes alone to the United States. Were the airline to suddenly cease operations on December 31st, tens of thousands of passengers could be stranded around the world.

• Propane
upclocker schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:08:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of het ook zoveel gedoe zou zijn als het om een Airbus ging.
Een A320neo zou dezelfde problemen hebben aangezien beide motor opties op z'n minst gedeeltelijk Amerikaans zijn.

• XWB
  • Niet online

XWB

Excellent

Hmmbob schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:11:
Nog los daarvan lijkt het financieel ook niet heel lekker te gaan bij Norwegian:

[...]
Financiële problemen gaan al terug tot 2014. Eigenlijk sinds de 787s in gebruik genomen zijn heeft Norwegian de nodige uitdagingen gehad.

Basic pitch and power, how many times does it have to save your life before you value it?

• wildhagen
  • Niet online
Over de drone-terreur van eerder deze week bij Gatwick:
De Britse politie heeft de verdachten die waren opgepakt in verband met de drones die het luchtverkeer bij Gatwick ontregelden, zonder verdere aanklacht vrijgelaten. De 47-jarige man en de 54 jaar oude vrouw hebben goed samengewerkt met de politie en zijn niet langer verdachte in het onderzoek, maakte de politie bekend. De twee werden vrijdagavond laat aangehouden in de buurt van de luchthaven.

De politie looft 50.000 pond (56.000 euro) uit voor de tip die leidt naar degenen die de drones hebben bestuurd.

De luchthaven bij Londen legde woensdag, donderdag en vrijdag nagenoeg alle luchtverkeer stil nadat er op gezette tijden drones werden waargenomen nabij de start- en landingsbanen. Zo'n 140.000 reizigers werden gedupeerd door de mysterieuze onbemande vliegtuigjes.

Dit weekend wordt er weer zo goed als normaal gevlogen vanaf Gatwick, de op een na grootste luchthaven van het Verenigd Koninkrijk. Reizigers moeten nog wel bedacht zijn op enige vertraging, zegt Gatwick.
Bron: https://nos.nl/artikel/22...euro-voor-gouden-tip.html

Ook de FP heeft er een bericht over: nieuws: Politie looft beloning van 56.000 euro uit voor gouden tip Gatwick-dr...

Virussen? Scan ze hier!

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

XWB schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:15:
[...]

Financiële problemen gaan al terug tot 2014. Eigenlijk sinds de 787s in gebruik genomen zijn heeft Norwegian de nodige uitdagingen gehad.
Is niet de eerste LCC die zich verslikt in het long haul-verhaal lijkt me, zelfde met WOW Air.

Is eigenlijk alleen positief voor de branche. Race to the bottom moet ergens stoppen.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• Freee!!

Freee!!

Borromini schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:06:
[...]
Is niet de eerste LCC die zich verslikt in het long haul-verhaal lijkt me, zelfde met WOW Air.

Is eigenlijk alleen positief voor de branche. Race to the bottom moet ergens stoppen.
En bijvoorkeur voordat iedereen door de bodem klapt.

• wildhagen
  • Niet online
Voor liefhebbers van oud materieel een mooi stukje Nederlandse oorlogs-geschiedenis wat bewaard wordt.

In dit geval een Supermarine Spitfire die ooit ook voor 322 Dutch Squadron vloog tijdens de nadagen van WO2:
In het wereldje van luchtvaart-enthousiastelingen was het al langer bekend, daar buiten niet of nauwelijks. Jumbo topman Frits van Eerd heeft zeker twee gevechtsvliegtuigen aangeschaft van het type Spitfire. Een van de toestellen, de TB885, heeft van maart tot oktober 1945 gevlogen bij het 322 Dutch squadron van de R.A.F. dat in de Tweede Wereldoorlog is opgericht door Prins Bernhard.

Over de aankoop van zeker twee en waarschijnlijk drie historische gevechtsvliegtuigen vertelde van Eerd voor het eerst in een interview met de Dutch Dakota Association. “Mijn grote wens is een Spitfire en ik kan aan jullie verklappen dat ik er twee heb gekocht.” In september van dit jaar landde de historische TB885 voor het eerst (en in het geheim) op Lelystad Airport.

De Jumbo topman houdt wel van wat actie, hij was eerder al actief in de Dakar rally, de 24 uur van Le Mans en met Jumbo sponsort hij Max Verstoppen in de Formule 1.

Volgens kenners is de aanschaf van de twee Spitfires (en mogelijk een derde) geen koopje geweest. Gedacht moet worden aan een aankoop bedrag van ettelijke miljoenen euro’s. Vergelijkbare en volledig gerestaureerde Spitfires moeten in internationale handel al rond de twee miljoen euro per stuk opbrengen.

Het nieuws dat één van de door Van Eerd aangeschafte gevechtsvliegtuigen afgelopen najaar Lelystad aandeed, werd breed uitgemeten op luchtvaart websites.

“In Lelystad werden de geheimzinnige toestellen voor een nachtje gestald in een hangar van Tom van der Meulen.” En: “De door Van Eerd in het geheim naar Nederland gehaalde toestellen zijn van het type Mk.16 en LFVIII. Zondag de 16e september zijn beide toestellen teruggevlogen naar Engeland.” Luchtvaart-enthousiastelingen spraken van een ‘historische gebeurtenis.’

Door ‘bekend worden van het registratienummer’ de TB885, opent ook het internet zich over de historie van het vliegtuig. Inclusief een interview met eigenaar Frits Van Eerd, dat gaat over één van zijn passies: vliegen. “Ik heb er twee heb gekocht, (Spitfires) een Mk.16 en een Mk.1 Ze moeten allebei nog worden gerestaureerd", vertelt hij tegen het Magazine van de Dutch Dakota Association. “Mijn grote droom is om met de Spitfire de hele wereld rond te vliegen.”

Een paar weken voor het ‘geheimzinnige’ Jumbo-toestel dit najaar Lelystad aandeed, was te zien hoe goed die restauratie is gelukt. Op 18 augustus 2018 was de TB885 in volle glorie te zien op het Bigging Hill Festival of Flight. Tijdens de restauratie transformeerde het vliegtuig van een wrak zonder vleugels, tot een volledig operationeel toestel. Bij het bedrijf waar de Spitfire ook is gerestaureerd: Biggin Hill Heritage Hangar gaat Van Eerd ook leren om met de Spitfire te vliegen. “Mijn opleiding voor het Spitfire vliegen gaat goed komen. Peter Monk heeft een heel opleidingsprogramma voor me samengesteld.” Van Eerd was al in bezit van een Amerikaans vliegbrevet

Het in de oorlog opgerichte en nog steeds bestaande 322 squadron van de Koninklijke Luchtmacht heeft ook interesse getoond in het ‘Jumbo toestel.’ De Spitfire was namelijk in de oorlogsjaren een vliegtuig van het 322 Dutch squadron. In een interview vertelt Van Eerd dat hij zelfs is gebeld door Bart Hoitink Inspecteur generaal der Krijgsmacht. (Met leeftijdsontslag in januari 2017) “Heel bijzonder vond hij het nieuws en welke plannen ik had. Ik heb de Spit aan de Luchtmacht aangeboden, de kosten blijven voor mij.” In het luchtvaart wereldje is iedereen ervan overtuigd dat Van Eerd het toestel op Gilze Rijen wil stationeren.

Vorige week (woensdag 19 december 2018) sloot de Dutch Dakota Association het vliegseizoen 2018 af. Bij die seizoen afsluiting kreeg de Jumbo topman(sponsor van de DDA) een ‘artist impression’ overhandigd, waarop te zien is hoe op zondag 16 september 2018 twee Spitfires over Veghel vlogen, waaronder ook het toestel in eigendom van de Jumbo topman. In Veghel werd toen 74 jaar bevrijding herdacht met onder meer een veteranen diner.
Bron: https://www.omroepbrabant...n-historische-gebeurtenis

Mooi filmpje van de TB885 in actie op Biggin Hill:

Altijd mooi om te zien dat dit soort oude kisten toch weer vliegwaardig gemaakt worden. Zeker als het, zoals bij dit toestel, ook nog eens een Nederlands tintje heeft :)

Het gebrul van zo'n oude Rolls-Royce Merlin blijft toch ook erg mooi om te horen hoor :)

Virussen? Scan ze hier!

• Piet91
Ook in de luchtvaart beginnen de feestdagen.

De kerstman vliegt weer rond: https://www.flightradar24.com/R3DN053/abcde1

Op dit moment zijn er nog maar 2 Ryanair toestellen in de lucht; van Catania naar Milaan en een van Catania naar Luqa; beiden met vertraging)
Planning was dat vandaag de laatste Ryanair vlucht om 17:55 uur zou landen.
1e kerstdag zijn er geen Ryanair vluchten; 2e kerstdag beginnen ze weer.

Ter vergelijking; vorige maandag waren er op dit moment zo'n 206 Ryanair toestellen onderweg.

En Lufthansa is momenteel met een enorme operatie bezig om 44 long-haul en 90 short-haul toestellen op de luchthaven van Frankfurt te parkeren. Ze hebben zo'n 40.000m2 meer parkeerruimte nodig dan normaal waardoor de tarmac vol komt te staan.
Met nieuwjaarsnacht zullen tijdens de “tractor ballet” weer alle toestellen gereed gemaakt worden om op 1 januari weer te kunnen vertrekken.

Dit leverde in het verleden dergelijke situaties op:

• Freee!!

Freee!!

Leuke set MD11's.

• Fly-guy
  • Niet online
Propane schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:53:
[...]

Voorlopig zit er niet veel schot in de "Norwegian 737Max in Iran" zaak:

[...]
Bron: https://www.newsinenglish...ir-lands-in-more-trouble/

Voor referentie, er zijn diversions voor motor problemen geweest naar uithoeken van de wereld zoals Groenland en Siberië, waar de toestellen in een week tot 10 dagen een nieuwe motor op de vleugel hadden. Dus het lijkt er momenteel wel op dat iets de boel aan het ophouden is, mogelijk de sancties die een rol spelen, maar het kan uiteraard ook iets anders zijn.
https://www.aerotelegraph...er-beginnen-mit-reparatur
But now technicians from Norwegian have started the repair. Pictures, which aeroTELEGRAPH got from Shiraz, they show when working on the Boeing 737 Max. The machine is still in Shiraz. The left engine cowling is open.

• Piet91
Het lijkt er op dat KLM hun laatste Airbus A330 de hangar in heeft gereden voor de ombouw van de business en economy cabin. De A330-200 PH-AOF is de laatste A330 en nu deze dus word omgebouwd, heeft vanaf 26 december de gehele KLM wide-body vloot full-flat stoelen in business.

Ook zouden rond deze tijd KLM bezig zijn om de 777's en A330's van Wifi te voorzien; alleen brengen technische problemen (A330; de bult/antenne op de romp gaf problemen voor de daar achter gelegen emergency locator transmitter (ELT)) en software certificering (777) vertraging.

In 2016 bracht AF/KLM op twee toestellen (777-300ER's PH-BVD en F-GSQY) Wifi-installaties van Panasonic aan. Sindsdien bleef het stil.
Ondertussen ontvingen hun nieuwe 787's vanuit de fabriek Panasonic Wifi.

Begin november werd PH-BVA voorzien van Gogo Wifi maar deze is dus ook nog niet actief.
De A330's zouden ook Gogo krijgen en bij 2 toestellen zijn ze ook begonnen (PH-AKA en -AKB) maar daarna zijn ze ook - voorlopig - gestopt vanwege die technische problemen.

De maatschappij doet nu een voorzichtige schatting dat in 2019 11-15 777's en 3 A330's van Wifi worden voorzien. Over 2020 doen ze nog geen uitspraken.

Uiteindelijk moet in de gehele vloot (dus ook de Europese vloot met 737's en Embraers) Wifi komen.

• Bl@ckbird
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Valt me op dat de radars van Soesterberg en Twenthe nog steeds hun rondjes draaien. (Hoewel deze vliegvelden al jaren gesloten zijn.) Worden deze radars nog steeds actief gebruikt door Defensie?

~ Goedkoop Leren Vliegen? ~ Send using RFC1149. Disclaimer: No animals were harmed during this data transfer.. ~

• upclocker
Bl@ckbird schreef op donderdag 27 december 2018 @ 16:01:
Valt me op dat de radars van Soesterberg en Twenthe nog steeds hun rondjes draaien. (Hoewel deze vliegvelden al jaren gesloten zijn.) Worden deze radars nog steeds actief gebruikt door Defensie?
Niet alleen door Defensie. Wordt door LVNL gebruikt voor SSR.

• Hmmbob
Lol:

• franssie

franssie

Save the albatross

Piet91 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:36:
Het lijkt er op dat KLM hun laatste Airbus A330 de hangar in heeft gereden voor de ombouw van de business en economy cabin. De A330-200 PH-AOF is de laatste A330 en nu deze dus word omgebouwd, heeft vanaf 26 december de gehele KLM wide-body vloot full-flat stoelen in business.<>
Ah mooi - wordt Business ook weer een optie bij KLM.

• Freee!!

Freee!!

franssie schreef op donderdag 27 december 2018 @ 17:11:
[...]
Ah mooi - wordt Business ook weer een optie bij KLM.
Nu moet KLM zelf nog een optie worden ;)

Pagina: 1 ... 40 41 42 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True