Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Borromini schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:34:

Vier maatschappijen op een zakdoek groot godbetert :F
Dat valt wel mee, Nederland is minder dan de helft van de UAE qua oppervlakte, en wij hebben er ook al 4 (KLM, Transavia, TUI, Corendon Dutch Airlines) :)

En van die 4 zijn er 2 LCC's (Air Arabia en FlyDubai), alleen Emirates en Etihad zijn full-service carriers.

En eigenlijk hebben ze nog een 5e airline, want je hebt ook Rotana Jet nog natuurlijk. Maargoed met een "vloot" van 2 toestellen is dat maar een dwerg natuurlijk,.

Virussen? Scan ze hier!

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Qua bevolking is Nederland wel een veelvoud van de Emiraten (en ik vraag me af of ze de expats en werkmigranten ook meetellen).

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• wildhagen
  • Niet online
Borromini schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:45:
Qua bevolking is Nederland wel een veelvoud van de Emiraten (en ik vraag me af of ze de expats en werkmigranten ook meetellen).
Veelvoud valt wel mee. De UAE hebben bijna 10 miljoen inwoners, wij 17 miljoen, zo groot is dat verschil dus nu ook weer niet.

Plus natuurlijk dat de UAE iets gunstiger liggen voor long-haul routes dan Nederland, en het feit dat je daar natuurlijk nogal wat bedrijvigheid hebt, vooral in de toeristische, olie- en financiele industrie.

Virussen? Scan ze hier!

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
wildhagen schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:49:
[...]

Veelvoud valt wel mee. De UAE hebben bijna 10 miljoen inwoners, wij 17 miljoen, zo groot is dat verschil dus nu ook weer niet.
1.7x is een veelvoud.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online
Sorry, kon het niet laten:
veel·voud (het; o; meervoud: veelvouden)
1. (rekenkunde) getal dat een geheel aantal malen zo groot is als een gegeven getal: 12 is een veelvoud van 4

• wildhagen
  • Niet online
Lion Air overweegt om orders die het nog heeft uitstaan bij Boeing te annuleren. Dat hebben bronnen aan Reuters gemeld. De relatie tussen de Indonesische luchtvaartmaatschappij en de Amerikaanse vliegtuigbouwer is bekoeld na het verongelukken van een Boeing 737 MAX 8.

Medeoprichter en voormalig CEO Rusdi Kirana van Lion Air zou woedend zijn omdat Boeing volgens hem de schuld voor de crash in de schoenen schuift van zijn onderneming. Kirana, tegenwoordig ambassadeur van Indonesië in Maleisië, wijst op softwareproblemen in het fliight control system van de 737 MAX.

In een voorlopig onderzoeksrapport meldde de Indonesische transportveiligheidsraad vorige week dat er problemen waren met de Angle of Attack (AOA)-sensors. Door foutieve informatie dook de neus van het vliegtuig telkens naar beneden. Ook op enkele voorafgaande vluchten trad dit probleem op.

In een verklaring die Boeing na de publicatie van het rapport publiceerde lag de nadruk op het onderhoud dat in de dagen voor het ongeluk was uitgevoerd. Zou was volgens de vliegtuigbouwer een van de AOA-sensors vervangen zonder dat verdere details hierover bekend waren. Ook worden door Boeing indirect vraagtekens gesteld bij de handelingen van piloten op vluchten voorafgaand aan de rampvlucht.

In de week na de crash publiceerde Boeing een veiligheidswaarschuwing wat betreft de Angle of Attack (AOA)-sensor. Dat gebeurde nadat de Indonesische Transportveiligheidsraad heeft vastgesteld dat aan boord van vlucht JT610 sprake was van foutieve input van een van die AOA-sensors.

Lion Air is al jaren een trouwe Boeing-klant. De vloot bestaat momenteel uit zo’n 120 Boeing-vliegtuigen, met bovendien 250 stuks in bestelling. De cataloguswaarde van die bestellingen is zo'n 22 miljard dollar. Daarbij gaat het vrijwel uitsluitend om 737 MAX-toestellen. Lion Air Group nam in 2017 als eerste de niuwe 737 MAX in gebruik.
Bron: https://www.luchtvaartnie...oeing-orders-te-schrappen

Zo, een order van 250 kisten en 22 miljard dollar missen, dat kan Boeing nog wel eens pijn gaan doen als dat inderdaad zou gebeuren.

Virussen? Scan ze hier!

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 19:45

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

wildhagen schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:55:
[...]

Zo, een order van 250 kisten en 22 miljard dollar missen, dat kan Boeing nog wel eens pijn gaan doen als dat inderdaad zou gebeuren.
Daar is geen "kunnen" aan, als die order geschrapt wordt, doet dat Boeing gewoon heel veel pijn en niet alleen om de order en de opbrengsten daarvan, maar ook de reden en de publiciteit eromheen. Daarnaast heeft Lion Air die kisten toch wel nodig, dus drie keer raden welke concurrent een vergelijkbare order in de schoot geworpen krijgt :? Dat gaat dus nog een keer au doen.

Maar eerst maar eens zien, dan geloven.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• upclocker
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19:31
wildhagen schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:55:
[...]

Hopelijk wordt er dan nog wel objectief onderzoek gedaan naar de crash.

• Freee!!

Freee!!

upclocker schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:01:
[...]
Voor zover ik kan beoordelen, is het onderzoek tot nog toe objectief genoeg geweest, gebeurt heel zelden dat een vliegtuigbouwer zo'n veeg uit de pan krijgt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18:11

franssie

Save the albatross

upclocker schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:01:
[...]

Dat lijkt mij wel.

Boeing heeft dit publicitair wel heel slecht aangepakt door te gaan wijzen (terecht of niet terecht doet er gewoon niet toe in de beeldvorming - het beeld "Ja maar in een Airbus was dit niet gebeurd staat nu op het netvlies").
Ik stapte afgelopen weekeinde nog twee maal vrolijk in een 737 (ok wel KLM dan en geen max) maar ik zou mij kunnen voorstellen dat mensen met vliegangst meer een voorkeur voor een Airbus krijgen nu, met name in Azië e.o.

Brussel had zoveel kritiek op het eerdere plan, dat de minister niets anders kon doen dan het plan intrekken. Zonder een goede regeling kan Lelystad niet open gaan, nog los van de discussie over de aan- en uitvliegroutes.
Wat een aanhoudend gepruts. Laat Schiphol Lelystad overnemen, noem het Amsterdam Schiphol Far East, integreer het als zevende baan in het luchtruim (want dan mag je misschien wel vluchten aan die baan en terminal toewijzen uit je huidige pakket) en klaar is Clara (in 2023). :+
In die vijf jaar kan Schiphol Centre werken aan modellen die wel aantoonbaar correct zijn en dan zal je zien dat er ook op Schiphol weer ruimte komt voor groei. Lufthansa zal inzetten op een verbeterede HSL verbinding naar Frankfurt in de tussentijd maar dat is sowieso gewoon winst om de CO2 te reduceren om korte afstand vluchten te beperken.

edit: lol. @wildhagen had 'm ook toen ik aan het typen was.

en dit dus :
Wat simpeler zou een verhuizing van niet alleen wat chartervluchten maar van heel Schiphol naar Lelystad Airport zijn. Er ligt al een start- en landingsbaan, er is ruimte zat voor nog wat banen en die hoeven daar niet zo onhandig kris kras door elkaar te liggen maar praktisch naast elkaar. Aanvliegen is dan vast veiliger en alleen de hongerige herten in de Oostvaardersplassen zullen het horen en schaduwen van de toestellen over het land zien trekken.

franssie wijzigde deze reactie 04-12-2018 16:39 (57%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• wildhagen
  • Niet online
Nog meer tegenslag voor Lelystad:
De Europese Commissie heeft het plan voor een verkeersverdelingsregel (VVR) tussen Schiphol en Lelystad Airport afgekeurd, zo meldt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur aan de Tweede Kamer. Dat is een forse tegenvaller bij de ontwikkeling van de nieuwe luchthaven in de Flevopolder.

Van Nieuwenhuizen zegt nu in overleg met de Europese Commissie te gaan “om te komen tot een aangepaste VVR die enerzijds recht doet aan het doel dat Lelystad Airport gaat functioneren als overloopluchthaven van Schiphol en anderzijds tegemoet komt aan de bezwaren van de Europese Commissie.”

Met de VVR moet de capaciteit op Lelystad Airport exclusief naar maatschappijen gaan die vakantievluchten verplaatsen vanaf Schiphol, zodat voorkomen wordt dat Ryanair en andere budgetmaatschappijen met nieuwe routes Lelystad volvliegen. De vrijgekomen ruimte op Schiphol wordt dan gebruikt voor intercontinentaal en feederverkeer.

Als het minister Van Nieuwenhuizen niet lukt om de Europese Commissie te overtuigen om met een aangepaste versie van de VVR in te stemmen, dan ondergraaft dat het hele plan om met Lelystad Airport de druk op Schiphol te verlichten. Vooralsnog blijft de opening gepland staan in het voorjaar van 2020.
Bron: https://www.luchtvaartnie...erkeersverdelingsregel-af

Virussen? Scan ze hier!

• Megalodon_67
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 19:08
Mijn idee: het Markermeer (deels) inpolderen en Schiphol XXL installeren plus industrie, kan op termijn het huidige Schiphol en Lelystad Airport dicht.

@Piet91 Als je midden in het Markermeer een luchthaven aanlegt, dan heb je altijd 10 km water om je heen, maar met een licht aangepaste route na opstijgen gaat het om tientallen km's boven water vliegen. Tegen de tijd dat een vliegtuig dan boven land vliegt is er al aanzienlijke hoogte, nog steeds goed hoorbaar natuurlijk maar fors minder dan in het geval van Schiphol.

Megalodon_67 wijzigde deze reactie 04-12-2018 20:35 (65%)

• franssie

franssie

Save the albatross

Megalodon_67 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:56:
Mijn idee: het Markermeer (deels) inpolderen en Schiphol XXL installeren plus industrie, kan op termijn het huidige Schiphol en Lelystad Airport dicht.
Dat was ooit het wel het plan overigens. Echter hebben we inmiddels de Oostvaardersplassen en de Markerwadden aangelegd als natuurcompensatie. En om dat aan te sluiten op bestaande infra is bijna net zo uitdagend als een luchthaven in de Noordzee. Ten Noord-Westen van Zeewolde is ruimte zat - veel goedkoper, sneller te realiseren en eenvoudiger aan te sluiten op de bestaande infrastructuur (A6, A27 en de nodige spoorlijnen zijn bereikbaar te maken met light rail). Maar ook dat realiseer je niet voor 2023. Bijpolderen gaat nog veel langer duren ben ik bang vanwege de natuurlobby die dan losbarst (want Natura 2000 gebieden overal daar).

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Piet91
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19:40
Megalodon_67 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:56:
https://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/2.gif
Piet91 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:53:
Dan schiet je niets mee op.
Dan zou je al het vliegverkeer van/naar de luchthaven via de Afsluitdijk moeten laten gaan.
Piet91 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:10:
Ik bedoel dat het grootste probleem voor een groei (of zelfs maar huidige niveau) van Schiphol geluidsoverlast is.
Zet je een luchthaven neer in het IJsselmeer en ga je niet uitsluitend via Afsluitdijk vliegen, dan hou je dat probleem nog steeds; je verplaatst het alleen (iets).

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Voor de liefhebbers.

NH Airtime: Mee met Cathay Pacific's Airbus A350-1000
SCHIPHOL - Zaterdagochtend 1 december om 6.30 uur landde er voor het eerst een Airbus A350-1000 op Schiphol. Cathay Pacific uit Hong Kong had de primeur. NH Airtime was aan boord.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Endless ATC Is in de aanbieding voor €0,99. Er is ook een gratis versie die alleen Schiphol heeft, wat voor ons Nederlanders niet slecht uitkomt.

Nou vraag ik me af of het daarin gebruikte radarbeeld nog steeds representatief is voor de huidige ATC schermen. Het valt me op dat er geen kleuren gebruikt worden om e.e.a. wat duidelijker aan te geven maar dat het een grotendeels monochroom beeld is bijna nog uit de tijd dat de techniek niet anders kon.

Alleen al bijv. de gewichtscategorie van een vliegtuig zou met een kleur veel sneller visueel scannen van de verschillende toestellen mogelijk maken lijkt me. Nu is dat (alleen) een toegevoegde letter waar je bewust naar moet kijken bij elk individueel toestel.

Weet iemand of dit radarbeeld er nog steeds zo uitziet tegenwoordig of dat er (ook) andere schermen gebruikt worden?

Overigens is het eigenlijk vreemd dat er (schijnbaar) nog steeds geen computers worden ingezet om de naderingsbanen van vliegtuigen te laten berekenen met optimale snelheid van afhandeling, optimale separatie voor de veiligheid en minimale geluidsbelasting voor de omgeving. De technologie is er volgens mij allang toe in staat. In combinatie met menselijk toezicht zou dat wel eens significant beter kunnen werken dan ATC door mensen alleen.

Waarom is dat eigenlijk? Omdat de ATCers er misschien huiverig voor zijn uit angst voor banenverlies en die ontwikkeling tegenhouden of om andere redenen?

• franssie

franssie

Save the albatross

@CaptJackSparrow Hier staan wel wat schermen tussen https://www.lvnl.nl/beeldbank

Het is nog voornamelijk groen bij LVNL (zo herinner ik het mij ook maar het is ook wel 10+ jaar geleden dat ik daar eens binnen mocht kijken). Hoe het er in de toren uitziet weet ik niet maar ik denk vergelijkbaar.

franssie wijzigde deze reactie 05-12-2018 14:55 (13%)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Een tweemotorig toestel zou bij enkelzijdige motorstoring niet zo in de problemen moeten komen als de piloot adequaat handelt. Zou dit betekenen dat beide motoren problemen gaven? Dan moet er een gemeenschappelijke factor zijn als een brandstofprobleem of een zwerm vogels met multiple bird-strikes misschien?

Het onderzoek zal het uitwijzen. Jammer dat het toestel nog wel 'veilig' geland is maar er geen ruimte was voor een veilige afloop voor de inzittenden.

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19:14
CaptJackSparrow schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:59:
Een tweemotorig toestel zou bij enkelzijdige motorstoring niet zo in de problemen moeten komen als de piloot adequaat handelt. Zou dit betekenen dat beide motoren problemen gaven? Dan moet er een gemeenschappelijke factor zijn als een brandstofprobleem of een zwerm vogels met multiple bird-strikes misschien?
Ik denk eerder aan een combinatie van een eenzijdige motorstoring met een pilot error (bocht de verkeerde kant op, uitschakelen verkeerde motor, etc). Blijkbaar was de piloot een flight instructor, dus het kan ook nog ingewikkelder zijn natuurlijk. Maar goed, alles speculatie natuurlijk. Onderzoek zal het uitwijzen.
Het onderzoek zal het uitwijzen. Jammer dat het toestel nog wel 'veilig' geland is maar er geen ruimte was voor een veilige afloop voor de inzittenden.
Yup, nadeel van zoveel bebouwing om het vliegveld natuurlijk.

• wildhagen
  • Niet online
De Joint Venture tussen Boeing en Embraer gaat dus vooralsnog niet door, na een uitspraak van een Braziliaanse rechter:
Een Braziliaanse federale rechter heeft donderdag gezegd dat de voorgenomen samenwerking tussen de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing en het Braziliaanse Embraer geen doorgang kan vinden.

De bedrijven hadden in juli van dit jaar aangekondigd vergaand te willen samenwerken bij het bouwen van vliegtuigen.

De bedrijven wilden een zogeheten joint venture opzetten, waarbij Boeing een aandeel van 80 procent zou krijgen en de overige 20 procent voor Embraer zou zijn.

De joint venture was al een alternatief voorstel, omdat Brazilië eerder een volledige fusie had geblokkeerd. Het Amerikaanse bedrijf Boeing was in eerste instantie van plan om Embraer helemaal in te lijven.

De kleinere vliegtuigen die Embraer produceert, moesten zo een aanvulling gaan vormen op het aanbod van vliegtuigen voor middelgrote en grotere afstanden, die Boeing bouwt.

Het plan voor de overname van Embraer door Boeing leidde echter tot veel weerstand bij de Braziliaanse autoriteiten.

Ook het recente besluit van de rechter volgt op een actie van vakbonden en bestuurders. Zij wilden dat de rechter zich zou uitspreken over de voorgenomen samenwerking tussen de twee bedrijven.

Boeing en Embraer hebben nog niet op de uitspraak van de rechter gereageerd. De bedrijven kunnen nog tegen het besluit in beroep gaan.

Ook moet de nieuwe Braziliaanse regering, die bepaalde zeggenschap over Embraer heeft, zich nog uitspreken over de geplande samenwerking. De huidige regering heeft vooralsnog geen steun voor de join venture uitgesproken.
Bron: https://www.nu.nl/economi...rs-boeing-en-embraer.html

Virussen? Scan ze hier!

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
Volgens de zoekfunctie nog niet eerder in dit topic gepost, bestaat blijkbaar als sinds 2011
https://www.booking.com/h...egtuigsuite-teuge.nl.html

Een Ilyushin 18 uit 1960, het diende oorspronkelijk als regeringsvliegtuig voor DDR-politici.

PV Output

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Puuurrfect

Het lijkt erop dat de toekomstige vliegtaks € 7 per ticket zal bedragen:
De vliegtaks die het kabinet in 2021 invoert wordt zo'n 7 euro per ticket. Dat melden bronnen aan RTL Nieuws.

Om het de Belastingdienst niet te moeilijk te maken komt er één vast bedrag voor de vliegtaks, ongeacht de reisbestemming. Eerder dacht het kabinet nog aan een tickettaks van 3,80 euro voor vluchten binnen Europa en 22 euro voor intercontinentale vluchten.

It takes two fools to argue.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

XWB schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:17:

[...]
Betalen buitenlandse maatschappijen dit dan ook?

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:37:
[...]

Betalen buitenlandse maatschappijen dit dan ook?
Ik neem aan op alle passagiers van en naar ons land.

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
XWB schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:17:

[...]
Belachelijke beslissing. Zelfs de minister geeft al aan dat het geen effect zal hebben. Onafhankelijk onderzoek (namens het kabinet) verwacht zelfs negatieve gevolgen, aangezien een klein deel van de mensen die wel van gedrag veranderd, zich zal verplaatsen naar andere vliegvelden. Met de auto. En de plekken vullen zich vanzelf weer.

Ik ben voor belasting op vliegen. Maar dit slaat echt alles.
Fly-guy schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:03:
[...]

Ik neem aan op alle passagiers van en naar ons land.
Ja, maar wel per ticket en niet per segment.

PWM wijzigde deze reactie 07-12-2018 13:13 (18%)

• upclocker
Om het de Belastingdienst niet te moeilijk te maken komt er één vast bedrag voor de vliegtaks, ongeacht de reisbestemming.
Wat kunnen ze wel bij de belastingdienst... :F

• Kees_B
  • Nu online
The jet’s skid was stopped thanks to a little-known safety system called Engineered Materials Arresting System.

PV Output

• Garyu
PWM schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:12:
[...]

Belachelijke beslissing. Zelfs de minister geeft al aan dat het geen effect zal hebben. Onafhankelijk onderzoek (namens het kabinet) verwacht zelfs negatieve gevolgen, aangezien een klein deel van de mensen die wel van gedrag veranderd, zich zal verplaatsen naar andere vliegvelden. Met de auto. En de plekken vullen zich vanzelf weer.

Ik ben voor belasting op vliegen. Maar dit slaat echt alles.
Hoe zou je het anders willen doen dan? Ik verwacht wel dat de regeringspartijen (of eigenlijk: alle partijen) inzetten op samenwerking in Europees verband.

Daarnaast spoelt het 200M€ de staatskas in. Als dat wordt geinvesteerd in alternatieve brandstoffen / groenere opwekking / verduurzaming van Schiphol, etc., dan vind ik het meer dan prima dat we hiervoor gaan betalen.

Voor 7€ ga je niet snel naar het buitenland rijden hoor, daar zorgt de accijns op benzine wel voor.
[...]

Ja, maar wel per ticket en niet per segment.
Dat snap ik dan weer niet. Is het niet administratief veel simpeler om gewoon per leg te betalen? Of verliest Schiphol dan teveel aan attractiviteit als hub?

• Fly-guy
  • Niet online
Garyu schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 10:17:
[...]
Daarnaast spoelt het 200M€ de staatskas in. Als dat wordt geinvesteerd in alternatieve brandstoffen / groenere opwekking / verduurzaming van Schiphol, etc., dan vind ik het meer dan prima dat we hiervoor gaan betalen.
Ik zou daar niet op rekenen, gaat gewoon op aan de rest van de uitgaven.
bron

• Garyu
Fly-guy schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 11:44:
[...]

Ik zou daar niet op rekenen, gaat gewoon op aan de rest van de uitgaven.
bron
Dan is de belasting gewoon nutteloos als milieumaatregel :F.

• Megalodon_67
Ik zag de discussie over vliegtax de afgelopen jaren een bepaalde kant uitgestuurd worden door de usual suspects. Je ziet tegenwoordig mensen op een vliegveld zich al verontschuldigen als ze voor de camera staan. Dan weet je één ding zeker, die vliegtax komt er en er zal hetzelfde gebeuren als bij de autobelastingen: het verdwijnt vrijwel geheel in de algemene kas en het milieu schiet er geen bal mee op. Het is nu afwachten of de mensen die zich schuldig voelden hun geweten kunnen sussen met die 7 euro toeslag.

• Freee!!

Freee!!

Garyu schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 10:17:
[...]
Voor 7€ ga je niet snel naar het buitenland rijden hoor, daar zorgt de accijns op benzine wel voor.
O :? Die accijns op benzine is in het buitenland ook lager hoor. Dus afhankelijk van het verschil in afstand (en reistijd) tussen je woonplaats en de Nederlandse luchthaven van mogelijk vertrek enerzijds en de buitenlandse luchthaven van mogelijk vertrek anderzijds, valt er zeer zeker wel voordeel te behalen. Zeker als de bestemming niet zonder overstap vanaf Schiphol bereikbaar is en wel vanaf bijvoorbeeld Frankfurt am Main, gaat dit toch invloed hebben.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

PWM schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:12:
[...]

Belachelijke beslissing.
Tsja... Je moet ergens beginnen, nietwaar? En de frequent flyers vliegen 90% van de tijd op kosten van de zaak dus die gaan het ook niet echt voelen. Die 7 € gaan mensen ook niet voelen in hun portemonnee uiteindelijk (tenzij je alleen Ryanair boekt :P).

Ik vind het een moedige stap, maar liberaal als we tegenwoordig zijn in Europa maken we liever de trein 'competitief' (lees: betalen we die mensen nog wat slechter) dan te beseffen dat we het milieu in sneltreinvaart (heb je 'm? ;) ) om zeep helpen met die goedkope vluchtjes. Want belastingen zijn nergens goed voor, maar ze zorgen natuurlijk wel dat de meeste mensen niet financieel meteen aan de grond zitten als we iets aan de hand hebben, etc.

Je kan blij zijn dat vliegen zo goedkoop is, maar waar iedereen nu naar de babyboomers wijst omdat zij de welvaartsstaat en wat nog allemaal verknoeid hebben zijn onze generaties bezig onze planeet langzaam maar zeker onbewoonbaar te maken. Vervuilde rivieren kan je nog gedeeltelijk reinigen (dat hebben de afgelopen decennia bewezen). Een opgewarmde aarde draai je niet zomaar terug. Dat kost decennia, als het niet meer is. Als we de klimaatmodellen mogen geloven, en skepsis is my middle name, maar de doemscenario's die wetenschappers al jaren aanhalen lijken bewaarheid te worden, dus het wordt tijd dat daar echt naar geluisterd wordt.

Het blijft fascinerend om te zien dat iedereen verwacht dat iemand anders zijn levensstijl aanpast.

Borromini wijzigde deze reactie 08-12-2018 14:05 (3%)

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• Megalodon_67
Borromini schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:05:
Het blijft fascinerend om te zien dat iedereen verwacht dat iemand anders zijn levensstijl aanpast.
Klinkt goed, maar klopt niet. Het is een namelijk zeer specifieke, luidruchtige groep die een bepaald idee heeft m.b.t. klimaat en dit aan iedereen probeert op te leggen. En wie zich sceptisch uit durft te laten over dat idee, die gaat met zijn kop op het hakblok.

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18:54
Borromini schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:05:
[...]

Tsja... Je moet ergens beginnen, nietwaar? En de frequent flyers vliegen 90% van de tijd op kosten van de zaak dus die gaan het ook niet echt voelen. Die 7 € gaan mensen ook niet voelen in hun portemonnee uiteindelijk (tenzij je alleen Ryanair boekt :P).

Ik vind het een moedige stap, maar liberaal als we tegenwoordig zijn in Europa maken we liever de trein 'competitief' (lees: betalen we die mensen nog wat slechter) dan te beseffen dat we het milieu in sneltreinvaart (heb je 'm? ;) ) om zeep helpen met die goedkope vluchtjes. Want belastingen zijn nergens goed voor, maar ze zorgen natuurlijk wel dat de meeste mensen niet financieel meteen aan de grond zitten als we iets aan de hand hebben, etc.

Je kan blij zijn dat vliegen zo goedkoop is, maar waar iedereen nu naar de babyboomers wijst omdat zij de welvaartsstaat en wat nog allemaal verknoeid hebben zijn onze generaties bezig onze planeet langzaam maar zeker onbewoonbaar te maken. Vervuilde rivieren kan je nog gedeeltelijk reinigen (dat hebben de afgelopen decennia bewezen). Een opgewarmde aarde draai je niet zomaar terug. Dat kost decennia, als het niet meer is. Als we de klimaatmodellen mogen geloven, en skepsis is my middle name, maar de doemscenario's die wetenschappers al jaren aanhalen lijken bewaarheid te worden, dus het wordt tijd dat daar echt naar geluisterd wordt.

Je moet ergens beginnen inderdaad, maar dit is niks. Helemaal niks. Ja, één ding... een extra inkomstenbron voor de overheid.

'We' hebben dit een keer eerder geprobeerd. Tien jaar geleden om precies te zijn. De tarieven toen: €11,25 voor vluchten binnen de EU, €45 voor daarbuiten. De belasting was een dusdanig 'succes' dat het passagiersaantal flink daalde omdat een groot deel naar het buitenland ging. Slecht voor de BV Nederland, dus die zogenaamde milieubelasting werd snel weer afgeschaft.

Daarom is het bedrag nu maar €7. Er is de verwachting en de hoop dat niemand hier z'n reisgedrag op aan zal passen. De overheid komt er ook ronduit voor uit dat deze maatregel is genomen om de begroting passend te krijgen.

Dit keer hebben ze zelfs een extra safe-guard. Mocht onverhoopt toch een deel van de reizigers afhaken om deze belasting, dan zorgt het tekort aan slots op Schiphol er wel voor dat de inkomsten op peil blijven.

Dit soort geneuzel maakt de gemiddelde burger alleen maar cynischer als het om zogenaamde milieumaatregelen van de overheid gaat.

iRacing Profiel

• franssie

franssie

Save the albatross

alexbl69 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:51:
[...]
<>De belasting was een dusdanig 'succes' dat het passagiersaantal flink daalde omdat een groot deel naar het buitenland ging. Slecht voor de BV Nederland, dus die zogenaamde milieubelasting werd snel weer afgeschaft.
Volgens mij was dat met name vakantie verkeer dat uitweek, dus niet noodzakelijk een ramp voor de BV NL. Maar dat is een soort feutushouding-uitspraak waar iedereen naar teruggrijpt als er aan Schiphol gekomen wordt. Dat deze EUR 7 inderdaad niets uithalen klopt, al zouden ze het in een HSL potje stoppen, dan was het nog iets.
Dit soort geneuzel maakt de gemiddelde burger alleen maar cynischer als het om zogenaamde milieumaatregelen van de overheid gaat.
Ergens heel ver weg snap ik die gele hesjes ook wel wat, de ene na de andere koopkrachtbeperkende maatregel maar er komt niets zichtbaars voor terug.

• Piet91
Voor als je Cessna net wat te weinig vliegbereik heeft; Boeing komt met de BBJ versies van de 777-8 en 777-9 met een vliegbereik van respectievelijk 21.570 en 20.370 kilometer.
Dit geven beide types het theoretisch bereik om elke 2 steden in de wereld met elkaar te verbinden.

Boeing Launches Longest-Range Business Jet Ever with BBJ 777X
DUBAI, United Arab Emirates, Dec. 10, 2018 /PRNewswire/ -- Boeing Business Jets (NYSE: BA) today announced it is launching the BBJ 777X, a new Boeing Business Jet model that can fly more than half way around the world without stopping, farther than any business jet ever built.

"Our most exclusive customers want to travel with the best space and comfort and fly directly to their destination. The new BBJ 777X will be able to do this like no other airplane before it, redefining ultra-long range VIP travel," said Greg Laxton, head of Boeing Business Jets, at the bi-annual Middle East Business Aviation Association Show (MEBAA).

Customers can choose between two models: the BBJ 777-8 and BBJ 777-9. The BBJ 777-8 offers the longest range of 11,645 nautical miles (21,570 km) and a spacious 3,256 sq. ft. (302.5 sq m) cabin.

The BBJ 777-9 provides an even larger cabin measuring 3,689 sq. ft. (342.7 sq m), while still offering ultra-long range of 11,000 nautical miles (20,370 km). This model opens up almost unlimited interior design options to ensure ultimate comfort for long distance travel.

To demonstrate the versatility of the airplane's spacious cabin, BBJ unveiled interior concepts from three leading design firms: Greenpoint Technologies, Jet Aviation, and Unique Aircraft Design. Each concept shows how the BBJ 777X can be transformed to suit the tastes of any VIP customer.

Enne, heel wat anders:

VOGELBLOEDBAD OP PRECISION AIR-VLUCHT
MWANZA - Birdstrikes komen regelmatig voor in de commerciële luchtvaart, maar in Tanzania vond dit weekend een extreem geval plaats. Een ATR72-500 van Precision Air landde zondag besmeurd met grote hoeveelheden bloed en veren op de luchthaven van Mwanza.

Het turboproptoestel, met de registratie 5H-PWD, vloog kort voor de landing door een zwerm vogels. Daardoor kwam er zoveel bloed op de cockpitramen dat de piloten verminderd zicht hadden. Zij konden het vliegtuig echter veilig aan de grond zetten.

• Piet91
Morgen wordt FC Bayern München ingevlogen met de Lufthansa A350-900 D-AIXJ voor de wedstrijd woensdagavond.
De A350 komt morgen om 12:10 uur aan vanuit München op Schiphol en gaat om 13:10 uur weer terug.

Donderdag komt er weer een A350 om hen weer op te halen.

• Propane
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 18:44
Piet91 schreef op maandag 10 december 2018 @ 23:19:
Morgen wordt FC Bayern München ingevlogen met de Lufthansa A350-900 D-AIXJ voor de wedstrijd woensdagavond.
De A350 komt morgen om 12:10 uur aan vanuit München op Schiphol en gaat om 13:10 uur weer terug.

Donderdag komt er weer een A350 om hen weer op te halen.

[Afbeelding]
Complete overkill.

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online
Vooral als je je bedenkt dat de kist waarschijnlijk helemaal leeg terugvliegt.

oohh wijzigde deze reactie 11-12-2018 00:11 (3%)

• Propane
Je kunt dat hele team en verzorgers waarschijnlijk kwijt in een CRJ van LH Cityline of een Embraer. Willen ze familie mee, dan pak je een A320. Er is gewoon absoluut geen logische reden om een A350 in te zetten.

• Badtothebone
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17:36

Badtothebone

hatsieflatsie

Propane schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 09:58:
Je kunt dat hele team en verzorgers waarschijnlijk kwijt in een CRJ van LH Cityline of een Embraer. Willen ze familie mee, dan pak je een A320. Er is gewoon absoluut geen logische reden om een A350 in te zetten.
Vind ik ook, en dan ook gelijk de regering's toestellen schrappen want een paar man in een 747 / 777 / 787 is ook overkill. Kan best zijn dat ze het gebruiken als test vlucht voor crew of iets dergelijks, dat weten wij niet.

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/yhjsut-2.png[/img]

• XWB
  • Niet online

XWB

Puuurrfect

Badtothebone schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:01:
[...]

Vind ik ook, en dan ook gelijk de regering's toestellen schrappen want een paar man in een 747 / 777 / 787 is ook overkill. Kan best zijn dat ze het gebruiken als test vlucht voor crew of iets dergelijks, dat weten wij niet.
In een regeringstoestel zit doorgaans meer dan een paar man. Zie bijvoorbeeld Air Force One.

• Bobmeister
  • Laatst online: 18:34
XWB schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:07:
[...]

En een regeringstoestel zit doorgaans meer dan een paar man. Zie bijvoorbeeld Air Force One.
Hier zit ook meer in dan een paar man. Durf te wedden dat er twee keer zoveel mensen in gaan als de Air Force One. Dat die mogelijk leeg terugvliegt is een keus van Lufthansa...

Bobmeister wijzigde deze reactie 11-12-2018 11:18 (21%)

• Garyu
Grappig hoe iedereen hier beter weet hoeveel mensen er mee gaan dan Lufthansa zelf :o :z

• TommyGun
  • Laatst online: 12:33

TommyGun

Stik er maar in!

Sowieso, lekker belangrijk dat het overkill is.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Piet91
wildhagen schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 04:27:
De Joint Venture tussen Boeing en Embraer gaat dus vooralsnog niet door, na een uitspraak van een Braziliaanse rechter:
Bron: https://www.nu.nl/economi...rs-boeing-en-embraer.html
Brazilië geeft samenwerking Boeing en Embraer toch zegen
Het Braziliaanse Hof van Beroep heeft de samenwerking tussen Boeing en Embraer toch goedgekeurd, zo melden verschillende Braziliaanse media. Vorige week werd deze door de rechtbank nog verboden.

Goedgekeurd
Nadat vorige week de Braziliaanse federale rechtbank de joint venture tussen de Amerikaanse en Braziliaanse vliegtuigbouwers Boeing en Embraer verboden had, heeft het Hof van Beroep deze nu goedgekeurd. De beslissing werd op 10 december genomen. Er is geen reden gegeven waarom de joint venture nu wel goedgekeurd is.

Joint Venture
Eerder dit jaar werden Boeing en Embraer het eens over de samenwerking. In de niet-bindende overeenstemming staat dat de joint venture: “de commerciële luchtvaartuig- en services-business van Embraer strategisch in lijn brengt met de commerciële ontwikkeling-, productie-, marketing- en lifecycle services-werkzaamheden van Boeing. In de voorwaarden staat dat Boeing een 80-procent-eigendomsbelang krijgt in de joint venture.” Embraer bezit de overige 20 procent van de aandelen.

Waarde
De waarde van de gehele commerciële luchtvaartoperaties van Embraer wordt geraamd op 4,75 miljard dollar (4,06 miljard euro). Het 80-procent-eigendomsbelang van Boeing wordt geraamd op 3,8 miljard dollar (3,24 miljard euro).
En in Rome zijn ze ondertussen hard bezig met de nieuwe livery van de PH-BFB.
Zoals het er nu uitziet gaat ze komende vrijdag haar allerlaatste vlucht maken van Rome terug naar Amsterdam. Begin februari begint de operatie om het toestel bij het Corendon Hotel te krijgen.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Propane schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 09:58:
Tuurlijk wel, nu kunnen al die voetballertjes in de Business class zitten, gooi nog wat pers in de Economy en je splinternieuwe kist komt nog even goed in het Duitse nieuws.

Verder staat de kist ook vaak niks te doen de rest van de dag als hij terug komt in Munchen

• Propane
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:24:
[...]

Tuurlijk wel, nu kunnen al die voetballertjes in de Business class zitten, gooi nog wat pers in de Economy en je splinternieuwe kist komt nog even goed in het Duitse nieuws.

Verder staat de kist ook vaak niks te doen de rest van de dag als hij terug komt in Munchen
Zoals ik al zei dus, geen logische reden ;).

• SnowDude
  • Laatst online: 17:02

SnowDude

Nu met 400+ RWHP!

Piet91 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:02:
[...]

En in Rome zijn ze ondertussen hard bezig met de nieuwe livery van de PH-BFB.
Zoals het er nu uitziet gaat ze komende vrijdag haar allerlaatste vlucht maken van Rome terug naar Amsterdam. Begin februari begint de operatie om het toestel bij het Corendon Hotel te krijgen.
Enig idee hoe ze dat gaan doen? Ik neem aan dat de vleugels worden gedemonteerd?

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore. Mijn SingleTurbo Supra

• Derice
  • Registratie: april 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

SnowDude schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:12:
[...]

Enig idee hoe ze dat gaan doen? Ik neem aan dat de vleugels worden gedemonteerd?
Er staat hier iets over: https://www.luchtvaartnie...hotel-wordt-huzarenstukje

En hier wordt gerefeerd aan Mammoet die er bij betrokken is.
https://www.leidschdagbla...m-naar-tuin-corendonhotel

Al moet ik het nog maar zien hoe ze dat gaan doen hoor.
Ooit is het al eens gedaan met de PH-BUK, die naar het Aviodrome ging, die ging toen door de grachten van Amsterdam en is ook deels via de weg vervoerd. Nu zal dat met knooppunt Badhoevedorp wat lastiger gaan denk ik zo. Maar goed, we gaan het zien.
Zal vast niet overdag zijn, dan hebben we chaos op de weg.

Toestel moet hier naar toe: https://goo.gl/maps/gkgLswzog7u

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 15:16
Derice schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:54:
[...]
Al moet ik het nog maar zien hoe ze dat gaan doen hoor.
Valt mee toch.. op sommige landingsbanen hoef je alleen maar wat later in de remmen te gaan en je bent er al. Corendon, van het vliegtuig direct het hotel in!

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• SnowDude
  • Laatst online: 17:02

SnowDude

Nu met 400+ RWHP!

Widow schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:06:
[...]

Valt mee toch.. op sommige landingsbanen hoef je alleen maar wat later in de remmen te gaan en je bent er al. Corendon, van het vliegtuig direct het hotel in!
Dan moet je nog wel even met het vliegtuig de A4 en A9 oversteken

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore. Mijn SingleTurbo Supra

• Piet91
SnowDude schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:12:
[...]

Vrijdag 14 december rond 16.00 uur wordt de 747 weer op Schiphol verwacht. De komende twee maanden zullen nog bruikbare delen, zoals de motoren, van het toestel worden gehaald. Daarna wordt de jumbo klaargemaakt voor de grote verhuizing naar overkant van de A9, in de tuin van het Corendon Village Hotel in Badhoevedorp.

9 op 10 februari
De Boeing wordt door transportbedrijf Mammoet door de weilanden rond Schiphol in zijn geheel, dus met vleugels, stabilo en staart er nog aan, in drie nachten naar het hotel getransporteerd. De 747 wordt op een dieplader gehesen en zal naar verwachting in de nacht van 9 op 10 februari de A9 oversteken.

Wat Corendon precies met de Boeing 747 wil gaan doen, is nog niet bekendgemaakt. Wel is zeker dat een deel van het huidige KLM-interieur in blijft.
https://www.nhnieuws.nl/n...poten-in-Corendon-kleuren

• franssie

franssie

Save the albatross

Mammoet zie ik in staat om met 4 of 6 kranen dat ding gewoon over de wegen heen te tillen. Schitterend bedrijf als het aankomt op het zoeken van oplossingen vwb transport.

Hoe dan ook zal rtvnh nhnieuws er wel met een camera naast staan.

• tabaqui
  • Laatst online: 17:59
Als die alleen de A9 overgaat ben ik wel benieuwd hoe ze het qua route gaan doen en vanaf welk stuk op Schiphol ze gaan beginnen.

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Als die 747 halverwege het tillen naar beneden komt, weet Corendon in ieder geval dat de hele wereld van het hotel te horen krijgt :+

Ik zie dat je er al kan slapen vanaf 49,- voor een normale kamer. Misschien eens kijken voor een vroege vlucht. Pak nu nog wel een Sheraton, maar daar mag je nog een 2 voor de prijs zetten. Goedkoper lukt wel eens, maar je betaalt er ook nog eens 10,- voor je biertje :+

• Bobmeister
  • Laatst online: 18:34
:+

• Piet91
franssie schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:24:
Mammoet zie ik in staat om met 4 of 6 kranen dat ding gewoon over de wegen heen te tillen. Schitterend bedrijf als het aankomt op het zoeken van oplossingen vwb transport.

Hoe dan ook zal rtvnh nhnieuws er wel met een camera naast staan.
:Y

Dat gaat een mooie operatie worden. Ben erg benieuwd. Laten ze maar een live-stream op YouTube zetten. :P

• Piet91
De eerste Nederlands geregistreerde 737 MAX is gespot:

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Wachten tot die de zee in duikt dus :+

Borromini wijzigde deze reactie 12-12-2018 11:51 (3%)

• Freee!!

Freee!!

Borromini schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:50:
Wachten tot die de zee in duikt dus :+
Was ook ongeveer mijn eerste idee, wou het alleen niet posten.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

It's a dirty job... But somebody's gotta do it 8)

• Derice
  • Registratie: april 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Uhm... beetje respectloos richting de vliegers, cabincrew en passagiers die door dat ongeluk om het leven zijn gekomen niet? En dan niet te vergeten de reddingswerkers en onderzoekers die door de brokstukken mochten zoeken naar aanwijzingen van de toedracht en daarbij op ook de restanten van de inzittenden stuitten. Die vinden het vast en zeker net zo grappig als jullie als dit nogmaals gebeurd...
Ik zie totaal de humor niet in van dergelijke opmerkingen. Grow up.

Liever dat ze heel veel lering trekken uit dat gene wat gebeurd is en er op die manier voor zorgen dat dit nooit meer kan gebeuren op de manier waarop het nu is gebeurd. (Dat is 'gelukkig' uit heel veel noodlottige rampen met toestellen gebeurd, waardoor wij nu met z'n allen nóg veiliger kunnen vliegen).

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• upclocker
Come on, je kan tegenwoordig ook helemaal niks meer zeggen zonder dat iemand er aanstoot aan neemt. Ik ga er niet vanuit dat ze daar daadwerkelijk op zitten te wachten...
Maar goed dit is een andere discussie.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Moshi schreef op woensdag 12 december 2018 @ 23:13:
Ik snap nooit waarom mensen zo lyrisch zijn over DXB. Ik heb er een keertje ‘s nachts een paar uur moeten vertoeven, maar met name de toiletten waren echt smerig. Ken eigenlijk geen vliegveld dat daar in de buurt kwam.
Vind het ook een grafveld, het is ook vaak overvol en druk, dat trein systeem werkt onlogisch en het irritant dat je verplicht wordt door winkeltjes te lopen.

Het gaat ook slechter met Emirates, de Europese carriers hebben zich herpakt waardoor Emirates niet altijd meer de goedkoopste is en ook het product rammelt nog weleens door het grote verloop in personeel.

• 4POX
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:55

4POX

Everybody is wired

YouTube: The Rise of 20-Hour Long Flights

Gisteren deze video bekeken. Blijft lekker malen in mijn hoofd. Verre vluchten zijn helemaal niet optimaal omdat je extra brandstof moet gebruiken om de extra brandstof mee te nemen.

Hebben die Arabische maatschappijen hier echt voordeel mee? Als ik tussen Europa en Azie reis dan zijn de beste en goedkoopste oplossing voor mij een lange en een korte vlucht. Een tussenstop in Arabie staat niet eens in de goedkoopste rijtje. Terwijl ik liever twee keer zeven uren zou vliegen dan nu 12 uren en dan twee uren.

AKA Rinkel weblog

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 15:09

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Mochten jullie posts missen, deze staan dan een deurtje verder bij Reizen met het Vliegtuig - Deel 1. Laten we dit topic proberen zo zuiver mogelijk te houden en te focussen op techniek en niet het reizen met een vliegtuig en verblijf op vliegvelden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• XWB
  • Niet online

XWB

Puuurrfect

De eerste ANA A380 is uit de verf gerold.

https://www.facebook.com/...rmalink/1126699537491901/

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:49
4POX schreef op donderdag 13 december 2018 @ 10:55:
Terwijl ik liever twee keer zeven uren zou vliegen dan nu 12 uren en dan twee uren.
Ik niet - je kan een prima tukje doen op die 12-uur vlucht, met 2x 7u hak je je nachtrust in twee.

specs

• 4POX
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:55

4POX

Everybody is wired

Dreamvoid schreef op donderdag 13 december 2018 @ 14:54:
[...]

Ik niet - je kan een prima tukje doen op die 12-uur vlucht, met 2x 7u hak je je nachtrust in twee.
Hoe ik ook mijn best doe. Ik slaap nooit langer dan 90 minuten in een vliegtuig.

AKA Rinkel weblog

• wildhagen
  • Niet online
4POX schreef op donderdag 13 december 2018 @ 16:41:
[...]

Hoe ik ook mijn best doe. Ik slaap nooit langer dan 90 minuten in een vliegtuig.
Idem hier, ik kan nooit slapen in een vliegtuig. Ook niet met een noise-cancelling headset. Alleen wat hazeslaapjes en dutjes.

Ik heb ook liever 2x 7 uur vliegen, met een tussenpauze, dan 1x 14 uur opgesloten te zitten in een sigaar met vleugels eerlijk gezegd.

Virussen? Scan ze hier!

• Piet91
Piet91 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:06:
Vanmiddag is deze 737-700 PH-XRZ van Transavia naar St. Athan gevlogen voor demontage en sloop:

[Afbeelding]

Toestel werd in februari 2003 nieuw aan Transavia geleverd en vloog vorige week woensdag haar laatste commerciële vlucht.
Hier was nog wat commotie over gezien het feit dat die 737 maar 15 jaar jong was.
Dan heb ik nog een - recente - overtreffende trap; gisteren werd A6-LRA van Teruel naar San Bernardino gevlogen voor - naar verluidt - sloop.

A6-LRA is een Boeing 777-200LR van begin 2007 die dat jaar aan Air India werd geleverd.
Er zouden daarna nog 4 volgen; alleen gebouwd in 2007 en 1 in 2008. En in 2009 nog eens 3 toestellen.

Maar na 7 jaar gingen deze eerste 5 toestellen in 2014 naar Etihad Airways.
Deze heeft ze begin dit jaar allemaal in Teruel opgeslagen.
Nu is dus -LRA naar San Bernardino gevlogen en het verhaal gaat dat de overige 4 zullen volgen.
Air India vliegt overigens nog wel met die laatste 3 -200LR's rond.

Dit zijn dus 11 jaar oude 777's die dus nu al gesloopt worden.
Dit zullen ook de eerste -200LR's zijn die gesloopt worden; alle overige vliegen nog rond; in totaal zijn er 59 gebouwd en onlangs is er voor het eerst in 5 jaar weer een order geplaatst voor welgeteld 1 toestel;
Piet91 in "Vliegen, Techniek en achtergrond"

Gezien het type en hun voorgeschiedenis niet zo heel erg opvallend dat ze nu gesloopt worden maar toch...
Overigens zijn uitfaseringen en sloop van 777's de afgelopen paar jaar in een stroomversnelling gekomen.

(Zusterschip A6-LRD in Teruel)

Overigens heeft Etihad naast deze 777's ook nog een hele vloot A340-500 en A340-600's in Teruel opgeslagen met bouwjaren tussen 2006 en 2009. En ook nog wat A330's.

• wildhagen
  • Niet online
Botsing met vermoedelijke drone:
Een Boeing 737-800 van Aeromexico is vlak voor de landing in Tijuana in aanvaring gekomen met een nog onbekend object. Volgens lokale media gaat het om een drone, maar dat kan de maatschappij (nog) niet bevestigen.

De Boeing was woensdag als vlucht 770 onderweg van Guadalajara naar Tijuana, toen de crew een luide knal hoorde. Bij de aankomst bleek er een grote deuk in de neus van het toestel te zitten, maar geen bloed of veren die op een birdstrike zouden kunnen wijzen.

Aeromexico benadrukt in een verklaring dat de passagiers niet in gevaar zijn geweest. De maatschappij onderzoekt de oorzaak van het incident.
Bron: https://www.luchtvaartnie...gelijk-geraakt-door-drone

Maar we nemen nog geen maatregelen tegen drones. Eerst moeten er doden vallen en het kalf verdrinken, pas dan gaan we maatregelen nemen om de put te dempen denk ik.

Virussen? Scan ze hier!

• Kees_B
  • Nu online
De Corendon 747 is inmiddels 'live':
https://www.flightradar24.com/KLM9872/

NH Nieuws doet live verslag van de landing:
https://www.nhnieuws.nl/n...orendon-jumbo-op-Schiphol

Kees_B wijzigde deze reactie 14-12-2018 13:14 (20%)

PV Output

• Piet91
Livestream hier: YouTube: LIVE: CORENDON BOEING 747-400 ARRIVAL AT SCHIPHOL AIRPORT

O+

Piet91 wijzigde deze reactie 14-12-2018 16:04 (5%)

• Liliuokalani
  • Registratie: oktober 2013
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 13:00:
Botsing met vermoedelijke drone:

Bron: https://www.luchtvaartnie...gelijk-geraakt-door-drone

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar we nemen nog geen maatregelen tegen drones. Eerst moeten er doden vallen en het kalf verdrinken, pas dan gaan we maatregelen nemen om de put te dempen denk ik.
“Volgens lokale media gaat het om een drone, maar dat kan de maatschappij (nog) niet bevestigen.”

We kunnen natuurlijk ook nog even afwachten met conclusies trekken tot dit echt bevestigd is.

En er is ook nog iets positiefs aan als dit waar is. Dan hebben we namelijk meteen een praktijkvoorbeeld waarbij geen doden gevallen zijn.

Liliuokalani wijzigde deze reactie 14-12-2018 18:55 (7%)

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik kom al wat langer op dit forum, @wildhagen Wildhagen gaat wel vaker wat kort door de bocht. Hoort erbij. Als we helemaal niet meer speculeren of ons gezond verstand gebruiken dan wordt dit wel een heel saai threadje.

• Hmmbob
  • Laatst online: 19:46
Ik snap niet zo goed waar die ad hominem voor nodig is. Online lees ik dat er eerder een structural failure is geweest bij een andere B737 radome, dat kan hier ook het geval zijn natuurlijk:
Incident: LAM B737 at Tete on Jan 5th 2017, radome structural failure

A LAM Linhas Aereas de Mocambique Boeing 737-700, registration C9-BAQ performing flight TM-136 from Maputo to Tete (Mozambique) with 80 passengers and 6 crew, was on approach to Tete's runway 19 at about 4000 feet when the crew heard a loud bang, no abnormal indications followed. The crew suspecting a bird strike continued the approach for a safe landing.

A post flight examination revealed a drone had impacted the right hand side of the radome.

(....)
Dit was het initiele bericht, maar is later aangepast met:
On Jan 10th 2017 Mozambique's Civil Aviation Authority reported in a press conference in Maputo that they concluded the radome most probably failed as result of a structural failure caused by air flow pressure, contributing factors probably were a defective installation of the radome and inspection of the ribs. A foreign object damage was ruled out. The CAA added, that the radome had been purchased second hand through an American company supplying aircraft parts and components, the radome was installed on the aircraft during major maintenance in South Africa on Jun 27th 2016.

Hmmbob wijzigde deze reactie 14-12-2018 20:31 (4%)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• upclocker
Ze zijn in het Europees parlement ook eindelijk eens wakker geworden.
EUROPEES AKKOORD OVER ONEERLIJKE CONCURRENTIE LUCHTVAART
BRUSSEL - Onderhandelaars van het Europees Parlement en de Raad van Ministers hebben voorlopige overeenstemming bereikt over nieuwe regels die eerlijke concurrentie in de luchtvaart moeten waarborgen. Door de nieuwe regels wordt het gemakkelijker om een onderzoek te starten naar marktverstorende praktijken.

Hierbij kan het gaan om voordelen bij het gebruik van luchthavendiensten of oneerlijke prijsstellingen door niet-Europese maatschappijen die schadelijk is voor airlines uit de EU. Volgens de overeengekomen regels wordt het ook mogelijk om maatregelen te nemen in het geval er inderdaad sprake blijkt van oneerlijke concurrentie.

De maatregel is vooral bedoeld om de groei van luchtvaartmaatschappijen uit de Golfregio een halt toe te roepen. Europese luchtvaartmaatschappijen en vakbonden vrezen al langer dat de door staatssteun gefinancierde megacarriers steeds meer van hun klandizie en op termijn ook banen zullen wegkapen. Zij hameren op het belang van een 'level playing field'.

De voorlopige overeenkomst, eigenlijk een aanpassing van een in 2004 ingestelde regulering, moet nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad van Ministers.

• Liliuokalani
  • Niet online
In ander, minder speculatief nieuws. Nederland koopt vijftien extra F35’s voor een derde squadron en een totaal van 52 stuks. Dit om de toenemende dreigingen het hoofd te kunnen bieden.
NRC: Nederland koopt weer tanks en extra gevechtsvliegtuigen
Nederland koopt extra F-35-straaljagers en laat de tanks weer terugkeren bij de landmacht. Hiervoor trekt het kabinet extra geld uit, net als voor investeringen in onder meer cyberoorlogsvoering.

Dat staat in een ‘nationaal plan’ dat minister Ank Bijleveld (Defensie, CDA) vrijdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Om hoeveel extra geld het gaat, wordt pas in 2019 bekend bij de presentatie van de Voorjaarsnota.

Nederland zou oorspronkelijk 37 F-35-toestellen kopen, twee squadrons, terwijl Nederland sinds enige jaren helemaal geen eigen tanks heeft. De NAVO heeft nu gevraagd om een derde squadron, wat betekent dat Nederland nog eens ongeveer 15 F-35’s zou kopen. Dat zou bij de huidige – sterk gedaalde – prijs van 80 miljoen euro per stuk neerkomen op een eenmalige investering van 1,2 miljard euro.

Met ruim vijftig F-35-jagers komt Nederland dan ook weer in de buurt van het aantal F-16-jagers, waarvan er nu nog ongeveer zestig in gebruik zijn. Met de F-35’s en de terugkeer van de tanks moet de Nederlandse krijgsmacht „robuuster” en „mobiel inzetbaar” worden, meldt Defensie. Dat is nodig „vanwege de instabieler wordende veiligheidsomgeving”. Volgens Defensie zijn er nu „meer en complexere dreigingen” dan voorheen. Aangenomen kan worden dat Defensie hiermee duidt op onder meer het agressieve optreden van Rusland en de conflicten in het Midden-Oosten, die een voedingsbodem zijn voor terrorisme in Europa.

Door de extra investeringen wil Nederland minder afhankelijk worden van de Verenigde Staten en dichter bij de ‘2-procentsnorm’ van de NAVO komen. In 2014 hebben de lidstaten van de NAVO namelijk afgesproken om hun uitgaven aan Defensie op termijn te verhogen tot 2 procent van het bruto binnenlands product (bbp). Nederland geeft nu jaarlijks zo’n 10 miljard euro uit aan de krijgsmacht, goed voor ongeveer 1,3 procent van het bbp – onder het Europese gemiddelde van 1,5 procent.

De ontwikkeling van de F-35, voorheen aangeduid als Joint Strike fighter (JSF), is omstreden om zijn extreme ontwikkelingskosten: 1.500 miljard dollar (1.328 miljard euro) tot nu toe. Uit vrees voor financiële gaten heeft Nederland een maximaal aankoopbedrag voor de F-35 vastgesteld, waardoor er steeds minder toestellen van het steeds duurdere toestel gekocht konden worden. De 37 toestellen waarop Nederland nu is uitgekomen, zijn goed voor globaal twee squadrons.

Spectaculair is de verwachte terugkeer van de tank. Tijdens de Koude Oorlog had Nederland grote tankdivisies en nog begin deze eeuw reden er meer dan honderd rond. Tijdens de opeenvolgende bezuinigingsronden op Defensie zijn die allemaal verkocht, wat een enorme mentale dreun was voor de landmacht.

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:35
Liliuokalani schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 18:53:
[...]

“Volgens lokale media gaat het om een drone, maar dat kan de maatschappij (nog) niet bevestigen.”

We kunnen natuurlijk ook nog even afwachten met conclusies trekken tot dit echt bevestigd is.
Ja, het zal vast geen drone zijn geweest, maar een baksteen met vleugels...

Everything that is, sprang from what was | iRacing Profiel

• Piet91
Piet91 schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:32:
Airbus heeft vandaag de allereerste A330neo afgeleverd. CS-TUB voor TAP Air Portugal.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
En 3 uur geleden is 's werelds eerste commerciële Airbus A330neo vlucht vertrokken; TP89 van Lissabon naar Sao Paolo. CS-TUP is momenteel ook de enige geleverde A330neo ter wereld.

• Liliuokalani
  • Niet online
FastFred schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 00:24:
[...]

Ja, het zal vast geen drone zijn geweest, maar een baksteen met vleugels...
Hmmbob schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 20:29:
Ik snap niet zo goed waar die ad hominem voor nodig is. Online lees ik dat er eerder een structural failure is geweest bij een andere B737 radome, dat kan hier ook het geval zijn natuurlijk:

[...]

Dit was het initiele bericht, maar is later aangepast met:

[...]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

36-jarige piloot komt om bij crash op vliegveld Hilversum
Het ongeluk met het eenmotorige vliegtuigje gebeurde om 16.00 uur, vlak voor het donker werd. Volgens NH Nieuws ging het mis bij het opstijgen en kwam het toestel op zijn kop terecht in het gras. Er brak geen brand uit en verder raakte er niemand gewond.

De piloot leefde direct na het ongeluk nog, maar overleed ter plekke toen hij werd behandeld. Er komt een onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.
Triest. Nou is de registratie op de foto te zien. Het is blijkbaar dit toestel:

http://www.airport-data.com/aircraft/PH-BGV.html

Bij die foto's valt op dat het landingsgestel gemodificeerd is. Op oude foto's met een groot centraal neuswiel en later met twee kleinere wielen.

Ik vraag me af of dat landingsgestel een factor zal blijken te zijn geweest bij het ongeval.

• franssie

franssie

Save the albatross

CaptJackSparrow schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:34:
<>
Ik vraag me af of dat landingsgestel een factor zal blijken te zijn geweest bij het ongeval.
Dat zou mij verbazen - alhoewel het nogal een refit lijkt zou je met beide een vergelijkbare landing kunnen inzetten. Met het tweede gestel (dat dat enorm grote neuswiel mist) doe je misschien eerder een koppeltjeduik - dat dan weer wel. Maar dat dat zo hard gaat dat het dodelijk is. Ik wacht het rapport maar af.

franssie wijzigde deze reactie 15-12-2018 20:47 (1%)
Reden: wat foujtjes eruit

• gop1
  • Laatst online: 19:52
Piet91 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 00:36:
[...]

Hier was nog wat commotie over gezien het feit dat die 737 maar 15 jaar jong was.
Dan heb ik nog een - recente - overtreffende trap; gisteren werd A6-LRA van Teruel naar San Bernardino gevlogen voor - naar verluidt - sloop.

A6-LRA is een Boeing 777-200LR van begin 2007 die dat jaar aan Air India werd geleverd.
Er zouden daarna nog 4 volgen; alleen gebouwd in 2007 en 1 in 2008. En in 2009 nog eens 3 toestellen.

Maar na 7 jaar gingen deze eerste 5 toestellen in 2014 naar Etihad Airways.
Deze heeft ze begin dit jaar allemaal in Teruel opgeslagen.
Nu is dus -LRA naar San Bernardino gevlogen en het verhaal gaat dat de overige 4 zullen volgen.
Air India vliegt overigens nog wel met die laatste 3 -200LR's rond.

Dit zijn dus 11 jaar oude 777's die dus nu al gesloopt worden.
Dit zullen ook de eerste -200LR's zijn die gesloopt worden; alle overige vliegen nog rond; in totaal zijn er 59 gebouwd en onlangs is er voor het eerst in 5 jaar weer een order geplaatst voor welgeteld 1 toestel;
Piet91 in "Vliegen, Techniek en achtergrond"

Gezien het type en hun voorgeschiedenis niet zo heel erg opvallend dat ze nu gesloopt worden maar toch...
Overigens zijn uitfaseringen en sloop van 777's de afgelopen paar jaar in een stroomversnelling gekomen.

[Afbeelding]
(Zusterschip A6-LRD in Teruel)

Overigens heeft Etihad naast deze 777's ook nog een hele vloot A340-500 en A340-600's in Teruel opgeslagen met bouwjaren tussen 2006 en 2009. En ook nog wat A330's.
Maar waarom? Waarom gebruiken ze (Air India / Etihad) ze zelf niet meer terwijl ze wel nieuwe toestellen kopen? Zijn er geen andere maatschappijen die ze willen kopen? Pure vernietiging van kapitaal en grondstoffen dit.

• gop1
  • Laatst online: 19:52
Nog een incident met de 737MAX:

gop1 wijzigde deze reactie 15-12-2018 20:45 (15%)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Hopelijk is het gewoon toeval en niet gerelateerd aan haar probleem dat Lion Air had.
gop1 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:40:
[...]

Maar waarom? Waarom gebruiken ze (Air India / Etihad) ze zelf niet meer terwijl ze wel nieuwe toestellen kopen? Zijn er geen andere maatschappijen die ze willen kopen? Pure vernietiging van kapitaal en grondstoffen dit.
A340 bv. is vziw standaard viermotorig, die 777 zal waarschijnlijk vergelijkbaar inefficiënt zijn. Meer en meer maatschappijen leasen toestellen ook, dan is het waarschijnlijk financieel ondraagbare interessanter om onzuinige toestellen aan de grond te houden.

Borromini wijzigde deze reactie 15-12-2018 21:48 (6%)

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18:54
Van Dubai naar Oslo in een 737? Dat zal een feest zijn :X

iRacing Profiel

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 18:36

Daniel

Kapitein NCC-1701
alexbl69 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:50:
[...]

Van Dubai naar Oslo in een 737? Dat zal een feest zijn :X
Dat doet Transavia ook van Amsterdam naar Dubai. Zal niet veel korter zijn. Leuk is inderdaad anders.

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• Piet91
Dergelijk lange vluchten met dergelijke toestellen gebeurd genoeg inderdaad.
Denk aan de binnenlandse vluchten in de VS, vluchten tussen Noord- en Zuid-Amerika en de 757's die al decennia de Atlantische Ocean overgaan zijn ook eigenlijk maar lange 737's.

En met de 737 MAX en A32*neo kisten gaan we dergelijke lange vluchten met kleine toestellen/narrow-bodies alleen maar meer zien.

• Propane
Denk voor de lol eens na hoe ze die 737Max gaan fixen onder de import sancties. Ben benieuwd of er rekening gehouden is met dit soort situaties in de bewoording van die sancties.

• Freee!!

Freee!!

Propane schreef op zondag 16 december 2018 @ 01:51:
Denk voor de lol eens na hoe ze die 737Max gaan fixen onder de import sancties. Ben benieuwd of er rekening gehouden is met dit soort situaties in de bewoording van die sancties.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Iets vertelt me dat er een paar mensen in de Noorse regering wat minder blij gaan zijn (dan ze toch al waren) met Trump.

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18:00
Eelde kreeg vanochtend KLM op de koffie: https://www.dvhn.nl/groni...e-sneeuwval-23954958.html

• Fly-guy
  • Niet online
Propane schreef op zondag 16 december 2018 @ 01:51:
Zolang Iran niet lastig doet, zal er geen probleem zijn. De onderdelen worden immers aan Noren verkocht, niet aan Iran, als norwegian de onderdelen al niet in huis heeft.
Daarnaast krijgt Boeing echt wel een uitzondering als er onderdelen naar Iran (norwegian) moeten, mocht dat dus al nodig zijn, wat ik niet voorzie.

En ik zie Iran ook tegen de Noren niet moeilijk doen, puur omdat het een Amerikaans merk is? Het is een ICAO land welke zich echt wel aan de afspraken houdt.

Fly-guy wijzigde deze reactie 16-12-2018 14:46 (6%)

• Propane
Ging mij meer om het feit dat hier waarschijnlijk heel wat papierwerk in gaat zitten, bovenop de ladingen standaard papierwerk. Mogelijk dispensaties via diplomatieke kanalen, want hoewel de onderdelen naar Norwegian gaan is het duidelijk dat ze naar Iran moeten, wat mogelijk tegen sancties ingaat afhankelijk van hoe die zijn geschreven.

Eventjes een onderdeel naar een outstation sturen kan al enorm veel papierwerk en geduld kosten, laat staan naar een land als Iran waar je geen base of andere aanwezigheid hebt. Een beetje gezond verstand zou de zaken makkelijk maken, maar ik neem aan dat jij ook wel eens hebt gezien hoe veel (of beter, weinig) gezond verstand er soms in de luchtvaart regelgeving is.

• Hmmbob
  • Laatst online: 19:46
Kun je niet een waiver krijgen om dat ding, leeg, naar home base (of maintenance base in de regio) te vliegen op 1 engine?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Pagina: 1 ... 39 ... 49 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True