Hmmbob schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:02:
[...]
Ìk heb prima verstaanbaar Engels gehoord? Enkel wat slechte radio-verbindingen, maar wat er gezegd wordt is duidelijk. Misschien dat het verstaanbaarder is als je zulke comms vaker gehoord hebt, dan kan je meer thuisbrengen wat er gezegd wordt.
Klopt (het is eigenlijk ook geen Engels maar Airspeak), de ondertiteling zat er vaker naast dan de voor mij ook best wel verstaanbare RT. Kan ook zijn dat de ontvanger(scanner) dichterbij het vliegtuig in kwestie zat dan de antenne van de luchtvaartleiding (want die kwamen wel erg vaak terug met een say again).
De communicatie vanaf het vliegtuig was warrig, en ze melden een paar keer hun hoogte niet in het juiste formaat (FL ipv foot etc) maar binnen de context niets heel ernstigs wat ik hoorde (als ze van FL100 naar 1100 foot waren gegaan, en dat zijn ze misschien ook wel overigens, dan helpt je RT daar niet veel mee).
Het viel op dat het vliegtuig veel moeite had om elk tweede gegeven te onthouden. Dus het eerst genoemde nummer bleef hangen (bijvoorbeeld koers) maar hoogte of luchtdruk juist weer niet. Dat zou je kunnen aanpassen eventueel, dus maar 1 opdracht per radio message.
Wat mij wel heel erg verbaasde was het gesteggel over de koersen/vectoren - ik had echt het idee dat de controller koersen doorgaf en de kist geen idee had waar ze heen vlogen vwb koers (en ook niet dat de zee in het westen ligt op je kompas maar dat zal de paniek zijn geweest). Na alle vreemde koersen had ik wel verwacht dat ATC een controle had gesteld in de trend van "wat zie jij als koers die je vliegt. ik zie dit op mijn radar en u meldt mij dit en daar zit ruimte tussen)"?
Ook als de F16's erbij zijn blijft dat gedoe over koers nog even spelen en ik weet dat je op een schuddend ding niet veel hebt aan je kompas maar soms naar het oosten vliegen en dan vragen waar de zee is komt bijna Bermuda Driehoek achtig over.
Wat ik begrijp 2 vliegers en 4 technici aan boord, die moeten echt gevochten hebben voor hun leven, zoveel respect.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar