Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.072.050 views

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:21

Freak187

geen

Garyu schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:45:
[...]

Inderdaad. Vooral het stukje bij de vier laatste vluchten van het toestel dus. :X

Dat soort problemen zijn niet echt van de categorie "fix over the weekend"....
Dat is het lastige van troubleshooten. Je volgt de handleiding (fault isolation manual) en je doet je corrective actions. Soms is dat alleen een system test, soms een onderdeel vervangen en soms kun je de fout niet achterhalen. Dus het komt zeker vaker voor dat een bepaalde klacht meerdere keren terugkomt. Soms mag je een defect ook op de MEL zetten, maar als daar operationele ristricties aan vastzitten dan moet flight planning en ook de flight crew daarvan op de hoogste gesteld worden.
Echter, als je 4 keer dezelfde fout tegenkomt na evenzoveel vluchten is het tijd om dieper na te denken en eventueel het probleem aan Boeing voor te leggen.
Maar feit is: vliegtuig mag pas vertrekken als het technisch logbook door een techneut afgetekend en vrijgegeven is, dus er is zeker naar het technisch defect gekeken.

Kia Niro-EV 2024

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:21
@Propane als er 4 eerdere vluchten zijn die problemen hebben gehad met de snelheidsmeter maar maintenance kan niks vinden dan lijkt me toch dat dit probleem nader onderzocht moet worden? Je wilt toch niet afwachten tot het zich weer voor doet of tot het probleem erger wordt lijkt me? Dan kost het maar ff geld om die kist aan de grond te houden tot de oorzaak achterhaald is, nog altijd goedkoper dan reputatie schade, hull loss en 189 doden.

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
FastFred schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:33:
@Propane als er 4 eerdere vluchten zijn die problemen hebben gehad met de snelheidsmeter maar maintenance kan niks vinden dan lijkt me toch dat dit probleem nader onderzocht moet worden? Je wilt toch niet afwachten tot het zich weer voor doet of tot het probleem erger wordt lijkt me? Dan kost het maar ff geld om die kist aan de grond te houden tot de oorzaak achterhaald is, nog altijd goedkoper dan reputatie schade, hull loss en 189 doden.
Je hebt mijn post dus niet gelezen. Die problemen staan mogelijk in de FDR waar ze nu uitgelezen worden, maar waren bijvoorbeeld niet genoteerd in het technical log. Dit kan meerdere redenen hebben. Crew krijgt niet elke parameter of issue die de FDR logged te zien. Het kan ook zijn dat de "problemen" een verschil in snelheid van <10kts was en dus geen alarm triggered. Kortom, behalve op de voorlaatste vlucht zijn er blijkbaar geen crews geweest die iets bijzonders gemerkt hebben. Anders hadden we waarschijnlijk de tech log pagina's al online zien staan. Zonder meer data kun je geen conclusies trekken over Lion Air, of de 737 MAX of weet ik veel wat.

Dus je zou moeten weten wat voor problemen er duidelijk zijn geworden uit de FDR en dat is niets iets wat doorgaans snel wordt vrijgegeven. En zeker niet iets waar Nu.nl kennis over heeft.

• FastFred
Ik heb je post wel gelezen, maar verkeerd geïnterpreteerd.

Verwijderd

Voor de liefhebbers: https://www.aviationtag.com/en/produkt/phbfr01/
Stukje van de PH-BFR (Boeing 747-400) als sleutelhanger. :)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:35

Garyu

WW

Propane schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:41:
[...]

Je hebt mijn post dus niet gelezen. Die problemen staan mogelijk in de FDR waar ze nu uitgelezen worden, maar waren bijvoorbeeld niet genoteerd in het technical log. Dit kan meerdere redenen hebben. Crew krijgt niet elke parameter of issue die de FDR logged te zien. Het kan ook zijn dat de "problemen" een verschil in snelheid van <10kts was en dus geen alarm triggered. Kortom, behalve op de voorlaatste vlucht zijn er blijkbaar geen crews geweest die iets bijzonders gemerkt hebben. Anders hadden we waarschijnlijk de tech log pagina's al online zien staan. Zonder meer data kun je geen conclusies trekken over Lion Air, of de 737 MAX of weet ik veel wat.

Dus je zou moeten weten wat voor problemen er duidelijk zijn geworden uit de FDR en dat is niets iets wat doorgaans snel wordt vrijgegeven. En zeker niet iets waar Nu.nl kennis over heeft.
Bij een Europese carrier zou ik je meteen gelijk geven. Bij Lion Air gun ik ze niet het voordeel van de twijfel.

Overigens is een ongeluk in de vliegwereld eigenlijk altijd een vrijwel onmogelijke samenloop van menselijke en technische mankementen. SPOF is vrijwel zeker uit te sluiten. Er is altijd meer aan de hand. In dit geval verdenk ik daarbij minder de piloten of de technical engineers maar meer de operationele planning van de carrier die het vliegtuig ondanks de deels bekende problemen besluit door te laten vliegen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Interessante overname aangekondigd vandaag; Icelandair neemt Wowair over. Zit een behoorlijke overlap in routes momenteel ook, dus ben benieuwd hoe dat zich op langere termijn zal gaan ontwikkelen. Wordt het toch één grote IJslandse semi-prijsvechter oid.

• Propane
  • Niet online
Garyu schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:39:
[...]

Er is altijd meer aan de hand. In dit geval verdenk ik daarbij minder de piloten of de technical engineers maar meer de operationele planning van de carrier die het vliegtuig ondanks de deels bekende problemen besluit door te laten vliegen.
De enige die besluit of het vliegtuig vliegt of niet is de PIC die het toestel de lucht in neemt. Ik zou zeggen, laat de vooroordelen nou maar gewoon thuis en wacht lekker de details af :).
Thetallguy schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:00:
Interessante overname aangekondigd vandaag; Icelandair neemt Wowair over. Zit een behoorlijke overlap in routes momenteel ook, dus ben benieuwd hoe dat zich op langere termijn zal gaan ontwikkelen. Wordt het toch één grote IJslandse semi-prijsvechter oid.
Icelandair neemt WOW Air over
De Icelandair-groep heeft met de low cost-maatschappij WOW Air een overeenkomst gesloten dat zij alle aandelen van WOW Air overkopen, zo meldt de grootste luchtvaartmaatschappij van IJsland.

WOW
De verkoop van de aandelen tussen WOW Air en Icelandair zal officieel uitgevoerd worden nadat alle aandeelhouders van de Icelandair-groep hiermee instemmen, de IJslandse mededingsautoriteit geen bezwaren heeft en een due diligence is uitgevoerd.

Icelandair
De aandeelhouders van WOW Air krijgen, als aan alle voorwaarden voldaan is, 272.341.867 aandelen van Icelandair, oftewel 5,4 procent van de aandelen van de Icelandair-groep. Beide maatschappij zullen onder hun eigen naam verder blijven opereren. Met het samengaan van de twee maatschappij zullen zij 3,8 procent van het marktaandeel van de Atlantische luchtvaart vertegenwoordigen.

Schuld
WOW Air had in september een lening van 60 miljoen euro, door middel van het uitgeven van obligaties, ontvangen. Vorig jaar noteerde WOW Air een verlies van 31 miljoen euro. Ook dit jaar verwacht de IJslandse maatschappij rode cijfers te publiceren, maar verwachtte WOW Air wel in 2019 winst te boeken.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wellicht goed nieuws voor Sukhoi: omdat Boeing en Airbus de geplaatste orders niet meer uit mogen leveren, gaat Iran nu kijken om orders te plaatsen bij Sukhoi, en vermoedelijk ook bij enkele Chinese fabrikanten.

Dit omdat Sukhoi beweert een aangepast model van de SuperJet te kunnen maken dat minder dan 10 procent Amerikaanse onderdelen bevat, en dus niet onder de sancties valt:
Nu de levering van bijna tweehonderd Boeings en Airbussen niet doorgaat door de herinvoering van de Amerikaanse sancties tegen Iran, overweegt Iran Air om vliegtuigen in Rusland of China te kopen. De maatschappij ziet de Sukhoi Superjet als een interessante optie.

In de korte tijd dat de sancties waren opgeheven, ontving Iran Air dertien ATR72’s, twee Airbus A330’s en één Airbus A321. Dat is niet voldoende om de hele vloot te vernieuwen. Sommige toestellen, zoals de A300’s, zijn al meer dan dertig jaar oud en moeten dringend vervangen worden.

“We verwelkomen alle bedrijven die ons de vliegtuigen kunnen leveren die we nodig hebben”, aldus Iran Air CEO Farzaneh Sharafbafi volgens persbureau Reuters. “We zijn al achter de Sukhoi SJ100’s en vliegtuigen van niet-Europese makelij aangegaan.”

Vanwege de sancties mogen alleen vliegtuigen aan Iran geleverd worden die minder dan tien procent Amerikaanse onderdelen bevatten. De Superjets zitten nu nog boven die grens, maar volgens Russische functionarissen is het mogelijk om een variant te maken die daaronder blijft.
Zie https://www.luchtvaartnie...-van-boeings-en-airbussen

Zou toch een leuke miljardenorder zijn die Airbus en Boeing mislopen, ten gunste van Sukhoi :)

Virussen? Scan ze hier!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kan je zomaar ~5% van een kist vervangen qua onderdelen, zonder dat het een nieuwe goedkeuring nodig heeft? Lijkt me anders duur geintje

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja maar vast de moeite waard als je er vervolgens 200 van kunt verkopen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• wildhagen
  • Niet online
PWM schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:33:
Kan je zomaar ~5% van een kist vervangen qua onderdelen, zonder dat het een nieuwe goedkeuring nodig heeft? Lijkt me anders duur geintje
Geen idee, hangt er wellicht ook vanaf hoeveel ze nu over die 10 procent heen zitten. Kan me zo voorstellen dat je als je op 11-12 procent zit er wellicht redelijk eenvoudig onder kunt gaan zitten.

Daarnaast, Iran heeft behoefte aan vele honderden nieuwe toestellen. Ik denk dat Sukhoi best bereid is daar wat moeite voor te doen, dat zijn toch potentieel flinke bedragen die ze kunnen binnenhalen...

Daarnaast kan je dat model natuurlijk ook aan andere landen dan alleen Iran verkopen, dat maakt het nog interessanter, commercieel gezien.

[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 05-11-2018 17:46 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
wildhagen schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:10:
Zou toch een leuke miljardenorder zijn die Airbus en Boeing mislopen, ten gunste van Sukhoi :)
En wat is er leuk aan dat de Russen gaan lopen met een order die eerst bij Airbus lag?

Verwijderd

Thetallguy schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:00:
Ik vraag me sowieso af wat de houdbaarheid is van vluchten via IJsland nu zowel Airbus als Boeing een narrow-body een alternatief hebben die de oceaan over kan.

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:23
Megalodon_67 schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:11:
[...]

En wat is er leuk aan dat de Russen gaan lopen met een order die eerst bij Airbus lag?
Dat zowel Airbus als Boeing worden genaaid door het wanbeleid van Trump en hij zichzelf zo in de voet schiet. Als Europa nou eens wat daadkrachtiger was en niet Amerika's hondje, dan had Airbus hier misschien ook gewoon van kunnen blijven profiteren.

• Megalodon_67
  • Niet online
@upclocker Als Airbus niet in de pas loopt met de VS dan zal de schade nog veel groter zijn, dus om dan maar te gaan lachen als er hier in Europa omzet/werkgelegenheid verdwijnt naar Rusland is in mijn ogen nogal ongepast.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Megalodon_67 schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:23:
@upclocker Als Airbus niet in de pas loopt met de VS dan zal de schade nog veel groter zijn, dus om dan maar te gaan lachen als er hier in Europa omzet/werkgelegenheid verdwijnt naar Rusland is in mijn ogen nogal ongepast.
Als Airbus echt wil, kan Airbus echt wel hard genoeg terugslaan (genoeg Amerikaanse maatschappijen die met Airbus vliegen) en met wat Europese steun wordt Boeing hier ineens economisch onhaalbaar, maar voorlopig wil Europa nog niet escaleren.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Freee!! schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:39:
[...]

Als Airbus echt wil, kan Airbus echt wel hard genoeg terugslaan (genoeg Amerikaanse maatschappijen die met Airbus vliegen) en met wat Europese steun wordt Boeing hier ineens economisch onhaalbaar, maar voorlopig wil Europa nog niet escaleren.
Dit inderdaad. Europa moet leren zelf na te denken in plaats van zich door de Amerikanen of de Russen te laten gijzelen. Escaleren is niet makkelijk en kent alleen verliezers - welkom terug in de jaren 70/80 :+ Macht is immers de inverse van Afhankelijkheid (Mastenbroek 1981)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• PWM
  • Niet online
Kijken we uit dat het wel luchtvaart blijft en geen algemene politiek

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:14:
[...]

Ik vraag me sowieso af wat de houdbaarheid is van vluchten via IJsland nu zowel Airbus als Boeing een narrow-body een alternatief hebben die de oceaan over kan.
Zolang vluchten met een overstap goedkoper worden aangeboden?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Borromini schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:24:
[...]
Dat denk ik ook, minder brandstof vanwege de tussenstop scheelt een hoop gewicht en maakt je netwerk efficiënter. Ik vind het voor de EU -west<> US-oost vluchten een erg leuk model. Beter via een en-route tussenstop dan een off-route tussenstop zoals Frankfurt of Parijs.
Een directe vlucht blijft mijn voorkeur maar privé zou het een optie kunnen zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Piet91 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 21:00:
En vandaag begon de laatste golf van de Boeing 767 uitfasering bij British Airways.

Volgende week dinsdag, 6 november komt de BA 767 voor de allerlaatste keer naar Amsterdam.
De allerlaatste BA 767 vlucht lijkt plaats te vinden op 25 november van Larnaca naar Heathrow.
British Airways heeft geen speciale activiteiten gepland voor dit afscheid.
Morgen dus. De vluchten BA8497 en BA8496 worden door G-BZHA uitgevoerd.
Aankomst vanuit London is om 09:20 uur, vertrek terug om 10:20 uur.

Nu Amsterdam ook voorbij is blijft alleen Larnaca over als BA 767 bestemming.

Afbeeldingslocatie: https://www.airteamimages.com/pics/194/194036_big.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 06-11-2018 22:45 ]

De Airbus A330-800neo maakt momenteel haar eerste vlucht: https://www.flightradar24.com/AIB01TO/1e76d5a3

Het toestel heeft een order voor 8 stuks openstaan van Kuwait Airways en een memorandum of understanding (MoU) voor 2 van Uganda Airlines.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DrTVygPWkAIGgzv.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DrUX_tKWsAAo_2g.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DrT7qBnX0AAxy4G.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DrT7qBvWwAMn7Xh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DrT01DcWsAEIXvc.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DrUIWVfX4AQb8q8.jpg

• wildhagen
  • Niet online
Een wat apart bericht, wat eens wat anders-dan-anders is :P
De Airbus A220 wordt vaak geprezen als één van de stilste lijnvliegtuigen ter wereld, maar de omwonenden van Zürich Kloten Airport denken daar anders over. Volgens hen klinkt het toestel tijdens de landing korte tijd als een hitsige orka.

In Zürich heeft SWISS haar thuisbasis, wereldwijd de grootste gebruiker van de A220 met 25 toestellen in de vloot. De luchtvaartmaatschappij had de omwonenden beloofd dat de Airbus 50 procent stiller is dan oudere vliegtuigen van vergelijkbare grootte.

De buurtbewoners klagen echter dat zij tijdens de landingen van de A220’s gedurende enkele seconden een vreemd huilend geluid uit de motoren horen komen, zo meldt Bloomberg. Dit geluid wordt omschreven als de lokroep van een orka wanneer die op zoek is naar geslachtsgemeenschap.

Zowel SWISS als Airbus bevestigen het bestaan van het probleem. Het geluid zou ontstaan tijdens het bewegen van de gashendel op lage snelheid. Beide bedrijven werken met motorfabrikant Pratt & Whitney aan een oplossing, zodat de A220 haar reputatie als fluisterjet kan waarmaken.
Bron: https://www.luchtvaartnie...inkt-als-een-hitsige-orka

Nieuwe modelnaam: A220 Hitsige Orca Edition? :P

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 06-11-2018 17:33 ]

Virussen? Scan ze hier!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

wildhagen schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 17:33:
Een wat apart bericht, wat eens wat anders-dan-anders is :P

[...]

Bron: https://www.luchtvaartnie...inkt-als-een-hitsige-orka

Nieuwe modelnaam: A220 Hitsige Orca Edition? :P
Beter goed gejat dan slecht bedacht: dat is mooi kloten!

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• Thetallguy
  • Niet online
Borromini schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:24:
[...]

Slecht voorbeeld want volgens mij gaat Wowair stoppen met Kansas City, maargoed. Het hoeft niet puur om de prijs te gaan.

Stel je zou dit met een A321lr rechtstreeks kunnen vliegen vanuit Amsterdam. De markt voor een dagelijkse rechtstreekse vlucht Amsterdam - Kansas City is waarschijnlijk relatief klein. Zeker omdat er aan beide kanten geen verdere connecties worden aangeboden.

Wowair vliegt Reykjavik - Kansas City. Hierbij is heel Europa de markt voor de vluchten naar Kansas, en loont het dus misschien wel op deze bestemming te vliegen. 10 overstappers vanuit Amsterdam, 10 vanuit Londen, 10 vanuit Barcelona etc etc. Waardoor je uiteindelijk wel een kist vanuit Reykjavik vol krijgt.

Vul voor Kansas City een andere secundaire US (of Europese ) stad in en je hebt al een deel van het businessmodel, naast de LCC markt naar populairdere bestemmingen.

• Freee!!

Freee!!

Thetallguy schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 17:49:
[...]
Slecht voorbeeld want volgens mij gaat Wowair stoppen met Kansas City, maargoed. Het hoeft niet puur om de prijs te gaan.

Stel je zou dit met een A321lr rechtstreeks kunnen vliegen vanuit Amsterdam. De markt voor een dagelijkse rechtstreekse vlucht Amsterdam - Kansas City is waarschijnlijk relatief klein. Zeker omdat er aan beide kanten geen verdere connecties worden aangeboden.

Wowair vliegt Reykjavik - Kansas City. Hierbij is heel Europa de markt voor de vluchten naar Kansas, en loont het dus misschien wel op deze bestemming te vliegen. 10 overstappers vanuit Amsterdam, 10 vanuit Londen, 10 vanuit Barcelona etc etc. Waardoor je uiteindelijk wel een kist vanuit Reykjavik vol krijgt.

Vul voor Kansas City een andere secundaire US (of Europese ) stad in en je hebt al een deel van het businessmodel, naast de LCC markt naar populairdere bestemmingen.
Gewoon het traditionele hub and spoke model, maar dan met een gunstig halverwege liggende hub.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• nustys
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-02 16:43

• upclocker
Mijn ouders zitten in deze vlucht, nou viel me op dat ze China proberen te vermijden. Is toch wel een aardig stukje om. Komt dat door de slechte relatie tussen de twee landen of niet? De KLM808, die half uur eerder vertrok, vliegt wel gewoon door China.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qS5dXGp.jpg

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@upclocker je laat een CAL073 zien - dat ls China Airlines? Over welke vlucht heb je het?

• upclocker
franssie schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:01:
@upclocker je laat een CAL073 zien - dat ls China Airlines? Over welke vlucht heb je het?
Ja sorry is Inderdaad China Airlines uit Taipei.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Thetallguy schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 17:49:
[...]

Dus out of a census of one...?

Dat is heel slechte statistiek hoor. Beide maatschappijen bieden vluchten op meer dan één Amerikaanse luchthaven aan. Zowel Icelandair als WOW Air verkopen hun overstap in Ijsland als een sterk punt. Aer Lingus doet hetzelfde met Dublin (en als extraatje hebben zij dan nog es die US preclearance). Dat laatste is een écht pluspunt. Icelandair staat ook een gratis stopover toe van maximum een week, dus perfect om een 'vakantie in een vakantie' te doen als je wil (een stopover kan je flink wat geld kosten in een traditioneel verdienmodel van een reguliere airline).

Daarnaast lanceren airlines met de regelmaat van de klok nieuwe bestemmingen, ook al is daar geen markt voor (dat blijkt dan uit de bezettingsgraad, en dan wordt er een andere bestemming ' geprobeerd').

Het overgrote deel van de reizigers heeft maar één criterium: prijs. Dat is geen discussie die we elke keer opnieuw moeten voeren. Waarom zou jij als reiziger kiezen voor een overstap - risico op gemiste aansluiting, langer onderweg, nog es het gedoe van in- en uitschepen, wachten, ... tenzij het je niet interesseert/je de risico's of ongemakken niet incalculeert of kent/je alleen naar de prijs kijkt?

[ Voor 8% gewijzigd door Borromini op 06-11-2018 21:14 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

upclocker schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:21:
Mijn ouders zitten in deze vlucht, nou viel me op dat ze China proberen te vermijden. Is toch wel een aardig stukje om. Komt dat door de slechte relatie tussen de twee landen of niet? De KLM808, die half uur eerder vertrok, vliegt wel gewoon door China.
[Afbeelding]
In deze hoek moet je het zoeken:
Piet91 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:34:
[...]

Zoals je waarschijnlijk wel weet is de relatie tussen China en Taiwan niet al te best.
Als gevolg hiervan mogen er geen commerciële vluchten plaats vinden over de Straat van Taiwan omdat ze dan van de Taipei FIR overgedragen moeten worden aan de Shanghai FIR.
Vluchten tussen beide moeten eerst via een andere FIR (meestal Hong Kong en Seoul) worden afgehandeld.
De vluchten tussen Taiwan en Europa gaan dus niet rechtstreeks over China (wat de kortste route is) maar eerst via Hong Kong of Seoul.
Dit geldt dus voor alle commerciële vluchten, dus naast bijvoorbeeld China Airlines en Eva Air ook voor maatschappijen als KLM.

Daarnaast is het luchtruim boven China een chaos (druk, delen kunnen zo gesloten worden, militaire oefeningen etc.) dat men soms voor kiest om na de omweg via Hong Kong/Seoul niet de vlucht niet voor te zetten boven China maar via een andere route.

Als gevolg van die restricties over de zeestraat moeten zelfs de korte vluchten tussen Taiwan en China een gigantische omweg nemen.
Voorbeeld: https://www.flightradar24.com/data/flights/mf880#1d5a057c
Piet91 in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1"

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

upclocker schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:02:
[...]

Ja sorry is Inderdaad China Airlines uit Taipei.
Maar dan snap ik het niet helemaal? China Airlines vliegt niet over China maar anderen wel?

• Propane
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:55:
[...]

Maar dan snap ik het niet helemaal? China Airlines vliegt niet over China maar anderen wel?
Omdat China Airlines de Taiwanese (Klein China? :P ) nationale maatschappij is. Iets wat nog steeds niet lekker ligt bij Groot China die daarom die naam niet kan gebruiken en dus China Eastern, Southern etc gebruikt.
Ruim anderhalf uur geleden is op de luchthaven van het Canadese Halifax een Boeing 747 vrachtvliegtuig van de baan geschoten.
Het gaat om N908AR; een bijna 22 jaar oude ex-Singapore Airlines Cargo toestel dat nu voor het Amerikaanse Sky Lease Cargo vliegt. Toestel kwam vanuit Chicago.
5 personen aan boord maar tot zover bekend niet gewond.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DrZHSTUX0AAtd0Q.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DrZIpU5WsAAqhIn.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DrZLFw3X0AEmBNt.jpg

EDIT: daglichtfoto's:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DrZgiMgW4AAK7xw.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.cbc.ca/1.4895133.1541590352!/fileImage/httpImage/image.jpg_gen/derivatives/original_780/cargo-plane-crash-halifax.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DrZihvhX0AAL6Hw.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DrZihtsWsAU1TY-.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DrZihtoX4AErf4-.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DrZLrg3XcAAmP36.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Piet91 op 07-11-2018 13:25 ]

• FastFred
Door z'n wielen gezakt zo te zien.

Schade achter de vleugel en het lijkt alsof op deze foto het maingear zich door de vleugel geboord heeft. Motor 3 ontbreekt ook?

Afgeschreven?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DrZIpU5WsAAqhIn.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 07-11-2018 12:17 ]

• CyBeR
  • Niet online
Ik denk dat 't daar gewoon heel nat is en de hele zooi in de modder is geschoven.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Dit is een van de weinige keren dat je wel vrijwel direct kunt constateren dat dit zo is.
De romp is gebroken en ook de neus heeft flinke schade (onder de upper deck door).
Daarnaast de schade aan motoren, vleugels en onderstel dan is het nu wel duidelijk.

• FastFred
@Piet91 dacht eerst dat die zwarte streep op de romp achter de vleugel deel was van de livery, maar de bovenzijde van de romp is daar ook geknakt idd.

Als het landingsgestel niet afgebroken is maar in de modder gezakt is dan zal die alsnog wel een flinke klap te verwerken hebben gehad door de massatraagheid van de rest van het vliegtuig.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Na mijn CI74/CI61 vluchten deze zomer heb ik uit interesse een aantal keer gecheckt en ze gaan 99% van de tijd die route, heen naar TPE over India, terug naar Europa over Japan en Rusland om inderdaad China te mijden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Megalodon_67
  • Niet online
Piet91 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:48:
[...]
Dit is een van de weinige keren dat je wel vrijwel direct kunt constateren dat dit zo is.
De romp is gebroken en ook de neus heeft flinke schade (onder de upper deck door).
Daarnaast de schade aan motoren, vleugels en onderstel dan is het nu wel duidelijk.
Denk dat wanneer de romp niet was geknikt deze kist -gelet op z'n 22 jaar- ook afgeschreven zou zijn geweest, onderzijde romp kan niet anders dan zwaar beschadigd zijn na zo'n ritje over de grond boenderen, dan ook nog eens zeker 3 kapotte motoren, mogelijk alle 4...

• FastFred
Skylease Cargo B744 at Halifax overran runway on landing
the aircraft received substantial damage with all gear collapsed, engines #2 and #3 separated, engines #1 and #4 damaged and creases in the fuselage skin.
Enkeltje sloophamer

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 07-11-2018 16:29 ]

• wildhagen
  • Niet online
Even ontdoen van alle nog bruikbare onderdelen en daarna idd verwerken tot scheermesjes en conservenblikken ja.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

wildhagen schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:33:
Even ontdoen van alle nog bruikbare onderdelen en daarna idd verwerken tot scheermesjes en conservenblikken ja.
En sleutelhangers van 25 euro per stuk :D

• Freee!!

Freee!!

Qantas zou die kist opknappen, zeker als het een passagierskist was geweest ;)

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Verwijderd schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:03:
[...]

En sleutelhangers van 25 euro per stuk :D
Yup, https://www.aviationtag.com/en/. Best handig die baggage tags :)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Verwijderd

Ja, die dingen. Best handig misschien, maar geen 25-euro-handig wat mij betreft :+

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:17:
[...]

Ja, die dingen. Best handig misschien, maar geen 25-euro-handig wat mij betreft :+
Voor mij wel EUR57 handig/cool - dank @Bolk ik moest natuurlijk weer een DC3 tag kopen, soit ik leef maar één maal :+

• Thetallguy
  • Niet online
Borromini schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:09:
[...]

Dus out of a census of one...?
Neu had ook Pittsburgh, St. Louis; Montreal oid. kunnen noemen hoor :) blijft alleen dat IJsland op een prima plek ligt voor een transatlantische hub and spoke zoals hierboven ook al ergens genoemd wordt. Korte afstand van zowel de US als Europa zorgt ervoor dat je relatief veek cycles in kunt plannen met dezelfde kist, zo ook weer flexibeler bent, kosten bespaart, een lagere prijs kunt aanbieden etc.

• Freee!!

Freee!!

Thetallguy schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:51:
[...]
Neu had ook Pittsburgh, St. Louis; Montreal oid. kunnen noemen hoor :) blijft alleen dat IJsland op een prima plek ligt voor een transatlantische hub and spoke zoals hierboven ook al ergens genoemd wordt. Korte afstand van zowel de US als Europa zorgt ervoor dat je relatief veek cycles in kunt plannen met dezelfde kist, zo ook weer flexibeler bent, kosten bespaart, een lagere prijs kunt aanbieden etc.
Alleen Ierland ligt mogelijk nog iets gunstiger, hoewel dat met de kromming van de aarde waarschijnlijk weinig uitmaakt.

• wildhagen
  • Niet online
Naar aanleiding van de ramp met het Lion Air-toestel heeft Boeing nu een waarschuwing uitgegeven voor sensorproblemen op de 737-MAX toestellen:
Boeing heeft een veiligheidswaarschuwing uitgevaardigd voor luchtvaartmaatschappijen die de 737 MAX gebruiken. De waarschuwing heeft betrekking op wat piloten moeten doen in het geval een bepaalde sensor niet goed functioneert. De aanleiding voor de waarschuwing is de crash met een Boeing 737 MAX 8 van Lion Air, vorige week in de Javazee.

De veiligheidswaarschuwing is gepubliceerd in een Operations Manual Bulletin, dat de vliegtuigbouwer naar klanten verzendt. Normaalgesproken volgt de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA daarop met een zogeheten Airworthiness Directive, waarbij gebruikers gedwongen worden actie te ondernemen.

De waarschuwing betreft meer specifiek een zogeheten Angle of Attack (AOA)-sensor. De Indonesische Transportveiligheidsraad heeft vastgesteld dat aan boord van vlucht JT610 sprake was van foutieve input van een van die AOA-sensors. De Angle-of Attack is de hoek van de vleugels ten opzichte van de luchtstroom.

In het servicebulletin wordt gebruikers van de 737 MAX opgeroepen om in bestaande flight crew procedures de omstandigheden waarbij een AOA-sensor niet goed werkt onder de aandacht te brengen.
Boeing zegt in een verklaring alle mogelijke steun te bieden bij het onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk. De Indonesische autoriteiten hebben de leiding over het onderzoek.
Bron: https://www.luchtvaartnie...ikers-737-max-voor-sensor

Blijkbaar lag er dus toch een defect aan de ramp ten grondslag, al dan niet ten dele.

Virussen? Scan ze hier!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hoe zie je die AOA data van de sensor terug vraag ik mij af? Of is dat data die direct naar de autopilot of autothrust gaat?

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:22:
Hoe zie je die AOA data van de sensor terug vraag ik mij af? Of is dat data die direct naar de autopilot of autothrust gaat?
In een boeing niet, bij een airbus via een indirecte manier.

• upclocker
franssie schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:22:
AoA data wordt meestal niet direct gebruikt als een control input, omdat je vrij veel last hebt van ruis in AoA metingen.

Dit is het enige wat ik kon vinden waar de AoA wordt gebruikt bij de B737NG.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rQkchps.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door upclocker op 07-11-2018 18:59 ]

• Garyu

Garyu

WW

Wow, het blijft rumoeren op de vliegtuigmarkt. Nu heeft Bombardier aangekondigd dat het zijn turboprop-divisie gaat afstoten. De Q400 gaan naar Viking Air. Meer informatie volgt.....
Bombardier to sell Q400 Turboprop aircraft program to Viking Air

MONTREAL (Reuters) - Bombardier Inc (BBDb.TO) is set to announce the sale of its Q400 turboprop aircraft program to Canadian aircraft manufacturer Viking Air, a person familiar with the matter said late on Wednesday.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d9/Flybe_dash8_g-jecl_takeoff_manchester_arp.jpg/300px-Flybe_dash8_g-jecl_takeoff_manchester_arp.jpg

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als ze de CRJ serie nu ook aan Embraer afstoten dan hebben ze hun commerciële vliegdivisie opgedoekt.

Signatures zijn voor boomers.

• Garyu

Garyu

WW

Maasluip schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:51:
Als ze de CRJ serie nu ook aan Embraer afstoten dan hebben ze hun commerciële vliegdivisie opgedoekt.
Alleen zal Embraer ze wel niet willen hebben, die zijn zelf druk bezig hun vliegtuigen aan Boeing te verkopen ;).

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Garyu schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:30:
Wow, het blijft rumoeren op de vliegtuigmarkt. Nu heeft Bombardier aangekondigd dat het zijn turboprop-divisie gaat afstoten. De Q400 gaan naar Viking Air. Meer informatie volgt.....

[...]
Dat komt niet echt als een verassing, jaren terug was al geprobeerd de Q400 productielijn aan China te verkopen.

March of the Eagles

• Liliuokalani
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Fly-guy schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:49:
[...]

In een boeing niet, bij een airbus via een indirecte manier.
Eh, bij de 737 volgens mij gewoon op de PFD, al is dat volgens mij een customer option die bijna geen enkele airline erop heeft zitten.

Rechts boven de artificial horizon.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/63/Primary_Flight_Display_of_a_Boeing_737-800.png

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Liliuokalani schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:48:
[...]

Eh, bij de 737 volgens mij gewoon op de PFD, al is dat volgens mij een customer option die bijna geen enkele airline erop heeft zitten.

Rechts boven de artificial horizon.

[Afbeelding]
Ok, bij Boeing alleen bij americain airlines en delta op sommige types voor zover ik weet.

• wildhagen
  • Niet online
Schiphol wil een limiet stellen aan de groei van het aantal widebodytoestellen in de ochtend. De luchthaven kampt met plaatsgebrek aan connected gates tijdens de drukke ochtendpiek nu airlines steeds vaker grotere toestellen inzetten. Dat zegt Maaike van der Windt, directeur Aviation Marketing, Cargo and Customer Experience, tegenover Luchtvaartnieuws Magazine.

Nu alle 500.000 slots op Schiphol zijn vergeven, vervangen luchtvaartmaatschappijen soms narrowbodytoestellen voor grotere widebodyvliegtuigen om op die manier toch meer passagiers van en naar Schiphol te vervoeren. Dat heeft ertoe geleid dat steeds meer grote toestellen moeten worden afgehandeld op vliegtuigopstelplaatsen die niet zijn verbonden met de terminal, zoals aan de overzijde van snelweg A4. Passagiers moeten dan met bussen worden vervoerd.

“We merken dat sommige airlines in tijden van schaarste aan slots widebodyvliegtuigen - met meer stoelen - inzetten in plaats van narrowbodytoestellen”, aldus Van der Windt. “Daardoor zijn er tijdens de drukke ochtendperiode niet meer voldoende connected gates om aan de vraag te voldoen. Daarom voeren we vanaf het voorjaar 2019 een limiet op het afhandelen van widebodyvliegtuigen in omdat we een bepaald kwaliteitsniveau willen bieden.” De nieuwe pier die in aanbouw is zal vanaf eind 2019 slechts gedeeltelijk soelaas bieden.

Luchtvaartmaatschappijen die in de afgelopen jaren widebodyvliegtuigen op Schiphol introduceerden of vaker dit soort grotere toestellen inzetten zijn onder meer Icelandair, WOW Air, Turkish Airlines, Royal Jordanian, Aeroflot en Air Europa. Deze airlines wisselden op vluchten single aisle-vliegtuigen als de Boeing 737 of Airbus A320 in voor grotere toestellen als de Airbus A330, Boeing 767 of Boeing 787.
Bron: https://www.luchtvaartnie...et-op-widebodyvliegtuigen

Virussen? Scan ze hier!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De nieuwe pier die in aanbouw is zal vanaf eind 2019 slechts gedeeltelijk soelaas bieden.
Dus... is er nog ergens plek om nog een pier bij te bouwen? :p

March of the Eagles

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

XWB schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:55:
[...]
Ruimte zat richting Haarlem ;) Wel 2 uur lopen naar je auto of trein maar soit haha.

Kan je misschien stoppen voor een koffie in het nieuwe hoofdkantoor van KLM? https://www.nu.nl/economi...dichter-bij-schiphol.html

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
XWB schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:55:
[...]

De huidige H-pier platgooien en rondom de vrijgekomen ruimte en het CitizenM hotel een nieuwe terminal bouwen. Vervolgens de Schiphol tunnel verlengen tot de afslag Schiphol. De ruimte die bovenop de tunnel is vrijgekomen kan mooi gebruikt worden voor 2 nieuwe pieren. Moet tevens ook nog een brandstof opslag verplaats worden. Maar hierdoor blijft het wel voldoen aan het 1 terminal concept. :)
(de people mover mag tijdens deze uitbreiding ook wel gerealiseerd worden)

• wildhagen
  • Niet online
Kleine vliegtuig-akkefietje in Guyana vannacht:
Een Boeing 757-200 van Fly Jamaica is vrijdag tijdens de landing op Georgetown Airport in Guyana van de baan geschoten en op een zandbank tot stilstand gekomen. Bij het incident liepen zes passagiers en crewleden lichte verwondingen op.

De Boeing 757 was kort daarvoor als vlucht OJ256 vanuit Georgetown vertrokken richting Toronto in Canada, maar keerde terug vanwege een technisch mankement. Bij die landing ging het mis, al is het nog niet duidelijk of het technisch mankement daaraan ten grondslag lag.

Op de vlucht zaten vooral Canadese toeristen. Zij zullen met een ander vliegtuig naar huis gebracht moeten worden, want de 757 raakte ernstig beschadigd bij het onverwachte bezoek aan de zandbak. Zo zitten het landingsgestel en de rechtermotor niet meer aan het toestel vast.
Bron: https://www.luchtvaartnie...an-en-strandt-op-het-zand

Afbeeldingslocatie: https://www.luchtvaartnieuws.nl/sites/default/files/styles/artikel/public/website_633x300/slider-airlines/boeing-757-flyjamaicaccheddi-jagan-airport-640.jpg?itok=a-xXLuIQ

Afbeeldingslocatie: https://nsa39.casimages.com/img/2018/11/09/181109112457687824.jpg

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/45785943_10156652166402604_7648655361909456896_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=a07a24805121edcf9064f6b2182ced8e&oe=5C7BABD4

Gaat dus om N524AT, een 19 jaar oude 757-200, first flight 10 juli 1999.

Virussen? Scan ze hier!

• nustys

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@nustys Volgens twitter is deze veilig geland op Beja

https://twitter.com/VOSTPT/status/1061637420259655680

• nustys
Dat is goed nieuws.
Ze overwogen in zee te ditchen nadat alle instrumenten waren uitgevallen. :o

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

nustys schreef op zondag 11 november 2018 @ 16:18:
[...]

Dat is goed nieuws.
Ze overwogen in zee te ditchen nadat alle instrumenten waren uitgevallen. :o
Las ik inderdaad, als ik naar het weer daar kijk was dat een knap stukje bijna-blind vliegen zonder instrumenten. Edit uiteindelijk lijkt het dat ze door F16's begeleid zijn, waarschijnlijk vanaf het moment dat het vluchtpad ook veel regelmatiger werd.

edit: live link weer: onweer, windhozen - het hele pakket.
https://www.accuweather.com/en/pt/portugal-weather

vastere link https://www.accuweather.c...ance-into-sunday/70006573

[ Voor 36% gewijzigd door franssie op 11-11-2018 16:32 ]

Op de luchthaven van Istanboel is het weer eens raak:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DrqswbXX4AYN_jS.jpg
Afbeeldingslocatie: https://resmim.net/f/4pJAqK.jpg

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wordt hoog tijd dat die nieuwe luchthaven volledig in gebruik genomen wordt duidelijk :+

• Freee!!

Freee!!

Borromini schreef op zondag 11 november 2018 @ 21:14:
Wordt hoog tijd dat die nieuwe luchthaven volledig in gebruik genomen wordt duidelijk :+
O :? Wat helpt dat aan chauffeur die te dicht langs vliegtuigen rijden.

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Wauw. Ik hoop dat het goed met haar gaat...

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Freee!! schreef op zondag 11 november 2018 @ 21:52:
[...]

O :? Wat helpt dat aan chauffeur die te dicht langs vliegtuigen rijden.
Ergens eerder in dit topic was een overzichtsfoto te zien van die luchthaven na een eerder incident aldaar. Omdat door de layout de chauffeurs dus ....

Dat is best verontrustend inderdaad, ook wel vreemd dat het zo lang duurt voordat het opvalt terwijl er toch bij steeds meer mensen belletjes afgaan dat er ergens iets echt fout aan het gaan is maar op de luchthaven zelf niet? Hoop ook dat het iets tijdelijks was, kan iedereen overkomen (lichte TIA oid).

[ Voor 46% gewijzigd door franssie op 11-11-2018 22:13 ]

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

franssie schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:03:
[...]

Ergens eerder in dit topic was een overzichtsfoto te zien van die luchthaven na een eerder incident aldaar. Omdat door de layout de chauffeurs dus ....

[...]

Dat is best verontrustend inderdaad, ook wel vreemd dat het zo lang duurt voordat het opvalt terwijl er toch bij steeds meer mensen belletjes afgaan dat er ergens iets echt fout aan het gaan is maar op de luchthaven zelf niet? Hoop ook dat het iets tijdelijks was, kan iedereen overkomen (lichte TIA oid).
Ik snap de FAA hier ook niet helemaal. Dat ze zo lang alleen was... Je zou toch denken dat er meerdere mensen in de toren zijn en daarnaast zal er op de ground frequentie ook wel het e.e.a. gezegd zijn lijkt me?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bolk schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:14:
[...]

Ik snap de FAA hier ook niet helemaal. Dat ze zo lang alleen was... Je zou toch denken dat er meerdere mensen in de toren zijn en daarnaast zal er op de ground frequentie ook wel het e.e.a. gezegd zijn lijkt me?
Ja toch? Las Vegas is dan geen waanzinnige hub maar dit is wel vreemd. Al lijkt ze wel alle verkeer af te handelen? (Spot 15 klinkt als een plek op de apron en niet echt op een holding point) en ze geeft ook toestemming om te landen. Maar ik heb alleen maar PPL RT en dat is al even geleden ;)

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

franssie schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:19:
[...]

Ja toch? Las Vegas is dan geen waanzinnige hub maar dit is wel vreemd. Al lijkt ze wel alle verkeer af te handelen? (Spot 15 klinkt als een plek op de apron en niet echt op een holding point) en ze geeft ook toestemming om te landen. Maar ik heb alleen maar PPL RT en dat is al even geleden ;)
Volgens mij is spot 15 is Amerikaans voor 'parking position 15'. De laatste keer in de VS is voor mij ook alweer een tijdje geleden :P

Maargoed, Las Vegas is wel een redelijk complexe luchthaven met 2x parallel runways. In de States is het ook niet vreemd om landing clearance te krijgen terwijl je nog 4e op final bent. Als iemand dan een taxi crossing instructie krijgt van een controller die verward is kan het een lelijke situatie worden.

Ik ben echt heel verbaasd dat dit zo lang duurde...

• PWM
  • Niet online
franssie schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:19:
[...]

Ja toch? Las Vegas is dan geen waanzinnige hub maar dit is wel vreemd.
Een hub wellicht niet, maar Las Vegas is drukker dan Schiphol. Ze hebben 540.000 vliegbewegingen. Was weer verbaasd toen ik er was hoe groot het wel niet is.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:04
PWM schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:59:
[...]

Een hub wellicht niet, maar Las Vegas is drukker dan Schiphol. Ze hebben 540.000 vliegbewegingen. Was weer verbaasd toen ik er was hoe groot het wel niet is.
Tellen ze al die helikoptervluchten naar de Grand Canyon ook mee? Die tikken wel lekker aan :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• PWM
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:27:
[...]

Tellen ze al die helikoptervluchten naar de Grand Canyon ook mee? Die tikken wel lekker aan :).
Die vertrekken daar niet vandaag :p Verschil met Schiphol (die meer passagiers heeft), is dat er weinig wide-body's zijn. Maar de ene na de andere A320/737 komt daar aan, non-stop.

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Met het eerste stuk van de ATC:

Blijkbaar flight control failure (las voornamelijk instrument failure).

• Hmmbob
  • Laatst online: 04-11 19:48
Ik heb dit net nog even terug geluisterd, maar het duurt eigenlijk nog best lang voor de eerste kritische / bezorgde vragen komen of het wel ok gaat met haar. Wel goed dat 1 van de piloten uiteindelijk het initiatief neemt en op de tower freq de rest van de vliegers adviseert en min of meer opdraagt om "hold in place" te doen.

Sometimes you need to plan for coincidence

• alexbl69
Hmmbob schreef op maandag 12 november 2018 @ 15:02:
[...]
Ik heb dit net nog even terug geluisterd, maar het duurt eigenlijk nog best lang voor de eerste kritische / bezorgde vragen komen of het wel ok gaat met haar. Wel goed dat 1 van de piloten uiteindelijk het initiatief neemt en op de tower freq de rest van de vliegers adviseert en min of meer opdraagt om "hold in place" te doen.
Je kunt dat ook niet te lichtzinnig doen. Als er niks aan de hand is is het een enorme belediging voor degene in de tower en heb je wellicht een aanklacht voor sexual harrasment oid aan je broek.

Je voelt ze op een gegeven bijna twijfelen of ze er iets van moeten zeggen of niet. En de eerste piloot die er iets over zegt durft zijn zin niet af te maken, waarna na een paar seconden een andere piloot het overneemt.

• Hmmbob
True, maar we hebben het wel over bijna 20 minuten later....

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Saus Hier deel twee

scary shit maar keurige landing.

• alexbl69
Heel benieuwd wat er met dat toestel aan de hand was.

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

alexbl69 schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:24:
[...]

Heel benieuwd wat er met dat toestel aan de hand was.
Van de YouTube comments:
Here's a quote from one forum via another
"It Was going back home after a C-check in Alverca.
Swapped aileron controls (so when a right input, the a/c would turn left and vice-versa). Only elevators, rudder and thrust available to control the aircraft. As far as I've heard from someone who talked to the crew when things were settled down on ground, no issues when the autopilot was connected, but as soon as they would disconnect it, the controls were lost everytime. One of the four tonneaux ended at around 4000ft on a 90º nose down attitude. Adding to these awkward conditions, the wheather here in Lisbon area have been awfull the whole day with pouring rain, heavy clouds and low ceiling, so they had no visual geographic references, plus they were unfamiliar with the terrain and there's where the F-16s came in, to guide the E190 to a safer place. After "learning" to control the plane, all calmed down a little bit, but they needed an airport with better weather/visual conditions and Beja was the best(first option was sunny Algarve's Faro), which is also in a sparsely populated (thus the lowest FR24 coverage, adding to the fact that the a/c doesn't have ADS-B and only shows up in MLAT) area so in case of a crash, the possibility of having victims on the ground was much lower.
On the first landing attempt, the aircraft wasn't well aligned to the runway so a go around was performed. On the second attempt they were a bit too high and went around again, before finally successfully landing on the third attempt. Of the 6 pob, two were taken to a local hospital with minor injuries and a third person, someone from the administration of Air Astana was reporting some heart issued ans was also taken to the hospital, which all three left by the beginning of the evening."

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik vind het toch wel verontrustend dat er zo gebrekkig Engels wordt gepraat en verstaan door de verschillende partijen. Lijkt mij in zo'n situatie toch niet echt wenselijk dat bepaalde instructies daardoor mogelijk niet (volledig) overkomen.

• wildhagen
  • Niet online
Schiphol-directeur Dick Benschop kijkt met open blik naar de mogelijkheid om zijn luchthaven in zee uit te breiden. Dat bleek dit weekeinde tijdens een bijeenkomst met bewoners in de Haarlemmermeer, schrijft De Telegraaf.

“Wij staan ervoor open en vinden het een goed initiatief dat de minister de haalbaarheid daarvan onderzoekt'', aldus Benschop. Het is voor het eerst dat een Schipholbaas zich openlijk uitspreekt vóór de zee-expansie.

Begin december praat de Tweede Kamer over de nieuwe plannen. De kosten en de veiligheid spelen een belangrijke rol. Het onderzoek van het ministerie wordt in januari afgerond. Daarna moeten knopen worden doorgehakt.

Het gaat daarbij in eerste instantie om een tweetal banen op een opgespoten IJvlakte bij IJmuiden. ’Herriebanen’ op de huidige Schiphol-locatie kunnen dan sluiten.
https://www.luchtvaartnie...ngsbanen-op-zee-als-optie

Benieuwd wat dat met de taxi-tijden doet... Polderbaan is nu al 20 minuten taxien... als ze helemaal vanaf de Noordzee naar de terminal in Schiphol moeten taxiën heb je een taxi-tijd van 1.5 uur ofzo? :?

Virussen? Scan ze hier!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-10 12:19
wildhagen schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:54:
[...]

Benieuwd wat dat met de taxi-tijden doet... Polderbaan is nu al 20 minuten taxien... als ze helemaal vanaf de Noordzee naar de terminal in Schiphol moeten taxiën heb je een taxi-tijd van 1.5 uur ofzo? :?
Taxibaan iets breder, en dan gewoon net onder take-off snelheid de snelheidslimiet zetten:+

[ Voor 5% gewijzigd door demonic op 12-11-2018 17:01 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-11 13:17
wildhagen schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:54:
[...]

Dat onderzoek is geinitieerd naar aanleiding van dit "bewonersonderzoek":
https://www.vliegoverlast.nl/docs/web_Schiphol%20rapport.pdf

Let even op die fases.
Fase 1 is en landingsbaan in zee met mini terminal en snelle OV verbinding tussen Schiphol en "mini-Schiphol op zee".

In latere fases willen ze dan dit schiphol op zee langzaamaan uitbreiden totdat het gewone schiphol vervangen/gedowngrade is (tot low cost carrier hub, intercontinental op zee)

Geen idiote taxi tijden dus. Wel een nogal ambitieuze Hyperloop verbinding :+

Computer says no

• wildhagen
  • Niet online
Mini-terminal? Dat lijkt het ook niet te gaan worden, Schiphol werkt immers volgens het één-terminal principe?

Virussen? Scan ze hier!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-11 13:17
wildhagen schreef op maandag 12 november 2018 @ 18:07:
Mini-terminal? Dat lijkt het ook niet te gaan worden, Schiphol werkt immers volgens het één-terminal principe?
Tsja, zo staat het er:
Gestart kan worden met een eerste zandopspuiting
en (tijdelijke) wegaanleg (2 x 1 rijstrook) + (evt.)
aanleg eerste baan met mini-terminal en pier voor
“low cost carriers” (nu de H-pier), als alternatief voor
een 2e Kaagbaan ingeval dit als “urgent” aan de orde
komt. Alvast wordt begonnen met de aanleg van een
ringdijk

Computer says no

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

wildhagen schreef op maandag 12 november 2018 @ 18:07:
Dat Schiphol nu zo werkt betekent niet automatisch dat dat zo blijft. Sowieso vind ik het huidige ontwerp verre van ideaal, je loopt je een 'rotgans' waardoor je verblijf op SPL soms langer duurt dan je vlucht (als je vanaf LCY komt met baggage kan dat zo maar zijn). Dan is een high speed trein verbinding met IJmuiden niet noodzakelijk veel langzamer.
Waar ik wel mijn bedenkingen bij heb is de lokatie bij IJmuiden, ik zou eerder iets onder Schiphol dan erboven bedacht hebben, maar dat is gevoelsmatig, dus ter hoogte van Zandvoort oid.
Aan de andere kant, met name voor de (combi) vrachtvluchten lijkt mij het een uitdaging en dan is IJmuiden wellicht weer een logischer keuze want beter ontsloten per weg en er ligt zelfs nog een spoorlijntje bijna intact.

• Hmmbob
koifim schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:44:
Ik vind het toch wel verontrustend dat er zo gebrekkig Engels wordt gepraat en verstaan door de verschillende partijen. Lijkt mij in zo'n situatie toch niet echt wenselijk dat bepaalde instructies daardoor mogelijk niet (volledig) overkomen.
Ìk heb prima verstaanbaar Engels gehoord? Enkel wat slechte radio-verbindingen, maar wat er gezegd wordt is duidelijk. Misschien dat het verstaanbaarder is als je zulke comms vaker gehoord hebt, dan kan je meer thuisbrengen wat er gezegd wordt.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hmmbob schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:02:
[...]

Ìk heb prima verstaanbaar Engels gehoord? Enkel wat slechte radio-verbindingen, maar wat er gezegd wordt is duidelijk. Misschien dat het verstaanbaarder is als je zulke comms vaker gehoord hebt, dan kan je meer thuisbrengen wat er gezegd wordt.
Klopt (het is eigenlijk ook geen Engels maar Airspeak), de ondertiteling zat er vaker naast dan de voor mij ook best wel verstaanbare RT. Kan ook zijn dat de ontvanger(scanner) dichterbij het vliegtuig in kwestie zat dan de antenne van de luchtvaartleiding (want die kwamen wel erg vaak terug met een say again).
De communicatie vanaf het vliegtuig was warrig, en ze melden een paar keer hun hoogte niet in het juiste formaat (FL ipv foot etc) maar binnen de context niets heel ernstigs wat ik hoorde (als ze van FL100 naar 1100 foot waren gegaan, en dat zijn ze misschien ook wel overigens, dan helpt je RT daar niet veel mee).
Het viel op dat het vliegtuig veel moeite had om elk tweede gegeven te onthouden. Dus het eerst genoemde nummer bleef hangen (bijvoorbeeld koers) maar hoogte of luchtdruk juist weer niet. Dat zou je kunnen aanpassen eventueel, dus maar 1 opdracht per radio message.
Wat mij wel heel erg verbaasde was het gesteggel over de koersen/vectoren - ik had echt het idee dat de controller koersen doorgaf en de kist geen idee had waar ze heen vlogen vwb koers (en ook niet dat de zee in het westen ligt op je kompas maar dat zal de paniek zijn geweest). Na alle vreemde koersen had ik wel verwacht dat ATC een controle had gesteld in de trend van "wat zie jij als koers die je vliegt. ik zie dit op mijn radar en u meldt mij dit en daar zit ruimte tussen)"?
Ook als de F16's erbij zijn blijft dat gedoe over koers nog even spelen en ik weet dat je op een schuddend ding niet veel hebt aan je kompas maar soms naar het oosten vliegen en dan vragen waar de zee is komt bijna Bermuda Driehoek achtig over.

Wat ik begrijp 2 vliegers en 4 technici aan boord, die moeten echt gevochten hebben voor hun leven, zoveel respect.

Pagina: 1 ... 36 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?