The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Wel heel gaaf. Hij weegt 275 kg, maar mtow is gewoon 600 kg en hij heeft ook een best flinke van range 1500 km. Is wel zonder reserve, maar voor 200 km/h en de 240 km/h cruise-snelheid hetzelfde.
En hij heeft ook wel fancy aerodynamica toegepast. De ongewilde roll bij stall heeft hij gefixt met extra grote elevons waar de vleugel het eerst in stall gaat. En hij zou ook echt stabiel blijven in stall. Dutch roll gaat hij tegen met een opzettelijk instabiele vleugel en voor turbulentie wordt by design gecompenseerd.
Op zich is alles gebouwd uit 2024/6061 aluminium beplating en hard foam ter versteviging. En hij is nog best klein. Wingspan van 5,4 m en 4,7 m lang.
Als ik nog geld had liggen had ik een kit gekocht. Wel een erg gaaf model. Plus, je kunt er ook in slapen

[YouTube: landing Endelave 20 7 18]
[ Voor 11% gewijzigd door Liliuokalani op 19-09-2018 08:23 ]
Het grappige is dat ze zelf nog steeds van mening zijn dat ze snel (als in binnenkort) open gaan :-)wildhagen schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:06:
Mjah, een paar weken vertraging is nou ook weer niet zo heel spannend. Nog altijd beter dan de Duitsers... wat is hun vertraging in Berlijn inmiddels? Jaartje of 6-7 ofzo? En nog steeds geen zicht wanneer die hobbytoko open gaat....
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Great Circle Mapper heeft een kaartje gemaakt van de bestemmingen waar de 777-200's op vliegen. Die komen inderdaad Azië niet uit. Ik heb op Flightradar24 ook door de vluchten van het afgelopen jaar van B-HNL gebladerd en de langste vlucht die ik tegenkwam was één keer Hong Kong - Colombo. Verder is dit toestel niet gekomen in die tijd.alexbl69 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:10:
[...]
Was ook eerste dat in mij opkwam. Maar Cathay, Hong Kong. Er gaan vanuit HK enorm veel relatief korte vluchten naar grote steden 'vlakbij'.
[ Voor 18% gewijzigd door voske op 19-09-2018 09:45 ]
Be yourself, no matter what they say ...
https://twitter.com/cathaypacific/status/1042252802917953536
En goed gedaan om dit gewoon ruiterlijk toe te geven.
Ik vind z'n eerste delta nog wel mooier. Bij deze ook even de staart doortrekken tot boven de cabine om het nog net even wat aparter te makenLiliuokalani schreef op woensdag 19 september 2018 @ 06:45:
Ik kwam dit toestel tegen in een artikel van de NRC. Had hem nog niet eerder gezien. Is van Bart Verhees blijkbaar. Verhees Delta D-2
[Afbeelding]
Wel heel gaaf. Hij weegt 275 kg, maar mtow is gewoon 600 kg en hij heeft ook een best flinke van range 1500 km. Is wel zonder reserve, maar voor 200 km/h en de 240 km/h cruise-snelheid hetzelfde.
En hij heeft ook wel fancy aerodynamica toegepast. De ongewilde roll bij stall heeft hij gefixt met extra grote elevons waar de vleugel het eerst in stall gaat. En hij zou ook echt stabiel blijven in stall. Dutch roll gaat hij tegen met een opzettelijk instabiele vleugel en voor turbulentie wordt by design gecompenseerd.
Op zich is alles gebouwd uit 2024/6061 aluminium beplating en hard foam ter versteviging. En hij is nog best klein. Wingspan van 5,4 m en 4,7 m lang.
Als ik nog geld had liggen had ik een kit gekocht. Wel een erg gaaf model. Plus, je kunt er ook in slapen
[Afbeelding]
[YouTube: landing Endelave 20 7 18]
https://www.luchtvaartnie...et-luchtdruk-in-vliegtuig

Air China Airbus A350-941 cn 217 B-1083 by Clément Alloing, on Flickr
Packs zijn niet geautomatiseerd omdat je soms zonder packs je takeoff wilt doen. Packs gebruiken zorgt voor een performance penalty want het is lucht afgetapt van de compressor. Dus dat gaat niet werken. Packs en bleeds staan over het algemeen op de after takeoff checklist.cordonbleu schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:21:
Vergeten de packs op auto te zetten? Vraag me toch af hoe dat nu nog mogelijk is. Ik snap dat niet alles geautomatiseerd kan zijn, dat moet je soms ook niet willen en checklists werken het gros van de tijd ook gewoon goed. Maar een takeoff configuration warning als de packs niet goed ingesteld zijn zou toch niet zo'n gek idee zijn? Zo'n warning krijg je bijvoorbeeld ook als je de flaps niet configureert en N1 boven een bepaalde waarde komt. Dan moet dat bij de packs toch ook kunnen? Flaps staan tenslotte ook vaak genoeg op de checklist en toch is er een extra warning ingebouwd. Waarom dan voor de packs niet?
https://www.luchtvaartnie...et-luchtdruk-in-vliegtuig
Misschien in het 60 jaar oude ontwerp van de 737upclocker schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:28:
[...]
Packs zijn niet geautomatiseerd omdat je soms zonder packs je takeoff wilt doen. Packs gebruiken zorgt voor een performance penalty want het is lucht afgetapt van de compressor. Dus dat gaat niet werken. Packs en bleeds staan over het algemeen op de after takeoff checklist.

All Nippon Airways ANA Airbus A380-841 cn 262 F-WWSH // JA381A by Clément Alloing, on Flickr
Bron: ‘Emirates wil Etihad overnemen en grootste airline ter wereld worden’Luchtvaartmaatschappij Emirates uit Dubai denkt erover om haar verlieslatende rivaal Etihad uit Abu Dhabi over te nemen, zo meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Samen zouden de twee de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld vormen.
Het zou puur gaan om de vliegtak van Etihad. De onderhoudsafdeling van Etihad zou geen onderdeel van de deal zijn. Volgens de bronnen zijn beide maatschappijen nu met elkaar in gesprek, maar bevinden de onderhandelingen zich nog wel in een vroeg stadium.
Emirates is in de afgelopen jaren al uitgegroeid tot één van de grootste maatschappijen ter wereld. De regering van Abu Dhabi had vergelijkbare plannen met Etihad, maar na jaren van hevige verliezen moet die maatschappij nu herstructureren en routes schrappen.
Als Emirates en Etihad inderdaad fuseren, dan beschikken zij samen over een vloot van zo'n 380 vliegtuigen. Daaronder bevinden zich bijna tweehonderd Boeing 777's en ruim honderd Airbus A380's. Bovendien hebben ze nog bijna 400 toestellen in bestelling.
Woordvoerders van beide bedrijven wilden niet reageren.
Zou een aardig grote toko worden
Virussen? Scan ze hier!
Juist, en Emirates gaat op dit moment ook heel lekker financieel gezien... Maar nee hoor ze hebben geen staatssteun.wildhagen schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:48:
[...]
Bron: ‘Emirates wil Etihad overnemen en grootste airline ter wereld worden’
Zou een aardig grote toko worden
Deze staan dus los van de 2 vluchten die KLM op 6 en 7 januari uitvoert naar Las Vegas (met de Boeing 747) die speciaal voor de Consumer Electronics Show die dan plaatsvindt:KLM vliegt vanaf volgend jaar zomer direct vanaf Schiphol op gokstad Las Vegas. Vanaf 6 juni twee keer in de week, vanaf 2 juli drie keer per week.
Monrovia
Dat heeft KLM bekendgemaakt. Met ingang van eind maart worden de bestemmingen Freetown in Sierra Leone en Monrovia in Liberia gestaakt, zo laat de maatschappij eveneens weten.
Slotbeperkingen
Volgens KLM wordt het opgeven van deze bestemmingen, mede ingegeven door de slotbeperkingen op Schiphol. KLM: “Om Las Vegas als nieuwe bestemming te kunnen openen zijn er in het KLM netwerk wijzigingen doorgevoerd.”
Performance
“Mede door de slotbeperkingen van Schiphol wordt KLM gedwongen eerder dan gebruikelijk haar portfolio met bestemmingen te herzien. De route Freetown / Monrovia die is opgestart in 2017 zou voorheen meer tijd gekregen hebben om qua performance te groeien maar nu is KLM genoodzaakt haar vloot en slots anders in te zetten”, aldus de maatschappij.
Dreamliner
De vluchten naar Las Vegas worden uitgevoerd met een Boeing 787-9 Dreamliner met een capaciteit van 294 stoelen. De 787-9 heeft dertig businessclass-stoelen, 45 in economy comfort en 219 in economy. De vluchten vertrekken op vrijdag, zondag en dinsdag. De vlucht op de dinsdag wordt vanaf 2 juli toegevoegd.
Elbers
De KL0635 vertrekt om 12:30 uur vanaf Amsterdam Schiphol en landt om 14:15 uur lokale tijd in Vegas. De KL0636 vertrekt om 16:05 uur lokale tijd uit Vegas om de volgende dag om 11:05 uur op Schiphol te landen. “Las Vegas is alweer de achttiende Noord-Atlantische bestemming die rechtstreeks door KLM wordt bediend”, zegt president-directeur Pieter Elbers van KLM.
Piet91 in "Vliegen, Techniek en achtergrond"
Het werd tijd. Snapte al nooit dat LV zo slecht bereikbaar is. Volgende maand ga ik ook weer over Detroit. Goed nieuws voor volgende jaarPiet91 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:51:
KLM naar Las Vegas; staakt Freetown en Monrovia
[...]
Deze staan dus los van de 2 vluchten die KLM op 6 en 7 januari uitvoert naar Las Vegas (met de Boeing 747) die speciaal voor de Consumer Electronics Show die dan plaatsvindt:
Piet91 in "Vliegen, Techniek en achtergrond"
Ze hebbent toch Economy Comfort, dat is toch ook een vorm van PE?PolarBear schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:27:
Nou ja slecht breikbaar zonder overstap. Maar inderdaad een raar gat in het netwerk. Jammer dat KLM geen echte prem economy heeft, dat zou gezien de vluchttijd het wel waard zijn voor mij.
Virussen? Scan ze hier!
En binnenkort volgt de laatste vlucht, want ze kappen nu alweer met lijnvluchten...Piet91 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 16:31:
Air Belgium's eerste reguliere lijnvlucht naar Hong Kong is onderweg: https://www.flightradar24.com/ABB851/1198294f
Bron: 'Air Belgium staakt lijndienst naar Hongkong'Ruim drie maanden na de start heeft Air Belgium al besloten om haar lijndienst tussen Charleroi en Hongkong te staken, zo meldt het Belgische dagblad L’Avenir. Door een gebrek aan passagiers zou de verbinding niet rendabel zijn.
Volgens het dagblad maakt Air Belgium het einde van de lijndienst binnenkort bekend en wordt de laatste vlucht in oktober uitgevoerd. Het bedrijf gaat zich daarna richten op chartervluchten voor andere maatschappijen met een capaciteitstekort.
Met de zogeheten ACMI-vluchten wist Air Belgium de afgelopen maanden al veel geld te verdienen. Zo vloog het bedrijf onder andere voor Air France naar Libreville, voor Surinam Airways naar Paramaribo en naar Caïro voor British Airways.
Air Belgium, dat vier Airbus A340-300’s in haar vloot heeft, maakte deze zomer nog bekend in het najaar nieuwe verbindingen naar drie Chinese steden te starten. L’Avenir schrijft dat deze vluchten waarschijnlijk ook afgeblazen worden.
Reismedia heeft meerdere malen met Air Belgium contact gezocht, maar de maatschappij was niet bereikbaar voor commentaar.
Virussen? Scan ze hier!
Interessant toch. Iedereen, maar dan ook iedereen en jan en alleman en de hele meute + de gansche wereld die iets van aviation weet zei al maanden van tevoren: Deze route kan helemaal niet op deze manier.wildhagen schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:34:
[...]
En binnenkort volgt de laatste vlucht, want ze kappen nu alweer met lijnvluchten...
En dan toch doen en dan 12 mensen in je A340 hebben
Slecht is misschien overdreven. Maar het lijkt mij een rendabele route en op dit moment ben je zo 15-17 uur onderweg vanaf Amsterdam. De enige Europese ontsluiting is Londen. Toch vreemd voor zo'n populaire stad met miljoenen EU bezoekers.PolarBear schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:27:
Nou ja slecht breikbaar zonder overstap. Maar inderdaad een raar gat in het netwerk. Jammer dat KLM geen echte prem economy heeft, dat zou gezien de vluchttijd het wel waard zijn voor mij.
[ Voor 36% gewijzigd door PWM op 21-09-2018 14:56 ]
Misschien moet Air Belgium de volgende keer eerst even een marktonderzoek doen of er wel behoefte is aan het produkt dat men wil aanbieden? En dan bedoel ik dus met meer dan 12 passagiers. Zo'n onderzoek zal wel teveel gevraagd zijn vermoed ik
Virussen? Scan ze hier!

Afgelopen zondag kwam Iran Air voor het laatst met de Airbus A300-600 naar Schiphol.
Vanaf gisteren komt de maatschappij nu standaard met de A330-200 naar Amsterdam die ze overigens ook al eerder deze kant opstuurden. Iran vliegt tweemaal per week naar Amsterdam; op zondag en op donderdag.
Iran Air vloog naast de A300 ook de kleinere A310 naar Amsterdam en in de zomer van 2017 vloog het ook gedurende enkele weken met hun enige A321.
Hiermee is er ook een einde gekomen aan de inzet van passagiersvluchten met Airbus' eerste type vliegtuig en 's werelds eerste wide-body twinjet naar Amsterdam.
Het Roemeense Tarom, Canadese Air Transat en dus Iran Air waren de laatste gebruikers van de A300/A310 naar Amsterdam.
Tarom faseerde eind 2016 hun 2 A310's uit en Air Transat kwam op 26 juni voor het laatst met een A310 naar Amsterdam. (Air Transat kan nog wel eens incidenteel met de A310 deze kant op komen)
Tarom vliegt nu met 737's deze kant op; Air Transat met de A330-200.
Alleen DHL vliegt nu nog met A300 naar Amsterdam in de vorm van A300-600 vrachttoestellen:
Nope. Economy comfort is meer beenruimte, bredere stoelen, afhankelijk van de airline beter eten, afhankelijk van de airline (betere) amenities kit, aparte cabine etc. Beetje beenruimte wat het bij KLM is, is dat niet.wildhagen schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:28:
[...]
Ze hebbent toch Economy Comfort, dat is toch ook een vorm van PE?
Red Bull F1 wagen, Tesla P100DL, Aston Martin Vantage, Lotus Evora GT430, Bombardier Challenger 605 en een F-16 Fighting Falcon van het Solo Turk demo-team.
Because why not...

[YouTube: Kenan Sofuoğlu F-16 ve Formula 1 Aracına Karşı Yarıştı ! | 3.Havalimanında Dev MÌcadele]
En vandaag (vrijdagmiddag):

Alles op de TEKNOFEST ISTANBUL Aerospace and Technology Festival.
Je bedoelt: dat is wat economy premium is, waar de economy comfort gewoon meer beenruimte is.PolarBear schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:07:
[...]
Nope. Economy comfort is meer beenruimte, bredere stoelen, afhankelijk van de airline beter eten, afhankelijk van de airline (betere) amenities kit, aparte cabine etc. Beetje beenruimte wat het bij KLM is, is dat niet.
Ik hoop dat KLM effectief eco premium gaat aanbieden, maar vermoed van niet. AF heeft het, en DL gaat het ook aanbieden dacht ik ipv hun eco comfort.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
WauwAn Air Arabia Airbus A320-200, registration A6-ANV performing flight G9-111 from Sharjah (United Arab Emirates) to Salalah (Oman), was taxiing for departure from Sharjah's runway 30, the aircraft entered the runway for an intersection departure from taxiway B14 and turned into direction runway 12 (opposite to intended direction), takeoff distance available from B14 on runway 12 was 1020 meters/3350 feet instead of 3010 meters/9900 feet in direction of runway 30, including the paved runway end safety area a paved surface of 1150 meters/3760 feet was available in direction of runway 12. The crew commenced takeoff from intersection B14 along direction runway 12, managed to become airborne in time to avoid any obstacles, climbed out to safety and continued to Salalah for a landing without further incident.
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
Toestel is momenteel onderweg naar Singapore: https://www.flightradar24.com/SIA8895/1df55a7a
Waar hun normale A350's 42 business, 24 premium economy en 187 economy stoelen heeft, heeft deze uitvoering 67 business en 94 premium economy stoelen.
Op 11 oktober start hiermee de maatschappij weer non-stop vluchten naar Newark; met 15.344 kilometer 's werelds langste vlucht. Vluchtduur is zo'n 17 uur en 50 minuten richting Newark, 18 uur en 30 minuten terug.

Vertrek vanavond in Toulouse:

Is het toeval dat die lange routes elke keer met Airbus gevlogen worden
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Die vliegen inderdaad met een Dreamliner tussen Perth en Londen.Borromini schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 23:37:
Qantas doet toch iets vergelijkbaars met een Dreamliner?
En Qantas heeft de vliegtuigbouwers uitgedaagd om dit jaar nog met een vliegtuig te komen die vanaf o.a. Sydney nonstop naar Londen en New York kan vliegen, maar zo'n vliegtuig is er nu nog niet. Al schijnt de Airbus van hierboven er wel in de buurt te komen geloof ik.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Dat zouden de bouwers dan alleen uit marketing overwegingen moeten doen of wellicht voor het opbouwen van ervaring. De markt voor deze kisten is natuurlijk uiterst klein.Bastien schreef op zondag 23 september 2018 @ 08:12:
[...]
Die vliegen inderdaad met een Dreamliner tussen Perth en Londen.
En Qantas heeft de vliegtuigbouwers uitgedaagd om dit jaar nog met een vliegtuig te komen die vanaf o.a. Sydney nonstop naar Londen en New York kan vliegen, maar zo'n vliegtuig is er nu nog niet.
Er beginnen wel meer maatschappijen met dit soort vluchten. Vanuit Australië naar Europa en VS, vanuit Azië naar oosten VS etc.PWM schreef op zondag 23 september 2018 @ 08:35:
[...]
Dat zouden de bouwers dan alleen uit marketing overwegingen moeten doen of wellicht voor het opbouwen van ervaring. De markt voor deze kisten is natuurlijk uiterst klein.
En het zijn ook binnenin niet de standaard vliegtuigen, doorgaans flink minder passagier plaatsen en geen of weinig cargo om gewicht te besparen. Maar zowel Boeing als Airbus gaat erin mee dus het zal wel kunnen.
[ Voor 6% gewijzigd door Bastien op 23-09-2018 09:18 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Mij ontgaat het nut van die route ook enigszins. Het is een uur of 4 extra vliegen, maar bij lange na niet de langste vlucht ooit oid. Ook bij lange na niet de maximum capaciteit van het toestel.Freee!! schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 23:07:
Interessante route.
Dus wat hier nu het nut van is?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Euh... Singapore<>Newark is (nou ja, wordt) wel degelijk de langste vliegroute ter wereld. Welke langere non-stop vlucht ken jij nog meer dan?alexbl69 schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:20:
[...]
Mij ontgaat het nut van die route ook enigszins. Het is een uur of 4 extra vliegen, maar bij lange na niet de langste vlucht ooit oid. Ook bij lange na niet de maximum capaciteit van het toestel.
Dus wat hier nu het nut van is?
Virussen? Scan ze hier!
Nu KLM Las Vegas heeft toegevoegd, schrapt het 2 long-haul bestemmingen in Afrika. Dit omdat ze geen slots meer hebben. Maar zou het schrappen van een route met een E190 ook tot de mogelijkheden behoren?
Sierra Leone en Liberia werden volgens mij in één vlucht aangeboden, met een tussenstop. Zou dan maar één slot op AMS kosten, toch? Of kost het meteen twee slots als je met één vlucht 2 bestemmingen aandoet?PWM schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:35:
Word een slot op Schiphol toegekend aan een bepaalde type grootte kist?
Nu KLM Las Vegas heeft toegevoegd, schrapt het 2 long-haul bestemmingen in Afrika. Dit omdat ze geen slots meer hebben. Maar zou het schrappen van een route met een E190 ook tot de mogelijkheden behoren?
Virussen? Scan ze hier!
Slots worden niet toegekend aan bepaalde bestemmingen/vliegtuigtypesPWM schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:35:
Een slot geeft recht op één landing/take-off, dus bij een driehoeksvlucht, is er één take-off, dus één slot nodig (en dan nog één voor landing uiteraard)wildhagen schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:40:
[...]
Sierra Leone en Liberia werden volgens mij in één vlucht aangeboden, met een tussenstop. Zou dan maar één slot op AMS kosten, toch? Of kost het meteen twee slots als je met één vlucht 2 bestemmingen aandoet?
[ Voor 35% gewijzigd door H92! op 23-09-2018 10:55 ]
Inderdaad. Dit is niet meer dan goedkope/bijna gratis reclame voor Qantas, want dat soort luchtkastelen bekt goed. Maar zoals mensen al eerder aangaven is zo lang in zo'n kist zelfs met meer comfort (business of first) niet echt aangenaam.PWM schreef op zondag 23 september 2018 @ 08:35:
[...]
Dat zouden de bouwers dan alleen uit marketing overwegingen moeten doen of wellicht voor het opbouwen van ervaring. De markt voor deze kisten is natuurlijk uiterst klein.
Maar een widebody heeft toch meer tijd nodig om uit- en in te laden dan een narrowbody bv.? Wordt daar bij slots geen rekening mee gehouden dan?H92! schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:54:
Een slot geeft recht op één landing/take-off, dus bij een driehoeksvlucht, is er één take-off, dus één slot nodig (en dan nog één voor landing uiteraard)
[ Voor 27% gewijzigd door Borromini op 23-09-2018 11:13 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Slots gaan om vliegbewegingen, dat moet veilig en in sommige gevallen (onder andere alle grote Europese luchthavens) met een bepaald maximum aan overlast voor de omgeving. Die veiligheid zit vooral in de wachttijd tussen twee vliegtuigen over dezelfde baan.Borromini schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:12:
[...]
Maar een widebody heeft toch meer tijd nodig om uit- en in te laden dan een narrowbody bv.? Wordt daar bij slots geen rekening mee gehouden dan?
Maar toch ook de grootte? Er moet toch tussen E175's een andere afstand zitten dan tussen 2 A380's?Freee!! schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:16:
[...]
Slots gaan om vliegbewegingen, dat moet veilig en in sommige gevallen (onder andere alle grote Europese luchthavens) met een bepaald maximum aan overlast voor de omgeving. Die veiligheid zit vooral in de wachttijd tussen twee vliegtuigen over dezelfde baan.
Zou in theorie Schiphol die 500k vliegbewegingen met alleen 747's en A380's mogen vullen?
Tussen kisten van gelijke grootte of een grotere kist na een kleinere iets van twee minuten, een kleinere na een grotere heeft meer tijd nodig.PWM schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:21:
[...]
Maar toch ook de grootte? Er moet toch tussen E175's een andere afstand zitten dan tussen 2 A380's?
Volgens mij wel.Zou in theorie Schiphol die 500k vliegbewegingen met alleen 747's en A380's mogen vullen?
Ik doelde op de delivery flight. Met een enorme omweg van Toulouse naar Singapore.wildhagen schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:29:
[...]
Euh... Singapore<>Newark is (nou ja, wordt) wel degelijk de langste vliegroute ter wereld. Welke langere non-stop vlucht ken jij nog meer dan?
Dit is in feite ook wat overvol LHR nu aan het doen is. Zit op volle capaciteit maar groeien in aantal passagiers door kleine vliegtuigen te schrappen en te vervangen door intercontinentale vluchten.PWM schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:21:
[...]
Maar toch ook de grootte? Er moet toch tussen E175's een andere afstand zitten dan tussen 2 A380's?
Zou in theorie Schiphol die 500k vliegbewegingen met alleen 747's en A380's mogen vullen?
In Europa:Freee!! schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:28:
[...]
Tussen kisten van gelijke grootte of een grotere kist na een kleinere iets van twee minuten, een kleinere na een grotere heeft meer tijd nodig.
[...]
Volgens mij wel.
Landing minimaal 4 mijl tussen twee gelijke vliegtuigen, bij medium na heavy 5 mijl en medium/heavy na super (*) 6 mijl.
Starten bij gelijke vliegtuigen geen echte limiet anders dan wat de verkeersleiding verderop aan kan, 2 minuten bij medium na heavy of 3 minuten bij verschillende entries op de startbaan of heavy na super.
(*)Medium = emb/737/321 etc
Heavy = 330/787/747 etc
Super = 380/an225
En in ieder geval op Schiphol proberen ze bij verschillende entries de kleinere toestellen er eerst uit te werken, scheelt in de totale doorlooptijd.Fly-guy schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:25:
[...]
In Europa:
Landing minimaal 4 mijl tussen twee gelijke vliegtuigen, bij medium na heavy 5 mijl en medium/heavy na super (*) 6 mijl.
Starten bij gelijke vliegtuigen geen echte limiet anders dan wat de verkeersleiding verderop aan kan, 2 minuten bij medium na heavy of 3 minuten bij verschillende entries op de startbaan of heavy na super.
(*)Medium = emb/737/321 etc
Heavy = 330/787/747 etc
Super = 380/an225
Van de 5 langste routes van dit moment worden 4 door Boeings gevlogen.Freee!! schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 23:07:
Interessante route.
Zowel de A350-900ULR als de 777-8 zouden de route kunnen vliegen, maar qua bruikbare payload zijn die nog niet waar Qantas ze wil hebben.Bastien schreef op zondag 23 september 2018 @ 08:12:
Die vliegen inderdaad met een Dreamliner tussen Perth en Londen.
En Qantas heeft de vliegtuigbouwers uitgedaagd om dit jaar nog met een vliegtuig te komen die vanaf o.a. Sydney nonstop naar Londen en New York kan vliegen, maar zo'n vliegtuig is er nu nog niet. Al schijnt de Airbus van hierboven er wel in de buurt te komen geloof ik.
Want Qantas wil 300 pax meenemen in 4 klassen en genoeg cargo om de route economisch rendabel te maken.
De 'strijd' lijkt nu te gaan tussen de 777-8 en een nog te ontwikkelen A350-1000ULR.
Beiden hebben hun voor- en nadelen.
Qantas wil in 2019 een order plaatsen en de eerste toestellen zouden dan in 2022 geleverd moeten worden.
EDIT: de forward cargo hold van de A350-900ULR is overigens gedeactiveerd; daar kan dus geen cargo in meegenomen worden.
Deze geleverde A350-900ULR's voor Singapore hebben inderdaad flink minder passagiers dan hun reguliere A350-900's.Bastien schreef op zondag 23 september 2018 @ 09:13:
En het zijn ook binnenin niet de standaard vliegtuigen, doorgaans flink minder passagier plaatsen en geen of weinig cargo om gewicht te besparen. Maar zowel Boeing als Airbus gaat erin mee dus het zal wel kunnen.
Maar als je kijkt dat Qantas 300 passagiers in 4 klassen én cargo wil meenemen in een A350-1000ULR of 777-8X; dan is dat niet bepaald weinig; dat is maar zo'n 30 passagiers minder dan Qatar en Cathay momenteel in hun normale A350-1000's hebben. En die hebben minder klassen dan Qantas wil.
Alles behalve goedkope/gratis reclame voor Qantas.Borromini schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:12:
Inderdaad. Dit is niet meer dan goedkope/bijna gratis reclame voor Qantas, want dat soort luchtkastelen bekt goed. Maar zoals mensen al eerder aangaven is zo lang in zo'n kist zelfs met meer comfort (business of first) niet echt aangenaam.
Dit zijn vluchten van 20 uur. Dus om deze route dagelijks te doen heb je 2-3 toestellen nodig; 1 tot 2 toestellen meer dan andere vluchten.
Vervolgens heb je meer crew nodig; mogelijk zelfs tot 6 in de cockpit.
Je toestel is 20 uur onderweg en 300 passagiers betalen daarvoor; je zou ook dat toestel meerdere korte vluchten kunnen laten maken en meerdere malen meer dan 300 betalende passagiers hebben.
Dé reden dat dit nu gebeurt is omdat er nu efficiëntere toestellen zijn of komen die daadwerkelijk met goede payload dergelijke afstanden kunnen afleggen. En dat blijkt; Qantas geeft aan dat de Perth - Londen vluchten erg succesvol zijn; beter dan ze zelf hadden verwacht.
De reden voor deze flinke omweg (zo'n 30% langer) op deze delivery flight volgens Airbus:alexbl69 schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:08:
Ik doelde op de delivery flight. Met een enorme omweg van Toulouse naar Singapore.
the aircraft is taking an extended route on its delivery flight to enable the airline to undertake performance checks.
Je ziet bijvoorbeeld ook regelmatig dat de kleintjes even 'voorkruipen' door een andere taxibaan te nemen de baan op.Freee!! schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:59:
En in ieder geval op Schiphol proberen ze bij verschillende entries de kleinere toestellen er eerst uit te werken, scheelt in de totale doorlooptijd.
https://twitter.com/flightradar24/status/1043775420703879169alexbl69 schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:08:
[...]
Ik doelde op de delivery flight. Met een enorme omweg van Toulouse naar Singapore.
Van Sydney naar Londen wordt nooit aangenaam. Daar is die trip te lang voor (zeg ik uit ervaring). Maar als je non-stop kunt vliegen dan scheelt dat tenminste een paar verloren uren op een Aziatische hub plus de extra reistijd doordat je moet afwijken van de "ideale" kortste route om die hub te bereiken. Dat scheelt minstens 2-3 uur.Borromini schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:12:
[...]
Inderdaad. Dit is niet meer dan goedkope/bijna gratis reclame voor Qantas, want dat soort luchtkastelen bekt goed. Maar zoals mensen al eerder aangaven is zo lang in zo'n kist zelfs met meer comfort (business of first) niet echt aangenaam.
Vergeet het afremmen en dalen niet, dat vreet ook tijd.downtime schreef op zondag 23 september 2018 @ 19:17:
[...]
Van Sydney naar Londen wordt nooit aangenaam. Daar is die trip te lang voor (zeg ik uit ervaring). Maar als je non-stop kunt vliegen dan scheelt dat tenminste een paar verloren uren op een Aziatische hub plus de extra reistijd doordat je moet afwijken van de "ideale" kortste route om die hub te bereiken. Dat scheelt minstens 2-3 uur.
Met zo’n lange vlucht kun je wel eindelijk eens goed genieten van first class. Als het na vijf uur alweer over is vraag je je achteraf ook af waar je geld heen ging. Nu heb je er pas echt profijt van. Oké, kost natuurlijk ook flink meer dan op een korte vlucht, maar dan nog.downtime schreef op zondag 23 september 2018 @ 19:17:
[...]
Van Sydney naar Londen wordt nooit aangenaam. Daar is die trip te lang voor (zeg ik uit ervaring). Maar als je non-stop kunt vliegen dan scheelt dat tenminste een paar verloren uren op een Aziatische hub plus de extra reistijd doordat je moet afwijken van de "ideale" kortste route om die hub te bereiken. Dat scheelt minstens 2-3 uur.
Bron: https://www.luchtvaartnie...r-bijen-in-vliegtuigmotorEen zwerm bijen heeft voor overlast gezorgd op de King Shaka-luchthaven in de Zuid-Afrikaanse stad Durban. De insecten waren massaal neergestreken in de motor van een vliegtuig van luchtvaartmaatschappij Mango. Die trommelde experts op om de circa 20.000 bijen te verwijderen, bericht nieuwssite News24.
Door de ongebruikelijke bestemming van de bijen liepen drie vluchten vertraging op, zei een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij. Mango verspreide via Twitter een foto waarop te zien is hoe imkers de motor weer bijvrij maken. Het was de eerste keer dat een vlucht van Mango moest worden uitgesteld vanwege een dergelijk incident.
Verwijderbedrijf A Bee C sprak over een ,,hectische'' operatie. Zo duurde het even voordat het team toestemming kreeg bij het vliegtuig te werken. Ook mochten bepaalde hulpmiddelen niet worden gebruikt uit angst dat het toestel schade zou kunnen oplopen.
Een expert zei tegen News24 dat de bijen waarschijnlijk alleen een tussenstop maakten in de motor.

Ik heb al veel redenen voor een vertraging gehoord, maar dit is een nieuwe.... wel origineel
Virussen? Scan ze hier!
Is er - behalve diervriendelijkheid - nog een technische reden waarom ze die motor niet gewoon kunnen starten?wildhagen schreef op donderdag 27 september 2018 @ 04:36:
[...]
Ik heb al veel redenen voor een vertraging gehoord, maar dit is een nieuwe.... wel origineel
Smurrie in je motor? Het is leuk om tegen inname van voorwerpen te kunnen tijdens het draaien van de motor, maar om 'm nu te starten terwijl je weet dat er iets (nest materiaal?) in zit...alexbl69 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:10:
[...]
Is er - behalve diervriendelijkheid - nog een technische reden waarom ze die motor niet gewoon kunnen starten?
Nee, bij een slot maakt het (nog?) niet uit hoe groot je kist is. Ze hadden idd ook net zo goed een E190 vlucht kunnen schrappen. Overigens waren de geschrapte bestemmingen in Afrika onderdeel van 1 route, dus had je maar 2 AMS slots voor nodig.PWM schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:35:
Maar ik gok dat er meer meespeelt dan alleen slots. Bijv. utilisatie van de vloot, die is al heel hoog en als je dan een route wilt toevoegen moet je daarvoor ook een route schrappen. Bij een lage utilisatie heb je dat probleem niet.
NOSIG
Of stuurt hij met zijn voeten?
[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 28-09-2018 00:28 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Hij (de piloot, die links zit) stuurt toch echt met z'n handen. Op snelheid kan hij dat met z'n voeten doen, bij het taxiën gebruikt hij daar een zogenaamde 'tiller' voor. Die zit links naast zijn yoke.AW_Bos schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 00:26:
Of stuurt hij met zijn voeten?
Dit is een Transavia kist en deze hebben aan de first officer zijde ook een tiller gemonteerd zitten. Als de first officer pilot flying is kan hij dus zelf sturen tijdens het taxiën. Bij maatschappijen waarbij de first officer geen tiller heeft moet de captain de taak van het taxiën op zich nemen, ook al is de first officer pilot flying.
Is overigens een erg leuk YT kanaal. Een van de weinige die meer laat zien dan alleen de takeoff en landing zelf. Erg interessant om te zien hoe het allemaal in z'n werk gaat. En overigens ook hoe relaxed en luchtig, maar toch professioneel de atmosfeer in de cockpit is bij deze maatschappij.
Bron: https://www.nu.nl/buitenl...lle-passagiers-gered.htmlEen vliegtuig van de maatschappij Air Niugini is vrijdag voor de kust van de Federale Staten van Micronesia gezonken. Dat melden lokale media. Alle 36 passagiers konden worden gered.
Het vliegtuig schoot tijdens het landen van de baan af, volgens de vliegveldmanager. Het toestel kwam 160 meter verderop in zee terecht.
Lokale kranten melden dat mensen direct met boten te hulp schoten, om mensen uit het toestel te halen en naar het land te brengen.
Het ongeluk gebeurde vlakbij het vliegveld van de stad Weno, een belangrijke stad in de deelstaat Chuuk. Hoe het kon gebeuren is nog niet bekend.
Op sociale media zijn veel beelden te zien van het vliegtuig en alle bootjes eromheen.
Eerder werd gemeld dat Vlucht PX073, een Boeing 737-800, onderweg was van vliegveld Narita in Tokyo naar Port Moresby in Papoea Nieuw-Guina met een tussenstop in Weno. Het vliegtuig kwam echter van het Micronesische Pohnpei.
Het bestuur van Air Niugini is in crisisoverleg vanwege de situatie.

Foutje, bedankt. Nu even Apeldoorn bellen...
Virussen? Scan ze hier!
Bij landing doorgeschoten heb je natuurlijk een ideaal profiel om te water te gaan. Is ook de vraag hoe diep het er is. Wel jammer van de 737.cordonbleu schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:20:
Je kan op de foto's natuurlijk niet de hele kist zien, maar hij lijkt nog zo wonderbaarlijk goed intact. Net of een kraan hem zo in het water heeft laten zakken.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
Ah, even een Lion Air'tje gedaan.wildhagen schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 04:37:
Vliegtuigakkefietje in Micronesia:
[...]
Bron: https://www.nu.nl/buitenl...lle-passagiers-gered.html
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Foutje, bedankt. Nu even Apeldoorn bellen...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
@wildhagen Premium Economy is een aparte cabine in je toestel. AF, BA, LH en NH hebben dat bv.wildhagen schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:28:
[...]
Ze hebbent toch Economy Comfort, dat is toch ook een vorm van PE?
Alles wat Economy Plus/Comfort/Privilege heet (UA / DL, KL / SN resp.) is eco met meer beenruimte en misschien meer service. Maar de stoel is even belabberd als in eco.
Je kan het verschil vaak ook zien aan de prijszetting: als eco kan boeken aan een prijsje en daarna voor 100€ die 'tussenklasse' kan krijgen dan is dat zeker geen aparte cabine. Die prijzen liggen altijd op het niveau van flexibele tickets in gewoon eco (of hoger).
Verwijderd
Vorige week stond ik nog naast de aller eerste. Machtig om te zien.
Heel jammer dat de 747 uit het luchtbeeld aan het verdwijnen is.
The world's 1st Boeing 747 (N7470)
De BBC heeft hierover een mooi artikel geschreven, evenals Sam Chui.Verwijderd schreef op zondag 30 september 2018 @ 07:47:
Vandaag viert Boeing de 50ste verjaardag van de 747.
[Afbeelding]The world's 1st Boeing 747 (N7470)
Eens van de meest belangrijke en bijzondere momenten in de luchtvaartgeschiedenis en dat zeg ik niet alleen omdat ik een persoonlijke bias heb.
En zoals het er nu naar uit ziet zal KLM het nog nét halen om ook 50 jaar met de 747 te vliegen; bijna de helft van haar gehele bestaan.
26 stewardessen; een van elke maatschappij die de 747 op dat moment had besteld; inclusief KLM.
(3e van links):

Stewardess in de motor om aan te tonen hoe groot die wel niet waren:
[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 30-09-2018 17:25 ]
Ook toen al de langste van de wereld.Piet91 schreef op zondag 30 september 2018 @ 17:24:
[...]
26 stewardessen; een van elke maatschappij die de 747 op dat moment had besteld; inclusief KLM.
(3e van links):
Signatures zijn voor boomers.
Die motoren op deze foto's waren nog niet de real deal, maar dummies toch? P&W had veel problemen met de motoren dacht ik, maar ze wilden de presentatie niet langer uitstellen.Piet91 schreef op zondag 30 september 2018 @ 17:24:
[...]
De BBC heeft hierover een mooi artikel geschreven, evenals Sam Chui.
Eens van de meest belangrijke en bijzondere momenten in de luchtvaartgeschiedenis en dat zeg ik niet alleen omdat ik een persoonlijke bias heb.
En zoals het er nu naar uit ziet zal KLM het nog nét halen om ook 50 jaar met de 747 te vliegen; bijna de helft van haar gehele bestaan.
(3e van links):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Stewardess in de motor om aan te tonen hoe groot die wel niet waren:
[Afbeelding]
Seriously, what? pic.twitter.com/j3AM3rAFrE
— Andrew P. (@apoure25) 30 september 2018
Sinds wanneer nemen normale luchtvaartmaatschappijen weer een route door Noord Korea?
Sinds de "vredes"gesprekken van een tijdje geleden.menzo schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 00:46:
[Embed]
Sinds wanneer nemen normale luchtvaartmaatschappijen weer een route door Noord Korea?
Zoals al aangegeven sinds Trump en Kim weer goed met elkaar overweg kunnenmenzo schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 00:46:
[Embed]
Trump is zelfs verliefd op Kim
"We fell in love"- Donald Trump on the "beautiful letters" he received from Kim Jong-un
— BBC News (World) (@BBCWorld) 30 september 2018
(Tap to expand) https://t.co/YFhNzAjsAT pic.twitter.com/gsL61wsi70
Virussen? Scan ze hier!
inderdaad vrij bizar... dat scheelde namelijk echt niet veel
@0.18
Vanuit vrij veel secundaire Europese steden naar de US vliegen met de A321neo én 737Max heb ik altijd al vreemd gevonden.
Ik zie net het tijdstip dat je dit gepost hebt.Verwijderd schreef op zondag 30 september 2018 @ 07:47:
Vandaag viert Boeing de 50ste verjaardag van de 747.
[Afbeelding]The world's 1st Boeing 747 (N7470)
Nice!
Damn, opmerkzaam!!Piet91 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 23:41:
[...]
Ik zie net het tijdstip dat je dit gepost hebt.
Nice!
@Verwijderd
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
https://www.midway.org/
Ik was er al 1x eerder geweest, maar ik was weer verschrikkelijk onder de indruk van het schip, de toestellen en de waanzinnige vriendelijkheid en passie van degene die je rondleiden (allemaal mensen die gediend hebben). Echt, als je ook maar een beetje in de buurt bent, een absolute aanrader.
Degene die de rondleiding deed voor mij had net die ochtend zijn F18 nog op het dek van een vliegdekschip gelegd als test voor een nieuw systeem (er liggen hier meerdere carriers in de haven).
De Aviation geek in mij was goed wakker.
Verwijderd
Of zat er een clausule op dat dat niet mag?
In deze kamer werd de aanval op Bagdad in de eerste Golf oorlog geregisseerd. Erg indrukwekkend om te staan.
En het diner was op het flightdeck:
Maar foto's doen geen recht aan de grootsheids van dat schip. Ik sta hier bijvoorbeeld in het midden van de hanger:
In het echt adembenemend groots en indrukwekkend, op de foto lijkt het wel een gewone loods
5000 man leefde op zo'n schip (nu 6000 op de Nimitz).
Verwijderd
Op die laatste niet echt idd.
Als ik ooit eens in San Diego kom, staat deze op mijn lijstje om te bezoeken. Lijkt me tof om te zien.
Nog nooit op een vliegdekschip geweest.
Qua omvang bevatten, ik had zoiets laatst bij Boeing in Seattle.
Ben meermaals op Schiphol Oost in hangars geweest, dat is al indrukwekkend als er 1 of 2 wide bodies daar in onderhoud staan. Maar als je dan in Seattle staat en daar 4x een 787 in de ene hal en de hal er naast 2x 747 en nog wat ander spul ziet staan en in de hallen verderop nog wat 777's ziet staan dan bevat je ook pas hoe enorm dat gebouw wel niet is.
Helaas staat er ongeveer een doodstraf op als je opname apparatuur meeneemt, dus helaas geen pics daarvan. Aan de andere kant, beleef je het wel meer.
Maar bizar om te weten dat er 10+ 787's per maand (in de hele USA) worden geproduceerd. Nog een 747 dreamlifter gezien die kwam een rompdeel uitladen. (Pics volgen nog... dat was op dag 22 van mijn trip, ben pas bij dag 6 met pics). En.... ben bij Buffalo Airways geweest in Red Deer. Nee, Joe was er niet. ;-)
(verder weinig luchtvaart hoor, meer beestjes en natuurschoon).
Hahahaha, been there too!PWM schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:35:
Gisteravond had ik het geluk een prive feestje te hebben op de USS Midway
https://www.midway.org/
Ik was er al 1x eerder geweest, maar ik was weer verschrikkelijk onder de indruk van het schip, de toestellen en de waanzinnige vriendelijkheid en passie van degene die je rondleiden (allemaal mensen die gediend hebben). Echt, als je ook maar een beetje in de buurt bent, een absolute aanrader.
Degene die de rondleiding deed voor mij had net die ochtend zijn F18 nog op het dek van een vliegdekschip gelegd als test voor een nieuw systeem (er liggen hier meerdere carriers in de haven).
De Aviation geek in mij was goed wakker.
Als je de kans hebt, loop ook nog even door Old Town heen.
In Long Beach (bij LA) ligt ook de USS Iowa, als je van battleships houdt. Is geen carrier though.
Sometimes you need to plan for coincidence
Op Khartoum Airport kunnen ze er over mee praten nu: https://defence-blog.com/...oum-airport-in-sudan.html

Akkefietje is ook gefilmd door een security cam:
[YouTube: The Moment Two Aircraft Crashed on the Runway at Khartoum Airport in Sudan]
Betrof dus een militaire Antonov An-26 en een eveneens militaire Antonov An-32. Beiden van de Sudanese luchtmacht.
Virussen? Scan ze hier!
Ja. En dat ding is slechts een puistje op het geheel.Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:19:
Nice! Je ziet met name op de foto met die stoelen wel terug hoe groot het wel niet is.
Mooi ook om active carriers te zien liggen. Maar Dan Diego is niet om de hoek helaas.
Deze zomer ook op geweest toen ik er was voor een congres. Ik vond het meest bizarre hoe ze dat schip door de jaren heen hebben verbouwd en zelfs (meerdere?) keren het complete flightdek hebben aangepast.PWM schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:35:
Gisteravond had ik het geluk een prive feestje te hebben op de USS Midway
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Hoe krijg je dat in vredesnaam voor elkaarwildhagen schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:29:
Wat gebeurt er als twee vliegtuigen op precies hetzelfde moment op precies dezelfde plek proberen te zijn? Wel, dan heb je een botsing.
Op Khartoum Airport kunnen ze er over mee praten nu: https://defence-blog.com/...oum-airport-in-sudan.html
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Akkefietje is ook gefilmd door een security cam:
[YouTube: The Moment Two Aircraft Crashed on the Runway at Khartoum Airport in Sudan]
Betrof dus een militaire Antonov An-26 en een eveneens militaire Antonov An-32. Beiden van de Sudanese luchtmacht.
Gezien het snelheidsverschil wilde het achterste toestel landen terwijl de voorste net aan z'n takeoff run begonnen was.
Maar het zicht is niet dat je zegt...slecht.
Van de achterste vlieger wel hooralexbl69 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:25:
[...]
Maar het zicht is niet dat je zegt...slecht.
Sometimes you need to plan for coincidence
Vanavond 26 jaar geleden.
Een deel van het luchtruim boven Amsterdam-Zuidoost is hierom op dit moment gesloten.
Paintjob zit er op:Piet91 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:41:
Onderstaande Boeing 747-8 BBJ stond een tijdje te koop. Maar nu is het overgegaan van de vorige eigenaar (Emir van Qatar; Sheik Tamim bin Hamad al-Thani) naar de Turkse overheid.
Die vloot bestaat nu uit 1 Bombardier Challenger 850, 1 Airbus A318, 2 A319's, 1 A330-200 Prestige en
1 A340-500. Uiteraard allen in VIP uitvoering en worden door Turkish Airlines onderhouden/gevlogen.
Het is onduidelijk of de Turkse overheid de 747 heeft gekocht of dat het een gift is van de Emir aan Erdogan zelf. Beiden worden namelijk genoemd in de diverse nieuwsbronnen.
Afgelopen dinsdag werd de 747 overgevlogen van Basel-Mulhouse-Freiburg naar Istanbul.
[Afbeelding]VQ-BSK Worldwide Aircraft Holding Boeing 747-8ZV(BBJ) @ Basle / Mulhouse / Freiburg Euro Airport (BSL / LFSB) by Michaël SCHITTLY, on Flickr
Ze hebben er ook één met een Tiger-livery:Megalodon_67 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:48:
Mooie shark livery op deze Embraer E190-E2. Meer op Youtube.
[Afbeelding]

Of met een adelaar:
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Het zat er al een tijdje aan te komen, na pogingen om het toetsel tóch in Nederland te houden, gaat die vlieger uiteindelijk toch niet op. De catalina zal Nederland gaan verlaten.Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:07:
Wat jammer...: https://www.omroepflevola...opt-1-oktober-met-vliegen
De catalina stopt met vliegen per 1 okt.
https://www.luchtvaartnie...atalina-weg-uit-nederland
Soms zou ik willen dat Nederland qua luchtvaartbinding wat meer op de UK zou lijken.
Voorbeeld is bijv. het Brooklands Museum waar ik eerder dit jaar was. Als je ziet wat daar allemaal nog bewaard is en blijft...
Het leeft helaas te weinig in Nederland en het kost teveel om het door de schaarse liefhebbers in stand te houden. Zonde.
[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 06-10-2018 09:42 ]
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:19:
Nice! Je ziet met name op de foto met die stoelen wel terug hoe groot het wel niet is.
Op die laatste niet echt idd.
Als ik ooit eens in San Diego kom, staat deze op mijn lijstje om te bezoeken. Lijkt me tof om te zien.
Nog nooit op een vliegdekschip geweest.
Vergeet de vliegdekschepen in San Francisco (Hornet) en New York (Intrepid) niet. Ook zeer de moeite waard en dat zijn steden waar Nederlanders wat vaker komen. Met name Intrepid is door z’n ligging in Manhattan erg toegankelijk.PWM schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:31:
[...]
Ja. En dat ding is slechts een puistje op het geheel.
Mooi ook om active carriers te zien liggen. Maar Dan Diego is niet om de hoek helaas.

8066929_NEOS_B787-9_EI-NEO__AMS_05102018_Q2 by Peter van Stelle, on Flickr
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:
Reizen met het Vliegtuig - Deel 1
Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?