Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.071.614 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:05
Oeps:

https://www.nu.nl/244563/...e-landing-in-manilla.html

B738 met een beetje harde landing: http://avherald.com/h?article=4bc70caa&opt=0

Ik ben het trouwens niet eens met Nu.nl, het is geen mislukte landing. Het vliegtuig staat aan de grond en iedereen kon uitstappen, dat klinkt in mijn oren als een gelukte landing;)

[ Voor 6% gewijzigd door SnowDude op 17-08-2018 14:26 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

SnowDude schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:25:
Oeps:

https://www.nu.nl/244563/...e-landing-in-manilla.html

B738 met een beetje harde landing: http://avherald.com/h?article=4bc70caa&opt=0

Ik ben het trouwens niet eens met Nu.nl, het is geen mislukte landing. Het vliegtuig staat aan de grond en iedereen kon uitstappen, dat klinkt in mijn oren als een gelukte landing;)
Any landing you can walk away from...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
sbijlsma schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:03:
http://www.telegraaf.nl/b...rliest_vleugeldeel__.html

Ben benieuwd welk deel er zomaar af is gegaan. En maar lekker doorvliegen want de crew zal niks gemerkt hebben.
upclocker schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:01:

Klopt als een bus. Goed gezien zeg.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y90igvJ.jpg
Afgelopen woensdag/donderdag is exact hetzelfde paneel van een American Airlines 777-200ER afgevallen op vlucht AA61 van Dallas naar Tokio:

Incident: American B772 enroute on Aug 16th 2018, dropped panel in flight
An American Airlines Boeing 777-200, registration N755AN performing flight AA-61 (dep Aug 15th) from Dallas Ft. Worth,TX (USA) to Tokyo Narita (Japan), completed a seemingly uneventful flight with a safe landing on Narita's runway 16L.

A post flight inspection revealed a glass fiber panel, size about one square meter (10 square feet) weighing about 2kg/4 lbs, was missing from the fuselage just aft of the trailing edge of the right hand wing.

A search for the panel on Narita Airport was not successful.

The occurrence aircraft is still on the ground at Narita Airport about 39 hours after landing.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iHSBw8X.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:10
Alle 777's aan de grond houden de komende tijd, zo'n plaat wil je niet op je hoofd krijgen. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Bobmeister op 18-08-2018 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Bobmeister schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:45:
Alle 777's aan de grond houden de komende tijd, zo'n plaat wil je niet op je hoofd krijgen. :P
Ik vraag me af welke impact zo'n loskomende plaat van 2 kg heeft als ie bij 900 km/u de stabilo of het kielvlak raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Megalodon_67 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 14:27:
[...]

Ik vraag me af welke impact zo'n loskomende plaat van 2 kg heeft als ie bij 900 km/u de stabilo of het kielvlak raakt.
Dat valt wel mee. Als het vliegtuig met 900 km/u beweegt dan beweegt die plaat met 900 km/u in dezelfde richting. Er is weinig snelheidsverschil. Het is niet alsof het vliegtuig tegen een stilstaande plaat aanvliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

Onbekend

...

downtime schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 14:44:
[...]

Dat valt wel mee. Als het vliegtuig met 900 km/u beweegt dan beweegt die plaat met 900 km/u in dezelfde richting. Er is weinig snelheidsverschil. Het is niet alsof het vliegtuig tegen een stilstaande plaat aanvliegt.
Bijna. :)
Die plaat wordt eraf getrokken doordat de wind er vat op krijgt. Dit betekent dus dat er weerstand is, en dan zal die plaat afremmen terwijl het vliegtuig gewoon door vliegt. Afhankelijk van de windwervelingen achter de motoren kan zo'n plaat nog vervelend tegen de achterkant van het vliegtuig aan komen.

Daarnaast valt zo'n plaat ook gewoon naar beneden, en dat komt hard aan als je deze op je hoofd krijgt....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Onbekend schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 14:56:
[...]

Bijna. :)
Die plaat wordt eraf getrokken doordat de wind er vat op krijgt. Dit betekent dus dat er weerstand is, en dan zal die plaat afremmen terwijl het vliegtuig gewoon door vliegt. Afhankelijk van de windwervelingen achter de motoren kan zo'n plaat nog vervelend tegen de achterkant van het vliegtuig aan komen.
Natuurlijk. Maar dat geeft nog steeds geen snelheidsverschil van 900 km/u.
Daarnaast valt zo'n plaat ook gewoon naar beneden, en dat komt hard aan als je deze op je hoofd krijgt....
Maar daar had @Megalodon_67 het niet over :)

Maar inderdaad, als die plaat je hoofd raakt, dan zijn je overlevingskansen minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:47
Piet91 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:36:
[...]

[...]

[...]

Afgelopen woensdag/donderdag is exact hetzelfde paneel van een American Airlines 777-200ER afgevallen op vlucht AA61 van Dallas naar Tokio:

Incident: American B772 enroute on Aug 16th 2018, dropped panel in flight

[...]

[afbeelding]
Toevallig ook op een vlucht naar Japan. Was bij de KLM ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

upclocker schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 16:57:
[...]

Toevallig ook op een vlucht naar Japan. Was bij de KLM ook zo.
Nope, KLM vloog Oskaka -> Amsterdam. (Vanuit)
Dit was Dallas -> Tokio. (Naar)

Small detail. :+ ;)

Ben benieuwd of ze dat paneel ooit vinden.
Je weet niet wanneer het is losgeraakt.
Dat het bij de KLM vlucht ergens in Osaka lag, was wel duidelijk dat het bij 't uitklimmen is gebeurd.
Of dat zo ook is bij de AA vlucht, is koffiedik kijken. Voor zover bekend heeft nog niemand zich gemeld met dat paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:33
"Rapper Post Malone’s plane that took off from Teterboro Airport in New Jersey bound for London has blown two tires. The plane will attempt an emergency landing at in New York. This is a live feed."

Het lijkt om een Gulfstream IV te gaan met 12 passagiers.

Edit: Lijkt zojuist veilig geland te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Leetness op 21-08-2018 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Iran presenteert zelfgeproduceerd gevechtsvliegtuig Djeez, da's een antieke F5. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Tja, je moet ergens beginnen. Stel je eens voor dat de VS onder Trump opeens zegt, geen JSF voor jullie (ik bedoel, het is Trump, niet helemaal een ondenkbaar scenario :+ ). Wat heeft NL dan aan opties waar we zelf controle over hebben? Denk dat dat het punt is wat je van die video moet meenemen. Zelfs als het een kopie is van een F-5, als de claim dat alles binnenshuis geproduceerd is correct is, dan komen de modernere toestellen ook wel in de toekomst. Of een Russische modernere kist geproduceerd onder licentie met alle onderdelen gemaakt in Iran of iets dergelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:29
Propane schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 00:38:
[...]

Tja, je moet ergens beginnen. Stel je eens voor dat de VS onder Trump opeens zegt, geen JSF voor jullie (ik bedoel, het is Trump, niet helemaal een ondenkbaar scenario :+ ). Wat heeft NL dan aan opties waar we zelf controle over hebben?
Volgens mij hebben we genoeg opties, die ook nog eens beter zijn :D
Alleen zijn we erg Amerika minded als het om gevechtsvliegtuigen gaat.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:08
Volgens mij bestaat die al een tijdje?

Wikipedia: HESA Saeqeh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Laatst online: 16:33

dodo79

witte dikke tonnie

en weer een 'noodlanding' van een budget maatschappij.

http://www.omroepbrabant....chnische+problemen++.aspx

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:34

Garyu

WW

Waarom zou dat geen noodlanding zijn, en wat heeft het feit dat het een budgetmaatschappij betreft er mee te maken?

Als je geen controle over de flaps hebt, ga je gewoon niet zo snel kunnen remmen, en dan is het wel fijn als je assistentie hebt.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Wat een rare opmerking, is het de schuld van de budget maatschappij dat de flaps niet functioneerden? Technische mankementen komen voor bij alle maatschappijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Dit is een ander vliegtuig.

Het op de video getoonde vliegtuig is niet de nieuwe Kowsar (die is nog niet klaar), dus hebben ze alleen een demo vliegtuig gepresenteerd waar ze de nieuwe avionics geretrofit hebben. Is inderdaad een nagebouwde F-5F Tiger. Ca. 70% van de componenten komt nu uit Iran. Natuurlijk blijft het een oeroud gevechtsvliegtuig, maar zo langzaam bouwen ze wel knowhow op over hoe je een fighter bouwt.

[ Voor 25% gewijzigd door Garyu op 22-08-2018 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:57
dodo79 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:07:
en weer een 'noodlanding' van een budget maatschappij.
Beetje een stigmatiserende bericht. Budget maatschappijen hebben dezelfde eisen als het om onderhoud aankomt dan niet-Budget maatschappijen.

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Laatst online: 16:33

dodo79

witte dikke tonnie

Sand0rf schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:48:
[...]

Beetje een stigmatiserende bericht. Budget maatschappijen hebben dezelfde eisen als het om onderhoud aankomt dan niet-Budget maatschappijen.
Zoals ik het nu teruglees zie ik het ook inderdaad. ;)
Punt was meer om aan te geven dat de toestellen van de budgetmaatschappijen heel veel cycles maken en de vloot van die maatschappijen aardig groot is.
Terugkijkend op afgelopen jaar zie je daardoor heel veel meldingen van deze maatschappijen met issue's aan de toestellen.

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:59
LordSinclair schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 08:17:
[...]

Volgens mij hebben we genoeg opties, die ook nog eens beter zijn :D
Dan ben ik benieuwd welke dan.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Hmmbob schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:17:
[...]

Dan ben ik benieuwd welke dan.
Ik doe maar een gokje, maar ik denk dat hij op de Gripen, Mirage en Eurofighter doelt? Er zijn genoeg gevechtsvliegtuigen van Europese hand waar wij over zouden kunnen beschikken, als er de politieke wil voor zou zijn. De JSF F35 is vooral een amerikaanse hobby gebleken. Niet dat er geen problemen zijn met die andere vliegtuigen overigens hoor, het is niet alsof EADS/Airbus, Saab of Dassault nou een perfecte staat van dienst hebben. Vijfde generatie fighters natuurlijk beperkt.

[ Voor 19% gewijzigd door Garyu op 22-08-2018 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
En hoeveel controle heb je over de productie van die andere opties? Dat is waar ik op doelde. Er is iets te zeggen voor het 'in-house' ontwerpen van je defensie producten i.p.v. te rekenen op EU samenwerking of VS export materieel. Nu is het bij Iran noodgedwongen, maar zelfs op die manier doen ze zoals eerder gezegd wel de nodige kennis op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Het lijkt eerder op een trainingstoestel? Ook omdat je met twee man erin past.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Propane schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:08:
En hoeveel controle heb je over de productie van die andere opties? Dat is waar ik op doelde. Er is iets te zeggen voor het 'in-house' ontwerpen van je defensie producten i.p.v. te rekenen op EU samenwerking of VS export materieel. Nu is het bij Iran noodgedwongen, maar zelfs op die manier doen ze zoals eerder gezegd wel de nodige kennis op.
Als Nederland heb je daar geen controle over. Het oorspronkelijke punt was "wat als Trump..", dat we dan nog genoeg opties hebben. Ik zoek die opties logischerwijs in de EU, wat in principe hechtere bondgenoten zijn dan de VS. Het zelf doen in Nederland zie ik geenzins gebeuren op dit niveau. Daarvoor zijn de kosten te hoog en de industrie en expertise slechts op onderdelen aanwezig. Of hebben we nog ergens een honder miljard euro op de plank liggen om het zelf te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Widow schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:13:
[...]

Het lijkt eerder op een trainingstoestel? Ook omdat je met twee man erin past.
De F5-F is een combat-ready vliegtuig dat dubbelt als trainingsvliegtuig inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Garyu schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:28:
[...]

Ik doe maar een gokje, maar ik denk dat hij op de Gripen, Mirage en Eurofighter doelt? Er zijn genoeg gevechtsvliegtuigen van Europese hand waar wij over zouden kunnen beschikken, als er de politieke wil voor zou zijn. De JSF F35 is vooral een amerikaanse hobby gebleken. Niet dat er geen problemen zijn met die andere vliegtuigen overigens hoor, het is niet alsof EADS/Airbus, Saab of Dassault nou een perfecte staat van dienst hebben. Vijfde generatie fighters natuurlijk beperkt.
En daar zit meteen de crux. Nederland heeft nu eenmaal een (politiek) eisenpakket op tafel gelegd met wat we rpecies met de Luchtmacht willen kunnen doen, en daar past de F-35 het beste bij. De wensen waren 5e generatie, en er is maar 1 5e generatie vliegtuig wat beschikbaar is voor Nederland. De Gripen, Mirage Rafale en Eurofighter zijn wel degelijk bekeken in de kandidatenvergelijking, maar voldeden niet aan de wensen en eisen.
Garyu schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:15:
[...]

De F5-F is een combat-ready vliegtuig dat dubbelt als trainingsvliegtuig inderdaad.
De F5 combat ready noemen doet mij twijfelen aan de definitie van 'combat ready' :X

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 22-08-2018 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Hmmbob schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:02:
[...]
En daar zit meteen de crux. Nederland heeft nu eenmaal een (politiek) eisenpakket op tafel gelegd met wat we rpecies met de Luchtmacht willen kunnen doen, en daar past de F-35 het beste bij. De wensen waren 5e generatie, en er is maar 1 5e generatie vliegtuig wat beschikbaar is voor Nederland. De Gripen, Mirage Rafale en Eurofighter zijn wel degelijk bekeken in de kandidatenvergelijking, maar voldeden niet aan de wensen en eisen.
Toch vliegen er best veel landen succesvol met deze vliegtuigen. Wat mij weer doet twijfelen aan de wensen en eisen die aan onze luchtmacht gesteld worden.
[...]

De F5 combat ready noemen doet mij twijfelen aan de definitie van 'combat ready' :X
Ik heb toch niet geschreven dat het moet kunnen winnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Garyu schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:13:
[...]

Als Nederland heb je daar geen controle over. Het oorspronkelijke punt was "wat als Trump..", dat we dan nog genoeg opties hebben.
Nee, als je m'n oorspronkelijke post nogmaals leest, vraag ik specifiek naar opties waar je als NL zelf controle over hebt. En je niet door wat voor kleinzielig politiek dispuut opeens naar kan fluiten. Dan hou je niet veel opties meer over.

Dat wilde ik enkel even aanstippen om te laten zien dat zelf controle nemen over het bouwen van je militaire materieel zo z'n voordelen kan hebben, afhankelijk van de kosten. Iran heeft daar wat meer vrijheid in dan de doorsnee democratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi
  • Laatst online: 19:58
Garyu schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:08:
[...]
Toch vliegen er best veel landen succesvol met deze vliegtuigen. Wat mij weer doet twijfelen aan de wensen en eisen die aan onze luchtmacht gesteld worden.

[...]

Ik heb toch niet geschreven dat het moet kunnen winnen :P
Ik was op zoek naar een document/pagina waarin de eisen stonden. Mij stond iets bij dat 1 van de eisen was dat het toestel 1 motor had, omdat dit voordelerig voor onderhoud zou zijn. De EF en rafale vielen hiermee al vrij vlot af.
Als iemand die pagina wel kan vinden, hoor ik het graag :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@Widow Die versie van de F5 bestaat ook al effe. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Propane schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:25:
[...]
Nee, als je m'n oorspronkelijke post nogmaals leest, vraag ik specifiek naar opties waar je als NL zelf controle over hebt. En je niet door wat voor kleinzielig politiek dispuut opeens naar kan fluiten. Dan hou je niet veel opties meer over.

Dat wilde ik enkel even aanstippen om te laten zien dat zelf controle nemen over het bouwen van je militaire materieel zo z'n voordelen kan hebben, afhankelijk van de kosten. Iran heeft daar wat meer vrijheid in dan de doorsnee democratie.
Ten eerste is Iran een wat andere ordegrootte dan NL, ten tweede hebben wij het voordeel dat we juist wel lid van allianties als NAVO en de EU zijn. Het feit dat het ontwerpen van een vijfde generatie jet als snel richting 100 miljard EUR gaat, nog afgezien van productiekosten, lijkt me ook wel een redelijke domper op de kans dat er ooit een vliegtuig van Nederlands ontwerp gaat komen. Nog afgezien van de kennis en kunde in Nederland. Veel vakpersoneel voor zo'n enorme operatie zul je hier niet direct vinden. En uit het buitenland wilde je het niet aankopen want dat brengt afhankelijkheden (toch?). :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:36
https://www.hln.be/nieuws...randende-motor~afc07b39e/
Hier is ook iets grondig mis gelopen met de motor.
Het toestel van de luchtvaartmaatschappij Red Wings was in de stad Ufa, 1.200 kilometer ten oosten van Moskou, opgestegen en zou naar Sotsji vliegen. Bij het opstijgen zagen de luchtverkeersleiders grond het vuur in de linker motor. Meteen alarmeerden ze de bemanning, aldus Rosavazija. “Volgens Red Wings was er in de cockpit bij de piloten geen brandalarm afgegaan en het automatisch brandbeveiligingssysteem werd niet geactiveerd”, klinkt het. De crew schakelde het systeem dan handmatig in en keerde snel naar Ufa terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]

Niet alle gevechten zijn lucht-lucht natuurlijk ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Garyu schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:56:
[...]

Ten eerste is Iran een wat andere ordegrootte dan NL, ten tweede hebben wij het voordeel dat we juist wel lid van allianties als NAVO en de EU zijn.
Die voordelen kunnen heel snel verdwijnen, dat is de grap. Groot-Britannië wil wat druk zetten op Brexit onderhandelingen, of gewoon een l*l zijn, geen onderdelen meer voor de Typhoon. Frankrijk niet blij met verdeling van scheepsvaart routes vanaf Ierland na Brexit, geen Typhoon onderdelen meer. EU landen over het algemeen niet blij met elkaar, schijt aan de samenwerking.

Nogmaals, dit is allemaal hypothetisch en was in reactie op het afschrijven van Iran die zelf hun spul zijn beginnen te bouwen, puur om aan te geven dat het zo z'n voordelen kan hebben om niet al te afhankelijk te zijn. Ja, nu is het misschien nog 'slechts' avionics voor een oude F-5, of misschien een fighter die een paar generaties achterloopt, maar ze bouwen dus de infrastructuur en kennis op. Qua luchtvaart zitten ze al jaren met dit soort afhankelijkheid problemen, gezien de sancties. Dus het komt voort uit noodzaak, en je moet nooit onderschatten wat er uit noodzaak kan worden ontwikkeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:26
Garyu schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:13:
[...]

Ik zoek die opties logischerwijs in de EU, wat in principe hechtere bondgenoten zijn dan de VS.
Was het niet Frankrijk die luchtsteun aan ons weigerde in Screbrenica? Ik durf te betwijfelen dat EU landen trouwere bondgenoten zijn dan de VS. Zelf vind ik dat we de beste middelen moeten kopen die tot de mogelijkheden behoren voor onze troepen. Ongeacht of het nu uit de VS of EU komt. Hun leven hangt er uiteindelijk vanaf. En qua jachtvliegtuigen liggen VS toestellen nog wel voor op de Europese varianten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Keiichi schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:25:
[...]

Ik was op zoek naar een document/pagina waarin de eisen stonden. Mij stond iets bij dat 1 van de eisen was dat het toestel 1 motor had, omdat dit voordelerig voor onderhoud zou zijn. De EF en rafale vielen hiermee al vrij vlot af.
Als iemand die pagina wel kan vinden, hoor ik het graag :)
De behoestestelling van “Defensie Materieel Projecten” kun je vinden in de zogenaamde DMP-A brief: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-26488-1.html

Ook kun je in H1.4 / 1.5 van het “DMP-D Vervanging F16” document kijken: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-437119.pdf

Overigens heeft de Algemene Rekenkamer een hele handige site waarop alles rondom de vervanging van de F16 wordt bijgehouden: http://vervanging-f16.rekenkamer.nl/
Garyu schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:08:
Dat die eisen en wensen zo gek nog niet zijn blijkt wel uit het feit dat naast de US ook de UK, Noorwegen, Denemarken, Italië, Australië, Turkije en binnenkort (zeer waarschijnlijk) België de conclusie hebben getrokken dat dit vliegtuig de beste keuze voor hun operationele wensen is. Daarnaast wordt ook in Duitsland de F-35 serieus overwogen.

[ Voor 25% gewijzigd door Hmmbob op 22-08-2018 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hmmbob schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:39:
<>
Dat die eisen en wensen zo gek nog niet zijn blijkt wel uit het feit dat naast de US ook de UK, Noorwegen, Denemarken, Italië, Australië, Turkije en binnenkort (zeer waarschijnlijk) België de conclusie hebben getrokken dat dit vliegtuig de beste keuze voor hun operationele wensen is.
Het eisenpakket is (politiek) natuurlijk 1 ding. De marine had ook een leuk eisenpakket voor hun helicopters en die konden door overgewicht niet opstijgen dacht ik. Het was een bijna onverantwoorde keuze om een papieren vliegtuig te kopen a la Frya trein. Dat het ding voor een grote meerprijs uiteindelijk wel vliegt is een redelijke uitkomst.
Daarnaast wordt ook in Duitsland de F-35 serieus overwogen.
Duitsers zijn slimmer.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Duitsland is helemaal niet tevreden over de Eurofighter. Dat ze onder andere de F-35 overwegen komt niet geheel als een verassing.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 17:02:
[...]
Het was een bijna onverantwoorde keuze om een papieren vliegtuig te kopen a la Frya trein.
Mja, maar de enige manier om een niet-papieren vliegtuig te kopen is er een kopen die al vliegt, en dan loop je achter.

De enige manier om voor te lopen is door nieuw te laten ontwikkelen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
franssie schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 17:02:
[...]
Het was een bijna onverantwoorde keuze om een papieren vliegtuig te kopen a la Frya trein. Dat het ding voor een grote meerprijs uiteindelijk wel vliegt is een redelijke uitkomst.
Nou nou nou, de "X-35" vloog in 2000 al, dus dat hij kon vliegen was bekend voordat de beslissing genomen is. Plus dat Nederland als partnerland gewoon mee heeft gewerkt aan de ontwikkeling van het vliegtuig. Ik wil erg graag met je in discussie, maar dan wel op basis van feiten en niet op basis van onderbuikgevoelens; ik dacht dat we die fase in Nederland wel voorbij waren in het JSF-debat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hmmbob schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 18:10:
[...]

Nou nou nou, de "X-35" vloog in 2000 al, dus dat hij kon vliegen was bekend voordat de beslissing genomen is. Plus dat Nederland als partnerland gewoon mee heeft gewerkt aan de ontwikkeling van het vliegtuig.
Weet ik maar in zeer eenvoudige niet aircombat waardige status. Dat moest toen nog blijken.
Ik wil erg graag met je in discussie, maar dan wel op basis van feiten en niet op basis van onderbuikgevoelens; ik dacht dat we die fase in Nederland wel voorbij waren in het JSF-debat...
Het lijkt allemaal goed uit te pakken maar het ding is wel reteduur en nog steeds onbewezen in combat (en wat mij betreft hoe minder oorlog hoe beter).

En nee, die fase zijn we nog niet voorbij, kisten zijn niet geleverd immers.

Ik snap dat je als vlieger dat ding het mooiste van de wereld vindt, maar dat is jouw persoonlijke bias, niet de mijne ;) Niets persoonlijks maar het politieke traject was slordig - dat het goed lijkt uit te pakken is een meevaller voor onze belastingbetalers. En het enige wat ik er echt persoonlijk tegen heb is dat ik het ding spuuglelijk vind :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 18:34:
[...]

Weet ik maar in zeer eenvoudige niet aircombat waardige status. Dat moest toen nog blijken.
Zelfs al was die wel aircombat waardig dan zegt de huidige status niets over het potentieel. Er is geen jachtvliegtuig wat niet een enorme ontwikkeling heeft meegemaakt, wat een F-16 nu kan kon het eerst productievliegtuig niet als je nog veel verder de geschiedenis in gaat de eerste pak-em-beet ME 109 en het laatste model verschillen ook enorm in mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:40

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]
En het enige wat ik er echt persoonlijk tegen heb is dat ik het ding spuuglelijk vind :>
Het kreng is niet aerodynamisch maar mathematisch.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

PolarBear schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 18:51:
[...]

Zelfs al was die wel aircombat waardig dan zegt de huidige status niets over het potentieel. Er is geen jachtvliegtuig wat niet een enorme ontwikkeling heeft meegemaakt, wat een F-16 nu kan kon het eerst productievliegtuig niet als je nog veel verder de geschiedenis in gaat de eerste pak-em-beet ME 109 en het laatste model verschillen ook enorm in mogelijkheden.
Snap ik ook - dat geldt natuurlijk ook voor de andere keuzes die toen gemaakt hadden kunnen worden overigens.
Freee!! schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 18:55:
[...]

Het kreng is niet aerodynamisch maar mathematisch.
Laat ik het hopen voor dat geld - een jager die zonder computers stabiel vliegt is een sitting duck. Dannog blijft het er uitzien als een coolbluedoos met allwaysvleugels ;)

ze zijn besteld en ik betaal ervoor, ik krijg maar minder dan de halve levering en het moet zich nog bewijzen, dat is mijn mening. Ik geloof niet in Haarlemmerolie maar we zullen het meemaken. Wat mij betreft blijft het dan ook hierbij. Vooralsnog geniet ik van de F16s etc die hier net ten Noorden van Stiens voorbijjagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

franssie schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 19:03:
[...]
een jager die zonder computers stabiel vliegt is een sitting duck.
Von Richthoven had geen computers.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Freee!! schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 19:13:
[...]
Von Richthoven had geen computers.
haha en voor hem gelukkig ook geen tegenstanders met ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
Ik vond die F35 er in eerste instantie ook niet uit zien, maar ben wel van mening veranderd tijdens de luchtmachtdagen.

vooral op 2:46 met die condensvorming. :9~

Een F16 is trouwens echt net instabiel. Je zou hem nog prima onder de controle kunnen houden zonder de flight control computers. Supersonisch wordt hij zelfs weer aerodynamisch stabiel. Het is ook niet zo dat instabiele vliegtuigen niet te besturen zijn, het is alleen totaal niet plezierig vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob

Het lijkt allemaal goed uit te pakken maar het ding is wel reteduur en nog steeds onbewezen in combat
Not true either: https://www.bbc.com/news/world-middle-east-44210403
En nee, die fase zijn we nog niet voorbij, kisten zijn niet geleverd immers.
Not true, Nederland vliegt al 2 eigen toestellen (in Operational Test & Evaluatie, dat is iets anders dan flight test), Noorwegen heeft tegen de 10 toestellen, Italië heeft al toestellen, en in Luke AFB staan tegen de 100 toestellen voor opleidingsdoeleinden.
Ik snap dat je als vlieger dat ding het mooiste van de wereld vindt, maar dat is jouw persoonlijke bias, niet de mijne ;)
Ik ben gelukkig geen vlieger, maar heb wel een zeer positieve bias tegenover dit fantastische vliegtuig - dat klopt.
En het enige wat ik er echt persoonlijk tegen heb is dat ik het ding spuuglelijk vind :>
Dan heb je de afgevallen kandidaat zeker nog niet gezien :+ Afbeeldingslocatie: https://aeriaa.com/wp-content/uploads/2012/12/X-32X-35.jpg
upclocker schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 20:04:
Ik vond die F35 er in eerste instantie ook niet uit zien, maar ben wel van mening veranderd tijdens de luchtmachtdagen.

[video]
Die hele deployment vanuit Edwards naar Nederlands was het allergaafste van mijn plaatsingsperiode in de VS. Het was zo gaaf om eindelijk het vliegtuig aan Nederland te laten zien waar wij al langere tijd mee werkten!

[ Voor 20% gewijzigd door Hmmbob op 22-08-2018 21:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Delta voegt de 11e bestemming vanaf Amsterdam toe. Vanaf 24 mei vliegen ze dagelijks naar Tampa, Florida.
En de vierwekelijkse vlucht naar Los Angeles wordt vanaf 17 juni een dagelijkse vlucht.

Naast Tampa en Los Angeles vliegt Delta ook naar Atlanta, Boston, Detroit, Minneapolis, New York JFK, Orlando, Portland, Salt Lake City en Seattle. Als ik het goed heb vliegt Delta Airlines dan volgend zomerseizoen dagelijks 21 vluchten van/naar Schiphol.

Afbeeldingslocatie: http://www.gcmap.com/map?P=ams-tpa,+ams-lax,+ams-atl,+ams-bos,+ams-dtw,+ams-msp,+ams-jfk,+ams-mco,+ams-pdx,+ams-slc,+ams-sea&MS=bm&MP=rect&MR=900&MX=720x360&PM=*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 20:52:
[...]
Dan heb je de afgevallen kandidaat zeker nog niet gezien :+ [afbeelding]
[...]
De Boeing X-32, ook wel Monica genoemd, gelijkenis met Monica Lewinski, lol. Het kan toch niet anders dan dat de ontwerper echt zijn best heeft gedaan om het vliegtuig zo lelijk mogelijk te maken, anders kom je toch nooit tot zo'n resultaat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Laatst online: 19:58
upclocker schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 20:04:

[video]
Ik zat het filmpje ook nog eens op m'n gemak te kijken. Lijkt het nu of het hoogteroer als aileron gebruikt wordt op 1:19? (of ter ondersteuning van)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Keiichi schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:48:
[...]

Ik zat het filmpje ook nog eens op m'n gemak te kijken. Lijkt het nu of het hoogteroer als aileron gebruikt wordt op 1:19? (of ter ondersteuning van)
Ja dat klopt, ze noemen dat bij ook wel een elevon, samentrekking van aileron en elevator. Vind je voornamelijk bij straaljagers, maar de concorde had het ook bijvoorbeeld. Kan ook niet anders met een delta vleugel natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 23:00

[...]

Ik ken de achtergrond van dit toestel niet maar ergens heb ik het idee dat Iran dit ding niet zal gebruiken voor air superiority. Echter als grondaanvalstoestel tegen licht bewapende grondtroepen, guerilla's en terroristen zal het nog best effectief zijn en zeker goedkoop.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Megalodon_67 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:43:
[...]

De Boeing X-32, ook wel Monica genoemd, gelijkenis met Monica Lewinski, lol. Het kan toch niet anders dan dat de ontwerper echt zijn best heeft gedaan om het vliegtuig zo lelijk mogelijk te maken, anders kom je toch nooit tot zo'n resultaat? ;)
Ik vind hem anders ook wel hierop lijken:
Afbeeldingslocatie: https://www.imagesyoulike.com/images/d/32x24/d7503.jpg
Maar dan zonder tanden ;).

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:29
Dr. Strangelove schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:24:
[...]

Ik ken de achtergrond van dit toestel niet maar ergens heb ik het idee dat Iran dit ding niet zal gebruiken voor air superiority. Echter als grondaanvalstoestel tegen licht bewapende grondtroepen, guerilla's en terroristen zal het nog best effectief zijn en zeker goedkoop.
Inderdaad, ik zie niet in waarom een ouder toestel niet klaar zou kunnen zijn om ingezet te worden. Er zijn meerdere landen waar het toestel nog actieve dienst doet (bijv. Taiwan, Zwitserland en Zuid-Korea volgens Wikipedia), en er vliegen ook wel oudere toestellen rond.

Dat het niet zo effectief zal zijn als moderne toestellen is een tweede natuurlijk, maar dat hoeft ook lang niet altijd.

• Dr. Strangelove
The visual differences between the Saeqeh and the original Northrop F-5E remain limited to two instead of one vertical tail stabilizers, additional wing strakes and altered jet intakes. Fuselage, landing gear, engines, weaponry and cockpit instruments seem to identical to the F-5E, which indicates that the Saequeh is not a new-built jet fighter, but a rebuilt of existing Northrop F-5s. It is also possible that the Saeqeh airframes are actually taken from the large inventory of old F-5s in non-flyable condition. This would explain why so far serial numbers for only nine aircraft have been observed.[17]
Wikipedia: Northrop F-5

Het zijn dus niet eens nieuwe airframes maar geconverteerde F-5s. Niet echt een 'nieuw' toestel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Dr. Strangelove schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:29:
[...]

Wikipedia: Northrop F-5

Het zijn dus niet eens nieuwe airframes maar geconverteerde F-5s. Niet echt een 'nieuw' toestel dus.
Dat is toch niet ontkend? Integendeel, ze bouwen al een tijdje de F5-F na, waarvan ze er best veel hadden ten tijde van de Iraanse revolutie. De grote verandering nu zou hem in de (zelfgebouwde) avionics zitten, die het vliegtuig naar de vierde generatie zou moeten tillen. Daar hebben ze meer dan tien jaar aan gewerkt, dus makkelijk zal het niet geweest zijn. Nu ken ik de F5 niet qua avionics, maar ik kan me voorstellen dat het niet het meest moderne vliegtuig was. Ik vermoed dat dze avionics het vliegtuig misschien naar de 80er-jaren helpt, maar niet naar 2018. Stealth e.d. kan je sowieso vergeten met dit airframe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

De F14 hadden ze ook, die zal wel te lastig zijn geweest om door te ontwikkelen ;)

De NF5 was hier tussen 1970-1990 in dienst zo ongeveer toch? Staat me bij dat ze relatief stil waren als ze overvlogen.

[ Voor 42% gewijzigd door hjs op 24-08-2018 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Garyu schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:00:
[...]

Dat is toch niet ontkend? Integendeel, ze bouwen al een tijdje de F5-F na, waarvan ze er best veel hadden ten tijde van de Iraanse revolutie. De grote verandering nu zou hem in de (zelfgebouwde) avionics zitten, die het vliegtuig naar de vierde generatie zou moeten tillen. Daar hebben ze meer dan tien jaar aan gewerkt, dus makkelijk zal het niet geweest zijn. Nu ken ik de F5 niet qua avionics, maar ik kan me voorstellen dat het niet het meest moderne vliegtuig was. Ik vermoed dat dze avionics het vliegtuig misschien naar de 80er-jaren helpt, maar niet naar 2018. Stealth e.d. kan je sowieso vergeten met dit airframe.
Nou ja, de kop van het artikel is 'Iran presenteert zelfgeproduceerd vliegtuig', dat suggereert dat het grotendeels nieuw is en niet ombouw van een bestaand airframe met nieuwe avionica.

De F-5 is een ontwerp uit de jaren-50 met alles wat daarbij hoort, maar het is wel een uitermate robuust ontwerp gebleken dat erg populair was en nog steeds is met veel low-cost operators. Volgens mij vliegt Zwitserland er nog steeds mee bijvoorbeeld, en ik vermoed dat die ook wel wat geupgrade hebben. Die toestellen zullen niet veel onderdoen voor deze versie van Iran.

Overigens heeft Northrop begin jaren-80 de F-20 Tigershark gebouwd als concurrent voor de F-16. De F-20 was gebaseerd op de F-5 maar een veel beter ontwerp dan dit Iranese ding en een zeer capabel toestel dat in tests, naar verluid, maar ik heb de bron even niet bij de hand, niet onderdeed voor de F-16. Door politiek geharrewar is de F-20 nooit een succes geworden maar het is een testament voor de kwaliteit van het ontwerp van de F-5 dat het nog steeds een relevant toestel is.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0e/F-20_Tigershark_launching_AGM-65_Maverick.jpg/1024px-F-20_Tigershark_launching_AGM-65_Maverick.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Iemand die dit onderdeel kan identificeren? Schijnt in Wenen naar beneden te zijn gekomen, maar ik vind er niks over, en ben benieuwd of het echt van een vliegtuig zou kunnen komen. In principe wel direct onder de aanvliegroute naar VIE, maar zou natuurlijk ook van een boot o.i.d. kunnen zijn. Iemand ideeen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Risnl3fQltgUCs3mtyXqD0tQ/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aXtldIWtPPworZppimgTZyIP/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Als degene die het ding heeft gevonden nou gewoon even een foto maakt van de tekst die erop staat, "DOOR ASSEMBLY" met nummers, is het vast zo na te trekken :P.

Ik ken zo snel niet een kist waarbij een door assembly zo'n schuine kant heeft, maar wie weet.

[ Voor 23% gewijzigd door Propane op 24-08-2018 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Lijkt niet van een boot. Wel een kliksysteem dus vast iets van de binnenkant van een iets, dat gebruik je normaliter niet buitenop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Door met een schuin oog te lezen dacht ik het volgende te zien: 65657-102. En inderdaad, dat schijnt een deel van de deur voor het landingsgestel te zijn, gemaakt door Zodiac Aerospace.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UMCIclBl2p3xQmkBNsF6U3os/full.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
Garyu schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 21:42:
Iemand die dit onderdeel kan identificeren? Schijnt in Wenen naar beneden te zijn gekomen, maar ik vind er niks over, en ben benieuwd of het echt van een vliegtuig zou kunnen komen. In principe wel direct onder de aanvliegroute naar VIE, maar zou natuurlijk ook van een boot o.i.d. kunnen zijn. Iemand ideeen?

[afbeelding]

[afbeelding]
Garyu schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:42:
Door met een schuin oog te lezen dacht ik het volgende te zien: 65657-102. En inderdaad, dat schijnt een deel van de deur voor het landingsgestel te zijn, gemaakt door Zodiac Aerospace.
Kostte wat tijd, maar het is een right hand-door van de over-wing slide, van een 767 van Austrian.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4gxzABhLSQNjEfq5WQbT9qSn/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/www.drd4sevenr.com/wp-content/uploads/2017/05/IMG_4457.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Liliuokalani op 26-08-2018 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Liliuokalani schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 13:45:
[...]

[...]

Kostte wat tijd, maar het is een right hand-door van de over-wing slide, van een 767 van Austrian.
[afbeelding]
[afbeelding]
_/-\o_

Maareh, waar heb je die info nu eigenlijk vandaan weten te toveren? O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Garyu op 26-08-2018 13:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
Garyu schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 13:46:
[...]

_/-\o_

Maareh, waar heb je die info nu eigenlijk vandaan weten te toveren? O-)
Via het part-number zag ik dat het een 767 moest zijn, maar verder liep dat dood. Toen maar gekeken naar wat er vliegt op Wenen met een matchende kleur. Kwam snel bij Austrian terecht, maar geen idee welk paneel ik zocht. Ergens verwachtte ik dat het dit paneel was, omdat dat volgens mij best vaak voorkomt. Dus uiteindelijk voornamelijk even plaatjes scannen.

Edit: Gaat om deze lijst: https://www.zodiacaerospa...s_capabilitylist_web.xlsx

Daar stond het partnumber in dezelde “CMM” als de “off-wing ramp/slide system”. En daar staat ook 767 bij. Dus daarmee kon ik zoeken.

[ Voor 22% gewijzigd door Liliuokalani op 26-08-2018 17:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De nieuwe Air France CEO wordt gelijk voor de leeuwen gegooid:
De nieuwe baas van Air France-KLM, de Canadees Ben Smith, begint eind september pas, maar dat weerhoudt de Franse vakbond CGT er niet van om hem nu al een waarschuwing te geven.

De Franse bond wil dat de nieuwe bestuursvoorzitter ingaat op de looneisen van het personeel van Air France. Zo niet, dan zijn nieuwe stakingen volgens CGT onvermijdelijk.
Grappig hoe de vakbonden zeggen dat de CEO maar in dialoog moet gaan, alsof het eenrichtingsverkeer is:
Een zegsman van CGT zegt te volharden in eerdere eisen. "Als Smith niet in staat is om de dialoog met bonden bij Air France aan te gaan, dan zijn acties onvermijdelijk."
De Fransen zetten sowieso de hakken in het zand wat salarisverhoging betreft:
Personeel van Air France moet een salarisverhoging krijgen van 5,1 procent. Met een dergelijke loonstijging wordt het effect van de inflatie van de voorbije vijf jaar gecompenseerd.

Franse vakbonden houden voet bij stuk en zeggen gereed te staan om met acties hun eisen kracht bij te zetten.
Daar komt nog eens bij dat de vakbonden helemaal geen zin hebben in een buitenstaander:
De vakbonden die zich bezighouden met Air France verzetten zich gezamenlijk tegen de beoogde nieuwe topman voor Air France-KLM.

Ze vinden het ''onbegrijpelijk" dat met de Canadees Ben Smith, die op korte termijn zou worden gepresenteerd, een niet-Fransman de leiding krijgt over een concern dat al sinds 1933 Frans is.
De enige vakbond dat een beetje normaal reageert is SNPL, en hoopt vooral op groei:
Waar andere pilotenbonden frontaal de aanval openen op de nieuwe topman van Air France-KLM hoopt de Franse vakbond SNPL vooral dat Ben Smith zorgt voor groei. Dat laat een woordvoerder weten.

De bond noemt Smith een "professional" en hoopt dat hij bij de Franse overheid zal aandringen op maatregelen om de verschillen met KLM weg te werken. KLM is volgens de bond een stuk concurrerender.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Haha, ongelofelijk, wat een soap bij AF, prachtig :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@XWB het zou mooi zijn als SNPL een aanwas van leden krijgt en de andere vakbonden leeglopen.Maar dat is de cultuur niet in Frankrijk maar wie weet, ze durven in ieder geval een verschil te willen maken ten opzichte van de andere vakbonden.

@FastFred En inderdaad een soap /sitcom - ik las dan ook eerst SNL ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-10 14:22

_Christiaan_

Master of SOG

XWB schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:46:
De nieuwe Air France CEO wordt gelijk voor de leeuwen gegooid:

[...]

Grappig hoe de vakbonden zeggen dat de CEO maar in dialoog moet gaan, alsof het eenrichtingsverkeer is:

[...]

De Fransen zetten sowieso de hakken in het zand wat salarisverhoging betreft:

[...]

Daar komt nog eens bij dat de vakbonden helemaal geen zin hebben in een buitenstaander:

[...]

De enige vakbond dat een beetje normaal reageert is SNPL, en hoopt vooral op groei:

[...]
Lekker laten klappen, materieel hergebruiken bij een nieuwe LCC en het personeel aanbieden om weer in dienst te komen onder een nieuw contract met de helft van het oude salaris. Dat zal ze leren :)

Niet echt een realistisch scenario natuurlijk, al denk ik wel dat het realistisch is dat AF een keer klapt. Too big to fail gaat niet echt op, kijkend naar Ansett, Pan Am etc.

NOSIG

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Deze dreamliner cabine mag in alle hoeken en gaten schoongemaakt worden:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Afbeeldingslocatie: https://news.cgtn.com/news/3d3d514d7745444f79457a6333566d54/img/3fda8689686145f9852c1f99e8866118/3fda8689686145f9852c1f99e8866118.jpg
https://news.cgtn.com/new...7a6333566d54/share_p.html

"wheels are missing" :+

Als beide neuswielen missen, is het dan niet beter om die ingeklapt te laten? Lijkt mij dat dat beter 'glijdt' :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Kenzi schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:16:
[afbeelding]

Als beide neuswielen missen, is het dan niet beter om die ingeklapt te laten? Lijkt mij dat dat beter 'glijdt' :?
Je kan niet alleen het neuswiel uit of inklappen, het is alle wielen of niets. En geheel zonder landingsgestel lijkt me in deze situatie niet de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
[afbeelding]

Ik denk dat ze liever een nosegear assembly vervangen dan dat ze de hele neus aan poeier glijden + de motoren die mogelijk afbreken, en de romp van het vliegtuig open trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

[afbeelding]

Aardig verhaal:
A Capital Airlines Beijing Airbus A320-200, registration B-6952 performing flight JD-5759 from Beijing to Macau (Macau) with 157 passengers and 9 crew, was on final approach to Macau's runway 34 into the flare already when the aircraft encountered wind shear and touched down hard. The crew initiated a go around, received indications of left engine (CFM56) failure and suspecting gear damage declared Mayday. The aircraft diverted to Shenzhen (China) and landed on runway 34 about 40 minutes after the rejected landing. The aircraft became disabled on the runway with both nose wheels missing from the nose gear strut.

Runway 34 was closed for about 3 hours until the aircraft was moved off the runway. Runway 15/33 remained operational.

The missing wheels were recovered from Macau's runway.

China's CAAC reported the aircraft attempted landing at Macau at 11:16L (03:16Z) but was unsuccessful, the crew went around. The crew declared Mayday and requested emergency services on standby in Shenzhen reporting possible landing gear failure. The aircraft landed on Shenzhen's runway 34 at 11:58L (03:58Z), it was subsequently found both nose wheels were missing. The aircraft was evacuated. 5 Passengers were taken to a hospital with minor injuries. Shenzhen's runway 34 was temporarily closed. The CAA Shenzhen have opened an investigation into the occurrence.

The airline reported the aircraft is suspected to have encountered windshear while landing at Macau, the crew immediately initiated a go around, suspected damage to the landing gear and declared emergency. The aircraft diverted to Shenzhen where the 157 passengers and 9 crew were evacuated.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Fly-guy schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:42:
[...]

Je kan niet alleen het neuswiel uit of inklappen, het is alle wielen of niets. En geheel zonder landingsgestel lijkt me in deze situatie niet de beste optie.
Ook niet als je een bepaalde circuit breaker trekt? Niet dat dat de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
upclocker schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:08:
[...]

Ook niet als je een bepaalde circuit breaker trekt? Niet dat dat de bedoeling is.
In ieder geval niet op elk type vliegtuig, mogelijk dat er types zijn, maar dat zou ik niet weten.

Echter het lijkt me stug dat de fabrikant dat als beste optie aanraadt, als het al zou kunnen. En als we de foto's bekijken van na de landing, denk ik dat juist het uitsteken van het neuslandingsgestel een boel schade (en mogelijk erger) heeft voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Motor #1 is sowieso stuk door brokstukken van het neuswiel, te zien op foto's op AVH. Maar inderdaad, de schade was veel groter geweest als het een gear up landing was geweest. En als je alleen op je mains land en je neuswiel ingeklapt laat (als dat al mogelijk is) dan heb je nog altijd meer schade dan wanneer je op je defecte neuswiel land.

[ Voor 60% gewijzigd door FastFred op 29-08-2018 13:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• upclocker
Schoot me ineens dit filmpje binnen. Je kan het neuswiel in ieder geval bij een B747 isoleren dus.

Zijn werkgever was hier minder blij mee.
Maar desalniettemin wel gave beelden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:57
PilotsEye heeft dat ook een keer gedaan met een Aerologic 777F bij Bergamo

/post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

upclocker schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:59:
Schoot me ineens dit filmpje binnen. Je kan het neuswiel in ieder geval bij een B747 isoleren dus.
[video]
Zijn werkgever was hier minder blij mee.
Maar desalniettemin wel gave beelden. :P
Balleka! Hij maakte toen veel meer leuke filmpjes. Hij was ook zweefvlieger en is een paar jaar geleden omgekomen met zijn zweefvliegtuig. Leek mij een aardig gast ook.

Deze is ook leuk :)

YouTube: The FE's Lament 2010 HD

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
RIP Balleka inderdaad, ik vond dat zweefvliegen geen bal aan, maar die 747 video's van hem waren echt _/-\o_

Die ode van de Flight Engineer hierboven vind ik ook fantastisch, iedere keer als ik dat nummer op de radio hoor moet ik aan dat geniale filmpje denken.

Hier overigens de making of

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 29-08-2018 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:07
FastFred schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 16:59:
RIP Balleka inderdaad, ik vond dat zweefvliegen geen bal aan, maar die 747 video's van hem waren echt _/-\o_

Die ode van de Flight Engineer hierboven vind ik ook fantastisch, iedere keer als ik dat nummer op de radio hoor moet ik aan dat geniale filmpje denken.

Hier overigens de making of

[video]
Kan me voorstellen dat z'n baas niet kon lachen om die stunt :) .

Heb het met de PMDG 744 geprobeerd, maar daar kun je niet enkel het neuswiel laten free-fallen. Wel mooi (en naar ik aanneem correct gemodelleerd)... Nadat je de free-fall functie gebruikt hebt kun je de gear weer raisen middels gear-up. Maar zodra je de leveler in neutral zet zakt de gear weer.

Lijkt me inderdaad logisch dat je na een free-fall constante hydraulic-pressure nodig hebt om de gear binnenboord te houden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de mensen in Zuid-Nederland; even omhog kijken; de Antonov 225 komt over enkele momenten overvliegen op weg naar RAF Brize Norton.
Die Antonov's hoor je wel overkomen :9

https://www.flightradar24.com/ADB267F/1dade82d

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Dlx_PVwXcAAfMWt.jpg

Maar hier dus niet :F ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Piet91 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 20:36:
Voor de mensen in Zuid-Nederland; even omhog kijken; de Antonov 225 komt over enkele momenten overvliegen op weg naar RAF Brize Norton.
Die Antonov's hoor je wel overkomen :9

https://www.flightradar24.com/ADB267F/1dade82d

[afbeelding]

Maar hier dus niet :F ...
De vliegroute lijkt meer over midden Nederland te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freee!! schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 20:51:
De vliegroute lijkt meer over midden Nederland te lopen.
De afbeelding hierboven is niet de vliegroute.

Maar toen ik bericht postte leek hij wat zuidelijker over Nederland te gaan dan dat die uiteindelijk deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Piet91 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 21:18:
[...]

De afbeelding hierboven is niet de vliegroute.
Inderdaad. Als ik me niet vergis laat FR24 standaard de great circle route zien van een ingeplande vlucht.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!
UNITED AIRLINES START NIEUWE LIJNDIENST TUSSEN SAN FRANCISCO EN SCHIPHOL
SCHIPHOL - United Airlines start op 30 maart 2019 een lijndienst tussen San Francisco en Schiphol. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij biedt daardoor vanaf volgend jaar vijf rechtstreekse bestemmingen aan vanaf Schiphol, naast Chicago, Houston, Newark en Washington.

De route wordt dagelijks aangeboden met een Boeing 787-9 Dreamliner. Die vertrekt elke dag om 14.55 vanuit San Francisco en komt de volgende ochtend om 10.20 aan op Schiphol. De retourvlucht gaat om 14.50 terug naar Amerika, waar het vliegtuig om 16.50 uur landt.

“Onze nieuwe vlucht versterkt ons internationale routenetwerk en biedt onze klanten in Nederland een nog grotere keuze aan reizen, met meer dan twintig non-stop verbindingen van San Francisco naar andere bestemmingen in de VS en Canada”, aldus Rudy Horn, Sales Manager voor Nederland bij United Airlines.

Aan boord van de Boeing 787-9 Dreamliner is bij United plaats voor 48 passagiers in Business, 88 in Economy Plus en 116 in Economy Class.

United gaat op de route de concurrentie aan met KLM, dat eveneens dagelijks naar San Francisco vliegt.

Naast de nieuwe route naar Schiphol start United volgend naar zomer ook dagelijkse vluchten tussen Newark en Napels en tussen Newark en Praag, uitgevoerd met een Boeing 767-300ER.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
nieuws: Verkeersvliegers: ook piloten hobbydrones moeten vliegbewijs halen

Lijkt me prima plan eerlijk gezegd, gezien het toenemene aantal bijna-botsingen (of échte botsingen) met drones.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
https://www.at5.nl/artike...n-naar-techstad-amsterdam
Voor de 'normale' vakantie-passagier is zo'n directe vlucht nog ver weg. Een ticket kost nu bijna 2.100 euro. Vermoedelijk wordt dit bedrag lager zodra United ook gaat vliegen, maar duur zal het vrijwel zeker blijven.
Weet niet waar zij kijken, maar als je normaal boekt vlieg je voor 700-850 wel met KLM economy naar SFO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 27-10 12:03

Daniel

Kapitein NCC-1701
Die United 787 is wel apart, met z'n 2-2-2 layout in Business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
Heel blij, vlieg United ivm werk en based in SF. Vlieg nu vaak direct naar Parijs en dan pak ik de auto.

Gegeven de loads en prijzen naar Parijs verwacht ik niet dat de prijzen hoog blijven voor AMS.

787 wordt hopelijk na de 777s ook geuprade naar nieuwe Polaris cabin. Business is redelijk gaar inderdaad.

Nog steeds beter dan de 2-4-2 opstelling in business in de oude 777-200s.... had een plane swap recent van nieuwe polaris naar oude meuk... drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
En het is over met VLM:

Belgische luchtvaartmaatschappij VLM stopt per direct https://nu.nl/economie/54...vlm-stopt-per-direct.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Hmmbob schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:52:
En het is over met VLM:

Belgische luchtvaartmaatschappij VLM stopt per direct https://nu.nl/economie/54...vlm-stopt-per-direct.html
Jammer, ze hebben een tijdje ook vanaf Rotterdam op Londen gevlogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ze hebben zowat elke regionale luchthaven geprobeerd waar je je elke keer van afvroeg 'welke markt is er daar in 's hemelsnaam'? Vliegen op Maribor, een hub uitbouwen in Friedrichshafen, ... En allemaal dankzij een Chinese investeerder die hen rechthield. Economisch leek het geen steek te houden, en dat lijkt het faillissement ook te bevestigen.

Jammer voor de medewerkers.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

oh ik wist niet dat Belleka was omgekomen. Geniale filmpjes op YT, zet dat zo nu en dan nog steeds wel eens op als bewegend behang in de woonkamer.

Hmmbob schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:52:
En het is over met VLM:

Dat is zo een bericht dat je welke drie jaar leest lijkt het wel.

[ Voor 54% gewijzigd door franssie op 31-08-2018 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Borromini schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:13:
Ze hebben zowat elke regionale luchthaven geprobeerd waar je je elke keer van afvroeg 'welke markt is er daar in 's hemelsnaam'? Vliegen op Maribor, een hub uitbouwen in Friedrichshafen, ... En allemaal dankzij een Chinese investeerder die hen rechthield. Economisch leek het geen steek te houden, en dat lijkt het faillissement ook te bevestigen.

Jammer voor de medewerkers.
Volgens mij was er wel een markt voor Rotterdam - London City, maar die is wel heel erg afhankelijk van de juiste tijden.

Pagina: 1 ... 29 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?