Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.069.786 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Haha, denk je lekker vanuit je vakantie-adres terug naar huis te vliegen, zie je opeens een paar Italiaanse Eurofighter Typhoons naast je vliegen :P
Een Boeing 737-800 van Transavia die op weg was van Kos naar Schiphol is zondagochtend boven Bosnië onderschept door de Italiaanse luchtmacht. Twee Eurofighter-gevechtsvliegtuigen stegen op toen de radiocommunicatie met de vakantievlucht was weggevallen.

Het is gebruikelijk dat, wanneer er enige tijd geen radiocontact gelegd kan worden, gevechtsvliegtuigen de lucht in worden gestuurd om de situatie te onderzoeken.

Het radiocontact met de luchtverkeersleiding werd snel hersteld en vlucht HV1834 kon zonder noemenswaardigheden naar Schiphol doorvliegen.
Bron: https://www.luchtvaartnie...iaanse-gevechtstoestellen

Afbeeldingslocatie: https://www.luchtvaartnieuws.nl/sites/default/files/website_633x300/slider-airlines/transavia_qra_2_c_aeronautica_militare.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.luchtvaartnieuws.nl/sites/default/files/website_633x300/slider-airlines/transavia_qra_4_c_aeronautica_militare.jpg

Betrof de PH-HSC met vlucht HV1834

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het was weer eens gezellig op Schiphol. Mijn vriendin moest gisteravond naar Barcelona. Heeft de vlucht ruim twee-en-een-half uur vertraging omdat El Prat (BCN) onvoldoende capaciteit heeft voor inkomende vluchten.

Je zou zeggen dat met vluchtplannen en slots je een aardig idee zou moeten hebben hoeveel vliegtuigen je kunt verwerken.

Nu nog zien of KLM voor de taxi gaat dokken, want om 1 uur 's nachts reden er geen treinen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
wildhagen schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:31:
Haha, denk je lekker vanuit je vakantie-adres terug naar huis te vliegen, zie je opeens een paar Italiaanse Eurofighter Typhoons naast je vliegen :P

Bron: https://www.luchtvaartnie...iaanse-gevechtstoestellen

Afbeeldingslocatie: https://www.luchtvaartnieuws.nl/sites/default/files/website_633x300/slider-airlines/transavia_qra_4_c_aeronautica_militare.jpg

Je zou alleen al even je radio uitzetten om achteraf deze mooie plaatjes te kunnen zien. 8) Zijn er voor een maatschappij eigenlijk gevolgen als dit gebeurt? Het is ook niet kosteloos om twee Eurofighters een flink eind te laten vliegen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Liliuokalani schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:36:
[...]
Het is ook niet kosteloos om twee Eurofighters een flink eind te laten vliegen...
Gewoon onder de noemer "real life exercise" toch? :P
De piloten moeten toch hun vlieguren maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Vraag me af of dit nog een leuk gezicht geeft als de neus open gaat.
Wellicht dat dan die nieuwe livery wel mooi is op een 747...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Skyaero schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:36:
Het was weer eens gezellig op Schiphol. Mijn vriendin moest gisteravond naar Barcelona. Heeft de vlucht ruim twee-en-een-half uur vertraging omdat El Prat (BCN) onvoldoende capaciteit heeft voor inkomende vluchten.

Je zou zeggen dat met vluchtplannen en slots je een aardig idee zou moeten hebben hoeveel vliegtuigen je kunt verwerken.

Nu nog zien of KLM voor de taxi gaat dokken, want om 1 uur 's nachts reden er geen treinen meer.
Ik kan me niet meer herinneren wanneer mijn laatste vlucht zonder slot was... Het is echt gekkenhuis op het moment.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Valt dit niet gewoon onder overmacht en kan je hiervoor naar je reisverzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Laatst online: 11-12-2024
En waarom precies wil je dat KLM hiervoor moet dokken?
wildhagen schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:31:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ben benieuwd naar het beeldmateriaal van de passagiers.

[ Voor 56% gewijzigd door gop1 op 23-07-2018 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:25

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

gop1 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 18:00:
[...]
En waarom precies wil je dat KLM hiervoor moet dokken?
Extra kosten door vertraging :? Ik denk dat KLM zich in dit geval wel (terecht) op overmacht kan beroepen, maar niet geschoten is altijd mis.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Je goed recht uiteraard, maar ik zou eerder naar mijn reisverzekering stappen dan naar airline.

Dat gezegd hebbende en verder lost staand van jou:
Vind dat het soms steeds meer op de' aanklaag cultuur' uit de V.S. lijkt in NL. Zonde, want dat past niet echt bij onze cultuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Anoniem: 111246 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 19:22:
[...]
Vind dat het soms steeds meer op de' aanklaag cultuur' uit de V.S. lijkt in NL. Zonde, want dat past niet echt bij onze cultuur.
Daar maken de bedrijven het zelf ook wel naar. Ik vind het ook geen goede ontwikkeling, maar soms moet je toch echt wel om je recht te halen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Freee!! schreef op maandag 23 juli 2018 @ 19:36:
[...]

Daar maken de bedrijven het zelf ook wel naar. Ik vind het ook geen goede ontwikkeling, maar soms moet je toch echt wel om je recht te halen.
Snap je reactie, maar zolang je daar in mee gaat roep je het ook geen halt toe.
Maar goed, we gaan OT. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hond wil blijkbaar uitgelaten worden en opent daarom zelf alvast de vrachtdeur van een 737. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Dat vrachtluik is dus nog niet eens dog-proof, laat staan monkey-proof.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Anoniem: 111246 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:54:
Vraag me af of dit nog een leuk gezicht geeft als de neus open gaat.
Wellicht dat dan die nieuwe livery wel mooi is op een 747...
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/37795940_1529731290506031_8271359928304664576_n.jpg?_nc_cat=0&oh=3411c3dc218898cc0fa6872c81e3ba9a&oe=5BD9BCB8
Bron: https://www.facebook.com/...rmalink/1748735171882293/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
En weer een Dakota minder. :/ Gelukkig geen doden. Sommigen opperen dat de gust locks er nog op zouden zitten, maar ik zie ze niet bij het stilzetten van de beelden en in het laatste fragment zie je de elevators ook naar beneden staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Megalodon_67 op 24-07-2018 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Freee!! schreef op maandag 23 juli 2018 @ 18:04:
[...]
Extra kosten door vertraging :? Ik denk dat KLM zich in dit geval wel (terecht) op overmacht kan beroepen, maar niet geschoten is altijd mis.
Overmacht? Dat een van haar leveranciers (aeroporto El Prat) haar afspraken niet nakomt, maakt het nog geen overmacht.
[...]
Je goed recht uiteraard, maar ik zou eerder naar mijn reisverzekering stappen dan naar airline.

Zoals eerder gezegd, dat is het gevolg van het gebrek aan "service" dat bedrijven leveren als ze hun initiële afspraak niet nakomen.

De NS heeft bijvoorbeeld ook gewoon de plicht om te zorgen dat jij thuiskomt als er storing is, of achteraf de kosten voor alternatief vervoer te vergoeden.

Maar luchtvaartmaatschappijen maken het altijd wel erg lastig, gezien hier ook de ervaringen. Ik acht de kans klein dat we iets terugkrijgen, maar niet geschoten, altijd mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Het is geen geklaag als je ergens recht op hebt. Europa wordt (terecht) steeds strenger voor vliegtuigmaatschappijen, en dan mag de burger gewoon zijn recht halen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Megalodon_67 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 23:09:
En weer een Dakota minder. :/ Gelukkig geen doden. Sommigen opperen dat de gust locks er nog op zouden zitten, maar ik zie ze niet bij het stilzetten van de beelden en in het laatste fragment zie je de elevators ook naar beneden staan.
De video begint met *piep* wat dus shit of fuck betekent maar ik zie niet wat de videomaker wel ziet, ook de opmerking turn turn kan ik niet plaatsen. Dus dat hij wellicht inderdaad wel de gust locks zag zitten (ik zie ze ook niet maar de kwaliteit van de video is dan ook *piep*. Dat ze eraf gestuiterd zijn na de landing is wellicht een verklaring voor de elevator stand aan het einde. Maar bij een staartwieler gebruik je die dingen in het begin toch helemaal niet lijkt me.

edit nog een paar keer bekeken en hij stijgt gewoon op terwijl het achterwiel nauwelijks of niet los is. Lijkt dat ie probeerde te roteren met te weinig snelheid?

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 24-07-2018 19:14 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De Europese Commissie heeft de regelgeving aangescherpt ten aanzien van de controle op de geestelijke gezondheid van piloten. Luchtvaartmaatschappijen worden voortaan geacht gezagvoerders aan een psychologische test te onderwerpen voordat ze in dienst kunnen treden.

Deze en andere maatregelen zijn genomen naar aanleiding van de tragedie met een toestel van GermanWings in maart 2015. De copiloot liet een Airbus 320 met 150 mensen aan boord tijdens een vlucht van Barcelona naar Düsseldorf opzettelijk neerstorten. Hij was geestesziek en had suïcidale neigingen. Niemand overleefde het drama.

Piloten worden wel jaarlijks medisch onderzocht, maar een check van de psychologische fitheid maakte tot dusver geen deel uit van die routine. Zij zullen vanaf nu ook vaker een drugs- en alcoholtest moeten ondergaan.

Dat geldt tevens voor maatschappijen die op bestemmingen in de EU vliegen. Ook het cabinepersoneel moet rekening houden met strengere, steekproefsgewijze controles.

Het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (EASA), die de aanbevelingen deed, is blij met de inwerkingtreding van nieuwe richtlijnen.
Bron: https://www.nu.nl/buitenl...gaan-indiensttreding.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

.

[ Voor 98% gewijzigd door Maasluip op 25-07-2018 19:23 . Reden: oeps verkeerde topic ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:51
Eigenlijk vreemd dat dit nog niet het geval was voor piloten. Als treinmachinist moet ik elke 3 jaar medisch en elke 5 jaar psychologisch goedgekeurd worden.
Het is een eerste stap in goede richting, maar ik zou elke 5 jaar een psychologisch onderzoek ook voor piloten niet eens een gek idee vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:57
EDIT schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 19:37:
[...]

Eigenlijk vreemd dat dit nog niet het geval was voor piloten. Als treinmachinist moet ik elke 3 jaar medisch en elke 5 jaar psychologisch goedgekeurd worden.
Het is een eerste stap in goede richting, maar ik zou elke 5 jaar een psychologisch onderzoek ook voor piloten niet eens een gek idee vinden.
Wat houdt zo'n psychologische keuring eigenlijk in? Want ik heb inmiddels ook een psychologisch onderzoek gehad, maar dat ging meer in op wat voor persoon ik ben en niet zozeer hoe mijn mentale gesteldheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
EDIT schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 19:37:
[...]

No offence, maar op papier ben ik niet heel erg onder de indruk van zo'n psychologische keuring.
Arbonet meldt dat deze keuring bestaat uit:
Het psychologische veiligheidsonderzoek (1 dagdeel) omvat het volgende:

Gesprek met een psycholoog waarin je werkervaringen en motivatie aan de orde komen.
Persoonlijkheidsvragen voor het maken van een karakterschets.
Veiligheidstest: deze test meet het reactie en concentratie vermogen.
Capaciteitentest: vragenlijst die meet hoe groot je woordenschat analytisch en ruimtelijke vermogens zijn
Ik denk niet dat je een komende zelfmoord daar uit gaat halen, tenzij de piloot in kwestie geheel open is (wat nooit en te nimmer zo zal zijn) of het wel heel dik er bovenop ligt.

Mogelijk zijn vliegmedisch (psych) keuringen anders dan op de trein, maar ook dan vraag ik me af in hoeverre zelfmoordenaars op zo'n termijn eruit te halen zijn, als het al niet goed verborgen gehouden wordt (hoeveel bekende zelfmoorden zijn een verrassing?).
Ik vraag me af wat het nut is van een reguliere afspraak bij de psycholoog, dat gaat weer handen vol geld kosten om dat handjevol zelfmoorden op 100.000+ piloten mogelijk heel iets minder te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Ho sorry, ik had het iets anders op moeten schrijven.
Uiteraard gaat een psychologisch onderzoek zoals die voor een treinmachinist bestaat geen potentiële zelfmoorden er uit filteren, of hooguit per toeval. Ik denk ook niet dat dat het doel zou moeten zijn van zo'n onderzoek/keuring.
Wat volgens mij in het beroep van piloot essentieel is (en daar leg ik de link met mijn eigen beroep), is een constante focus kunnen hebben bij een eentonige taak, snel, maar correct in kunnen grijpen indien noodzakelijk en uiteraard goed onder druk kunnen presteren.
Daar helpen die tests weldegelijk bij en dat lijken mij toch geen gekke vereisten voor een piloot.

Kortom, ik vind zeker dat een psychologisch onderzoek moet komen, maar om andere redenen dan die in het artikel gesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
EDIT schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 20:57:
Uiteraard gaat een psychologisch onderzoek zoals die voor een treinmachinist bestaat geen potentiële zelfmoorden er uit filteren, of hooguit per toeval. Ik denk ook niet dat dat het doel zou moeten zijn van zo'n onderzoek/keuring.
Wat volgens mij in het beroep van piloot essentieel is (en daar leg ik de link met mijn eigen beroep), is een constante focus kunnen hebben bij een eentonige taak, snel, maar correct in kunnen grijpen indien noodzakelijk en uiteraard goed onder druk kunnen presteren.
Daar helpen die tests weldegelijk bij en dat lijken mij toch geen gekke vereisten voor een piloot.

Kortom, ik vind zeker dat een psychologisch onderzoek moet komen, maar om andere redenen dan die in het artikel gesteld worden.
Voordat je aan een vliegopleiding mag beginnen moet je bij de meeste vliegscholen een psychologisch onderzoek ondergaan die inderdaad test of je wel de juiste capaciteiten hebt. Dit is volgens mij al jaren zo. Daarnaast moet je meestal ook nog een simulatortest ondergaan waarbij ze de druk opschroeven. Maar met die testen wordt bijna niet echt gekeken naar je mentale staat. Ik vraag me ook af hoe ze dat zouden willen onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
EDIT schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 20:57:

Nu snap ik je, maar wat jij voorstelt is al, of in ieder geval, was er. Jaren geleden uren achter van allerlei machines gezeten met schermen, lampjes, luidsprekers, knoppen, pedalen, etc. Geen idee wat de selectie nu in houdt, maar heel anders zal het niet zijn.
Dat was voor de opleiding, bij de aanname bij de maatschappij ook nog een dag met van alles mogen vermaken achter computers en face to face met een psycholoog.
Maar dat alles was precies om uit te vinden wat jij zegt, is deze persoon geschikt voor het vak.

Bovenstaande regels zijn puur vanwege het germanwings verhaal en moeten de testen dit soort acties voorkomen. Vraag me alleen af of dat mogelijk is (en de artsen die ik jaarlijks tegenkom op mijn medische keuring zijn ook niet heel positief daarover).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Wat zijn zulke testen nou waard? 99 van de 100 mensen, ook potentiële zelfmoordenaars, weten heus wel welke sociaal wenselijke antwoorden er verwacht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Goed om te horen dat die tests er al zijn :)
Weten jullie toevallig ook of die tests wettelijk gestandaardiseerd en ook echt bindend zijn?
Ik weet dat bij mijn beroep ongeveer 7 van de 10 sollicitanten afvallen bij die tests en omdat het wettelijk verplicht is, moet er bij de aanvraag van de machinistenvergunning ook de uitslag van zowel het medisch als het psychologisch onderzoek zitten, anders wordt de aanvraag gewoon niet goedgekeurd.
Ik lees op de site van het ILT dat bij piloten alleen een medische verklaring noodzakelijk is, dus ik zou dan zeggen dat de vliegmaatschappij op eigen houtje een selectieprocedure heeft, maar het lijkt dus inderdaad nog niet wettelijk te zijn vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
EDIT schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 04:50:
Weten jullie toevallig ook of die tests wettelijk gestandaardiseerd en ook echt bindend zijn?
Ik weet dat bij mijn beroep ongeveer 7 van de 10 sollicitanten afvallen bij die tests en omdat het wettelijk verplicht is, moet er bij de aanvraag van de machinistenvergunning ook de uitslag van zowel het medisch als het psychologisch onderzoek zitten, anders wordt de aanvraag gewoon niet goedgekeurd.
Ik lees op de site van het ILT dat bij piloten alleen een medische verklaring noodzakelijk is, dus ik zou dan zeggen dat de vliegmaatschappij op eigen houtje een selectieprocedure heeft, maar het lijkt dus inderdaad nog niet wettelijk te zijn vastgelegd.
Dat laatste klopt inderdaad, al zal dat nu iets anders worden met de nieuwe regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gop1 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 02:16:
Wat zijn zulke testen nou waard? 99 van de 100 mensen, ook potentiële zelfmoordenaars, weten heus wel welke sociaal wenselijke antwoorden er verwacht worden.
In een goed gemaakte psychologische test zullen de sociaal wenselijke antwoorden juist niet altijd het “goede” antwoord zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
EDIT schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 04:50:
Zover ik weet zijn er voor de opleiding geen voorgeschreven selectie procedures. Deze is dan ook bij elke vliegschool weer anders. Tijdens de opleiding krijg je veel testen, waarbij je wel een bepaald niveau moet halen in zowel de theorie als de praktijk. Van de theorie moet je minimaal 75% van de vragen goed hebben. Deze examens leg je overigens ook af bij het CBR.

Voor het vliegen in de praktijk moet je binnen bepaalde afwijkingen blijven om je brevet te kunnen halen. Denk aan bijv als je een bocht maakt mag je hoogte maar minimaal 100ft afwijken. Ik neem aan dat dit allemaal is vastgelegd door EASA, de luchtvaartautoriteit binnen Europa.

Als je vervolgens klaar bent met de opleiding en gaat solliciteren bij een maatschappij, moet je meestal ook de simulator in. Dit is echter per maatschappij verschillend en niet wettelijk vastgelegd. Maar dat is ook niet nodig, want als je je brevet hebt voldoe je aan de wettelijke eisen.

Na je opleiding houdt het trouwens nog niet op. Om de zoveel tijd moet je weer de simulator om te testen of je vliegskills nog wel in orde zijn in allerlei kritieke situaties.

Kortom je moet aan een hele hoop wettelijke eisen voldoen om je papieren te kunnen behalen. Als je die eenmaal bezit is het vrij aan de luchtvaartmaatschappijen om een selectie methode op te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Wat jammer...: https://www.omroepflevola...opt-1-oktober-met-vliegen

De catalina stopt met vliegen per 1 okt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Jammer. Erg jammer.

_/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/7/4/8/5112847.jpg?v=v48e59fecbf8
Bron

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Wie wat mooie docu's wil zien; RTL-Z had op 25 juli De Avond van de Concorde.
Twee documentaires, eerst De Supersonische Concorde gevolgd door Concorde - De 120 seconden die de droom verwoestten.
Zondagmiddag zend RTL-Z ze weer uit; tussen 15:00 en 17:00 uur.
Aanrader! O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

https://www.upinthesky.nl...scheurt-na-harde-landing/

Dit is een behoorlijk harde landing geweest....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dat wordt een hele grote rol ducttape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Kist is van begin 92, die gaat de lucht niet meer in, hooguit voor een ferryflight naar Victorville ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:08
Jammer, eigenlijk dus vanwege een gebrek aan geld en aangepaste regelgeving. Doen ze in Amerika toch een stuk beter, maar daar stikt het van de sponsoren die overal miljoenen vandaan weten te halen.

Er zijn in Amerika zoveel gave musea waar ze het spul vliegend houden, Fantasy of Flight bijvoorbeeld. Hier is bij het Aviodrome niet eens genoeg geld om een keer in de zoveel tijd de motoren van de Connie te starten...

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 29-07-2018 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:51
gop1 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 22:00:
Kist is van begin 92, die gaat de lucht niet meer in, hooguit voor een ferryflight naar Victorville ofzo.
Zelfs dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk, want dan moet hij wel luchtwaardig zijn. En dus eerst ter plekke voor veel geld gerepareerd worden.

Zou dus logischer zijn dat hij ter plekke ontmanteld wordt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Vergelijkbaar met deze: ANA All Nippon Airways 957

Gok erop dat ook deze Atlas 767 is afgeschreven..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
FastFred schreef op zondag 29 juli 2018 @ 22:42:
[...]

Jammer, eigenlijk dus vanwege een gebrek aan geld en aangepaste regelgeving. Doen ze in Amerika toch een stuk beter, maar daar stikt het van de sponsoren die overal miljoenen vandaan weten te halen.

Er zijn in Amerika zoveel gave musea waar ze het spul vliegend houden, Fantasy of Flight bijvoorbeeld. Hier is bij het Aviodrome niet eens genoeg geld om een keer in de zoveel tijd de motoren van de Connie te starten...
Ook in Amerika is geld een factor. Fantasy of Flight is ergens in 2014 gesloten en heeft pas sinds kort op beperkte schaal zijn deuren weer geopend, maar het is geen schim meer van wat het was. Toen ik daar in 2010 was kregen we een demo van de eigenaar, Kermit Weeks, in een van zijn Mustangs. Echt een hele mooie ervaring. Toestel werd naar buiten gehaald, Weeks klom erin met zijn shorts en gymschoenen, steeg op en haalde 20 minuten lang stunts en low passes on the deck uit in dat ding. Daarna landen en foto's maken met mensen en Q&A over van alles en nog wat.

Fantastische kerel maar volledig gespeend van enig grip op de realiteit. Hij vertelde een groep van misschien 30 bezoekers dat hij ambities had om FoF te laten uit te groeien tot een soort Disney World. Dat is er vooralsnog niet van gekomen. Ze zijn wel nog steeds bezig met restauraties. Het is een beetje de vraag wat ermee gebeurt allemaal wanneer Weeks ermee ophoudt, het hele verhaal drijft op zijn persoonlijke kapitaal.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
Embraer E190 neergestort in Mexico: Aeromexico Connect Embraer E190AR XA-GAL was onderweg van Durango naar Mexico Stad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0vcMIHmIuQ8yPL6WNrbTReQS/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Iets meer info daarover
In Mexico is een passagiersvliegtuig met 97 passagiers en vier bemanningsleden aan boord neergestort. Het toestel crashte kort nadat het vertrokken was van een vliegveld in de noordelijke deelstaat Durango. Zeker 85 mensen zijn gewond geraakt.

Dat zegt een woordvoerder van de Civiele Bescherming van Durango. Twee gewonden zijn in levensgevaar. De autoriteiten melden dat niemand is omgekomen, 37 mensen liggen in het ziekenhuis.

Volgens lokale media zou het vliegtuig vijf minuten nadat het was opgestegen vanaf het vliegveld van Durango, zijn neergestort. Enkele passagiers zouden buiten het vliegtuig zijn gezien terwijl ze rennend op zoek waren naar hulp.

Het gaat om vlucht AM2431 uitgevoerd door de Mexicaanse luchtvaartmaatschappij Aeroméxico. Dat is de lijnvlucht van Guadalupe Victoria International Airport naar Mexico-Stad.

Aeroméxico zegt op Twitter op de hoogte te zijn van een incident en probeert te achterhalen wat zich precies heeft plaatsgevonden. De luchtvaartmaatschappij meldt dat het vliegtuig een Embraer 190 is. Het toestel heeft een capaciteit van honderd passagiers. De luchtverkeersleiding van het vliegveld in Durango denkt dat de slechte weersomstandigheden een rol hebben gespeeld bij de crash.

De gouverneur van Durango, José Rosas Aispuro, laat weten dat er geen doden zijn gevallen. De gouverneur zegt dat getuigen hem vertelden dat er "een grote klap was en dat het vliegtuig plots zonder waarschuwing op de grond was".

De oorzaak van het ongeluk is nog niet duidelijk maar Aispuro denkt ook dat het slechte weer een factor is geweest. Vanwege het weer wilde de piloot mogelijk de start op het laatste moment afbreken. Het had volgens de gouverneur geregend en er was een storm op komst.
Bron: https://www.nu.nl/buitenl...eergestort-in-mexico.html

Zoals gezegd door @gop1 hierobven was het dus flight AM2431, ging het om een Embraer E190, registratie XA-GAL. First flight Q2 2008 (exacte datum onbekend)

Hetzelfde toestel begin vorig jaar:

Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/5/5/9/4673955.jpg?v=v4902905d960

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
Rejected takeoff en naast de baan beland aldus AVherald. Een tiental mensen gewond, maar iedereen heeft het overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Toch een knappe prestatie om iedereen levend uit een dergelijke crash te krijgen.

Geeft me toch weer een goed gevoel als ik maandag weer in een 175 stap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:02

Freak187

geen

Yep. Zou de G-loading bij touchdown wel willen weten.... er is denk ik wel een automatisch hard landing printje uit de ACARS printer gerold :X

Deze is echt serieus hard geklapt... heb een aantal keer een forse landing meegemaakt, altijd bleef het binnen de limieten en geen structurele schade, maar je had het gevoel alsof je dwars door de grond ging.
Kun je nagaan hoe deze heeft gevoeld... damn...

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:23
Dr. Strangelove schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:49:
Toch een knappe prestatie om iedereen levend uit een dergelijke crash te krijgen.
"een dergelijke crash"? in het artikel en diverse andere media staat ook "neergestort" maar dat lijkt schromelijk overdreven. Ding is aan het eind van de runway nog een stuk doorgereden. Ziet er wel dramatisch uit wanneer zo'n ding daarna alsnog is uitgebrand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Toestel is pas achteraf helemaal uitgebrand, dus op moment van stilstand kon iedereen er gelijk uit. Precies hierom moeten vliegtuigen binnen 90 seconden geëvacueerd kunnen worden.

Dit ongeluk doet me denken aan AF358. Die was na de evacuatie ook helemaal uitgebrand.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
ASW1 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:48:
[...]

"een dergelijke crash"? in het artikel en diverse andere media staat ook "neergestort" maar dat lijkt schromelijk overdreven. Ding is aan het eind van de runway nog een stuk doorgereden. Ziet er wel dramatisch uit wanneer zo'n ding daarna alsnog is uitgebrand.
Ok, ik had niet meegekregen dat de schade die je ziet pas na de evacuatie plaatsvond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Kennelijk was er brand(je) in een Ryanair 737 en moesten mensen het vliegtuig via de noodglijbaan verlaten:

https://www.ad.nl/video/p...aan-uit-vliegtuig~vp45689

En die mensen maar op elkaar knallen. Lekker hoor, zo'n stel voeten in je rug. En de handbagage is ook weer van de partij :p

[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 01-08-2018 14:50 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:43

Qu3st

XWB schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:47:
Kennelijk was er brand(je) in een Ryanair 737 en moesten mensen het vliegtuig via de noodglijbaan verlaten:

https://www.ad.nl/video/p...aan-uit-vliegtuig~vp45689

En die mensen maar op elkaar knallen. Lekker hoor, zo'n stel voeten in je rug. En de handbagage is ook weer van de partij :p
Ook goed van de cabin crew om dit toe te laten dat iemand zomaar de deur opent.

Het is wel komisch om te zien, doet me herinneren aan de opstoppingen in het zwembad vroeger.

[ Voor 8% gewijzigd door Qu3st op 01-08-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
https://www.instagram.com...heet&igshid=18jdppbewulo3

Ziet er niet uit als een brand die niet heel makkelijk onder controle te krijgen is met een brandblusser gevolgd door een bak water.

Het lijkt mij stug dat de bemanning een evacuatie verzonnen heeft (of dat hoop ik tenminste), maar het gevolg is van (nodeloze) paniek en de eerder genoemde passagier die het heft in eigen handen nam.

[ Voor 21% gewijzigd door Fly-guy op 01-08-2018 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:48:
[...]

Zijn nogal wat conflicterende rapporten van diverse mensen:
Ground observers reported the aircraft suffered an engine (CF34) failure at about V1, veered left off the runway and came to a stop to the left of the runway and past the runway end.

A passenger reported the aircraft was accelerating for takeoff but did not succeed becoming airborne. Once the aircraft came to a stop it took about 3-4 minutes until the aircraft burst into flames enabling the occupants to evacuate the aircraft.

Another passenger reported the aircraft was hit by lightning.
Bron: http://avherald.com/h?article=4bbcb11c&opt=0

[ Voor 23% gewijzigd door wildhagen op 01-08-2018 16:28 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Piet91 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:58:
[...]

En de livery zit er op. Toestel wordt naar de 2018 Farnborough Airshow gevlogen waar het van 19 t/m 22 juli zal staan.
http://www.hifly.aero/en/...borough-airshow-2018.html

[afbeelding]
Eerste vlucht; Oslo - Palma voor Thomas Cook. Geen route die Airbus oorspronkelijk voor de A380 in gedachten gehad heeft denk ik ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Emirates heeft vandaag precies 10 jaar de A380 in commerciële service.
Op 1 augustus 2008 vloog de maatschappij hun eerste A380 lijnvlucht van Dubai naar New York JFK.
Aankomst daar was meteen ook de eerste commerciële A380 vlucht naar het continent Amerika.
Vandaag heeft Emirates 104 A380-toestellen in de vloot.

Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/0/1/4/1378410.jpg?v=v40

[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 01-08-2018 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Fly-guy schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 16:21:

Ziet er niet uit als een brand die niet heel makkelijk onder controle te krijgen is met een brandblusser gevolgd door een bak water.

Het lijkt mij stug dat de bemanning een evacuatie verzonnen heeft (of dat hoop ik tenminste), maar het gevolg is van (nodeloze) paniek en de eerder genoemde passagier die het heft in eigen handen nam.
Gingen lithium ion batterijen niet weer uitzichzelf branden omdat ze geen zuurstof nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
@Piet91 : heeft Emirates eigenlijk alle A380's nog, of hebben die net als SQ hun oudste A380's al afgevoerd? Emirates was ook één van de eerste A380-opertors, die moeten toch ook de oude, minder efficiente A380s hebben gekregen destijds?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Emirates heeft nog steeds al zijn A380's in dienst. De eerste zou pas in 2020 de vloot verlaten.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
wildhagen schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 16:27:
[...]

Zijn nogal wat conflicterende rapporten van diverse mensen:

[...]

Bron: http://avherald.com/h?article=4bbcb11c&opt=0
In het filmpje op av herald lijkt hij toch wel even de lucht in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:59
Jeetje wat een t*fusweer

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:23
upclocker schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 18:33:
In het filmpje op av herald lijkt hij toch wel even de lucht in te gaan.
Misschien alleen het neuswiel even van de grond?

Hier ligt ie:
Afbeeldingslocatie: https://i.dailymail.co.uk/i/newpix/2018/08/01/02/4EBAECB100000578-6012875-This_image_shows_how_close_the_crash_site-a-24_1533086391307.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thetallguy schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 16:57:
Eerste vlucht; Oslo - Palma voor Thomas Cook. Geen route die Airbus oorspronkelijk voor de A380 in gedachten gehad heeft denk ik ;)
En onderweg: https://www.flightradar24.com/VKG1102/1d58e654

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DjiM4h7X0AkLPcS.jpg
wildhagen schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:55:
@Piet91 : heeft Emirates eigenlijk alle A380's nog, of hebben die net als SQ hun oudste A380's al afgevoerd? Emirates was ook één van de eerste A380-opertors, die moeten toch ook de oude, minder efficiente A380s hebben gekregen destijds?
Zoals @XWB al heeft aangegeven; Emirates heeft al hun A380's nog.
De order van begin dit jaar (toen er zo'n heisa was dat zonder een - significante - order; het A380 programma gesloten zou worden) bevat toestellen die de oudere toestellen zullen gaan vervangen.
Deze toestellen komen dan inderdaad in 2020 in de vloot.
Was een order van 20 toestellen en opties voor nog eens 16.

Daarom was het ook zo interessant om te volgen wat er met die 5 Singapore A380's zou gaan gebeuren; want dat waren de eerste A380's die op de tweedehandsmarkt kwamen.
Naar nu blijkt zullen dus in ieder geval 2 van die toestellen gesloopt worden.

Wanneer rond 2020 dus nog meer A380's vrij komen zullen er dus waarschijnlijk heel veel opgeslagen A380's komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Piet91 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 21:38:
[...]

Naar nu blijkt zullen dus in ieder geval 2 van die toestellen gesloopt worden.
Een logische move: nu er een tweedehands operator is (Hi Fly), zijn er ook tweedehands spare parts nodig. Het slopen van de eerste toestellen staat gelijk aan de kick off van de aftermarket, wat uiteindelijk meer klanten kan aantrekken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:17:
[...]

Gingen lithium ion batterijen niet weer uitzichzelf branden omdat ze geen zuurstof nodig hebben?
Ze ontbranden omdat de interne temperatuur te hoog wordt door een chemische reactie. Door deze te stoppen door de batterij te koelen en koel te houden (beste in een bak met water stoppen), voorkom je verdere ontbranding.

Staat iets met een batterij in de fik, meteen in een bak vloeistof dumpen en het probleem is meteen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het zat er al een tijdje aan te komen:

Extra vluchten voor Emirates op route Dubai – Amsterdam
Emirates voert ‘wegens een sterke vraag vanuit de markt’ vijf extra vluchten per week uit op de route tussen Dubai en Amsterdam, zo meldt de nationale luchtvaartmaatschappij van Dubai.

Extra
De extra vluchten zullen vanaf 1 december van dit jaar ingaan. Dan wordt er vier keer per week extra tussen Dubai en Amsterdam gevlogen. Vanaf 1 januari volgend jaar komt daar een vijfde dagelijkse vlucht bij. Met die vijfde dagelijkse vlucht erbij, wordt er 19 keer per week tussen de twee hoofdsteden gevlogen.

Vluchten
Vlucht EK145 vertrekt om 04:10 uur lokale tijd vanuit Dubai en landt zevenenhalf uur later op Schiphol. Deze vlucht wordt op maandag, woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag. De terugvlucht, vlucht EK146, vanuit Amsterdam naar Dubai vertrekt op maandag, woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag aan het eind van de ochtend en arriveert ‘s avonds in Dubai.

Boeing
De extra vluchten worden met een Boeing 777-300ER uitgevoerd met stoelen in drie verschillende klassen. Er zijn 8 privésuites in eerste klas, 42 stoelen in businessclass en 310 stoelen in economy. Ook kan er 20 ton aan vracht op de vlucht worden meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:38
Fly-guy schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 16:21:

Bij brand kan het zijn dat je helemaal niet veel tijd hebt om het vliegtuig te evacueren, dan lijkt mij dit een logische reactie ipv eerst de brand te analyseren en een meeting bijeen te roepen om te kijken of er geëvacueerd moet worden.

Het lijkt mij een stuk beter dan dat achteraf in een rapport staat dat evacueren toch wel slim was geweest en dat het jammer is van die doden dat er pas zo laat mee begonnen is.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Queue de "oneerlijke concurrentie" argumenten van KLM.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:20:
[...]

Bij brand kan het zijn dat je helemaal niet veel tijd hebt om het vliegtuig te evacueren, dan lijkt mij dit een logische reactie ipv eerst de brand te analyseren en een meeting bijeen te roepen om te kijken of er geëvacueerd moet worden.

Het lijkt mij een stuk beter dan dat achteraf in een rapport staat dat evacueren toch wel slim was geweest en dat het jammer is van die doden dat er pas zo laat mee begonnen is.
Uiteraard is achteraf makkelijk analyseren, maar bij de meeste evacuaties zijn er (licht) gewonden. Het is ook zonde als die nodeloos gevallen zijn, nog afgezien van de kosten en andere overlast.
Een evacuatie is praktisch een noodgeval op zich, waar ik niet te licht over zou denken.

Vliegtuig interieurs zijn relatief moeilijk in de brand te krijgen en voor zowat elke (nood) situatie geldt toch echt rustig kijken wat er aan de hand is alvorens iets in gang te zetten wat niet terug te draaien is.

Het is niet de eerste brand veroorzaakt door lithium (en helaas ook niet de laatste) en veel vaker dan niet kan de brand relatief snel onder controle gekregen worden zonder iedereen hals over kop uit het vliegtuig te duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-06 20:40
Fly-guy schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 22:35:
[...]

Ze ontbranden omdat de interne temperatuur te hoog wordt door een chemische reactie. Door deze te stoppen door de batterij te koelen en koel te houden (beste in een bak met water stoppen), voorkom je verdere ontbranding.

Staat iets met een batterij in de fik, meteen in een bak vloeistof dumpen en het probleem is meteen over.
How to extinguish a lithium-ion battery fire

Let’s cut right to the chase. Despite their name, lithium-ion batteries used in consumer products do not contain any actual lithium metal. Therefore, a Class D fire extinguisher is not to be used to fight a lithium-ion battery fire. Class D fire extinguishers, which contain dry powder, are intended for combustible metal fires only. Since lithium-ion batteries aren’t made with metallic lithium, a Class D dry powder extinguisher would not be effective.

So, what kind of fire extinguisher should you use in this scenario? Lithium-ion batteries are considered a Class B fire, so a standard ABC or BC dry chemical fire extinguisher should be used. Class B is the classification given to flammable liquids. Lithium-ion batteries contain liquid electrolytes that provide a conductive pathway, so the batteries receive a B fire classification.
https://resources.firepro...-lithium-ion-battery-fire

In het water gooien lijkt me geen goed idee als de behuizing kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
LongBowNL schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:47:
[...]

[...]

https://resources.firepro...-lithium-ion-battery-fire

In het water gooien lijkt me geen goed idee als de behuizing kapot is.
Hoezo niet? Het probleem bij lithium branden is niet zozeer de brand op zich, die is redelijk makkelijk uit te krijgen met de halon blussers aan boord, maar je feit dat daarnaast de chemische reactie in de batterij doorgaat, wat, na het blussen, weer voor hogere temperaturen kan zorgen, waardoor de batterij weer in de brand vliegt.

Na het blussen afkoelen is de manier om een volgend probleem voor te zijn en dat gaat het best (en makkelijkst) met een bak water
Published FAA guidelines instruct flight crews to handle a Li-ion battery fire in stages. The first step is to use a Halon fire extinguisher to dampen the flames. Next, it’s critical to cool the battery, which can reach temperatures of 1,000° F—more than twice as hot as the highest setting on a home oven. Otherwise, the battery is likely to reignite.

The FAA says the best way to cool a runaway battery is, believe it or not, with plain old water. “After extinguishing the fire, douse the device with water or other nonalcoholic liquids to cool the device and prevent additional battery cells from reaching thermal runaway,” the FAA says in a written advisory.

But that procedure can create its own risks. “Pouring water over a device indiscriminately could pose a variety of unintended hazards, from electric shock to further spread of the toxic materials from the battery,” Dickerson says. Further, “You'd need an awful lot of water to cool down a large laptop battery this way.”

When dealing with a large device like a laptop, immersing it in a vessel full of water could be a better tactic, safety experts say.
https://www.consumerrepor...-battery-fires-on-planes/

Uiteraard heb ik het nu over een situatie aan boord, in een gebouw of iets dergelijks kan de oplossing anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 13:19
Fly-guy schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:15:
[...]
Hoezo niet? Het probleem bij lithium branden is niet zozeer de brand op zich, die is redelijk makkelijk uit te krijgen met de halon blussers aan boord, maar je feit dat daarnaast de chemische reactie in de batterij doorgaat, wat, na het blussen, weer voor hogere temperaturen kan zorgen, waardoor de batterij weer in de brand vliegt.

Na het blussen afkoelen is de manier om een volgend probleem voor te zijn en dat gaat het best (en makkelijkst) met een bak water
Aye, tijd geleden nog een verhaal gelezen over een sloop bedrijf welke geen Teslas meer accepteert.

Ze hadden een uitgebrande Tesla op het bedrijf liggen welke na een paar dagen plots weer in brand vloog.

Op een vliegtuig lijkt me dat je zoiets het liefst uit het vliegtuig wilt gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Er zijn bedrijven die een soort van hittebestendige zakken/enveloppen gemaakt hebben waar je devices in kan doen. Maar zoals Fly-Guy zegt.. Over het algemeen werkt een bak water het beste. Koelen, koelen, koelen.

De oorzaak van het probleem zit 'm overigens niet zo zeer in de devices zelf, maar dat mensen hun stoel reclinen wanneer een device uit hun zak gegleden is en tussen de stoel is komen te zitten. Als je dan met je lichaamsgewicht de stoel achterover gooit met je device ertussen is het feest... Zelfde geldt voor overhead bins.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Nog mensen die naar de Texel Airshow gaan?
Er komen zo'n 250 vliegmachines.. Ik ga zelf met de FLK.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Bl@ckbird schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:50:
Kunnen ze dat allemaal wel kwijt daar op texel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]
Bedoel je een thermal runaway?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:58:
[...]

Bedoel je een thermal runaway?
Dat is negen van de tien keer inderdaad de reden van de brand. Schade (intern), oplopende temperaturen zodat van alles smelt en de stoffen vrijkomen om te reageren met zuurstof.
Door na de brand te koelen voorkom je een nieuwe runaway en verdere brand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
upclocker schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:53:
[...]

Kunnen ze dat allemaal wel kwijt daar op texel?
GA kisten nemen gelukkig niet zoveel ruimte in..

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-06 20:40
[...]

[...]
Ik heb verder gezocht en het lijkt erop dat water inderdaad de beste manier is.

Lithium reageert agressief met water. Het is een alkalisch metaal. Alleen zit in een Lithium ion batterij geen pure lithium en kan daarom veilig worden ondergedompeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
De eerste 'echte' huurder voor de Hi Fly A380 wordt Norwegian die het toestel zal gebruiken tussen London Gatwick en New York JFK.
Hier valt het in voor hun weggevallen 787's en vervangt de ingehuurde Wamos Air 747.
Het zal in ieder geval t/m volgende week zondag voor Norwegian op deze route vliegen.

De passagiers die een premium stoel hebben geboekt komen terecht op de oude Singapore Business Class én First Class Suites. De Suites worden at random vergeven aan degenen met een geboekte premium stoel dus daar zullen een aantal passagiers met een hele grote glimlach de oceaan oversteken. :9

Interieur van de Hi Fly A380:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/37674748_232836140614181_2765244870246268928_o.jpg?_nc_cat=0&oh=3707e371470db21f927ffc6c02c8dda3&oe=5BD594B7

De start is echter slecht; de vlucht DI7015 heeft nu al een vertraging van 3 uur
(21:05 uur i.p.v. geplande 17:05 uur) due to airport regulation in JFK.
M.a.w.; JFK kan rond de tijd dat de vlucht zou aankomen niet zoveel A380's verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En daarna zal het voor Air Austral gaan vliegen die ook last heeft van de 787 problemen.
Daar zal de A380 worden ingezet op de route tussen Parijs en Réunion gedurende ~2 weken.

En in Twente zijn ze begonnen met het opknippen van PH-BFR "Rio de Janeiro" ;(

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/38273591_1820094971403359_1676919360238649344_n.jpg?_nc_cat=0&oh=e24008039564209c199fee5d8c4516d0&oe=5C014940
Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Piet91 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 22:16:
En daarna zal het voor Air Austral gaan vliegen die ook last heeft van de 787 problemen.
De ironie :+

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Wat is er precies aan de hand met die 787's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Een kleine fuck-up van Rolls-Royce waardoor alle Trent 1000 motoren ofwel vroeger dan gepland in onderhoud moeten ofwel vervangen moeten worden. Maar er zijn niet genoeg spare parts om de wereldwijde 787 vloot in één keer volledig te fixen. De supply chain is hier niet op voorzien. Hierdoor moeten sommige maatschappijen gedwongen hun 787 kist aan de grond houden, tot wanneer ze aan de beurt zijn.

Dit issue is al twee jaar aan de gang overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 03-08-2018 23:21 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Haha, idd.... misschien moet Air Austral hun originele order voor 2 A380's maar weer opnieuw plaatsen :P

(maar dan niet in de oorspronkelijk geplande 840-seats Sardine-uitvoering :X).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
El Al heeft ook een retro-jet. De nog te leveren 787-9 4X-EDF:

Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/1/7/5/5123571.jpg?v=v4e40491c3fb
Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Piet91 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:27:
De eerste 'echte' huurder voor de Hi Fly A380 wordt Norwegian die het toestel zal gebruiken tussen London Gatwick en New York JFK.
Hier valt het in voor hun weggevallen 787's en vervangt de ingehuurde Wamos Air 747.
Het zal in ieder geval t/m volgende week zondag voor Norwegian op deze route vliegen.

[...]

De start is echter slecht; de vlucht DI7015 heeft nu al een vertraging van 3 uur
M.a.w.; JFK kan rond de tijd dat de vlucht zou aankomen niet zoveel A380's verwerken.
Over die vertragingen, hier een stukje uitleg van hoe en waarom:
Prijsvechter Norwegian vliegt deze zomer met de Airbus A380 tussen Londen Gatwick en New York. Het toestel wordt gehuurd van Hi Fly en vervangt op de route de gebruikelijke Boeing 787 Dreamliner. De inzet van de superjumbo zorgt echter voor nogal wat vertragingen.

Het drukke vakantieseizoen en het feit dat de motoren van de Dreamliner-vloot moeten worden geïnspecteerd betekent voor Norwegian dat externe capaciteit moet worden ingehuurd. Het Portugese HiFly heeft daarvoor sinds kort de beste papieren: een Airbus A380 die voorheen voor Singapore Airlines vloog is beschikbaar voor ad hoc charters.

Waar Norwegian echter geen rekening mee had gehouden is het feit dat de A380 meer ruimte inneemt aan de gate dan de Boeing 787. Op luchthavens waar de superjumbo standaard wordt ingezet zijn speciale gates voor het type beschikbaar, met een versterkt platform en extra aviobruggen om het in- en uitstappen te versnellen.

Op de tijd dat Norwegian normaalgesproken met de Dreamliner naar New York JFK vliegt zijn de A380-gates bezet. Nu de prijsvechter óók met dat type de oceaan oversteekt is er daarom geen ruimte, met als gevolg dat de geplande vluchten enkele uren later vertrekken dan gepland. Daar staat tegenover dat Norwegian haar passagiers met de A380 wél een echte Business en First Class kan aanbieden; een gevolg van het dienstverband van de A380 bij Singapore Airlines.
Bron: https://www.luchtvaartnie...slikt-zich-in-airbus-a380

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

wildhagen schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 16:08:
[...]
Over die vertragingen, hier een stukje uitleg van hoe en waarom:
[...]
Bron: https://www.luchtvaartnie...slikt-zich-in-airbus-a380
Op zich nog een best redelijke verklaring, heb ze slechter gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Duidelijk niet al te goed nagedacht bij Norwegian...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Borromini schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 16:21:
Duidelijk niet al te goed nagedacht bij Norwegian...
Of wel goed nagedacht, maar is dit om wat voor reden dan ook toch het minst slechte alternatief (na met de eigen machines vliegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bl@ckbird schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:50:
Ik niet helaas. Ik zag er vanochtend wel een hoop overvliegen (Muiden). Jammer dat de Isacar niet meer gevlogen wordt, dat was ook altijd een mooi gezicht.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 16:50:
[...]

Ik niet helaas. Ik zag er vanochtend wel een hoop overvliegen (Muiden). Jammer dat de Isacar niet meer gevlogen wordt, dat was ook altijd een mooi gezicht.
Net geweest. Geweldig. Heerlijke festival-sfeer. Alleen jammer dat door laaghangende bewolking de slot-act van de Royal Jordanian Falcons afgelast werd. Het is heerlijk een biertje drinken met het geronk van oude kisten. De Hawker Hunter was ook geweldig, evenals de KDC-10 + 2xF16.

Vond zelf de Dutch Thunder Yaks het leukst, gevolgd door de Mustang en de Mi-17+Mi-24.

Dutch Thunder Yaks:
Dutch Thunder Yaks

Breitling Jet Team:
BreitlingJetTeam

[ Voor 11% gewijzigd door JeeEs op 04-08-2018 18:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Iets over 20:00 uur vanavond zijn in Toulouse 5 ATR 72-600 toestellen vertrokken richting Iran.
Met tussenstop zullen ze in de ochtend aankomen in Teheran.
Iran Air heeft al 8 toestellen en nu dus 13. De maatschappij had een order voor 20 geplaatst.

Maandag gaan de sancties in en kunnen Boeing/Airbus/ATR etc. geen toestellen meer aan Iran leveren.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Djxs-1lXsAAF5aV.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DjxtCadW4AAZuxa.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
Junkers Ju-52 uit 1939 gecrasht in Zwitserland:
Afbeeldingslocatie: https://www.airlive.net/wp-content/uploads/2018/08/5888204110_9ee44afc22_b.jpg
https://www.airlive.net/b...s-crashed-in-switzerland/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@gop1 Er crashen veel klassieke kisten in korte tijd... De Convair voor het Aviodrome, de Dakota in Texas en nu deze Junkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yhk123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03-2021
Ja het is niet meer zon unieke ervaring.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Altijd indrukwekkend gezicht; engine tests.
In dit geval de water ingestion en icing tests van de nieuwe General Electric GE9X die straks de
Boeing 777-8 en -9 voorstuwt.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DjplqM5XsAEqhyO.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Djr-n_pXsAE6J5j.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Djr-n_nW0AENL-i.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-06 08:21
Piet91 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:27:

De passagiers die een premium stoel hebben geboekt komen terecht op de oude Singapore Business Class én First Class Suites. De Suites worden at random vergeven aan degenen met een geboekte premium stoel dus daar zullen een aantal passagiers met een hele grote glimlach de oceaan oversteken. :9

Interieur van de Hi Fly A380:
[afbeelding]

Vraag me wel af welke 'service' je krijgt. Werkt de IFE? Gaan ze in business de bedding elke keer vervangen? Want het is de oude sq business stoelen die je moet openklappen om een bed te hebben en deze hebben een aparte 'liner' die elke keer vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 22:02

Rannasha

Does not compute.

Lees zojuist op het bedrijfs-intranet dat een collega (die ik zelf niet kende) en z'n vrouw aan boord waren van dit toestel :(

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:54

Daniel

Kapitein NCC-1701
Lekker alternatief voor de 15:30 vlucht naar DXB. Die aankomst midden in de nacht bevalt mij niet zo goed maar het alternatief was tot nu toe een overnight vlucht. Met vertrek einde ochtend voor deze 3e vlucht kom je nu ergens begin van de avond aan, da’s een prima tijdstip.

Alleen jammer van de 777.
Pagina: 1 ... 27 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?