Ik heb het ten eerste over geplande vluchten welke men kan boeken.
Korean Air heeft nog slechts 3 overgebleven 747-400's en zet deze alleen nog in binnen Azië.
(waaronder op de drukste vliegroute ter wereld; Seoul - Jeju).
Ze hebben echter wel 10 747-8i's die ze in theorie naar Amsterdam zouden kunnen inzetten; maar dat zie ik niet snel gebeuren.
Thai vliegt niet naar Amsterdam en zet hun overgebleven 747-400's (8 stuks) alleen nog in op een handvol routes binnen Azië en Oceanië. München is de enig overgebleven Europese bestemming.
In 2020 faseren zij de 747-400 uit.
En BA wil er nog wel eens 1 sturen icm onderhoud
Edit: of was dat Virgin? Dan zal die wel leeg zijn
Virgin heeft inderdaad heel vaak 747-400's naar Schiphol gevlogen voor onderhoud bij KLM Engineering & Maintenance (E&M) die veel A-checks en zo'n honderd C- en D-check heeft uitgevoerd op hun 747's.
De laatste D-check voor Virgin was G-VROC in september 2011.
D-checks voor wide-body vliegtuigen wordt niet meer uitgevoerd op Schiphol; dat is hier simpelweg te duur; in 2011 werd die lijn gesloten in hangar 14. (de KLM 747's gingen dus ook voor hun D-checks naar o.a. Jakarta en Xiamen)
Ook de paintjobs worden niet meer uitgevoerd op Schiphol; de #orangepride livery van PH-BVA was het laatste toestel hier geverfd werd.
Heel af en toe wil(de?) in de recente jaren er nog wel eens een 747 naar Amsterdam komen voor onderhoud, maar dat gebeurd(e) heel sporadisch. En dat zijn natuurlijk sowieso geen lijnvluchten met passagiers.
Nee, wanneer 30 augustus de laatste EL Al 747 vlucht vertrekt vanaf Amsterdam denk ik dat het voorgoed is afgelopen met buitenlandse 747-passagierslijnvluchten op Schiphol.
En dat laatste was ooit wel anders...