Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.071.436 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thetallguy schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 17:47:
De Zuid Afrikaanse Convair bestemd voor het Aviodrome gaat het helaas niet meer halen;

https://www.nu.nl/buitenl...liegtuig-zuid-afrika.html
Daar schrik ik van. Een paar dagen/weken geleden las ik hier nog over en had ik nog zo'n korte gedachte van "zo'n lange reis naar Nederland is niet zonder gevaar; hopelijk gaat dat allemaal goed komen".

En dan hoor/lees ik dit nu. Eerste gedachte is natuurlijk dat hopelijk iedereen er goed uit komt maar daarnaast is het verlies van deze kist zo ontzettend jammer.

EDIT: Ik lees net dat er een persoon is omgekomen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:52

franssie

Save the albatross

Piet91 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 18:47:
[...]
<>
EDIT: Ik lees net dat er een persoon is omgekomen. :/
Heb je daar een bron van?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meerdere bronnen brengen dit nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Op dezelfde dag dat Airbus de C-series omdoopt tot A220 komt nu dit nieuws: JetBlue bestelt maar liefst 60 A220-300 toestellen, met de optie voor nog eens 60 extra toestellen: http://blueir.investprodu...2018/07-10-2018-211604881
Een beetje medelijden voor Bombardier kan ik me niet ontzeggen..

[ Voor 7% gewijzigd door gop1 op 10-07-2018 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Bolk schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:40:
[...]

Ja en nee, het blijft een ander type vliegtuig van een andere fabrikant. Ik weet niet in hoeverre dit vliegtuig binnen de Airbus filosofie past (cockpit en systems bijv.). Neem bijvoorbeeld training: omdat alle Airbussen op elkaar lijken is omscholen snel te realiseren. Ik vraag me af hoe ver de A220 in dat plaatje past.
Als ik zo even kijk naar de cockpit van de CS300 A220-300, dan lijkt het verdacht veel op het glass cockpit-principe van de A350. De MCDU hanteert veel dezelfde principes als FLEX-temperatuur, lay-out lijkt redelijk hetzelfde en de bediening met trackball is ook gelijk. Plus, ze hebben een side-stick.

Airbus zou de cockpit natuurlijk graag gelijktrekken, maar dat is met certificeringen en dergelijke vermoedelijk niet zo eenvoudig of snel gerealiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:57
gop1 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 23:05:
Op dezelfde dag dat Airbus de C-series omdoopt tot A220 komt nu dit nieuws: JetBlue bestelt maar liefst 60 A220-300 toestellen, met de optie voor nog eens 60 extra toestellen: http://blueir.investprodu...2018/07-10-2018-211604881
Begrijpelijk. Maar waarschijnlijk is die order te danken aan het argument dat hiervoor al gegeven werd; de kans dat Airbus de levensduur van het toestel overleefd is veel groter dan de kansen die Bombardier had.

Hoewel het voor Bombardier triest genoeg natuurlijk een kip-ei verhaal was blijft het een logische ontwikkeling.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Liliuokalani schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 00:53:
[...]

Als ik zo even kijk naar de cockpit van de CS300 A220-300, dan lijkt het verdacht veel op het glass cockpit-principe van de A350. De MCDU hanteert veel dezelfde principes als FLEX-temperatuur, lay-out lijkt redelijk hetzelfde en de bediening met trackball is ook gelijk. Plus, ze hebben een side-stick.

Airbus zou de cockpit natuurlijk graag gelijktrekken, maar dat is met certificeringen en dergelijke vermoedelijk niet zo eenvoudig of snel gerealiseerd.
Certificering is hier het issue idd. Toch zie ik veel verschillen met de standaard cockpit lay-out van Airbus. Ik ben voornamelijk bekend met de A320, dus dat gebruik ik als referentie.

De A350 lay-out zal wat meer in de buurt komen, maar ook hier geldt dat die gebaseerd is op de Airbus standaard aangezien de A350 type rating hetzelfde is (common type rating, differences only) als de oudere A330. Wellicht komt er een CCQ (Cross Crew Qualification, oftewel verkorte type rating) voor de A220 in de toekomst. Ben benieuwd.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:04

Garyu

WW

Waarom is dit medelijden? Ik ben juist blij voor Bombardier dat hun mega-project nu toch langzaam succesvol begint te worden.

Dat de informatie precies vandaag naar buiten komt is natuurlijk geen toeval. Beide nieuwsberichten zijn 100% zeker gecoordineerd naar buiten gebracht.

Volgende week is de Farnborough Airshow, dus ze hadden anders nog wel een weekje gebracht en het in die context gepresenteerd.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Onder normale omstandigheden was Bombardier vanwege de hoge CSeries ontwikkelingskosten al lang failliet geweest, maar de Canadese regering heeft er de afgelopen jaren flink wat geld in gepompt om de toko overeind te kunnen houden.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:59
Bolk schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 08:41:
[...]

Certificering is hier het issue idd. Toch zie ik veel verschillen met de standaard cockpit lay-out van Airbus. Ik ben voornamelijk bekend met de A320, dus dat gebruik ik als referentie.

De A350 lay-out zal wat meer in de buurt komen, maar ook hier geldt dat die gebaseerd is op de Airbus standaard aangezien de A350 type rating hetzelfde is (common type rating, differences only) als de oudere A330. Wellicht komt er een CCQ (Cross Crew Qualification, oftewel verkorte type rating) voor de A220 in de toekomst. Ben benieuwd.
Het flybywire system werkt ook anders bij de A220. Zij trimmen op speed ipv pitch/1g load zoals bij de echte 'Airbussen'.

Bovendien zijn de throttles ook conventioneel in tegenstelling tot Airbus.

Een common type rating komt er niet denk ik, verschillen zijn wel erg groot.

[ Voor 8% gewijzigd door upclocker op 11-07-2018 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Convair crash in Zuid-Afrika heeft een tweede leven geëist; het gaat om een persoon die aanwezig was in het gebouw dat het toestel raakte:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DhwTURRWAAAXJ_u.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:21:
Onder normale omstandigheden was Bombardier vanwege de hoge CSeries ontwikkelingskosten al lang failliet geweest, maar de Canadese regering heeft er de afgelopen jaren flink wat geld in gepompt om de toko overeind te kunnen houden.
Dat o.a.

Maar vergeet ook niet de 220 procent heffing die de VS op Bombardier-toestellen wilde gaan instellen, waardoor een toestel van normaal 10 miljoen euro (rekenvoorbeeld) opeens 22 miljoen euro zou gaan kosten. Zitten kopers ook niet op te wachten denk ik :)

Plus het bekvechten tussen eerst Embraer en Bombardier, en later tussen Boeing en Bombardier die elkaar de tent uit aan het knokken waren.

Dat heeft ook niet echt meegeholpen aan de reputatie en de orders.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:28
Nog een filmpje van de Convair in Zuid-Afrika.

Motor #1 klinkt niet vrolijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:23

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Joh, die staat gewoon in de fik.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

FastFred schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:54:

[video]
Hier is het nog enigszins een normale start. Misschien dat de motor vastliep en ze 'm niet op tijd in vaanstand kregen (vergelijk de crash van de DDA). Het blijft nog even speculeren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niehoff80
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-10 15:05
XWB schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:21:
Niet alleen de Canadese regering heeft er veel geld ingestopt ook de provincie Quebec heeft er genoeg geld aan gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

FastFred schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:54:

[video]
Met één uitgebrande motor zou dat vliegtuig toch in principe nog moeten kunnen landen? Of was dat in die tijd niet zo? Want zo te zien is het brand -> brandstof-toevoer uit -> allebei de motoren stoppen ermee?

Edit: lijkt op de (slo-mo) video zo, maar schijnt toch regelmatig verder te draaien. Ik lees op Avherald wat speculaties, maar eigenlijk is er vooral weinig.

[ Voor 14% gewijzigd door Garyu op 12-07-2018 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Garyu schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:16:
[...]

Met één uitgebrande motor zou dat vliegtuig toch in principe nog moeten kunnen landen? Of was dat in die tijd niet zo? Want zo te zien is het brand -> brandstof-toevoer uit -> allebei de motoren stoppen ermee?

Edit: lijkt op de (slo-mo) video zo, maar schijnt toch regelmatig verder te draaien. Ik lees op Avherald wat speculaties, maar eigenlijk is er vooral weinig.
De rechtermotor draait 'gewoon'. Door de fps van de opname lijkt het alsof hij langzaam draait, maar dat is niet het geval. Met 2 uitgevallen motoren zou dat toestel nooit hoogte kunnen winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ik hoor hem in elk geval flink misfiren... dan zal hij wel niet af amper vermogen leveren.

Het zijn natuurlijk verschrikkelijk oude en toch nog zeer complexe motoren.

Wikipedia: Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp

euhmmmm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:28
Wat ik vermoed had ik ook al in de comments op AVH gezet. En dat is dat de linkermotor ermee op hield en ze de propeller niet konden featheren omdat dat systeem niet functioneerde, feather pump stuk, of verstopt of whatever.

Was met DDA zo, en met 3 of 4 gevallen in de Ice Pilots NWT tv-show.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Air China pilots suspected of smoking in cockpit after Hong Kong to Dalian flight drops 25,000 feet in 10 minutes

Investigation opened after flight CA106’s mid-air plunge prompts release of oxygen masks
https://www.scmp.com/news...alian-drops-25000-feet-10

Kan iemand uitleggen hoe roken in de cockpit een drop van 25.000 feet veroorzaakt? Of lees ik iets verkeerds?
(ga er niet vanuit dat de piloot ff een raampje opende voor de rook)

Aangezien ze zonder tussenstop of omleiding verder zijn gegaan wisten de piloten waarschijnlijk dat er technisch niks aan de hand was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Kenzi schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:34:
[...]

https://www.scmp.com/news...alian-drops-25000-feet-10

Kan iemand uitleggen hoe roken in de cockpit een drop van 25.000 feet veroorzaakt? Of lees ik iets verkeerds?
(ga er niet vanuit dat de piloot ff een raampje opende voor de rook)

Aangezien ze zonder tussenstop of omleiding verder zijn gegaan wisten de piloten waarschijnlijk dat er technisch niks aan de hand was?
Er hoeft natuurlijk geen verband te zijn tussen het roken en een depressurization.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

upclocker schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:47:
[...]

Er hoeft natuurlijk geen verband te zijn tussen het roken en een depressurization.
De BBC was al iets duidelijker.
There is speculation in local media that crew had been smoking in the cockpit and then mishandled the ventilation system

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:52
The airline alleges that while smoking in the cockpit the crew mistakenly shut down both bleed air supplies causing the cabin to lose pressure. Believing the cabin pressure could not be controlled the crew thus initiated an emergency descent. After levelling off at safe altitude high temperatures in the cabin, as result of air just being recirculated, prompted the crew to further checks, the crew found both bleed air systems switched off, reactivated both bleed air systems which caused the cabin to pressurize again, the crew climbed the aircraft to 7500 meters and continued to Dalian.
http://avherald.com/h?article=4bb06499&opt=0

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NbnxFBjPAen7qViaOmFWSZ7B/full.jpg

Wat een sukkels. Ze hebben dus de packs uitgezet ipv de recirc fans. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

upclocker schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 16:03:
[afbeelding]

Wat een sukkels. Ze hebben dus de packs uitgezet ipv de recirc fans. 8)7
Maar wat had het uitzetten van de recirc fans geholpen dan? Ik zou zeggen: ze verwachten door het uitzetten van recirc fan dat er alleen nog maar frisse bleed air de cabine instroomt, en dus de sigarettenrook/geur niet de cabine in gaat?

Nogal amateuristische actie (roken + verkeerde handeling) in ieder geval. Blij dat het goed afgelopen is :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Garyu schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 16:12:
[...]

Maar wat had het uitzetten van de recirc fans geholpen dan? Ik zou zeggen: ze verwachten door het uitzetten van recirc fan dat er alleen nog maar frisse bleed air de cabine instroomt, en dus de sigarettenrook/geur niet de cabine in gaat?

Nogal amateuristische actie (roken + verkeerde handeling) in ieder geval. Blij dat het goed afgelopen is :X.
Ja ik denk dat dat inderdaad hun gedachte gang was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
In het Ryanair-toestel dat vrijdag een noodlanding moest maken in de Duitse stad Frankfurt, blijkt de cabinedruk te zijn weggevalen. Van de 189 inzittenden gingen er 33 met gezondheidsklachten naar het ziekenhuis.

Volgens de politie kwam bij sommige mensen het bloed uit de oren. Een aantal van hen ligt zaterdag nog in het ziekenhuis. Het toestel waarin ze zaten kwam uit Dublin en was onderweg naar de Kroatische kustplaats Zadar.

Het toestel moest na het wegvallen van de cabinedruk binnen enkele minuten dalen vanaf een hoogte van bijna 11 kilometer. De passagiers moesten gebruik maken van zuurstofmaskers tijdens de daling en landing.

Ryanair meldt dat de landing ''zonder problemen en volgens protocol'' is verlopen. Voor passagiers is tijdelijk onderdak in hotels en een vervangende vlucht geregeld. Volgens de Duitse politie hebben sommige passagiers besloten om hun reis naar Kroatië af te breken.
Bron: https://www.nu.nl/buitenl...wegvallen-cabinedruk.html

Bloed uit de oren? WTF? Klinkt behoorlijk heftig allemaal.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:11

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

wildhagen schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 13:42:
[...]
Bron: https://www.nu.nl/buitenl...wegvallen-cabinedruk.html

Bloed uit de oren? WTF? Klinkt behoorlijk heftig allemaal.
Dat was dan een explosieve decompressie, anders krijg je dat niet voor elkaar. Nog verbaasd dat er geen bloedneuzen vermeld worden, dat gebeurt nog net iets sneller bij decompressie.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Freee!! schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 15:20:
[...]

Dat was dan een explosieve decompressie, anders krijg je dat niet voor elkaar. Nog verbaasd dat er geen bloedneuzen vermeld worden, dat gebeurt nog net iets sneller bij decompressie.
Bloed uit de oren lijkt me een gevalletje gescheurde trommelvliezen, da's geen kattepis. Ben dan ook heel nieuwsgierig wat die snelle drukdaling heeft veroorzaakt, er moet volgens mij in zeer korte tijd een behoorlijk gapend gat zijn ontstaan ergens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Megalodon_67 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 20:35:
[...]
in zeer korte tijd een behoorlijk gapend gat
Samengevat: explosieve decompressie.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Freee!! schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 20:39:
[...]

Samengevat: explosieve decompressie.
Hoeft blijkbaar niet lees ik net, een gevalletje van 9 jaar geleden waarin dezelfde symptomen een andere oorzaak hadden.

Acording to this article, the problem was just a cabin pressure INDICATION problem, there was no rapid depressurization, but there was a somehow rapid "pressurization" as the plane executed the very quick emergency descent, and that's what caused the ear pain and nose bleeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Dat is waarschijnlijk hetzelfde effect als dat je gaat duiken. Het is moeilijker om je te equalizen als je naar hogere druk gaat dan vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Megalodon_67 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 20:46:
[...]
Hoeft blijkbaar niet lees ik net, een gevalletje van 9 jaar geleden waarin dezelfde symptomen een andere oorzaak hadden.

Acording to this article, the problem was just a cabin pressure INDICATION problem, there was no rapid depressurization, but there was a somehow rapid "pressurization" as the plane executed the very quick emergency descent, and that's what caused the ear pain and nose bleeding.
Vals alarm is altijd "leuk", bedankt voor de info.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:42
Mooi staaltje balanceren met zo'n grote helicopter:

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-10 11:20

ralpje

Deugpopje

Freee!! schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 15:20:
[...]

Ik zag ergens op Twitter foto's van zuurstofmaskers met bloed aan de binnenkant, waarbij het eerste wat ik dacht 'bloedneus' was ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
Ooit op de elevator van een Antonov 225 willen zitten :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Schiphol wil reizigers die met de auto naar Schiphol gebracht worden, mogelijk volgend jaar al fors meer laten betalen. Het afzetten van reizigers in de 'kiss & ride'-zone gaat in rekening gebracht worden om de chaos in piekuren en de vervuiling op de drukke luchthaven terug te dringen.

Dat blijkt volgens De Telegraaf uit plannen van de luchthaven. ,,We denken er serieus over na om het verkeer van en naar Schiphol duurzamer te maken en de aan- en afvoer van passagiers te verbeteren", aldus de woordvoerder in de krant.

Het gaat naar schatting om tien miljoen 'autobewegingen' per jaar.

Volgens Schiphol wordt bijna een kwart van de in- en uitstappende reizigers gebracht en gehaald. ,,Daar zijn we niet blij mee, omdat dat files op toegangswegen en onnodige opstoppingen rond de luchthaven met zich mee kan brengen. We kijken serieus naar alternatieven. Ja, die kosten automobilisten dan geld."
Bron: https://www.bndestem.nl/b...aks-geld-kosten~ad0fbe2f/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
En nog eens een grote order (60 stuks) voor de ex-CS300 en nu Airbus A220-300:
Moxy Airways, de nieuwe Amerikaanse prijsvechter van luchtvaartveteraan David Neeleman, heeft bij Airbus een intentieverklaring getekend voor zestig A220-300’s. Die moeten vanaf 2021 de ruggengraat van de luchtvaartmaatschappij vormen.

Neeleman, de grote man achter onder andere JetBlue en Azul, kondigde in juni al aan om over enkele jaren secundaire luchthavens in Noord-Amerika met elkaar te willen verbinden. De door hem beoogde vloot Bombardier CS300’s wordt nu werkelijkheid, alhoewel dat type eerder deze maand werd omgedoopt tot Airbus A220-300.
Bron: https://www.luchtvaartnie...r-zestig-airbus-a220-300s

Het zit koud een week formeel onder de Airbus-vlag, en de A220-300 is nu al meer verkocht dan de laatste paar jaar bij elkaar.... :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 17-10 04:22
Ze mogen toch echt eerst wel eens die trein verbindingen verbeteren. Aanstaande zaterdag nacht moet ik van eindhoven naar schiphol, dat is dus 4 uur reizen 8)7

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

SnowDude schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:10:
[...]
Ze mogen toch echt eerst wel eens die trein verbindingen verbeteren.
Inclusief betrouwbaarheid. Ik zou theoretisch gemakkelijk met het OV naar Schiphol kunnen, maar als ik vlieg, ga ik met de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
'Het afzetten van reizigers in de 'kiss & ride'-zone...'

Straks worden dus niet alleen de reizigers 'afgezet'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DiT6qy6WkAAewgx.jpg

Momenteel is de 2018 Farnborough Airshow gaande en er zijn al een flink aantal orders bekend gemaakt.
Deze is best opmerkelijk:
FARNBOROUGH, United Kingdom, July 17, 2018 /PRNewswire/ -- Boeing (NYSE: BA), Volga-Dnepr Group and CargoLogicHolding today signed a package of agreements that will further optimize the cargo transportation leaders' airplane fleet and global operations. The deals, announced at the 2018 Farnborough International Airshow, include a letter of intent to acquire 29 Boeing 777 Freighters, confirmation of an order for five Boeing 747-8 Freighters, the purchase of a crew pairing solution, and an agreement to work together on future freighter projects.

The package of agreements also includes a commitment for both companies to explore other freighter solutions, such as new production 767 Freighters or converted cargo jets such as the 737-800 Boeing Converted Freighter.
Ofwel:
- Order voor 29 nieuwe 777 vrachttoestellen. (letter of intent)
- Definitieve order voor 5 extra 747-8F vrachttoestellen.
- Mogelijk nieuwe 767 vrachttoestellen en omgebouwde 737-800BCF (Boeing Converted Freighter) vrachttoestellen.

Die order van 5 747-8F toestellen is onderdeel van hun originele Memorandum of Understanding van 20 toestellen uit 2015 die de groep elke zoveel tijd een aantal firm orders van maakt.
En die 767 blijft ook maar doorstomen. :P

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/filecache.drivetheweb.com/mr5mr_boeing/95357/VDA.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Voor de liefhebber in de buurt van Groningen, er staat sinds enkele dagen een mooie DC-3 op de apron daar. De Flying Daisy, een C-47/DC-3 met registratie SE-CFP van de "Flygande Veteraner" was onderweg naar Duxford voor de Flying Legends airshow. Tijdens een fuel stop in Groningen kregen ze helaas problemen met de linker motor, geen oliedruk. De motor wordt compleet vervangen, onder andere met hulp van de Dutch Dakota Association, de DDA. Maar eerst moet de nieuwe motor nog aankomen. Tot die tijd staat de kist dus op de apron, recht voor het terras van het vliegveld restaurant.

Mocht je er dus nog nooit eentje in real life hebben gezien, grijp je kans :P ;) . En voor de echte liefhebber, deze kist heeft een redelijk interessante geschiedenis, met onder andere het droppen van leden van "Easy Company" tijdens D-Day. "Easy Company" was een van de inspiraties voor de tv-serie "Band of Brothers".

Flying Daisy
De DC-3 vandaag op Groningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

https://www.telegraaf.nl/...ash-van-binnenuit-gefilmd

bah je zit de motor helemaal in puin gaan.... gesmolten staal druipt eruit.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Megalodon_67 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:24:
[...]

'Het afzetten van reizigers in de 'kiss & ride'-zone...'

Straks worden dus niet alleen de reizigers 'afgezet'.
Ach dan zet je de volgende keer de reizigers af bij P30 met de auto, en doen ze het laatste stukje met de bus.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:57

tuinïnen

Eventus stultorum magister

cactusman schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 07:55:

Bijzonder videomateriaal.

Ik zat me gisteren nog af te vragen hoe ik me zou gedragen als ik zoiets zou zien en in het vliegtuig zou zitten. Ik moet zeggen dat ze nog redelijk kalm blijven, waar degene die aan boord zijn toch waarschijnlijk wel kennis van vliegtuigen hebben en ook weten dat met dit oude materiaal opstijgen met 1 motor problematisch kan zijn (lees de grond gaat snel dichterbij komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Piet91 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:45:
De Airbus A380 heeft er sinds gisteren officieel een nieuwe operator bij; het Portugese Hi Fly heeft de eerste ex-Singapore 9V-SKC overgenomen en is gisteren vanuit Singapore via Abu Dhabi naar Malta gevlogen voor de paintjob.
Hi Fly wordt hiermee de 14e luchtvaartmaatschappij die met de A380 gaat vliegen en de nu als 9H-MIP geregistreerde A380 is hiermee de eerste A380 die een tweede eigenaar krijgt.
Het toestel werd in maart 2008 aan Singapore Airlines geleverd en vloog op 6 november 2017 haar laatste vlucht voor de maatschappij.
De cabin configuratie blijft hetzelfde als het was; 12 first, 60 business en 399 economy class stoelen.

Aankomst in Malta:
[afbeelding]Hifly Malta Airbus A380-841 | 9H-MIP | LMML by Melvin Debono, on Flickr
En de livery zit er op. Toestel wordt naar de 2018 Farnborough Airshow gevlogen waar het van 19 t/m 22 juli zal staan.
http://www.hifly.aero/en/...borough-airshow-2018.html

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DiX0xJlWsAAcB3Y.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
Best wel een beetje pervers....

"Save the Coral Reefs" op een apparaat dat bijna 600kg. CO2 per minuut uitstoot ;).*)

*) berekening gedaan met cijfers van deze site. Volgens Airbus bedraagt de uitstoot van de A380 75gr/km. per passagier bij een config van 525 stoelen. Bij 15 kilometer per minuut is dat 0,075 * 525 * 15 = 590kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@alexbl69 dat was mijn eerste gedachte ook inderdaad. Maar ach wie weet gaan de passagiers nu wel nadenken hierdoor ... Kwaad kan het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2017/8/26/953248.jpg

Vanaf morgen komt het Israëlische El Al tot en met 30 augustus elke donderdag met de Boeing 747-400 naar Amsterdam. (dus 7 maal)
De 747 voert de vluchten LY337 (12:25 uur aankomst op Schiphol) en LY338
(14:10 uur vertrek van Schiphol) uit.
De maatschappij heeft nog 6 747-400's in de vloot en faseert dit type in de zomer van 2019 uit.

Dit zullen dus wel de laatste 747-passagiersvluchten zijn die náár Schiphol worden ingezet door een buitenlandse airline...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Piet91 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 22:16:
[afbeelding]
<>
Dit zullen dus wel de laatste 747-passagiersvluchten zijn die náár Schiphol worden ingezet door een buitenlandse airline...
Mooi zo dat die prutsers niet meer met die oude kisten vliegen. Ik zie nog steeds dat landingsgestel hoog boven mijn raam in centrum Amsterdam (en dat was niet de Bijlmercrash, even een klein jaar daarna).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 22:26:
[...]

Mooi zo dat die prutsers niet meer met die oude kisten vliegen.
Normaal komen ze met hun 767-300's die gemiddeld iets ouder zijn ;)
Piet91 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 22:16:

Geen kans dat Korean Air of Thai een keer komt? En BA wil er nog wel eens 1 sturen icm onderhoud
Edit: of was dat Virgin? Dan zal die wel leeg zijn

[ Voor 43% gewijzigd door PWM op 18-07-2018 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

PWM schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 23:05:
[...]

Normaal komen ze met hun 767-300's die gemiddeld iets ouder zijn ;)

<>
Weet ik, van mij persoonlijk mogen ze op de zwarte lijst.
edit: er zal vast wel wat verbetert zijn de afgelopen 25 jaar maar ik heb er geen pet van op.

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 18-07-2018 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Niks mis met een goeie, ouwe rammelende 767 :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
franssie schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 23:12:
[...]

Weet ik, van mij persoonlijk mogen ze op de zwarte lijst.
edit: er zal vast wel wat verbetert zijn de afgelopen 25 jaar maar ik heb er geen pet van op.
Waarom? Omdat ze een keer gecrashed zijn? Dan zou ik maar verhuizen want de KLM heeft ook een aardige crash op haar naam staan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

upclocker schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 23:16:
[...]

Waarom? Omdat ze een keer gecrashed zijn? Dan zou ik maar verhuizen want de KLM heeft ook een aardige crash op haar naam staan. ;)
Neu dat niet aleen, wel hoe ze ermee omgingen (als in niet) en hoe ze een aantal maanden later een landing op de Nieuwmarkt probeerden. Ik zie ze meer in de categorie van Iran Air dan KLM.
(edit en dat is allemaal pre-internet dus niet makkelijk opzoekbaar, misschien als je eens een oudgediende van LVNL spreekt de moeite waard - edit2 lag ook wel gevoelig toen namelijk).

edit3: en van de eerste El Al hadden we wel de hydraulische leidingen in de dakgoot liggen dus is ben wel enigszins bevooroordeeld tegen. .

[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 18-07-2018 23:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Mooi zo dat die prutsers niet meer met die oude kisten vliegen. Ik zie nog steeds dat landingsgestel hoog boven mijn raam in centrum Amsterdam (en dat was niet de Bijlmercrash, even een klein jaar daarna).
Hey! Ze hebben wel decoys aan boord voor raketaanvallen als een van de weinige burgerluchtvaartmaatschappijen blijkbaar. Een beetje respect mag wel :+

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
cactusman schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 07:55:

Je hoort op het laatst het motortoerental omhoog gaan, net voor impact.... vreemd toch... op die hoogte mag je er van uit gaan dat ze met de overgebleven motor al eerder maximaal vermogen zouden vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

Megalodon_67 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 01:29:
[...]

Je hoort op het laatst het motortoerental omhoog gaan, net voor impact.... vreemd toch... op die hoogte mag je er van uit gaan dat ze met de overgebleven motor al eerder maximaal vermogen zouden vragen?
misschien pitch aanpassen op prop ?

vermogen is niet altijd gelijk aan het toerental bij pitch geregeld props

[ Voor 9% gewijzigd door cactusman op 19-07-2018 07:53 ]

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Heb je meer info over dat incident? Heb er nog nooit van gehoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
De Airbus Beluga XL maakt momenteel haar eerste vlucht: https://www.flightradar24.com/BELUGAXL/1d2ee329

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DidIIVcWkAAmoaC.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DidJ4dWW0AAMn_a.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DidJDgNXkAEtf4u.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PWM schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 23:05:
Geen kans dat Korean Air of Thai een keer komt?
Ik heb het ten eerste over geplande vluchten welke men kan boeken.
Korean Air heeft nog slechts 3 overgebleven 747-400's en zet deze alleen nog in binnen Azië.
(waaronder op de drukste vliegroute ter wereld; Seoul - Jeju).
Ze hebben echter wel 10 747-8i's die ze in theorie naar Amsterdam zouden kunnen inzetten; maar dat zie ik niet snel gebeuren.

Thai vliegt niet naar Amsterdam en zet hun overgebleven 747-400's (8 stuks) alleen nog in op een handvol routes binnen Azië en Oceanië. München is de enig overgebleven Europese bestemming.
In 2020 faseren zij de 747-400 uit.
En BA wil er nog wel eens 1 sturen icm onderhoud
Edit: of was dat Virgin? Dan zal die wel leeg zijn
Virgin heeft inderdaad heel vaak 747-400's naar Schiphol gevlogen voor onderhoud bij KLM Engineering & Maintenance (E&M) die veel A-checks en zo'n honderd C- en D-check heeft uitgevoerd op hun 747's.
De laatste D-check voor Virgin was G-VROC in september 2011.

D-checks voor wide-body vliegtuigen wordt niet meer uitgevoerd op Schiphol; dat is hier simpelweg te duur; in 2011 werd die lijn gesloten in hangar 14. (de KLM 747's gingen dus ook voor hun D-checks naar o.a. Jakarta en Xiamen)
Ook de paintjobs worden niet meer uitgevoerd op Schiphol; de #orangepride livery van PH-BVA was het laatste toestel hier geverfd werd.

Heel af en toe wil(de?) in de recente jaren er nog wel eens een 747 naar Amsterdam komen voor onderhoud, maar dat gebeurd(e) heel sporadisch. En dat zijn natuurlijk sowieso geen lijnvluchten met passagiers.

Nee, wanneer 30 augustus de laatste EL Al 747 vlucht vertrekt vanaf Amsterdam denk ik dat het voorgoed is afgelopen met buitenlandse 747-passagierslijnvluchten op Schiphol.
En dat laatste was ooit wel anders...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

alexbl69 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 07:58:
[...]

Heb je meer info over dat incident? Heb er nog nooit van gehoord.
Ik probeer ook zo nu en dan of ik er iets over kan vinden. Zo merk ik overigens hoe slecht mijn geheugen omgaat met tijd, het was pas in ik denk 1996/7 dus veel langer dan een jaar na de Bijlmerramp. Er zal toen vast een paar regels in het Parool gestaan hebben over klachten van een zeer laag vliegend vliegtuig.

Ik woonde toen in de Nieuwe kerkstraat en sommige beelden en geluiden vergeet je niet. Baal ervan dat ik geen bron heb kunnen vinden nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met je drone in de departure path van een A380 gaan hangen... |:( 8)7
https://fstoppers.com/aer...e-a380-during-take-269289

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Verwijderd niet te geloven inderdaad. Je zou ze op basis van hun radiosignalen met een net uit de lucht moeten schieten. Het spul wordt alleen maar goedkoper en makkelijker te vliegen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ik vraag me bij die drone-gebruikers af en toe idd echt af waar hun verstand zit, en of ze uberhaupt wel verstand.

Niet allemaal natuurlijk, maar als je ziet wat die af en toe uitvreten... lijken soms echt te denken dat ze alles maar mogen en dat de regels (om het over fatsoensnormen nog maar niet te hebben) op hun geen betrekking hebben :X

Vind het een goede ontwikkeling dat er steeds meer regelgeving komt om drone-gebruik terug te dringen, en dat zou van mij nog wel wat verder mogen gaan. Wellicht een vliegbrevet verplicht stellen voor het gebruik van een drone oid.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:17
wildhagen schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:03:
[...]

Ik vraag me bij die drone-gebruikers af en toe idd echt af waar hun verstand zit, en of ze uberhaupt wel verstand.

Niet allemaal natuurlijk, maar als je ziet wat die af en toe uitvreten... lijken soms echt te denken dat ze alles maar mogen en dat de regels (om het over fatsoensnormen nog maar niet te hebben) op hun geen betrekking hebben :X

Vind het een goede ontwikkeling dat er steeds meer regelgeving komt om drone-gebruik terug te dringen, en dat zou van mij nog wel wat verder mogen gaan. Wellicht een vliegbrevet verplicht stellen voor het gebruik van een drone oid.
Denk dat we beter lijfstraffen gaan invoeren voor dit soort figuren.
Want als ze al zo dom zijn om dit te doen dan zal een geldboete of celstraf denk ik niet veel helpen.

Kunnen ze bij grote vliegvelden niet gewoon een paar mensen in burger kleding laten rondlopen en iedereen die ze met een drone bezig zien oppakken?

Maar betreffende wat die mutsen denken:
Ach die regels zijn niet van toepassing op mij, ik ben bizar goed in het besturen van mijn drone en ik ga hem niet expres de motor van een vliegtuig in sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Deadsy schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:10:
[...]
Kunnen ze bij grote vliegvelden niet gewoon een paar mensen in burger kleding laten rondlopen en iedereen die ze met een drone bezig zien oppakken?
Zou je die dingen kunnen zien met de grondradar? Dan is detectie een stuk makkelijker lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Widow schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:23:
[...]

Zou je die dingen kunnen zien met de grondradar? Dan is detectie een stuk makkelijker lijkt me.
Volgens mij zitten ze op de 2,4 GHz band (Wi-Fi) dus dat zou makkelijk te detecteren moeten zijn.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Hier de frequenties - dat is wel bruikbaar maar elke DECT telefoon en WIFI zender pak je ook mee dus je zal enorm veel false positives (ik kan even niet op het Nederlandse equivalent hiervoor komen) krijgen.

https://www.jammer-store.com/drones-frequencies.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Bolk schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:25:
[...]

Volgens mij zitten ze op de 2,4 GHz band (Wi-Fi) dus dat zou makkelijk te detecteren moeten zijn.
Ik bedoel zeg maar de drone in de lucht spotten, dat er ergens ineens een klein object op de radar te zien is. Dus niet de aanwezigheid van een zender op 2.4ghz, maar de aanwezigheid van een drone die in "zicht" is van een grondradar. Dan kan je ook meteen marechaussee of iets die kant op sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

[...]

In dit geval is de no-fly zone schijnbaar heel krap en vloog de drone daadwerkelijk buiten die no-fly zone. Maar dan nog. Welke idioot komt er op zo'n geniaal stom idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
Widow schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:30:
[...]

Ik bedoel zeg maar de drone in de lucht spotten, dat er ergens ineens een klein object op de radar te zien is. Dus niet de aanwezigheid van een zender op 2.4ghz, maar de aanwezigheid van een drone die in "zicht" is van een grondradar. Dan kan je ook meteen marechaussee of iets die kant op sturen.
Denk dat ze te klein zijn.

Maar ben er zelf wel voorstander van dat er mensen rond grote vliegvelden rondlopen om dit soort mensen op te sporen.
Al is de pak kans klein, elke muts die ze pakken is er een en zal denk ik ook wel een afschrikkende werking hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 17-10 04:22
[...]

Het probleem is echter dat mijn hobby (model vliegen) ook last heeft van die eikels met hun drones. Elke vliegclub hamert op veiligheid, en vliegt binnen hun eigen terrein. Ook hebben wij net als eigenlijk elke ander vliegclub een Vliegbrevet en is een goede verzekering een eis om uberhaupt lid te mogen worden. Maar wij worden steeds meer beperkt want de regel geving voor drones geld ook voor modelvliegtuigen. Ik ben zelfs bang dat de zelfbouw die wij nu doen straks niet meer kan, omdat je alleen nog met gecertificeerde toestellen kan vliegen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@SnowDude dan moeten de verenigingen (proberen) een uitzonderingstatus (te) regelen. Vergelijk bijvoorbeeld de situatie van de zendamateurs. Wij mogen na een examen en registratie bij het AT met zelfbouw apparatuur gewoon zenden binnen de ons toegewezen frequenties. Het verhoogt de kosten wat maar er zijn dan duidelijke afspraken, er zijn aanspreekpunten etc als je goed georganiseerd bent.
Wat ik zo in je post lees is veel al geregeld (inclusief de aansprakelijkheid). Zie het als een vlucht vooruit voordat ze de drone wetgeving inderdaad op modelbouw gaan toepassen (want makkelijk) kan je beter zorgen dat je eigen wetgeving krijgt. Dus op zoek naar ambtenaren en kamer leden (2e en 1e) die ook ooit modelgevlogen hebben. Soms zijn dingen best wel mogelijk in dit land (of juist in EU verband omdat die regelgeving nu al ruimer is dan het voorstel in NL was) maar dan moet er wel heel actief aand dat paard getrokken worden. Regel een cultureel erfgoed status oid ;)

Het zou inderdaad zonde zijn als het modelbouw vliegen zou uitsterven door de drone dumbo's. En ik denk dat de pro drone vliegers er ook wel voor zijn (zij hebben de zelfde dreiging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Zijn wel sicke beelden, vraag me af of de piloten de drone gezien hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

En op dezelfde dag een noodlanding van Beluga 1 (F-GSTA). Zou eigenlijk mee vliegen maar is dus vrij snel omgekeerd en weer geland in Toulouse. Reden nog onbekend verder.

[ Voor 10% gewijzigd door Garyu op 19-07-2018 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
België ontruimt haar luchtruim i.v.m. een technische storing.

https://www.tubantia.nl/b...chnisch-storing~acd1aa82/

Begint inderdaad wel rustig te worden...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ATVgkiw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Lijkt alweer opgelost te zijn
https://twitter.com/Belgo...tatus/1019975239961366528

‏@Belgocontrol_NL

Probleem opladen vluchtgegevens opgelost. Luchtruim opnieuw volledig opengesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:47

Grouchy

meep meep

Vandaag toen we aankwamen op Schiphol (KL 1244 CDG-AMS) stonden er twee douane beambten bij de slurf de paspoorten te controleren.
Was toch wel een beetje verbaasd. Normaal is het de KMar en veelal op vluchten die uit China ofzo komen.

AF 1440 die een half uur eerder zou vertrekken werd geannuleerd nav 'clear the sky' boven België. Had volgens mij met een beetje vertraging gewoon op Schiphol aan kunnen komen.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
CDG... ik wil niet weten hoe heet het in die broeikas is op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Grouchy schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 23:34:
Vandaag toen we aankwamen op Schiphol (KL 1244 CDG-AMS) stonden er twee douane beambten bij de slurf de paspoorten te controleren.
Was toch wel een beetje verbaasd. Normaal is het de KMar en veelal op vluchten die uit China ofzo komen.

AF 1440 die een half uur eerder zou vertrekken werd geannuleerd nav 'clear the sky' boven België. Had volgens mij met een beetje vertraging gewoon op Schiphol aan kunnen komen.
Dan hadden ze waarschijnlijk een tip gehad en zochten ze specifiek iemand.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichTrip
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-10 11:30
Grouchy schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 23:34:

Paar jaar lang met zowel AF als KLM naar SXM gevlogen en weer terug. Met KLM (SXM-AMS) iedere keer op Schiphol helemaal binnenstebuiten gekeerd met aparte bagageband en opnieuw door de Douane en scanner.

Met AF (SXM-CDG-AMS) op Schiphol zonder noemenswaardige controle door naar de uitgang.......ook in CDG niets wat leek op verscherpte controle.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DiYZbRjW4AIA5Lb.jpg

Lockheed Martin Chief Test Pilot & Chief of Flight Operations - Captain Wayne Roberts sluit zijn carriere in stijl af. Na de Farnborough International Airshow 2018 gaat hij met pensioen.
Toestel is de Lockheed Martin LM-100J; de geüpdate versie van de L-100; beide civiele versies van de C-130 Hercules.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Dikwd_JWAAED1zO.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DidtacsXcAA60w6.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 21-07-2018 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Piet91 gewoon een 4 motorige aerobatics kist met een laadruimte :+

gave kist, heerlijke video!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-10 22:28

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Widow schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:23:
[...]

Je zou ze verplicht ADS-B kunnen geven en de eigenaar laten registreren, dan zijn ze op te pikken door ATC. Weten dat je te vinden bent is voor de meeste mensen genoeg om ze af te schrikken. Nadeel is dat ADS-B out redelijk duur is.

[ Voor 4% gewijzigd door Scott op 21-07-2018 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Over vijf jaar moet het mogelijk zijn om één piloot de cockpit van een vliegtuig te bemannen. De directeur van Airbus vertelt dat zijn bedrijf werkt aan technologie om de copiloot overbodig te maken.

Dit is een oplossing voor het tekort aan piloten, zegt, zegt directeur Tom Enders van Airbus zaterdag in de krant De Telegraaf.

Hij vertelt dat er de komende twintig jaar meer dan 500.000 extra piloten nodig zijn. Er dreigt dus een tekort en daar speelt Airbus op in door te zorgen dat er minder piloten per vliegtuig nodig zijn.

Airbus voorspelde eerder deze maand al een verdubbeling van het aantal vluchten in de komende twintig jaar.

Het draait ook om kostenbesparing. De Telegraaf schrijft dat de ticketprijs relatief laag kan blijven dankzij deze vernieuwing.

Ook concurrent Boeing ontwikkelt techniek om minder piloten per vlucht mogelijk te maken. Verder zijn luchtvaartmaatschappijen op zoek naar meer vrouwen om het tekort aan te vullen. Volgens magazine Forbes is ongeveer 5 procent van de piloten wereldwijd vrouw.
Bron: https://www.nu.nl/economi...loot-overbodig-maken.html

Hoe staat het met de regelgeving in dit soort zaken? Is het toegestaan om met maar één piloot te vliegen? Wat als die ene piloot nou net incapabel is om het vliegtuig te besturen (onwel, hartaanval etc)? Of als die ene piloot besluit zijn vliegtuig ergens in een berg te boren (zoals een paar jaar terug)? Dan heb je geen tweede piloot meer die evt nog kan ingrijpen.

Lijkt me toch niet een heel erg veilig gevoel eerlijk gezegd...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb meer problemen met hackers. Wat gebeurt er al iemand vanaf de grond de besturing overneemt. Denk dat 5 jaar veel te optimistisch is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-10 15:26

Onbekend

...

wildhagen schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 08:37:
[...]

Hoe staat het met de regelgeving in dit soort zaken? Is het toegestaan om met maar één piloot te vliegen? Wat als die ene piloot nou net incapabel is om het vliegtuig te besturen (onwel, hartaanval etc)? Of als die ene piloot besluit zijn vliegtuig ergens in een berg te boren (zoals een paar jaar terug)? Dan heb je geen tweede piloot meer die evt nog kan ingrijpen.

Die regelgeving is dus juist het probleem, wat ook in dat artikel staat.
Maar nu heb je altijd 2 piloten, waarvan er 1 de ander kan vervangen in geval van een noodgeval. Dat kan straks inderdaad niet meer, maar dan bestuurt de piloot het vliegtuig niet meer. De automatische piloot doet dan alles, en de gewone piloot controleert dan alleen maar.

(In een trein of bus heb je nu ook maar 1 chauffeur zitten en gaan er ook mensen dood als de betreffende persoon flauw valt of iets anders krijgt.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 08:46:
[...]

(In een trein of bus heb je nu ook maar 1 chauffeur zitten en gaan er ook mensen dood als de betreffende persoon flauw valt of iets anders krijgt.)
In een trein zeker niet (iig in NL). Als de machinist onwel is en niet reageert op de dodemansknop (die hij met bepaalde intervallen moet indrukken), stopt de trein automatisch middels een noodremming.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-10 15:26

Onbekend

...

wildhagen schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 08:53:
[...]

In een trein zeker niet (iig in NL). Als de machinist onwel is en niet reageert op de dodemansknop (die hij met bepaalde intervallen moet indrukken), stopt de trein automatisch middels een noodremming.
Hier wel (gelukkig). Maar als je in de andere landen kijkt, is de trein (of het spoor zelf) een stuk minder veilig....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Onbekend schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 09:01:
[...]
Hier wel (gelukkig). Maar als je in de andere landen kijkt, is de trein (of het spoor zelf) een stuk minder veilig....
Het spoor kan daar minder veilig zijn, maar als de machinist niet geregeld de apparatuur laat weten dat hij nog bij de les is, stopt de trein ook daar tegenwoordig. Enige uitzondering hierop, die ik ken, zijn stoomtreinen (worden steeds zeldzamer) en daar staan vrijwel altijd twee personen op de bok.

Maar we gaan een beetje off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nustys
  • Laatst online: 28-02 16:43
Freee!! schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 09:07:
[...]

Het spoor kan daar minder veilig zijn, maar als de machinist niet geregeld de apparatuur laat weten dat hij nog bij de les is, stopt de trein ook daar tegenwoordig. Enige uitzondering hierop, die ik ken, zijn stoomtreinen (worden steeds zeldzamer) en daar staan vrijwel altijd twee personen op de bok.

Maar we gaan een beetje off-topic.
Bij een stoomtrein gaat het vuur ook vanzelf uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

wildhagen schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 08:37:
[...]

De regelgeving staat nu nog in de weg, maar er was ook nog geen noodzaak om dit aan te passen aangezien de technologie gewoon nog niet zo ver was / is, tenminste niet op een niveau dat betrouwbaar genoeg is om ook echt de (tweede) piloot te gaan vervangen.

Overigens heeft ook Boeing vergelijkbare uitspraken gedaan en wordt er bij beiden hard gewerkt aan het daadwerkelijk mogelijk maken.

Het probleem wat ik zie is vooral financieel. In de auto-branche kunnen de (enorme) kosten voor het autonome rijden worden verdeeld over héél veel voertuigen. De ontwikkelkosten mogen gerust miljarden kosten, want verdeeld over de miljoenen auto's die per jaar geproduceerd worden zijn die kosten nog wel op te vangen.
De vliegtuigmarkt blijft een enorm kleine niche. Speciale chips zoals een Mobileye of speciale platformen zoals de Nvidia Drive PX zijn er (nog) niet in de luchtvaart. Natuurlijk zijn ze te maken, het is vast geen hekserij, maar de terugverdienmodellen zien er heel anders (en minder interessant) uit.

De lobby richting EASA / FAA zal best zijn werk doen, maar ik vermoed dat de moeilijkheden vooral financieel zullen zijn. Iemand zal die miljarden moeten kunnen investeren, en dat wordt een pittige kluif om het weer terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

nustys schreef op zondag 22 juli 2018 @ 12:22:
[...]
Bij een stoomtrein gaat het vuur ook vanzelf uit ;)
Klopt, maar dat duurt wel iets langer dan 90 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
wildhagen schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 08:53:
[...]

En wanneer er iets misgaat bij een bus of train dan vallen ze niet uit de lucht en gaat iedereen dood.
Bij een bus kunnen passagiers ingrijpen als de chauffeur onwel word, een trein in een modern land zal stoppen en zelfs bij een echt ongeluk (2 treinen op elkaar) is het klote maar heb je niet vlug honderden doden (dan tel ik de treinen waar mensen op het dak zitten etc ff niet mee).

Bij een vliegtuig is het toch iets anders, hogere snelheid en de piloot zit in een afgesloten ruimte en mechaniek die de handrem aantrekt is ook niet wenselijk.

Er word beweerd dat een vliegtuig met slechts 1 piloot een flinke impact zou hebben op de ticket prijzen, klopt dit? Of is het meer een kosten besparing voor de vliegtuig maatschappij?

ps.
Zouden dit soort vliegtuigen er komen dan heb je misschien ook weer zoals iets als met de uitbreiding van het Panama kanaal.
BIj de laatste uitbreiding kwam er een 2e kanaal direct naast de oude.
Het nieuwe kanaal was flink breder en dieper dan het oude waardoor flink grotere schepen er gebruik van konden maken.

Waardoor de oude schepen die voor het oude kanaal gemaakt waren opeens flink in waarde zakten en in sommige gevallen vrij nieuwe schepen opeens waardeloos waren.

[ Voor 18% gewijzigd door Deadsy op 22-07-2018 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Brilsmurfffje schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:14:
[...]

Zijn wel sicke beelden, vraag me af of de piloten de drone gezien hebben.
Heb 't eens nagevraagd bij wat vliegers, en die zeiden allemaal (onafhankelijk van elkaar) dat je een drone op die afstand echt wel ziet.
Mede doordat de drone vanuit perspectief van de vlieger, boven de horizon zit en dus goed aftekent tegen de lucht. Je kijkt ook als vlieger niet continue op je instrumenten bij vertrek, je kijkt afgewisseld naar buiten en naar je instrumenten.

Other news:

Langste maansverduistering van de eeuw komt eraan
https://nos.nl/artikel/22...n-de-eeuw-komt-eraan.html
Kan wellicht nog mooie plaatjes opleveren i.c.m. vliegtuigen. 8)
Maar eens kijken of ik bijtijds weg kan van een etentje.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2018 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Deadsy schreef op zondag 22 juli 2018 @ 16:31:
[...]

Er word beweerd dat een vliegtuig met slechts 1 piloot een flinke impact zou hebben op de ticket prijzen, klopt dit? Of is het meer een kosten besparing voor de vliegtuig maatschappij?

ps.
Zouden dit soort vliegtuigen er komen dan heb je misschien ook weer zoals iets als met de uitbreiding van het Panama kanaal.
BIj de laatste uitbreiding kwam er een 2e kanaal direct naast de oude.
Het nieuwe kanaal was flink breder en dieper dan het oude waardoor flink grotere schepen er gebruik van konden maken.

Waardoor de oude schepen die voor het oude kanaal gemaakt waren opeens flink in waarde zakten en in sommige gevallen vrij nieuwe schepen opeens waardeloos waren.
Het is natuurlijk nog niet zo verschrikkelijk lang geleden dat de boordwerktuigkundige uit de cockpit verdween. Het is vast wel na te gaan wat dat voor de kosten deed en voor de waarde van oudere vliegtuigen die nog steeds een derde bemanningslid nodig hadden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
PH-CKA is zojuist geland op Schiphol na een D-check in Xiamen.
De freighter heeft nu ook de nieuwe livery:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/938/42868186384_f775dcbec9_b.jpg
https://www.flickr.com/photos/142255795@N04/42868186384/
Pagina: 1 ... 26 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?