Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.070.946 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wildhagen schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:22:
Vliegtuigje gecrashed:

Bron: https://www.omroepwest.nl...tenden-niet-aanspreekbaar

[afbeelding]

Een looping in Cessna? WTF? Wie dacht de piloot dat hij was, Immelmann ofzo? :?
Inzittenden zijn overleden. Er wordt gesproken over een manoeuvre die *leek* op een looping.
FR24 data laat ook geen enorme verschillen in vlieghoogte (maximaal zo'n 100 meter verschil) of snelheid zien dus een letterlijke looping lijkt me wat overdreven.

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 22-05-2018 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hij vliegt wel heel erg langzaam de laatste minuut. Tegen de stall-speed aan zelfs. Misschien dat hij stalls aan het oefenen was?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
Piet91 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:11:
[...]

Inzittenden zijn overleden. Er wordt gesproken over een manoeuvre die leek op een looping.
FR24 data laat ook geen enorme verschillen in vlieghoogte (maximaal zo'n 100 meter verschil) of snelheid zien dus een letterlijke looping lijkt me wat overdreven.
Volgens mij is dat type niet eens gecertificeerd voor inverted flight.

Misschien wel een oefening om de motor uit te zetten en dan weer aan. En dat dan de motor niet meer wil starten.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:22
SnowDude schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:20:
[...]

Volgens mij is dat type niet eens gecertificeerd voor inverted flight.

Misschien wel een oefening om de motor uit te zetten en dan weer aan. En dat dan de motor niet meer wil starten.
Dat doe je eigenlijk nooit lijkt mij. Dat oefenen doe je door het gas naar idle te trekken. Uitzetten is het risico niet waard voor oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan maak je een glijvlucht lijkt mij als je motor niet meer wil starten, geef je ook een mayday uit.
't is niet zo dat als je motor stopt, je direct recht omlaag valt. Afzetten op 1500ft is ook veel te risico vol.
Idle en dan weer gas er op is meestal hoe je het doet.

Als een ooggetuige het over een looping heeft, neem ik daar een pak zout bij en zou je kunnen denken in de richting van loss of control / stall.

Maar of we er ooit achter komen... een C172 heeft geen FDR zoals commerciele toestellen.
Het is al triest genoeg voor de inzittenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Het was een lesvliegtuigje (wat niet meteen inhoud dat er nu ook les werd gegeven) maar ik kan me voorstellen dat er af en toe stalls en dergelijke worden geoefend.

Maar ik neem aan dat je dat niet oefend 300 voet. Ik vlieg met mijn model vliegtuigen al bijna hoger als ik dat soort capriolen uit haal.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Maasluip schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:19:
Hij vliegt wel heel erg langzaam de laatste minuut. Tegen de stall-speed aan zelfs. Misschien dat hij stalls aan het oefenen was?
Zou kunnen. Van 1500ft naar 1250ft met een lage airgroundspeed om vervolgens terug te klimmen naar 1500ft.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:23
Vliegtuigje gecrashed:
Uit de FR24 data blijkt dat er wel iets vreemds is gebeurd.

Een minuut of twee voor de crash is in 24 seconden de hoogte van 1450 naar 1225 voet gegaan, terwijl de snelheid daalde van 93 naar 47 kts (groundspeed).

De track wijzigde in die periode van 141° naar 228° wat een deel van de daling in GS zou kunnen verklaren (windrichting).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Ik weet niet wat de wind snelheid was, maar 47 kts is wel de stall speed van een 172:

Afbeeldingslocatie: https://ssl.c.photoshelter.com/img-get2/I0000viQ2xxglizw/fit=1000x750/MG-8469.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De wind piekte op 10 knopen en kwam uit de NO-hoek (30-70 graden) dus je kunt een wat lagere groundspeed verwachten, maar dan nog zit je aardig dicht bij de gevarenzone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:35
Ik heb ook wel eens een stall gedaan tijdens een proeflesje. De rechter vleugel verliest lift en het toestel draait al vallend weg naar rechts. Als je op het juiste moment omhoog kijkt lijkt het inderdaad op een soort looping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Vliegtuigje gecrashed:

[...]

Bron: https://www.omroepwest.nl...tenden-niet-aanspreekbaar

[afbeelding]

Ach in Vietnam deden ze zelfs loopings met Huey helicopters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

Garyu

WW

sugarlee89 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:51:
[...]

Ach in Vietnam deden ze zelfs loopings met Huey helicopters.
Of een Embraer 390, was ook niet helemaal de bedoeling.

Afbeeldingslocatie: https://www.aereo.jor.br/wp-content/uploads//2017/10/Incidente-com-o-KC-390-poder-aereo.jpg

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Is nu een ABC al twee keer doorgestart. Terwijl Het gewoon mooi weer is. Wel gaaf om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Garyu schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:15:
[...]

Of een Embraer 390, was ook niet helemaal de bedoeling.

[afbeelding]
Dat is dus geen looping, maar een Immelmann Turn. Een looping gaat helemaal rond :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

Garyu

WW

wildhagen schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:24:
[...]

Dat is dus geen looping, maar een Immelmann Turn. Een looping gaat helemaal rond :)
Technisch gezien niet, want de Embraer ging naar beneden en niet naar boven ;). Ofwel een Split S:
Wikipedia: Split S, en dan achterstevoren uitgevoerd.

Het was in ieder geval niet de bedoeling :X.

[ Voor 3% gewijzigd door Garyu op 22-05-2018 15:31 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Garyu schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:30:
[...]

Technisch gezien niet, want de Embraer ging naar beneden en niet naar boven ;). Ofwel een Split S:
Wikipedia: Split S
True, had idd de richting niet in de gaten. Een Immelmann gaat naar boven, een Split-S naar beneden.
Het was in ieder geval niet de bedoeling :X.
Nee, niet echt. Die hebben best wel mazzel gehad :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
SnowDude schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:32:
Het was een lesvliegtuigje (wat niet meteen inhoud dat er nu ook les werd gegeven) maar ik kan me voorstellen dat er af en toe stalls en dergelijke worden geoefend.

Maar ik neem aan dat je dat niet oefend 300 voet. Ik vlieg met mijn model vliegtuigen al bijna hoger als ik dat soort capriolen uit haal.
Het is in dat gebied laagvlieggebied, wat gebruikt wordt om motorstoringen te oefenen. Je mag ten zuiden van Gouda tot 100 voet vliegen. Stalls worden vaak op hogere hoogte geoefend, want dan heb je meer hoogte / veiligheidsmarge mocht het mis gaan. Een looping is onzin onder de TMA van Schiphol. (Max. vlieghoogte is daar 1500 voet.) Het schijnt dat de Cessna een bomenrij heeft geraakt bij het neerkomen, waarbij een deel van de vleugel is afgebroken. Kan me voorstellen dat dit als "looping" wordt gezien door leken.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Binnenkort Schiphol-in-Zee?
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) de mogelijkheid onderzoekt om Schiphol op termijn te verplaatsen naar een locatie in de Noordzee.

Dat werd dinsdag duidelijk nadat D66 en 50Plus Van Nieuwenhuizen hiertoe hadden opgeroepen.

Schiphol zit tegen het plafond aan wat betreft het aantal jaarlijkse vluchten. Er is tussen de luchthaven, de overheid en andere betrokken partijen een maximum van 500.000 starts en landingen tot 2021 afgesproken. Dat aantal wordt waarschijnlijk dit jaar al gehaald.

Er zijn plannen om vluchten op termijn over te hevelen naar Lelystad Airport, maar de opening van dat vliegveld heeft al meerdere keren vertraging opgelopen vanwege problemen met aanvliegroutes en onjuiste informatie.

Daarom wil D66-Kamerlid Jan Paternotte de minister laten onderzoeken wat de economische en maatschappelijke kosten en baten van een vliegveld in de Noordzee ongeveer zijn en of zo'n operatie überhaupt technisch mogelijk is. De partij deed in september 2016 al een vergelijkbare oproep aan het kabinet.

Onderzoeken

Er zijn al eerder onderzoeken gedaan naar een verplaatsing van Schiphol naar de Noordzee. De eerste dateren al uit de jaren negentig, maar in de tussentijd is er veel veranderd, zegt Paternotte. Hij wijst bijvoorbeeld op het vliegveld in Hongkong, dat mede door Nederlandse baggeraars in de zee is opgespoten, en op de techniek die is gebruikt bij het creëren van de kunstmatige palmeilanden voor de kust van Dubai.

De D66'er krijgt in zijn oproep nu steun van de Kamer en verlangt nog voor de zomerstop in juli een antwoord. In dat geval kan de informatie eventueel nog worden meegenomen in de Luchtvaartnota 2020-2040.

Begin dit jaar deden verschillende bewonersgroepen uit de omgeving van Schiphol eenzelfde oproep aan Van Nieuwenhuizen, maar de bewindsvrouw ondernam toen geen actie.

Sceptisch

Vorige week zei Van Nieuwenhuizen tijdens een debat over Schiphol sceptisch te zijn over het idee van een luchthaven in de zee. Er zijn ook genoeg reële obstakels, zoals de wind, de stijgende zeespiegel en het zout uit de zee dat het zicht van piloten belemmert.

Maar voor Paternotte zijn dat geen redenen om de mogelijkheden niet nader te onderzoeken. "Als één land het kan, dan is het Nederland."
Bron: https://www.nu.nl/politie...tsen-schiphol-in-zee.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
upclocker schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:22:
Is nu een ABC al twee keer doorgestart. Terwijl Het gewoon mooi weer is. Wel gaaf om te zien.
Grappig, precies dat toestel hier over horen komen (Overijssel).
Ik mis eigenlijk wel een paar goed gepositioneerde webcams op Schiphol. Lijkt me best geinig om van een afstand mee te kunnen kijken.
Er zijn er wel een paar maar daar is de kwaliteit bedroevend van. Tijd geleden waren er ook meer.
(O.a. een camera op Schiphol-Centrum die over het platform rondkeek).

En wat betreft het ongeluk met de Cessna, je kunt nu van alles gaan verzinnen maar zolang er niets bekend is gemaakt is het alleen maar giswerk.
Op zich wel logisch, maar ik zie dat de komende decennia niet gebeuren.

[ Voor 17% gewijzigd door Piet91 op 22-05-2018 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is het geen idee om dat in het IJssel- of Markermeer neer te leggen? Op de Noordzee heb je toch flink last van de stromingen en je verstoort de natuurlijke stromingen. Het IJsselmeer is geen stromend water en is van alle kanten makkelijk te bereiken.
Je zou het in de buurt van de Houtribdijk kunnen neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:51:
Is het geen idee om dat in het IJssel- of Markermeer neer te leggen? Op de Noordzee heb je toch flink last van de stromingen en je verstoort de natuurlijke stromingen. Het IJsselmeer is geen stromend water en is van alle kanten makkelijk te bereiken.
Je zou het in de buurt van de Houtribdijk kunnen neerleggen.
Dan schiet je niets mee op.
Dan zou je al het vliegverkeer van/naar de luchthaven via de Afsluitdijk moeten laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Toen deze discussie een week of 2 geleden aangestipt werd heb ik een beetje onderzoek gedaan. Heb zelfs overwogen er een apart topic over te openen, maar kwam al snel tot de conclusie dat het heel erg lastig zal gaan worden.

Deze discussie speelde begin jaren '90 ook, maar er is in de bijna 30 jaar die er sindsdien verstreken zijn nogal wat veranderd. En dan met name in het beoogde gebied; de Noordzee.

Afbeeldingslocatie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2011-20771-002.png

De donkergroene gebieden zijn aangewezen als Natura-2000, of staan op het punt dit te worden. De lichtgroene gebieden zijn aangemerkt als 'ecologisch waardevol'. De roze-gestreepte gebieden zijn aangewezen als windenergieparken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Piet91 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:53:
[...]

Dan schiet je niets mee op.
Dan zou je al het vliegverkeer van/naar de luchthaven via de Afsluitdijk moeten laten gaan.
Waarom? We gaan ons toch niet verbeelden dat er geen enkele vliegbeweging boven land (of bebouwd gebied) meer mag plaatsvinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 06:22
Maasluip schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:06:
[...]

Waarom? We gaan ons toch niet verbeelden dat er geen enkele vliegbeweging boven land (of bebouwd gebied) meer mag plaatsvinden?
Ongeacht waar de aanvliegroute overheen vliegt zul je klachten krijgen, als je dan toch in het water gaat bouwen dan is de Noordzee wat dat betreft een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:06:
Ik bedoel dat het grootste probleem voor een groei (of zelfs maar huidige niveau) van Schiphol geluidsoverlast is.
Zet je een luchthaven neer in het IJsselmeer en ga je niet uitsluitend via Afsluitdijk vliegen, dan hou je dat probleem nog steeds; je verplaatst het alleen (iets).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Er ligt al een luchthaven in de voormalige Zuiderzee en dat is Lelystad Airport. En daar is al een hoop gezeur over. Schiphol naar zee verplaatsen zie ik wel zitten. Schiphol ligt op Europa's duurste stukjes bouwgrond. Verplaatsing naar zee zorgt dat Schiphol kan groeien en lost het woningtekort in de Randstad op.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:37
Bl@ckbird schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:21:
Verplaatsing naar zee ...en lost het woningtekort in de Randstad op.
Dat lijkt me wel erg optimistisch. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Arrne schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:44:
[...]

Dat lijkt me wel erg optimistisch. ;)
Zacht uitgedrukt. Alsof er opeens honderdduizenden woningen gebouwd kunnen worden als Schiphol verhuisd is. Niet echt dus :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Ik geef alleen aan dat ik het wel zie zitten. Niet dat er politieke wil is. (Want die kijken niet verder dan 4 jaar.) Aan de andere kant: Laatste keer dat ik in Ypenburg was, lag er een woonwijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ja inderdaad, daar staan nu 12.000 woningen. Op Schiphol kan je er makkelijk 100.000 kwijt, en met de huidige huizenprijzen gaan die er dan komen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

wildhagen schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:47:
[...]

Zacht uitgedrukt. Alsof er opeens honderdduizenden woningen gebouwd kunnen worden als Schiphol verhuisd is. Niet echt dus :P
Ik denk dat dat aantal toch best fors zal zijn. mede omdat hoogbouw in dat gebied nu gewoonweg verboden is vanwege radarzicht en vliegveiligheid.
Op zee is wel erg duur en veel last van mist, boeren uitkopen uit de Flevopolder lijkt mij een betaalbaarder en beter alternatief.

Maar dan niet op de lokatie van het huidige vliegveld maar in de vierhoek tussen de A6, A27, N302 en N305.

Schiphol 2

Is 40 minuten met de auto en ook zoiets met de trein. Schiphol wordt dan Amsterdam City Airport met twee korte baantjes voor verkeer naar Londen etc, general aviation kan dan naar Amsterdam City en Teuge.

Voor de Zuidelijke Randstad is dat zuur, voor heel Nederland juist een enorme impuls omdat het centrum weer wat meer in het midden komt te liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 22-05-2018 17:47 . Reden: kaartje bijgevoegd ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Bl@ckbird schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:22:
Aan de andere kant: Laatste keer dat ik in Ypenburg was, lag er een woonwijk.
En er wordt nog steeds bijgebouwd. Inmiddels is ook de bouw van een bioscoop gestart.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Is dat niet al veel eerder al bekeken, en afgeschoten vanwegen de westelijke aanvliegroute over Amsterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dreamvoid schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:29:
Is dat niet al veel eerder al bekeken, en afgeschoten vanwegen de westelijke aanvliegroute over Amsterdam?
Amsterdam heeft een doorsnede van een mijl of 20, op die afstand is dat niets. Oostvaardersplassen gaat gezeur opleveren(alsof die beesten er last van hebben, die hebben andere zorgen om de winter door te komen). Bij harde ZW wind hebben de huidige klagers van EHLYE er wel meer last van maar dan zitten ze niet zo laag.

Lijkt mij een no-brainer, nu nog 30 jaar wachten op de politiek.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Het huidige Schiphol in Flevoland geprojecteerd:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iowEYXw.png

Zonder de Polderbaan. Mocht er al een extra baan nodig zijn, dan kan die wel iets dichterbij het 'centrum' gesitueerd worden.

Grootste probleem lijkt me het gebrek aan aanvliegroutes.

Mogelijkheden:
  1. Tussen Almere en Lelystad. Meest logische route met minste overlast.
  2. Tussen Lelystad en Dronten. Deze plaatsen liggen iets dichter bij elkaar dan Almere en Lelystad, maar is ook een goede optie.
  3. Tussen Dronten en Zwolle. Voor Dronten, Kampen en Zwolle waarschijnlijk wel werkbaar, maar Biddinghuizen krijgt de volle laag.
  4. Tussen Elburg en Harderwijk. Volle laag voor Nunspeet. Tevens vlieg je hier direct over de veluwe, wat waarschijnlijk niet aanvaardbaar is.
  5. Zuidelijke routes. Allemaal moeilijk. De toestellen zullen dan vlak over Naarden / Bussum / Hilversum / Baarn / Soest / Amersfoort scheren.
Conclusie: kan wel, maar alleen met noordelijke aanvliegroutes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Laten we gewoon de tientallen boerderijen, alle windmolens, de korte en middengolf zendstations, de niet bestaande infrastructuur voor zo'n veld en nog meer van die ongein gewoon even vergeten.

Beetje 'armchair' expert geklets hier, zowel over dat GA vliegtuigje dat gecrashed is ("wat denkt die piloot wel, looping doen", elkaar dan bestoken met Wikipedia kennis en je ervaring van 1 proefles :+ ) en dit fictieve grote vliegveld in Flevoland.

[ Voor 39% gewijzigd door Propane op 22-05-2018 19:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:35:
[...]

Op zee is wel erg duur en veel last van mist, boeren uitkopen uit de Flevopolder lijkt mij een betaalbaarder en beter alternatief.
Als je geen last van mist wil hebben, moet je op droge zandgrond bouwen. Dus de Veluwe of Noord-Brabant. De rest van Nederland is een vette vochtige klei bende. De Haarlemmermeerpolder en de Flevopolder schelen elkaar denk ik niet zo veel wat mist betreft. De Noordzee heeft als voordeel dat er altijd wel wind staat en mist daardoor sneller oplost.

De ruimte in de Flevopolder is het probleem niet. De wind komt meestal uit het Zuid-Westen. Landen (met laag vermogen en minder herrie) wordt dan vanuit het Noorden gedaan. Starten moet richting het Zuiden gedaan worden. (Met vol motor vermogen en dus herrie.) Gemeenten als Huizen, Bussum, Hilversum en Amersfoort zitten dan in de herrie.

Londen Heathrow vervoerd met 2 banen meer dan Schiphol met 6 banen. Je kan ook stellen dat Schiphol bijzonder inefficiënt is als je gaat kijken naar grondoppervlakte / vervoerscapaciteit.

Alles is duur. Je kan ook kijken naar wat het oplevert. Zand opspuiten doen we al jaren voor containers en olie overslag. Overslag van passagiers lijkt me minstens hetzelfde op te brengen. En daar komen de miljarden grondopbrengsten van de woningbouw nog bij. Daarnaast betaald de luchtvaart vrijwel geen belasting op brandstof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ouCB5phQ6UTg5ljjf1OrYyQQ/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Propane schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:29:
Laten we gewoon de tientallen boerderijen, alle windmolens, de korte en middengolf zendstations, de niet bestaande infrastructuur voor zo'n veld en nog meer van die ongein gewoon even vergeten.
Nee - tientallen boerderijen en een uitgeschakeld station. Nieuwe infra moet er sowieso komen want Schiphol gaat niet meer significant groeien waar het nu ligt, dat draagvlak hebben ze verspeeld, en los daarvan, een verhuizing had al 20 jaar geleden ingezet moeten worden.
Beetje 'armchair' expert geklets hier, zowel over dat GA vliegtuigje dat gecrashed is ("wat denkt die piloot wel, looping doen", elkaar dan bestoken met Wikipedia kennis en je ervaring van 1 proefles :+ ) en dit fictieve grote vliegveld in Flevoland.
Ik zie nu ook je edit. want jij bent een expert die vooral denkt dat alles moet blijven zijn en groeien zoals het is? Dat is pas leunstoel gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Was een database error error error dus dubbel.

[ Voor 94% gewijzigd door franssie op 22-05-2018 21:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upclocker

Sorry, maar wat verwacht je hier dan nog in het forum? Zo uit de hoogte doen is niet nodig hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

Tsja, houdt er wel rekening mee dat niet iedereen zo'n grote erkend specialist op luchtvaartgebied zijn als jij dat bent (dat maak ik althans uit je reactie op?) ;)

Sommige mensen zijn gewoon geintereseerd in luchtvaart en gerelateerde zaken, en willen daar gewoon over discussieren, zonder meteen zo hyper-specialistisch erin te zijn als jij dat blijkbaar bent.

Dat moet op dit forum ook gewoon kunnen, dit is geen topic dat alleen bedoeld is voor grote specialisten, maar voor iedereen die over luchtvaart wil discussieren.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
wildhagen schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 20:10:
[...]

Tsja, houdt er wel rekening mee dat niet iedereen zo'n grote erkend specialist op luchtvaartgebied zijn als jij dat bent (dat maak ik althans uit je reactie op?) ;)
Denk dat je dan nog even een keertje de reactie moet lezen. Ik claim nergens dat ik een expert ben, dat maak jij er zelf van.

En v.w.b. alle anderen.... Ik verwacht een beetje meer realisme (met de verplaatsing of bouw van een nieuw internationaal vliegveld bijvoorbeeld, dat zou hier in Nederland meer eindigen zoals het nieuwe veld van Berlijn dan het nieuwe Istanbul veld in Erdogan-Turkije). Het niveau hier is doorgaans redelijk hoog, maar blijkbaar mag ik geen commentaar hebben op het geniale plan om gewoon even Schiphol 2 in de polder te bouwen want dan wil ik opeens geen groei en alles hetzelfde houden? 8)7

In het geval van het GA ongeluk verwacht ik hier eigenlijk nog een tikje respect voor de overleden piloot/piloten. Die gaan echt niet de lucht in met de gedachte; "Zo, vandaag ga ik even een looping doen in deze kist waarin het niet mag." En die weten doorgaans ook wel hoe een stall en wing dip werkt. Of dat het niet handig is om een motor echt uit te schakelen tijdens een trainingsvlucht (tenminste niet op een C172). Dus tja, ik hoop hier eigenlijk meer op de gezonde houding "dit is wat we weten, laten we het onderzoek afwachten". En toevallig kan ik hier wel met enige expertise over spreken.

En als iedereen hier hun mening mag geven vind ik jullie reacties wel vermakelijk defensief :+ . Zoals gezegd, het niveau en de info hier zijn vaak redelijk goed, mag ook gezegd worden. Zou het graag zo willen blijven zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Propane Als er één land is dat vliegvelden kan bouwen in de wereld is dat ......... - juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Schiphol verplaatsen naar Flevoland is ook niet de oplossing; zoals gezegd verplaats je de problemen dan alleen maar. Je lost ze niet op.
Men heeft nu al problemen mee dat er straks een handvol 737's per dag komen en dan wil je heel Schiphol daarheen verplaatsen met ~1400 vliegbewegingen per dag?

In other news:

'Cocaïnesmokkel via KLM-kisten naar Nederland onderdeel van groter schandaal'
SCHIPHOL - De 60 kilo coke die eind april werd aangetroffen in een bagagecontainer die aan boord zou gaan van een KLM-vliegtuig zou nog maar het topje van de ijsberg zijn van een veel groter smokkelnetwerk via Suriname naar Nederland. Dat vertelt Mick van Wely, misdaadjournalist van De Telegraaf vanochtend in een video.

"Suriname krijgt een steeds belangrijkere rol als doorvoerland van cocaine naar Europa", zegt van Wely in de video. "Eind april is er ruim 60 kilo ontdekt in de dubbele bodem van een bagagecontainer", gaat hij verder. "Dat is een truc die wel vaker wordt toegepast. De vracht zou aan boord gaan van een KLM-vliegtuig en is toen ontdekt. En sindsdien is de ene na de andere verdachte opgepakt."

Van Wely noemt een aantal interessante personen dat verdacht wordt betrokken te zijn bij de smokkel. "Mensen van de luchthaven, ook zelfs een agent van een belangrijk drugsbestrijdingsteam en verreweg de meest interessante is een leidinggevende van een Surinaamse vliegtuigmaatschappij." Die laatste zou tevens een broer zijn van belangrijke kolonel uit het leger.

Van Wely legt uit dat het onderzoek naar "steeds verder uitdijende schandaal" nog in volle gang is. "Grote vraag: hoe lang liep deze lijn al naar Nederland?".

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 22-05-2018 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
franssie schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:07:
@Propane Als er één land is dat vliegvelden kan bouwen in de wereld is dat ......... - juist.
En dat land kan ook nog eens heel goed van zee land maken. Ik vind een vliegveld in zee helemaal niet zo'n gek idee meer eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Piet91 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:10:
Schiphol verplaatsen naar Flevoland is ook niet de oplossing; zoals gezegd verplaats je de problemen dan alleen maar. Je lost ze niet op.
Ben ik toch niet met je eens, de problemen van Schiphol zijn sterk gerelateerd aan bebouwing. overlast en veiligheid - waarvan de laatste nu even het grootste knelpunt is. Ik lees dit dossier blijkbaar anders dan jij en dat kan maar als Nederland meer vliegbewegingen wil dan is denk ik het huidige Lelystad niet de oplossing, ook niet na de aanpassing van het luchtruim. Je verplaatst de vliegbewegingen inderdaad maar dat is wat anders dan de problemen. Je raakt raakt een aantal problemen juist wel kwijt met het verplaatsen van de vliegbewegingen, betere ligging van de banen (veiligheid) en minder nabije bewoning (overlast + veiligheid).
Tsja dat hoort er wel bij, net zoals de zeehaven in Rotterdam, als je veel vervoert zit dat spul er ook tussen en in elke werknemers- en wergeversgroep(!) is altijd wel iemand te vinden die chantabel is vanwege gokschulden of een ander feitje.
Verbaast mij dat het zoalng is goedgegaan om eerlijk te zijn, meestal wordt er wel eerder iemand pissig om een mislukte deal oid en lekt dan.

upclocker schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:16:
[...]

En dat land kan ook nog eens heel goed van zee land maken. Ik vind een vliegveld in zee helemaal niet zo'n gek idee meer eigenlijk.
Kan, komt het wel bij Rotterdam/Scheveningen te liggen net ten Noorden van de Zandmotor. Alle tekeningen bij Haarlem zijn niet realistisch naar mijn mening, teveel stroming, windmolens etc. Als Rotterdam zijnde zou ik daar op in zetten, Als Almere en Amsterdam op de polder.

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 22-05-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Ja, er zal totaal geen politiek of omwonenden dwarsliggen, en het gaat allemaal binnen budget en zonder vertraging net als alle andere grote bouw projecten in Nederland :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upclocker
Als de Duitsers het vliegveld maar niet gaan bouwen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Propane schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:22:
[...]
Ja, er zal totaal geen politiek of omwonenden dwarsliggen,
ik denk minder dan nu bij Schiphol om de doodeenvoudige reden dat er minder wonen,
en het gaat allemaal binnen budget en zonder vertraging net als alle andere grote bouw projecten in Nederland :) .
Niet alle infra projecten worden gedaan door de Gemeente Amsterdam. Ook Betuwelijn is wel een fiasco inderdaad, zandmotor werkt goed en de SAAONE en IXAS projecten lopen zeer goed (ontsluiting Almere - Schiphol)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
China!

Terwijl wij de komende 20 jaar gaan bespreken welk grassprietje wel of niet gemaaid kan worden, bouwen de Chinezen meer dan 1000 nieuwe luchthavens.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
franssie schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:20:
Ben ik toch niet met je eens, de problemen van Schiphol zijn sterk gerelateerd aan bebouwing. overlast en veiligheid - waarvan de laatste nu even het grootste knelpunt is. Ik lees dit dossier blijkbaar anders dan jij en dat kan maar als Nederland meer vliegbewegingen wil dan is denk ik het huidige Lelystad niet de oplossing, ook niet na de aanpassing van het luchtruim. Je verplaatst de vliegbewegingen inderdaad maar dat is wat anders dan de problemen. Je raakt raakt een aantal problemen juist wel kwijt met het verplaatsen van de vliegbewegingen, betere ligging van de banen (veiligheid) en minder nabije bewoning (overlast + veiligheid).
De grootste problemen die Schiphol momenteel heeft om de huidige situatie te behouden of juist wil groeien:

- (Geluids)overlast
- Veiligheid i.v.m. baangebruik
- Schiphol raakt vol (terminal, gates etc.)
- Publiek draagvlak.

Punt 1 en 2 zijn direct met elkaar verbonden; Schiphol heeft niet voor niets zoveel banen.
Ga je Schiphol naar Flevoland verplaatsen, dan verplaats je de problemen, tenzij je alle(!) vluchten over het IJsselmeer/Afsluitdijk laat lopen.
Voor vluchten naar Noord-Amerika, Azië en Scandinavië geen probleem, maar elke vlucht naar Europa, Zuid-Amerika, Engeland etc. mag omvliegen via Afsluitdijk.
Doe je dat niet, dan krijg je dezelfde geluidsproblematiek die je nu hebt bij Schiphol, alleen de locaties veranderen.
Je krijgt dan overlast in de Randstad (vluchten naar Groot-Brittannië, Zuid-Amerika), Zwolle/Groningen (Azië), Amersfoort/Arnhem (Oost-Europa, Midden-Oosten) en Utrecht (Zuid-Europa).
Een luchthaven in Flevoland is nog steeds een luchthaven midden in Nederland, rondom omgeven door bewoners.

Punt 3 is relatief makkelijk op te lossen. Zou Schiphol - op de huidige plek - geen rekening hoeven houden met geluidsoverlast; dan kun je al een paar banen afstoten. Veel problemen komen voort uit de verschillende banen die door elkaar gebruikt worden en in elkaar 'vaarrroute' liggen.
Qua terminal/gates is het nog makkelijker; er komen nieuwe gates en met de nieuwe terminal zou Schiphol naar de 80 miljoen passagiers per jaar kunnen groeien.
Desnoods kan Schiphol later nog een terminal met gates kunnen bouwen, desnoods met rail direct verbonden met Schiphol-Centrum; feitelijk in stand houden van huidig one-terminal concept.

Punt 4 is ook interessant; je merkt overal meer weerstand tegen vliegen en niet alleen wegens de (lokale) geluidsoverlast.

Lelystad is inderdaad ook niet de oplossing, dat ben ik met je eens.

Overigens; dit is denk ik een goed onderwerp voor apart topic. :P

[ Voor 19% gewijzigd door Piet91 op 22-05-2018 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Piet91 4 is het probleem dat 1 en 2 niet doet oplossen maar juist op de kaart zet (en terecht, Groningen krijgt nu ook eindelijk de aandacht die het verdient en ja die dingen hangen samen). 3 is makkelijk te doen (daar was schiphol 20 jaar geleden heer en meester in maar daar zijn ze mee gestopt om een mij onduidelijke reden).
De huidige lokatie gaat 'm echt niet worden voor grote groei. Jij denk dat ook Rotterdam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
franssie schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:52:
@Piet91 4 is het probleem dat 1 en 2 niet doet oplossen maar juist op de kaart zet (en terecht, Groningen krijgt nu ook eindelijk de aandacht die het verdient en ja die dingen hangen samen).
Klopt.
3 is makkelijk te doen (daar was schiphol 20 jaar geleden heer en meester in maar daar zijn ze mee gestopt om een mij onduidelijke reden).
Inderdaad. dat punt is relatief eenvoudig op te lossen.
De huidige lokatie gaat 'm echt niet worden voor grote groei.
Voor grote groei inderdaad niet nee.
Jij denk dat ook Rotterdam?
Deze zin snap ik even niet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Piet91 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:59:
[...]
<>
Deze zin snap ik even niet? :P
Als je in zee wil bouwen dan is net ten Noorden van de zandmotor de beste lokatie (Rotterdam dus), toch al veel industrie en een relatief luw water door die zandmotor - dus een beetje opspuiten met wat basaltblokken erbij en het vliegveld blijft wel liggen. Bij Haarlem lig je meer in de stroming van Het Kanaal en tussen de windparken (niet zo lekker bij een go around als je nog veel brandstof etc hebt).

Afbeeldingslocatie: https://www.kustvisie.nl/images/landkaart_2012_v1.jpg

het is maar een klein stiftje maar het groeit best wel aan, maar ook daar denk ik dat er meer mensen wonen in dan in de flevo polder.

Voor de goede orde, ik woon in Muiden, wat mij betreft blijft Schiphol lekker in de Haarlemmermeer, ik hoor ze nu al opstarten op een windstille dag namelijk. En de heavies die om 6 uur in de ochtend landen vanaf Pampus ben ik ook liever kwijt dan rijk maar als het naar Flevoland gaat krijg ik zeker 70% meer overlast. Irritant? Ja. Risico van het wonen in een dicht bewoond nland? ook ja.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het zou mooi zijn als we met elkaar wereldwijd afspreken eens te gaan consolideren. Ik zie soms 4 klm kisten op Heathrow staan. Ik kan 80x naar Londen per dag, met E175/190, 737 en wat A319, zodat iedereen op het exact juiste moment kan vliegen.

Wilt u naar Aalborg? Doen we gewoon met 4 vluchten (8 vliegbewegingen) per dag, elk met 90 mensen.

U wilt van SF naar Lax? Kies maar 1 van de 100 vluchten, elk kwartier eentje.

Binnen Frankrijk en Duitsland vliegen honderden kisten per dag tussen steden, allemaal relatief kleine kisten.

Nu zeg ik niet dat alles vervangen kan worden door 1000 a380s. Maar zolang er tussen 07.00 en 19.00 elke
12 minuten een kist met 100 man naar Londen vliegt vanaf Schiphol vliegt, krijg je elk vliegveld wel vol.

We zijn verwend. En ik doe er aan mee.

Een goede kist met 250-300 capaciteit die zuinig kan opereren op korte stukken in combinatie met reizigers die 45 minuten extra wachten soms accepteren en een hoop problemen zijn opgelost wereldwijd.

Ja, ik weet dat veel kisten ook feeden. Er zijn haken en ogen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred

Ik snap dat je uiteraard als expert alles beter weet en dat iedereen in dit topic het fout heeft :')

Je snapt zelf ook wel dat bij een manoeuvre zoals ik beschreef het heel goed mogelijk is dat er iemand omhoog keek op het moment dat de instructeur weer gas geeft om te herstellen, als leek lijkt het dan alsof het toestel uit een looping komt. Het was namelijk een toestel dat gebruikt werd voor vlieglessen, dus een moedwillige stall is heel goed mogelijk. Een looping was het zeer zeker niet, dat is inmiddels in het nieuws ook al ontkrachtigd.

Maar uiteraard ben jij de expert en weet jij het beter

[ Voor 0% gewijzigd door PWM op 23-05-2018 08:41 . Reden: Smiey weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:13
Als we een vliegveld midden in de Noordzee gaan bouwem, waarom dan niet samen met Belgie en Engeland. Gewoon een vliegveld dat Schiphol, Zaventem en Heathrow vervangt voor een groot deel. Moet wel meer capaciteit krijgen dan 200 miljoen passagier, maar dat is wel bouwbaar.

De kosten zouden mega hoog zijn, maar we kunnen de kosten daardoor wel delen met drie landen,

Kies een mooi centraal punt midden in de Noordzee, zorg dat je daar naartoe kan via supersnelle trein verbindingen (of hyperloop). Inchecken mogelijk maken op verschillende locaties op het vaste land. Zodat je zonder je grote koffer zo de trein in kan opweg naar je vliegtuig.

Daarnaast, kunnen we dan ook extra treinen aanbieden richting Londen aangezien deze route centraal in de Noordzee toch korter is dan via de kanaaltunnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Bobbje schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:34:
Als we een vliegveld midden in de Noordzee gaan bouwem, waarom dan niet samen met Belgie en Engeland. Gewoon een vliegveld dat Schiphol, Zaventem en Heathrow vervangt voor een groot deel. Moet wel meer capaciteit krijgen dan 200 miljoen passagier, maar dat is wel bouwbaar.

De kosten zouden mega hoog zijn, maar we kunnen de kosten daardoor wel delen met drie landen,

Kies een mooi centraal punt midden in de Noordzee, zorg dat je daar naartoe kan via supersnelle trein verbindingen (of hyperloop). Inchecken mogelijk maken op verschillende locaties op het vaste land. Zodat je zonder je grote koffer zo de trein in kan opweg naar je vliegtuig.
Je weet dat midden op de Noordzee golven van 16 meter worden gemeten. Niet elke dag natuurlijk, maar ze zijn er wel. Golven van 8-10 meter zijn er wel vaak.

De diepte van 200 meter in het midden (tot 700 meter overigens) zal ook niet helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:13
PWM schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:43:
[...]

Je weet dat midden op de Noordzee golven van 16 meter worden gemeten. Niet elke dag natuurlijk, maar ze zijn er wel. Golven van 8-10 meter zijn er wel vaak.

De diepte van 200 meter in het midden (tot 700 meter overigens) zal ook niet helpen ;)
Dat noemen we een technische uitdaging :P

(dacht eigenlijk dat de noordzee minder diep zou zijn tussen Engeland en Nederland)

[ Voor 9% gewijzigd door Bobbje op 23-05-2018 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
PWM schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:43:
[...]

De diepte valt wel mee...

Afbeeldingslocatie: http://www.doggerbank.nl/bathymetry-doggerbank-chart.jpg

Denk dat dit - best sympathieke - idee eerder misgaat door politieke hobbels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
FastFred schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:27:
[...]

Ik snap dat je uiteraard als expert alles beter weet en dat iedereen in dit topic het fout heeft :')

Je snapt zelf ook wel dat bij een manoeuvre zoals ik beschreef het heel goed mogelijk is dat er iemand omhoog keek op het moment dat de instructeur weer gas geeft om te herstellen, als leek lijkt het dan alsof het toestel uit een looping komt. Het was namelijk een toestel dat gebruikt werd voor vlieglessen, dus een moedwillige stall is heel goed mogelijk. Een looping was het zeer zeker niet, dat is inmiddels in het nieuws ook al ontkrachtigd.

Maar uiteraard ben jij de expert en weet jij het beter
Jij hebt duidelijk mijn opvolgende posts niet gelezen. Misschien dat tijdens jou proefles de stall iets meer spectaculair was, maar de meeste leskisten, en zeker C172's moet je flink je best doen om hem met een stall in één of andere steile duik te krijgen. Je krijgt meestal wat buffet en vervolgens gaat de neus even omlaag en voila je hebt je airspeed al terug. In mijn ervaring moet je behoorlijk je best doen om meer dan 200ft te verliezen in een power off stall. Even los van dat alles, meestal doe je stall oefeningen wat hoger dan 1000-1500ft.

En ja, nogmaals, op dit vlak heb ik op z'n minst een beetje meer expertise dan de doorsnee poster, met een paar honderd uur in kleine kistjes (inclusief talloze stall oefeningen) en het feit dat ik vlieg als beroep ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

alexbl69 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:53:
[...]

De diepte valt wel mee...

[afbeelding]

Denk dat dit - best sympathieke - idee eerder misgaat door politieke hobbels.
En de kosten. De kanaaltunnel heeft (20 jaar geleden) al 20 miljard euro gekost en dat was op een plek waar je maar 50 km tunnel hoefde te bouwen. Ga je een paar kilometer naar het noorden en je zit direkt op minstens de dubbele lengte (Margate - Oostende bijvoorbeeld), laat staan als je het nog ergens voor de Nederlandse kust wil leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Schiphol gaat helemaal nergens heen, de kosten van het verplaatsen van het vliegveld zijn extreem hoog. Niet alleen voor de bouw van het vliegveld zelf maar ook alle ontsluitende infrastructuur (hoe lang heeft het wel niet geduurd voordat Schiphol vanuit heel Nederland per trein te bereiken was?). Het is daarbij nog een enorme desinvestering van alles wat er nu op Schiphol staat. Je kan wellicht een deel behouden door een deel van de incheck etc op Schiphol te houden en met een snel vervoersmiddel naar zee te gaan. In Londen is een vliegveld in the Thames delta ter vervanging van Heathrow en Gatwick ook nooit van de grond gekomen. Terwijl daar de capaciteitsissues nog veel nijpender zijn.

Het geld kan beter gestoken worden in een goede ontsluiting van Nederland op hogesnelheids treinen Europa in. Zelfs met de HSL zuid boemelt tussen Antwerpen en Brussel. Naar Berlijn is er uberhaupt geen HSL en richting het zuiden van Duitsland boemel je ook tot over de Nederlandse grens. Wat @PWM aangeeft, die frequentie kan je op het spoor ook halen met de juiste infra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Propane schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:01:

Misschien dat tijdens jou proefles de stall iets meer spectaculair was, maar de meeste leskisten, en zeker C172's moet je flink je best doen om hem met een stall in één of andere steile duik te krijgen. Je krijgt meestal wat buffet en vervolgens gaat de neus even omlaag en voila je hebt je airspeed al terug. In mijn ervaring moet je behoorlijk je best doen om meer dan 200ft te verliezen in een power off stall. Even los van dat alles, meestal doe je stall oefeningen wat hoger dan 1000-1500ft.
Een Tecnam P92, gas erop, stick naar voren, gas dicht en stick naar achter. Stall, halve kurkentrekker naar rechts en de neus wees richting de grond. Vanaf 3000ft, hoogte daarna weet ik niet meer. Ik heb echt een schijthekel aan achtbanen overigens

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 23-05-2018 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Piet91 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 23:08:
Vlucht 3818 van Saudi van Medina to Dhaka is uitgeweken naar Jeddah met niet functionerende nose gear.
Toestel is een Airbus A330-200 TC-OCH van Onur Air dat aan Saudia is geleased.

[afbeelding]
[afbeelding]

[video]
On May 22nd 2018 the airline reported the aircraft suffered a hydraulic malfunction due to an unknown cause and diverted to Jeddah.
Apart dat freefall niet gewerkt heeft bij een (green) hydraulic failure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
FastFred schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:32:
[...]

Een Tecnam P92, gas erop, stick naar voren, gas dicht en stick naar achter. Stall, halve kurkentrekker naar rechts en de neus wees richting de grond. Vanaf 3000ft, hoogte daarna weet ik niet meer. Ik heb echt een schijthekel aan achtbanen overigens
Flink aan de controls hengelen dus :P . De P92 is ook niet eentje die normaal gesproken zo agressief stalled. Wat jij beschrijft is meer bewust een spin in te gaan dan een doorsnee stall oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:45

Saven

Administrator

Mensen hier die bezig zijn met hun PPL/ATPL? Of wordt dit topic daar niet echt voor gebruikt :) Kon zo gauw niks anders vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Saven schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:44:
Mensen hier die bezig zijn met hun PPL/ATPL? Of wordt dit topic daar niet echt voor gebruikt :) Kon zo gauw niks anders vinden
Ik ben bezig met de selectie voor KLM Flight Academy. Moet alleen nog eindgesprek met COVA zien door te komen. Dus mochten mensen daar nog tips voor hebben hoor ik het graag. d:)b

Mocht je over de selectie vragen hebben kan ik wel het een en ander beantwoorden denk ik.

Mocht het bij de KLM FA niet doorgaan ga ik sowieso mijn PPL nog wel een keer halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

upclocker schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 16:28:
[...]

Ik ben bezig met de selectie voor KLM Flight Academy. Moet alleen nog eindgesprek met COVA zien door te komen. Dus mochten mensen daar nog tips voor hebben hoor ik het graag. d:)b

Mocht je over de selectie vragen hebben kan ik wel het een en ander beantwoorden denk ik.

Mocht het bij de KLM FA niet doorgaan ga ik sowieso mijn PPL nog wel een keer halen.
Ah tof :) zal voor je duimen. Hoe oud ben je? En hoever ben je?

Droomde vroeger van vliegen bij de KLM, maar ja, dan word je ouder en en lopen dingen zoals ze lopen :P commercieel vliegen is voor mij niet meer interessant (ben ver in de 20). Daarom sinds kort begonnen aan mn PPL, dus was benieuwd hoe het bij anderen gaat :) Ik doe 't nu meer voor de fun. Maar wie weet over een paar jaar een CPL om rondvluchten te doen en misschien instructeur te worden. Voor een paar dagen in de maand weliswaar, financieel gezien niet (meer) heel interessant om daar mn fulltime beroep van te maken op die leeftijd. Maar goed, hangt er ook van af of ik 't zelf kan blijven bekostigen. Geld vliegt eruit als water haha.

Heb er pas een (vlieg)uur of 7 op zitten, maar als t meezit kan ik na 10 uur m'n eerste solo doen. Ze lijken best positief over me te zijn dus dat is leuk :P Op korte termijn even mn medical fixen _O_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De allerlaatste nog commercieel gebruikte 747SP is na 41 jaar eindelijk officieel buiten dienst gesteld door Iran Air:
De laatste Boeing 747SP die op lijndiensten werd ingezet, is woensdag voor het laatst opgestegen. Het 41 jaar oude toestel van Iran Air (met registratie EP-IAC) vloog van de internationale luchthaven van Teheran (IKA) naar de binnenlandse luchthaven van die stad (THR).

Het ging om een repositioneringsvlucht en er waren dus geen betalende passagiers aan boord. Iran Air, de laatste maatschappij die nog commerciële vluchten uitvoerde met de 747SP, beëindigde al in 2016 de inzet van het toestel op lijndiensten.

Het is nog niet geheel duidelijk of de EP-IAC nu net als de andere 747SP’s van Iran Air gesloopt zal worden, of dat deze een plaatsje in een museum krijgt. In het logboek hebben de piloten afscheid genomen met de woorden ‘May God bless you’.

De Boeing 747 Special Performance was met een lengte van 56 meter zo’’n 14 meter korter dan de 747-100 waar deze van was afgeleid. Daardoor kreeg de Jumbojet een groter vliegbereik. Met een totale productie van 45 exemplaren is de SP nooit erg populair geweest.

Naar Schiphol werd de 747SP onder andere door South African Airways ingezet. Er vliegen momenteel nog wel enkele SP’s rond, maar niet meer bij ‘gewone’ luchtvaartmaatschappijen. Zo gebruikt ruimtevaartagentschap NASA het toestel voor onderzoeksdoeleinden.
Bron: https://www.luchtvaartnie...-commerciele-boeing-747sp

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Dd4MquDVwAAq1q_.jpg

Deze machine is ook wel eens op Schiphol geweest, zoals op 3 juli 1994 nog:

Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/5/0/7/1306705.jpg

En het toestel heeft ook wel eens akkefietjes gehad, zoals op 15 januari 2004 in Peking waar hij er ff geen zin meer in had:

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/7850e44ecb5dab6dd8e0c32f1335e36155c816c5/?url=http%3A%2F%2Fcdn-www.airliners.net%2Faviation-photos%2Fphotos%2F7%2F7%2F9%2F0668977.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Saven schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 16:38:
[...]

Ah tof :) zal voor je duimen. Hoe oud ben je? En hoever ben je?

Droomde vroeger van vliegen bij de KLM, maar ja, dan word je ouder en en lopen dingen zoals ze lopen :P commercieel vliegen is voor mij niet meer interessant (ben ver in de 20). Daarom sinds kort begonnen aan mn PPL, dus was benieuwd hoe het bij anderen gaat :) Ik doe 't nu meer voor de fun. Maar wie weet over een paar jaar een CPL om rondvluchten te doen en misschien instructeur te worden. Voor een paar dagen in de maand weliswaar, financieel gezien niet (meer) heel interessant om daar mn fulltime beroep van te maken op die leeftijd. Maar goed, hangt er ook van af of ik 't zelf kan blijven bekostigen. Geld vliegt eruit als water haha.

Heb er pas een (vlieg)uur of 7 op zitten, maar als t meezit kan ik na 10 uur m'n eerste solo doen. Ze lijken best positief over me te zijn dus dat is leuk :P Op korte termijn even mn medical fixen _O_
Thanks. Ik ben nu 25 dus het is voor mij ook een beetje nu of nooit. Ik heb nu twee psychologische onderzoeken gehad en ben 4 dagen in de sim geweest om te kijken of ik een beetje aanleg heb. Nu alleen nog een eindgesprek met de toelatingscommissie en de commissie van aanname van de KLM.

Maar als ik er dus niet door kom dan wil ik eigenlijk een beetje hetzelfde gaan doen als jij. Ik vlieg nu ook af en toe met een vriend vanaf Hoogeveen. Hij doet alleen het landen eigenlijk nog, voor de rest zit ik de hele vlucht te sturen. We doen dan ook veel bochten, stalls, engine out simuleren etc, altijd weer genieten.

Ja het is wel een dure hobby, maar het scheelt al een hele hoop als je samen anderen kan vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Succes jongens! :)

Vanavond trouwens een docu over easyJet piloten op RTL Z om 20.30.

Edit: http://avherald.com/h?article=4b90913b&opt=0 of je verliest je complete thrust reverser...

[ Voor 35% gewijzigd door Bolk op 25-05-2018 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Mogen ze nog blij zijn dat hij al aan het landen was, en dat het niet mid-flight gebeurde.... zo'n akkefietje hebben we ook al eens gezien (Lauda Air Flight 004) :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

upclocker schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 17:13:
[...]

Thanks. Ik ben nu 25 dus het is voor mij ook een beetje nu of nooit. Ik heb nu twee psychologische onderzoeken gehad en ben 4 dagen in de sim geweest om te kijken of ik een beetje aanleg heb. Nu alleen nog een eindgesprek met de toelatingscommissie en de commissie van aanname van de KLM.

Maar als ik er dus niet door kom dan wil ik eigenlijk een beetje hetzelfde gaan doen als jij. Ik vlieg nu ook af en toe met een vriend vanaf Hoogeveen. Hij doet alleen het landen eigenlijk nog, voor de rest zit ik de hele vlucht te sturen. We doen dan ook veel bochten, stalls, engine out simuleren etc, altijd weer genieten.

Ja het is wel een dure hobby, maar het scheelt al een hele hoop als je samen anderen kan vliegen.
Ah ja maar zou nog moeten kunnen toch :P En aangezien je al een beetje hebt geoefend moet t vast goedkomen _O_
Bolk schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 18:49:
Succes jongens! :)

Vanavond trouwens een docu over easyJet piloten op RTL Z om 20.30.

Edit: http://avherald.com/h?article=4b90913b&opt=0 of je verliest je complete thrust reverser...
Tja, ergens in Azie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

wildhagen schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 18:58:
Mogen ze nog blij zijn dat hij al aan het landen was, en dat het niet mid-flight gebeurde.... zo'n akkefietje hebben we ook al eens gezien (Lauda Air Flight 004) :X
Lauda Air was iets anders namelijk een uncommanded thrust reverser deployment deze is gewoon afgevallen.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • +3 Henk 'm!
wildhagen schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 16:51:
De allerlaatste nog commercieel gebruikte 747SP is na 41 jaar eindelijk officieel buiten dienst gesteld door Iran Air:
Ik volg dit gebeuren al even - Piet91 in "Vliegen, Techniek en achtergrond" - maar het lijkt erop men plotseling erg graag van deze oude toestellen af wil. Die kisten hebben daar jaren gestaan en nu moeten ze ineens weg.
Haar drie zusterschepen worden gesloopt, van -IAC is dat nog een twijfelgeval.
Mijn voorgevoel zegt dat -IAC dit lot gaat volgen.
Ze hebben rap ook het toestel van de titles ontdaan:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DeHN6EnX0AA-kcD.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DeHN6EmXUAASsJz.jpg

Interessant feit is dat ook de allerlaatste passagiers 747-300 haar laatste vlucht gemaakt lijkt te hebben.
EP-MND van het eveneens Iraanse Mahan Airlines. Hoewel ze 2 maanden geleden nog een C-check onderging:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DYWFX3UXUAEzb7l.jpg

Ze is/was sowieso een van de laatste 747-300's; alleen nog een van de Saudische overheid en een vrachttoestel zijn nu nog over.

En dan een gevalletje "Even Apeldoorn bellen"...
A crane carrying Air India passenger plane lost its balance and crashed near Begumpet airport in Telangana on Sunday morning.

The crane was taking the passenger plane to the Begumpet Airport for training purposes.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=D8fWJhvuwoU]

Afbeeldingslocatie: https://dc-cdn.s3-ap-southeast-1.amazonaws.com/dc-Cover-g2la8hsom7f2ujnqlluafvb973-20160410094647.original.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://dc-cdn.s3-ap-southeast-1.amazonaws.com/c5bcd4e9c0b731289a74d8f258e074902cb5b2df-tc-img-preview.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dc-cdn.s3-ap-southeast-1.amazonaws.com/acb07cf9fcaabdbe44bdbedb0ad2b4837d766dc6-tc-img-preview.jpg
Afbeeldingslocatie: https://images.askmen.com/1080x540/2016/04/11-094751-no_injuries_after_air_india_plane_falls_from_crane.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Stap je uit je vliegtuig, moet je nog zwemmen ook...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DeNSo-EWkAAxSm3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DeNSo-FW0AAsNiZ.jpg

Eindhoven Airport staat een beetje blank na de hoosbuien van vanmiddag: http://www.omroepbrabant....door+hevige+regenval.aspx

[ Voor 17% gewijzigd door wildhagen op 27-05-2018 16:50 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
KLM piloot is gepakt in Oslo met teveel drank op. Is dat een staande voetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Wat ik me nou al een tijdje af vraag is: hoe gaat het toewijzen van callsigns eigenlijk in zijn werk?
Soms is die gewoon hetzelfde als het vluchtnummer, maar soms ook random in combinatie met een letter. Vraagt dispatch dat dan ook nog aan bij de luchtverkeersleiding? Ik neem aan dat er geen twee dezelfde callsigns kunnen rond vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
PWM schreef op zondag 27 mei 2018 @ 17:29:
Goed voor de mensen onder hem/haar op de senioriteit lijst.
upclocker schreef op zondag 27 mei 2018 @ 17:55:
Wat ik me nou al een tijdje af vraag is: hoe gaat het toewijzen van callsigns eigenlijk in zijn werk?
Soms is die gewoon hetzelfde als het vluchtnummer, maar soms ook random in combinatie met een letter. Vraagt dispatch dat dan ook nog aan bij de luchtverkeersleiding? Ik neem aan dat er geen twee dezelfde callsigns kunnen rond vliegen.
Zodra je een vliegplan indient bepaal je het callsign. Een letter is (bij KLM) komt vaak voor omdat het normale (cijfer) callsign teveel op een ander lijkt l. (Kl888 komt bijvoorbeeld op dezelfde tijd aan als de kl1888). Dus een van de twee vluchten in het voorbeeld zal een callsign krijgen met een letter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

PWM schreef op zondag 27 mei 2018 @ 17:29:
Zal ervan afhangen hoeveel teveel en wat zijn/haar verhaal is, maar normaal gesproken volgens mij wel.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ooit eens een proeflesje RPL gedaan. Maar dure hobby, dus niet mee verder gegaan.

De KLM piloot die in Oslo opgepakt is, gaat in beroep. Dat doe je niet als je dondersgoed weet dat je zelf fout zat lijkt me?

[ Voor 21% gewijzigd door FastFred op 27-05-2018 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
De wetten in Noorwegen zijn een stukje strikter dan doorsnee. Zo is het maximale promillage voor autorijden 0,2 tegenover 0,5 in Nederland (uitgezonderd beginnende bestuurders). Kans dat het in de luchtvaart zelfs 0,1 is maar ken de exacte regels in Noorwegen niet.

Het Noorse artikel zei dat het promillage laag was maar over de limiet. Mogelijk 0,11 of 0,15 waarmee je andere landen bijv. gewoon mag vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Propane schreef op zondag 27 mei 2018 @ 19:42:
De wetten in Noorwegen zijn een stukje strikter dan doorsnee. Zo is het maximale promillage voor autorijden 0,2 tegenover 0,5 in Nederland (uitgezonderd beginnende bestuurders). Kans dat het in de luchtvaart zelfs 0,1 is maar ken de exacte regels in Noorwegen niet.

Het Noorse artikel zei dat het promillage laag was maar over de limiet. Mogelijk 0,11 of 0,15 waarmee je andere landen bijv. gewoon mag vliegen.
Klopt inderdaad en de striktere regels zijn niet bij iedereen bekend. Met andere woorden, deze persoon kon geheel overtuigd zijn van een legale situatie (in het thuisland), maar in Noorwegen toch over de limiet gegaan zijn.

Legaal gezien is hij/zij nog steeds fout, maar het kan iets complexer liggen dan "dronken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Precies, dus ik hoop dat het niet direct op staande voet pleite is voor deze vlieger, tenzij blijkt dat het echt niet goed zat. Ja, lokale wet gebroken maar bijvoorbeeld binnen bedrijfs vereisten gebleven, moet je dan ontslagen worden of...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 16:04
sowieso, als je achter het stuur van een vliegtuig zit vind ik 0.0 promille een betere maatstaf. Hetzelfde geldt in mijn ogen overigens ook voor beroepchaffeurs

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Bockelaar schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:22:
sowieso, als je achter het stuur van een vliegtuig zit vind ik 0.0 promille een betere maatstaf. Hetzelfde geldt in mijn ogen overigens ook voor beroepchaffeurs
0.0 promille is niet mogelijk omdat er meetbaar natuurlijke alcohol in je bloed zit zonder dat je gedronken hebt, dus daarom is de limiet vaak ietsjes hoger om daar rekening mee te houden.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Bockelaar schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:22:
Maar mag jij als particulier dan wel de weg op met één enkel biertje op? De huidige limieten komen niet uit de lucht vallen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:19
Propane schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:41:
Maar mag jij als particulier dan wel de weg op met één enkel biertje op? De huidige limieten komen niet uit de lucht vallen ;).
Tja, als particulier wordt ook aangeraden elke 2 uur een kwartier te pauzeren. Terwijl een beroepschauffeur gewoon 4 uur achter elkaar mag rijden. :|

In veel Oostblok landen is het limit in het verkeer ook 0%. Ze zullen vast wel rekening gehouden hebben met het beetje wat van nature in je bloed kan zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door LordSinclair op 28-05-2018 11:49 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 16:04
Badtothebone schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:39:
[...]

0.0 promille is niet mogelijk omdat er meetbaar natuurlijke alcohol in je bloed zit zonder dat je gedronken hebt, dus daarom is de limiet vaak ietsjes hoger om daar rekening mee te houden.
scheikundige hier, dus dat weet ik :P

Maar serieus: als beroeps-stuurder moet je helemaal gewoon nooit een slok op en sturen combineren, zelfs niet een die in de marge zit. Privé is dat een ander ding, hoewel ik ervoor ben om 0 te hanteren in het geval van rijden ja :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
LordSinclair schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:47:
[...]

Tja, als particulier wordt ook aangeraden elke 2 uur een kwartier te pauzeren. Terwijl een beroepschauffeur gewoon 4 uur achter elkaar mag rijden. :|
En piloten mogen weer veel langer aan een stuk werken dan beroeps vrachtwagen chauffeurs |:( . Als je je ergens zorgen om wilt maken qua veiligheid in de luchtvaart, maak het dan fatigue en rust regels :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44
wildhagen schreef op zondag 27 mei 2018 @ 16:50:
Stap je uit je vliegtuig, moet je nog zwemmen ook...

[afbeelding]
[afbeelding]

Eindhoven Airport staat een beetje blank na de hoosbuien van vanmiddag: http://www.omroepbrabant....door+hevige+regenval.aspx
Haha dat zijn mijn foto's :D Omdat de bagageafhandeling tijdelijk stil was gelegd vanwege het onweer was het al behoorlijk druk daar, en toen kwam dit er ook nog bij. Ze hadden gelukkig wel snel elektrische apparaten (tv-schermen enz) uitgeschakeld, want binnen 5 minuten stond de halve hal blank.

Overigens precies 1 jaar nadat die parkeergarage daar is ingestort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Anderhalf jaar nu m’n PPL brevet en ondertussen al veel mooie tochten gemaakt. Over een tijdje maar eens aan m’n aerobatics rating beginnen :P Als je specifieke vragen hebt, hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Propane schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:55:
[...]
En piloten mogen weer veel langer aan een stuk werken dan beroeps vrachtwagen chauffeurs |:( . Als je je ergens zorgen om wilt maken qua veiligheid in de luchtvaart, maak het dan fatigue en rust regels :P.
Waarom? Ik hoor weinig over vliegtuigongelukken door vermoeidheid bij maatschappijen die zich aan de regels houden. Dat doet vermoeden dat de regels wel voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
downtime schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 07:01:
[...]

Waarom? Ik hoor weinig over vliegtuigongelukken door vermoeidheid bij maatschappijen die zich aan de regels houden. Dat doet vermoeden dat de regels wel voldoen.
De hoofdreden zal zelden tot nooit vermoeidheid zijn, maar er zijn verschillende ongelukken waarbij de onderliggende oorzaak wel degelijk in die hoek te zoeken is.
Zo stond de gezagvoerder van de crash van flydubai in Rostov op het punt het bedrijf te verlaten vanwege vermoeidheid door de roosters, is de crash van colganair aan vermoeidheid toegeschreven en zijn er inmiddels meerdere vluchten waarbij beide piloten in slaap gevallen zijn, maar dat liep goed af.

Daarnaast zijn er talloze gevallen waarbij vermoeidheid niet bewezen is, maar makkelijk genoeg wel als onderliggend probleem aan te wijzen is. Alleen hoor je dat niet in de rapportage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
downtime schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 07:01:
[...]

Volgens die logica moet er dus eerst een ongeluk gebeuren voor het een probleem is? Van alle vliegtuig ongelukken die veroorzaakt worden door menselijk falen (~80%) wordt bij ongeveer 20-25% onder andere fatigue aangeduid als oorzaak of medeoorzaak.

En sinds de huidige “nieuwe” EASA regelgeving in dienst is getreden is het er niet beter op geworden. Men denkt vaak dat piloten maar gewoon een beetje de hele dag op hun reet zitten, maar vandaag heb ik bijvoorbeeld een werkdag van 12 uur en tel daarbij nog even dagelijks leven activiteiten bij op. Dan 12 uur rust en weer een lange dag op tijden waarop een doorsnee mens of nog in bed ligt, of alweer in bed ligt. En 7 dagen achtereen, dan anderhalve dag vrij en weer even lekker 7 dagen achtereen. Werk weken van 48 uur als je volgens de limieten werkt etc. Soms 70-80 uur in een week.

Ik weet dat er zat andere banen met lange uren zijn, probeer het niet af te schilderen als de zwaarste baan ofzo. Maar het is zeker niet de makkelijkste en vermoeidheid speelt steeds vaker een rol in domme incidenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Fly-guy schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:48:
[...]

De hoofdreden zal zelden tot nooit vermoeidheid zijn, maar er zijn verschillende ongelukken waarbij de onderliggende oorzaak wel degelijk in die hoek te zoeken is.
Zo stond de gezagvoerder van de crash van flydubai in Rostov op het punt het bedrijf te verlaten vanwege vermoeidheid door de roosters, is de crash van colganair aan vermoeidheid toegeschreven en zijn er inmiddels meerdere vluchten waarbij beide piloten in slaap gevallen zijn, maar dat liep goed af.

Daarnaast zijn er talloze gevallen waarbij vermoeidheid niet bewezen is, maar makkelijk genoeg wel als onderliggend probleem aan te wijzen is. Alleen hoor je dat niet in de rapportage.
Eigenlijk vreemd dat er met zoveel technologie in een vliegtuig en de cockpit dáár nog geen voorziening voor is getroffen. Zelfs met een eenvoudige smartphone kan dat tegenwoordig al want ook hier is, zoals voor de meeste zaken al, een appje voor. :)

Meerdere zelfs.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.oluha
https://play.google.com/s...velert.akarshan.drivelert
https://play.google.com/s...m.mindtechapps.drivealert
Pagina: 1 ... 22 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?