franssie schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:20:
Ben ik toch niet met je eens, de problemen van Schiphol zijn sterk gerelateerd aan bebouwing. overlast en veiligheid - waarvan de laatste nu even het grootste knelpunt is. Ik lees dit dossier blijkbaar anders dan jij en dat kan maar als Nederland meer vliegbewegingen wil dan is denk ik het huidige Lelystad niet de oplossing, ook niet na de aanpassing van het luchtruim. Je verplaatst de vliegbewegingen inderdaad maar dat is wat anders dan de problemen. Je raakt raakt een aantal problemen juist wel kwijt met het verplaatsen van de vliegbewegingen, betere ligging van de banen (veiligheid) en minder nabije bewoning (overlast + veiligheid).
De grootste problemen die Schiphol momenteel heeft om de huidige situatie te behouden of juist wil groeien:
- (Geluids)overlast
- Veiligheid i.v.m. baangebruik
- Schiphol raakt vol (terminal, gates etc.)
- Publiek draagvlak.
Punt 1 en 2 zijn direct met elkaar verbonden; Schiphol heeft niet voor niets zoveel banen.
Ga je Schiphol naar Flevoland verplaatsen, dan verplaats je de problemen, tenzij je alle(!) vluchten over het IJsselmeer/Afsluitdijk laat lopen.
Voor vluchten naar Noord-Amerika, Azië en Scandinavië geen probleem, maar elke vlucht naar Europa, Zuid-Amerika, Engeland etc. mag omvliegen via Afsluitdijk.
Doe je dat niet, dan krijg je dezelfde geluidsproblematiek die je nu hebt bij Schiphol, alleen de locaties veranderen.
Je krijgt dan overlast in de Randstad (vluchten naar Groot-Brittannië, Zuid-Amerika), Zwolle/Groningen (Azië), Amersfoort/Arnhem (Oost-Europa, Midden-Oosten) en Utrecht (Zuid-Europa).
Een luchthaven in Flevoland is nog steeds een luchthaven midden in Nederland, rondom omgeven door bewoners.
Punt 3 is relatief makkelijk op te lossen. Zou Schiphol - op de huidige plek - geen rekening hoeven houden met geluidsoverlast; dan kun je al een paar banen afstoten. Veel problemen komen voort uit de verschillende banen die door elkaar gebruikt worden en in elkaar 'vaarrroute' liggen.
Qua terminal/gates is het nog makkelijker; er komen nieuwe gates en met de nieuwe terminal zou Schiphol naar de 80 miljoen passagiers per jaar kunnen groeien.
Desnoods kan Schiphol later nog een terminal met gates kunnen bouwen, desnoods met rail direct verbonden met Schiphol-Centrum; feitelijk in stand houden van huidig one-terminal concept.
Punt 4 is ook interessant; je merkt overal meer weerstand tegen vliegen en niet alleen wegens de (lokale) geluidsoverlast.
Lelystad is inderdaad ook niet de oplossing, dat ben ik met je eens.
Overigens; dit is denk ik een goed onderwerp voor apart topic.
[
Voor 19% gewijzigd door
Piet91 op 22-05-2018 21:52
]