Toon posts:

Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 118 Laatste
Acties:
Garyu schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:03:
Je kan "politieke afspraak" natuurlijk interpreteren zoals je wilt. Ik denk echter dat NL cq. Schiphol niet zó gevoelig is voor de uitspraken danwel handelingen danwel dollars van een dergelijke buitenlandse topman. Wat Emirates niet neemt neemt een ander wel.
Ik lees er meer in van "Schiphol/Overheid; negeer en zet de rechten/eisen/wensen van je burgers/natuur etc. opzij; en zet alles in voor optimale economie/kapitalisme in het bijzonder ons eigen luchtvaart."

Zeg maar wat Emirates dus op hun thuisbasis heeft aangezien Emirates, Dubai Airport en de (lokale) overheid ook twee handen op een buik zijn.

Maar goed; ik ben dan ook een cynist wat dat betreft.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Nog even over de naam en de inhoud van de topics (want er is door het sluiten van het discussietopic over de splitsing geen andere plaats voor zolang die niet heropend wordt voor deze discussie).

Wat ik hier zei, en daar eigenlijk al herhaalde,

CaptJackSparrow in "Vliegen, Techniek en achtergrond"

is wat mij betreft het simpelst. De oude originele naam dekte de lading prima, en het onderscheid ligt wat mij betreft voornamelijk in de vraag of het primair individuele perikelen m.b.t. reizen per vliegtuig gaat of dat het veel bredere 'achtergronden', 'ontwikkelingen' maar ook 'gebeurtenissen' betreft. Luchtvaart is nou eenmaal een behoorlijk breed onderwerp.

Ik vond dat dit topic een prima start maakte. Het was weer "onder ons". :) Het ging weer als vanouds lekker alleen over niet individuele luchtvaartzaken waar de techniek slechts een onderdeel van is, maar dit bijvoorbeeld ook.

Historisch vliegtuig dringt luchtruim Schiphol binnen. :X (Sukkelpiloten. :F)

Dus een vliegveld dat verwoest wordt door een hurricane is géén individueel luchtreisgerelateerd onderwerp. Tenzij iemand daar een reis heen geboekt had en nu even wil praten over wat nu te doen. Dán hoort dát in dat andere topic thuis. Een béétje overlap zal in zo'n geval denk ik niet helemaal te vermijden zijn maar dat is ook helemaal niet erg als dat zo af en toe eens gebeurt. Dreigt het te veel te gaan overlappen/vervuilen dan is even iets sturends roepen heus wel voldoende om het weer in goede banen te leiden en het weer naar het juiste topic te verwijzen. Liever dat dan twee topics wat uit hun verband rukken met wat al te ingrijpend knip en plakwerk lijkt me.

Dus wat mij betreft werkt de splitsing prima, maar er mag nog even wat aan bijgeschaafd/gecorrigeerd worden. Misschien even een polletje in een heropend splitsingsdiscussietopic over die naam? Liefst na enige voorafgaande mogelijkheid tot discussie. Zet daar dan a.u.b. ook in elk geval de originele oude naam "Het Luchtvaarttopic" bij. ;)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:39

franssie

Save the albatross

CaptJackSparrow schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 21:34:
<>

Dus wat mij betreft werkt de splitsing prima, maar er mag nog even wat aan bijgeschaafd/gecorrigeerd worden. Misschien even een polletje in een heropend splitsingsdiscussietopic over die naam? Liefst na enige voorafgaande mogelijkheid tot discussie. Zet daar dan a.u.b. ook in elk geval de originele oude naam "Het Luchtvaarttopic" bij. ;)
Exact wat ik ook probeerde duidelijk te maken met de splitsing {geen ticket} of {wel een ticket}. Het hele SXM had eigenlijk een eigen topic moeten hebben onder nieuws, maar dat is helaas niet gebeurd en nu misschien ook wat laat.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:54:
[...]

Exact wat ik ook probeerde duidelijk te maken met de splitsing {geen ticket} of {wel een ticket}. Het hele SXM had eigenlijk een eigen topic moeten hebben onder nieuws, maar dat is helaas niet gebeurd en nu misschien ook wat laat.
Had een eigen topic kunnen hebben maar voor de hoeveelheid discussiemateriaal zou ik zeggen: nah.

Wmb mag inderdaad de originele naam weer teruggegeven worden; die dekte de lading prima. Dat voor individuele zaken dat andere topic bestaat, soit.

Die topicwarning mag over een tijdje ook wel weg; die betuttelende meuk heb ik sowieso een grondige hekel aan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:42
Piet91 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 21:33:
[...]

Ik lees er meer in van "Schiphol/Overheid; negeer en zet de rechten/eisen/wensen van je burgers/natuur etc. opzij; en zet alles in voor optimale economie/kapitalisme in het bijzonder ons eigen luchtvaart."

Zeg maar wat Emirates dus op hun thuisbasis heeft aangezien Emirates, Dubai Airport en de (lokale) overheid ook twee handen op een buik zijn.

Maar goed; ik ben dan ook een cynist wat dat betreft.
Oh ja, dat lees ik er ook absoluut in. Ik zeg er echter bij dat ik niet verwacht dat de nederlandse politiek heel gevoelig is voor de lobby van Emirates :). Dat is vooral concurrentie voor de "eigen" maatschappij. En als KLM het al niet voor elkaar krijgt, waarom zou het Emirates dan wel lukken 8).

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Garyu schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 01:20:
[...]

Oh ja, dat lees ik er ook absoluut in. Ik zeg er echter bij dat ik niet verwacht dat de nederlandse politiek heel gevoelig is voor de lobby van Emirates :). Dat is vooral concurrentie voor de "eigen" maatschappij. En als KLM het al niet voor elkaar krijgt, waarom zou het Emirates dan wel lukken 8).
zou juist eerder verwachten dat Emirates het voor elkaar krijgt dan KLM. Zeker bij Schiphol zelf.... Nijenhuis ziet alleen maar euro tekens.

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat was voor een ander topic bedoeld :+

maar TUI en SXM.

[Voor 113% gewijzigd door franssie op 09-09-2017 18:58]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05 23:29

_serial_

and there was silence

CaptJackSparrow schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 21:34:
Nog even over de naam en de inhoud van de topics (want er is door het sluiten van het discussietopic over de splitsing geen andere plaats voor zolang die niet heropend wordt voor deze discussie).
En ik vond het juist heerlijk om in 1 topic alles te lezen over vliegen, lekker afwisselend, de praktijk is nu dat ik beiden topics nauwelijks meer lees. enerzijds omdat het volume van 2 losse topics nét te laag is om meerdere keren per dag te kijken, anderzijds omdat ik meer moeite moet doen beide topics te openen om er vervolgens achter te komen dat in het ene topic niets gepost is, en andere maar 1 post.

Nee, van mij mag het originele luchtvaartopic weer terug, maar wie ben ik :)

somewhere there was silence

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

_serial_ schreef op zondag 10 september 2017 @ 10:30:
[...]

En ik vond het juist heerlijk om in 1 topic alles te lezen over vliegen, lekker afwisselend, de praktijk is nu dat ik beiden topics nauwelijks meer lees. enerzijds omdat het volume van 2 losse topics nét te laag is om meerdere keren per dag te kijken, anderzijds omdat ik meer moeite moet doen beide topics te openen om er vervolgens achter te komen dat in het ene topic niets gepost is, en andere maar 1 post.

Mogelijke tip. Gebruik je MyReact als primaire toegang tot GoT als je dat nog niet doet. Als je dat doet staan topics waar je in bijgedragen hebt altijd in het Post History deel. Of gebruik die post history alleen. Daarin komt alles met nieuwe bijdragen bovenaan de lijst te staan en als het goed is met een gekleurd icoontje ervoor (alhoewel dat bij mij al vele maanden niet meer zo betrouwbaar werkt als vroeger). Enig is dat je dus al in een topic gepost moet hebben om dat te laten werken.

Ik Ctrl-klik op die icoontjes en open daarmee alle topics met nieuwe bijdragen in tabs (die vroeger ook precies naar de positie in het topic sprongen waar die nieuwe bijdragen stonden maar ook dat werkt niet goed meer wat wel vervelend is). Na lezen tabje sluiten en zo lees je weer bij.

Ik zou het handig vinden als je op de een of andere manier een topic aan de post history zou kunnen toevoegen als post history 'kandidaat' of zoiets wat met het gesplitste, en dus nieuwe, topic zonder veel bijdragen voor velen zou helpen om een nieuw topic toch al makkelijk te kunnen volgen. Nu je er zelf in gepost hebt is dat voor jou geen probleem meer maar je wilt het liefst vermijden dat mensen even 'iets' posten dat niet bijster relevant is om het topic in hun post history te krijgen, wat nu vast vrij frequent zal gebeuren bij nieuwe topics op GoT.

De oude situatie was voor mensen die niet in het reizen per vliegtuig deel geïnteresseerd waren een topic met een grote hoeveelheid 'topicvervuiling'. Voor die mensen is het een verademing dat het weer alleen over 'échte luchtvaart' ;) gaat.

@Reptile209 hieronder ter vermijding van verder off-topic afdwalen.

Met een bookmark staat het in een andere lijst. Ik wil het juist allemaal meteen in één lijst kunnen hebben. Ik gebruik bookmarks op een andere manier en dat werkt dus niet voor mij.

[Voor 5% gewijzigd door CaptJackSparrow op 10-09-2017 11:31]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

CaptJackSparrow schreef op zondag 10 september 2017 @ 10:59:
[...]
Ik zou het handig vinden als je op de een of andere manier een topic aan de post history zou kunnen toevoegen als post history 'kandidaat' of zoiets wat met het gesplitste, en dus nieuwe, topic zonder veel bijdragen voor velen zou helpen om een nieuw topic toch al makkelijk te kunnen volgen.
offtopic:
Ik gebruik de Bookmarks hiervoor. Topic volgen zonder te posten? Gewoon bookmarken. Topic volgen omdat je er in post? In het reactie-scherm (of toon voorbeeld) kan je het meteen bookmarken. Via Alt-B ga je (binnen het forum) in je browser gelijk naar de Bookmarks. :)

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-05 20:47
_serial_ schreef op zondag 10 september 2017 @ 10:30:
[...]

offtopic:
Ik ben het hier helemaal mee eens. _/-\o_
Vind het erg interessant om alles mbt luchtvaart te volgen en dan was 1 topic veel fijner om te volgen, ondanks de uiteenlopende onderwerpen.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04:27
Zit net even de Flightradar24 map te bekijken en dan zie je dat er nagenoeg geen vliegverkeer is in Florida, een heel contrast tov de rest van de USA!

Wat ik me dan afvraag is wat er met de capaciteit gebeurt die vrijvalt bij carriers?
BA bijvoorbeeld vliegt dagelijks naar Florida direct vanaf Londen met
4 x 777, 1 x A380 en 1 x 747. Wat die je met die kisten/capaciteit als er 3 a 4 dagen geen lijnvluchten mogelijk zijn, en hoe zet je dit om in je voordeel ipv ze in de hoek te laten staan totdat ze weer hun normale lijndiensten kunnen oppakken?
Extra onderhoud? Ergens anders extra capaciteit inplannen op de korte termijn en die stoelen last minute verkopen? Goedkopere kist inzetten ( 787 ipv 747 ip een route, als de 787 vrijvalt).

American Express vraagbaak

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:29
Stinger_Ventura schreef op zondag 10 september 2017 @ 20:02:
Zit net even de Flightradar24 map te bekijken en dan zie je dat er nagenoeg geen vliegverkeer is in Florida, een heel contrast tov de rest van de USA!

Wat ik me dan afvraag is wat er met de capaciteit gebeurt die vrijvalt bij carriers?
BA bijvoorbeeld vliegt dagelijks naar Florida direct vanaf Londen met
4 x 777, 1 x A380 en 1 x 747. Wat die je met die kisten/capaciteit als er 3 a 4 dagen geen lijnvluchten mogelijk zijn, en hoe zet je dit om in je voordeel ipv ze in de hoek te laten staan totdat ze weer hun normale lijndiensten kunnen oppakken?
Extra onderhoud? Ergens anders extra capaciteit inplannen op de korte termijn en die stoelen last minute verkopen? Goedkopere kist inzetten ( 787 ipv 747 ip een route, als de 787 vrijvalt).
Last minute inzetten gaat erg moeilijk aangezien je ook nog een x aantal tickets moet verkopen voordat je de kosten eruit haalt. Gezien de korte waarschuwing van te voren (1 week) lijkt het me niet een realistische optie. Onderhoud zou in principe kunnen maar dat is ook alleen als het vliegtuig in de buurt zit qua uren. Maar ik geloof dat de vliegtuigen gewoon ergens geparkeerd staan op Heathrow.

De personeelsleden zullen dan wel ergens anders ingezet worden of verplicht verlof nemen.

[Voor 3% gewijzigd door Xepos op 10-09-2017 20:59]

• CyBeR
  • Niet online
KL stuurt een extra kist (ik zou vermoeden een grote) naar CUR tbv op St Maarten gestrande pax:

https://www.klm.com/trave...e/travel_restrictions.htm

Aldus KLM mag je zelfs mee zonder ticket, als er nog plek is:
I want to travel to Amsterdam (AMS), but I don’t have a ticket or a booking.
KLM will do everything possible to accommodate passengers depending on available seats.

CyBeR schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:26:
KL stuurt een extra kist (ik zou vermoeden een grote) naar CUR tbv op St Maarten gestrande pax:

https://www.klm.com/trave...e/travel_restrictions.htm

Aldus KLM mag je zelfs mee zonder ticket, als er nog plek is:
747-400 PH-BFN. Staat momenteel op Curaçao.
Een KDC-10 van de luchtmacht (T-235) is momenteel onderweg naar Nederland met 100+ evacués.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De eerste A330neo is uitgerold en moet over enkele weken voor het eerst vliegen.

AIRBUS A330-941NEO AIRBUS INDUSTRIE F-WTTN MSN1795 A L'AEROPORT TOULOUSE-BLAGNAC LE 10 09 17 by Jérémy Le roch, on Flickr

World War One

Ik snap dat bewoners allemaal willen dat het veel sneller gaat. En als je als tourist je spullen kwijt bent en 3 dagen op de grond hebt geslapen, zal je ook nog niet staan te applaudisseren.

Maar zo vanaf een afstand bekeken, vind ik het wel mooi dat ons leger/overheid/luchtvaart maatschappij allemaal wel hun stinkende best doen om "onze" mensen te helpen.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:05
Ah grappig, een Topic over vliegmeuk :p
Piet91 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 00:45:

[...]

Morgen komt YL-CSA naar Amsterdam. Dit is de eerste Bombardier CS300 van AirBaltic en deze vlucht van Riga naar Amsterdam is 's werelds eerste commerciële vlucht van dit type.

Aankomst vanuit Riga is morgenmiddag als BT619 om 17:50 uur.
Vertrek terug als BT620 is om 18:55 uur.

[afbeelding]airBaltic CS300 YL-CSA by Mathias Düber, on Flickr
Ik mocht vanaf AMS mee als Launch VIP (na het winnen van een prijsvraag).
Mooie vliegtuig, vage indeling :P (2+3)
CEO van AirBaltic was ook op die vlucht aanwezig en de pilot deed boven Amsterdam een 'rondje van de zaak' en vloog boven Kopenhagen iets lager en langzamer (met aankondiging van locatie)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

KLM wants to reflect in appropriate style on the end of the 97-year partnership between KLM and Fokker. The phasing out of the Fokker 70 at KLM Cityhopper marks the end of an extraordinary period for the Dutch airline industry.

So many KLM fans would like to be aboard one of the final Fokker flights on 28 October 2017, that we are publishing the flight schedule below. A few seats are still available and can be booked via http://www.klm.com.

Especially for fans
That the very last commercial Fokker flight will depart from London is no coincidence. Soon after the first passenger flights took place on 17 May 1920, two Fokkers joined the KLM fleet as the first passenger aircraft to be owned by KLM: these Fokker IIs bore the registration numbers H-NABC and H-NABD. The first commercial flight with a Fokker II was on 15 September 1920 to London. The arrival of the Fokker 70 from London on 28 October will complete the circle.

KLM will be devoting much social media attention to the departing Fokkers in the run up to 28 October.

Modernising the fleet
KLM Cityhopper began replacing its Fokker fleet with the modern E-Jet, Embraer 190 and Embraer 175+ in 2008. These new aircraft are facilitating further expansion of the existing network, higher flight frequencies, and lower costs. This wide-ranging modernisation means KLM Cityhopper can contribute to a more efficient and environmentally friendly operation in which quality and passenger comfort are top priorities.
DUS - Düsseldorf KL1862 arrival Amsterdam 19.05 hrs*

NWI- Norwich KL1512 arrival Amsterdam 19.15 hrs*

HAJ - Hannover KL1912 arrival Amsterdam 19.15 hrs*

BRU - Brussel KL1732 arrival Amsterdam 19.15 hrs*

LUX - Luxembourg KL1746 arrival Amsterdam 19.35 hrs*

LHR - London KL1070 arrival Amsterdam 20.30 hrs *

*Local time
http://news.klm.com/the-fokker-70s-final-commercial-flights/

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
In de VS hebben ze een nieuwe manier ontdekt om vliegtuigen te landen:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=_FN7ip36Vlo]

Ze hebben de techniek ESTOL genoemd: Extreme Short Take Off/Landing....

Vraag me wel af hoe je zoiuets voor elkaar krijgt, die boom is nu niet bepaald onzichtbaar :P

Virussen? Scan ze hier!

• Garyu
wildhagen schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 14:12:

[video]

Vraag me wel af hoe je zoiuets voor elkaar krijgt, die boom is nu niet bepaald onzichtbaar :P
Het TO-gedeelte is wel moeilijk zo hoor ;).

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wildhagen schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 14:12:

[video]

Gedurfd. Ik zou het liever op de ouderwetse manier doen.
Piet91 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 00:02:
De nieuwe pier voor Schiphol. 5 narrow-body gates aan de noordzijde (voor u rechts),
3 wide-body/6 narrow-body gates aan de zuidzijde. Pier moet eind 2019 in gebruik gaan.
De plek is as we speak bouwrijp gemaakt; Fokker farm is dus kleiner geworden.
De render toont overigens borden met A (als in: A-pier) maar die naam krijgt het niet wegens de uitspraak hiervan in het Engels en Nederlands.
Het ontwerp van de nieuwe terminal is nog niet bekend; deze moet in 2023 in gebruik genomen worden.

En nu is ook het ontwerp van de nieuwe terminal bekend:

Toelichting op het ontwerp: https://nieuws.schiphol.n...werp-van-nieuwe-terminal/

En ander inzendingen hier.

En de Telegraaf was weer iets te enthousiast (net als ik); Emirates ontkent dat ze een derde vlucht naar Amsterdam willen.

• wildhagen
  • Niet online
Voor de liefhebbers van Old-Skool:

Airbus gaat A320 MSN0001 (F-WWAI) weer terugbrengen in de toestand zoals hij was toen hij als prototype van de A320 fungeerde. Niet alleen uiterlijk, maar ook technisch (lees: o.a. de sharklets worden verwijderd):
Airbus heeft het eerste prototype van de A320 in Toulouse teruggebracht in de oorspronkelijk staat. Het toestel is voorzien van het kleurenschema uit 1987 zodat het binnenkort tentoongesteld kan worden in luchtvaartmuseum Aeroscopia in de Zuid-Franse stad.

Het toestel kreeg niet alleen een nieuwe verflaag. Ook de vleugeluiteinden zijn in de oorspronkelijke staat teruggebracht. Toestel MSN001 werd onder meer nog vrij recent gebruikt voor het testen van 'Sharklets' aan de vleugeluiteinden. Het toestel heeft als A320-100 niet de kenmerkende ‘wingtip fences’ waaraan later gebouwde A320’s zijn te herkennen.

De A320 is het succesvolste vliegtuig uit de geschiedenis van Airbus. Van het type zijn er - inclusief de kleinere A318 en A319 en de grotere A321 - sinds eind jaren tachtig al meer dan 7.700 gebouwd. Daarnaast staan nog ruim 5.500 A320's in bestelling. Met de A320neo heeft het type een tweede jeugd gekregen.
Bron: https://www.luchtvaartnie...-in-oorspronkelijke-staat

Hij gaat er dus zo uit zien:

Ter vergelijk, nog niet zolang geleden vloog hetzelfde toestel zo rond:

(ja, registratie is anders, maar het is hetzelfde toestel, MSN001)

In 1987 was het toestel ook te bewonderen op een (regenachtige) Le Bourget Airshow:

Dit is 1 van de slechts 21 gebouwde A320-100's. De meeste daarvan zijn verkocht aan Air Inter (later opgegaan in Air France) en British Airways.

Al snel werd de opvolger geintroduceerd, de A320-200 die nu nog steeds rondvliegt en geproduceerd wordt. Voornaamste wijzigingen: winglets toegevoegd en grotere brandstoftanks.

Virussen? Scan ze hier!

• Garyu
Minder geluidsoverlast door hogere vliegroute van vliegveld Lelystad
De overlast op de noordelijke Veluwe door vertrekkende vliegtuigen van luchthaven Lelystad wordt naar verwachting minder omdat de toestellen hoger gaan vliegen.
https://www.nu.nl/politie...n-vliegveld-lelystad.html

Ehm, lieve mevrouw de staatssecretaris - de kennis omtrent geluidsprofielen is vrij algemeen beschikbaar. Hoewel ze natuurlijk gelijk heeft dat er door een grotere hoogte een minder groot oppervlak te lijden heeft onder geluidsoverlast, is de steilere klim weer minder goed voor direct omwonenden. Anders zou elk vliegtuig wel zo snel mogelijk omhoog gaan, dat is immers ook voor de maatschappijen de meest efficiente manier van vliegen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Garyu schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 21:18:
Minder geluidsoverlast door hogere vliegroute van vliegveld Lelystad

[...]

https://www.nu.nl/politie...n-vliegveld-lelystad.html

Ehm, lieve mevrouw de staatssecretaris -<>
Ze is enorm gegroeid de afgelopen jaren (staat zelfs bekend als puinruimer hoorde ik op BNR) maar dit dossier is wat lastiger dan de NS/ProRail en ik denk dat Sharon het niet kan oplossen. LVNL en Schiphol moeten dat doen ik krijg niet de indruk dat een van beiden zit te wachten op de complexiteit van een 7e baan zo dicht bij. De paden voor EHLE zouden veel meer in de bestaande gevlochten kunnen worden lijkt mij maar om de een of andere reden moet het allemaal als een soort spekkoek op en onder elkaar? CTR/IFR Schiphol. CTR/IFR Lelystad en dan bijna geen VFR meer? Dat wordt een best complexe luchtvaarkaart. Dat gaat ook meer incidenten opleveren dan nodig.

• Garyu
franssie schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 21:42:
[...]

Ze is enorm gegroeid de afgelopen jaren (staat zelfs bekend als puinruimer hoorde ik op BNR) maar dit dossier is wat lastiger dan de NS/ProRail en ik denk dat Sharon het niet kan oplossen. LVNL en Schiphol moeten dat doen ik krijg niet de indruk dat een van beiden zit te wachten op de complexiteit van een 7e baan zo dicht bij. De paden voor EHLE zouden veel meer in de bestaande gevlochten kunnen worden lijkt mij maar om de een of andere reden moet het allemaal als een soort spekkoek op en onder elkaar? CTR/IFR Schiphol. CTR/IFR Lelystad en dan bijna geen VFR meer? Dat wordt een best complexe luchtvaarkaart. Dat gaat ook meer incidenten opleveren dan nodig.
Het voordeel van treinen is dat ze 1-dimensionaal bewegen - vooruit en achteruit. Of laten we zeggen, 2-dimensionaal met betrekking tot de tijd. Een vliegtuig beweegt door 4 dimensies en is daardoor net ietsje ingewikkelder te handhaven.

• franssie

franssie

Save the albatross

Garyu schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 21:52:
[...]

Het voordeel van treinen is dat ze 1-dimensionaal bewegen - vooruit en achteruit. Of laten we zeggen, 2-dimensionaal met betrekking tot de tijd. Een vliegtuig beweegt door 4 dimensies en is daardoor net ietsje ingewikkelder te handhaven.
Dat bedoel ik inderdaad. En ook vraag ik mij af hoe het luchtruim er dan uit zal zien - de VFR kaart hel erg NJET maar de IFR routes worden denk ik toch wel iets raar, dat je afhankelijk van je bestemming een andere hoogte moet vliegen, nu wordt dat ook wel door LVNL aangegeven maar lijkt me onnodig complex.

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:00
Ik vraag me wel af waarom ze niet gewoon van het plan om Lelystad uit te breiden afstappen. De beperkende factor van Schiphol is voornamelijk de maximale geluidsnorm volgens mij. Dus om de omwonenden van Schiphol te ontlasten van de geluidshinder gaan ze verkeer verplaatsen naar Lelystad. Echter krijg ik het idee dat ze er nu dus achter komen dat je zo het probleem alleen maar verplaatst en er zo nog meer mensen en bedrijven er de dupe van zijn... 8)7

Volgens mij is dit echt weer een typisch Nederlands polder probleem.

• Fly-guy
  • Niet online
upclocker schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:19:
Ik vraag me wel af waarom ze niet gewoon van het plan om Lelystad uit te breiden afstappen. De beperkende factor van Schiphol is voornamelijk de maximale geluidsnorm volgens mij. Dus om de omwonenden van Schiphol te ontlasten van de geluidshinder gaan ze verkeer verplaatsen naar Lelystad. Echter krijg ik het idee dat ze er nu dus achter komen dat je zo het probleem alleen maar verplaatst en er zo nog meer mensen en bedrijven er de dupe van zijn... 8)7

Volgens mij is dit echt weer een typisch Nederlands polder probleem.
Probleem is ook wel de fysieke ruimte, taxibanen, gates. Uiteraard is dat alleen overdag, maar wie wil er nu om 2 uur in de nacht vliegen?

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:27
Fly-guy schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:32:
[...]

Probleem is ook wel de fysieke ruimte, taxibanen, gates. Uiteraard is dat alleen overdag, maar wie wil er nu om 2 uur in de nacht vliegen?
Goedkope tickets maken voor mensen die naar een all-inclusive-resort willen een hoop goed :D

Maar ik vraag me af... Wordt Lelystad wel een "volwaardige" luchthaven ? Ik kan me van Eindhoven nog herinneren dat TUI daar vluchten naar de Antillen aan wilde gaan bieden, maar dat dat toen niet mocht, omdat ze daar geen zin hadden in 100%-controles. Dan heb je nog niet al het vakantieverkeer op een plaats...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• upclocker
[...]

De fysieke capaciteit kunnen ze nog wel uitbreiden. Zijn ze ook altijd wel mee bezig eigenlijk, het is non-stop een bouwput. Als je de fysieke capaciteit op orde hebt hoef je niet per se in de nacht te landen. Ze hebben voornamelijk nog een landingsbaan parallel aan de kaagbaan nodig dacht ik.

• Oekiejoekie
upclocker schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:39:
[...]

De fysieke capaciteit kunnen ze nog wel uitbreiden. Zijn ze ook altijd wel mee bezig eigenlijk, het is non-stop een bouwput. Als je de fysieke capaciteit op orde hebt hoef je niet per se in de nacht te landen. Ze hebben voornamelijk nog een landingsbaan parallel aan de kaagbaan nodig dacht ik.
Tja, 't enige nadeel is dat dan Rijsenburg plat moet... >:)

• franssie

franssie

Save the albatross

[...]

Zat mensen maar Hans Alders had 500k vluchten tot 2020 afgesproken, dat is gewoon nu het plafond.

• upclocker
Dit is trouwens wel een interessant document over de toekomst van Schiphol. Met de volgende conclussie:
Schiphol heeft de afgelopen eeuw een enorme (ruimtelijke) ontwikkeling
doorgemaakt, van kleine militaire luchthaven tot grote airport city. Tot aan het
midden van de jaren vijftig was er nauwelijks sprake van een conflict tussen
de luchthaven Schiphol en zijn omgeving. De omvang van het vliegverkeer
was toen zeer beperkt, de propellervliegtuigen waren redelijk stil, de druk
van de luchthaven op de ruimte was nog niet groot en de ruimtelijke mogelijkheden
waren nog ruimschoots aanwezig.
Inmiddels wordt er vanuit 261 luchthavens op Schiphol gevlogen, zijn er vijf
landingsbanen in gebruik – en plannen voor een zesde en zelfs zevende baan
in de maak –, en heeft de luchthaven zich ontwikkeld tot een airport city,
omringd door bedrijventerreinen en kantoorlocaties die in trek zijn bij
nationale en multinationale ondernemingen. De aantrekkelijkheid voor
deze ondernemingen vormt ook het motief voor het mainportbeleid van
de Nederlandse overheid (Kabinetsstandpunt 2006). Gezamenlijk bouwen
rijk, Schiphol en KLM zo aan een succesvolle luchthaven, een hubluchthaven
met een zeer hoge connectiviteit.
Inmiddels echter heeft de luchthaven te kampen met het probleem van
geluidsoverlast en klachten over hinder van omwonenden. En met de
beperkingen die dit oplegt aan een mogelijke verdere ontwikkeling.
De ruimtelijke dynamiek rond Schiphol duidt de kernproblematiek van de
ruimtelijke ontwikkelingen rond vliegvelden. Een mainport is een economische
motor die werkgelegenheid genereert. Werkgelegenheid die direct
aan de luchthaven is gerelateerd, en die wordt geïnduceerd door de hoge
connectiviteit van een hubluchthaven en door de indirecte effecten daarvan.
Deze werkgelegenheidsgroei gaat gepaard met een vraag naar woningen
en voorzieningen en met een vraag naar de infrastructuur die nodig is om
woon- en werklocaties met elkaar te verbinden en om de reizigers naar en
van de luchthaven te brengen. Daartegenover staat dat de geluidshinder
die omwonenden ervaren als gevolg van het vliegverkeer, beperkingen
oplegt aan de ruimtelijke ontwikkeling van de luchthaven zelf én van de
buurgemeenten.

• Fly-guy
  • Niet online
upclocker schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:39:
[...]

Maar die gaat er op korte termijn echt niet komen, als de plannen al concreet zijn, worden ze tot in den treuren kapot geprocedeerd.

Meer taxi banen zie ik ook zo snel niet verschijnen, misschien dat het oude concept van de terminal tussen de 18C en 18R weer van stal gehaald kan worden, inclusief monorail.

Ik ben niet per se voorstander van Lelystad, maar een (veel) groter Schiphol zie ik ook niet gebeuren (op redelijk termijn).

De bouwput was vooral voor de renovatie en de extra verdieping/security, qua gates en operationele afhandelplekken is er weinig bij gekomen.

[Voor 7% gewijzigd door Fly-guy op 12-09-2017 23:02]

• Oekiejoekie
Fly-guy schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 23:00:
[...]
Maar die gaat er op korte termijn echt niet komen, als de plannen al concreet zijn, worden ze tot in den treuren kapot geprocedeerd.
De plannen zijn er al ? Alleen moet dan een deel van Schiphol-Rijk plat... Veel leegstand daar dus geen probleem. En het dorpje Rijsenburg moet plat. Dat wordt wel een probleem :D

• Fly-guy
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 23:07:
[...]

De plannen zijn er al ? Alleen moet dan een deel van Schiphol-Rijk plat... Veel leegstand daar dus geen probleem. En het dorpje Rijsenburg moet plat. Dat wordt wel een probleem :D
Heb in de afgelopen 20 jaar al heel wat plannen voorbij horen komen, maar verder dan een plan is het nooit geworden.

Over een eventuele tweede kaagbaan wordt niet voor 2023 een beslissing genomen. Tel daarbij de bezwaar procedures op, de aanbesteding, de bouw en je zit zo in 2030.

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05 07:06
Oekiejoekie schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:36:
[...]

Goedkope tickets maken voor mensen die naar een all-inclusive-resort willen een hoop goed :D

Maar ik vraag me af... Wordt Lelystad wel een "volwaardige" luchthaven ? Ik kan me van Eindhoven nog herinneren dat TUI daar vluchten naar de Antillen aan wilde gaan bieden, maar dat dat toen niet mocht, omdat ze daar geen zin hadden in 100%-controles. Dan heb je nog niet al het vakantieverkeer op een plaats...
Nee, de overheid (KMAR) had geen capaciteit om de controles op Eindhoven te verhogen. Dat is heel knullig gedaan, want de overheid stimuleerde juist intercontinentaal vliegen vanaf Eindhoven, maar toen daadwerkelijk iemand wilde beginnen (TUI) trok de overheid de keutel terug.

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
easyJet gaat onder de titel 'worldwide by easyJet' connecties aanbieden op Gatwick naar longhaul vluchten van Norwegian en Westjet. Interessante move, waarbij easyJet meer bestemmingen kan aanbieden en de andere twee airlines meer feed richting hun vluchten kunnen realiseren (en de passagier niet meer hoeft te self-connecten en dus de APD uitspaart ;) )
Heads-up voor de spotters/fotografen onder ons; vlucht BA438/BA439 van British Airways wordt vanavond uitgevoerd door een Boeing 747-400 (G-CIVO) in plaats van de gebruikelijke Airbus A319/320/321.
Verwachte aankomst is om 17:22 uur, vertrek om 16:15 uur; ofwel dat laatste is nog niet bekend :P.

De 747 wordt ingezet wegens annuleringen van eerdere vluchten.
(Oh, en voor €149 kun je in Business Class in die 747 mee naar London :P)

En gisteravond hebben een Transavia Boeing 737 (PH-HSI) en een Airbus A320 van Vueling (EC-MFM) elkaar geraakt op Schiphol:

[Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 13-09-2017 14:55]

• CyBeR
  • Niet online
Oef, dure foutjes zijn dat.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:49

mrsar

waar een sar is,is een wodka

brandende motor gisteravond van een BA vliegtuig na een eerdere birdstrike (en reparatie)

reactie van passagier klinkt wat apart

'Toen hoorde ik dat er wind naar binnen raasde. Ik zat namelijk bij het raam op de achterste rij. Vanaf dat moment leek er wel vuurwerk af te gaan. Het begon met een enorme knal, veel geschud en een instabiel vliegtuig.'

http://www.at5.nl/artikel...begon-met-een-enorme-knal

[Voor 13% gewijzigd door mrsar op 13-09-2017 15:03]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Icelandair met 737 MAX naar Amsterdam
Icelandair heeft de planning voor de nieuwe 737 MAX 8 bekend gemaakt. Vanaf mei komt de maatschappij met het toestel naar Amsterdam.

Amsterdam
De eerste vlucht naar Schiphol vindt plaats op 24 mei. In eerste instantie vliegt Icelandair één keer per week met de MAX. Begin juni volgt dan een tweede wekelijkse vlucht.

Parijs
Andere bestemmingen zijn volgens Airlineroute onder andere Parijs Orly, Hamburg, Stockholm, Cleveland en Philadelphia. De allereerste vlucht gaat naar Berlijn Tegel, vanaf 19 maart.

MAX
In 2013 bestelde Icelandair in totaal zestien 737 MAX toestellen, zowel -8 als de -9. Daarnaast heeft de maatschappij nog acht opties. De MAX 8 wordt uitgerust met acht businessclass en 152 economyclass stoelen. Bij de aankondiging zei Icelandair de toestellen te gebruiken voor een uitbreiding van het netwerk, niet zozeer ter vervanging van de 757’s.

Eerste reguliere 737MAX vluchten naar Amsterdam.

En Boeing moest tijdens Orkaan Irma ook wat toestellen opslaan:

[Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 13-09-2017 18:48]

• XWB
  • Niet online
Rechtsboven in die foto zie je Singapore Airlines eerst 787-10.

World War One

De 29e Boeing 777 en 14e 777-300ER voor KLM; PH-BVU heeft vandaag voor het eerst haar motoren laten draaien. Dit is tevens de laatste 777* voor KLM; mits er geen orders bijkomen.

* Als in laatste 'classic' 777, in de toekomst is een 777-9 niet geheel ondenkbaar.

• MrLink
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 12:30
En Boeing moest tijdens Orkaan Irma ook wat toestellen opslaan:

[afbeelding]
In Seattle (Everett) ? Niet echt in de buurt van Irma toch?

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:49

mrsar

waar een sar is,is een wodka

er zijn ook fabrieken in florida :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• wildhagen
  • Niet online
En ook in South Carolina heeft Boeing een fabriek staan, die hebben ook met Irma te maken gehad :)

Virussen? Scan ze hier!

MrLink schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 15:57:
In Seattle (Everett) ? Niet echt in de buurt van Irma toch?
Dit is de fabriek in North Charleston, South Carolina. Bouwt uitsluitend de 787 en is de tweede productielijn hiervan, naast die in Everett. Ook wordt de 787-10 uitsluitend hier gebouwd omdat de mid-section van de
787-10 te groot is voor de Dreamlifter. Deze secties worden worden namelijk ook hier in elkaar gezet.

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

salvis titulis et honoribus

Weet niet of het gewenst is of niet.

Vandaag is er een vliegshow op HDR (Den Helder)

http://www.heldairshowmaritiem.nl/welkom/

(vanaf 11h00 een livestream)

niet diegene die weinig heeft, maar degeen die meer wil hebben is arm.

KLM voert momenteel hulpvluchten uit van/naar Sint Maarten. De 747-400 Combi (PH-BFT) vloog gisteren naar Curacao en daarna door naar Sint Maarten. Ondertussen doorgevlogen naar Aruba en de 747 zal nog meerdere malen tussen Aruba en Sint Maarten vliegen om toeristen/goederen etc. over te vliegen.
Toestel komt dinsdag weer terug op Schiphol.
Volgens KLM is de vlucht mede tot stand gekomen door de vrijwillige inzet van cabine- en cockpitpersoneel.

• franssie

franssie

Save the albatross

Piet91 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 22:04:
KLM voert momenteel hulpvluchten uit van/naar Sint Maarten.
Je kan van de KLM veel vinden (en ik heb er ook een mening over) maar in deze zijn ze echt van de 'NL can do' houding en dat is een dikke kudo en plus voor ze.

• Oekiejoekie
franssie schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 22:53:
[...]

Je kan van de KLM veel vinden (en ik heb er ook een mening over) maar in deze zijn ze echt van de 'NL can do' houding en dat is een dikke kudo en plus voor ze.
Mogen ze dat wel van Air France ? Dat land waar ze te beroerd zijn om te werken en waar ze geen werkwoorden kennen ? >:)

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-05 03:23
Piet91 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:19:
Heads-up voor de spotters/fotografen onder ons; vlucht BA438/BA439 van British Airways wordt vanavond uitgevoerd door een Boeing 747-400 (G-CIVO) in plaats van de gebruikelijke Airbus A319/320/321.
Verwachte aankomst is om 17:22 uur, vertrek om 16:15 uur; ofwel dat laatste is nog niet bekend :P.

De 747 wordt ingezet wegens annuleringen van eerdere vluchten.
(Oh, en voor €149 kun je in Business Class in die 747 mee naar London :P)

[afbeelding]
...
Overigens niet de eerste keer dat BA grotere toestellen in zet op AMS. (collega zat een half jaartje terug tot zijn verbazing in een 777 naar LHR :)

Kia EV6 77kwh adv plus.

Nl-jeff schreef op zondag 17 september 2017 @ 11:43:
Overigens niet de eerste keer dat BA grotere toestellen in zet op AMS. (collega zat een half jaartje terug tot zijn verbazing in een 777 naar LHR :)
Klopt; BA komt wel vaker met de 777 naar Amsterdam. Maar de 747 is redelijk uniek.

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Piet91 schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:35:
[...]

Klopt; BA komt wel vaker met de 777 naar Amsterdam. Maar de 747 is redelijk uniek.
Volgens mij vaker met een 767, een 777 heb ik (nog) niet gezien
H92! schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:45:
Volgens mij vaker met een 767, een 777 heb ik (nog) niet gezien
Klopt, BA428/429 wordt dagelijks uitgevoerd door de 767-300.

Maar BA heeft in het verleden met enige regelmaat de 777-200 en -300 ingezet tussen Amsterdam en London Heathrow/Gatwick.

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-05 03:23
Ik blijft het toch zonde dat de queen of the skies aan het uitsterven is :(
(Hoewel in het geval van het oude imetaal van klm maar beter ook imo) over pak em beet een jaar of 20 is het history.

Kia EV6 77kwh adv plus.

• CyBeR
  • Niet online
Nl-jeff schreef op zondag 17 september 2017 @ 22:52:
(Hoewel in het geval van het oude imetaal van klm maar beter ook imo)
Dat ligt alleen maar aan dat ze de binnenkant niet aan het upgraden zijn (behalve de New WBC een paar jaar geleden). En dat doen ze dan weer niet omdat ze binnenkort uitgefaseerd worden -- dat zou geld weggooien zijn.

Technisch gezien verkeren de KL 744's in prima conditie. KLM onderhoudt haar kisten heel goed.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:16
franssie schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 22:53:
[...]

En het typische Nederlandse tintje er aan is dat pas kon gaan werken toen het personeel zich vrijwillig/gratis inzetten.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• XWB
  • Niet online
Nogmaals de eerste A330neo, maar deze keer een zijaanzicht waarop de nieuwe Trent 7000 motoren goed zichtbaar zijn:

Airbus A330-941Neo cn 1795 F-WTTN by Clément Alloing, on Flickr

World War One

LordSinclair schreef op maandag 18 september 2017 @ 08:46:
En het typische Nederlandse tintje er aan is dat pas kon gaan werken toen het personeel zich vrijwillig/gratis inzetten.
Ik denk dat de eventuele personeelskosten van deze hele operatie peanuts zijn in verhouding met de overige kosten/moeite/werk dat hier in zit.

EDIT: wat ik heb begrepen is overigens dat de crew vrijwillig hebben aangemeld, maar wel betaald krijgen.

[Voor 13% gewijzigd door Piet91 op 18-09-2017 11:25]

• CyBeR
  • Niet online
Ik heb ook niks gehoord over dat 't gratis werk zou zijn, alleen dat men zich kon opgeven om dat te doen. Ik neem aan dat ze één crew daarheen sturen die dan wat langer weg is dan gewoonlijk, en dan is 't niet super cool om dat je persooneel te verplichten.

[Voor 41% gewijzigd door CyBeR op 18-09-2017 11:14]

KLM maakt zevenklapper met afscheid Fokker 70
SCHIPHOL - KLM laat het afscheid van de Fokker 70 niet ongemerkt voorbij gaan. Een dag nadat het type officieel uit dienst wordt genomen vliegen de op dat moment resterende zeven toestellen achter elkaar naar Norwich, waar ze voorlopig worden gestald.

Volgens de luchtvaartmaatschappij is elk vliegtuig zo goed als verkocht. De afgelopen jaren verkocht KLM al meerdere toestellen aan maatschappijen als Air Niugini in Papoea Nieuw Guinea, Insel Air op Curaçao, het Surinaamse Fly Allways en Air KBZ in Myanmar. “De deals zijn nagenoeg rond”, aldus Hans Werner, Vice President Service & Fleet Development.

Op 28 oktober worden de allerlaatste passagiersvluchten met de Fokker 70 uitgevoerd. Een dag later vindt de grote uittocht richting Norwich plaats. De Fokkers die nog te koop staan moeten per stuk zo’n twee tot drie miljoen euro opleveren.

Via een groots mediaspektakel wordt de 28e afscheid genomen van de Fokkers. De 29e wordt een aandenken onthuld, dat bestaat uit een staartstuk van een Fokker, die op Schiphol-Oost geplaatst moet worden ter herinnering aan de lange geschiedenis tussen KLM en Fokker.
Jammer, had wel weer op farewell flights gehoopt. ;(

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Maak er een uitdaging van en zorg dat je alsnog een vlucht in één van deze frames maakt maar dan in Suriname, Myanmar, Australië of Papua New Guinea ;)

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:05
Ik las een artikel (niet op Telegraaf, maar vond deze link handig terug) over gifgas filters ik vliegtuigen. Hoe werkt het installeren van zo'n filter precies en is dit een reden voor mensen om juist met easyJet te vliegen? http://m.telegraaf.nl/bin...ters-tegen-gas-luchtvaart

• Garyu
Ik verwijs maar even naar de betreffende Wikipedia pagina. Ik denk dan ook dat een pendel of een balansarmbandje ongeveer evenveel effect zal hebben.

• Fly-guy
  • Niet online
Emirates met een redelijke close call.
http://avherald.com/h?article=4ae84b8a&opt=0

400 voet boven de grond op een afstand van 8 mijl en schuin voor de baan, terwijl je daar eigenlijk recht voor de baan op 2500-3000 voet moet zitten.
Goaround, rondje, weer een nadering met weer een goaround en uiteindelijk gelukkig een landing.
Vooral het eerste stuk, de lage hoogte op de verkeerde plek, had flink fout kunnen gaan.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:42
Fly-guy schreef op maandag 18 september 2017 @ 18:09:
Emirates met een redelijke close call.
http://avherald.com/h?article=4ae84b8a&opt=0

400 voet boven de grond op een afstand van 8 mijl en schuin voor de baan, terwijl je daar eigenlijk recht voor de baan op 2500-3000 voet moet zitten.
Goaround, rondje, weer een nadering met weer een goaround en uiteindelijk gelukkig een landing.
Vooral het eerste stuk, de lage hoogte op de verkeerde plek, had flink fout kunnen gaan.
Pffff. Dat merk je wel als zo'n kist op goed 100 meter over je huis raast :X .

iRacing Profiel

• Fly-guy
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:08:
[...]

Pffff. Dat merk je wel als zo'n kist op goed 100 meter over je huis raast :X .
Avherald heeft wel zo nu en dan een fout in de interpretatie van de ADS info, dus weet niet of het letterlijk 100 meter was, maar als je naar de data kijkt, blijkt wel dat het vliegtuig echt veel en veel te laag zat op dat punt, of het nu 100 of 200 meter was.

Tel daarbij op dat ze op die lage hoogte ook nog eens over gebied vlogen waar best een mast van 500 meter kan staan en een crash was heel goed mogelijk geweest.

• XWB
  • Niet online
Air Mauritius ontvangt dit jaar twee A350 vliegtuigen, misschien krijgen we die volgend jaar ook op AMS te zien in plaats van de A340.

World War One

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik dacht dat het Alders plafond op 50 mio pax zat voor 2020. Schiphol wil nu naar 80 (!) in 2025+ maar kan momenteel al het personeel niet vinden om een zomerweek door te komen.

http://www.nhnieuws.nl/ni...iphol-terminal-eruit-zien

En leuk zo'n terror glashal maar waar moeten die 7e en 8e baan dan komen? En bij een ZW-storm - dan alles op één baan?

Thetallguy schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:24:
Maak er een uitdaging van en zorg dat je alsnog een vlucht in één van deze frames maakt maar dan in Suriname, Myanmar, Australië of Papua New Guinea ;)
De kans dat ik in die streken kom wanneer daar nog Fokkers rondvliegen, is ongeveer net zo groot als ik piloot wordt. ;)
XWB schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:25:
Air Mauritius ontvangt dit jaar twee A350 vliegtuigen, misschien krijgen we die volgend jaar ook op AMS te zien in plaats van de A340.

[afbeelding]
Hmm, gelukkig nog niet. Ze gaan eerst op Parijs, Londen en Johannesburg vliegen.
Ik weet niet hoe snel ze alle 6 geleverd gaan worden; maar die die twee heb je wel nodig op alleen deze 3 bestemmingen.
franssie schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:54:
Ik dacht dat het Alders plafond op 50 mio pax zat voor 2020.
Nee, 500.000 vliegbewegingen.
Schiphol wil nu naar 80 (!) in 2025+ maar kan momenteel al het personeel niet vinden om een zomerweek door te komen.

http://www.nhnieuws.nl/ni...iphol-terminal-eruit-zien

En leuk zo'n terror glashal maar waar moeten die 7e en 8e baan dan komen? En bij een ZW-storm - dan alles op één baan?
Een eventuele extra baan komt eerder ten zuiden en naast de Kaagbaan te liggen. Maar die gaat er voorlopig nog écht niet komen.

Ik weet overigens niet wat je precies met 'terror glashal' bedoelt, maar zo op het eerste gezicht vind ik het erg fraai. Lekker veel daglicht is nooit weg.

• franssie

franssie

Save the albatross

Piet91 schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:59:
<>
Ik weet overigens niet wat je precies met 'terror glashal' bedoelt, maar zo op het eerste gezicht vind ik het erg fraai. Lekker veel daglicht is nooit weg.
Veel glas is soms erg warm - ja ook in NL. Daarnaast is veel glas het niet aanslagveilig.

Maar het zal wel een proefballon zijn.

• Hmmbob
  • Laatst online: 26-05 12:49
Het aanslagveilig zijn is gelukkig niet enkel afhankelijk van de gevel.

Sometimes you need to plan for coincidence

hehe :P
HaveIGotNewsForYou‏@haveigotnews

RyanAir find solution to lack of pilots.
https://twitter.com/haveigotnews/status/909817872712597505

Op Eindhoven staat (weer) een Antonov 124 klaar om te vertrekken naar Curacao. Dit maal met 89 ton goederen aan boord waaronder twee vuilniswagens, vier aggregaten, een politieauto en voedselpakketten.

• Hmmbob

• CyBeR
  • Niet online
Piet91 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:54:
Op Eindhoven staat (weer) een Antonov 124 klaar om te vertrekken naar Curacao. Dit maal met 89 ton goederen aan boord waaronder twee vuilniswagens, vier aggregaten, een politieauto en voedselpakketten.

[afbeelding]
[afbeelding]
De fuck, begrijp ik nou goed dat er twee vuilniswagens plus al die andere meuk tegelijk in zo'n AN-124 passen?

• Hmmbob
Affirm - even plaatje zoeken: ze staan zelfs naast elkaar in de buik....

edit:

https://twitter.com/ElanorBoekholt/status/910191818746339329

[Voor 53% gewijzigd door Hmmbob op 19-09-2017 20:56]

• franssie

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:44:
[...]

De fuck, begrijp ik nou goed dat er twee vuilniswagens plus al die andere meuk tegelijk in zo'n AN-124 passen?
ja - en dat is al heel wat. Maar soms zijn bootjes ook wel gaaf - de Karel Doorman:

Neemt meer politiewagens dan ik hier in een jaar zie, en een communicatie unit mee. En nog meer meuk.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Piet91 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:54:

Waarom naar Curacao? Ik neem aan dat dit spul daarna naar St Maarten gaat. Dus waarom niet rechtstreeks? Aan de staat van het vliegveld kan het niet liggen. Als een 747 er kan landen dan moet het voor zo'n Antonov toch een makkie zijn? Die landt desnoods op het strand.

• franssie

franssie

Save the albatross

downtime schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:03:
[...]

Waarom naar Curacao? Ik neem aan dat dit spul daarna naar St Maarten gaat. Dus waarom niet rechtstreeks? Aan de staat van het vliegveld kan het niet liggen. Als een 747 er kan landen dan moet het voor zo'n Antonov toch een makkie zijn? Die landt desnoods op het strand.
Wat ik begreep is het wat complexer. Zo is er geen brandstof/jetfuel op St Maarten momenteel. En het lijkt mij makkelijker op de hand landen met een iets lichter toestel omdat de ILS systemen ook wel niet zullen werken. Dus een hubje is dan wel makkelijk.

edit:// de 747 vloog ook niet direct met de hele lading, dus ook via Curacao maar daarna heeft ze een aantal minivluchtjes gedaan begreep ik - wat gaaf is voor een 747.

[Voor 11% gewijzigd door franssie op 19-09-2017 21:07]

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:06:
[...]
edit:// de 747 vloog ook niet direct met de hele lading, dus ook via Curacao maar daarna heeft ze een aantal minivluchtjes gedaan begreep ik - wat gaaf is voor een 747.
Lijken mij de leukste vluchten voor piloten :)

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-bft
Air Canada heeft onlangs hun eerste Airbus A330-300 in hun nieuwe livery gespoten/onthuld.
Zondag landde deze met de nieuwe livery in Toronto.

Een van haar eerste vluchten met deze livery was naar Amsterdam vandaag, van/naar Toronto.
Dus ook de eerste keer dat deze livery op Schiphol te zien was.

Air Canada Airbus A330-300 C-GFAF by Ewout Pahud de Mortanges, on Flickr
Piet91 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:46:
Het lijkt erop dat de eerste Airbus A380 uitfasering een feit is.

9V-SKA van Singapore Airlines heeft zondag op maandag 10-11 juni haar laatste vlucht gevlogen voor de maatschappij van London Heathrow naar Singapore als SQ317.

Dit toestel maakte op 25 oktober 2007 de eerst commerciële A380 vlucht als SQ380 van Singapore naar Sydney met 450 passagiers aan boord.
Die betaalden tussen de $560 en $100.380 voor de tickets die de maatschappij op Ebay verkocht.
Het hiermee opgehaalde bedrag van tegen de $1.3 miljoen ging naar het goede doel.

Het toestel is een van de 5 A380's die Singapore van de hand zal doen en zal vervangen door 5 nieuwe A380's.
En op 1 september vloog 9V-SKB haar laatste vlucht voor Singapore Airlines.
Het toestel heeft het dus net geen 10 jaar uitgehouden bij de maatschappij.

[Voor 44% gewijzigd door Piet91 op 19-09-2017 22:17]

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:05
Piet91 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 16:43:
[...]

En nu is ook het ontwerp van de nieuwe terminal bekend:

[afbeelding]

Toelichting op het ontwerp: https://nieuws.schiphol.n...werp-van-nieuwe-terminal/

En ander inzendingen hier.

En de Telegraaf was weer iets te enthousiast (net als ik); Emirates ontkent dat ze een derde vlucht naar Amsterdam willen.
Er zijn nu meer beelden van de nieuwe terminal op Schiphol beschikbaar: Images new terminal Amsterdam Airport Schiphol

• XWB
  • Niet online
De eerste Qantas 787-9 is uit de verfhal gerold :)

Straks krijgen we dus een 18 uur durende vlucht tussen PER en LHR.

https://twitter.com/AusBT/status/910428936298827776

World War One

De eerste 747-8F voor UPS heeft de naam "Spirit of Joe Sutter" gekregen. Dit als hommage naar Boeing en Sutter, naast het feit dat UPS waarschijnlijk de laatste grote order heeft geplaatst voor de 747.
Het is de eerste en enige toestel in de UPS vloot dat een naam draagt.

En het artikel staat achter een paywall; maar Luchtvaartnieuws hint erop dat China Southern in de zomer van 2018 weer met de Airbus A380 naar Schphol komt. :9
De maatschappij vloog in de zomer van 2015 en 2016 ook met het toestel naar Amsterdam vanaf Peking.
Vanaf 16 juni 2018 vliegt Delta Airlines viermaal per week met de Boeing 777-200LR tussen Los Angeles en Amsterdam: DELTA AIR LINES NON-STOP VAN LOS ANGELES NAAR SCHIPHOL

De brandstofleiding tussen de raffinaderij en Auckland Airport is afgelopen zondag beschadigd en lek geraakt. De toevoer is nu gezakt naar 30% en veel vluchten zijn aangetast. Vliegtuigen moeten extra brandstof meenemen of een tussenstop maken.
En dus: Boeing 747 to the rescue! :7

Qantas uses 747 to deliver extra fuel to Auckland
Qantas has ferried extra fuel from Sydney to Auckland on a Boeing 747-400 as part of efforts to minimise disruption due to fuel shortages at the airport.
(...)
On Wednesday, Qantas Boeing 747-400ER VH-OEG, operating as QF6011, took off from Sydney just before 2000 and landed at Auckland about two hours and 20 minutes later.

Once on the ground, ground staff transferred some 65,000kg of fuel to Qantas and Jetstar aircraft due to operate the following day.

Qantas said the fuel was transferred either directly to aircraft using special hoses, or first to a fuel truck before delivery to other aircraft.

“The preference is for the aircraft to be parked side by side to ensure the fuel transfer is completed as quickly as possible,” a Qantas spokesperson said via email.

“By tankering in fuel from Australia, as well as other measures, Qantas and Jetstar have been able to minimise the impact of the Auckland fuel shortage on customers.”

In addition to the 747-400ER fuel flight, Qantas said one of its regularly scheduled Airbus A330-200 flights from Sydney to Auckland – the QF149 operated by VH-EBP – took on extra fuel on departure from Australia, providing an additional 10,000kg of fuel to the effort.

The spokesperson said the move to deliver extra fuel with a 747-400ER was a one-off, with no further extra services planned at this stage. VH-OEG was scheduled to return to Sydney on Thursday afternoon.

• XWB
  • Niet online
Sichuan Airlines heeft een speciale Panda livery op de A350 laten schilderen:

1st Airbus A350 Sichuan Airlines by Jujug Spotting, on Flickr

World War One

• Garyu
Ik weet niet goed of dit nu in het Luchtvaart of Ruimtevaart topic hoort, maar hier een kleine update mbt het megavliegtuig ("catamaran")
Stratolaunch:
General characteristics

Length: 73 m
Wingspan: 117 m
Gross weight: 589,670 kg
external payload: 230,000 kg
Powerplant: 6 × Pratt & Whitney PW4056 turbofan, 252.4 kN thrust each
Range: 2,000 nmi (2,302 mi; 3,704 km)
Ze hebben alle yes PW4056s om de beurt getest en schijnen allemaal goed te werken:
https://www.theverge.com/...-allen-rocket-engine-test

[Voor 5% gewijzigd door Garyu op 22-09-2017 14:04]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
CyBeR schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:44:
[...]

Daar gaat debiel veel in in zo'n ding. Heb hier nog wel wat archief foto's van een transport project dat we lang geleden eens gedaan hebben. Veel detail foto's van het vrachtruim etc. Maar denk niet dat ik die hier mag plaatsen.
franssie schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:56:
[...]

ja - en dat is al heel wat. Maar soms zijn bootjes ook wel gaaf - de Karel Doorman:
[afbeelding]
Neemt meer politiewagens dan ik hier in een jaar zie, en een communicatie unit mee. En nog meer meuk.
Heb even de FB pagina van de Karel Doorman bekeken, politieauto's, busjes, tankauto's, bulkwagens, legervoertuigen, voedsel, water, mobiele communicatie unit van de politie, heftrucks, brandstof etc.

[Voor 38% gewijzigd door FastFred op 22-09-2017 14:24]

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Hier klein lijstje: https://www.defensie.nl/a...ren-naar-caribisch-gebied
De lading loopt uiteen: schoolmeubilair en 3 paviljoententen voor 36 schoolklassen, 10 zendmasten voor mobiele telefonie, 18 politieauto’s, 12 kiepvrachtwagens, 8 watertankvrachtwagens, 2 mobiele commando-units, levensmiddelen en toiletpapier. Er is materieel mee zoals bulldozers en graafmachines om rommel op te ruimen.
En ja beetje offtopic ding kan niet vliegen. :p (Of is het stiekem die Helicarrier van S.H.I.E.L.D. ? ;)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Herinneren we ons de Swiss A340-300 nog die op 27 april op Twente Airport landde voor ontmanteling?

Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 5"

Deze is vorige week gesloopt.

HB-JMK Airbus A.340-313 ex Swiss @ Twenthe (EHTW) 24-Aug-2017 by Johan Hetebrij by Johan Hetebrij, on Flickr

[Voor 198% gewijzigd door Piet91 op 24-09-2017 01:03]

• franssie

franssie

Save the albatross

@Piet91 voor elke student vliegtuigtechniek is dit natuurlijk een droombaan - als je wilt weten hoe iets werkt moet je het eerst slopen (beetje het onofficiële LHC motto).

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 18:19
http://www.telegraaf.nl/b...rliest_vleugeldeel__.html

Ben benieuwd welk deel er zomaar af is gegaan. En maar lekker doorvliegen want de crew zal niks gemerkt hebben.

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:24
sbijlsma schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:03:
http://www.telegraaf.nl/b...rliest_vleugeldeel__.html

Ben benieuwd welk deel er zomaar af is gegaan. En maar lekker doorvliegen want de crew zal niks gemerkt hebben.
Dit deel. Geen idee wat het is overigens.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Als je het plaatje zo ziet dan is het een inspectiepaneel dat los gekomen is. Dat is niet belangrijk voor de integriteit van de constructie of de luchtwaardigheid. Wel voor brandstofverbruik.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Devil schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:14:
Als je het plaatje zo ziet dan is het een inspectiepaneel dat los gekomen is. Dat is niet belangrijk voor de integriteit van de constructie of de luchtwaardigheid. Wel voor brandstofverbruik.
Sure? Biedt zo’n paneel ook niet bescherming tegen 900 km/u wind en water?

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Daar komt het hogere brandstofverbruik vandaan, omdat het paneel mist wordt de airflow verstoord. Maar het isgeen wezelijk deel van de constructie.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Pagina: 1 2 3 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee