Toon posts:

Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 118 Laatste
Acties:

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:39

franssie

Save the albatross

PWM schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 15:30:
[...]
Ofwel in het Nederland: Een dwerg :p
En bedankt .... :9 :+

Volgens de EASA kan het defect er onder bepaalde omstandigheden voor zorgen dat hydraulische vloeistof oververhit raakt. Dat kan vervolgens leiden tot ontbranding van brandstof in brandstoftanks.
Ik vraag mij dan af - is dit bij een onderhoud/inspectie-beurt gebleken naar aanleiding van verkleuring of hoe weet men dit? oh - even lezen https://ad.easa.europa.eu...4_E.pdf/EAD_2017-0154-E_1
Applicability:
Airbus A350-941 aeroplanes, all serial numbers.
Reason:
In the A350 design, the hydraulic fluid cooling system is located in the fuel tanks. Recently, an
overheat failure mode of the the A350 hydraulic Engine Driven Pump (EDP) has been found. Such
EDP failure may cause a fast temperature rise of the hydraulic fluid.
Hoe ze het vonden weet ik nog steeds niet maar het zal wel foutcode uitgelezen zijn ;)

[Voor 73% gewijzigd door franssie op 24-08-2017 17:41]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 18:19
XWB schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 15:09:
[...]

Beetje clickbait titel. Het toestel stond voor de windpiek aan de grond en volgens de discussie die momenteel op airliners.net gaande is zijn de piloten binnen de limieten gebleven.
Doet me denken aan een landing met een B767 van SAS op Tokyo Narita ongeveer 20 jaar geleden.Na 1 uur cirkelen meldde de piloot dat we gingen landen. Alle Japanners deden hun handen voor de ogen bij de landing, zij wisten wat een tyfoon was, wij Nederlanders niet. De windzak stond haaks op de baan, die was te zien omdat we onder een extreme hoek de nadering deden, en toen we op de grond stonden zag je het water uit de plassen waaien. De piloot verzekerde ons dat alles binnen de limiet was gebleven. De inzittenden van ons vliegtuig waren vervolgens de enigen in de aankomsthal :)

Blijkbaar maken veel piloten zelf de afweging om niet te landen als de wind nog onder de limiet is.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:16
[YouTube: https://youtu.be/f64oj3JGo0M]
EDIT: Het blijkt een videoshop te zijn, montage. Ik wil geen fake nieuws publiceren dus ik haal hem weer van publiek af :)

@CyBeR en nu? Ik was hem vergeten te publiceren :/

[Voor 61% gewijzigd door LordSinclair op 24-08-2017 22:04]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Unavailable.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:13

Rannasha

aka "Species5618"

LordSinclair schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 21:45:
[video]

Drone vs. vliegtuig :X

@CyBeR en nu? Ik was hem vergeten te publiceren :/
Fake news! Video is CGI. Zie ook de comments onder deze video van hetzelfde "incident", maar dan een tijd geleden gepost:
YouTube: DRONE - A drone hits a commercial plane wing while landing

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• el ix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-04 22:31
Piet91 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:07:
[...]

Als ik zeg dat KLM naast 1 777-300ER geen toestellen meer krijgt dit jaar, zegt men hier dat ze nog Embraers krijgen.
Als ik zeg dat KLM dit jaar ook nog Embraers krijgt, zegt men hier dat KLM ze niet krijgt maar KLM Cityhopper.
Goed opgemerkt, dank je

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:42
Qantas heeft Boeing en Airbus gevraagd of ze een toestel kunnen maken dat in staat is non-stop van Londen naar Sydney te vliegen. Volgeladen uiteraard. De vlucht duurt 20 uur, de afstand bedraagt 16.750 km.

Bron

iRacing Profiel

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

alexbl69 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 19:44:
Qantas heeft Boeing en Airbus gevraagd of ze een toestel kunnen maken dat in staat is non-stop van Londen naar Sydney te vliegen. Volgeladen uiteraard. De vlucht duurt 20 uur, de afstand bedraagt 16.750 km.

Bron
Is dit echt waar klanten op zitten te wachten? Een tussenlanding, even eruit en de benen strekken, maakt Londen-Sydney in mijn ogen een stuk dragelijker.
Piet91 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:00:
Weer een 747 operator minder; een paar uur geleden heeft Eva Air haar laatste 747 vlucht ooit gemaakt, van Hong Kong naar Taipei (vlucht BR892); uitgevoerd door B-16411; de enig overgebleven passagiers-747 in hun vloot.

Bij de maintenance hangar, schijnbaar komt daar donderdag nog een retirement party, maar daarna is het voorgoed voorbij. Hun resterende 747-freighters wachten hetzelfde lot in 2019.
Aldus:
EVA Air bid a fond farewell to the old and an enthusiastic welcome to the new in a celebration for the retirement of its Boeing 747-400 passenger aircraft and debut of new uniforms in Hangar No. 3 of Evergreen Aviation Technologies Corp. (EGAT) on Thursday, August 24, 2017.

Boeing 747-400s formed the backbone of EVA’s long-haul fleet through the airline’s early growth and development. The airline took delivery of its first two 747s in November 1992 and used them to launch long-haul routes from Taipei to North America and Europe. Through close to 25 years of service, EVA flew the aircraft to 28 destinations in its flight network, laying the foundation for its ongoing expansion.

EVA positioned its retired jumbo jet in the hangar as a backdrop for the catwalk used to reveal the third-generation uniforms. Designed to evoke EVA’s continuous pursuit of innovation in quality services, cabin crew and airport staff wore their new uniforms on the catwalk. The new uniforms mark a milestone in the airline’s new service image. As the airline continues to focus on passenger comfort and satisfaction, it is introducing a whole new look in its service image. EVA will begin to introduce the new uniforms across its service network in November 2017.

Farewell 747-400!
http://747.evaair.com/#/en

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
downtime schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 20:02:
[...]

Is dit echt waar klanten op zitten te wachten? Een tussenlanding, even eruit en de benen strekken, maakt Londen-Sydney in mijn ogen een stuk dragelijker.
Aan de ene kant zou ik er wel wat voor voelen. Maar 20 uur zitten is wel lang, zeker in de krappe economy. Ik heb niet zoveel met vliegvelden dus hoe korter/minder ik er ben, hoe liever.

Het is trouwens maar iets korter dan van AMS-SYD met Singapore Airlines. Die vlucht doet er op de heenweg 21½ uur over inclusief tussenstop in Singapore. Vanuit AMS via Londen ga je het in die tijd niet redden.

Maar Qantas gaat vanaf maart volgend jaar Perth-Londen non-stop doen. Wel een paar uur korter maar dan nog altijd 17 uur. En de plannen voor 2022 (of later) zijn er ook voor de grote steden in Australië naar New York.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
CyBeR schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:11:
[...]

Ik lees dat niet als 1-2-1, want dan zouden ze zeggen 'alle stoelen aan het gangpad'. Maar tegelijk is de A330 niet breed genoeg, volgens mij, voor 2-2-2 met exact dezelfde stoelen als in de 777, dus twee opties: 2-1-2 of iets minder brede stoelen.
Iets minder breed? De maximale cabin width van een A332 is 5.28m, die van een 777-300ER is 5.84. Om in de A332 de 2-2-2 config van de 777 te krijgen moet elke stoel ongeveer 10 cm smaller worden. Dat lijkt me uitgesloten tenzij je het zig-zag-model van de stoelen waarbij elke rij iets versprongen wordt tov de voorliggende rij laat vallen, maar dan moet je min of meer de hele stoel herontwerpen en ik kan me moeilijk indenken dat KLM die moeite gaat nemen voor 13 toestellen.

Ik zou toch eerder gokken op de 1-2-1 layout van de Dreamliners die qua breedte wat meer in de richting van de A332 gaat
Piet91 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:46:
Het lijkt erop dat de eerste Airbus A380 uitfasering een feit is.

9V-SKA van Singapore Airlines heeft zondag op maandag 10-11 juni haar laatste vlucht gevlogen voor de maatschappij van London Heathrow naar Singapore als SQ317.

Dit toestel maakte op 25 oktober 2007 de eerst commerciële A380 vlucht als SQ380 van Singapore naar Sydney met 450 passagiers aan boord.
Die betaalden tussen de $560 en $100.380 voor de tickets die de maatschappij op Ebay verkocht.
Het hiermee opgehaalde bedrag van tegen de $1.3 miljoen ging naar het goede doel.

Het toestel is een van de 5 A380's die Singapore van de hand zal doen en zal vervangen door 5 nieuwe A380's.

Hier het toestel bij aankomst in Sydney op 25 oktober 2007:
Het lijkt er op dat dit toestel mogelijk van de sloophamer is gered.
Het Portugese Hi Fly schijnt geïnteresseerd te zijn in twee 2e-hands A380's die ze de komende maanden in de vloot willen opnemen en dat het eerste toestel in het eerste kwartaal van 2018 ingezet zal worden.
Details zullen in oktober bekend worden gemaakt.

EDIT: indeling wordt 560 stoelen in 2 klassen.

Foto van 9V-SKA; genomen in januari 2016 tijdens onderhoud:

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Kom je opeens in een Hi Fly 380 terecht als sub voor een Transavia of TUI 737 naar je vakantiebestemming ;) (aantal 380-ready airports van deze twee airlines is alleen vrij minimaal. Skiathos anyone?)

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:06
Bastien schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:53:
[...]
Aan de ene kant zou ik er wel wat voor voelen. Maar 20 uur zitten is wel lang, zeker in de krappe economy. Ik heb niet zoveel met vliegvelden dus hoe korter/minder ik er ben, hoe liever.

Het is trouwens maar iets korter dan van AMS-SYD met Singapore Airlines. Die vlucht doet er op de heenweg 21½ uur over inclusief tussenstop in Singapore. Vanuit AMS via Londen ga je het in die tijd niet redden.

Maar Qantas gaat vanaf maart volgend jaar Perth-Londen non-stop doen. Wel een paar uur korter maar dan nog altijd 17 uur. En de plannen voor 2022 (of later) zijn er ook voor de grote steden in Australië naar New York.
Ik dacht dat BA een tijdje non-stop London- Sydney geprobeerd had maar vanwege negatieve feedback van de passagiers gestopt was?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• CyBeR
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 22:54:
[...]

Ik dacht dat BA een tijdje non-stop London- Sydney geprobeerd had maar vanwege negatieve feedback van de passagiers gestopt was?
Afaik is er geen enkel vliegtuig wat die afstand in 1x af kan leggen? (Afgezien van speciale gevallen zoals de KC-10 die 't, afgeladen met brandstof, zou kunnen.)

[Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 26-08-2017 23:26]

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:10

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Bastien schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:53:
[...]
Ik weet niet hoe Economy in een long hauler vergeleken kan worden met een 737 van Transavia. Maar na 4,5 uur naar Hurghada een paar jaar terug was ik aardig gaar. No way dat ik 20 uur in zo'n buis ga zitten.

Fred is 2.03 meter, dat helpt ook niet

Ik vind 10 jaar overigens bizar kort voor een toestel als een A380, waarom doen ze die nu al weg? Worden ze qua onderhoud ineens zoveel duurder na 10 jaar?

[Voor 12% gewijzigd door FastFred op 26-08-2017 23:46]

• CyBeR
  • Niet online
The flight in 1989 required the plane to minimise weight and use a special high-density fuel. While it was categorised as a commercial flight, the jumbo carried only 23 people, including the crew.
Ahuh.

Dr. Strangelove schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 22:54:
Non-stop is er nog nooit geweest.
Maar BA vliegt wel vlucht 15 via Singapore naar Sydney met een 777-300ER. Hoor 'm nog wel eens overvliegen.
Zij zien er nog wel een markt in; helaas een heleboel andere maatschappijen niet meer; gewoon niet lonend omdat je meerdere toestellen voor 1 route nodig hebt.
CyBeR schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 23:20:
Afaik is er geen enkel vliegtuig wat die afstand in 1x af kan leggen? (Afgezien van speciale gevallen zoals de KC-10 die 't, afgeladen met brandstof, zou kunnen.)
Normale, commerciële vluchten van London naar Sydney? Nee, dat wordt 'm nog niet.
Daarom vraagt Qantas Boeing en Airbus dus daarom. Zal dus wel een 777-8 of A350-900ULR worden, of een variant daarvan.
Geschiedenispost hierover: Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3"

[Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 27-08-2017 00:57]

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
Piet91 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 00:49:
[...]

Non-stop is er nog nooit geweest.
Maar BA vliegt wel vlucht 15 via Singapore naar Sydney met een 777-300ER. Hoor 'm nog wel eens overvliegen.
Zij zien er nog wel een markt in; helaas een heleboel andere maatschappijen niet meer; gewoon niet lonend omdat je meerdere toestellen voor 1 route nodig hebt.
Qantas vliegt van London naar Sydney (vlucht 2) en Melbourne (vlucht 10) met een A380, met een tussenstop in Dubai. Er wordt niet van toestel gewisseld maar wel bijgetankt en er komt een nieuwe crew aan boord. Er is een documentaire gemaakt over die vlucht (Secret Life of the Long Haul Flight) maar zo te zien hebben ze die inmiddels van Youtube gehaald.

Mij lijkt dat er bij een vluchtduur boven de 17-18 uur weer allerlei nieuwe praktische problemen opdoemen: mag je crew zo lang werken zonder grondrust of moet je een 3e crew meenemen, hoe krijg je al die maaltijden mee, hoe zorg je voor voldoende toilet- en afvalcapaciteit, hoe laat je mensen twee nachten in een toestel overleven etc.
Daniel schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 09:13:
Quantas vliegt van London naar Sydney (vlucht 2) en Melbourne (vlucht 10) met een A380, met een tussenstop in Dubai. Er wordt niet van toestel gewisseld maar wel bijgetankt en er komt een nieuwe crew aan boord. Er is een documentaire gemaakt over die vlucht (Secret Life of the Long Haul Flight) maar zo te zien hebben ze die inmiddels van Youtube gehaald.
Klopt, BA aan de Europese kant en Qantas (;) ) aan de Australische kant zijn de enig overgebleven maatschappijen die tussen Europa en Australië vliegen.
Maatschappijen als Emirates, Qatar, Singapore e.d. tel ik niet mee omdat die immers hun hub in het midden hebben.
Mij lijkt dat er bij een vluchtduur boven de 17-18 uur weer allerlei nieuwe praktische problemen opdoemen: mag je crew zo lang werken zonder grondrust of moet je een 3e crew meenemen, hoe krijg je al die maaltijden mee, hoe zorg je voor voldoende toilet- en afvalcapaciteit, hoe laat je mensen twee nachten in een toestel overleven etc.
Er zijn al vluchten die hier aan voldoen en de 17 uur aantikken of ruim overheen gaan.

• Moshi
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-03-2019
Singapore Airlines heeft toch 10 jaar lang tussen New York en Singapore (zo'n 18 uur) gevlogen met een A340-500 met een, als ik het mij goed herinner, all business class configuratie. Het bericht van Qantas maakt niet duidelijk of dit is wat ze zoeken of een conventioneel configuratie.

Voor de klant levert dit dus minimaal 6 uur winst op trouwens, maar vermoedelijk wel tegen een hoge prijs. Dus ik vermoed dat als Qantas hiermee doorgaat zou ik mijn geld erop inzetten dat zijn ook voor business-only gaan.

[Voor 30% gewijzigd door Moshi op 27-08-2017 17:56]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Moshi schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 17:49:
Singapore Airlines heeft toch 10 jaar lang tussen New York en Singapore (zo'n 18 uur) gevlogen met een A340-500 met een, als ik het mij goed herinner, all business class configuratie. Het bericht van Qantas maakt niet duidelijk of dit is wat ze zoeken of een conventioneel configuratie.

Voor de klant levert dit dus minimaal 6 uur winst op trouwens, maar vermoedelijk wel tegen een hoge prijs. Dus ik vermoed dat als Qantas hiermee doorgaat zou ik mijn geld erop inzetten dat zijn ook voor business-only gaan.
Aangezien ze specifiek om een "full passenger load" vragen gaat het waarschijnlijk niet om een business-only configuratie.
Moshi schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 17:49:

Waarschijnlijk gewoon een mix van business en (premium-)economy.
De 787-9's die ze vanaf oktober opnemen krijgen ook deze configuratie; hoewel die inderdaad wel wat premium gericht zijn met relatief weinig stoelen en hogere verhouding premiumstoelen.
downtime schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 18:03:
Aangezien ze specifiek om een "full passenger load" vragen gaat het waarschijnlijk niet om een business-only configuratie.
Daarnaast dat ze de stoelen ook allemaal kunnen vullen. Op de echt lange routes moeten de maatschappijen regelmatig stoelen blokkeren (lees: niet volboeken) om de vlucht te kunnen maken.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Piet91 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:49:
[...]

Klopt, BA aan de Europese kant en Qantas (;) ) aan de Australische kant zijn de enig overgebleven maatschappijen die tussen Europa en Australië vliegen.
Maatschappijen als Emirates, Qatar, Singapore e.d. tel ik niet mee omdat die immers hun hub in het midden hebben.
Scherp opgemerkt. Nu snap ik de business case voor zo'n toestel ook. Het feit dat Qantas geen hub "in het midden" heeft wordt dan opeens een voordeel op die extreem lange routes (AU-UK, AU-US, etc).
Partijen als SIA en Emirates, die wel een hub "in het midden" hebben, zullen een dergelijk toestel nooit op die specifieke routes kunnen inzetten.
Piet91 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 19:17:
[...]

Op de echt lange routes moeten de maatschappijen regelmatig stoelen blokkeren (lees: niet volboeken) om de vlucht te kunnen maken.
Dat verklaart misschien waarom ik op mijn trip naar NZ (via SIN) zo vaak een vrije stoel naast me had.

• Uberprutser
  • Laatst online: 17:50
Ik zou het wel willen doen Londen naar Sydney non-stop.
Regelmatig vluchten van 12+ uur die ik met gemak doe dus zoiets hysterisch als 20 uur zie ik als een uitdaging.

Ik ben vooral benieuwd met wat voor materiaal de beide makers komen.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Nieuwe foto op Airliners:

Wat had ik daar graag gestaan zeg. Dat ding de lucht in zien bulderen. O+

Helaas nooit in actie mogen zien.

Anywho; morgen maar weer eens wat spotten. Deze keer helaas geen Canon toeter mee ( ;( ) want dat huren wordt nu zo'n gedoe. Moet het met maar 210mm doen...

Gelukkig is de Polderbaan deze week afgesloten; scheelt fietsen. O-)

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:42
Heb de mazzel gehad om jaren terug een keer bij een show op Kloten de dame van dichtbij te kunnen bekijken, en samen met een paar duizend anderen op een heuvel naast de runway te wachten tot ze opsteeg.

Het is maar een klein ding als je er bij staat, maar als die naverbranders losgaan bij het opstijgen :o

Edit: Was 1998 dus, ik word oud..

[Voor 10% gewijzigd door FouT op 29-08-2017 00:02]

• Mrs Redhair
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:18

Mrs Redhair

TruckingGirl

Ik heb de Concorde op Schiphol gezien, en stond op de oude spottersplaats in Rozenburg toen hij opsteeg vanaf de Kaagbaan. Wat een herrie, maar prachtig om mee te maken. :)

[Voor 14% gewijzigd door Mrs Redhair op 30-08-2017 07:44]

Instagram:Ambitielozemeisjes

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb hem een keer op Heathrow meegemaakt. Ik zat in mijn busje naar DUS, opeens een herrie dat het leek alsof ons vliegtuig full throttle ging en ik dacht "huh? Dat kan helemaal niet? Wij staan nog op de taxibaan in de verkeerde richting!" toen de captain op de PA kwam "Ladies and gentlemen, on your left... Concorde".
Gelukkig zat ik links dus ik had perfect zicht toen hij kwam met 4 vuurspuwende naverbranders langs kwam.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Dr. Strangelove
Zien opstijgen vanaf JFK. Nogal een lawaai inderdaad. Het blijft een schitterend futuristisch toestel, een tijdloos ontwerp. Ik denk dat het er over 300 jaar nog steeds modern uitziet.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zuur dat ie met pensioen is gegaan zonder opvolger.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:42
En toch blijft dit een van de mooiste vluchten van de Concorde:

When Astronomers Chased a Total Eclipse in a Concorde
In the 1970s, a small group of astronomers used the first prototype of the Concorde to pursue a total eclipse across the Sahara at twice the speed of sound.

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:00
Ik vind het enorm jammer dat ik hem nooit heb zien vliegen. :'(
Vind het persoonlijk het mooiste vliegtuig dat ooit gebouwd is tot nu toe.

• Uberprutser
Ik denk dat KLM 3 747s binnenkort laat afzwaaien. De BFB, BFC en BFR staan met grote regelmaat geparkeerd langs de A4. Hetzelfde zag je met de BFE een aantal weken voor ie uit de roulatie ging.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Moshi
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-03-2019
downtime schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 08:41:
Zuur dat ie met pensioen is gegaan zonder opvolger.
Snelheid voor de top 1% of transport voor de massa. Ik ben blij dat het laatste gewonnen heeft :)
Ballebek schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:06:
Ik denk dat KLM 3 747s binnenkort laat afzwaaien. De BFB, BFC en BFR staan met grote regelmaat geparkeerd langs de A4. Hetzelfde zag je met de BFE een aantal weken voor ie uit de roulatie ging.
Hoe eerder, hoe beter.

[Voor 38% gewijzigd door Moshi op 30-08-2017 18:27]

• CyBeR
  • Niet online
Boo.

Ballebek schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:06:
-BFC en -BFR zullen helaas dit jaar niet meer volmaken voor KLM inderdaad. -BFB blijft nog ruim een jaar.
- BFF gaat er dit jaar helaas ook al uit; tegelijk met -BFR.

Gaat overigens een gerucht rond dat KLM nog een 747 door een D-check wil halen voor extra capaciteit.
(naast -BFY die over 2 maand vertrekt voor een D-check).

• Dr. Strangelove
Als vliegtuigliefhebber, eens. Als reiziger, not so much.

• Uberprutser
Dr. Strangelove schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:15:
[...]

Als vliegtuigliefhebber, eens. Als reiziger, not so much.
Ik vind het een prima vliegtuig, als liefhebber en als reiziger.
In november ga ik de 787-8 experience (AMS - DEL) meemaken en terug de 777-300ER.
Verder heb ik vooral ervaring met 330, 737 & 767.
Piet91 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:56:
[...]
Gaat overigens een gerucht rond dat KLM nog een 747 door een D-check wil halen voor extra capaciteit (naast -BFY die over 2 maand vertrekt voor een D-check).
Ik zet m'n zakgeld op de BFU want die staat ook met regelmaat geparkeerd.
De BFY is ook niet zo heel oud vergeleken met de anderen, die zal wel door blijven vliegen tot 2021.

[Voor 36% gewijzigd door Uberprutser op 30-08-2017 19:50]

http://australianaviation.com.au/wp-content/uploads/2013/04/IMG_1067.jpg

Vanaf 25 maart 2018 stopt Qantas met vluchten naar Dubai (als stop naar Londen).
Ze gaan de dagelijkse A380 vlucht weer uitvoeren via Singapore zoals ze ook deden voor maart 2013 voordat ze gingen samenwerken met Emirates.
De twee maatschappijen blijven wel samenwerken; deze deal is met 5 jaar verlengd.
De Melbourne - Dubai - Londen vluchten worden straks vervangen door de Melbourne - Perth - Londen route met de 787.
Met kan straks dus via Dubai, Singapore en Perth tussen Europa en Australië vliegen.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Klein bijna-akkefietje in Rusland:
Een passagiersvliegtuig blijkt eergisteren bij de Russische badplaats Sotsji bijna in grote problemen te zijn gekomen. Het toestel was al begonnen aan de landing maar werd boven de Zwarte Zee overvallen door drie reusachtige en extreem krachtige waterhozen. De piloot slaagde er volgens Russische media op het allerlaatste moment in uit te wijken naar een luchthaven in de omgeving.

Een ooggetuige filmde hoe het vliegtuig op grote hoogte tussen de wervelende waterslurven vloog. Op de beelden lijkt het toestel, ondanks de ongetwijfeld extreme turbulentie, in een rechte lijn door te vliegen. Volgens de luchtvaartautoriteiten van het vliegveld in Sotsji is het toestel geen moment in gevaar geweest, omdat het net op tijd een andere koers geadviseerd kreeg. De beelden van het dalende toestel worden nu al de 'heftigste en engste landing ooit' genoemd.

Tijdens het incident hadden zich bij noodweer in totaal twaalf enorme waterhozen voor de kust van Sotsji ontwikkeld. Tenminste negen vluchten moesten uitwijken naar de nabijgelegen vliegvelden in Anapa en Krasnodar. Het vliegtuig dat op het in potentie levensgevaarlijke natuurverschijnsel stuitte heeft een normale landing kunnen maken. De inzittenden zouden aan boord wel door elkaar zijn geschud toen de waterhozen vat leken te krijgen op het straalvliegtuig. Een van de passagiers maakte vanuit een vliegtuig een foto van de hozen en zette die op Instagram.
Bron: https://www.ad.nl/bizar/s...ige-waterhozen~a5b597522/

De genoemde foto vanuit het vliegtuig in kwestie:

Filmpje:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=YQQeVVbzy5M]

OMG, daar wil je ook niet zijn met je vliegtuig op zo'n moment :X

Virussen? Scan ze hier!

• CyBeR
  • Niet online
Laat henky 't niet zien :X :D

• franssie

franssie

Save the albatross

wildhagen schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 00:23:<>

Dat is nog voorzichtig uitgedrukt :+

Wat een bizarre omstandigheden - al die waterhozen op een rij - nog nooit geizen!

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Redhawk schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 07:41:
Ik heb de Concorde op Schiphol gezien, en stond op de oude spottersplaats in Rozenburg toen hij opsteeg vanaf de Kaagbaan. Wat een herrie, maar prachtig om mee te maken. :)

[video]
Stond er gisteren nog naast, bij vertrek vanaf LHR staat ie naast de baan. Wat direct opvalt: Wat een enorm klein toestel.
wildhagen schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 00:23:
Klein bijna-akkefietje in Rusland:

Bron: https://www.ad.nl/bizar/s...ige-waterhozen~a5b597522/

De genoemde foto vanuit het vliegtuig in kwestie:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Filmpje:

[video]

Dat zijn wel twee verschillende toestellen hè. ;)
De beelden van het dalende toestel worden nu al de 'heftigste en engste landing ooit' genoemd.
I beg to differ.

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-05 03:23
Even een vraagje (dit is er een voor dit of andere topic) zijn er hier mensen met een ppl (en bekend met de klm aeroclub?) ik wil eigenlijk binnenkort eens een "proef" vluchtje maken, in aanloop naar potentieel ppl. Wel benieuwd naar nl vliegschool ervaringen

Kia EV6 77kwh adv plus.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Ik heb een keer een erg gave proefles gemaakt bij Lion Air op Rotterdam Airport. Was wat mij betreft zeker een aanrader: prettige instructeur, zelf take-off en rondvliegen naar Leiden (op mijn verzoek), hij deed de landing. Als ik nog een keer een bult geld over heb, staat PPL erg hoog op het wensenlijstje!

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

• menzo
Ik heb een keer een proefvlucht gemaakt op Texel, leuke ervaring om een rondje Vlieland te maken.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mijn PPL heb ik gehaald bij Nimbus Air en heb een participatie in twee Katana's bij de Diamond Flyers. Voordat je met PPL begint is het handig om eerst de medische keuring te doen. Dit heb ik bij Aeglia gedaan. Waarschijnlijk ben je geschikt, maar better safe than sorry. (Afgekeurd worden terwijl je wel vlieglessen hebt gedaan/betaald.)

In de winter heb ik 20 avondlessen gevolgd voor de theorie. Lesboeken moet je sowieso kennen, maar met de avondlessen krijg je wat meer ervaringen uit de praktijk. De theorie uit de boekjes kan je zo meer in context plaatsen. We hebben ook wat ATC controllers bij de club vliegen en als afsluiting hebben we bij LVNL op Schiphol Oost gekeken. (Met het idee dat je niet bang hoeft te zijn om ATC op te roepen, want ze zitten daar voor jou.)

Praktijk RT Radiocommunicatie heb ik bij ATC Comm gedaan. (Hij is een ATC controller en vliegt ook bij de club.) 6 Avonden, gewoon thuis via Teamspeak achter m'n laptop. Je voert dan "virtueel" vluchten uit om de radiocommunicatie onder de knie te krijgen. Eerste paar lessen heb je het idee dat je uit een brandslang zit te drinken, maar daarna ga je het systeem zien. Wat radiocommunicatie volgen van een rustig veld als Rotterdam kan ook helpen. (Via ATC box.)

Twee keer per week had ik een les ingepland. Er zal best wat lessen uitvallen vanwege slecht weer en dan val je niet meteen terug met je voortgang. Als je maar één keer per week les hebt en er vallen een paar lessen uit, dan ben je eerst weer 1 of 2 lessen bezig om op niveau te komen. Vooral in de winterperiode zal dit gebeuren. 's Ochtends werkte ik thuis en 's middags had ik les. In het begin ben je bezig om te leren vliegen. Later maak je ook navigatie vluchten en doe je ook vluchtvoorbereiding. (Weer- en Notams checken, vlucht plannetje maken, etc.) Om één uurtje te vliegen ben je zeker 4 tot 6 uur op de grond bezig. (Vluchtvoorbereiding, Pre- en after briefing, toestel checken, logboeken invullen, brandstof tanken, Vliegtuig in/uit de hangaar slepen, etc.) Vooral in de laatste fase met navigatievluchten is dat het geval. Tegenwoordig zet ik een plannetje in Skydemon op m'n iPad en dat scheelt veel werk. (Geen koers meer op een kaart uit tekenen.) Als je dingen voor de eerste keer moet doen, kost het ook gewoon meer tijd.

Voor de theorie nam ik telkens een weekje vrij om te leren en dan op vrijdag had ik examens bij het CBR. (Ik deed telkens twee "zware" vakken, zoals Meteo en Navigatie en een "lichter" vak zoals Human Performance.) Als zakte voor een vak, dan nam ik deze mee naar de volgende maand.

Mijn vlieglessen nam ik op met een GoPro, gemonteerd achterin het vliegtuig. Met een audio kabeltje kon ook onderlinge en communicatie met ATC opnemen. Je kan dan thuis nog een terug kijken hoe de vliegles is gegaan. Ik heb een GoPro met skeleton behuizing. (Een open behuizing zodat je kabels kan aansluiten.) Audio kabel heb ik via de Pilotshop besteld. ( Er is ook een variant met plugs voor helikopters.) Daarnaast heb ik er een Prop filter zodat je de propellor niet in de video ziet. Het maakt het beeld ook wat donkerder, wat bij felle zon handig is.

Afgelopen november ben ik geslaagd :)
Als je concrete vragen hebt, let me know!

Wat handige linkjes:
http://www.nimbusair.nl
http://www.aeglia.nl
http://www.diamondflyers.nl
http://www.atc-comm.com

http://ericje.blogspot.nl
http://www.da40.nl
Blackbird's Blog
http://www.flyda40.nl
http://www.airwork.nl/bulletinboard/

Contactgegevens van wat Flight Instructeurs heb ik je per DM gestuurd.

[Voor 4% gewijzigd door Bl@ckbird op 05-09-2017 12:28]

~ Voordelig Leren Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-05 03:23
Tnx @Bl@ckbird en @Reptile209 voor de feedback dm en tips :) inderdaad een goede om eerst een medical te doen om te kijken of ik uberhaubt mag vliegen (enige reden om te twijfelen is het bmi, want overgewicht)

Kia EV6 77kwh adv plus.

• upclocker
Nl-jeff schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:08:
Tnx @Bl@ckbird en @Reptile209 voor de feedback dm en tips :) inderdaad een goede om eerst een medical te doen om te kijken of ik uberhaubt mag vliegen (enige reden om te twijfelen is het bmi, want overgewicht)
Over BMI zou ik me niet heel veel zorgen maken. Ik vlieg regelmatig met iemand die ook wel redelijk wat overgewicht heeft. Daarmaast is de keuring voor ppl lang niet zo zwaar als voor verkeersvliegers.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Nl-jeff schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:08:
Medische keuring stelt, zeker voor een PPL, niet bijzonder veel voor. Als je bloeddruk en suiker goed (genoeg) is, zal er niet echt een issue zijn, tenzij je net weer die zeldzame afwijking hebt.

Daarentegen is de tip om deze eerst te doen geen slechte, het moet toch gebeuren en dan heb weer je wat zekerheid.
De eerste 747-8F voor Qatar Airways Cargo. Is al meer dan een jaar geleden de fabriek uitgerold en was bedoelt voor Atlas Air maar gaat dus nu naar de Qatarezen.
Toestel is gisteren teruggekomen (op Everett) na de paintjob in Portland.
Na dit toestel volgt nog 1 747-8F.

Het is de eerste 'eigen' 747-freighter voor Qatar Airways Cargo; in het verleden hebben ze wel 747-freighters geleased; waaronder de 747-400F die begin dit jaar in Bisjkek is verongelukt.
(vloog toen al een tijdje voor Turkish Airlines)
Overigens is het niet de eerste 747-8 in deze kleuren; er vliegt ook al een 747-8i in VIP uitvoering rond voor Qatar Amiri Flight en een tweede staat op Paine Field; al is van die laatste nog niet bekend wat voor livery die krijgt.

En vanaf morgen mag je op de luchthaven van Pittsburgh, Pennsylvania ook zonder ticket door security om zo bijvoorbeeld naar de winkels aan airside te gaan of reizigers te brengen/ophalen vanaf de gate.
Je moet nog steeds gewoon door security en een geldig ID hebben en men kan er alleen door op weekdagen tussen 09:00 en 17:00 uur maar het is de eerste luchthaven in de VS die dit toestaat na 9/11.

Ik zal vast weinig medestanders hier treffen; maar dit lijkt mij ook wel erg vet als dit op Schiphol kon.
Panoramaterras is leuk; maar airside is nog veel interessanter.
Helaas heb je daar wel een verbod op foto's maken (binnen een aantal regels is privé toegestaan; maar delen is alsnog verboden zoals op bijvoorbeeld Flickr of hier op Tweakers)

• franssie

franssie

Save the albatross

Piet91 schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:25:
<>
Ik zal vast weinig medestanders hier treffen; maar dit lijkt mij ook wel erg vet als dit op Schiphol kon.
Panoramaterras is leuk; maar airside is nog veel interessanter.
Helaas heb je daar wel een verbod op foto's maken (binnen een aantal regels is privé toegestaan; maar delen is alsnog verboden zoals op bijvoorbeeld Flickr op hier op Tweakers)
Nadeel is dat de toch al drukke security nog meer een bottlenek wordt. Heeeeel vroeger had je zelfs perronkaartjes voor de trein voor juist dat doel. Ik zie Schiphol dat nog wel eens invoeren, maar niet gratis ;)

franssie schreef op maandag 4 september 2017 @ 15:35:
Nadeel is dat de toch al drukke security nog meer een bottlenek wordt. Heeeeel vroeger had je zelfs perronkaartjes voor de trein voor juist dat doel. Ik zie Schiphol dat nog wel eens invoeren, maar niet gratis ;)
Mwah; hoeveel personen zouden nou daar gebruik van maken?
Alleen interessant voor (een klein deel van) ophalers/wegbrengers; die-hard shoppers (airside winkels zullen extra potentiële klanten zeker waarderen) en de verdwaalde vliegtuignerd.
Met die tientallen miljoenen passagiers per jaar die gecontroleerd moeten worden zetten die paar duizend non-flyers ook geen zoden aan de dijk.

En je kan zoiets dus prima reguleren met bepaalde tijden (buiten piektijden) en niet geldig voor bepaalde data (feestdagen, drukke zomerdagen etc.).

• FastFred
  • Nu online
Bl@ckbird schreef op zondag 3 september 2017 @ 22:39:
Mijn PPL heb ik gehaald bij Nimbus Air en heb een participatie in twee Katana's bij de Diamond Flyers. Voordat je met PPL begint is het handig om eerst de medische keuring te doen. Dit heb ik bij Aeglia gedaan. Waarschijnlijk ben je geschikt, maar better safe than sorry. (Afgekeurd worden terwijl je wel vlieglessen hebt gedaan/betaald.)
Dus je betaald een lidmaatschap aan die stichting en daarvoor kun je vliegen met de kisten die bij die stichting horen? Ik neem aan excl. brandstof/landingsrechten?

Waar moet ik aan denken qua lidmaatschap kosten? Wat is het totaal plaatje van 'ok ik wil mijn PPL halen' tot 'jeey, ik heb mijn PPL' ?

Lijkt me zelf ook wel gaaf namelijk, op z'n tijd.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:09
Ik werk in het VUmc ziekenhuis, en vele malen per dag vertrekt en landt Lifeliner 1 een paar verdiepingen boven mijn hoofd. Vandaag had ik toevallig mijn D5300 met Tamron 70-300mm bij de hand toen hij aan kwam vliegen:

Blijft toch een imposant apparaat om te zien, al heb ik hem tientallen keren voorbij zien vliegen en vervloek ik soms de herrie en de kerosinegeur in mijn werkkamer ;)

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
JeroenH schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:27:
vervloek ik soms de herrie en de kerosinegeur in mijn werkkamer ;)
Je bedoelt muziek en luchtverfrisser?

:>

• JeroenH
Fly-guy schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:53:
Je bedoelt muziek en luchtverfrisser?

:>
Ja zoiets ;)

Vraagje trouwens. Het MMT heeft de beschikking over zowel de helikopter als een snelle auto om naar een ongeval te gaan. Die auto heeft een engine block heater, zodat de motor altijd op bedrijfstemperatuur is, zodat ze er volgas vandoor kunnen zonder de auto op termijn te slopen.

Heeft de heli ook iets dergelijks? Of is dat niet nodig bij gasturbines? Het ding vliegt soms wel meer dan tien keer per dag uit, dat zijn per jaar nogal wat thermische cycli voor de motoren.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
FastFred schreef op maandag 4 september 2017 @ 16:27:
[...]

Dus je betaald een lidmaatschap aan die stichting en daarvoor kun je vliegen met de kisten die bij die stichting horen? Ik neem aan excl. brandstof/landingsrechten?

Waar moet ik aan denken qua lidmaatschap kosten? Wat is het totaal plaatje van 'ok ik wil mijn PPL halen' tot 'jeey, ik heb mijn PPL' ?

Lijkt me zelf ook wel gaaf namelijk, op z'n tijd.
Zie ook:
Blackbird's Blog: Bills, Bills, Bills...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
JeroenH schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:00:
[...]

Vraagje trouwens. Het MMT heeft de beschikking over zowel de helikopter als een snelle auto om naar een ongeval te gaan. Die auto heeft een engine block heater, zodat de motor altijd op bedrijfstemperatuur is, zodat ze er volgas vandoor kunnen zonder de auto op termijn te slopen.

Heeft de heli ook iets dergelijks? Of is dat niet nodig bij gasturbines? Het ding vliegt soms wel meer dan tien keer per dag uit, dat zijn per jaar nogal wat thermische cycli voor de motoren.
Geen idee, maar heli en vliegtuigmotoren krijgen vaker onderhoud dan automotoren. Zo'n Katana krijgt elke 2000 uur een andere, compleet gereviseerde motor. Op Lelystad staat de 5e Traumaheli en ik zie ze soms oefenen. Laatst zag ik (en hoorde op de radio) er eentje opstijgen bij UMC Utrecht.

~ Voordelig Leren Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• FastFred
  • Nu online
Euh, verkeerde topic.

[Voor 120% gewijzigd door FastFred op 05-09-2017 00:16]

SLM-directeur Lachmising: toekomst national carrier ziet er goed uit
De Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) herdacht op 31 augustus 2017 haar 55-jarig bestaan. “De maatschappij is in de fase van vervanging van haar regionale vloot de 737-300 welke rond februari 2018 zover moet zijn”, laat SLM-directeur Robbi Lachmising aan het Nationaal Informatie Instituut (NII) weten.

De SLM bekijkt mogelijkheden om met de 737-700 toestel de markt in de regio te vergroten. Er worden momenteel studies gemaakt om de A-340 te vervangen met een 777 van de Boeing of de Boeing 787 die binnen de luchtvaart de dreamliner wordt genoemd.

Het ligt in de bedoeling dat de SLM samen met luchtvaartmaatschappij TUI een joint venture aangaat vanaf 2020. Deze samenwerkingsovereenkomst met TUI, zal moeten resulteren dat onze ‘nationale trots’ met één van de modernste toestellen de Mid-Atlantische route zal onderhouden.

Alvorens dat zover is moet het vertrouwen van de passagiers in de SLM op de Mid-Atlantische route hersteld worden. Om dat punt te bereiken heeft de SLM-directie in de A-340, de huidige Airbus waarmee de Mid-Atlantische route wordt onderhouden onder andere flight entertainment geplaatst.

Lachmising geeft de garantie dat de toekomst van de national carrier er goed uitziet.
Ben benieuwd. Klinkt net geheel ongeloofwaardig. Ze werken nu al gedeeltelijk samen en SLM kan ook niet eeuwig met quads tussen Paramaribo en Amsterdam blijven vliegen.

• XWB
  • Niet online
De eerste Malaysia Airlines A350 is uit de verfhal gerold :)

1st Airbus A350 Malaysia Airlines 1600 by Jujug Spotting, on Flickr

World War One

XWB schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:20:
De eerste Malaysia Airlines A350 is uit de verfhal gerold :)

[afbeelding]
1st Airbus A350 Malaysia Airlines 1600 by Jujug Spotting, on Flickr
Ben benieuwd of we die weer ooit op Schiphol zullen zien, waarschijnlijk niet.
4 van de 6 zullen tussen Kuala Lumpur en Londen vliegen; van de overige 2 moet de bestemming(en) deze maand nog bekend worden.

• XWB
  • Niet online
Piet91 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:11:
[...]

Ben benieuwd of we die weer ooit op Schiphol zullen zien, waarschijnlijk niet.
Aangezien het toestel First Class krijgt is het inderdaad onwaarschijnlijk dat we deze op AMS gaan zien.

World War One

• menzo
Piet91 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 00:29:
SLM-directeur Lachmising: toekomst national carrier ziet er goed uit

[...]

Ben benieuwd. Klinkt net geheel ongeloofwaardig. Ze werken nu al gedeeltelijk samen en SLM kan ook niet eeuwig met quads tussen Paramaribo en Amsterdam blijven vliegen.
Moeten ze eerst eens ETOPS rated worden.
XWB schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:39:
Aangezien het toestel First Class krijgt is het inderdaad onwaarschijnlijk dat we deze op AMS gaan zien.
Het is meer dat de concurrentie deze kant op te sterk is voor hun.
menzo schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:29:
Moeten ze eerst eens ETOPS rated worden.
Het leest meer als SLM die de route laat vallen en laat uitvoeren door TUI.

• JeroenH
Vraagje: ik wil mooie foto's nemen van de traumaheli van het VUmc (ik werk daar dus). Ik heb nu op 112meldingen.nl een geluidsalarmpje staan, en als ik direct naar buiten ren dan hangt hij nét in de lucht als ik in positie ben. Ik zou graag een wat langere waarschuwing willen hebben.

Praat deze heli met ATC van (ik neem aan) Schiphol voordat hij opstijgt? Als ik daar naar google vind ik o.a. dit, maar daar is nogal wat keus. Zou de heli zich op één van deze streams melden voordat hij opstijgt?

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:58
JeroenH schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 16:47:
Vraagje: ik wil mooie foto's nemen van de traumaheli van het VUmc (ik werk daar dus). Ik heb nu op 112meldingen.nl een geluidsalarmpje staan, en als ik direct naar buiten ren dan hangt hij nét in de lucht als ik in positie ben. Ik zou graag een wat langere waarschuwing willen hebben.

Praat deze heli met ATC van (ik neem aan) Schiphol voordat hij opstijgt? Als ik daar naar google vind ik o.a. dit, maar daar is nogal wat keus. Zou de heli zich op één van deze streams melden voordat hij opstijgt?
Ja, maar waarschijnlijk nog later. Het zal zijn motoren al (bijna) draaiend hebben als hij contact opneemt met de toren.

• JeroenH
Damn. Dan moet ik misschien maar eens op zoek gaan naar triggers binnen de organisatie zodat ik eerder weet dat er een inzet is.

Thanks.

-edit-

Overigens met verder googlen dit zeer interessante document gevonden met extra uitleg aan controllers over de procedures rondom de Lifeliners.

[Voor 45% gewijzigd door JeroenH op 05-09-2017 17:01]

• Garyu
Er is weer een mega-fusie in voorbereiding in de vliegtuigwereld: United Technologies (UTC) koopt Rockwell Collins, voor een bedrag van 30 miljard euro. Ben benieuwd wat voor impact dat op de andere grote spelers (a la Honeywell of Lockheed) gaat hebben.
UTC's planned acquisition of Rockwell Collins will create a business unit that combines Collins’s avionics, communications and interiors specialities with the extensive UTC Aerospace Systems (UTAS) portfolio. The $30 billion deal, announced yesterday, would integrate Rockwell Collins and UTAS into Collins Aerospace Systems. It is expected to close by mid-2018.
Zie ook het Financieel Dagblad: https://fd.nl/beurs/12170...ogies-neemt-rockwell-over
Door de fusie zal een van de grootste producenten van vliegtuigonderdelen ter wereld ontstaan. UTC zal zijn onderhandelingspositie versterken ten opzichte van vliegtuigmakers Boeing en Airbus, die hun leveranciers graag dwingen tot lagere prijzen, aldus analisten volgens de BBC. Het nieuwe, grotere concern zal zich beter tegen die druk kunnen weren. Tegelijkertijd past de overname in het streven van Boeing en Airbus om het grote aantal toeleveranciers terug te dringen.
Voor de kleinere suppliers (vooral ook in Europa) gaat het mogelijk negatieve gevolgen hebben.

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:48
JeroenH schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 16:47:

Ja, hij neemt contact met op met Schiphol Outbound Planner op 121.655 ;)
Meestal meldt hij daar dat ie opstart dus vraag me af of je dan eerder bent, maar dat zul je uit moeten proberen :)

• Gideon
  • Laatst online: 25-05 19:04
[...]

In zekere zin wordt je vraag door deze kerel beantwoord (vanaf 15:51 om precies te zijn). Van wat ik eruit opmaak, is voluit gas geven geen probleem. Afkoelen daarentegen is een ander verhaal...

Overigens, hier een hele lijst met interessante onderwerpen over gasturbines en bijbehorende video's. Geschikt voor zowel noobs als nerds :)

• Liliuokalani
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Gideon schreef op woensdag 6 september 2017 @ 00:05:
In zekere zin wordt je vraag door deze kerel beantwoord (vanaf 15:51 om precies te zijn). Van wat ik eruit opmaak, is voluit gas geven geen probleem. Afkoelen daarentegen is een ander verhaal...
18:51 om precies te zijn ;) Hij gaat echter vooral in op de fans zelf, maar niet op de zaken eromheen. Verder zeer interessante video's van AgentJayZ.

Om even meer inhoudelijk erop in te gaan... Voor de turbine zelf maakt het vrij weinig uit dat hij snel opwarmt denk ik, behalve de as dan, want wrijving. Verder zijn het vooral ook de zaken eromheen die misschien minder goed ertegen kunnen. In de EC-135 zitten twee Turbomeca Arrius 2B2's, en die hebben een paar grote tandwielen om de kracht van de turbines op de rotor uit te oefenen. (Zie de foto hierboven.) Daar komt de volledige kracht op te staan, en ik denk dat het wel van belang is voor dergelijke onderdelen dat de olie op temperatuur is en dus wat sneller en beter vloeit om alles te smeren. Daarvoor is ook gewoon een flinke pomp aanwezig denk ik, net zoals bij een normale airliner. Die koelt de olie later weer.

Bij een normale airliner is vaak het advies in de handleiding om toch een zekere tijd vóór take-off de motoren warm te laten draaien in of nabij idle. Bij de A330 zoals hierboven te zien bijvoorbeeld 3 minuten. In de praktijk gaat dit meestal tijdens het taxiën, en lang is het niet nodig bij korte vluchten, omdat alles nooit in 30-60 minuten geheel afkoelt. Ik weet niet hoeveel tijd er gemiddeld tussen vluchten zit van een lifeliner, maar de kans is aanwezig dat alles intern nog redelijk warm blijft en weer geheel opwarmen dus ook vlotter gaat. De turbines in een heli zijn ook iets kleiner, misschien speelt dat ook nog mee.

Neemt niet weg dat het ding waarschijnlijk gewoon vliegt voordat hij geheel op temperatuur is. Misschien met een wat lagere performance. Daarnaast gaat een heli ook wat vaker uit elkaar voor inspectie/onderhoud, dus ik denk dat als het voor extra slijtage zorgt, het weinig uitmaakt. Enkel wat hogere onderhoudskosten in dat geval.

Als laatste denk ik dat een turbine ook sneller opwarmt dan een gemiddeld diesel-motorblok in een auto.

• upclocker
Sommige gasturbines hebben ook last van 'thermal bow'. Hierbij koelt of warmt de as niet gelijkmatig af/op, waardoor deze een klein beetje buigt waardoor onbalans ontstaat en ook de afdichting tussen de tips van de compressor minder wordt. Volgens mij was dit onder andere een probleem voor die nieuwe pratt en whitney motor voor de A320Neo. Even warm draaien lost dit probleem op.
Piet91 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 15:41:
Het lijkt er op dat dit toestel mogelijk van de sloophamer is gered.
Het Portugese Hi Fly schijnt geïnteresseerd te zijn in twee 2e-hands A380's die ze de komende maanden in de vloot willen opnemen en dat het eerste toestel in het eerste kwartaal van 2018 ingezet zal worden.
Details zullen in oktober bekend worden gemaakt.

EDIT: indeling wordt 560 stoelen in 2 klassen.

Foto van 9V-SKA; genomen in januari 2016 tijdens onderhoud:

[afbeelding]
Hmm, misschien nemen ze zelfs 6 A380's in de vloot:
Dr. Paulo Mirpuri, president and CEO of Hi Fly in Lisbon discusses his company’s bold step in acquiring two ex-Singapore Airlines A380s. These aircraft will be deployed as wet leases to Hi Fly clients.

He also explains how this move actually helps other airlines that are considering the A380 – Hi Fly is de-risking the decision. This is no doubt of considerable help to Airbus and A380 lessors looking at the future of the aircraft. Not only is Hi Fly confident in the A380 – they plan to add more and possibly see a fleet of six.
https://www.airinsight.com/hi-fly-talks-a380-plans/

• XWB
  • Niet online
Als onderdeel van het Clean Sky 2 project heeft Airbus een laminar flow testvliegtuig klaargestoomd. Hiervoor zijn de vleugels van een oude A340 aangepast:

Meer over dit project kan je hier lezen.

World War One

• Garyu
XWB schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:54:
Als onderdeel van het Clean Sky 2 project heeft Airbus een laminar flow testvliegtuig klaargestoomd. Hiervoor zijn de vleugels van een oude A340 aangepast:

[afbeelding]

[afbeelding]

Meer over dit project kan je hier lezen.
Cleansky is nogal iets meer dan alleen een project voor laminar flow.. het is een 14-jarig programma voor de gehele Europese luchtvaartindustrie met miljarden euro's aan R&D investering. Misschien dat je iets specifieker kan zijn?

• XWB
  • Niet online
Garyu schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:03:
[...]

Cleansky is nogal iets meer dan alleen een project voor laminar flow.. het is een 14-jarig programma voor de gehele Europese luchtvaartindustrie met miljarden euro's aan R&D investering. Misschien dat je iets specifieker kan zijn?
Het laminar flow project heet BLADE (Breakthrough Laminar Aircraft Demonstrator), wat meer technische informatie is in onderstaande PDF te lezen:

http://www.cleansky.eu/si...ne%2020%20-%20final_0.pdf

[Voor 22% gewijzigd door XWB op 07-09-2017 15:13]

World War One

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-05 20:43

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Discussies over vliegen, policies van luchtvaartmaatschappijen en luchthavens horen niet meer in dit topic thuis. Dit topic is bedoeld voor vliegtuigen en techniek, zoals de titel al impliceert.
Voor discussie over de situatie op vliegveld St. Maarten, kunnen jullie in Reizen met het Vliegtuig - Deel 1 terecht.
Ik heb de bewuste berichten verplaatst.

[Voor 5% gewijzigd door deepbass909 op 07-09-2017 19:20]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

deepbass909 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 19:19:
[modbreak]
Discussies over vliegen, policies van luchtvaartmaatschappijen en luchthavens horen niet meer in dit topic thuis. Dit topic is bedoeld voor vliegtuigen en techniek, zoals de titel al impliceert.
Voor discussie over de situatie op vliegveld St. Maarten, kunnen jullie in Reizen met het Vliegtuig - Deel 1 terecht.
Ik heb de bewuste berichten verplaatst.[/]
Kan dat ook wat minder rigoureus?

Er zijn posts verplaatst die helemaal niets met "Reizen met het Vliegtuig" te maken hebben en alles met de techniek en wereld er achter. Dat topic is begonnen omdat men niet meer wilde dat zaken als FF-programma's, stoelkeuzes, maaltijden en gesprekken over first, business versus economy class in het luchtvaarttopic werden besproken; ofwel wat de gemiddelde passagiers van vliegen meemaakt.

Posts over hoe een luchthaven is verwoest, hoe de luchtmacht hier werk van maakt (horen posts over militaire KDC-10 en C-130 toestellen nou écht in het 'reizen met het vliegtuig' topic?), posts over een incident met een Boeing 777 etc.

Ik besteed al bewust minder tijd en moeite in posts, maar als men hier als mods al niet weet/houdt aan wat in bepaalde topics hoort (wat ik elders op Tweakers ook merk), dan heb ik het hier snel gezien.
Ik ga hier geen tijd en moeite in steken als er zo willekeurig mee omgegaan wordt.

• CyBeR
  • Niet online
Als je Piet, ondanks dat 'ie volgens mij nog maar 1x gevlogen heeft de grootste enthousiasteling hier, 't topic uit jaagt dan doe je toch iets grondig fout.

Ik weet dat er hier "techniek" in de titel staat, maar dat heeft PWM zelf bedacht en is wat meerdere bezoekers betreft iets te weinig dekkend.

[Voor 31% gewijzigd door CyBeR op 08-09-2017 00:43]

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:27
CyBeR schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 00:40:
Als je Piet, ondanks dat 'ie volgens mij nog maar 1x gevlogen heeft de grootste enthousiasteling hier, 't topic uit jaagt dan doe je toch iets grondig fout.

Ik weet dat er hier "techniek" in de titel staat, maar dat heeft PWM zelf bedacht en is wat meerdere bezoekers betreft iets te weinig dekkend.
Eens. Wat mij betreft wordt 't zo snel mogelijk Vliegen, Techniek en achtergrond. Of als er iemand wat beters weet... ??

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Christoph
  • Niet online
Same, FF, vliegtuig bestellingen en configuraties etc zou ik hier verwachten.

• franssie

franssie

Save the albatross

* Vliegtuigen en het direct aanpalende (earodromes, routes, opleidingen, technische ontwikkelingen, etc) = {alles zonder ticket}
* Reizen/ervaringen met het vliegtuig(mij) en waar je rekening moet houden (babies, business, FF etc etc) = {alles met ticket}

Christoph schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 00:54:
Same, FF, vliegtuig bestellingen en configuraties etc zou ik hier verwachten.
Ik weet niet wat je met FF bedoelt, maar Frequent Flyer is juist een van de voornaamste redenen geweest om de topics te splitsen.

[Voor 50% gewijzigd door franssie op 08-09-2017 01:04]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Deze hele splitsing werkt op deze manier niet imho, zorgt alleen maar voor verwarring. Wat mij betreft wordt gewoon alles weer in één centraal topic gedaan zoals het voorheen was, dan zijn alle gerelateerde zaken tenminste snel terug te vinden ipv steeds in 2 topics te moeten zoeken.

Zeker als de mods dan ook nog eens willekeur gaan toepassen wat in welk topic hoort. Werkt beetje demotiverend, ben dan op zijn allerminst een beetje consequent.

Virussen? Scan ze hier!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:42
wildhagen schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 04:25:
Deze hele splitsing werkt op deze manier niet imho, zorgt alleen maar voor verwarring. Wat mij betreft wordt gewoon alles weer in één centraal topic gedaan zoals het voorheen was, dan zijn alle gerelateerde zaken tenminste snel terug te vinden ipv steeds in 2 topics te moeten zoeken.

Zeker als de mods dan ook nog eens willekeur gaan toepassen wat in welk topic hoort. Werkt beetje demotiverend, ben dan op zijn allerminst een beetje consequent.
Ben het volledig mee eens. Waar ik het gezamenlijk topic aandachtig volgde (vind alle onderwerpen wel interessant) merk ik dat dat nu een stuk minder is geworden. Er wordt ook minder gepost lijkt het.

iRacing Profiel

• Garyu
* Garyu had een rapportje gemaakt voor de "vliegt KLM nu wel of niet op SXM" posts, want dat hoort bij de reizigers en is waarschijnlijk ook interessant voor andere vluchten -> hoe gaat een maatschappij om met problemen op een luchthaven. Het heeft echter niets met vliegtuigen te maken.

De rest van de gevolgen van de ravage op St. Maarten vond ik prima hier passen en met welke vliegtuigen er geholpen wordt (Hercules, DC-10, etc) hoort in dit topic. Maar goed, dat hoort denk ik bij een soort van leerproces over de twee topics, de scheidslijn is immers niet perfect duidelijk voor iedereen.

De mod-break is overigens toch gewoon vriendelijk? Ja het heeft een rood randje, maar verder is het gewoon netjes gebeurd. Misschien iets te rigoreus posts verplaatst, maar goed, m.i. nog geen reden om de modjes meteen maar weer te gaan bekritiseren. Het is ook niet dat de berichten weggegooid zijn, ze zijn alleen verplaatst.
Oekiejoekie schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 00:49:
[...]

Eens. Wat mij betreft wordt 't zo snel mogelijk Vliegen, Techniek en achtergrond. Of als er iemand wat beters weet... ??
^^ eensch :).

[Voor 19% gewijzigd door Garyu op 08-09-2017 09:14]

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

wildhagen schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 04:25:

Mee eens. sinds de splitsing volg ik de topics eigenlijk niet eens meer :/ Twee topics is wmb echt niet ideaal (en ook niet nodig wat mij mij betreft)

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• Gideon
  • Laatst online: 25-05 19:04
Oekiejoekie schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 00:49:
[...]

Mee eens. Persoonlijk vind ik het technische aspect juist het meest interessant. Berichtgeving over ticketprijzen e.d. vind ik nogal 'ruis op de lijn'. Met de splitsing ben ik daarom wel blij. Als je alles op 1 hoop gooit, sneeuwt het technische deel best wel onder, omdat daarover toch wat minder wordt gepost.
We kijken wel even hoe we hiermee uitkomen.

"Vliegen, Techniek en achtergrond"

Overigens had ik niet de titel verzonnen, maar dat werd geopperd in het vorige topic ;)

Verdere discussie over de topicnaam graag niet in het topic zelf.

[Voor 15% gewijzigd door PWM op 08-09-2017 11:10]

EMIRATES WIL DERDE A380-VLUCHT OP SCHIPHOL
SCHIPHOL - Emirates wil uitbreiden met een derde dagelijkse vlucht op Schiphol. Dat meldt topman Tim Clark aan de Telegraaf. Op dit moment vliegt de luchtvaartmaatschappij al twee keer per dag met de Airbus A380 heen en weer naar Dubai.

Emirates vliegt sinds 2012 met de A380 op Schiphol en is sinds 2016 twee keer per dag met de superjumbo op de route naar Dubai actief.

De aanwezigheid van Emirates en collega’s Etihad Airways en Qatar Airways zijn al jaren onderwerp van discussie. Zo zouden de staatsmaatschappijen uit de Golfregio oneerlijk concurreren door miljoenen oliedollars aan subsidie en zeer lage luchthavenkosten op hun thuisbases.

Of de derde vlucht er daadwerkelijk komt is de vraag. Schiphol zit aan haar plafond qua vliegbewegingen, waardoor het moeilijk is om aan start- en landingsrechten te komen. Naast de twee dagelijkse passagiersvluchten voert Emirates ook vrachtvluchten uit op Schiphol.
In het originele artikel in de Telegraaf staat een interessante uitspraak:
"Schiphol is helemaal niet vol, die 500.000 is een politieke afspraak. Het is aan de Nederlandse regering om hier een besluit over te nemen om dit los te laten". zegt Clark.
Geeft toch wel weer aan hoe de verschillende maatschappijen kunnen opereren op hun home base.

• Garyu
Tuurlijk is dat een politieke afspraak. Namelijk eentje met omwonenden en gemeenten qua geluidsoverlast en emissies. Veel meer dan 500.000 gaat het gewoon niet worden tot 2020.

De vraag is dan ook niet hoeveel vluchten, maar welke vluchten. Ik snap sowieso niet dat al die lowcosts op Schiphol willen vliegen. En Schiphol moet niet zeuren, die hebben -natuurlijk- een sturende hand in welke maatschappijen ze toelaten, ook al doen ze alsof ze geen keus hebben. Ze kunnen met prijspolitiek héél veel bewegen (bijvoorbeeld aan de hand van combi-kortingen). Vlieg je meer dan X vluchten per maand, krijg je korting. Heb je engineering&maintenance on site, krijg je korting. Heb je meer customer service on site, krijg je korting. Zo maak je het vanzelf oninteressant voor een Easyjet of Ryanair om naar Schiphol te vliegen, als ze ook voor de helft van het geld Amsterdam-Oost (Lelystad :P) in plaats van Amsterdam-Zuid aan kunnen doen.

• Stigandr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:13
Garyu schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:50:
Tuurlijk is dat een politieke afspraak. Namelijk eentje met omwonenden en gemeenten qua geluidsoverlast en emissies. Veel meer dan 500.000 gaat het gewoon niet worden tot 2020.

De vraag is dan ook niet hoeveel vluchten, maar welke vluchten. Ik snap sowieso niet dat al die lowcosts op Schiphol willen vliegen. En Schiphol moet niet zeuren, die hebben -natuurlijk- een sturende hand in welke maatschappijen ze toelaten, ook al doen ze alsof ze geen keus hebben. Ze kunnen met prijspolitiek héél veel bewegen (bijvoorbeeld aan de hand van combi-kortingen). Vlieg je meer dan X vluchten per maand, krijg je korting. Heb je engineering&maintenance on site, krijg je korting. Heb je meer customer service on site, krijg je korting. Zo maak je het vanzelf oninteressant voor een Easyjet of Ryanair om naar Schiphol te vliegen, als ze ook voor de helft van het geld Amsterdam-Oost (Lelystad :P) in plaats van Amsterdam-Zuid aan kunnen doen.
Is volgens mij de goedkoopste oplossing. Sluit Lelystad Airport aan op het spoornet en hernoem het naar Amsterdam-Lelystad Airport. Is slechts 50 km ofzo. Rotterdam-The Hage Airport is ook 35 km van Den Haag :)

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:06
Stigandr schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:09:
[...]

Is volgens mij de goedkoopste oplossing. Sluit Lelystad Airport aan op het spoornet en hernoem het naar Amsterdam-Lelystad Airport. Is slechts 50 km ofzo. Rotterdam-The Hage Airport is ook 35 km van Den Haag :)
Of hernoem Lelystad naar Terminal 5 :)
Wel eens, een directe (en snelle) verbinding tussen Lelystad, Amsterdam CS en Schiphol is wellicht de enige manier om mensen naar Lelystad te krijgen. Persoonlijk zou ik er niet blij mee zijn als ik daar naar toe moet voor een KLC vlucht naar London ofze (of komt dat doordat ik 15 minuten van Schiphol woon...)

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• menzo
KLC gaat echt niet naar Lelystad, alleen vluchten die geen overstap/hub functie hebben. De Tui en Corendons
Goed, ik lees dus duidelijk als enige meer in die uitspraak van de heer Clark.

• Garyu
Piet91 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:24:
Goed, ik lees dus duidelijk als enige meer in die uitspraak van de heer Clark.
Je kan "politieke afspraak" natuurlijk interpreteren zoals je wilt. Ik denk echter dat NL cq. Schiphol niet zó gevoelig is voor de uitspraken danwel handelingen danwel dollars van een dergelijke buitenlandse topman. Wat Emirates niet neemt neemt een ander wel.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:27
Alhoewel door @deepbass909 verboten hier gisterenavond...

Een graphic van de route van Eindhoven naar Curacao... Overigens zijn er nu al 2 C-130's en een C17 onderweg...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Pagina: 1 2 3 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee