Freak187 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:24:
[...]
Vliegend personeel bij de KLM krijgt netjes salarisverhogingen (met dank aan die vakbond van ze). KLM grondpersoneel zit/zat jarenlang op de nullijn vanwege de vrij slechte cijfers van het concern. Daar helpt de verdampte KLM-winst vanwege de AF staking echt niet bij.... Dus dat wordt wederom op de tong bijten.
Ook het vliegend personeel bij de KLM zorgt ervoor dat AF-KL links en rechts ingehaald worden door Easyjet, Ryanair, Norwegian en alle anderen. AF-KL is een fossiel.
Ik zat (of eigenlijk zit) nog steeds op de jarenlange nullijn, wat mogelijk met de nieuwe cao opgelost gaat worden, net zoals bij de cabine en hoogst waarschijnlijk bij de grond (die nu gaan onderhandelen). Uitkomst is naar alle waarschijnlijkheid voor alle domeinen 4% erbij, dus ook de grond.
Naast de nullijn heb ik de afgelopen paar jaar 30 dagen verlof (per jaar), twee jaar pensioen premie en de kans om een keer een lang weekend vrij te vragen ingeleverd. Dat gecombineerd met een strakkere toepassing van de cao zorgde voor een besparing van ongeveer twee keer de besparing die er kwam vanuit de overige groepen.
Direct resultaat van de vorige cao van de vliegers was dat er meteen cash vrijkwam om tegen betere voorwaarden leningen af te sluiten voor nieuwe vliegtuigen en algemeen resultaat van alle bezuinigingen binnen het bedrijf was de record winst van vorig jaar.
Wijzen naar het vliegend personeel als de reden voor de eventuele problemen is niets anders dan slecht of niet geïnformeerde afgunst.
Natuurlijk zijn er regelingen bij de vliegende groep te vinden die (mogelijk absurd) gunstig uitpakken, maar ik en mijn collega's hebben genoeg ervaring tijdens met alternatief werk tijdens ziekte om te weten dat er "op de grond" ook nog bijzonder veel inefficiëntie en absurde verrijking is.
Daar staan afdelingen tegenover met inmiddels te weinig mankracht, net zoals dat je bij ons steevast om de twee weken gebeld wordt of je toch niet op je vrije dag wil werken, wat zorgt voor een teller die, tegen alle afspraken in, nooit meer opgemaakt wordt.
En vergeet niet dat KLM het steeds beter doet/deed. Record winst vorig jaar, meer winst in Q1.
Kan en moet het nog beter, ja, maar mensen die willen schoppen tegen een bepaald afdeling zonder ook maar een greintje kennis te hebben van wat werkelijk speelt moet je niet serieus nemen en maken de situatie eerder erger dan dat ze een oplossing bieden.