Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.070.859 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Sibrand schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:02:
[...]

Hè jammer, waarschijnlijk heb je gelijk.
Had gehoopt op een mooi verhaal over een heldhaftige piloot...
En het is nog niet eens 1 april :/
Hij kan ook een lage fly-by gedaan hebben waardoor het onder de juiste hoek lijkt alsof die op de brug staat :)

De luchthaven ligt ook naast de brug, dus het zal wel een 'dagelijks' beeld zijn (als je op de juiste plek staat). Dat verklaard ook de rare hoek t.o.v. de brug van het vliegtuig. Hij 'staat' niet in het verlengde van de brug.

[ Voor 23% gewijzigd door LordSinclair op 28-03-2018 15:08 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

[...]

Hè jammer, waarschijnlijk heb je gelijk.
Had gehoopt op een mooi verhaal over een heldhaftige piloot...
Of de grap is dat het ding er wél geland is maar dat de lantaarnpalen er later bijgeklooid zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Sibrand schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:47:
Kwam dit plaatje tegen

[afbeelding]

Schijnt een vliegtuig geland te zijn op 'de' brug van Tromsø, Kan er verder niks over vinden.
Het gaat om perspectief: https://nyheter24.se/nyhe...er-fa-dig-att-tappa-hakan

(Even door Google Translate halen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]

Zat er gisteren nog aan te denken. De eerste grappen zullen wel weer komen, terwijl het geen 1 april is. Vorig jaar was er zelfs een automerk dat op 19 maart een bericht plaatste wat 1 april bleek te zijn. Ze zijn laat dit jaar.

EDIT

Heel laat, ik zie nu dat deze van 30 maart 2016 is :+

[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 28-03-2018 15:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Air Belgium maakt vandaag haar eerste vlucht...voor Surinam Airways.

Hun eerste A340-300 (OO-ABA) staat in Brussel en staat op het punt te vertrekken naar Amsterdam: https://www.flightradar24.com/ABB3004/10ddec95
Hierna zal het vanmiddag om 15:15 uur PY993 naar Paramaribo uitvoeren.

De PZ-TCR van Surinam Airways staat sinds afgelopen maandag ook in Brussel, vermoedelijk voor onderhoud.

Afbeeldingslocatie: https://wwwaviation24be-q41r3jh.stackpathdns.com/wp-content/uploads/2018/03/20180325_133406.jpg
(OO-ABA en OO-ABB in Brussel)

FORSE SCHADE BIJ BOTSING VLIEGTUIGEN GERMANIA EN EL AL
TEL AVIV - Een Boeing 737-700 van de Duitse vakantievlieger Germania is woensdagmorgen zwaar beschadigd geraakt na een botsing met een Boeing 767-300ER van El Al op de luchthaven van Tel Aviv. Het incident gebeurde toen het Duitse vliegtuig van de gate werd geduwd om te vertrekken.

Vlucht GMI4915 wilde vertrekken naar Berlijn toen het tijdens de push-back hard in aanraking kwam met het toestel van El Al. Op beelden is te zien dat de staart van het El Al-vliegtuig vrijwel dwars door het kielvlak van de Boeing 737 is gegaan.

Er vielen geen gewonden bij het incident. Wel moesten de passagiers van beide toestellen worden omgeboekt op een andere vlucht.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DZZKm4KW0AAtFMF.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door Piet91 op 29-03-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Piet91 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:49:
Hmm, de A340 is geen goed PR-materiaal blijkbaar :P

[afbeelding]
Beetje apart om een exotische bestemming te promoten met Nederlands aangeklede jongedames :P

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:22

Daniel

Kapitein NCC-1701
Piet91 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:49:
Hmm, de A340 is geen goed PR-materiaal blijkbaar :P

[afbeelding]
't is ook knap ouwe meuk. De A350's van Air Mauritius zien er wel chill uit maar de A340 is een flinke downgrade ten opzichte van de 787's waarmee KLM in de winterdienstregeling deze route uitvoerde. Ze gaan er wel uit (vervangen door A330-900neo's en A350's) maar voor zover ik kan vinden voorlopig niet op de route naar Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:13
Het plaatje is wat netter gemaakt: Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DZcTDPUXkAEIkDY.jpg

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Als je naar bv Sexbierum rijdt, tussen Leeuwarden en vlieland. Zie je dan nog wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:38:

Hun eerste A340-300 (OO-ABA) staat in Brussel en staat op het punt te vertrekken naar Amsterdam: https://www.flightradar24.com/ABB3004/10ddec95
En het wordt voor Air Belgium meteen een dure grap, want omdat er meer dan 3 uur vertraging was bij het vertrek, mogen ze meteen wat EU261-vergoedingen gaan betalen, tot 600 euro per reiziger: https://www.luchtvaartnie...r-belgium-wordt-dure-grap

Dat begint goed voor de maatschappij, met de allereerste vlucht meteen ook de allereerste schade-vergoedingen :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Borromini schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 18:55:
Beetje apart om een exotische bestemming te promoten met Nederlands aangeklede jongedames :P
Andersom; Schiphol verwelkomt Air Mauritius met "Nederlands" aangeklede dames. ;)

Dergelijke dames (inclusief tulpen) zie je regelmatig bij nieuwe maatschappijen.
Daniel schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 20:17:
't is ook knap ouwe meuk. De A350's van Air Mauritius zien er wel chill uit maar de A340 is een flinke downgrade ten opzichte van de 787's waarmee KLM in de winterdienstregeling deze route uitvoerde. Ze gaan er wel uit (vervangen door A330-900neo's en A350's) maar voor zover ik kan vinden voorlopig niet op de route naar Amsterdam.
Ik heb het gezien ja; die A340's zijn niet bepaald nieuw meer van binnen.
Air Mauritius heeft al aangegeven dat we waarschijnlijk de komende 2 jaar de A350 nog niet hoeven te verwachten nee.

Maar goed; voor iemand die er toch nooit in gaat zitten vind ik het wel best; een A340 is veel interessanter dan de zoveelste A330/777/787. :P
wildhagen schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:19:
En het wordt voor Air Belgium meteen een dure grap, want omdat er meer dan 3 uur vertraging was bij het vertrek, mogen ze meteen wat EU261-vergoedingen gaan betalen, tot 600 euro per reiziger: https://www.luchtvaartnie...r-belgium-wordt-dure-grap

Dat begint goed voor de maatschappij, met de allereerste vlucht meteen ook de allereerste schade-vergoedingen :P
_O-

Blijft toch een bron van goede humor dat SLM.

Nou vraag ik me wel af; wie gaat dat dan eventueel betalen; SLM of Air Belgium?

Overigens kijkt SLM naar de 777-200ER als vervanger voor de A340 waarvan de lease schijnbaar volgend jaar afloopt. Moeten ze alleen nog wel ETOPS gaan regelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:47:
[...]
_O-

Blijft toch een bron van goede humor dat SLM.

Nou vraag ik me wel af; wie gaat dat dan eventueel betalen; SLM of Air Belgium?
Mij lijkt Air Belgium? Zij zijn immers de operating carrier?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wildhagen schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:54:
Mij lijkt Air Belgium? Zij zijn immers de operating carrier?
Ik ken de regeling niet precies maar na even snel inlezen lijkt dat het het geval te zijn inderdaad.

Lullig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

_Christiaan_

Master of SOG

[...]

Sowieso vraag ik me een beetje af hoe de business case van air Belgium eruit ziet. Met een A340 vliegen is nu niet het meest economische, nu zal dat wellicht te maken hebben met ETOPS certificering van air belgium (of beter: het gebrek eraan). De hogere kosten vallen nu wellicht wel mee maar als de olie weer duurder wordt dan ga je het toch afleggen tegen carriers met zuinigere toestellen... Enige voordeel is dat ze de hub qua long haul zo’n beetje voor zichzelf hebben en dus wat hogere ticketprijzen kunnen vragen.

En Charleroi is nu vooral een hub voor Ryanair maar qua connecterend verkeer is het volgens mij ook maar matigjes.

Afijn we gaan het wel zien, maar ik kan er niet optimistisch over zijn. Al zou ik het wel gaaf vinden als het ze lukt om er een serieuze winstgevende carrier van te maken.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:47

4x2

lộn xộn quá

Klinkt wel ongeveer als het gemiddelde niveau van het personeel wat ik daar ervaren heb :+

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De een-na-laatste 787-9 voor KLM is momenteel onderweg naar Amsterdam: https://www.flightradar24.com/KLM9878/10df6362

Verwachte aankomst is om 08:40 uur.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DZAZO_WVwAAxUmv.jpg
(Foto van een testvlucht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
[...]

Las dat het toestel pas om 14.15 op Schiphol landde, terwijl het vertrek naar Paramaribo gepland stond voor 15.15. Best wel krap, zeker als je bedenkt dat het je aller allereerste vlucht met passagiers is, dan plan je toch wat extra tijd in voor de onvoorziene dingen die er altijd zullen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Piet91 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:38:

Hmm, zou de eerste lijn vlucht niet naar Hong Kong zijn, deze maand?
Start-up airline Air Belgium announced on Wednesday that it aims to launch its first route in March 2018 between Brussels and Hong Kong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
Kenzi schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 06:15:
[...]

Hmm, zou de eerste lijn vlucht niet naar Hong Kong zijn, deze maand?

[...]
ACMI levert veel meer geld op 😉 en het is niet omdat dit zo in hun businessplan stond, ter verdediging waarom ze een AOC nodig hebben, dat ze zich ook moeten houden aan dit plan.
HKG is een safe plan, maar als ze hun 4 vliegtuigen permanent kunnen verhuren, zullen ze dat wel preferern. Gaat Charleroi blij mee zijn 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

bottom line schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 07:57:
[...]

ACMI levert veel meer geld op 😉 en het is niet omdat dit zo in hun businessplan stond, ter verdediging waarom ze een AOC nodig hebben, dat ze zich ook moeten houden aan dit plan.
HKG is een safe plan, maar als ze hun 4 vliegtuigen permanent kunnen verhuren, zullen ze dat wel preferern. Gaat Charleroi blij mee zijn 😅
Volgens hun Facebook en andere statements zouden ze volgende week moeten beginnen met het verkopen van tickets

http://www.brusselstimes....et-sales-begin-on-tuesday

Maar gezien ze vliegen met oude A340's naar HKG, dan kan de ticket nooit voordelig genoeg zijn om te kunnen concurreren met Hainan Airlines of Cathay die op Brussel vliegen.

Zie de Chinezen al aan komen op Charleroi. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Kenzi schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 08:18:
[...]

Volgens hun Facebook en andere statements zouden ze volgende week moeten beginnen met het verkopen van tickets

http://www.brusselstimes....et-sales-begin-on-tuesday

Maar gezien ze vliegen met oude A340's naar HKG, dan kan de ticket nooit voordelig genoeg zijn om te kunnen concurreren met Hainan Airlines of Cathay die op Brussel vliegen.

Zie de Chinezen al aan komen op Charleroi. _/-\o_
We zullen binnen een week nog wel eens kijken. De eerste tickets zullen wel pas voor in Mei zijn ofzo.

En dan nog een dik uur moeten rijden met de bus naar Brussel :+
"Huh, wij zijn toch geland op de luchthaven van Brussels South??" O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bottom line schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 08:33:
[...]

En dan nog een dik uur moeten rijden met de bus naar Brussel :+
"Huh, wij zijn toch geland op de luchthaven van Brussels South??" O+
Legio vliegvelden van grote steden die op een uur, of meer, van die stad liggen. Daar zal de internationale reiziger niet van opkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

downtime schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 08:39:
[...]

Legio vliegvelden van grote steden die op een uur, of meer, van die stad liggen. Daar zal de internationale reiziger niet van opkijken.
Maar wel de faciliteiten, verbinding met de stad etc. En gezien de uitspraken van AB willen ze zich vooral op de Chinese reiziger richten, dan moet je toch je best doen om die om weg te krijgen van China Eastern, Hainan, Cathay etc. Nu ben ik niet op Charleroi geweest dus hoe gericht op internationale passagiers het is geen idee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Brussels South Airport heeft ook een verbinding met de stad (bussen naar het treinstation Brussel-Zuid)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
downtime schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 08:39:
[...]

Tuurlijk niet. Maar je verwacht toch wel wat meer opties naar de luchthaven. Metro en trein bij de luchthavens die verwijzen naar een grote stad.
Zoiets is er namelijk niet.
Je enige (niet eigen vervoer) verbinding is via taxi of de bus 8)7 Nu heb ik daar nooit de bus gepakt, ik verkies toch liever zelf met de auto in Chaleroi te geraken. Maar als er een vliegtuig opeens land met 300+ passagiers erop, lijkt me dat geen gezellige drukte bij de bushalte. Ze kunnen wel extra bussen optrommelen gebaseerd op het vluchtschema, maar vergeet niet dat die reizigers ook weer terug op de luchthaven moeten geraken voor terug te keren. En er is niets hatelijker dan een hoop charterbussen ipv. lijndienst.

Zeker met Hainan en Cathay nu op de markt, vermoed ik dat ze zich uiteindelijk wel op een andere markt gaan focussen. Dit bedrijfsplan was namelijk al 2 jaar oud. Toen was er nog geen sprake van andere concurrenten. En of ze Charleroi gaan behouden als hub is nog maar de vraag. Aangezien de werknemers van DGLV (Directoraat-generaal Luchtvaart), de verantwoordelijken voor de AOC applicaties, voornamelijk uit Franstalig België komen, krijg je namelijk meer gedaan als je ook de Franstalige regio support |:(
Kenzi schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 08:48:
[...]

Nu ben ik niet op Charleroi geweest dus hoe gericht op internationale passagiers het is geen idee. ;)
Na de controle/airside:
2 eettentjes, 1 winkel voor allerhande producten, 1 'loungecafe', 2 drankautomaten, niet genoeg zitplaatsen met al die Ryanair passagiers.
Kan me zelfs niet voorstellen dat ze een slurf hebben. Je moet altijd zelf op de tarmac wandelen tot het vliegtuig :*)

[ Voor 14% gewijzigd door bottom line op 30-03-2018 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:06

Garyu

WW

bottom line schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:22:
[...]

Tuurlijk niet. Maar je verwacht toch wel wat meer opties naar de luchthaven. Metro en trein bij de luchthavens die verwijzen naar een grote stad.
Zoiets is er namelijk niet.
Je enige (niet eigen vervoer) verbinding is via taxi of de bus 8)7 Nu heb ik daar nooit de bus gepakt, ik verkies toch liever zelf met de auto in Chaleroi te geraken. Maar als er een vliegtuig opeens land met 300+ passagiers erop, lijkt me dat geen gezellige drukte bij de bushalte. Ze kunnen wel extra bussen optrommelen gebaseerd op het vluchtschema, maar vergeet niet dat die reizigers ook weer terug op de luchthaven moeten geraken voor terug te keren. En er is niets hatelijker dan een hoop charterbussen ipv. lijndienst.

Zeker met Hainan en Cathay nu op de markt, vermoed ik dat ze zich uiteindelijk wel op een andere markt gaan focussen. Dit bedrijfsplan was namelijk al 2 jaar oud. Toen was er nog geen sprake van andere concurrenten. En of ze Charleroi gaan behouden als hub is nog maar de vraag. Aangezien de werknemers van DGLV (Directoraat-generaal Luchtvaart), de verantwoordelijken voor de AOC applicaties, voornamelijk uit Franstalig België komen, krijg je namelijk meer gedaan als je ook de Franstalige regio support |:(

[...]

Na de controle/airside:
2 eettentjes, 1 winkel voor allerhande producten, 1 'loungecafe', 2 drankautomaten, niet genoeg zitplaatsen met al die Ryanair passagiers.
Kan me zelfs niet voorstellen dat ze een slurf hebben. Je moet altijd zelf op de tarmac wandelen tot het vliegtuig :*)
Ach, Berlin-TXL mag je ook gewoon de bus pakken hoor. Dat is toch niet de kleinste luchthaven van Europa. Ook niet de grootste, for sure, maar om nou te zeggen dat er een metro of trein -moet- stoppen...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Airbus heeft een A321neo LR een vlucht van 11 uur laten uitvoeren: nonstop van de Seychellen naar Toulouse. Aan boord waren dummy's om het gewicht van 180 passagiers te simuleren.

https://www.luchtvaartnie...ur-in-de-lucht-met-a321lr

De normale range van het toestel is 7400 kilometer. Hiermee kan er nonstop van Amsterdam naar Atlanta, Nairobi en Delhi gevlogen worden. Niet dat ik zo'n lange vlucht in één stuk in een narrowbody leuk zou vinden, maar het kán wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Daniel schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:40:

De normale range van het toestel is 7400 kilometer. Hiermee kan er nonstop van Amsterdam naar Atlanta, Nairobi en Delhi gevlogen worden. Niet dat ik zo'n lange vlucht in één stuk in een narrowbody leuk zou vinden, maar het kán wel :P
Ach, er worden wel vaker long-hauls met narrowbody toestellen gedaan. Zo vloog American vrij lang met een 757-narrowbody tussen Philadelphia en Amsterdam. Toch ook een sloridge 6000 km.

Ik weet dat All Nippon AIrways een vlucht van Narita naar Mumbai uitvoert met een 737, dat is ook een vluchtje van een kleine 7000 kilometer.

En natuurlijk de vluchten van WOW die trans-atlantisch gaan. Of de A318 van British Airways in all-business config die van Londen naar New York vliegt/vloog?

Zo zijn er ongetwijfled nog wel meer long-haul narrowbody-vluchten.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Airbus heeft een A321neo LR een vlucht van 11 uur laten uitvoeren: nonstop van de Seychellen naar Toulouse. Aan boord waren dummy's om het gewicht van 180 passagiers te simuleren.

Dit toestel zou serieus een goede optie zijn voor Surinam Airways, kunnen ze veel kosteneffectiever op en neer naar Paramaribo.

Waarom is lang vliegen in een narrowbody minder leuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
De KLM vliegt nu zelf niet meer op Mauritius nu Air Mauritius naar AMS vliegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
upclocker schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:49:
De KLM vliegt nu zelf niet meer op Mauritius nu Air Mauritius naar AMS vliegt?
Dat was sowieso maar tijdelijk, als ik https://nieuws.klm.com/kl...erking-met-air-mauritius/ goed begrijp.

Vanaf 30 oktober 2017 tot 26 maart 2018 vloog KLM erop (met een 787-9), daarna zou Air Mauritius het stokje overnemen (met een A340). En dat is nu dus gebeurd.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 20:50

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

gop1 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:49:
[...]
Dit toestel zou serieus een goede optie zijn voor Surinam Airways, kunnen ze veel kosteneffectiever op en neer naar Paramaribo.
Nog steeds een ETOPS probleem. En met de reputatie van Surinam Airways zie ik de passagiers nog wel zwemmen.
spoiler:
ETOPS: Engines Turn Or Passengers Swim ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wildhagen schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:48:
Ach, er worden wel vaker long-hauls met narrowbody toestellen gedaan.
Als er maatschappijen daadwerkelijk dergelijk lange vluchten zouden uitvoeren met de A321LR, dan zijn dat ook direct de langste narrow-body vluchten. Geen enkele narrow-body toestel voert momenteel commerciële vluchten uit die ook maar in de buurt van deze afstand komen; alleen de Lufthansa vlucht van Frankfurt naar Pune, India met bijna 6700 kilometer in de buurt.
Zo vloog American vrij lang met een 757-narrowbody tussen Philadelphia en Amsterdam. Toch ook een sloridge 6000 km.
Sinds een paar dagen niet meer; sinds het zomerseizoen dat onlangs is ingegaan zijn ze overgegaan op de 767 inderdaad.
Ik weet dat All Nippon AIrways een vlucht van Narita naar Mumbai uitvoert met een 737, dat is ook een vluchtje van een kleine 7000 kilometer.
Al 2 jaar niet meer. ;) En dat was ook met een fuel-stop op de westbound leg.
En natuurlijk de vluchten van WOW die trans-atlantisch gaan. Of de A318 van British Airways in all-business config die van Londen naar New York vliegt/vloog?
Nog altijd ruim 2000 kilometer en 4 uur korter.
Zo zijn er ongetwijfled nog wel meer long-haul narrowbody-vluchten.
Zeker, en dat zullen er nog veel meer worden de komende jaren.
gop1 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:49:
Ten eerste; dat zou ruwweg een halvering van capaciteit zijn.
Ten tweede; ik weet de lease-rates van een A321LR niet (dat dit toestel de enig gebouwde A321LR is helpt namelijk niet mee om dat te bepalen :P), maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de aanschaf of lease-kosten van een A321, dan kun je heel wat peut in een A340 gooien van dat verschil; en de aanschaf of lease-kosten van een 777-200ER zijn bijna gelijk met die van een A321. Maar dan vervoer je wel 2x zoveel passagiers.

En dan nog inderdaad het hele kostbare ETOPS verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:27
Freee!! schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 23:30:
En met de reputatie van Surinam Airways zie ik de passagiers nog wel zwemmen.
Surinamers die zwemmen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

7400km in 11 uur is toch ontzettend traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Het ging dan ook niet om een snelheidsrace, maar om een test-vlucht.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn echte vraag is eigenlijk of ze de snelheid verlagen om deze afstanden te kunnen halen of dat het inderdaad enkel voor de test was.

Overigens gaan we een gouden decennium tegemoet met de A321LR en de 737-MAX. Trans-Atlantisch in een narrow-body gaat gewoon de norm worden. Voor de ME3-carriers moet dit toch ook een enorme vooruitgang zijn, met deze range kunnen ze heel Europa, praktisch heel Afrika en 90% van Azië bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-09 21:40
Piet91 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 00:08:

Ten eerste; dat zou ruwweg een halvering van capaciteit zijn.
Ten tweede; ik weet de lease-rates van een A321LR niet (dat dit toestel de enig gebouwde A321LR is helpt namelijk niet mee om dat te bepalen :P), maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de aanschaf of lease-kosten van een A321, dan kun je heel wat peut in een A340 gooien van dat verschil; en de aanschaf of lease-kosten van een 777-200ER zijn bijna gelijk met die van een A321. Maar dan vervoer je wel 2x zoveel passagiers.

En dan nog inderdaad het hele kostbare ETOPS verhaal.
Mij lijkt het nog niet zo een slecht idee. Capaciteit van een A321LR is half, maar ze kunnen er wel elke dag mee vliegen ipv de beperkte frequenties nu. Hogere frequenties is waarschijnlijk hogere revenue per passagier. Daarnaast is de lease duur, maar zolang je je kist genoeg laat vliegen is dat niet direct een probleem. Fuel burn is ook een stuk minder. En etops is niet anders dan een 777.

Daarnaast heb je nog het probleem dat ze iemand moeten vinden die bereid is dergelijk kapitaal te leasen aan hun.

Maar ik ben ver van een specialist en dit is niet meer dan wat back of the envelope denken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AndRo555 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 16:16:
Mij lijkt het nog niet zo een slecht idee. Capaciteit van een A321LR is half, maar ze kunnen er wel elke dag mee vliegen ipv de beperkte frequenties nu.
Dit seizoen vliegen ze zesmaal per week. Dan zouden ze dus 2 A321LR's moeten gebruiken ofwel betalen ze tweemaal zoveel aan lease als met een 777 terwijl ze dezelfde wekelijkse capaciteit hebben.
(Om over het verschil tussen de lease van een A340 en een A321LR nog maar niet te hebben)
Hogere frequenties is waarschijnlijk hogere revenue per passagier.
De Amsterdam - Paramaribo markt hoeft het niet te hebben van frequenties. Het is geen grote zakenroute.
De yields zouden toch wel goed moeten zijn; de ticketprijzen liggen vrij hoog.
Daarnaast is de lease duur, maar zolang je je kist genoeg laat vliegen is dat niet direct een probleem.
Nogmaals; wil je dezelfde capaciteit houden dan moet SLM in plaats van 1 A340/777 2 A321LR's nemen.
De lease-kosten van een A321LR zijn ongeveer gelijk met die van een 777-200ER.
Dus alleen aan lease is SLM dan al 2x zoveel kwijt bij dezelfde capaciteit.
En op de Amsterdam - Paramaribo markt kun je een toestel niet vaker vliegen dan een A340/777; met een dergelijke vluchtduur kun je maar 1 rotatie per dag maken.
Wil je die A321 dagelijks naar AMS vliegen; dan heeft die A321 ook geen ruimte over om tussendoor nog een regionale vlucht in Zuid-Amerika te doen; dus die optie om meer uren ermee te maken is er ook niet.
Fuel burn is ook een stuk minder. En etops is niet anders dan een 777.
Dat is waar. En dat ETOPS wordt nog wel iets: http://www.dwtonline.com/...p-tweede-grote-vliegramp/
Daarnaast heb je nog het probleem dat ze iemand moeten vinden die bereid is dergelijk kapitaal te leasen aan hun.

Maar ik ben ver van een specialist en dit is niet meer dan wat back of the envelope denken. ;)
SLM is een klucht. Het is puur dat ze aan het infuus van de Surinaamse regering liggen, maar als het zichzelf moest bedruipen bestond SLM al lang niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:34
Garyu schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:51:
[...]

Ach, Berlin-TXL mag je ook gewoon de bus pakken hoor. Dat is toch niet de kleinste luchthaven van Europa. Ook niet de grootste, for sure, maar om nou te zeggen dat er een metro of trein -moet- stoppen...
Maar TXL ligt dan ook praktisch tegen de stad aan. 20 minuten met de bus en je bent bij Hauptbahnhof. Bij bijvoorbeeld Praag is dat wel anders. Vanaf de luchthaven ben je een uur onderweg voor je in de stad bent. En dan mag je eerst met de bus, daarna met de metro en afhankelijk waar je precies moet zijn daarna ook nog met de tram. Wat dan wel weer zo is, is dat het ov er spotgoedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Piet91 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 17:02:
[...]

Dit seizoen vliegen ze zesmaal per week. Dan zouden ze dus 2 A321LR's moeten gebruiken ofwel betalen ze tweemaal zoveel aan lease als met een 777 terwijl ze dezelfde wekelijkse capaciteit hebben.
(Om over het verschil tussen de lease van een A340 en een A321LR nog maar niet te hebben)

[...]

De Amsterdam - Paramaribo markt hoeft het niet te hebben van frequenties. Het is geen grote zakenroute.
De yields zouden toch wel goed moeten zijn; de ticketprijzen liggen vrij hoog.
Ik ken de bezettingsgraad van SLM niet, maar in mijn n=1 ervaring van 8 jaar terug zat het toestel op weg naar Paramaribo helemaal vol en op de terugweg voor maximaal 50%.

De prijzen zijn inderdaad erg hoog op deze route, je zou verwachten dat SLM er flink wat aan over houdt en dus genoeg kapitaal zou moeten hebben om te investeren in beter materieel.

En voor welke bezetting geld die range van 7400 km eigenlijk? Want 7400 km is net te kort om Paramaribo te bereiken, ze zouden dan niet het maximale aantal passagiers mee kunnen nemen.

Heb net even dat artikel doorgenomen, op zich best schokkend, maar aan de andere kant verbaast het me niet. Deze werkwijze is echt typisch Surinaams.

[ Voor 14% gewijzigd door gop1 op 31-03-2018 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Nou ja, ik vraag me zelf nogal af of SLM naast deze specifieke route uberhaupt nog wel iets verdient.

Als je ziet dat ze naar bestemmingen als Nergenshuizen Airport, Rimboe Airport en Nowhere Airport vliegen vraag ik me ernstig af of daar wel droog brood in te verdienen is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• upclocker
  • Nu online
Even een mooi filmpje tussen door. :9

Iemand een idee wat deze dingen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/i4WoigF.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door upclocker op 31-03-2018 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 13:59:
Mijn echte vraag is eigenlijk of ze de snelheid verlagen om deze afstanden te kunnen halen of dat het inderdaad enkel voor de test was.

Overigens gaan we een gouden decennium tegemoet met de A321LR en de 737-MAX. Trans-Atlantisch in een narrow-body gaat gewoon de norm worden. Voor de ME3-carriers moet dit toch ook een enorme vooruitgang zijn, met deze range kunnen ze heel Europa, praktisch heel Afrika en 90% van Azië bereiken.
Loont dat dan, vraag ik me af, voor de meeste maatschappijen? Zijn er dan zoveel long haul-routes waarop een widebody laag bezet is? Ik kan me voorstellen dat je liever met een klein toestel dat 80% bezet is vliegt ipv met een groot toestel dat halfvol zit, maar toch.

Ik neem aan dat het meer de prijsvechters zijn die naar de long haul narrowbodies zitten te kijken?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!
upclocker schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 20:43:
Iemand een idee wat deze dingen zijn?
[afbeelding]
De outlet van de Air Conditioning packs.
De inlets zijn die vierkante openingen in de romp, vlak voor het rode Emirates logo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Nu online
Piet91 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 23:58:
[...]

De outlet van de Air Conditioning packs.
De inlets zijn die vierkante openingen in de romp, vlak voor het rode Emirates logo.
Interesting, rare plek voor de outlet. Meestal zit die er recht achter. Enig idee waarom ze daar zitten?

Het is geen outflow valve? Zou ook raar zijn als dat nog pressurized is.

[ Voor 11% gewijzigd door upclocker op 01-04-2018 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
upclocker schreef op zondag 1 april 2018 @ 00:04:
Interesting, rare plek voor de outlet. Meestal zit die er recht achter. Enig idee waarom ze daar zitten?

Het is geen outflow valve?
Die Air Condition Packs zitten bij de A380 rechtboven die outlets; zie:

https://www.cbsnews.com/p...bling-the-airbus-a380/11/
https://www.cbsnews.com/p...bling-the-airbus-a380/12/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Nu online
Ah nice, nooit geweten dat ze in de vleugel zaten bij de A380. Ben er vaak genoeg onder door gelopen, maar het viel me net pas op in dat filmpje. 8)7
Vooral dus om drag te verminderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De eerste Delta Airlines Airbus A350 vlucht naar Amsterdam is onderweg: https://www.flightradar24.com/DAL132/10e49ddb

De A350 voert een van de 4 dagelijkse vluchten van/naar Detroit uit;
DL132 vanuit Detroit, geplande aankomst om 05:55 uur. DL133 gaat om 09:20 uur weer terug.
Amsterdam is de eerste niet-Aziatische bestemming van de Delta A350 en heeft sinds de levering van de eerste in juli 2017 8 A350's in de vloot.

Vertrek in Detroit, zaterdagmiddag:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DZpV3FWWsAQosEL.jpg:large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Staart voor de eerste ANA A380:

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/814/40214701745_a22676ce35_c.jpgTail Fin msn262 30/3/2018 by A380_TLS_A350, on Flickr

Enne:
Vliegbasis Leeuwarden @VlbLeeuwarden

Primeur voor vliegbasis Leeuwarden. Rechtstreeks van de tekentafel: onze eerste F-16 met zonnepanelen! Vandaag nog aan de stekker, morgen in de lucht. Hopelijk schijnt de zon!
https://twitter.com/VlbLeeuwarden/status/980351500357693440
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DZrofQyX4AAK9Xj.jpg
Emirates airline @emirates

Emirates reveals SkyLounge, the most exclusive Onboard Lounge to be introduced on its Boeing 777X fleet from 2020. A completely transparent lounge with unmatched aerial views and unparalleled luxury, Emirates SkyLounge promises window views like no other.
https://twitter.com/emirates/status/980178138109038593
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DZpKzxxX0AUno-R.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DZpKzx7X4AEVwvc.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DZpKzx1XkAMolJT.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Piet91 op 01-04-2018 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-09 17:28
Hmmbob schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:26:
En bij een go-around in het verlengde van de baan blijven vliegen tot je opdracht tot een right-hand-turn krijgt van ATC. Niet zo heel spannend hoor.
Om erop terug te komen, blijkbaar toch wel spannend :P :

OVV onderzoekt bijna-botsing op Schiphol

Waarschijnlijk landen op 18C en opstijgen vanaf 24, wat vorige week regelmatig het geval was door de gesloten Polderbaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Evianon op 03-04-2018 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Evianon schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 11:42:
[...]

Om erop terug te komen, blijkbaar toch wel spannend :P :

OVV onderzoekt bijna-botsing op Schiphol

Waarschijnlijk landen op 18C en opstijgen vanaf 24, wat vorige week regelmatig het geval was door de gesloten Polderbaan.
Klopt:
Op 29 maart 2018 vond een ernstig incident plaats op Schiphol. Een vliegtuig, dat bezig was met de landing op baan 18C, maakt op het laatste moment een doorstart. Een ander vliegtuig had kort daarvoor toestemming gekregen om op te stijgen van baan 24. Omdat het verlengde van beide banen elkaar kruisen, kwamen de vliegtuigen dicht bij elkaar. De Onderzoeksraad voor Veiligheid stelt een onderzoek in naar dit voorval.
https://www.onderzoeksraa...vliegtuigen-29-maart-2018

Zelf al vaker gezien op FR24 (doorstart en start), maar blijkbaar komen niet alle in het nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

_Christiaan_

Master of SOG

Air Belgium start ticketverkoop voor de eerste vlucht... die al plaatsvindt over minder dan een maand. Onbegrijpelijk dat ze pas zo kort van tevoren de ticketverkoop voor elkaar hebben.

NOSIG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

_Christiaan_ schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:49:
Air Belgium start ticketverkoop voor de eerste vlucht... die al plaatsvindt over minder dan een maand. Onbegrijpelijk dat ze pas zo kort van tevoren de ticketverkoop voor elkaar hebben.
Mogelijk was het al eerder klaar. Ze nemen de veilige route, geen ticketverkoop voordat alles geregeld is. Toen ik nog voor een start-up werkte hebben we 2 keer uit moeten stellen, is voor het imago niet goed.

Tot die tijd vliegen ze wet leases, dat is op zich een prima strategie.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
  • Nu online
Er waren zelfs twee dezelfde incidenten die dag.
Incident: KLM B737 and Transavia B738 on Mar 29th 2018, late go around on 18C and conflicting takeoff on 24
A KLM Boeing 737-700, registration PH-BGK performing flight KL-1080 from Manchester,EN (UK) to Amsterdam (Netherlands), was on final approach to runway 18C.

A Transavia Boeing 737-800, registration PH-HXF performing flight HV-5193 from Amsterdam (Netherlands) to Paris Orly (France), was cleared for takeoff from runway 24 and was accelerating for takeoff, when KL-1080 initiated a go around from low height due to an early flare. Tower instructed KL-1080 to turn right immediately to a heading 270 and HV-5193 to immediately turn left to a heading of 180.

KL-1080 positioned for another approach and landed safely on runway 18C about 11 minutes after the go-around.

HV-5193 continued to Paris for a safe landing.

The Dutch Onderzoeksraad (Dutch Safety Board DSB) opened an investigation into the occurrence rated a loss of separation between the two aircraft. The DSB argued: "Because the extensions of both runways intersected, the aircraft came close together."

Dutch LVNL (ATC provider) confirmed the occurrence stating they are going to investigate the occurrence themselves and report the result. LVNL stated: "From the tower the air traffic is visually separated, the air traffic controller gives instructions to pilots based on what he or she sees. There are no minimum requirements for the distance between two aircraft (separation standards) for the area where traffic control is given from the tower."
Incident: KLM 772 and KLM B773 at Amsterdam on Mar 29th 2018, late instruction for go around on 18C and conflicting clearance for takeoff on 24
A KLM Boeing 777-200, registration PH-BQP performing flight KL-598 from Cape Town (South Africa) to Amsterdam (Netherlands), was on final approach to runway 18C cleared to land on the runway.

A KLM Boeing 777-300, registration PH-BVK performing flight KL-791 from Amsterdam (Netherlands) to Sao Paulo Guarulhos,SP (Brazil), was cleared for immediate takeoff from runway 24 and was accelerating, when tower instructed KL-598 to go around. KL-598 went around, KL-791 continued takeoff.

Tower subsequently also sent the next arrival into a go around advising that crew, that the reason for the go around was that there possibly was something on the runway.

KL-598 positioned for another approach and landed safely on runway 22 about 16 minutes after the go-around. KL-791 continued to Sao Paulo for a safe landing.

The departure path of runway 24 and departure/go-around path of runway 18C intersect.

The Dutch Onderzoeksraad (Dutch Safety Board DSB) opened an investigation into the occurrence rated a loss of separation between the two aircraft. The DSB argued: "Because the extensions of both runways intersected, the aircraft came close together."

Dutch LVNL (ATC provider) confirmed the occurrence stating they are going to investigate the occurrence themselves and report the result. LVNL stated: "From the tower the air traffic is visually separated, the air traffic controller gives instructions to pilots based on what he or she sees. There are no minimum requirements for the distance between two aircraft (separation standards) for the area where traffic control is given from the tower."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hi Fly @hifly_airline

Hi Fly is taking delivery of its first Airbus A380, the world’s largest and most spacious airliner. The arrival is a major event for the Company, making it the 1st Portuguese and the 4th European airline operating the model. #Hifly #hiflyairline #a380
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DaAzVfAX4AAqG5E.jpg

Levering staat voor ergens halverwege 2018 met het oorspronkelijk Singapore Airlines interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Oef, dit soort dingetjes kunnen redelijk catastrofaal aflopen :X. Afgezien van een directe head-on crash heb je natuurlijk ook de turbulenties die vrij heftig kunnen zijn, zeker zo dicht bij de grond met toch flinke machines.

Dit zijn Kaagbaan en Zwanenburgbaan dus?

Afbeeldingslocatie: https://www.schiphol24.nl/wp-content/uploads/2016/04/banen.x88397.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Garyu op 05-04-2018 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Komende zomer vertrekken toch meer vluchten vanaf Schiphol naar onder meer vakantiebestemmingen. Dat is de uitkomst van een kort geding tussen de luchthaven en reisorganisaties TUI, Corendon en easyJet.

Deze bedrijven vonden dat Schiphol de ongeveer tweeduizend vluchten die zijn overgebleven van afgelopen winterperiode naar de zomer moest overhevelen. De rechter gaf de ondernemingen gelijk.

Eerder overleg tussen luchthaven en maatschappijen leidde niet tot overeenstemming. Schiphol besloot vervolgens op eigen houtje de zogeheten slots niet over te hevelen.

De luchthaven liet weten dat de extra drukte in de toch al drukke zomermaanden mogelijk voor operationele problemen zou zorgen.

De rechter vond deze onderbouwing te mager en eist intrekking van het voorstel. De extra vluchten worden nu zo snel als mogelijk toegewezen.

Schiphol respecteert de uitspraak van de rechter en zal de capaciteit beschikbaar stellen. ''We zullen alles op alles zetten om de vluchten zo goed mogelijk te accommoderen in de drukke vakantieperiode", aldus de luchthaven in een verklaring.

De drie luchtvaartmaatschappijen zijn blij dat ze de rechter aan hun zijde weten. Volgens easyJet was de uitspraak als verwacht.

Topman Steven van der Heijden van Corendon erkent dat de slotproblematiek op Schiphol zeer complex is. ''Maar slots zijn een schaars goed. Daarom is het zaak dat ze wel allemaal beschikbaar worden voor alle partijen", zei hij.

Hij verwacht dat Corendon een ''fair share" krijgt van de extra vluchten. Dat zorgt er volgens hem ook voor dat de rekensommen voor komende zomer kloppen en vluchten niet hoeven te worden verplaatst.
Bron: https://www.nu.nl/economi...n-doorschuiven-zomer.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08

franssie

Save the albatross

Ik snap Schiphol niet, ze willen wel uitbreiden maar als ze beschikbare slots kunnen inzetten dan wil ons 'rupsje nooit genoeg' dat plotseling weer niet. Als gesprekspartner zijn ze veel geloofwaardigheid kwijt geraakt door zich aan geen enkele afspraak te houden en te rommelen met elke schatting waar mee te rommelen valt en de veiligheid gaat ook niet echt vooruit.

Echt - hoe werkt het business model van Schiphol 8)7

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-09 17:28
Dit vindt Schiphol waarschijnlijk wel prima. Nu kunnen ze bij de onvermijdelijke overlast door drukte in de zomer mooi naar deze airlines en uitspraak wijzen, handig voor de PR afdeling. Hoeven ze ook net een stapje minder hard te lopen voor TUI, Corendon en easyJet, want als die klagen hebben ze het toch zelf gedaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Maar juist alle beschikbare slots van het moeizame Alders overleg voor de komende jaren hebben ze in notime weggegeven aan ... juistum :+
Waardoor ze nu klem zitten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evianon schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:37:
Dit vindt Schiphol waarschijnlijk wel prima. Nu kunnen ze bij de onvermijdelijke overlast door drukte in de zomer mooi naar deze airlines en uitspraak wijzen, handig voor de PR afdeling. Hoeven ze ook net een stapje minder hard te lopen voor TUI, Corendon en easyJet, want als die klagen hebben ze het toch zelf gedaan :P
Dit dus. Schiphol ziet de bui al hangen. Zomers wordt het weer enorm druk en dergelijk slechte publiciteit kunnen ze niet hebben, zeker niet nu.
franssie schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:40:
Maar juist alle beschikbare slots van het moeizame Alders overleg voor de komende jaren hebben ze in notime weggegeven aan ... juistum :+
Waardoor ze nu klem zitten.
Dat deed Schiphol niet zelf; dat deed de Airport Coordination Netherlands (ACNL).
Zij worden voor 60% gefinancierd door KLM, Transavia, Martinair en TUI en 40% door de 3 luchthavens Schiphol, Rotterdam en Eindhoven.

Schiphol kan airlines alleen verleiden om te komen en dat kan op allerlei manieren.
En dat hebben ze inderdaad destijds gedaan aan die Leisure maatschappijen.
Net zoals Schiphol Group airlines kan verleiden om naar Lelystad te komen i.p.v. Schiphol.
Schiphol kan echter niet airlines wegsturen naar Lelystad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Piet91 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:54:
[...]
<>
Dat deed Schiphol niet zelf; dat deed de Airport Coordination Netherlands (ACNL).<>
Ik lees dat als " Dat deed Schiphol niet zelfstandig, dat deed Schiphol in nauw overleg met ACNL" - als ACNL dat geheel op eigen houtje gedaan zou hebben (wat ik ongeloofwaardig vindt want dan gaan ze voorbij aan de C in hun naam immers) dan is het een nog grotere zooi dan ik al dacht.

Ik snap het belang van een internationaal netwerk en dito meetellende luchthaven mede een KLM, maar man o man wat hebben ze de afgelopen 10 jaar lopen prutsen omdat niemand (noch Schiphol noch Politiek noch LVNL ergens voor durfde te kiezen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:28:
[...]

[afbeelding]

Levering staat voor ergens halverwege 2018 met het oorspronkelijk Singapore Airlines interieur.
Ideaal dat ze dan 2 vluchten in één kunnen combineren wanneer ze voor Surinam subben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
franssie schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:55:
[...]

Ik lees dat als " Dat deed Schiphol niet zelfstandig, dat deed Schiphol in nauw overleg met ACNL" - als ACNL dat geheel op eigen houtje gedaan zou hebben (wat ik ongeloofwaardig vindt want dan gaan ze voorbij aan de C in hun naam immers) dan is het een nog grotere zooi dan ik al dacht.

Ik snap het belang van een internationaal netwerk en dito meetellende luchthaven mede een KLM, maar man o man wat hebben ze de afgelopen 10 jaar lopen prutsen omdat niemand (noch Schiphol noch Politiek noch LVNL ergens voor durfde te kiezen).
Van der Zee en zijn mensen werken op basis van een Europese verordening en van een ministerieel besluit ‘Slotallocatie’. ,,De minister kan nog altijd zelf de coördinator benoemen, maar in de praktijk laat ze de uitvoering over aan de luchtvaartmaatschappijen’‘, zegt Van der Zee. Maar zeker twee keer per jaar gaat hij naar het departement om verantwoording af te leggen voor de verdeling. Dat hangt weer samen met de zomer- en winterschema’s.
Over de eigen rol in ,,het slotgebeuren’’ deelt het ministerie mee dat ze naast het aanwijzen van de slotgecoördineerde luchthavens ook de onafhankelijke positie van coördinator zelf toetst, alsmede zijn werk ,,op transparantie en onpartijdigheid’‘. Het ministerie is niet bevoegd beslissingen van de coördinator te wijzigen dan wel corrigerend op te treden. Van der Zee voegt hier aan toe dat hij functioneel en financieel onafhankelijk moet kunnen opereren, in zijn werkzaamheden ,,non-discriminatoir en neutraal’’ moet zijn.
https://www.nrc.nl/nieuws...ordinator-7696094-a166493

Beetje oud, maar nog steeds geldig.

Vanaf 1 januari 2020 zou het ACNL een onafhankelijk orgaan moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Piet91 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:28:
[...]

[afbeelding]

Wordt dat niet wat opgelapt? Dat moet zijn beste tijd toch gehad hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Piet91 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:51:
[...]

[...]

https://www.nrc.nl/nieuws...ordinator-7696094-a166493

Beetje oud, maar nog steeds geldig.

Vanaf 1 januari 2020 zou het ACNL een onafhankelijk orgaan moeten worden.
klopt helemaal maar neemt niet weg dat de slotverdeling toch primair afgestemd zal zijn met Schiphol en daarna de lucht, als Schiphol had aangegeven het niet aan te kunnen had de coordinator de uitbreiding niet gedaan zonder extra funding - maar Schiphol dacht het wel aan te kunnen. We kennen toch nog de video van Schiphol hoe vanaf mei-2000-ooitde wachttijden bij de security voorbij zouden zijn? En het drame een maand later?
Toen wisten ze dit allemaal al. Gelukkig zit er nu weer (!) een nieuwe directeur (m) die het misschien wel op orde krijgt maar Schiphol is ondetussen een beetje een Noord-Zuid-Betuwe lijn geworden met Marine Helicopter aspiraties. Ik geef het KLM te doen (die in luggage-gate overigens ook nalatig waren).

Ik voel me betrokken bij de luchtvaart maar zie helaas dat zoals het dossier zich nu en de afgelopen jaren ontwikkelt er alleen maar verliezers komen, eigenlijk zitten we al in die situatie. +100K vliegbewegingen zonder aanpassing van het luchtruim en de geluidscontouren (al dan niet gehandhaafd) gaat niet passen in de huidige 6 deels gekruiste banen. De luxe van de drie NZ banen beide kanten gebruiken (zoals een ATL kan) hebben ze niet. Ze zitten vol en de vraag is meer hoe we daar verstandig mee omgaan totdat EHLY over drie jaar open gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Borromini schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:04:
Wordt dat niet wat opgelapt? Dat moet zijn beste tijd toch gehad hebben...
De eisen zullen dan ook wel wat lager zijn. Ik geloof dat hun toestellen praktisch altijd met het oude interieur blijven rondvliegen.
En ombouwen is ontzettend duur; KLM was bijna 9 miljoen kwijt om 1 777 om te bouwen; en dat is met ruim 150 stoelen minder waaronder ongeveer minder helft business- en geen (12) first class stoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Omwonenden van Schiphol verzetten zich tegen iedere vorm van uitbreiding van de nationale luchthaven. Zij ergeren zich aan het feit dat de luchthaven en de overheid afspraken niet nakomen en weigeren nu in te stemmen met uitbreiding van de capaciteit.

Eerst moeten tienduizenden vakantievluchten worden verplaatst naar Lelystad. Dat schrijft dagblad Trouw.

Het huidige 'vliegplafond', 500.000 vliegbewegingen per jaar, is bijna bereikt. Schiphol wil dat de overheid dit plafond zo snel mogelijk naar boven bijstelt. Maar de bewoners, die een belangrijke stem hebben in de Omgevingsraad Schiphol, geen hier niet meer akkoord.

Het huidige plafond geldt in principe nog tot 2020. De bewoners ergeren zich dat de overheid en Schiphol eerdere afspraken niet nakomen. Zo zouden de vakantievluchten naar Lelystad worden verplaatst. Maar het kabinet stelde onlangs juist de opening van Lelystad uit tot 2023.

Over ons lijk

De eerder in de Omgevingsraad toegezegde 'geluidsarme startprocedures' en het verlagen van het aantal nachtvluchten is niets terecht gekomen, stelt woordvoerder Matt Poelmans van de bewonersdelegatie in Trouw. "Over ons lijk", zegt hij.

Het is de derde keer in korte tijd dat bewoners botsen met Schiphol. De omwonenden kondigden eerder deze week aan naar de bestuursrechter te stappen omdat de controles op de geluidshinder die het vliegverkeer vanaf Schiphol veroorzaakt niet goed zouden worden uitgevoerd.

Ook eisen zij dat de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) ingrijpt bij overtredingen, iets dat de ILT nu niet kan omdat het bestraffen van overtredingen niet bij wet is vastgelegd.
Bron, en meer info: 'Omwonenden verzetten zich tegen elke verdere uitbreiding Schiphol'

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

China Eastern Airlines, the country’s second-biggest carrier by passenger volume, has said it is prepared to change routes and even the type of aircraft it uses, if any looming trade war between the US and China affected its passenger traffic and cargo volumes.
http://www.scmp.com/busin...t-changes-if-us-trade-war

De deals die in October / November vorig jaar getekend zijn lijken op de tocht te staan nu met die trade war.
Maar toch apart dat ze de 777's dan voor Airbus 330-200 willen vervangen en geen woord over de Comac C919.
Bolk schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:56:
[...]

Mogelijk was het al eerder klaar. Ze nemen de veilige route, geen ticketverkoop voordat alles geregeld is. Toen ik nog voor een start-up werkte hebben we 2 keer uit moeten stellen, is voor het imago niet goed.

Tot die tijd vliegen ze wet leases, dat is op zich een prima strategie.
Maar die prijs. 449 euro voor retourtje. Voor vrijwel hetzelfde geld vlieg je met Cathay. Beter vliegtuig, betere luchthaven.

[ Voor 30% gewijzigd door Kenzi op 06-04-2018 04:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Kenzi schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 04:33:
[...]

http://www.scmp.com/busin...t-changes-if-us-trade-war

De deals die in October / November vorig jaar getekend zijn lijken op de tocht te staan nu met die trade war.
Maar toch apart dat ze de 777's dan voor Airbus 330-200 willen vervangen en geen woord over de Comac C919.
Een C919 is dan ook geen concurrent voor een 777/A330. Het is een concurrent voor de A320neo/737MAX/CS300, een compleet ander marktsegment. Widebody (777/A330) versus narrowbody (C919).

Daarnaast heft China Eastern al een order voor 20 C919's in de boeken staan. Na Air China, waren ze de 2e airline die een order plaatste, al in november 2010.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

wildhagen schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 04:56:
[...]

Een C919 is dan ook geen concurrent voor een 777/A330. Het is een concurrent voor de A320neo/737MAX/CS300, een compleet ander marktsegment. Widebody (777/A330) versus narrowbody (C919).

Daarnaast heft China Eastern al een order voor 20 C919's in de boeken staan. Na Air China, waren ze de 2e airline die een order plaatste, al in november 2010.
Bedoelde meer dat dit het moment was om een statement te maken dat ze Boeing niet nodig hebben en China's eigen vliegtuig industrie willen boosten. En gezien Xi's "Made in China" prestige project is de Comac dan wel een troefkaart. Maar dat is meer politiek voor AWM. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Piet91 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:04:
[...]

De eisen zullen dan ook wel wat lager zijn. Ik geloof dat hun toestellen praktisch altijd met het oude interieur blijven rondvliegen.
En ombouwen is ontzettend duur; KLM was bijna 9 miljoen kwijt om 1 777 om te bouwen; en dat is met ruim 150 stoelen minder waaronder ongeveer minder helft business- en geen (12) first class stoelen.
Klopt. Als je op hun site kijkt staat de vloot gerangschikt op staartnummer en ze hebben allemaal een ander interieur. Ze laten het oude spul gewoon zitten, zoals de ex-Emirates A340 9H-FOX waar dit de first class is:

Afbeeldingslocatie: https://hifly.aero/images/Fotos_Frota/cs-tqy/A340-300_TQY-TQZ_FC2.jpg

Het kan qua ruimte overigens aardig slechter dan oude business en first in de Singapore A380, maar het zal wel knap versleten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:21
Er komt een dag dat een rechter hierin mee zal gaan. Vergeleken met de overlast van Schiphol gaan de maatschappelijke discussies nu over zaken op micro-niveau (milieuzones in de stad, paasvuur).

Woon zelf in het oosten, en heb er dus 0 last van, maar kom beroepsmatig regelmatig bij nieuwbouwprojecten in de nabijheid van Schiphol. Qua overlast is nabijheid een vrij ruim begrip. Er worden woningen gebouwd op plekken waar ik nooit zou willen wonen. Maar goed, toegegeven, ik ben ook vrij verwend met mijn woonomgeving uiteraard.

Het argument dat het vliegveld er was voor de bewoners er kwamen houdt mijns inziens geen stand. Er is een baan bijgekomen, vliegroutes worden gewijzigd en de frequentie van vluchten wordt alleen maar hoger. Als de maatschappelijke normen voor overlast die op andere gebieden gehanteerd worden op de luchtvaart zouden worden toegepast zou er een directe bouwstop moeten plaatsvinden in een zeer wijde omtrek van Schiphol. Dit is praktisch onhaalbaar.

Het volledig verplaatsen van onze nationale luchthaven blijft mijns inziens de enige reële optie, en iets waar zowel politiek als Schiphol directie serieus werk van zouden moeten maken. Want zoals gezegd, er komt een dag dat een rechter beslist dat het zo niet langer gaat. En natuurlijk is de realiteit dat Schiphol dan niet van de ene op de andere dag haar deuren zal moeten sluiten, maar de besluitvorming zal op dat moment wel razendsnel en wellicht niet helemaal zorgvuldig moeten plaatsvinden.

Enig andere mogelijkheid is dat 'we' er als samenleving op gokken dat de luchtvaart over een jaar of 40 door het opraken van fossiele brandstoffen hetzij onmogelijk, hetzij veel stiller en schoner zal zijn. Ben geen expert op dat gebied, maar over dat 'gevaar' (opraken fossiele brandstoffen) hoor ik al een hele tijd niks meer.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Het beleid werkt averechts in Nederland, waar in andere landen gekozen wordt voor het concentreren van de overlast (en dan gericht proberen op te lossen) kiest Nederland voor spreiding. En dan eindig je met een vliegveld met 6 banen dat minder bewegingen verwerkt dan Heathrow met 2 banen, maar wel heel veel meer mensen in de herrie zet.

[ Voor 6% gewijzigd door Devil op 06-04-2018 10:37 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Kenzi schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 05:04:
[...]

Bedoelde meer dat dit het moment was om een statement te maken dat ze Boeing niet nodig hebben en China's eigen vliegtuig industrie willen boosten. En gezien Xi's "Made in China" prestige project is de Comac dan wel een troefkaart. Maar dat is meer politiek voor AWM. ;)
De C919 gaat misschien ooit een keer vliegen, en dan vooral binnen Azië.

De C929 staat nog vrijwel helemaal in de sterren. De strategie is er, maar totdat deze vliegtuigen ook daadwerkelijk intercontinentaal worden toegelaten gaat er ook nog zeker tien jaar overheen. Tot die tijd zullen de Chinese maatschappijen toch ook nieuw materieel nodig hebben. Helemaal overstappen op COMAC gaat ze de komende vijftien jaar zeker nog niet lukken. Dus moet het wel Airbus worden voor de grotere machines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Enig andere mogelijkheid is dat 'we' er als samenleving op gokken dat de luchtvaart over een jaar of 40 door het opraken van fossiele brandstoffen hetzij onmogelijk, hetzij veel stiller en schoner zal zijn.
Veel stiller zal het niet worden, maar kerosine hoeft in principe niet fossiel te zijn, en met bv LNG (ofwel fossiel of uit biogas) kan je de luchtkwaliteit (fijnstof/SOx/NOx) issues wel kwijtraken. Het is maar waar de prioriteit ligt.

LNG is als drager wel bruikbaar, het is qua prijs min of meer vergelijkbaar met kerosine, de luchtvaart kan mooi meeliften op de distributie infrastructuur die nu voor wegtransport en scheepvaart wordt uitgerold, en je zit met twee aspecten:
- de specifieke energie met 53.6 MJ/kg (LNG) vs 42.8 MJ/kg (kerosine) is gunstiger dan kerosine, dus op een route kan je wat meer passagiers/payload meenemen
- ...maar de energie dichtheid is wel minder (22.2 MJ/liter vs 33 MJ/liter), dus je max range wordt wel 30% minder.

Het is uiteindelijk ook een kosten/prioriteit verhaal, maar je ziet bv aan de scheepvaart (waar LNG in rap tempo groeit) en wegtransport dat met strengere luchtkwaliteit normen wel kan gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 06-04-2018 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Dreamvoid schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:44:
[...]

Veel stiller zal het niet worden, maar kerosine hoeft in principe niet fossiel te zijn, en met bv LNG (ofwel fossiel of uit biogas) kan je de luchtkwaliteit (fijnstof/SOx/NOx) issues wel kwijtraken. Het is maar waar de prioriteit ligt.

LNG is als drager wel bruikbaar, het is qua prijs min of meer vergelijkbaar met kerosine, de luchtvaart kan mooi meeliften op de distributie infrastructuur die nu voor wegtransport en scheepvaart wordt uitgerold, en je zit met twee aspecten:
- de specifieke energie met 53.6 MJ/kg (LNG) vs 42.8 MJ/kg (kerosine) is gunstiger dan kerosine, dus op een route kan je wat meer passagiers/payload meenemen
- ...maar de energie dichtheid is wel minder (22.2 MJ/liter vs 33 MJ/liter), dus je max range wordt wel 30% minder.

Het is uiteindelijk ook een kosten/prioriteit verhaal, maar je ziet bv aan de scheepvaart (waar LNG in rap tempo groeit) en wegtransport dat met strengere luchtkwaliteit normen wel kan gebeuren.
- De LNG tank is lastig van vorm (cilinder)
- Opgeslagen moet het koud gehouden worden (kost energie).
- Moet weer opgewarmd worden om te kunnen gebruiken (kost energie).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Je bent denk ik in de war met CNG en LPG, LNG tanks hoeven geen cilinder te zijn (kan zonder druk opgeslagen worden), en hoeft ook niet koud gehouden te worden, de boiloff is veel lager dan het brandstofverbruik (ook aan de grond, boiloff gas kan dan naar de APU). In LNG vrachtwagens en schepen zit bv ook geen koeling, en de warmte voor regasificatie krijg je door de brandstofleiding eerst langs de (warme) motor zelf te leiden.

Dit is allemaal geen nieuwe technologie op zich. Het grootste obstakel voor LNG tot relatief recent (naast dat fijnstof geen issue was, en LNG ook duurder dan kerosine was) was simpelweg dat tenzij je naast een LNG terminal zit, er op vliegvelden over de hele wereld domweg geen LNG is om te tanken. Nu dat distributienetwerk er sowieso al komt (LNG terminals, trucks die LNG distribueren, etc) kan de luchtvaart gratis meeliften.

Het zal vooral afhangen van waar de prioriteiten liggen - op het moment zit de grote groei voor LNG in diesel-vervanging in het wegtransport, en stookolie-vervanging voor de scheepvaart. De luchtvaart vervuilt vooral hoog in lucht, dus niet op de radar voor de verbetering van luchtkwaliteit (fijnstof/SOx/NOx). Het is ws wel de logische volgende stap als de scheepvaart grotendeels over is.

[ Voor 93% gewijzigd door Dreamvoid op 06-04-2018 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

alexbl69 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 07:58:
[...]

Ben geen expert op dat gebied, maar over dat 'gevaar' (opraken fossiele brandstoffen) hoor ik al een hele tijd niks meer.
Het opraken van fossiele brandstoffen is momenteel, vergeleken met global warming, van ondergeschikt belang. Er worden nog steeds grote nieuwe reserves gevonden.
25 jaar geleden werd soms beweerd dat we binnen 25 jaar door de olie heen zouden zijn. Inmiddels is die termijn niet korter maar juist veel langer geworden. 50-100 jaar komt meer in de buurt (afhankelijk van allerlei factoren).
Het probleem verschuift meer naar de kosten om het boven de grond te halen. Lang voordat fossiele brandstoffen “op” zijn zal het spul te duur worden om het zomaar als brandstof te verstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Nu online
Dreamvoid schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:07:
Je bent denk ik in de war met CNG en LPG, LNG tanks hoeven geen cilinder te zijn (kan zonder druk opgeslagen worden), en hoeft ook niet koud gehouden te worden, de boiloff is veel lager dan het brandstofverbruik (ook aan de grond, boiloff gas kan dan naar de APU). In LNG vrachtwagens en schepen zit bv ook geen koeling, en de warmte voor regasificatie krijg je door de brandstofleiding eerst langs de (warme) motor zelf te leiden.

Dit is allemaal geen nieuwe technologie op zich. Het grootste obstakel voor LNG tot relatief recent (naast dat fijnstof geen issue was, en LNG ook duurder dan kerosine was) was simpelweg dat tenzij je naast een LNG terminal zit, er op vliegvelden over de hele wereld domweg geen LNG is om te tanken. Nu dat distributienetwerk er sowieso al komt (LNG terminals, trucks die LNG distribueren, etc) kan de luchtvaart gratis meeliften.

Het zal vooral afhangen van waar de prioriteiten liggen - op het moment zit de grote groei voor LNG in diesel-vervanging in het wegtransport, en stookolie-vervanging voor de scheepvaart. De luchtvaart vervuilt vooral hoog in lucht, dus niet op de radar voor de verbetering van luchtkwaliteit (fijnstof/SOx/NOx). Het is ws wel de logische volgende stap als de scheepvaart grotendeels over is.
Als ik het goed begrijp wordt bij LNG het 'gas' vloeibaar gehouden door het 'gas' sterk te koelen. Hoe wil je dat dan koel houden in de tanks van een vliegtuig? Bovendien is de druk veel lager op cruise hoogte wat ook voor problemen kan zorgen lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
LNG wordt eenmalig vloeibaar gemaakt, maar daarna niet vloeibaar gehouden door te koelen, het zit in geisoleerde tanks. Zolang het tempo van de verdamping laag genoeg is, hoeft er niet gekoeld te worden. Uiteraard werkt dit niet ideaal voor je auto thuis die makkelijk een paar dagen stilstaat, LNG gaat daar nooit werken, maar vliegtuigen (net als trucks en schepen) zijn vrijwel continu in bedrijf, daarom wordt het nu daarin vaker gebruikt.

Anyway, of de toekomst van de een post-olie luchtvaart ligt in LNG of bio-kerosine, we zullen zien - het kan iig wel met de technologie van nu. Elektrisch kan in theorie maar met een energiedichtheid van accu's van ~2-3 MJ/kg moeten daar wel eerst nog extreem grote stappen gemaakt worden voor dat het technologisch haalbaar is. Vooralsnog liggen de vergroening prioriteiten bij andere sectoren waar (voor hetzelfde geld) veel meer milieuwinst te halen is.

[ Voor 21% gewijzigd door Dreamvoid op 06-04-2018 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:33
Er vloog vanmiddag 15:30 een formatie over Nederland. 5 kisten richting het noorden. Boven Amsterdam verdwenen de contrails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:13
Ongetwijfeld inbound Leeuwarden voor Frisian Flag.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:51
Remco Tr schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:04:
Er vloog vanmiddag 15:30 een formatie over Nederland. 5 kisten richting het noorden. Boven Amsterdam verdwenen de contrails.
Er vliegen wel vaker formaties over Nederland. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Dreamvoid @upclocker er bestaat dan ook nog eens GTL (gas to liquid) dat een rechtstreekse vervanger van diesel is, dus ook voor in je sloep of auto. https://www.shell.nl/klanten/commercialfuels/gtl.html

Je ziet het her en der al verkrijgbaar zijn (meer in vaten dan aan de pomp). Spul is schoner en minder kans op algen groei dan natuurlijke dieselsoorten. Wat het effect op de langere termijn voor zuigermotoren (koeling en smering) is wordt nog afgewacht maar voor een turbine zal het weinig uitmaken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
upclocker schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:44:
[...]
Bovendien is de druk veel lager op cruise hoogte wat ook voor problemen kan zorgen lijkt mij?
Druk verschil door lagere luchtdruk is maximaal het verschil tussen de luchtdruk op zeeniveau en vacuum, dus minder dan 1 bar. Waarschijnlijk is de druk in de tank zoveel hoger dat dit niet meer uitmaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De nieuwe Beluga XL heeft een stel motoren gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DaFLSVCUMAAUBu2.jpg

(tweemaal Rolls-Royce Trent 700)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 13:00

dodo79

witte dikke tonnie

Piet91 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 23:05:
De nieuwe Beluga XL heeft een stel motoren gekregen:

[afbeelding]

(tweemaal Rolls-Royce Trent 700)
Voor de liefhebbers, de achtergrond info van dit toestel vind je hier

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 13:00

dodo79

witte dikke tonnie

En een tegenvaller voor airbus:

De luchtvaartmaatschappij American Airlines heeft een miljardenorder geplaatst bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing. Die troeft daarmee het Europese bedrijf Airbus af.
American Airlines blaast bovendien een eerdere bestelling bij Airbus af.

Bron

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

'Buy American' hé :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:59

Onbekend

...

Het lijkt erop dat veel Amerikaanse bedrijven in Amerika willen aankopenen Europese bedrijven in Europa (en ook Rusland en China doen graag aankopen op de interne markt.).

Maar wat is in de vliegtuigindustrie tegenwoordig een miljardenorder waard? Je ziet ook regelmatig nieuwsartikelen voorbij komen met dat mega-orders weer worden geannuleerd vanwege economische redenen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vanochtend weer een akkefietje met een bezopen piloot:
De politie heeft maandagmorgen een piloot op Schiphol aangehouden die onder invloed van alcohol was. De piloot stond op het punt om met het toestel te vertrekken, maar werd door de politie uit het vliegtuig gehaald.

Een blaastest wees uit dat de man 0,9 promille alcohol in zijn bloed had, waar 0,2 promille voor vliegtuigpersoneel is toegestaan. Bovendien mag vliegtuigpersoneel tien uur voor een vlucht geen alcohol meer drinken.

De politie heeft het vliegbrevet van de man afgenomen en hij heeft een dagvaarding gekregen. Volgens een woordvoerder van de luchtvaartpolitie zit de man in Nederland vast en vliegt hij "waarschijnlijk dinsdag" naar zijn thuisland.

Uit welk land de piloot komt en in dienst van welke luchtvaartmaatschappij hij piloot is, wilde de woordvoerder niet zeggen.

Waarschijnlijk is de piloot zijn baan kwijt, maar dat wilde de politie-woordvoerder niet bevestigen. "Dat is niet aan ons."
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...d-hoge-alcoholmeting.html

Bijna 5x zoveel als toegestaan en doodleuk toch willen gaan vliegen, dan heb je imho ook het IQ van een garnaal die al een tijdje dood is :X

Vwb die laatste alinea: ja, ik mag toch hopen dat hij zijn baan kwijt is. Als je op deze manier aantoont de verantwoordelijkheid niet aan te kunnen, is het denk ik niet handig om zo iemand 150-200+ levens in handen te geven :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 20:50

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

wildhagen schreef op maandag 9 april 2018 @ 17:22:
[...]
Vwb die laatste alinea: ja, ik mag toch hopen dat hij zijn baan kwijt is. Als je op deze manier aantoont de verantwoordelijkheid niet aan te kunnen, is het denk ik niet handig om zo iemand 150-200+ levens in handen te geven :X
Daarom wil ik eigenlijk wel weten welke maatschappij het betreft, als passagier wil je zeker weten dat zo'n "piloot" eruit vliegt (pun intended).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Iemand non-stop van London naar Perth vliegen, maar niet je huis uit hoeven?

Hier; volledige vlucht op Youtube; upload van ruim 17 uur.
Mom said just one video before bed
:+

Of deze:
Who farted?
Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/7/5/9/4930957.jpg?v=v400bab8730b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Interessant filmpje over een elektrisch vliegtuig:

Interessant om te zien dat elektrisch vliegen voor bv. instructie al financieel rendabel is - als wat dit filmpje claimt waar is. Kijken of deze trend doorzet.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 09-04-2018 21:20 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piet91 schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:19:
Iemand non-stop van London naar Perth vliegen, maar niet je huis uit hoeven?

Hier; volledige vlucht op Youtube; upload van ruim 17 uur.

[...]

:+
[video]
Ik was na de eerste momenten dat het toestel in beweging kwam al 'genezen'.
Zorg dan dat je Go-Pro niet tegen 't raam kan trillen. Irritant geluid. Ruins the experience.

Nee, dan zou ik toch liever in een virtuele cockpit kruipen en in P3D ofzo de vlucht eens doen. ;-)

Ben ergens wel benieuwd naar hoeveel storage dit wel niet gekost heeft?
Stroom snap ik wel, die komt gewoon uit de USB poort bij je stoel (handig!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmithNL
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-09 16:26
De nieuwe KLM 787-10 business class stoelen (nog zonder branding):

Afbeeldingslocatie: https://content.presspage.com/uploads/162/800_ventureseat01-highresolution.png?10000
Afbeeldingslocatie: https://content.presspage.com/uploads/162/800_ventureseat02-highresolution.png?10000

https://nieuws.klm.com/kl...o-business-class-stoelen/

Blijf het apart vinden dat ze andere stoelen hebben vs de -9, maar goed.

[ Voor 92% gewijzigd door SmithNL op 10-04-2018 10:55 ]

Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone X -- DJI Mavic Air

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
SmithNL schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:53:
Als je zoekt op zodiac (maker stoelen -900), dan zie je dat ze al een tijdje moeite hebben, met een aantal grote incidenten halverwege vorig jaar.
https://runwaygirlnetwork...hit-cathay-pacific-image/
https://www.ft.com/conten...38-11e7-9a66-93fb352ba1fe

Mogelijk dat dat meespeelde in de beslissing voor deze stoelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

SmithNL schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:53:
De nieuwe KLM 787-10 business class stoelen (nog zonder branding):

[afbeelding]
[afbeelding]

https://nieuws.klm.com/kl...o-business-class-stoelen/

De Business class stoelen in de -9 zijn ook korter dan die in de 773, althans in full flat houding
Pagina: 1 ... 18 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?