Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.070.856 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Fly-guy schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:17:
[...]

Zo werd de super constellation ook wel het beste/meest betrouwbare drie motorige vliegtuig genoemd, ook al hingen er vier aan de vleugels...

[...]
Volgens Boeing is de m het gemiddelde voor een In Flight ShutDown (IFSD) 0,01 per 1.000 motor uren, dus 1 per 100.000 uur.
Reken dat om naar aantal vluchten en je ziet dat het toch geen goed idee is om op alleen 1 motor te vliegen.
Ook al is de betrouwbaarheid extreem verbeterd de laatste 15 jaar.
http://www.boeing.com/com.../aero_22/etops_story.html
In aanvulling hierop:
http://avherald.com/h?sea...h=1&search.x=0&search.y=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:56

_Christiaan_

Master of SOG

wildhagen schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 14:50:
Na Lufthansa en Air France neemt ook KLM de Fokker 100 weer in dienst. Tijdelijk en gehuurd weliswaar, maar toch.

[...]

Bron: https://www.luchtvaartnie...e-lucht-in-met-fokker-100

Kan even niet achterhalen welke kist het zou moeten zijn, maar het is of de YR-FKA of de YR-FKB. Beiden inmiddels ruim 26 jaar oud (first flight respectievelijk 31/05/1991 en 27/11/1991)

[afbeelding]

[afbeelding]
Al staat er niet precies bij hoe dat zit qua capaciteit. Volgens mij heeft KLM zelf genoeg kisten om aan de capaciteit te voldoen, maar is het meer een tekort aan crew. En aangezien de vakbonden niet toestaan om tijdelijke crew in te huren, ben je dan genoodzaakt om een wet lease af te sluiten. Best wel zonde dus.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Nu is het wachten op het persbericht dat ze Tempelhof toch maar weer openen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wildhagen schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:23:
Lijkt me geen slecht idee eerlijk gezegd. Daar valt weinig meer aan te redden, zeker als alles al zwaar verouderd is voor het zelfs maar geopend is. En als het dan ook al meteen aan zijn maximumcapaciteit zit bij de opening (als dat ooit al gebeurt)....

Misschien maar beter het verlies incasseren, en van scratch af aan opnieuw beginnen, en deze keer wellicht ook mensen inhuren die weten hoe zoiets aangepakt moet wordern.
Ik heb het Wikipedia: Berlin Brandenburg Airport artikel over dat project maar eens doorgelezen en het leest als een megaproject in Zimbabwe - maar dan met Duitse namen. Wat een blamage voor een land als Duitsland. In China stampen ze haast wekelijks een nieuw vliegveld uit de grond en de Duitsers krijgen het in 20 jaar niet voor elkaar. Goed, nu is dat wat complexer als je aan Duitse wet- en regelgeving moet voldoen, en niet elke controleur met wat steekpenningen kunt afkopen, maar dit is echt een schande.

Het dieptepunt vond ik nog wel dat de ontwerper van het brandveiligheidssysteem niet eens gekwalificeerd was om dat werk te doen. De man had gelogen over zijn CV. Dat je niet elke Pool op de steigers naar z'n papieren vraagt is één ding maar een ingenieur vraag je toch om een keer zijn diploma te laten zien voordat je hem verantwoordelijk maakt voor een klus waar honderden miljoenen mee gemoeid zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

De enige kans om het niet te slopen lijkt mij het aan de schipholgroep verkopen of tenminste kun inhuren. Schiphol is geen betrouwbare partner als het op geluidseffect rapportages aankomt maar bouwen en beheren kunnen ze wel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 20:50

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

franssie schreef op zondag 18 maart 2018 @ 18:32:
De enige kans om het niet te slopen lijkt mij het aan de schipholgroep verkopen of tenminste kun inhuren. Schiphol is geen betrouwbare partner als het op geluidseffect rapportages aankomt maar bouwen en beheren kunnen ze wel.
De gasten van de Schipholgroep zijn ook niet gek en hebben de sloop- en herbouwplannen allang klaarliggen.

NB: Die beginnen ook eerst met de nodige sloopwerkzaamheden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Freee!! schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:16:
[...]

De gasten van de Schipholgroep zijn ook niet gek en hebben de sloop- en herbouwplannen allang klaarliggen.

NB: Die beginnen ook eerst met de nodige sloopwerkzaamheden.
Ik bedoelde sloop tot niets. Je hebt ook verhernieuwbouw waar je stukjes casco terug haalt etc, complexer en niet altijd goedkoper dan een complete sloop overigens. Maar onze Oosterburen gaat het niet lukken in ieder geval.
offtopic:
Misschien zijn zij dan wel weer beter in het aanleggen van metrolijnen in steden maar daarvan vind ik ook niet veel succes verhalen. Dat blijkt gewoon echt wel moeilijk te zijn (en deels onnodig maar dat is een ander onderwerp).

Hoe dan ook als wat vliegveld ooit open wil moet er flink gesnoeit worden in de opdrachtgever en uitvoerders, teveel oud hout zit er nu al in. En dat is in hiërarchische culturen zoals die in Duitsland maar ook een Japan wel een puntje van frustratie.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:09
franssie schreef op zondag 18 maart 2018 @ 18:32:
Say again? https://www.nrc.nl/nieuws...-fraude-schiphol-a1589231

:+ :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

OK daar belazerden ze de boel ook inderdaad ;)

Misschien ben ik een oude lul (check) en herinner ik mij het Schiphol van 25 jaar geleden dat een wereld speler was in het luchthaven logistiek.

Ben benieuwd hoe de volgende directeur het gaat doen - nog een paar van die idioten als de vorige en KLM gaat echt vanaf Parijs vliegen in een AF lay bij gebrek aan gates in NL :(

Ach easyjet is ook zo slecht nog niet binnen de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

franssie schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:40:
[...]

Ben benieuwd hoe de volgende directeur het gaat doen - nog een paar van die idioten als de vorige en KLM gaat echt vanaf Parijs vliegen in een AF lay bij gebrek aan gates in NL :(
Het is weer een politicus. Op zich zegt dat niks over zijn capaciteiten maar het zegt wel iets over de prioriteiten van Schiphol. Het doet vermoeden dat ze niet de beste man hebben gekozen maar gewoon iemand met contacten in Den Haag. Als je daar als organisatie van afhankelijk bent dan ziet de toekomst er niet goed uit.

Ik hoop dat ik er volledig naast zit en dat iemand me nu gaat vertellen dat er echt geen betere man in Nederland te vinden is voor die klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 20:50

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

downtime schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:50:
[...]

Het is weer een politicus. Op zich zegt dat niks over zijn capaciteiten maar het zegt wel iets over de prioriteiten van Schiphol. Het doet vermoeden dat ze niet de beste man hebben gekozen maar gewoon iemand met contacten in Den Haag. Als je daar als organisatie van afhankelijk bent dan ziet de toekomst er niet goed uit.

Ik hoop dat ik er volledig naast zit en dat iemand me nu gaat vertellen dat er echt geen betere man in Nederland te vinden is voor die klus.
Geen betere man geloof ik direct, maar geen betere vrouw heb ik zo mijn vraagtekens bij :X

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Freee!! schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:05:
[...]

Geen betere man geloof ik direct, maar geen betere vrouw heb ik zo mijn vraagtekens bij :X
Ik denk serieus dat een Sharon Dijksma dit had gekund. Ik blijf het een krijswijf vinden (ken haar nog uit Groningen)maar die heeft wel wat infrastructurele credits bij mij opgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

franssie schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:40:
[...]

OK daar belazerden ze de boel ook inderdaad ;)

Misschien ben ik een oude lul (check) en herinner ik mij het Schiphol van 25 jaar geleden dat een wereld speler was in het luchthaven logistiek.

Ach easyjet is ook zo slecht nog niet binnen de EU.
Je hebt op Schiphol 2 problemen, en dat is gebrek aan gates/capaciteit (tijdens piektijden) en gebrek aan vliegbewegingen (op alle tijden). Dat laatste is denk ik het grootste probleem waar KLM mee te maken heeft, want anders hadden ze nog kunnen groeien op off-peak tijden.

Dankzij dat fantastische (not) airline reward programma is een groot deel van de vliegbewegingen op Schiphol nu vergeven aan low cost carriers met minderwaardige vliegbewegingen t.o.v. bijv. KLM. Die slots kan je natuurlijk nooit meer terugpakken want die worden elk jaar weer aan dezelfde uitgedeeld als je genoeg van je slots hebt gevlogen in het voorgaande seizoen.

Als er echt geen groei meer mogelijk is op Schiphol dan zie ik KLM eerst nog wel wat consolideren binnen hun eigen netwerk (ms met wat grotere kisten e.d.) maar daarnaast en daarna gaat de koek naar AF (terecht imo want op CDG is nog ruim voldoende capaciteit over). Andere opties zijn lastig. Waar ik wel aan zat te denken, uitbreiden op een andere hub is misschien een optie voor KLM? Als je bijv. kijkt naar grote Amerikaanse maatschappijen die hebben meestal niet één maar een paar hubs. Dan elimineer je ook meteen het monopolie van Schiphol Airport.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

_Christiaan_ schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:45:
[...]

Waar ik wel aan zat te denken, uitbreiden op een andere hub is misschien een optie voor KLM? Als je bijv. kijkt naar grote Amerikaanse maatschappijen die hebben meestal niet één maar een paar hubs. Dan elimineer je ook meteen het monopolie van Schiphol Airport.
Berlijn? Het schijnt de bedoeling te zijn geweest dat BER een internationale hub voor Air Berlin zou worden. Maar Air Berlin is geen factor meer, LH lijkt niet geinteresseerd, en dan is Berlijn misschien een gat in de markt. Voor de grote jongens is Berlijn waarschijnlijk te klein maar voor KLM is het misschien de moeite waard.

Beetje risico is er natuurlijk wel. Zal BER ooit openen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Korte hop morgen:

TUI FLY MET BOEING 737 MAX VAN SCHIPHOL NAAR ROTTERDAM
ROTTERDAM - TUI fly maakt maandagmiddag een korte promotievlucht met de nieuwe Boeing 737 MAX 8. Het stille toestel wordt van Schiphol naar Rotterdam The Hague Airport gevlogen, met aan boord relaties en medewerkers.

Het in België geregistreerde toestel is het eerste van zeventig bestelde Boeing 737 MAX-toestellen dat tot 2023 aan de TUI Group wordt geleverd. Zowel de Belgische, Britse, Nederlandse als Zweedse dochtermaatschappijen gaan met het uiterst zuinige en stille type vliegen.

Vlucht OR7372 vertrekt maandag om 13.45 uur vanaf Schiphol en komt volgens planning om 14.15 uur aan op Rotterdam The Hague Airport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

downtime schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:58:
[...]

Berlijn? Het schijnt de bedoeling te zijn geweest dat BER een internationale hub voor Air Berlin zou worden. Maar Air Berlin is geen factor meer, LH lijkt niet geinteresseerd, en dan is Berlijn misschien een gat in de markt. Voor de grote jongens is Berlijn waarschijnlijk te klein maar voor KLM is het misschien de moeite waard.

Zoiets zou idd geniaal zijn. CDG is qua netwerk logischer maar ligt politiek te lastig (dan zou KLM groeien ten koste van AF). Probleem van BER is wat je zegt: het is voorlopig nog niet open.

In het algemeen lijkt het me wel lastig om >1 hub te implementeren in je netwerk. In theorie hebben ze al een dual hub configuration met Ams en CDG, en daar zou dan nog een 3e bij moeten komen om de groei van KLM te accomoderen.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

downtime schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:58:
[...]

Ik denk dat het al boekdelen spreekt dat LH niet geïnteresseerd is. Zij hebben al twee hubs en BER kan daar niet mee concurreren (het geld zit in Frankfurt, veel industrie in München). Dat zijn op zich dan wel geen dingen die een rol spelen als hub, maar het is toch tekenend dat Duitsland één van de weinige landen in Europa is waar de grootste luchthavens niet in de buurt van de hoofdstad liggen. Geeft wel aan waar het gros van de economie zit.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Borromini schreef op maandag 19 maart 2018 @ 02:46:
[...]

Ik denk dat het al boekdelen spreekt dat LH niet geïnteresseerd is. Zij hebben al twee hubs en BER kan daar niet mee concurreren (het geld zit in Frankfurt, veel industrie in München). Dat zijn op zich dan wel geen dingen die een rol spelen als hub, maar het is toch tekenend dat Duitsland één van de weinige landen in Europa is waar de grootste luchthavens niet in de buurt van de hoofdstad liggen. Geeft wel aan waar het gros van de economie zit.
Mwah, heeft denk ik niet alleen daarmee te maken. Een grote factor is natuurlijk ook het verleden, toen Duitsland uit 2 delen bestond. Berlijn was toen niet de meest voor de hand liggende optie voor een grote luchthaven door zijn ligging...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:01

Freak187

geen

Borromini schreef op maandag 19 maart 2018 @ 02:46:
[...]

Ik denk dat het al boekdelen spreekt dat LH niet geïnteresseerd is. Zij hebben al twee hubs en BER kan daar niet mee concurreren (het geld zit in Frankfurt, veel industrie in München). Dat zijn op zich dan wel geen dingen die een rol spelen als hub,
Dat zijn juist dingen die een rol spelen voor een hub. Berlijn heeft alleen maar wat centrale overheden en wat toerisme.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Heeft iemand een idee waar de 777 van Malaysia Airlines staan? Ik zag er laatst namelijk twee op Schiphol staan volgensmij..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Brilsmurfffje schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:41:
Heeft iemand een idee waar de 777 van Malaysia Airlines staan? Ik zag er laatst namelijk twee op Schiphol staan volgensmij..
Allemaal gesloopt of opgeslagen en geen in Amsterdam.

Denk dat je verward bent met een ander toestel; misschien China Cargo Airlines?
Of (een beetje vergezocht) de oude Orenair 777 die in Amsterdam werd omgebouwd voor Ukraine International Airlines?

[ Voor 13% gewijzigd door Piet91 op 19-03-2018 11:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Bizar trouwens hoeveel vliegtuigen er op dit moment aan het mappen zijn boven Nederland. Een beetje tikken op kleine toestellen op de flightradar en ik had er zo al een stuk of 10 te pakken die zigzagpatronen aan het vliegen zijn op dit moment.
Het is net die ene uitzonderlijk heldere dag vandaag waar dat soort diensten het hele jaar op zit te wachten blijkbaar, er zit ook nog net geen blad aan de bomen.

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/ee5rmkjj5/Screenshot_2018-03-19-11-55-39-01.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door ASW1 op 19-03-2018 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-09 15:44
Opvallend haha zie dat er nu 2 boven Oss aan het zigzaggen. Eentje vanuit Rotterdam en de ander vanuit Antwerpen.
Deze is ook wel vreemd bezig: https://www.flightradar24.com/DELYK/10c28db7

Gebruiken ze dit dan voor het kadaster en dergelijke toepassingen?

Zie trouwens ook heel veel cessna's vliegen.

[ Voor 25% gewijzigd door Xepos op 19-03-2018 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Boven Noordelijk Groningen/Friesland vliegen er al 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:41:
Dit is het meest recente lijstje wat ik kon vinden:
9M-MRA- Stored at KUL as 9M-MRA
9M-MRB- Scrapped as 2-MMRB at LETL
9M-MRC- Active with VIM Airlines as VP-BDX
9M-MRD- Crashed as MH17
9M-MRE- Stored at KUL as 9M-MRE
9M-MRF- Active with Vim Airlines as VP-BVA
9M-MRG- Scrapped as N703AC at Lake Charles
9M-MRH- Stored as N318MY at GYR, bought by Delta Air Lines as spare aircraft
9M-MRI- Scrapped as N105GT at TLV
9M-MRJ- Active with Vim Airlines as VP-BDW
9M-MRK- Scrapped as 9M-MRK at SFB
9M-MRL- Stored at SZB as 9M-MRL, supposedly going to Bayu Air, now rumoured Air Zimbabwe
9M-MRM- Stored SZB as 9M-MRM, supposedly going to Bayu Air, now rumoured Air Zimbabwe
9M-MRN- Stored at KUL as 9M-MRN
9M-MRO- Crashed as MH370
9M-MRP- Stored SZB as 9M-MRP, supposedly going to Bayu Air, now rumoured Air Zimbabwe
9M-MRQ- Stored at KUL as 9M-MRQ, being prepared for Bayu Air, now rumoured Air Zimbabwe
Bron: http://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?t=1364433

Dat is dus van eind mei vorig jaar, geen idee of dat allemaal nog klopt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
wildhagen schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:20:
Dat is dus van eind mei vorig jaar, geen idee of dat allemaal nog klopt.
Niet meer dus. VIM Airlines is failliet en of die 777's ooit voor Air Zimbabwe is maar zeer de vraag want die 4 toestellen zijn voor het land schijnbaar financieel onbereikbaar.
Twee toestellen hadden al hun nieuwe livery waarvan een met de opmerkelijke registratie Z-RGM zou gaan rondvliegen; een keer raden waar de letters RGM voor stonden...

In other news; deze beauties komen naar Schiphol:

Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/0/3/9/2698930.jpg?v=v40

In april komt hun Boeing 787-9 op vrijdag's naar Schiphol, deze vervangt de gebruikelijke A319 - A311 op vluchten RJ151 / RJ152.
Aankomst in Amsterdam is om 14:45 uur. Vertrek terug naar Amman om 15:40 uur.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DYolMkUVMAAOSVO.jpg

En in Toulouse zijn de main sections voor de eerste All Nippon Airways Airbus A380 aangekomen.
De Japanse maatschappij krijgt er 3 in service voor de route tussen Tokio en Honolulu.
De eerste A380 zal in 2019 aan de maatschappij geleverd worden en krijgt de schildpad livery: Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 5"

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DYolQ-vUQAAqsEW.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Piet91 op 19-03-2018 14:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En zojuist heeft de Antonov An-225 Mriya voor het eerst in bijna 16 maanden weer gevlogen.
Testvlucht boven Oekraïne: https://www.flightradar24...ircraft/ur-82060#10c2ff96

Het toestel is nu ook uitgerust met een ADS-B transponder en is dus vanaf nu ook een stuk makkelijker te volgen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DYZAJxJU0AA_YSA.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
11 Airbussen A320Neo in India staan voorlopig aan de grond door een probleem met afdichtingen in de Pratt & Whitney motoren:

https://www.luchtvaartnie...iegen-pas-eind-april-weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:13

Daniel

Kapitein NCC-1701
Piet91 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 10:58:
[...]

Allemaal gesloopt of opgeslagen en geen in Amsterdam.

Denk dat je verward bent met een ander toestel; misschien China Cargo Airlines?
Ik reed vandaag langs Schiphol waar een China Cargo toestel aan het taxiën was en de logo’s lijken als je met een schuin oog kijkt wel aardig op elkaar - denk dat daar de verwarring vandaan komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:59

Onbekend

...

gop1 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 18:09:
11 Airbussen A320Neo in India staan voorlopig aan de grond door een probleem met afdichtingen in de Pratt & Whitney motoren:

https://www.luchtvaartnie...iegen-pas-eind-april-weer
Krijgen vliegtuigmaatschappijen een soort compensatie als die vliegtuigen vanwege een ontwerp/productiefout aan de grond moeten blijven staan?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Onbekend schreef op maandag 19 maart 2018 @ 18:36:
[...]

Krijgen vliegtuigmaatschappijen een soort compensatie als die vliegtuigen vanwege een ontwerp/productiefout aan de grond moeten blijven staan?
De beslissing om de toestellen aan de grond te houden is genomen door de Indiase luchtvaartautoriteit DGCA, Pratt & Whitney is het daar echter niet mee eens, dus ik vraag me af wie hier voor de kosten gaat opdraaien.

EASA laat de toestellen gewoon doorvliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de liefhebbers, woensdag 21/3 om 13:00 komt deze aan op Schiphol.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2017/5/6/897158.jpg
Gepland vertrek is zaterdag 24/3 om 16:30

Geen idee waar deze komt te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:40
Time-laps filmpje van een verbouwing op Manchester.

Meest interessante is als de vliegtuigen die ingeladen worden in beeld komen. Deze zie je vlak voor vertrek flink door de poten gaan door de aan boord genomen brandstof en passagiers.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2018 @ 20:32:
Voor de liefhebbers, woensdag 21/3 om 13:00 komt deze aan op Schiphol.
[afbeelding]
Gepland vertrek is zaterdag 24/3 om 16:30

Geen idee waar deze komt te staan.
Deer Jet komt hier (Google Maps) te staan. Komt aan vanuit Hong Kong (waar ze op dit moment staat)

Deer Jet is een van de 9 VIP geconfigureerde 787's ter wereld, waar het grootste deel overigens niet van rondvliegt.
Meesten staan opgeslagen of staan juist voor VIP cabin outfitting ergens stil; een proces dat overigens jaren in beslag kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piet91 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 01:09:
[...]

Deer Jet komt hier (Google Maps) te staan. Komt aan vanuit Hong Kong (waar ze op dit moment staat)

Deer Jet is een van de 9 VIP geconfigureerde 787's ter wereld, waar het grootste deel overigens niet van rondvliegt.
Meesten staan opgeslagen of staan juist voor VIP cabin outfitting ergens stil; een proces dat overigens jaren in beslag kan nemen.
M74 had ook gemogen hoor. ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Haha, mooi effect op die Google Maps-pic. 5x hetzelfde vliegtuig in één beeld op de Aalsmeerbaan :P

(sorry, beetje offtopic) :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
wildhagen schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:50:
[...]
Haha, mooi effect op die Google Maps-pic. 5x hetzelfde vliegtuig in één beeld op de Aalsmeerbaan :P
Dat is het nieuwe Red-Jumbo stunt team :). Die achterste piloot is een nieuweling, die durft nog niet zo close te vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Piet91 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:11:
[...]

Niet meer dus. VIM Airlines is failliet en of die 777's ooit voor Air Zimbabwe is maar zeer de vraag want die 4 toestellen zijn voor het land schijnbaar financieel onbereikbaar.
Twee toestellen hadden al hun nieuwe livery waarvan een met de opmerkelijke registratie Z-RGM zou gaan rondvliegen; een keer raden waar de letters RGM voor stonden...
Allicht hartstikke simpel maar ik kom er niet op?!

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Jelte,89 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:40:
[...]

Allicht hartstikke simpel maar ik kom er niet op?!
Robert Gabriel Mugabe? Je weet wel, die vieze ex-dictator van Zimbabwe?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:34
[...]

Zelfs de rook van de banden is zichtbaar :D

Acties:
  • +14 Henk 'm!
Kan, maar dan had men gevraagd waar dat was. ;)

Heb het idee dat hier ook wel wat Tweakers af en toe meelezen die niet zoveel weten van luchtvaart e.d. maar wel interesse hebben. Dan probeer ik ook een beetje toegankelijk te blijven voor hen.

De Cargolux 747-8F LX-VCN vanuit Aguadilla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stigandr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:43
Piet91 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:13:
[...]
Heb het idee dat hier ook wel wat Tweakers af en toe meelezen die niet zoveel weten van luchtvaart e.d. maar wel interesse hebben. Dan probeer ik ook een beetje toegankelijk te blijven voor hen.
[...]
:w present , en dan ook gelijk dank voor al je mooie posts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

http://www.worldairportawards.com/

TOP TEN AIRPORTS OF 2018
1 Singapore Changi
2 Seoul Incheon
3 Tokyo Haneda
4 Hong Kong
5 Doha Hamad
6 Munich
7 Centrair Nagoya
8 London Heathrow
9 Zurich
10 Frankfurt

Niet verassend SIN weer bovenaan. HKG zie ik nog wel verder droppen, zeker na de overname van duty free.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Kenzi schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:13:

TOP TEN AIRPORTS OF 2018

Niet verassend SIN weer bovenaan. HKG zie ik nog wel verder droppen, zeker na de overname van duty free.
Shiphol op 12 :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ook wel logisch Schiphol is een grote bouwput atm en zo ziet het er helaas ook wel uit. Het is ook al een oude luchthaven en dat is wel te zien als je het vergelijkt met de moderne luchthavens uit het Midden-Oosten. Toch vind ik het persoonlijk een fijne luchthaven die veel kleiner aanvoelt dan dat hij daadwerkelijk is en waar je nooit ver hoeft te lopen voor een winkeltje of restaurantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat ik dan niet snap is dat LCY lager staat dan LHR, de eerste is zoveel dichter bij het centrum en veel makkelijker bereikbaar, kortere rijen, etc. Ik durf wel te zeggen dat als je de doorsnee reiziger vraagt waar ze liever op vliegen, het 9 van de 10 keer LCY zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Dreamvoid schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:59:
Wat ik dan niet snap is dat LCY lager staat dan LHR
Omdat dat een regionaal veldje is dat niet in zo'n lijstje thuishoort. Staat wel hierin: http://www.worldairportaw...st_regional_airports.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Best hoog als je bedenkt hoe groot de chaos wordt als het even wat drukker is dan normaal. Daarnaast, wie zit er te wachten op een winkelcentrum. Ik wil gewone fijne wachtruimtes hebben met voldoende zitgelegenheid voor iedereen.
Brilsmurfffje schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:54:
Toch vind ik het persoonlijk een fijne luchthaven die veel kleiner aanvoelt dan dat hij daadwerkelijk is en waar je nooit ver hoeft te lopen voor een winkeltje of restaurantje.
Op dat gebied scoren ze ook hoger
The World's Best Airport Shopping
1 London Heathrow
2 Singapore Changi
3 Hong Kong
4 Doha Hamad
5 Amsterdam
[...]

[ Voor 43% gewijzigd door LordSinclair op 22-03-2018 14:34 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Skytrax. Hmmm....

Oh, enne:
The World's Best Airport Security Processing

1 Tokyo Narita
2 Centrair Nagoya
3 Copenhagen
4 Taiwan Taoyuan
5 Tokyo Haneda
6 Singapore Changi
7 Zurich
8 Incheon
9 Hong Kong
10 Amsterdam
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
3 Copenhagen
Dit kan ik me wel voorstellen, zelden zo vaak compleet lege rijen bij security gezien als daar.
Omdat dat een regionaal veldje is dat niet in zo'n lijstje thuishoort.
Nah, bij een 'regionaal veldje' denk je toch doorgaans aan een vliegveld bij een kleine stad, maar goed idd een klein vliegveld in een grote stad is eigenlijk een categorie op zich, die er bijna niet meer zijn (zie ook het verdwijnen van Tempelhof in Berlijn, Meigs Field in Chicago, Kai Tak in HK, Teterboro in NYC)

[ Voor 63% gewijzigd door Dreamvoid op 22-03-2018 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Piet91 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:44:
[...]

Skytrax. Hmmm....

Oh, enne:

[...]

:P
Lijst is nogal discutabel. Hong Kong op nummer 3 Best Shopping. Als dit gaat over de laatste periode, half de winkels waren (en groot gedeelte is nog steeds) dicht. En qua restaurants is het ook niet echt beter geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Dreamvoid schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:56:
Nah, bij een 'regionaal veldje' denk je toch doorgaans aan een vliegveld bij een kleine stad, maar goed idd een klein vliegveld in een grote stad is eigenlijk een categorie op zich, die er bijna niet meer zijn (zie ook het verdwijnen van Tempelhof in Berlijn, Meigs Field in Chicago, Kai Tak in HK, Teterboro in NYC)
Ik begrijp echt niet hoe je LCY in eenzelfde lijstje kunt zetten als Kai Tak.
Die laatste was een intercontinentale hub, iets dat LCY nooit was of zal zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Dreamvoid schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:56:
[...]

Nah, bij een 'regionaal veldje' denk je toch doorgaans aan een vliegveld bij een kleine stad,
Bij "regionaal" denk ik aan iets zoals Zeeland Airport. Als je daar wil landen, moet je eerst even bellen, dan jagen ze de koeien weg :')

Afbeeldingslocatie: http://www.airport-data.com/images/airports/large/038/038377.jpg

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vind ik nog vrij hoog, wat mij betreft zouden die best een paar plekjes lager mogen, met die verbouw-puinhopen en de vaak vrij lange wachtrijen voor security en marechaussee etc.

Schiphol in zijn huidige vorm heeft imho niks in de Top-10 te zoeken. Daarvoor moeten ze toch echt hun kwaliteit fors omhoog schroeven.

Just my € 0.02 uiteraard.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:34
Eens, als het kan ga ik veel liever naar RTM. Hoewel dat nu net ook een bouwput is. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:26:
[...]
Schiphol in zijn huidige vorm heeft imho niks in de Top-10 te zoeken. Daarvoor moeten ze toch echt hun kwaliteit fors omhoog schroeven.
Nou ja ze staan ook niet in de top-10. Maar volgens mij is Schiphol kneiterhard aan het investeren dus komt dat kwaliteit opschroeven ook wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-09 17:28
TOP TEN AIRPORTS OF 2018
6 Munich
Deze dan ook, zeker alleen naar de Lufthansa terminal gekeken. Als je KLM vliegt uit T1 voelt het alsof je uit een of ander derdewereldland vertrekt :P. Voor Lufthansa T2 alleen klopt die 6e plek wel ongeveer, maar samen horen ze niet eens in de top 50.

Maarja, Skytrax. Degene die het meest betaalt staat het hoogst. Moet iedere keer wanneer ik die "5 star Hansa" livery zie nog steeds glimlachen. En ook hoe ze heel München hebben volgehangen met "5 star" posters. Wat een grap, gebaseerd op een eventueel misschien in 2021 te lanceren product :+
Wat ik dan niet snap is dat LCY lager staat dan LHR, de eerste is zoveel dichter bij het centrum en veel makkelijker bereikbaar, kortere rijen, etc. Ik durf wel te zeggen dat als je de doorsnee reiziger vraagt waar ze liever op vliegen, het 9 van de 10 keer LCY zal zijn.
Ik zou eigenlijk vanaf centrum- / west-Londen altijd LHR kiezen, al is dat ook geen feest. Qua reistijd maakt het, een beetje afhankelijk van waar je precies zit, ook niet zoveel uit als je de Express neemt. LCY is leuk om af en toe te zijn, maar in mijn ogen behoorlijk overrated. Vaak extreem druk, en juist voor frequent flyers geen lounges, priority etc. Heb niet het idee dat daar heel veel mensen regelmatig komen, behalve degenen die vaker even invliegen voor een dagje in / rond Canary Wharf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

TOP TEN AIRPORTS OF 2018
1 Singapore Changi
2 Seoul Incheon
3 Tokyo Haneda
4 Hong Kong
5 Doha Hamad
6 Munich
7 Centrair Nagoya
8 London Heathrow
9 Zurich
10 Frankfurt

München op 6, had niet verwacht dat die erbij zou staan. Heb daar paar weken geleden gedurende 9 uur verbleven om te wachten op onze bagage, en vond het een erg fijne luchthaven. Genoeg shops en terrasjes en stiekem nog best wel groot.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dat was mijn punt ook ;)
Niet dat het te laag stond maar te hoog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is voor de zakelijke reiziger heerlijk. Ik gebruik het ook vaak. Maar de "normale" reiziger die 1:30 van te voren op het vliegveld is, heeft er letterlijk niets te doen. Ook is er bijvoorbeeld geen echte lounge, eten kost 40,- per cracker en op vrijdag vanaf 13.00 lijkt het wel alsof je bij een concert staat, zo opeen gepakt.

EDIT:

Overigens is dichterbij een rekbaar begrip. Als je naar Terminal 1, 2,3 of 5 vliegt, stap je in de rechtstreekse trein naar Paddington waar je in 15-20 minuten bent. Vanuit LCY pak je de DLR natuurlijk die ook 20-25 minuten doet tot de "centrum grens". Het is dus wel heel afhankelijk van waar je moet zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door PWM op 22-03-2018 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vanavond heeft er een historische vlucht plaats gevonden.

Onderstaande vlucht was de eerste lijnvlucht in 70 jaar die toestemming had om door het luchtruim van Saoedi-Arabië te gaan op weg naar hun bestemming in Israël.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DY60SMKX0AAQdjV.jpg

Saoedi-Arabië erkent de staat Israël niet (net als meerdere landen in de regio) waardoor vluchten van en naar Israël niet door hun luchtruim mogen komen.
Zo moet El Al flink omvliegen voor hun vlucht naar Mumbai.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DY4V-PDWsAAu7WA.jpg

Tijdje geleden de eerste vlucht van de GE9X (Piet91 in "Vliegen, Techniek en achtergrond"), en de 777x begint ook steeds vastere vorm aan te nemen, in de vorm van de 777-9.
Eerste vlucht staat gepland voor begin 2019.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DY6sq4FX0AEivbK.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Piet91 op 22-03-2018 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:31
Piet91 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 23:10:
Vanavond heeft er een historische vlucht plaats gevonden.

Onderstaande vlucht was de eerste lijnvlucht in 70 jaar die toestemming had om door het luchtruim van Saoedi-Arabië te gaan op weg naar hun bestemming in Israël.

[afbeelding]

Saoedi-Arabië erkent de staat Israël niet (net als meerdere landen in de regio) waardoor vluchten van en naar Israël niet door hun luchtruim mogen komen.
Zo moet El Al flink omvliegen voor hun vlucht naar Mumbai.

[afbeelding]

Tijdje geleden de eerste vlucht van de GE9X (Piet91 in "Vliegen, Techniek en achtergrond"), en de 777x begint ook steeds vastere vorm aan te nemen, in de vorm van de 777-9.
Eerste vlucht staat gepland voor begin 2019.

[afbeelding]
Is toch eigenlijk ook gewoon bizar dat een Indiase maatschappij niet eens door hun luchtruim mag vliegen naar Israel. Als het nou El Al was oké, dan kan ik het nog enigszins begrijpen. Zijn er eigenlijk nog meer van dit soort onmogelijke routes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Nog steeds vind ik die route onlogisch. In feite hoeven ze helemaal niet eens over Saudi-Arabië heen te vliegen voor die bestemming. Maar het blijkt dus dat zowel Pakistan als Iran de staat Israël ook niet erkennen en er door Air India dus ook niet over die landen gevlogen mag worden naar Israël.
Is toch eigenlijk ook gewoon bizar dat een Indiase maatschappij niet eens door hun luchtruim mag vliegen naar Israel. Als het nou El Al was oké, dan kan ik het nog enigszins begrijpen. Zijn er eigenlijk nog meer van dit soort onmogelijke routes?
Jazeker, ook in Europa komen dit soort dingen voor, maar dan met een andere reden. Door stakingen bij de Air Trafic Control van................... jawel, Frankrijk (hoe kan het ook anders), krijg je dit soort taferelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yNNtRN9eCAvMcPrlWzwRkFd7/full.png
en:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eHKLOohXs0OOvuinum3dsm92/full.png

Iemand op Twitter merkt terecht op:

"Who draws the ATC boundaries? ICAO? IATA?

I’m surprised other European countries haven’t put pressure on to minimize their airspace (over the water) due to frequency of strikes."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
gop1 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 00:56:
I’m surprised other European countries haven’t put pressure on to minimize their airspace (over the water) due to frequency of strikes."
Redelijk bezopen dit inderdaad. Maar ja, voordat de Fransen ook maar een grammetje zeggenschap opgeven moet er nog heel veel water door de Seine lopen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
gop1 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 00:56:
Jazeker, ook in Europa komen dit soort dingen voor, maar dan met een andere reden. Door stakingen bij de Air Trafic Control van................... jawel, Frankrijk (hoe kan het ook anders), krijg je dit soort taferelen:
[afbeelding]
en:
[afbeelding]
Of Qatar, dat ruzie heeft met zo'n beetje iedereen in de regio waardoor Qatar Airways niet door het luchtruim van Saudi Arabië of de UAE kan vliegen. Als je richting Afrika wil levert dat een aardige omweg op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ywcbncXHT4DHWioxJlBWO8FE/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
Daniel schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:33:
[...]

Of Qatar, dat ruzie heeft met zo'n beetje iedereen in de regio waardoor Qatar Airways niet door het luchtruim van Saudi Arabië of de UAE kan vliegen. Als je richting Afrika wil levert dat een aardige omweg op.

[afbeelding]
Vloog van Doha naar Sao Paulo met ze vorig jaar. Meer dan 16 uur in de lucht, eerst naar het oosten, over Iran, dan Oman, en dan weer west over Afrika naar Sao Paulo :D. Terug gek genoeg via het noorden over de Middellandse zee en Turkije.

Zonde van de brandstof en tijd, al die conflicten.

[ Voor 3% gewijzigd door Evianon op 23-03-2018 09:42 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!
upclocker schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 23:33:
Als je het met 'onmogelijke routes' hebt over omwegen; dan ja. Maar niet zo heftig.
Bovenstaande belemmering geldt voor alle vluchten van/naar Israël, die mogen niet door het luchtruim van een aantal buurlanden. El Al vliegt dan ook maar naar 4 bestemmingen richting het oosten; Mumbai, Bangkok, Hong Kong en Bejing en alle 4 maken deze routes een flinke omweg.
Maar dit geldt dus ook voor andere maatschappijen die naar Israël vliegen; die moeten die luchtruimen ook omzeilen.

Daarnaast heb je het luchtruim van Noord-Korea dat veelal wordt ontweken, China kan behoorlijk moeilijk doen over hun luchtruim (moet je maar eens de KLM vluchten van/naar Hong Kong, Beijing, Taipei etc. bekijken), Oekraïne is nog zo'n gebied.

Afbeeldingslocatie: http://timetableimages.com/i-s/sa8311i.jpg

In het verleden waren de restricties voor South African Airways ook bekend.
Zij moesten om heel Afrika vliegen; een van de redenen waarom SAA onderstaande dames in de vloot had:
(afgebeeld hier op Schiphol)

Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/0/2/4/0769420.jpg?v=v40

De bekendste is nog wel de zeer gelimiteerde toegang tot het luchtruim van de Sovjet-Unie.
Vluchten gingen daarom óf via Amerika (meestal Anchorage) of via het Midden-Oosten.

Of je krijgt zoiets; een samenwerking van KLM en Aeroflot; waarbij Aeroflot voor het toestel en cockpitcrew zorgde (Ilyushin Il-62) en KLM voor cabinepersoneel (waaronder Japans cabinepersoneel) voor de vluchten tussen Amsterdam, Moskou en Tokio:

Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/9/2/4/0305429.jpg?v=v40

Dieptepunt van die sluiting was het neerschieten van Korean Air Lines vlucht 007.

En dichterbij speelt het ook; in Nederland gaat het luchtruim ook regelmatig dicht wegens te weinig personeel.
En dan heb je natuurlijk nog de talloze luchtruimen waar niet gevlogen mag worden vanwege militaire bases, overheidsgebouwen etc. etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
KLM's PH-BFV staat momenteel op de luchthaven van Houston, Texas.
Om 16:35 uur lokale tijd vertrekt ze met paarden achterin terug naar Amsterdam waar ze morgenvroeg om 07:35 uur aankomst.

Ze is de laatste KLM 747 die in Houston komt. Zaterdag vliegt er eenmaal een 777-200ER naar Houston, vanaf zondag wordt de vlucht uitgevoerd door de 787-9.

Zolang KLM de 747 heeft, is Houston een bestemming ervoor geweest.
Op 13 september 1971 vloog KLM voor het eerste met de 747-200 naar Houston, toen nog via Montreal.
Dit was 7 maanden na de levering van hun allereerste 747-200; PH-BUA "Mississippi".

Hiermee verliest Houston ook de laatste reguliere 747 passagiersvlucht.
Alleen Lufthansa zet af en toe een incidentele sub 747 in tussen Frankfurt en Houston.

Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/5/3/2/1144235.jpg?v=v40
Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/7/9/1/0757197.jpg?v=v40
Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/0/1/8/1687810.jpg?v=v40

De laatste foto is genomen in 2010 na de uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajokull waarna talloze vluchten werden geannulleerd. Naast de KLM 747 staat de PrivatAir 737 BBJ die toen nog voor KLM ook tussen Amsterdam en Houston vloog.

[ Voor 14% gewijzigd door Piet91 op 23-03-2018 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Morgen komt ook deze naar Schiphol vanuit Portland, gaat direct naar H10:
0720-xxxx P4-BDL

Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/3/9/0/4913093.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2018 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:13
Die KLM combi’s vervoeren nog best vaak paarden - op mijn vele vluchten tussen AMS-LAX eigenlijk vrijwel altijd. 1x hebben de kinderen ook achterin mogen kijken bij ze. Ik begreep dat dit vrij lucratieve lading is voor KLM. Maar als de 747s uitgefaseerd worden, hoe gaan de paarden dan vervoerd worden?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De combi-747's gaan er uit. De full cargo 747's (onder MP vlag) blijven nog even bij mijn weten.
Daarna geloof ik niet dat KLM nog de ambitie heeft om dit soort vrachten te doen en zal men terug moeten vallen op andere carriers die met full freighters vliegen (777F / 330F / 748F / 757F / 767F / MD11F).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:00:
Die KLM combi’s vervoeren nog best vaak paarden - op mijn vele vluchten tussen AMS-LAX eigenlijk vrijwel altijd. 1x hebben de kinderen ook achterin mogen kijken bij ze. Ik begreep dat dit vrij lucratieve lading is voor KLM. Maar als de 747s uitgefaseerd worden, hoe gaan de paarden dan vervoerd worden?
Niet.

De huidige 4 freighters hebben al hun eigen routes. Misschien gaan ze die toch gebruiken voor dergelijk vervoer. Heb ook geruchten gehoord over een nieuwe (tweedehands) 747-400ERF, eventueel ter vervanging van de enige 747-400BCF (PH-MPS, die met Martinair kleuren).

Het grote voordeel was dat KLM 17+ combi-toestellen de hele wereld had rondvliegen, vaak dagelijks.
Dus feitelijk cargo-toestellen met main deck cargo ruimte die dagelijks komen.
Zoiets vang je niet op met een 4 tal freighters die slechts een select aantal bestemmingen een aantal keer kan aanvliegen.
AF/KLM staat bekend om hun paardentransport en vervoerde lang het meest aantal paarden per vliegtuig van alle maatschappijen ter wereld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
De eerste reguliere non-stop vlucht van Australië naar Europa is zojuist vertrokken: https://www.flightradar24.com/QFA9/10d05b84

Qantas' 787-9 VH-ZND is zojuist vertrokken vanuit Perth op weg naar London Heathrow.
Ze kwam hier aan vanuit Melbourne.

Vlucht QF9 was altijd een A380 van Melbourne naar Londen via Dubai.
Nu is het een 787-9 van Melbourne naar Londen via Perth.
De vlucht van Perth naar Londen heeft een block time van 17 uur en 20 minuten en een afstand van 14.500 kilometer.
Het is hiermee nét niet de langste vlucht qua afstand, de Qatar vlucht van Aukland naar Doha is met 14.535 nét 35 kilometer langer.
Officieel dan, want Air India 173 van Delhi naar San Francisco gaat regelmatig over de Grote Oceaan i.p.v. over de Noordpool en gaat hiermee ruim over de 15.000 kilometer terwijl de vluchtduur minder is dan de Auckland naar Doha vlucht. Puur vanwege de windstroming.

Schijnbaar vertrekt ze met 216 passagiers (heeft 236 zitplaatsen) een Takeoff Weight van 251,6 ton en een verwacht brandstofverbruik van 92,2 ton.
De maximum Takeoff Weight van de 787-9 is 254 ton en een brandstofcapaciteit van ruim 101 ton.

De 787-9 wordt zondagmorgen om 05:10 uur op London Heathrow verwacht.
Grappig detail over deze vluchten; de QF9 van Perth naar Londen vertrekt tegen 19:00 uur in Perth en komt rond 05:00 uur 's ochtends de volgende dag aan in Londen.
Die vliegt dus gedurende de gehele vlucht in de nacht.
Dus je hebt een nacht van zo'n 17 uur. :P

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DZDFncNVAAES6uI.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.gcmap.com/map?P=mel-per-lhr&MS=bm&MR=1800&MX=720x360&PM=*

[ Voor 31% gewijzigd door Piet91 op 25-03-2018 01:48 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Evianon schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 09:42:
[...]

Vloog van Doha naar Sao Paulo met ze vorig jaar. Meer dan 16 uur in de lucht, eerst naar het oosten, over Iran, dan Oman, en dan weer west over Afrika naar Sao Paulo :D. Terug gek genoeg via het noorden over de Middellandse zee en Turkije.

Zonde van de brandstof en tijd, al die conflicten.
De wind kan hier natuurlijk ook een enorme rol spelen. Ik heb een paar jaar geleden bij Qantas meegeholpen aan de studie van de PER-LHR non stop route met de B789. Daarbij heb ik een paar maanden lang elke dag een vlucht van Perth naar Londen en v.v. door het flight planning systeem gehaald, en gekeken wat de spread is qua vliegroutes. De verschillen kunnen enorm zijn, vooral op lange legs. Het rode gebied geeft de 'spread' aan van de routes en komt puur door de wind:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6uav1UH.png

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Dat zie je ook met de BA11 naar Singapore. De ene dag gaat hij via Polen (dan hoor ik hem vaak overkomen), de volgende dag gaat hij via Turkije.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TV-tip voor vanavond: 21:30 - 23:00 uur op BBC1:

RAF at 100 with Ewan and Colin McGregor
To celebrate the centenary of the Royal Air Force, Ewan and Colin McGregor take to the skies in some of the world's most iconic planes. These are the planes that were involved in aerial combat at every stage of the RAF's story, from the biplanes used in the early days of dogfighting in World
War I to the beautiful Spitfire of the Battle of Britain, the plucky Lysander and on to mighty Vulcan nuclear bomber, as well as the Chinook helicopter and supersonic Typhoon that are still in service today.

It is a story of amazing machines and epic battles, but above all it is the story of the men and women whose courage and ingenuity have been at the heart of the RAF for 100 years. On their journey Ewan and Colin meet an amazing cast of characters. There is Geoffrey Wellum, who fought in the Battle of Britain as an 18-year-old and speaks with passion about what it meant to take on the might of the German air force.

Mary Ellis and Joy Lofthouse were two of the pioneering flyers of the Air Transport Auxiliary who delivered thousands of planes to frontline units in World War II. These two ladies share their memories of their glamorous but dangerous role.

Then there is Fred Bailey, who was plucked from a clearing in the jungles of Burma by an intrepid RAF pilot just as the Japanese closed in on him, and also the band of brothers, the Bomber Boys, who brought devastation to German cities in their Lancaster Bombers night after terrifying night.

Their direct descendants were the Cold War aircrew like Jonny Tye and Martin Withers, who had the grim task of dropping the atom bomb and accepted their role knowing that, if they ever had to carry out their orders, it would be a one-way mission.

While technology has changed with amazing speed, the need for bravery and coolness under fire has not. No-one displays these qualities better than David Morgan, who is the last RAF pilot to take part in a dogfight. He talks with chilling clarity about the day he shot down two enemy aircraft over the Falkland Islands but also with humanity about how he has had to live with the personal and emotional consequences ever since.

Finally there are today's ground crew and pilots, who take Ewan and Colin on a supersonic flight in the Typhoon fighter as they make their own all-too-real preparation for deployment to the skies over Syria and Iraq.
Afbeeldingslocatie: https://ichef.bbci.co.uk/images/ic/1200x675/p061r5pk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:31
Bedankt voor de tip. d:)b
Ik vond het een erg mooie docu. Vooral die verhalen van de veteranen waren erg indrukwekkend. Ook mooi dat ze met bijna al die toestellen ook de lucht in gingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
upclocker schreef op zondag 25 maart 2018 @ 23:02:
Bedankt voor de tip. d:)b
Ik vond het een erg mooie docu. Vooral die verhalen van de veteranen waren erg indrukwekkend. Ook mooi dat ze met bijna al die toestellen ook de lucht in gingen.
Inderdaad. Vooral de verhalen over bijvoorbeeld de Avro Vulcan; als ze moesten uitvliegen hadden ze waarschijnlijk niets meer om naar terug te keren.

Het zomerseizoen in de luchtvaart is begonnen, dus nieuwe schema's en maatschappijen.
Vanavond komt de eerste; Air Mauritius vliegt vanaf vandaag tweemaal per week naar Amsterdam.
Na 30 jaar komen ze dus terug op Schiphol; in de zomer van 1988 vlogen ze ook tijdelijk naar Nederland.

Aankomst op Schiphol is elke om maandag en vrijdag om 18:55 uur. Vertrek terug naar Mauritius is om 21:40 uur. In juli en augustus komt de A340-300 ook op woensdag.
Naast Surinam Airways wordt Air Mauritius dus de enige maatschappij die nog lijnvluchten met de Airbus A340 uitvoert naar Schiphol.

Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/4/1/6/1585614.jpg?v=v40

Acties:
  • +1 Henk 'm!
's Werelds eerste Boeing 787-10 is gisteren afgeleverd. 9V-SCC voor Singapore Airlines.
Het is de eerste 787 voor de maatschappij die overigens al wel 787-8's en -9's opereert met hun low-cost dochterbedrijf Scoot.

Singapore Airlines heeft een order van 49 787-10's.
In totaal heeft Boeing 171 orders voor de grootse variant van de 787.
KLM ontvangt nog 2 787-9's waarvan 1 rond komend weekend wordt afgeleverd, daarna volgen er nog 8 787-10's.
De 787-10 wordt uitsluitend in Charleston, South Carolina gebouwd omdat de middelste rompstuk te groot is om naar Everett vervoerd te worden.

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/filecache.drivetheweb.com/mr5mr_boeing/94627/Singapore+Airlines+First+787-10+Boeing.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Piet91 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 14:53:
Het lijkt er op dat China Southern deze zomer weer tijdelijk met de A380 naar Schiphol komt.
Vooralsnog staat dit toestel tussen 10 juli en 8 oktober ingepland op de route Beijing - Amsterdam.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2015/6/20/577834.jpg
https://www.airplane-pict...ern-airlines-airbus-a380/
Piet91 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:23:
Afbeeldingslocatie: https://want.nl/wp-content/uploads/2016/09/Toch-Niet-WANT.gif

De reguliere A330-300 staat weer ingepland...
Toch wel:

CHINA SOUTHERN PER 10 JULI MET A380 VANAF SCHIPHOL
SCHIPHOL - China Southern Airlines vliegt komende zomer definitief weer met de Airbus A380 op de route Amsterdam-Beijing. Dat heeft de Chinese luchtvaartmaatschappij maandag bevestigd. De inzet van ’s werelds grootste passagiersvliegtuig vanaf Schiphol start op 10 juli en duurt tot en met 8 oktober.
(...)
China Southern Airlines-vlucht CZ346 vertrekt vanaf 10 juli dagelijks om 14.40 uur vanaf Schiphol landt de volgende ochtend om 6.16 uur in Beijing. De retourvlucht vertrekt om 00.30 uur vanuit China en arriveert om half zes 's ochtends in Amsterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Hmmbob schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:30:
[...]

Goede tip, maar hou er rekening mee dat de laatste jaren beperkingen zijn geweest waar je mag komen tijdens Frisian Flag. Verwacht binnenkort communicatie daarover, maar dit was vorig jaar en in 2016: [afbeelding]
Zelfde beperkingen dit jaar. Voor meer info: https://www.agl-fullstop....sian-flag-do-s-and-don-ts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Tsja daar kon je op wachten natuurlijk, als het aantal slots op AMS steeds beperkter/duurder worden, dan gaan we steeds meer A380’s krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Weet niet of dit iets met het aantal slots te maken heeft. China Southern komt immers als een paar jaar met de A380 naar AMS, maar alleen in het zomerseizoen. In de winter blijft men 'gewoon' met de A330 vliegen op AMS.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Piet91 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 12:08:
De 787-9 wordt zondagmorgen om 05:10 uur op London Heathrow verwacht.
Grappig detail over deze vluchten; de QF9 van Perth naar Londen vertrekt tegen 19:00 uur in Perth en komt rond 05:00 uur 's ochtends de volgende dag aan in Londen.
Die vliegt dus gedurende de gehele vlucht in de nacht.
Dus je hebt een nacht van zo'n 17 uur. :P
De terugweg (QF10) vertrekt om kwart over 1 's middags uit Londen en komt om 1 uur 's middags de volgende dag aan in Perth. Wel lekker makkelijk je horloge verzetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daniel schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:54:
[...]

De terugweg (QF10) vertrekt om kwart over 1 's middags uit Londen en komt om 1 uur 's middags de volgende dag aan in Perth. Wel lekker makkelijk je horloge verzetten :P
Das (voor een tweaker :+ ) een ouderwetse gedachte. ;) :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Evianon
AMS heeft momenteel tegenovergestelde approaches op 18C en 36R. Ik dacht eigenlijk dat zoiets voor de veiligheid compleet uit den boze was. Zal wel komen door het onderhoud aan de polderbaan wat gisteren gestart is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0sfZVF8.png

Deze BA piloot verwondert zich er ook over, dus het is blijkbaar toch behoorlijk uitzonderlijk :P

https://twitter.com/JonnyLutton/status/978508652846960640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Er zit 2,8 km tussen die banen. Ongeveer het dubbele van b.v. LHR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar waarom dan in verschillende richtingen? Ik heb het wel eens meegemaakt dat wij op de Zwanenburgbaan landden en dat er parallel eentje op de polderbaan landde.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:21:
Maar waarom dan in verschillende richtingen? Ik heb het wel eens meegemaakt dat wij op de Zwanenburgbaan landden en dat er parallel eentje op de polderbaan landde.
METAR: EHAM 270755Z 13008KT 4200 BR NSC 04/03 Q1012 BECMG 6000 NSW

De wind is redelijk zwak, 8 kts uit het zuiden. Dus eigenlijk zou je richting het zuiden landen/opstijgen. Echter omdat de Polderbaan dicht is, en bij de Aalsmeerbaan niet vanuit het noorden mag worden aangevlogen, is de oplossing vanaf het zuiden aanvliegen om inbound piek op te kunnen vangen (mits tailwind niet te hoog wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
En bij een go-around in het verlengde van de baan blijven vliegen tot je opdracht tot een right-hand-turn krijgt van ATC. Niet zo heel spannend hoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Hmm, de A340 is geen goed PR-materiaal blijkbaar :P

Afbeeldingslocatie: https://www.upinthesky.nl/wp-content/uploads/2018/03/Tulpenmeisjes_1200px.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-09 21:40
A340 is niet 8) genoeg. :P

[ Voor 5% gewijzigd door AndRo555 op 27-03-2018 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Die klederdracht heeft ook iemand uit de dikke duim gezogen. Al ziet dat er ook niet verkeerd uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Beetje SchweizerDeutsch met een vleugje Tirol - niets mis mee d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zit er met die 787-10 niet een enorne overlap met de 777? Waarom nog een 772 nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PWM schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:41:
Zit er met die 787-10 niet een enorne overlap met de 777? Waarom nog een 772 nemen?
Boeing ziet in de 787-10 de vervanger voor de 777-200(ER) en A330 en als concurrentie voor de Airbus
A350-900 (op de wat kortere afstanden is de 787-10 efficiënter dan de A350-900)

En de laatste 777-200(ER) is al wat jaren geleden nieuw afgeleverd. ;)
Sterker nog; sinds een enkele jaren is de uitfasering en sloop van 777's flink uitgebreid.
Ik weet nog dat ik hier wel ooit iets heb gepost dat er hooguit een handvol 777's uitgefaseerd/gesloopt waren; nu loopt het al rap op.

[ Voor 28% gewijzigd door Piet91 op 28-03-2018 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Piet91 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 00:41:
[...]
op de wat kortere afstanden is de 787-10 efficiënter dan de A350-900
Waar zit dat hem precies in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:10
Kwam dit plaatje tegen

Afbeeldingslocatie: https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/adKVDR9_460swp.webp

Schijnt een vliegtuig geland te zijn op 'de' brug van Tromsø, Kan er verder niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Sibrand schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:47:
Kwam dit plaatje tegen

[afbeelding]

Schijnt een vliegtuig geland te zijn op 'de' brug van Tromsø, Kan er verder niks over vinden.
Nep. Als het ding daar geland was zouden die lantaarnpalen er niet meer staan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:10
CaptJackSparrow schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:57:
[...]

Nep. Als het ding daar geland was zouden die lantaarnpalen er niet meer staan. :P
Hè jammer, waarschijnlijk heb je gelijk.
Had gehoopt op een mooi verhaal over een heldhaftige piloot...
En het is nog niet eens 1 april :/
Pagina: 1 ... 17 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?