Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.070.929 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

upclocker schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 12:48:
[...]
Dat zou kunnen ja, maar persoonlijk vind ik het altijd een beetje verdacht wanneer de midden oosten maatschappijen van dit soort financiële structuren opzetten.
Het staat andere maatschappijen volkomen vrij om dat ook te doen. En dat soort structuren zijn niet eens zo ingewikkeld (of verdacht), met uitzondering van het kleine detail dat de kosten op een andere manier betaald moeten worden dan door rente. Rente is (bij een vrij stricte interpretatie) verboden voor moslims.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57

Rannasha

Does not compute.

Maasluip schreef op maandag 22 januari 2018 @ 07:32:
Norwegen plant in 2040 alle korte vluchten elektrisch te doen.
Flinke uitdaging, ik ben benieuwd wat de ontwikkelingen op elektrische vliegtuigen wordt.
Back-of-the-envelope berekening:

We nemen een klein short-haul toestel, een A318. Deze verbruikt 614 gallons kerosine per uur (full seats, full fuel volgens de bron, dat laatste zal op korte afstanden zeker niet het geval zijn), oftewel 2324 liter. Dit heeft een massa van 1868 kg.

Een vlucht van 1.5 uur (het maximum waar in het artikel over wordt gesproken) zou dus zo'n 3500 l aan brandstof nodig hebben, plus reserves en extra brandstof die verbruikt wordt bij de start. Dat is ongeveer 2800 kg (soortelijk gewicht van Jet A-1 is 0.804 kg/l).

2800 kg brandstof heeft een energie inhoud van ongeveer 120000 MJ (42.8 MJ / kg). Tesla haalt met z'n accu's een energie dichtheid van 130 Wh / kg, oftewel 470 KJ / kg.

Dat betekent dat voor 120000 MJ, er 256 ton aan accu nodig zou zijn. Ter vergelijking, de MTOW van een A318 is 68 ton.

Ook als je efficientievoordelen van elektrische aandrijving en potentiele verbeteringen op het gebied van accucapaciteit meenemen voor, laten we zeggen, een gecombineerde factor 5, dan zit je nog op 50 ton massa puur om dezelfde energie te leveren die je uit 2800 kg vloeibare dinosaurus haalt.

Tenzij er een revolutie op gebied van accu-capaciteit plaats gaat vinden, zie ik grootschalig adoptie van elektisch vliegen niet gebeuren. Ik zie veel meer toekomst in kunstmatige brandstoffen die opgewekt worden met processen die CO2 vangen en omzetten in brandstof. Als er op de grond voldoende groene energie over is, dan kun je daar kunstmatige brandstof maken met een process dat de CO2 uitstoot van de verbranding ervan compenseert.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Rannasha schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:01:
[...]

We nemen een klein short-haul toestel, een A318. Deze verbruikt 614 gallons kerosine per uur (full seats, full fuel volgens de bron, dat laatste zal op korte afstanden zeker niet het geval zijn), oftewel 2324 liter. Dit heeft een massa van 1868 kg.

Een vlucht van 1.5 uur (het maximum waar in het artikel over wordt gesproken) zou dus zo'n 3500 l aan brandstof nodig hebben, plus reserves en extra brandstof die verbruikt wordt bij de start. Dat is ongeveer 2800 kg (soortelijk gewicht van Jet A-1 is 0.804 kg/l).

2800 kg brandstof heeft een energie inhoud van ongeveer 120000 MJ (42.8 MJ / kg). Tesla haalt met z'n accu's een energie dichtheid van 130 Wh / kg, oftewel 470 KJ / kg.

Dat betekent dat voor 120000 MJ, er 256 ton aan accu nodig zou zijn. Ter vergelijking, de MTOW van een A318 is 68 ton.

Ook als je efficientievoordelen van elektrische aandrijving en potentiele verbeteringen op het gebied van accucapaciteit meenemen voor, laten we zeggen, een gecombineerde factor 5, dan zit je nog op 50 ton massa puur om dezelfde energie te leveren die je uit 2800 kg vloeibare dinosaurus haalt.

Tenzij er een revolutie op gebied van accu-capaciteit plaats gaat vinden, zie ik grootschalig adoptie van elektisch vliegen niet gebeuren.
Uitstekend punt.
Ik zie veel meer toekomst in kunstmatige brandstoffen die opgewekt worden met processen die CO2 vangen en omzetten in brandstof. Als er op de grond voldoende groene energie over is, dan kun je daar kunstmatige brandstof maken met een process dat de CO2 uitstoot van de verbranding ervan compenseert.
Dat wordt nog interessanter als je weet, dat de Amerikaanse marine al een dergelijk systeem heeft (en soms gebruikt). Beetje jammer dat de benodigde energie van een kernreactor komt, maar daar komt hopelijk nog wel verandering in.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

[...]

Je berekening voor de capaciteit van accu's is wel erg pessimistisch, je haalt nu al de factor vijf waar je het over hebt met de wat betere/duurdere accu. Maar verder heb je helemaal gelijk: je zit nog steeds met een factor 25x meer gewicht voro de zelfde hoeveelheid energie. Dus 50ton aan accu vs. 2ton jet fuel op zulke korte afstanden.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:23
Garyu schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:55:
[...]

Je berekening voor de capaciteit van accu's is wel erg pessimistisch, je haalt nu al de factor vijf waar je het over hebt met de wat betere/duurdere accu. Maar verder heb je helemaal gelijk: je zit nog steeds met een factor 25x meer gewicht voro de zelfde hoeveelheid energie. Dus 50ton aan accu vs. 2ton jet fuel op zulke korte afstanden.
Ik ben ook benieuwd hoe het in de praktijk gaat uitvallen. Een straalmotor is volgens mij niet direct te realiseren met alleen elektriciteit. Een propeller dan weer wel, echter zijn de propeller vliegtuigen van vandaag de dag bij lange na niet zo snel (wel efficiënter) als de straalmotoren die de vliegtuigen nu hebben.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Airbus experimenteert al jaren met elektrische vliegtuigen en voert geleidelijk aan het elektrisch vermogen op. Binnenkort gaat een 2 megawatt demonstrator de lucht in, en hopelijk zien we ergens rond 2030 een hybride 20 megawatt narrowbody.

Volledig elektrisch tegen 2040? Nah.

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/TwhEE_2017-airbus-urban-air-mobility-roadmap-35.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

LordSinclair schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:07:
[...]
Ik ben ook benieuwd hoe het in de praktijk gaat uitvallen. Een straalmotor is volgens mij niet direct te realiseren met alleen elektriciteit. Een propeller dan weer wel, echter zijn de propeller vliegtuigen van vandaag de dag bij lange na niet zo snel (wel efficiënter) als de straalmotoren die de vliegtuigen nu hebben.
Zal wel ducted fan worden. De bypass van moderne straalmotoren is ook al daarop gebaseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Nu online

Garyu

WW

LordSinclair schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:07:
[...]

Het grootste deel van de aandrijving met een turbofan komt niet door het jet gedeelte maar gewoon door de propellor voor op. Hoe hoger de bypass, hoe beter. Het zal dus niet veel uitmaken om dit elektrisch aan te drijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 15:30
Een groot nadeel van elektriciteit opslaan in accu's om daarmee te vliegen is dat het gewicht van de accu's gedurende de vlucht gelijk blijft, in tegenstelling tot motoren waar brandstof verbrand wordt. Per saldo heb je dus veel meer energie nodig om dezelfde vlucht uit te voeren. Al is dat probleem wel groter voor vluchten over lange afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Garyu schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:11:
[...]

Het grootste deel van de aandrijving met een turbofan komt niet door het jet gedeelte maar gewoon door de propellor voor op. Hoe hoger de bypass, hoe beter. Het zal dus niet veel uitmaken om dit elektrisch aan te drijven.
En die propeller is precies het probleem. Die ziet aan de technische limieten:
Aangezien een propeller zeer efficiënt is bij lage vliegsnelheden, wordt dit motortype vooral aangetroffen in kleine passagiersvliegtuigen (de Fokker 50 bijvoorbeeld) en vrachtvliegtuigen. Propellers worden niet gebruikt bij snelle vliegtuigen omdat bij hogere toerentallen de luchtstroom bij de tippen van de rotorbladen een supersonische snelheid krijgt, wat leidt tot veel meer luchtweerstand waardoor de effectiviteit afneemt.
Dus om dan 900km/h te vliegen heb je een andere oplossing nodig.

Bijvoorbeeld(?)
Freee!! schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:10:
[...]

Zal wel ducted fan worden. De bypass van moderne straalmotoren is ook al daarop gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

LordSinclair schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:13:
[...]
Hij heeft het over een turbofan, niet een turboprop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:57
Wat je ook niet moet vergeten is dat batterijen meenemen ongelooflijk onhandig is eigenlijk. Een vliegtuig op fossiele brandstoffen wordt steeds lichter naarmate de vlucht vordert. Dit heb je natuurlijk niet bij elektrisch voortgestuwde vliegtuigen aangezien de batterijen blijven zitten. Aangezien de drag evenredig is met het gewicht van het vliegtuig is dit natuurlijk ook zeer nadelig voor een goede range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Nu online

Garyu

WW

LordSinclair schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:13:
[...]

[...]

Dus om dan 900km/h te vliegen heb je een andere oplossing nodig.

Bijvoorbeeld(?)

[...]
Daar had ik het dan ook over. Fan/propeller/ventilator/schoepenrad, whats-in-a-name ;). Het turbo-gedeelte wordt veranderd, het fan-gedeelte zal grotendeels gelijk blijven. Of nog een grotere diameter krijgen, terwijl het hele turbo-gedeelte verdwijnt.

E-Fan X van Airbus bijvoorbeeld ziet er gewoon vergelijkbaar uit qua (concept) design:

Afbeeldingslocatie: https://static.wn.de/var/storage/images/wn/startseite/welt/wirtschaft/3070477-erster-testflug-im-jahr-2020-airbus-siemens-und-rolls-royce-wollen-elektrisch-fliegen/89074449-1-ger-DE/Erster-Testflug-im-Jahr-2020-Airbus-Siemens-und-Rolls-Royce-wollen-elektrisch-fliegen_opengraph.jpg

Er zijn natuurlijk wel andere concepten te bedenken, die weer andere voor- en nadelen hebben, a la propfan
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c1/Nasa_ge_udf.jpg

Of inderdaad de vroegere E-fan:
Afbeeldingslocatie: https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--C8bOC6H---/c_scale,f_auto,fl_progressive,q_80,w_800/1294272550124440980.jpg

Maar als de engine-bouwers er serieus mee aan de slag gaan dan zal het wel snel beter (en complexer) worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Garyu op 22-01-2018 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:14
[...]

Tenzij er een revolutie op gebied van accu-capaciteit plaats gaat vinden, zie ik grootschalig adoptie van elektisch vliegen niet gebeuren. Ik zie veel meer toekomst in kunstmatige brandstoffen die opgewekt worden met processen die CO2 vangen en omzetten in brandstof. Als er op de grond voldoende groene energie over is, dan kun je daar kunstmatige brandstof maken met een process dat de CO2 uitstoot van de verbranding ervan compenseert.
Niet al die energie uit de kerosine wordt ook echt omgezet in nuttige stuwkracht. Er gaat best een hoop verloren in warmte.
Ik heb geen idee wat dat ongeveer is bij een straalmotor, maar bij een verbrandingsmotor mag je blij zijn met 40% thermal efficiency, terwijl van batterij tot aandrijving richting de 100% gaat.
Die 268ton aan batterijen is dan 'nog' maar aan 102 ton aan batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
AndRo555 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:15:
[...]

Niet al die energie uit de kerosine wordt ook echt omgezet in nuttige stuwkracht. Er gaat best een hoop verloren in warmte.
Ik heb geen idee wat dat ongeveer is bij een straalmotor, maar bij een verbrandingsmotor mag je blij zijn met 40% thermal efficiency, terwijl van batterij tot aandrijving richting de 100% gaat.
Een straalmotor gaat naar de 60%. Daarnaast wordt met elke verstookte KG het vliegtuig weer 1 KG lichter.
Garyu schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:12:
[...]

Daar had ik het dan ook over. Fan/propeller/ventilator/schoepenrad, whats-in-a-name ;).
Dat bracht mij in verwarring! Duidelijk nu :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

uiteindelijk gaan we met elektrische vliegtuigen weer terug naar propeller, kleinere vliegtuigen met een grotere vliegfrequentie en een lagere snelheid. Dit ook om het geluid te drukken op luchthavens. Tevens denk ik dat we meer kleine velden krijgen en een paar grote voor het internationale vliegverkeer.

Maar eigenlijk hoop ik dat het vliegen meer iets voor de lange afstand gaat worden en dat we Madrid - Schiphol met de trein kunnen afleggen.

China regelt de prijzen van het vliegverkeer en treinverkeer. Het resultaat is dat Peking - Shanghai 4.5 uur duurt met de trein en 2 uur en een beetje met het vliegtuig. Er zijn 44 vluchten per dag terwijl er 90 treinen per dag zijn. De trein is luxer en biedt meer comfort dan het vliegtuig. Op de stations zijn faciliteiten die vergelijkbaar zijn met de luchthaven. Net als in het vliegtuig heb je een stoel en als je het wilt wordt ook je bagage voor je geregeld.

In Europa hebben we nergens onze grote steden zo goed met elkaar verbonden met alternatieven naar het vliegverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is iets beter dan je denkt. Parijs - Frankfurt bijvoorbeeld, 3:38 met de TGV, 1:15 met het vliegtuig, en dan moet je nog 2x een half uur naar de stad.
Parijs - London ongeveer hetzelfde.
Maar op prijs is de trein niet echt concurrerend. En de trein in China rijdt ook wat harder. 290 km/h gemiddeld tegen 225 km/h voor Parijs - Lyon.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Brilsmurfffje schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:24:
[...]
Maar eigenlijk hoop ik dat het vliegen meer iets voor de lange afstand gaat worden en dat we Madrid - Schiphol met de trein hyperloop kunnen afleggen.
FTFY ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Persoonlijk denk ik ook dat we misschien wel helemaal niet elektrisch gaan vliegen althans niet met batterijen denk ik. Alle nadelen zijn wel benoemd hierboven. Volgens mij zien Airbus en Boeing het meer als een beetje positieve publiciteit dan dat ze het daadwerkelijk zien als de oplossing. Natuurlijk doen ze er ook wel wat kennis mee op.

Hier op de Aerospace faculteit is er geen één course die gaat over elektrisch gedreven toestellen. Alle courses die te maken hebben met voortstuwing gaan in op gastubines, waar ook nog wel veel vooruitgang qua efficient valt te behalen. Daarnaast is NASA op het gebied van aeronautics tegenwoordig gericht op oa supersonische vliegtuigen en lees ik vrijwel nooit wat over onderzoek naar elektrisch gedreven vliegtuig.

Wat Rannasha aan haalde over kunstmatig ontwikkelde brandstof uit CO2 is voor luchtvaart een veel betere oplossing waarschijnlijk lijkt mij. De luchtvaart zal een van de laatste sectoren zijn die op een andere bron van energie overstapt dan fossiele brandstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Maasluip schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:35:
Maar op prijs is de trein niet echt concurrerend. En de trein in China rijdt ook wat harder. 290 km/h gemiddeld tegen 225 km/h voor Parijs - Lyon.
De prijs voor een 2de klasse trein ticket van Beijing naar Shanghai is vrijwel hetzelfde als een econ vliegticket.
Koffers mee in een G-trein in China is een ramp, en stations muv van een paar nieuwe zijn vaak zo kaal.
Geef mij dan maar het vliegtuig :)

de enige reden dat China zo'n gigantisch HSR netwerk heeft is creeëren werkgelegenheid, spekken van lokale aannemers en de staal industrie die een enorm overschot heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 14-09 19:57

Rannasha

Does not compute.

AndRo555 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:15:
[...]

Verder in mijn post noem ik het efficientieverschil. Ik doe vervolgens een factor 5 van de accu-massa af, een wat mij betreft optimistische schatting van de combinatie van het efficientieverschil en potentiele toekomstige verbeteringen van accu's, om op zo'n 50 ton te komen. Wat nog steeds heel erg veel is. Veel te veel voor praktisch gebruik.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Het is iets beter dan je denkt. Parijs - Frankfurt bijvoorbeeld, 3:38 met de TGV, 1:15 met het vliegtuig, en dan moet je nog 2x een half uur naar de stad.
In de tijd dat NL de HSL heeft aangelegd heeft China zo goed als alle grote steden via HSL verbonden met elkaar..
Dat vind ik echt een faal concept, zoveel technische bezwaren kleven er aan dat hele systeem. Soort maglev 2.0 en kijk wat een succes dat was.
upclocker schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:44:
Persoonlijk denk ik ook dat we misschien wel helemaal niet elektrisch gaan vliegen althans niet met batterijen denk ik. Alle nadelen zijn wel benoemd hierboven. Volgens mij zien Airbus en Boeing het meer als een beetje positieve publiciteit dan dat ze het daadwerkelijk zien als de oplossing. Natuurlijk doen ze er ook wel wat kennis mee op.

Hier op de Aerospace faculteit is er geen één course die gaat over elektrisch gedreven toestellen. Alle courses die te maken hebben met voortstuwing gaan in op gastubines, waar ook nog wel veel vooruitgang qua efficient valt te behalen. Daarnaast is NASA op het gebied van aeronautics tegenwoordig gericht op oa supersonische vliegtuigen en lees ik vrijwel nooit wat over onderzoek naar elektrisch gedreven vliegtuig.

Wat Rannasha aan haalde over kunstmatig ontwikkelde brandstof uit CO2 is voor luchtvaart een veel betere oplossing waarschijnlijk lijkt mij. De luchtvaart zal een van de laatste sectoren zijn die op een andere bron van energie overstapt dan fossiele brandstoffen.
/me Smurfffje zwaait vanuit zaal A ;)
Kenzi schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:46:
[...]

De prijs voor een 2de klasse trein ticket van Beijing naar Shanghai is vrijwel hetzelfde als een econ vliegticket.
Koffers mee in een G-trein in China is een ramp, en stations muv van een paar nieuwe zijn vaak zo kaal.
Geef mij dan maar het vliegtuig :)

de enige reden dat China zo'n gigantisch HSR netwerk heeft is creeëren werkgelegenheid, spekken van lokale aannemers en de staal industrie die een enorm overschot heeft.
Dat vinden wij ervan, de Chinezen vinden het prima, er is op ieder station een plek voor warm water voor instant noodles en ook in de trein hebben ze warm water. De eisen die de Chinezen stellen zijn anders dan die wij stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Nu online

Garyu

WW

Rannasha schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:51:
[...]

Verder in mijn post noem ik het efficientieverschil. Ik doe vervolgens een factor 5 van de accu-massa af, een wat mij betreft optimistische schatting van de combinatie van het efficientieverschil en potentiele toekomstige verbeteringen van accu's, om op zo'n 50 ton te komen. Wat nog steeds heel erg veel is. Veel te veel voor praktisch gebruik.
Die stap naar 50 ton haal je puur op basis van efficiente accu-technologie al. Maar ik denk dat je er qua efficiency niet zo heel veel mee op vooruit gaat. Het netto-gewicht van de kerosine is namelijk ca. 60-70% omdat het na de start vrij lineair afneemt, terwijl de accu even zwaar blijft en dus minder efficient gaat zijn. Zelfs als de thermodynamische efficiente heel hoog is, hou je dus zo nog een ander nadeel qua gewicht over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Brilsmurfffje schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:53:
[...]

In de tijd dat NL de HSL heeft aangelegd heeft China zo goed als alle grote steden via HSL verbonden met elkaar..
Ja, het HSL netwerk in China is een stuk beter. Daar zijn ook hele duidelijke redenen voor aan te wijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

[...]

Dat vind ik echt een faal concept, zoveel technische bezwaren kleven er aan dat hele systeem. Soort maglev 2.0 en kijk wat een succes dat was.
Die in Shanghai werkt nog steeds, vrij leeg elke run maar het is een prestige project. Dan maakt het niet uit of het verlies draait. De plannen voor een maglev lijn tussen Shanghai en Hangzhou zijn ook weer nieuw leven ingeblazen. :|

Spring Airlines komt ook elke 2 jaar met het idee voor staanplaatsen in het vliegtuig. (afgelopen zomer nog).
Dan vind ik de hyperloop toch niet zo'n gek concept vergeleken met staan in het vliegtuig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

[...]
Kijk eens wat voor technische bezwaren er kleefden aan vliegen. En maglev heeft echt wel wat andere bezwaren en problemen dan hyperloop. Overigens is met de trein naar Spanje ook al niet zonder problemen door de verschillende spoorbreedtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En de tweede Air France A340-300 (F-GLZR) voor AELS in Twente begint bijna aan haar laatste draai naar de luchthaven: https://www.flightradar24.com/AFR372V/10331cc4

KLM's 747-400 PH-BFF die vandaag ook naar Twente zou gaan is verzet naar woensdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 08:29
Kenzi schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:04:
[...]

Die in Shanghai werkt nog steeds, vrij leeg elke run maar het is een prestige project. Dan maakt het niet uit of het verlies draait. De plannen voor een maglev lijn tussen Shanghai en Hangzhou zijn ook weer nieuw leven ingeblazen. :|

Spring Airlines komt ook elke 2 jaar met het idee voor staanplaatsen in het vliegtuig. (afgelopen zomer nog).
Dan vind ik de hyperloop toch niet zo'n gek concept vergeleken met staan in het vliegtuig ;)
Ah Spring Airlines weet nog dat ik jaren terug daarmee voor 100 RMB, toen omgerekend 10 euro, Shanghai - Wenzhou of terug kon vliegen. Nu zijn ze jammer genoeg, net zo duur als de legacy carriers van China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Piet91 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 01:28:
Nutteloos weetje voor vandaag:

[afbeelding]

Momenteel is ene Andrew Fisher met KL702 onderweg van Buenos Aires naar Amsterdam waar hij om rond 09:30 uur zal aankomen: https://www.flightradar24.com/KLM702/103177b1

Daarna stapt hij over op China Eastern Airlines vlucht 772 naar Shanghai.
Hiermee wil hij het wereldrecord verbreken van Gil Azevedo om d.m.v. lijnvluchten zo snel mogelijk rond de aarde te vliegen. Dat record staat op 55 uur en 47 minuten:

[...]

Bron: Guinness World Records

Andrew Fisher wil dit met zo'n 3 uur vertbreken door rond te gaan van Shanghai naar Auckland, door naar Buenos Aires en Amsterdam en dan terug naar Shanghai waar hij dinsdagmorgen (lokale tijd) na zo'n 40.000 kilometer zal aankomen.
Hij is op zijn Twitter (enigszins) te volgen: https://twitter.com/AndrewFisherNZ

[afbeelding]

EDIT @ 22 januari, 12:52 uur:

Had vannacht geen zin om uit te zoeken, maar ik heb net even zitten kijken welke vluchten hij neemt.
Ik kom op (lokale tijden) het volgende:

Geplande tijden/echte tijden:

PVG-AKL: Air New Zealand 284 Boeing 787-9 ZK-NZJ
21/01 01:45 (02:13) uur -> 21/01 18:15 (18:03) uur

AKL-EZE: Air New Zealand 30 Boeing 777-200ER ZK-OKC
21/01 20:15 (20:40) uur -> 21/01 15:45 (15:37) uur

EZE-AMS: KLM Boeing 777-300ER PH-BVR
21/01 16:40 (16:57) uur -> 22/02 10:00 (09:39) uur

AMS-PVG: China Eastern Airbus A330-200 B-5968
22/01 12:40 uur -> 23/01 06:55 uur

Die laatste staat momenteel nog aan de gate: https://www.flightradar24.com/CES772/1032eeef

Als MU772 op geplande tijd aankomt; heeft hij er zo'n 52 uur en 42 minuten over gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DUL8vmzXcAA3d0i.jpg:large
52 hours 34 mins :-) new world record
https://twitter.com/AndrewFisherNZ/status/955575710021758976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piet91 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:12:
KLM's 747-400 PH-BFF die vandaag ook naar Twente zou gaan is verzet naar woensdag.
En nu naar donderdag. ;-)
3x is scheepsrecht zeggen we dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:55:
[...]

Zal wel geen slot meer vrij zijn, dat het telkens moet worden uitgesteld. :+

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:55:
Gepland vertrek is om 11:30 uur en aankomst in Twente om 12:25 uur, maar dit kan eerder worden.
Daar zal ze zich bij haar zusterschip -BFR en de 2 Air France A340-300's voegen:

Vandaag op Schiphol-Oost:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/26992507_2008408649407468_1562540789340986343_n.jpg?oh=b1649b7f89f8e4980ff68699cd231d9c&oe=5AE9AD9B

Bron:
Peter Agema @ Facebook‎

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Na weer een flinke vertraging lijkt er nu toch beweging in te zitten:
https://www.flightradar24.com/KLM747/103b11a4

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TV-tip voor straks op RTL Z om 21:33 - 22:58 uur:

Afbeeldingslocatie: https://ichef.bbci.co.uk/images/ic/976x549_b/p01sshqc.jpg

Z Doc: De Boeing 747 - De Jumbo Die Reizen Voorgoed Veranderde
Documentaire over de Boeing 747. De ontwikkeling ervan was voor Boeing een gok van een miljard dollar. Brien Wygle was copiloot op de allereerste testvlucht en vertelt onder meer hoe het er tijdens die vlucht aan toeging.
Lijkt me deze Jumbo: The Plane that Changed the World documentaire van de BBC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
787-9 nummertje 11 voor KLM is onderweg naar Amsterdam.
PH-BHN "Morning Star" komt iets voor 8 uur 's ochtends aan op Schiphol.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DUa8z6_VMAIIYKF.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DUa8z7LVQAAjYBG.jpg

Dit jaar volgen er nog 2 787-9's en dan is het vanaf volgend jaar de beurt aan de 787-10's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-09 12:33
KLM 747 divert momenteel naar Rotterdam, op final approach, die zien ze niet vaak daar. Ook een aantal andere toestellen gaan naar RTM, waaronder een uit Groningen. Zal lekker vol komen te staan daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Waarom naar RTM? Is er iets gaande op AMS ofzo?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-09 12:33
Alle holding patterns hangen bomvol, zal wel door mist komen. In Groningen zal het wel helemaal erg zijn, als het ene vliegtuig wat daar zou landen ook naar RTM gaat. Kom je uit Kopenhagen, land je in RTM, ben je bijna net zo ver van je bestemming als toen je vertrok :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ah, wist niet dat er mist hing in NL (is nogal kraakhelder hier), maar dat verklaart dan idd een en ander. Tnx :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:24

Freak187

geen

Psies. Vooral intra-Europa kan de trein een prima concurrent zijn voor het vliegen. Alleen is vliegen vanaf zijn ontstaan al zo'n beetje een vrije markt terwijl treinmaatschappijen voornamelijk staatsbedrijven zijn/waren. Dus die hebben nooit geconcureerd. Tevens snappen ze niks van klantvriendelijkheid om het reizigers makkelijk te maken.
Het weleens proberen uit te zoeken om met de HSL/TGV naar Milaan te gaan. Het lukt wel, maar de manier waarop je dat allemaal bij elkaar moet zoeken.... 8)7 8)7 8)7
Hoop te winnen voor de trein op dat gebied. Ze hebben potentieel goud in handen.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bastien schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 18:30:
[...]
Zal wel geen slot meer vrij zijn, dat het telkens moet worden uitgesteld. :+
Piet91 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 16:39:
Na weer een flinke vertraging lijkt er nu toch beweging in te zitten:
https://www.flightradar24.com/KLM747/103b11a4
Beide situaties had te maken met het weer op EHTW. Woensdag simpelweg teveel (cross)wind op Twente.
Donderdag waren het de wolken, die hingen te laag om er veilig en comform de regels van het veld voor dit type toestel naar toe te kunnen vliegen.

Men heeft 2000ft nodig, maar de wolken zaten vrijwel de hele dag op 900ft halverwege de middag hing het tussen de 1300-1500ft. (in de METAR vind je dat terug als "BKNxxx").
Pas toen het open was getrokken aan het eind van de middag, kon het toestel naar Twente komen.
De landing was trouwens met slechts 7 minuten speling voor sluitingstijd (officiele zonsondergang) van het veld. Dus dat was wel ff spannend, zeker na het lange wachten.
Crew heeft gisteren gewoon 6 uur in het toestel het weer op twente moeten analyseren / afwachten.
En dat voor een 25 minuten durende vlucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:35
http://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-42825916

De torenhoge invoertarieven voor de C-series van Bombardier zijn onterecht, zo heeft een rechtbank geoordeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:45

Grouchy

meep meep

sbijlsma schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 21:44:
http://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-42825916

De torenhoge invoertarieven voor de C-series van Bombardier zijn onterecht, zo heeft een rechtbank geoordeeld.
En de staartnummers zijn ook al bekend: N01FUB, N02FUB, N03FUB enzovoort

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Grouchy schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 12:38:
[...]

En de staartnummers zijn ook al bekend: N01FUB, N02FUB, N03FUB enzovoort
Registraties mogen niet met een 0 beginnen en eindigen met maximaal 2 letters (8>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:39
Cool:

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Hier in Nederland zijn ze er ook mee aan het experimenteren op Eelde en Maastricht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Airbus heeft gisteren de eerste vlucht van de A321LR (long range) uitgevoerd. Dit is een narrowbody toestel voor lange afstanden, waarmee bijvoorbeeld Parijs en New York verbonden kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4611/28225819469_f7c5a77ea7_z.jpg
A321-251NX Airbus D-AVZO MSN7877 by Hendrik S, on Flickr

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Piet91 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:07:
Gisteravond heeft Lufthansa D-ABYA (747-8i) naar Rome gevlogen.
Het *lijkt* er op dat het slechts een lichte aanpassing zal zijn (voornamelijk de staart decal) maar wie weet.
Hoop persoonlijk dat ze weinig veranderen en niet de trend volgen van overal maar wavy lines te gaan zetten...
Begin februari schijnt de nieuwe livery onthuld te worden.

[afbeelding]
De nieuwe Lufthansa livery:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DU8qPezU0AA-No7.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DU9IA6kWAAE7fqU.jpg

Officiële onthulling is pas volgende week woensdag; naar verluidt vliegt het eerste toestel (de genoemde 747-8i D-ABYA) morgen al van Rome (paintshop) naar Frankfurt. Lufthansa deelde een paar uur geleden deze foto:
Lufthansa

You heard about it: yes, we're working on it 😉
First photo from the paint shop.
#LufthansaBlue 💙 #ExploreTheNew
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DU9sj2tXkAEh0xI.jpg:large

Herkenbaar?:

Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/8/7/4/0057478.jpg?v=v40
Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/7/0/3/4721307.jpg?v=v48be01b513e

En dan heb je nog Qantas, American Airlines, Alitalia, de Airbus standard livery...

En goed nieuws; UPS verzilvert de 14 opties voor de 747-8F's (van hun order eind 2016) wat de totale order op 28 747-8F's brengt:

UPS Orders 14 Additional 747-8 Freighters, Plus Four 767 Freighters
UPS has exercised options to order 14 additional Boeing 747-8 Freighters, providing additional capacity in support of accelerating demand for U.S. and international air services.

The aircraft build on the company’s 2016 order of 14 Boeing 747-8Fs. UPS will also purchase 4 new Boeing 767 Freighters, adding capacity for customers on both U.S. and international routes.

“As we celebrate the 30th anniversary of UPS Airlines today, we are seeing unprecedented demand for our air products,” said UPS Airlines President Brendan Canavan. “The new freighters will allow us to continue upsizing aircraft on routes and will create a cascading effect that will boost capacity on regional routes around the world.”

“UPS has clearly tapped into the power and efficiency the 747-8 Freighter brings to the market,” said Boeing Commercial Airplanes president and CEO Kevin McAllister. “We’re impressed with how UPS is leveraging the airplane in its operations, and also excited to see them bring additional 767s into their fleet.”
Eind 2022 moeten alle 747-8F's geleverd zijn.

Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/7/5/5/4626557.jpg?v=v4b76e75a0dd

[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 01-02-2018 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48
Dan vind ik die UPS livery mooier dan de Lufthansa variant....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Beter dan het oude. En het interieur is gelukkig ook geupgrade van dat afgrijselijke lichtgrijs met geel.
Maar wat een marketingbullshit in die uitleg over de kleuren zeg. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat komt ervan als je mensen betaalt om onzin te verkopen ;). Je zou es moeten lezen hoe Joon vermarkt wordt... Hilarisch, al die gebakken lucht - hun (totaal niet kapitaalkrachig) doelpubliek wil gewoon zo goedkoop mogelijk van A naar B, en zij verkopen het alsof ze het warm water hebben uitgevonden _O-

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:19
Borromini schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:58:
Dat komt ervan als je mensen betaalt om onzin te verkopen ;). Je zou es moeten lezen hoe Joon vermarkt wordt... Hilarisch, al die gebakken lucht - hun (totaal niet kapitaalkrachig) doelpubliek wil gewoon zo goedkoop mogelijk van A naar B, en zij verkopen het alsof ze het warm water hebben uitgevonden _O-
Heb dat marketing geleuter ook nooit begrepen. Een deel van het publiek snapt er überhaupt niks van, het volgende deel kijkt het hoofdschuddend aan. En dan heb je nog de beleggers, die interesseert al die tekst al helemaal niks, die willen alleen winst zien.

Dus wie hiermee nou bereikt moet worden...?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Borromini schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:58:
Ik heb geprobeerd JOON te vliegen maar ik werd omgeboekt omdat op BCN quasi niks op tijd vertrekt. Leek me wel interessant, stewardessen in sneakers en zo.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wat een saaie eenheidsworst die Lufthansa kist.. Heb je een unieke kleur die bij je merk hoort, geel, en dan gooi je die overboord voor het meest generieke luchtvaart blauw.

Was toch handig als je LH vliegt, hoef je alleen maar naar een geel bord te zoeken en daar is je checkin.

Pakt de KLM dan toch een heel stuk beter aan met hun blauw dat ze vol trots overal gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Brilsmurfffje schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 23:22:
Was toch handig als je LH vliegt, hoef je alleen maar naar een geel bord te zoeken en daar is je checkin.
Volgens Lufthansa blijven de gele kleuren wel behouden in de terminals en cabins. Alleen de livery moet het zonder geel doen.

Lekker consistent :P

Later dit jaar zullen ook nieuwe uniformen geïntroduceerd worden. De kleuren hiervoor zijn nog niet bekend.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 23:22:
Wat een saaie eenheidsworst die Lufthansa kist..
Mja, Eurowhite he.

Maar ik vind 't wel ok eigenlijk. Het is gewoon een eigentijds ontwerp; die gele bol die ze eerst hadden ziet er inmiddels gewoon wat oubollig uit imo.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flightradar24‏

#UA198, Los Angeles-Shanghai, is diverting to San Francisco with a technical issue.
https://twitter.com/flightradar24/status/959285104819322881

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DVAQoP0U0AAMd91.jpg:large

Meer dan 10 uur in het vliegtuig gezeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Niet online
Ff de ETOPS invliegen in de nieuwe kist 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Piet91 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:46:
[...]

De nieuwe Lufthansa livery:

[afbeelding]
[afbeelding]

Officiële onthulling is pas volgende week woensdag; naar verluidt vliegt het eerste toestel (de genoemde 747-8i D-ABYA) morgen al van Rome (paintshop) naar Frankfurt. Lufthansa deelde een paar uur geleden deze foto:

[...]

[afbeelding]

Herkenbaar?:

[afbeelding]
[afbeelding]

En dan heb je nog Qantas, American Airlines, Alitalia, de Airbus standard livery...
En in het echt:
(Landing in Hamburg vanuit Rome vandaag)

Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/3/1/6/4832613.jpg?v=v46532080b57

Dit was ze eerst:

Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/6/3/1/2100136.jpg?v=v40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Piet91 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 18:40:
[...]

En in het echt:

[afbeelding]

Dit was ze eerst:

[afbeelding]
Jammer. Het zou niet moeilijk moeten zijn om iets beters dan die oude livery te bedenken maar voor LH was dat blijkbaar toch te hoog gegrepen. Het is niet mooier en ook nog minder herkenbaar geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Retro, koningsblauw was toch mooier. Wel leuk dat ze het doortrekken over het staartstuk.

Jammer dat ze SN vakkundig de nek aan het omdraaien zijn :( :(

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Maar gelukkig hebben ze de kraan behouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

het Geel van LH neigde naar goud en straalde luxe uit. Met het wit lijkt het wel een soort budget coaster logo van de bar om de hoek. IMHO echt een design fail.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 21:48
Piet91 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 18:40:
[...]

En in het echt:

[afbeelding]

Dit was ze eerst:

[afbeelding]
Lol, foto’s zijn vrijwel exact hetzelfde qua achtergrond, enkel een tiental meters verschoven.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

franssie schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:47:
het Geel van LH neigde naar goud en straalde luxe uit.
Ik vond het geel net te oranje om luxe uit te stralen. Het kwam heel oubollig over net, zeker in combinatie met die vogel (die volgens mij ook uit het Art Déco-tijdperk stamt :+).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:19
Enige verandering is dat de herkenbaarheid volledig zoek is. Er vliegen al genoeg maatschappijen met enkel wit en donkerblauw rond zou je zeggen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kwam deze tegen. Leuk gedaan:

[YouTube: https://youtu.be/vqFTD-Bqwl8]

Alleen dat afsluitende shot is jammer. Daar zijn mensen bij omgekomen. Bij de rest voor zover ik weet niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2018 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De eerste Airbus A330-800neo is uit de paintshop:

Afbeeldingslocatie: https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/image/content/dam/products-and-solutions/commercial-aircraft/a330-family/a330-800neo/A330-800neo-MSN1888-rolls-out-of-painthall-002.jpg?wid=3626&fit=constrain
Afbeeldingslocatie: https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/image/content/dam/products-and-solutions/commercial-aircraft/a330-family/a330-800neo/A330-800neo-MSN1888-rolls-out-of-painthall-003.jpg?wid=3626&fit=constrain

Airbus heeft slechts een order voor 6 toestellen van Hawaiian Airlines. En die schijnt al te kijken naar de 787 i.p.v. deze toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Piet91 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 23:44:
De eerste Airbus A330-800neo is uit de paintshop:

[afbeelding]
[afbeelding]

Airbus heeft slechts een order voor 6 toestellen van Hawaiian Airlines. En die schijnt al te kijken naar de 787 i.p.v. deze toestellen.
Dus de A330-800 gaat dezelfde kant op als de A350-800? Niet zo handig van Airbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 14:15
Hoe kan je een vliegtuig ontwikkelen met slechts 6 bestellingen? Volgens mij haal je de ontwerp-kosten er bij lange na niet uit, ook al is het een kleine modificatie natuurlijk. Alle certificaten, gov. approvals, trainingen etc moeten best wel wat kosten, of niet? Lijkt mij niet een gezonde manier om je business te draaien.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D-ABYA met de nieuwe livery maakt een roundtrip door Duitsland.

Ondertussen al onderweg naar Hamburg:
https://www.flightradar24.com/DLH9988/105dbc12

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DVf3bkKX4AAY27K.jpg

Low-pass boven Bremen:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DVgWNDrWkAEbPNj.jpg

Hun tweede toestel met de nieuwe livery maakt vanaf vanmiddag de eerste commerciële vluchten:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DVdtU4SWAAAGiIq.jpg

EDIT: Rendez-vous in München:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DVhX_eVXcAAvBCN.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Piet91 op 08-02-2018 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En hier is de eerste A321 met de nieuwe livery:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4757/40114406752_e705531a41_z.jpg
Lufthansa A321-200 D-AISP @ MUC by Martin Tietz, on Flickr

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:32
Kwam deze net tegen op Youtube. Holy Moly; hier schrik je toch wel van. <1 minuut van touchdown een cabine-notifcatie en vervolgens een runway overshoot. Is overigens al wel 5 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
BounceCloud schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:50:
Kwam deze net tegen op Youtube. Holy Moly; hier schrik je toch wel van. <1 minuut van touchdown een cabine-notifcatie en vervolgens een runway overshoot. Is overigens al wel 5 jaar geleden.

[video]
Het ziet er niet uit als goede stuurmanskunsten. Volgens mij was die touchdown veel te laat en was go-around de enige juiste mogelijkheid.

Edit: Ja dus: Incident: Airphil Express A320 at Kalibo on Feb 13th 2012, overran runway

[ Voor 12% gewijzigd door Liliuokalani op 09-02-2018 12:49 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Bijzonder, de privé Ilyushin van Kim Jong-un in Seoul met aan boord zijn zus Kim Yo Jong.
De eerste Kim die in Zuid-Korea komt sinds de Koreaanse Oorlog en directe vluchten tussen
het Noorden en Zuiden zijn sowieso al een zeldzaamheid.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DVlB8yOVoAAyy2J.jpg
Afbeeldingslocatie: https://bloximages.chicago2.vip.townnews.com/theeagle.com/content/tncms/assets/v3/editorial/b/ca/bca15197-b71a-5b13-bd3c-8f012f101918/5a7d4ef96b64d.image.jpg?resize=1200%2C696

In het terminal van Incheon.
Zuid-Koreaanse officials links, Noord-Koreaanse officials rechts:

Afbeeldingslocatie: https://img.elcomercio.pe/files/ec_article_multimedia_gallery/uploads/2018/02/09/5a7d436d0ad49.jpeg

[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 10-02-2018 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Blijf die Il62 heel gaaf vinden, wel een herriebak ( YouTube: Ilyushin IL 62 Interflug Low Pass over Tempelhof 05.01.1991 ).

Heeft deze nu geen registratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Een mooie quote van Wikipedia over dit toestel: Door de motoren is de achterzijde van het toestel zeer zwaar, daarom is een uitschuifbaar wieltje aan de achterzijde van het toestel dat moet voorkomen dat het toestel achterover kiept wanneer het geparkeerd is.

Je ziet het wieltje zelfs zitten. Heel bijzonder vliegtuig.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Saus schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 08:33:
Blijf die Il62 heel gaaf vinden, wel een herriebak ( YouTube: Ilyushin IL 62 Interflug Low Pass over Tempelhof 05.01.1991 ).

Heeft deze nu geen registratie?
Afaik worden de IL-62's van de Noord-Koreaanse overheid (ze hebben er 2) geexploiteerd door Air Koryo (die ook nog 2 "normale" IL-62's heeft).

Registraties zijn P-618 (zie https://www.jetphotos.com/photo/8850579), die geen registratie op de tail meer lijkt te hebben. In de oude livery had hij die nog wel, toen hij nog voor Air Koryo zelf vloog ipv voor de overheid:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.jetphotos.com/full/1/91054_1202638218.jpg

En de tweede is de P-882:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.jetphotos.com/full/2/22859_1069695539.jpg

Widow schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:57:
[...]

Een mooie quote van Wikipedia over dit toestel: Door de motoren is de achterzijde van het toestel zeer zwaar, daarom is een uitschuifbaar wieltje aan de achterzijde van het toestel dat moet voorkomen dat het toestel achterover kiept wanneer het geparkeerd is.

Je ziet het wieltje zelfs zitten. Heel bijzonder vliegtuig.
Niet heel uniek, want meer toestellen die tail-heavy zijn hebben daar last van. Mooi voorbeeld is de Vickers VC-10, die dezelfde layout heeft als een IL-62, 4 motoren aan de achterzijde).

Dit kon je met die toestellen nog wel eens zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.vc10.net/History/Images/XR806_writeoff.jpg

Ook de 727 kon dat grapje wel eens laten zien:

Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/1/9/6/0213691.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/7/3/2/0520237.jpg

Of een DC-10/MD-11, die dat ook wel eens hadden:

Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/8/8/5/0712588.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door wildhagen op 13-02-2018 12:01 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sleeping Beauty Rejuvenated – welcoming back G-VNAP
Without anthropomorphising our aircraft too much, Sleeping Beauty, one of our former Airbus A340-600 aircraft has been fast asleep in storage in Tarbes, France since 2015. After this long hibernation, our engineering teams have woken her up, checked her over and she is rejoining our fleet again. To celebrate, she’s had a rather special paint job.

A sky-high thank you

Bringing an aircraft out of storage is a massive undertaking. After the myriad checks and tests, a mountain of paperwork and some very tough certification, G-VNAP was almost ready to greet her first customers. But before she did, we sent her to the paint shop of Air Livery in Manchester where she spent a week getting her new look. The result is a stunning ‘thank you’ to our people with a 7-foot by 152-foot message exclaiming ‘a big Virgin Atlantic thank you’ along the length of the very long fuselage of the A340-600. The paint scheme salutes the work of the 9,000 people around the world who keep our operation running 24/7 and includes a limited edition upright version of the ‘Flying Lady’, raising her glass to toast our people. This is only the second time this design has been used, the first being on our first Boeing 787 Dreamliner which entered the fleet in 2015.
Afbeeldingslocatie: https://blog.virginatlantic.com/wp-content/uploads/2018/02/a-1024x537.jpg
Afbeeldingslocatie: https://blog.virginatlantic.com/wp-content/uploads/2018/02/lady.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Even geleden is de Airbus A321LR opgestegen van Aéroport de Paris-Le Bourget voor de eerste
Trans-Atlantische testvlucht van het Long Range toestel. De vlucht gaat naar New York JFK: https://www.flightradar24.com/AIB321/106adfde

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DV7KQ2tW0AEP7XA.jpg

De vlucht wordt uitgevoerd met twee van de drie extra brandstoftanks geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DV6t2kWW0AMehR3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DVBoGSWXkAAZMuC.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DV6t-ULW4AAxzxF.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 13-02-2018 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Wat zijn die dingen in dat tweede plaatje? Is dat om het gewicht van passagiers te simuleren oid?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Er wordt ook aan gemeten, dus wellicht ook kijken of het wel 'comfortabel'/verantwoord is om er te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wildhagen schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:11:
Wat zijn die dingen in dat tweede plaatje? Is dat om het gewicht van passagiers te simuleren oid?
Zijn inderdaad gevuld met water en die hoeveelheid kan veranderd worden voor verschillende fases in het testprogramma. Ook kan men met het gewichtsverdeling aan de slag (aangezien dit natuurlijk ook een flinke impact heeft op de vlucht) en uiteraard hangt het vol met testapparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Niet online
Goed dat er Leap engines onder hangen, dan weet je iig dat ze de overkant halen 8-)

En tof dat Virgin die A346 weer teruggehaald heeft . Daar kunnen er nooit genoeg van rondvliegen!

[ Voor 37% gewijzigd door Thetallguy op 13-02-2018 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005

Onbekend

...

Ik zie nu pas dat dat vliegtuig niet alleen 13% extra reikwijdte heeft, maar ook nog eens 26% meer passagiers kan vervoeren. Dat laatste is volgens mij interessanter dan dat kleine beetje extra bereik.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Thetallguy schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:23:

En tof dat Virgin die A346 weer teruggehaald heeft . Daar kunnen er nooit genoeg van rondvliegen!
Nou ja, het netto-aantal blijft hetzelfde, want deze A346 is teruggehaald om een andere A346 te vervangen die teruggaat naar de leasemaatschappij en waarvan het lease-contract niet verlengd kon worden:
The airline has also chosen to reinstate a former A340-600 aircraft "G-VNAP" into the fleet from storage, after purchase from its lessor, to cover for one A340 aircraft leaving the fleet, for which the lease was unable to be extended.
Zie Wikipedia: Virgin Atlantic

Het totaal aantal A346's die VS in de vloot heeft blijft dus gewoon op 8, en vanaf 2019 gaan ze er sowieso allemaal uit, omdat ze vervangen gaan worden door de A350-1000 (net als de 8 747-400's die VS nu nog heeft en die er vanaf 2019 ook uit gaan), Het is dus maar voor relatief korte duur allemaal.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Thetallguy schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:23:
Goed dat er Leap engines onder hangen, dan weet je iig dat ze de overkant halen 8-)

offtopic:
Gok dat je daar naar refereerd, maar:

Volgens mij mag je op dit moment met de PW motoren praktisch niet vliegen ivm een emergency airworthiness directive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Over niet al te lange tijd kan de regering en het Koninklijk Huis al proeven aan het concept van een 737 BBJ die in 2019 geleverd zal worden.

Maandagmiddag is een Boeing 737-700 BBJ 9H-BBJ binnengekomen op Schiphol en staat nu op Schiphol-Oost voor mods/onderhoud. Dit i.p.v. ad-hoc leasen/huren.

Kamerstuk hier, toestelinformatie hier.

Afbeeldingslocatie: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/5/7/4/4801475.jpg?v=v47ab3e05062

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

http://tass.com/world/989...13aec9b511d.1518564850669

Het lijkt dat de verwarming van de Pitot buis niet werkte - of niet aangezet werd maar dat laatste lijkt mij vreemd. Althans ...
"During all the other flights registered on the flight recorder [15 more flights], the heating of the total pressure probes was switched on before takeoff in its line-up position," the Interstate Aviation Committee said in its report.

More:

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
franssie schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 00:36:

Het lijkt dat de verwarming van de Pitot buis niet werkte - of niet aangezet werd maar dat laatste lijkt mij vreemd. Althans ...

[...]
Zoveelste crash door falende snelheidsindicaties, mocht het zo zijn. Ik snap dan ook niet waarom niet wat meer gebruik wordt gemaakt van angle of attack indicaties als back up en als secondaire check of de snelheids indicaties wel kloppen. De weergave van AoA is nu voornamelijk een optie bij de meeste airliners geloof ik.
Snelheidsmeeting niet goed -> kijk naar je AoA, zie je gelijk waar je zit op je envelope en welke snelheidsmeter misschien nog betrouwbaar is, en of je tegen een stall aan zit.

Vleugel kan stallen bij alle snelheden, maar stalt altijd maar bij één angle of attack.

[ Voor 5% gewijzigd door upclocker op 14-02-2018 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 08:39
Ik houd niet van nieuwsberichten met "horror" in de titel (maar ja, het is de Telegraaf, dus tsja...):

https://www.telegraaf.nl/...ht-vliegtuigmotor-scheurt

Die motor ziet er niet goed uit. Ben benieuwd hoe dat nou heeft kunnen gebeuren.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
"Horror", jezus maria en jozef... wat een drama zeg :X

En "motor scheurt"? Zo te zien is het 'slechts' de cowling die ervanaf valt, en zit de motor zelf gewoon nog waar hij geacht wordt te zitten....

Afbeeldingslocatie: https://media2.s-nbcnews.com/j/newscms/2018_07/2327736/180213-united-flight-cowling-ew-631p_6946bc37e02911e7c6ac9634247e3366.nbcnews-ux-1024-900.jpg

Hier een filmpje met minder dramaqueen-niveau:

Doet een beetje denken aan die Air France A380 een tijdje geleden...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:39
wildhagen schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:09:
"Horror", jezus maria en jozef... wat een drama zeg :X

En "motor scheurt"? Zo te zien is het 'slechts' de cowling die ervanaf valt, en zit de motor zelf gewoon nog waar hij geacht wordt te zitten....

[afbeelding]

Hier een filmpje met minder dramaqueen-niveau:

[video]

Doet een beetje denken aan die Air France A380 een tijdje geleden...
Zoals de motor trilt, is het niet alleen maar de cowling wat een probleem is, de motor trilt flink. Los geraakte fanbladen zou voor best wat problemen kunnen zorgen (penetratie cabine, hydraliek beschadigen), bij die a380 was er wel eea meer dan de motor beschadigd volgens mij.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:42
Ik vermoed een contained engine failure waarbij 1 of meerdere fanblades zijn losgeraakt. Dat zorgt voor onbalans en het trillen van de motor. Door het trillen van de motor of de klap van de engine failure zijn de cowlings eraf gevallen maar dit zorgt niet direct voor probleem. Die dingen zitten er vooral voor het mooi zijn en het beschermen van de brandstof/olie leidingen.

Edit: inderdaad een afgebroken fan

Fan te zien vanaf 3m37s

[ Voor 16% gewijzigd door Sand0rf op 14-02-2018 11:37 ]

/post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Sand0rf schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:31:
Ik vermoed een contained engine failure waarbij 1 of meerdere fanblades zijn losgeraakt. Dat zorgt voor onbalans en het trillen van de motor. Door het trillen van de motor of de klap van de engine failure zijn de cowlings eraf gevallen maar dit zorgt niet direct voor probleem. Die dingen zitten er vooral voor het mooi zijn en het beschermen van de brandstof/olie leidingen.

Edit: inderdaad een afgebroken fan
[video]
Fan te zien vanaf 3m37s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qke1MoDeZsjrL0aLsHX70kqQ/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qTBImHLL5N4E3qg9uSbEWACo/full.jpg
Via pprune

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 20:39
[b]wildhagen schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:54

Of een DC-10/MD-11, die dat ook wel eens hadden:

[afbeelding]
Nou wordt die laatste wel geholpen met die twee kranen aan de voorkant.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

__R__ schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:46:
[...]

Dat is om te zorgen dat zodra de balans herstelt wordt, het toestel niet 1x omlaag klapt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:24

Freak187

geen

Interessant. Lijkt op het incident van Southwest van een paar jaar geleden. Ook fanblade afgebroken. Er zijn aan de hand van dat incident een aantal service bulletins uitgegeven voor extra inspecties op de fan blades. Maar misschien worden de compliance times wat strakker aangehaald na dit incident.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

__R__ schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:46:
[...]

Ja daarvoor dienen die :+

Pagina: 1 ... 13 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?