Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Zo'n 777-300ER + motoren zal voor een partij in Kirgizië veel te duur zijn.Fiber schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:18:
[...]
Zonde!
En ik snap helemaal niks meer van luchtvaart-economie. Hoe moet ik dit bericht nou rijmen met: Piet91 in "Vliegen, Techniek en achtergrond" ?
Een partij als AELS in Enschede pakt het wel slim aan, de onderdelen die nog in een 777-300ER zitten kunnen ze prima verhandelen op de 2e hands markt. Er vliegen nog genoeg toestellen van dat type rond, zal ook wel het e.a. uitwisselbaar zijn met de andere 777 sub-typen.
Denk aan de componenten in de avionics bay, de cockpit ramen, stoelen, keuken componenten, pompen voor de flaps, vrachtdeuren en andere zaken zoals rudders/ailerons bedienen. Allemaal geld waard.
En daarnaast zulllen ze ook ongetwijfeld een mooie kilo prijs krijgen voor het staal, titanium, koper en aluminium wat er nog in zit. Best duurzaam als je er zo naar kijkt.
Zo zonde vind ik het niet dat ze naar AELS gaat, beter dan wanneer ze in de woestijn in Spanje/Amerika staat te staan. Als ik het moet inschatten, is een toestel als dit over een maand of 6 á 8 wel weg gewerkt in Twente. Vind je er niks meer van terug.

Voor wie er naar wil gaan kijken, morgen 10:00 gepland vertrek vanaf EHBK.
Zal dan niet heel veel later op EHTW aankomen, zover is dat nou ook weer niet vliegen.
Al zal het tijdstip nog wel enigsinds flexibel zijn met dit soort vluchten.
[Voor 8% gewijzigd door Derice op 01-04-2023 14:42]
Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben
Schiphol gaat ’s nachts op slot. Om de geluidhinder rondom de luchthaven te beperken, wil topman Ruud Sondag alle vluchten tussen twaalf en vijf schrappen. Daarnaast komt er een vliegverbod voor de meest lawaaiige toestellen en een verbod op zakenjets.
Tussen twaalf uur ’s nachts en vijf uur ’s ochtends gaat Schiphol helemaal op slot, zegt Schipholtopman Ruud Sondag tegen Het Parool. Tussen vijf en zes uur mogen alleen vliegtuigen landen op de luchthaven. Pas na zessen kan er ook weer worden gestart. Alleen als de veiligheid in het geding is, zijn er uitzonderingen mogelijk.
Met deze en andere ingrepen, die eind dit jaar van start gaan en uiterlijk eind 2025 volledig gelden, wil de luchthaven een dam opwerpen tegen de geluidsoverlast van vliegtuigen.
Volgens berekeningen van de luchthaven hebben straks 17.500 mensen minder ‘ernstige overlast’ van vliegtuiglawaai dan nu, 16 procent van het totaal aantal ernstig gehinderden. De nachtsluiting zorgt voor 13.000 minder ‘ernstige slaapverstoorden’, 54 procent minder dan nu.
Een nachtsluiting treft vooral vakantievliegers, Transavia voorop. Die willen hun vliegtuigen zo laat mogelijk in de avond laten aankomen en ’s ochtends zo vroeg mogelijk laten vertrekken. Als dat niet meer mogelijk is, kunnen ze hun toestellen minder intensief gebruiken. Vakantiegangers betalen daarvoor de prijs: vliegvakanties zullen een stuk duurder worden.
Ook het overstapnetwerk van KLM kan door de ingreep worden aangetast. Veel vluchten uit Noord-Amerika komen ’s ochtends vroeg aan zodat passagiers op Schiphol kunnen overstappen voor een vervolgvlucht. Volgens Sondag is uitgerekend dat de gevolgen voor dat transfernetwerk beperkt zijn.
Traumaheli’s
Sondag richt zijn pijlen ook op de grootste lawaaimakers, vooral verouderde vliegtuigen als de Boeing 747-400, waarmee vaak vracht wordt gevlogen. Schiphol wil vanaf november stapsgewijs een verbod invoeren, eind 2025 moeten dan de toestellen zijn verbannen die de meeste overlast geven.
Daarnaast wil Sondag privéjets, nu goed voor circa 17.000 vluchten per jaar, terugbrengen naar nul. Voor traumaheli’s, politiehelikopters en kustwachtvliegtuigen wordt een uitzondering gemaakt.
Die zakenvluchten zullen nauwelijks op de andere luchthavens van de Schipholgroep worden opgevangen, ook niet op Lelystad Airport. Schiphol blijft vasthouden aan een toekomst van Lelystad Airport als volwaardig vliegveld.
Vertrouwen herstellen
Sondag, die nu vier maanden als interim-topman bij Schiphol werkt, wil met de maatregelen vooral het vertrouwen van omwonenden in de luchthaven herstellen. Groei is definitief geen uitgangspunt meer.
Zo belooft hij ook dat de plannen voor een nieuwe landingsbaan, waarvoor al decennia grond is gereserveerd, van de baan zijn. Ook komt er een nieuw Schipholfonds waaruit geluidwerende maatregelen worden gefinancierd.
De maatregelen hebben ook gevolgen voor de milieu-uitstoot van het vliegverkeer. Maar hij kondigt nog geen specifieke ingrepen aan om de uitstoot te beperken. Daarvoor moet het kabinet eerst meer duidelijkheid geven over milieunormen.
“We roepen het kabinet op zo snel mogelijk met een vliegstelsel te komen waarin strikte grenzen voor geluid en uitstoot staan,” zegt de topman. “In lijn met het klimaatakkoord van Parijs. Dat is veel beter dan een grens aan het aantal vluchten, zoals nu."
Wat is nu de achterliggende gedachte van deze maatregelen? Wat schiet Schiphol ermee op?
Schiphol niets, maar ze moeten wel vanwege wetgeving en rechtzaken van actiegroepen en zo die last hebben van geluidsoverlast. Er komt nu ook meer ruimte voor woningbouw omdat de tweede Kaagbaan definitief niet doorgaat.downtime schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:04:
[...]
Wat is nu de achterliggende gedachte van deze maatregelen? Wat schiet Schiphol ermee op?
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Vrij simpel. Minder geluidsoverlast in de nacht en het algemeen. Dat is ook de reden dat EHLY nooit opengaat totdat er fatsoenlijke aanvliegroutes komen waar de omgeving mee kan leven (dat veld had al 5 jaar open kunnen zijn denk ik als de overheid gewoon normaal had gehandeld ipv de Rutte ontwijk manier van denken, het is gewoon een zevende baan van SPL, plan het dan ook zo indowntime schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:04:
[...]

Die ban op privé vluchten snap ik niet, misschien omdat ze vector victor over de grachtenpanden van de grachtengordelbewoners vliegen, maar in tegen stelling tot die oude 747 lawaai vrachtkisten - die ik het liefst uit de lucht zou schieten - heb ik van die jetjes weinig last.
Dus Rupse Schiphol Nooitgenoeg krijgt ruimte om te goeien door het minst rendabele vliegverkeer te verbannen, en dat lijkt mij een goed idee.
Zuur voor de vakantievliegers, maar die vliegen ook niet van LCY dus die moeten maar gaan samenwerken voor een andere luchthaven, EHLY kan dan een optie zijn, vracht lekker via Duitsland. En dan weer gecontroleerde groei met minder overlast.
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Precies, het gaat niet alleen om Schiphol/KLMFiber schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:07:
[...]
Schiphol niets, maar ze moeten wel vanwege wetgeving en rechtzaken van actiegroepen en zo die last hebben van geluidsoverlast. Er komt nu ook meer ruimte voor woningbouw omdat de tweede Kaagbaan definitief niet doorgaat.
Overmorgen uitspraak over de rechtzaak tegen de krimp.
Voor wat betreft de reservering van de tweede polderbaan (nummer acht in mijn telling) valt dat er nog niet onder. Rijsenhout is dacht ik nog een apart dossier?
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Of is dat vooral cargo?
Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart
Er zijn wat vluchten van Transavia en in het seizoen de Turkse vluchten die in die tijd willen vertrekken. Er staat in de artikelen ook dat KLM intercontinentaal geraakt wordt, maar dat is niet waar. De eerste geplande landing is 05.00 (Tokyo), de US vluchten komen daarna. Die mogen dus gewoon landen.Maasluip schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:10:
Wat is de impact? Hoeveel lijnvluchten vertrekken en landen nu tussen die tijden?
Of is dat vooral cargo?
Sowieso is het imho van de gekke dat vluchten uit Lissabon en Porto om 02.00 op Schiphol landen

Prima maatregel van Schiphol en ondanks wat populistische berichten, helemaal niet uniek in de wereld.
Sowieso is dat natuurlijk een lekkere voor de buhne, maar toch ook gewoon een lekker goedkope manier om van 17.000 vliegbewegingen af te komen? Die kan je beter vullen met passagiers.franssie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 00:14:
[...]
Die ban op privé vluchten snap ik niet, misschien omdat ze vector victor over de grachtenpanden van de grachtengordelbewoners vliegen

Eerste item op het journaal gaat hoofdzakelijk over vertragingen op Schiphol in verband met het ontbreken van een gedeeld Europees luchtruim. Nog steeds actueel.
Ook wel leuk om zo'n journaal terug te kijken

Als je dan toch moet krimpen en tegelijkertijd kritiek krijgt over de overlast, dan klinkt het logisch om eerst te schrappen wat relatief veel overlast geeft. Het zou me niet eens verbazen als het tegelijk ook vluchten zijn die Schiphol relatief weinig opleveren.downtime schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:04:
[...]
En daarvoor moet je een heel vliegveld open houden. Bagageafhandeling, KMAR (vluchten uit Egypte, Israël en Jordanië) en wat al niet meer.
Ter vergelijking: tussen 7:00 en 8:00 waren er 34 aankomsten gescheduled. En dan nog de departures (die waren er niet tussen 0:00 en 5:00).
Nu zul je de verlichting niet overal uitzetten, maar het scheelt wel heel wat in personeelskosten. Voor maar een paar vluchtjes (inkomsten).
Open Source landkaart
Is dat inclusief de vrachtvluchten?Maasluip schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:29:
Afgelopen nacht 9 vluchten in 3 uur tijd (0:00-3:00), 3 vluchten per uur.
En daarvoor moet je een heel vliegveld open houden. Bagageafhandeling, KMAR (vluchten uit Egypte, Israël en Jordanië) en wat al niet meer.
Ter vergelijking: tussen 7:00 en 8:00 waren er 34 aankomsten gescheduled. En dan nog de departures (die waren er niet tussen 0:00 en 5:00).
Nu zul je de verlichting niet overal uitzetten, maar het scheelt wel heel wat in personeelskosten. Voor maar een paar vluchtjes (inkomsten).
https://www.rechtspraak.n...rminderen-tot-460000.aspxHaarlem, 05 april 2023
De Staat mag het aantal vliegtuigbewegingen voor Schiphol voor het seizoen 2023/2024 niet verminderen van 500.000 tot 460.000. Dat volgt uit een uitspraak van de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland. Verschillende vliegtuigmaatschappijen hadden het kort geding tegen de Staat en Schiphol aangespannen. De rechter oordeelt dat de Staat niet de juiste procedure heeft doorlopen. Dat betekent dat Schiphol als gevolg van deze beslissing voor het komende seizoen het maximaal aantal vluchten niet mag verminderen tot 460.000.
Dus ...
edit: voor 2024/25 ligt het anders:
De voorzieningenrechter stelt vast dat de Staat is gestart met die procedure voor de voorgenomen vermindering van het aantal vliegtuigbewegingen tot 440.000 per jaar vanaf het seizoen 2024/2025. Maar de Staat heeft die procedure niet gevolgd voor de voorgenomen tijdelijke regeling waarbij de Staat voor het aankomende seizoen 2023/2024 het maximaal aantal toegestane vliegtuigbewegingen wil terugbrengen tot 460.000. Dat had wel gemoeten, concludeert de voorzieningenrechter.
[Voor 25% gewijzigd door franssie op 05-04-2023 10:13]
Het zoveelste voorbeeld dat onze overheid zich zelden tot nooit wat aantrekt van regels en wetten en doet wat de manie van de dag hun het beste lijkt (uitkomen in de peilingen).
Ook als je ergens tegen bent, is het voor een fatsoenlijke (rechts)staat belangrijk je aan dezelfde wetten te houden, maar dat lijkt een belachelijk idee te zijn voor Rutte en co.
Gelukkig lijken ze voor de toekomst beter hun werk te doen, maar dat lijkt ook vooral ingegeven door dit kort geding een de al verwachte nederlaag.
[Voor 9% gewijzigd door Fly-guy op 05-04-2023 10:21]
Nee, dat is alleen passagiers.
Geen zicht op vracht, en daar hoeft de terminal ook niet voor open te zijn.
Open Source landkaart
Die zijn daar ruim voor middernacht vertrokken (vergeet verschil in tijdzone niet).PWM schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:52:
[...]
Sowieso is het imho van de gekke dat vluchten uit Lissabon en Porto om 02.00 op Schiphol landen
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Alleen zal het vliegveld altijd open moeten zijn voor noodgevallen en andere uitwijkende vluchten.Maasluip schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:22:
[...]
Nee, dat is alleen passagiers.
Geen zicht op vracht, en daar hoeft de terminal ook niet voor open te zijn.
Waarschijnlijk hoeft daar geen hele terminal voor open te blijven, maar gecombineerd met de vrachtvluchten zal er toch een aardige hoeveelheid personeel aanwezig moeten zijn, inclusief beveiliging en KMAR/douane.
Zoals ik het lees in de persberichten gaat ook vracht niet vliegen in de nacht? Geen enkele vlucht wordt gezegd. Uiteraard staat dat neem ik aan werken op de grond niet in de weg.Fly-guy schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:29:
[...]
Alleen zal het vliegveld altijd open moeten zijn voor noodgevallen en andere uitwijkende vluchten.
Waarschijnlijk hoeft daar geen hele terminal voor open te blijven, maar gecombineerd met de vrachtvluchten zal er toch een aardige hoeveelheid personeel aanwezig moeten zijn, inclusief beveiliging en KMAR/douane.
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
De belly van passagierstoestellen gaat meer vracht in mee dan koffers!
Denk maar aan de corona periode dat er vrachtcapaciteit te kort was door het wegvallen van de passagiersvluchten.
Klopy, was ook om aan te geven dat een nacht sluiting meer treft dan slecht de "drie vluchten per uur".Bastien schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:52:
[...]
Zoals ik het lees in de persberichten gaat ook vracht niet vliegen in de nacht? Geen enkele vlucht wordt gezegd. Uiteraard staat dat neem ik aan werken op de grond niet in de weg.
En dat het ook verder gaat dan slechts de vakanties naar Lloret de Mar.
4 6(!) verschillende toestellen bezig met luchtfotografie/ scanning.
[Voor 19% gewijzigd door SpelFaut op 05-04-2023 11:19]
Herkenbaar, de media gaat er mee om alsof het al een voldongen feit is.Fly-guy schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:04:
[...]
Klopt, was ook om aan te geven dat een nacht sluiting meer treft dan slecht de "drie vluchten per uur".
En dat het ook verder gaat dan slechts de vakanties naar Lloret de Mar.
Prima als er zaken veranderen gaan/moeten, maar de manier waarop Schiphol nu de knuppel in het hoenderhok gooit is verre van tactisch. Het komt vooral ondoordacht over. Met de teveel focus op een charme offensief na de rijen van vorig jaar.
Eerlijk gezegd, denk ik dat de omwonende er nog wel eens meer last van gaan krijgen.
Ik hoor vliegtuigen 's nachts minder snel dan overdag. Goed, ik woon niet in de departure/arrival scope van welke runway dan ook. Dus het zal vast anders zijn voor die genen die daar wel vlak onder wonen (is dat dan geen keuze van die mensen om daar te wonen met een 100+ jaar oud vliegveld?).
Verder stoor ik me er ook niet aan, vind het wel een machtig geluid als ik een kist hoor wegbulderen, of bij tijd en wijle recht komt overknallen. Maar goed, ik ben fan.

Wanneer je de vluchten in een korter tijdsbestek gaat laten plaatsvinden, dan zal er in dat tijdsbestek een hogere belasting zijn dan nu. Ook voor aankomende vracht en passagiers zal het dan overdag meer pieken dan in de nacht. Dat zal dan o.a. resulteren in langere rijen, veranderde transportketens, etc.
Overdag zal er dus meer/continue geluid zijn van de toestellen, dan valt het mensen over het algemeen ook meer op.
Dat lijkt allemaal even vergeten te zijn in de voorstellen van Schiphol. Dat het voor passagiers duurder wordt, lijkt me geen issue. Met de opgehoogde vliegtaks vliegen 'we' met z'n allen onverminderd door.
Wellicht hadden we EHAM toch maar in de noordzee moeten bouwen?

Wordt gek van al die projectnummers over de radioSpelFaut schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:14:
Het is vandaag maar een drukke dag boven het noordoosten van ons land.
4 verschillende toestellen bezig met luchtfotografie/ scanning.
[Afbeelding]

✈️ Luchtvaart | 📡 ADS-B / MLAT / ACARS | 📸 Fotografie | 🚨 Hulpverlening
De hardste klagers zijn over het algemeen mensen, die er minder dan 50 jaar geleden zijn komen wonen, dus toen men het toch echt al wel kon weten.Derice schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:16:
[...]
(is dat dan geen keuze van die mensen om daar te wonen met een 100+ jaar oud vliegveld?).
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Welke frequenties luister je mee?Ruben279 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:18:
[...]
Wordt gek van al die projectnummers over de radio
Ze zitten nu op Dutch Mil Info (132.350 MHz).
En de SP-OPG, PH-SVZ en PH-PNX switchen tussen DM-info en (binnen de EHGG CTR) naar Eelde Tower op 118.705
Vergeef me voor mijn onwetendheid, maar waarom zitten dergelijke toestellen op een militaire frequentie? Is dat standaard?Ruben279 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:24:
[...]
Ze zitten nu op Dutch Mil Info (132.350 MHz).
En de SP-OPG, PH-SVZ en PH-PNX switchen tussen DM-info en (binnen de EHGG CTR) naar Eelde Tower op 118.705
Begrijp het al: http://www.milspotters.nl/handleiding/dutchmil.php
[Voor 8% gewijzigd door SpelFaut op 05-04-2023 11:35]
Dutch mill is niet (geheel) militair. Zij zijn diegenen die het luchtruim buiten de vliegvelden (plus aan- en afvoerroutes) in de gaten houden.SpelFaut schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:29:
[...]
Vergeef me voor mijn onwetendheid, maar waarom zitten dergelijke toestellen op een militaire frequentie? Is dat standaard?
Als.je van Lelystad naar Texel vliegt, kun je contact opnemen op die frequenties zodat ze je in de gaten houden en eventueel informatie kunnen geven over andere vliegtuigen in de buurt.
Geeft uiteraard niksSpelFaut schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:29:
[...]
Vergeef me voor mijn onwetendheid, maar waarom zitten dergelijke toestellen op een militaire frequentie? Is dat standaard?

Maar hoe gek het qua naam ook klinkt, dutch mil info is niet perse een militaire frequentie.
Al zijn de mensen die daar zitten wel allemaal van Defensie.
Het wordt gebruikt als Flight Information Service frequentie van flightlevel 0 tot bepaalde hoogte (weet ik zo uit mn hoofd even niet).
Daarop melden de Cessna's zich, maar zit soms ook militair verkeer als ze low-level gaan vliegen.
De controllers achter Dutch Mil zitten in Nieuw-Milligen in het AOCS NM (Air Operations Control Station Nieuw Milligen).
Zodra je van Eelde opstijgt en naar Lelystad vliegt wordt je (zodra je de CTR Eelde verlaat) overgedragen aan Dutch Mil.
Daar roep je dan je callsign, positie, hoogte, vliegveld waar je weg komt, bestemming en "Flight Information Service".
Door dat laatste te roepen gaat de controller jou waarschuwen voor ander verkeer en geeft informatie over restricted gebieden zoals Cornfield (schietterrein Vlieland), Marnewaard (Lauwersoog) etc.
Wikipedia: Air Operations Control Station Nieuw Milligen
https://www.defensie.nl/o...htmachtonderdelen/aocs-nm
Gevechtsleiding zit er nog wel.
~ Voordelig Leren Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

DutchMill zit tegenwoordig op Schiphol-Oost, in de radarzaal van LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland). In Nieuw-Milligen zitten alleen nog de verkeersleiding die onderscheppingen met F16/F35's doen.Ruben279 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:40:
[...]
De controllers achter Dutch Mil zitten in Nieuw-Milligen in het AOCS NM (Air Operations Control Station Nieuw Milligen).
Zodra je van Eelde opstijgt en naar Lelystad vliegt wordt je (zodra je de CTR Eelde verlaat) overgedragen aan Dutch Mil.
Daarnaast word je niet overgedragen, maar mag je Amsterdam Info (124.300) of DutchMill Info oproepen. Het is namelijk geen actieve verkeersleiding, maar zoals je hieronder al zei "Flight Information Service". Een VFR piloot kan dus zelf beslissen om op te roepen, maar je blijft ten alle tijde zelf verantwoordelijk voor het vliegen.
Dit vonnis kan wel eens afstel betekenen in plaats van uitstel (van de reductie naar een vast aantal vluchten):
https://luchtvaartnieuws....verplichte-krimp-schiphol
Kern van het vonnis is dat Nederland verplicht is het Europees recht - hoger recht - te volgen. En dat bepaalt dat voor krimp van luchthavens, trouwens ook voor het schrappen van nachtvluchten, uitvoerige consultatie van alle marktpartijen nodig is plus een zogeheten ‘balanced approach’ procedure.
[...]
De volledige procedure kan zomaar drie jaar duren, laten juridische ingewijden aan Luchtvaartnieuws.nl weten. En rond 2026 zou er in de Haagse plannen ook een nieuw stelsel gereed moeten zijn met duidelijke normen voor lawaai en CO2-uitstoot. Dat wil zeggen dat er dan ook geen scherpere grenzen aan aantal vliegtuigbewegingen hoeven te worden gesteld.
Regie en inzicht is geen van de betrokken partijen aan te rekenen ;-)
Maar in heel Europa speelt de discussie over overlast en nachtvluchten dus de politiek moet er wel iets mee.
We zullen wel zien welke apen er uit mouwen komen en welke proefballonnetjes gaan opstijgen. Maar zoals dit gaat lijkt het op het NL stikstofbeleid, dat is mogelijk een nog grotere puinzooi.
Ze zijn aandeelhouder in het bedrijf / de groep.
Ze redden KLM tijdens de coronacrisis omdat ze ook wel het belang van KLM voor Nederland inzien.
En dan aan de andere kant gaan ze dit soort rare sprongen maken waarmee ze zichzelf als overheid lijkt mij alleen maar in de vingers gaan snijden.
Zondagavond, de avond ervoor maakte ze haar laatste passagiersvlucht vanuit Fuerteventura.
Het toestel gaat waarschijnlijk omgebouwd worden naar vracht.
https://www.flickr.com/ph...2790548784/in/dateposted/
Eind december 2022 is er een 767-300 vanuit TUI Belgie overgegaan naar TUI Nederland en deze zal nog tot eind dit jaar voor TUI vliegen.
Omdat we een regering hebben die teveel inspeelt op de waan van de dag, zonder een gedegen plan voorzien van een solide basis.Derice schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:14:
Ik vind het overheidsbeleid richting KLM wel vreemd.
Ze zijn aandeelhouder in het bedrijf / de groep.
Ze redden KLM tijdens de coronacrisis omdat ze ook wel het belang van KLM voor Nederland inzien.
En dan aan de andere kant gaan ze dit soort rare sprongen maken waarmee ze zichzelf als overheid lijkt mij alleen maar in de vingers gaan snijden.
Gewoon wegduwen, populistische speldeprikjes en hopen dat het allemaal goed komt.
Ging de eerste decennia goed, maar nu worden er steeds meer gasten zichtbaar in het schip "HMS Nederland".
In plaats van een solide plan voor zowel economie als klimaat/milieu, doet men gewoon om de dag iets voor of tegen de luchtvaart, al gelang welke wind er waait.
En daarmee maken ze beide kapot. De luchtvaart is ten dode opgeschreven in Nederland, terwijl het klimaat, op deze manier, er geen centimeter beter van wordt.
In Zuid-Europa is het best normaal om na 24u nog op te stijgen. Ik zal de late aankomstvluchten wel missen.Freee!! schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:23:
[...]
Die zijn daar ruim voor middernacht vertrokken (vergeet verschil in tijdzone niet).
In Zuid-Oost Azië ook, vaak genoeg om 03:00 of 03:30 opgestegen vanuit Bangkok (zowel VTBD als VTBS).exelletor schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:31:
[...]
In Zuid-Europa is het best normaal om na 24u nog op te stijgen. Ik zal de late aankomstvluchten wel missen.
Zouden ze soms Agile werken?Fly-guy schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:28:
[...]
Omdat we een regering hebben die teveel inspeelt op de waan van de dag, zonder een gedegen plan voorzien van een solide basis.
Gewoon wegduwen, populistische speldeprikjes en hopen dat het allemaal goed komt.
Ging de eerste decennia goed, maar nu worden er steeds meer gasten zichtbaar in het schip "HMS Nederland".
In plaats van een solide plan voor zowel economie als klimaat/milieu, doet men gewoon om de dag iets voor of tegen de luchtvaart, al gelang welke wind er waait.
En daarmee maken ze beide kapot. De luchtvaart is ten dode opgeschreven in Nederland, terwijl het klimaat, op deze manier, er geen centimeter beter van wordt.

Landt nu op Volkel
https://globe.adsbexchange.com/?icao=af351f
Wat gebruik je voor je planning? Voor zover ik weet heeft Foreflight checklists ingebouwd.upclocker schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:18:
Voor de SEP vliegers hier. Gebruiken jullie ook een digitale checklist op een Ipad? Zo ja, zijn er dan aanraders?
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
Had problemen met z'n flight controls, maar had nog te veel fuel dus heeft nog even flink lopen burnen.Cheesy schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:19:
Komt net een F35 over, dus dacht ff ads-b checken staat 'ie op squawk 7700.
Landt nu op Volkel
https://globe.adsbexchange.com/?icao=af351f
Ik gebruik skydemon. Helaas heeft die niet die functie.Bolk schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:09:
[...]
Wat gebruik je voor je planning? Voor zover ik weet heeft Foreflight checklists ingebouwd.
Even voor mijn nieuwsgierigheid, hoe lang/groot is zo'n checklist tegenwoordig? In mijn c172 tijd was het een dubbelzijdig a4'tje (met flink lettertype) volgens mij.upclocker schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:18:
Voor de SEP vliegers hier. Gebruiken jullie ook een digitale checklist op een Ipad? Zo ja, zijn er dan aanraders?
klopt, maar die was ook wel erg kort (ook bij de TB10). Bijvoorbeeld 'walkaround completed" stond er dacht ik op. Dat was weer een checklist op zich. Ook de cabiin check dacht ik, eens kijken of ik die nog ergens heb liggen.Fly-guy schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:38:
[...]
Even voor mijn nieuwsgierigheid, hoe lang/groot is zo'n checklist tegenwoordig? In mijn c172 tijd was het een dubbelzijdig a4'tje (met flink lettertype) volgens mij.
Daarentegen staat er bij de "grote jongens" ook niet op de checklist hoe een walk around of een cockpit check te doen (staat wel in de boeken verder).franssie schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:13:
[...]
klopt, maar die was ook wel erg kort (ook bij de TB10). Bijvoorbeeld 'walkaround completed" stond er dacht ik op. Dat was weer een checklist op zich. Ook de cabiin check dacht ik, eens kijken of ik die nog ergens heb liggen.
Mijn punt zou eigenlijk zijn, waarom een extra point of failure toevoegen als het echt maar om een a4'tje zou gaan.
Een iPad kan niet alleen kapot gaan, het kan ook even niet meewerken of anders afleiden.
Er is een reden waarom er tegenwoordig zowat alles in onze iPad on board hebben staan, maar nog steeds niet de checklist (staat er wel op, maar als referentie).
Maar goed, dat komt van iemand die zich afvroeg waarom het in een airbus onmogelijk is om een oldschool (dus met alleen naalden) NDB nadering te doen. Dus ik ben niet helemaal voorvechter van de toenemende digitalisering

Het is echt een do list met best wat items, terwijl ik zelf veel liever een echte checklist heb om belangrijkste items van een flow te checken. Dus eigenlijk wil ik mn eigen digitale checklist maken. Als back up heb ik dan uiteraard de originele checklist op papier. Ik ben wel van de ipad generatie dus vandaar en groot fan van de B777 checklist haha.Fly-guy schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:25:
[...]
Daarentegen staat er bij de "grote jongens" ook niet op de checklist hoe een walk around of een cockpit check te doen (staat wel in de boeken verder).
Mijn punt zou eigenlijk zijn, waarom een extra point of failure toevoegen als het echt maar om een a4'tje zou gaan.
Een iPad kan niet alleen kapot gaan, het kan ook even niet meewerken of anders afleiden.
Er is een reden waarom er tegenwoordig zowat alles in onze iPad on board hebben staan, maar nog steeds niet de checklist (staat er wel op, maar als referentie).
Maar goed, dat komt van iemand die zich afvroeg waarom het in een airbus onmogelijk is om een oldschool (dus met alleen naalden) NDB nadering te doen. Dus ik ben niet helemaal voorvechter van de toenemende digitalisering
Meeste navigatie doe ik op mijn GPS en telefoon als ik zeil, planning doe ik op een ouderwetse papieren kaart en heb die altijd als backup dus aan boord. Misschien dat ik voor de lol nog wel eens een ADF oid in de zeilboot bouw, maar die dingen zijn zo duur voor een grapje.
edit: Dit is een typische checklist http://raymondlewis.org/PUBLIC/DOCS/TB10-CList.pdf
met ook twee maal de de "doors Closed" opemerking omdat iedereen dei dingen opengooit als je ergens staat te wachten in de zon. Had Martinair (time to spair) ook in de lijst staan.
[Voor 33% gewijzigd door franssie op 06-04-2023 18:51]
Die TB10 checklist is verschrikkelijk. Wat veel beter is naar mijn mening is om eigenlijk al die stappen uit het hoofd te doen en alleen de belangrijke dingen op de checklist te zetten.franssie schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:39:
@upclocker Geen idee hoe het precies werkt, ik was waardeloos in 'Airlaw' maar als jij de checklist 1-op1 overneemt naar je ipad of telefoon en daar de vinkjes uitzet/aanzet volg je dezelfde procedure lijkt mij? Is denk ik iets wat de eigenaar van het vliegtuig noet bepalen.
edit: Dit is een typische checklist http://raymondlewis.org/PUBLIC/DOCS/TB10-CList.pdf
met ook twee maal de de "doors Closed" opemerking omdat iedereen dei dingen opengooit als je ergens staat te wachten in de zon. Had Martinair (time to spair) ook in de lijst staan.
Bijvoorbeeld bij de before takeoff checklist:
- Engine run up..... Complete
- Flightcontrols .... free and correct
- Flaps .... As required
- Trim Takeoff
Kort en bondig met uitsluitend de belangrijkste safety items.
Die checklisten zijn natuurlijk ook geschreven voor diegenen die in de 24 maanden 4x 3 uur vliegen.upclocker schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:21:
[...]
Die TB10 checklist is verschrikkelijk. Wat veel beter is naar mijn mening is om eigenlijk al die stappen uit het hoofd te doen en alleen de belangrijke dingen op de checklist te zetten.
- Flaps .... As required
- Trim Takeoff
Voor een aantal van hun is "hoe minder uit hun hoofd, hoe beter" zeker van toepassing.
Maar vlieg je wat vaker, dan ga ik helemaal met je mee.
Tot dat je een keer één van die dingen die je uit je hoofd doet vergeet en je in de problemen komt... Dingen als carb heat off en prop full forward zijn best wel flight safety dingetjes voor je takeoffupclocker schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:21:
[...]
Die TB10 checklist is verschrikkelijk. Wat veel beter is naar mijn mening is om eigenlijk al die stappen uit het hoofd te doen en alleen de belangrijke dingen op de checklist te zetten.
- Flaps .... As required
- Trim Takeoff

Dit was dan ook ter illustratie. Natuurlijk zitten er voor- en nadelen aan inderdaad en werkt zo'n checklist vooral als je routine hebt inderdaad.Propane schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:32:
[...]
Tot dat je een keer één van die dingen die je uit je hoofd doet vergeet en je in de problemen komt... Dingen als carb heat off en prop full forward zijn best wel flight safety dingetjes voor je takeoff. Flows zijn waardeloos als je ze achteraf niet checkt met, jawel, je checklist.
Dat is dus waar de checklist voor is. Als je de flows niet doet en de checklist niet ben je niet zo handig bezig natuurlijk.
https://www.politie.nl/mi...erstraat---oldenzaal.html
Ik vond het zo'n raar verhaal dat de ballonvaarder niet te traceren schijnt te zijn. Zijn niet alle luchtballonnen die rondvliegen in beeld bij de luchtverkeersleiding?
Nee. Geen transponders voor ballonnen.Real schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:52:
Recent in het nieuws: politie zoek ballonvaarder in het Oosten van Nederland.
https://www.politie.nl/mi...erstraat---oldenzaal.html
Ik vond het zo'n raar verhaal dat de ballonvaarder niet te traceren schijnt te zijn. Zijn niet alle luchtballonnen die rondvliegen in beeld bij de luchtverkeersleiding?
Misschien niet verplicht, maar toen ik een jaar of vijftien geleden eens een ballonvaart deed was er wel een transponder en radio aan boord. En die werden ook gebruikt.
[Voor 4% gewijzigd door franssie op 08-04-2023 11:33]
Raar. In 2018 nog mee gevlogen met een ballon (n.b. promotie ballon voor defensie) en daar zat toch echt geen transponder in. Alleen een bakkie voor contact met de mannen op de grond. Zal wel aan mij liggen dan.

[Voor 3% gewijzigd door __R__ op 08-04-2023 13:07]
"Een bijzondere samenloop van omstandigheden is er de oorzaak van dat in 2021 een vliegtuig vol parachutisten een noodlanding moest maken bij Apeldoorn. Zo zag een monteur ’s ochtends een aantal test-stappen over het hoofd. Het Openbaar Ministerie (OM) zal niemand strafrechtelijk vervolgen."
"De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft deze week het eindrapport over de toedracht vrijgegeven. Daaruit blijkt dat er ’s ochtends bij een reguliere controle foutieve waarden werden gemeten in het uitlaatgas van de motor. Onderhoudsbedrijf AMN herstelde dat door een onderdeel te vervangen."
"De monteur in kwestie volgde de eerste vier stappen van de onderhoudsprocedure die op papier stond. Die werden gevolgd door een illustratie. De (test)stappen vijf tot en met acht, die op een volgende bladzijde stonden, werden ‘niet opgemerkt en derhalve niet uitgevoerd’. Daardoor is ‘zeer waarschijnlijk’ het nieuwe onderdeel niet helemaal goed geplaatst en vastgedraaid in een tandwiel. Na een kettingreactie aan gevolgen viel de motor stil."
https://www.destentor.nl/...-over-het-hoofd~ace5a7b9/
Aldus https://www.luchtvaartnie...tot-inspecties-boeing-787De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA roept gebruikers van de Boeing 787 op extra inspecties uit te voeren onder de gootstenen van alle toiletten aan boord. Dit volgt na de ontdekking van lekkage, waarbij water zelfs in de elektronicaruimte onder de cockpit terecht is gekomen.
“Hierdoor kan apparatuur die essentieel is voor het vliegtuig beschadigd raken,” zo schrijft de FAA deze week in een conceptvoorstel voor een Airworthiness Directive (AD). Die geldt voor alle drie versies van de Dreamliner.
De lekkage werd vorig jaar al ontdekt, toen een maatschappij zag dat de vloerbedekking rondom de cockpit nat bleek te zijn. Na de eerste ontdekking vond dezelfde maatschappij ook lekkages bij andere 787’s. Nadere inspectie wees uit dat de boosdoener de zogeheten Faucet Control Module (FCM) is, de kraan die zich onder de gootsteen in elk toilet bevindt. Bij het gebruik van de kraan en het toilet kan er een beetje water lekken langs een ringvormige afdichting boven de FCM en onder de vloer terecht komen.
Vooral bij de voorste toiletten is lekkage ongewenst, omdat zich daar de ruimte met computersystemen bevindt. “Deze situatie kan leiden tot het verlies van meerdere line replaceable units, met het risico op onveilige situaties tijdens de vlucht en landing,” aldus de FAA.
Boeing heeft al op 1 november een Service Bulletin uitgevaardigd voor de 787-8 en -9, maar de FAA wil dit nu omzetten in een AD waarin ook de 787-10 is opgenomen. Bij geconstateerde lekkage moet de FCM worden vervangen en daarna getest op lekkage. Intussen wordt de FCM opnieuw ontworpen om het probleem definitief te verhelpen. Volgens de FAA treft het probleem in de Verenigde Staten 140 Dreamliners.
Recent is er ook al een Airworthiness Directive aangekondigd voor toiletten van de Airbus A350. Door water en vocht kunnen de bevestigingspunten van de toiletunits door roestvorming afbreken en kan de gehele unit losraken.
Gaat er bij Boeing nog wel eens iets wel goed? Volgens mij kunnen ze het beter als Breaking News brengen als er eens géén gebreken bij een 787 gevonden worden

Virussen? Scan ze hier!
Er blijkt zelfs een luchtballon verordening te zijn in de EU en daarin staat dat een luchtballon met een transponder uitgerust moet zijn (pagina 22). Maar in Nederland is naar ik begrijp het gebruik van een transponder pas verplicht vanaf 1200 voet? En alleen in een TMZ (transponder mandatory zone), maar dat is geloof ik heel Nederland. Voor de helderheid: ik weet niks van dit soort technische luchtvaartwetgeving anders dan wat ik hierover na wat zoeken online vond, dus ik kan prima iets over het hoofd zien.__R__ schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:06:
[...]
In 2018 nog mee gevlogen met een ballon (n.b. promotie ballon voor defensie) en daar zat toch echt geen transponder in. Alleen een bakkie voor contact met de mannen op de grond.
Wie weet of die hoogtebeperking inderdaad zo geldt en zo ja, wat is het nut daarvan? Heeft het aanzetten van een transponder op lage vlieghoogte bepaalde nadelen? Ik zou namelijk zelf redeneren dat een transponder altijd aan kan als er een transponder beschikbaar is, maar misschien klopt dat niet.
Want anders hou je alsnog van die gevallen die @Ruben279 noemde:
Ruben279 in "Vliegen, Techniek en achtergrond"
Uit het AIP:Real schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:01:
[...]
Er blijkt zelfs een luchtballon verordening te zijn in de EU en daarin staat dat een luchtballon met een transponder uitgerust moet zijn (pagina 22). Maar in Nederland is naar ik begrijp het gebruik van een transponder pas verplicht vanaf 1200 voet? En alleen in een TMZ (transponder mandatory zone), maar dat is geloof ik heel Nederland. Voor de helderheid: ik weet niks van dit soort technische luchtvaartwetgeving anders dan wat ik hierover na wat zoeken online vond, dus ik kan prima iets over het hoofd zien.
Hier staat dus dat ballonnen niet verplicht een transponder hoeven te hebben buiten de TMZ. Die TMZ begint dan weer op 1200ft of 1500ft afhankelijk van welke dag het is en hoe laat. (Dat staat ook benoemd in jouw wet artikel 7a lid 2.)Exempted from the mandatory carriage of a mode S transponder are:
* motorised VFR flights in class G airspace below 1200 FT AMSL within UDP (excluding the North Sea area Amsterdam, see ENR 2.2).
*non-motorised aircraft (gliders, hanggliders, paragliders or balloons) and paramotors, outside the transponder mandatory zones (TMZ, see ENR 2.2).
Volgens mij is er geen nut, maar is het gewoon een manier om recreatief luchtvaartverkeer niet onnodig op kosten te jagen. Zo'n transponder kost aardig wat geld en niet elk luchtwaardig ding is er voor geschikt.Wie weet of die hoogtebeperking inderdaad zo geldt en zo ja, wat is het nut daarvan? Heeft het aanzetten van een transponder op lage vlieghoogte bepaalde nadelen?
Ja dat zou ik ook redeneren. Het kan dan nog wel gebeuren dat op lage hoogte de transponder niet gezien wordt door radar.Ik zou namelijk zelf redeneren dat een transponder altijd aan kan als er een transponder beschikbaar is, maar misschien klopt dat niet.
Dat soort dingen gebeuren nou eenmaal. In het AIP staat dat ballonnen zich op tijd moeten aanmelden als ze binnen een CTR willen vliegen en daar staan wat extra voorwaarden genoemd (waaronder mogelijke transponderverplichting en een radio). Dat gaat 9/10 keer gewoon goed en zo'n ballon belt, roept op, en luistert naar de verkeersleiding, die op die manier de separatie ten opzichte van ander verkeer kan regelen. Soms houdt iemand zich niet aan de regels en meldt zich (on)bewust niet aan met zoiets als gevolg.Want anders hou je alsnog van die gevallen die @Ruben279 noemde:
Ruben279 in "Vliegen, Techniek en achtergrond"
Dit vooral.Bobmeister schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:42:
[...]
Volgens mij is er geen nut, maar is het gewoon een manier om recreatief luchtvaartverkeer niet onnodig op kosten te jagen. Zo'n transponder kost aardig wat geld en niet elk luchtwaardig ding is er voor geschikt.
Een instap transponder kost al gauw 2400,-
Je kan een transponder verplicht stellen voor alles wat in de lucht hangt, maar dan moet dit voor echt alles gelden: Drones, paramotors, paragliders, etc...
Nu is de grens 1200ft. Als het hoger komt en een gevaar kan vormen voor gemotoriseerde luchtvaart, dan moet het een transponder hebben. Alles wat lager zit is ook moeilijker op radar te zien. Denk ook aan kerktorens, windmolens, etc. Van 0-1200ft is een wat "grijs" gebied: Het kan vliegen, maar vaak ook niet.
[Voor 5% gewijzigd door Bl@ckbird op 08-04-2023 19:23]
~ Voordelig Leren Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
Maar zoals ik de EU verordening begrijp zijn transponders in luchtbalonnen al verplicht, maar lijkt het erop dat ze niet altijd ingeschakeld hoeven te zijn. Dat vind ik raar. Autogordels zijn ook verplicht, maar dan ga je toch niet een regel instellen dat ze alleen maar boven een bepaalde snelheid moeten worden gebruikt?Bl@ckbird schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:07:
[...]
Je kan een transponder verplicht stellen voor alles wat in de lucht hangt, maar dan moet dit voor echt alles gelden: Drones, paramotors, paragliders, etc...
En in dit geval gaat het dus om een mogelijk strafbaar feit waar de politie wil weten welke luchtballon er betrokken was.
Ik moest ook even zoeken, maarrrrr .... :Real schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:20:
[...]
Maar zoals ik de EU verordening begrijp zijn transponders in luchtbalonnen al verplicht, maar lijkt het erop dat ze niet altijd ingeschakeld hoeven te zijn. Dat vind ik raar. Autogordels zijn ook verplicht, maar dan ga je toch niet een regel instellen dat ze alleen maar boven een bepaalde snelheid moeten worden gebruikt?
En in dit geval gaat het dus om een mogelijk strafbaar feit waar de politie wil weten welke luchtballon er betrokken was.
In SERA.6005 blablabla 923/2021 point (b) waar naar verwezen wordt staat het volgende:BOP.BAS.360 Transponder
Balloons shall have a secondary surveillance radar (SSR) transponder with all the capabilities required in accordance with point (b) of point SERA.6005 of the Annex to Implementing Regulation (EU) No 923/2012 and, if the flight takes places in airspace of a third country, the law of that third country.
De ballonnen verordening verplicht dus transponders alleen in een TMZ.SERA.6005 Requirements for communications and SSR transponder
[...]
(b) Transponder mandatory zone (TMZ)
(1) All flights operating in airspace designated by the competent authority as a transponder mandatory zone (TMZ) shall carry and operate SSR transponders capable of operating on Modes A and C or on Mode S, unless in compliance with alternative provisions prescribed for that particular airspace by the ANSP.
Inderdaad, en je ziet ook de gekste dingen gebeuren.Fly-guy schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:26:
[...]
Die checklisten zijn natuurlijk ook geschreven voor diegenen die in de 24 maanden 4x 3 uur vliegen.
Voor een aantal van hun is "hoe minder uit hun hoofd, hoe beter" zeker van toepassing.
Maar vlieg je wat vaker, dan ga ik helemaal met je mee.
Ik zag een tijdje geleden nog een fimpje van een TB-20 met twee Fransen erin te babbelen tijdens een landing ergens in de bergen. De hele tijd was de snerpende pieptoon van het gear alarm keihard te horen maar ze keuvelden er rustig overheen

Hier is het filmpje. Ik moet het geluid zelfs zacht zetten omdat de pieptoon zo hard is

YouTube: Airplane crash altiport de Megève france altiport france landing wit...
Dusja, zoiets is nodig met GA vluchten want het is ook zo duur geworden dat je gewoon niet meer een regelmatige ervaring kan opbouwen. Zelfs dingen die logisch lijken of je voor gewaarschuwd wordt gaan wel eens mis.
Bij ons op het vliegveld waar ik gevlogen heb, is ook wel eens iemand tegen het hek geknald tijdens het opstijgen omdat hij vergat rechts rudder te geven. Ook iets dat je tijdens les 1 al leert (en bovendien merk je toch dat hij naar links trekt...

Nou heb ik mooi praten want ik heb alleen lessen gedaan, grote kans dat ik ook ooit een keer een stommiteit zou begaan hoor

[Voor 18% gewijzigd door GekkePrutser op 08-04-2023 19:38]
In totaal 9 F-22 Raptors maakten vanmiddag de oversteek naar hun tijdelijke nieuwe onderkomen in Powidz (Polen).
Was duidelijk zichtbaar boven Nederland, alleen helaas niet vanaf mijn positie

Kan iemand mij vertellen wat dit zijn? Om 20.00 uur boven West Friesland vanuit het noord westen.
— Sann Puursann (@RecourtSann) 8 april 2023
5 vliegtuigen??? Vlak achter elkaar in de zelfde lijn?? Echt nog nooit gezien en mega hoog. Lijken wel raketten? Ook een raar geluid achteraf. Wie oh wie? Delen is fijn! pic.twitter.com/UTYNUMZq1B
Ze waren wel duidelijk hoorbaar op de radio, 399.925 MHz.
Callsign was TREND
Ja, maar zijn er ballonvaarders die altijd onder de TMZ hoogte vliegen en daarom geen transponder aanschaffen? Dat lijkt mij vrij stug.Bobmeister schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:32:
[...]
De ballonnen verordening verplicht dus transponders alleen in een TMZ.
Wat de politie in Oldenzaal in ieder geval kan concluderen als dit inderdaad de toepasselijke regelgeving is, is dat de ballon (1) ofwel steeds laag genoeg vloog om een transponder niet aan te hoeven hebben of (2) de transponder onterecht niet aan is gezet.
Met name dat laatste kan bij een eventuele strafzaak misschien nog relevant zijn, want als er wel een transponder was gebruikt dan was de ballon wellicht al geïdentificeerd.
Omdat 'ie geen transponder had is er geen regi bekend, maar zou er dan niemand zijn geweest die iets van reclame o.i.d. op dat ding gespot heeft?Real schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:26:
[...]
Met name dat laatste kan bij een eventuele strafzaak misschien nog relevant zijn, want als er wel een transponder was gebruikt dan was de ballon wellicht al geïdentificeerd.
Aan de andere kant, je zou kunnen beginnen met een belrondje bij de lokale bedrijven of de KNVvL.
Maar als het een duitser was, wordt het alweer wat moeilijker....
En als ie zo laag zat staat ie met een beetje geluk vast wel ergens op een beveiligingscamera.
Dat kan natuurlijk een stuk goedkoper als je de eis lost laat dat zo'n transponder volledig moet voldoen aan ADS-B.Bl@ckbird schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:07:
[...]
Het gaat er uiteindelijk om dat de vliegende objecten bij de luchtverkeersleiders op het scherm komen. Met een beetje creativiteit bij LVNL zijn er ook oplossingen te bedenken die het wel mogelijk maken om alle vliegen objecten in beeld te krijgen, zonder een dure ADS-B transponder.
Je zou het databericht met hoogte, richting, snelheid, identificatie etc. ook prima via een 4G/5G verbinding kunnen versturen voor objecten die zich relatief langzaam op lage hoogte bewegen.
Spel en typfouten voorbehouden
Foto is in Eelde zo te zien? Ik heb zelf deze exacte situatie van die foto in Groningen meegemaakt. Twee dagen op rij... Eerste dag werden we door de toren wel gewaarschuwd voor luchtballon in de buurt van het vliegveld. Maar "in de buurt" bleek dus gewoon dwars over de actieve landingsbaan te zijn. En geen woord van de toren tijdens approach. Wij waren tegen de zon in aan het landen en hij was vrij lastig te zien met een licht gekleurde ballon, zagen hem pas onder 500 voet. Op dat punt was het veiliger de landing door te zetten dan een go around recht op hem af te vliegenRuben279 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:18:
Eigenlijk zouden ballonnen ook gewoon een transponder en radio moeten hebben.
Anders krijg je dit soort dingen, een ballon die in het verlengde van de baan vliegt die geen transponder mee had en ook geen radio.
[Afbeelding]
Foto: GvL

Tweede dag zat er één onder het glijpad van de ILS, gelukkig had die het gezond verstand om hem misschien op de grond te zetten in plaats van machteloos door een CTR met commercieel verkeer te vliegen. Heb nog wel wat foto's van het over hem heen vliegen.
Dit heeft niks met LVNL te maken. De reden waarom transponders Europees verplicht worden is mede zodat TCAS zijn werk kan doen, want die is afhankelijk van andere transponders. Simpelweg traffic info geven aan verkeer lost het probleem van separatie niet op.FredvZ schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:37:
[...]
Het gaat er uiteindelijk om dat de vliegende objecten bij de luchtverkeersleiders op het scherm komen. Met een beetje creativiteit bij LVNL zijn er ook oplossingen te bedenken die het wel mogelijk maken om alle vliegen objecten in beeld te krijgen, zonder een dure ADS-B transponder.
Een pro Class A AIS (vergelijkbaar kastje voor de scheepvaart) kost ook iets dergelijks.Bl@ckbird schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:07:
[...]
<>
<>
Een handheld airband VHF is dan weer erg betaalbaar, vergelijkbare maritieme producten met EUR 275 https://www.handelsondern...1890-yaesu-fta-550-l.html
Ik heb voor de 'omdat het kan' eens een bedrijf in Spanje benaderd die die dingen als set levert, ben benieuwd.
En ja zo los uit de geldla is het een hoop geld, maar op het totale plaatje valt het toch ook wel mee lijkt me? Kan me niet voorstellen dat bollonvaren een goedkope hobby is.
Goed punt. op water heb je ook Class B transponders voor rond de 600 euro, doen hetzelfde maar minder vaak, misschien moet de luchtvaartwereld ook eens naar zo'n variant kijken, ze zijn er zelfs met intergratie in de VHF/marifoon maar daar gebruikt AIS een VHF frequentie. Dat zal bij ADSB lastiger zijn.Bl@ckbird schreef op zondag 9 april 2023 @ 23:32:
Een ballon is idd. vrij prijzig, maar de opmerking ging over alles wat vliegt. Een transponder voor een paramotor/glider of een drone is erg prijzig.
Maar zichtbaarheid is ook voor Para(gliders) een goed idee, maar het moet wel betaalbaar zijn.
edit: een klassieke transponder die reageert op de radar lijkt mij achterhaald sinds de invoering van ADS-B.
[Voor 7% gewijzigd door franssie op 10-04-2023 00:00]
TCAS heeft geen zin in dit geval. Gezien de vlieghoogte is er veel te weinig ruimte om naar onder uit te wijken en de kans is groot dat een betrokken lijntoestel veel te weinig snelheid heeft in zo'n situatie om naar boven uit te wijken. Daarnaast heeft een luchtballon ook veel te weinig mogelijkheden om snel te manoeuvreren.Holland1993 schreef op zondag 9 april 2023 @ 22:29:
[...]
Dit heeft niks met LVNL te maken. De reden waarom transponders Europees verplicht worden is mede zodat TCAS zijn werk kan doen, want die is afhankelijk van andere transponders. Simpelweg traffic info geven aan verkeer lost het probleem van separatie niet op.
imho kan je veel beter inzetten op het zo compleet mogelijk maken van het overzicht voor de verkeersleiding, die op hun beurt de toestellen waar ze wel mee kunnen communiceren uit de buurt kunnen houden.
Vooral pagina 17(van 38) met alle opties, pro's en con's.
TCAS geeft onder een bepaalde hoogte (rond de 1000ft) sowieso geen opdrachten, alleen informatie dat er wat is.FredvZ schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:01:
[...]
TCAS heeft geen zin in dit geval. Gezien de vlieghoogte is er veel te weinig ruimte om naar onder uit te wijken en de kans is groot dat een betrokken lijntoestel veel te weinig snelheid heeft in zo'n situatie om naar boven uit te wijken.
Daarnaast (als je iets hoger vliegt), geeft het ook geen opdracht om te zakken onder een bepaalde hoogte, alleen stijgen.
En dat gaat prima, ook op lagere snelheid.
Ook dat maakte niet echt uit, daar houdt het systeem rekening mee. Als 1 van de twee partijen niet doet wat het systeem zegt, dan krijgt de ander daar een correctie voor.Daarnaast heeft een luchtballon ook veel te weinig mogelijkheden om snel te manoeuvreren.
https://twitter.com/EHSBspotter/status/1645695114327539712
JETBLUE KOMT IN DE LOOP VAN DE ZOMER NAAR AMSTERDAM
NEW YORK - De Amerikaanse prijsvechter JetBlue begint in de loop van de zomer met vluchten naar Amsterdam vanaf New York JFK en later Boston. Dat heeft de luchtvaartmaatschappij woensdag aangekondigd. Tegelijk noemt JetBlue nog geen exacte datum, omdat er moet worden gewacht op de laatste toestemming van de overheid om vluchten te beginnen.
(...)
Is dat geen prive vlucht dan?Piet91 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:57:
Aankomst van Macron vanmorgen op Schiphol (2 Nederlandse F16's):
[Afbeelding]
https://twitter.com/EHSBspotter/status/1645695114327539712
JETBLUE KOMT IN DE LOOP VAN DE ZOMER NAAR AMSTERDAM
[...]

Rutte zou de Thalys genomen moeten hebben volgens sommige partijen

We hebben het Koninklijk rijtuig toch nog? Duurt even maar je komt er wel.franssie schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:31:
[...]
Is dat geen prive vlucht dan?
Rutte zou de Thalys genomen moeten hebben volgens sommige partijen

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Maar ik ben dan ook treinfan

Open Source landkaart
Maar dan wel met een F-16 escorte! Anders is het ook maar zo gewoontjes...Maasluip schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:57:
Als ik staatshoofd was zou ik de Eurostar afhuren voor mij en mijn gevolg.
Maar ik ben dan ook treinfan
Bron: Boeing stopt levering van meerdere 737 MAX-toestellen na technisch probleemBoeing heeft de leveringen van sommige 737 MAX-toestellen stilgelegd nadat er opnieuw technische problemen zijn gevonden met dit type vliegtuig. Volgens de Amerikaanse vliegtuigbouwer gaat het alleen om vliegtuigen die nog niet in gebruik zijn.
Het bedrijf Spirit AeroSystems, dat het aluminium frame van de 737's maakt, meldde aan Boeing dat er een probleem is met de bevestiging van de verticale staart aan de achterkant van de romp van het toestel. De twee fittingen waarmee de staart wordt vastgezet, voldoen volgens het bedrijf niet aan de standaard.
"Dit is geen onmiddellijk probleem voor de vliegveiligheid", laat Boeing in een verklaring weten. De mankementen zijn aangetroffen bij een aanzienlijk aantal nog niet-geleverde toestellen en vliegtuigen die bij Boeing zijn opgeslagen. De vloot die in gebruik is kan dan ook gewoon blijven vliegen.
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA is volgens Boeing op de hoogte gesteld van de problemen. De inspecties en reparatiewerkzaamheden aan de toestellen zijn in volle gang. "We zullen in de komende dagen en weken meer informatie delen zodra we beter weten wat dit betekent voor onze levering."
In 2018 en 2019 kwamen bij ongelukken met 737 MAX-toestellen in totaal 346 mensen om. Daarna werd het toestel lange tijd wereldwijd aan de grond gehouden en moest Boeing technische aanpassingen doorvoeren. De kwestie heeft het concern al meer dan 20 miljard dollar gekost.
Gaat echt lekker bij Boeing hoor...
Virussen? Scan ze hier!
Het is op zich niet problematisch als het inderdaad enkel nog niet geleverde toestellen betreft. Dan werken de inspecties blijkbaar, en die zijn er natuurlijk ook om dit soort problemen voor levering aan het licht te brengen.wildhagen schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:09:
En wederom problemen voor de 737 MAX:
[...]
Bron: Boeing stopt levering van meerdere 737 MAX-toestellen na technisch probleem
Gaat echt lekker bij Boeing hoor...
Problematisch hebben als zou blijken dat het niet alleen om een paar exemplaren gaat, maar dat er iets mis is in het assemblage proces zelf.alexbl69 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:00:
[...]
Het is op zich niet problematisch als het inderdaad enkel nog niet geleverde toestellen betreft. Dan werken de inspecties blijkbaar, en die zijn er natuurlijk ook om dit soort problemen voor levering aan het licht te brengen.
Dan kan de levering nog wel even een tijdje op slot gaan.
Wat een onzin. De route AMS-NY is juist 1 van de long-haul routes met relatief superlage prijzen. Als je normaal op tijd boekt, ben je voor <600,- in NY. Als je boekt tijdens de bekende actieweken, kan je al voor 350,- retour aan de overkant zijn.Ondanks de zeer korte voorbereidingstijd wil JetBlue deze zomer toch naar Amsterdam vliegen. "Deze route kan al heel lang wel wat concurrentie gebruiken. Veel te lang hebben de gevestigde Amerikaanse maatschappijen, gesteund door hun joint ventures met andere wereldwijde airlines die zijn gevrijwaard van anti-concurrentieregels, klanten hun veel te dure tarieven en matige service opgedrongen,” zegt CEO Robert Hayes.
Ja, kort van te voren is duur, maar dat zal bij JetBlue niet anders zijn.
Veel anders dan dat kan jetblue ook niet bieden, ze moeten het idee geven dat je nu eindelijk goedkoop naar NY kunt vliegen, allemaal door hun.PWM schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:49:
[...]
[...]
Wat een onzin. De route AMS-NY is juist 1 van de long-haul routes met relatief superlage prijzen. Als je normaal op tijd boekt, ben je voor <600,- in NY. Als je boekt tijdens de bekende actieweken, kan je al voor 350,- retour aan de overkant zijn.
Het gaat in elk geval om nieuwe procedures omtrent inspecties die na de 737 MAX crashes van kracht werden. Sindsdien worden vaker problemen gemeldt, zo waren leveringen van de 787 en 767 al eens gepauzeerd.alexbl69 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:00:
[...]
Het is op zich niet problematisch als het inderdaad enkel nog niet geleverde toestellen betreft. Dan werken de inspecties blijkbaar, en die zijn er natuurlijk ook om dit soort problemen voor levering aan het licht te brengen.
Blijkbaar denkt JetBlue dat het nog goedkoper kan, de A321 heeft veel lagere operatiekosten dan een widebody vliegtuig.PWM schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:49:
[...]
[...]
Wat een onzin. De route AMS-NY is juist 1 van de long-haul routes met relatief superlage prijzen. Als je normaal op tijd boekt, ben je voor <600,- in NY. Als je boekt tijdens de bekende actieweken, kan je al voor 350,- retour aan de overkant zijn.
Die CEO redeneert natuurlijk vanuit USA oogpunt en het kan best zijn dat een retourtje NYC - AMS - NYC relatief duurder is dan een retourtje AMS - NYC - AMS.PWM schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:49:
Daarnaast zal het JetBlue niet alleen gaan om te concurreren op de route NYC - AMS, maar ook op de routes verder de USA in.
https://twitter.com/EmpiricalNooz/status/1647239635200798722
Meerdere vluchten naar Khartoum zijn rechtsomkeert gegaan en vluchten mijden nu het Sudanese luchtruim.
https://www.instagram.com...mbed&utm_campaign=loading
https://twitter.com/aviationbrk/status/1647617436995158016
Lijkt me de 777-200ER PH-BQA; https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-bqaOp luchthaven Schiphol is vandaag een verstekeling aangetroffen in het landingsgestel van een KLM-toestel. De man heeft de vlucht niet overleefd.
Het toestel was vertrokken uit Canada. Het vliegtuig maakte meerdere omzwervingen voor het landde op Schiphol. Het deed ook Lagos in Nigeria aan. Het is nog niet duidelijk waar de man precies aan boord is geklommen.
Er wordt verder onderzoek gedaan. Ook wordt gekeken hoe de man aan boord kon klimmen. Er is in ieder geval geen sprake van een misdrijf, laat een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee weten. Het slachtoffer is vermoedelijk aan de gevolgen van onderkoeling overleden.
(...)
[Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 17-04-2023 19:35]
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:
Reizen met het Vliegtuig - Deel 1
Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?