Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.069.918 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:30

franssie

Save the albatross

Piet91 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:44:
Hier een nutteloos feitje; dit is het allerlaatste toestel in de gehele KLM vloot met de 'oude' livery*:

[Afbeelding]

Eind vorige maand is de A330-200 PH-AOC op Malta in de 'nieuwe' kleuren gespoten en daarmee blijft deze 737-800 PH-BXY over.
De livery werd op 29 april 2014 geïntroduceerd op de Embraer 190 PH-EXD, vers uit de fabriek.

* De 3 toestellen met Skyteam livery hebben natuurlijk een compleet andere livery.
Noem me ouderwets, maar die nieuwe airwave/sidderaal livery heb ik nooit iets gevonden. Wat mij betreft gewoon een blauwe band in het midden en onder en boven wit.

Dat gezegd hebbende, dat was ook in wave wel gaaf geweest denk ik.

Nu is het net als de rest, maar dan Renault Blauw :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:42
Ik lees al jaren in dit topic de posts van Piet91 welke vol staan met nutteloze feitjes, weetjes en tijdlijnen van vroegere luchtvaart. Vooral niet stoppen! _/-\o_

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:25
Ik moest wel even naar een side-by-side zoeken. Voor jullie gemak deze mooie analyse van de nieuwe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-06 19:00
Dan moet ik nog een nutteloos feitje toevoegen. Er is ook 1 Boeing bij Transavia die nog rondvliegt in de oude kleuren. De PH-XRY:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.plnspttrs.net/05250/ph-xry-transavia-boeing-737-7k2wl_PlanespottersNet_1339364_c832392509_o.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:31
Ik vind het zo ontzettend jammer dat ze deze ook hebben omgespoten. Het zou leuk zijn als elke airline tenminste een klassieke livery in zijn vloot heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3MNdtnc-PiyhMXszbaoPyc1Q9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NCfKzrun1jYOnK4x1htqzR1g.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Murky Skies
Onverklaarbare ziekten, verdwenen bewijsmateriaal, een mysterieuze lading en een ontbrekende 'zwarte doos'. De driedelige documentaire Murky Skies van de Israëlische regisseur Noam Pinchas onderzoekt, voor het eerst vanuit een internationaal perspectief, de vliegramp die de Bijlmer in 1992 trof.
Driedelige documentaireserie, vanaf vanavond elke week op NPO2 om 20:30 uur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Het lijkt erop dat FedEx haar resterende McDonnell Douglas MD-10 toestellen uit de vloot heeft gehaald.
De overgebleven 8 toestellen hebben dit jaar nog niet gevlogen en het plan was om ze eind mei uit te faseren.

FedEx was ruim 28 jaar gebruiker van de DC-10/MD-10 en heeft met meer dan 100 toestellen gevlogen.
(Naast 75 MD-11's).

Er zijn dan nu nog maar 2 MD-10's in gebruik; een bij Project Orbis en een bij het Boliviaanse TAB Cargo.

De DC-10 is alleen nog in gebruik bij de United States Air Force, Omega Air en
10 Tanker Air Carrier (blusvliegtuigen).

Afbeeldingslocatie: https://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2014/2/20/366795.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Mooi, hoe meer van die oude meuk niet meer vliegt hoe beter voor alles. museum toestellen daargelaten natuurlijk, ben groot fan van de DDA, Hawker Hunter etc, en ook varend erfgoed zoals de Holland.

Edit: en ik hoop dat er ook een aantal F16's behouden blijven als vliegend erfgoed.

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 06-01-2023 21:39 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Klein probleempje voor KLM:
Meer dan vierhonderd passagiers van de KLM zitten al dagen vast in Singapore vanwege een defect vliegtuig. Dat zeggen gedupeerde reizigers tegen De Telegraaf.

Het toestel vertrok woensdag van Denpasar op Bali om via Singapore naar Amsterdam te vliegen. Maar in Singapore kregen de reizigers de melding dat de dynamo van de motor stuk was. Na drie uur wachten op de luchthaven van Singapore kon het toestel niet meer vertrekken en moesten de ruim 400 passagiers van boord.

,,De reparatie van het vliegtuig neemt meer tijd in beslag dan in eerste instantie gepland en daarom kon het vliegtuig ook donderdag niet vertrekken”, laat de KLM weten. De luchtvaartmaatschappij zegt zich zeer bewust te zijn van het ongemak dat dit voor de passagiers meebrengt. ,,De veiligheid van passagiers en crew is niet in het geding geweest”, aldus een woordvoerder.

,,We werden aan ons lot overgelaten en moesten op eigen houtje Singapore in”, klaagt een van de gedupeerde reizigers. ,,KLM had wel bussen en een hotel geregeld. De crew vertrok zwaaiend naar hun eigen hotel en wij stonden daar.”

Volgens de KLM zijn alle passagiers inmiddels omgeboekt op andere vluchten en vliegen ze zaterdag, zondag en maandag naar huis.
Aldus Vierhonderd KLM-reizigers al dagen vast in Singapore door defect vliegtuig

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 26-06 16:59

Daniel

Kapitein NCC-1701
Bizar dat ze dat niet sneller omboeken. Er gaan dagelijks tientallen vluchten vanuit Singapore richting Europa, of vanuit het vlakbij gelegen Kuala Lumpur. Waarom laat je mensen eerst drie dagen in Singapore zitten voordat je een keer bedenkt dat het nu wel erg lang duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Daniel schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:09:
Bizar dat ze dat niet sneller omboeken. Er gaan dagelijks tientallen vluchten vanuit Singapore richting Europa, of vanuit het vlakbij gelegen Kuala Lumpur. Waarom laat je mensen eerst drie dagen in Singapore zitten voordat je een keer bedenkt dat het nu wel erg lang duurt?
Waarschijnlijk hebben ze met de eerste volgende klm vlucht onderdelen gestuurd en lukt het met die onderdelen niet om hem te fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
"De crew vertrok zwaaiend naar hun eigen hotel en wij stonden daar.”

Waarom geloof ik dit niet? :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
alexbl69 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:08:
"De crew vertrok zwaaiend naar hun eigen hotel en wij stonden daar.”

Waarom geloof ik dit niet? :)
Omdat het geschreven is door onze kwaliteitskrant...
Daniel schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:09:
Omdat het bij een reparatie niet altijd duidelijk is hoe lang het gaat duren.

[ Voor 45% gewijzigd door upclocker op 07-01-2023 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
upclocker schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:28:

Omdat het bij een reparatie niet altijd duidelijk is hoe lang het gaat duren.
Snap ik, maar tussen “maybe is het binnen een paar uur gefixed” en “het duurt drie dagen” zit toch wel wat verschil. Je gaat niet iedereen omboeken - 400 pax is nogal wat - als je verwacht de volgende ochtend te kunnen vertrekken (deze vlucht gaat iets na middernacht weg) maar daarna wordt het anders :)

Doorgaans ga je dan toch wel naar alternatieven kijken om iedereen asap thuis te krijgen, en vanaf een hub als Singapore zijn die er genoeg. Ik snap niet waarom KLM er de voorkeur aan geeft te blijven wachten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://liveblog.digitalimages.sky/lc-images-sky/lcimg-0b1a428a-3257-4260-af1b-b4901f8cb804.jpeg

Raketprimeur met 747 van Virgin Orbit
Er voltrekt zich vanavond laat een heuse Europese ruimtevaartprimeur. Voor het eerst worden er vanuit West-Europa satellieten in een baan om de aarde gelanceerd. De lancering zal vanuit het luchtruim ten zuiden van Ierland plaatshebben.

In het donker van de nacht zal vanavond boven de Atlantische Oceaan de Boeing 747 ‘Cosmic Girl’ van Virgin Orbit een raket lanceren die negen satellieten in een baan om onze planeet moet brengen. De Cosmic Girl stigt iets na elven op om omstreeks middernacht de raket, de LauncherOne, los te laten. Daarna moet deze koers zetten naar het zuiden, richting het Iberisch Schiereiland.
Zichtbaar
Of raketliefhebbers iets mee kunnen krijgen van de lancering is nog maar de vraag. De gloed van de lancering zou in principe bij helder weer in Nederland zichtbaar moeten zijn maar het wolkendek gooit waarschijnlijk roet in het eten. In Zeeland heeft men nog de grootste kans iets te kunnen oppikken van de raket. Dit zou zo’n vijf minuten na de start mogelijk moeten zijn.
Livestream (vanaf 22:00 uur):

[YouTube: Start Me Up Livestream | Virgin Orbit]

Tegen beter weten in, vanavond misschien toch maar even buiten kijken. :P

Afbeeldingslocatie: https://www.thesun.co.uk/wp-content/uploads/2023/01/00_OverviewMap-2048x1820-1.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Helaas voor ons, is dat een enorme kostenpost voor een airline.

Zo'n special livery moet je echt apart onderhouden, en dat kost extra geld t.o.v. je standaard vloot/kleuren.
Kijk naar KLM, die hebben niet voor niets voor een simpele 100 jaar livery gekozen,

De BVA (Orange Pride) en de 3 Skyteam jets (BVD, BXO & EZX) zijn ook binnen de eigen type vloot allemaal speciaaltjes.
Stel de neus van een van die 4 toestellen moet vervangen worden, dan is dat in een afwijkende kleur, je hebt immers geen gespoten neus op voorraad liggen voor 1 afwijkend toestel binnen dat type.
Een blauw 777 neus heb je wel gespoten op vooraad liggen.
Ook verf voor de BVA is bijv. apart op voorraad, in kleinere hoeveelheid dan de Skyteams en de rest van de blauwe vloot.
Nóg zo'n speciaaltje, en de kosten lopen al gauw op voor het onderhoud van 't buitenwerk.

Kosten die ze tegenwoordig liever besparen en investeren in duurzaamheid, etc.
Ik had persoonlijk ook graag een meer spectaculaire livery gezien voor 100 jaar KLM, of nog een leuke extra livery. Maar helaas...

Het zou eerder (relatief) goedkoper zijn om nog een oranje 737, 330, 787, Embraer of wellicht een nieuwe Airbus A321 neo te introduceren dan nóg een aparte livery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-06 19:44
Piet91 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:02:
[Afbeelding]

Raketprimeur met 747 van Virgin Orbit

[...]

[...]

Livestream (vanaf 22:00 uur):

[YouTube: Start Me Up Livestream | Virgin Orbit]

Tegen beter weten in, vanavond misschien toch maar even buiten kijken. :P

[Afbeelding]
Helaas is de lancering mislukt.
nieuws: Lancering van Virgin Orbit vanuit Verenigd Koninkrijk is mislukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

De lancering zelf wel; alleen de rest ging niet zo soepel. :)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Illegal_Alien schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:05:
[...]

De lancering zelf wel; alleen de rest ging niet zo soepel. :)
Wat ik er van begrijp is de lancering mislukt. De vlucht was wel geslaagd als je dat bedoelt? Of ik heb het niet goed begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

cordonbleu schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:23:
[...]

Wat ik er van begrijp is de lancering mislukt. De vlucht was wel geslaagd als je dat bedoelt? Of ik heb het niet goed begrepen?
Lancering zie ik zelf als in loskomen van het vliegtuig. Hij is voor zover ik lees wel de ruimte in gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:10

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vliegen hier (Venlo Trade Port) opeens twee Chinooks langs.
Callsign GRZLY11
Vliegen op 175 voet. Moeten ze de windmolens ook nog ontwijken :D

[ Voor 30% gewijzigd door Maasluip op 10-01-2023 11:41 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
Illegal_Alien schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:51:
[...]

Lancering zie ik zelf als in loskomen van het vliegtuig. Hij is voor zover ik lees wel de ruimte in gekomen.
Ah oke. Dan zijn we het niet eens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

cordonbleu schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:03:
[...]

Ah oke. Dan zijn we het niet eens :+
We agree to disagree dan? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Vliegverkeer VS ontregeld door computerprobleem

Dat zal een beste puinzooi worden :X

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Even open deur hier: Geen backup systeem dan; of is dat bij dit soort systemen niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:35

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:40
Illegal_Alien schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:11:
Even open deur hier: Geen backup systeem dan; of is dat bij dit soort systemen niet mogelijk?
Backups of beter fallbacks voor zulke enorme system zijn simpelweg erg duur, omdat het er eigenlijk op neer komt dat je een (vrijwel) identiek systeem klaar moet hebben staan wat 99% van de tijd niets staat te doen. Als het systeem in de praktijk maar betrouwbaar genoeg is zal het goedkoper zijn om de kosten van X uur downtime per jaar te nemen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:55
Illegal_Alien schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:11:
Een backup systeem is altijd een afweging tussen risico en kosten. Het feit dat hier geen backup voor is gestart betekend of dat de backup niet heeft gewerkt of dat er bij de afweging is gekozen om geen (volledige) backup te hebben omdat de kosten te hoog en/of risico heel laag is ingeschat.

Ongetwijfeld zal er flink worden geevalueerd nadat alles weer online is gezet.

/post

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:30
Passagiersvliegtuig landt vóór de landingsbaan op Schiphol: ‘Dit komt echt bijna nooit voor’

Een passagiersvliegtuig van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta Air Lines heeft vanochtend een verkeerde landing gemaakt op Schiphol. Daarbij kwam de achterkant van het toestel vóór het verharde deel van de landingsbaan terecht. Hierdoor is er schade ontstaan aan de landingsbaan, bevestigt een woordvoerder van Schiphol. De schade is inmiddels gerepareerd
https://www.gelderlander....rer=https%3A%2F%2Ft.co%2F

[ Voor 65% gewijzigd door Hmmbob op 12-01-2023 13:04 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvbo
  • Laatst online: 26-06 13:28
Ik verwacht dat dit de N802NW uit DTW was (A333). De andere Delta vlucht van vanochtend die op 22 geland is, is namelijk al weer in de lucht, de N802NW staat met 2,5 uur vertraging nog aan de grond, dus er zal wel iets van extra controle/reparatie nodig zijn geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
mvbo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:32:
[...]

Ik verwacht dat dit de N802NW uit DTW was (A333). De andere Delta vlucht van vanochtend die op 22 geland is, is namelijk al weer in de lucht, de N802NW staat met 2,5 uur vertraging nog aan de grond, dus er zal wel iets van extra controle/reparatie nodig zijn geweest.
Als er lampen kapot zijn, is een inspectie zeker op zn plaats en zal schade ook niet heel vreemd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:31
Fly-guy schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:42:
[...]

Als er lampen kapot zijn, is een inspectie zeker op zn plaats en zal schade ook niet heel vreemd zijn.
Dat niet alleen maar ze moeten ook onderzoek doen of er niets aan de hand is met de nav apparaten.
en ook de schade aan het toestel was wel even naar gekeken worden.

Maar het is ook wel een verraderlijk wind en dat met een hele korte baan.
En dat ook met een slam dunk landing , waarbij ze op het laatste moment moeten dalen , ivm de woonomgeving.
Ja dan zit een ongelukje in een klein hoekje..
Maar er is niemand gewond en dat is het belangrijkste

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mvbo
ravw schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:03:
En dat ook met een slam dunk landing , waarbij ze op het laatste moment moeten dalen , ivm de woonomgeving.
rwy 22 heeft gewoon een standaard 3 graden glideslope hoor, niets geks aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
mvbo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:32:
[...]

adsbexchange laat niet zo heel veel bijzonders zien rond deze vlucht:

https://globe.adsbexchang...ce=2023-01-12&trackLabels

edit: aan de andere kant..... lijkt erop dat hij nog heel lang rapporteert op 300voet te zitten (tot halverwege de baan). Dat is een waarde die de kist zelf op de adsb zet, toch? Misschien een hoogtemeter verkeerd ingesteld?

[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 12-01-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Zo heel kort is die baan niet hoor. De baan in Rotterdam is nog korter en daar kan de A330 ook terecht. In vergelijking met de andere banen op Schiphol lijkt het gewoon heel kort.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ravw
cordonbleu schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:20:
Zo heel kort is die baan niet hoor. De baan in Rotterdam is nog korter en daar kan de A330 ook terecht. In vergelijking met de andere banen op Schiphol lijkt het gewoon heel kort.
Zelfs op Rotterdam airport B747 /B787/B777 zien landen en vertrekken dus.
Diverse keren zelfs.

Landen is vaak niet het probleem dat kunnen ze wel op een korte baan , maar wegkomen is een andere verhaal.

YouTube: 747 take off from Rotterdam The Hague after diversion

YouTube: Heavy Diversions! KLM B777 & B787 Take Off Rotterdam Airport

YouTube: Heavy Diversions! KLM B747 & B787 Take Offs Rotterdam Airport

Zelfs een keer daar wezen kijken met sneeuw ...

toen stonden er ook ene paar van die wide body's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdVz9JNBe8tEgErJFNWUA3R_nZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ze6mMESQnYzdgVcqe0npomu.jpg?f=fotoalbum_large

Was dacht ik in 2005

ja dus ;)

YouTube: Landing Rotterdam Airport 747 EHRD

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
cordonbleu schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:20:
Dat laatste is, denk ik, waarom het fout ging.

Onderweg reken je uit of je de baan kunt gebruiken, wat met gemak kan. Halverwege sta je, als het moet, al helemaal stil.
Maar dat is wat anders dan op 1000 voet ineens de baan zien die toch echt veel korter is dan wat je tot nu toe gewend bent.
(Het aantal keer dat ik in de afgelopen 20 jaar op een baan moest landen die minder lang was dan 3 kilometer, is niet hoog.)
Daardoor krijg je een mental image van de gemiddelde baan en dan lijkt de SPL oost baan ineens best kort.
Dan is de neiging om het vliegtuig niet op de gebruikelijke plek te landen, maar dan een stukje daarvoor best aanwezig.

Allemaal niet nodig maar die neiging hebben heel veel piloten in soortgelijke situaties als ze het niet gewend zijn.

En dan is een verkeerde windvlaag genoeg om de marge die je al weggegeven hebt, te klein te maken.

Maar ik zag dat de helden van het OVV al onderweg waren, dus ooit komt er vast wel een officiële verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Hmmbob schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:18:
[...]

adsbexchange laat niet zo heel veel bijzonders zien rond deze vlucht:

https://globe.adsbexchang...ce=2023-01-12&trackLabels

edit: aan de andere kant..... lijkt erop dat hij nog heel lang rapporteert op 300voet te zitten (tot halverwege de baan). Dat is een waarde die de kist zelf op de adsb zet, toch? Misschien een hoogtemeter verkeerd ingesteld?
Die zal wel weer door alle "spanning" de hPA niet juist gezet hebben ... ( deze krijgt je door van de Tower bij nadering)
Dit lijkt me omdat het 300ft is gebleven.
terwijl Schiphol juist −11 ft moet zijn.
Als de druk dus verkeerd staat kan dus het vliegtuig aangeven dat hij op 300FT zit , maar met de juiste Hpa waarde wel op -11ft (aangaf) zat.
En dan kan ik me wel voorstellen dat je de baan iets eerste raakt dan wenselijk is.
Want de piloten lezen 300FT en denken dus dat ze nog even te gaan hebben voor de TD.
Want ze vliegen dan eigenlijk al een stukje lager dan ze denken.
Dus als je 90 meter (300 ft ) lager vliegt dan dat je denkt te vliegen.
ja dan kan je wel een paar lampen afschrijven

Maar goed geen personen gewond dus dan is het een gelaagde landing , ze konden uitstappen allemaal.

[ Voor 7% gewijzigd door ravw op 12-01-2023 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
Als je kijkt bij andere kisten die zijn geland rond dezelfde tijd. Zie je ook die waarde van 300ft, dus dat zegt niet zo veel. Als je nu kijkt ook trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

De luchtdruk in de bilt was vanmiddag rond de 1002-1004 hPa (en dat past ook wel bij dit weer).
Dat is een dermate grote afwijking van de standaard luchtdruk dat het mij vreemd lijkt dat dat de oorzaak is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0C5cR-8SlaLrhH2P75aYEKN4mg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cu2tQe2iWlHc14sK5PoRfM5f.png?f=fotoalbum_large

EDIT: en rekenend met 27 voet per hPa, is die 10 hPa verschil met de standaard luchtdruk (1013,2 hPa) grofweg 300 voet. Lijkt mij dat ADSB op standaard rapporteert. Edit2: Luchtdruk lager dan ref, dan rapporteert de hoogte meter te hoog. Ik zal er eens op letten wat er gerapporteerd wordt als de luchtdruk nabij de 1013 zit en er fors boven (wat niet veel gebeurd in ons zeeklimaat). Geen idee of ADSB-exchange negatieve waardes laat zien namelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 12-01-2023 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:19
ravw schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:17:
[...]

Die zal wel weer door alle "spanning" de hPA niet juist gezet hebben ... ( deze krijgt je door van de Tower bij nadering)
Als de druk dus verkeerd staat kan dus het vliegtuig aangeven dat hij op 300FT zit , maar met de juiste Hpa waarde wel op -11ft (aangaf) zat.
En dan kan ik me wel voorstellen dat je de baan iets eerste raakt dan wenselijk is.
Want de piloten lezen 300FT en denken dus dat ze nog even te gaan hebben voor de TD.

Maar goed geen personen gewond dus dan is het een gelaagde landing , ze konden uitstappen allemaal.
Laten we niet gaan speculeren 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Remco Tr schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:24:
[...]

Laten we niet gaan speculeren 😉
Nee doe ik niet maar zie ook vlak boven jou bericht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:06
ravw schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:17:
[...]

Want ze vliegen dan eigenlijk al een stukje lager dan ze denken.
Dus als je 90 meter (300 ft ) lager vliegt dan dat je denkt te vliegen.
ja dan kan je wel een paar lampen afschrijven

Als ze het vliegtuig nog kunnen gebruiken, zou ik zelfs zeggen dat het een perfecte landing is :+

Ik ben wel benieuwd naar plaatjes, van wat er precies geraakt is. Dus ik houd me aanbevolen voor bronnen waar die beschikbaar komen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravw
Wild Chocolate schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:58:
[...]

Als ze het vliegtuig nog kunnen gebruiken, zou ik zelfs zeggen dat het een perfecte landing is :+

Ik ben wel benieuwd naar plaatjes, van wat er precies geraakt is. Dus ik houd me aanbevolen voor bronnen waar die beschikbaar komen.
ach hij is zelf naar de Gate gereden , dus aan het vliegtuig zal niet veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
Sowieso wordt er onder de 2500ft ook radio altimeter gebruikt (o.a. voor de GPWS altitude callouts die je hoort in de cockpit), dus dat staat sowieso los van de baro instellingen. Het zou enorm onwaarschijnlijk zijn als hier een fout gemaakt wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
mvbo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:17:
Sowieso wordt er onder de 2500ft ook radio altimeter gebruikt (o.a. voor de GPWS altitude callouts die je hoort in de cockpit), dus dat staat sowieso los van de baro instellingen. Het zou enorm onwaarschijnlijk zijn als hier een fout gemaakt wordt :)
Mijn eerste gedachten was een kleine wind shear, of een grote windvlaag van vore dat het vliegtuig te snel afremt.

En zo vlak boven de grond ga je dat echt niet meer rechttrekken
Maar ben wel benieuwd.

al hoe wel :-)

YouTube: WORLDS HEAVIEST WINDSHEAR EVER SEEN - TUIFLY AT MADEIRA AIRPORT

[ Voor 11% gewijzigd door ravw op 12-01-2023 17:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upclocker
METAR EHAM 120655Z 24027G38KT 6000 -DZ FEW007 SCT009 BKN011 11/10 Q1000 TEMPO 8000 BKN015

Wel stevig windje, maar op de neus. Verkeerde QNH lijkt me onwaarschijnlijk. Baan 22 heeft ook gewoon een ILS dus voor je glijpad maakt dat niet uit dan, alleen je DA klopt dan niet. Mijn speculaas is dat ze hem niet te laat wilden neerzetten en daardoor juist voor de baan zijn geland door onder andere de vlagerige wind.

Flightradar geeft hoogte ten opzichte van 1013 weer. Vlak voor final zitten ze niet op 2000ft maar op 2300ft bijv. De betreffende delta kist ook dus verkeerde altimiter setting lijkt me dus inderdaad uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
Vraagje: waarom zou in dit scenario 22 gebruikt worden en niet 27? Als de wind 240 is zal die 10 graden niet veel verschil maken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-06 19:53

Garyu

WW

mvbo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:49:
Vraagje: waarom zou in dit scenario 22 gebruikt worden en niet 27? Als de wind 240 is zal die 10 graden niet veel verschil maken lijkt me.
Drukte?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:39
Ik dacht dat het ook verplicht was om zo nu en dan van baan te wisselen. Als de wind de hele dag hetzelfde staat mag je niet de hele dag de zelfde baan gebruiken want dan hebben dezelfde huishoudens de hele dag geluidsoverlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
22 en 27 worden sowieso niet tegelijk gebruikt, dus dit moet echt een keuze zijn geweest. Misschien inderdaad vanwege het geluid, zie op latere tijdstippen inderdaad wel dat 27 ook gebruikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
22 met break-off naar 24 wordt ook wel eens gedaan. Dat is echt een gave final, maar die is helaas wel zeldzaam volgens mij. Wel logisch ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
mvbo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:35:
[...]

22 en 27 worden sowieso niet tegelijk gebruikt, dus dit moet echt een keuze zijn geweest. Misschien inderdaad vanwege het geluid, zie op latere tijdstippen inderdaad wel dat 27 ook gebruikt is.
Dit is het inderdaad (waarschijnlijk). Schiphol mag banen maar X keer per jaar gebruiken, dus als ze de 22 kunnen gebruiken scheelt dat weer ruimte op de banen die ze vaker gebruiken.

Daarnaast is het ook gewoon leuk om op te vliegen, maar daar zal vast geen factor zijn voor de lvnl ;)
cordonbleu schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:36:
22 met break-off naar 24 wordt ook wel eens gedaan. Dat is echt een gave final, maar die is helaas wel zeldzaam volgens mij. Wel logisch ook.
27 break-off 24 komt regelmatig voor, in ieder geval voor de embraers van klc..

[ Voor 22% gewijzigd door Fly-guy op 12-01-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

cordonbleu schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:36:
Ik dacht dat dit juist andersom voorkwam, van 24 naar 22. Zat in mijn RT opleiding maar dat is ook alweer even geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
ILS 24 bestaat niet. Er wordt nooit 24 aangevlogen en dan breakoff naar 22. ILS 27 of 22 naar 24 komt wel eens voor.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

TKroon schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:22:
ILS 24 bestaat niet. Er wordt nooit 24 aangevlogen en dan breakoff naar 22. ILS 27 of 22 naar 24 komt wel eens voor.
klopt, ik denk dat het 27 naar 22 was. Geen idee of 22 toen al ILS had - betrof PPL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Je hebt ils 27 break-off naar 22 en ils 22 break-off naar 24.

[ Voor 7% gewijzigd door cordonbleu op 12-01-2023 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Theoretisch kan je een RNP* vliegen op de 24, met een break-off 22. Deze is de enige nadering die bestaat voor de 24, maar ik vraag me af of deze ooit gebruikt is in de praktijk.

*Nadering gebaseerd op GPS.

[ Voor 17% gewijzigd door Fly-guy op 12-01-2023 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Fly-guy schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:09:
Theoretisch kan je een RNP* vliegen op de 24, met een break-off 22. Deze is de enige nadering die bestaat voor de 24, maar ik vraag me af of deze ooit gebruikt is in de praktijk.

*Nadering gebaseerd op GPS.
Je weet dat LVNL hier meeleest, dus in 3-2-1 :+
Nu er vanwege onderhoud en wind veel over 27 gaat heb je ze wel op een idee gebracht denk ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:19:
[...]

Nu er vanwege onderhoud en wind veel over 27 gaat heb je ze wel op een idee gebracht denk ik ;)
Ik zeg doen.. maandag ochtend iets voor half 7 graag :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:19:
[...]

Hoi ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvbo
Hier een mooi filmpje (sowieso mooi kanaal voor als je hem nog niet kent) van een 27 met break-off naar 24:

YouTube: Rare circling to land approach for runway 24 at Amsterdam Airport Sc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
mvbo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:30:
Hier een mooi filmpje (sowieso mooi kanaal voor als je hem nog niet kent) van een 27 met break-off naar 24:

YouTube: Rare circling to land approach for runway 24 at Amsterdam Airport Sc...
was de mooiste landing met Fly Tampa / FSX _/-\o_ _/-\o_
zeker met die Ai packed er bij...
Mooie tijden waren dat , zo vaak gedaan deze landing.
Hopelijk snel die MSFS Fly Tampa , dan weer dit soort landingen doen 8)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LongBowNL
AVherald post over de A330 van Delta met foto.
http://avherald.com/h?article=503a8162&opt=0
Afbeeldingslocatie: http://avherald.com/img/delta_a333_n802nw_amsterdam_230112_1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
franssie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:23:
EDIT: en rekenend met 27 voet per hPa, is die 10 hPa verschil met de standaard luchtdruk (1013,2 hPa) grofweg 300 voet. Lijkt mij dat ADSB op standaard rapporteert. Edit2: Luchtdruk lager dan ref, dan rapporteert de hoogte meter te hoog. Ik zal er eens op letten wat er gerapporteerd wordt als de luchtdruk nabij de 1013 zit en er fors boven (wat niet veel gebeurd in ons zeeklimaat). Geen idee of ADSB-exchange negatieve waardes laat zien namelijk.
ADS-B (net als de transponder) verstuurt inderdaad niet-gecorrigeerde drukhoogte, dus "level" en geen "altitude." En voor zover ik weet passen sites als ADS-B Exchange daarop zelf geen correctie toe en kunnen negatieve waarden laten zien.

@LongBowNL Ziet eruit als aanvegen en door, zo. :)

In de comments op AVHerald verwijzen ze ook naar deze live-stream van dat moment. Ik zie er weinig bijzonders aan eigenlijk:
Youtube livestream van een heel ander toestel :P

[ Voor 23% gewijzigd door Bacchus op 13-01-2023 08:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongBowNL
@Bacchus Ik denk dat de livestream niet klopt. Een uur later in de stream land de A380 en die staat om 12:40 uur op de planning. Dus die Delta uit het filmpje landt om 11:40 uur (op 49 minuten in de Youtube clip). Niet dezelfde als die van het incident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
De betreffende Delta kist is ook geland toen 't nog donker was dus…

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:39
Ah nice met foto's ook. Heb Simon gister ff een mail gestuurd met de tip :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
nieuws: Airbus test systeem dat geautomatiseerd kan landen zonder hulp van pi...
Airbus is begonnen met de laatste drie maanden van de testfase van DragonFly, een systeem dat veel meer automatisering in de cockpit mogelijk maakt. Het systeem kan bijvoorbeeld piloten assisteren tijdens het taxiën en geautomatiseerd landen als de piloten uitgeschakeld zijn.

Als de piloten van een passagiersvliegtuig om wat voor reden dan ook uitgeschakeld zijn of in ieder geval het vliegtuig niet meer kunnen controleren, kan het Dragonfly-systeem zelfstandig en veilig het vliegtuig aan de grond zetten, aldus Airbus. Daarbij wordt een Automated Emergency Ops-applicatie ingeschakeld, waarbij op niet nader toegelichte wijze wordt vastgesteld dat er hulp nodig is.

Vervolgens wordt het meest geschikte vliegveld gekozen, waarbij gelet wordt op weersomstandigheden en militaire situaties, waarna het meest geschikte traject wordt gekozen. Daarbij wordt er automatisch gecommuniceerd met onder meer de luchtverkeersleiding. Hiermee kan Dragonfly een vliegtuig veilig aan de grond zetten bij welk vliegveld dan ook, ongeacht of het vliegveld de gebruikelijke systemen heeft om te assisteren bij een landing.
Meer in het artikel op de FP.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brooky
  • Laatst online: 26-06 14:43
Interessante discussie daar wel. Bijv:

6500 FT (1982 meter) or shorter is named as short runway. In this case rwy22 is barely over the limit. As a 330/350 Captian, I would reject the offer, and asking another rwy out of 4 rwys, independently from the incident happened over there.

For the probable reason might be; low speed ( normaly Vapp=Vls+5 kts+Appr.corr.—- in this case Appr.corr.=at least +5 knots to compansate the wind/gust), or as mentioned in the posts; pilot intention to touchdown early)

Daarnaast las ik ergens m.b.t. Oostbaan/22:
"deze is baan niet voorzien van de laatste mogelijkheden voor begeleid landen, er moet dus nog (deels) op het oog worden gevlogen waarvoor op deze baan dan ook extra verlichting aangebracht is (wit is te hoog, rood is te laag).".

Klopt dit? Ik zie dat in 2019 nog de ILS vernieuwd is op de Oostbaan/22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Vreemd verhaal. PAPI lampen heb je altijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• upclocker
Brooky schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:37:
[...]

6500 FT (1982 meter) or shorter is named as short runway. In this case rwy22 is barely over the limit. As a 330/350 Captian, I would reject the offer, and asking another rwy out of 4 rwys, independently from the incident happened over there.

For the probable reason might be; low speed ( normaly Vapp=Vls+5 kts+Appr.corr.—- in this case Appr.corr.=at least +5 knots to compansate the wind/gust), or as mentioned in the posts; pilot intention to touchdown early)

Daarnaast las ik ergens m.b.t. Oostbaan/22:
"deze is baan niet voorzien van de laatste mogelijkheden voor begeleid landen, er moet dus nog (deels) op het oog worden gevlogen waarvoor op deze baan dan ook extra verlichting aangebracht is (wit is te hoog, rood is te laag).".

Klopt dit? Ik zie dat in 2019 nog de ILS vernieuwd is op de Oostbaan/22
Is onzin, baan 22 heeft gewoon een ILS cat 1 en een RNP nadering met PAPI. De baan heeft alleen geen centerline verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
upclocker schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:53:
[...]

Is onzin, baan 22 heeft gewoon een ILS cat 1 en een RNP nadering met PAPI. De baan heeft alleen geen centerline verlichting.
De eindnadering wordt dan wel op de hand gevlogen, er is geen autoland beschikbaar toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
Bobmeister schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:09:
[...]

De eindnadering wordt dan wel op de hand gevlogen, er is geen autoland beschikbaar toch?
Je kan gewoon een autoland maken hoor met een ILS cat 1 dus ook baan 22.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bacchus
Brooky schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:37:
[...]
Rare captain, als hij de voorkeur geeft aan een hele lange baan met 27 knopen zijwind, met stoten tot 38 knopen, boven een baan die ruim lang genoeg is (2020 LDA tov 1700 voor de A330?) met diezelfde wind op kop. Want 24 gaat ie niet krijgen omdat daar het vertrekkende verkeer gaat en 27 niet omdat de nadering de actieve 22 kruist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Bacchus schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:31:
[...]

Rare captain, als hij de voorkeur geeft aan een hele lange baan met 27 knopen zijwind, met stoten tot 38 knopen, boven een baan die ruim lang genoeg is (2020 LDA tov 1700 voor de A330?) met diezelfde wind op kop. Want 24 gaat ie niet krijgen omdat daar het vertrekkende verkeer gaat en 27 niet omdat de nadering de actieve 22 kruist.
Ongetwijfeld dat hij die uitleg krijgt en alsnog accepteert wat hij aangeboden krijgt. Of simpelweg "unable".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Sowieso, 'the other 4 runways' terwijl het er vijf zijn, en 18 L/C/R ook niet echt lekker liggen. Dus inderdaad maar twee van de 6 opties die niet beter zijn dan 22.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
[...]

27 is meestal wel mogelijk voor kisten die de 22 niet kunnen accepteren (denk aan A380 of vaker heavy’s van buitenlandse maatschappijen). Bij voorkeur worden deze 27’s dan wel gegroepeerd om niet teveel verstoringen in het naderen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vliegramp in Nepal:
Een vliegtuig met 72 inzittenden is zondag neergestort in de Nepalese stad Pokhara. Al zeker zestien mensen hebben de crash niet overleefd, maar het werkelijke dodental ligt waarschijnlijk hoger.
In het vliegtuig van de lokale luchtvaartmaatschapij Yeti Airlines zaten 68 passagiers en vier medewerkers. Het toestel was onderweg van hoofdstad Kathmandu naar Pokhara.

Volgens de staatstelevisie zijn er al enkele lichamen geborgen. Op beelden die op sociale media worden gedeeld is te zien hoe er op de plek van de crash een grote vuurzee is ontstaan.

Andere, nog onbevestigde videobeelden, tonen hoe een vliegtuig een draai maakt en ondersteboven vliegt, voordat het uit beeld raakt en er een harde knal te horen is.
Bron: https://www.nu.nl/buitenl...nepal-zeker-16-doden.html

[YouTube: Yeti Airlines Crashed in Pokhara| Moment before Crash 😥💔]

Gaat om een ATR 72-500. Verder details nog onbekend.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

[...]

Op AVHerald staat er een comment:
"Delta doesn't have an onboard performance app. Landing performance has to be requested over ACARS."
Ik kan dit haast niet geloven (single point of failure) maar aangezien je onder FAA met een PPL en een 737 type-rating non-commercieel mag vliegen mét iemand ernaast die enkel een PPL heeft kun je me alles wijs maken.

Maar ik mag toch wel aannemen dat de crew een baan accepteert op basis van calculaties.

De break off 24 heb ik wel eens gevlogen vanaf de 27 ILS. Enig issue daar is als je m te diep neerzet dat je moet backtracken, niet ideaal met de departures op die baan ;)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upclocker
Lijkt wel op die andere crash met een ATR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Oogt inderdaad opvallend. Ben benieuwd of het gerelateerd is.

Inmiddels is bekend dat er 5 overlevenden naar het ziekenhuis zouden zijn gebracht, de rest zou omgekomen zijn.

Inmiddels is bekend geworden dat het om de 9N-ANC gaat, een ATR72-212A gebouwd in 2007, en voorheen vliegend voor Kingfisher (India) en Nok Air (Thailand). Sinds 2019 werd het door Yeti Airlines geleased.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9c/20220511082800_IMG_1681_%282%29.jpg/1280px-20220511082800_IMG_1681_%282%29.jpg

Wikipedia: Yeti Airlines Flight 691

https://aviation-safety.n.../record.php?id=20230115-0

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
Bolk schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:11:
De break off 24 heb ik wel eens gevlogen vanaf de 27 ILS. Enig issue daar is als je m te diep neerzet dat je moet backtracken, niet ideaal met de departures op die baan ;)
Wat is eigenlijk de reden dat er een break off wordt gedaan? Qua separation zal alles hetzelfde blijven op de approach voor 27 (lijkt me) dus dan zal het enkel voor op de grond zijn? Misschien omdat 24 gunstiger ligt voor b/c/d gates? En als dat zo is, waarom wordt dit dan zo zeldzaam gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
mvbo schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:11:
[...]

Wat is eigenlijk de reden dat er een break off wordt gedaan? Qua separation zal alles hetzelfde blijven op de approach voor 27 (lijkt me) dus dan zal het enkel voor op de grond zijn? Misschien omdat 24 gunstiger ligt voor b/c/d gates? En als dat zo is, waarom wordt dit dan zo zeldzaam gedaan?
Dat is inderdaad om sneller aan de gate te staan. Ook voor de vrachtvliegers is 24 gunstig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

upclocker schreef op maandag 16 januari 2023 @ 00:26:
[...]

Dat is inderdaad om sneller aan de gate te staan. Ook voor de vrachtvliegers is 24 gunstig.
Dit, wij parkeerden vaak op cargo na een aankomst zonder pax.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-06 19:53

Garyu

WW

Iemand hier interesse in wat oude maar authentieke Concorde memorabilia?

Op eBay staat een complete straalmotor inclusief originele afterburner te koop:

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/CEYAAOSwUf9cdvw6/s-l400.jpg

https://www.ebay.co.uk/it...2#SellerPresenceViewModel

[ Voor 38% gewijzigd door Garyu op 18-01-2023 00:18 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Garyu schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 00:16:
Iemand hier interesse in wat oude maar authentieke Concorde memorabilia?

Op eBay staat een complete straalmotor inclusief originele afterburner te koop:

[Afbeelding]

https://www.ebay.co.uk/it...2#SellerPresenceViewModel
Zes ton voor een fohn is wel fors geld. Wat me doet denken aan die veiling van de A380 onderdelen - iemand daar nog wat van gekocht?
Persoonlijk vond ik de BC lampjes wel leuk, maar lokaal ophalen etc werd wat lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLbz4B-3WOJ7r07PvG2N8YjmiHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JzAFGavfeQN3R8kNilYGiLiX.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij was het hier dat we een discussie hadden over Level/Altitude bij flightradar etc.
Nu de luchtdruk hoog is (ca 1038 hPa), landen ze inderdaad met een negatieve hoogte.
edit: 1038-1013 = 25 hPa verschil, a 27 voet per hPa is een kleine 700 voet verschil.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 23-01-2023 11:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Deze 737-500 vindt eindbestemming in Beek (L): Boeing 737 voor Vista College als lesmateriaal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nK010pyeTO7ajC-ezlqxJEfbdpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CderVdShibqaQdZmnN62MW44.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ruim 53 jaar na de levering van de allereerste Boeing 747, zal komende dinsdag de 1574e en allerlaatste worden geleverd.
De ceremonie wordt bijgewoond door duizenden gasten waaronder (oud-)werknemers, klanten en toeleveranciers en de ceremonie zal live te volgen zijn op Vimeo: https://vimeo.com/event/2815427
Dit gebeurd dinsdagavond 31 januari, om 22:00 uur Nederlandse tijd:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FnRrRnCXEAIKm9e?format=jpg&name=4096x4096

Acties:
  • +7 Henk 'm!
En heel wat anders.

De site ADSBexchange.com werd hier wel eens gebruikt om toestellen te volgen; veelal toestellen die geblokkeerd waren op sites als FlightRadar24 en FlightAware.
Die site ging er prat op dat ze niets zouden blokkeren of features achter een paywall o.i.d. zouden zetten.
(Ze vielen hier regelmatig sites als FR24 en FA op aan)

Nou is gisteren echter bekend geworden dat de eigenaar (Dan Streufert) de website aan Jetnet heeft verkocht voor schijnbaar zo'n 20 miljoen dollar. Jetnet is eigendom van een investeringsbedrijf.
Hij heeft dit achter de rug om gedaan van de ontwikkelaars en feeders en op online fora is dus een aardige shitstorm bezig. Men lijkt masaal hun feed aan de site te stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Piet91 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:59:
En heel wat anders.

De site ADSBexchange.com werd hier wel eens gebruikt om toestellen te volgen; veelal toestellen die geblokkeerd waren op sites als FlightRadar24 en FlightAware.
Die site ging er prat op dat ze niets zouden blokkeren of features achter een paywall o.i.d. zouden zetten.

Nou is gisteren echter bekend geworden dat de eigenaar (Dan Streufert) de website aan Jetnet heeft verkocht voor schijnbaar zo'n 20 miljoen dollar. Jetnet is eigendom van een investeringsbedrijf.
Hij heeft dit achter de rug om gedaan van de ontwikkelaars en feeders en op online fora is dus een aardige shitstorm bezig. Men lijkt masaal hun feed aan de site te stoppen.
Oh, voor 20 miljoen zou ik mijn principes ook wel een stukje opzij zetten hoor :+

Volgens mij was een groot gedeelte van de code open source, zal me niets verbazen als er snel een alternatief oppopt.

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 26-01-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 12:45
Piet91 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:45:
Ruim 53 jaar na de levering van de allereerste Boeing 747, zal komende dinsdag de 1574e en allerlaatste worden geleverd.
De ceremonie wordt bijgewoond door duizenden gasten waaronder (oud-)werknemers, klanten en toeleveranciers en de ceremonie zal live te volgen zijn op Vimeo: https://vimeo.com/event/2815427
Dit gebeurd dinsdagavond 31 januari, om 22:00 uur Nederlandse tijd:

[Twitter]
[Afbeelding]
Ze waren ooit eens bestemd voor Transaero, dus geen 'nieuwe' toestellen, maar formeel moeten de 2 VC-25B's nog geleverd worden...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Hmmbob schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:07:
[...]
Oh, voor 20 miljoen zou ik mijn principes ook wel een stukje opzij zetten hoor :+

Volgens mij was een groot gedeelte van de code open source, zal me niets verbazen als er snel een alternatief oppopt.
Tsja, dan is de vraag natuurlijk wel wat hij dan wel verkocht heeft? Een serverpark, URL en vooral veel goodwill? In dat geval heeft hij een hele flinke prijs opgestreken en mag de koper wel heel voorzichtig zijn met die laatste, erg vluchtige en duurbetaalde, aankoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Vanaf 2026 gaat Martinair/KLM beginnen met het verduurzamen van de Cargo vloot.
De blauwe en rode 747's worden dan vervangen door 4 Airbus A350F toestellen.

https://nieuws.klm.com/vi...oestellen-voor-klm-groep/

Kortom, nog 3 jaar (en een beetje) om te genieten van die prachtige 747's!
Zag er van de week (incl. andere airlines) nog 9 tegelijkertijd staan op Schiphol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Werd tijd dat die lawaaiige museumstukken vervangen worden. Nu de andere maatschappijen nog })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
franssie schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:33:
Werd tijd dat die lawaaiige museumstukken vervangen worden. Nu de andere maatschappijen nog })
Ga er maar van uit dat de freighters links en rechts nog zo lang als menselijkerwijs mogelijk is zullen blijven vliegen. Atlas Air, UPS en DHL hebben samen al iets van honderd 747F’s in de lucht, die zijn niet zomaar vervangen. Cargolux heeft wel 777-8F’s besteld ter vervanging van de 747-400F maar die komen pas vanaf 2027.
Meer low budget vrachtmaatschappijen zullen die oudere toestellen nog jarenlang blijven gebruiken.

SIA Cargo heeft overigens ook 7 A350F’s aangeschaft om vanaf eind 2025 de 747-vloot te vervangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Daniel op 27-01-2023 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Piet91 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:59:
En heel wat anders.

Ik heb mijn feeder ook maar stopgezet. Het is nog niet duidelijk welke site de makers gebruiken als opvolger. https://globe.adsb.fi is 1 van de opties.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:42
LongBowNL schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:09:
[...]

Ik heb mijn feeder ook stopgezet. Het is nog niet duidelijk welke site de makers gebruiken als opvolger. https://globe.adsb.fi is 1 van de opties.
Ik heb mijn feeder ook maar stopgezet. Ik heb aardig meegekregen hoe het proces gegaan is en hoe de eigenaar van ADSBx de community voor het karretje heeft gespannen, daarna dollars in zn ogen zag en de hele boel verkocht 🤑.

Ik ga niet meewerken aan z'n commerciële partij....
De (voormalige) community van ADSBx roept iedereen op hetzelfde te doen, zodat het nieuwe bedrijf er weinig meer aan heeft als alle feeders er mee stoppen en er dan bijna geen coverage meer overblijft d:)b .

Als je wil feeden naar https://globe.adsb.fi/ kan je deze handleiding volgen -> https://docs.google.com/d...2ir_6yh2v2dTAJbaTcyJ_/pub

Ik zal volgende week mijn feeder eens aanpassen naar adsb.fi.
Ben ook bezig met een VirtualRadar website uit Engeland, maar daar moet ik nog documentatie van ontvangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Flybe opnieuw failliet:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fnhz8C0XgAElqqm?format=jpg&name=small

Flybe vloog ook op Schiphol, vanuit Belfast, East Midlands, Birmingham en London Heathrow.
Pagina: 1 ... 114 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?