LIVE: Doncaster-Sheffield Airport's final revenue flights are nearly home. Unless a buyer can be found today, the former RAF Finningley will close by month-end.
— Airport Webcams (@AirportWebcams) 4 november 2022
Track TUI #BY3547 from Tenerife: https://t.co/JOIxcFfzZg#BY383 from Hurghada: https://t.co/RSRA9hfDIg @flightradar24 pic.twitter.com/LSOculN1kF
Zojuist is China Southern Airlines' A380 B-6139 vertrokken vanuit Guangzhou op weg naar Los Angeles: https://www.flightradar24.com/CSN327/2e1b7d10
De vlucht terug naar Guangzhou zal de allerlaatste commerciële A380 vlucht worden voor de maatschappij.
De A380 vlucht gisteren naar/van Amsterdam werd uitgevoerd door B-6140; dus die vlucht naar/van Amsterdam was de laatste commerciële vlucht voor dat toestel.
Geleverd in februari 2013...nog geen 10 jaar oud...
De vlucht terug naar Guangzhou zal de allerlaatste commerciële A380 vlucht worden voor de maatschappij.
De A380 vlucht gisteren naar/van Amsterdam werd uitgevoerd door B-6140; dus die vlucht naar/van Amsterdam was de laatste commerciële vlucht voor dat toestel.
Vliegramp in Tanzania:

Gaat om een ATR42-500 met registratie 5H-PWE of 5H-PWF (niet goed te zien op de foto). Beide zijn relatief nieuwe toestellen, met first flights in februari 2010 (PWE) en augustus 2010 (PWF).

In het Victoriameer in Tanzania is een vliegtuig van de maatschappij Precision Air neergestort. Dat gebeurde toen het toestel de landing naar de luchthaven in Bukoba had ingezet, melden Tanzaniaanse media. Er zouden tot dusver 15 mensen zijn gered. Volgens lokale media waren er 49 passagiers aan boord. Of de bemanning van het vliegtuig hierbij is meegerekend is onduidelijk.
Op beelden op sociale media is te zien dat de staart van het toestel nog uit het water steekt en dat er mensen in boten worden afgevoerd. Het vliegtuig ligt niet ver van de oever van het meer.
Het vliegtuig was in de ochtend vertrokken uit Dar es Salaam en stortte neer door de harde wind en zware regenval, meldt de staatszender TBC. Van officiële zijde is daar nog niets over gemeld.
Bukoba Airport ligt aan de oevers van het Victoriameer, het grootste meer van Afrika. De luchtvaartmaatschappij Precision Air is voor 49 procent in handen van Kenya Airways. De resterende 51 procent is in bezit van een lokale zakenman.
Gaat om een ATR42-500 met registratie 5H-PWE of 5H-PWF (niet goed te zien op de foto). Beide zijn relatief nieuwe toestellen, met first flights in februari 2010 (PWE) en augustus 2010 (PWF).

Virussen? Scan ze hier!
Anoniem: 111246
Volgens Aviation Herald is het de PWF:wildhagen schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:35:
Vliegramp in Tanzania:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://aviation-safety.n.../record.php?id=20221106-0
Laatste commerciële A380 vlucht van China Southern Airlines is onderweg:Piet91 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:03:
Zojuist is China Southern Airlines' A380 B-6139 vertrokken vanuit Guangzhou op weg naar Los Angeles: https://www.flightradar24.com/CSN327/2e1b7d10
https://www.flightradar24.com/CSN328/2e201fe1
11 jaar na hun eerste vlucht.
Vertrek vanuit Los Angeles:
Nog geen 10 jaar oud maar dankzij hun livery zou je denken dat je kijkt naar een kist uit de jaren '50.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Kennelijk wel, ze willen hem gaan herbouwen:alexbl69 schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:54:
[...]
Maar ga er maar vanuit dat we de An-225 niet weer gaan zien.
Aldus https://www.luchtvaartnie...tuig-ter-wereld-herbouwenDe Oekraïense vliegtuigfabrikant Antonov heeft plannen om een nieuw exemplaar van het grootste vliegtuig ter wereld te bouwen. De enige Antonov An-225 werd eerder dit jaar vernietigd toen Rusland kort na de inval in Oekraïne probeerde Kiev te bezetten. Dat toestel, met de bijnaam Mriya of droom in het Oekraïens, werd op dat moment gerepareerd op een vliegveld nabij de hoofdstad van Oekraïne.
Antonov, dat in handen is van de Oekraïense staat, liet weten te zijn begonnen met het ontwerp. Het bedrijf verwacht een derde van het vernielde vliegtuig te kunnen gebruiken in de nieuwe versie. Desondanks denkt de vliegtuigbouwer minimaal 500 miljoen euro kwijt te zijn aan een nieuwe An-225. Verdere details wil Antonov pas geven als de oorlog met Rusland is afgelopen.
De Antonov An-225 vloog voor het eerst in december 1988. Het toestel heeft een spanwijdte van 88 meter en zes motoren. Het vliegtuig kan meer dan 250.000 kilo aan vracht vervoeren en werd ingezet om grote objecten te transporteren. Tijdens de coronacrisis werd het toestel ingezet om grote hoeveelheden coronavaccins te vervoeren.
Sinds de Mriya werd vernietigd bij de Russische inval is het een symbool van verzet geworden. Het vliegtuig stond onder meer op een speciale postzegel die de Oekraïense posterijen uitgaven.
Virussen? Scan ze hier!
Toen ik hier maanden terug de vraag stelde of ze delen van het bestaande vliegtuig zouden kunnen hergebruiken, werd ik zo goed als voor gek verklaard. En nu lezen we dat ze tot 30% van het bestaande toestel hopen te hergebruiken. Zo gek was ik dus niet...
Dat is al de 3e keer dat ze dit roepen. En ook nog steeds onder de conditie dat ze het doen zodra de oorlog met Rusland voorbij is. Hoop voorwaarden/afhankelijkheden dus.
Betreft het her-gebruik van 't frame. Dat is geen standaard 'actie'.
Wat nog wel kan, is het nooit afgebouwde frame gebruiken. Mits schade vrij. Echt het oude frame gebruiken... Ik moet het ook nog maar zien... je weet echt niet wat voor klap dat gehad heeft met inslag van bommen en granaten.
Je zult zoiets echt aan een hele grondige inspectie moeten onderwerpen.
Microscheuren, gaatjes, getordeerd frame, verbogen delen, etc. het is er allemaal op gemaakt om als drukcabine te fungeren. Niet om wat anders te kunnen verwerken. Dan gaat het echt stuk / wordt het onbetrouwbaar.
Snap dat ze het roepen, maar of ze er ooit mee door (her)certificering komen... dat vraag ik me af.
Voor zover ik me kan herinneren is er ook nooit een toestel wat een dergelijk indicent (gedeeltelijk) heeft doorstaan, hergebruikt.
In mijn optiek kunnen ze beter in Leipzig ofzo een hangar bouwen en daar beginnen aan de bouw.
Zelfs dit toestel: https://aviation-safety.n.../record.php?id=20071115-0 hebben ze volledig afgeschreven. Al zou je kunnen zeggen dat alles vanaf de center-wing te hergebruiken is voor een ander frame. Toch niet gebeurd. Trainigsmateriaal geworden dacht ik.
Wat nog wel kan, is het nooit afgebouwde frame gebruiken. Mits schade vrij. Echt het oude frame gebruiken... Ik moet het ook nog maar zien... je weet echt niet wat voor klap dat gehad heeft met inslag van bommen en granaten.
Microscheuren, gaatjes, getordeerd frame, verbogen delen, etc. het is er allemaal op gemaakt om als drukcabine te fungeren. Niet om wat anders te kunnen verwerken. Dan gaat het echt stuk / wordt het onbetrouwbaar.
Snap dat ze het roepen, maar of ze er ooit mee door (her)certificering komen... dat vraag ik me af.
Voor zover ik me kan herinneren is er ook nooit een toestel wat een dergelijk indicent (gedeeltelijk) heeft doorstaan, hergebruikt.
In mijn optiek kunnen ze beter in Leipzig ofzo een hangar bouwen en daar beginnen aan de bouw.
Zelfs dit toestel: https://aviation-safety.n.../record.php?id=20071115-0 hebben ze volledig afgeschreven. Al zou je kunnen zeggen dat alles vanaf de center-wing te hergebruiken is voor een ander frame. Toch niet gebeurd. Trainigsmateriaal geworden dacht ik.
Enige wat ik kan verzinnen is omdat het een uniek frame is dat ze het hergebruiken. De "rest" van de vliegtuigen zijn lopende band "zooi" en is goedkoper om opnieuw te bouwen.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Ik ben in dezen ook team "eerst zien dan geloven. 500 miljoen lijkt me onredelijk weinig, terwijl eerder sprake was van meerdere miljarden? Dat ding is vrijwel met de grond gelijk gemaakt, dus ik vraag me af wat er intussen is veranderd.Anoniem: 111246 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:31:
Dat is al de 3e keer dat ze dit roepen. En ook nog steeds onder de conditie dat ze het doen zodra de oorlog met Rusland voorbij is. Hoop voorwaarden/afhankelijkheden dus.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Oef. Bij een luchtshow in Dallas hebben een P63 en een B17 een midair gehad, heftig:
https://twitter.com/BNODesk/status/1591522149512073217
(veel meer verschillende video's van te vinden, veel mensen filmden de flyby van de B17)
(veel meer verschillende video's van te vinden, veel mensen filmden de flyby van de B17)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Half offtopic eigenlijk, maar toch post ik het hier:
Iraniër die film 'The Terminal' inspireerde op Parijse luchthaven overleden
EDIT:
Iraniër die film 'The Terminal' inspireerde op Parijse luchthaven overleden
Mehran Karimi Nasseri, een Iraanse man die bijna twintig jaar op de Parijse luchthaven Charles de Gaulle verbleef, is overleden. Volgens een woordvoerder van de luchthaven kreeg hij vandaag een hartaanval in een van de terminals en mocht reanimatie niet baten.
De in 1945 geboren Iraniër was politiek vluchteling en kwam in de jaren 80 naar Europa, waar hij zich bij zijn moeder wilde voegen. Hij belandde onder meer in Londen, Berlijn en Amsterdam, waar hij telkens het land uit werd gezet omdat hij geen officiële papieren had. In Frankrijk kwam hij in 1988 op de luchthaven van Parijs vast te zitten vanwege problemen bij zijn asielaanvraag.
Al snel bekommerde een netwerk van sympathisanten zich om hem, onder wie luchthavenpersoneel. Zij brachten hem eten, boeken en regelden medische hulp. 'Sir Alfred', zoals zijn bijnaam luidde, kampeerde al die tijd op een bankje in de kelder van een van de terminals.
Vanwege zijn situatie verwierf Karimi Nasseri enige bekendheid in internationale media. Regisseur Steven Spielberg baseerde zijn film The Terminal (2004) op het verhaal van de politiek vluchteling. In de film is het acteur Tom Hanks die vast komt te zitten op luchthaven JFK in New York, nadat in zijn thuisland een revolutie is uitgebroken.
De Iraniër, die zichzelf liever 'staatloos' noemde, was trots op de film. In 1999, vijf jaar voordat de film op het witte doek verscheen, had hij al een Franse verblijfsvergunning gekregen. Maar volgens zijn advocaat durfde hij de luchthaven niet te verlaten. Na een ziekenhuisopname in 2006 verhuisde hij toch naar een opvanghuis. Recent was hij weer teruggekeerd naar zijn oude stek op de luchthaven.

EDIT:
Vreselijke beelden. Voorbij in een flits...JeroenH schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 23:21:
Oef. Bij een luchtshow in Dallas hebben een P63 en een B17 een midair gehad, heftig:
[ Voor 9% gewijzigd door Piet91 op 13-11-2022 00:55 ]
mag wel wat mij betreft - was is en blijft een bijzonder verhaal.Piet91 schreef op zondag 13 november 2022 @ 00:27:
Half offtopic eigenlijk, maar toch post ik het hier:
<>
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Op de luchthaven van Lima is een LATAM A320neo tijdens tegen een brandweerauto geknald.
Schijnbaar geen gewonden bij de inzittenden, maar de 2 brandweermannen zijn wel overleden.
Zie videos in onderstaande tweets:

Schijnbaar geen gewonden bij de inzittenden, maar de 2 brandweermannen zijn wel overleden.
🚨 #LoÚltimo | Imágenes exclusivas de la emergencia en el aeropuerto Jorge Chávez. ►https://t.co/bZQ8Ryb3kL pic.twitter.com/c30XfrB6q9
— TVPerú Noticias (@noticias_tvperu) 18 november 2022
Así fue momento en que ocurrió el choque del avión de #LATAM con un camión en el aeropuerto de #Lima, #Perú. pic.twitter.com/Fpx0zb6ZGE
— 𝙈𝙖𝙧𝙞𝙤 𝙈𝙤𝙧𝙖𝙮 (@Mario_Moray) 18 november 2022
[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 19-11-2022 00:00 ]
Drama inderdaad. Piloot kan er in dit geval niets aan doen zo te zien, die brandweerwagen rijdt zo een runway op . Miscommunicatie tussen toren en brandweer? In ieder geval nog een geluk bij een ongeluk dat er met het vliegtuig niet veel meer is gebeurd, een meter verder naar links en dat hele vliegtuig had in de fik gestaan (frontal collision). Nu 'slechts' de rechter motor geraakt. Impact van >100kmh ga je met een auto ook niet snel overleven dus dat een deel van de firecrew het niet overleeft (helaas) verbaast me niet zo.Piet91 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:57:
Op de luchthaven van Lima is een LATAM A320neo tijdens tegen een brandweerauto geknald.
[Twitter]
[Twitter]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Dat moet het onderzoek nog uitwijzen, tenzij al bekend is dat ze een takeoff klaring daadwerkelijk gekregen hebben (en op de juiste baan zaten, etc).Garyu schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:35:
[...]
Drama inderdaad. Piloot kan er in dit geval niets aan doen zo te zien, die brandweerwagen rijdt zo een runway op .
Maar helaas komt het te vaak voor dat voertuigen o plekken zijn waar ze (op dat moment) niet moeten zijn, ook Schiphol heeft daar een handje van (gehad).
Is er een speciale vrachtuitvoering van de Boeing 787-9 of is het vrachtruim zo groot ?
Ben in de Wes Kaap en zag net op Flightradar een KL596 vertrekken van Kaapstad. Zo te zien een cargo vlucht.
Ben in de Wes Kaap en zag net op Flightradar een KL596 vertrekken van Kaapstad. Zo te zien een cargo vlucht.
@Goner Er is geen speciale vrachtuitvoering van de 787, maar waarom zou dat een vrachtvlucht zijn?
KL596 is de retour vlucht van de KL595. Is een passagiers vlucht die 's nachts naar Kaapstad vliegt en overdag terug (het omgekeerde van de KL597/598).
We vliegen al jaren minstens 1 keer per jaar naar Kaapstad (zoals nu) en ik heb nog nooit KL595 en 596 gezien bij de vluchten. Alleen 597 en 598.
Er staat ook expliciet 'cargo' in de link.
Er staat ook expliciet 'cargo' in de link.
@Goner Vanaf dit winterseizoen (vanaf 1 november) vliegt KLM vaker naar Kaapstad, van 7 vluchten per week naar 10. KL595 en KL596 zijn deze extra vluchten op dinsdag, donderdag en zaterdag (vanuit Amsterdam).
En wat trackingsites zeggen moet je nooit 100% op vertrouwen. Vaak genoeg klopt daar niets van.
En vooralsnog bestaat er geen 787 vrachttoestel.
Hooguit gebruiken ze een passagierstoestel uitsluitend voor cargo.
En wat trackingsites zeggen moet je nooit 100% op vertrouwen. Vaak genoeg klopt daar niets van.
En vooralsnog bestaat er geen 787 vrachttoestel.
Hooguit gebruiken ze een passagierstoestel uitsluitend voor cargo.
[ Voor 24% gewijzigd door Piet91 op 20-11-2022 16:33 ]
Aha, vandaar!
We vlogen op 29 oktober al. En uiteraard nog eerder geboekt. Dus die 3 extra vluchten nooit gezien.
Onthouden voor volgend jaar
Bedankt!
We vlogen op 29 oktober al. En uiteraard nog eerder geboekt. Dus die 3 extra vluchten nooit gezien.
Onthouden voor volgend jaar
Bedankt!
[ Voor 14% gewijzigd door Goner op 20-11-2022 19:28 ]
Ik kwam een aardig plaatje tegen in de meeste recente nieuwsbrief van SkyDeamon::no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k0DUWT3Z6qfg2Ffgw5kATeyi.jpg?f=user_large)
Je ziet mooi de VFR routes van de diverse vliegvelden en bijvoorbeeld het artillerie schietterrein bij 't Harde.
Heatmaps
One of the useful things we do, other than provide flight-planning and navigation services to all our customers, is produce heatmap images from time to time showing where our customers are flying. We do this by anonymously aggregating all the flight logs saved into the SkyDemon cloud and drawing them on a big map.
We produced this image from three years’ worth of flights over the Netherlands. The images have proven useful to airspace regulators who sometimes want to see where low-level general aviation is actually flying, and how these types of flight are funnelled into narrow spaces by airspace and other features.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k0DUWT3Z6qfg2Ffgw5kATeyi.jpg?f=user_large)
Je ziet mooi de VFR routes van de diverse vliegvelden en bijvoorbeeld het artillerie schietterrein bij 't Harde.
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
MOOI!Bl@ckbird schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:53:
Ik kwam een aardig plaatje tegen in de meeste recente nieuwsbrief van SkyDeamon:
[...]
[Afbeelding]
Nu wil ik er eentje die IFR verkeer laat zien
(ik ga zelf wel even zoeken)
edit: en het laat ook wel zien dat GA in NL lastig is in vergelijk met de randen van DE en BE (en als je een kaart van FR zou zien dan zal het verschil nog erger zijn)
[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 28-11-2022 21:12 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Op de Facebook pagina staan er meer. Bijvoorbeeld van onze Zuiderburen of bijvoorbeeld de oversteek over het Kanaal.
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
(De CTRs van) Vliegbasis Volkel en Leeuwarden zie je ook duidelijk.Bl@ckbird schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:53:
Ik kwam een aardig plaatje tegen in de meeste recente nieuwsbrief van SkyDeamon:
[...]
[Afbeelding]
Sometimes you need to plan for coincidence
Voor de liefhebbers die meer willen weten over vliegtuigontwerp; op https://edx.org kun je gratis de cursus "Introduction to Aeronautical Engineering" van TU Delft volgen. Ik vond hem erg interessant.
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
Ja, iedereen kachelt om de CTR van Leeuwarden heen onderweg naar Ameland. De VFR routes naar Rotterdam staan er ook op. Maar het is ook populair om "downtown" de Maas te volgen op 1500 voet. (Romeo, Foxtrot (van Brienenoordbrug), Nieuwe Waterweg en dan naar Hotel.)
Ik zag toevallig dit zojuist:
https://nos.nl/artikel/24...ch-vooral-prestigeproject
Die mega luchthaven die in Riyad moet komen, heeft 6 parallelle banen. Geen enkele kruisbaan! Dat snap ik dan niet. Hebben ze daar echt nooit wind ofzo??
Die mega luchthaven die in Riyad moet komen, heeft 6 parallelle banen. Geen enkele kruisbaan! Dat snap ik dan niet. Hebben ze daar echt nooit wind ofzo??
Beetje Googlen zegt mij dat zo'n 10-11 maanden van het jaar de wind voornamelijk noordelijk of zuidelijk is. Dus ik kan me voorstellen dat er weinig behoeft is voor een crosswind baan. Zelfs op dagen dat er crosswind is, de meest limiterende factoren voor crosswind landingen zijn dingen als regen, sneeuw, slush en dergelijke op de baan. En daar hebben ze daar ook weinig last van dunkt mijGekkePrutser schreef op woensdag 30 november 2022 @ 02:44:
Hmm toch vraag ik me af wat ze die ene maand dan doenPropane schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:27:
[...]
Beetje Googlen zegt mij dat zo'n 10-11 maanden van het jaar de wind voornamelijk noordelijk of zuidelijk is. Dus ik kan me voorstellen dat er weinig behoeft is voor een crosswind baan. Zelfs op dagen dat er crosswind is, de meest limiterende factoren voor crosswind landingen zijn dingen als regen, sneeuw, slush en dergelijke op de baan. En daar hebben ze daar ook weinig last van dunkt mij.
Een vliegveld zonder kruisbaan is toch niet uniek? Eerste die in me opkomt is LHR. Er zal vast over nagedacht zijn, zie post van @Propane
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Dat heeft natuurlijk puur te maken met de gebruikelijke wind op die locatie. Die is, zoals @Propane als aangaf, voornamelijk noord-zuid waardoor je kan doorrekenen wat de trade-off is als je wel een dwarsbaan gaat aanleggen. Die kost geld (hoewel dat hier niet direct een issue is geloof ik) en maakt de luchthaven complexer. Daarnaast is de maximale crosswind (737 NG: 36 knopen, A320: 33 knopen, voor grotere kisten in de regel meer) een factor. Als de gemiddelde crosswind lager is dan die limieten is er niet direct een reden om een kruisbaan aan e leggen.GekkePrutser schreef op woensdag 30 november 2022 @ 02:44:
/post
Lijkt mij alleen maar grondig ingewikkeld, voor iedere runway crossing moet je toestemming vragen en als er een kist op die baan is moet je daarop wachten, krijg je opstopping. Zorgt alleen maar voor opstoppingen.
Op dat plaatje van de NOS lijkt me dat die 2 linker en 2 midden banen rondom de grote terminal liggen dus dat zal voor pax zijn. Die 2 banen helemaal rechts voor vracht met een eigen terminal in de buurt. Kan me niet indenken dat ze vliegtuigen 3-4 runways laten oversteken om bij de terminal te komen.
Op dat plaatje van de NOS lijkt me dat die 2 linker en 2 midden banen rondom de grote terminal liggen dus dat zal voor pax zijn. Die 2 banen helemaal rechts voor vracht met een eigen terminal in de buurt. Kan me niet indenken dat ze vliegtuigen 3-4 runways laten oversteken om bij de terminal te komen.
Atlanta heeft er vijf parallel en dat werkt prima.
Ja, baan 28/10 en 27L/9R grenzen aan cargo terminals en baan 26R/8L ook. De overige 2 grenzen aan de passagiers terminal. Dus weinig verkeer dat banen moet kruizen als je het een beetje goed pland.
Zoals al aangegeven, gewoon landen met een crosswind. De baan gaat daar dus waarschijnlijk nooit problemen zoals regen, sneeuw, slush, ijs en dergelijke zien. Dus je hebt bijna altijd een droge baan, tegenwoordig "runway condition code 6". Dan is je crosswind limiet de maximale van de fabrikant of je werkgever en doorgaans zal dat tussen de 30-40 knopen zijn (afhankelijk van het type toestel).GekkePrutser schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:30:
[...]
Hmm toch vraag ik me af wat ze die ene maand dan doenCrosswind kan best gevaarlijk zijn met parallelbanen die zo dicht naast elkaar liggen. Maar het was echt een vraag, geen beschuldiging ofzo
Bedankt voor het antwoord.
Dezelfde bron van de wind richting zegt mij ook dat de windsnelheid doorgaans het hele jaar niet of nauwelijks boven de 20 mijl per uur komt. Dat komt niet in de buurt van de crosswind limiet.
Dus ga je onnodig geld uitgeven aan een extra baan die 99% van de tijd niet nodig is of neem je die 1% ongemak bij extreme weer situaties voor lief? Er wordt echt wel goed nagedacht over dit soort dingen doorgaans
Het grootste vliegveld ter wereld bouwen terwijl Emirates/Dubai dezelfde ambitie heeft (en op een steenworp afstand ligt in vliegtermen) én Qatar én Etihad in de buurt die in dezelfde markt vissen. Het kan niet uit lijkt mij de overstapmarkt tussen Oost en West is niet oneindig groot lijkt mij. Bedenk mij net dat Turkish met het nieuwe Istanbul vliegveld ook dezelfde markt wil bedienen.Propane schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:26:
[...]
Dus ga je onnodig geld uitgeven aan een extra baan die 99% van de tijd niet nodig is of neem je die 1% ongemak bij extreme weer situaties voor lief? Er wordt echt wel goed nagedacht over dit soort dingen doorgaans.
Op O/D traffic ga je het niet redden lijkt mij.
Mijn gok: Het ligt in de woestijn dus misschien kennen ze maar twee soorten crosswind. Bij lage wind kun je gewoon crosswind opstijgen en landen. Bij zware wind heb je meteen een zandstorm te pakken en kun je in geen enkele richting meer veilig opstijgen en landen.GekkePrutser schreef op woensdag 30 november 2022 @ 02:44:
Daarnaast hoeft je maar te kijken naar de originele plannen omtrent de nieuwe Dubai luchthaven (DWC), die zou vijf parallel lopende landingsbanen krijgen maar al gaandeweg kwamen ze er achter dat het toch allemaal te ambitieus was.PolarBear schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:40:
[...]
Het grootste vliegveld ter wereld bouwen terwijl Emirates/Dubai dezelfde ambitie heeft (en op een steenworp afstand ligt in vliegtermen) én Qatar én Etihad in de buurt die in dezelfde markt vissen. Het kan niet uit lijkt mij de overstapmarkt tussen Oost en West is niet oneindig groot lijkt mij. Bedenk mij net dat Turkish met het nieuwe Istanbul vliegveld ook dezelfde markt wil bedienen.
Op O/D traffic ga je het niet redden lijkt mij.
De Saoedisch hebben blijkbaar het memo gemist dat de wereld langzaam aan het veranderen is. Ik zie het luchtverkeer eigenlijk alleen maar minder worden eigenlijk. De druk om het luchtverkeer zwaarder te belasten wordt steeds groter wat binnen de EU al tot concrete plannen geleid heeft.XWB schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:22:
[...]
Daarnaast hoeft je maar te kijken naar de originele plannen omtrent de nieuwe Dubai luchthaven (DWC), die zou vijf parallel lopende landingsbanen krijgen maar al gaandeweg kwamen ze er achter dat het toch allemaal te ambitieus was.
Daartegenover staat de mogelijkheden voor communicatie op afstand zowel technisch als sociologisch (acceptatie) snel ruimer worden.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Mja, moet ik nog zien hoor de komende 10 jaar. Vliegschaamte is voorlopig een woord voor een kleine groep mensen als je naar de statistieken kijkt na Corona.alexbl69 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:34:
[...]
De Saoedisch hebben blijkbaar het memo gemist dat de wereld langzaam aan het veranderen is. Ik zie het luchtverkeer eigenlijk alleen maar minder worden eigenlijk. De druk om het luchtverkeer zwaarder te belasten wordt steeds groter wat binnen de EU al tot concrete plannen geleid heeft.
Ik heb het puur over de vliegtechnische kant, niet de commerciële beslissingenPolarBear schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:40:
[...]
Het grootste vliegveld ter wereld bouwen terwijl Emirates/Dubai dezelfde ambitie heeft (en op een steenworp afstand ligt in vliegtermen) én Qatar én Etihad in de buurt die in dezelfde markt vissen.
Vliegschaamte betekent meestal meer dat mensen 't er niet meer over hebben en niet zozeer dat ze minder of niet vliegen.PolarBear schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:40:
[...]
Vliegschaamte is voorlopig een woord voor een kleine groep mensen als je naar de statistieken kijkt na Corona.
De Universiteit van Nederland heeft deze week een heel interessant video online gezet over de Flying V. Waarin Roelof Vos een uitgebreid vertelt over alle uitdagingen en ontwikkelingen van de Flying V.
Luchtvaartbranchevereniging IATA ziet de vraag naar vliegtickets verder toenemen:
Groei luchtvaart zet doorDe vraag naar vliegtickets zat in oktober wereldwijd op haast driekwart van dezelfde maand in 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie. Tegelijkertijd werd al veel geboekt voor de maanden erna, maakte luchtvaartbranchevereniging IATA bekend. Directeur Willie Walsh van IATA noemt die trend bemoedigend. "Het ziet er goed uit voor het winterseizoen en het herstel van de luchtvaart."
Eerst zien, het zou best kunnen maar toch, ik last ook ergens (en ik kan helaas dat ANVR of andere reisorganisatie club artikel niet terugvinden) waar ze schreven dat een gezin dat 1 tot 2 maalmodaal (35k-70k bruto) eerst 2,6 vakantie weken nam met voornamelijk het vliegtuig. En ook in dat artikel dat dat steeds onbetaalbaarder zou worden voor die middengroep.
Zakelijk moet ik nog meemaken dat die groei er komt.
Wat ik schrijf betreft Europa, ROW zal zeker anders zijn.
edit: dit was het ramp artikel, https://www.telegraaf.nl/...-snijden-in-hun-vakanties
Veel gebla maar er zitten wel wat punten in vwb betaalbaarheid
Zakelijk moet ik nog meemaken dat die groei er komt.
Wat ik schrijf betreft Europa, ROW zal zeker anders zijn.
edit: dit was het ramp artikel, https://www.telegraaf.nl/...-snijden-in-hun-vakanties
Veel gebla maar er zitten wel wat punten in vwb betaalbaarheid
En als ik op Schiphol loop, dan is het voornamelijk toch echt toeristenverkeer (of zakelijke reizigers in korte broek, dat kan ook) .Of er wordt toch beknibbeld op de reis zelf, merkt Frank Oostdam, de voorman van reiskoepel ANVR op. „We zitten nu nog in een inhaalmarkt, maar uiteindelijk zullen mensen, zeker in vergelijking met dit jaar, andere keuzes maken. Dus een vakantie met eigen vervoer, dichterbij huis, minder luxe of minder lang.”
[ Voor 41% gewijzigd door franssie op 01-12-2022 22:46 ]
Voor Europa heb je misschien een punt, maar voor de rest van de wereld is het vliegen, vliegen en meer vliegen. Juist corona heeft laten zien dat teams etc wel werkt, maar niet dé oplossing is. Niet voor niets trekt het zakenverkeer hard aan.alexbl69 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:34:
[...]
De Saoedisch hebben blijkbaar het memo gemist dat de wereld langzaam aan het veranderen is. Ik zie het luchtverkeer eigenlijk alleen maar minder worden eigenlijk. De druk om het luchtverkeer zwaarder te belasten wordt steeds groter wat binnen de EU al tot concrete plannen geleid heeft.
Daartegenover staat de mogelijkheden voor communicatie op afstand zowel technisch als sociologisch (acceptatie) snel ruimer worden.
Tel daarbij op de toenemende welvaart in Azië door straks allemaal willen vliegen en ik snap de Saoedis wel (al is alles daar standaard wel wat over the top, zoals bv the mile, dus waarschijnlijk ook wel dit vliegveld).
[ Voor 5% gewijzigd door Fly-guy op 02-12-2022 12:19 ]
Vanwege de snel groeiende vraag naar vliegtickets gaat Lufthansa de A380 weer in gebruik nemen:
Lufthansa vliegt vrijdagmiddag de eerste Airbus A380 naar huis, na jarenlang in de opslag te hebben gestaan, ter voorbereiding op de heringebruikname volgend jaar. Het negen jaar oude toestel met de registratie D-AIMK verlaat als eerste de luchthaven van Teruel in Spanje om terug te keren naar Frankfurt.
Lufthansa had pre-corona veertien A380’s in haar vloot. Daarvan zijn er zes verkocht aan Airbus. Van de andere acht worden er komend zomerseizoen drie tot vijf gereactiveerd om aan de snel groeiende vraag naar vliegtickets te kunnen voldoen. Ze gaan vanaf eind maart, bij de start van het zomerseizoen, vanuit München vliegen. De bestemmingen zijn nog niet bekend.
Vanavond een historische gebeurtenis in de luchtvaartgeschiedenis, na ruim 54 jaar productie zal vanavond de
1574e en allerlaatste Boeing 747 de fabriek uitrollen.

https://www.instagram.com/speedbirdhd/
De levering van dit toestel voor Atlas Air staat gepland voor begin volgend jaar.
De een na laatste 747 is op 22 november geleverd aan Atlas Air (hieronder); dus het is ook de laatste aanwezige (nieuwe) 747 in Everett.

https://twitter.com/Baqir_KPAE/status/1595210306279833600
1574e en allerlaatste Boeing 747 de fabriek uitrollen.

https://www.instagram.com/speedbirdhd/
De levering van dit toestel voor Atlas Air staat gepland voor begin volgend jaar.
De een na laatste 747 is op 22 november geleverd aan Atlas Air (hieronder); dus het is ook de laatste aanwezige (nieuwe) 747 in Everett.
https://twitter.com/Baqir_KPAE/status/1595210306279833600
[ Voor 44% gewijzigd door Piet91 op 06-12-2022 23:28 ]
de laatste? Nu nog alle nog vliegende herriebakken van dat type scrappen
Ik snap dat halverwege vorige eeuw een revolutionair vliegtuig was maar als het aan mij ligt vliegen ze vanaf morgen niet meer.
Heel erg leuk museumspul (ik mag ook graag in die kist op Aviodrome rondlopen)
Maar ik verval in herhaling denk ik
Ik snap dat halverwege vorige eeuw een revolutionair vliegtuig was maar als het aan mij ligt vliegen ze vanaf morgen niet meer.
Heel erg leuk museumspul (ik mag ook graag in die kist op Aviodrome rondlopen)
Maar ik verval in herhaling denk ik
Met het groeiende aantal restricties in landingsrechten (zowel fysiek als wetgeving) ben ik ervan overtuigd dat een eventuele opvolger van de A380 succesvol gaat worden. De A380 was er gewoon 20 jaar te vroeg ontwikkeld waarbij er gegokt is op het verkeerde netwerkmodel.XWB schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:33:
Vanwege de snel groeiende vraag naar vliegtickets gaat Lufthansa de A380 weer in gebruik nemen:
[...]
Point to point gaat nooit en te nimmer een a380 vereisen, afgezien wat niche markten/vluchten. Er gaan nooit genoeg passagiers zijn om de kosten van een dergelijk groot vliegtuig te compenseren. Er is een reden waarom zowel boeing als airbus geen plannen hebben voor een opvolger de komende decennia.moshimoshi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:00:
[...]
Met het groeiende aantal restricties in landingsrechten (zowel fysiek als wetgeving) ben ik ervan overtuigd dat een eventuele opvolger van de A380 succesvol gaat worden. De A380 was er gewoon 20 jaar te vroeg ontwikkeld waarbij er gegokt is op het verkeerde netwerkmodel.
Tot op heden is het hub en spoke model gewoon nog rendabel en verreweg het meeste gebruikte model. Daarnaast zijn het juist de kleinere vliegtuigen die en steeds grotere range krijgen om naast het hub en spoke de directe vluchten te gaan doen, de airbus XLR's die je steeds meer ziet aan de oost kust van de VS uit Europa.
Daarnaast zal de restrictie op slots grotendeels alleen in Europa een rol spelen, in andere landen breiden ze het vliegveld gewoon uit of bouwen ze een nieuwe.
Waarschijnlijk bedoelt hij ook de 747-8.
[ Voor 7% gewijzigd door Fly-guy op 07-12-2022 11:58 ]
Motortechniek ontwikkelt zich steeds verder, je kunt hetzelfde aantal passagiers met minder brandstofverbruik vervoeren als je 2 motoren gebruikt ipv 4. De A380 kwam op precies het verkeerde moment op de markt, de Fransen wilden gewoon de titel 'grootste passagiersvliegtuig ter wereld' in handen hebben en dat is ze gelukt, maar als amper 10 jaar oude A380's naar de sloper gaan dan is het toestel gewoon geflopt in mijn ogen.moshimoshi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:00:
[...]
Met het groeiende aantal restricties in landingsrechten (zowel fysiek als wetgeving) ben ik ervan overtuigd dat een eventuele opvolger van de A380 succesvol gaat worden. De A380 was er gewoon 20 jaar te vroeg ontwikkeld waarbij er gegokt is op het verkeerde netwerkmodel.
KloptFly-guy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:56:
[...]
[...]
Waarschijnlijk bedoelt hij ook de 747-8.
De 747 zal in vrachtversie nog wel een lange tijd te zien zijn. Gelukkig. 
Van de week waren er kortstondig zowaar nog 6 jumbo's tegelijkertijd op Schiphol.
Zeker voor vracht welke alleen door de neus in te laden is. Of Boeing/Airbus moet met een modificatie komen voor hun freighters waarbij net als bij de Dreamlifter (gemodificeerde 747) de staart kan wegdraaien en via die manier vracht geladen kan worden.
Antonov & Airbus hebben opzich ook nog wel alternatieven voor front cargo loading, echter zijn dat beiden geen toestellen die andere airlines grootschalig gebruiken. De Beluga is Airbus Only en de AN124 is ook wel een niche model en geloof niet dat we daar op korte termijn nieuwbouw hoeven te verwachten.
Verder blijft de 747 toch wel een erg mooi vliegtuig om naar te kijken.
De rest is een stuk saaier. Drukcabine /buis met vleugels en 2 motoren.
Geen andere vorm meer te vinden helaas... 't zal het concept van de toekomst zijn.
Of de flying-V moet nog zoden aan de dijk gaan zetten qua variatie.
(of wellicht iets exotisch wat men in Rusland gaat designen?)
Van de week waren er kortstondig zowaar nog 6 jumbo's tegelijkertijd op Schiphol.
Zeker voor vracht welke alleen door de neus in te laden is. Of Boeing/Airbus moet met een modificatie komen voor hun freighters waarbij net als bij de Dreamlifter (gemodificeerde 747) de staart kan wegdraaien en via die manier vracht geladen kan worden.
Antonov & Airbus hebben opzich ook nog wel alternatieven voor front cargo loading, echter zijn dat beiden geen toestellen die andere airlines grootschalig gebruiken. De Beluga is Airbus Only en de AN124 is ook wel een niche model en geloof niet dat we daar op korte termijn nieuwbouw hoeven te verwachten.
Geen andere vorm meer te vinden helaas... 't zal het concept van de toekomst zijn.
Of de flying-V moet nog zoden aan de dijk gaan zetten qua variatie.
(of wellicht iets exotisch wat men in Rusland gaat designen?)
Eens, ik blijf de 747 het mooiste toestel vinden om te zien, en dan vooral als freighter variant, dus zonder stretched upper deck. Kort daarna gevolgd door de DC10 en MD11Anoniem: 111246 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:15:
There she goes!
— Boeing Airplanes (@BoeingAirplanes) 7 december 2022
The last 747 has left our Everett factory ahead of delivery to Atlas Air in early 2023. #QueenOfTheSkies
Photos: Boeing/Paul Weatherman pic.twitter.com/duzgr6MzQl
The first roll out and the last, 1968-2022.
— Flightradar24 (@flightradar24) 7 december 2022
📷 Boeing & Boeing/Paul Weatherman pic.twitter.com/6eJdzybqvV
Gek eigenlijk, ik weet dat de 747-8i (voor self-moving cargo) niet goed verkocht werd maar binnen de freight wereld is er nou niet echt een vervanger voor. De F-versies van andere kisten zijn echt wel een stuk kleiner. Niet voor niets vliegen er nog veel -400s voor cargo toko's.
Qatar Airways vergroot de frequentie van Amsterdam naar Doha door het toevoegen van een tweede vlucht. In eerste instantie zal QR276 vanaf 23 december op vrijdag, zondag en maandag om 07:15 vertrekken van Schiphol met aankomst om 15:40 in Doha. De retourvlucht QR275 vertrekt op dezelfde dagen om 00:15 uit Doha en komt om 05:15 aan in Amsterdam. Ondanks de graveyard-tijden in Amsterdam een relatief gunstige optie voor mensen op doorreis met name vanuit verdere bestemmingen in Azië. Nu ben je bij aankomst in Doha vaak gedwongen tot een lange nachterlijke stopover omdat de enige aansluiting naar Amsterdam (QR273) pas om 08:15 in de ochtend vertrekt. Vluchten worden uitgevoerd met een 787-8, dus geen Qsuites.
Deels ook wel afgeschrikt door het falen van de A380. Maar los daarvan, ook in een hub/spoke-model is de passagierscapaciteit tussen de hubs relevant. Hoe groter de vraag naar tickets - en hoe beperkter de ruimte in slots - hoe belangrijker het is om zo veel mogelijk passagiers in één keer mee te kunnen nemen. In dat licht bezien biedt een typische A380-config (±530 stoelen) niet genoeg meerwaarde ten opzichte van een 777-300ER of A350-1000 (±380-400 stoelen), terwijll het toestel veel duurder is in aanschaf en running costs - en dan maakt(e) Airbus nog dik verlies op elk geproduceerd toestel, nog los van het terugverdienen van de astronomische ontwikkelingskosten.Fly-guy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:56:
[...]
Point to point gaat nooit en te nimmer een a380 vereisen, afgezien wat niche markten/vluchten. Er gaan nooit genoeg passagiers zijn om de kosten van een dergelijk groot vliegtuig te compenseren. Er is een reden waarom zowel boeing als airbus geen plannen hebben voor een opvolger de komende decennia.
[ Voor 9% gewijzigd door Daniel op 09-12-2022 12:46 ]
Zeker? Ik dacht dat de A380 al een aantal jaren winstgevend was als je die ontwikkelingskosten buiten beschouwing laat.Daniel schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:23:
en dan maakt(e) Airbus nog dik verlies op elk geproduceerd toestel, nog los van het terugverdienen van de astronomische ontwikkelingskosten.
"Airbus would have needed more than $90 million profit from the sale of each aircraft to cover the estimated $25 billion development cost of the programme. However, the $445 million price tag of each aircraft was not sufficient to even cover the production cost, so with Airbus losing money on each A380, and with orders evaporating, it made economic sense to shut down production."downtime schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:50:
[...]
Zeker? Ik dacht dat de A380 al een aantal jaren winstgevend was als je die ontwikkelingskosten buiten beschouwing laat.
Kan geen betere cijfers vinden, maar ik begrijp dat Airbus pas aan het einde van de productierun 'close to break even' was op de daadwerkelijke productie.
Cijfers vinden is lastig aangezien Airbus daar zelf niet erg open over was. Maar meerdere bronnen stellen dat de A380 sinds 2015 winstgevend was.Daniel schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:59:
[...]
Kan geen betere cijfers vinden, maar ik begrijp dat Airbus pas aan het einde van de productierun 'close to break even' was op de daadwerkelijke productie.
https://www.ft.com/conten...6e-11e9-8744-e7016697f225
Maar dat "limiting losses" wekt dan weer de indruk dat de A380 na 2015 ook niet altijd winstgevend was.But the A380 has also not been without cost. When Airbus first launched the programme, it said it would spend €10.5bn but development delays and cost overruns quickly mounted. In 2006, the estimate was about €18bn.
“With only 250 aircraft delivered, Airbus will have recovered only a very small proportion of that sum [of about €18bn],” said Sash Tusa of Agency Partners.
Nevertheless, he said that “Airbus has managed the A380 programme very well in recent years. They broke even in 2015 and, since then, they have minimised the fixed costs associated with the programme, limiting the losses as production was cut”.
Als je minder verlies maakt als je minder vliegtuigen maakt impliceert dat dat er verlies geleden wordt op elk toestel. Maar inderdaad, erg scheutig zijn ze niet met details. Gezien het feit dat er doorgaans ook flinke kortingen worden gegeven op grotere orders zal het geen enorm rooskleurig plaatje zijn geweest.downtime schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:26:
[...]
Maar dat "limiting losses" wekt dan weer de indruk dat de A380 na 2015 ook niet altijd winstgevend was.
Gecombineerd met de overige informatie die hier staat kan dan enkel geconcludeerd worden dat Airbus de ontwikkelingskosten van de A380 destijds volledig heeft afgeschreven. Alleen daarna kon er op de productie een (kleine) winst worden gemaakt.downtime schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:26:
[...]
Cijfers vinden is lastig aangezien Airbus daar zelf niet erg open over was. Maar meerdere bronnen stellen dat de A380 sinds 2015 winstgevend was.
Is natuurlijk lood om oud ijzer. Is in dat geval enkel een boekhoudkundig trucje.
Wederom afgezien van een paar situaties, is de a380 ook te groot als je echt veel passagiers wil vervoeren.Daniel schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:23:
[...]
Deels ook wel afgeschrikt door het falen van de A380. Maar los daarvan, ook in een hub/spoke-model is de passagierscapaciteit tussen de hubs relevant. Hoe groter de vraag naar tickets - en hoe beperkter de ruimte in slots - hoe belangrijker het is om zo veel mogelijk passagiers in één keer mee te kunnen nemen.
Zodra je een 787/350 meer dan eens kunt vullen, is het bijna altijd rendabeler om twee verschillende tijden aan te bieden dan als in een keer te vervoeren.
Alleen op de velden die slot restricted zijn, wordt dat een puzzel, maar dat zijn niet zoveel velden dat een Airbus of Boeing daar winst op kan maken. En dat laatste geldt ook voor de maatschappijen.
Juist in de opkomende economieën waar veel nieuwe passagiers te verwachten zijn is een nieuw veld zo neergelegd en is geluid, klimaat en slots een kleine/niet bestaande factor.
Anoniem: 111246 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:03:
Jammer, was een tof ding!
Enig idee wat er met haar gebeurd? Hoop ergens in een museum, ipv een enkeltje VCV of MHV.
En of er een opvolger komt?
Piet91 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:46:
Nog niet bekend wat er met de 747SP gaat gebeuren.
Geruchten zijn er wel dat ze naar een museum gaat, maar zolang nog niets officieel is aangekondigd...
En nee, er komt geen opvolger (voor zover bekend).
In het geval van de 747SP woog de "wetenschappelijke productiviteit" niet op tegen de hoge operationele kosten.

NASA’s Retired SOFIA Aircraft Finds New Home at Arizona Museum
NASA’s now-retired Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) aircraft will find a permanent home in the Pima Air & Space Museum in Tucson, Arizona. The airplane is expected to make its final flight from NASA’s Armstrong Flight Research Center in Palmdale, California, to Tucson on Tuesday, Dec. 13.
(...)
At Pima, the plane will join other notable NASA aircraft, like the first Super Guppy that transported Saturn V rocket parts for the Apollo missions, and the KC-135 “Weightless Wonder V” that created low-gravity conditions by flying parabolic arcs – steep climbs and dives – to conduct science experiments and train astronauts. NASA plans to support the exhibition of the SOFIA aircraft with additional mission artifacts that speak to SOFIA’s legacy.
Dit, kijk maar naar de grote markten zoals in de VS waar er liever 12x per dag met een b738 wordt gevlogen, of zelfs met regionals tussen hubs. Dit alles om de overstap zo interessant mogelijk te maken. Uiteindelijk kiezen klanten toch, als ze tóch een overstap moeten maken, voor de kortste wachttijd. Dat er soms nog een widebody domestic vliegt binnen de VS is puur ter verplaatsing voor long haul. Short/medium haul wint frequentie altijd over kwantiteit.Fly-guy schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:14:
[...]
Zodra je een 787/350 meer dan eens kunt vullen, is het bijna altijd rendabeler om twee verschillende tijden aan te bieden dan als in een keer te vervoeren.
Tegen alle verwachtingen in gaat ook Etihad de A380 weer in dienst nemen:
Etihad neemt Airbus A380 weer in gebruik
Of er is genoeg vraag om tweemaal per dag een A380 te laten vliegen, het aantal frequenties stopt niet bij een 787 of A350. Volgens mij had Emirates voor Corona op een gegeven moment 6 dagelijkse A380 vluchten naar LHR.Fly-guy schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:14:
[...]
Wederom afgezien van een paar situaties, is de a380 ook te groot als je echt veel passagiers wil vervoeren.
[ Voor 15% gewijzigd door XWB op 10-12-2022 14:41 ]
Zo, het duurt 34 jaar, maar dan heb je ook wat:
Ging dus om Wikipedia: Pan Am Flight 103.
Het BBC bron-artikel: https://www.bbc.com/news/uk-scotland-63933837
Bron: Vermeende 'bommaker' van Lockerbie-vliegramp na 34 jaar opgepakt in VSEen man uit Libië is opgepakt voor zijn vermeende sleutelrol bij de terroristische bomaanslag op een vlucht van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Pan Am in 1988. Bij de vliegramp boven de Schotse plaats Lockerbie kwamen 270 mensen om het leven.
De Libische man, Abu Agila Masud, beweerde twee jaar geleden al dat hij een sleutelrol zou hebben gespeeld bij de bomaanslag op 21 december 1988 op de Pan Am vlucht 103, schrijft BBC.
Vorige maand werd gemeld dat Masud was ontvoerd door een militaire groep in Libië. De man werd overgedragen aan de Amerikaanse autoriteiten om hem terecht te stellen.
De nabestaanden van de slachtoffers zijn ingelicht. Schotse openbare aanklagers en de politie zullen, in samenwerking met de Britse regering en Amerikaanse collega's, dit onderzoek voortzetten.
Alle 259 passagiers en bemanningsleden aan boord van de Boeing 747 kwamen om het leven. Het vliegtuig was vanuit Londen vertrokken naar New York. Nog eens elf mensen in Lockerbie kwamen om het leven door wrakstukken die neerkwamen en hun huizen verwoestten. Het is daarmee het dodelijkste terroristische incident dat op Britse bodem heeft plaatsgevonden.
In 2001 werd een man, Abdul Basset al Megrahi, veroordeeld voor het bombarderen van vlucht 103. Hij stond terecht in een speciaal bijeengeroepen Schotse rechtbank in Nederland. Megrahi kreeg levenslang, maar werd in 2009 vrijgelaten door de Schotse regering nadat de diagnose kanker was gesteld. Hij stierf in Libië in 2012.
Ging dus om Wikipedia: Pan Am Flight 103.
Het BBC bron-artikel: https://www.bbc.com/news/uk-scotland-63933837
Virussen? Scan ze hier!
Ik zei ook niet dat het helemaal geen rol had, maar dat het beperkt is. En dan een Etihad een a380 inzet, is verre van bewijs dat het rendabel kanXWB schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:40:
Tegen alle verwachtingen in gaat ook Etihad de A380 weer in dienst nemen:
[...]
Of er is genoeg vraag om tweemaal per dag een A380 te laten vliegen, het aantal frequenties stopt niet bij een 787 of A350. Volgens mij had Emirates voor Corona op een gegeven moment 6 dagelijkse A380 vluchten naar LHR.
Maar er zullen altijd routes zijn waar de a380 logisch is, maar nogmaals, erg beperkt.
Ik dacht dat prijs altijd wonmvbo schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 01:05:
[...]
Short/medium haul wint frequentie altijd over kwantiteit.
Dat lijkt me eerder de reden om 737's in te zetten op zulke routes: Als je toch op 737's had gestandaardiseerd (denk Ryanair/Southwest) dan is het logisch dat je die ook gebruikt op routes waar je veel passagiers moet vervoeren. Is waarschijnlijk goedkoper dan specifiek daarvoor grotere toestellen kopen.
Totdat je intercontinentaal gaat vliegen en sowieso die grotere vliegtuigen nodig hebt. Dan wordt het weer logisch om die ook binnenlands tussen de hubs in te zetten.

Recordparachutist Joseph Kittinger (94) overleden
Hij was ook adviseur van Baumgartner bij diens sprong en diende daar ook als capsule communicator.De Amerikaan die meer dan vijftig jaar het record had van 's werelds hoogste parachutesprong is op 94-jarige leeftijd overleden. Joseph Kittinger sprong in 1960 op ruim 31 kilometer hoogte uit een gondel die onder enorme heliumballonnen hing. Dat record werd pas in 2012 gebroken, toen de Oostenrijker Felix Baumgartner van bijna 40 kilometer hoogte naar beneden sprong.
Piloot Kittinger deed vanaf de late jaren 50 mee aan Project Excelsior. Dat waren experimenten van de Amerikaanse luchtmacht om parachutes voor nieuwe schietstoelsystemen te testen, bedoeld voor militairen die missies vlogen op grote hoogte.
Zijn eerste sprong in november 1959 overleefde hij ternauwernood; zijn materiaal haperde waardoor hij rondjes draaide met 22 keer de zwaartekracht en buiten bewustzijn raakte. Dat hij niet te pletter sloeg, was te danken aan zijn automatische parachute.
Pak lek
Ondanks het bijna fatale ongeluk maakte Kittinger vier weken later opnieuw een sprong van 22 kilometer hoogte. Dit keer zonder problemen. Bij de derde sprong, op 16 augustus 1960, vestigde hij zijn record.
Overigens verliep ook die sprong niet helemaal vlekkeloos: zijn pak was lek, waardoor zijn rechterhand door de druk opzwol tot twee keer de normale grootte. Maar Kittinger besloot om de vluchtleiding daarover niet te vertellen, omdat hij anders zijn sprong zou moeten afbreken.
Kittinger had niet alleen het record van hoogste parachutesprong, maar ook dat van langste vrije val (zo'n 25 kilometer) en hoogste op eigen kracht behaalde snelheid (tegen de 1000 kilometer per uur).
Eerder in 1984 was hij de eerste die solo met een luchtballon de Atlantische Oceaan overstak, destijds ook record voor langste luchtballonvlucht.
Anoniem: 454358
de eerste C919 is geleverd aan china eastern, verwacht wordt dat die vanaf de lente echt in gebruik wordt genomen

https://amaxwire.com/en/n...to-china-eastern-airlines

https://amaxwire.com/en/n...to-china-eastern-airlines
Oops... the first #Airbus #A330Neo for Condor hit a building during a tow, a fuel leak was declared and the firefighters intervened to prevent a fire... 🇩🇪 #AvGeek pic.twitter.com/UAS6Ok7veh
— Aviation Toulouse (@Frenchpainter) 12 december 2022
Nu onderweg van Palmdale naar Tucson. De allerlaatste vlucht voor deze 747SP: https://www.flightradar24.com/NASA747/2e862fd3
✈️🔭 @SOFIAtelescope’s final flight! The specially modified 747SP is retiring to the Pima Air Space Museum today after a career conducting infrared astronomy in the stratosphere (and passenger service before that). https://t.co/EOGhyfiEKh pic.twitter.com/xE13uZwq6d
— Flightradar24 (@flightradar24) 13 december 2022
Van de 45 gebouwde 747SP's zijn er na de landing van Sofia nog 3 actief.
[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 13-12-2022 18:23 ]
Met een vreemde vorm boven Edwards AFB gevlogen?
Toen het nieuws naar buiten kwam van de omkoping van EP leden door Qatar moest ik direct denken aan de extra landingsrechten die Qatar Airways de afgelopen periode op Schiphol heeft gekregen.
De Telegraaf heeft er vandaag een stuk over: Bonden na corruptiezaak Qatar: ’Helderheid over gekonkel bij vliegverdrag’
Het stuk weerspiegelt wat ook mijn gevoel is over deze hele kwestie: 'iets' lijkt er niet te kloppen. Er is (nog) geen enkel bewijs voor omkoping, maar dit besluit is zo onlogisch (Schiphol wil krimpen en kan zelfs de huidige vluchten niet aan, Qatar Airways concurreert op slechtere arbeidsvoorwaarden) dat een 'schimmige' gebeurtenis bijna nog de enig resterende verklaring is.
Benieuwd wat hier nog uit gaat komen.
De Telegraaf heeft er vandaag een stuk over: Bonden na corruptiezaak Qatar: ’Helderheid over gekonkel bij vliegverdrag’
Het stuk weerspiegelt wat ook mijn gevoel is over deze hele kwestie: 'iets' lijkt er niet te kloppen. Er is (nog) geen enkel bewijs voor omkoping, maar dit besluit is zo onlogisch (Schiphol wil krimpen en kan zelfs de huidige vluchten niet aan, Qatar Airways concurreert op slechtere arbeidsvoorwaarden) dat een 'schimmige' gebeurtenis bijna nog de enig resterende verklaring is.
Benieuwd wat hier nog uit gaat komen.
Het is toch helemaal niet onlogisch. Als Schiphol wil krimpen, maar Nederland toch bereikbaar wil blijven dan zul je andere HUB's meer landingsrechten moeten geven.
@alexbl69 uit dat artikel, iets wat mij (en velen) altijd al op het spoor van corruptie zette:
Het stond dacht ik geeneens op de agenda. (meen dat dat hier ook ergens voorbij was gekomen).Het omstreden luchtvaartverdrag werd vorig jaar al door de Europese besluitvorming heen gedrukt in de landbouwraad, nadat luchtvaartmaatschappijen om uitstel hadden gevraagd in verband met de coronacrisis.
[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 14-12-2022 14:17 ]
https://www.telegraaf.nl/...verdrag-met-qatar-airways
Beter laat dan nooit oid ...Nederland moet de bekrachtiging van een inmiddels veelbesproken luchtvaartverdrag met Qatar Airways opschorten. Een meerderheid in de Tweede Kamer eist dat het kabinet eerst een corruptieonderzoek afwacht. Dat onderzoek is ingesteld naar aanleiding van het sjoemelschandaal in het Europees Parlement, waarbij Qatar volgens Belgische media mogelijk steekpenningen zou hebben betaald.
[ Voor 42% gewijzigd door franssie op 14-12-2022 21:38 ]
Geweldig dat er zo'n goed filmmateriaal incl geluid van is, dat gaat het onderzoek big time helpen. Je hoort dat de motor geen vermogen terug neemt (wat zou moeten op moment van touchdown). Ook een mooi beeld van de ejection seat capabilities.
Ik hoop dat de vlieger ok is. Las ergens anders dat dit een "Lockheed owned aircraft" was, wat (gegeven de locatie - de LM F-35 productielijn zit daar) erop kan duiden dat dit een test vlucht was met een nog af te leveren toestel.
Ik hoop dat de vlieger ok is. Las ergens anders dat dit een "Lockheed owned aircraft" was, wat (gegeven de locatie - de LM F-35 productielijn zit daar) erop kan duiden dat dit een test vlucht was met een nog af te leveren toestel.
De piloot komt nog vrij hard neer, er is niet genoeg hoogte om af te remmen.
https://www.nu.nl/economi...port-blijft-behouden.html
Maastricht Aachen Airport blijft open. De Provinciale Staten van Limburg zijn vrijdag akkoord gegaan met het behoud van het vliegveld.
Deze tien jaar oude 747-8 met slechts 20 vluchten op de teller wordt uit elkaar gehaald voor onderdelen:
First Boeing 747-8 is being scrapped after just 20 flights! pic.twitter.com/r63MhUDZml
— AvNews by Cinex (@cinexavnews) 19 december 2022
En - voor zover ik weet - zo'n 53 vlieguren...XWB schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:15:
Deze tien jaar oude 747-8 met slechts 20 vluchten op de teller wordt uit elkaar gehaald voor onderdelen:
[Twitter]
[Afbeelding]
Was te voorspellen, maar doodzonde natuurlijk.
Jaren geleden waren het de A318's die binnen no time gesloopt werden wat "bijzonder" was, maar dit is ook wel de overtreffende trap...
http://www.texelairshow.n...eb-texel-airshow-in-2023/Geen Leaseweb Texel Airshow in 2023
De organisatie van de Leaseweb Texel Airshow heeft besloten om de geplande vliegshow van 2023 af te gelasten. Volgens Ed de Bruijn, samen met Jan Frederici en Mike de Bruijn verantwoordelijk voor de organisatie van het driejaarlijkse evenement op Vliegveld Texel, liggen aan die beslissing meerdere factoren ten grondslag.
Door de fors gestegen kosten wordt het volgens De Bruijn lastig om de begroting rond te krijgen. ‘Zelfs al zou onze trouwe hoofdsponsor Leaseweb het sponsorbedrag verhogen, dan moeten ook de andere sponsoren dat doen en we hebben gemerkt dat de bereidheid daartoe klein is. Alle kosten zoals accommodatie en brandstoffen zijn ook aanzienlijk hoger. Daar staat tegenover dat we de entreegelden niet substantieel kunnen verhogen, want dan gaat het overgrote deel van de toeschouwers buiten het terrein kijken.’
Stikstof
Niet alleen de gestegen kosten hebben tot het besluit geleid. Ook het maatschappelijk debat over stikstof en CO2-uitstoot speelt een rol. ‘Normaal gesproken krijgen we vanuit de provincie veel medewerking. Nu hebben we een waslijst aan extra maatregelen gemaild gekregen, waarin o.a. wordt verwezen naar Natura 2000 en de Natuurbeschermingswet. Het is maar de vraag of we aan al die aanvullende eisen kunnen voldoen, want er heerst veel onduidelijkheid. Daarnaast dreigt het risico dat er op het laatste moment nog een extra beperking uit de hoge hoed komt, waardoor we alsnog moeten besluiten de vliegshow af te gelasten. Dat risico kunnen we niet lopen.’
Deelnemers
Een ander risico vormen de deelnemers. ‘We hebben al diverse civiele acts benaderd, maar ook hiervan zijn de kosten enorm gestegen. Deelname van militaire teams lukt waarschijnlijk wel, tenzij de spanningen met Rusland verder oplopen en de buitenlandse luchtmachten hun deelnemers terugtrekken. Dan zitten we met een half programma.’ Ook een afname van het aantal vrijwilligers dat bij de airshow helpt en aangescherpte eisen rond de veiligheid hebben bijgedragen aan de beslissing.
Leaseweb
Hoofdsponsor Leaseweb was volgens De Bruijn teleurgesteld, maar begripvol. De relatie tussen organisatie en sponsor is en blijft uitstekend. ‘We hopen in de komende jaren wel weer een Texel Airshow te kunnen organiseren, met wederom Leaseweb als hoofdsponsor.’
De Texel Cinema Fly-in op 20 mei en de Texel Fly-in van 26 augustus, met als motto Texel Airport Duurzaam, gaan wel door.

@Bl@ckbird Ik snap ze wel, teveel onzekerheden. Als je dit jaar moet annuleren heb je al wel een fors deel van de kosten gemaakt en dan komen komende jaren helemaal in gevaar. Het vervelende van dit - in combinatie met de eerdere afgelastingen - is dat er ook veel kennis en vrijwilligers wegsijpelen. De inspanningen om het weer op te starten nemen daardoor ook weer toe.
Hopen dat het meevalt en er in 2024 wel weer een show is.
Hopen dat het meevalt en er in 2024 wel weer een show is.
Op zich werd de Texel Airshow al maar eens in de 3 jaar gehouden. Dus ik denk dat dat risico beperkt is. Het wordt echter steeds lastiger om airshows te organiseren (door milieu & veiligheid regelgeving, gestegen kosten, etc.) en ik hoop dat die trend zich niet doorzet. Niet alleen Texel, maar ook bijvoorbeeld Oostwold of Luchtmachtdagen.
Volgens aero.de mogelijk zelfs niet 4 maar alle 8 toestellen en zelfs mogelijk een nieuw interieur vanwege (o.a.) de vertraging van de 777X.XWB schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:33:
Breaking news! Santa has taken off!https://t.co/pzXbPZReUb#SantaTracker pic.twitter.com/jeKZ4mPFps
— Flightradar24 (@flightradar24) 24 december 2022
https://www.flightradar24.com/R3DN053/2ea2ef9b
Hier een nutteloos feitje; dit is het allerlaatste toestel in de gehele KLM vloot met de 'oude' livery*:

Eind vorige maand is de A330-200 PH-AOC op Malta in de 'nieuwe' kleuren gespoten en daarmee blijft deze 737-800 PH-BXY over.
De livery werd op 29 april 2014 geïntroduceerd op de Embraer 190 PH-EXD, vers uit de fabriek.
* De 3 toestellen met Skyteam livery hebben natuurlijk een compleet andere livery.

Eind vorige maand is de A330-200 PH-AOC op Malta in de 'nieuwe' kleuren gespoten en daarmee blijft deze 737-800 PH-BXY over.
De livery werd op 29 april 2014 geïntroduceerd op de Embraer 190 PH-EXD, vers uit de fabriek.
* De 3 toestellen met Skyteam livery hebben natuurlijk een compleet andere livery.
[ Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 28-12-2022 20:45 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:
Reizen met het Vliegtuig - Deel 1
Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:
Reizen met het Vliegtuig - Deel 1
Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?