Toon posts:

Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 112 ... 115 Laatste
Acties:

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 21:37
Derice schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:03:
[...]

Er vliegen nog wel wat zakenjets met 3 motoren rond.
Daarnaast is de vrachtversie van de MD-11 her en der nog te bewonderen.
En in 2015 zou je zelfs nog een DC-10 vracht toestel voorbij hebben kunnen zien vliegen.
Tot vorig jaar kon je de KDC-10 in Eindhoven zien, niet eens een vrachtversie :)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MBV schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:57:
[...]

Tot vorig jaar kon je de KDC-10 in Eindhoven zien, niet eens een vrachtversie :)
Technisch gezien heb je gelijk. Het was een combi: 100% vracht of 50/50 vracht en passagiers.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Iemand een motorkop kwijt..?

Stuk van vliegtuig crasht op woning van Louis en Adele in België: ‘We zijn in shock’

https://www.destentor.nl/...e-zijn-in-shock~ab3c66f4/
De kist met koningin Elizabeth is onderweg van Schotland naar Londen.

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:37
Vanochtend vloog er een C47 laag over mijn huis in Nuenen en meteen was mijn hele dag goed. Wat een prachtig gezicht en geluid.
Vliegtuigen willen wel eens de baan overschieten.
Anno 2022 denk je dan niet meteen aan een Avro Vulcan. :P

https://twitter.com/Lloydyy22/status/1570753801048694786

https://twitter.com/skidsoslow/status/1570879103846477825

Meer info hier.

Nice.

[Voor 35% gewijzigd door Piet91 op 18-09-2022 00:54]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Een vliegtuig van TUI, dat onderweg was van het Turkse Antalya naar Rotterdam, heeft zaterdagavond een noodlanding gemaakt in de Roemeense hoofdstad Boekarest. Het raam van de cockpit was zwaar beschadigd na een botsing met vogels. Dat melden gestrande passagiers. Ze beklagen zich dat vannacht op de luchthaven aan hun lot zijn overgelaten.

TUI-vlucht OR3042 vertrok zaterdagavond om 18.53 vanuit Antalya, meldt de site Flightradar24. Rond 21.00 uur maakte het een noodlanding op het vliegveld van Boekarest. Door een botsing met een vogel was het raam dusdanig beschadigd dat de piloot moest uitwijken.

‘Ik heb de deuk en het vrijwel verbrijzelde raam gezien, maar kon geen foto maken', schrijft passagier Kim Heijdenrijk op Twitter. ‘Passagiers hebben wel foto’s kunnen maken van de grote schade aan het cockpitraam. Het verklaart de lichte paniek aan boord en de ongecontroleerde harde noodlanding.’

Een andere passagier laat aan deze site weten dat inzittenden sindsdien volledig aan hun lot worden overgelaten. ,,We hebben twee uur in het toestel gezeten waarna we deze mochten verlaten en overnachting geregeld zou worden. Dit werd bevestigd door een sms van TUI. Echter de lokale medewerkers zeiden ervoor al dat er geen overnachting zou plaatsvinden.‘’
Bron: Cockpitraam TUI-vlucht kapot na botsing met vogel: passagiers aan lot overgelaten in Roemenië

Virussen? Scan ze hier!

Incident: Swift B734 at Montpellier on Sep 24th 2022, overran runway on landing
A Swiftair Boeing 737-400 freighter on behalf of West Atlantic Sweden, registration EC-NLS performing flight SWN-5745 from Paris Charles de Gaulle to Montpellier (France) with 3 crew, landed on Montpellier's runway 12L at 02:36L (00:36Z) but overran the end of the runway and came to a stop with the nose gear already in the water about 200 meters/650 feet past the runway end. There were no injuries.

The airport reported the aircraft's front part (nose) is partially submerged in the L’Etang de Mauguio. The airport was closed for all traffic until the aircraft can be removed. The accident investigation office is on site, resources to return the aircraft onto and subsequently off the runway have been deployed.

The BEA announced they have opened a security investigation.

https://twitter.com/BEA_Aero/status/1573588715552866305

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-03 23:37

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Freee!! schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:11:
[...]

Benieuwd hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen.
Niet hard genoeg remmen? :p

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Freee!!

Freee!!

Daar moet wel iets meer aan de hand zijn geweest met een baan van 2600 meter en dan nog 200 meter door het gras ploegen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:30
Het was ook niet echt lekker weer. Een tailwind van 10 knopen icm met een redelijke stijle approach van 3.7 graden is ook niet heel lekker denk ik.
LFMT 240100Z AUTO 36021KT 2200 1200 R30/1600D +RA BR VCTS SCT008/// BKN015/// OVC020/// ///CB 16/16 Q1013 BECMG 36010KT 9999 NSW BKN045 BKN055=
LFMT 240030Z AUTO 09011KT 050V130 5000 RA BR SCT013/// BKN022/// BKN028/// ///CB 17/16 Q1013 TEMPO 01015G25KT BECMG NSW BKN045 BKN055=

• Freee!!

Freee!!

upclocker schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:34:
Het was ook niet echt lekker weer. Een tailwind van 10 knopen icm met een redelijke stijle approach van 3.7 graden is ook niet heel lekker denk ik.
[...]
Waarom heeft de piloot dan 12L geaccepteerd en niet om 30R verzocht?

• upclocker
Freee!! schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:42:
[...]

Geen idee, dat zal in het onderzoek wel naar voren komen.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Freee!! schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:42:
[...]

10 knopen rugwind valt binnen de limieten, zou dus geen factor hoeven zijn
Op Schiphol gebeurt het ook wel eens dat de Polderbaan gebruikt wordt terwijl de wind uiteindelijk ook van achteren komt (zelden echt 10 knopen, maar soms wel).

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:04

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Fly-guy schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:13:
[...]

10 knopen rugwind valt binnen de limieten, zou dus geen factor hoeven zijn
Eh, dat het binnen de limieten valt betekent niet dat het geen factor hoeft te zijn.
Sterker nog: het is gewoon een factor. 20 knopen meer of minder landingssnelheid is een grote factor. Niet alleen op je remweg maar waarschijnlijk ook op waar je op de baan neerzet.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:28:
[...]

Eh, dat het binnen de limieten valt betekent niet dat het geen factor hoeft te zijn.
Sterker nog: het is gewoon een factor. 20 knopen meer of minder landingssnelheid is een grote factor. Niet alleen op je remweg maar waarschijnlijk ook op waar je op de baan neerzet.
Technisch gezien probeer je hem altijd op dezelfde plek op de baan neer te zetten :P.

Maar goed, VCTS (vicinity thunderstorm) en dus dikke kans dat de wind redelijk van richting veranderde tussen hun laatst ontvangen ATIS en de actual wind tijdens landing. Als je dan je plan niet aanpast of het toch wil proberen kunnen dit soort dingen nog wel eens gebeuren. Niet dat dat hier noodzakelijk de oorzaak is, maar het zou niet de eerste keer zijn. Tegelijkertijd kan de runway tijdens een heftige onweersbui nagenoeg blank komen te staan en is aquaplaning een risico.

Genoeg risico's en niet zomaar even makkelijk te zeggen "waarom deden ze niet gewoon de andere runway" voordat er wat meer feiten naar buiten komen :).

• Fly-guy
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:28:
[...]

Met factor bedoel ik de reden voor het incident. Als een vliegtuig structureel 10 knopen rugwind mag hebben en de berekeningen laten zien dat er op die baan met die wind en overige omstandigheden geland kan worden, is de rugwind dus geen bepalende factor.

Natuurlijk kan het net "de druppel" zijn waardoor het fout gaat, maar dan zijn er andere/meerdere fouten gemaakt die uiteindelijk dé oorzaak zijn

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:31

franssie

Save the albatross

Fly-guy schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:47:
[...]
<>dan zijn er andere/meerdere fouten gemaakt die uiteindelijk dé oorzaak zijn
Dat - fouten zou ik het niet gelijk noemen, maar in bijna alle analyses van grotere incidenten zijn er meerdere factoren die er toe geleid hebben. Tijdsdruk, complexiteit van de situatie (weer icm vliegveld) - dat zijn zo maar twee dingen die zich niet goed verhouden.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:48
Misschien had ze gewoon dorst?
"Rare picture of a Boeing 734 at a drinking site" zag ik al als onderschrift voorbij komen.

On topic: aangezien de avionics bay onder water ligt zo te zien, en Bessie al een oudje is met haar 29 jaar, denk ik niet dat ze nog een keer de lucht in gaat helaas ..

• onigiri
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-03 17:12
ik had altijd begrepen dat het aantal cabine-bemanningsleden afhankelijk is van het aantal stoelen, maar lees nu het volgende in het ad:
https://www.ad.nl/binnenl...-helemaal-kapot~ac5409a4/
Volgens TUI was een bemanningslid ziek en kon daarom niet iedereen mee op de vlucht. Het is volgens de reisorganisatie dan een wettelijke verplichting om vanuit veiligheidsoverwegingen met minder passagiers te vliegen.
heb ik het nu verkeerd en is het afhankelijk van het aantal passagiers of is TUI dingen aan het goedpraten?

• Freee!!

Freee!!

onigiri schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:34:
ik had altijd begrepen dat het aantal cabine-bemanningsleden afhankelijk is van het aantal stoelen, maar lees nu het volgende in het ad:
https://www.ad.nl/binnenl...-helemaal-kapot~ac5409a4/

[...]

heb ik het nu verkeerd en is het afhankelijk van het aantal passagiers of is TUI dingen aan het goedpraten?
Je hebt/had het verkeerd, het minimum aantal cabine-bemanningsleden is afhankelijk van het aantal passagiers, lege stoelen tellen niet.

• franssie

franssie

Save the albatross

Freee!! schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:00:
[...]

Je hebt/had het verkeerd, het minimum aantal cabine-bemanningsleden is afhankelijk van het aantal passagiers, lege stoelen tellen niet.
Toch had ik hier gelezen dat een vliegmij stoelen verwijderde om juist aan die eis te voldoen vanwege personeelstekorten, maar dat kan een verschil zijn in regelgeving tussen de thuislanden (EU/Non-EU)

Ach tot de jaren tachtig was een stoker ook wettelijk verplicht aan boord van Belgische vrachtschepen haha

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Freee!!

Freee!!

franssie schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:41:
[...]
Toch had ik hier gelezen dat een vliegmij stoelen verwijderde om juist aan die eis te voldoen vanwege personeelstekorten, maar dat kan een verschil zijn in regelgeving tussen de thuislanden (EU/Non-EU)

Ach tot de jaren tachtig was een stoker ook wettelijk verplicht aan boord van Belgische vrachtschepen haha
Waarschijnlijk zijn die stoelen alleen administratief verwijderd zodat ze niet verkocht konden worden.

Rampvlucht, een nieuwe dramaserie over de Bijlmerramp
Dertig jaar na dato komt er een vijfdelige dramaserie over een van de meest controversiële vliegrampen van de twintigste eeuw: de Bijlmerramp. Rampvlucht is een op werkelijkheid gebaseerde thriller en is vanaf 29 september te zien bij KRO-NCRV op NPO 1. De dramaserie is een groots opgezette complotthriller over de ramp zelf én de vele vragen en mysterieuze gebeurtenissen die Nederland daarna in hun greep hielden.
(...)
Rampvlucht is vanaf 29 september dagelijks om 21.30 uur bij KRO-NCRV op NPO 1 of te bingen op NPO Start. De slotaflevering wordt uitgezonden op dinsdag 4 oktober, exact 30 jaar na de ramp.

• Propane
  • Niet online
Freee!! schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:00:
[...]

Met alle respect, maar jij hebt het in dit geval aan het verkeerde eind. Die lege stoelen tellen zeker wel. Minimum aantal cabin crew is afhankelijk van meerdere factoren, maar de meest basale daarvan is 1 cabin crew per 50 stoelen. Niet passagiers, maar stoelen. Duik maar even in Commission Regulation No 965/2012 :P. Subpart CC, ORO.CC.100.

Het moment dat het gaat draaien om aantal passagiers is precies zoals TUI claimde. Ziekte van een cabin crew op de bestemming. Ik neem aan dat het een 737 was. Doorgaans 4 cabin crew, want aantal stoelen >150 maar <200. Valt er één cabin crew weg, dan mag je onder bepaalde condities wel terug vliegen, maar dan enkel met 150 of minder passagiers.

De airline die stoelen echt fysiek verwijderde afgelopen zomer was Easyjet. Die hadden A319s met 156 stoelen. Door exact één rij eruit te slopen mochten ze met slechts 3 cabin crew de lucht in.

Bron: https://www.bbc.com/news/business-61370175

• franssie

franssie

Save the albatross

Propane schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:03:
[...]
<>
Het moment dat het gaat draaien om aantal passagiers is precies zoals TUI claimde. Ziekte van een cabin crew op de bestemming. Ik neem aan dat het een 737 was. Doorgaans 4 cabin crew, want aantal stoelen >150 maar <200. Valt er één cabin crew weg, dan mag je onder bepaalde condities wel terug vliegen, maar dan enkel met 150 of minder passagiers.<>
dan is de verwarring natuurlijk ook wel begrijpelijk immers, niet?

• JeroenH
  • Laatst online: 12:04
Volgens Eviation heeft Alice, een prototype van een klein elektrisch passagiers vliegtuig, vandaag zijn eerste vlucht gemaakt:

https://twitter.com/Eviat...yHymZ58xV6BMwoZKxJ9w&s=19

Ik vond dit project altijd een beetje aanvoelen als vapourware (ook door die grote redesign van niet al te lang geleden), maar het lijkt erop dat ze het daadwerkelijk tot een vliegend prototype geschopt hebben. Cool stuff, ik hoop dat er gauw video van opduikt.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:48
JeroenH schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:20:
Volgens Eviation heeft Alice, een prototype van een klein elektrisch passagiers vliegtuig, vandaag zijn eerste vlucht gemaakt:

https://twitter.com/Eviat...yHymZ58xV6BMwoZKxJ9w&s=19

Ik vond dit project altijd een beetje aanvoelen als vapourware (ook door die grote redesign van niet al te lang geleden), maar het lijkt erop dat ze het daadwerkelijk tot een vliegend prototype geschopt hebben. Cool stuff, ik hoop dat er gauw video van opduikt.
Ik ben benieuwd.

Op het gebied van electrisch vliegen gebeurt er wel het een en ander. Zo had Heart Aerospace ook al interessant nieuws te verkondigen, waarbij het lijkt dat ze al een stukje verder zijn dan Eviation en de rest van de e-vliegtuigen die je zo als prototype voorbij ziet komen:

Air Canada koopt er meteen 30 stuks van namelijk:
https://aviationsourcenew...aft-from-heart-aerospace/

• JeroenH
JeroenH schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:20:
Cool stuff, ik hoop dat er gauw video van opduikt.
Hier is een klein stukje video van de eerste vlucht: https://twitter.com/EviationAero/status/1574855036349386763

...alleeen helaas wel zonder audio. Ik ben erg benieuwd hoe het vliegtuig klinkt. Komt vast wel.
Garyu schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:42:
Heart Aerospace ook al interessant nieuws te verkondigen, waarbij het lijkt dat ze al een stukje verder zijn dan Eviation en de rest van de e-vliegtuigen die je zo als prototype voorbij ziet komen:

Air Canada koopt er meteen 30 stuks van namelijk:
https://aviationsourcenew...aft-from-heart-aerospace/
Als ik naar het Youtube-kanaal van Heart Aerospace kijk, dan zie ik daar nog niets wat op een vliegend prototype lijkt. Ja, een modelvliegtuig.... En v.w.b. orders, Eviation zegt (...) dat DHL en Cape Air samen order hebben voor een kleine 100 vliegtuigen. Ik heb het idee dat Eviation best een stuk verder is, maar laten we het afwachten, ik vind deze ontwikkelingen hoe dan ook cool.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:47
Is er iemand die kan vinden waarom PH-PXY aan de overkant van de straat al een kwartier stil hangt?

En daarvoor de iets minder intimiderende PH-PXC voor een half uur?

Kan ze niet zien op flightradar.

Maar heb wel het idee dat er erg gevaarlijke mensen gezocht worden.

[Voor 24% gewijzigd door FRANQ op 28-09-2022 19:47]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:47
@Derice

Thanks!

inmiddels waren we door buren ook wel wat te weten gekomen.

Maar die heli vooral de 2e is nogal luidruchtig en "serieus heftig" voor een normaal woonwijkje :D

Inmiddels word er gesproken over een gijzeling, trauma is ook opgeroepen zag mijn zwager.

Spannend allemaal.

Toch bijzonder dat er geen "blijf binnen" push-bericht is verstuurd als het blijkbaar zo heftig is.

[Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 28-09-2022 20:23]

• Bobmeister
  • Laatst online: 12:35
Als de omgeving is afgezet en het gevaar zich in één woning bevindt is dat nergens voor nodig. Is alleen maar onnodig paniek zaaien en ramptoeristen die gaan kijken wat er aan de hand is.

• franssie

franssie

Save the albatross

@FRANQ https://www.nhnieuws.nl/n...oofddorp-vier-arrestaties

Overigens was er vandaag de oefening Warhammer met apaches - dat gaf ook wel wat lekker lawaai in NH (had het genoegen ze twee maal vandaag over mijn dak te horen komen) :9~ wat een heerlijke bak herrie om drie of vier van die dingen op 200 meter over je te horen vliegen (laagvliegoefening).

Piet91 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:39:
De berichten kwamen al eerder naar buiten, maar nu is het officieel:
NASA en Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) stoppen dit jaar met de 747SP.

De Sofia 747SP is een van de 4 nog actieve 747SP's (2 in dienst bij Pratt & Whitney en een als VIP-toestel bij Las Vegas Sands) en vloog ooit voor Pan Am.

https://www.nasa.gov/feat...to-conclude-sofia-mission

[Afbeelding]
En dan is het einde daar; NASA's Sofia 747SP maakt momenteel haar allerlaatste vlucht voor NASA: https://www.flightradar24.com/NASA747/2da5aff9

Van de oorspronkelijk 45 gebouwde 747SP's zijn er - als Sofia is uitgevlogen - nog slechts 3 actief; 2 bij Pratt & Whitney (als engine testbed) en 1 bij Las Vegas Sands (VIP).

• wildhagen
  • Niet online
Gaat weer lekker op Eindhoven Airport:
Mogelijk honderden passagiers zitten zaterdagmiddag op Eindhoven Airport vast in hun toestel. Ze kunnen niet van boord omdat er een technische storing is bij de verwerking van hun bagage. "Er heerst veel onrust onder de mensen in het vliegtuig", laat iemand vanuit een gestrand toestel per telefoon weten.

De woordvoerder van Eindhoven Airport bevestigt dat er een storing is in het bagage afhandelingssysteem. Het mankement treft zowel passagiers die willen vertrekken als reizigers die arriveren. Om hoeveel vliegtuigen en reizigers het gaat, kan de woordvoerder nog niet zeggen.

Onder de passagiers die vastzitten in hun toestel is Ekrem Toprak uit Den Bosch. Hij is rond half twee met het vliegtuig geland. "We komen uit Istanbul en zijn op weg naar huis. Maar we zitten nu al bijna anderhalf uur te wachten. We kunnen niet uit het vliegtuig. Volgens het boordpersoneel is het te gevaarlijk om nu naar de terminal te lopen. Dus wachten we maar af. Er heerst veel onrust onder de passagiers."

De reizigers op zijn vlucht worden voorzien van water. Verder is het afwachten wat er gaat komen. Volgens Ekrem staan er een stuk of zes tot zeven vliegtuigen in totaal te wachten. "Links van me tel ik drie andere toestellen. Rechts van ons staan er een stuk of drie tot vier geparkeerd."

In de parkeergarage van het vliegveld is het ook een chaos. Auto's staan dubbel geparkeerd, chauffeurs rijden rondjes op zoek naar een plek om te stoppen. Mensen lopen over de parkeerdekken, zo meldt een verslaggever van Omroep Brabant.
Bron: https://www.omroepbrabant...oven-airport-door-storing

Als het dan zo extreem gevaarlijk is om naar de terminal te lopen, waarom zet je dan geen begeleiders in? Eventueel van de militaire luchtmachtbasis? Om nou mensen 1+ uur te laten vastzitten in een vliegtuig omdat het bagagesysteem kapot is lijkt me ook nogal overdreven...

Virussen? Scan ze hier!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tijdens de opendag van het KNMI kwam ik er achter dat men de ADS-B info gebruikt om hoogtewinden te bepalen. Ze hebben een ontvanger in de weermast van Cabauw hangen. Het ding ontvangt tot aan Parijs.

@T.T. Bedankt voor de tip. Was een erg leuke dag!

[Voor 12% gewijzigd door Bl@ckbird op 01-10-2022 21:53]

~ Voordelig Leren Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-03 18:53
Wow serieuze wtf:
https://luchtvaartnieuws....l-krijgt-kogel-in-gezicht
Een passagier aan boord van een ATR 72-600 van Myanmar National Airlines is vandaag door een kogel in zijn gezicht geraakt. Het toestel naderde de luchthaven van Loikaw in Myanmar, toen er een kogel door de romp van de turboprop werd geschoten. Deze belandde in de wang van één van de passagiers. Naar verluidt was de kogel afkomstig van rebellen die op het toestel begonnen te schieten.
Zit je rustig in het vliegtuig knallen er ineens 3 kogels naar binnen.

• upclocker
Bl@ckbird schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:38:
Tijdens de opendag van het KNMI kwam ik er achter dat men de ADS-B info gebruikt om hoogtewinden te bepalen. Ze hebben een ontvanger in de weermast van Cabauw hangen. Het ding ontvangt tot aan Parijs.

[Afbeelding]

@T.T. Bedankt voor de tip. Was een erg leuke dag!
Klopt, tijdens het dieptepunt van corona werden de weersverwachtingen ook minder nauwkeuring omdat er bijna niet gevlogen werd.

https://www.newswise.com/...ecasts/?article_id=734927
Newswise — WASHINGTON--Weather forecasts have become less accurate during the COVID-19 pandemic due to the reduction in commercial flights, according to new research.

A new study in AGU's journal Geophysical Research Letters finds the world lost 50-75% of its aircraft weather observations between March and May of this year, when many flights were grounded due to the pandemic.

Aircraft typically inform weather forecasts by recording information about air temperature, relative humidity, air pressure and wind along their flight path. With significantly fewer planes in the sky this spring, forecasts of these meteorological conditions have become less accurate and the impact is more pronounced as forecasts extend further out in time, according to the study, which is part of an ongoing special collection of research in AGU journals related to the current pandemic.

Weather forecasts are an essential part of daily life, but inaccurate forecasts can also impact the economy, according to Ying Chen, a senior research associate at the Lancaster Environment Centre in Lancaster, United Kingdom and lead author of the new study. The accuracy of weather forecasts can impact agriculture as well as the energy sector and stability of the electrical grid. Wind turbines rely on accurate forecasts of windspeed and energy companies depend on temperature forecasts to predict what the energy load will be each day as people crank up their air conditioning.

"If this uncertainty goes over a threshold, it will introduce unstable voltage for the electrical grid," Chen said. "That could lead to a blackout, and I think this is the last thing we want to see in this pandemic."

The regions most impacted by the reduction in weather forecasts have been those with normally heavy air traffic, like the United States, southeast China and Australia, as well as isolated regions like the Sahara Desert, Greenland and Antarctica. Western Europe is a notable exception: its weather forecasts have been relatively unaffected despite the number of aircraft over the region dropping by 80-90%.

This was surprising, Chen said. Chen suspects the region has been able to avoid inaccuracies because it has a densely-packed network of ground-based weather stations and balloon measurements to compensate for the lack of aircraft.

"It's a good lesson which tells us we should introduce more observation sites, especially in the regions with sparse data observations," Chen said. "This will help us to buffer the impacts of this kind of global emergency in the future."

Chen also found precipitation forecasts around the world have not been significantly affected, because rainfall forecasts have been able to rely on satellite observations. But March, April and May have been relatively dry this year in most of the world, so Chen cautions that precipitation forecasts could potentially suffer as the hurricane and monsoon seasons arrive.

Comparing forecasts

Forecast models are more accurate when a greater number of meteorological observations are taken into account, and the number of observations is greatly diminished when fewer planes are in the air, as was the case in March-May of this year. The Aircraft Meteorological Data Relay program is comprised of over 3,500 aircraft and 40 commercial airlines, which typically provide over 700,000 meteorological reports a day.

When Chen compared the accuracy of weather forecasts from March-May 2020 to the same periods in 2017, 2018 and 2019, he found the 2020 forecasts were less accurate for temperature, relative humidity, windspeed and air pressure. This is despite the fact that in February, before flights were significantly impacted, weather forecasts were more accurate than in previous years.

He found surface pressure and wind speed forecasts were unaffected in the short term (1-3 days) but were less accurate for the longer-term (4-8 days) forecasts included in the study. In February, before the number of flights dropped off, forecast accuracy in several regions that rely on aircraft observations had actually improved by up to 1.5 degrees Celsius (35 degrees Fahrenheit) over previous years. But in March-May 2020, when flights were reduced by 50-75% compared to February, that improvement in accuracy vanished.

Chen found western Europe was the only region with normally high flight traffic that did not suffer remarkably reduced accuracy in temperature forecasts. He attributed this to over 1,500 meteorological stations that form a dense data collection network in the area.

However, European weather was particularly unvarying over the March-May 2020 time period, making it easier to forecast with less data, according to Jim Haywood, a professor of atmospheric science at the University of Exeter, United Kingdom, who was not involved with the new study. Haywood suspects this played a role in the persisting accuracy of western European forecasts in addition to the network of ground observation points.

The longer forecasters lack aircraft data, the more weather forecasts will be impacted, according to the study. While precipitation forecasts have so far been unaffected, scientists' ability to catch early warning signs of extreme weather events this summer could suffer. In the long term, the study results suggest sources of weather data should be diversified, especially in observation-sparse areas and areas that rely heavily on commercial flights, according to Chen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:42
wildhagen schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:17:
Gaat weer lekker op Eindhoven Airport:

[...]

Bron: https://www.omroepbrabant...oven-airport-door-storing

Als het dan zo extreem gevaarlijk is om naar de terminal te lopen, waarom zet je dan geen begeleiders in? Eventueel van de militaire luchtmachtbasis? Om nou mensen 1+ uur te laten vastzitten in een vliegtuig omdat het bagagesysteem kapot is lijkt me ook nogal overdreven...
Kan zijn dat door de storing ook de terminal een chaos is? Beter hou je ze dan nog in vliegtuigen, kan je ze makkelijker als groep bereiken.

Enne, wat heeft die militaire basis te maken met de bedrijfsvoering van het civiele deel? (Ok, dat antwoord weet ik wel: exact 0,0). Nog los van de verantwoordelijkheids-vraag, daar zal op zaterdag ook maar een kern-bezetting zijn. Het is geen uitzendbureau ofzo.

Maar het bekt wel lekker, dus ik snap je die opmerking in dat opzicht wel.

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:02:
[...]

Maar het bekt wel lekker, dus ik snap je opmerking in dat opzicht wel.
Jammer dat je zo op de man meent te moeten spelen, als je het op inhoud kennelijk niet kunt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hmmbob
Er staat een inhoudelijke reactie? Je ziet een ad hominem die er niet is, of in ieder geval niet bedoeld was. Heb desalniettemin "je" in "die" veranderd in de vorige post.

"Zet Defensie in" is in de context van alle vertragingen in de luchtvaart vaker geroepen - zie ook de Schiphol discussies. Het is echter op geen enkele manier een oplossing, ook niet hier op Eindhoven bij een storing in het bagage systeem. Zoals ik al aangaf: Defensie is geen uitzendbureau waar op afroep ineens heel veel handjes beschikbaar zijn.

Edit: ik moet altijd een beetje lachen om dit soort geklaag van "we hebben wel 1.5u moeten wachtuh zonder dat we eruit kunnuh!?!" - als je met de auto/bus 1.5u in de file staat op de autobahn op weg naar de wintersport is 't ineens allemaal niet zo'n probleem. En nee, dan kan je er ook niet uit. Het is een mentaal dingetje: "we zijn er, dus nu wil ik er meteen uitkunnen". Tja, files in de lucht zijn wat lastig, dus sta je op de grond te wachten. T is niet anders....

[Voor 40% gewijzigd door Hmmbob op 02-10-2022 12:10]

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• Derice
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Piet91 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:21:
[...]

En dan is het einde daar; NASA's Sofia 747SP maakt momenteel haar allerlaatste vlucht voor NASA: https://www.flightradar24.com/NASA747/2da5aff9

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Van de oorspronkelijk 45 gebouwde 747SP's zijn er - als Sofia is uitgevlogen - nog slechts 3 actief; 2 bij Pratt & Whitney (als engine testbed) en 1 bij Las Vegas Sands (VIP).
Jammer, was een tof ding!
Enig idee wat er met haar gebeurd? Hoop ergens in een museum, ipv een enkeltje VCV of MHV.
En of er een opvolger komt?

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

Acties:
  • +1Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-03 20:35
En dan nog. Als je een automatiseringstoring hebt staat alle info die je nodig hebt in een systeem waar het niet uitkomt. Dan gaan meer handjes niet helpen en is het beter om even niet meer op de stapel te gooien (en dus de mensen in het vliegtuig te houden)

Twee uur even wachten terwijl je op je iPad met volle 5G even een film streamt. Wat een onmenselijkheden....... Daar is defensie niet nodig. Daar is stichting Korrelatie voor. ;)
Derice schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:03:
Jammer, was een tof ding!
Enig idee wat er met haar gebeurd? Hoop ergens in een museum, ipv een enkeltje VCV of MHV.
En of er een opvolger komt?
Nog niet bekend wat er met de 747SP gaat gebeuren.
Geruchten zijn er wel dat ze naar een museum gaat, maar zolang nog niets officieel is aangekondigd...

En nee, er komt geen opvolger (voor zover bekend).
In het geval van de 747SP woog de "wetenschappelijke productiviteit" niet op tegen de hoge operationele kosten.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 08:45
Hmmbob schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:59:
"Zet Defensie in" is in de context van alle vertragingen in de luchtvaart vaker geroepen - zie ook de Schiphol discussies. Het is echter op geen enkele manier een oplossing,
Al helemaal niet omdat defensie op alle mogelijke manieren in de loop van de afgelopen dertig jaar compleet uitgekleed is. In de huidige tijd kunnen we misschien beter andersom doen: zet eens wat burgers in bij defensie. :P

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-03 11:32

4POX

Everybody is wired

Bacchus schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:23:
[...]
In de huidige tijd kunnen we misschien beter andersom doen: zet eens wat burgers in bij defensie. :P
Ik kan niet wachten op de eerste reflectie rapporten vanuit Rusland.

AKA Rinkel weblog

• CyBeR
  • Niet online
Hun plan om burgers in te zetten bij de krijgsmacht heeft in ieder geval wonderen gedaan voor de omzet van de luchtvaart.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 08:45
CyBeR schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:40:
Hun plan om burgers in te zetten bij de krijgsmacht heeft in ieder geval wonderen gedaan voor de omzet van de luchtvaart.
Die Russische dienstplichtigen worden gewoon kanonnenvoer, dat is de doctrine daar. Maar in zijn algemeenheid (dus niet zozeer 100% ten goede van defensie) denk ik vrij serieus dat een beetje meer sturing in de arbeidsmarkt geen gek idee is: wat minder communicatiedeskundigen en happinessmanagers en wat meer loodgieters en verpleegkundigen zou Nederland goed doen.

[Voor 24% gewijzigd door Bacchus op 03-10-2022 14:23]

• franssie

franssie

Save the albatross

https://www.airbus.com/en...very-special-a380-auction (las het op nu.nl)

Een veiling van A380 onderdelen vanaf 13 oktober. Zit wel leuk spul tussen maar ik heb nog niet kunnen vinden wat de veilingkosten zijn en of ze het opsturen of dat je het moet ophalen in Toulouse?

ophalen dus:
We inform you that we do not send any more items.

We invite you to contact us by phone at 05 61 23 58 78 to make an appointment to collect your prizes.

If you are unable to collect your prizes yourself, please contact the transport company of your choice, a list of which can be provided by us.

Terms of payment:

TERMS OF PAYMENT :

- Cash (up to 1000 €, fees included),

- Credit card (except American Express)

- Bank transfer (cf. RIB on your buyer's slip)

[Voor 48% gewijzigd door franssie op 04-10-2022 13:13]

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-03 17:37

Goner

What can I do you for ?

Hopelijk telt dit als technische vraag ... het valt ons op in Zuid Frankrijk, omgeving Beziers, dat je de hele dag (condensstrepen) en 's avonds (lichtjes) vliegtuigen richting zuiden ziet vliegen. Bestemmingen volgens FlightRadar vooral Spanje, Noord-Afrika en dieper in Afrika.
Maar je ziet zelden tot nooit vliegverkeer naar het Noorden. Zijn er corridors voor verkeer naar noord en zuid ? Of is er een andere verklaring ?

• franssie

franssie

Save the albatross

Goner schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:18:
Hopelijk telt dit als technische vraag ... het valt ons op in Zuid Frankrijk, omgeving Beziers, dat je de hele dag (condensstrepen) en 's avonds (lichtjes) vliegtuigen richting zuiden ziet vliegen. Bestemmingen volgens FlightRadar vooral Spanje, Noord-Afrika en dieper in Afrika.
Maar je ziet zelden tot nooit vliegverkeer naar het Noorden. Zijn er corridors voor verkeer naar noord en zuid ? Of is er een andere verklaring ?
Kort: Ja er zijn een soort van 'snelwegen'
Lang: ik kan die kaart(en) zo snel niet vinden. Vast iemand hier die de juiste term wel heeft.

• Derice
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Er zijn z.g.n. airways, soort snelwegen in de lucht.
In princiepe zijn ze beide kanten op te gebruiken, mits er genoeg afstand tussen de toestellen onderling is.
Echter kan verkeersdrukte en het weer meespelen om routes wel/niet beide kanten op te gebruiken.

Daarnaast heb je ook nog een piek moment op zo'n airway.
Vluchten worden vaak zo gepland dat je op een bepaald tijdstip op je bestemming aankomt.
Bijv. 's avonds laat vertrekken = 's ochtends vroeg aankomen op je bestemming.
Ook een vlucht terug naar bijv. Londen kan al niet na 23:00 omdat het veld dan gesloten is.
Toestellen blijven dan bijv. in zuid spanje tot de volgende ochtend vroeg en vertrekken dan om rond 6u weer in Londen te zijn zodra het veld open gaat. Jij ligt dan te slapen en merkt de vluchten naar het noorden niet op.

Dit geeft zoiets wel leuk weer:

Je zien dan echt hele vlokken toestellen ontstaan op bepaalde tijdstippen.

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• Fly-guy
  • Niet online
Gedeeltelijk is het antwoord al gegeven, maar in jouw regio speelt ook nog het volgende, eenrichtingsverkeer.

https://postimg.cc/6TmZjVsJ (even inzoomen op de cirkels).

Dit is een kaart van de airways, met in de groene cirkel jou plek (LFMU is Béziers Cap d'Agde en Languedoc airport).

Alle strepen zijn airways en in de rode cirkel zie je een paar namen, waaronder UZ38, UP84, etc.
Naast deze namen staat een driehoekje, wat de richting aangeeft, vooral zuidelijk dus.
Voor de volledigheid, in de groene cirkel heb je ook de UT21, waar geen driehoek staat en dus in beide richtingen gevlogen mag worden.

Met andere woorden, je ziet alleen vliegtuigen die naar het zuiden vliegen omdat ze alleen naar het zuiden mogen vliegen in jouw regio.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Fly-guy heb je die kaart van eurocontrol.int? Die .pdf's wilden bij mij niet echt laden.

• upclocker
franssie schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:30:
@Fly-guy heb je die kaart van eurocontrol.int? Die .pdf's wilden bij mij niet echt laden.
Op deze site kan je ook de airways zien.
https://skyvector.com/
Exact 30 jaar geleden.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:14
Triest. Bijna net zo triest is dat de doofpot die al 30 jaar dicht is nog zeker 40 jaar gesloten blijft.

Veel documenten uit het onderzoek naar de Bijlmerramp worden nog 40 jaar geheim gehouden

Heb de vermoedens over een doofpot altijd met een korreltje zout genomen. Maar als iets 70 jaar geheim moet blijven is er blijkbaar toch iets dat het daglicht niet kan verdragen.

Vind dat Nederland sowieso een twijfelachtige reputatie heeft als het gaat om het erkennen van fouten bij vliegrampen. Tenerife en Faro waren ook al geen voorbeelden van volledige openheid en zelfreflectie.

iRacing Profiel

• Fly-guy
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:30:
Ik moest even geduld hebben voordat ze ook maar iets lieten zien en inzoomen was een drama (vandaar een iets te grote kaart op het screenshot).

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-03 17:37

Goner

What can I do you for ?

Fly-guy schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:12:
Met andere woorden, je ziet alleen vliegtuigen die naar het zuiden vliegen omdat ze alleen naar het zuiden mogen vliegen in jouw regio.
Bedankt voor de heldere uitleg.
Is er een reden voor dat eenrichting verkeer ? Veiligheid ?
Boven Rotterdam bijv. zie ik echt strepen kris-kras door elkaar ...

• Fly-guy
  • Niet online
Goner schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:46:
[...]

Bedankt voor de heldere uitleg.
Is er een reden voor dat eenrichting verkeer ? Veiligheid ?
Boven Rotterdam bijv. zie ik echt strepen kris-kras door elkaar ...
Ik zou het niet weten waarom ze delen wel en delen niet eenrichting maken.

In zeldzame gevallen vermoed ik dat er een militair/controle reden is. Zo is het sinds relatief kort geleden mogelijk om over Israël te vliegen (vroeger alleen van het westen en naar het westen meer Israël als bestemming of vertrek).
Ook deze routes zijn gescheiden en gezien het feit dat je je ver van te voren al moet aanmelden bij de Israëlische luchtmacht lijkt mij dat een kwestie van makkelijker in de gaten te kunnen houden.

• JeroenH
Kijk nou wat er vanuit Engeland over Nederland (en zojuist recht over mijn woning in Hilversum) vliegt: G-IRTY

https://globe.adsbexchange.com/?icao=4071bb

• Hmmbob
JeroenH schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:12:
Kijk nou wat er vanuit Engeland over Nederland (en zojuist recht over mijn woning in Hilversum) vliegt: G-IRTY

https://globe.adsbexchange.com/?icao=4071bb
Wel grappig om te zien dat de Kanaal-oversteek ook maar 5 minuten duurt. Ik wist wel dat het 'niet ver' was, maar zo snel had ik het dan ook weer niet verwacht.

• JeroenH
Hmmbob schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:23:
[...]

Wel grappig om te zien dat de Kanaal-oversteek ook maar 5 minuten duurt. Ik wist wel dat het 'niet ver' was, maar zo snel had ik het dan ook weer niet verwacht.
Ik zag dat hij meestal met een airspeed van zo rond 215 knopen vloog. Volgens Google is dat net geen 400 km/u (wel met een beetje tegenwind uit het westen, dus ground speed moet wat lager geweest zijn). Dat gaat best hard :)

Ik vind het vooral een flinke afstand die hij zo even aflegt. Natuurlijk wel licht (geen wapens en munitie) en met een voor het toestel gezapig tempo. Moet wel prachtig zijn om op een mooie dag als deze zo'n route te vliegen.

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29

Een doorstart, geen wind beetje regen, zou de reden zijn?

15x330 SW38

• CyBeR
  • Niet online
kan vanalles zijn, mogelijk stond er nog iets op de runway of vonden ze dat ze nog te snel gingen of had de copiloot z'n koffie nog niet op.

Bij LiveATC krijg bij de archives de feed niet ("File not found"), anders had je daar vast wel kunnen horen wat de oorzaak was.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

alexbl69 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:34:
[...]

Zal in de nabije toekomst wel bij Kelsey op het kanaal komen :). Die vliegt toch met die dingen?
Misschien is hij de piloot wel :)
Edwards AFB to Host 1st On-Base Airshow in 13 Years
For the first time since 2009, the birthplace of supersonic flight is about to have an air show open to the public on-base. And considering the history of Edwards AFB and flight testing done there, the lineup and variety of aircraft will be quite unique from any other air show in the nation.

Taking place on Oct 15-16, the Aerospace Valley Open House, Air Show and STEM Expo has been in works now for 5 years, and will see the 412th Test Wing bring out all their toys. The show will celebrate the 75th anniversary of the USAF and breaking of the sound barrier for the first time on Oct 14, 1947 by then-Capt. Chuck Yeager.

(...)
Dat is nog eens een lineup aan toestellen. :P
Gisteren zijn er Amerikaanse F-22 Raptors geland in Leeuwarden.
Blijkbaar voor het eerst dat dit type toestel op Nederlandse bodem is geland.

https://twitter.com/Julie...tatus/1582043923408883713

Meer info: https://www.defensie.nl/o...ten-vliegbasis-leeuwarden

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-03 18:53
Mooi spul! Mooie combi van F15, F16, F22 en F35 voor de ‘Steadfast Noon‘ oefening.

Hier nog meer info + foto's m.b.t. de F22:
https://www.upinthesky.nl...eerst-in-nederland-fotos/

• alexbl69
Piet91 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:22:
Gisteren zijn er Amerikaanse F-22 Raptors geland in Leeuwarden.
Blijkbaar voor het eerst dat dit type toestel op Nederlandse bodem is geland.

[Afbeelding]
https://twitter.com/Julie...tatus/1582043923408883713

Meer info: https://www.defensie.nl/o...ten-vliegbasis-leeuwarden
Hij wacht zeker niet te lang met het inklappen van z'n landingsgestel.

iRacing Profiel

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-03 15:32
alexbl69 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:58:
[...]

Hij wacht zeker niet te lang met het inklappen van z'n landingsgestel.
Of hij wacht heel lang met uitklappen ;)

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Die gaat niet lekker

• franssie

franssie

Save the albatross

@PWM retour EHAM maar geen idee waarom.
Geen hele rare snelheid of hoogte:
Groundspeed: 534 kt
Baro. Altitude: 38000 ft
WGS84 altitude: 38950 ft

dus lijkt me technisch urgent weinig aan de hand. Bij medische of andere noodzaak zou je denken aan een tussenlanding. Ben wel benieuwd wat het uiteindelijk was/is.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Misschien een technical die het best/makkelijkst/goedkoopst op te lossen is op base met eigen mensen en materialen.

• franssie

franssie

Save the albatross

staat in ieder geval weer aan de grond op EHAM.

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:45

Volgens FR24 had hij op de terugweg transponder 7575 maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dat goed is, want dat zou unlawfull interference (kaping etc.) betekenen. Dan hadden we er wel meer van gehoord in het nieuws.

/post

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Sand0rf schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:35:
[Afbeelding]
Volgens FR24 had hij op de terugweg transponder 7575 maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dat goed is, want dat zou unlawfull interference (kaping etc.) betekenen. Dan hadden we er wel meer van gehoord in het nieuws.
Dat is 7500, niet de reeks 75xx

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:45
H92! schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:42:
[...]

Dat is 7500, niet de reeks 75xx
Ah je hebt gelijk, hoe kon ik dat nou over het hoofd hebben zien. Gister nog mijn brevet verlengd, dan had ik dit toch moeten weten |:( :X

/post

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
7575 lijk een reeks voor/van norad us te zijn.
tenminste, dat vind/vond wikki.

wel gevonden dat eurocontrol deze uitgeeft, maar geen specifieke gebruiker

beetje moeite een totale lijst te vinden op dit moment

[Voor 22% gewijzigd door jack zomer op 19-10-2022 09:49]

• alexbl69
jack zomer schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:47:beetje moeite een totale lijst te vinden op dit moment
Vond deze: http://www.flightradars.eu/squawkcodes.html

Daar staat achter 7550-7577 'Transit (ORCAM) Paris'

iRacing Profiel

• MrLink
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-03 17:35
Valt me op dat KL601 (AMS-LAX) voor komende dagen geannuleerd is. Zie https://www.flightradar24.com/data/flights/kl601 en https://www.klm.nl/flight...estinationAirportCode=LAX
Ikzelf heb deze vlucht op 17 nov.
De later op de dag vertrekkende KL603 gaat wel door, is dit puur vanwege remmen op passagier aantallen op Schiphol?

Edit:
zie nu ook dat de vertrektijd van KL601 van 9.50 uur naar 13.10 gegaan is wanneer het winterschema van start gaat.

[Voor 41% gewijzigd door MrLink op 19-10-2022 11:47]

• Hmmbob
MrLink schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:37:
Edit:
zie nu ook dat de vertrektijd van KL601 van 9.50 uur naar 13.10 gegaan is wanneer het winterschema van start gaat.
Dat is de originele tijd van de KL603, toch?

• MrLink
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-03 17:35
Hmmbob schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:30:
[...]

Dat is de originele tijd van de KL603, toch?
Yes. De 601 is helemaal geschrapt tot aan begin november. Aleen de 603 vertrekt naar LAX.
Per 1 nov vervalt de dagelijkse seasonal 603 en gaat weer alleen de 601 maar dan op de tijd van 603.

[Voor 6% gewijzigd door MrLink op 19-10-2022 17:11]

Een Korean Air A330-300 vanuit Seoul is bij de landing in Cebu (Filipijnen) van de baan geraakt;

https://twitter.com/JohnRPuzon_/status/1584215171966255104

https://twitter.com/ricolasdice/status/1584236084375875584

EDIT:

https://pbs.twimg.com/med...e2o?format=jpg&name=large

[Voor 17% gewijzigd door Piet91 op 23-10-2022 20:33]

• franssie

franssie

Save the albatross

Lastig te zien op de foto's wat er nu aan de hand is. Op foto 1 lijkt het alsof er kreukel zit halverwege de romp, op foto 2 lijkt het alsof ze een strop hebben aangebracht om te slepen.
Maar lijkt wel meer te zijn dan een gevalletje neuswiel ;-)

• upclocker
franssie schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:52:
[...]

Lastig te zien op de foto's wat er nu aan de hand is. Op foto 1 lijkt het alsof er kreukel zit halverwege de romp, op foto 2 lijkt het alsof ze een strop hebben aangebracht om te slepen.
Maar lijkt wel meer te zijn dan een gevalletje neuswiel ;-)
Lastig te zien inderdaad. Wellicht is het de localiser die hij heeft omgeploegd.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Hier staan betere foto's (aan het einde)
https://www.airliners.net...ewtopic.php?f=3&t=1477845

Die is best wel stuk :X

leeg

• CyBeR
  • Niet online
franssie schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:52:
[...]

Lijkt zo inderdaad maar dat is het licht. Het is een stuk apparatuur dat op de grond stond dat nu… niet meer zo goed staat.

28 October, 50th Anniversary of the first flight of the Airbus A300
50 years ago today the first Airbus aircraft, the A300B, embarked on its maiden flight. On this historic anniversary we look back with pride and admiration at the aircraft and programme that were at the beginning of the Airbus story.

On 28 October 1972, the world’s first twin engined widebody commercial aircraft, the A300B1 development aircraft, MSN 1, bearing the registration F-WUAB, performed its maiden flight in Toulouse. The test flight crew were Captain Max Fischl, First Officer Bernard Ziegler, Flight Test Engineers Pierre Caneil and Gunter Scherer, with Romeo Zinzoni as Test Flight Engineer/Mechanic in the cockpit. The flight was initially scheduled for Friday 27 October but unfavourable weather conditions (fog) pushed it back by 24 hours. On the following day, Saturday 28th, conditions were better with some sunshine but with the risk of wind. However the weather was judged sufficiently good for the flight to go ahead. The flight lasted 1h 25 min. during which a maximum speed of 185kt (342.6Kmh) was reached at an altitude of 14,000ft (4,300m). Autopilot was engaged, moving surfaces were tested and landing gear retraction and deployment were performed. Upon return to Blagnac airport, strong wind gusts, the famous Toulouse “Vent d’Autan”, required a controlled crosswind landing which was expertly handled by Max Fischl.

Vandaag de dag vliegen er nog ruim 200 A300(-varianten) rond.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Die van DHL vliegt hier nog regelmatig over richting Amsterdam. Klinkt altijd toch anders dan de andere kisten. Variatie blijft mooi, maar helaas wordt dat steeds schaarser.

https://www.airplane-pict...ern-airlines-airbus-a380/

De allerlaatste China Southern A380 vlucht naar Amsterdam is onderweg: https://www.flightradar24.com/CSN307/2e15d523

Verwachte aankomst is 05:20 uur morgenochtend.
Om 11:50 uur moet deze weer vertrekken terug naar Guangzhou.

De maatschappij vloog hun A380 sinds 2015 elke zomer naar Amsterdam op 2017 na.
Zelfs in 2020 kwam de A380 nog naar Amsterdam; op een gegeven moment vlogen van alle toen 242 gebouwde toestellen hun 4 als enige nog, waaronder vrijdags naar Amsterdam.

Er zijn 5 A380's aan China Southern geleverd tussen eind 2011 en begin 2013.
Ondertussen zijn er afgelopen februari 2 opgeslagen op Mojave Air and Space Port (zie hieronder),
staat een 3e al 3 weken op Guangzhou. 2 zijn er nog actief.
Voor het einde van dit jaar moeten alle resterende A380's uitgefaseerd zijn.

Morgen komt Emirates volgens de planning om 12:40 aan met hun A380. Aangezien de China Southern vlucht standaard met vertraging vertrekt zal morgen dus waarschijnlijk de laatste keer zijn dat er A380's van verschillende maatschappijen op Schiphol zal staan.
(Tenzij er in de toekomst een A380 van een andere maatschappij uitwijkt naar Schiphol).
Het beeld van hierboven zul je dus nooit meer zien.

https://www.airteamimages...hern-airlines_400053.html

• mvbo
  • Laatst online: 12:11
Piet91 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:13:
Het beeld van hierboven zul je dus nooit meer zien.
Nee helaas, is het niet omdat de a380's toch grotendeels uitgefaseerd worden, dan is het wel omdat AMS totaal geen interessante luchthaven voor transit wordt in de toekomst als de plannen doorgaan, waar dit soort grote toestellen toch eigenlijk voor komen.

De a388 wordt overigens vervangen door een a359, zo ver ik kan zien in dezelfde frequentie.
mvbo schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:04:
Nee helaas, is het niet omdat de a380's toch grotendeels uitgefaseerd worden, dan is het wel omdat AMS totaal geen interessante luchthaven voor transit wordt in de toekomst als de plannen doorgaan, waar dit soort grote toestellen toch eigenlijk voor komen.
Als men qua vliegbewegingen op Schiphol moet krimpen zou je juist grotere toestellen gaan verwachten.

Het scheelde niet veel, de China Southern Airlines was - voor hun doen - op tijd en bijna vertrokken; maar toch nog enkele minuten 2 verschillende A380's tegelijk op Schiphol.
Gaat niet weer gebeuren...

Last ever China Southern & Emirates A380 at Amsterdam Schiphol Airport by Iemand91, on Flickr

En er kwam hier ook net een halve vloot aan Amerikaanse Blackhawks en een Chinook ( :9~ ) over donderden.
Wel indrukwekkend hoor.

• mvbo
  • Laatst online: 12:11
Piet91 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:22:
Als men qua vliegbewegingen op Schiphol moet krimpen zou je juist grotere toestellen gaan verwachten.
Opzich wel, het inkrimpen van het aantal vliegbewegingen wordt grotendeels ook op de inter-europese vluchten gedaan. Alleen zijn dit juist de vluchten die er voor zorgen dat de grotere toestellen volstromen. Zodra deze vluchten niet meer zo vaak als nu vertrekken naar Schiphol, zal een overstap via Schiphol niet meer zo interessant zijn, en zal de demand voor long haul ook afnemen.
Pagina: 1 ... 112 ... 115 Laatste

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee