Prima hoor, maar het punt is dat je grens op die manier elke keer een stukje verder kan laten opschuiven. 10kg ging prima gisteren, waarschijnlijk is 15kg voor deze ene keer dan ook geen probleem. Oftewel je wordt vanzelf een testpiloot op die manier.InterCC schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:59:
[...]
Ik ben nog aan het lessen, dus ik stel geen limiet, maar veel vliegtuigen hebben een MTOW omdat ze in een bepaalde klasse gecertificeerd zijn. Niet omdat ze niet meer aankunnen (600kg voor lichte sportvliegtuigen bijvoorbeeld). Dan heb je de keuze om met minder brandstof te vliegen of er iets boven te zitten. Ik hoor/zie regelmatig dat er iets boven het MOTW gevlogen wordt. Nooit extreem boven gewicht uiteraard (vliegtuig wordt dan ook langzamer in klim en reageert wat minder vlot), maar voor 10kg heb ik nog niemand moeilijk horen doen. Ik zou in zijn geval gewoon bellen en overleggen met de piloot. Die kent het toestel het beste en weet wat nog veilig is/voelt.
Je zoekt er iets meer achter dan ik bedoelde. Mijn advies was vanaf het eerste bericht: vraag het na. Niet om uiteindelijk met vier mensen in een tweezitter plaats te nemen.upclocker schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:16:
[...]
Prima hoor, maar het punt is dat je grens op die manier elke keer een stukje verder kan laten opschuiven. 10kg ging prima gisteren, waarschijnlijk is 15kg voor deze ene keer dan ook geen probleem. Oftewel je wordt vanzelf een testpiloot op die manier.
Als je nog lest, laat dit dan ook een les zijn.InterCC schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:59:
[...]
Ik ben nog aan het lessen, dus ik stel geen limiet, maar veel vliegtuigen hebben een MTOW omdat ze in een bepaalde klasse gecertificeerd zijn. Niet omdat ze niet meer aankunnen (600kg voor lichte sportvliegtuigen bijvoorbeeld). Dan heb je de keuze om met minder brandstof te vliegen of er iets boven te zitten. Ik hoor/zie regelmatig dat er iets boven het MOTW gevlogen wordt. Nooit extreem boven gewicht uiteraard (vliegtuig wordt dan ook langzamer in klim en reageert wat minder vlot), maar voor 10kg heb ik nog niemand moeilijk horen doen. Ik zou in zijn geval gewoon bellen en overleggen met de piloot. Die kent het toestel het beste en weet wat nog veilig is/voelt.
Ga nooit vertrekken als je vliegtuig meer dan MTOW weegt.
Het vliegtuig zal niet uit de lucht vallen, maar zodra je limieten aan het verleggen bent, zit je in een schimmig gebied. En een keer zul je zien dat alle dingen tegen je zijn en is je te zware vliegtuig (en jij) de pineut.
Al is het maar bij een ramp check. Jij bent verantwoordelijk, niet "anderen die het ook doen".
De grap is dus dat je in die elektrische kist niet met de hoeveelheid brandstof kan spelen. Navragen terwijl ze al aangeven wat er mogelijk, is dus navragen of ze de regels wat kunnen buigen.InterCC schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:02:
[...]
Je zoekt er iets meer achter dan ik bedoelde. Mijn advies was vanaf het eerste bericht: vraag het na. Niet om uiteindelijk met vier mensen in een tweezitter plaats te nemen.
En zoals @Fly-guy ook al zei, ik zou niet de gewoontes van anderen overnemen die je dit soort dingen regelmatig ziet doen. Slippery slope enzo. Vliegen al genoeg PPL cowboys rond IMHO

Dit doen staat op mijn to do list, als het zover is bel ik ze zeker even vooraf, thanks.InterCC schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:48:
Voor gewicht zou je ze het beste even kunnen bellen, maar bij vliegtuigen is het verschil tussen leeg en maximum take off weight doorgaans beperkt en is het niet raar dat er met iets te veel gewicht wordt gevlogen. 10kg meer valt best wel mee en het zou mij verbazen als er heel moeilijk over wordt gedaan.
Ik mocht zelf "vliegen", omdat ik een piloot trof die ook instructeur was, en omdat ik hem blijkbaar duidelijk kon maken dat ik luchtvaartenthousiast benQua misselijkheid weet ik niet wat je ervaring was, maar schijnbaar wordt je veeeel minder snel misselijk als de piloot aangeeft wat er gaat gebeuren (bocht in welke richting, hoogte toenemen of dalen). Als dat destijds niet gebeurd is zou ik dat voor nu aangeven om te proberen.
Dat zou me niet uitmaken, dit is puur voor de ervaring. Ik heb een tijd een blog over duurzame zaken gehad en dan zou ik hier uitgebreid over geschreven hebben. Dat heb ik nu al lang niet meer, maar af en toe doe ik dit soort dingen nog wel, gewoon omdat ik het leuk vind.Overigens meen ik gelezen te worden dat enkel 'circuit' gevlogen mag worden (rondjes om luchthaven volgens patroon om weer te landen of 'touch en go' maken). Ik durf niet te zeggen of dat ook daadwerkelijk zo is of dat er ook wat verder gevlogen mag worden, maar dat is misschien ook iets om na te vragen.
Laat dat nou met een elektrisch vliegtuig nou net niet uitmakenInterCC schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:59:
Dan heb je de keuze om met minder brandstof te vliegen
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Oops...verplaatst naar 737MAX topic
[ Voor 87% gewijzigd door Muyz op 30-05-2022 22:28 ]
i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20
Het is vandaag de eerste dag van het Platinum Jubilee of Elizabeth II weekend.
Ook het jaarlijkse Trooping the Colour valt hiermee samen.
Onderdeel daarvan is Platinum Jubilee flypast over Buckingham Palace.
Meer dan 70 vliegtuigen zullen meedoen tijdens de flypast die meer dan 6 minuten zal duren.
Onder meer de Wildcat, Merlin en Apache, Puma en Chinook helikopters, de Battle of Britain Memorial Flight met de Avro Lancaster (1 van de 2 vliegwaardige ter wereld), 3 Spitfires en 2 Hurricanes.
Gevolgd door RAF Hercules, Airbus A400M Atlas en Boeing C-17 Globamaster, Voyager, Typhoon en F-35 Lightning.
En natuurlijk traditioneel afgesloten met de RAF Red Arrows.
De flypast over Buckingham Palace staat gepland voor 13:00 uur (14:00 Nederlandse tijd).
Livestream:
Big Jet TV is erbij met een livestream:
En ik neem aan de BBC ook, die zenden nu op BBC1 de Platinum Jubilee uit.
Ook het jaarlijkse Trooping the Colour valt hiermee samen.
Onderdeel daarvan is Platinum Jubilee flypast over Buckingham Palace.
Meer dan 70 vliegtuigen zullen meedoen tijdens de flypast die meer dan 6 minuten zal duren.
Onder meer de Wildcat, Merlin en Apache, Puma en Chinook helikopters, de Battle of Britain Memorial Flight met de Avro Lancaster (1 van de 2 vliegwaardige ter wereld), 3 Spitfires en 2 Hurricanes.
Gevolgd door RAF Hercules, Airbus A400M Atlas en Boeing C-17 Globamaster, Voyager, Typhoon en F-35 Lightning.
En natuurlijk traditioneel afgesloten met de RAF Red Arrows.
De flypast over Buckingham Palace staat gepland voor 13:00 uur (14:00 Nederlandse tijd).
Livestream:
Big Jet TV is erbij met een livestream:
En ik neem aan de BBC ook, die zenden nu op BBC1 de Platinum Jubilee uit.
[ Voor 18% gewijzigd door Piet91 op 02-06-2022 12:18 ]
Boeing Supply Chain Snarls 737 MAX Production, Deliveries
Productie- en leveringsproblemen belemmeren Boeing om aan de vraag van luchtvaartmaatschappijen naar nieuwe vliegtuigen te voldoen.
Productie- en leveringsproblemen belemmeren Boeing om aan de vraag van luchtvaartmaatschappijen naar nieuwe vliegtuigen te voldoen.
En Ryanair is totaal niet blij met Boeing, Michael O'Leary had recent nog wat scherpe woorden te delen:
One of Boeing’s biggest customers isn’t happy. Michael O’Leary, CEO of European budget airline Ryanair, delivered an obscenity-laden rant about Boeing’s late aircraft deliveries on a call with investors May 16. Boeing’s management, O’Leary said, is “running around like headless chickens” and needs “a reboot or a boot in the arse.”
O’Leary was especially incensed because the late planes Ryanair ordered in April are so-called “white tail” aircraft, meaning Boeing had already built these planes for another airline, but that airline canceled its order (likely after the 2019 crashes). In other words, Boeing’s late deliveries aren’t the result of supply chain challenges that have delayed the production of everything from cars to baby formula. “I can understand why there may be various challenges manufacturing new aircraft,” O’Leary said. “But aircraft you built two years ago, which all you had to do is put petrol in them and fucking fly them to Dublin, really, I don’t understand why you are taking two or three month delays on that.”
De naam "Turkish Airlines" gaat verdwijnen:
Zo heette de maatschappij vroeger ook al (zo goed als) dus:

Bron: https://www.luchtvaartnie...ordt-turkiye-hava-yollariVolgens de Turkse president Erdogan verdwijnt de merknaam Turkish Airlines grotendeels. In plaats daarvan komt er Türkiye Hava Yolları op de vliegtuigen te staan, zo heeft hij dinsdag gezegd. Hava Yollari is Turks voor luchtvaartmaatschappij (letterlijk 'luchtlijnen', oftewel airlines in het Engels), 'Türkiye' betekent Turkije.
De rebranding van de luchtvaartmaatschappij moet eraan bijdragen dat Turkije internationaal voortaan Türkiye genoemd wordt in plaats van Turkey. Eerder deze maand werd er al een brief naar de Verenigde Naties gestuurd om de geregistreerde naam van het land te wijzigen.
Volgens Erdogan past de naam Türkiye beter bij de Turkse cultuur en waarden, maar volgens critici is er nog een andere reden: Turkey betekent in het Engels ook kalkoen en (informeel) dombo en flop. De Turkse president zou willen dat zijn land daar niet meer mee geassocieerd wordt.
“Turkey bestaat niet meer. Het is nu Türkiye”, zei Erdogan volgens persbureau AP. “Türkiye Hava Yolları zal worden geschilderd op de rompen van onze vliegtuigen in plaats van Turkish Airlines.”
Zo heette de maatschappij vroeger ook al (zo goed als) dus:

Virussen? Scan ze hier!
:strip_exif()/f/image/vI4ONkPdy12blbR5gwz0412J.jpg?f=fotoalbum_large)
29 juni 12:00 vliegt er een Spitfire over Montfoort. Nou vliegt er wel vaker eens iets ouds over, maar meestal weet je dat niet ver van tevoren en kan je geen goede opnames maken. Soms wel; in 2016 had ik wel geweldige surroundopnames gemaakt van de Spitfires en Dakota over Apeldoorn voor de défilé dus soms is het wel aangekondigd uiteraard.
Nou vraag ik me af of iemand meer details weet van het vluchtplan en dergelijke zodat ik een mooie opnamelocatie kan plannen (moet altijd zo ver van mensen / gemotoriseerd verkeer als mogelijk - en gezien de reden zeker met stilte en respect gedaan worden).
[ Voor 0% gewijzigd door Wilf op 15-06-2022 11:09 . Reden: newlines voor leesbaarheid toegevoegd ]
Zijn er nog tweakers op de PTE?
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Follow the first flight of the @Airbus #A321XLR from Hamburg. This version of the A321 will be capable of 4,700 nautical mile flights when it enters service. https://t.co/V8qdSSDtt9 pic.twitter.com/ppa99DVXPl
— Flightradar24 (@flightradar24) 15 juni 2022
https://twitter.com/Guill...tatus/1537007955127717890
De Spitfire van de KLU Historische Vlucht staat op vliegbasis Gilze-Rije. Montfoort ligt niet in restricted airspace, een CTR met verplichte vliegroutes, of iets dergelijks. Ik zou dus tussen deze twee gedenklocaties in Montfoort gaan staan, of ten Zuiden daarvan. (Op de lijn Montfoort - Gilze-Rije.)Wilf schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:31:
[Afbeelding]
29 juni 12:00 vliegt er een Spitfire over Montfoort. Nou vliegt er wel vaker eens iets ouds over, maar meestal weet je dat niet ver van tevoren en kan je geen goede opnames maken. Soms wel; in 2016 had ik wel geweldige surroundopnames gemaakt van de Spitfires en Dakota over Apeldoorn voor de défilé dus soms is het wel aangekondigd uiteraard.
Nou vraag ik me af of iemand meer details weet van het vluchtplan en dergelijke zodat ik een mooie opnamelocatie kan plannen (moet altijd zo ver van mensen / gemotoriseerd verkeer als mogelijk - en gezien de reden zeker met stilte en respect gedaan worden).
Je kan natuurlijk ook bij de startbaan van Gilze-Rije gaan staan. Vliegtuigen starten en landen tegen de wind in. Verder is een app om vliegtuigen te tracken handig. OpenADSB maakt gebruik van ADSB-exchange en doet ook militair verkeer.
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
Bron: Kabinet wil dat Schiphol fors krimpt: zeker 50.000 vluchten minder per jaarHet kabinet wil dat Schiphol gaat krimpen. Het aantal vliegbewegingen zou met 10 procent moeten dalen. Dat melden De Telegraaf en het AD donderdag op basis van Haagse bronnen. Op dit moment worden er zo'n 500.000 vliegbewegingen per jaar gemaakt op Schiphol. Dat moet dus terug naar 450.000 of zelfs 440.000. Vliegbewegingen zijn take-offs en landingen.
De enorme drukte op Schiphol van de laatste tijd zou niet de voornaamste reden zijn dat de luchthaven zou moeten krimpen. Het kabinet zou daarover al hebben besloten dat het aantal vluchten moet dalen, meldt het AD.
De geluidsoverlast die de luchthaven veroorzaakt voor omwonenden zou nu de doorslag zijn. Het is al langer bekend dat Schiphol niet voldoet aan de geluidsnormen. Daarnaast zou Schiphol dit jaar ook een nieuwe natuurvergunning moeten krijgen, maar dat zou problemen opleveren.
In een akkoord dat de VVD, D66, CDA en ChristenUnie in december presenteerden stond al dat er "aandacht moet zijn voor het verminderen van de negatieve effecten van luchtvaart op mens, milieu en natuur", schrijft het AD.
Denk dat het een goed plan is. Huidige situatie is gewoon niet houdbaar. Niet alleen qua wachtrijen/chaos, maar ook milieubelasting, uitstoot van CO2 en stikstof etc. Overlast voor de omgeving etc.
Virussen? Scan ze hier!
Super info, dankjewel! Ik heb de laatste tijd steeds vaker dat ik overvliegende vliegtuigen niet terugvind op FlightRadar24, ik zal zeker ADSB-exhange beter in de gaten houden.Bl@ckbird schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:47:
[...]
De Spitfire van de KLU Historische Vlucht staat op vliegbasis Gilze-Rije. Montfoort ligt niet in restricted airspace, een CTR met verplichte vliegroutes, of iets dergelijks. Ik zou dus tussen deze twee gedenklocaties in Montfoort gaan staan, of ten Zuiden daarvan. (Op de lijn Montfoort - Gilze-Rije.)
Je kan natuurlijk ook bij de startbaan van Gilze-Rije gaan staan. Vliegtuigen starten en landen tegen de wind in. Verder is een app om vliegtuigen te tracken handig. OpenADSB maakt gebruik van ADSB-exchange en doet ook militair verkeer.
Defensie vindt opvolger voor C-130 Hercules
Defensie heeft in de C-390M van de Braziliaanse fabrikant Embraer een opvolger gevonden voor de C-130H Hercules. De bedoeling is dat het eerste nieuwe transportvliegtuig in 2026 in Nederland aankomt. Dat schrijft staatssecretaris Christophe van der Maat vandaag aan de Tweede Kamer.
De 4 C-130’s van Defensie hebben het eind van hun levensduur bereikt. Aanvankelijk was het de bedoeling er nog tot minimaal 2031 mee te blijven vliegen, maar ze zijn steeds minder vaak inzetbaar door mankementen. In 2020 werd daarom besloten ze toch te vervangen.
Waar aanvankelijk het plan was om 4 nieuwe toestellen te verwerven, worden dat er 5. Er is behoefte aan meer vlieguren, schrijft Van der Maat. Hij verwijst naar de evacuaties in Afghanistan in 2021 en de drastisch veranderde veiligheidssituatie aan de oostflank van Europa. “Die hebben het belang van gegarandeerde beschikbaarheid aan transportcapaciteit voor de krijgsmacht onderstreept. Met een uitbreiding van 2.400 naar 4.000 vlieguren, zijn eenheden beter en vaker te ondersteunen. Ook draagt Nederland bij aan het invullen van een Europees tekort. Verder komt extra transportcapaciteit ten goede aan de snelheid om te reageren bij calamiteiten.”
Eisen
Defensie stelde verschillende eisen aan de opvolger van de C-130. Uit onderzoek kwam de C-390M er beter uit dan de C-130J van Lockheed Martin, die als alternatief werd gezien. Zo is de beschikbaarheid van de C-390M hoger, scoort het toestel beter op een aantal operationele en technische eisen en heeft het minder onderhoud nodig. Bovendien kan de C-390M met 4 toestellen al voldoen aan de minimale eis van 2.400 vlieguren. De C-130J heeft daar 5 toestellen voor nodig.
De bedoeling is dat de C-390M ook deelneemt aan het European Air Transport Command. Dit is een samenwerkingsverband op het gebied van luchttransport van 7 Europese landen. De C-390M eraan toevoegen komt de pooling and sharing van capaciteiten in Europees verband te goede. Dit gebeurt met gelijksoortige maar ook verschillende typen transportvliegtuigen.
Kosten
Doordat Defensie meer vlieguren wil maken, gaan ook de geschatte kosten omhoog. Aanvankelijk werd uitgegaan van € 250 miljoen tot € 1 miljard. Dat wordt nu tussen € 1 miljard en € 2,5 miljard.

Wel jammer dat ze de Europese economie niet steunen, en niet voor de Airbus A400M gaan, die ook in de race was voor de selectie. België vervangt hun C-130's bijvoorbeeld wel door A400M's.
Virussen? Scan ze hier!
Is toch niet onlogisch? De A400 heeft nog flink wat problemen. Kan me voorstellen dat Defensie voor de wederopbouw van de strijdkrachten in de eerste plaats kiest voor spul dat bewezen werkt. Politieke goedmakertjes kunnen wel weer gegeven worden zodra de boel op orde is.wildhagen schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 07:05:
Wel jammer dat ze de Europese economie niet steunen, en niet voor de Airbus A400M gaan, die ook in de race was voor de selectie. België vervangt hun C-130's bijvoorbeeld wel door A400M's.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
En dan nog alleen maar zolang het goed blijft werken.alexbl69 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:10:
[...]
Is toch niet onlogisch? De A400 heeft nog flink wat problemen. Kan me voorstellen dat Defensie voor de wederopbouw van de strijdkrachten in de eerste plaats kiest voor spul dat bewezen werkt. Politieke goedmakertjes kunnen wel weer gegeven worden zodra de boel op orde is.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
De vliegtuigen worden toch in EATC verband ingezet, dan is een beetje diversificatie niet gek - je geeft de planners meer opties om mee te spelen.wildhagen schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 07:05:
Sometimes you need to plan for coincidence
Waarom is de C-390 wel 'bewezen' dan? Eerste productietoestel werd in september 2019 geleverd, en tot nu toe vliegen er slechts 5 bij 1 luchtmacht...alexbl69 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:10:
[...]
Kan me voorstellen dat Defensie voor de wederopbouw van de strijdkrachten in de eerste plaats kiest voor spul dat bewezen werkt.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Het valt mij ook op dat de optie Lelystad haast niet genoemd wordt. Is dat nu gereduceerd tot een 'over de balk' afevering?wildhagen schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:07:
[...]
Bron: Kabinet wil dat Schiphol fors krimpt: zeker 50.000 vluchten minder per jaar
Denk dat het een goed plan is. Huidige situatie is gewoon niet houdbaar. Niet alleen qua wachtrijen/chaos, maar ook milieubelasting, uitstoot van CO2 en stikstof etc. Overlast voor de omgeving etc.
Verwijderd
Lelystad is nog steeds niet officieel open voor burgerluchtvaart, alleen de kleine luchtvaart maakt er gebruik van. Dus huur met je vrienden een leuke bizzjet en je kunt zonder al te lang wachten op reis.DOA schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:42:
[...]
Het valt mij ook op dat de optie Lelystad haast niet genoemd wordt. Is dat nu gereduceerd tot een 'over de balk' afevering?
En dan nog, stel dat het open is, dan heb je alsnog ook daar het probleem. Geen personeel voor de afhandeling.
Afhandeling doe je zelf (lees koffertje lopemd meenemen naar de kist) of is dat verandert? Heb het namelijk ooit wel eens gedaan met 3 pax, kosten vielen mee (tov business, niet vergelijkbaar met een easyjet zeg maar)Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:20:
[...]
Lelystad is nog steeds niet officieel open voor burgerluchtvaart, alleen de kleine luchtvaart maakt er gebruik van. Dus huur met je vrienden een leuke bizzjet en je kunt zonder al te lang wachten op reis.![]()
En dan nog, stel dat het open is, dan heb je alsnog ook daar het probleem. Geen personeel voor de afhandeling.
edit: was geen jet maar gewoon een TB20, snel zat voor een stukje in Europa
[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 17-06-2022 23:01 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Voor de kleine luchtvaart idd zelf meenemen. Maar als EHLE open gaat voor de 737's e.d. kom je daar op dit moment personeel voor te kort.franssie schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:48:
[...]
Afhandeling doe je zelf (lees koffertje lopemd meenemen naar de kist) of is dat verandert? Heb het namelijk ooit wel eens gedaan met 3 pax, kosten vielen mee (tov business, niet vergelijkbaar met een easyjet zeg maar)
edit: was geen jet maar gewoon een TB20, snel zat voor een stukje in Europa
Oh dat, gaat niet gebeuren. Zonder aanvliegroute is die luchthaven kansloosVerwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:25:
[...]
Voor de kleine luchtvaart idd zelf meenemen. Maar als EHLE open gaat voor de 737's e.d. kom je daar op dit moment personeel voor te kort.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Laten wij nou niet doen alsof er in heel het land geen personeel meer te vinden is. Als je bijvoorbeeld in Zwolle woont, dan kan ik mij voorstellen dat je wel naar Lelystad wil pendelen, maar niet naar Schiphol. Maastricht en Groningen lijken nu te springen om vluchten.Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:25:
[...]
Voor de kleine luchtvaart idd zelf meenemen. Maar als EHLE open gaat voor de 737's e.d. kom je daar op dit moment personeel voor te kort.
Die aanvlieg routes liggen er gewoon hè. Alles op vlieg gebied staat gewoon klaar.franssie schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:47:
[...]
Oh dat, gaat niet gebeuren. Zonder aanvliegroute is die luchthaven kansloos
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Je kraamt weer eens onzin uit.franssie schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:47:
[...]
Oh dat, gaat niet gebeuren. Zonder aanvliegroute is die luchthaven kansloos
Ok, I had volwaardige aanvliegroutes moeten schrijven. Die kruip door sluip door routes leveren nogal wat weerstand op...
Ik heb ergens gelezen dat Maastricht wel 7 vluchten per dag kan overnemen. Dat zijn er 2.500 per jaar. Dat zet geen zoden aan de dijk als Schiphol er 50.000 moet inkrimpen.exelletor schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 00:23:
[...]
Laten wij nou niet doen alsof er in heel het land geen personeel meer te vinden is. Als je bijvoorbeeld in Zwolle woont, dan kan ik mij voorstellen dat je wel naar Lelystad wil pendelen, maar niet naar Schiphol. Maastricht en Groningen lijken nu te springen om vluchten.
Want ook Eelde en Eindhoven kunnen dat volume niet aan. Vergis je niet in het ontbreken van faciliteiten daar. Ik geloof best dat Eelde en Maastricht niet de capaciteit hebben (in de vertrekhal) om twee B737's/A320's tegelijkertijd af te handelen.
Signatures zijn voor boomers.
Kunnen we niet gewoon een stukkie zee claimen en daar gewoon een vliegveld bouwen?
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Is er al bekent wanneer Schiphol communiceert welke vluchten ze gaan schrappen?Maasluip schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:56:
[...]
Ik heb ergens gelezen dat Maastricht wel 7 vluchten per dag kan overnemen. Dat zijn er 2.500 per jaar. Dat zet geen zoden aan de dijk als Schiphol er 50.000 moet inkrimpen.
Want ook Eelde en Eindhoven kunnen dat volume niet aan. Vergis je niet in het ontbreken van faciliteiten daar. Ik geloof best dat Eelde en Maastricht niet de capaciteit hebben (in de vertrekhal) om twee B737's/A320's tegelijkertijd af te handelen.
Nu ze die stap hebben gezet, zou het wel fijn zijn (gezien de omstandigheden) als reizigers dat zo snel mogelijk te weten komen. Kunnen ze nog alternatieve plannen maken waar mogelijk!
Stel je voor dat ze 1 week van te voren communiceren dat je vakantievlucht geschrapt is en dat je de reissom terug krijgt. Heb je 0 tijd om een alternatief te vinden.
EDIT 20-6 @1300
Schiphol maakte vorige week bekend dat er in juli gemiddeld 13.500 stoelen te veel zijn, als alle vliegtuigen helemaal vol zitten. Dat is bijna 17% van het aantal stoelen dat eigenlijk gemiddeld per dag ingepland stond. De slotcoördinator van de luchthaven bepaalt vervolgens wat dat per maatschappij gaat betekenen. Daarover wordt begin deze week duidelijkheid verwacht.
https://www.telegraaf.nl/...meer-vluchten-op-schiphol
[ Voor 20% gewijzigd door Stinger_Ventura op 20-06-2022 12:56 ]
American Express vraagbaak
Wat op zee is wel heel veel arbeid beschikbaarIllegal_Alien schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:57:
Kunnen we niet gewoon een stukkie zee claimen en daar gewoon een vliegveld bouwen?
Heb je niet alleen nog steeds vluchthavenpersoneel nodig maar ook nog bouwvakkers en baggeraars.Illegal_Alien schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:57:
Ja maar je bent in iedergeval wat meer van het gezeur af van de (nieuwe) inwoners die bij Schiphol gaan wonen en dan klagen dat ze te dicht bij Schiphol wonen.Bacchus schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:37:
[...]
Heb je niet alleen nog steeds vluchthavenpersoneel nodig maar ook nog bouwvakkers en baggeraars.
Leuke locatie daarvoor lijkt me 51.864607, 2.469699, kan er meteen een doorgaande treinverbinding Schiphol - Heathrow langs.Illegal_Alien schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:43:
[...]
Ja maar je bent in iedergeval wat meer van het gezeur af van de (nieuwe) inwoners die bij Schiphol gaan wonen en dan klagen dat ze te dicht bij Schiphol wonen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Net tussen de twee clearways van de zeescheepvaart, scheelt je wel weer het aanleggen van een brandstofleidingFreee!! schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:49:
[...]
Leuke locatie daarvoor lijkt me 51.864607N, 2.469699E, kan er meteen een doorgaande treinverbinding Schiphol - Heathrow langs.
Niet eens naar gekeken en gewoon de coordinaten van Google Maps opgepikt (vandaar ook het ontbreken van N en E, Google gebruikt "-" voor S en W).franssie schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:04:
[...]
Net tussen de twee clearways van de zeescheepvaart, scheelt je wel weer het aanleggen van een brandstofleiding
Voorlopig nog niet; _Bailey_ in "Chaos op Schiphol door personeelstekorten"Stinger_Ventura schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:28:
[...]
Is er al bekent wanneer Schiphol communiceert welke vluchten ze gaan schrappen?
Nu ze die stap hebben gezet, zou het wel fijn zijn (gezien de omstandigheden) als reizigers dat zo snel mogelijk te weten komen. Kunnen ze nog alternatieve plannen maken waar mogelijk!
Stel je voor dat ze 1 week van te voren communiceren dat je vakantievlucht geschrapt is en dat je de reissom terug krijgt. Heb je 0 tijd om een alternatief te vinden.
EDIT 20-6 @1300
Schiphol maakte vorige week bekend dat er in juli gemiddeld 13.500 stoelen te veel zijn, als alle vliegtuigen helemaal vol zitten. Dat is bijna 17% van het aantal stoelen dat eigenlijk gemiddeld per dag ingepland stond. De slotcoördinator van de luchthaven bepaalt vervolgens wat dat per maatschappij gaat betekenen. Daarover wordt begin deze week duidelijkheid verwacht.
https://www.telegraaf.nl/...meer-vluchten-op-schiphol
(Ook maar iets voor dat topic overigens)
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
De economie gaat op, de economie gaat neer, de economie gaat op en...
Emirates-topman: hogere ticketprijzen door gebrek aan nieuwe grote vliegtuigen
Eerder zei Tim Clark ook nog A380neo zou briljant vliegtuig zijn geweest.
Emirates-topman: hogere ticketprijzen door gebrek aan nieuwe grote vliegtuigen
Ook interessant voor het aantal vliegbewegingen op Schiphol. Moet dat dalen? Zet grotere vliegtuigen in en vlieg minder vaak (nee, zo zal dit in de praktijk niet werken).Emirates-topman Tim Clark vindt het huidige aanbod aan grote vliegtuigen van Airbus en Boeing veel te karig.
[...]
Nu de productie van de A380 beëindigd is, tot groot verdriet van Emirates,
[...]
Clark geeft als voorbeeld Londen Heathrow. Emirates vliegt daar nu zes keer per dag met een A380 naartoe. Maar om hetzelfde aantal stoelen met een 787 te bieden, zou hij naar eigen zeggen wel vijftien keer per dag moeten vliegen. Terwijl er daarvoor helemaal geen ruimte is op de luchthaven.
Eerder zei Tim Clark ook nog A380neo zou briljant vliegtuig zijn geweest.
#Bringback the 747wildhagen schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:47:
Tijd om de A380-produktie maar weer te herstarten, met evt inderdaad een A380neo ofzo?
Denk inderdaad dat de A380 en de 747 weer terug kunnen komen in een moderner jasje. Weg met die kleine prut. (Mischien voor kortere afstand weer luchtschepen / Zeppelins?

Zo werkt dat in de praktijk wel degelijk. Dat is waarom grote slot-limited vliegvelden als LHR zoveel A380's zien, en vroeger 747s. BA was een van de zo niet de grootste operator daarvan, zelfs.Maasluip schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:30:
Ook interessant voor het aantal vliegbewegingen op Schiphol. Moet dat dalen? Zet grotere vliegtuigen in en vlieg minder vaak (nee, zo zal dit in de praktijk niet werken).
Als Schiphol moet krimpen qua vliegbewegingen zul je dat hier ook meer zien. Op long-haul routes zie je al veel grote kisten (A380, 777, her en der een verdwaalde 747 nog) maar dat is een betrekkelijk klein deel van de vluchten. Ik denk dat de toekomst een grotere hoeveelheid wide-bodies op Europese routes gaat zien.
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 22-06-2022 11:52 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik denk dat Airbus dat ook probleemloos kan, je leest wel dat Airbus zulke dingen niet even zelf beslist (zoals Boeing vroeger de 747 in eigen beheer ontwikkelde). Als Airbus genoeg pre-orders krijgt zullen ze vast beginnen met bouwen.wildhagen schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:47:
Tijd om de A380-produktie maar weer te herstarten, met evt inderdaad een A380neo ofzo?
Maar ik denk dat er vooralsnog nog genoeg A380's koud staan om weer in gebruik genomen te worden. Ik weet niet wat de huidige status is, maar vorig jaar stonden er 200 van de 250 aan de grond.
Natuurlijk zal het direkte effect minder vliegbewegingen zijn, maar ik denk dat het vooral een tijdelijk effect is. Grotere vliegtuigen, meer capaciteit, rendabeler, lagere kosten, goedkopere vliegtickets, meer passagiers.CyBeR schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:51:
[...]
Zo werkt dat in de praktijk wel degelijk. Dat is waarom grote slot-limited vliegvelden als LHR zoveel A380's zien, en vroeger 747s. BA was een van de zo niet de grootste operator daarvan, zelfs.
[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 22-06-2022 11:58 ]
Trouwens over Airships: Bericht van de 16 juni 2022 op CNN:

Bron: https://edition.cnn.com/t...10-air-nostrum/index.html
This European airline just ordered a fleet of airships
Air Nostrum, which operates flights under the Iberia Regional umbrella from its Valencia base, has ordered 10 Airlander 10 aircraft, with delivery scheduled for 2026.
Held aloft by helium and powered electricity, they will seat 100 passengers, and typically fly 300-400 kilometers (186-249 miles), according to the manufacturer. Don't expect a lightning-fast flight, however -- the maximum speed will be 80 mph (129 kph).

Bron: https://edition.cnn.com/t...10-air-nostrum/index.html
D'r zit best nog wat rek in wat betreft opschalen van stoelen binnen beperkte slots, 't is alleen dat 't heel lang duurt en je ver vooruit moet kijken. D'r worden nu veel Europese vluchten uitgevoerd met Embraers, C-series (pardon A220's), etc, dat kan opgeschaald worden naar grotere vliegtuigen. De 1e stap is 737s/A320's, daarna widebodies.Maasluip schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:55:
[...]
Natuurlijk zal het direkte effect minder vliegbewegingen zijn, maar ik denk dat het vooral een tijdelijk effect is. Grotere vliegtuigen, meer capaciteit, rendabeler, lagere kosten, goedkopere vliegtickets, meer passagiers.
Probleem is alleen dat al die grotere vliegtuigen bestellen en geleverd krijgen een proces van jaren is. En natuurlijk dat je met al die extra passagiers ook extra infrastructuur nodig hebt om die allemaal in te checken, security checken, paspoorten controleren, ergens neerzetten terwijl ze wachten, etc.
Bijkomend voordeel is wel dat die grotere (en überhaupt nieuwere) kisten per passagier efficiënter en goedkoper zijn, maar dat voordeel gaat uit 't raam als je ze niet vol krijgt natuurlijk.
Dat heeft natuurlijk wel een reden. Het meest efficiënte vliegtuig is een vol vliegtuig. Opschalen gaat niet zomaar, er moet wel vraag voor zijn. En 2 vluchten per dag op verschillende tijdstippen met een kleiner vliegtuig is vaak lucratiever en makkelijker te vullen dan een met een groter vliegtuig. Qua brandstof is een A220 heel vergelijkbaar met een A320neo.CyBeR schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:18:
[...]
D'r zit best nog wat rek in wat betreft opschalen van stoelen binnen beperkte slots, 't is alleen dat 't heel lang duurt en je ver vooruit moet kijken. D'r worden nu veel Europese vluchten uitgevoerd met Embraers, C-series (pardon A220's), etc, dat kan opgeschaald worden naar grotere vliegtuigen. De 1e stap is 737s/A320's, daarna widebodies.
Niet echt. Het probleem is vooral dat Emirates de enige grote klant is die de A380 echt zag zitten. En (nog meer) miljarden steken in een A380neo waar maar één afnemer voor bestaat is gewoon te riskant voor Airbus.wildhagen schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:47:
Klopt, en daarom zijn al die korte routes met kleine vliegtuigen op hogere frequentie. Maar in de situatie dat Schiphol moet krimpen qua vliegbewegingen is minder vaak vliegen maar dat doen met grotere vliegtuigen IMO de meest voordehandliggende optie, vooral omdat a) die korte, frequente routes het grootste aandeel vluchten is op AMS en b) de long-haul routes al met de grotere types gedaan worden en niet elke maatschappij de luxe heeft een 777 in te kunnen ruilen voor een A380.PolarBear schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:37:
[...]
Dat heeft natuurlijk wel een reden. Het meest efficiënte vliegtuig is een vol vliegtuig. Opschalen gaat niet zomaar, er moet wel vraag voor zijn. En 2 vluchten per dag op verschillende tijdstippen met een kleiner vliegtuig is vaak lucratiever en makkelijker te vullen dan een met een groter vliegtuig. Qua brandstof is een A220 heel vergelijkbaar met een A320neo.
Of alles veel duurder maken, maar ik denk dat dat minder oplevert.
Dat is praktisch het hele business model van KLM Cityhopper natuurlijk. Gedeeltelijk kunnen ze dit opvangen door minder e175's in te zetten en meer e195's. Maar dat zal ook wel wat gaan betekenen voor het netwerk richting UK. Leeds 3x per dag, Inverness 2x per dag, humberside 2x.CyBeR schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:22:
[...]
Klopt, en daarom zijn al die korte routes met kleine vliegtuigen op hogere frequentie. Maar in de situatie dat Schiphol moet krimpen qua vliegbewegingen is minder vaak vliegen maar dat doen met grotere vliegtuigen IMO de meest voordehandliggende optie, vooral omdat a) die korte, frequente routes het grootste aandeel vluchten is op AMS en b) de long-haul routes al met de grotere types gedaan worden en niet elke maatschappij de luxe heeft een 777 in te kunnen ruilen voor een A380.
Of alles veel duurder maken, maar ik denk dat dat minder oplevert.
Geen idee hoeveel transfers daar uitkomen.
Verwijderd
Die stukjes romp die je kan kopen her en der van gesloopte vliegtuigen...
Nu een iets wat bijzondere editie...
$1000 per stuk.
Een van neergeschoten Russische gevechtsvliegtuigen in Oekraïne.
https://www.dronesforukraine.fund/su-34-keychain
Nu een iets wat bijzondere editie...
$1000 per stuk.
Een van neergeschoten Russische gevechtsvliegtuigen in Oekraïne.
https://www.dronesforukraine.fund/su-34-keychain

Hoe haal je het in je hoofd om filmend, met een waterflesje in je hand en je handbagagetrolley voor je uit duwend een vliegtuig te verlaten bij een noodontruiming.
Zou deze passagiers hiervoor vervolgd kunnen worden?
Achtergrond van het incident:
https://www.washingtonpos...plane-fire-miami-red-air/
https://avherald.com/h?article=4fa9f2e8

Video shows frantic moments passengers make their way out of RedAir flight 203 after landing gear collapse & fire at MIA…some use emergency chute @WPLGLocal10 pic.twitter.com/LJKJtzLqnh
— Janine Stanwood (@JanineStanwood) 22 juni 2022
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Ik weet niet waar ik het las. En of het over dit incident ging.Tourniquet schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:29:
Hoe haal je het in je hoofd om filmend, met een waterflesje in je hand en je handbagagetrolley voor je uit duwend een vliegtuig te verlaten bij een noodontruiming.Zou deze passagiers hiervoor vervolgd kunnen worden?
[Twitter]
De safety videos leggen dit niet goed uit. De passengiers weten niet dat ze zo snel mogelijk een vliegtuig moeten verlaten zonder bagage. Denk eens terug aan de videos en instructies die je hebt gezien. Wat blijft je bij?
In het KLM-filmpje wordt het vrij duidelijk gemeld (op 2:27), maar wellicht nog niet duidelijk genoeg?4POX schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:50:
[...]
Ik weet niet waar ik het las. En of het over dit incident ging.
De safety videos leggen dit niet goed uit. De passengiers weten niet dat ze zo snel mogelijk een vliegtuig moeten verlaten zonder bagage. Denk eens terug aan de videos en instructies die je hebt gezien. Wat blijft je bij?
:fill(white):strip_exif()/f/image/IBYFNRpiarDd1J79oSAhOQVI.png?f=user_large)
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Eerst zelf mondkapje/zuurstofmasker opzetten en tellen waar de nooduitgang voor en achter is
Maar ik zou denken dat ze bij een voorzorg/noodlanding dat nog wel even duidelijk zullen maken (maar of dat dan nog binnenkomt bij de meesten; ik denk het niet).
Biologisch hebben we ons als mens weer iets verder ontwikkeld. Waar in een acute bedreigende situatie de normale reactie in het reptielenbrein is "Vecht, Vlucht of Bevries" hebben we daar blijkbaar een vierde reactie aan toe weten te voegen om met de stress om te gaan, Film het

Ik vlieg vrij regelmatig, en kijk uit beleefdheid altijd de instructies maar deze is bij mij oprecht niet blijven hangen. edit: Ik weet het natuurlijk wel en paspoort/ID en CC heb ik altijd op mijn lichaam ipv in de handbagage, mede hierom (en diefstal). De rest is niet belangrijk, ok mijn partner gaat wel mee hoe dan ookTourniquet schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:56:
[...]
In het KLM-filmpje wordt het vrij duidelijk gemeld (op 2:27), maar wellicht nog niet duidelijk genoeg?
[Afbeelding]
[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 23-06-2022 16:02 ]
Het lijkt wel magie. Ik schrijf. En Facebook toont me meteen als een suggestie deze link.
https://www.atsb.gov.au/m...y7-fKiz9_1R4zzxSrpRODxVXo
https://www.atsb.gov.au/m...y7-fKiz9_1R4zzxSrpRODxVXo
Hier op terugkomend, KLM zegt (drie dagen geleden) ongeveer hetzelfde:CyBeR schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:51:
[...]
Zo werkt dat in de praktijk wel degelijk. Dat is waarom grote slot-limited vliegvelden als LHR zoveel A380's zien, en vroeger 747s. BA was een van de zo niet de grootste operator daarvan, zelfs.
Als Schiphol moet krimpen qua vliegbewegingen zul je dat hier ook meer zien. Op long-haul routes zie je al veel grote kisten (A380, 777, her en der een verdwaalde 747 nog) maar dat is een betrekkelijk klein deel van de vluchten. Ik denk dat de toekomst een grotere hoeveelheid wide-bodies op Europese routes gaat zien.
Zij noemen 't vooral afscheid van routes waarop die kleine kisten vliegen, maar als er genoeg vraag is dan is de logische vervolgactie natuurlijk opschalen naar meer stoelen per vlucht.Als KLM slots moet inleveren, dan zal zij van haar kleinste toestellen afstand moeten doen om zich vervolgens met haar grotere toestellen in een lagere frequentie meer op ‘dikkere’ Europese vervoersstromen te richten. Andere bestemmingen verdwijnen dan uit het aanbod. Aan de fijnmazigheid van het netwerk, dat op dit moment zo’n 170 bestemmingen telt, komt dan een einde. Dit effect treedt snel op.
Helaas is er vandaag een lesvliegtuig neergestort in het Zwarte Meer bij Flevoland.
https://www.upinthesky.nl...ht-in-meer-bij-flevoland/
https://www.upinthesky.nl...ht-in-meer-bij-flevoland/
/f/image/vVEBzIsc577yOUTuU1NrwDXi.png?f=fotoalbum_large)
@LongBowNL ik hoorde het op de radio. Prima vliegweer, ze vlogen ook geen onredelijke snelheden lijkt het.
Wikipedia: Blackshape Prime
Helaas hebben ze het niet overleefd. (ah staat/stond ook in het andere artikel)
https://www.omroepflevola...ort-vliegtuigje-overleden
Volgens Berger Klaas Post uit Urk lijkt het vliegtuig uit elkaar te zijn gespat. Hij heeft het staartstuk gevonden. Volgens de berger is het water maar een meter diep op de plek van de crash.
Motorproblemen en harde knallen
Albert Post uit Genemuiden zag hoe het vliegtuig boven zijn hoofd in de problemen kwam. Volgens de boer had het vliegtuigje motorproblemen en klonken er enkele harde knallen. De motor viel uit en daarna stortte het vliegtuigje recht naar beneden. Toen het neerkwam steeg er volgens de agrariër een dikke rookpluim op, die daarna snel doofde.
[ Voor 66% gewijzigd door franssie op 28-06-2022 15:18 ]
Wohoo, komen hier (Veluwe) even laag 4 F35's over. Draaiden een wachtrondje of 4. Gek genoeg nog nooit in het wild gezien (uiteraard wel op open dagen). Geeft wel echt zwaardere herrie dan F16's.
Op de smartphone-foto lijken ze altijd kleiner, met blote oog waren ze duidelijk te bekijken.
Vandaag herdenken we onze overleden collega's. Daarom voeren 4 van onze jachtvliegtuigen tussen 10.45 en 12.45 uur, een missing-man-formatie uit boven voormalig vliegbasis Soesterberg. @vlbleeuwarden @nmmsoesterberg @gemeentesoest @gemeentezeist #watvliegter pic.twitter.com/quRv1MRnEZ
— Koninklijke Luchtmacht (@Kon_Luchtmacht) 1 juli 2022
Op de smartphone-foto lijken ze altijd kleiner, met blote oog waren ze duidelijk te bekijken.

@Cheesy ik dacht eerst, zal toch wel meevallen, ik hoorde ze in Friesland ook wel maar ze vlogen waarschijnlijk nu toch wel wat lager dan daar als ik de tweets onderaan dit artikel mag geloven https://www.nhnieuws.nl/n...oven-noord-holland-gespot
Flightradar klopt niet helemaal. Die lesvliegtuigen van Transavia zijn het iets grotere broertje van de Prime, namelijk Gabriels. Integenstelling tot de Gabriel, is de prime een ultralight.franssie schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:54:
@LongBowNL ik hoorde het op de radio. Prima vliegweer, ze vlogen ook geen onredelijke snelheden lijkt het.
[...]
Ah top, dacht al, wat lekker retro dat je achter elkaar zit bij het lessen, beetje zoals bij die oude dubbeldekkersupclocker schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:24:
[...]
Flightradar klopt niet helemaal. Die lesvliegtuigen van Transavia zijn het iets grotere broertje van de Prime, namelijk Gabriels. Integenstelling tot de Gabriel, is de prime een ultralight.
Ik ben wel wat gewend hier, komen regelmatig Apaches en Chinooks over. De Apaches soms op ~120 meter. Ook Belgische F16's die naar Friesland of de Vliehorst vliegen. Eigenlijk hebben ze altijd wel de transponder aan, maar de F35's helaas niet, dus ik kon de exacte hoogte niet checken.franssie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:09:
@Cheesy ik dacht eerst, zal toch wel meevallen, ik hoorde ze in Friesland ook wel maar ze vlogen waarschijnlijk nu toch wel wat lager dan daar als ik de tweets onderaan dit artikel mag geloven https://www.nhnieuws.nl/n...oven-noord-holland-gespot
Je zit ook in de Gabriels achter elkaar. Beide configuraties hebben hun voor- en nadelen voor wat betreft lessen. Maar inderdaad over het algemeen zit je in lesvliegtuigen voor de civiele luchtvaart naast elkaar. In militaire trainers is dit vaak weer andersom.franssie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:27:
[...]
Ah top, dacht al, wat lekker retro dat je achter elkaar zit bij het lessen, beetje zoals bij die oude dubbeldekkers
Airbus haalt weer een leuk klein ordertje binnen:
37 miljard dollar... er zijn dagen dat ik minder op mijn bankrekening heb staan...
Bron: https://www.luchtvaartnie...an-chinese-maatschappijenDe Europese vliegtuigfabrikant Airbus heeft voor meer dan 37 miljard dollar (zo'n 35 miljard euro) aan orders ontvangen van vier Chinese luchtvaartmaatschappijen. In totaal bestelden China Southern Airlines, China Eastern Airlines, Air China en Shenzhen Airlines 292 toestellen van de A320neo-serie bij Airbus.
China Southern Airlines, de grootste Chinese luchtvaartmaatschappij, heeft 96 toestellen van de A320neo-serie besteld, die naar verwachting tussen 2024 en 2027 geleverd zullen worden. Ook gaat de maatschappij extra toestellen leasen. De waarde van de opdracht van China Southern bedraagt ruim 12 miljard dollar. China Eastern Airlines heeft honderd A320neo-toestellen besteld, Air China 64 en Shenzhen Airlines 32.
China Southern liet daarbij weten zijn capaciteit met de nieuwe toestellen met ongeveer 13 procent uit te breiden om te kunnen profiteren van het snelle herstel van de luchtvaart na de coronacrisis. De grote order van China Southern voor Airbus is een klap voor de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing, die normaal gesproken de grootste leverancier is van toestellen aan de Chinese luchtvaartmaatschappij.
Boeing kampt nog altijd met de nasleep van de twee crashes van de 737 MAX. China Southern schrapte in mei al meer dan honderd 737 MAX'en uit zijn vlootplannen voor de korte termijn vanwege onzekerheid over leveringen door Boeing.
37 miljard dollar... er zijn dagen dat ik minder op mijn bankrekening heb staan...
Virussen? Scan ze hier!
292 stuks dus in totaal excl de lease. Alsof het warme broodjes zijn van 120 miljoen euro per stuk.wildhagen schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:41:
Airbus haalt weer een leuk klein ordertje binnen:
[...]
Bron: https://www.luchtvaartnie...an-chinese-maatschappijen
Incident: Emirates A388 at Dubai and Brisbane on Jul 1st 2022, gear and fuselage damage
An Emirates Airbus A380-800, registration A6-EVK performing flight EK-430 from Dubai (United Arab Emirates) to Brisbane,QL (Australia), departed Dubai's runway 30L, climbed to initially FL310 and up to FL390. On approach to Brisbane the crew advised ATC they were suspecting they blew a tyre on takeoff and requested emergency services on standby. The aircraft landed on Brisbane's runway 19R about 13.5 hours after departure and was towed to the apron. A large hole in the left hand wing root fairing was observed followed by discovery of penetration at the underside of the fuselage.
The aircraft was unable to depart for its return flight and is still on the ground in Brisbane about 17 hours after landing.
According to gossip inside the airline the damage occurred during takeoff from Dubai.
A Brisbane airport employee reported in a local interview that the crew advised they suspected a blown tyre on takeoff, emergency services were on standby for the landing.
Prima op te lossen met wat speedtape... Kan zo terug naar Dubai
Opnieuw een A380 die is doorgevlogen terwijl ze wisten dat misschien iets mis was. Ik heb ook ooit een verhaal gehoord van een A380 die was doorgevlogen naar AMS met een lekke band. Toen werd hij ook ontvangen door de emergency services.
Nouja een lekke band is, als je eenmaal in de lucht zit, geen reden om terug te gaan over het algemeen. Landen moet je in beide gevallen, dan kun je 't net zo goed op de bestemming fixen. Reservebanden hebben ze vaak bij zich geloof ik.
Als je verder geen indicaties hebt, waarom per se terug keren?LongBowNL schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:39:
Opnieuw een A380 die is doorgevlogen terwijl ze wisten dat misschien iets mis was. Ik heb ook ooit een verhaal gehoord van een A380 die was doorgevlogen naar AMS met een lekke band. Toen werd hij ook ontvangen door de emergency services.
Met een lekke band op bestemming landen is niet anders dan weer op je vertrek veld.
Ik had begrepen van de engineer waarmee ik sprak, dat er een risico is op extra schade als je land met een lekke band. In dit geval is het handiger om op je homebase te landen. Maar ja, misschien had deze engineer gewoon geen zin om een band te wisselen.
Die kans op schade is er toch wel, als die ook op de bestemming gerepareerd kan worden, is doorvliegen handiger, je hoeft geen (dure) brandstof te dumpen en de passagiers lopen ook een stuk minder vertraging op.LongBowNL schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:19:
Ik had begrepen van de engineer waarmee ik sprak, dat er een risico is op extra schade als je land met een lekke band. In dit geval is het handiger om op je homebase te landen. Maar ja, misschien had deze engineer gewoon geen zin om een band te wisselen.
Vliegtuigen hebben geen reservebanden mee. Elke kilo die je meeneemt kost extra brandstof, en een lekke band komt zelden voor. Je moet hopen dat het vliegveld waar je naartoe vliegt de band heeft liggen, anders moet ie van elders ingevlogen worden. Daarnaast kan er met het omhooghalen van de gear met een lekke band ook schade ontstaan door rondslingerend rubber, hoewel hier op de meeste vliegtuigen wel voorzieningen opzitten om dit zoveel mogelijk te beperken.CyBeR schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:50:
Nouja een lekke band is, als je eenmaal in de lucht zit, geen reden om terug te gaan over het algemeen. Landen moet je in beide gevallen, dan kun je 't net zo goed op de bestemming fixen. Reservebanden hebben ze vaak bij zich geloof ik.
Er zijn wel degelijk maatschappijen die met een reserveband vliegen in het ruim. Kan me niet voorstellen dat het kosteneffectief is, maar goed ze zijn er wel.ronnie88 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:13:
[...]
Vliegtuigen hebben geen reservebanden mee. Elke kilo die je meeneemt kost extra brandstof, en een lekke band komt zelden voor. Je moet hopen dat het vliegveld waar je naartoe vliegt de band heeft liggen, anders moet ie van elders ingevlogen worden. Daarnaast kan er met het omhooghalen van de gear met een lekke band ook schade ontstaan door rondslingerend rubber, hoewel hier op de meeste vliegtuigen wel voorzieningen opzitten om dit zoveel mogelijk te beperken.
Het zal vast een afweging zijn tussen "kosten vanwege extra gewicht" en "kosten vanwege wachten op een reserveband".upclocker schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:46:
[...]
Er zijn wel degelijk maatschappijen die met een reserveband vliegen in het ruim. Kan me niet voorstellen dat het kosteneffectief is, maar goed ze zijn er wel.
En waarschijnlijk de afspraken die ze hebben met andere airlines. Veel reserve onderdelen zitten in een pool waaruit de deelnemende airlines mogen "graaien" als ze iets nodig hebben (uiteraard met de nodige regels, procedures en administratie).Hmmbob schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:36:
[...]
Het zal vast een afweging zijn tussen "kosten vanwege extra gewicht" en "kosten vanwege wachten op een reserveband".
Misschien vliegen deze airlines op bestemmingen waar ze dat soort regelingen niet hebben of welke dermate afgelegen zijn dat er geen reserve is?
Net zoveel tot ie op het Max landing gewicht komt lijkt mij. Dus afhankelijk van hoeveel belading er is. En dat valt die brandstof ook onder. Dus niet zo makkelijk te zeggen neem ik aan.4POX schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:28:
Hoeveel ton brandstof moet een A380 lozen voordat die kan landen?
Maximum take-off weight: 560,000 kg4POX schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:28:
Hoeveel ton brandstof moet een A380 lozen voordat die kan landen?
Maximum landing weight: 386,000 kg
Dus in dit geval 560-386=174,000 kg fuel.
Max. weights bron.
[ Voor 1% gewijzigd door HappyPinguin op 04-07-2022 11:47 . Reden: Typo ]
Allicht. Dit was ook een van de redenen dat Europese maatschappijen moesten stoppen met vliegen over Rusland, zelfs al voordat Rusland dat zelf verbood: men mocht geen reserveonderdelen meer meenemen over Russisch grondgebied.Hmmbob schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:36:
[...]
Het zal vast een afweging zijn tussen "kosten vanwege extra gewicht" en "kosten vanwege wachten op een reserveband".
Na A380's van Air France, Emirates en Singapore Airlines, is men nu ook begonnen aan de sloop van een van Qantas.
VH-OQF "Charles Kingsford Smith", geleverd aan Qantas in januari 2010, op 23 maart 2020 uit de vloot gehaald en op 14 juli dat jaar in Victorville opgeslagen.
Qantas heeft 12 A380's, 10 zijn/zullen terug keren in de vloot.

https://twitter.com/Shore...tatus/1541927071361904640
VH-OQF "Charles Kingsford Smith", geleverd aan Qantas in januari 2010, op 23 maart 2020 uit de vloot gehaald en op 14 juli dat jaar in Victorville opgeslagen.
Qantas heeft 12 A380's, 10 zijn/zullen terug keren in de vloot.
https://twitter.com/Shore...tatus/1541927071361904640
PILOTEN SAS STAKEN, DIRECTIE VRAAGT IN REACTIE ‘FAILLISSEMENT’ AAN IN DE VS
SCHIPHOL - SAS Scandinavian Airlines heeft in de Verenigde Staten de Chapter 11-procedure aangevraagd, een juridisch instrument voor reorganisatie. Dit gebeurt in reactie op een staking van piloten die maandagavond is begonnen. CEO Anko van der Werff zei dinsdagmorgen "geen andere keus" te hebben en riep het personeel op zich verder “constructief” in te zetten.
(...)
Dit onbemande, door zonne-energie aangedreven, vliegtuig is op dit moment al 17 dagen onafgebroken in de lucht:
https://interestingengineering.com/airbus-zephyr-fly-17-days
Uiteindelijk moet het toestel maanden onafgebroken in de lucht kunnen blijven, maar ik kan zo niet vinden voor hoe lang de huidige vlucht gepland is.
https://interestingengineering.com/airbus-zephyr-fly-17-days
Uiteindelijk moet het toestel maanden onafgebroken in de lucht kunnen blijven, maar ik kan zo niet vinden voor hoe lang de huidige vlucht gepland is.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Het is vandaag erg druk met f15'tjes. Er zijn er denk nu al minstens 5 of 6 overgekomen. Valt wel op als ze beetje dezelfde route nemen en niet heel erg stil zijn ondanks dat ze op FL330 zitten
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Vandaag is op de luchthaven van Hong Kong de 3e baan in gebruik genomen.
De eerste commerciële vlucht die er gebruik van maakte was CX3251, een Cathay Pacific Cargo 747-400F uit Shanghai.

Interessant feitje; op de zeer vroege ochtend van 6 juli 1998 was het ook een Cathay Pacific 747 die de laatste commerciële vlucht uitvoerde vanaf de voorganger van deze luchthaven - Kai Tak - CX251 naar London Heathrow.
En het was ook een Cathay 747 die de eerste commerciële vlucht uitvoerde op de nieuwe luchthaven - Chek Lap Kok - non-stop vanuit New York JFK; destijds de allereerste non-stop vlucht vanuit New York naar Hong Kong, met 15 uur en 35 minuten destijds ook de langste commerciële vlucht ooit met een vlucht over de Noordpool.
De eerste commerciële vlucht die er gebruik van maakte was CX3251, een Cathay Pacific Cargo 747-400F uit Shanghai.

Interessant feitje; op de zeer vroege ochtend van 6 juli 1998 was het ook een Cathay Pacific 747 die de laatste commerciële vlucht uitvoerde vanaf de voorganger van deze luchthaven - Kai Tak - CX251 naar London Heathrow.
En het was ook een Cathay 747 die de eerste commerciële vlucht uitvoerde op de nieuwe luchthaven - Chek Lap Kok - non-stop vanuit New York JFK; destijds de allereerste non-stop vlucht vanuit New York naar Hong Kong, met 15 uur en 35 minuten destijds ook de langste commerciële vlucht ooit met een vlucht over de Noordpool.
[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 08-07-2022 15:57 ]
Google is nog niet op de hoogtePiet91 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:53:
Vandaag is op de luchthaven van Hong Kong de 3e baan in gebruik genomen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/vai58GnU2aNSg6IxG1TlX5Hk.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze zullen bij aanvang van de bouw de ,(Fortune)cookies van Google niet geaccepteerd hebben.renegrunn schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:01:
[...]
Google is nog niet op de hoogte![]()
[Afbeelding]
Bij mijn avondwandeling in mijn woonplaats Hilversum, zag ik ineens onderstaand ding op een oprit staan. WTF is dat nou? Het is duidelijk iets van een vliegtuig, maar het heeft geen cockpit dus het zal een grote UAV zijn. Voorzover ik kon zien geen markeringen op het vliegtuig.
Iemand een idee?
:strip_exif()/f/image/imQT8P6JgBIMVvqPMKFTuwrd.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Bx9LaI5cwZXBuvT351PYLuKG.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/yGujtNQCY0or5IwmnZ73aiBS.jpg?f=fotoalbum_medium)
Iemand een idee?
:strip_exif()/f/image/imQT8P6JgBIMVvqPMKFTuwrd.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Bx9LaI5cwZXBuvT351PYLuKG.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/yGujtNQCY0or5IwmnZ73aiBS.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/4pxaMWVU8HgiInifvAsw7Hol.jpg?f=fotoalbum_medium)
Is dat wel een vliegtuig? De vormgeving van zowel de romp als de vleugels, gecombineerd met de lokatie van de motor, doet meer denken aan een ground-effect vehicle / ekranoplan-achtig iets?
Virussen? Scan ze hier!
Hij heeft wel een landing gear dus dat lijkt me niet waarschijnlijk.wildhagen schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 23:30:
Is dat wel een vliegtuig? De vormgeving van zowel de romp als de vleugels, gecombineerd met de lokatie van de motor, doet meer denken aan een ground-effect vehicle / ekranoplan-achtig iets?
Ik gok dat als je het logo op het busje wat scherper op de foto kan krijgen, je je antwoorden daar kan vinden
. Iets met Wings Up nog iets?
Kenteken hangt er ook lekker bij
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
RPAS/UAV dus
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Hee goed gevonden, dank je wel! Wat een leuk initiatief, en wat een leuke verrassing dat zoiets gewoon hier om de hoek op een oprit geparkeerd staat.
Interessant concept ook van die zelflandende kartonnen dozen, geen parachute oid nodig.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:
Reizen met het Vliegtuig - Deel 1
Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:
Reizen met het Vliegtuig - Deel 1
Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?