Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Is ie met die link straks ook weer te volgen, of moet ik een andere hebben? Ik vond nog niets iig.
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Klassieke auto's die nog lood houdende benzine willen hebben kunnen omgebouwd worden. Had een buurman met een oude MG die zijn cilinderkop heeft laten aanpassen zodat daar gewoon reguliere 95/98 in kan. Moet voor vliegtuigen ook kunnen, ben je van dat lood af. Zal ongetwijfeld prijzig zijn, maar hou je dat oude spul wel langer vliegend.Fly-guy schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:24:
[...]
Avgas had tot voor kort in ieder geval nog "gewoon" (helaas) lood.
Ja, die linkt werkt zodra ie in de lucht is. Het id het transponderID-iets van het vliegtuig.steveman schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:16:
Volgens plan zou ie weer moeten vliegen, maar ik zie nog geen huidige vlucht met de link van Keiichi.
Is ie met die link straks ook weer te volgen, of moet ik een andere hebben? Ik vond nog niets iig.
Nog een filmpje op twitter: https://twitter.com/David...tatus/1521862922535944192
Ik woon op steenworp afstand van gilze-rijen, zou ik nu nog ergens het beste heen kunnen fietsen? Voor een takeoff op 28 zijn er niet echt mooie plekken volgens mij (landing daarentegen kun je voor de baan staan)
-edit-
Hij vliegt!
[ Voor 28% gewijzigd door Keiichi op 04-05-2022 16:54 ]
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Kleppen, pakkingen, leidingen moeten vervangen worden, zeker bij 95 vanwege de ethanol die daarin zit. Vraag me af hoe dat dan zit bij de certificatie van een vliegtuigmotor. In mijn oldtimer gooi ik loodvervanger, dat lijkt nog goed te gaan in combinatie met 98, maar misschien moet ik eens wat jerrycans Avgas100L ergens regelen, of toestemming krijgen om de apron van EHLE op te rijdenFastFred schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:28:
[...]
Klassieke auto's die nog lood houdende benzine willen hebben kunnen omgebouwd worden. Had een buurman met een oude MG die zijn cilinderkop heeft laten aanpassen zodat daar gewoon reguliere 95/98 in kan. Moet voor vliegtuigen ook kunnen, ben je van dat lood af. Zal ongetwijfeld prijzig zijn, maar hou je dat oude spul wel langer vliegend.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Check. En wat een timing ze stijgen net weer opKeiichi schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:50:
[...]
Ja, die linkt werkt zodra ie in de lucht is. Het id het transponderID-iets van het vliegtuig.
Nog een filmpje op twitter: https://twitter.com/David...tatus/1521862922535944192
Ik woon op steenworp afstand van gilze-rijen, zou ik nu nog ergens het beste heen kunnen fietsen? Voor een takeoff op 28 zijn er niet echt mooie plekken volgens mij (landing daarentegen kun je voor de baan staan)
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Video van take-off op Onedrive
[ Voor 72% gewijzigd door Bacchus op 04-05-2022 18:05 ]
Vind op een of andere manier deze foto wel passen bij het vliegtuig. Voelt oud aan maar toch modern.Bacchus schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:38:
Ik had ook geluk: precies tijdens de runup kwam ik bij de 28 aangefietst. Dus inderdaad stond iedereen bij de 02 verkeerd. 😜 Overigens ook hier genoeg volk met betere apparatuur (ik moest het met mijn mobiel doen) om wat mooier beeldmateriaal dan dit te schieten:
[Afbeelding]
Video van take-off op Onedrive
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Naast dat de Lancaster er inderdaad "gewoon" getankt heeft, kwam ik in de MilAIP voor EHGR ook tegen dat ze inderdaad standaard ook (NATO) F-18, avgas 100LL in burgertermen, hebben.Bacchus schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:05:
[...] gewone 100LL tanken. Punt is wel dat dat bij de militairen niet zo gewoon meer is, die stoken alles op jet*.
Boeing Names Northern Virginia Office Its Global Headquarters; Establishes Research & Technology Hub
- DC-area location is close to Boeing's global customers and stakeholders
- Boeing will develop a research & technology hub in Virginia to harness and attract engineering talent; hub to join the company's global engineering network
ARLINGTON, Va., May 5, 2022 /PRNewswire/ -- Boeing [NYSE: BA] announced today that its Arlington, Virginia campus just outside Washington, D.C. will serve as the company's global headquarters. The aerospace and defense firm's employees in the region support various corporate functions and specialize in advanced airplane development and autonomous systems. In addition to designating Northern Virginia as its new headquarters, Boeing plans to develop a research & technology hub in the area to harness and attract engineering and technical capabilities.
"We are excited to build on our foundation here in Northern Virginia. The region makes strategic sense for our global headquarters given its proximity to our customers and stakeholders, and its access to world-class engineering and technical talent," said Boeing President and Chief Executive Officer Dave Calhoun.
(...)
Nog verder weg van SeattlePiet91 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:47:
Boeing verplaatst hun hoofdkantoor van Chicago naar Arlington, Virginia (feitelijk naar Washington)
Boeing Names Northern Virginia Office Its Global Headquarters; Establishes Research & Technology Hub
[...]
[...]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Wow.
Een ongetrainde passagier lukte het om een klein vliegtuig veilig te landen nadat de piloot gezondheidsproblemen kreeg. Dit deed de passagier met hulp van de luchtverkeersleiding, meldt WPBF-TV.
https://www.telegraaf.nl/...=email&utm_campaign=email
edit:
[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 11-05-2022 15:50 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Jammer dat het gedeelte rondom de daadwerkelijke landing mist, maar wellicht ging die communicatie over de mobiele telefoon oid
Hoe dan ook, spectaculair. Het zou je gebeuren, zit je daar naast de piloot, valt-ie om

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Maar zonder ervaring landen is fantastisch teamwork van de piloot, de luchtverkeersleider/instructeur en het weer. Nooit gestuurd in een zo grote Cessna (alleen 172 en 337 pp) maar over het algemeen zijn die vliegtuigen waarin gestuurd heb wel rete stabiel/makkelijk te trimmen. En dan is het al snel dat je de kant opvliegt waar je heen kijkt. Dat zal hier ook wel een grote rol gespeeld hebben.
Mijn favoriete vliegtuig, vnl door de film Bat 21. Ik moet 'm weer eens kijken.
Ging specifiek over een moderne jet, de myth was 'plausibel' omdat je een amateur zou kunnen uitleggen hoe ze het autoland systeem moeten inschakelen... Is wel iets anders dan een Cessna, maar toch leuke aflevering.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Gaat wonderen doen voor de QA...Piet91 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:47:
Boeing verplaatst hun hoofdkantoor van Chicago naar Arlington, Virginia (feitelijk naar Washington)
[...]
[...]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ik zie dat niet, dat ze fiscaal een ander HQ kiezen, soit, maar de FAA doet de controle (of in meer of mindere mate) op de eigen QA van ze?
Ik had eerder verwacht dat ze de drie divisies zouden splitsen, of in ieder geval de luchtvaart divisie weg zouden doen.
Ik heb als passagier 2x een stukje mogen 'sturen' met een kleine Chessna. Ik denk dat ik (met mooi weer en een lange runway) met een paar basale instructies vooraf (welke air speed, welke flap setting, hoe rem je na landing, waar begin je aan de final) dat vliegtuig de 2e keer netjes neer zou zetten.dragon2 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:19:
Hoe moeilijk is het landen van een C208 eigenlijk..?
Wow.
Een ongetrainde passagier lukte het om een klein vliegtuig veilig te landen nadat de piloot gezondheidsproblemen kreeg. Dit deed de passagier met hulp van de luchtverkeersleiding, meldt WPBF-TV.
https://www.telegraaf.nl/...=email&utm_campaign=email
En met de goede instructies (hoe zet je ILS goed, air speed, flap setting, auto-brake) op een makkelijke luchthaven (dus niet Innsbruck) gaat dat voor een 737 ook wel lukken zonder autoland. Rondje vliegen met een 737 in een training-sim was niet zo moeilijk, op Innsbruck landen wel
Een vliegtuig van Tibet Airlines is donderdag in brand gevlogen tijdens de start op de luchthaven van Chongqing. Het toestel was met 122 passagiers en bemanningsleden op weg naar Nyingchi in Tibet. Alle inzittenden wisten het brandende vliegtuig op tijd te verlaten.
Het betrokken toestel is een Airbus A319. Daarvan heeft Tibet Airlines er 28. Naar de oorzaak van het ongeval, dat leidde tot een tijdelijke sluiting van de luchthaven van Chongqing, wordt onderzoek gedaan.
https://twitter.com/ChinaAvReview/status/1524585080429375488
Hopelijk komen de opnames van het laatste deel van de vlucht ook snel online beschikbaar. That's where most of the magic happens. Daardoor zit ik nog wel met een paar vragen. Even snel een hersenscheet op basis van de informatie die op dit moment beschikbaar is:JeroenH schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:57:
ATC opnames van die landing door een passagier:
[YouTube: PASSENGER LANDS THE PLANE after the Pilot becomes unconscious.]
Jammer dat het gedeelte rondom de daadwerkelijke landing mist, maar wellicht ging die communicatie over de mobiele telefoon oid
Hoe dan ook, spectaculair. Het zou je gebeuren, zit je daar naast de piloot, valt-ie om
Wat heeft de passagier uiteindelijk zelf concreet gedaan en hoé heeft de luchtverkeersleider en tevens vlieginstructeur hem daarbij geholpen? Als je bijvoorbeeld op FlightAware naar deze vlucht kijkt, heeft de passagier final hartstikke strak gevlogen (https://uk.flightaware.com/live/flight/N333LD). Ik vermoed dat de passagier onder andere is geholpen met het instellen van de autopilot, in elk geval wat betreft de heading. Dat hij de landing dus niet volledig zelf met het handje heeft gevlogen. Nog steeds erg knap zonder vliegervaring.
Waarom is final niet langer gemaakt met een duidelijke base leg, in plaats van een relatief krappe en tevens dalende bocht naar final toe? Dan hoeft de passagier veel minder handelingen te verrichten in een korte tijd. Een dalende linkerbocht maken, tegelijkertijd communiceren én instructies verwerken terwijl je de snelheid constant moet houden/vertragen is immers een stuk lastiger dan rechtuit dalen en daarna een bocht maken. Is een (gedeelte van) de RNAV/ILS approach met hulp van de luchtverkeersleider geprogrammeerd?
Uiteindelijk staat het vliegtuig helemaal intact op de grond, dus wie ben ik om kritisch te zijn...
Hadden jullie overigens ook gezien dat het vliegtuig tijdens de vlucht zeer snel daalt van 3000 naar 2200 meter? Tegelijkertijd versnelt het vliegtuig van 180 mph naar 260 mph. Toch knap hoe rustig de passagier vervolgens blijft.
Ik heb denk ik zo'n 2400 x in totaal in diverse C208 gezeten, maar maar een handvol landingen meegemaakt (gelukkig). Flightsim was niet aan mij besteed. Nooit zelf ons jumpvliegtuig gestuurd oid. En nooit over nagedacht wat we zouden moeten doen in een dergelijke situatie... Die 'malfunctie' zit niet in een para opleiding 🙄MBV schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:32:
[...]
Ik heb als passagier 2x een stukje mogen 'sturen' met een kleine Chessna. Ik denk dat ik (met mooi weer en een lange runway) met een paar basale instructies vooraf (welke air speed, welke flap setting, hoe rem je na landing, waar begin je aan de final) dat vliegtuig de 2e keer netjes neer zou zetten.
En met de goede instructies (hoe zet je ILS goed, air speed, flap setting, auto-brake) op een makkelijke luchthaven (dus niet Innsbruck) gaat dat voor een 737 ook wel lukken zonder autoland. Rondje vliegen met een 737 in een training-sim was niet zo moeilijk, op Innsbruck landen wel
Ik bedoel, allemaal eruit springen en de piloot zo achterlaten is ook zo wat 👀
Alhoewel wij de optie nog zouden hebben de piloot er mee uit te nemen en aan z'n (verplichte) ripcord te trekken, dat dan weer wel.
Ik heb iig geen idee of ik zo'n koele kikker zou zijn als deze passagier, zonder parachute 🙈
Belangrijkste is om de communicatie met ATC te blijven onderhouden.
Vandaar dat de ATC controller hem initieel naar een lagere hoogte dirigeert en hem een telefoonnummer geeft.
Je weet immers niet of de passagier de radio kan bedienen en of hij buiten bereik van ATC komt.
In Humberside was het ook een Flight Instructor die hem naar beneden gepraat heeft.
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
Het is wel grappig dat je dat zegt. Er was toevallig laatst een onderzoek geweest waarbij mensen de vraag kregen of ze een vliegtuig konden landen voor het zien van een filmpje en na het zien van een filmpje. Na het filmpje dachten ongeveer 60% meer mensen dat ze het wel konden. Met een MEP + IR dacht ik tijdens de MCC dat ik de B737 in full motion sim ook wel netjes kon landen de eerste keer. Nou niet dus haha, zodra je het gas dichttrekt zakt je neus als een baksteen naar beneden. En ik was niet de enige, al mijn mede studenten hadden hetzelfde met al best wat uren single en multi engine tijd. Dus een pax zonder enige ervaring zie ik dat niet doen eigenlijk.MBV schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:32:
[...]
Ik heb als passagier 2x een stukje mogen 'sturen' met een kleine Chessna. Ik denk dat ik (met mooi weer en een lange runway) met een paar basale instructies vooraf (welke air speed, welke flap setting, hoe rem je na landing, waar begin je aan de final) dat vliegtuig de 2e keer netjes neer zou zetten.
Dat lijkt me een beter idee inderdaad.Bobmeister schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:19:
Hoe moeilijk is het om als onervaren passagier een cat3 autoland te vliegen? Is dat een beter of een slechter idee dan op de hand een 737 landen?
Het is alweer 10 jaar geleden dat ik dat deed, weet het niet meer precies. De simulator was serieus (ergens vlakbij schiphol, werd gebruikt voor trainingen, niet full-motion). Volgens mij moest ik hem gewoon naar de grond vliegen met autothrottle aan, niks met het gas gedaan. Ik riep bij Innsbruck bij de bocht boven de stad dat dat me nooit ging lukken, go-around. Mocht natuurlijk niet (kwartiertje vliegen voor een zak geld), gevolg was dat ik uiteindelijk stilstond in het grasveldupclocker schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:15:
[...]
Het is wel grappig dat je dat zegt. Er was toevallig laatst een onderzoek geweest waarbij mensen de vraag kregen of ze een vliegtuig konden landen voor het zien van een filmpje en na het zien van een filmpje. Na het filmpje dachten ongeveer 60% meer mensen dat ze het wel konden. Met een MEP + IR dacht ik tijdens de MCC dat ik de B737 in full motion sim ook wel netjes kon landen de eerste keer. Nou niet dus haha, zodra je het gas dichttrekt zakt je neus als een baksteen naar beneden. En ik was niet de enige, al mijn mede studenten hadden hetzelfde met al best wat uren single en multi engine tijd. Dus een pax zonder enige ervaring zie ik dat niet doen eigenlijk.
Was sowieso niet serieus: na het opstijgen de snelheid hoger ingesteld, gevraagd of ik niet de flaps in moest trekken. Neehoor, zo doet hij het ook wel
Lijkt me duidelijk. Dat er geen gewonden vallen of erger. Rest is verzekeringswerk of afschrijven. Niet dat er ook echt een keuze is ;-) Een vliegtuig kan je niet even voor anker leggen zeg maarBacchus schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:39:
De vraag is wel wat een succesvolle landing is in zo'n geval: sta je erop dat het vliegtuig zijn volgende geplande vlucht kan uitvoeren of is het goed genoeg als er niemand overlijdt?
Als je na de landing van het vliegtuig weg kunt lopen, was het een goede landing. Als het vliegtuig ook nog bruikbaar is, was het een uitstekende landing.Bacchus schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:39:
De vraag is wel wat een succesvolle landing is in zo'n geval: sta je erop dat het vliegtuig zijn volgende geplande vlucht kan uitvoeren of is het goed genoeg als er niemand overlijdt?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Ik was er heel trots op dat ik wist dat een go-around nodig was, niet op de landing in het grasveldBacchus schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:39:
Wel wordt er meer informatie bekend die duidt op een mogelijke suïcide:
Flight data indicates someone in the cockpit intentionally crashed a China Eastern jet earlier this year, according to people familiar with U.S. officials’ preliminary assessment of what led to the accident.
The Boeing 737-800 was cruising at high altitude when it suddenly pitched into a near-vertical descent, plummeting into a mountain at extreme speed. Data from a black box recovered in the crash suggests inputs to the controls pushed the plane into the fatal dive, these people said.
[ Voor 6% gewijzigd door Garyu op 17-05-2022 21:15 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Heb je een van de moeilijkste onderdelen van vliegen al onder de knieMBV schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:30:
[...]
Ik was er heel trots op dat ik wist dat een go-around nodig was
Klinkt als een herhaling van Germanwings Flight 9525Garyu schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:14:
Het Chinese vliegtuig (China Eastern, dat een paar maanden geleden is neergestort, is nog altijd niet helemaal uitgezocht.
Wel wordt er meer informatie bekend die duidt op een mogelijke suïcide:
[...]

Is die toilet regel nog steeds van toepassing? Als een piloot naar het toilet gaat neemt een cabine medewerker plaats in de cockpit.XWB schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:46:
[...]
Klinkt als een herhaling van Germanwings Flight 9525
Mja wat wil je doen als iemand de knuppel gewoon maximaal naar voren duwt met motoren op maximaal vermogen. Ook als die medewerker enige training heeft gehad ben je kansloos als het allemaal zo snel gaat denk ik.4POX schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:46:
[...]
Is die toilet regel nog steeds van toepassing? Als een piloot naar het toilet gaat neemt een cabine medewerker plaats in de cockpit.
Misschien zou het veiliger zijn als zo'n vliegtuig een extreme 'input' niet zou accepteren tenzij het vliegtuig zelf in een niet-cruise situatie zit. Daar zullen vast ook edge cases zijn maar weet niet wat vandaag de dag een groter risico is.
Die regel is heel snel weer afgeschaft, met goede reden.4POX schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:46:
[...]
Is die toilet regel nog steeds van toepassing? Als een piloot naar het toilet gaat neemt een cabine medewerker plaats in de cockpit.
Was typisch een paniekvoetbal dingetje, "we moeten wat doen...."
Met als verschil dat ze met z'n 3en voorin zaten... Dat is wel een dingetje.XWB schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:46:
[...]
Klinkt als een herhaling van Germanwings Flight 9525
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
Hangt van de airline af. Bij ons nog steeds in de boeken en ik weet dat er nog meer airlines zijn die de procedure nog hanteren.Fly-guy schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:42:
[...]
Die regel is heel snel weer afgeschaft, met goede reden.
Was typisch een paniekvoetbal dingetje, "we moeten wat doen...."
Per airline zal het inderdaad nog voorkomen, maar het is geen algemene regel/opdracht meer (vanuit easa).Propane schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:19:
[...]
Hangt van de airline af. Bij ons nog steeds in de boeken en ik weet dat er nog meer airlines zijn die de procedure nog hanteren.
Dat zal bij een 737 niet opschieten, daar is de yoke nog verbonden met draden (en hydraulisch bekrachtigd zoals stuurbekrachtiging in de auto). Je zou als je er naast zit jou yoke naar achter kunnen trekken, degene die het sterkste is wint dan. Of de kwaadwillende een mep met een brandblusser o.i.d. geven en dan controle overnemen.Yankovic schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:15:
Misschien zou het veiliger zijn als zo'n vliegtuig een extreme 'input' niet zou accepteren tenzij het vliegtuig zelf in een niet-cruise situatie zit. Daar zullen vast ook edge cases zijn maar weet niet wat vandaag de dag een groter risico is.
Met fly-by-wire zou dat kunnen maar hoe laat je de software bepalen wat een extreme input is en wat niet? Stel je voor, een fly-by-wire 737 met MCAS die de neus volledig naar beneden trimt vanwege een beroerde sensor en de piloot wil dat tegen gaan door de yoke terug te trekken, de software zal dat zien als een extreme input en negeert die want $sensor zegt X
[ Voor 25% gewijzigd door FastFred op 20-05-2022 12:19 ]
Als ik het goed begrepen heb (en dat is nogal beperkt: ik ben niet type-rated, dus correctie/aanvulling of zelfs bevestiging gewenst) is dat toch wel hoe het op moderne Airbussen werkt: Als de computer bepaalt dat je input buiten de enveloppe valt, wordt die niet (volledig) uitgevoerd.FastFred schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:14:
[...]
Met fly-by-wire zou dat kunnen maar hoe laat je de software bepalen wat een extreme input is en wat niet? Stel je voor, een fly-by-wire 737 met MCAS die de neus volledig naar beneden trimt vanwege een beroerde sensor en de piloot wil dat tegen gaan door de yoke terug te trekken, de software zal dat zien als een extreme input en negeert die want $sensor zegt X
[ Voor 3% gewijzigd door Bacchus op 23-05-2022 08:47 ]
Vergeet het. Het hele systeem inclusief het design van de avionics is opgetuigd rond het principe dat de piloot ten allen tijde de baas is, en altijd een override optie heeft in het geval van systeemfalen. Als je dat principe loslaat, moet je als vliegtuigontwerper weer helemaal bij het begin beginnen. Dat basisbeginsel is fundamenteel in elke stap. Je gaat er veel (veel!) meer problemen mee creëren dan oplossen.Yankovic schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:15:
[...]
Mja wat wil je doen als iemand de knuppel gewoon maximaal naar voren duwt met motoren op maximaal vermogen. Ook als die medewerker enige training heeft gehad ben je kansloos als het allemaal zo snel gaat denk ik.
Als we de piloot niet meer vertrouwen, dan kunnen we het beste vliegtuigen zonder piloten gaan ontwerpen. En zoals de UAV markt laat zien, zijn we nog láng niet zo ver om dat echt mogelijk te maken.
[ Voor 9% gewijzigd door Garyu op 23-05-2022 09:15 ]
/f/image/0WfRUyAcg3GggVTRWzKmzjMi.png?f=fotoalbum_large)
https://www.flightradar24.com/TRA9T/2bf6509b
[ Voor 5% gewijzigd door oohh op 23-05-2022 09:26 ]
En zoals MCAS en ander instrumentfalen laat zien. Als piloten nu al niet kunnen voorkomen dat een vliegtuig neerstort vanwege technisch falen in de instrumenten, dan kan de techniek dat al helemaal niet.Garyu schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:15:
[...]
Als we de piloot niet meer vertrouwen, dan kunnen we het beste vliegtuigen zonder piloten gaan ontwerpen. En zoals de UAV markt laat zien, zijn we nog láng niet zo ver om dat echt mogelijk te maken.
Signatures zijn voor boomers.
Problemen met het kompasoohh schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:24:
HV5805 is peut aan het verbranden? Zal waarschijnlijk wel terugkeren naar Schiphol
[Afbeelding]

Staat ook letterlijk in je screenshot, dat hij terug gaat naar Schipholoohh schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:24:
HV5805 is peut aan het verbranden? Zal waarschijnlijk wel terugkeren naar Schiphol
[Afbeelding]
Maar cirkelt nog altijd rond, 1:45 lang al.
[ Voor 57% gewijzigd door FastFred op 23-05-2022 09:58 ]
Of er is misschien iet niet goed gegaan met tijdens het onderhoud.
Nee, hij komt echt terug van een geplande vlucht naar Griekenland.upclocker schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:24:
Wellicht is het een test vlucht? Ik zag hem gisteren toevallig nog voor de hangaar staan op oost.
Of er is misschien iet niet goed gegaan met tijdens het onderhoud.
Een Airbus laat je in principe alleen binnen de envelop opereren, echter dat is simpel uit te schakelen (2 knoppen).Bacchus schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:47:
[...]
Als ik het goed begrepen heb (en dat is nogal beperkt: ik ben niet type-rated, dus correctie/aanvulling of zelfs bevestiging gewenst) is dat toch wel hoe het op moderne Airbussen werkt: Als de computer bepaalt dat je input buiten de enveloppe valt, wordt die niet (volledig) uitgevoerd.
En dat is maar goed ook, gezien het feit dat een aantal jaar geleden een Lufthansa vlucht ineens met de neus naar beneden ging en de computer de correcties door de piloten niet toestond.
https://www.nhnieuws.nl/n...lange-wachtrijen-schiphol
Dus bijna een "stampede" ... Begint steeds meer op een Afrikaans vliegveld te lijken. En dan is de zomer nog niet begonnen. Zonde.In een interne email aan het personeel de directeur Adan Morik van beveiligingsbedrijf CTSN weten dat het om een "zeer gevaarlijke situatie" ging en er het risico bestond dat de reizigers massaal ongecontroleerd zouden doorlopen naar het beveiligde gebied van Schiphol". De email is in bezit van NH Nieuws.
Volgens mij bedoel je deze Qantas vlucht.Fly-guy schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:37:
[...]
Nee, hij komt echt terug van een geplande vlucht naar Griekenland.
[...]
Een Airbus laat je in principe alleen binnen de envelop opereren, echter dat is simpel uit te schakelen (2 knoppen).
En dat is maar goed ook, gezien het feit dat een aantal jaar geleden een Lufthansa vlucht ineens met de neus naar beneden ging en de computer de correcties door de piloten niet toestond.
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
Heel handig pakken ze het ook niet aan: als je al een uur of vijf in de rij staat, niet verder komt, en vervolgens gaat doodleuk de helft van de luiken dicht om 19:00 ("dienst zit er op, doei allemaal!") en er komt geen nieuw personeel bij. Ik zou ook redelijk woest worden dat er niet naar andere oplossingen gezocht wordt en gewoon dezelfde situatie (of nog erger) gecreeerd wordt als een paar weken terug.franssie schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:31:
Even getwijfeld welk van de twee topics, maar dit is meer achtergrond.
https://www.nhnieuws.nl/n...lange-wachtrijen-schiphol
[...]
Dus bijna een "stampede" ... Begint steeds meer op een Afrikaans vliegveld te lijken. En dan is de zomer nog niet begonnen. Zonde.
Boeing heeft enorm veel geleerd van het MCAS debakel bij de 737 MAX en stelt voor om het bij de 737 MAX 10 keer helemaal anders te doen (*not*):
A Boeing Co executive said there was no need to revamp the cockpit crew alerting system in its forthcoming 737 MAX 10 jet, as the US planemaker races to complete its certification before a year-end deadline.
"I personally have no belief that there's any value in changing the 737," Mike Delaney, Boeing's chief aerospace safety officer, told a small group of reporters at its factory north of Seattle.
There's no data that says switching to another system is safer, Delaney said, adding that the company was still evaluating its options.
Boeing is facing an increasingly high-stakes battle to win certification for the largest variant of the 737 MAX before a new safety standard on cockpit alerts takes effect.
The deadline for changes was introduced as part of broader regulatory reforms at the Federal Aviation Administration after fatal 737 MAX crashes in 2018 and 2019.
Missing the deadline could trigger require Boeing to revamp the jet's crew alerting system. That would most likely mean separate pilot training - raising costs to airlines and putting orders at risk.
Delaney's comments came during a media event Boeing hosted at its Everett campus north of Seattle, where it unveiled new pilot training tools and a revamped data-sharing system.
The efforts are part of a long-term global safety initiative, first reported by Reuters in 2019, to reduce risks such as those faced by the crews in two 737 MAX crashes.
The event was timed to the release of an annual safety report, required by 2021 legal settlement over fatal 737 MAX crashes.
The settlement also required Boeing to separate the CEO and Board chair positions, which it has done, and create for at least five years an ombudsperson program to provide Boeing employees conducting airplane certification work with a way to raise work-related concerns.
Delaney, a Boeing veteran who took on the safety role more than a year ago, told reporters an ombudsman had been selected, but had not yet started the job. He declined to name the person.
Boeing has also added six new board members with expertise in engineering, safety and supplier management, and restructured its engineering ranks.
The 737 MAX 10, the largest variant of the 737 MAX family, competes with Airbus' (AIR.PA) strongest-selling model, the A321neo. Both planes are aimed at the fast-growing segment of the market just above 200 seats.
Boeing is entrenched in broader certification and industrial headaches across its jetliner portfolio.
The company has held talks with some lawmakers about asking for more time, but has not formally sought an extension to address the flight deck issue. Only Congress can extend the deadline if the FAA does not certify the MAX before the end of the year.
Unlike other Boeing aircraft, the 737 lacks the Engine Indicating and Crew Alerting System known as EICAS, which complies with the FAA regulation.
"People love the upside of design changes and never thinking about the downside," Delaney said.
Het wordt pas echt opgelost als het Schiphol veel geld gaat kosten, dus als passagiers de kosten van een gemiste vakantie op Schiphol gaan verhalen.Garyu schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:37:
[...]
Heel handig pakken ze het ook niet aan: als je al een uur of vijf in de rij staat, niet verder komt, en vervolgens gaat doodleuk de helft van de luiken dicht om 19:00 ("dienst zit er op, doei allemaal!") en er komt geen nieuw personeel bij. Ik zou ook redelijk woest worden dat er niet naar andere oplossingen gezocht wordt en gewoon dezelfde situatie (of nog erger) gecreeerd wordt als een paar weken terug.
Dat zou ik dan ook zeker doen. Indirect via KLM dan, die zorgen maar dat ze de kosten op de luchthaven verhalen. Vlucht gemist ondanks dat ik meer dan drie uur (!) van tevoren op het vliegveld was? Dat is bij normale wachttijden al geen pretje met een paar kinderen, maar zes uur in een rij staan is toch van de zotten...Freee!! schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:41:
[...]
Het wordt pas echt opgelost als het Schiphol veel geld gaat kosten, dus als passagiers de kosten van een gemiste vakantie op Schiphol gaan verhalen.
Daar mogen ze wat mij betreft ook als ik mijn vlucht uiteindelijk wél haal al een onkostenvergoeding tegenover zetten.
Misschien zoals bij vertraging van je vliegtuig, of bij de Jumbo met meer dan drie mensen bij de kassa: meer dan een half uur wachten -> gratis vlucht op kosten van het vliegveld. Zal het wel snel opgelost zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door Garyu op 24-05-2022 21:46 ]
Aandeelhouders van Air France-KLM hebben ingestemd met een miljoenenbonus voor topman Ben Smith. Ruim drie kwart van de aandeelhouders stemde dinsdag tijdens een rumoerige vergadering voor. De bonus zorgde voor veel verontwaardiging, omdat het bedrijf vorig jaar een verlies van bijna 3,3 miljard euro leed. Ook kreeg het tijdens de coronacrisis overheidssteun van Nederland en Frankrijk.
In dit geval ben ik het wel een beetje eens met de Boeing engineer. Het hebben van verschillende cockpit alert systems tussen de varianten brengt wellicht een groter risico met zich mee, dan het hebben van een ietwat veroudert systeem waar op zich niks mis mee is.Garyu schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:41:
Meanwhile....
Boeing heeft enorm veel geleerd van het MCAS debakel bij de 737 MAX en stelt voor om het bij de 737 MAX 10 keer helemaal anders te doen (*not*):
[...]
EICAS heb je toch ook op andere Boeings? Of alleen op modernere dan de 737?upclocker schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:43:
[...]
In dit geval ben ik het wel een beetje eens met de Boeing engineer. Het hebben van verschillende cockpit alert systems tussen de varianten brengt wellicht een groter risico met zich mee, dan het hebben van een ietwat veroudert systeem waar op zich niks mis mee is.
Garyu schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:41:
Meanwhile....
[...]
De voornaamste reden waarom Boeing dat niet wil is omdat de 737 MAX 10 dan niet voor het einde van dit jaar gecertificeerd kan worden, wat betekent dat het vliegtuig dan volgens de nieuwste FAA voorschriften gecertificeerd moet worden en dat zorgt dan weer voor verder uitstel:upclocker schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:43:
[...]
In dit geval ben ik het wel een beetje eens met de Boeing engineer. Het hebben van verschillende cockpit alert systems tussen de varianten brengt wellicht een groter risico met zich mee, dan het hebben van een ietwat veroudert systeem waar op zich niks mis mee is.
Boeing probeert dan ook heel hard om de deadline van 31 december 2022 te halen.The countdown clock on legislative exemptions for certifying Boeing's B737 MAX 10 is down to 235 days. If the FAA has not certified the Boeing B737 MAX 10 by the end of the year, the aircraft will need significant system re-design under the current legislation.
Boeing will have to upgrade the flight deck, so the MAX 10 will have a different crew alerting system than other B737 MAX variants. Pilots will have to receive separate MAX 10 training, and switching between the MAX 8 and MAX 10 will not be as simple as airlines want it to be.
After the two fatal MAX crashes, the US Congress passed legislation that requires aircraft certified after December 31, 2022, to comply with current Federal Aviation Administration (FAA) crew-alerting regulations.
En de 4 resterende 747 vrachttoestellen hebben hun langste tijd gehad.
"these aircraft will have to be replaced in the short term, so we will be looking at what some of those solutions could be" aldus Ben Smith.

Winstgevende indelingen - my ass - als er vanuit SPL niet gevlogen gaat worden door en omdat omdat NL passagiers liever via Duitsland vliegen. Misschien voor de transtit passagiers ...Piet91 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:16:
Ook hebben ze vandaag bij de aandeelhoudersvergadering beelden getoond van wat de nieuwe business class in de KLM 777's moet worden en de nieuw te introduceren premium economy in de 787 en 777:
[Afbeelding]
En de 4 resterende 747 vrachttoestellen hebben hun langste tijd gehad.
"these aircraft will have to be replaced in the short term, so we will be looking at what some of those solutions could be" aldus Ben Smith.
[Afbeelding]
ik ga eens kijken of ik mijn spetember vlucht van dit jaar met AF/KLM kan uitstellen tot volgend jaar of terug laten betalen door hun wijziging, ik heb er geen vertrouwen meer in
Bij Boeing heet het engine indicatie systeem voor eigenlijk alle moderne met LCD's inclusief de B737 EICAS.Garyu schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:49:
[...]
EICAS heb je toch ook op andere Boeings? Of alleen op modernere dan de 737?
Echter zitten er wel verschillen tussen de bijv de B737 en de B777. De B737 gebruikt het systeem eigenlijk uitsluitend voor de motorparameters en brandstof indicaties. Voor warnings gebruikt de B737 Annunciator lights voor de neus van zowel de captain als FO verschillende.
Stel een fuel pump heeft een lage druk. Dan gaat 'Fuel' branden op het paneeltje hieronder. De positionering van het 'Fuel lampje' op de annunciator correspondeert met de positie van de fuel switches op het overhead panel. Voor Fuel zit die dus links onderin op het overhead panel. Op het overhead panel ligt dan een lampje op met low pressure. Dan zoek je in de QRH op wat de te nemen procedure is.
Dus er is best wel over dit systeem nagedacht en werkt wel oke in de praktijk.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8HZztK7SDQRRnZXofhuYgZNh.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fXbLnNM6GBAPEJPs2MvM0U6E.jpg?f=user_large)
De B777 hieronder heeft een veel mooier systeem. Die geeft alle warnings weer op het EICAS met een indicatie [] of er een bijbehorende checklist is. Dan klik je op checklist en dan springt automatisch de juiste er voor of je kan snel kiezen welke je als eerste wilt afwerken. De elektronische checklist zie je op het onderste scherm MFD.
:strip_exif()/f/image/ZNEhkjC1z8cFDT82CUzoxA4z.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is een stuk overzichtelijker als je meerdere failures hebt.
Premium economy schijnt wel een succes te zijn bij verschillende maatschappijen, dus ik snap dat ze de boot niet willen missen. Alleen jammer dat ze relatief laat altijd zijn met dit soort dingen.franssie schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:32:
[...]
Winstgevende indelingen - my ass - als er vanuit SPL niet gevlogen gaat worden door en omdat omdat NL passagiers liever via Duitsland vliegen. Misschien voor de transtit passagiers ...
offtopic:
ik ga eens kijken of ik mijn spetember vlucht van dit jaar met AF/KLM kan uitstellen tot volgend jaar of terug laten betalen door hun wijziging, ik heb er geen vertrouwen meer in
[ Voor 13% gewijzigd door upclocker op 24-05-2022 23:42 ]
Jup ik vloog er met Delta regelmatig mee.upclocker schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:36:
<>
Premium economy schijnt wel een succes te zijn bij verschillende maatschappijen, dus ik snap dat ze de boot niet willen missen.
Yup - KLM kennende gaan ze er dan eerst de hoofdprijs voor vragen voor vluchten vanuit / naar NL om de thuis markt maximaal uit te melken en er dan achter te komen dat het niet zo werkt bij een niet functionele luchthaven.Alleen jammer dat ze relatief laat altijd zijn met dit soort dingen.
Flixbus kan goud verdienen met het aanbieden van ruime stoelen en regelmatige diensten tussen luchthavens die wel passagiers kunnen vervoeren ipv SPL.
Je moet niet vergeten dat in andere sectoren ook flinke personeelstekorten zijn. Dus ik denk dat er niet heel veel alternatieven zijn en ze er dus wel mee wegkomen. Ik verwacht eerder als het zo door blijft gaan dat mensen via andere luchthavens gaan vliegen.franssie schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 00:16:
[...]
Jup ik vloog er met Delta regelmatig mee.
[...]
Yup - KLM kennende gaan ze er dan eerst de hoofdprijs voor vragen voor vluchten vanuit / naar NL om de thuis markt maximaal uit te melken en er dan achter te komen dat het niet zo werkt bij een niet functionele luchthaven.
Flixbus kan goud verdienen met het aanbieden van ruime stoelen en regelmatige diensten tussen luchthavens die wel passagiers kunnen vervoeren ipv SPL.
Ik ga mijn KLM vlucht morgen opzeggen en zie wel of ik volgend jaar ga. Of dit jaar met United vis een andere luchthaven inderdaad. Schiphol is zelfs voor mij in september geen optie meer, zeker KLM af niet. Zo blij dat ik de afgelopen vakantie met de auto in Europa heb gereden.upclocker schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 00:26:
[...]
Je moet niet vergeten dat in andere sectoren ook flinke personeelstekorten zijn. Dus ik denk dat er niet heel veel alternatieven zijn en ze er dus wel mee wegkomen. Ik verwacht eerder als het zo door blijft gaan dat mensen via andere luchthavens gaan vliegen.
Dezelfde problemen spelen in meer of mindere mate bij nagenoeg alle grote/middelgrote vliegvelden. Mensen waren er vlot uitgeschopt tijdens COVID tijden, en niet op tijd weer begonnen met aannemen en trainen van nieuwe mensen. Laat staan dat de ontslagen werknemers uberhaupt terug willen komen etc.franssie schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 00:32:
[...]
Ik ga mijn KLM vlucht morgen opzeggen en zie wel of ik volgend jaar ga. Of dit jaar met United vis een andere luchthaven inderdaad. Schiphol is zelfs voor mij in september geen optie meer, zeker KLM af niet. Zo blij dat ik de afgelopen vakantie met de auto in Europa heb gereden.
Ik vlieg bijvoorbeeld veel op Stockholm ARN, daar had je laatst ook rijen van bijna 600 meter lang door de hele terminal heen. Het is niet enkel een Schiphol probleem, dus het heeft weinig nut om zo te doen over KLM of Schiphol IMHO. Maar ieder z'n ding.
Op Warschau/Warszawa is het de LVL die krap bezet is en nogal eens uitvalt... Kan je wel door de security en het vliegtuig in, maar heb je alsnog regelmatig vertraging/uitval omdat het vliegtuig niet kan vertrekken of landen.Propane schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 01:12:
[...]
Dezelfde problemen spelen in meer of mindere mate bij nagenoeg alle grote/middelgrote vliegvelden. Mensen waren er vlot uitgeschopt tijdens COVID tijden, en niet op tijd weer begonnen met aannemen en trainen van nieuwe mensen. Laat staan dat de ontslagen werknemers uberhaupt terug willen komen etc.
Ik vlieg bijvoorbeeld veel op Stockholm ARN, daar had je laatst ook rijen van bijna 600 meter lang door de hele terminal heen. Het is niet enkel een Schiphol probleem, dus het heeft weinig nut om zo te doen over KLM of Schiphol IMHO. Maar ieder z'n ding.
Was dat geen voorwaarde voor die steun? Kan mij herinneren dat andere bedrijven eerst de steun terug moesten betalen, voordat ze een bonus mochten toekennen.Megalodon_67 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:48:
Bonus topman Air France-KLM gaat ondanks bezwaren van Nederland door
Aandeelhouders van Air France-KLM hebben ingestemd met een miljoenenbonus voor topman Ben Smith. Ruim drie kwart van de aandeelhouders stemde dinsdag tijdens een rumoerige vergadering voor. De bonus zorgde voor veel verontwaardiging, omdat het bedrijf vorig jaar een verlies van bijna 3,3 miljard euro leed. Ook kreeg het tijdens de coronacrisis overheidssteun van Nederland en Frankrijk.
Mochten uitbetalen.Tweak_ers schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 06:14:
[...]
Was dat geen voorwaarde voor die steun? Kan mij herinneren dat andere bedrijven eerst de steun terug moesten betalen, voordat ze een bonus mochten toekennen.
Pieter Elbers heeft ook nog een bonus van een half miljoen op de plank staan.
Zodra de leningen afbetaald zijn, worden ze meteen uitgekeerd.
Voor het personeel was het echter wel gewoon inleveren, niets uitgesteld of iets dergelijks.
Kán dat überhaupt?Freee!! schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:41:
[...]
Het wordt pas echt opgelost als het Schiphol veel geld gaat kosten, dus als passagiers de kosten van een gemiste vakantie op Schiphol gaan verhalen.
Zo werkt dat dus blijkbaar helaas niet.Garyu schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:45:
[...]
Dat zou ik dan ook zeker doen. Indirect via KLM dan, die zorgen maar dat ze de kosten op de luchthaven verhalen. Vlucht gemist ondanks dat ik meer dan drie uur (!) van tevoren op het vliegveld was? Dat is bij normale wachttijden al geen pretje met een paar kinderen, maar zes uur in een rij staan is toch van de zotten...
Daar mogen ze wat mij betreft ook als ik mijn vlucht uiteindelijk wél haal al een onkostenvergoeding tegenover zetten.
Misschien zoals bij vertraging van je vliegtuig, of bij de Jumbo met meer dan drie mensen bij de kassa: meer dan een half uur wachten -> gratis vlucht op kosten van het vliegveld. Zal het wel snel opgelost zijn.
Ik heb tui gisteren gebeld (we vliegen 10 juli).
Balies gaan 3 uur voor de vlucht open, daarna is het je eigen verantwoording op tijd bij het vliegtuig te zijn. Is het antwoord van Tui.
Dan wordt het tijd voor de rechtsbijstand.Tweak_ers schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 06:31:
[...]
Zo werkt dat dus blijkbaar helaas niet.
Balies gaan 3 uur voor de vlucht open, daarna is het je eigen verantwoording op tijd bij het vliegtuig te zijn. Is het antwoord van Tui.
Samenwerking is met Bagpoint, o.a. bekend van Dragons Den (laatste seizoen). Ziet er erg veelbelovend uit!
Moet je nog wel door de veiligheidscontroleAFT0570 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 07:09:
Naar aanleiding van de discussie hier zag ik gisteravond dat Tui een bagageophaalservice introduceert: https://www.tui.nl/extra/bagage-service/
Samenwerking is met Bagpoint, o.a. bekend van Dragons Den (laatste seizoen). Ziet er erg veelbelovend uit!
Voordeel is dat je je bagage niet meer 'pas' 3 uur voor de vlucht in kan leveren, maar uren eerder in de rij voor de veiligheidscontrole aan kunt sluiten.
Het hele probleem versterkt zichzelf momenteel alleen maar. Omdat iedereen uren eerder komt zijn er veel te veel mensen op de luchthaven. Mensen staan daardoor in rijen waar ze nog lang niet in behoren te staan, waardoor de reizigers die er wel in behoren te staan hun vlucht missen, rinse and repeat.
Blij om aan de Duitse grens te wonen. Heb al ruim 20 jaar de voorkeur voor Duitse vliegvelden (hoofdzakelijk DUS/CGN, en als het even kan FMO/DTM. De paar keer dat ik vanaf Schiphol vloog de afgelopen 20 jaar (keer of 6) was de ervaring toch echt minder dan op de Duitse vliegvelden. Grootste verschillen zitten hem in de drukte en de (daaruit volgende) langere wachtrijen/-tijden. Parkeren is ook een stuk goedkoper in Duitsland.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Na het kijken daarvan dacht ik "zou dit ook in Nederland kunnen?", en dat kan, nl. hier. Ik zit er wel serieus over te denken om dat eens te doen, gewoon voor de ervaring.
Twee dingen waar ik wel mee zit:
- Ik zie dat de gewichtslimiet 90 kg is. Laten we zeggen dat ik daar 10 kg vandaan zit
. Is dat een probleem? Kunnen ze een 10 kg lichtere piloot uitzoeken om dat te compenseren?
- Bij mijn laatste rondvlucht een paar jaar geleden werd ik na een kwartier kotsmisselijk, en kon ik maar net voorkomen dat ik ging overgeven. De laatste helft van die rondvlucht heb ik niet veel plezier aan beleefd, ik was alleen maar aan het hopen dat we gauw zouden landen. Is er iets wat ik kan doen om dat te voorkomen?
Vaker doen zodat je er aan went. Verder aangeven bij de piloot, maar bij een mooie warme dag gaat het ding nu eenmaal op en neer, heen en weer.JeroenH schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:35:
• Bij mijn laatste rondvlucht een paar jaar geleden werd ik na een kwartier kotsmisselijk, en kon ik maar net voorkomen dat ik ging overgeven. De laatste helft van die rondvlucht heb ik niet veel plezier aan beleefd, ik was alleen maar aan het hopen dat we gauw zouden landen. Is er iets wat ik kan doen om dat te voorkomen?
[/list]
Maar je gaat/kan eraan wennen. Ooit een mede klasgenoot die de eerste 10 vluchten een zakje vol kotste, maar nu al jaren op de 737 vliegt (zonder zakje).
De vraag is vooral hoeveel de piloot daar een probleem van maakt. Ook een te zwaar vliegtuig vliegt nog gewoon.JeroenH schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:35:
Interessante video van Fully Charged over een vlucht in een Pipistrel Velis Electro.
Ik zit er wel serieus over te denken om dat eens te doen, gewoon voor de ervaring.
[list]
• Ik zie dat de gewichtslimiet 90 kg is. Laten we zeggen dat ik daar 10 kg vandaan zit. Is dat een probleem? Kunnen ze een 10 kg lichtere piloot uitzoeken om dat te compenseren?
Zoek een dag met weinig zon uit of vlieg 's morgens rond zonsopkomst voor de minste turbulentie. 's Winters misschien? Er zijn ook pilletjes tegen bewegingsziekte.• Bij mijn laatste rondvlucht een paar jaar geleden werd ik na een kwartier kotsmisselijk, en kon ik maar net voorkomen dat ik ging overgeven. De laatste helft van die rondvlucht heb ik niet veel plezier aan beleefd, ik was alleen maar aan het hopen dat we gauw zouden landen. Is er iets wat ik kan doen om dat te voorkomen?
[/list]
En daarmee lost het in elk geval het probleem op van achteraan aansluiten in de rij, 3-x uur voor de vlucht vertrekt als je eindelijk je bagage hebt ingeleverd. De oplossing is niet om pas uren later te komen, zodat de mensen die voor jou vliegen al weg zijn. Die staan immers nog steeds in de rij te wachten met deze lage bezettingalexbl69 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 07:49:
[...]
Moet je nog wel door de veiligheidscontrole.
Voordeel is dat je je bagage niet meer 'pas' 3 uur voor de vlucht in kan leveren, maar uren eerder in de rij voor de veiligheidscontrole aan kunt sluiten.
Het hele probleem versterkt zichzelf momenteel alleen maar. Omdat iedereen uren eerder komt zijn er veel te veel mensen op de luchthaven. Mensen staan daardoor in rijen waar ze nog lang niet in behoren te staan, waardoor de reizigers die er wel in behoren te staan hun vlucht missen, rinse and repeat.
Mij ook, alleen dan hoop je wel dat dit allemaal goed komt met koffers en bestemming 😅AFT0570 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:47:
[...]
En daarmee lost het in elk geval het probleem op van achteraan aansluiten in de rij, 3-x uur voor de vlucht vertrekt als je eindelijk je bagage hebt ingeleverd. De oplossing is niet om pas uren later te komen, zodat de mensen die voor jou vliegen al weg zijn. Die staan immers nog steeds in de rij te wachten met deze lage bezettingDeze oplossing zou mij in elk geval een hoop rust geven.
“TUI is bemiddelaar bij het tot stand komen van de boeking. De service wordt uitgevoerd door Bagpoint B.V. Bij eventuele klachten over de uitvoering van de service dien je je te wenden tot de uitvoerder.”
Dus stel dat je aan de andere kant van de wereld zonder koffer staat, wat dan? 🤣🤣🤣
Als de piloot er geen probleem van maakt om bijvoorbeeld over gewicht te gaan vliegen weet ik niet of ik nog graag met die piloot de lucht in wilBacchus schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:47:
[...]
De vraag is vooral hoeveel de piloot daar een probleem van maakt. Ook een te zwaar vliegtuig vliegt nog gewoon.
Nou dat was mijn gedachte ook wel een beetje. Ik lees dat dit toestel maximaal 172 kg aan passagiers mee mag nemen. Dat betekent dat de piloot maximaal 72 kg zou mogen wegen - als ik mijn DSLR, portemonnee, sleutels en telefoon op de grond laat, en niet te veel eet van te vorenPropane schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:45:
[...]
Als de piloot er geen probleem van maakt om bijvoorbeeld over gewicht te gaan vliegen weet ik niet of ik nog graag met die piloot de lucht in wil.
Dat hebben ze nu aangepast, zie Thom2289 in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1"). Er staat een gele banner op de homepage van TUI met de volgende tekst:Tweak_ers schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 06:31:
[...]
Zo werkt dat dus blijkbaar helaas niet.
'De check-in balie van TUI fly is voor alle TUI fly vluchten vanaf 04.00 uur ’s ochtends geopend.
Voor vluchten die vertrekken vóór 07.00 uur is de check-in altijd 3 uur voor vertrek geopend.'
edit: natuurlijk wel even afwachten of dat op de datum dat jij vliegt nog zo is
[ Voor 20% gewijzigd door gws24 op 25-05-2022 13:00 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Dat zou mij in ieder geval geen rustig gevoel geven... Nog een partij waar het mis kan gaan. En als het mis gaat wijst iedereen naar elkaar.Tweak_ers schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:41:
[...]
Mij ook, alleen dan hoop je wel dat dit allemaal goed komt met koffers en bestemming 😅
“TUI is bemiddelaar bij het tot stand komen van de boeking. De service wordt uitgevoerd door Bagpoint B.V. Bij eventuele klachten over de uitvoering van de service dien je je te wenden tot de uitvoerder.”
Dus stel dat je aan de andere kant van de wereld zonder koffer staat, wat dan? 🤣🤣🤣
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Deze vluchten worden door E-Flight uitgevoerd op vliegveld Teuge.JeroenH schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:49:
[...]
Nou dat was mijn gedachte ook wel een beetje. Ik lees dat dit toestel maximaal 172 kg aan passagiers mee mag nemen. Dat betekent dat de piloot maximaal 72 kg zou mogen wegen - als ik mijn DSLR, portemonnee, sleutels en telefoon op de grond laat, en niet te veel eet van te voren(dat laatste sowieso een goed idee gezien mijn tweede puntje)
Volgens de FAQ:
Vliegen met een lege maag is onverstandig. Dan krijg je het juist sneller te pakken. Geef het vooral aan bij je instructeur, dan houd hij er rekening mee. 's Ochtends of 's winters vliegen is het idd. minst turbulente vliegweer. Pilletjes kunnen helpen, maar daar kan je suffig van worden. Gember schijnt ook te helpen.Hoe zwaar mag ik maximaal zijn?
Onze vliegtuigen wegen leeg 428kg en hebben een max. take-off gewicht van 600kg. Samen mag je dus max. 172 kilo wegen. Kortom; weeg je meer dan 90kg, neem dan contact met ons op want dan moeten we lichtere instructeurs inplannen. Weeg je meer dan 105kg? Dan dan is vliegen bij ons helaas niet mogelijk.
Verder moet je vooral naar buiten kijken naar de horizon. Als je zelf mag sturen (want het is een proefles) helpt het ook. (Zo is zelf autorijden vaak geen probleem, behalve als je als passagier mee gaat.)
Tijdens m'n eerste vliegles werd ik kotsmisselijk. Dat was voornamelijk omdat ik wat foto's aan het schieten was en op het display van m'n camera keek en niet naar buiten. Zo'n Pipistrel Velis Electro is een half zweefvliegtuig en echt krap. Voor een DSLR is eigenlijk geen ruimte. Ik zou hem lekker thuislaten en van het uitzicht genieten.
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
Wat ik had begrepen is dat het ook niet uitmaakt met welke airline je vliegt, ruimbagage hebt of niet, en welke pier het is (low cost of KLM). Klopt dit allemaal? Vlucht is begin middag dus ben van plan in de ochtend al naar AMS te gaan...
Deze wellicht? https://twitter.com/Diver...&t=4gNmSBr8qJVdVetVpmkebQPWM schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:28:
Zit te wachten in een kist naar Amsterdam. We zijn een uur vertraagd omdat op Schiphol een vliegtuig een noodlanding moest maken en een naam afgesloten werd. Kan er verder niets over vinden?
https://scramble.nl/commu.../topic?p=1029249#p1029249
Bron: Vliegtuig van Tara Air met 22 inzittenden verdwenen in NepalEen vliegtuig met 22 mensen aan boord wordt vermist in Nepal. Het toestel van de particuliere luchtvaartmaatschappij Tara Air verdween op een binnenlandse vlucht van Pokhara naar Jomson.
Jomson ligt 80 kilometer ten noordwesten van de zeer toeristische stad Pokhara. De grote stad (255.000 inwoners) bevindt zich op zo'n 200 kilometer van de Nepalese hoofdstad Kathmandu.
Volgens een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij Tara Air zaten naast veel Nepalezen zeker vier mensen met de Indiase nationaliteit aan boord en ook twee andere buitenlanders.
Nepal kent een geschiedenis van veel luchtvaartongelukken vanwege zijn uitgebreide vliegnetwerk, hoge bergketen en snel veranderende weersomstandigheden. Op dezelfde route (van Pokhara naar Jomson) vloog in februari 2016 een toestel van Tara Air tegen een berg en verloren de 23 inzittenden het leven.
Gaat om een DHC-6 Twin Otter, registratie 9N-AET, een 43 jaar oud toestel (first flight 21 april 1979).
Van Wikipedia: Pokhara Airport naar Wikipedia: Jomsom Airport door Wikipedia: Tara Air die geen al te best safety record hebben....
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g5KDBqqzUPtD2ito0m8ymhBd.jpg?f=user_large)
Virussen? Scan ze hier!
Ik ben nu aan het lessen op Teuge en zie de elektrische Pipistrel regelmatig voorbij komen. Voor gewicht zou je ze het beste even kunnen bellen, maar bij vliegtuigen is het verschil tussen leeg en maximum take off weight doorgaans beperkt en is het niet raar dat er met iets te veel gewicht wordt gevlogen. 10kg meer valt best wel mee en het zou mij verbazen als er heel moeilijk over wordt gedaan.JeroenH schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:35:
Interessante video van Fully Charged over een vlucht in een Pipistrel Velis Electro:
[YouTube: The World's FIRST commercial electric plane - Robert takes to the skies!]
Na het kijken daarvan dacht ik "zou dit ook in Nederland kunnen?", en dat kan, nl. hier. Ik zit er wel serieus over te denken om dat eens te doen, gewoon voor de ervaring.
- Ik zie dat de gewichtslimiet 90 kg is. Laten we zeggen dat ik daar 10 kg vandaan zit
. Is dat een probleem? Kunnen ze een 10 kg lichtere piloot uitzoeken om dat te compenseren?
- Bij mijn laatste rondvlucht een paar jaar geleden werd ik na een kwartier kotsmisselijk, en kon ik maar net voorkomen dat ik ging overgeven. De laatste helft van die rondvlucht heb ik niet veel plezier aan beleefd, ik was alleen maar aan het hopen dat we gauw zouden landen. Is er iets wat ik kan doen om dat te voorkomen?
Qua misselijkheid weet ik niet wat je ervaring was, maar schijnbaar wordt je veeeel minder snel misselijk als de piloot aangeeft wat er gaat gebeuren (bocht in welke richting, hoogte toenemen of dalen). Als dat destijds niet gebeurd is zou ik dat voor nu aangeven om te proberen.
Overigens meen ik gelezen te worden dat enkel 'circuit' gevlogen mag worden (rondjes om luchthaven volgens patroon om weer te landen of 'touch en go' maken). Ik durf niet te zeggen of dat ook daadwerkelijk zo is of dat er ook wat verder gevlogen mag worden, maar dat is misschien ook iets om na te vragen.
Waar ligt voor jou de grens dan? Limitaties zijn er niet voor niets. Je hebt wat uit te leggen als het fout gaat.InterCC schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:48:
[...]
Ik ben nu aan het lessen op Teuge en zie de elektrische Pipistrel regelmatig voorbij komen. Voor gewicht zou je ze het beste even kunnen bellen, maar bij vliegtuigen is het verschil tussen leeg en maximum take off weight doorgaans beperkt en is het niet raar dat er met iets te veel gewicht wordt gevlogen. 10kg meer valt best wel mee en het zou mij verbazen als er heel moeilijk over wordt gedaan.
Qua misselijkheid weet ik niet wat je ervaring was, maar schijnbaar wordt je veeeel minder snel misselijk als de piloot aangeeft wat er gaat gebeuren (bocht in welke richting, hoogte toenemen of dalen). Als dat destijds niet gebeurd is zou ik dat voor nu aangeven om te proberen.
Overigens meen ik gelezen te worden dat enkel 'circuit' gevlogen mag worden (rondjes om luchthaven volgens patroon om weer te landen of 'touch en go' maken). Ik durf niet te zeggen of dat ook daadwerkelijk zo is of dat er ook wat verder gevlogen mag worden, maar dat is misschien ook iets om na te vragen.
Ik ben nog aan het lessen, dus ik stel geen limiet, maar veel vliegtuigen hebben een MTOW omdat ze in een bepaalde klasse gecertificeerd zijn. Niet omdat ze niet meer aankunnen (600kg voor lichte sportvliegtuigen bijvoorbeeld). Dan heb je de keuze om met minder brandstof te vliegen of er iets boven te zitten. Ik hoor/zie regelmatig dat er iets boven het MOTW gevlogen wordt. Nooit extreem boven gewicht uiteraard (vliegtuig wordt dan ook langzamer in klim en reageert wat minder vlot), maar voor 10kg heb ik nog niemand moeilijk horen doen. Ik zou in zijn geval gewoon bellen en overleggen met de piloot. Die kent het toestel het beste en weet wat nog veilig is/voelt.upclocker schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:34:
[...]
Waar ligt voor jou de grens dan? Limitaties zijn er niet voor niets. Je hebt wat uit te leggen als het fout gaat.
Dit topic is gesloten.
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:
Reizen met het Vliegtuig - Deel 1
Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?