Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.071.281 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:28:
[...]

De drie veiligheids-signalen zijn (oplopend)
Securité, Pan Pan en Mayday - en komen inderdaad alle drie uit het Frans ... dus dat is geen toeval B) :D
Mijn RT examen is al even geleden maar ik dacht dat Securité daar niet gebruikt wordt (wel in de scheepvaart voor veiligheidsberichten (meldingen) van algemene aard zoals een losgeslagen boei of drijvende voorwerpen.
Securité is inderdaad geen term die in de luchtvaart gebruikt wordt (in die context).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Jammer van die hoogteverschillen tussen de banen en de rest daar in San José waardoor je na eraf schieten een soort van talud afgaat. Het verschil tussen een dure reparatie en 'written-off'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:03

Garyu

WW

franssie schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:13:
Echt - hoe dan? Wel een hoop rook (van wat lijkt) de wielen.

edit: hydraulisch probleem schijnbaar?

[Twitter]
Ik lees dat de linker thrust reverser niet gebruikt is, maar eventueel de rechterkant wel? Dat zou de genomen bocht nogal verklaren misschien?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Garyu schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:26:
[...]

Ik lees dat de linker thrust reverser niet gebruikt is, maar eventueel de rechterkant wel? Dat zou de genomen bocht nogal verklaren misschien?
Normaal gesproken is een vliegtuig prima te besturen met 1 (werkende) reverser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:03

Garyu

WW

Fly-guy schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:23:
[...]

Normaal gesproken is een vliegtuig prima te besturen met 1 (werkende) reverser.
Als de hydraulics verder ook niet werken heb je alleen schijnbaar ook geen controle over het neuswiel meer?

Maar goed, pure speculatie van deze armchair piloot. Laat mij maar aan de electronica knutselen, het analoge deel gaat mij boven de pet :D.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Garyu schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:30:
[...]

Als de hydraulics verder ook niet werken heb je alleen schijnbaar ook geen controle over het neuswiel meer?

Maar goed, pure speculatie van deze armchair piloot. Laat mij maar aan de electronica knutselen, het analoge deel gaat mij boven de pet :D.
Zonder hydrauliek kun je inderdaad niet via je neuswiel sturen, maar ook dat zou normaal gesproken niet zorgen voor een dergelijke manoeuvre. Je kan altijd nog sturen met je staartroer en ongelijk remmen.

Maar op 1 motor vol reverse gebruiken terwijl je neuswiel niet kan sturen is wel vragen om een interessante situatie, daar zie ik ook niet helemaal het nut van in,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:58

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Fly-guy schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:08:
[...]
Zonder hydrauliek kun je inderdaad niet via je neuswiel sturen, maar ook dat zou normaal gesproken niet zorgen voor een dergelijke manoeuvre. Je kan altijd nog sturen met je staartroer en ongelijk remmen.

Maar op 1 motor vol reverse gebruiken terwijl je neuswiel niet kan sturen is wel vragen om een interessante situatie, daar zie ik ook niet helemaal het nut van in,
Ik zie drie mogelijkheden:
Piloot wist niet, dat motor/thrustreverser niet werkte
Piloot vond het nodig om zo hard mogelijk te remmen (baanlengte :? )
Piloot deed het (sorry voor de pun) op de "automatische piloot"

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Freee!! schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:13:
[...]

Ik zie drie mogelijkheden:
Piloot wist niet, dat motor/thrustreverser niet werkte
Piloot vond het nodig om zo hard mogelijk te remmen (baanlengte :? )
Piloot deed het (sorry voor de pun) op de "automatische piloot"
Er zijn nog zat andere mogelijkheden, maar dat zal uit het onderzoek wel naar voren komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 19:36
Een hydrolisch probleem kan er ook voor zorgen dat de remmen niet / niet naar behoren / niet gelijkmatig hun werk doen / vastlopen enzovoort.

[ Voor 8% gewijzigd door cordonbleu op 09-04-2022 18:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Zojuist vertrokken, ex KLM _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRKenjsiZywJZAASUMfAMIms3-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FADVU9eATfBcNHxl7HOQ7Qn0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMuhJs8h0EtUc9lfBeLvU9pxEts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wghMJ1F48oLXYYCXvrr0D9Wl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPVxnMKcdlW179CwvU3OBbejGIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZPiu5ViFvjZZj5gyEUK67jJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uixFo5DpDJcmzvD52xplRiy4En8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8T5sAUUdKVUrZzX8gs7PJx80.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door MarElo op 10-04-2022 14:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FQIdZPcXEAMLVD9?format=jpg&name=large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
volgens mij heeft de Austrian OS 405 een probleem.
7700 op de 7700 squawk

nu bezig aan zijn 12 de rondje zuid onder lyon
https://fr24.com/AUA4LS/2b7cd878

edit. nu weer rechtuit richting lyon
edit geland op lyon,

[ Voor 30% gewijzigd door jack zomer op 14-04-2022 12:29 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:58
Een Partenavia P68 die z'n registratie niet broadcast vliegt vandaag een typisch profiel, heb hem al twee keer voorbij horen/zien komen over Hilversum, en vorige mij zag ik hem een paar dagen geleden ook al:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lZS-xtqEb72U-8AXXj1lewuW3k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5ChzhruvgaQt2EYsZS623CX7.png?f=user_large

Een mapping missie?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-10 20:11
@JeroenH Dat is de PHMAS (https://globe.adsbexchange.com/?icao=485d9e). Die wordt inderdaad gebruikt voor luchtfotografie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
Ietsjes zuidelijker is de PHKAT van Kavel 10 met dezelfde avonturen bezig. Meetvluchten waarschijnlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlAdjaCRFlK6tyWwyikp9PBXWOA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rrVIjDVlZ51YVPjd7KbhGGye.png?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door SpelFaut op 19-04-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Net mijn 300mm lens gepakt en inderdaad, het toestel wat over het Gooi heen en weer vliegt is de PH-MAS.

Ze komen beiden niet van om de hoek trouwens... De PH-MAS komt van Eelde, en de PH-KAT uit de buurt van Weert.... maar dat perspectief is vanuit een pilotenstoel waarschijnlijk anders ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:31
Die afstand is peanuts voor dit soort vluchten. Begin vorig jaar hadden we een periode met zonnig helder weer (ideaal voor luchtfotografie, nog een blaadjes aan de bomen en door de lage temperaturen vlieg je lager) en toen kwamen ze helemaal uit Zwitserland om hier fotootjes te maken. Eelde of Budel is twee keer knipperen met je ogen ;)

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenH schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:20:

Ze komen beiden niet van om de hoek trouwens... De PH-MAS komt van Eelde, en de PH-KAT uit de buurt van Weert.... maar dat perspectief is vanuit een pilotenstoel waarschijnlijk anders ;)
Want Budel / Kempen Airport kent niemand? :+
Kan me niet indenken dat de PH-KAT Budel als thuisbasis heeft trouwens. Dat zal toch ook wel Eelde zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maasluip schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:12:
Want Budel / Kempen Airport kent niemand? :+
Ik niet ;)
Kan me niet indenken dat de PH-KAT Budel als thuisbasis heeft trouwens. Dat zal toch ook wel Eelde zijn.
Als ik nu (14:30) check is de PH-MAS net weer onderweg vanuit Kempen Airport ( ;) ) om die zichzagbeweging van vanochtend voort te zetten, dus die zal daar wel getankt en geluncht hebben.

De PH-KAT is nu net weer onderweg vanaf Breda Airport naar het noordoosten, waarschijnlijk om ook weer verder te gaan met waar hij mee bezig was.
Sand0rf schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:00:
en door de lage temperaturen vlieg je lager
Hoe werkt dat dan?

(ik ben een luchtvaartenthousiast maar geen expert)

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 19-04-2022 14:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sand0rf
JeroenH schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:37:

Hoe werkt dat dan?

(ik ben een luchtvaartenthousiast maar geen expert)
Een hoogtemeter maakt gebruik van het feit dat luchtdruk afneemt naarmate je hoger komt. In een standaard (theoretische atmosfeer) waar alles in de luchtvaart op wordt ge-eikt en ontworpen is het op zeeniveau 15 graden celcius met een luchtdrukt van 1013,25 hectopascal (Wikipedia: Standaardatmosfeer). In zo'n atmosfeer neemt de luchtdruk af met met 1 hectopascal voor elke 27 voet die je stijgt waarmee je de hoogte kan uitrekenen door de lokale luchtdruk - 1013,25 te doen en het verschil maal 27 te doen. (Voorbeeld; lokale luchtdruk is 1000 hpa. 1013 - 1000 = 13 hpa verschil maal 27 = 351 voet oftewel 107 meter).

Terug naar de temperatuur. Dit is een beetje een vaag item waarbij in mijn theorielessen voor mijn vliegbrevet min of meer de uitleg 'Het is zo' uit kwam zonder een echte onderbouwing. Zoals ik het begrijp is de luchtdichtheid anders bij lagere temperaturen dan bij hogere temperaturen waardoor er een afwijking ontstaat in de hoogtemeter. De luchtlagen zijn als het ware 'compacter' dan bij hogere temperaturen. Deze afwijking is uit te rekenen door voor elke 10 graden afwijking van de standaard temperatuur op die hoogte 4% toe te voegen of af te trekken van de getoonde waarde op de hoogtemeter om de daadwerkelijke hoogte te krijgen.

Een voorbeeld: Op 2000 voet is het -40 graden Celcius maar hier moet volgens de standaard atmosfeer de luchttemperatuur 11 graden zijn (2 graden per 1000 voet; 15 - (2*2) = 11 graden). Er is dus een afwijking van 51 graden. Voor elke 10 graden moet er een correctie worden gedaan van 4%. In dit geval 5,1 * 4 = 20,4%. 20,4% van 2000 is 408 voet en omdat de temperatuur lager ligt dan de standaard moeten we dit er dus vanaf trekken. De daadwerkelijke hoogte waarop het vliegtuig vliegt is dus 2000 - 408 = 1592 voet! Let op, op de hoogtemeter staat gewoon 2000 voet, want deze kan hier niet op corrigeren maar de daadwerkelijke hoogte is een stuk lager en kan dus mogelijk wel problemen opleveren met obstakels.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, het is voor mij ook al een paar geleden dat ik mijn theorielessen heb gehad :9

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:17

franssie

Save the albatross

@Sand0rf Luchtdichtheid =! luchtdruk.
(gewicht per m3 op obeservatie niveau respectievelijk het gewicht van alle lucht boven je).

Het KNMI heeft het geprobeerd te verwoorden:
https://www.knmi.nl/over-.../lichte-lucht-zware-lucht
Druk en luchtdichtheid

Het verband tussen de luchtdruk en de luchtdichtheid aan de grond oogt echter minder eenvoudig (figuur 2). De luchtdichtheid neemt gemiddeld weliswaar toe met toenemende luchtdruk, maar we zien ook dat de laagste luchtdichtheid niet optreedt bij de laagste druk maar bij een tamelijk gemiddelde druk! Kennelijk is het bij extreem lage druk nooit extreem warm, en daardoor de luchtdichtheid nooit extreem laag. Dit wordt bevestigd door de waarnemingen van de druk en de temperatuur in figuur 3. De hoogste luchtdichtheid treedt wel op bij de hoogste luchtdruk (figuur 2). Kennelijk komen extreem hoge druk en extreme koude wel samen voor. Ook dit wordt bevestigd in figuur 3. Hoge luchtdruk betekent zware lucht, maar erg lage luchtdruk betekent geen erg lichte lucht.
Luchtdichtheid kan dus lokaal erg verschillen en heeft een hogere temperatuur coëfficiënt dan luchtdruk, vergelijk het met een fietsband of ballon die je op 4 bar (sorry moet nu in hectopascal) brengt in een koude schuur. Nu zet je de fiets in de volle zon enje band klapt. De moleculen gaan door de warmte harder bewegen en hebben daarom meer ruimte nodig voor hun bewegingsdisco. Normaal zou de luchtdichtheid dus dalen (minder moleculen per m3) maar omdat ze gevangen zitten in een fietsband neemt de druk juist toe omdat ze nauwelijks meer ruimte krijgen van de band. Zonder band was de lucht dus lichter geworden, met band gelijk in gewicht maar door de onnatuurlijke situatie van de opsluiting neem de druk toe).

Zoals je in de grafieken van het KNMI ziet is er wel enige correlatie tussen de twee, maar die is minder lineair die je zou verwachten.
Probleem is/was dat niet alleen de theorie docenten niet altijd het verschil goed weten, de examen vragen waren ook van een bedenkelijk niveau, voor mij een kleine 20 jaar geleden reden om te stoppen met de opleiding.

edit: en dat je door de afwijking iets lager zal vliegen (-40 op 2000 ft is zeer onwaarschijnlijk in NL) kan, ik neem aan dat ze voor lucht fotografie een vaste hoogte willen hebben afhankelijk van de kalibratie van de camera's (openingshoek) op basis van GPS.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 19-04-2022 18:02 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
Sand0rf schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:39:
[...]

Terug naar de temperatuur. Dit is een beetje een vaag item waarbij in mijn theorielessen voor mijn vliegbrevet min of meer de uitleg 'Het is zo' uit kwam zonder een echte onderbouwing. Zoals ik het begrijp is de luchtdichtheid anders bij lagere temperaturen dan bij hogere temperaturen waardoor er een afwijking ontstaat in de hoogtemeter.
Het is af te leiden van de gaswetten. P = rho * Rspecific * T

Waarbij P = luchtdruk
rho = dichtheid = massa / Volume
T = Temperatuur
Rspecific = de specifieke gasconstante.

Als je de formule omschrijft dan is

rho = P / (Rspecific * T).

Oftewel als bij gelijkblijvende druk en R de Temperatuur afneemt neemt de rho (dichtheid) toe.

rho = m/V dus als rho groter wordt en massa m gelijk bllijft moet het Volume afnemen. Oftewel de kolom lucht, de atmosfeer, neemt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

upclocker schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:07:
[...]

<>

Oftewel als bij gelijkblijvende druk en R de Temperatuur afneemt neemt de rho (dichtheid) toe.
<>
klopt, maar in de praktijk blijkt druk ook deels afhankelijk te zijn van T (boven je hoofd) - waardoor eea niet zo lineair is als je zou verwachten op basis van de formule, zie het KNMI stuk dat ik net plaatste.
Ik had het om eerlijk te zijn ook meer als een rechte(re) lijn verwacht.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
franssie schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:16:
[...]

klopt, maar in de praktijk blijkt druk ook deels afhankelijk te zijn van T (boven je hoofd) - waardoor eea niet zo lineair is als je zou verwachten op basis van de formule, zie het KNMI stuk dat ik net plaatste.
Ik had het om eerlijk te zijn ook meer als een rechte(re) lijn verwacht.
De relatie druk en dichtheid is niet heel lineair inderdaad, maar de relatie dichtheid en temperatuur wel. Dat zie je ook in het linker grafiekje uit jouw link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

upclocker schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:20:
[...]

De relatie druk en dichtheid is niet heel lineair inderdaad, maar de relatie dichtheid en temperatuur wel. Dat zie je ook in het linker grafiekje uit jouw link.
Klopt. De vraag van @JeroenH en het antwoord van @Sand0rf gingen echter juist over de barometer-hoogtemeter (luchtdruk)en de miswijzing van dat instrument. Ik had zo een deviatie niet verwacht. het zijn procenten, maar toch. Geinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
franssie schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:19:
[...]

Klopt. De vraag van @JeroenH en het antwoord van @Sand0rf gingen echter juist over de barometer-hoogtemeter (luchtdruk)en de miswijzing van dat instrument. Ik had zo een deviatie niet verwacht. het zijn procenten, maar toch. Geinig.
De vraag was waarom je bij een gelijkblijvende barometerhoogte, oftewel dezelfde luchtdruk (constant), een andere werkelijke hoogte hebt. Dus dan is de luchtdruk constant en de dichtheid dus omgekeerd evenredig met de temperatuur. Dus het gaat om de relatie tussen temperatuur en dichtheid en niet om de luchtdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

upclocker schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:38:
[...]

De vraag was waarom je bij een gelijkblijvende barometerhoogte, oftewel dezelfde luchtdruk (constant), een andere werkelijke hoogte hebt. Dus dan is de luchtdruk constant en de dichtheid dus omgekeerd evenredig met de temperatuur.
Dit kan ik volgen
Dus het gaat om de relatie tussen temperatuur en dichtheid en niet om de luchtdruk.
Dit kan ik niet volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
De hoogtemeter is een drukmeter. Dus bij dezelfde hoogtemeter waarden is de druk hetzelfde, oftewel moet je zien als constant. Dan rest alleen nog de Temperatuur en dichtheid als variabele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

upclocker schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:52:
[...]

<>Dan rest alleen nog de Temperatuur en dichtheid als variabele.
yup.

leuke materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
upclocker schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:52:
[...]

De hoogtemeter is een drukmeter. Dus bij dezelfde hoogtemeter waarden is de druk hetzelfde, oftewel moet je zien als constant. Dan rest alleen nog de Temperatuur en dichtheid als variabele.
Op lage hoogte stelt de piloot toch de lokale luchtdruk (QNH) in. Daarmee wordt dan ook voorkomen dat je veel te laag zit wat Sandorf aangeeft (uitzondering extreme hitte/kou die hier niet voorkomt). Zodra een vliegtuig dan door de Transition Altitude heenklimt schakelt die naar de standaard atmosfeer QNH van 1013. Dan pas fluctueert je hoogte tov de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De Transition Altitude is hier ook veel lager dan bijvoorbeeld Amerika of Duitsland, want we hebben hier nu eenmaal geen bergen.

Sterker nog: op Lelystad / EHLE geeft de hoogtemeter een negatieve hoogte aan, want: onder zee niveau.

[ Voor 29% gewijzigd door Bl@ckbird op 20-04-2022 09:14 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Bobmeister schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:55:
[...]

Op lage hoogte stelt de piloot toch de lokale luchtdruk (QNH) in. Daarmee wordt dan ook voorkomen dat je veel te laag zit wat Sandorf aangeeft (uitzondering extreme hitte/kou die hier niet voorkomt). Zodra een vliegtuig dan door de Transition Altitude heenklimt schakelt die naar de standaard atmosfeer QNH van 1013. Dan pas fluctueert je hoogte tov de grond.
Door de temperatuur zul je, mits je de minimale hoogte aanhoudt, zelden zo laag vliegen dat je "boem" hoort.

Maar de QNH die je gebruikt wordt niet elke kilometer geüpdatet, maar kan wel redelijk snel afnemen. Let je dan ook niet op de temperatuur, dan kan het wel krap worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Bobmeister schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:55:
[...]

Dat klopt niet. Boven transition altitude heb je net zo goed fluctuaties in werkelijke hoogte. De hoogte meter geeft eigenlijk nooit de ware hoogte weer omdat er nooit isa omstandigheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Nu online
Dat is toch wat ik zeg? Dat boven TA je hoogte fluctueert. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Bobmeister schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:35:
Dat is toch wat ik zeg? Dat boven TA je hoogte fluctueert. :P
Klopt niet goed gelezen, maar ook onder TA fluctueert je daadwerkelijke hoogte omdat je altimeter niet corrigeert voor temperatuur. Qnh voorkomt dat niet. Je zult bij koude temperaturen dus altijd correcties moeten doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Nu online
upclocker schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:49:
[...]

Klopt niet goed gelezen, maar ook onder TA fluctueert je daadwerkelijke hoogte omdat je altimeter niet corrigeert voor temperatuur. Qnh voorkomt dat niet. Je zult bij koude temperaturen dus altijd correcties moeten doen!
Uit interesse: vanaf welke koude temperaturen speelt dat voor een piloot dan mee (in Nederland)? Ik kan me voorstellen dat je in Scandinavië of Rusland daar veel meer mee bezig bent dan hier in ons saaie zeeklimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-10 18:21
De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta Air Lines heeft het Starlink-satellietinternet van SpaceX getest in vliegtuigen, meldt The Wall Street Journal.

Delta Air Lines-directeur Ed Bastian spreekt van verkennende tests. Hij wilde geen details noemen, maar het lijkt erop dat ten minste één van de grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen is geïnteresseerd in de internetdienst van miljardair Elon Musk.

SpaceX zei in juli 2021 al in gesprek te zijn met verschillende vliegmaatschappijen en te proberen "het product in de zeer nabije toekomst klaar te krijgen om het in vliegtuigen te kunnen gebruiken".

Enkele maanden daarvoor vroeg het bedrijf de Federal Communications Commission (FCC) toestemming om de service beschikbaar te maken voor bewegende voertuigen, zoals vliegtuigen, boten en vrachtwagens. Volgens Musk is de apparatuur te groot om op personenauto's te plaatsen.

De FCC stond dit toe, maar benadrukt wel dat SpaceX nog toestemming van de Federal Aviation Administration (FAA) nodig heeft om de dienst daadwerkelijk aan een vliegmaatschappij aan te bieden.

Delta Air Lines is een van de grootste luchtvaartmaatschappijen in de Verenigde Staten. Het bedrijf werkt in Nederland nauw samen met KLM. Dit betekent dat reizigers soms met een Delta-toestel heenvliegen en met een vliegtuig van KLM terugvliegen, of andersom.

Ruimtebedrijf SpaceX wil de komende jaren tienduizenden satellieten in een baan rond de aarde brengen. Die worden gebruikt om internetverbindingen aan te bieden. Rond de aarde draaien al duizenden van zulke satellieten.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Bl@ckbird schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:07:
[...]
Sterker nog: op Lelystad / EHLE geeft de hoogtemeter een negatieve hoogte aan, want: onder zee niveau.
Schiphol ook.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 17:22
Bobmeister schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:51:
[...]
Uit interesse: vanaf welke koude temperaturen speelt dat voor een piloot dan mee (in Nederland)? Ik kan me voorstellen dat je in Scandinavië of Rusland daar veel meer mee bezig bent dan hier in ons saaie zeeklimaat.
Saai? Je hebt hier zo 10 hPa drukverschil binnen honderd NM, mag je toch even opletten dat je de juiste referentie hebt ingesteld als je 200' onder een TMA door wil vliegen.
Het effect van temperatuur op de hoogtemeteraanduiding is over het algemeen niet zo relevant: de referentiedruk heeft namelijk hetzelfde effect. Ik kan me hooguit voorstellen dat je moet opletten als de temperatuur die bij je QNH hoort enorm (tientallen graden) afwijkt van de plaatselijke temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
Bobmeister schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:51:
[...]

Officieel zodra de buitenlucht temperatuur op de grond lager is dan de ISA waarde op die hoogte. Echter hebben we hier in Nederland niet heel veel te maken met hoge obstakels en is het dus iets minder relevant. Boven de nul zou ik me er niet echt druk om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:04
LO782 zit al een tijdje in een holding pattern op FL310.

Lijkt me toch niet dat het daar nu zo druk is...

https://www.flightradar24.com/LOT782/2b92b5df

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-10 22:56
alexbl69 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:46:
LO782 zit al een tijdje in een holding pattern op FL310.

Lijkt me toch niet dat het daar nu zo druk is...

https://www.flightradar24.com/LOT782/2b92b5df
Alles in de buurt zit in een hold of is al aan het diverten. Er zal wel wat zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

menzo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:59:
[...]
Alles in de buurt zit in een hold of is al aan het diverten. Er zal wel wat zijn ja.
Inderdaad, zie: https://www.flightradar24.com/LOT7AB/2b92e76b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-10 22:56

[ Voor 33% gewijzigd door menzo op 21-04-2022 21:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:29

empy

Rijdt rondjes

BounceCloud schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:25:
[YouTube: I Crashed My Plane]

Interessant stukje video. Man in de VS vliegt met zijn Piper cub-achtig vliegtuig boven bergachtig gebied wanneer zijn motor uitvalt. Gezien de omgeving is er geen plek om te landen, dus springt hij eruit met zijn nood-parachute. Ook de 'aftermath' is best interessant: geen bereik en vrij onbegaanbaar gebied. Geen water of andere nood hulpmiddelen,
Gisteren hoorde ik op de radio al een nieuwsbericht. Blijkbaar vond de FAA het ook niet geloofwaardig genoeg en wordt zijn vliegbrevet ingevorderd:
'Amerikaanse YouTuber liet vliegtuigje bewust neerstorten'

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

Vorige week maar weer eens het luchtruim gekozen.
Rondje Schiphol en de bollenvelden, Het resultaat zie je in deze compliatie:

Meer materiaal op mijn site:
https://arnoud.raeven.nl/...vaart/schiphol-van-boven/
https://arnoud.raeven.nl/portfolio/bollenvelden/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

empy schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:07:
[...]

Gisteren hoorde ik op de radio al een nieuwsbericht. Blijkbaar vond de FAA het ook niet geloofwaardig genoeg en wordt zijn vliegbrevet ingevorderd:
'Amerikaanse YouTuber liet vliegtuigje bewust neerstorten'
Ik zie dat die gast een filmpje op youtube heeft gezet "The FAA Took My Pilot License". Ik ga er bewust niet naar kijken want hoe meer views, hoe beter voor hem. Hij spoort overduidelijk niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sand0rf
Verwijderd schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:33:
Vorige week maar weer eens het luchtruim gekozen.
Rondje Schiphol en de bollenvelden, Het resultaat zie je in deze compliatie:

[YouTube: De bollenvelden van boven]

Meer materiaal op mijn site:
https://arnoud.raeven.nl/...vaart/schiphol-van-boven/
https://arnoud.raeven.nl/portfolio/bollenvelden/
Heel gaaf! Wees blij dat je nog over Schiphol mocht, dat heeft de LVNL weer aan banden gelegd: https://www.aopa.nl/index.php?page=1557&sid=1

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sand0rf schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:17:
[...]

Heel gaaf! Wees blij dat je nog over Schiphol mocht, dat heeft de LVNL weer aan banden gelegd: https://www.aopa.nl/index.php?page=1557&sid=1
Klopt idd: https://en.lvnl.nl/ohd/crossing-vfr-flights-schiphol-ctr
Sinds 27 maart 2022 niet meer zonder meer mogelijk. Extra genieten dus wanneer er wel een mogelijkheid voor is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:31:
[...]

Klopt idd: https://en.lvnl.nl/ohd/crossing-vfr-flights-schiphol-ctr
Sinds 27 maart 2022 niet meer zonder meer mogelijk. Extra genieten dus wanneer er wel een mogelijkheid voor is. :)
En dan kom je in de States op een willekeurig druk veld waar het VFR verkeer, volledig onder controle van ATC, je "om de oren vliegt", of zelfs oefen naderingen aan het doen is met hun c172 tussen de "big jets".

Het kan wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fly-guy schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:48:
[...]

En dan kom je in de States op een willekeurig druk veld waar het VFR verkeer, volledig onder controle van ATC, je "om de oren vliegt", of zelfs oefen naderingen aan het doen is met hun c172 tussen de "big jets".

Het kan wel...
Geloof iets met personeelstekort bij LVNL waarom dit is gedaan.
Hopelijk draaien ze het nog eens terug. Zeker omdat een deel van die bollenvelden toch ook in de CTR liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upclocker
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:18:
[...]

Geloof iets met personeelstekort bij LVNL waarom dit is gedaan.
Hopelijk draaien ze het nog eens terug. Zeker omdat een deel van die bollenvelden toch ook in de CTR liggen.
Ik hoop het ook, want het is wel een klein bucketlist itempje. Maar ik vrees het niet. VFR heeft bepaald niet een prioriteit in Nederland helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

upclocker schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:23:
[...]

Ik hoop het ook, want het is wel een klein bucketlist itempje. Maar ik vrees het niet. VFR heeft bepaald niet een prioriteit in Nederland helaas.
Het kan nog wel hoor, Noordwijk, Noordwijkerhout, e.d. liggen allemaal buiten de CTR-1. CTR2/3 mag je gewoon doorheen met je VFR vlucht.
Hillegom dan weer binnen de CTR. Buiten de CTR kun je gewoon een vlucht inplannen.
Ref:
Afbeeldingslocatie: https://en.lvnl.nl/media/4225/ohd__schiphol-ctr__20210803.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De Boeing 777X loopt verdere vertraging op:
De certificering van de Boeing 777X loopt verder vertraging op, zo meldt persbureau Reuters. Boeing verwacht dit proces nu eind 2024 af te ronden, waarna de levering van de eerste toestellen in 2025 kan beginnen. Dat is vijf jaar later dan oorspronkelijk gepland.

Vorige maand waarschuwde de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, de FAA, Boeing al dat de planning voor de certificering te optimistisch was. Toen ging de vliegtuigbouwer nog uit van (eind) 2023.
Of voor wie in het Engels wil lezen:

Boeing preps 777X for slip deep into 2024, as it triages 787 & 737 Max 10
Boeing 777X deliveries likely to be delayed until early 2025

[ Voor 22% gewijzigd door XWB op 25-04-2022 18:04 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 01:08
Is dit een kwestie van Boeing die te ambitieus was, of is de FAA met een andere bril naar het certificeringsproces gaan kijken na de 737MAX?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Tom Paris schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:24:
[...]
Is dit een kwestie van Boeing die te ambitieus was, of is de FAA met een andere bril naar het certificeringsproces gaan kijken na de 737MAX?
Allebei een beetje waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Nu online
Fly-guy schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:48:
[...]

Het kan wel...
In de VS gaan wel meer dingen anders maar of dat nou allemaal zo goed is..

Gaat het daar "toevallig" goed of wordt er met andere maatstaven gesepareerd? Doen wij in Nederland maar moeilijk of doet de FAA iets heel anders dan wat ICAO voorschrijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Bobmeister Kijk eens naar deze lijst: https://www.cia.gov/the-world-factbook/field/airports

BE heeft meer vliegvelden dan NL. En schrik niet val landen als FR en DE.
Ja BVNL doet moeilijk, over alles, en zeker over VFR/GA want oh oh SPL en KLM.
En inderdaad, LVNL heeft een tekort aan personeel, en dat was 20 jaar geleden ook al zo maar niet zoals nu, dus snap ik wel dat ze het GA/VFR verkeer er nu niet/minimaal in willen hebben. En als Lelystad ooit opengaat wordt het helemaal een puzzel ben ik bang, dat is een best wel aparte diagonale as over midden Nederland. Maar dat gaat toch niet gebeuren totdat LVNL een ontwerp van een luchtruim maakt waar mensen mee kunnen leven. Daar zijn ze in de VS en RoW gewoon wat meer rigide in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Bobmeister schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:28:
[...]

Gaat het daar "toevallig" goed of wordt er met andere maatstaven gesepareerd? Doen wij in Nederland maar moeilijk of doet de FAA iets heel anders dan wat ICAO voorschrijft?
In mijn ervaring gaat het daar beter, op bijna alle vlakken.
Sterker nog, in vrijwel heel Europa gaat het beter dan op Schiphol.

Maar misschien komt dat omdat ik geen hoge pet op heb van de luchtverkeersleiding op Schiphol (uitzonderingen daargelaten).
Deels hun eigen schuld, deels door de opgelegde restricties.
Als ik m'n buitenlandse collega's mag geloven, hebben zij een beetje dezelfde opinie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Nu online
@franssie Hoeveel C172's hangen er dagelijks op final CDG? En op London Heathrow?
Ik heb het nieuws gemist dat Lelystad niet open is "vanwege luchtruimontwerp".

@Fly-guy Interessant! Waarom heb je er geen hoge pet van op?

(beide vragen uit interesse)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Bobmeister Als je de kaart van Fr erbij pakt, zal je zien dat er weinig noodzaak is om op CDG te vliegen omdat er echt veel lokale vliegvelden zijn. Zo ook in de US, elke fatsoenlijk dorp heeft een strip. Nu is NL een kleiner land met grote internationale luchtvaart ambities (edit: en woningbouw) en dat knelt.
Dat kan je ook zien aan dit soort berichten https://www.knvvl.nl/nieu...-over-vliegveld-hilversum

edit: en over EHLE Lelystad, dat vliegveld is niet open omdat alle omliggende provincies (en dat zijn er veel) bezwaar hebben tegen het laagvliegen omdat LVNL de aanvliegroutes gemakshalve onder die van EHAM/SPL had getekent. . . en toen kwam uit dat LVNL dat gedaan had tesamen met (al dan niet opzettelijk) foutieve geluids- en stikstofberekeningen werd duidelijk dat Lelystad niet open kan. Dat wordt niet eerder dan 2030 schat ik in, als het al ooit gebeurd.

[ Voor 36% gewijzigd door franssie op 25-04-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Nu online
@franssie LVNL is helemaal niet verantwoordelijk voor de stikstofberekening? Dat is de luchthaven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Bobmeister schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:01:
@franssie LVNL is helemaal niet verantwoordelijk voor de stikstofberekening? Dat is de luchthaven?
Uiteindelijk is de luchthaven inderdaad eindverantwoordelijk.(of toch de overheid?) Maar omdat LVNL al lang loopt te treuzelen om het luchtruim aan te passen, mag jij raden op aangeven van wie. Schiphol (ook verantwoordelijk voor Lelystad) in samenwerking met de betrokken minesteries. Draalgedrag net zoals met de mest/stikstof/whatever/rechten in de landbouw. Export gaat boven regionaal belang.
Geluid, stikstof, algehele overlast en ook opbrengsten vallen niet onder één petje. Gedeelde veraantwoordelijkheid is geen verantwoordelijkeheid immers, en dat spel werd goed gespeeld.
En helaas en gek genoeg zie ik KLM daar nog wel eens aan onderdoor gaan (net zoals het weggeven van veel slots aan LLCś omdat ze dachten dat dat wel weer kon worden ingehaald door groei - alles korte termijn zonder visie). Ik ben namelijk van mening dagt een wat kleinere KLM en een wat kleiner Schiphol een begter alternatief kan zijn voor veel itransit reizigers dan CDG en LHR - maar zoals SPL het de afgelopen 10 jaar aan het verkloten is, bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Tom Paris schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:24:
[...]

De eerste vertraging (aangekondigd in 2019) was gerelateerd aan problemen met de GE9X motoren:

Boeing 777X Engine Issues Delay First Flight

Dan waren er nog de certificatieproblemen rond de 737 MAX die aan het licht kwamen na twee crashes. En dat heeft de FAA ertoe gedreven om het certificatieproces van nieuwe vliegtuigen aan te passen. En hier schuurt het een beetje, want Boeing is het niet helemaal eens met de FAA maar die laatste wil niet inleveren:

FAA not giving an inch as Boeing big jet programs face slide

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
Bobmeister schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:28:
[...]

Ik denk ook omdat er in de VS gemiddeld gezien veel meer ruimte is (Uitgezonderd gebieden rond de bay area, zuid Florida en New York). West Europa (maar Nederland nog erger) is zo vol dat het gewoon heel moeilijk is om niet in elkaars vaarwater te komen.

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vol in Zuid Florida, je bedoelt bij Miami waar 8 vliegvelden en een militaire airbase op 150 km afstand van elkaar liggen?
Hebben we in heel Nederland wel 8 vliegvelden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ruim meer dan 8 zelfs. Precies 8 wanneer je alleen vliegvelden in Europees Nederland met een 3-letterige IATA-code telt.

[ Voor 34% gewijzigd door CyBeR op 26-04-2022 08:45 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 14-10 18:21
CyBeR schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:45:
Ruim meer dan 8 zelfs. Precies 8 wanneer je alleen vliegvelden in Europees Nederland met een 3-letterige IATA-code telt.
En dat is dan weer exclusief 5 militaire vliegbasissen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Sand0rf schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:24:
[...]

Ik denk ook omdat er in de VS gemiddeld gezien veel meer ruimte is (Uitgezonderd gebieden rond de bay area, zuid Florida en New York). West Europa (maar Nederland nog erger) is zo vol dat het gewoon heel moeilijk is om niet in elkaars vaarwater te komen.
In de regio van Washington/New York/Boston is het anders best druk qua zowel verkeer als vliegvelden.
Heb nu de drie grootste genoemd, maar er liggen vele regionale velden die drukker zijn dan Eindhoven of Rotterdam.
Dat merk je als je daarheen vliegt, vroeg dalen in onder het vertrekkend verkeer uit te komen, maar weer niet te hard dalen om het andere landend verkeer tegen te komen maar daar wordt ook nog volop VFR gevlogen, ook naar de grotere velden, zoals JFK (al is dat wel relatief zeldzaam).
Tel daarbij op dat vanaf het voorjaar er geregeld fikse (onweers)buien door dat gebied trekken en het wordt soms heel, heel druk.

Misschien als Schiphol eens een keer, zoals inmiddels elke grote luchthaven in de wereld, vaste naderingsroutes (RNAV) zou gebruiken, was er meer ruimte om de rest van de gebruikers te accommoderen, maar daar wil de LVNL blijkbaar niet aan (overdag in ieder geval, in de nacht kunnen ze het wel).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Wie herinnert zich de EgyptAir A320 crash van 2016 nog?

Wikipedia: EgyptAir Flight 804

Er was brand ontstaan, en destijds werd nog gespeculeerd dat de batterij van een iPad vuur gevat zou hebben. Maar inmiddels is de oorzaak bekend: het was geen brandende iPad, maar de piloot had een sigaret opgestoken in de cockpit (wat tot aan de crash ook toegestaan was).
An EgyptAir flight that crashed en route to Cairo, killing all 66 people on board, was brought down by a pilot who had a cigarette in the cockpit and started a fire, a new report found.
En het toeval wou dat één van de zuurstofmaskers in de cockpit lekte, waardoor de hele cockpit in brand vloog en niet meer te redden was:
France’s Bureau of Enquiry and Analysis for Civil Aviation Safety (BEA) has since concluded that pilot Mohamed Said Shoukair’s mid-air smoke break led to a fire onboard the Airbus A320 jet when his cigarette ignited oxygen leaking from an oxygen mask in the cockpit.

But in March 2022, BEA released a new report that alleges that oxygen had leaked from a pilot’s oxygen mask in the cockpit shortly before the crash, based on black box data that captured the sound of the oxygen hissing.

The oxygen mask in question had been replaced just three days before the fateful flight by an EgyptAir maintenance worker, but for an unknown reason it had its release valve set to the “emergency position,” which, according to the Airbus safety manual, could lead to leaks.

[ Voor 11% gewijzigd door XWB op 28-04-2022 00:35 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
XWB schreef op donderdag 28 april 2022 @ 00:18:
Wie herinnert zich de EgyptAir A320 crash van 2016 nog?

Wikipedia: EgyptAir Flight 804

Er was brand ontstaan, en destijds werd nog gespeculeerd dat de batterij van een iPad vuur gevat zou hebben. Maar inmiddels is de oorzaak bekend: het was geen brandende iPad, maar de piloot had een sigaret opgestoken in de cockpit (wat tot aan de crash ook toegestaan was).

[...]

En het toeval wou dat één van de zuurstofmaskers in de cockpit lekte, waardoor de hele cockpit in brand vloog en niet meer te redden was:

[...]
Bijzonder dat roken nog was toegestaan op die vlucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:06

MBV

Ik vind het vooral bijzonder dat de zuurstof zou ontbranden volgens die BEA... Zuurstof zorgt dat alles makkelijker kan ontbranden, maar brandt zelf niet. Maar ja, zodra in een zuurstofrijke omgeving een vonkje landt op de flight controls, dan vliegt natuurlijk alles tegelijk in de fik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
Schiphol wil vakantievluchten schrappen om chaos te beheersen

We zijn voorlopig nog niet verlost van de chaos op Schiphol. De maatschappijen zeggen (logischerwijs) dat ze er niet over peinzen om vluchten te schrappen. Ten eerste omdat ze claims van passagiers krijgen mochten ze dat wel doen, ten tweede omdat ze wel moeten vliegen omdat die toestellen ook weer passagiers op moeten halen.

Je kunt niet alleen maar mensen niet weg laten gaan, er zijn nu ook reizigers elders die weer naar Nederland toe moeten.

Het artikel wekt de suggestie dat Schiphol zich met z'n oproep (die nog opgeschaald kan worden naar een verplichting) enkel richt op de uitvoerders van de vakantievluchten, terwijl de doorreizigers (welke verantwoordelijk zijn voor 70% van het verkeer) worden ontzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

alexbl69 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:30:
Schiphol wil vakantievluchten schrappen om chaos te beheersen

We zijn voorlopig nog niet verlost van de chaos op Schiphol. De maatschappijen zeggen (logischerwijs) dat ze er niet over peinzen om vluchten te schrappen. Ten eerste omdat ze claims van passagiers krijgen mochten ze dat wel doen, ten tweede omdat ze wel moeten vliegen omdat die toestellen ook weer passagiers op moeten halen.

Je kunt niet alleen maar mensen niet weg laten gaan, er zijn nu ook reizigers elders die weer naar Nederland toe moeten.

Het artikel wekt de suggestie dat Schiphol zich met z'n oproep (die nog opgeschaald kan worden naar een verplichting) enkel richt op de uitvoerders van de vakantievluchten, terwijl de doorreizigers (welke verantwoordelijk zijn voor 70% van het verkeer) worden ontzien.
* Freee!! kijkt nog eens goed vanaf welke luchthaven hij op zijn volgende vliegreis zal vertrekken (en Schiphol staat niet in de top drie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:13
Wat is de definitie van “vakantievluchten”?

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

rmr1 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:06:
Wat is de definitie van “vakantievluchten”?
Waarschijnlijk alles wat niet Star Alliance oid is? Camping vluchten werden ze vroeger ook wel genoemd (geen lijndiensten)
EDIT in dat licht is het wel aardig om te zien of KLM alle Transavia vluchten aan de grond gaat houden, dat is hun traditionele vakantie mij,c zoals Martin Air dat ook was.

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 28-04-2022 23:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
De berichten kwamen al eerder naar buiten, maar nu is het officieel:
NASA en Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) stoppen dit jaar met de 747SP.

De Sofia 747SP is een van de 4 nog actieve 747SP's (2 in dienst bij Pratt & Whitney en een als VIP-toestel bij Las Vegas Sands) en vloog ooit voor Pan Am.
NASA and its partners at the German Space Agency at the Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) will conclude the Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) mission, after a successful eight years of science. SOFIA will end operations no later than Sept. 30, 2022, at the conclusion of its current mission extension.

SOFIA is a Boeing 747SP airplane modified to carry a reflecting telescope. SOFIA completed its five-year prime mission in 2019 and currently is completing a three-year mission extension.

As part of its review of the current state of astronomical research, the National Academies’ Decadal Survey on Astronomy and Astrophysics 2020 evaluated SOFIA. The report, which provides peer-reviewed recommendations to NASA for the future of U.S. astrophysics, concluded SOFIA’s science productivity does not justify its operating costs. The report also found SOFIA’s capabilities do not significantly overlap with the science priorities the Decadal Survey has identified for the next decade and beyond.

The Decadal Survey therefore recommended NASA end the SOFIA mission after its current mission extension. NASA and DLR have accepted this recommendation. SOFIA will finish out its scheduled operations for the 2022 fiscal year, followed by an orderly shutdown.

Hundreds of individuals in the United States and Germany have contributed to the SOFIA mission over its lifetime. It began development in 1996, saw first light in 2010, and achieved full operational capability in 2014. In the eight years since, SOFIA’s observations of the Moon, planets, stars, star-forming regions, and nearby galaxies included the discovery of water on the sunlit surface of the Moon in 2020.

Moving forward, SOFIA’s data will be available in NASA’s public archives for astronomers worldwide to use. NASA will continue to advance the future of scientific discovery in infrared astrophysics, starting with the recently launched James Webb Space Telescope, as well as further opportunities recommended by the Decadal Survey.
https://www.nasa.gov/feat...to-conclude-sofia-mission

Afbeeldingslocatie: https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/sofiaoversierra.jpeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:57:
[...]

Waarschijnlijk alles wat niet Star Alliance oid is? Camping vluchten werden ze vroeger ook wel genoemd (geen lijndiensten)
EDIT in dat licht is het wel aardig om te zien of KLM alle Transavia vluchten aan de grond gaat houden, dat is hun traditionele vakantie mij,c zoals Martin Air dat ook was.
Na de verhoging van 37% van de havengelden, had ik, als welke luchtvaartmaatschappij dan ook, een hele dikke middelvinger opgestoken en al mijn vluchten lekker laten doorgaan. (Wat de meesten ook doen, volgens mij).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:03:
Wazig akkefietje op CDG:

[...]

Bron: https://www.luchtvaartnie...-met-besturing-boeing-777

Filmpje met communicatie tussen flight deck en de ATC:

[YouTube: Pilots of Air France #AF11 reported their B777 didn't react to commands on final approach to CDG]

Ik vraag me af: die communicatie is in het Frans. Hoort in de luchtvaart Engels niet de voertaal te zijn? Of praat de ATC altijd in de lokale taal met piloten?
Er is nu meer bekend over dit voorval; toestel reageerde normaal, piloten gaven conflicterende inputs:
https://www.aerotime.aero...g-777-incident-bea-update
The Bureau d’Enquêtes et d’Analyses (BEA) released an update into the investigation on April 27, 2022. The update explains that the aircraft was functioning normally and that, so far, the control inputs made by the pilots match with what the plane did. However, the data shows both pilots making opposing movements of the controls during the go-around procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Saus schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:30:
[...]
Er is nu meer bekend over dit voorval; toestel reageerde normaal, piloten gaven conflicterende inputs:
https://www.aerotime.aero...g-777-incident-bea-update
[...]
Keek gisteren naar een (niet gerelateerde) video van Mentour waarin force feedback sticks aangehaald werden. Hiermee wordt aan de piloten doorgegeven wat de andere piloot aan inputs geeft.

Misschien moet Airbus die maar toe gaan passen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
In de Airbus A777?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Oh ja _/-\o_

Even niet opgelet, dacht dat het om een Airbus ging.

Maar in een Boeing 'voelen' de piloten elkaars input toch al? Dan is het wel vreemd dat dit zo kon escaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je dat zo leest dan lijkt het meer op een aziatische maatschappij met hun reputatie van "niet kunnen vliegen". Maar misschien was het inderdaad niet meer dan de captain die vergeten was "I have control" te zeggen. Ik hoop dat ze de flight recorder kunnen uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Het klinkt wel heel erg als dat incident op Seppe Breda International Airport een paar jaar geleden. Dat was alleen geen 777 maar een PA-28. :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sand0rf
Na jaren van tests and teasers is dan nu toch echt Project Sunrise goedgekeurd binnen Qantas. Vanaf eind 2025 zijn er directe vluchten van Londen naar Sydney met 12 nieuwe Airbus A350-1000. De vluchttijd is ruim 19 uur.

https://luchtvaartnieuws....25-non-stop-sydney-londen

/post

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Sand0rf schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:21:
Na jaren van tests and teasers is dan nu toch echt Project Sunrise goedgekeurd binnen Qantas. Vanaf eind 2025 zijn er directe vluchten van Londen naar Sydney met 12 nieuwe Airbus A350-1000. De vluchttijd is ruim 19 uur.

https://luchtvaartnieuws....25-non-stop-sydney-londen
Voor de gelegenheid hebben ze een A350-1000 van Airbus laten invliegen, non-stop vanuit Toulouse naar Perth en dan door naar Sydney waar het voor aankomst ook nog even fotovlucht boven de stad maakte.
(Foto in Perth)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FRsbWZ-XEAEMVLp?format=jpg&name=large

Ook een Air Baltic A220 is vanuit Riga ingevlogen.

Afbeeldingslocatie: https://uc57f3c373b36e6288d1f4c4a146.previews.dropboxusercontent.com/p/thumb/ABhyLcNw_qSBe-_V5MB2cH3DzZt8DiqfOADd0r6cqKkC0vfH63Cg0nEBKFCK3PW48d0FsPW4fXt1TN-_f0WkDT3roFq6_F36hG-AUD30WDwsOqe6QJdIm5j4SFh84GBmXM1Wp-VLPEY_jAmhNkDHFRvYiXhiRheIB1iUzf0GyxcbqJNVVObY0qgZBGrdRm3wOqtWtLimQz6psg983XwC6naKJ224lkPMKOOxUa0sIPLcdeQDIAsSv0JDuiUy9VofxXioH72jqZvdaxZZTah6p4N484RKKyflide_hcCP1xgwFpjaosBLpPkJcBSum0a47oXiQpg7k7PGW0b4LFPHnpoxOMhjDrlzhtiLabi8TG44Y8nDnRe3ZbI2hrmCkcz3G_yutghbu37xuf0MMAxEAxnVdgn9_wEursOfdtx6R6PzFQ/p.jpeg

De First Class suite wordt ook geen kattenpis:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FRtPgAaXwAgxts2?format=jpg&name=large

Lijkt wel wat op Lufthansa een paar jaar had op hun 747-400 upper deck.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-10 14:20
Hoewel 2 weken geleden bekend gemaakt, de Avro Lancaster maakt een rondvlucht boven Belgie en Nederland op 4 mei

https://www.defensie.nl/d...nationale-dodenherdenking

Ik woon ongeveer tussen Gilze-Rijen en Hank dus hoop een goede glimp van deze op te kunnen vangen :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

De route in een afbeelding uit de pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWFra5hyHXugPBeYWtPZGFYFRdA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lnGO61JCFVXRSAS45mYbuLYW.png?f=user_large
EDIT 2: de tijden
Plaats Geplande tijd
Coningsby (UK) 11.00 uur, vertrek
Lierde ( B ) 12.06 uur
Alken ( B ) 12.27 uur
Sanicole ( B ) 12.35 uur
Heythuysen (NL) 12.45 uur
Gierle ( B ) 13.00 uur
Gilze-Rijen (NL) 13.14-16.00 uur, tussenstop
Hank 16.06 uur
Werkendam (NL) 16.11 uur
Werkendam 16.14 uur
Elst (NL) 16.27 uur
Grebbeberg 16.33 uur
Hulshorst (NL) 16.45 uur
Dronten (NL) 16.53 uur
Bathmen (NL) 17.06 uur
Markelo 17.12 uur
Den Ham (NL) 17.21 uur
Assen (NL) 17.36 uur
Texel (NL) 18.05 uur
Coningsby (UK) 19.22 uur, aankomst

[ Voor 54% gewijzigd door franssie op 03-05-2022 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Keiichi schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:27:
Hoewel 2 weken geleden bekend gemaakt, de Avro Lancaster maakt een rondvlucht boven Belgie en Nederland op 4 mei
Mijn club noemde het ook al in de nieuwsbrief maar met een tankstop op EHGR wordt de verleiding wel erg groot daar even langs te fietsen. Dat zal wel de 02 worden, gezien de noordenwind morgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10:50
franssie schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:55:
De route in een afbeelding uit de pdf
[Afbeelding]
Toch tijdens de middagpauze morgen eens kijken, zou zuid van EBBR passeren, moet ik eens een leuk plekje zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
Inspectie start onderzoek na foto van zoon Nikkie Plessen achter vliegstuur

https://www.ad.nl/show/in...hter-vliegstuur~a5f99490/

Doet je dan toch direct denken aan Aeroflot Flight 593...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Bacchus schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:56:
[...]

Mijn club noemde het ook al in de nieuwsbrief maar met een tankstop op EHGR wordt de verleiding wel erg groot daar even langs te fietsen. Dat zal wel de 02 worden, gezien de noordenwind morgen?
Ik weet niet in welke mate de 02/20 echt gebruiken, toen ik daar nog bij de zweefclub zat was er toch een vrij grote voorkeur voor de 10/28, maar dat kan misschien ook aan de wind gelegen hebben die toch graag uit het westen kwam vaak :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Keiichi
Keiichi schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:27:

https://www.defensie.nl/d...nationale-dodenherdenking

Ik woon ongeveer tussen Gilze-Rijen en Hank dus hoop een goede glimp van deze op te kunnen vangen :)
Hij is onderweg https://globe.adsbexchange.com/?icao=43c392

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Lekenvraag: heeft een modern vliegveld nog wel de brandstof op voorraad voor zo'n oud vliegtuig? Of is hiervoor een speciale bestelling gedaan of zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Geen enkel probleem. Dit is waarschijnlijk standaard avgas 100 octaan wat eigenlijk gewoon benzine met een hoger octaangetal is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bacchus
@JeroenH Goede vraag. De Merlin heeft in verschillende versies verschillende brandstofspecificaties gehad. Maar als je (eventueel) de compressor aanpast kun je vast gewone 100LL tanken. Punt is wel dat dat bij de militairen niet zo gewoon meer is, die stoken alles op jet*.

* Jet-A, JP-7, kerosine, diesel, zoiets.

[ Voor 3% gewijzigd door Bacchus op 04-05-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
EHGR is ook de thuisbasis van de spitfire. En eigenlijk heel de historische vlucht op EHGR met alle harvards, beach, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Lijkt me wel dat er loodvervanger inmoet? Of zit dat standaard nog in Avgas?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:22:
Lijkt me wel dat er loodvervanger inmoet? Of zit dat standaard nog in Avgas?
Avgas had tot voor kort in ieder geval nog "gewoon" (helaas) lood.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upclocker
Avgas bevat nog steeds lood. 100LL is vrij gebruikelijk. LL staat voor low lead.
Pagina: 1 ... 108 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?