Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.074.511 views

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
AirBridgeCargo moet zijn vloot aan grond houden en moet waarschijnlijk al zijn personeel ontslaan:
AirBridgeCargo Airlines en zustermaatschappij Atran zien zich door de westerse sancties tegen Rusland genoodzaakt om alle vluchten te staken, ook binnen Rusland. Dat heeft moederbedrijf Volga Dnepr Group vrijdag bekendgemaakt.

De vloot van AirBridgeCargo, dat tot enkele weken geleden vaak op Schiphol vloog, bestaat volledig uit Boeings: 13 Boeing 747-8 Freighters, 4 Boeing 747-400 Freighters en 1 Boeing 777 Freighter. Veruit de meeste vliegtuigen staan al sinds begin maart aan de grond.

Bronnen binnen de vrachtmaatschappij achten het onwaarschijnlijk dat de westerse sancties snel worden opgeheven, ook als de oorlog in Oekraïne ten einde komt. Er dreigt daarom nu een massaontslag bij AirBridgeCargo en Atran en hun voortbestaan staat op het spel.

March of the Eagles

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08

franssie

Save the albatross

XWB schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:25:
AirBridgeCargo moet zijn vloot aan grond houden en moet waarschijnlijk al zijn personeel ontslaan:
[...]
Mooi. Hoop dat die herriebakken ook echt aan voor altijd aan de grond blijven en nooit meer op Schiphol vliegen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

franssie schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:42:
[...]

Mooi. Hoop dat die herriebakken ook echt aan voor altijd aan de grond blijven en nooit meer op Schiphol vliegen.
Dat valt wel mee toch? KLM vliegt ook met deze kisten?

DHL, UPS en Fedex etc. die vliegen met oudere kisten rond

• franssie

franssie

Save the albatross

Brilsmurfffje schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:51:
[...]

Dat valt wel mee toch? KLM vliegt ook met deze kisten?

DHL, UPS en Fedex etc. die vliegen met oudere kisten rond
Nee. Denk dat het vluchtschema van die brulbakken wel parten speelt. En ja, wat mij betreft gaat dat KLM Cargo 747 tweedehandsje ook zo snel mogelijk uit de vaart.
En nee, de geluidsoverlast van die kisten in combinatie met de nachtvluchten valt zeker niet mee.
Schiphol#rupsjenooitgenoeg mag terug naar 350k vluchten zonder nachtvluchten wat mij betreft.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Oh je bent er zo een.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• franssie

franssie

Save the albatross

ja - had je dat nog niet door dan 8)7 |:(
Niets mis met luchtvaart, wel veel met Schiphol/LVNL en hun misleidende berekeningen.

edit: en met mij de publieke opinie ... rupsjes die nooit vlinders gaan worden maar wel een toekomst willen hebben zouden eens moeten nadenken welke dat is, groei of behoud van - dat is niet zo moeilijk toch?

[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 19-03-2022 23:37 ]

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-12 13:34

Jebus4life

BE User

Helaas, slecht nieuws vanmorgen...
Vliegtuig met 133 inzittenden neergestort in China

In het zuidwesten van China is een vliegtuig met 133 inzittenden neergestort. Dat meldt de Chinese staatstelevisie. Het zou gaan om een Boeing 737 van de maatschappij China Eastern. Hoeveel slachtoffers er gevallen zijn is vooralsnog niet bekend.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:52
Pfoe de laaste data geeft een vertical speed van -30.000 voet per minuut

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R01YUqyiA9dMDZ84b9esW_BmWuo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/50LIXB7uzw2vZMnQo6aLAynx.png?f=fotoalbum_large

Dat is min of meer recht omlaag

/post

• franssie

franssie

Save the albatross

Sand0rf schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:50:

[Afbeelding]

30.000 ft/min is als ik goed reken ca 600 km/u ...

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:07
Sand0rf schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:50:

[Afbeelding]

Dat klopt aardig ja.. :X

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vraag is of dit natuurlijk echt is, ook flightradar data wijkt nog wel eens af in dit soort gevallen. Maar mocht dit echt zijn dan is er echt wel iets catastrofaal misgegaan :X

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Lastig te zeggen of het echt is, maar er duiken meer video's op. Deze zou van een dash cam zijn:

March of the Eagles

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik lees op nu.nl in de reacties dat er beelden zouden zijn dat beide vleugels zouden zijn afgebroken.

Geen idee of dit klopt.

Toestel zou uit 2015 stammen.

[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 21-03-2022 12:09 ]

Virussen? Scan ze hier!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:10
wildhagen schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:09:
Ik lees op nu.nl in de reacties dat er beelden zouden zijn dat beide vleugels zouden zijn afgebroken.
Maar was dat de oorzaak van de duikvlucht of het gevolg van de duikvlucht?

Ik zag het woordje 'duikvlucht' en 'Boeing 737' in een nieuwsartikel voorbij komen en dacht meteen MCAS, maar dit is geen 737 Max. Ik had nog nooit van 737-89P gehoord eerlijk gezegd...

AVherald artikel met foto van duikvlucht :X

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 21-03-2022 13:00 ]

• CyBeR
  • Niet online
FastFred schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:53:
[...]

Ik had nog nooit van 737-89P gehoord eerlijk gezegd...
Da's op zich gewoon een 737-800 zoals ons aller KLM ze ook vliegt, alleen heten ze daar 737-8K2 want K2 is de customer code van KLM. De customer code van welke maatschappij die 737 uit het artikel besteld heeft is 9P.

• el ix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:47
FastFred schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:53:
[...]

Maar was dat de oorzaak van de duikvlucht of het gevolg van de duikvlucht?

Ik zag het woordje 'duikvlucht' en 'Boeing 737' in een nieuwsartikel voorbij komen en dacht meteen MCAS, maar dit is geen 737 Max. Ik had nog nooit van 737-89P gehoord eerlijk gezegd...

AVherald artikel met foto van duikvlucht :X
Of suïcidale piloot?

• FastFred
Laten we het speculeren anders even achterwege, dat heeft toch geen zin. Ik zie op nu.nl ook inderdaad voorbij komen dat men een filmpje gezien heeft (een still van het filmpje op AVherald te zien) waar het vliegtuig geen vleugels en staart meer heeft. Maar hoe je dat op dat filmpje van een enorme afstand gefilmd kunt zien is mij een raadsel.

In dit stadium kan het net zo goed zijn dat Rusland het ding uit de lucht gesloten heeft en de Oekraïnse seperatisten de schuld heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 21-03-2022 13:19 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Precies, eerst een zien of er Radio Communicatie vrij komt (het blijft China) en later wat de 'xwarte' dozen vertellen zodra die gevonden en uitgelezen zijn.

• FastFred
De zwarte dozen zullen ook wel een flinke klapper te verwerken hebben gehad, op luchtshots van de crash site zie je alleen een krater en duizenden snippers van wat ooit een vliegtuig was, her en daar een paar losse delen van de romp.

[ Voor 37% gewijzigd door FastFred op 21-03-2022 16:49 ]

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
FastFred schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:48:
De zwarte dozen zullen ook wel een flinke klapper te verwerken hebben gehad, op luchtshots van de crash site zie je alleen een krater en duizenden snippers van wat ooit een vliegtuig was, her en daar een paar losse delen van de romp.

[YouTube: Crash: China Eastern B738 near Guangzhou on Mar 21st 2022, lost altitude and impacted terrain]
Op zich is dit precies wat een zwarte doos zou moeten overleven toch?
For this reason, they are typically specified to withstand an impact of 3400 g and temperatures of over 1,000 °C (1,830 °F), as required by EUROCAE ED-112.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:14

3raser

⚜️ Premium member

FastFred schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:48:

[YouTube: Crash: China Eastern B738 near Guangzhou on Mar 21st 2022, lost altitude and impacted terrain]
Op andere beelden van de crashsite was een enorme brand te zien. Daar zie je hier niets van. Dus of dit is niet de crashsite of die andere video is niet van dezelfde crash.

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-12 10:39
3raser schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:58:
[...]

Op andere beelden van de crashsite was een enorme brand te zien. Daar zie je hier niets van. Dus of dit is niet de crashsite of die andere video is niet van dezelfde crash.
Las dat de brand niet van de crash was, maar van een eerdere bosbrand.

• FastFred
Ik wil het aantal 737-800's eens afzetten tegen het aantal hull losses van dat type. Maar de wiki klopt van geen kant. Zo'n beetje alle vermeldingen onder 'fatal accidents' voor de NG zijn een hull loss, terwijl er een apart kopje met is voor hull losses.

Wikipedia: List of accidents and incidents involving the Boeing 737

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 22-03-2022 15:21 ]

• onigiri
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
FastFred schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:20:
Ik wil het aantal 737-800's eens afzetten tegen het aantal hull losses van dat type. Maar de wiki klopt van geen kant. Zo'n beetje alle vermeldingen onder 'fatal accidents' voor de NG zijn een hull loss, terwijl er een apart kopje met is voor hull losses.
Een hull loss is een incident waarbij het toestel verloren is, maar er geen dodelijke slachtoffers zijn, tegelijker tijd hoeft bij een fatal incident (tenminste 1 dodelijk slachtoffer) het toestel niet afgeschreven te zijn, een voorbeeld van het laatste is het ongeluk waarbij de motor ontplofte van een southwest toestel, maar het toestel veilig lande en weer gerepareerd kon worden.

Zoals ik er naar kijkt, lijkt de lijst te kloppen.

• franssie

franssie

Save the albatross

https://www.nu.nl/economi...nd-na-crash-in-china.html
KLM houdt zijn vloot van 31 vliegtuigen van het type Boeing 737-800 niet aan de grond vanwege de crash met een toestel van China Eastern Airlines op maandag. Bij het ongeluk kwamen alle 132 inzittenden van het vliegtuig om het leven. China Eastern Airlines houdt het vliegtuig voorlopig wel aan de grond.

Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij laat weten dat het nog te vroeg is om iets te kunnen zeggen over de toedracht van het "verschrikkelijke ongeval" in China.
Ik zou ook geen enkele reden kunnen bedenken om de 737-8xx vloot aan de grond te houden (ok 737-xxx passagiersongemak hoog uit :+ )

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
China heeft de 737 MAX nog steeds niet gecertificeerd, ik ben benieuwd of deze crash nog voor verdere vertraging zal zorgen. Hoewel de 737 NG een ander vliegtuig is, laat China zelden wat aan het toeval over. En China Eastern Airlines houdt nu de hele NG vloot aan de grond, tot nader onderzoek.

March of the Eagles

• franssie

franssie

Save the albatross

XWB schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 23:44:
China heeft de 737 MAX nog steeds niet gecertificeerd, ik ben benieuwd of deze crash nog voor verdere vertraging zal zorgen.
[...]
Hoewel de 737 NG een ander vliegtuig is, laat China zelden wat aan het toeval over.
[...]
En China Eastern Airlines houdt nu de hele NG vloot aan de grond, tot nader onderzoek.
Tsja. Leuk gebaar maar ze hebben weinig alternatieven denk ik.

Los van dat het kerosine slurpende onderhoudsgevoelige rammelbakken zijn was er dacht ik niet zoveel mis met de 737-800 serie.

Denk dat China - als dit al klopt - meer 737 wil, ook omdat hun eigen narrow meer op de 737 lijkt dan de A32x als ik het goed onthouden heb?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
franssie schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 23:56:
[...]

Denk dat China - als dit al klopt - meer 737 wil, ook omdat hun eigen narrow meer op de 737 lijkt dan de A32x als ik het goed onthouden heb?
Geen idee waar de C919 het meest op lijkt, maar het toestel zit wel vol met westerse technologie.

Verder zijn veel bestellingen politiek gedreven. Zo heeft Airbus sinds 2008 een A320 assembly plant in Tianjin, wat er mede voor gezorgd heeft dat China veel Airbus gekocht heeft. En sinds 2018 heeft Boeing een 737 complection centre in Zhoushan, wat ervoor moet zorgen dat China voldoende Boeing blijft kopen.

March of the Eagles

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik denk dat China (waar veel hardware met Software) wordt gemaakt nog even afwacht tot ze een eigen vliegtuigmotor kunnen ontwikkelen. De rest van de kennis hebben ze (ook composieten etc) en dan mogen ze even niet buiten hun eigen luchtruim vliegen, totdat ze land voor land gecertificeerd worden, stapje voor stapje en dan luchtruimte inzetten (overvliegroutes)
Ik denk dat het leuke jaren worden in de luchtvaart geopolitiek. Nog even los van wat Rusland gaat doen met haar luchtruim de komende jaren.

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-12 13:00
Daarentegen, waarom zouden maatschappijen voor een made-in-China toestel moeten kiezen? Ik verwacht eerder dat de VS/EU markten veelvuldig bij de gevestigde order zullen blijven, in plaats van 10+ jaar te moeten wachten tot het China toestel volledig gecertificeerd is en wereldwijd ingezet mag worden. Binnen de Aziatische- en misschien ook Afrikaanse markten kan ik me wel voorstellen dat er misschien vraag naar zou zijn.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
aidanl schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:36:
Daarentegen, waarom zouden maatschappijen voor een made-in-China toestel moeten kiezen? Ik verwacht eerder dat de VS/EU markten veelvuldig bij de gevestigde order zullen blijven, in plaats van 10+ jaar te moeten wachten tot het China toestel volledig gecertificeerd is en wereldwijd ingezet mag worden. Binnen de Aziatische- en misschien ook Afrikaanse markten kan ik me wel voorstellen dat er misschien vraag naar zou zijn.
Als de sacties richting Rusland ons iets geleerd hebben, is dat je geen vliegtuigen moet kopen/leasen van de "vijand".
Ook op de landen vliegen die Rusland niet geblokkeerd hebben, wordt redelijk moeilijk door het niet kunnen onderhouden van hun westerse vliegtuigen, naast de legale zaken als verzekeringen en potentiële inbeslagname zodra ze landen.

Geen westerse land die zich aan zo'n toekomstig scenario wil branden met een Chinees vliegtuig, naast de groeiende realisatie dat we minder afhankelijk moeten worden van Chinees spul.

• franssie

franssie

Save the albatross

Fly-guy schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:56:
[...]

Als de sacties richting Rusland ons iets geleerd hebben, is dat je geen vliegtuigen moet kopen/leasen van de "vijand".
Ook op de landen vliegen die Rusland niet geblokkeerd hebben, wordt redelijk moeilijk door het niet kunnen onderhouden van hun westerse vliegtuigen, naast de legale zaken als verzekeringen en potentiële inbeslagname zodra ze landen.

Geen westerse land die zich aan zo'n toekomstig scenario wil branden met een Chinees vliegtuig, naast de groeiende realisatie dat we minder afhankelijk moeten worden van Chinees spul.
Klopt, en werkt natuurlijk ook twee kanten op. Dus dit is een drijfveer voor machtsblokken in het algemeen om eens goed naar hun afhankelijkheden te kijken, dus ook voor China en Rusland.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
Korte "YT-docu" over de Anontov 225:

Sowieso een interessant YT-kanaal voor luchtvaart-fans trouwens.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Tom Paris
  • Laatst online: 23:42
franssie schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 00:58:
Ik denk dat China (waar veel hardware met Software) wordt gemaakt nog even afwacht tot ze een eigen vliegtuigmotor kunnen ontwikkelen. De rest van de kennis hebben ze (ook composieten etc)
Ik denk dat je onderschat hoeveel Westerse technologie, naast de motoren, er in de 'Chinese' COMAC toestellen zit. Stukje van Wikipedia:
The engine's nacelle, thrust reverser and exhaust system will be provided by Nexcelle, with such features as an advanced inlet configuration, the extensive use of composites and acoustic treatment and an electrically operated thrust reverser. Michelin will supply Air X radial tyres. Its integrated modular avionics architecture is based on Ethernet. The landing gear is made in China by a joint venture of Germany's Liebherr and Avic's Landing Gear Advanced Manufacturing Corp: Liebherr LAMC Aviation.

While the airframe is entirely made by Chinese Avic, most systems are made by Western-Chinese joint-ventures: with UTAS for the electric power, fire protection and lighting; with Rockwell Collins for the cabin systems and avionics, with Thales for the IFE, with Honeywell for the flight controls, APU, wheels and brakes; with Moog for the high lift system; with Parker for the hydraulics, actuators and fuel systems, with Liebherr for the landing gear and air management; and the CFM engine and Nexcelle nacelle are entirely foreign.
China zal absoluut de intentie hebben om zelfvoorzienend te worden (en nu nog meer), maar dat is echt een lange-termijnproject.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De FDR of CVR (is nog niet duidelijk welke het is) van de China Eastern crash is inmiddels gevonden:
Reddingswerkers hebben een van beide zwarte dozen van de maandag neergestorte Boeing 737-800 van China Eastern Airlines gevonden. Dat heeft een official van de Chinese luchtvaartautoriteit laten weten, meldt Reuters. Het is nog niet bekend of het om de flight data recorder of cockpit voice recorder gaat.

De hoop is dat de zwarte dozen van het rampvliegtuig meer duidelijkheid kunnen bieden over de oorzaak van de crash. Het vliegtuig is bijna rechtstandig neergestort, en boorde zich met hoge snelheid in de modderige grond van een moeilijk bereikbaar, bergachtig gebied in Zuid-China. Alle 132 inzittenden kwamen om het leven.

March of the Eagles

• franssie

franssie

Save the albatross

@Tom Paris dat onderschat ik zeker niet, maar dingen kunnen snel gaan. Toen Japan nog in de kopie fase zat, zeg een kleine zestig jaar terug, imiteerden ze versnellingsbakken van Engelse auto's maar voegden wel een vijfde versnelling toe, er zijn dus Engelse oldtimers die met een Corolla bak rondrijden. China heeft de kennis en kunde en zeker voor de interne markt kan ik me niet voorstellen dat ze dat ontwikkelen. Maar zeker langere termijn.

• aidanl
Ben erg benieuwd naar wat er is gebeurt met MU5735, gezien het profiel ook
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/theaircurrent.com/wp-content/uploads/2022/03/china-eastern-5735-track-fr24.jpeg?resize=2048%2C1406&ssl=1

Zeker ook als de data klopt en dat die voor het einde nog soort van wist te herstellen om vervolgens dan toch verder te duiken. Van een heel normaal vliegpatroon naar zo'n stijle duik zou ook een bijzondere loss-of-controle zijn. Maar goed, het is afwachten wat er exact gebeurd is.

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
De Oekraïense vliegtuigbouwer Antonov stelt voor een internationaal fonds te starten voor de bouw van een nieuwe An-225. Leuk idee, maar ik kan me zo voorstellen dat Oekraïne na deze oorlog andere prioriteiten heeft dan zo'n prestige-project.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03:00

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Megalodon_67 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:12:
De Oekraïense vliegtuigbouwer Antonov stelt voor een internationaal fonds te starten voor de bouw van een nieuwe An-225. Leuk idee, maar ik kan me zo voorstellen dat Oekraïne na deze oorlog andere prioriteiten heeft dan zo'n prestige-project.
Laat ze er dan meteen twee of drie bouwen (met moderne motoren).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:56
Wat je zegt... een nobel idee maar dit gaat natuurlijk nooit gebeuren. Je gaat geen miljarden steken in iets dat feitelijk een prestigeproject is terwijl je land in puin ligt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

The last Air Belgium Airbus A340 flight landed at Brussel South Charleroi this morning
This Saturday morning, the last commercial Air Belgium flight operated by an Airbus A340-300 landed at Charleroi airport, coming from Fort-de-France, Martinique, and Pointe-à-Pitre, Guadeloupe, French Antilles. Future flights will be operated by the airline’s newly acquired A330neo aircraft.

At 09:49 on 26 March, Air Belgium flight KF5961, the last Airbus A340-300 flight from Fort-de-France and Pointe-à-Pitre, landed at Brussels South Charleroi Airport with a delay of half an hour. The aircraft registered OO-ABB will in the future be replaced by the new A330-900s. Three other A340-300 aircraft had been retired earlier by Air Belgium.

Air Belgium currently has two A330-900s in its fleet, but intends to lease two more in order to develop its network from both Brussels and Charleroi airports.

The four A340-300s, formerly with Finnair, were the first aircraft in Air Belgium’s fleet. The intention was to fly them to Hong Kong and other destinations in China. If Hong Kong was served for a few months, other destinations failed to materialise and Air Belgium changed its strategy, aiming at Caribbean destinations. The surge in oil prices compelled the airline to look at more fuel-efficient aircraft, hence the choice of the A330neo to replace the gas-guzzling A340.
Vlucht: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/oo-abb#2b455126

Afbeeldingslocatie: https://cdn.jetphotos.com/full/6/25622_1599235497.jpg

De A340's waren regelmatig ook op Schiphol te zien.
De maatschappij begon in 2018 met de 4 A340's.
2 waren eind 2020 al uitgefaseerd en de andere in januari dit jaar.

Nu dus ook de laatste.

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:32
Het lijkt erop dat Rusland bezig is met het aanpassen van de registratie van hun vliegtuigen. Bijvoorbeeld deze van Aeroflot. Die is van VP-BMB (geregistreerd in Bermuda) naar RA-73103 gegaan.
https://www.planespotters...t-russian-airlines/epw1nx

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:34
LongBowNL schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:57:
Het lijkt erop dat Rusland bezig is met het aanpassen van de registratie van hun vliegtuigen. Bijvoorbeeld deze van Aeroflot. Die is van VP-BMB (geregistreerd in Bermuda) naar RA-73103 gegaan.
Waar wordt deze registratie eigenlijk vastgelegd, en daarmee dus geaccepteerd?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
LongBowNL schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:57:
Daar waren de leasemaatschappijen al bang voor, dat Rusland hun assets zou stelen. Nu zien we dat in de praktijk ook gebeuren.

March of the Eagles

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:33
Aviation24 had er laatst al een artikeltje over.

https://www.aviation24.be...ates-of-russian-aircraft/

• LongBowNL
XWB schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:01:
[...]

Daar waren de leasemaatschappijen al bang voor, dat Rusland hun assets zou stelen. Nu zien we dat in de praktijk ook gebeuren.
Een andere registratie is niet per se stelen. KLM heeft ook leasekisten die vliegen met een PH- registratie.

• franssie

franssie

Save the albatross

LongBowNL schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:22:
[...]

Een andere registratie is niet per se stelen. KLM heeft ook leasekisten die vliegen met een PH- registratie.
Maar dat is met wederzijdse goedkeuring.

Van fd.nl
In het kort

Rusland weigert vele honderden vliegtuigen terug te geven aan buitenlandse leasemaatschappijen.
De waarde van de geconfisqueerde vloot wordt geraamd op $11 mrd tot $13 mrd.
De leasebedrijven gaan nu in de slag met hun verzekeraar over de vraag wie de schade moet dragen.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

LongBowNL schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:22:
[...]

We figured we’d start with an easy one. Changing your address is one of the easiest ways to change your registration.
https://nationalaviationc...t-registration-explained/

Als ik dit mag geloven kan je die registratie alleen wijzigen bij een adreswijziging of verandering van eigenaar. (Is wel een US site.)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Leuk dat Rusland dit doet, maar het enige wat je creëert is de allergrootste binnenlandse vloot in de wereld. Je kan nooit met zo'n toestel vliegen naar een ander land dan China en Noord-Korea. Ook kan een maatschappij nooit meer naar de EU/US met een ander toestel, dat gaat dan meteen aan de ketting.

Verder zal je nooit onderdelen krijgen, ook niet als de sancties weg zijn. Boeing/Airbus gaan niet de leasemaatschappijen schofferen die tientallen miljarden aan toestellen afnemen.

[ Voor 23% gewijzigd door PWM op 29-03-2022 11:11 ]

• alexbl69
PWM schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:10:
Leuk dat Rusland dit doet, maar het enige wat je creëert is de allergrootste binnenlandse vloot in de wereld. Je kan nooit met zo'n toestel vliegen naar een ander land dan China en Noord-Korea. Ook kan een maatschappij nooit meer naar de EU/US met een ander toestel, dat gaat dan meteen aan de ketting.

Verder zal je nooit onderdelen krijgen, ook niet als de sancties weg zijn. Boeing/Airbus gaan niet de leasemaatschappijen schofferen die tientallen miljarden aan toestellen afnemen.
Ze kunnen bij mijn weten ook al niet meer op China vliegen. Momenteel alleen Wit-Rusland. Noord-Korea zal ook wel kunnen, maar ja...

Dit betekent in feite het failliet van alle Russische maatschappijen. Na de oorlog zullen ze met hun toestellen niet meer naar andere landen dan Wit-Rusland en Noord-Korea kunnen vliegen.

Ook zullen ze eerst al die miljarden aan de leasemaatschappijen (of hun verzekeraars) moeten vergoeden. Die zullen ook daarna niet genegen zijn om doodleuk weer nieuwe toestellen aan de Russen te leasen, ze zullen dus alles moeten kopen.

En vooruit betalen s.v.p.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-12 22:40

Garyu

WW

franssie schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:09:
@Tom Paris dat onderschat ik zeker niet, maar dingen kunnen snel gaan. Toen Japan nog in de kopie fase zat, zeg een kleine zestig jaar terug, imiteerden ze versnellingsbakken van Engelse auto's maar voegden wel een vijfde versnelling toe, er zijn dus Engelse oldtimers die met een Corolla bak rondrijden. China heeft de kennis en kunde en zeker voor de interne markt kan ik me niet voorstellen dat ze dat ontwikkelen. Maar zeker langere termijn.
Nee hoor, dat gaat in dit geval niet zo snel. De C929 zit ook weer vol met Westerse technologie. De avionics diagrammen die ik gezien heb lijken verdacht veel op de tekeningen die ik van de 787 ken ;). Het zijn wel vooral Joint Ventures natuurlijk, as usual in China.

Hoewel ze snel leren in China, is het gewoon ingewikkeld en duur om dit spul na te bouwen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• franssie

franssie

Save the albatross

Garyu schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:10:
[...]

Hoewel ze snel leren in China, is het gewoon ingewikkeld en duur om dit spul na te bouwen.
Ik kom er over 15 jaar even op terug :P

(edit: Space-X bestaat ook nog maar sinds 2002)

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 29-03-2022 15:21 ]

• CyBeR
  • Niet online
Zo'n prestigeproject is dat niet hoor, de AN-225 voorzag in een transportdienst waar geen alternatief voor te vinden is, en aangezien er maar één was is daar nu dus een enorm gat geslagen. Als je te vervoeren object nu niet in een AN-124 past heb je maar één resterende optie (schip) en dat duurt honderd keer zo lang.

Hoogstens, als 't groot is maar niet enorm zwaar zou Airbus of Boeing in kunnen springen met hun outsize carriers (de Beluga XL en Dreamlifters), maar wat de AN-225 bood was de combinatie van groot formaat en hoog gewicht. Plus dat Airbus en Boeing die natuurlijk zelf gebruiken om hun eigen onderdelen mee te vervoeren.

Het aantal bedrijven dat gebruik maakte van de AN-225 is dan wel niet heel groot tov zeg een 747F, maar voor hen die dat deden was die kist onmisbaar. Ik denk wel dat er een best aantal bedrijven echt staat te springen om een vervanging.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CyBeR schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:34:
[...]

Zo'n prestigeproject is dat niet hoor, de AN-225 voorzag in een transportdienst waar geen alternatief voor te vinden is, en aangezien er maar één was is daar nu dus een enorm gat geslagen. Als je te vervoeren object nu niet in een AN-124 past heb je maar één resterende optie (schip) en dat duurt honderd keer zo lang.

Hoogstens, als 't groot is maar niet enorm zwaar zou Airbus of Boeing in kunnen springen met hun outsize carriers (de Beluga XL en Dreamlifters), maar wat de AN-225 bood was de combinatie van groot formaat en hoog gewicht. Plus dat Airbus en Boeing die natuurlijk zelf gebruiken om hun eigen onderdelen mee te vervoeren.

Het aantal bedrijven dat gebruik maakte van de AN-225 is dan wel niet heel groot tov zeg een 747F, maar voor hen die dat deden was die kist onmisbaar. Ik denk wel dat er een best aantal bedrijven echt staat te springen om een vervanging.
Ik denk dat ze daarvoor dan wel afhankelijk zijn van buitenlandse financiering. Ik wil wel meedoen als er een crowdfunding campagne komt. Maar $ 3 miljard via crowdfunding binnen halen zal wel niet realistisch zijn.

Als het van de Oekraiense staat afhankelijk is zal het wel niet gebeuren. Als je $ 3 miljard "over" hebt dan gaat dat naar de projecten waar de meeste mensen het snelst van kunnen profiteren. Essentiele infrastructuur herstellen. Niet een project wat op korte termijn alleen maar banen voor een relatief kleine groep specialisten oplevert.

• franssie

franssie

Save the albatross

downtime schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:45:
[...]
<> Ik wil wel meedoen als er een crowdfunding campagne komt. Maar $ 3 miljard via crowdfunding binnen halen zal wel niet realistisch zijn.

<>
Als het gebeurd zal het denk ik met name een 'crowd'-funding zijn door investeerders en klanten. Het is een uniek product in een unieke deelmarkt (niche).
En er is geld zat (als je ziet wat er geïnvesteerd moet worden in schepen om de steeds grotere windturbines te plaatsen bijvoorbeeld, die dingen moeten ook vervoerd worden en dat gaat ook steeds lastiger per weg en boot). Het is een lastige businesscase maar 3 miljard gedeeld door honderd is nog maar 30 miljoen, dat lijkt me niet onmogelijk mits er afname contracten/intenties af te sluiten zijn met bestaande en nieuwe klanten.

• alexbl69
[...]

De An-225 stamt nog uit het Sovjet-tijdperk, toen efficiency en ROI geen rol speelden. De Sovjets wilden zo'n ding, dus het kwam er.

Als je hem nu opnieuw bouwt zal dat volgens de huidige (ongetwijfeld scherpere) normen moeten gebeuren en zal het economisch rendabel moeten zijn. Als er maar 1 toestel nodig is om de hele wereldmarkt te bedienen gaat dat per definitie niet lukken.

• CyBeR
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:16:
[...]

De An-225 stamt nog uit het Sovjet-tijdperk, toen efficiency en ROI geen rol speelden. De Sovjets wilden zo'n ding, dus het kwam er.
Nouja ze hadden iets nodig om de totally-not-a-Space-Shuttle Buran mee te vervoeren. Dat is de voornaamste reden voor het non-traditionele staartvlak, iets waar nasa's Shuttle Carrier Aircraft ook aanpassingen aan heeft om dezelfde reden.
Als je hem nu opnieuw bouwt zal dat volgens de huidige (ongetwijfeld scherpere) normen moeten gebeuren en zal het economisch rendabel moeten zijn. Als er maar 1 toestel nodig is om de hele wereldmarkt te bedienen gaat dat per definitie niet lukken.
D'r is niet "maar 1 toestel nodig", dat ding was altijd volgeboekt. Maar inderdaad, een hele nieuwe bouwen is een enorme onderneming.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 29-03-2022 19:46 ]

CyBeR schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:40:
D'r is niet "maar 1 toestel nodig", dat ding was altijd volgeboekt.
Mwah, dat valt wel mee. Pas sinds Covid vloog die weer vaker omdat er veel cargo capaciteit wegviel* en vervolgens ook een deel van de AN-124's aan de grond moesten blijven vanwege dit incident:
Piet91 in "Vliegen, Techniek en achtergrond"

Zo volgeboekt was de 225 niet. En ze zitten al jaren uit te spreken dat ze die 2e 225 willen afbouwen en dan hebben ze het over ~ $300 miljoen om dat te doen.
Dat wel/niet afbouwen scenario speelt al sinds de eerste 225 weer gerestaureerd was (begin deze eeuw).
En vervolgens zou een jaar of 6 geleden China de 2e afbouwen (en eventueel nog meer bouwen) en dat is ook nooit doorgezet.

En dan nu het tienvoudige benodigd om 1 toestel weer te (op te) bouwen?
Tenzij ze van de afgebrande en ongerestaureerde 225's wat kunnen maken is het tijdperk 225 voorbij.
Tenzij ze simpelweg prestige willen en doorzetten.

* Zo erg dat er dus momenteel nog steeds 747's uit de woestijn worden gehaald om weer cargo te vervoeren.

• Tom Paris
PWM schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:10:

Het enige waar Rusland op dit moment op uit is, zijn represailles. 11 tot 13 miljard dollar aan vliegtuigen 'weg' is een flinke klap die ze makkelijk kunnen uitdelen. De middel-lange termijn (geen onderdelen, beperkte buitenlandse ops) en lange termijn (niemand least ooit nog een toestel aan RU) interesseert ze nu niet.

• franssie

franssie

Save the albatross

Tom Paris schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:32:
[...]

Het enige waar Rusland op dit moment op uit is, zijn represailles. 11 tot 13 miljard dollar aan vliegtuigen 'weg' is een flinke klap die ze makkelijk kunnen uitdelen. De middel-lange termijn (geen onderdelen, beperkte buitenlandse ops) en lange termijn (niemand least ooit nog een toestel aan RU) interesseert ze nu niet.
Alles kan kapot en alles is onderhandelbaar.
Maar die onderhandelingen zullen echt wel 'cash only' zijn, Rusland kan bij Iran nagaan hoe goed dat bevalt als je al van de lijsten met negatief vliegadvies af kan komen op korte termijn.
Ben wel met je eens dat het Putin niet interesseert. De hele handel en wandel in Rusland zal er echt anders over denken dat ze 10 jaar lang vast zitten aan skype/zoom/teams/watdanook

• Megalodon_67
  • Niet online
[...]

Je mist mijn punt, als je onder de huidige omstandigheden 3 miljard zou uitgeven aan zo'n vliegtuig, dan is dat wel degelijk een prestigeproject te noemen. Dat geld is in Oekraïne straks nodig voor dringender zaken dan speciaal transport kunnen aanbieden.

• FastFred
[...]

De 225 was zeker uniek, maar echt veel werd die niet gebruikt. De 225 stond regelmatig meerdere weken of langer stil tussen opdrachten.

Als die 2e hull nog intact is (er is op dat vliegveld ook al gevochten, locatie hier) hoop ik ook dat ze 'm herbouwen, maar ik acht de kans klein.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03:00

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

FastFred schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:57:
[...]
Als die 2e hull nog intact is (er is op dat vliegveld ook al gevochten, locatie hier) hoop ik ook dat ze 'm herbouwen, maar ik acht de kans klein.
Ik meen gelezen te hebben, dat die ook vernietigd is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Tom Paris
Megalodon_67 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:31:
[...]

Je mist mijn punt, als je onder de huidige omstandigheden 3 miljard zou uitgeven aan zo'n vliegtuig, dan is dat wel degelijk een prestigeproject te noemen. Dat geld is in Oekraïne straks nodig voor dringender zaken dan speciaal transport kunnen aanbieden.
Veel high-tech productiecapaciteit in de lucht- en ruimtevaart is door de oorlog vernietigd / zwaar beschadigd. Oekraïne zal deze weer op willen bouwen, al is het maar voor herbewapening. Een investering van 3 mrd voor een nieuwe An-225 is ook 3 mrd die terugvloeit in de heropbouw van R&D, productie- en onderhoudsfaciliteiten, behoud en opleiding van technisch personeel etc. Ik zeg niet dat het prioriteit moet hebben, maar er is wel een dieper strategisch perspectief bij dit soort initiatieven.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
AerCap, de grootste vliegtuigleaser ter wereld, zal waarschijnlijk meer dan 100 vliegtuigen moeten afschrijven omdat ze door Rusland gestolen zijn:
De grootste vliegtuigleasemaatschappij ter wereld, AerCap, heeft bij verzekeraars claims ingediend met een totale waarde van zowat 3,5 miljard dollar (ruim 3,1 miljard euro) vanwege vliegtuigen en vliegtuigmotoren waar ze door de sancties tegen Rusland niet meer bij kan komen. Dat meldt financieel directeur Peter Juhas van de Ierse maatschappij vandaag.

AerCap heeft 135 vliegtuigen en 14 motoren geleased aan Russische luchtvaartmaatschappijen. Het kon de voorbije weken 22 toestellen en 3 motoren recupereren. De onderneming zal in de cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar een afschrijving doen op de vliegtuigen. Hoe groot die wordt, is nog niet bekend.

Als gevolg van de oorlog en de sluiting van het Russische luchtruim staan honderden vliegtuigen van buitenlandse leasemaatschappijen vast in Rusland.
Dit wordt een dure grap voor de verzekeraars:
Claims in verband met het conflict kunnen uiteindelijk in totaal 10 miljard dollar bedragen, het hoogste bedrag in de geschiedenis van de luchtvaartverzekering, schatte kredietbeoordelaar Fitch Ratings eerder in. Het genoemde bedrag wordt door Lloyd's of London betwist. 's Werelds grootste handelsplaats voor verzekeringen schat dat de aansprakelijkheid van verzekeraars beperkt zal blijven tot ongeveer 10 tot 15 procent van dat bedrag.

March of the Eagles

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:39
Tja Rusland snijdt zichzelf ook hard in de vingers hiermee voor de lange termijn. Geen lease maatschappij die zich nog gaat wagen om aan Russische maatschappijen te leasen in de toekomst.

• franssie

franssie

Save the albatross

XWB schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:33:
AerCap, de grootste vliegtuigleaser ter wereld, zal waarschijnlijk meer dan 100 vliegtuigen moeten afschrijven omdat ze door Rusland gestolen zijn:

[...]

Dit wordt een dure grap voor de verzekeraars:

[...]
Dan ga je er vanuit dat landenrisico verzekerd is - ik vermoed van niet maar heb natuurlijk ook geen inzicht in de contracten.
landen zijn zelfstandig dus dat ze kiezen om hun betalingen niet na te komen is hooguit via een CDS af te dekken.
Maar ik denk echt dat het verlies voor de leasemij is. Het is puur tegenpartijrisico, typisch niet wat de verzekeraar dekt (verlies van zaken of operatie/omzet).

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nog wat recente plaatjes van de overblijfselen van de An-225:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwU8x54N9vbMOBIBkXzvALQm_jU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LTSzHZ4JnMJ3sVPeClSrMcnk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsspSBSnk_HmN-rAwQdm6QhOWI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yI58zjA4rTajvEzQmxGe6Tt1.png?f=fotoalbum_large

https://www.reddit.com/r/...ya_will_always_be_in_our/

March of the Eagles

• FastFred
Buffalo Airways (van de Icepilots show), krijgt dit jaar een 737-300 freighter, ex-Swiftair :o

Gaat om ex EC-LJI: https://www.planespotters...-european-aviation/rowy1e

[ Voor 72% gewijzigd door FastFred op 31-03-2022 13:16 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dronebeelden van de vernietigde Antonov luchthaven, waar het wrak van de An-225 zichtbaar is:

March of the Eagles

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nog een close-up foto van het vernietigde vliegtuig:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FPV8MuCVsAo1YNI?format=jpg&name=medium
https://twitter.com/jetvvv/status/1510249876944171014

March of the Eagles

• aidanl
Als ik die beelden zie, denk ik waarom kunnen ze niet hergebruiken wat er nog staat? Ja het structuur zal verzwakt zijn door de brand, maar een deel van de staart, vleugels en motoren zou toch hergebruikt kunnen worden. Dat zou misschien nog een bak geld kunnen schelen ten opzichte van volledig nieuwbouw.

• franssie

franssie

Save the albatross

Ja het structuur zal verzwakt zijn door de brand,
Ja want iedereen stapt graag in een vliegtuig waarvan jij denkt dat ?

• aidanl
franssie schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:42:
[...]

Ja want iedereen stapt graag in een vliegtuig waarvan jij denkt dat ?
En hoeveel passagiers denk jij dat er in dit toestel zouden stappen? Laatste nieuws was dat dit een vrachttoestel was, geen passagiers vliegtuig.

Alweer, delen zouden alsnog mogelijk hergebruikt kunnen worden lijkt mij.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:11

Sandyman538

SandstorM [148839]

aidanl schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:48:
[...]

Alweer, delen zouden alsnog mogelijk hergebruikt kunnen worden lijkt mij.
Dan denk ik dat we naar verschillende foto's zitten te kijken :P

Dat ding zit van links tot rechts, van boven tot onder en van voren tot achter vol met kogelgaten. Dat poets je niet even weg met een bus plamuur en een likje verf. Dit vliegtuig is echt afgeschreven. Daar kun je echt geen onderdeel meer van gebruiken.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• alexbl69
aidanl schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:38:
Als ik die beelden zie, denk ik waarom kunnen ze niet hergebruiken wat er nog staat? Ja het structuur zal verzwakt zijn door de brand, maar een deel van de staart, vleugels en motoren zou toch hergebruikt kunnen worden. Dat zou misschien nog een bak geld kunnen schelen ten opzichte van volledig nieuwbouw.
Er zijn al talloze hull-loses geweest door enkel een te harde landing, waarbij er zo op het oog weinig mis was maar waarbij de integriteit van de romp dusdanig verzwakt was dat het hele vliegtuig naar de schroothoop kon. Dit toestel is ver voorbij dat punt, het is gewoon verwoest.

Als je het opnieuw op wilt bouwen lijkt het me praktischer (en goedkoper) om dan alles maar nieuw te bouwen in plaats van enkele (waarschijnlijk verzwakte) delen van het bestaande toestel te gebruiken.

Maar ga er maar vanuit dat we de An-225 niet weer gaan zien.

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
Het enige wat naar mijn mening misschien nog gebruikt kan worden na een grondige revisie zijn de buitenste motoren mits die niet zijn geraakt door kogels. De verdere constructie kan je volledig afschrijven :/

/post

• CyBeR
  • Niet online
een verbetering durf ik t niet te noemen maar opvallend is 't allicht.

• Megalodon_67
  • Niet online
aidanl schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:38:
Nog wat recent videomateriaal waarbij de onherstelbare schade goed te zien is, hier en hier.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
China heeft de 737 MAX nog steeds niet gecertificeerd, en Boeing gaat het aantal toestellen dat voor Chinese vliegtuigmaatschappijen geproduceerd worden omlaag schroeven:
Boeing is significantly throttling back on production plans for 737 Max aircraft destined for China as the plane maker builds an increasingly unwieldy inventory of aircraft for the country with an uncertain timeline to begin handing over the jets, according to people familiar with the shift.

China is in the middle of its most severe wave of COVID-19 infections since early 2020, with sweeping lockdowns across the country. That has resulted in a sharp drop in Chinese aircraft operations, as the country continues its pursuit of a COVID zero policy.
Two of China’s three largest carriers appear to be putting off taking new Boeing 737 Max aircraft in the near term, casting uncertainty the twinjet’s prospects in one of Boeing’s largest markets.

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 05-04-2022 12:02 ]

March of the Eagles

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Kwam net (5 mintuujes geleden) (denk ik) een F16 rond Regio Rijnmond even voorbij crossen; iemand een idee hoe wie wat waar?

Kan in iedergeval even niks vinden.

Ah gevonden; deze blijkbaar: https://www.radarbox.com/flight/CRACK01

[ Voor 25% gewijzigd door Illegal_Alien op 06-04-2022 14:55 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• wildhagen
  • Niet online
Wazig akkefietje op CDG:
De Franse luchtvaartautoriteiten doen onderzoek naar problemen met een Boeing 777-300ER van Air France. De piloten daarvan moesten maandag een landing afbreken omdat het toestel totaal niet meer reageerde op de besturing. Bij een tweede poging lukte het wel het vliegtuig aan de grond te zetten.

De Franse luchtvaartveiligheidstoezichthouder BEA noemt het incident op vlucht AF011 van New York JFK naar Parijs CDG "ernstig" en laat weten de vluchtgegevens te analyseren. Volgens de waakhond was er sprake van "instabiliteit van de besturing" en "afwijkingen van het vluchtpad".

De website Airlive.net publiceerde een opname van het contact tussen de luchtverkeersleiding en de piloten. Daarin zeggen de piloten dat het "vliegtuig zo'n beetje gek wordt", terwijl op de achtergrond de alarmbellen te horen zijn. De luchtverkeersleider reageert daarop dat hij op de radar kon zien dat het naar links afweek.

De eerste landingspoging werd op zo'n 400 meter hoogte afgebroken. Bij een tweede poging waren er geen problemen.

Air France laat in een reactie weten "het ongemak dat passagiers hebben gevoeld te begrijpen en te betreuren". Volgens de luchtvaartmaatschappij is het afbreken van een landing een manoeuvre die door verkeersvliegers wordt gebruikt "om de veiligheid van de vlucht en de passagiers te garanderen".
Bron: https://www.luchtvaartnie...-met-besturing-boeing-777

Filmpje met communicatie tussen flight deck en de ATC:

Ik vraag me af: die communicatie is in het Frans. Hoort in de luchtvaart Engels niet de voertaal te zijn? Of praat de ATC altijd in de lokale taal met piloten?

Virussen? Scan ze hier!

• franssie

franssie

Save the albatross

wildhagen schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:03:
Wazig akkefietje op CDG:

<>
Ik vraag me af: die communicatie is in het Frans. Hoort in de luchtvaart Engels niet de voertaal te zijn? Of praat de ATC altijd in de lokale taal met piloten?
RT is in Airspeak (soort Engels) zodat ook meeluisterende kisten weten wat er gebeurd. Maar tsja, Fransen ...

Als je meeluistert bij Schiphol hoor je ook wel eens goedenavond etc, maar de berichten zijn gewoon Airspeak/Engels.

edit; even geluisterd - maf verhaal. Opmerkelijk ook dat ze met rugwind willen landen in de tweede poging (ook al was dat maar 8 kts).

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 06-04-2022 18:22 ]

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:05
Wazig akkefietje op CDG:

Voor zover ik weet is Engels een aanbeveling (en minimum) maar geen wet. Dat betekent dat landen ook hun eigen taal mogen gebruiken. Per land verschilt het of ze dat wel of niet doen. In Nederland gebeurt dat vrijwel niet (enkel in bijzondere gevallen of een "goedemorgen" en "tot ziens"). In België en Duitsland gebeurt het wel eens en hoe verder zuidelijk je gaat, hoe meer het gebeurt. Denk aan Frankrijk, Italië, Portugal, Spanje... Hetzelfde geldt voor China, Rusland, etc.

• alexbl69
Wazig akkefietje op CDG:

Volkomen idioot natuurlijk dat ATC op een grote internationale luchthaven Frans spreekt met Franse vliegtuigen. De rest heeft geen idee wat er aan de hand is en wat die piloot gaat doen.

Het is niet alsof dat nationalistische gedoe nog nooit consequenties heeft gehad...

Language confusion at CDG caused collision, claims BEA

Kan me herinneren dat er ook ooit een keer een midair was met doden door een taalprobleem.

• wildhagen
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:32:
[...]

Kan me herinneren dat er ook ooit een keer een midair was met doden door een taalprobleem.
Denk dat je de botsing tussen een Tupolev 154 en een 757 bedoeld? Wikipedia: 2002 Überlingen mid-air collision

Als ik me goed herinner was, naast hoop andere problemen, ook een piloot due het Engels onvoldoende beheerste.

Virussen? Scan ze hier!

• alexbl69
wildhagen schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:41:
[...]

Denk dat je de botsing tussen een Tupolev 154 en een 757 bedoeld? Wikipedia: 2002 Überlingen mid-air collision

Als ik me goed herinner was, naast hoop andere problemen, ook een piloot due het Engels onvoldoende beheerste.
Nee, was eerder. Ergens in de jaren '60 of '70. Ergens in Zuid-west Frankrijk. Maar kan hem niet vinden :)

• Propane
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:32:
[...]

Volkomen idioot natuurlijk dat ATC op een grote internationale luchthaven Frans spreekt met Franse vliegtuigen. De rest heeft geen idee wat er aan de hand is en wat die piloot gaat doen.
Hoewel het absoluut niet ideaal is, kan ik niet zeggen dat het echt een enorm probleem is op CDG. En ja, ik vlieg zelf ook op CDG en door het Franse luchtruim. Er zijn niet heel veel situaties waar je je écht moet afvragen wat die andere piloot aan het doen is, iedereen staat onder ATC controle. Doet iedereen netjes wat ze moeten doen dan is er niets aan de hand. En bij twijfel vraag je het gewoon.

Ga je ergens VFR rond fladderen in Frankrijk is het een ander verhaal natuurlijk, maar voor commercieel verkeer in CDG is het niet het grootste probleem IMO.

• wildhagen
  • Niet online
Propane schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:59:
[...]

Hoewel het absoluut niet ideaal is, kan ik niet zeggen dat het echt een enorm probleem is op CDG. En ja, ik vlieg zelf ook op CDG en door het Franse luchtruim. Er zijn niet heel veel situaties waar je je écht moet afvragen wat die andere piloot aan het doen is, iedereen staat onder ATC controle. Doet iedereen netjes wat ze moeten doen dan is er niets aan de hand. En bij twijfel vraag je het gewoon.

Ga je ergens VFR rond fladderen in Frankrijk is het een ander verhaal natuurlijk, maar voor commercieel verkeer in CDG is het niet het grootste probleem IMO.
Nee, maar als jij geen Frans spreekt als piloot, en de ATC blijft stug doorgaan in het Frans lijkt me dat toch wel ietwat vervelend en lastig.

Virussen? Scan ze hier!

• Bobmeister
  • Laatst online: 00:05
wildhagen schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:06:
[...]

Nee, maar als jij geen Frans spreekt als piloot, en de ATC blijft stug doorgaan in het Frans lijkt me dat toch wel ietwat vervelend en lastig.
Je krijgt instructies wel altijd in het Engels als je geen Frans spreekt hoor. Het is alleen dat je situational awareness als piloot afneemt als de vliegtuigen om je heen wel Frans spreken. :P

YouTube: Bird strike. “We got strong noise on the engine” | Air France Airbus...

Hier gebruiken ze het zelfs door elkaar. Levensgevaarlijk dat chauvinisme. :+ :X

[ Voor 27% gewijzigd door Bobmeister op 07-04-2022 09:13 ]

• wildhagen
  • Niet online
Bobmeister schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:08:
[...]

Je krijgt instructies wel altijd in het Engels als je geen Frans spreekt hoor. Het is alleen dat je situational awareness als piloot afneemt als de vliegtuigen om je heen wel Frans spreken. :P
Ah ok, dat wist ik niet, dat ze ook soms op Engels over gingen. Ik dacht hierboven op te maken dat ze alleen Frans spraken, dat ze vanwege nationalisme enzo weigerden op Engels over te schakelen.

Virussen? Scan ze hier!

• alexbl69
Bobmeister schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:08:
[...]

YouTube: Bird strike. “We got strong noise on the engine” | Air France Airbus...

Hier gebruiken ze het zelfs door elkaar. Levensgevaarlijk dat chauvinisme. :+ :X
Er zullen bij AF toch ook wel eens niet-Franse piloten in de cockpit zitten?

In dit geval doet de piloot een pan-pan-pan melding in het Engels, waarna de controller de melding in het Frans bevestigd en vraagt wat zijn intenties zijn. Zou daar als niet Frans-sprekende piloot op zo'n moment niet bepaald op zitten te wachten.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-12 07:58
alexbl69 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:33:
[...]

Er zullen bij AF toch ook wel eens niet-Franse piloten in de cockpit zitten?

In dit geval doet de piloot een pan-pan-pan melding in het Engels, waarna de controller de melding in het Frans bevestigd en vraagt wat zijn intenties zijn. Zou daar als niet Frans-sprekende piloot op zo'n moment niet bepaald op zitten te wachten.
Wel grappig dat juist pan-pan en mayday in het Frans vrijwel hetzelfde zouden klinken (panne-panne respectievelijk m'aidez :D)

• franssie

franssie

Save the albatross

Bacchus schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:24:
[...]

Wel grappig dat juist pan-pan en mayday in het Frans vrijwel hetzelfde zouden klinken (panne-panne respectievelijk m'aidez :D)
De drie veiligheids-signalen zijn (oplopend)
Securité, Pan Pan en Mayday - en komen inderdaad alle drie uit het Frans ... dus dat is geen toeval B) :D
Mijn RT examen is al even geleden maar ik dacht dat Securité daar niet gebruikt wordt (wel in de scheepvaart voor veiligheidsberichten (meldingen) van algemene aard zoals een losgeslagen boei of drijvende voorwerpen.

Op de luchthaven van San José, Costa Rica is een DHL 757 van de baan gegaan:

Afbeeldingslocatie: https://www.airlive.net/wp-content/uploads/2022/04/DHL-Boeing-757-cargo.jpg
https://www.airlive.net/b...way-and-has-boken-in-two/
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FPwW2WXXIAcwGQ8?format=jpg&name=900x900
https://twitter.com/MonumentalCR/status/1512108887524188160

De landing (video):
https://twitter.com/adsbc...&t=6BGUF3hb_asOjJaEqDGREw

[ Voor 23% gewijzigd door Piet91 op 07-04-2022 19:58 ]

• LongBowNL
'Verplicht' The Aviation Herald artikel hierover: https://avherald.com/h?article=4f719c2d

Iets andere hoek van de landing:

[ Voor 44% gewijzigd door LongBowNL op 07-04-2022 21:52 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Echt - hoe dan? Wel een hoop rook (van wat lijkt) de wielen.

edit: hydraulisch probleem schijnbaar?

[ Voor 49% gewijzigd door franssie op 07-04-2022 22:15 ]

Pagina: 1 ... 107 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?