Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.071.036 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Brilsmurfffje schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:23:
[...]

Nee dat lijkt mij ook niet handig, bij dee 737 moet je afaik die overwing exits alleen maar gebruiken in absolute noodsituaties of bijv bij een waterlanding. Er is geen slide en de vleugel is dan stiekem nog best wel hoog om vanaf te springen, daar zijn ook een aantal mensen gewond van geraakt.
Bij een evacuatie is het altijd alles of niets. Cabine crew kijkt of ze vuur zien direct achter de exit en als dat er niet is dan gaat hij open. Kans op gewonden is inderdaad groot, daarom wordt er alleen in uiterste nood geëvacueerd. Een brand in of aan het vliegtuig kan heel snel uit de hand lopen, dus dat telt wel als uiterste nood.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Vandaag kwam Emirates na ruim een jaar afwezigheid weer met de A380 naar Amsterdam.
EK147/EK148 wordt vanaf vandaag weer dagelijks met de A380 gevlogen i.p.v. de 777-300ER.

De laatste keer dat Emirates met de A380 naar Amsterdam kwam was op 15 augustus 2020.

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51643837167_7cf8104838_c.jpgA380 | A6-EUM | AMS | 20211031 by Wally H, on Flickr

Met de wekelijkse A380 vluchten van China Southern heb je vanaf komende vrijdag dus wekelijks 10 minuten dat er 2 A380's op Schiphol staan.
(China Southern vertrekt even nadat Emirates aankomt, althans; volgens de planning)

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Sabena – de geschiedenis van onze nationale luchtvaartmaatschappij
20 oktober 2021 - Op zondag 7 november is het precies 20 jaar geleden dat Sabena na bijna 80 jaar de boeken neerlegde. Voor Canvas een prima aanleiding om terug te blikken op de roemrijke, maar ook turbulente geschiedenis van onze nationale luchtvaartmaatschappij.

Van de pioniersjaren na de Eerste Wereldoorlog over de gouden jaren van de luchtvaart in de jaren zestig en zeventig tot de tragische teloorgang van het bedrijf in het begin van de 21ste eeuw. Een verhaal dat onlosmakelijk is verbonden met de geschiedenis van ons land.

Vijf afleveringen lang ontdekken we de fascinerende geschiedenis van de Belgische ‘flagcarrier’ aan de hand van unieke archiefbeelden en getuigenissen van de mensen die erbij waren en het van dichtbij volgden, van de eerste piloten tot de laatste stewardessen. Want Sabena was meer dan zomaar een luchtvaartmaatschappij. Het was een Belgisch kroonjuweel. Een trots voor zij die er werkten en een baken van vertrouwen in verre buitenlanden.

De reeks staat niet alleen stil bij de grootse momenten, maar heeft ook oog voor de kleine verhalen en de verzwegen schandalen. De geschiedenis van de maatschappij weerspiegelt de Belgische tijdsgeest en gaf ze zelfs mee vorm. Dat maakt van Sabena niet alleen een symbool, maar ook een spiegel van de natie.
Sabena : vanaf woensdag 3 november om 21.35 u. op Canvas en op VRT NU.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Vandaag exact 20 jaar geleden:

Afbeeldingslocatie: https://www.impdb.org/images/8/8e/Vlcsnap-2018-05-29-23h00m24s35.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.impdb.org/images/d/db/Vlcsnap-2018-05-29-23h03m59s141.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c8.alamy.com/comp/2D3R5JT/employees-of-belgian-airline-sabena-surround-an-aircraft-which-was-the-last-of-the-company-to-return-back-home-from-cotonou-at-zaventem-brussels-airport-on-november-7-2001-belgian-national-airline-sabena-filed-for-bankruptcy-on-wednesday-giving-up-a-weeks-long-battle-for-survival-and-becoming-the-first-european-flag-carrier-to-go-bust-in-an-increasingly-bleak-global-aviation-industry-lawyers-for-the-78-year-old-airline-europes-second-oldest-requested-the-parent-companys-liquidation-at-the-brussels-commercial-court-after-sabenas-chairman-fred-chaffart-announced-late-on-tuesday-the-bo-2D3R5JT.jpg

Vlucht 690 vanuit Cotonou - via Abidjan - landt op Zaventem even voor 12 uur 's middags.
Het was de laatste vlucht voor de maatschappij die eerder die dag al failliet was verklaard.

Het is tot op de dag van vandaag het grootste faillissement uit de Belgische geschiedenis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Vanaf vandaag mogen gevaccineerde reizigers weer naar de VS.
British Airways en Virgin Atlantic vierden dit vanmorgen met een gesynchroniseerde takeoff van baan 27L en 27R op Heathrow, beiden met een A350-1000 naar New York JFK.
British Airways maakt voor de gelegenheid eenmalig gebruik van hun iconische call sign Speedbird 1.

Achtergrondartikel van NATS: https://nats.aero/blog/20...parallel-runway-take-off/

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FDqMynmWYAM5x0A?format=jpg&name=large
https://twitter.com/flightradar24/status/1457632298837360644

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FDqgd9FXEAAuB-f?format=jpg&name=large
https://twitter.com/fl360aero/status/1457654141350727685

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FDqaH2CXEAAfA5p?format=jpg&name=medium
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FDqaIEyXIAEaTfg?format=jpg&name=medium
https://twitter.com/david...tatus/1457646897317957638

En British Airways heeft de A380 ook weer terug in gebruik; vanaf vandaag vliegen ze tot begin december de A380 dagelijks tussen Londen en Frankfurt en Madrid.

Beide gebeurtenissen hier te zien:

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 08-11-2021 18:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:01

Dit is toch wel de mooiste, vanuit de helicopter van Sky News zowel British Airways als Virigin Atlantic in één shot _/-\o_ _/-\o_

/post

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Leuke order voor Airbus:
De Europese vliegtuigfabrikant Airbus heeft op de jaarlijkse luchtvaartshow in Dubai een van de grootste orders ooit binnengehaald. De Amerikaanse investeerder Indigo Partners bestelt in totaal 255 toestellen van het type A321.

De order is meer dan 30 miljard dollar, omgerekend ruim 26 miljard euro, waard, al zal de investeerder dat bedrag waarschijnlijk niet in z'n geheel moeten aftikken. Bij zulke megabestellingen worden door fabrikanten namelijk doorgaans flinke kortingen gegeven.

De order komt van de maatschappijen Wizz Air, Frontier, Volaris Aviation en JetSmart Airlines, die allemaal in handen zijn van de Amerikaanse investeerder Indigo Partners. Het Hongaarse Wizz Air neemt daarbij 102 toestellen voor zijn rekening en het Amerikaanse Frontier koopt 91 toestellen. Het Mexicaanse Volaris neemt 39 vliegtuigen af en het Chileense JetSmart 23 stuks.

Het grootste deel van de vliegtuigen zal vanaf 2025 geleverd gaan worden aan de maatschappijen. De A321 is bedoeld voor de korte en middellange afstand.

In 2017 haalde Airbus op dezelfde luchtvaartshow in Dubai zijn grootste order ooit binnen. Toen bestelde Indigo Partners in totaal 430 vliegtuigen bij de Europese vliegtuigfabrikant.
Bron: https://www.nu.nl/economi...-binnen-voor-de-a321.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Lekker verwarrend. Airbus heeft dus twee grote klanten met vrijwel dezelfde naam: Het Indiase IndiGo, die nog orders voor 551 A320's open heeft staan, en het Amerikaanse Indigo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Klopt, die 2 hebben niks met elkaar te maken verder, behalve de (bijna) identieke naam. IndiGo uit India valt onder de holding "Interglobe Aviation Limited" die ook in India zitten, en is de grootste Indiase luchtvaartmaatschappi, zowel qua aantallen passagers, als qua vloot (274 toestellen, met nog 589 openstaande orders).

Indigo Partners is puur een VS-bedrijf en omvat dus meerdere luchtvaartmaatschappijen (Wizz Air, Frontier Airlines, Volaris en JetSmart). Ze hebben in 2019 ook het (inmiddels failliete) Wow Air uit IJsland proberen over te nemen, maar dat is toen geklapt.

Enige overeenkomsten, naast de naam, zijn dat het vrijwel allemaal low-cost airlines zijn, behalve Frontier Airlines die een ultra-low cost airline is. En dat ze allemaal een vrijwel voledige Airbus-narrow body vloot hebben (behalve het Indiaase IndiGo, die ook nog enkele ATR's hebben, maar Airbus zit ook in dat consortium).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Sinds een tijdje heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op haar website een interactieve versie van de ICAO Aeronautical Chart Netherlands staan: https://vfrchart.lvnl.nl/.

Toen ik keek naar het luchtruim rondom EHTE (Teuge), viel mij op dat ten zuiden van Deventer een civiel laagvlieggebied tussen 100 AGL - 500 AGL ligt. Een gedeelte van het laagvlieggebied ligt zelfs over bebouwing in het noorden van Zutphen. Zie de onderstaande afbeelding.

Mijn vraag: heeft iemand enig idee waarvoor dit stukje luchtruim tussen Deventer en Zutphen wordt gebruikt, of wat het beoogde doel van dit laagvlieggebied is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTNrpebqDDGlfNtOovhHNCzujR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zQaLpXsx2WM3EZwWCdM8UV9L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 07:28
Squawk schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:19:
Mijn vraag: heeft iemand enig idee waarvoor dit stukje luchtruim tussen Deventer en Zutphen wordt gebruikt, of wat het beoogde doel van dit laagvlieggebied is?
Het is bedoeld voor oefennaderingen, aldus artikel 4.4 van de Vrijstellingsregeling Besluit luchtverkeer 2014:
1. De gebieden Deventer, Flevopolder, Gouda en Noord Groningen, vastgesteld door de Minister van Infrastructuur en Milieu en bekendgemaakt in de luchtvaartgids, hoofdstukken ENR 5.1 en ENR 5.2, zijn ten behoeve van oefennaderingen aangewezen als gebieden als bedoeld in artikel 19, eerste lid, onderdeel c, van het Besluit luchtverkeer 2014, met dien verstande dat oefennaderingen slechts kunnen worden uitgevoerd:
a. met een eenmotorig vliegtuig;
b. met inachtneming van een minimum vlieghoogte van 30 meter (100 ft) boven grond of water, doch ten minste 30 meter (100 ft) boven de hoogste hindernis gelegen binnen een afstand van 600 meter van het vliegtuig;
c. gedurende de daglichtperiode.
2. Onverminderd het eerste lid is het niet toegestaan een oefennadering uit te voeren:
a. boven wegen, kanalen, meren, rivieren en gebieden ingericht voor het verblijf van personen, gelegen binnen de in het eerste lid bedoelde gebieden;
b. boven personen of vee.
Een oefennadering is volgens art. 1.1 van de regeling "met een vliegtuig uitvoeren van naderingsprocedures en procedures ter voorbereiding van een landing zonder dat deze procedures worden gevolgd door een landing waarbij de wielen het aardoppervlak raken, zulks in het kader van een vliegopleiding of het onderhoud van vliegvaardigheid".

En voor de volledigheid artikel 19 lid 1 onder c Besluit luchtverkeer 2014:
De minimumvlieghoogtes, bedoeld in deel 3, hoofdstuk 1, en deel 5 van de bijlage bij verordening (EU) nr. 923/2012 zijn niet van toepassing:
(...)
c. op VFR-vluchten waarbij naderingsprocedures buiten luchthavens worden beoefend boven nader door Onze Minister aan te wijzen gebieden;

[ Voor 10% gewijzigd door voske op 17-11-2021 10:42 ]

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sand0rf
Oefennaderingen is een beetje een vreemde term, in de regel zullen daar motorstoringen worden geoefend. Ik ken inmiddels zelf het laagvlieggebied Gouda op mijn duimpje na alle kapotte motoren die ik daar heb gehad ;)

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
Sand0rf schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:44:
Oefennaderingen is een beetje een vreemde term, in de regel zullen daar motorstoringen worden geoefend. Ik ken inmiddels zelf het laagvlieggebied Gouda op mijn duimpje na alle kapotte motoren die ik daar heb gehad ;)
De term "Simulated forced landing area" op een van de kaarten in de AIP lijkt inderdaad de lading wat beter te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
voske schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:41:
[...]

Het is bedoeld voor oefennaderingen, aldus artikel 4.4 van de Vrijstellingsregeling Besluit luchtverkeer 2014:

[...]

Een oefennadering is volgens art. 1.1 van de regeling "met een vliegtuig uitvoeren van naderingsprocedures en procedures ter voorbereiding van een landing zonder dat deze procedures worden gevolgd door een landing waarbij de wielen het aardoppervlak raken, zulks in het kader van een vliegopleiding of het onderhoud van vliegvaardigheid".

En voor de volledigheid artikel 19 lid 1 onder c Besluit luchtverkeer 2014:

[...]
Bedankt voor de snelle reactie.

Ik kan de tekst uit jouw quote via Google terugvinden op wetten.overheid.nl. Wist je al dat deze gebieden hiervoor zijn toegewezen, of gebruik jij een andere bron? Want dit is niet een website waarop ikzelf zou gaan zoeken. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voske
Squawk schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:08:
Ik kan de tekst uit jouw quote via Google terugvinden op wetten.overheid.nl. Wist je al dat deze gebieden hiervoor zijn toegewezen, of gebruik jij een andere bron? Want dit is niet een website waarop ikzelf zou gaan zoeken. :)
Ik heb eerst even gekeken in de luchtvaartgids (de luchtvaartgids) om te kijken hoe het gebied daar werd aangeduid (simulated forced landing area op de kaart; als low flying area in de tekst). Daarna ben ik doorgegaan naar wetten.overheid.nl. Op die laatste website zit ik voor m'n werk vrijwel dagelijks, maar meestal niet voor luchtvaartwetgeving. Wel wist ik dat het Besluit luchtverkeer 2014 de de luchtverkeersregels bevat en toe was het even doorscrollen tot artikel 19. Bij de informatie over artikel 19 van dat besluit kon ik doorklikken naar de vrijstellingsregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:58
Squawk schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:08:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie.

Als je meer wilt weten over het Nederlandse luchtruim moet je op de nationale AIP kijken(zie onderstaande link). Het vergt wat gewenning om te vinden wat je zoekt, maar daar staan alle regels van toepassing in het Nederlandse luchtruim.

https://www.lvnl.nl/eaip/...RAC/html/index-en-GB.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoe het met Teuge zit weet ik niet, maar ik heb vaak noodlandingen geoefend boven Oost Flevoland. (Bij het Ketelmeer.) Omdat er daar geen bebouwing is, mag je daar tot 500ft dalen. Je oefent dan de procedures als je een motorstoring krijgt. (Weiland uitzoeken, de landing inzetten, en bij 500ft vol gas weer klimmen.)

In het laagvlieg gebied in de Zuidelijke Flevopolder mag je tot 200ft 100ft dalen. Je zit daar dan onder de koppen van de windmolens die daar staan. Vandaar dat dat laagvlieggebied niet populair was bij m'n instructeur. Op het vliegveld zelf oefenden we regelmatig een glide-in. We gingen dan iets hoger dan het circuit vliegen (1000 i.p.v. 700ft) en dan trok m'n instructeur de gashendel dicht. Zo kan je het eerste deel en het laatste deel van een noodlanding oefenen.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 00:41
Er is een Britse F-35 neergestort in de Middellandse Zee.

Probe after British F-35 fighter crashes in Mediterranean

De piloot heeft het overleefd.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Bl@ckbird schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:35:
Hoe het met Teuge zit weet ik niet, maar ik heb vaak noodlandingen geoefend boven Oost Flevoland. (Bij het Ketelmeer.) Omdat er daar geen bebouwing is, mag je daar tot 500ft dalen. Je oefent dan de procedures als je een motorstoring krijgt. (Weiland uitzoeken, de landing inzetten, en bij 500ft vol gas weer klimmen.)

In het laagvlieg gebied in de Zuidelijke Flevopolder mag je tot 200ft dalen. Je zit daar dan onder de koppen van de windmolens die daar staan. Vandaar dat dat laagvlieggebied niet populair was bij m'n instructeur. Op het vliegveld zelf oefenden we regelmatig een glide-in. We gingen dan iets hoger dan het circuit vliegen (1000 i.p.v. 700ft) en dan trok m'n instructeur de gashendel dicht. Zo kan je het eerste deel en het laatste deel van een noodlanding oefenen.

[YouTube: Noodlandingen oefenen in het laagvlieggebied A27 / Flevopolder]
Je mag zelfs tot 100ft, maar of dat verstandig is een ander verhaal :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sand0rf
Bij mijn oefeningen was het toch altijd de weilanden zoeken zonder schapen of koeien om ze niet te laten schrikken als je vol gas geeft :P

/post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Brussels Airlines heeft zijn nieuwe look gepresenteerd:

Brussels Airlines presenteert nieuwe, modernere look

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaMcOK4zQhz-ZB6wtCAs_85eiSc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y6B87HmlVQBd7I1osN0AGcax.png?f=user_large

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Doet me denken aan Croatia Airlines

Afbeeldingslocatie: https://www.thedubrovniktimes.com/media/k2/items/cache/c54f493754865e543002422f23407174_XL.jpg

En niet iedereen van de airline is er gelukkig mee:
https://www.upinthesky.nl...dt-tot-protest-personeel/

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2021 14:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Boeing krijgt de 787 productieproblemen, die nu al meer dan een jaar gaande zijn, maar niet onder controle. De productie zou dan ook verder verlaagd worden:
Boeing Co. has further slowed production of 787 Dreamliners as it addresses defects that are delaying deliveries of new jets and complicating airlines’ plans, people familiar with the matter said.

The plane maker is holding off completing the new wide-body jets at its North Charleston, S.C., factory as workers and engineers address problems related to areas surrounding passenger and cargo doors on aircraft already under construction, these people said.
Er zouden inmiddels meer dan 100 gebouwde, maar nog niet afgeleverde 787 vliegtuigen in de opslag staan. En die moeten allemaal gefixt worden alvorens de leveringen hervat kunnen worden.

De FAA ligt nu ook onder een vergrootglas want mensen beginnen zich af te vragen hoe dit heeft kunnen goedkeuren:
Leaders of the House Transportation and Infrastructure Committee have called for a review of how U.S. aviation regulators oversaw Boeing Co.’s troubled 787 program.

A letter signed by the top Democrat and Republican on the committee was sent Thursday to the Transportation Department’s Inspector General, the committee announced on Friday. The 787 has been plagued by production issues for a year and the manufacturer has halted deliveries of new aircraft for most of that time.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:51

franssie

Save the albatross

ben benieuwd of dit nog geopolitieke spelletjes en gevolgen gaat krijgen.
Boeing Aviation heeft nu toch wel een probleem met hun twee meest commerciële kisten. Airbus (iig de 321) reist fijner als passagier dus dat helpt ook niet mee. En de Amerikaanse klanten (vliegmijs) lijken ook steeds meer voor Airbus te kiezen. En hoeveel korting kan je blijven geven op een 737 of 787 en wat foet het met je imago als vliegmij (en dan kijk ik even naar Ryanair en KLM om ze maar even in één zin te nomen ;-) )

Wel jammer, ook Airbus heeft een uitdagende concurrent nodig want na het debacle met de A380 lijkt daar ook niet zoveel ontwikkeling meer te zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mja klm zou graag met Airbussen vliegen maar Air France snoept ze steeds weg.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
Heb gehoord dat de kansen voor de opvolger van de B737 vloot van KLM echt 50/50 is tussen Airbus en Boeing dit keer. Dus zou zo maar kunnen dat Boeing nog een grote klant verliest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:07:
Doet me denken aan Croatia Airlines

[Afbeelding]

En niet iedereen van de airline is er gelukkig mee:
https://www.upinthesky.nl...dt-tot-protest-personeel/
Ik snap de vakbonden wel. Personeel moet besparen, maar geld voor een cosmetische operatie is er wel. Lekker angelsaksisch.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Eerste landing van een A340 ever op Antarctica:
Een primeur voor de Portugese charteraar HiFly: die vloog begin november als eerste maatschappij met een Airbus A340 naar Antarctica. Dat leverde mooie beelden op.

De A340 wordt de rest van het seizoen ingezet om wetenschappers, kleine groepjes toeristen en goederen vanuit Kaapstad naar de Zuidpool te vliegen en vice versa.

Het is zeker niet de eerste keer dat er een widebody naar Antarctica vliegt: dat gebeurt met enige regelmaat, zoals vrij recent nog een Icelandair Boeing 767. Wel is het een primeur voor de A340.

De Airbus moest met een bijna volle tank vanuit Kaapstad vertrekken, ook al is het maar vijf uur vliegen, omdat er op Antarctica geen mogelijkheid is om te tanken.

Hoewel HiFly de eerste vlucht met dit type al begin november uitvoerde, heeft de maatschappij nu de beelden gedeeld.
Bron: https://www.luchtvaartnie...erst-geland-op-antarctica

Afbeeldingslocatie: https://www.luchtvaartnieuws.nl/sites/default/files/styles/artikel/public/website_633x300/slider-airlines/a340-antarcticachifly-1200.jpg?itok=rY4PpD1k

Afbeeldingslocatie: https://www.luchtvaartnieuws.nl/sites/default/files/website_633x300/slider-airlines/a340-antarctica3chifly-1200.jpg

Filmpje (landing wordt ingezet vanaf 03:30 ongeveer);

De landing was dus op de blue ice runway bij Wolf's Fang Runway, Queen Maud Land. Lokatie: https://www.google.com/ma...516667,8.8&hl=en&t=h&z=15

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 22-11-2021 15:37 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Luchthaven Schiphol en bouwcombinatie Ballast-Nedam TAV gaan uit elkaar. Dat besluit volgt op de aanhoudende problemen rond de realisatie van de A-pier, die nu al ruim twee jaar vertraging heeft opgelopen. Schiphol gaat op zoek naar een ander bouwbedrijf om de klus te klaren.

Het is hoogst uitzonderlijk dat zo ver in het bouwproces wordt besloten om van aannemer te wisselen. Toch is dat volgens Schiphol op dit moment nodig.

"Zoals bekend gemaakt tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers dit jaar, verloopt het afbouwen van de A-pier niet zoals verwacht. Daarover hebben we uitvoerige gesprekken gevoerd met de aannemer, waarin we niet tot overeenstemming zijn gekomen. Dat is vervelend voor alle partijen. We werken momenteel aan een plan om de A-pier zo snel als mogelijk met nieuwe aannemers af te bouwen en op te leveren", aldus Hanne Buis, Chief Projects & Assets Officer bij Schiphol.

Er is een aanbestedingsprocedure gestart om de nieuwe A-pier af te bouwen. Pas daarna durft Schiphol te zeggen wanneer die wordt opgeleverd.

Door de nieuwe pier krijgt de luchthaven meer capaciteit. In totaal komen er acht gates bij: aan de noordkant vijf voor narrowbody-vliegtuigen, aan de zuidkant drie voor widebody-vliegtuigen.
Aldus https://www.luchtvaartnie...nt-na-debacle-rond-a-pier

Is Ballasrt-Nedam wellicht ook de bouwer van Brandenburg Airport, hebben ze daar hun bouw-ervaring opgedaan?

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 29-11-2021 17:47 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Airbus heeft de 'structural assembly' van de eerste A321XLR voltooid:
The very first A321XLR flight test aircraft, MSN11000, took a major step forward this week in becoming reality. This is the first of three planned development aircraft which will perform the flight testing and Type Certification programme -- starting in 2022, to pave the way for series production and entry into service in 2023.

The structural completion of MSN11000 in the Final Assembly Line (FAL) in Hamburg follows the recent assembly and equipping of the Major Component Assemblies (MCAs) and their subsequent delivery and introduction on schedule into the FAL in November. These MCAs notably included (but were not limited to): the nose and forward fuselage, delivered from Saint Nazaire; the centre and aft fuselage” assembled in Hamburg; the wings from Broughton; the landing gears supplied by Safran, and the vertical and horizontal tailplanes from Stade and Getafe respectively.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_aV-mEIPZOMrBnDFCV76XakXkI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zrcURwIGQEqyQ058bp6SI7pW.png?f=fotoalbum_large

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
$BA | Airbus Appears Front-Runner To Win A321 Order From Dutch Airline KLM, Displacing Boeing - RTRS Sources

https://twitter.com/LiveSquawk/status/1468588118299357190

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Mogelijk moeten er ingrijpende maatregelen worden genomen om de toekomst van Schiphol veilig te stellen. Juridische adviseurs van het demissionaire kabinet adviseren draconische maatregelen omdat de luchthaven niet voldoet aan stikstofregels en regels op het gebied van geluid en overlast. Ook beschikt de luchthaven niet over een natuurvergunning. Binnen het kabinet zijn er grote zorgen over de kwestie, zo zeggen bronnen tegen de NOS.

Er wordt gewerkt aan een natuurvergunning, maar dat is juridisch heel complex. De kans bestaat dat het aantal vluchten per jaar moet verminderen. Zonder ingrijpende maatregelen zou volgens juristen een vergunning afgegeven kunnen worden voor zeker niet meer dan 400.000 vliegbewegingen per jaar, een afname van 20 procent.

Om het huidige jaarlijkse aantal toch te houden, is het volgens de juristen bijvoorbeeld nodig om boerenbedrijven in de wijde omgeving op te kopen. Ook zou de maximumsnelheid op snelwegen in de buurt omlaag moeten naar 80 kilometer per uur en moeten vervuilende bedrijven in de omgeving strenger worden aangepakt. En zelfs dan nog is het de vraag of de natuurvergunning die Schiphol nodig heeft, zal standhouden bij de rechter.
Bron en meer info: Grote zorgen kabinet over Schiphol, aantal vluchten mogelijk fors omlaag

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upclocker
Zouden ze dergelijke juridische problemen over natuurbehoud nou ook in andere landen hebben? |:( In China lachen ze zich kapot waarschijnlijk. In London wordt vrolijk een derde baan voor Heathrow aangelegd.

Airbus lijkt een streepje voor te hebben op Boeing in de orderstrijd voor KLM's nieuwe midrange toestel. Waar rook is is vuur?
Airbus takes lead in Dutch KLM jet contest - sources
SEATTLE/PARIS, Dec 8 (Reuters) - Airbus (AIR.PA) is closing towards a possible breakthrough at Dutch airline KLM, potentially displacing Boeing as its supplier of medium-haul jets, three people familiar with the matter said on Wednesday.

The European planemaker has taken the lead in a bid to supply A321neo jets to the Dutch national carrier, beating rival Boeing's (BA.N) 737 MAX, the people said.

Boeing remains in contention to keep its spot as supplier to the group's low-cost carrier Transavia, the people said, asking not to be named. Talks on the widely watched pair of deals could go down to the wire, they cautioned.

Air France-KLM said it had made no decision on a tender announced earlier this year. Airbus and Boeing declined comment.

The Franco-Dutch airline launched a tender earlier this year to renew and expand the medium-haul Boeing 737 fleet at KLM and the French and Dutch operations of Transavia. read more

Chief Executive Ben Smith has said combined the deal could involve a firm purchase of 80 aircraft with options for another 60 to 80 in what would be the group's biggest single fleet transaction.

Analysts have previously said the competition is Boeing's (BA.N) to lose after a long association with KLM, but Smith stressed in September the group was talking to both major suppliers and holding parallel talks with engine makers.

Factors weighing in Airbus's favour in recent months have included a gradual thawing of relations between French and Dutch arms of the airline group, which have different suppliers, and tensions over recent Boeing 787 delays, the people said.

None of the companies agreed to comment on details of negotiations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Geen idee wat KLM precies nodig heeft, maar de 737 MAX 8 is op zich een prima vervanger voor de 737-800. Maar als een groter vliegtuig nodig is dan zie je dat vliegtuigmaatschappijen al snel de A321neo bestellen, aangezien range en field performance beter zijn dan de 737 MAX 10. En die laatste is nog niet eens gecertificeerd terwijl de A321neo al enige tijd in dienst is.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ach, die Boeing wordt ongezien gecertificeerd door de FAA voor hij in productie is :X

O nee, daar gaan ze nu strenger op letten na het MAX-debacle van 2019, dus dat kan wel even duren…

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Emirates' 122e en een-na-laatste A380 is aan de maatschappij geleverd.
A6-EVR is even geleden vertrokken vanuit Hamburg op weg naar Dubai: https://www.flightradar24.com/UAE5GT/2a25714a

Nu staat er nog 1 A380 in Hamburg.
De planning is dat volgende week donderdag (16 december) deze allerlaatste A380 geleverd zal worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
upclocker schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:48:
[...]

In China lachen ze zich kapot waarschijnlijk.
In China leeft ook een groot deel van de bevolking in beroerde, ongezonde, smog gevulde luchtkwaliteit…

Luchtvaart/Schiphol gaat niet boven alles ofzo. Er zijn zat vluchten die een slechte loadfactor hebben of lang niet zoveel dagelijkse vluchten nodig hebben.

Ja, je kan doorslaan in beide richtingen (milieu of economie), maar om nou China als schijnend voorbeeld te gebruiken :+ .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 06:21
Piet91 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:29:
Emirates' 122e en een-na-laatste A380 is aan de maatschappij geleverd.
A6-EVR is even geleden vertrokken vanuit Hamburg op weg naar Dubai: https://www.flightradar24.com/UAE5GT/2a25714a

Nu staat er nog 1 A380 in Hamburg.
De planning is dat volgende week donderdag (16 december) deze allerlaatste A380 geleverd zal worden.
Blijft een icoon. Vannacht weer aangekomen met een A380 in Dubai. De beenruimte in economy is echt veel ruimer dan elk ander toestel waar ik in heb gezeten. Ook voor business is er dusdanig meer ruimte dat de stoelen aldaar zoveel meer privacy geven dan de 777 van Emirates (laat staan KLM oid). En het blijft gaaf om met zo’n enorme kolos de lucht in te mogen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik vind het ook jammer. Met EK mee naar Nieuw-Zeeland gevlogen jaren terug en dat was inderdaad een verademing vergeleken met de 777 tot in DXB 🥴.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Propane schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 06:03:
[...]
In China leeft ook een groot deel van de bevolking in beroerde, ongezonde, smog gevulde luchtkwaliteit…

Luchtvaart/Schiphol gaat niet boven alles ofzo. Er zijn zat vluchten die een slechte loadfactor hebben of lang niet zoveel dagelijkse vluchten nodig hebben.

Ja, je kan doorslaan in beide richtingen (milieu of economie), maar om nou China als schijnend voorbeeld te gebruiken :+ .
Uiteraard is dat het andere uiterste waar we inderdaad ook niet heen moeten willen. Maar ik denk dat er weinig andere landen zijn waarbij alles zo bureaucratisch/juridisch is vastgelegd als hier. Dat heeft zijn voor- en nadelen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
PER dus op Softs morgen om HAM dwars te zitten

O-)

[ Voor 14% gewijzigd door renegrunn op 11-12-2021 15:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• upclocker
renegrunn schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:16:
PER dus op Softs morgen om HAM dwars te zitten
Ook al hoop ik dat Max morgen vleugels krijgt in zijn Red Bull, is dit niet het goede topic denk ik. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
upclocker schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:20:
[...]

Ook al hoop ik dat Max morgen vleugels krijgt in zijn Red Bull, is dit niet het goede topic denk ik. :+
Haha, hoe dan 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Qantas Picks Airbus To Replace Boeing 737s In Domestic Fleet
- Sees Order Finalised By End FY22

https://twitter.com/LiveSquawk/status/1471233398425501697

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• upclocker
Morgen na sluiting van de beurs kondigt KLM waarschijnlijk haar order aan.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Megalodon_67 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:19:
Qantas Picks Airbus To Replace Boeing 737s In Domestic Fleet
- Sees Order Finalised By End FY22

https://twitter.com/LiveSquawk/status/1471233398425501697
The writings on the wall :*)

De allerlaatste Airbus A380 is geleverd.
Vandaag is A6-EVS in Hamburg aan Emirates overgedragen.
Het is de 123e A380 voor de maatschappij en de 251e gebouwde A380.

De eerste A380 werd op 15 oktober 2007 aan Singapore Airlines geleverd.
Nu - 14 jaar en 2 maanden later - de allerlaatste.

Emirates completes A380 fleet with 123rd delivery of iconic aircraft
Emirates today received delivery of its 123rd Airbus A380 superjumbo jet. The aircraft, registered as A6-EVS, is also the final new A380 aircraft to join Emirates’ fleet, marking another milestone in the airline’s steadfast 21-year commitment to the programme.
Afbeeldingslocatie: https://content.presspage.com/uploads/2431/1920_emiratescompletesa380fleetwith123rddelivery-2.jpg?10000

Vertrek van delivery flight is hier live te zien (schijnbaar wordt er een low pass gemaakt):

EDIT: live op FR24: https://www.flightradar24.com/UAE5GT/2a357dad

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 16-12-2021 16:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Reuters zegt dat Airbus de KLM deal heeft gekregen.
Tot 80 toestellen en 60-80 opties alsook minimaal 1 van de Transavia's.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FGvS-m3UUA8iN9L?format=png&name=small

[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 16-12-2021 16:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En hier is de officiële mededeling van Air France-KLM, inclusief een LOI voor 4 A350 vrachttoestellen:

https://www.airfranceklm....dditional-60-aircraft-klm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aT1Ekju_62zWq3tQ8-ookZ5Kl4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pR4ukTbyNd6n1VUdlCr1MRVY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BO0Mx2_p-MzLnIj4j92rSXmVebU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YNsk3MotsXNLY4w9ojm6pqIT.png?f=fotoalbum_large

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
Piet91 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:38:
Reuters zegt dat Airbus de KLM deal heeft gekregen.
Tot 80 toestellen en 60-80 opties alsook minimaal 1 van de Transavia's.

[Afbeelding]
Nu officieel bevestigd door AF-KLM. Begint toch wel pijnlijk te worden voor Boeing zo. Weer een trouwe klant minder.

Air France-KLM orders 100 Airbus A320neo family aircraft - with purchase rights for an additional 60 aircraft - for KLM and Transavia, and signs an LOI for the purchase of 4 Airbus A350F Full Freighter aircraft for Air France
On December 16, 2021, the Air France-KLM Board of Directors made the decision to move forward on the Group’s goal to improve its economic and environmental performance through the introduction of next generation aircraft. In doing so, the Group also demonstrated its ability to leverage purchasing synergies.

1. Firm order for 100 Airbus A320neo family aircraft - with purchase rights for 60 additional aircraft, to renew the fleets of KLM and Transavia Netherlands, and to renew and expand the fleet of Transavia France.

The order covers Airbus A320neo and Airbus A321neo aircraft. The first deliveries are expected in the second half of 2023.

Benefiting from the latest technological innovations, the A320neo family aircraft offer the best performance in their category for the network needs of the Group’s airlines. Compared to previous generation aircraft, they offer a unit cost reduction of more than 10%, as well as a 15% reduction in fuel consumption and CO2 emissions. Their noise footprint is also 50% lower.

Fleet renewal is the first lever to cut CO2 emissions, with immediate effect. Alongside the use of sustainable aviation fuels and eco-piloting, it is one of the pillars of the Group's decarbonization trajectory, which aims for net zero emissions by 2050, and -50% CO2 emissions per passenger/km by 2030, i.e. -15% in absolute terms.

These aircraft will operate medium-haul routes in Europe, notably from Amsterdam-Schiphol - KLM's global hub and Transavia Netherlands' main base, and from Paris-Orly, Transavia France's main base.

Details of the cabin configuration will be announced at a later date.

2. Signature of a Letter of Intent (LOI) for the purchase of 4 Airbus A350F Full Freighter aircraft – with purchase rights for 4 additional aircraft, to increase cargo capacity at Air France.

In the context of a steady and sustainable growth of demand for air cargo, this order would increase Air France-KLM’s cargo capacity.

Air France-KLM would be among the launch operators of the A350F Full Freighter.

This order would come with full substitution rights to Airbus A350 passenger aircraft, which constitute the new spearhead of the Air France long-haul fleet. The airline currently operates 12 of the 38 aircraft of the type on order.

Benjamin Smith, CEO of the Air France-KLM Group, said: "These evolutionary orders will position our Group airlines on the path to improved performance while accelerating our decarbonization trajectory. This is a major step forward for KLM, Transavia and Air France, which will operate the best aircraft available for their network needs. The outstanding performances of the A320neo family and of the A350F Full-Freighter, which are quieter, more fuel-efficient and more cost-effective aircraft, make them the best choices for the long-term growth of our fleet. They will be instrumental in reaching our ambitious targets, including zero net CO2 emissions by 2050.”

As of December 15, 2021, Air France-KLM operated a fleet of 502 aircraft to over 300 destinations worldwide.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Fijn dat KLM afscheid lijkt te gaan nemen van de 737. Kunnen ze wellicht weer mee in de vaart der volkeren. Als passagier is de 32x zoveel rustiger.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Piet91 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:14:
De allerlaatste Airbus A380 is geleverd.
Vandaag is A6-EVS in Hamburg aan Emirates overgedragen.
Het is de 123e A380 voor de maatschappij en de 251e gebouwde A380.

De eerste A380 werd op 15 oktober 2007 aan Singapore Airlines geleverd.
Nu - 14 jaar en 2 maanden later - de allerlaatste.

Emirates completes A380 fleet with 123rd delivery of iconic aircraft

[...]

[Afbeelding]

[YouTube: The Final Emirates A380]

Vertrek van delivery flight is hier live te zien (schijnbaar wordt er een low pass gemaakt):

[YouTube: Planespotting LIVE: Last Airbus A380 Delivery to Emirates]

EDIT: live op FR24: https://www.flightradar24.com/UAE5GT/2a357dad
Ook niet onbelangrijk om te melden is dat Airbus op het punt staat om de allerlaatste A321ceo af te leveren:
All eyes are on Airbus as it prepares to make the final delivery of the last A380 to be produced this week. But less keenly watched is the planemaker’s very last A320ceo family jet, an A321 for Delta, which will mark the end of over three decades of history.
The very last ceo set to be delivered soon

March of the Eagles

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zou dit toch de invloed zijn van AirFrance binnen het concern? KLM heeft traditioneel nauwelijks Europese vliegtuigen gehad (muv Fokkers en een handje vol Airbussen), Boeing en McDonald Douglas waren toch wel hofleverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
PolarBear schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:14:
Zou dit toch de invloed zijn van AirFrance binnen het concern? KLM heeft traditioneel nauwelijks Europese vliegtuigen gehad (muv Fokkers en een handje vol Airbussen), Boeing en McDonald Douglas waren toch wel hofleverancier.
Wat ik heb gehoord is dat KLM echt beide types serieus heeft overwogen. Met name voor de passagierscomfort heeft de Airbus een streepje voor. Voor de vliegers maakte het niet uit en die hebben aangegeven beide opties te kunnen uitvoeren. Voor onderhoud is het wel jammer omdat KLM E&M nu veel Boeing doet. Daarnaast zit KLM nog te wachten op een aantal B787 die al geleverd hadden moeten zijn, maar door afbladerende verf op de vleugels niet geleverd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen weekend rondje Oost Curaçao gevlogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
Onderaan de streep gaat het om maar 1 ding: de pegels.

• franssie

franssie

Save the albatross

Trent900 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:53:
[...]

Klopt. En als je je kan onderscheiden van een Raiyanair of een Easyjet door een beter vliegtuig aan te bieden dan helpt dat, los van bramdstof en andere TCO overwegingen. De 737 en ook Boeing heeft toch een mindere naam (ik heb wat vrienden en bekenden die echt liever niet meer met Boeing vliegen na de 737 crashes, echt los van de prijs - dat had ik niet verwacht).
Ik zie het ook bij US mij's en ook ROW - Boeing is een LCC leverancier geworden ben ik bang. Omdat de 32x ook niet van nu is zou het goed zijn als er weer een nieuwe generatie aankomt en dit helpt wellicht wel of niet. Geen idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:02:
[...] Raiyanair of een Easyjet door een beter vliegtuig aan te bieden dan helpt dat
Easyjet is al tijden een Airbus 32x carrier.

En ik vind de A32x familie ook comfortabeler dan de 737 familie. Hoewel we het verschil ook niet moeten overdrijven, de meeste maatschappijen hebben inmiddels zoveel stoelen in de vliegtuigen geramd dat comfort vaak ver te zoeken is. En de spaceflex galley van Airbus levert mini toiletten op. Maar ik had het niet direct verwacht, ook niet na het negatieve nieuws over de 737max. De Airbus 330 leek bij KLM altijd een beetje een buitenbeentje. Maar ben blij met het besluit hoor.

Zou ook een verandering in de bagage afhandeling betekenen. De meeste A32x operators gebruiken containers, de 737 is bulk loading.

Over bagage afhandeling gesproken: https://www.aviationnepal...-dhabi-in-the-cargo-hold/

[ Voor 7% gewijzigd door PolarBear op 16-12-2021 20:30 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

PolarBear schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:26:
[...]

Easyjet is al tijden een Airbus 32x carrier. <>
Al een tijd niet meet ze gevlogen (gebruikte hun lijn op Genève vroeger) dus dat had ik niet door. Dank voor de melding.

edit: Is al even zo blijkbaar https://www.airportcheck.nl/vliegtuigmaatschappijen/easyjet/

Volgende EU vlucht zijn ze dus weer een optie voor me. Voor service hoef je in de EU toch nergens meer aan te kloppen en die XP kunnen me roesten.

[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 16-12-2021 20:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De exacte details van dat soort deals worden zelden bekend gemaakt, maar Boeing heeft nog altijd geen goed antwoord op de A321 waardoor er toch veel klanten naar Airbus switchen.

March of the Eagles

• PolarBear
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:37:
[...]

De exacte details van dat soort deals worden zelden bekend gemaakt, maar Boeing heeft nog altijd geen goed antwoord op de A321 waardoor er toch veel klanten naar Airbus switchen.
Dat is waar, de Max 10 komt in de buurt maar qua aantal stoelen en range blijft die achter. En de A321LR/XLR zijn concurrentieloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upclocker
Boeing had gewoon de opvolger van de B757 moeten doorzetten. Die Middle of the Market kist.
XWB schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:11:
Ook niet onbelangrijk om te melden is dat Airbus op het punt staat om de allerlaatste A321ceo af te leveren:

The very last ceo set to be delivered soon
Geleverd:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FGv9oEjXIAc_s09?format=jpg&name=large

Vandaag dus zowel de allerlaatste A380 alsook de allerlaatste A320ceo(-family).

• Tom Paris
  • Laatst online: 00:16
XWB schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:37:
[...]

Er zal zeker een vergelijk gemaakt zijn tussen de verschillende opties, maar kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat de Franse politiek druk heeft gezet op AF om 'Europees' te kopen in ruil voor de covid-steunmaatregelen. Frankrijk is niet bang om industriepolitiek te bedrijven...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Tom Paris schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:13:
[...]

Er zal zeker een vergelijk gemaakt zijn tussen de verschillende opties, maar kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat de Franse politiek druk heeft gezet op AF om 'Europees' te kopen in ruil voor de covid-steunmaatregelen. Frankrijk is niet bang om industriepolitiek te bedrijven...
Het zal politiek zeker een gewenst besluit zijn. Maar daarnaast is op dit moment de A321 op alle vlakken een betere keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

[...]

Dat zal zeker meegespeeld hebben. Maar
1) Airbus heeft een beter product,
2) onderhoud is makkelijker als je in de mij met één product vliegt.
3) opleiding is makkelijker als je in je mij met één product vliegt.
4) zelfs in de VS kiezen ze voor de A32x

Ja politiek zal meespelen maar economische afwegingen zullen de doorslag geven.
Politiek? Ik denk op het vlak van onderhoud en opleiding, dat is dan iets wat minder aan NL is gebonden. Dus die banen zouden kunnen verdwijnen maar Schiphol/KLM hebben wel grotere problemen dan dat moemnteel want het draagvlak lijkt zelfs bij de VVD/Telegraaf weg voor de mega-hub. Woningen eerst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Trent900 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:53:
[...]

en politiek. (edit: zoals hierboven al genoemd)

Er is vanuit Frankrjk heel veel overheidssteun naar Air france/KLM gegaan en de Franse overheid wil niet dat die steun richting Amerika vertrekt. Er staat en grote fabriek in Toulouse.

Los daarvan lijkt (van afstand) sowieso of Airbus het momenteel wat beter voor elkaar heeft, zal sowieso denk ik niet alleen naar geld gekeken worden.

[ Voor 3% gewijzigd door [Roland] op 16-12-2021 22:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Uiteindelijk is de VS daar niet anders in, als je de vaudeville ziet met Delta en hun Airbus 220-bestelling. Daar heeft Boeing ook alles uit de kast gehaald en Trump speelde met plezier mee.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:24:
[...]
2) onderhoud is makkelijker als je in de mij met één product vliegt.
3) opleiding is makkelijker als je in je mij met één product vliegt.
En dat is wat KLM nu net niet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Fly-guy schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:55:
[...]

En dat is wat KLM nu net niet doet.
Maar wel voor betaalt?

edit: of zoals het in het handelsblad staat:
De maatschappijen benadrukken echter vooral dat de nieuwe toestellen veel minder brandstof verbruiken (en minder kooldioxide uitstoten) dan toestellen van de huidige generatie. Bovendien zouden de vliegtuigen veel stiller zijn. De A320neo en A321neo vervoeren 150 tot 194 passagiers.
Airbus deelt met deze order een nieuwe klap uit aan zijn grote concurrent Boeing. Donderdagmorgen meldde de Europese vliegtuigfabrikant al dat het de gehele binnenlandse vloot van de Australische maatschappij Qantas gaat vervangen. Ook Singapore Airlines koos recentelijk voor Airbus.

[ Voor 72% gewijzigd door franssie op 16-12-2021 23:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• el ix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-03 23:58
franssie schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:54:
Fijn dat KLM afscheid lijkt te gaan nemen van de 737. Kunnen ze wellicht weer mee in de vaart der volkeren. Als passagier is de 32x zoveel rustiger.
Er is vast nóg iemand blij. Nu de vervanging van de nieuwe B737 PH-GOV voorspelbaar wordt, mag hij zich gaan opmaken voor wéér een nieuw type, na begonnen te zijn in de Fokker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBkEBZvuDCrVkCw8X_e1RCuL07c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6oWW8bI3HFsQkhm3OpjNe75c.webp?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door el ix op 17-12-2021 01:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:58:
[...]

Maar wel voor betaalt?

edit: of zoals het in het handelsblad staat:

[...]
Wat ik bedoel is dat KLM veel beter de a350 ipv de b777 had kunnen nemen voor de ICA vluchten. Dan heb je werkelijk alle voordelen van airbus.

Nu moeten piloten als ze overstappen van de lange op de Europese vluchten (en v.v.) alsnog een veel langer opleidingstraject van een paar weken in. Van een 320 naar een 350 is een kwestie van dagen.

Ook was er voordeel te behalen als je zowel de a32x als de a350 kunt onderhouden, al ligt de nadruk in dit geval op de motorkeuze, welke nog niet vast ligt.

Het is vanaf de zijlijn altijd makkelijk roepen, maar hoe mooi zou het geweest zijn als KLM gewoon geheel airbus zou zijn geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Fly-guy schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:45:
[...]

Wat ik bedoel is dat KLM veel beter de a350 ipv de b777 had kunnen nemen voor de ICA vluchten. Dan heb je werkelijk alle voordelen van airbus.
Maar er waren nog helemaal geen A350 toen KLM de B777 aanschafte? En naast B777, B787's vliegen is natuurlijk niet onbegrijpelijk.

Airbus heeft wel inderdaad een hele sterke compatiblitieit tussen de modellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jegvIiwJnbXI-Dm5ihsV5PeL20U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7UKHirw0uuhKB7sLV2lRpNYZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
PolarBear schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:40:
[...]

Maar er waren nog helemaal geen A350 toen KLM de B777 aanschafte? En naast B777, B787's vliegen is natuurlijk niet onbegrijpelijk.

Airbus heeft wel inderdaad een hele sterke compatiblitieit tussen de modellen:

[Afbeelding]
Er is ongeveer 2 jaar geleden besloten met welke toestellen KLM de langere vluchten ging doen. Toen is besloten de al bestelde a350's naar AF te laten gaan en hun bestelde 777/787's over te nemen.
Dat had ik zelf graag anders zien gebeuren.

Ik denk dat de nadelen van twee divisies hebben minder zouden zijn dan de voordelen die ze nu gehad hadden met een Airbus europa vloot.
Maar uiteraard heb ik daar ook niet geheel zicht op, plus persoonlijk heb ik niets met Boeings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Fly-guy schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:44:
[...]
Er is ongeveer 2 jaar geleden besloten met welke toestellen KLM de langere vluchten ging doen. Toen is besloten de al bestelde a350's naar AF te laten gaan en hun bestelde 777's over te nemen.
Dat had ik zelf graag anders zien gebeuren.
Snap ik maar dan zouden er B777/B787 én A350's in een lange afstand vloot zitten (plus misschien nog een verdwaalde B747).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

En vergeet niet de grote afhankelijkheid van de fabrikant. Dat is strategisch gezien een groot nadeel als je hele vloot bij 1 partij vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
PolarBear schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:49:
[...]

Dat is waar, de Max 10 komt in de buurt maar qua aantal stoelen en range blijft die achter. En de A321LR/XLR zijn concurrentieloos.
Beschikbaarheid speelt vaak ook een rol. De 737 MAX 10 wordt pas in 2023 in dienst genomen, waarbij de eerste productieslots al lang verkocht zijn.

Het eerste MAX 10 testtoestel was in november 2019 uitgerold, maar vanwege de 737 MAX crisis werd de eerste vlucht pas in juni 2021 uitgevoerd. De certificatie heeft hierdoor flinke vertraging opgelopen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51255727557_59ca20c379_z.jpg
737-10_N27751_2021-06-18-2 by Paul Varner, on Flickr

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Afgelopen dinsdag; de allereerste én allerlaatste A380 bij elkaar in Hamburg:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FG5ySpDXwA04UaC?format=jpg&name=large
https://twitter.com/Guill...tatus/1472239797464977409

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:00

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Piet91 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 22:13:
Afgelopen dinsdag; de allereerste én allerlaatste A380 bij elkaar in Hamburg:

[Afbeelding]
https://twitter.com/Guill...tatus/1472239797464977409
Grappig, was terug in 2005 een van de eerste live-streams die ik gezien heb. Weet nog dat het op een woensdag was, haar maiden-flight :+

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Devil schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 22:39:
En vergeet niet de grote afhankelijkheid van de fabrikant. Dat is strategisch gezien een groot nadeel als je hele vloot bij 1 partij vandaan komt.
Niet zeker op wie of wat je reageert?

Maar, mwah daar zijn lease constructies voor uitgevonden. En Boeing zal sowieso (verer) met de prijs moeten zakken omdat hun producten minder vraag hebben.
Ryanair heeft voor zover ik weet wel onderhandelingen met Boeing opgezegd, maar nog geen airbus gekocht. Die kijken de kat ook lekker uit de boom (wat ik ook zou doen als fleet manager).
Indien er weer veel vraag komt naar vliegreizen in combinatie met een hoge olieprijs, dan zullen de kaarten wellicht anders op tafel liggen maar voor nu zal Boeing het van de interne markt moeten hebben - en die zijn er al niet blij mee.

Ik ben het eens met je impliciete punt dat het niet goed is om van één partij afhankelijk te zijn. Het belemmert ook Airbus om verder te ontwikkelen als er geen uitdaging is. En als luchtreizen haalbaar wil blijven voor het volk, dan zijn er nog wel wat uitdagingen die ook een Axxx niet oplost. Wet van de remmende voorsprong? Wellicht weten we dat pas over 20 jaar/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja precies dat, je wilt geen zaken doen met monopolisten. En op het moment dat je jezelf als bedrijf volledig richt op 1 leverancier heb je voor jezelf een monopolist gecreëerd. Daarnaast zie je met Boeing duidelijk het spreekwoord ‘when you are going downhill you pick up speed’ in actie. Als je een vloot hebt met alleen Boeings merk je dat aan alles, ondersteuning, onderdelen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:21

Interessant stukje video. Man in de VS vliegt met zijn Piper cub-achtig vliegtuig boven bergachtig gebied wanneer zijn motor uitvalt. Gezien de omgeving is er geen plek om te landen, dus springt hij eruit met zijn nood-parachute. Ook de 'aftermath' is best interessant: geen bereik en vrij onbegaanbaar gebied. Geen water of andere nood hulpmiddelen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Zou bijna denken dat t een stunt is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• upclocker
BounceCloud schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:25:
[YouTube: I Crashed My Plane]

Interessant stukje video. Man in de VS vliegt met zijn Piper cub-achtig vliegtuig boven bergachtig gebied wanneer zijn motor uitvalt. Gezien de omgeving is er geen plek om te landen, dus springt hij eruit met zijn nood-parachute. Ook de 'aftermath' is best interessant: geen bereik en vrij onbegaanbaar gebied. Geen water of andere nood hulpmiddelen,
Dit was een vooropgezet plan. Zo reageer je niet op een motorstoring. Helemaal niet als je nog zo hoog zit met zeeën van tijd om even te troubleshooten. Hoop dat hij hier nog wel een reprimande voor krijgt als hij dit zonder vergunningen heeft gedaan. Je hebt geen idee waar het toestel neer gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
upclocker schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:57:
[...]

Dit was een vooropgezet plan. Zo reageer je niet op een motorstoring. Helemaal niet als je nog zo hoog zit met zeeën van tijd om even te troubleshooten. Hoop dat hij hier nog wel een reprimande voor krijgt als hij dit zonder vergunningen heeft gedaan. Je hebt geen idee waar het toestel neer gaat komen.
Zit nu te lezen en zie inderdaad ook dat het een "staged" incident lijkt. Bizar als dat waar is :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:44

MBV

upclocker schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:57:
[...]

With ^^. Hij is zo te zien in een rechte lijn vanaf het vliegveld naar die hoogte geklommen, dan doe je toch direct je deur dicht (luchtweerstand is best belangrijk in glijvlucht 8)7 ) , draai je om en ga je met de optimale snelheid terug naar waar je bent opgestegen?

En zo niet, stel, je vliegt met een Piper over de bergen, je motor valt uit en gaat na 3x proberen niet aan, en je komt onder een bepaalde hoogte. Wat doe je dan? Ik als noob denk dat zo'n ding een stall-speed heeft van 50km/u (google zegt 61km/u). Dan vlieg je toch een dal in wat een beetje glad eruit ziet, je zorgt dat je met 70km/u op 10 meter hoogte zit, en vervolgens melk je de snelheid/hoogte zo uit dat je met 40km/u de bomen in vliegt? Of als je zo'n parachute om hebt, dan laat je hem toch eerst zakken richting de bewoonde wereld, en spring je er pas op 500 meter hoogte uit? Wie weet komt de motor halverwege tot leven door windmillen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-08 01:15
Drie vluchten vandaag van Amsterdam naar Kittila, vanwaar zo populair?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 00:41
Harry Nak schreef op zondag 26 december 2021 @ 06:50:
Drie vluchten vandaag van Amsterdam naar Kittila, vanwaar zo populair?
Goede dagen om het noorderlicht te zien?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ook mooi gebied voor snow mobilen, cross country skiën, hondenslee ritjes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Het radioverkeer met vliegtuigen die landen op Schiphol is de afgelopen weken verstoord door een FM-zender uit Gelderland. Die had een vergunning, maar hield zich niet aan de regels, meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Op de frequentie, die voor instructies aan naderend vliegverkeer wordt gebruikt, was meerdere keren muziek te horen.

Het Agentschap Telecom heeft de zender uit de lucht gehaald, waarmee de verstoring ophield. Een woordvoerder zegt dat het een evenementenzender was die tijdelijk werd gebruikt voor een inzamelingsactie. Volgens hem werd de storing veroorzaakt door of een te hoge mast, of onjuist gebruik van de apparatuur of een te hoog vermogen waarmee werd uitgezonden. Welke van de drie is onbekend.

LVNL meldt dat er geen sprake was van een acuut gevaarlijke situatie. Maar een verstoring van radioverbindingen in de luchtvaart vormt wel degelijk een risico, omdat er dan geen contact is tussen de luchtverkeersleiders en de piloten. Dat kan er toe leiden dat vliegtuigen in het drukke luchtruim rondom Schiphol elkaar te dicht naderen, omdat een piloot een instructie te laat doorkrijgt.

Jaarlijks komen er geregeld meldingen van piloten over muziek die stoort op de luchtvaartband, veelal afkomstig van etherpiraten. Dit jaar ging het om tien meldingen.
Bron: https://www.nu.nl/tech/61...n-gelderse-fm-zender.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceCloud
Een Tupolev Tu-204-100C ("de Russische 757-variant") is in China op de luchthaven van Hangzhou Xiaoshan in de brand gevlogen. De brand is begonnen in de lading in het vrachtruim. De 8 bemanningsleden zijn ongedeerd weggekomen.

Indrukwekkende beelden: zo'n brand verwoest structureel veel en snel.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.planespotters.net/12736/ra-64032-cainiao-tupolev-tu-204-100c_PlanespottersNet_1235150_9d5152415d_t.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.planespotters.net/16669/ra-64032-cainiao-tupolev-tu-204-100c_PlanespottersNet_1235047_9e31f9b577_t.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.planespotters.net/46775/ra-64032-cainiao-tupolev-tu-204-100c_PlanespottersNet_1235099_619e9bb855_t.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Hoeveel mazzel kan je hebben op één dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Even een eigen crosspost van het Spoorwegen topic:
Illegal_Alien schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:13:
Valt onder spoorwegen en luchtvaart; Vliegtuig/Trein botsen met elkaar:

https://nos.nl/artikel/24...iloot-ternauwernood-gered

Piloot is gered voordat de trein ertegenaan komt.. Even in spoiler voor de zekerheid; je ziet wat bloed van de piloot.

spoiler:

Filmpje:

[YouTube: Police save pilot with seconds to spare as train crashes into plane in Los Angeles | 7NEWS]

[ Voor 5% gewijzigd door Illegal_Alien op 11-01-2022 11:39 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 19-09 12:13
Vannacht heeft de FAA kort een volledige ground stop ingesteld in west-USA vanwege een ICBM launch door Noord Korea. Het hoe en waarom lijkt nog onduidelijk:

Edit: beter verhaal: https://www.thedrive.com/...north-korea-fired-missile

[ Voor 25% gewijzigd door Hmmbob op 11-01-2022 17:54 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hmmbob
Kwam net dit filmpje tegen, waar de turbulentie van de AN-225 werkt als Mozes:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

An-225 "Муса".

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Cossack :+

anders wordt mijn instructeur vliegtuig herkenning boos :+

[ Voor 78% gewijzigd door Hmmbob op 11-01-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Het is mistig op Eindhoven airport. 350 meter zicht volgens METAR. Eindhoven heeft een CAT I landingssysteem (ILS) en die mag je gebruiken bij een decision height (beslissingshoogte boven de grond) niet lager dan 200 ft en met een zichtafstand van niet minder dan 800 m of een zichtafstand op de landingsbaan niet minder dan 550 m als de landingsbaan voorzien is van Centerline Lighting.

[ Voor 23% gewijzigd door H92! op 12-01-2022 14:08 . Reden: Cijfers gecorrigeerd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pieter Elbers stopt volgend jaar als CEO KLM: https://nieuws.klm.com/pi...mijn-aangaan-als-klm-ceo/
Pagina: 1 ... 103 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?