• Devil
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Daarom heb je dus niets aan de conclusie ‘human error’.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:03
Devil schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:05:
Daarom heb je dus niets aan de conclusie ‘human error’.
Nja, dat is dan ook niet de enige conclusie. Maar wel eentje die vliegtuigbouwers graag horen natuurlijk, want daarmee is het niet iets waar zij verantwoordelijk voor zijn.

Voor de Airline en de branche in het algemeen is het natuurlijk niet genoeg. Want uiteindelijk wil je een zulke crash voorkomen en moet de reden van de human error onder de loep worden genomen. In dit geval CRM en de safety cultuur bij de Airline.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Garyu schreef op maandag 13 september 2021 @ 07:58:
[...]

Nja, dat is dan ook niet de enige conclusie. Maar wel eentje die vliegtuigbouwers graag horen natuurlijk, want daarmee is het niet iets waar zij verantwoordelijk voor zijn.

Voor de Airline en de branche in het algemeen is het natuurlijk niet genoeg. Want uiteindelijk wil je een zulke crash voorkomen en moet de reden van de human error onder de loep worden genomen. In dit geval CRM en de safety cultuur bij de Airline.
Als de vliegtuigbouwer het verpest heeft, dan is dat toch ook 'human error'?

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Devil schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:50:
[...]

Als de vliegtuigbouwer het verpest heeft, dan is dat toch ook 'human error'?
Uiteindelijk is alles mensenwerk maar in de gangbare defenietie niet.
Menselijke fouten worden toegeschreven aan één of enkele personen in een bepaalde situatie, niet aan het grotere systeem.

https://www.wkw.com/aviat...on-accidents-human-error/
Types of Human Error in Aviation Accidents

When human errors are factors in an aviation accident, they can usually be broken down into three responsible parties: pilots or flight crew members, air traffic controllers, or maintenance staff.

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja en juist die focus op een enkele ‘responsible party’ leidt enorm de aandacht af van het aanpakken van onderliggende systemische problemen. Uit onderzoek blijkt dat een mens (die geen last heeft van vermoeidheid of onder invloed is) gemiddeld 3 tot 6 ‘fouten’ per uur maakt. Op het moment dat een mens die een fout maakt tot een ongeluk leidt is er iets mis met het systeem. Daar moet je je tegen wapenen met training, procedures een bepaalde cultuur etc.

• Piet91
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19:32
Vanmorgen is Lufthansa's A380 D-AIMH overgevlogen van Frankfurt naar Teruel.
Dit was - hoogstwaarschijnlijk - de allerlaatste Lufthansa A380 vlucht.

12 Lufthansa A380's staan nu in Teruel en 2 in Tarbes.

Vertrek vanuit Frankfurt met wing wave:

• Carfanatic
  • Registratie: november 2007
  • Nu online
What did Boeing know about the potential for disaster with its 737 Max airplane — and when did the company know it? FRONTLINE and The New York Times investigate the crashes that killed 346 people.

• Sponz
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Weer een boeing 777 in de problemen
https://www.luchtvaartnie...-knal-en-schade-in-cabine

• LongBowNL
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 19:02
Avherald heeft wat meer foto's.
https://avherald.com/h?article=4ed6f04b&opt=0

• upclocker
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19:59
Hoezo weer een Boeing 777 in de problemen?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Update 15u: Air France heeft de oorzaak kunnen achterhalen. "Een storing van een pneumatisch systeem op het vliegtuig veroorzaakte een overdruk in een van de airconditioningleidingen, waardoor resten en stof zich in de cabine verspreidden", meldt de Franse luchtvaartmaatschappij.
Tsja. Wel schrikken maar gelukkig geen vuur.

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

upclocker schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 20:42:
[...]
Er is wel eens wat gebeurd eerder Wikipedia: Boeing 777
Maar ze vallen niet bij bosjes uit de lucht inderdaad. Ik vind het wel een fijn toestel om mee te vliegen.

• upclocker
franssie schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 21:15:
[...]

Er is wel eens wat gebeurd eerder Wikipedia: Boeing 777
Maar ze vallen niet bij bosjes uit de lucht inderdaad. Ik vind het wel een fijn toestel om mee te vliegen.
Tja van welk type kan men dat niet zeggen?

• Harry Nak
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 16:26
upclocker schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 20:42:
[...]

Ach ja, dat soort stemmingmakerij hoort bij de luchtvaart. Op de grote nieuwssites staat 'vliegtuig van Air France-KLM', terwijl er bij soortgelijke berichten met een vliegtuig van KLM, 'vliegtuig van KLM' wordt gezegd.

[Voor 3% gewijzigd door Harry Nak op 18-09-2021 21:42]

• Derice
  • Registratie: april 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Als je kijkt naar de 777's die niet meer vliegen door incidenten zijn het er heel erg weinig:

https://aviation-safety.net/database/types/Boeing-777/losses

Eigenlijk maar 4.
BA met verstopte fuel leiding door ijsvorming
Asiana die te laag binnenkwam op SFO
Emirates die te hard op de baan terecht kwam bij een mislukte Go-Around
Egypt Air met kortsluiting in de cockpit (gelukkig op de grond!)

Verder is er 1 slachtoffer geworden van terrorisme en van 1 is er nog immer niet duidelijk is wat er mee gebeurd is. (Beide toestellen van Malaysia Airlines).
Tevens zijn er 2 die door externe factoren zoveel schade opliepen, dat ze zijn afgeschreven.
de SIA & Ethiopian uit het lijstje in de link.

De 777 is verder dus een enorm veilig en betrouwbaar toestel.

Dat een component in een AF kist stof doet opwaaien door geschrokken mensen en het allemaal weer koppelen aan andere totaal niet gerelateerde incidenten, getuigd maar weer eens van de kennis over hoe toestellen in elkaar zitten.
In mijn optiek wordt er veel te makkelijk naar een fabrikant, toestel als geheel, etc verwezen. Vooral door de media.
Zeker na het gedoe rondom de MAX, vind ik dat het e.a. snel groter gemaakt wordt dan het is.
Zo werkt het gewoon niet in de luchtvaart. Maar ja... praat dat het grote publiek maar eens aan het verstand. ;)

Maar goed, snap het wel hoor. Als je als gewone pax daar zit en er zoiets gebeurd.
Verder natuurlijk prima afgehandeld door de crew en airline.

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
Derice schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 21:41:

De 777 is verder dus een enorm veilig en betrouwbaar toestel.
Blijkbaar, en dat blijft me verbazen, kun je een 777 van redelijke hoogte en met flinke snelheid laten vallen zonder dat er extreme schade, gewonden of doden vallen.

BA, asiana, Emirates, allemaal geen kleine klap en toch maar weinig gevolgen voor de inzittenden..

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

upclocker schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 21:29:
[...]

Tja van welk type kan men dat niet zeggen?
Dat was mijn punt.

• upclocker
Fly-guy schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 21:44:
[...]

Blijkbaar, en dat blijft me verbazen, kun je een 777 van redelijke hoogte en met flinke snelheid laten vallen zonder dat er extreme schade, gewonden of doden vallen.

BA, asiana, Emirates, allemaal geen kleine klap en toch maar weinig gevolgen voor de inzittenden..
Eens, waren allemaal wel enigszins vergelijkbaar qua neusstand en energy. Waren allemaal een soort van mislukte landingen.

• Derice
  • Niet online

Derice

Fly-guy schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 21:44:
[...]

Idd, ik hoop ooit nog eens de recycling van een 777 te mogen zien.
Heb destijds voor het blauwe 747 boek gefotografeerd hoe dat met dat type in zijn werk ging.

Enorm interessant. Ben wel benieuwd naar de verschillen die je in de constructie/materiaal, etc terug ziet bij zo'n deassemblage.
En wat er van een 777 nog hergebruikt kan worden. Meer of juist minder dan van een 747?

Want ondanks dat het interessant, leerzaam en indrukwekkend was, leek het net een crash in slow motion. Zonder de slachtoffers gelukkig.

Kijk nu ook nooit meer hetzelfde naar beelden van crashes. Bepaalde delen (center-wing) werden 'doorgeknipt' met een schaar van 900 bar knipkracht. Geeft maar even aan wat voor krachten er gemoeid zo zijn bij een daadwerkelijke crash.

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
anandus schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:12:
Parachutistenvliegtuig landt in greppel bij snelweg, geen gewonden

Netjes gedaan door meneer of mevrouw piloot
En natuurlijk de nodig dosis geluk :P
De landing, gefilmd door 1 van de AFF instructeurs:
YouTube: Emergency landing skydive plane with 17 skydivers

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:03
Impressive!
Ook de rust van de instructeur die netjes iedereen naar buiten begeleidt ("let op je hoofd!") en dan wacht op de piloot. Sowieso vond ik dat iedereen heel netjes naar buiten ging en er eigenlijk weinig chaos in de kabine was.

Respect voor crew + passagiers! _/-\o_

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 17:02
Garyu schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:19:
[...]

Impressive!
Ook de rust van de instructeur die netjes iedereen naar buiten begeleidt ("let op je hoofd!") en dan wacht op de piloot. Sowieso vond ik dat iedereen heel netjes naar buiten ging en er eigenlijk weinig chaos in de kabine was.

Respect voor crew + passagiers! _/-\o_
Heb je net een vliegtuigcrash overleefd, rennen ze allemaal de snelweg op ipv een groot groen weiland 8)7

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
LordSinclair schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:26:
[...]

Heb je net een vliegtuigcrash overleefd, rennen ze allemaal de snelweg op ipv een groot groen weiland 8)7
Het enige dat ik daarbij kan verzinnen is dat de drill is 'ren 90 graden weg uit de deur na crashlanding'. Dat ging hier niet echt gezien de kist op de vangrail lag, linksaf richting staart en weiland was een beter plan geweest.
Maar, wat je oefent doe je in de praktijk meestal ook, en helder nadenken tijdens en direct na deze ervaring zal lastig zijn (voor 4 man was het zelfs hun eerste sprong).

Ik was zelf blijven rennen dat weiland in denk ik, weg van de kero! Maar gelukkig zat ik niet in die kist, en vanaf de bank is het heel makkelijk praten natuurlijk 😏

En het is maar goed dat Martijn (de AFF instructeur die de rol van 'jumpmaster' op zich nam) dat niet deed, maar Hans (de piloot) uit dat vliegtuig kreeg 👍

[Voor 8% gewijzigd door dragon2 op 20-09-2021 09:45]

• Sand0rf
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21-09 16:12
Op zo'n moment werkt je lichaam vooral op adrenaline en komt het besef later wel. Het belangrijkste is dat ze veilig op de grond en uit het vliegtuig zijn gekomen. Respect voor de vlieger en voor de AFF instructeur die heel gedecideerd en duidelijk de passagiers uit het vliegtuig loosde.

/post

• Piet91
Vanmiddag is de laatste Lufthansa 747-400 van Twente vertrokken: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/d-abtl#2937a041

https://twitter.com/twenteairport/status/1439955765570293761

Er hebben in totaal 6 Lufthansa 747-400's gestaan, 3 van de 6 zijn later overgevlogen naar Mojave en zullen niet meer voor de maatschappij gaan vliegen.
Zo zijn vele onderdelen van D-ABVP overgezet in een Eva Air Cargo 747 die al 4 jaar daar stond opgeslagen voor sloop maar die nu weer in gebruik zal worden genomen.
(De 747 "cargo" markt is enorm hot momenteel)

De andere 3 (samen met 5 andere die elders waren/zijn opgeslagen) zullen weer in gebruik worden genomen.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Piet91 schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:03:
Vanmiddag is de laatste Lufthansa 747-400 van Twente vertrokken:
Mooi, dan is die soap ook afgelopen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Derice
  • Niet online

Derice

Wel jammer voor de gemiste inkomsten voor Twente.
Ben benieuwd of ze ooit nog eens wat kunnen/mogen stallen op de parkeerkplaatsen die ze hebben laten aanleggen.

Kan me niet voorstellen dat AELS zoveel toestellen gaat aankopen, om te recyclen, dat ze daarmee alles vol parkeren.
Gezien het tempo waar de recyling mee gaat, kan dat nog wel eens een duur grapje worden als ze dat zouden doen. Dus dat lijkt me niet opportuun.

Als Twente eruit komt met ILT voor vertrek van grotere kisten, dan hebben ze nog wel een parking business case. Zoals het nu ging, is dat geen lekkere reclame voor ze geweest. Jammer, want het was wel een toffe aanblik, 6 van die 747's daar.

• upclocker
Derice schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:00:
Wel jammer voor de gemiste inkomsten voor Twente.
Ben benieuwd of ze ooit nog eens wat kunnen/mogen stallen op de parkeerkplaatsen die ze hebben laten aanleggen.

Kan me niet voorstellen dat AELS zoveel toestellen gaat aankopen, om te recyclen, dat ze daarmee alles vol parkeren.
Gezien het tempo waar de recyling mee gaat, kan dat nog wel eens een duur grapje worden als ze dat zouden doen. Dus dat lijkt me niet opportuun.

Als Twente eruit komt met ILT voor vertrek van grotere kisten, dan hebben ze nog wel een parking business case. Zoals het nu ging, is dat geen lekkere reclame voor ze geweest. Jammer, want het was wel een toffe aanblik, 6 van die 747's daar.
Ik vraag me af of er straks wel een parking business is wanneer de luchtvaart weer op het oude niveau zit. Dit was natuurlijk een vrij uitzonderlijke situatie. Transavia stuurde in de wintere bijvoorbeeld kisten naar Brazilië en Gol vice versa om de winterdip op te vangen.

• Derice
  • Niet online

Derice

Nou ja, wellicht voor de zakelijke nacht-stoppers?
Als je beperkt parkeerplek hebt, moet je nee verkopen. Als dat er meer plek is, lokt dat wellicht wat meer van dat soort vluchten voor ze?

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:33
Piet91 schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:03:
De andere 3 (samen met 5 andere die elders waren/zijn opgeslagen) zullen weer in gebruik worden genomen.
Toch wel bijzonder dat deze bijna 20 jaar oude toestellen weer ingezet zullen gaan worden terwijl de veel nieuwere A380s allemaal afgedankt zijn.

iRacing Profiel

• Derice
  • Niet online

Derice

alexbl69 schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:54:
[...]

Toch wel bijzonder dat deze bijna 20 jaar oude toestellen weer ingezet zullen gaan worden terwijl de veel nieuwere A380s allemaal afgedankt zijn.
Mijn vermoeden is dat dit puur met de capaciteit van zo'n toestel te maken heeft.

Er zijn nog steeds fors minder pax dan pre-COVID19.
Een A380 vullen ze minder snel dan een 747, er zitten immers veel meer stoelen in een A380 dan in een 747 bij LH. Vliegen met een (half)lege A380 kost een bak meer geld dan met een (bijna) volle 747.

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Kan alleen maar hopen dat KLM ze ook nog terug brengt. Maar die hebben natuurlijk geen kerosineslurpende A380's dus daar zijn (waren) de 747's juist de gas guzzlers.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Piet91
alexbl69 schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:54:
Naast wat @Derice zegt over capaciteit; die 747's zijn al lang afgeschreven en allerlei zaken zijn te delen met de 747-8i die ze ook gebruiken. Denk aan crew, onderhoud etc.
Ze brengen immers ook de A340-600 terug terwijl hun A340-300's ook doorvliegen.

De A380 staat bekend staat bekend om z'n enorme (onderhouds)kosten, in een van mijn vorige posts heb ik een hele lijst gezet van maatschappijen die allemaal de A380 aan de kant zetten.
CyBeR schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:59:
Kan alleen maar hopen dat KLM ze ook nog terug brengt. Maar die hebben natuurlijk geen kerosineslurpende A380's dus daar zijn (waren) de 747's juist de gas guzzlers.
Direct doen! :9

Maar goed; de helft van de KLM 747-400's zijn ondertussen al gesloopt, dan staat er nog een bij Corendon en 3 zouden soort van cargo moeten gaan vervoeren voor andere maatschappijen maar die staan gek genoeg nog altijd stil, zelfs in de huidige markt.

Maar goed, in Charleston staan nog een aantal 787-10's die naar KLM moeten die capaciteit kunnen leveren, maar die lijken voorlopig ook niet te komen. (De bekende Boeing problemen)

Daarover gesproken; luisteren nu: https://www.nporadio5.nl/...mjHhjrrdjFQNrfEN8qElV30No

[Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 20-09-2021 23:29]

• Derice
  • Niet online

Derice

CyBeR schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:59:
Keep dreaming, helaas.

De hele 747 operatie bij KLM is weg, zelfs de sim die ze hadden. Ook de achterliggende teams (training, onderhoud, etc) zijn allemaal opgeheven. Kost een bak geld om dat weer te herstellen.
Er komt veel meer bij kijken dan alleen een type toestel aanschaffen voor in de vloot en er routes mee te gaan vliegen. Over de bijbehorende certificering voor toestel, personeel, e.d. nog maar niet te beginnen.

Ook Cargo wordt em niet, want de blauwe 747s zijn allemaal 'operated by' Martinair.

Gelukkig hebben we de beelden nog. 😊

• Jeest
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 19:20
[quote]Piet91 schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:03:
Vanmiddag is de laatste Lufthansa 747-400 van Twente vertrokken: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/d-abtl#2937a041

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[\quote]

Wat een gave foto's, danks!
Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee