Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.620.847 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:22
@sanvv78 Even een tip mbt groothuisbouw, bij mij in de straat zijn ze ook aan het bouwen, hoorde van de inspecteur van de gemeente dat ze zich bijna nooit laten controleren. Er kunnen dus bouwkundige fouten insluipen, zoals te weinig wapening etc. De gemeenten is dan niet verantwoordelijk, die heeft immers niet kunnen controleren.

De bouw van dat huis duurt overigens bijna een jaar. Ik zie het werk soms wel 4 of 5 weken stilliggen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
Thanks voor de reacties @CrashOne en @sanvv78.
Zijn er nog anderen die kunnen aangeven hoeveel bouwdagen er in hun contact vermeld zijn?

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
artbij schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 20:40:
@sanvv78 Even een tip mbt groothuisbouw, bij mij in de straat zijn ze ook aan het bouwen, hoorde van de inspecteur van de gemeente dat ze zich bijna nooit laten controleren. Er kunnen dus bouwkundige fouten insluipen, zoals te weinig wapening etc. De gemeenten is dan niet verantwoordelijk, die heeft immers niet kunnen controleren.

De bouw van dat huis duurt overigens bijna een jaar. Ik zie het werk soms wel 4 of 5 weken stilliggen.
Ben wel benieuwd wat voor een type huis dat dan van hun is, ze hebben namelijk echt alles heel strak op de planning, bij ons staat het in 13 weken. Dus een jaar dan gaat er echt wat mis. Gaat het om groothuisbouw uit Emmeloord? Of groothuis aannemer (schijnt namelijk nog een te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
sanvv78 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 20:52:
[...]

Ben wel benieuwd wat voor een type huis dat dan van hun is, ze hebben namelijk echt alles heel strak op de planning, bij ons staat het in 13 weken. Dus een jaar dan gaat er echt wat mis. Gaat het om groothuisbouw uit Emmeloord? Of groothuis aannemer (schijnt namelijk nog een te zijn)
Denk niet dat er iets mis gaat. Ze huren voor 70% van de dingen andere bedrijven in. En die zijn nu eenmaal erg druk op dit moment. Overigens halen ze waarschijnlijk wel de afgesproken datum, maar dat is dus ruim meer dan 13 weken. Let dus ook goed op de kwaliteit van die onderaannemers.....

Overigens staat het wel snel, maar zitten er weken in de voorbereiding, het maken van alle prefab elementen. Die tellen ze voor het gemak niet meer :).

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 09-09-2017 21:17 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Groothuis bouw heeft wel een aantal filmpjes op youtube van de bouw van een huis.
Daar gaat het wel lekker vlot.

YouTube: Dag 1 Time lapse fundering (Groothuisbouw Emmeloord) Maasbracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
mistaoutlaw schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 20:47:
Zijn er nog anderen die kunnen aangeven hoeveel bouwdagen er in hun contact vermeld zijn?
100 werkbare dagen. Stond niets over in de offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ernemmer schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 21:35:
Groothuis bouw heeft wel een aantal filmpjes op youtube van de bouw van een huis.
Daar gaat het wel lekker vlot.

YouTube: Dag 1 Time lapse fundering (Groothuisbouw Emmeloord) Maasbracht
Die dingen gaan toch bij elke aannemer even vlot? Al zul je meestal geen kanaal platen als bgg vloer gebruiken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:15
artbij schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 20:40:
@sanvv78 De bouw van dat huis duurt overigens bijna een jaar. Ik zie het werk soms wel 4 of 5 weken stilliggen.
Klinkt niet als een huis van Groothuisbouw (https://www.groothuisbouw.nl/), misschien Groothuis Bouwgroep (http://www.groothuisbouwgroep.nl/) of Groothuis (https://www.groothuis.nl/)?

Bij mijn collega met een redelijk grote woning hebben ze in de laatste week voor de kerstvakantie alleen heiwerk en fundering gedaan en deze woning is begin maart opgeleverd (dit is vertraagd door late nutsaansluiting, anders was het nog eerder). De andere huizen in de wijk hadden een soortgelijke doorlooptijd. Op internet staan ook diverse weblogs van huizen, waaronder een gigantische T-kap woning en die hebben ook allemaal een doorlooptijd van 3-5 maanden.

Ze maken inderdaad veel gebruik van (vaste) onderaannemers, maar ze hebben niet echt problemen om die te vinden. Als je nu opdracht geeft dan moet je bijna 1,5 jaar wachten voordat ze aan jouw huis gaan beginnen. Ze plannen dan ook gelijk de onderaannemers in, dus geen problemen met beschikbaarheid van de onderaannemers. Alles wordt strak ingepland en alle werkzaamheden volgen elkaar direct op. Je hoeft ook pas te betalen bij oplevering. Als je over ieder huis ruim een jaar doet dan is dat wel heel erg nadeling voor de kasstroom van de bouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
artbij schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 10:16:
[...]
Dat is wel erg dichtbij, de beste offerte die ik gehad heb komt van een bedrijf uit Waalwijk. Geen banden mee verder en ook niet mee in zee gegaan, maar die leverde een w/w voor maar net iets meer dan een l/w.
Zou je in een PB de naam van dit bedrijf willen doorsturen? Heb wel interesse in w/w warmtepomp, maar zelf alleen prijzen gezien die veel hoger liggen dan l/w. Te veel verschil om voor een w/w te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Sturgeon22 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 22:23:
[...]

Klinkt niet als een huis van Groothuisbouw (https://www.groothuisbouw.nl/), misschien Groothuis Bouwgroep (http://www.groothuisbouwgroep.nl/) of Groothuis (https://www.groothuis.nl/)?

Bij mijn collega met een redelijk grote woning hebben ze in de laatste week voor de kerstvakantie alleen heiwerk en fundering gedaan en deze woning is begin maart opgeleverd (dit is vertraagd door late nutsaansluiting, anders was het nog eerder). De andere huizen in de wijk hadden een soortgelijke doorlooptijd. Op internet staan ook diverse weblogs van huizen, waaronder een gigantische T-kap woning en die hebben ook allemaal een doorlooptijd van 3-5 maanden.

Ze maken inderdaad veel gebruik van (vaste) onderaannemers, maar ze hebben niet echt problemen om die te vinden. Als je nu opdracht geeft dan moet je bijna 1,5 jaar wachten voordat ze aan jouw huis gaan beginnen. Ze plannen dan ook gelijk de onderaannemers in, dus geen problemen met beschikbaarheid van de onderaannemers. Alles wordt strak ingepland en alle werkzaamheden volgen elkaar direct op. Je hoeft ook pas te betalen bij oplevering. Als je over ieder huis ruim een jaar doet dan is dat wel heel erg nadeling voor de kasstroom van de bouwer.
Is gewoon Groothuisbouw, zoals ook eerder gezegd :).

Fundering lag er in januari, 1 december opgeleverd. Maar dat wist de nieuwe bewonen van te voren.

Die 1,5 jaar is nogal overdreven volgens mij heeft @sanvv78 nog geen opdracht gegeven, maar wordt er toch halverwege 2018 opgeleverd.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
artbij schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 22:40:
[...]

Is gewoon Groothuisbouw, zoals ook eerder gezegd :).

Fundering lag er in januari, 1 december opgeleverd. Maar dat wist de nieuwe bewonen van te voren.

Die 1,5 jaar is nogal overdreven volgens mij heeft @sanvv78 nog geen opdracht gegeven, maar wordt er toch halverwege 2018 opgeleverd.
we hebben wel in maart een plek "gereserveerd" in de fabriek. De officiële aanneemovereenkomst gaan we ook pas tekenen 20 weken voor start bouw, daarin staan ook alle stopcontacten etc. En kunnen we daarna niets meer wijzigen. En onze planning (mits er niets tegenzit bij een ander of er iets goed mis gaat in de fabriek) is week 9 2018 fundering leggen en week 23 opleveren. Eind oktober hebben we ons eindoverleg. Dus al met al zijn we dan in totaal 14 maanden met ze in gesprek tot opleveren. Omgevingsvergunning is ook pas net binnen, en de grond moeten we ook nog kopen, dus al met al zit er niet bijster veel speling tussen alles. Ook bestaat er nog de kans dat we naar voren gehaald worden als de planning dit toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
artbij schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 22:05:
[...]

Die dingen gaan toch bij elke aannemer even vlot? Al zul je meestal geen kanaal platen als bgg vloer gebruiken.
Geen kanaalplaten als BGG vloer? In NL wordt dat heel veel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
Wij hebben in februari een gesprek gehad en toen werd aangegeven dat ze op dat moment aan het plannen waren vanaf april 2018. Wij hebben uiteindelijk besloten om niet met Groothuis te gaan bouwen, mede vanwege de lange wachttijd. Toen gaven ze aan dat ze nog steeds meer opdrachten krijgen per week dan dat ze projecten kunnen starten, waardoor de wachttijd nog langer was. Net voor de bouwvakantie is de nieuwe fabriek in gebruik genomen, waardoor ze meer woningen kunnen bouwen en ze hopen daardoor de wachttijd langzaam in te korten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ernemmer schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 23:25:
[...]

Geen kanaalplaten als BGG vloer? In NL wordt dat heel veel gebruikt.
Bij seriebouw en rijtjes. Maar naar mijn weten niet bij villabouw en vrijstaande woningen. Maar ja. echt veel verstand heb ik er ook niet van :).

[ Voor 8% gewijzigd door Artbij op 10-09-2017 00:55 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
@artbij
In mijn ervaring worden er in de meeste woningen kanaalplaten of ribcassettevloeren gebruikt op de begane grond. Je hebt verder nog cellenbeton en in verband met de uitvoering zie ik ook nog wel eens een broodjes-liggertjes of een gestorte vloer voorbij komen maar dat is niet de meerderheid.

[ Voor 6% gewijzigd door D-e-n op 10-09-2017 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
Grolsch schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:37:
[...]Wij hebben destijds toen de hypotheek wel rond was direct alle reeds gemaakte kosten terug betaald naar ons zelf vanuit bouwdepot.
Interessant - ik was me hier niet van bewust. Na wat googlen kan ik inderdaad vinden dat de kosten voor de architect uit het bouwdepot betaald mogen worden.
Geldt dat ook bijvoorbeeld voor de kosten voor de constructeur en leges?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
JaxMcFadden schreef op zondag 10 september 2017 @ 09:16:
[...]

Interessant - ik was me hier niet van bewust. Na wat googlen kan ik inderdaad vinden dat de kosten voor de architect uit het bouwdepot betaald mogen worden.
Geldt dat ook bijvoorbeeld voor de kosten voor de constructeur en leges?
Ja daar geldt dat ook voor, bij de Rabobank is hier oor geen maximale termijn. Ik ben nu zo veel mogelijk zelf gaan betalen. Als het nodig is kan ik dat altijd nog terughalen uit het depot. Dus ook betalingen die ik gedaan heb in 2014.

Meteen alles uit het depot halen zoals @Grolsch kost alleen maar rente.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

artbij schreef op zondag 10 september 2017 @ 09:28:
[...]

Ja daar geldt dat ook voor, bij de Rabobank is hier oor geen maximale termijn. Ik ben nu zo veel mogelijk zelf gaan betalen. Als het nodig is kan ik dat altijd nog terughalen uit het depot. Dus ook betalingen die ik gedaan heb in 2014.

Bij ons (Florius) ook, idd. Het "leuke" was wel dat sommige van de kosten van het begin welke we zelf betaald hebben en in principe terug uit het depot mogen halen, nu niet echt "pijn" doen en dus niet per se terug hoeven. Zo kunnen andere posten die nu, in tegenstelling tot schattingen toen we pas het traject in gingen, iets meer kosten (vloeren, etc) nog wel binnen het depot passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik ga als alles klaar is kijken naar de verdeling spaargeld en hypotheek. Daar kan ik dan nog creatief mee om gaan.

Ook heb ik dan meerdere leningdelen lopen met hogere rentes dan mijn huidige depot. Als ik dus geld overhoud kan ik dat eruit halen en aflossen op de duurdere delen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:47
artbij schreef op zondag 10 september 2017 @ 09:28:
[...]

Yup, effectief nog geen 1,1% ;)

Ook in de bouw geld de regel "cash is King"

Het voordeel wat ik behaald heb met mijn cash geld heeft een aanzienlijk beter rendement als de 1,1% die ik moest betalen

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 11:58
mistaoutlaw schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 20:47:
Ons huis wordt gebouwd door een lokaal bouwbedrijf dat projectontwikkeling doet, en in ons contract staat geloof ik 200 werkbare dagen.

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op zondag 10 september 2017 @ 12:51:
[...]

Yup, effectief nog geen 1,1% ;)

Ook in de bouw geld de regel "cash is King"

Het voordeel wat ik behaald heb met mijn cash geld heeft een aanzienlijk beter rendement als de 1,1% die ik moest betalen
1,1%? Jij lost niets af?

Tja....dat soort geld ligt hier gewoon in de kluis 😜. Gaat vooral om het beeld dat je hier schetst dat het handig zou zijn.

Uit bouwdepot halen is niets mis mee, maar als je het kunt missen kun je beter wachten.

[ Voor 10% gewijzigd door Artbij op 10-09-2017 16:58 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Grolsch schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 10:36:
[...]

Dat is altijd leuk als ze na zo'n lange voorbereiding eindelijk een keer gaan beginnen!!

Ik heb even niet meer voor ogen wat jullie plannen zijn, heb je nog een linkje met tekeningen / foto's :?
We gaan aan postzegelbouw doen in een woonwijk ;)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 21:03
Een gat ø25 mm in het hart van een stalen ligger moet altijd wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

MeTooPV schreef op zondag 10 september 2017 @ 22:14:
Een gat ø25 mm in het hart van een stalen ligger moet altijd wel lukken.
Die buizen zijn alleen 125mm dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
Hier inmiddels offerte #2 binnen welke heel dicht in de buurt komt van #1 (lees: 2k verschil).
Misschien is het eigenwijs, maar €500 per m3 incl. BTW blijf ik een hoog bedrag vinden excl. keuken en excl. schilderwerk.

Volgens mij moet dat goedkoper kunnen.

Bij offerte #2 staat in de "staart" van de offerte het volgende, welke ik niet goed kan verklaren:
Staart
Materialen:
Winst en risico - 8% €58.755,53

Onderaanneming:
Winst en risico - 8% €127.174,84
Nu lees ik niet dagelijks dergelijke offertes, maar mij is ook niet duidelijk wat het betekend.
Voordat ik het de aannemer vraag: heeft iemand van jullie een idee? 8)7 :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op zondag 10 september 2017 @ 15:45:
[...]

1,1%? Jij lost niets af?

Tja....dat soort geld ligt hier gewoon in de kluis 😜. Gaat vooral om het beeld dat je hier schetst dat het handig zou zijn.

Uit bouwdepot halen is niets mis mee, maar als je het kunt missen kun je beter wachten.
Aflossen moet bij de Rabo vanaf ingangsdatum hypotheek, ongeacht of je überhaupt iets hebt opgenomen uit je bouwdepot.

Eigen middelen kun je (naar mijn mening) beter gebruiken voor andere zaken als het betalen van leges of de architect.

Stel dat je 50K voorschiet dan "verlies" je per jaar dus € 550,00 aan rente, dat is dus te overzien.
Ik weet ook niet welke regels er zijn m.b.t. hoe lang je na factuurdatum uit een bouwdepot mag putten.
Ik kan me zomaar voorstellen dat je hier geen 2 jaar mee mag wachten.

Maar moraal van het verhaal, reeds betaalde kosten zoals leges en architect mag je achteraf gewoon terugstorten uit je bouwdepot naar je privé rekening, en dat wist @JaxMcFadden dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
the-edge schreef op maandag 11 september 2017 @ 07:55:

Bij offerte #2 staat in de "staart" van de offerte het volgende, welke ik niet goed kan verklaren:

[...]

Nu lees ik niet dagelijks dergelijke offertes, maar mij is ook niet duidelijk wat het betekend.
Voordat ik het de aannemer vraag: heeft iemand van jullie een idee? 8)7 :?
AK = Algemene Kosten
WR = Winst en Risico

Volgens mij zijn het allebeide veeg posten die ze maar opnemen om hun zelf in te dekken.
Ik heb een 20 pagina begroting met tig onderdelen erin beschreven. Je zou verwachten dat er geen algemen kosten meer over zijn. Maar er is toch een post met % Ak +W&R van 4%
Dus dat hebben ze bij mij samengevoegd. Stond ook er 2x in onder verschillende namen en was ook 8% maar bijn bouwbegeleider heeft daar een stokje voor gestoken. Dus dit vond ik niet onredelijk.

8% winst is wel redelijk veel denk ik, want hoe veel risico ze nemen ?
Als isolatie duurder wordt, wordt dat dan uit ded winst gehaald, of wordt het simpelweg 1:1 doorgerekend ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
jacovn schreef op maandag 11 september 2017 @ 08:14:
[...]

AK = Algemene Kosten
WR = Winst en Risico

Volgens mij zijn het allebeide veeg posten die ze maar opnemen om hun zelf in te dekken.
Ik heb een 20 pagina begroting met tig onderdelen erin beschreven. Je zou verwachten dat er geen algemen kosten meer over zijn. Maar er is toch een post met % Ak +W&R van 4%
Dus dat hebben ze bij mij samengevoegd. Stond ook er 2x in onder verschillende namen en was ook 8% maar bijn bouwbegeleider heeft daar een stokje voor gestoken. Dus dit vond ik niet onredelijk.

8% winst is wel redelijk veel denk ik, want hoe veel risico ze nemen ?
Als isolatie duurder wordt, wordt dat dan uit ded winst gehaald, of wordt het simpelweg 1:1 doorgerekend ?
Ik vind het nogal flinke bedragen die daarbij horen. Ik zou daar dus (100% is niet reëel denk ik) zo'n 50k op kunnen besparen door onderdelen in eigen beheer te doen en het risico daarmee zelf te dragen.

Als je gaat tellen aan het geheel. Stel dat we (bouwkosten+grond) zo'n 4,5 ton kwijt zijn. No-way dat het huis dat ooit gaat opleveren. Daarom begrijp ik die hoge bedragen niet zo goed.

Casco bouwen en zelf af (laten) werken word steeds aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wat verstaan ze onder onderaannneming ?
Dat kan nogal veel zijn.

Wij hebben de E en W installatie bij de bouwer vandaag gehaald. Daar zouden we dan 4 of 8% over besparen. De bouwer ging daar mee akkoord omdat naar ik denk hij daar de meeste coordinatie mee heeft. We hebbben daar een bouw begeleider voor genomen. Die is overigens veel duurder dan 4% over die instalateurs. Maar doet meer zaken voor ons.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 11 september 2017 @ 08:05:
[...]

Aflossen moet bij de Rabo vanaf ingangsdatum hypotheek, ongeacht of je überhaupt iets hebt opgenomen uit je bouwdepot.
Wat moet je aflossen als je niets leent?
Eigen middelen kun je (naar mijn mening) beter gebruiken voor andere zaken als het betalen van leges of de architect.
Wat maakt het uit wat je doet uit eigen middelen of de hypotheek? Onder de streep staat er gewoon een bedrag.
Stel dat je 50K voorschiet dan "verlies" je per jaar dus € 550,00 aan rente, dat is dus te overzien.
Ik weet ook niet welke regels er zijn m.b.t. hoe lang je na factuurdatum uit een bouwdepot mag putten.
Ik kan me zomaar voorstellen dat je hier geen 2 jaar mee mag wachten.
Zoals ik eerder ook schreef, hier zit volgens mijn Rabobank geen grens aan.
Maar moraal van het verhaal, reeds betaalde kosten zoals leges en architect mag je achteraf gewoon terugstorten uit je bouwdepot naar je privé rekening, en dat wist @JaxMcFadden dus niet.
Klopt, daarom schreef ik dit een paar posts terug ook :).
the-edge schreef op maandag 11 september 2017 @ 08:18:
[...]

Ik vind het nogal flinke bedragen die daarbij horen. Ik zou daar dus (100% is niet reëel) op kunnen besparen door onderdelen in eigen beheer te doen en het risico daarmee zelf te dragen.

Als je gaat tellen aan het geheel. Stel dat we (bouwkosten+grond) zo'n 4,5 ton kwijt zijn. No-way dat het huis dat ooit gaat opleveren. Daarom begrijp ik die hoge bedragen niet zo goed.

Casco bouwen en zelf af (laten) werken word steeds aantrekkelijker.
AK zijn vaak kosten voor auto's, schroeven, hout, gereedschap etc en het regelen van e.a.

WR is voor het regelen en coördineren van je onderaannemers, ook als je dus over 8 jaar iets aan je huis hebt, je kunt dan altijd bij een aanspreekpunt terecht en krijgt nooit welles/nietes. Vergis je niet in het werk dat zit in die coördinatie.

Mbt de kosten, je gaat waarschijnlijk meer geld kwijt zijn dan je woning (binnenkort) al oplevert. Of je moet het geluk hebben dat je op een locatie bouwt die zo gewild is dat er alleen daarom de waarde elk jaar al vermeerdert.

Zelf afbouwen klinkt aantrekkelijk en is zeker goedkoper, maar het kost echt veel tijd. Iets wat ik met een normale baan en twee kinderen echt niet voor elkaar krijg.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op maandag 11 september 2017 @ 09:02:
[...]

Wat moet je aflossen als je niets leent?
Dat bekijken ze dan achteraf, wij hebben 2 hypotheek delen (1 x aflossingsvrij en 1 x 100% af te lossen) en vanaf dag 1 dat de hypotheek is ingegaan wordt er afgelost op het aflosgedeelte.
Ik heb hier destijds nog naar gevraagd, maar dit schijnt standaard te zijn, was geen keuze.
[...]

Wat maakt het uit wat je doet uit eigen middelen of de hypotheek? Onder de streep staat er gewoon een bedrag.
Hoe omschrijf ik het netjes :P "Meestal kun je de gemeente en de architect niet betalen zonder factuur, terwijl andere bouwwerkzaamheden zich daar beter voor lenen."
[...]

Zoals ik eerder ook schreef, hier zit volgens mijn Rabobank geen grens aan.

[...]

Klopt, daarom schreef ik dit een paar posts terug ook :).

[...]
Je moet naar mijn idee oppassen dat je je eigen geld gebruikt voor zaken die daadwerkelijk veel geld schelen als je het contant betaald, en architect en leges vallen daar niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 11 september 2017 @ 09:19:
[...]

Dat bekijken ze dan achteraf, wij hebben 2 hypotheek delen (1 x aflossingsvrij en 1 x 100% af te lossen) en vanaf dag 1 dat de hypotheek is ingegaan wordt er afgelost op het aflosgedeelte.
Ik heb hier destijds nog naar gevraagd, maar dit schijnt standaard te zijn, was geen keuze.

[...]

Hoe omschrijf ik het netjes :P "Meestal kun je de gemeente en de architect niet betalen zonder factuur, terwijl andere bouwwerkzaamheden zich daar beter voor lenen."

[...]

Je moet naar mijn idee oppassen dat je je eigen geld gebruikt voor zaken die daadwerkelijk veel geld schelen als je het contant betaald, en architect en leges vallen daar niet onder.
Normaal gesproken zijn er niet zoveel zaken die je zonder factuur kunt en wilt doen :). In sommige regio's zijn dat meer dingen dan op andere plekken.

Maar zoals ik ook eerder zei, haal het geld dat uit de hypotheek als het nodig is en bekijk zelf slim, wanneer je waar geld kunt besparen door het goed in te zetten. Met die lage rentes zijn het soms euro's waar het over gaat, maar goed kijken op welke leningdelen je geld wilt aflossen kan je 30 jaar geld schelen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
artbij schreef op maandag 11 september 2017 @ 09:02:

[...]

AK zijn vaak kosten voor auto's, schroeven, hout, gereedschap etc en het regelen van e.a.

WR is voor het regelen en coördineren van je onderaannemers, ook als je dus over 8 jaar iets aan je huis hebt, je kunt dan altijd bij een aanspreekpunt terecht en krijgt nooit welles/nietes. Vergis je niet in het werk dat zit in die coördinatie.

Mbt de kosten, je gaat waarschijnlijk meer geld kwijt zijn dan je woning (binnenkort) al oplevert. Of je moet het geluk hebben dat je op een locatie bouwt die zo gewild is dat er alleen daarom de waarde elk jaar al vermeerdert.

Zelf afbouwen klinkt aantrekkelijk en is zeker goedkoper, maar het kost echt veel tijd. Iets wat ik met een normale baan en twee kinderen echt niet voor elkaar krijg.
Ik ben het helemaal met je eens. Het afbouwen zou mij veel tijd kosten, ook ik heb een gezin met 2 kids.
Echter zitten wij in de positie dat we 1) geen tijdsdruk hebben, het bestaande huis is al van de hand en daar zitten we bijna voor niets. 2) mijn vader heeft vorig jaar zijn huis in eigen beheer gebouwd, hij kan mij voor een groot deel begeleiden. 3) Hypotheek is zonder tussenkomst van een bank, hierin zijn we dus zeer flexibel vwb opname en het beperken van rente verlies.

Die dingen bij elkaar opgeteld veranderen mijn blik op het 'zelf afbouwen'. Zeker als ik er (zoveel) geld mee kan besparen. Je kunt het ten slotte maar 1 keer uitgeven ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op maandag 11 september 2017 @ 09:54:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens. Het afbouwen zou mij veel tijd kosten, ook ik heb een gezin met 2 kids.
Echter zitten wij in de positie dat we 1) geen tijdsdruk hebben, het bestaande huis is al van de hand en daar zitten we bijna voor niets. 2) mijn vader heeft vorig jaar zijn huis in eigen beheer gebouwd, hij kan mij voor een groot deel begeleiden. 3) Hypotheek is zonder tussenkomst van een bank, hierin zijn we dus zeer flexibel vwb opname en het beperken van rente verlies.

Die dingen bij elkaar opgeteld veranderen mijn blik op het 'zelf afbouwen'. Zeker als ik er (zoveel) geld mee kan besparen. Je kunt het ten slotte maar 1 keer uitgeven ;).
Punt 2 maakt dat je ook je hele huis gewoon in eigen beheer kunt doen, waarom zou je casco laten zetten?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
artbij schreef op maandag 11 september 2017 @ 10:10:
[...]

Punt 2 maakt dat je ook je hele huis gewoon in eigen beheer kunt doen, waarom zou je casco laten zetten?
Omdat daar de meeste tijd in zit :+ maar tevens ook de grootste besparing, ik snap je punt.

[ Voor 9% gewijzigd door the-edge op 11-09-2017 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 18:37
Ik dacht dat de meeste tijd gaat zitten in de afwerking...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
@the-edge Volgens mij is het 50/50 qua tijd. Mbt geld heb ik geen idee.

Bij ons zijn ze hard aan het werk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HngT5K2lqxm1SSOfGumH9bdK/full.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door Artbij op 11-09-2017 12:20 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@artbij Schiet lekker op! Nog geen/weinig last gehad van alle regen en wind?
De naden van de spouwisolatie lijken niet afgetapt. Is dat niet nodig voor een goede (of nog betere) luchtdichtheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Sturgeon22 schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:24:
De naden van de spouwisolatie lijken niet afgetapt. Is dat niet nodig voor een goede (of nog betere) luchtdichtheid?
Geen idee of dat moet, zoals hieronder is het verwerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MreQLyAyb7rRmvusCyEifVgn/full.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Sturgeon22 schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:24:
Ja dat is nodig voor een betere luchtdichtheid, de vraag is of het nodig is bij jouw woning om de vastgestelde EPC te halen.
Voor alle nieuwbouwwoningen wordt een EPC berekend, en deze moet minimaal voldoen aan de huidige norm. Hoe deze gehaald wordt is aan de bouwende partij; punten waarop ze een betere score kunnen krijgen zijn onder anderen: zonnepanelen, dikkere/betere isolatie, kier/naad dichting, tripple/dubbel glas, dikkere kozijnen, installaties (lage temperatuurverwarming, wtw, warmtepomp), etc.
artbij schreef op maandag 11 september 2017 @ 10:31:
@the-edge Volgens mij is het 50/50 qua tijd. Mbt geld heb ik geen idee.

Bij ons zijn ze hard aan het werk:

[afbeelding]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 30% gewijzigd door Paragon93 op 11-09-2017 12:58 ]

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ze zijn vrees ik in de meeste EPC berekeningen erg voorzichtig met de luchtdichtheid. Bij ons Qv.10 = 0.6 in de EPC berekening wat de bovengrens van klasse 2 is.

Klasse 1 Basis qv;10 > 0,6 dm3/s.m2, voldoet aan het bouwbesluit, geen bijzondere eisen
Klasse 2 Goed qv;10 tussen 0,3 en 0,6 dm3/s.m2 = energiezuinig bouwen.
Klasse 3 Uitstekend qv;10 < circa 0,15 dm3/s.m2 = passief bouwen of andere vormen van zeer energiezuinig bouwen.

Voor klasse 2 heb je wel al nodig dat de isolatie afgeplakt is. (hoeken, bij ramen en deuren etc)

Mijn bouwer vroeg mij om maar lijst van punten te maken waar ze van mij op moeten letten..
Dit heb ik maar gemaakt, vraag me af of ze aan alles gaan voldoen.

En bouwen ze niet eerst verdieping(en) en dak voordat ze de buitenmuur doen ?

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 11-09-2017 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:57:
Ze zijn vrees ik in de meeste EPC berekeningen erg voorzichtig met de luchtdichtheid. Bij ons Qv.10 = 0.6 in de EPC berekening wat de bovengrens van klasse 2 is.

Klasse 1 Basis qv;10 > 0,6 dm3/s.m2, voldoet aan het bouwbesluit, geen bijzondere eisen
Klasse 2 Goed qv;10 tussen 0,3 en 0,6 dm3/s.m2 = energiezuinig bouwen.
Klasse 3 Uitstekend qv;10 < circa 0,15 dm3/s.m2 = passief bouwen of andere vormen van zeer energiezuinig bouwen.

Voor klasse 2 heb je wel al nodig dat de isolatie afgeplakt is. (hoeken, bij ramen en deuren etc)

Mijn bouwer vroeg mij om maar lijst van punten te maken waar ze van mij op moeten letten..
Dit heb ik maar gemaakt, vraag me af of ze aan alles gaan voldoen.

En bouwen ze niet eerst verdieping(en) en dak voordat ze de buitenmuur doen ?
Ik zie bij mij een Qv van 0,98 staan. Dus tapen hoeft niet. Op dit soort dingen ga ik bij mijn volgende bouw wel beter letten.

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 11-09-2017 13:05 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
Ok duidelijk. Ik dacht dat jij zaken als balansventilatie, triple glas en dergelijke toepaste dus dacht dat je misschien ook had gekeken naar verhoogde luchtdichtheid. Onze aannemer tapt de naden standaard ook niet af. Weet iemand of aftapen een duidelijk merkbaar effect heeft? Zou ik dit eventueel ook zelf kunnen doen (voordat de buitenmuren worden gemetseld)? Aanbrengen van aluminiumtape lijkt me niet heel ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57
Ook boeiend. Mijn aannemer wil bouwstroom en water aanvragen en vraagt mij om postcode en huisnummer. Ik bel de gemeente of ze dat al kunnen geven. Krijg ik als antwoord dat ze die pas geven bij het verkrijgen van de vergunning.

Hoe hebben jullie dit aangepakt? Anders moet ik eerst 8 weken wachten op de vergunning, dan 6 weken bezwaartermijn, en dan pas bouwstroom aanvragen. Dat gaat vertraging geven voor start bouw.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:17
Postcode en adres waren bij ons al bekend voordat het plan überhaupt werd uitgegeven.

Neem aan dat de gemeente dit al wel weet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
GAEvakYD schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:27:
Ook boeiend. Mijn aannemer wil bouwstroom en water aanvragen en vraagt mij om postcode en huisnummer. Ik bel de gemeente of ze dat al kunnen geven. Krijg ik als antwoord dat ze die pas geven bij het verkrijgen van de vergunning.

Hoe hebben jullie dit aangepakt? Anders moet ik eerst 8 weken wachten op de vergunning, dan 6 weken bezwaartermijn, en dan pas bouwstroom aanvragen. Dat gaat vertraging geven voor start bouw.
Hier pas inderdaad ontvangen nadat we de omgevingsvergunning hadden. Geen idee of het anders kan, nu starten ze bij ons ook pas begin 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:13

Ik heb gekeken wat de buren hadden en toen geteld wat ons huisnummer werd en dat gewoon doorgegeven. Daarna kwam er een mannetje van Liander schouwen en die tekende het op zijn kaart in....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 21:03
.

[ Voor 97% gewijzigd door MeTooPV op 11-09-2017 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
jerh schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:38:
[...]

Ik heb gekeken wat de buren hadden en toen geteld wat ons huisnummer werd en dat gewoon doorgegeven. Daarna kwam er een mannetje van Liander schouwen en die tekende het op zijn kaart in....
Check dit heb ik net ook maar ff gedaan door de BAG (Basisregistraties Adressen en Gebouwen) viewer van het Kadaster te gebruiken en de huisnummers van de buren door te tellen. Dat is wel onder voorbehoud, maar waarschijnlijk moet dit wel kloppen. Hopelijk kan de aannemer hiermee de spullen aanvragen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
artbij schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:01:
[...]

Ik zie bij mij een Qv van 0,98 staan. Dus tapen hoeft niet. Op dit soort dingen ga ik bij mijn volgende bouw wel beter letten.
Lekker fris windje door je huis heen :)

Volgens mij heb je meer aan de zaak goed afdichten dan er 10 cm isolatie extra in stoppen. rekentechnisch wellicht niet maar in de praktijk vast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij

Je krijgt het als je vergunning verleend wordt. Dus voor het verstrijken van de bezwaartermijn.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Dat zal wel meevallen. Als ik de vorm van deze isolatie zie zal een tapetje niet veel verschil maken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
artbij schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:42:
Dat zal wel meevallen. Als ik de vorm van deze isolatie zie zal een tapetje niet veel verschil maken.
zal verschil zijn tussen Qv1 en Qv2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Sturgeon22 schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:08:
Ok duidelijk. Ik dacht dat jij zaken als balansventilatie, triple glas en dergelijke toepaste dus dacht dat je misschien ook had gekeken naar verhoogde luchtdichtheid. Onze aannemer tapt de naden standaard ook niet af. Weet iemand of aftapen een duidelijk merkbaar effect heeft? Zou ik dit eventueel ook zelf kunnen doen (voordat de buitenmuren worden gemetseld)? Aanbrengen van aluminiumtape lijkt me niet heel ingewikkeld.
Dat heb ik ook, maar luchtdicht heb ik niet naar gekeken

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
artbij schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:54:
[...]

Dat heb ik ook, maar luchtdicht heb ik niet naar gekeken
Wel een goed punt inderdaad. Ik zit vrijdag met aannemer en installateur en ga dit zeker even op tafel inbrengen. Vooral omdat wij ook hogere isolatiewaardes hebben, tripple glas en WTW installatie. Ik voel wel weer een meerprijsje aankomen. :)

Tevens moet ik ergens iets gaan opnemen over een blowertest aan het einde. Zodat ik enigszins kan controleren dat de luchtdichtheid die we afspreken ook daadwerkelijk wordt gehaald.

Weten jullie hoe dit PIR platen vastgezet moeten worden voor de beste isolatie en dichtheid? Mijn aannemer had het over een X aantal keren per plaat een schroef er doorheen. Dat komt op mij niet super duurzaam over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@GAEvakYD De blowertest moet je volgens mij uitvoeren op het moment dat isolatie en dak op het huis zitten, maar voordat metselwerk gestart is. Anders is het moeilijk om nog zaken aan te passen/te verbeteren zonder sloopwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Laatst online: 13:39
@GAEvakYD
Het vastzetten met pluggen is een voorgeschreven methode.
Je moet ook immers het metselwerk verankeren aan het binnenblad met spouwankers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:18

Kan ook via coördinaten. Maar vaak komt de uitvoerder later nog wel met de vraag voor een postcode/huisnummer. Die krijg je inderdaad bij de start van bezwaarperiode van de vergunning.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
GAEvakYD schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:14:
[...]

Wel een goed punt inderdaad. Ik zit vrijdag met aannemer en installateur en ga dit zeker even op tafel inbrengen. Vooral omdat wij ook hogere isolatiewaardes hebben, tripple glas en WTW installatie. Ik voel wel weer een meerprijsje aankomen. :)

Tevens moet ik ergens iets gaan opnemen over een blowertest aan het einde. Zodat ik enigszins kan controleren dat de luchtdichtheid die we afspreken ook daadwerkelijk wordt gehaald.
Gewoon roepen dat je een Qv.10 van 0.3 wilt hebben en dat gecontroleerd wilt hebben met een blowerdoor test. (Dan zit je nog in klasse 2)
Als ze gaan sputteren gewoon vragen waarom ze een tochthok voor je bouwen voor de huidige prijs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
artbij schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:42:
Leg uit wat kun je er aan zien ?
Een lucht spleet heb je zo volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:19
jacovn schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:32:
[...]

Gewoon roepen dat je een Qv.10 van 0.3 wilt hebben en dat gecontroleerd wilt hebben met een blowerdoor test. (Dan zit je nog in klasse 2)
Als ze gaan sputteren gewoon vragen waarom ze een tochthok voor je bouwen voor de huidige prijs..
Omdat die prijs bij dat tochthok hoort? Of dacht je dat al die tapes, cellenband, luchtdichte pasta's en folies niets kosten, laat staan het aanbrengen daarvan?

En heeft de architect/tekenaar de basisprincipes van luchtdicht bouwen wel in de gebouwdetaillering verwerkt? Want daar begint het al. Of verwacht je van de aannemer dat ie de engineering (opnieuw) moet gaan doen? Zijn ook uren, dus kosten die in rekening gebracht kunnen worden (of in mindering van de tekenaar als die niet conform uitvraag heeft geleverd).

Anders hier zo een account aanmaken, staan heel wat gratis leveranciersdetails (en basisprincipes) op mocht je echt werk willen maken van een luchtdicht gebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:32:
[...]

Inderdaad, gewoon roepen. Dan weet je zeker dat je op zoek kunt naar een andere aannemer. :>

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
artbij schreef op maandag 11 september 2017 @ 21:03:
[...]

Inderdaad, gewoon roepen. Dan weet je zeker dat je op zoek kunt naar een andere aannemer. :>
Dat heb ik gedaan, in de strekking van dat ik verwacht dat hij geen tochthok gaat bouwen. Daarop gaf hij aan dat ze beter dan anderen bouwen, en ik maar aan moest geven waar extra op te letten.
Ze bouwen ook nul op de meter en passief woningen, dus ik heb het idee dat hij best wel weet wat ik bedoel, maar niet een harde waarde wil roepen omdat het een huis is wat ze zo eerder gebouwd hebben. Dat kan ik me dan okk wel voorstel,en.

Ik verwacht er samen wel uit te komen.
aikink schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:54:
[...]

Omdat die prijs bij dat tochthok hoort? Of dacht je dat al die tapes, cellenband, luchtdichte pasta's en folies niets kosten, laat staan het aanbrengen daarvan?

En heeft de architect/tekenaar de basisprincipes van luchtdicht bouwen wel in de gebouwdetaillering verwerkt? Want daar begint het al. Of verwacht je van de aannemer dat ie de engineering (opnieuw) moet gaan doen? Zijn ook uren, dus kosten die in rekening gebracht kunnen worden (of in mindering van de tekenaar als die niet conform uitvraag heeft geleverd).

Anders hier zo een account aanmaken, staan heel wat gratis leveranciersdetails (en basisprincipes) op mocht je echt werk willen maken van een luchtdicht gebouw.
Thx voor de link, daar ga ik wel even kijken.

Ik betwijfel of het afplakken van de isolatie zo veel geld moet kosten.
En dat ze de pur bus niet pakken, maar een flexibel blijvende oplossing lijkt me ook vanzelfsprekend.

Wij hebben geen architect, dat doet deze bouwer zelf.

Het gaat mij bijvoorbeeld over de punten waar schuin dak op de verdiepingsvloer komt. Wat isolatie achter F-ijzer, en daar ook tocht afdichting toe passen. Zelfde bij aanhechting plat top dak op schuin dak. Daar staan 2 stukken hout die op elkaar moeten sluiten. Moet toch echt wel iets van compriband of zo tussen om dat goed lucht dicht te krijgen.

Als de standaard echter is: eerdere quote aanhalen: past het shit gebruiken we kit, past het ruim, gebruiken we schuim. Dan zijn naden luchtdicht afplakken en compriband wel even schrikken denk ik.

Ze zullen toch moeten verandefen en een keer aan BENG moeten voldoen binnen afzienbare tijd.
Of moet het daarvoor 600€ per m3 worden ?

[ Voor 59% gewijzigd door jacovn op 11-09-2017 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:19
Detail dak/wand, uitgangspunt Qv10 <0,4.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ogdJFnJ.png

Ik tel op 6 posities een luchtdichte aansluiting. Neem bv. dat luchtdicht membraan tussen binnenblad en vloer. Neem een huis van 12 x 8 meter, ben je 80 meter aan materiaal verder. Aan bewerkingen: waarschijnlijk eerst impregneren, dan plakken en aankloppen, uurtje werk? Totaal dan al snel over de €150, dan heb je nog niet de aansluitingen op de muurplaat en de tape over de isolatie gehad. En dit is nog een simpel detail, het wordt pas echt leuk om alle (stel)kozijnen af te dichten.

Een paar jaar terug heb ik eens een getal van 400 manuren gehoord op twee-onder-één-kapper om de tent luchtdicht te krijgen tot op Passiefhuis-niveau. Ik denk dat we daar nu iets efficiënter mee zijn. €100 per m³ zal het dus niet zijn, maar het is ook geen centenwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Laatst online: 19-03 14:47
mistaoutlaw schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 14:49:
Vraagje: hoeveel bouwdagen stond er in jullie aannemer overeenkomst?
De werkbare dagen bedoel ik dan?

Mijn aannemer heeft geoffereerd met 120 bouwdagen.
In het woningborg contract zet hij nu 180 dagen... Fors verschil!
Hoor graag jullie ervaringen, zou ik zeer op prijs stellen.
Thanks!

Edit: is het jullie eigenlijk gelukt om een aannemer te laten committeren (zwart op wit) tot oplevering voor een bepaalde datum? :)
FYI: inmiddels contact gehad met de aannemer.
Bouwdagen in het contract zijn aangepast naar de eerder afgesproken 120 dagen.
Een exacte startdatum willen ze niet geven vanwege de ontbindende / opschortende voorwaarden.
Geven wel in email aan dat ze inderdaad week 49 van dit jaar willen starten met de bouw.
Een gecommiteerde opleverdatum willen ze niet geven.
Pas na tekenen aanneemovereenkomst gaan ze de planning opstellen.

Verder lijkt alles rond!
We gaan donderdag de aanneemovereenkomst tekenen :9

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snavel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:08
jacovn schreef op maandag 11 september 2017 @ 21:12:
[...]

Als de standaard echter is: eerdere quote aanhalen: past het shit gebruiken we kit, past het ruim, gebruiken we schuim. Dan zijn naden luchtdicht afplakken en compriband wel even schrikken denk ik.
Het gebruik van compriband is nog erger dan kit of (flexibel) schuim...

Zoals eerder is gezegd wordt dat stukje tape of het luchtdicht afplakken qua werkzaamheden gigantisch onderschat. Ja bij de gamma kost zo'n rolletje tape bijna niets maar rekenen we al die extra mandagen ook even mee?

De aannemer bouwt volgens een afgesproken bestek en/of tekeningen (de gemaakte afspraken), daar betaal jij voor en wordt de aannemer voor betaald. Hij gaat dan niet voor nop een beter afgewerkte woning neerzetten. Hoe ingewikkelder het detail (ja dat stukje tape/folie maakt het ingewikkelder), hoe meer tijd het kost om het te realiseren, hoe meer kans op fouten/faalkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

De tape die je gebruikt om luchtdicht af te werken is behoorlijk kostbaar, en niet vergelijkbaar met gamma tape. Het is ook een flink werk om uit te voeren, maar als je architect van deze tijd is, niet moeilijk en duidelijk zichtbaar in de uitvoeringsdetails.
PUR vermijden, en anders de blijvend flexibele gebruiken, en heel goed op de detailtekeningen van de architect letten.
Luchtdichtheid als aandachtspunt is belangrijk voor optimaal gebruik van balansventilatie, en andersom ook. Gaat eigenlijk hand in hand.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ben ik de enige die verwacht dat dit gewoon goed gemaakt wordt, en niet zoals het de afgelopen 20 jaar gedaan is ? De prijs stijging van het afgelopen jaar, is dat alleen voor duurdere materialen, of moet de kas weer gespekt worden na de dip in de bouw ?

Ik ben benieuw wat bouwend Nederland gaat doen als ze aan BENG norm moeten voldoen. Als er nu al gepiept wordt over stukjes tape en kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
Snavel schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:30:
[...]

De aannemer bouwt volgens een afgesproken bestek en/of tekeningen (de gemaakte afspraken), daar betaal jij voor en wordt de aannemer voor betaald. Hij gaat dan niet voor nop een beter afgewerkte woning neerzetten. Hoe ingewikkelder het detail (ja dat stukje tape/folie maakt het ingewikkelder), hoe meer tijd het kost om het te realiseren, hoe meer kans op fouten/faalkosten.
Dit ga ik zeker meenemen in de gesprekken met onze architect. Als het niet als zodanig is ontworpen en in tekeningen is verwerkt, dan wordt het niet als zodanig opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
Die tape is niet zo heel goedkoop en er gaat altijd meer in dan je denkt. :+

De bouw heeft met ongezonde cijfers geschreven om werk te houden plus het aantal arbeidskrachten is enorm gedaald. Ook is er bijna geen instroom van leerlingen geweest en zijn leer/werkposities geschrapt. Puntje bij paaltje wordt er in voorkomende gevallen veel meer gevraagd voor werkzaamheden dan 2 jaar geleden. Om een continue bouwstroom te hebben moet er soms ook meer betaald worden om alles op tijd op de bouw te krijgen, anders pikt een ander je productiecapaciteit of leveranties.

BENG is nog onontgonnen gebied. Je krijgt wel een kengetal mee in huidige berekeningen, maar de consequenties ervan zijn nog niet doorgerekend.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
jacovn schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 09:39:
Ben ik de enige die verwacht dat dit gewoon goed gemaakt wordt, en niet zoals het de afgelopen 20 jaar gedaan is ? De prijs stijging van het afgelopen jaar, is dat alleen voor duurdere materialen, of moet de kas weer gespekt worden na de dip in de bouw ?

Ik ben benieuw wat bouwend Nederland gaat doen als ze aan BENG norm moeten voldoen. Als er nu al gepiept wordt over stukjes tape en kit.
Ik werk in de calculatie in de bouw en kan zeggen dat het inderdaad een mix is;
- We krijgen continue prijsverhogingen door van onze leveranciers doordat de grondstofprijzen erg hard stijgen, dit gaat soms 2/3 keer per jaar.
- Arbeid wordt ook veel duurder, er zijn bijvoorbeeld metselaars tekort in Nederland, hierdoor gaat de prijs ten opzichte van 3-4 jaar terug bijna over de kop (puur arbeid).
- We hebben in de bouw inderdaad veel verlies/minder winst gemaakt de afgelopen jaren, en de markt trekt aan, ik denk dat het daarom ook "gezond" is dat er weer eens wat winst gemaakt wordt.

Ook zijn veel bouwbedrijven bang voor een 2e crisis door de bubbel die we nu met z'n allen aan het creëren zijn, met als gevolg dat we meer winst willen maken om dit op te kunnen vangen, met als gevolg dat we de bubbel alleen maar sneller laten vollopen.

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
Naar aanleiding van de discussie hier heb ik het even nagevraagd bij onze architect.
Deze zegt dat ze uitgaan van een qv.10 waarde van 0.625 in de EPC berekening.

Nu zie ik dat klasse 2 tussen 0.3 en 0.6 zit volgens de tabel van @jacovn. Zijn dat harde waardes of is dat gewoon een richtlijn? Vind het gewoon opvallend dat het net een waarde is die in klasse 3 zit.
Weet ook niet of ik er iets van moet zeggen :) als het afdoende is voor een nieuwbouwhuis ben ik er happy mee (ook wij gaan voor balansventilatie overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Paragon93 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:03:
[...]

Ik werk in de calculatie in de bouw en kan zeggen dat het inderdaad een mix is;
- We krijgen continue prijsverhogingen door van onze leveranciers doordat de grondstofprijzen erg hard stijgen, dit gaat soms 2/3 keer per jaar.
- Arbeid wordt ook veel duurder, er zijn bijvoorbeeld metselaars tekort in Nederland, hierdoor gaat de prijs ten opzichte van 3-4 jaar terug bijna over de kop (puur arbeid).
- We hebben in de bouw inderdaad veel verlies/minder winst gemaakt de afgelopen jaren, en de markt trekt aan, ik denk dat het daarom ook "gezond" is dat er weer eens wat winst gemaakt wordt.

Ook zijn veel bouwbedrijven bang voor een 2e crisis door de bubbel die we nu met z'n allen aan het creëren zijn, met als gevolg dat we meer winst willen maken om dit op te kunnen vangen, met als gevolg dat we de bubbel alleen maar sneller laten vollopen.
Het gaat nu wel enorm hard. Bijna zo hard dat het eerder loont om een bestaand huis te kopen dan een nieuw huis te bouwen.
Ik sta echt versteld van de prijzen op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
0.625 is standaard. Zonder veel moeite moet 0,4 ook te halen zijn en met een beetje aandacht en prefab bouw is 0,3 ook goed mogelijk.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
JaxMcFadden schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:28:
Naar aanleiding van de discussie hier heb ik het even nagevraagd bij onze architect.
Deze zegt dat ze uitgaan van een qv.10 waarde van 0.625 in de EPC berekening.

Nu zie ik dat klasse 2 tussen 0.3 en 0.6 zit volgens de tabel van @jacovn. Zijn dat harde waardes of is dat gewoon een richtlijn? Vind het gewoon opvallend dat het net een waarde is die in klasse 3 zit.
Weet ook niet of ik er iets van moet zeggen :) als het afdoende is voor een nieuwbouwhuis ben ik er happy mee (ook wij gaan voor balansventilatie overigens).
Zie: http://www.nieman.nl/vakg.../eisen-luchtdicht-bouwen/

Niveaus luchtdicht bouwen
Het Bouwbesluit stelt een eis aan de luchtdichtheid: niet meer dan 200 dm3/s bij 10 Pascal. Dit is een zeer grote hoeveelheid lucht, zeg maar een hoeveelheid lucht die in 200 pakken melk kan en per seconde bij een zuchtje wind door de schil verdwijnt.

[ Voor 16% gewijzigd door jacovn op 12-09-2017 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:31:
[...]

Het gaat nu wel enorm hard. Bijna zo hard dat het eerder loont om een bestaand huis te kopen dan een nieuw huis te bouwen.
Ik sta echt versteld van de prijzen op het moment.
Volgens mij is zelf een huis bouwen al een tijdje duurder dan een bestaande woning.

Om goedkoper uit te zijn kun je beter niet zelf laten bouwen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
artbij schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:25:
[...]

Volgens mij is zelf een huis bouwen al een tijdje duurder dan een bestaande woning.

Om goedkoper uit te zijn hoef je niet zelf te laten bouwen.
Maar dan kom je in een huis waar iemand anders wel of niet over nagedacht heeft en waar waarschijlijk veel dingen niet voldoen aan je eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:28:
[...]

Maar dan kom je in een huis waar iemand anders wel of niet over nagedacht heeft en waar waarschijlijk veel dingen niet voldoen aan je eisen.
Dat klopt. Daarom bouw ik ook zelf :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
jacovn schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:28:
[...]

Dat is inderdaad de reden.
artbij schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:25:
[...]

Om goedkoper uit te zijn kun je beter niet zelf laten bouwen.
Dat klopt, het is ook niet zo dat ik een huis bouw om een goed rendement te halen en direct weer te verkopen.
Ben gewoon nog steeds beduusd van mijn offertes :X :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:18
Goed bij ons zijn ze vandaag (eindelijk) begonnen! De palen zijn er vanmorgen ingedraaid/gegoten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nC9EGlzWtUhsEbFKm14zoddE/medium.jpg

En dan komen we hier te wonen. Zoals je ziet is de opzichter al aanwezig :+ .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qvXzvIWoCIEROh9KozpfGXyQ/medium.jpg

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:44:
[...]

Dat is inderdaad de reden.

[...]

Dat klopt, het is ook niet zo dat ik een huis bouw om een goed rendement te halen en direct weer te verkopen.
Ben gewoon nog steeds beduusd van mijn offertes :X :)
Ik schrok er ook van. Wij bouwen luxe en zijn 100,- per m3 minder kwijt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
artbij schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:12:
[...]

Inderdaad. Ik krijg binnenkort offertes van de aannemers (4 stuks) en na het lezen van de m3 prijs van @the-edge houd ik mijn hart vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
artbij schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:12:
[...]

Ik hoop het zelf ook voor €400-€430 per m3 te doen. Aannemer wil het afwerken voor €500 per m3 excl. keuken excl. schilderwerk. :|
JaxMcFadden schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:17:
[...]

Inderdaad. Ik krijg binnenkort offertes van de aannemers (4 stuks) en na het lezen van de m3 prijs van @the-edge houd ik mijn hart vast.
Ik ben benieuwd, keep us posted :)

[ Voor 31% gewijzigd door the-edge op 12-09-2017 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
Super @MrFl0ppY fijn dat ze nu gestart zijn!

@the-edge oef 500 per m3, lijkt mij fors, maar is het een bijzonder huis, maw speciale wensen, moeilijke dingen? Wij hebben natuurlijk geen echt apart huis, maar zitten nu excl keuken en vloeren op €372 per m3 (wel een redelijk simpele badkamer die we nog gaan upgraden, of zelf gaan doen, maar dan komt er wel geld "terug" uit de stelpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
sanvv78 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:23:
Super @MrFl0ppY fijn dat ze nu gestart zijn!

@the-edge oef 500 per m3, lijkt mij fors, maar is het een bijzonder huis, maw speciale wensen, moeilijke dingen? Wij hebben natuurlijk geen echt apart huis, maar zitten nu excl keuken en vloeren op €372 per m3 (wel een redelijk simpele badkamer die we nog gaan upgraden, of zelf gaan doen, maar dan komt er wel geld "terug" uit de stelpost.
Ik krijg zo snel mijn vorige post (uit deel 1) niet gevonden.
Zie de tekeningen hier.
Maar het huis is niet zo bijzonder:
- 650 m3
- Vrijstaand
- 2 erkers
- 2 dakkapellen
- Overkapping er bij aan
- Plat gedeelte met berging, toilet en wasgedeelte

2 offertes binnen met 2k verschil. Ben benieuwd naar de rest :)

[ Voor 6% gewijzigd door the-edge op 12-09-2017 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Heb het nog eens nagelopen. Ik kom op 383,- per m3. Inclusief alles.

En da. Heb ik het over luxe villa bouw. Wel 1100m3, dus dat rekent wel anders dan voor 650m3.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
@sanvv78: als ik het goed heb onthouden, wordt jouw huis gebouwd door Groothuisbouw. Qua bouwkosten per m3 veel bang voor de bucks, en ongetwijfeld krijg je een zeer goed gebouwd huis.

Echter, als je iets wil bouwen met afwijkende maten en qua ontwerp er (iets) meer uit springt, dan is een vrij ontwerp door een architect the way-to-go. En daar hoort een prijskaartje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
artbij schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:29:
Heb het nog eens nagelopen. Ik kom op 383,- per m3. Inclusief alles.

En da. Heb ik het over luxe villa bouw. Wel 1100m3, dus dat rekent wel anders dan voor 650m3.
Vergeet niet te melden dat een behoorlijk deel van die 1100m3 je kelder is though, wat goedkope m3's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
JaxMcFadden schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:35:
[...]

Vergeet niet te melden dat een behoorlijk deel van die 1100m3 je kelder is though, wat goedkope m3's zijn.
Zo zie je maar dat wat betreft kosten per m3, snel appels met peren worden vergeleken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
SjakieZulu schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:33:
@sanvv78: als ik het goed heb onthouden, wordt jouw huis gebouwd door Groothuisbouw. Qua bouwkosten per m3 veel bang voor de bucks, en ongetwijfeld krijg je een zeer goed gebouwd huis.

Echter, als je iets wil bouwen met afwijkende maten en qua ontwerp er (iets) meer uit springt, dan is een vrij ontwerp door een architect the way-to-go. En daar hoort een prijskaartje bij.
Klopt daarom vroeg ik ook of het anders is dan type woning catalogusbouw (wat ook veel mensen laten bouwen via architecten wat ik dan niet begrijp) en wij hebben ook 1100m3, wellicht is de m3 prijs ook lager bij meer m3 ?Hier geen kelder ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
JaxMcFadden schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:35:
[...]

Nee hoor. Die zijn niet echt goedkoper. Worden ook hoogwaardig afgewerkt met koekoeks, daglichten etcetera.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
sanvv78 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:39:
[...]

Klopt daarom vroeg ik ook of het anders is dan type woning catalogusbouw (wat ook veel mensen laten bouwen via architecten wat ik dan niet begrijp) en wij hebben ook 1100m3, wellicht is de m3 prijs ook lager bij meer m3 ?Hier geen kelder ;-)
Jullie huis ziet er leuk uit, maar ik zou persoonlijk nooit een woning bouwen die al honderden keren gebouwd is. Dat koop ik wel een rijtjes huis. Daarnaast is de afwerking goed, maar wij kiezen voor een niveau hoger.

Jij telt trouwens allerlei kosten in je m3 prijs die er bij anderen niet in zitten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
artbij schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:44:
[...]

Jullie huis ziet er leuk uit, maar ik zou persoonlijk nooit een woning bouwen die al honderden keren gebouwd is. Dat koop ik wel een rijtjes huis. Daarnaast is de afwerking goed, maar wij kiezen voor een niveau hoger.

Jij telt trouwens allerlei kosten in. Je m3 prijs die er bij anderen niet in zitten.
Je gaat mij huis toch niet vergelijken met een rijtjeshuis he ;-). Geloof me ik ben niet op zoek naar iets speciaals, wel met een logische en fijne indeling voor ons. En de projectbouwers hier in het Westen waarbij je met gemak 6ton neerlegt voor een 2-kapper bouwen doorgaans niet beter.

En welke extra kosten? Leges e.d. allemaal niet hoor, gewoon offerte groothuisbouw met het aantal m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
sanvv78 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:48:
[...]

Je gaat mij huis toch niet vergelijken met een rijtjeshuis he ;-). Geloof me ik ben niet op zoek naar iets speciaals, wel met een logische en fijne indeling voor ons. En de projectbouwers hier in het Westen waarbij je met gemak 6ton neerlegt voor een 2-kapper bouwen doorgaans niet beter.

En welke extra kosten? Leges e.d. allemaal niet hoor, gewoon offerte groothuisbouw met het aantal m3.
Poe, 373m3 bij groothuis. Gezien huidige markt niet verkeerd, maar zij hebben ook niet stilgezeten qua prijs afgelopen 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
sanvv78 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:48:
[...]

Je leges, architect kosten etcetera zitte toch bij de prijs in?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
artbij schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:56:
[...]

Je leges, architect kosten etcetera zitte toch bij de prijs in?
Nee hoor leges echt niet, ze doen de aanvraag, niet de betaling ;-). Ook aansluiten nuts zit er niet bij. Tja wel architectkosten, maar geloof dat die al 100x zijn terug verdiend. Dus ik praat in principe (ok incl architectkosten als jij dat zo wenst, alleen over de woning zelf zonder grond etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
sanvv78 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:59:
[...]

Nee hoor leges echt niet, ze doen de aanvraag, niet de betaling ;-). Ook aansluiten nuts zit er niet bij. Tja wel architectkosten, maar geloof dat die al 100x zijn terug verdiend. Dus ik praat in principe (ok incl architectkosten als jij dat zo wenst, alleen over de woning zelf zonder grond etc.)
Architect, constructeur en epc berekening ;).

Vind het dan toch wel veel geld.... Maar ik denk dat voor veel mensen het ontzorgen en beperken van keuzes ook wat waard is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
artbij schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:44:
[...]

Jij telt trouwens allerlei kosten in je m3 prijs die er bij anderen niet in zitten.
Erm, bijna elk vrijstaand huis is uniek. Er kan veel geoptimaliseerd worden in het bouwproces als er enig vorm van ritme inzit.

Maar goed, ik ben voorlopig afgehaakt als zelfbouwer. We kunnen gewoon geen geschikt kavel vinden waar we onze plannen op willen realiseren. Zonder kinderen was het wel makkelijker geweest om ergens in het buitengebied te gaan zitten, maar voor nu wil ik ze in de buurt van school, sport en buurtgenootjes houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

Señor Sjon schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 13:41:
[...]

Maar goed, ik ben voorlopig afgehaakt als zelfbouwer. We kunnen gewoon geen geschikt kavel vinden waar we onze plannen op willen realiseren. Zonder kinderen was het wel makkelijker geweest om ergens in het buitengebied te gaan zitten, maar voor nu wil ik ze in de buurt van school, sport en buurtgenootjes houden.
Toen wij 14 jaar geleden aan het zoeken waren, konden wij ook geen geschikt kavel vinden, zelfs niet zonder kinderen en in het buitengebied (juist in het buitengebied!) Daarom hebben we toen maar een huis gekocht wat nog erg veel liefde nodig had zodat we die helemaal "ons" konden maken. Maar wel een prachtig kavel had en ook heel mooi op het kavel stond (en gewoon een prachtig huis is om te zien)

(maar het blijft leuk om te kijken wat mensen bedenken als ze hun eigen huis kunnen ontwerpen!)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Pagina: 1 ... 10 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic