Want ervaring, slagkracht en een gestroomlijnde organisatie is iets ernstigs? We bouwen in een plan waar iedereen zijn eigen aannemer mag kiezen. Tot nu toe complimenten als ik kijk naar de planning en doorlooptijden. Ik ben zelfs onder de indruk van het tempo. Het landschap van de aannemer is afgelopen jaar best veranderd, maar zowel het aanneempersoneel als de onderaannemers staan continu op de afgesproken data paraat incl materiaal (ja ook de isolatie). Uiteraard nog even afkloppen want de hut is niet af, maar ik zie het niet als een slecht iets.
En niet meegaan? Een conclusie op basis van iets wat ik niet heb gezegd. Als wij zouden zeggen dat we milieubewust willen bouwen dan had dat gekund, echter:
- geen seconde mee bezig gehouden (dus ook niet met die roosters, hoe jij het omschrijft is dat mensen met roosters een soort orkaan Katrina kunnen verwachten in de woonkamer, zal wel los lopen)
- energieverbruik in zo'n moderne woning ligt al lager dan in een oude, slechter geisoleerde woning
- Wens is een open haard, helaas een kind met astma, dus wordt een gas unit.
- Eis is koken op gas (van zowel mrs. Cai als ikzelf)
- Tja en zonnepanelen had gekund. Zelf vind ik de doorreken sheets van de aanbieders mbt terugverdientijd komisch, want die zijn redelijk eenzijdig berekend, waarbij risico's als schade en wetswijzigingen vrij onderbelicht blijven. Daarnaast zitten we, terwijl het dak er net op zit, alweer te kijken of we 4 dakkapellen kunnen plaatsen. Tot slot vind ik de units spuuglelijk (ja, ook die zwarte). Noem het gemak, maar vooralsnog vind ik het een hoop gedoe en als je alles doorrekent geneuzel in de marge.
We hebben net onze huidige woning verkocht. Twee kijkdagen en 33 bezichtigingen verder. De woning heb ik laten isoleren met HR++, spouwmuurisolatie, kruipruimte isolatie, zuinge HR ketel, enz enz
Mag jij raden hoe vaak de makelaar een energiezuinig gerelateerde vraag heeft gehad.
Ik maak mij in de randstad dus niet zo druk over het ontbreken van een warmtepomp als ik het huis wil verkopen. Sterker, zelfs met de doelstelling van het rijk tav gas in mijn achterhoofd, denk ik dat je meer potentiele kopers misloopt wanneer je geen gasaansluiting hebt. Ik ken genoeg mensen in mijn omgeving inclusief mijzelf die die woning op dat punt toch echt zou laten schieten