Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.620.858 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:47
artbij schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 16:16:
[...]

Energiekosten technisch is glas op zuid juist wel handig. Maar voor je comfort is het minder goed :).

@KraveN Weet niet wat jij gelezen hebt, maar er is in dit topic bijna niemand die nog gas pakt. Puur omdat de meerkosten erg meevallen. Ik zou altijd wtw type d pakken. Als dit goed ingeregeld is is vind ik het fijner dan luchtroosters.
Ik ben even zo vrij geweest "subjectieve" mening aan te passen 8)

Genoeg verhalen bekend (ook in dit topic) waar WTW compleet niet als comfortabel wordt ervaren :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Al een tijd niks van me laten horen. Ik merkte inderdaad ook dat het hier een beetje wedstrijdje ver pissen werd qua energiezuinig bouwen.

Wij hebben zonder enige voorbereiding binnen een maand besloten om 'maar" zelf te bouwen. Dit kwam door:
- de locatie: Zeer kindvriendelijk, alleen maar mogelijk om er te wonen door kavel af te nemen bij gemeente
- wens: Door negatieve ervaring met buren de "intense" wens om vrij te wonen

Hierdoor hebben we absoluut geen rekening gehouden of ons ingelezen in energiezuinige maatregelen. Nu gaan we een woning verlaten uit 1965 en ik vermoed dat ons comfort hoe dan ook wel omhoog schiet.

Ook dit is de reden dat we met een Brummelhuis telg in zee gegaan zijn. Het "kunstje" flikken ze honderden keren per jaar. Prima woningen, waar je lekker in kunt wonen. Oh en koken en verstoken gewoon gas. Via de CV en gashaard.

Misschien krijg ik spijt dat ik geen zonnepanelen en warmtepomp heb laten aanleggen, misschien niet. Tijd zal het leren.

We hadden/hebben het er al druk genoeg mee om het huidige project te overzien en in te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:22
Grolsch schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 16:31:
[...]

Ik ben even zo vrij geweest "subjectieve" mening aan te passen 8)

Genoeg verhalen bekend (ook in dit topic) waar WTW compleet niet als comfortabel wordt ervaren :)
Er zijn inderdaad ook mensen die ijskoude lucht in de nek en door huis erg fijn vinden :). Staat niet voor niets "goed ingeregeld systeem".

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 01-09-2017 17:42 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Cai schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 17:15:
Al een tijd niks van me laten horen. Ik merkte inderdaad ook dat het hier een beetje wedstrijdje ver pissen werd qua energiezuinig bouwen.

Wij hebben zonder enige voorbereiding binnen een maand besloten om 'maar" zelf te bouwen. Dit kwam door:
- de locatie: Zeer kindvriendelijk, alleen maar mogelijk om er te wonen door kavel af te nemen bij gemeente
- wens: Door negatieve ervaring met buren de "intense" wens om vrij te wonen

Hierdoor hebben we absoluut geen rekening gehouden of ons ingelezen in energiezuinige maatregelen. Nu gaan we een woning verlaten uit 1965 en ik vermoed dat ons comfort hoe dan ook wel omhoog schiet.

Ook dit is de reden dat we met een Brummelhuis telg in zee gegaan zijn. Het "kunstje" flikken ze honderden keren per jaar. Prima woningen, waar je lekker in kunt wonen. Oh en koken en verstoken gewoon gas. Via de CV en gashaard.

Misschien krijg ik spijt dat ik geen zonnepanelen en warmtepomp heb laten aanleggen, misschien niet. Tijd zal het leren.

We hadden/hebben het er al druk genoeg mee om het huidige project te overzien en in te richten.
Je merkt er niets aan, behalve als je je huis gaat verkopen wellicht.

Dat ze honderden dezelfde huizen per jaar bouwen zou mij juist afschrikken, zeker als ze niet meegaan in wp en pv.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:11
Wij hebben ook eerst gekeken naar wat we wilde qua huis en ruimtes (+ gashaard stond op het wensenlijstje) en daarna pas naar de installaties.

Ons dak ligt niet heel gunstig voor zonnepanelen maar heb er wel loze leidingen op zolder voor :).

Wij hebben een CV ketel + Iventum Ecolution Combi + (als ik het goed schrijf). Ons gasverbruik (incl. gashaard) is een lachertje, iets van 650m3 per jaar.

Qua maandbedrag zitten we op 110 euro en dat voor een 2-kapper van 210m2 (750m3) :D. Hiervoor zaten we op 140 p/m voor een hoekwoning van 130m2 (385m3).

Wellicht dus ooit nog wel zonnepanelen aanschaffen maar eerst even sparen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Road-runner83 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 00:53:
Wij hebben ook eerst gekeken naar wat we wilde qua huis en ruimtes (+ gashaard stond op het wensenlijstje) en daarna pas naar de installaties.

Ons dak ligt niet heel gunstig voor zonnepanelen maar heb er wel loze leidingen op zolder voor :).

Wij hebben een CV ketel + Iventum Ecolution Combi + (als ik het goed schrijf). Ons gasverbruik (incl. gashaard) is een lachertje, iets van 650m3 per jaar.

Qua maandbedrag zitten we op 110 euro en dat voor een 2-kapper van 210m2 (750m3) :D. Hiervoor zaten we op 140 p/m voor een hoekwoning van 130m2 (385m3).

Wellicht dus ooit nog wel zonnepanelen aanschaffen maar eerst even sparen :).
Dat is inclusief elektriciteit dan neem ik aan? Dat zegt toch niet veel in deze context?

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

artbij schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 17:33:
[...]

Je merkt er niets aan, behalve als je je huis gaat verkopen wellicht.

Dat ze honderden dezelfde huizen per jaar bouwen zou mij juist afschrikken, zeker als ze niet meegaan in wp en pv.
Want ervaring, slagkracht en een gestroomlijnde organisatie is iets ernstigs? We bouwen in een plan waar iedereen zijn eigen aannemer mag kiezen. Tot nu toe complimenten als ik kijk naar de planning en doorlooptijden. Ik ben zelfs onder de indruk van het tempo. Het landschap van de aannemer is afgelopen jaar best veranderd, maar zowel het aanneempersoneel als de onderaannemers staan continu op de afgesproken data paraat incl materiaal (ja ook de isolatie). Uiteraard nog even afkloppen want de hut is niet af, maar ik zie het niet als een slecht iets.

En niet meegaan? Een conclusie op basis van iets wat ik niet heb gezegd. Als wij zouden zeggen dat we milieubewust willen bouwen dan had dat gekund, echter:
- geen seconde mee bezig gehouden (dus ook niet met die roosters, hoe jij het omschrijft is dat mensen met roosters een soort orkaan Katrina kunnen verwachten in de woonkamer, zal wel los lopen)
- energieverbruik in zo'n moderne woning ligt al lager dan in een oude, slechter geisoleerde woning
- Wens is een open haard, helaas een kind met astma, dus wordt een gas unit.
- Eis is koken op gas (van zowel mrs. Cai als ikzelf)
- Tja en zonnepanelen had gekund. Zelf vind ik de doorreken sheets van de aanbieders mbt terugverdientijd komisch, want die zijn redelijk eenzijdig berekend, waarbij risico's als schade en wetswijzigingen vrij onderbelicht blijven. Daarnaast zitten we, terwijl het dak er net op zit, alweer te kijken of we 4 dakkapellen kunnen plaatsen. Tot slot vind ik de units spuuglelijk (ja, ook die zwarte). Noem het gemak, maar vooralsnog vind ik het een hoop gedoe en als je alles doorrekent geneuzel in de marge.

We hebben net onze huidige woning verkocht. Twee kijkdagen en 33 bezichtigingen verder. De woning heb ik laten isoleren met HR++, spouwmuurisolatie, kruipruimte isolatie, zuinge HR ketel, enz enz

Mag jij raden hoe vaak de makelaar een energiezuinig gerelateerde vraag heeft gehad.

Ik maak mij in de randstad dus niet zo druk over het ontbreken van een warmtepomp als ik het huis wil verkopen. Sterker, zelfs met de doelstelling van het rijk tav gas in mijn achterhoofd, denk ik dat je meer potentiele kopers misloopt wanneer je geen gasaansluiting hebt. Ik ken genoeg mensen in mijn omgeving inclusief mijzelf die die woning op dat punt toch echt zou laten schieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 10:13
Cai schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 17:01:
[...]

Want ervaring, slagkracht en een gestroomlijnde organisatie is iets ernstigs? We bouwen in een plan waar iedereen zijn eigen aannemer mag kiezen. Tot nu toe complimenten als ik kijk naar de planning en doorlooptijden. Ik ben zelfs onder de indruk van het tempo. Het landschap van de aannemer is afgelopen jaar best veranderd, maar zowel het aanneempersoneel als de onderaannemers staan continu op de afgesproken data paraat incl materiaal (ja ook de isolatie). Uiteraard nog even afkloppen want de hut is niet af, maar ik zie het niet als een slecht iets.

En niet meegaan? Een conclusie op basis van iets wat ik niet heb gezegd. Als wij zouden zeggen dat we milieubewust willen bouwen dan had dat gekund, echter:
- geen seconde mee bezig gehouden (dus ook niet met die roosters, hoe jij het omschrijft is dat mensen met roosters een soort orkaan Katrina kunnen verwachten in de woonkamer, zal wel los lopen)
- energieverbruik in zo'n moderne woning ligt al lager dan in een oude, slechter geisoleerde woning
- Wens is een open haard, helaas een kind met astma, dus wordt een gas unit.
- Eis is koken op gas (van zowel mrs. Cai als ikzelf)
- Tja en zonnepanelen had gekund. Zelf vind ik de doorreken sheets van de aanbieders mbt terugverdientijd komisch, want die zijn redelijk eenzijdig berekend, waarbij risico's als schade en wetswijzigingen vrij onderbelicht blijven. Daarnaast zitten we, terwijl het dak er net op zit, alweer te kijken of we 4 dakkapellen kunnen plaatsen. Tot slot vind ik de units spuuglelijk (ja, ook die zwarte). Noem het gemak, maar vooralsnog vind ik het een hoop gedoe en als je alles doorrekent geneuzel in de marge.

We hebben net onze huidige woning verkocht. Twee kijkdagen en 33 bezichtigingen verder. De woning heb ik laten isoleren met HR++, spouwmuurisolatie, kruipruimte isolatie, zuinge HR ketel, enz enz

Mag jij raden hoe vaak de makelaar een energiezuinig gerelateerde vraag heeft gehad.

Ik maak mij in de randstad dus niet zo druk over het ontbreken van een warmtepomp als ik het huis wil verkopen. Sterker, zelfs met de doelstelling van het rijk tav gas in mijn achterhoofd, denk ik dat je meer potentiele kopers misloopt wanneer je geen gasaansluiting hebt. Ik ken genoeg mensen in mijn omgeving inclusief mijzelf die die woning op dat punt toch echt zou laten schieten
Ik ben het wel met je eens dat dit soort clubs gestroonlijnd en vaak efficient bouwen. Als het kunstje eenmaal bekend is, kunnen ze optimaliseren om zo hun rendement te verhogen en vooral risico te verlagen. Dus je zou best bouwtechnisch een veel beter huis kunnen krijgen.

Qua techniek gaan ze voor iets wat ze goed kennen en gas is op dit moment gewoon goedkoper dan alles met wp's en hebben ze veel meer kennis van. Dat is gewoon een keuze, zal van zelf veranderen.

Qua verkoopbaarheid kun je er op verschillende manieren naar kijken, toen ik mijn huis verkocht wilde de koper wel een afschrift van de energienota's om te zien waar hij aan toe was. Mijn keuzes voor het nieuwe huis waren dat ik millieuvriendelijk wilde zijn en lage lasten hebben. De energienota ligt feitelijk als prepaid te goed op het dak en dat kan met nieuwbouw heel makkelijk meegenomen worden.

Maar ik kan me goed voorstellen dat je andere keuzes maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@Rtificial Klopt dat is incl. electriciteit. In die zin zegt het iets dat 110 euro voor 750m3 zonder zonnepanelen en warmtepomp in mijn ogen niet veel is. Dus hoeveel wil je investeren om lager uit te komen?

M'n broer is 190 p/m kwijt voor een vrijstaand huis (even groot als ons) uit '98. En dan stoken ze nog flink bij in de winter met hout. Zij gaan voor zonnepanelen, dat had ik dan ook zeker gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
Weet iemand hier wat het verschil is tussen StoLit K en StoSilco?
Uiteraard kan ik op de website zien wat de eigenschappen zijn.
Maar als leek maak ik er niet op uit wat nou beter is voor mij...
Thanks!

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 21:03
Gas is wellicht economisch nog niet voorbij, maar ecologisch is het inmiddels natuurlijk geen optie meer.
Een uitputbare bron gebruiken om met een vlammetje van 800 graden water op te warmen van 7 naar 50 graden.

In een vrijstaande nieuwbouw woning heeft het naar mijn idee weinig te zoeken. Enige nuttige functie die ik nog kan bedenken is een gashaard. :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Nounou, mag allemaal wel wat meer nuance in. Jullie denken toch niet duurzaam te zijn met zonnepaneeltjes zonder locale opslag? Gewoon door te salderen? En 's avonds je elektriciteit uit een gas of steenkolen turbine te betrekken?

Beetje dromerige gedachte :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cai

Cai

Rtificial schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:24:
Nounou, mag allemaal wel wat meer nuance in. Jullie denken toch niet duurzaam te zijn met zonnepaneeltjes zonder locale opslag? Gewoon door te salderen? En 's avonds je elektriciteit uit een gas of steenkolen turbine te betrekken?

Dat dus. We zijn echt al een stuk zuinig dan "oudere" woningen. Het krijgt nu een beetje een "zij die niet met ons zijn, zijn".......

En dan nog, respect voor de keuze als je daar zo mee bezig bent. Ik wil echter niet op sommige gebieden nu het gas stoken laten varen. Daarnaast is het ook een stuk "onbekend, maakt onbemind". Ik kijk de komende jaren de kat wel uit de boom en kijk wel welke kant het opgaat.

Keuzes maken puur omdat deze "milieuvriendelijker" zijn benader ik kritisch.

Denk aan de verschillende halfvolle vuilniswagens in sommige dorpen omdat daar op bij verschillende manieren het afval gescheiden wordt.

Of de uitstoot bij de vernietiging van Prius accu's.

Niets is zo evident als dat het lijkt en respecteer men in zijn keuze daarin. Het is namelijk echt niet zo dat wij de kolen van het kolenhok aan het opstoken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Rtificial schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:24:

Ja, maar per saldo komt er wel meer zonneenergie in het net. Als jij die niet gebruikt dan een ander wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Zo werkt het niet Stefijn. Het betekent in de praktijk dat turbines afgeschakeld moeten worden, en een paar uur later weer opgestart. Dat gaat gepaard met veel energieverlies.
Sowieso wordt er in Duitsland al zoveel zonne-energie opgewekt dat de energieprijs op de Europese markt op zonnige dagen negatief is. Dan ben je met extra zonnepanelen geen deel van de oplossing, maar deel van het probleem.
Voor mij kan je enkel spreken over duurzame zonne-energie als je de opgewekte energie lokaal gebruikt, of opslaat voor later gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:44

Daniel

Kapitein NCC-1701
Hier tijd voor de volgende fase: het ontwerp heeft voorlopige goedkeuring van de gemeente (geen garantie voor vergunning maar het voldoet aan de stedebouwkundige regels). Nu hebben we vier weken om te besluiten of we de optie omzetten in aankoop van de grond en gaan we beginnen aan de vergunningsaanvraag en het zoeken van een aannemer - als we de boel afblazen is dat 8-9k weggegooid geld dus lijkt me een slecht idee :)

Hoe hebben jullie dat laatste aangepakt? Hoe vind je een goede aannemer als je verder geen contacten in de branche hebt?

[ Voor 8% gewijzigd door Daniel op 03-09-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Wij hebben niet heel veel door de aannemer laten doen, maar eerst lokaal gezocht naar een aantal aannemers, en hiervan gezocht naar referenties. Daarna voor de kelder ook nog wat verder gekeken, dus op internet gekeken naar referenties, op basis daarvan een shortlist gemaakt die we aangeschreven (en gebeld) hebben voor een offerte, en vervolgens bij de 2 die het meest in aanmerking kwamen een werf bezocht waar ze op dat moment aan het werk waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Daniel schreef op zondag 3 september 2017 @ 22:24:
Hier tijd voor de volgende fase: het ontwerp heeft voorlopige goedkeuring van de gemeente (geen garantie voor vergunning maar het voldoet aan de stedebouwkundige regels). Nu hebben we vier weken om te besluiten of we de optie omzetten in aankoop van de grond en gaan we beginnen aan de vergunningsaanvraag en het zoeken van een aannemer - als we de boel afblazen is dat 8-9k weggegooid geld dus lijkt me een slecht idee :)

Hoe hebben jullie dat laatste aangepakt? Hoe vind je een goede aannemer als je verder geen contacten in de branche hebt?
Wij hebben na het vooroverleg met de gemeente destijds de architect/bouwbegeleider opdracht gegeven tot het uitwerken van de tekeningen en het bestek.

Tevens het koopcontract getekend met de verkopende partij met 2 ontbindende voorwaarden, ovv financiering en ovv verkrijgen vergunning.

Vervolgens definitieve vergunning aangevraagd, en tegelijkertijd bij 4 aannemers offertes opgevraagd op basis van tekeningen en bestek.

Het traject offerteaanvraag + vergunningsaanvraag liepen bij ons tegelijkertijd.

Toen we vergunning hadden hebben we ook de aannemer de opdracht gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:44

Daniel

Kapitein NCC-1701
Grolsch schreef op maandag 4 september 2017 @ 08:36:
Tevens het koopcontract getekend met de verkopende partij met 2 ontbindende voorwaarden, ovv financiering en ovv verkrijgen vergunning.
Ja, in mijn geval is dat laatste automatisch omdat ik zaken doe met de gemeente zelf. Dat eerste is een beetje lastig - ik moet aangeven voor welk bedrag het financieringsvoorbehoud geldt, maar ik kan niet weten wat het huis gaat kosten tot ik een paar offertes heb. Natuurlijk hebben we wel een heel ruw idee obv de oppervlakte, maar dat kan in werkelijkheid denk ik makkelijk 10-15% gaan afwijken.
Gewoon maximale budget opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Daniel schreef op maandag 4 september 2017 @ 08:48:
[...]

Ja, in mijn geval is dat laatste automatisch omdat ik zaken doe met de gemeente zelf. Dat eerste is een beetje lastig - ik moet aangeven voor welk bedrag het financieringsvoorbehoud geldt, maar ik kan niet weten wat het huis gaat kosten tot ik een paar offertes heb. Natuurlijk hebben we wel een heel ruw idee obv de oppervlakte, maar dat kan in werkelijkheid denk ik makkelijk 10-15% gaan afwijken.
Ik zou in deze overeenkomst gewoon een hoog bedrag aanhouden (500 € / m3 incl BTW), dan zit het altijd goed, en heb je (laten we het niet hopen) een escape om er onderuit te kunnen komen.

Natuurlijk wel de grond + randzaken meetellen in je totaalbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
Hier hebben wij de 1e offerte binnen. De offerte bevat een totale afwerking exclusief schilder, exclusief keuken. Prijs komt neer op €495 per m3.

Uiteraard komen er meer offertes, maar ik gok dat het bedrag op hetzelfde neer komt (om en nabij).
Wij houden als optie over om de ruwbouw (bouw+dak+kozijnen) te laten zetten en de onderaannemers in eigen beheer te coördineren. Ik weet alleen niet wat ons dat gaat besparen, wat pakt een aannemer op een onderaannemer? 5%? Of.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@the-edge Is dat dan incl. badkamer? Ik vind 495 best fors namelijk, nu weet ik wel dat de prijzen een stukje hoger liggen dan 1/2jr geleden maar toch.

Klinkt als veel werk om zelf de onderaannemer te vinden/aan te sturen maargoed als het veel scheelt dan is dat een optie, heb zelf geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Road-runner83 schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:05:
@the-edge Is dat dan incl. badkamer? Ik vind 495 best fors namelijk, nu weet ik wel dat de prijzen een stukje hoger liggen dan 1/2jr geleden maar toch.

Klinkt als veel werk om zelf de onderaannemer te vinden/aan te sturen maargoed als het veel scheelt dan is dat een optie, heb zelf geen idee.
Stelpost van 5k sanitair (badkamer + toilet), met tegels. Dus incl. badkamer. Exacte bedrag voor badkamer heb ik even niet bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Daar ga je het niet mee redden mits je niet voor een standaard badkamer gaat ;).

Maar ik verbaas me echt over de prijzen, wij zaten op rond de 325 euro per m3 (iets meer als 2jr geleden getekend ongeveer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wij zaten op +- 350 euro/m3 +- 1 jaar geleden, ook excl. keuken en excl. schilderwerk, maar wel met een reeëlere stelpot voor de badkamer, want 5K voor badkamer, toilet en bijbehorende tegels en de BTW is verrekte weinig geld.

Ik neem aan dat jullie ook INCL. BTW praten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Grolsch schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:19:
Wij zaten op +- 350 euro/m3 +- 1 jaar geleden, ook excl. keuken en excl. schilderwerk, maar wel met een reeëlere stelpot voor de badkamer, want 5K voor badkamer, toilet en bijbehorende tegels en de BTW is verrekte weinig geld.

Ik neem aan dat jullie ook INCL. BTW praten :?
---

[ Voor 27% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@Grolsch Yep is ook zeker incl. BTW, en onze stelpost was ook wel wat hoger maar weet niet meer precies hoeveel. Met 5K ga je het iig zeker niet redden nee.

Edit: ahh ok zonder tegelwerk dat scheelt dan :)

[ Voor 14% gewijzigd door Road-runner83 op 04-09-2017 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
the-edge schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:22:
[...]

Mijn vorige post was niet duidelijk, excuus.

Voor de duidelijkheid: inclusief BTW.
De stelpost €5000 is ENKEL voor het sanitair (toiletten, wastafel etc.). Zoals ik al zei is tegelwerk een andere stelpost waarvan ik de cijfers zo niet in mijn hoofd heb.
OK, dan las ik het verkeerd, wij waren volgens mij zo'n 7000 euro (EXCL BTW) kwijt voor 1 badkamer en 2 losse toiletten kwijt.

Dus kort samen gevat, 1 x bad, 1 x douche, 2 x toilet, 1 x urinoir, + bijbehorende fonteintjes etc. etc.

Wij hadden het in de begroting als stelpost staan twv 5000 EURO (EXCL BTW) dus dat viel een beetje tegen :P

Daar komen alle kasten in de badkamer nog bij, net zoals alle tegels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
  • Laatst online: 20:23
[...]

Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje. Om te rekenen hebben wij voor nu 400 ex per M3 gepakt, hier baseren wij ook de financiering op. Dat deze straks hopelijk lager uitvalt zal blijken als we offertes van aannemers binnen hebben.

Financieringsvoorbehoud in de koopakte zou ik daarom ook acceptabel houden, aan de hoge kant, zodat je er altijd nog onderuit kunt. Want stel dat je het bijvoorbeeld op 500k zet totaal, maar daar kun je nooit een acceptabel huis voor bouwen naar je wensen? Dan ben je toch verplicht om het af te nemen als jij voor 500k kunt financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
o.v.v. financiering is eigenlijk een argument welke bijna altijd goed uitpakt voor de kopende partij mocht deze daar aanspraak op willen maken. Er zijn altijd wel redenen te bedenken waardoor een bank je hypotheek niet wil financieren :X

Maar daar ga je ook als kopende partij niet vanuit, daarom wordt er (gelukkig) ook weinig gebruik van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 18:37
[...]

De gemeente waar ik (meest waarschijnlijk) ga bouwen, wordt de koopakte van de kavel, altijd ZONDER voorbehoud van financiering opgemaakt. Daarentegen kan de kavel wel 9 maanden in optie worden genomen (tegen betaling). Timing is in mijn geval dus cruciaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
@the-edge Is hier al vaker gezegd, maar bouwkosten hebben veel te maken met het niveau vanafwerking .

Kozijnen van hout of alu.
Vloer van laminaat of natuursteen.
Wp en pv of gas.
Dakpannen of riet.
Etcetera.

Dus is 495,- duur? Het is veel geld, bouwen op zich kan zeker goedkoper, maar wellicht is het voor wat jij ervoor krijgt een goede prijs.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
artbij schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:27:
@the-edge Is hier al vaker gezegd, maar bouwkosten hebben veel te maken met het niveau vanafwerking .

Wp en pv of gas.
Dakpannen of riet.
Etcetera.

Dus is 495,- duur? Het is veel geld, bouwen op zich kan zeker goedkoper, maar wellicht is het voor wat jij ervoor krijgt een goede prijs.
Eens. Ik had ook wat specifieker moeten zijn. Ik zal vanavond eens een lijstje maken met wat er inclusief is.
Dan nog is het een relatief bedrag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:00

MaNdM

1000-dingen-doekje

Wij zijn inmiddels 4 weken bezig met de bouw. We doen tot dusver alles zelf en zijn nu op het punt gekomen dat we bijna de vloer kunnen storten. Dat gaat dus redelijk voorspoedig allemaal.

Nu loop ik met de volgende vraag. Volgens de tekenaar van ons huis en andere mensen die ik spreek mag je tot 10% afwijken van de op tekening aangegeven afmetingen van je ramen/deur. Toen ik het er over had met de controleur van de gemeente sprak hij dit tegen en vertelde dat je alleen naar de stenenmaat toe mag werken en dat er geen percentage geldig is.

Ik ben wat gaan zoeken in de regels, maar dat blijkt lastig. Misschien dat ik niet de juiste zoektermen gebruik, maar tot dusver geen goede zoekresultaten kunnen vinden.

Heeft een van jullie hier misschien al eens eerder wat over kunnen vinden?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
Die 10% afwijking zit in bestemmingsplannen, omdat een plankaart 1:1000 niet echt accuraat is. Je hebt een vergunning en die moet je aanhouden. Je kan niet opeens deuren 2.07m vrije hoogte ipv 2.3m vrije hoogte maken als je op de vergunning uitgegaan bent van het vigerende bouwbesluit.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
SjakieZulu schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:19:
[...]

De gemeente waar ik (meest waarschijnlijk) ga bouwen, wordt de koopakte van de kavel, altijd ZONDER voorbehoud van financiering opgemaakt. Daarentegen kan de kavel wel 9 maanden in optie worden genomen (tegen betaling). Timing is in mijn geval dus cruciaal.
Mag ik raden? Zoetermeer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Er zijn meerdere gemeenten waar dit opgaat, in Almere b.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
the-edge schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:37:
[...]

Eens. Ik had ook wat specifieker moeten zijn. Ik zal vanavond eens een lijstje maken met wat er inclusief is.
Dan nog is het een relatief bedrag natuurlijk.
wat zijn de prijzen hard omhoog gegaan in 1,5 jaar tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
mistaoutlaw schreef op zondag 3 september 2017 @ 08:20:
Weet iemand hier wat het verschil is tussen StoLit K en StoSilco?
Uiteraard kan ik op de website zien wat de eigenschappen zijn.
Maar als leek maak ik er niet op uit wat nou beter is voor mij...
Thanks!
Anybody?
Het betreft het gevelstuc werk (sierpleister).
Ik probeer er achter te komen wat het beste is...

STO zelf geeft aan dat StoSilco waterdoorlatender is, wat in "sommige toepassingen" beter zou zijn.
Maar als ik dan vraag of dat van mij van toepassing is dan krijg ik niet een duidelijk antwoord...

Ik hoop dat iemand deze producten kent dan wel een soortgelijke keuze heeft moeten maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Eindelijk de bouwvergunning goedgekeurd. Nu nog 6 weken bezwaar periode uitzitten..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Goed nieuws!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Goed bezig @jacovn _/-\o_ _/-\o_ Ik ben ff het overzicht kwijt, maar wanneer gaat de schop in de grond :?

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 04-09-2017 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Maar het zijn wel ratten..
Er is nu te lezen:
Geplanned: 04-09
Gerealiseerd: 30-08

Was natuurlijk op 30-08 niets te vinden en er was me ook mondeling de datum van vanmiddag toegezegd.

Dus ze vegen 4 kalender dagen wacht tijd onder het tapijt.

Nu zou het mooi zijn als de 6 weken wacht tijd ook per 30-08 in gaat, scheelt het me daar ook die 4 dagen :)
Grolsch schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:47:
Goed bezig @jacovn _/-\o_ _/-\o_ Ik ben ff het overzicht kwijt, maar wanneer gaat de schop in de grond :?
6 weken bezwaar periode dus uitzitten..
Als 30-08 de begin datum zou worden, is het ergens 11 of 12 Oktober. Kan ik dan de notaris gaan plannen, en dan paar dagen later de zaak uit laten zetten en de palen erin neem ik aan.

Edit: de wonderen zijn de wereld nog niet uit, papieren versie ontvangen en die staat op 30 oktober, dus van die dag tellen de 6 weken

[ Voor 45% gewijzigd door jacovn op 09-09-2017 15:10 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• the-edge
Sharing is caring :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Gaaf @jacovn ! :*)

[ Voor 92% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 14:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:09:

***members only***

Kozijnen vind ik vrij prijzig.

Maar een algemene tip, gooi alle onderaannemers uit de offerte, dus geen stucadoor, kozijnenboer, loodgieter, eletrcien etc. Kijk daarna wat er onder de streep over blijft en vergelijk daarop je aannemer mbt de prijs. Spreek ook af dat je inspraak in de onderaannemers hebt. Vraag zelf wat offertes op en ga met die mensen om de tafel, hierop kun je echt besparen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 10:13

***members only***

Moeilijk te vergelijken, het is toch snel appels en peren. Bij mij waren de kozijnen ook het duurst. Vergeet niet om screens gelijk mee te nemen, nu kunnen ze bouwtechnisch nog mooi weggewerkt worden. In een nieuw huis heb je anders snel veel warmte ontwikkeling.

[ Voor 0% gewijzigd door jerh op 04-09-2017 21:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon

***members only***

M2 huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Hoe erg zijn de prijsstijgingen als je naar een jaar terugkijkt bij de aannemers. Mijn droom is ooit nog een kavel kopen.

Heb afgelopen jaar een nieuwbouw woning gekocht, uitbouw van 2.4M was toen "maar" 12k. Project van de buren, jaar later, zelfde uitbouw, 24k!. Stijging van 100%

Hoe erg merken de mensen in dit topic de prijsstijgingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
@the-edge Wij zitten toch wel redelijk aan dezelfde bouwmaterialen. Ok bij ons is het dan een 2-kapper wel (scheelt natuurlijk flink aan één kant waar wij geen ramen hebben en jullie wel). Maar wij hebben ook kunstof buitenkozijnen (op de voordeur en bergingsdeuren na) + belgisch hardstenen vensterbanken/dorpels binnen en buiten (is toch een stuk mooier/dikker dan bijv. beton wat je tegenwoordig veel ziet).

Daarnaast is het bij ons behangklaar gestuct en vervolgens renovlies geplaatst (ook op het plafond begane grond, wel grappig iedereen denkt dat het gestuct is). Mocht je nog wat willen besparen dan zou je daar ook voor kunnen kiezen ipv stuccen.

Ons huis is 700m3 en beging is 50m3 (zie tekeningen paar pagina's terug) en offerte was zo rond de 245K (255K incl. screens en rolluiken, waar 9 ramen van voorzien zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
artbij schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:27:

Wp en pv of gas.
Dakpannen of riet.
Etcetera.

Over het algemeen zijn de M3 en M2 prijzen die je tegen komt op verschillende sites EXCL. badkamer/keuken/vloeren (en muren)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Road-runner83 schreef op maandag 4 september 2017 @ 23:18:
[...]

Over het algemeen zijn de M3 en M2 prijzen die je tegen komt op verschillende sites EXCL. badkamer/keuken/vloeren (en muren)...
Op welke sites? In dit topic is het bijna altijd incl deze dingen. Zo ook bij the-edge.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjakieZulu
LittleTycoon schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:48:
[...]

Er zijn meerdere gemeenten waar dit opgaat, in Almere b.v.
In mijn geval gemeente Geldrop-Mierlo (nabij Eindhoven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Road-runner83 schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:27:
@the-edge Wij zitten toch wel redelijk aan dezelfde bouwmaterialen. Ok bij ons is het dan een 2-kapper wel (scheelt natuurlijk flink aan één kant waar wij geen ramen hebben en jullie wel). Maar wij hebben ook kunstof buitenkozijnen (op de voordeur en bergingsdeuren na) + belgisch hardstenen vensterbanken/dorpels binnen en buiten (is toch een stuk mooier/dikker dan bijv. beton wat je tegenwoordig veel ziet).

Daarnaast is het bij ons behangklaar gestuct en vervolgens renovlies geplaatst (ook op het plafond begane grond, wel grappig iedereen denkt dat het gestuct is). Mocht je nog wat willen besparen dan zou je daar ook voor kunnen kiezen ipv stuccen.

Ons huis is 700m3 en beging is 50m3 (zie tekeningen paar pagina's terug) en offerte was zo rond de 245K (255K incl. screens en rolluiken, waar 9 ramen van voorzien zijn).
Er zit echt wel een kostenverschil tussen 2 kapper en vrijstaand, gaat een stuk verder dan ramen alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Bruto oppervlakte = 255,7 m2.
Road-runner83 schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:27:

Wij moeten ook nog gaan 'shoppen' voor wat betreft de kozijnen. Dit is echter een leverancier waar wij (lees: familie en vrienden) hele goede ervaring mee hebben. Ook in de aftercare.
jerh schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:46:
[...]
Vergeet niet om screens gelijk mee te nemen, nu kunnen ze bouwtechnisch nog mooi weggewerkt worden. In een nieuw huis heb je anders snel veel warmte ontwikkeling.
Wij willen ook ingebouwde rolluiken, wat het geheel nog duurder zal gaan maken. Screens komen in de erkers.

Dat maakt de offerte van de kozijnen denk ik ook zo duur; 2 erkers en 2 dakkapellen.
artbij schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:22:
[...]

Kozijnen vind ik vrij prijzig.

Maar een algemene tip, gooi alle onderaannemers uit de offerte, dus geen stucadoor, kozijnenboer, loodgieter, eletrcien etc. Kijk daarna wat er onder de streep over blijft en vergelijk daarop je aannemer mbt de prijs. Spreek ook af dat je inspraak in de onderaannemers hebt. Vraag zelf wat offertes op en ga met die mensen om de tafel, hierop kun je echt besparen.
Ja, dat is ook een optie. We hebben bewust nu een "all-in" offerte opgevraagd zodat we inzicht krijgen in alle kosten. Want feit is wel dat je alles (uiteindelijk) nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 07:14:
[...]

Bruto oppervlakte = 255,7 m2.

[...]

Wij moeten ook nog gaan 'shoppen' voor wat betreft de kozijnen. Dit is echter een leverancier waar wij (lees: familie en vrienden) hele goede ervaring mee hebben. Ook in de aftercare.

[...]

Wij willen ook ingebouwde rolluiken, wat het geheel nog duurder zal gaan maken. Screens komen in de erkers.

Dat maakt de offerte van de kozijnen denk ik ook zo duur; 2 erkers en 2 dakkapellen.

[...]

Ja, dat is ook een optie. We hebben bewust nu een "all-in" offerte opgevraagd zodat we inzicht krijgen in alle kosten. Want feit is wel dat je alles (uiteindelijk) nodig hebt.
Natuurlijk wil je alles in je offerte hebben. Maar de onderaannemers zijn meestal onderling wel uitwisselbaar. Het gaat er voor mij om dat je de aannemer en de onderaannemers los van elkaar beoordeelt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
artbij schreef op maandag 4 september 2017 @ 23:41:
[...]

Op welke sites? In dit topic is het bijna altijd incl deze dingen. Zo ook bij the-edge.
Naja volgens mij verschilt het nogal, de ene site (of persoon) heeft alles in de m2/m3 prijs zitten en een andere site (of persoon) allen het bouwen ansich en dus zonder keuken/badkamer/vloer/muur afwerking.

Toen ik met het offerte traject bezig was van de verschillende aannemers (4 offertes gehad) heb ik vooral deze site gebruikt: http://www.itx-bouwconsul...iddelde-bouwkosten-per-m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
LittleTycoon schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 00:16:
[...]

Er zit echt wel een kostenverschil tussen 2 kapper en vrijstaand, gaat een stuk verder dan ramen alleen.
Dat begrijp ik, naast ramen scheelt het ook isolatie en bakstenen bijv. Veel meer kan ik niet bedenken, wellicht krijg je nog soort van 'korting' omdat de aannemer dan 2 huizen kan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
oeps vraag hoorde niet hier

[ Voor 87% gewijzigd door sanvv78 op 05-09-2017 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Laatst online: 13:39
Road-runner83 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 10:58:
[...]

Dat begrijp ik, naast ramen scheelt het ook isolatie en bakstenen bijv. Veel meer kan ik niet bedenken, wellicht krijg je nog soort van 'korting' omdat de aannemer dan 2 huizen kan bouwen.
Het zal wel redelijk wat uit maken. Of je voor 1 huis, of 2 huizen wat besteld. Bij 2 aparte huizen niet naast elkaar zit je snel met meer vrachtkosten, en alle facturatie e.d. is dubbel.
En dan heb je geeneens korting op de hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Naja, 1/4 van je gevels verdwijnt uit de kosten, grofgezegd.
Hier in België wordt halfopen bebouwing overigens lang niet altijd aan beide zijden door dezelfde aannemer gezet. Rijwoningen ook niet trouwens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• the-edge
Gisteren toch wel een beetje gevierd, de bouwvergunning is verleend! *O* oOo

Tevens zat de leges factuur meteen bijgevoegd -O- ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:00
@the-edge Gefeliciteerd met het eerste, gecondoleerd met het tweede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:02:
Gisteren toch wel een beetje gevierd, de bouwvergunning is verleend! *O* oOo

Tevens zat de leges factuur meteen bijgevoegd -O- ;)
Wel even goed narekenen die leges 😂

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
@the-edge: dat is goed nieuws?

Heb je al (voldoende) offertes van aannemers binnen om snel een goede keus te kunnen maken? Lijkt me gaaf om het kindje (huis) te zien groeien vanaf het moment dat de eerste palen de grond in gaan.

Zag in een eerdere post dat je rekent met een bouwprijs van tegen de 500 EUR (incl BTW) per m3. Ik reken met eenzelfde bedrag. Goed afwerkingsniveau incl. badkamer, excl. keuken, vloeren en veranda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
artbij schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:32:
[...]

Wel even goed narekenen die leges 😂
Die leges vrees ik ook al.

Hier hadden/hebben ze een systeem:
Elke m3 bruto woning telt mee voor €343 bouwkosten.
Elke m3'garage relt mee voor €202
Elke m3 veranda, carport telt mee voor €146

Dus niet zelf opgeven wat het kost maar uit tekening afleiden. Ik hoorde (te laat) dat buren bewust alles wat vergunning vrij kan van de tekeningen weg gelaten hebben.
Dat zou mij een veranda van 4x4x3=48 m3 x €148 = 217€ aan leges gescheeld hebben.

Die leges zijn dan over de (berekende) bouwsom:

Dan is het 0-200.000 3.2-%
En van €200.000 -500.000 3.1%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 12:39:
[...]

Die leges vrees ik ook al.

Hier hadden/hebben ze een systeem:
Elke m3 bruto woning telt mee voor €343 bouwkosten.
Elke m3'garage relt mee voor €202
Elke m3 veranda, carport telt mee voor €146

Dus niet zelf opgeven wat het kost maar uit tekening afleiden. Ik hoorde (te laat) dat buren bewust alles wat vergunning vrij kan van de tekeningen weg gelaten hebben.
Dat zou mij een veranda van 4x4x3=48 m3 x €148 = 217€ aan leges gescheeld hebben.

Die leges zijn dan over de (berekende) bouwsom:

Dan is het 0-200.000 3.2-%
En van €200.000 -500.000 3.1%
Dat met die veranda heeft de architect mij ook geflikt. Kost zo een paar honderd euro.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Onze 1e aanvraag werd juist "afgekeurd" omdat er vergunningsvrije objecten (veranda, carport) op de tekening vermeld stonden, terwijl dit niet mocht :)

Bouwkosten mochten wij zelf opgeven, dus dat zat wel goed, en verder geen vragen over gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Mijn carport staat in voorerf gebied, vergunnings plichtig.
Net zoals de garage.
De uitbouw keuken zou ik wellicht nog weg hebben kunnen laten omdat die in achtererf gebied valt.
Dat zou dan 48m3 aan €343 zijn.. (€500 aan leges)

Wellicht kan ik bezaar indienen als ze over niet vergunning plichtige onderdelen toch leges heffen. Maar eerst moet je het betalen, en daarna pas bezwaar. Kan het altijd proberen, brief aan wagen, met geluk 700€ minder leges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
SjakieZulu schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:49:
@the-edge: dat is goed nieuws?

Heb je al (voldoende) offertes van aannemers binnen om snel een goede keus te kunnen maken? Lijkt me gaaf om het kindje (huis) te zien groeien vanaf het moment dat de eerste palen de grond in gaan.

Zag in een eerdere post dat je rekent met een bouwprijs van tegen de 500 EUR (incl BTW) per m3. Ik reken met eenzelfde bedrag. Goed afwerkingsniveau incl. badkamer, excl. keuken, vloeren en veranda.
Nog niet voldoende offertes binnen, hopelijk komende week zodat we vanuit daar verder kunnen pakken.
Klopt, €500 incl. BTW per m3. Flink bedrag, wij zullen daar toch budget-wise concessies in moeten doen.

Verdere waren de leges bij ons net geen €4000. Dus nu hebben we al wat kosten gemaakt (architect, constructeur, leges) en nog geen schop in de grond ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 21:57
Ik zit ook in de fase van aanvragen van de omgevingsvergunning. Ben wel benieuwd hoe dat gaat met de factuur van de leges. Er zitten namelijk wat voorwaarden her en der.

Bijv:
-Niet kunnen passeren zonder omngevingsvergunning. Er zijn verstrekkers die geen eens een offerte geven zonder vergunning
-Maximaal 6 weken na het verkrijgen van de vergunning, moet de grond passeren

Oftewel. Ik krijg straks de vergunning. Dan pas kan de hypotheek gaan lopen en grond passeren. En dan pas heb ik ook gelden tot mijn beschikking om de leges uit te betalen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
GAEvakYD schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:47:
Ik zit ook in de fase van aanvragen van de omgevingsvergunning. Ben wel benieuwd hoe dat gaat met de factuur van de leges. Er zitten namelijk wat voorwaarden her en der.

Bijv:
-Niet kunnen passeren zonder omngevingsvergunning. Er zijn verstrekkers die geen eens een offerte geven zonder vergunning

Oftewel. Ik krijg straks de vergunning. Dan pas kan de hypotheek gaan lopen en grond passeren. En dan pas heb ik ook gelden tot mijn beschikking om de leges uit te betalen.
Vreemd, hier staat de grond nog niet eens op onze naam :+ :P
Toch een vergunning _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@GAEvakYD / @the-edge , ik vond dat inderdaad ook vreemd, maar je kunt vergunning aanvragen op de grond van een ander, zo hebben wij dat ook gedaan, en gekregen :D

En @GAEvakYD , als je niet zelf de middelen hebt om 20K zelf voor de financieren, vraag ik me af of het verstandig is een huis te gaan bouwen ;)

Wij waren ook al een fors bedrag kwijt voordat we überhaupt de grond gekocht hadden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Grolsch schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:22:
@GAEvakYD / @the-edge , ik vond dat inderdaad ook vreemd, maar je kunt vergunning aanvragen op de grond van een ander, zo hebben wij dat ook gedaan, en gekregen :D

En @GAEvakYD , als je niet zelf de middelen hebt om 20K zelf voor de financieren, vraag ik me af of het verstandig is een huis te gaan bouwen ;)

Wij waren ook al een fors bedrag kwijt voordat we überhaupt de grond gekocht hadden :(
Uhm. Aannames doen is niet zo handig. Ik heb echt wel een spaarpotje voor die leges, maar wil die liever achter de hand houden.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
De gemeente waar ik ga bouwen hanteert het volgende:

- start
- optie 3 maanden
- optie extra 3 maanden
- tekenen koopovereenkomst (zonder voorbehoud van financiering)
- passeren grond bij notaris binnen 5 maanden na tekenen contract
- omgevingsvergunning verleend binnen 12 maanden na tekenen contract
- woning voltooid binnen 12 maanden na afgeven omgevingsvergunning

Ik wil de omgevingsvergunning geregeld hebben binnen 6 maanden na de start (binnen de optieperiode). De hypotheek kan geregeld worden als het volgende is geregeld: getekende koopovereenkomst grond,
omgevingsvergunning verleend en getekende koop- aannemersovereenkomst. Timing is dus cruciaal.

@Grolsch / @GAEvakYD: er moet inderdaad behoorlijk veel voorgefinancierd worden voordat de hypotheek geregeld is: kosten voor nemen optie, architect, leges, etc :(

[ Voor 7% gewijzigd door SjakieZulu op 08-09-2017 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
In mijn gemeente had ik het geluk dat ze kosteloos een 4 maanden optie te geven. Daarna moet je overgaan tot aanschaf, of een betaalde optie om de periode te verlengen. Ik ga over tot de verkoop, ook omdat daar drie ontbindende voorwaarde in de koopacte staan.

1)Verkrijgen van Financiering
2)Verkrijgen onherroepelijke omgevingsvergunning binnen een jaar na tekenen

Tevens een voorwaarde die ik niet echt snap:
"De (notariële) akte van levering zal niet eerder worden verleden dan nadat aan elk van de drie hierna
onder a, b en c omschreven voorwaarden is voldaan:
a. het college van burgemeester en wethouders heeft besloten tot bekrachtiging van deze
overeenkomst;"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
@GAEvakYD: dat zijn gunstige voorwaarden!

Koopovereenkomst van grond is mijn geval helaas zonder voorbehoud van financiering. Verder zijn er ook kosten verbonden aan het nemen van een optie (3 + 3 maanden).

Vandaar dat timing van koopovereenkomst grond, omgevingsvergunning en koop- aannemersovereenkomst cruciaal is (voor hypotheek). En het hebben van flink wat spaarcenten ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
GAEvakYD schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:38:
[...]

Uhm. Aannames doen is niet zo handig. Ik heb echt wel een spaarpotje voor die leges, maar wil die liever achter de hand houden.
Ik bedoelde het eigenlijk ook niet persoonlijk, maar als ik mijn eigen bericht terug lees snap ik dat je dat kunt denken.

Maar als je een eigen huis gaat bouwen moet je gewoon fatsoenlijk eigen middelen hebben naar mijn mening.

Wij hebben destijds toen de hypotheek wel rond was direct alle reeds gemaakte kosten terug betaald naar ons zelf vanuit bouwdepot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Geen probleem. Een eigen huis bouwen kost inderdaad veel geld en vooral bij zelfbouw zijn er een boel variabelen extra waar aan gedraaid kan worden. :)

Voor mij de tweede keer. Eerste keer was 7 jaar geleden een CPO traject met 19 anderen. Nu een vrijstaande woning en helemaal alleen. Ik kan me van vorige keer nog herinneren dat ik me op den duur ging vervelen omdat ik niets meer kon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
GAEvakYD schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:47:

Bijv:

Ga je echt alles financieren? Dat je de leges niet zelf op kunt brengen vind ik nogal wat.

Worst case kun je die leges niet eens betalen uit de hypo omdat meestal de marktwaarde lager ligt dan de kosten die je maakt bij de bouw van een huis.

Daarnaast zul je voor de hypo ook aanneem overeenkomst moeten hebben.

Lekker verschil ook mbt leges. Wij betalen bijna 10k :(.

Edit: lees dat je ze toch zelf kunt betalen. Waarom doe je dat niet? Als je kunt kunt, kun je beter dat zelf betalen dan er rente over wollen betalen. Vind de aanneme van Grolsch niet zo gek....

[ Voor 11% gewijzigd door Artbij op 08-09-2017 18:39 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
the-edge schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:50:
[...]

Vreemd, hier staat de grond nog niet eens op onze naam :+ :P
Toch een vergunning _/-\o_
Dat is heel normaal, je hoeft nooit eigenaar te zijn van grond waar het bouwwerk op komt. Er wordt allen getoetst op publiekrechtelijk vlak.

Het ziet er dan ook naar uit dat je binnen een half jaar kunt starten met de bouw?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Gefeliciteerd met je vergunning @the-edge! En succes met het zoeken van een aannemer.

Bij ons zijn ze vandaag begonnen met afgraven, na een heel lang voortraject echt heel fijn dat we iets is gedaan. Het stortregende alleen toen we gingen kijken dus met goed weer nog een keertje terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Wij hebben gisteren het contract ontvangen voor onze kavel :) Ontwerptekening is ook al vergevorderd...

Heeft iemand een adres (adressen?) van een goede warmtepompleverancier (goed = kwaliteit en prijs...). Ik kom alleen maar op bedrijven uit die warmtepompen leveren die naast een HR-ketel draaien of informatiepagina's over warmtepompen.

Ik zoek een (lucht)warmtepomp inclusief (bij voorkeur ingebouwd) boilervat en bij voorkeur ook een WTW. Grondwarmtepompsystemen zijn vrijwel zeker te duur, maar als het bedrijf die levert kan ik altijd de mogelijkheid onderzoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 09-09-2017 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 09:37:
Wij hebben gisteren het contract ontvangen voor onze kavel :) Ontwerptekening is ook al vergevorderd...

Heeft iemand een adres (adressen?) van een goede warmtepompleverancier (goed = kwaliteit en prijs...). Ik kom alleen maar op bedrijven uit die warmtepompen leveren die naast een HR-ketel draaien of informatiepagina's over warmtepompen.

Ik zoek een (lucht)warmtepomp inclusief (bij voorkeur ingebouwd) boilervat en bij voorkeur ook een WTW. Grondwarmtepompsystemen zijn vrijwel zeker te duur, maar als het bedrijf die levert kan ik altijd de mogelijkheid onderzoeken.
Regio?

Volgens mij levert elke loodgieter ze. Ik kan ook niets specifiek vinden, maar heb 4 verschillende offertes van loodgieters en ze leveren allemaal gewoon w/w l/w en wtw. Bouw je zelf? Anders komen de aannemers van wie je offertes hebt wel met mogelijke leveranciers.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Tilburg. Ja ik bouw helemaal zonder aannemer (eventuele hulp die ik nodig heb ga ik inhuren), ben aan t onderzoeken of ik een cascopakket in SIP ga importeren.

Heb eerder http://www.nilanbelgium.be/nl/ uit belgie gevonden maar ik krijg tot nu toe geen contact met ze (aantal keren gemaild, nog niet proberen te bellen). Betwijfel ook of je met hun in aanmerking komt voor de subsidie?

[ Voor 42% gewijzigd door Stefke op 09-09-2017 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 10:14:
Tilburg. Ja ik bouw helemaal zonder aannemer (eventuele hulp die ik nodig heb ga ik inhuren), ben aan t onderzoeken of ik een cascopakket in SIP ga importeren.
Dat is wel erg dichtbij, de beste offerte die ik gehad heb komt van een bedrijf uit Waalwijk. Geen banden mee verder en ook niet mee in zee gegaan, maar die leverde een w/w voor maar net iets meer dan een l/w.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
artbij schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 10:16:
[...]

Dat is wel erg dichtbij, de beste offerte die ik gehad heb komt van een bedrijf uit Waalwijk. Geen banden mee verder en ook niet mee in zee gegaan, maar die leverde een w/w voor maar net iets meer dan een l/w.
tnx, interessant. Zal eens contactopnemen

Dan is of de w/w erg goedkoop of de l/w duur? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
WNT schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 23:59:
Gefeliciteerd met je vergunning @the-edge! En succes met het zoeken van een aannemer.

Bij ons zijn ze vandaag begonnen met afgraven, na een heel lang voortraject echt heel fijn dat we iets is gedaan. Het stortregende alleen toen we gingen kijken dus met goed weer nog een keertje terug.
Dat is altijd leuk als ze na zo'n lange voorbereiding eindelijk een keer gaan beginnen!!

Ik heb even niet meer voor ogen wat jullie plannen zijn, heb je nog een linkje met tekeningen / foto's :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 10:19:
[...]

tnx, interessant. Zal eens contactopnemen

Dan is of de w/w erg goedkoop of de l/w duur? ;)
W/w was goedkoop :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:24
stefijn schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 10:14:
Tilburg. Ja ik bouw helemaal zonder aannemer (eventuele hulp die ik nodig heb ga ik inhuren),
Bedoel je dat je bijvoorbeeld de betonvlechter en betonaannemer zelf in gaat huren en zelf de coördinatie doet? En kom je zelf uit de bouw? Of zit er een nog bouwtechnisch bureau op?
ben aan t onderzoeken of ik een cascopakket in SIP ga importeren.
Voordeel van zo'n systeem is dat het snel staat. Nadeel is, dacht ik, dat je er geen leidingen in kan frezen. De plaat is namelijk constructief voor zover ik weet.

Wat je in het algemeen nogal eens ziet bij dit soort systemen is dat klanten allerlei ontwerpen willen waarvoor het systeem eigenlijk minder geschikt is, met grote overspanningen of overstekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
D-e-n schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 10:51:
[...]

Bedoel je dat je bijvoorbeeld de betonvlechter en betonaannemer zelf in gaat huren en zelf de coördinatie doet? En kom je zelf uit de bouw? Of zit er een nog bouwtechnisch bureau op?

[...]

Voordeel van zo'n systeem is dat het snel staat. Nadeel is, dacht ik, dat je er geen leidingen in kan frezen. De plaat is namelijk constructief voor zover ik weet.

Wat je in het algemeen nogal eens ziet bij dit soort systemen is dat klanten allerlei ontwerpen willen waarvoor het systeem eigenlijk minder geschikt is, met grote overspanningen of overstekken.
Ik kom niet uit de bouw. De fundering wordt volledig gelegd, o.v.v. de sonderingen zal dat een Hectarfundering worden. Ik laat wel mijn architect meekijken in het proces straks. Als het SIP wordt ga ik zelf het casco in elkaar zetten samen met iemand die daar wat meer ervaring mee heeft.

Je opmerkingen over leidingen klopt wel, al is het wel mogelijk om (met name enkelvoudige) electraleidingen door de muur te leiden, bijv. naar een schakelaar of contactdoos. Als je veel leidingen over een muur wil laten lopen kun je eenvoudig een voorzetwandje plaatsen. Geen probleem ook, want de wanddikte die vereist is voor de Rc waarde is maar 20cm dus je bouwt zowieso een stuk "dunner" dan in steen.
Wij krijgen een hele simpele schuurwoning. Alleen maar rechte hoeken, geen uitstulpingen/uitbouw, wel wat overspanningen. Voor de overspanningen worden gelamineerde balken geleverd die mooi in t zicht kunnen blijven.

Dwz. als we inderdaad met SIP gaan werken. Is nog niet helemaal zeker

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 09-09-2017 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 10:19
Ha! Nog één met een Hectar fundering, die moet hier ook komen. Mooi systeem als je het aan mij vraagt, zouden er veel meer moeten doen. :)

De gemeente kende het systeem (nog) niet, flink wat discussie over geweest, met als resultaat dat we geen staalvezelbeton mogen toepassen, maar de boel traditioneel moeten wapenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@aikink @stefijn
Op zich is het een goed idee: je stort een plaat met alles erop en eraan en je bent uit je fundering. In dat opzicht een prima systeem.

Wel heb ik bedenkingen bij de "horizontale vorstrand" waar men het over heeft. In de beschrijving wordt er voornamelijk gesproken over de isolatie maar de belangrijkste functie van een vorstrand is voorkomen dat er vorst onder de plaat kan optreden en zolang de onderkant niet dieper ligt dan 60cm onder het maaiveld kan dat hier ook nog steeds. Ik zou dus verwachten dat men de rand met bijvoorbeeld isolatie opdikt om die 60cm te halen.

De kritiek op staalvezelbeton snap ik dan weer niet. Bij bedrijfsvloeren wordt dat heel veel toegepast. Het is een specialisme maar niet zeldzaam.

Edit:
@stefijn
Goed overigens dat je architect meekijkt. Bouwen blijft natuurlijk nog steeds een vak en je wilt voorkomen dat je door al die onderaannemers dingen op de mouw gespeld krijgt waar geen bal van klopt. En ja: dat doen sommigen :)

[ Voor 33% gewijzigd door D-e-n op 09-09-2017 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
@D-e-n Het mooie is dat dit systeem z'n oorsprong vindt in Zweden. Is het in het algemeen nog een tikkie kouder dan hier, en daar het werkt het al een paar decennia prima. De gemeente hier vroeg zich dat ook af, en de constructeur (mede ontwikkelaar van dit product in Nederland, dus bloedfanatiek om het bij de gemeente rond te krijgen) heeft daar een een gelijkwaardigheidsberekening op los gelaten en dat verwerkt in een notitie. Conclusie: vorstvrij volgens NEN-EN-ISO 13793 voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@aikink
Maar wat heeft hij dan aangetoond? Dat de grond op die 40cm niet kan bevriezen? Of rekent men de vloer uit op extra krachten?

Want dat de vloer kan opvriezen is wel de geldende theorie voor Nederland. En als de grond hier niet bevriest op die diepte doet hij dat bij een normale platenfundering ook niet.

@stefijn
Ik heb er wel verstand van. Vandaar dus de vraag :)

Edit:
Ik heb even in de pdf's op de website gekeken en men maakt blijkbaar gebruik van de "flap" rondom de fundering. Die is, zo begrijp ik, van isolerend materiaal en zou dus moeten voorkomen dat de grond rondom de fundering bevriest.

[ Voor 75% gewijzigd door D-e-n op 09-09-2017 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat het aan de norm voldoet? Lijkt mij prima

Daarnaast werkt het in de praktijk (idd gezien Zweden en andere koude gebieden waar het al langer toegepast wordt, o.a. omdat je daar niet zo gemakkelijk in de - rotsachtige - grond komt). In Duitsland heb je een min of meer vergelijkbaar systeem, Isolohr. Daar werkt het ook. https://www.isolohr.de/bo...%B6sungen/passivhaus.html

Voldoende voor mij.

Verder heb ik er geen verstand van :)

@D-e-n Ja daar wilde ik nog op wijzen, maar ik dacht ik zal maar geen onzin uitkramen

[ Voor 17% gewijzigd door Stefke op 09-09-2017 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
@D-e-n Dat dus. Voorwaarde is wel dat de binnenruimte verwarmd (boven 5 ºC) moet zijn en blijven. Lijkt me voor een woning geen probleem.

Plaatje uit die notitie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nzX1liL.png

Verder over dat staalvezelbeton: vonden wij ook gek dat het niet toegestaan werd. Beetje verder erin gedoken, en het blijkt dat er wel een NEN-norm is die staalvezelbeton aanstuurt als bouwproduct, maar dat die weer niet van toepassing is op woningen en woongebouwen.

Er ligt op dit moment wel een conceptnorm waarin staalvezel wel in woningen gebruikt toegestaan wordt, maar de definitieve versie wordt pas in 2019 verwacht (over bureaucratie gesproken). De gemeente stelt zich formeel op: conceptnormen staan we niet toe, dus staalvezelbeton ook niet.

Van de constructeur horen zeggen is dit de 2e gemeente die zich op dit standpunt stelt. De overige 500+ projecten op andere locaties waren allemaal geen probleem. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Vraagje: hoeveel bouwdagen stond er in jullie aannemer overeenkomst?
De werkbare dagen bedoel ik dan?

Mijn aannemer heeft geoffereerd met 120 bouwdagen.
In het woningborg contract zet hij nu 180 dagen... Fors verschil!
Hoor graag jullie ervaringen, zou ik zeer op prijs stellen.
Thanks!

Edit: is het jullie eigenlijk gelukt om een aannemer te laten committeren (zwart op wit) tot oplevering voor een bepaalde datum? :)

[ Voor 18% gewijzigd door mistaoutlaw op 09-09-2017 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanvv78
mistaoutlaw schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 14:49:
Vraagje: hoeveel bouwdagen stond er in jullie aannemer overeenkomst?
De werkbare dagen bedoel ik dan?

Mijn aannemer heeft geoffereerd met 120 bouwdagen.
In het woningborg contract zet hij nu 180 dagen... Fors verschil!
Hoor graag jullie ervaringen, zou ik zeer op prijs stellen.
Thanks!

Edit: is het jullie eigenlijk gelukt om een aannemer te laten committeren (zwart op wit) tot oplevering voor een bepaalde datum? :)
Wauw 60 dagen verschil is best veel. Maar mss standaard voor woningborg?

Ja wij bouwen via Groothuisbouw en krijgen na ondertekenen aanneemovereenkomst een definitieve opleverweek. En zover ik weet houden ze zich daar exact aan, soms eerder. Wij betalen ook pas bij oplevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Bij ons zijn ze 11 november 2016 begonnen, opleverdatum was 16 maart 2017, die is ook exact gehaald. Voordat we de streefdatum te horen hadden gekregen, lag de datum 2 weken verder. Een week voor de start kregen we de streefdatum, waarbij vermeld werd dat deze meestal gehaald werd, maar dat het eventueel een week langer kan duren.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Ik heb ook eindelijk de omgevingsvergunning op papier binnen. Toch wel op 30 Oktober goedgekeurd, maar heeft week gelegen voordat hij opgestuurd is ???

Maar goed, is nu dus duidelijk tot wanneer de bezwaar periode loopt en ik kan de afspraak met de notaris gaan maken.

Pagina: 1 ... 9 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic