Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.620.857 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
Die kant gaan we ook op, alleen dan niet al te ver van waar we nu wonen. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:18
artbij schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:44:
[...]

Jullie huis ziet er leuk uit, maar ik zou persoonlijk nooit een woning bouwen die al honderden keren gebouwd is. Dat koop ik wel een rijtjes huis. Daarnaast is de afwerking goed, maar wij kiezen voor een niveau hoger.

Jij telt trouwens allerlei kosten in je m3 prijs die er bij anderen niet in zitten.
Het is maar net hoe je in de wedstrijd zit. Wij bouwen zelf omdat we in de bestaande bouw geen fijne woning konden vinden. We hebben geen bijzondere wensen en al helemaal geen beeld van een droomwoning. We willen gewoon een fijn en praktisch huis. En wat ons tegenviel is dat in onze omgeving in onze prijsklasse vaak oude woningen ('60/'70/'80) worden aangeboden met dito indelingen. Denk aan kleine badkamer/keuken, slechte isolatie, oude technische installatie en verouderde aankleding. En toen stonden we voor de keuze, een bestaande woning kopen, er een ton tegenaan gooien of zelf bouwen en zelf de indeling kiezen.

En helemaal vrije keuze heb je toch nooit. Want je zit altijd met kaders zoals het aanbod van kavels, budget, welstand etc.

En van een uniek huis kun je niet eten zal ik maar zeggen ;) .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• p2w
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-12-2024

p2w

Wij zijn ook bezig met het ontwerpen van een nieuw te bouwen huis in het zuiden van het land.

Ik heb de afbeeldingen opgeslagen op:

gallery: p2w

Op paar kleine aanpassingen na zijn we zelf erg tevreden over het ontwerp. Echter: hoe meer meningen hoe beter het is. Heeft iemand nog op- of aanmerkingen die we mee kunnen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:47
@p2w dat vind ik nu wel een echte unieke woning, zoiets zie je niet vaak :)

Je gaat dus vanuit je badkamer het dakterras op :? Die snap ik nog niet helemaal :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
p2w schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 16:21:
Wij zijn ook bezig met het ontwerpen van een nieuw te bouwen huis in het zuiden van het land.

Op paar kleine aanpassingen na zijn we zelf erg tevreden over het ontwerp. Echter: hoe meer meningen hoe beter het is. Heeft iemand nog op- of aanmerkingen die we mee kunnen nemen?
Klopt het dat aan de achterzijde je alleen via een schuifpui naar buiten kan? Dit lijkt mij persoonlijk niet praktisch. Alternatief is omlopen via de voorkant natuurljk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:22
MrFl0ppY schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 15:05:
[...]

Het is maar net hoe je in de wedstrijd zit. Wij bouwen zelf omdat we in de bestaande bouw geen fijne woning konden vinden. We hebben geen bijzondere wensen en al helemaal geen beeld van een droomwoning. We willen gewoon een fijn en praktisch huis. En wat ons tegenviel is dat in onze omgeving in onze prijsklasse vaak oude woningen ('60/'70/'80) worden aangeboden met dito indelingen. Denk aan kleine badkamer/keuken, slechte isolatie, oude technische installatie en verouderde aankleding. En toen stonden we voor de keuze, een bestaande woning kopen, er een ton tegenaan gooien of zelf bouwen en zelf de indeling kiezen.

En helemaal vrije keuze heb je toch nooit. Want je zit altijd met kaders zoals het aanbod van kavels, budget, welstand etc.

En van een uniek huis kun je niet eten zal ik maar zeggen ;) .
De keus kan een stuk vrijer dan bij een catalogus bouwer ;). Maar zoals eerder gezegd, dat kan bij je passen. Genoeg vrienden die schrikken van de keuzes die je moet maken als je met een architect in zee gaat, die geeft het veel.rust om uit een selectie te mogen kiezen.

Ik schrik alleen van het kleine prijsverschil met catalogus bouwers. Vergelijk echter wel prijzen van februari dit jaar. Daar is dus ook al 20% bijgekomen blijkbaar.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p2w

p2w

Grolsch schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 16:46:
@p2w dat vind ik nu wel een echte unieke woning, zoiets zie je niet vaak :)

Je gaat dus vanuit je badkamer het dakterras op :? Die snap ik nog niet helemaal :?
Vanuit de ouderslaapkamer is het te laag om er een goede deur te plaatsen. Enige manier is daardoor vanuit de badkamer. Het is ook niet echt een dakterras; de balustrade zit bijna meteen buiten (het is makkelijker om de ramen te wassen en evt handdoek over de balustrade te leggen om te drogen (maar laatste zal wel niet vaak gebeuren denk ik :))
Zygapophysis schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 16:52:
[...]

Klopt het dat aan de achterzijde je alleen via een schuifpui naar buiten kan? Dit lijkt mij persoonlijk niet praktisch. Alternatief is omlopen via de voorkant natuurljk :)
Daar heb je wel een goed punt idd. Op het moment is dat aan de achterkant inderdaad de enige manier. Overleggen met de architect om daar ergens aan de achterkant een deur te plaatsen; al zie ik nu nog niet echt een mooie plek daarvoor.

Algemeen: huis wordt volledig onderkelderd; daar komt ook de opbergruimte.

[ Voor 7% gewijzigd door p2w op 12-09-2017 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:15
Señor Sjon schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 13:41:
Maar goed, ik ben voorlopig afgehaakt als zelfbouwer. We kunnen gewoon geen geschikt kavel vinden waar we onze plannen op willen realiseren. Zonder kinderen was het wel makkelijker geweest om ergens in het buitengebied te gaan zitten, maar voor nu wil ik ze in de buurt van school, sport en buurtgenootjes houden.
Jammer! Gaat het niet lukken om het stuk grond wat je voor ogen had om te zetten naar bouwgrond?
LittleTycoon schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:54:
Poe, 373m3 bij groothuis. Gezien huidige markt niet verkeerd, maar zij hebben ook niet stilgezeten qua prijs afgelopen 2 jaar.
Stijging is inderdaad gigantisch. Het huis van mijn college is in maart opgeleverd, prijs is gebaseerd op afspraken van eind 2015. Even snel de configurator bekeken en op basis van de huidige prijzen is het huis zo'n 40K duurder...

[ Voor 31% gewijzigd door Sturgeon22 op 12-09-2017 21:39 ]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 16:46:
Dat lijkt me heerlijk!

* Wailing_Banshee onthoudt even de mogelijkheid, voor later, als ze groot is.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Grolsch
Wailing_Banshee schreef op woensdag 13 september 2017 @ 07:55:
[...]

Dat lijkt me heerlijk!

* Wailing_Banshee onthoudt even de mogelijkheid, voor later, als ze groot is.
Ik snap niet zo goed wat daar heerlijk aan is :? Wat wil je nu naakt op een dakterras doen :?

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op woensdag 13 september 2017 @ 08:07:
[...]

Ik snap niet zo goed wat daar heerlijk aan is :? Wat wil je nu naakt op een dakterras doen :?
Ik gooi nu ook regelmatig het raam open als ik onder de douche sta. En je hoeft niet perse naakt te zijn in een badkamer hoor!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Señor Sjon
Grolsch schreef op woensdag 13 september 2017 @ 08:07:
[...]

Zitten in het zonnetje op je landgoed. :?

• Grolsch
Wailing_Banshee schreef op woensdag 13 september 2017 @ 08:43:
[...]

Ik gooi nu ook regelmatig het raam open als ik onder de douche sta. En je hoeft niet perse naakt te zijn in een badkamer hoor!
Dat doe ik ook wel, maar dat wil niet zeggen dat het "handig" is om een dakterras te hebben welke alleen vanuit de badkamer te bereiken is :P

En het komt bij mij toch regelmatig voor dat ik naakt onder de douche sta 8)

Maar de persoon in kwestie gaf al aan dat het geen dakterras is waar met vrienden/familie/etc. op gezeten wordt.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
aikink schreef op maandag 11 september 2017 @ 22:00:
Detail dak/wand, uitgangspunt Qv10 <0,4.

[afbeelding]

Ik tel op 6 posities een luchtdichte aansluiting. Neem bv. dat luchtdicht membraan tussen binnenblad en vloer. Neem een huis van 12 x 8 meter, ben je 80 meter aan materiaal verder. Aan bewerkingen: waarschijnlijk eerst impregneren, dan plakken en aankloppen, uurtje werk? Totaal dan al snel over de €150, dan heb je nog niet de aansluitingen op de muurplaat en de tape over de isolatie gehad. En dit is nog een simpel detail, het wordt pas echt leuk om alle (stel)kozijnen af te dichten.

Een paar jaar terug heb ik eens een getal van 400 manuren gehoord op twee-onder-één-kapper om de tent luchtdicht te krijgen tot op Passiefhuis-niveau. Ik denk dat we daar nu iets efficiënter mee zijn. €100 per m³ zal het dus niet zijn, maar het is ook geen centenwerk.
Na wat verder zoeken zijn de materialen inderdaad al wel redelijke kostenpost.

Bijvoorbeeld vloeibaar rubber als afscherming over punt waar plafondplaat in binnenmuur zit.
€100+ voor 5 liter, en 2.7 liter per m2 oppervlakte nodig. Dan uitgaan van 40 cm hoog afwerken en je kunt wel 5 meter lengte doen. Met je voorbeeld huis van 8x12 zit je dan al op €800 zonder arbeid.

Een andere optie is hevadex blowerproof liquid. €85 voor 5 liter

Wellicht een optie, kan in ieder geval wel gebruikt worden om de ip camera buizen die uit de verdieping vloer door isolatie pakket komen luchtdicht te maken.

Ook voor ramen ziet het proces er makkelijk uit.

Ze hebben zelfs een rekentool: https://www.blowerproof.be/nl/rekentool

Heel huis van 200 m2 woonoppervlak rond de €1000 aan materiaal.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 18:37
@p2w: zeker geen 13 in een dozijn woning. Mijn complimenten!

Optisch gezien ziet het dakterras er mooi uit van buiten. Echter kun je vraagtekens zetten of een dakterras bij de badkamer ook als zodanig gebruikt gaat worden. Wel lekker veel licht in de badkamer; een goede zonwering of iets dergelijks is gewenst (ook ivm privacy).

Kijkend naar plaatje 5 (achteraanzicht), vind ik het totaalplaatje gewoon kloppen. Qua plaatsing objecten, afmetingen, etc. Vond eerst de bruine stukken muur en schoorsteen minder mooi, maar kijkend naar het geheel past het eigenlijk wel heel goed.

Persoonlijk vind ik het wel fijn als de garage geschakeld is aan het huis, zodat er een verbinding is met bijkeuken en keuken. In jouw ontwerp is dit mooi ''opgelost'' door een extra ingang te maken bij de parkeerplaatsen zodat je met de boodschappen direct de bijkeuken en keuken in kan. Slim!

Verder mooie open ruimte met zithoek, eethoek en open keuken. Lekker ruimtelijk en veel licht (+++), ook hier is zonwering/regulatie gewenst.

Heb je nooit overwogen om de master slaapkamer en badkamer op de BG te plaatsen? Kavel lijkt me groot genoeg? Hoe groot is de kavel? Ik zou zeker een 2e (kleine) badkamer creëren voor de kids/gasten.

Ik zou er zo kunnen wonen :)

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
p2w schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 16:21:

Dat gaat een prachtige woning worden, mooi! De op- / aanmerkingen die ik heb zijn al genoemd. Succes met de voorbereidingen en succes met het bouwen, hopelijk wil je ons in dit topic over de voortgang informeren!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:57
Mooi ontwerp @p2w , vooral die Porsche en eend op de oprit.

Even een status update. Aantal maanden terug heb ik wat vragen gesteld in dit topic over zelf bouwen. Het perceel dat we konden kopen had in onze ogen teveel beperkingen qua bouw en ligging. Ook vonden we de bouwkosten behoorlijk toegenomen (offerte aangevraagd en vergeleken met die van vrienden van 1,5 jaar geleden).

Onze 2e optie was een projectmatig nieuwbouwhuis (2-kapper) waar we bij toeval voor waren ingeloot. Daarvoor hebben we nu gekozen, bouw start eind oktober. Kleiner project, betere locatie, nodige keuze vrijheid en iets minder tijdrovend (respect voor de zelfbouwers).

• p2w

p2w

Grolsch schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:13:
[...]

Dat doe ik ook wel, maar dat wil niet zeggen dat het "handig" is om een dakterras te hebben welke alleen vanuit de badkamer te bereiken is :P

En het komt bij mij toch regelmatig voor dat ik naakt onder de douche sta 8)

Maar de persoon in kwestie gaf al aan dat het geen dakterras is waar met vrienden/familie/etc. op gezeten wordt.
Wij vonden het er ook minder mooi uitzien om de balustrade bij de rand van de overkapping te maken. In 1e instantie was het ook een schuijfpui en dacht de architect om de ruimte te gebruiken als werkruimte. Echter hadden we dan de badkamer op een andere plek moeten doen; terwijl de ruimte op zichzelf groot genoeg is als badkamer. We hebben ook nog gekeken naar een velux oplossing als "deur" maar vonden dat er toch niet mooi uitzien. We vroegen ons ook af hoe vaak je op een dakterras gaat zitten als er een mooie overkapping is plus in de tuin plek genoeg is om in de zon te gaan zitten. Daarom besloten om van de schuifpui een deur plus raam (=goedkoper) te maken en "dakterras" te laten vallen.

We moeten enkel nog wel een oplossing zoeken om de ruimte te kunnen afschermen als iemand aan het douchen / badderen is :) Aan de andere kant: in bad liggen met het uitzicht over weiland / bossen lijkt ons nu al heerlijk :D
SjakieZulu schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:20:
@p2w: zeker geen 13 in een dozijn woning. Mijn complimenten!

Optisch gezien ziet het dakterras er mooi uit van buiten. Echter kun je vraagtekens zetten of een dakterras bij de badkamer ook als zodanig gebruikt gaat worden. Wel lekker veel licht in de badkamer; een goede zonwering of iets dergelijks is gewenst (ook ivm privacy).

Kijkend naar plaatje 5 (achteraanzicht), vind ik het totaalplaatje gewoon kloppen. Qua plaatsing objecten, afmetingen, etc. Vond eerst de bruine stukken muur en schoorsteen minder mooi, maar kijkend naar het geheel past het eigenlijk wel heel goed.

Persoonlijk vind ik het wel fijn als de garage geschakeld is aan het huis, zodat er een verbinding is met bijkeuken en keuken. In jouw ontwerp is dit mooi ''opgelost'' door een extra ingang te maken bij de parkeerplaatsen zodat je met de boodschappen direct de bijkeuken en keuken in kan. Slim!

Verder mooie open ruimte met zithoek, eethoek en open keuken. Lekker ruimtelijk en veel licht (+++), ook hier is zonwering/regulatie gewenst.

Heb je nooit overwogen om de master slaapkamer en badkamer op de BG te plaatsen? Kavel lijkt me groot genoeg? Hoe groot is de kavel? Ik zou zeker een 2e (kleine) badkamer creëren voor de kids/gasten.

Ik zou er zo kunnen wonen :)
De muur zijn we nog aan het bekijken welke stenen het wordt. Op het moment neigen we meer naar paars. En dat is ook nodig inderdaad om de kleurstelling van de dakpannen en hout wat op te laten leven.

We hadden de garage in 1e instantie ook aan het huis vast staan maar dat ontwerp is door de gemeente afgewezen omdat het bijgebouw te groot was ten opzichte van het hoofdgebouw. Het moest echt 1 dak worden in een rechte vorm. Daarom gekozen om de garage los te maken omdat we anders niet uitkwamen met de ruimte beneden.

Op de begane grond is het nu: speelkamer en bijkeuken. We willen in de bijkeuken wel de leidingen laten leggen om later een badkamer te kunnen realiseren. Maar met 1 kind van 2 en 1 onderweg willen we de komende tijd nog bij de kids in de buurt slapen.

Op de 1e verdieping hebben we de badkamer met uitzicht en bij de ouderslaapkamer een aparte badkamer en inloopkast (zitten naast elkaar).

Het kavel is 692 m2 maar we kunnen het niet breder maken ivm de afstand tot de grens van het kavel (aan de "woonkamer kant" hebben we al meer gebouwd dan oorspronkelijk mocht van de gemeente).

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 18:37
@p2w: master slaapkamer heeft idd al een badkamer, had ik overheen gekeken.

Speelkamer en bijkeuken op BG kunnen op termijn omgebouwd worden naar slaap- en badkamer. Mooi toekomstbestendig.

Kavel is groot genoeg voor het bouwen van een schuurwoning.

• p2w

p2w

Zygapophysis schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 16:52:
[...]

tekening aangepast: de achterdeur zit nu vlakbij de tafel en het terras is wat groter gemaakt (kleine stukje waar eerst een raam zat).

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Mijn architect vertelde me gisteren dat de gemeente er geen problemen mee heeft als we beginnen met bouwen als de bezwaartermijn van 6 weken nog loopt. De hypotheekaanbieder/bank heeft er soms wel problemen mee.

Weet iemand in hoeverre dit klopt? We willen graag opleveren voor de bouwvak van 2018, dus 6 weken eerder beginnen komt goed van pas, want 't wordt al wat krap.

[ Voor 25% gewijzigd door JaxMcFadden op 13-09-2017 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat klopt. De onherroepelijkheidstermijn is het risico van de aanvrager. Dus verwacht je geen bezwaren, dan kan je in priincipe je gang gaan. Meeste partijen zijn wel huiverig overigens. Een bezwaar met verzoek tot stilleggen bouw kan je met geluk maanden kosten en anders jaren.

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

JaxMcFadden schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:01:
Mijn architect vertelde me gisteren dat de gemeente er geen problemen mee heeft als we beginnen met bouwen als de bezwaartermijn van 6 weken nog loopt. De hypotheekaanbieder/bank heeft er soms wel problemen mee.

Weet iemand in hoeverre dit klopt? We willen graag opleveren voor de bouwvak van 2018, dus 6 weken eerder beginnen komt goed van pas, want 't wordt al wat krap.
Bij veel banken krijg je idd pas geld bij een onherroepelijke omgevingsvergunning. Je zou bijv alleen kunnen afgraven en funderen, dan neem je minder risico dan als je echt de muren al gaat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Vandaag met instalateurs gesproken.
Bedrijfen/toeleveranciers hebben het blijkbaar (te) druk.

burgerhout komt niet terug met prijsopgave van een (mini)delta schoorsteen voor 2 x 180/150 mm wtw leidingen (hun standaard heeft er 1 met riool ontluchting en weet ik wat erbij)

Nathan heeft de prijs van het buffervat nog niet duidelijk (wws303.1)

Technea heeft nog niet gantwoord wat de Joulia inline wtw moet kosten voor een dealer.

Itho kan nog geen dealer prijs afgeven van de hr-eco 300

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Die drukte hebben wij ook last van, duurt echt lang voordat we prijzen krijgen echt onhandig. Loopt jullie proces er vertraging door op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Nee niet direct, eerst moet ruwbouw, maar de E en W instlateur moeten wel snel al riool en andere zaken maken, dus moet wel een getekende overeenkomst hebben voordat ze met werk beginnen. En ik hou niet zo veel van stelkosten.

De itho hru eco-300 is wel een mooi voorbeeld. Ventilatieland verkoopt hem al op zijn website (maar kan hem niet leveren want itho heeft ze nog niet in productie) maar er is nog geen dealerprijs voor de unit.
Nu hoeft hij pas over 6 maanden of zo geplaatst te worden, maar er een contract voor maken met prijzen gaat wat moeilijk.

Bij burgerhout zijn we nummer xx in de rij waarschijnlijk die een speciale uitvoering wil (ze adverteren ermee dat ze van alles kunnen maken)

Waarom Nathan geen prijs heeft snap ik niet omdat ze in Duitsland wel te koop staan online.
https://www.selfio.de/alp...erspeicher-wws-303-1.html (2020€)
Maar wellicht is dat ook een bedrijf wat maar adverteert zonder te kunnen verkopen ?

Als vergelijk de gewone 303: https://www.selfio.de/alp...sserspeicher-wws-303.html
€1655

In nl zijn de andere type online wel te vinden.
Wws 303: https://www.installatieva...rraadvat-wws-303-15007701
€1363

Wws 405: https://www.installatieva...rraadvat-wws-405-15007801
€1625

Wellicht als er 350€ prijsverschil tussen zit de 1 kWh extra verlies per dag maar slikken. Dat is pas in 4 .5 jaar terugverdient als je 0.21€ per kWh rekent.

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 16-09-2017 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bij ons was de installateur al aan het werk voor dat de bgg vloer erin lag. (Funderingfase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 21:28:
Bij ons was de installateur al aan het werk voor dat de bgg vloer erin lag. (Funderingfase)
Dat lijkt mij ook. Loodgieter en elektricien hebben dan beide al werk. Als is het volgens mij wel iets dat een aannemer ook kan.

Met gestrekt been.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Grolsch schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 21:28:
Bij mij is de installateur nog aan het werk nadat huis is opgeleverd.

• LittleTycoon
jacovn schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 21:26:
Nee niet direct, eerst moet ruwbouw, maar de E en W instlateur moeten wel snel al riool en andere zaken maken, dus moet wel een getekende overeenkomst hebben voordat ze met werk beginnen. En ik hou niet zo veel van stelkosten.

De itho hru eco-300 is wel een mooi voorbeeld. Ventilatieland verkoopt hem al op zijn website (maar kan hem niet leveren want itho heeft ze nog niet in productie) maar er is nog geen dealerprijs voor de unit.
Nu hoeft hij pas over 6 maanden of zo geplaatst te worden, maar er een contract voor maken met prijzen gaat wat moeilijk.

Bij burggraaf zijn we nummer xx in de rij waarschijnlijk die een speciale uitvoering wil (ze adverteren ermee dat ze van alles kunnen maken)

Waarom Nathan geen prijs heeft snap ik niet omdat ze in Duitsland wel te koop staan online.
https://www.selfio.de/alp...erspeicher-wws-303-1.html (2020€)
Maar wellicht is dat ook een bedrijf wat maar adverteert zonder te kunnen verkopen ?

Als vergelijk de gewone 303: https://www.selfio.de/alp...sserspeicher-wws-303.html
€1655

In nl zijn de andere type online wel te vinden.
Wws 303: https://www.installatieva...rraadvat-wws-303-15007701
€1363

Wws 405: https://www.installatieva...rraadvat-wws-405-15007801
€1625

Wellicht als er 350€ prijsverschil tussen zit de 1 kWh extra verlies per dag maar slikken. Dat is pas in 4 .5 jaar terugverdient als je 0.21€ per kWh rekent.
Pff, wat een prijs voor een 300 liter boilertje.

• jacovn
LittleTycoon schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:26:
[...]

Pff, wat een prijs voor een 300 liter boilertje.
Die WWS 405 werd me voor minder dan 1500 geinstalleerd aangeboden. Dus er zit wel marge op.

Maar die 303.1 versie is een klasse A met veel betere isolatie.
300 = 300L met 71W stilstand verlies
303.1 = 300L met 44W stilstand verlies
405 = 380L met 88W stilstand verlies

[ Voor 28% gewijzigd door jacovn op 16-09-2017 06:37 ]

• Grolsch
LittleTycoon schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:24:
[...]

Bij mij is de installateur nog aan het werk nadat huis is opgeleverd.
Bij ons gisteren de laatste dingetjes opgelost, nu is de installateur echt klaar ;)

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:51
Ik had ook altijd de droom om vanuit onze starters woning over te gaan naar een huis dat gebouwd werd naar onze wensen. Op de huidige markt is dat inmiddels onmogelijk geworden voor ons als ik kijk naar bouwkosten en grondprijzen.

Soms denk ik dat het nog goedkoper is om iets bestaande te slopen dan een leeg stuk grond te kopen. Zo hadden we een bescheiden stukje grond gezien in een onpraktische hoek van ons dorp (dus uitvalswegen waren geen meerwaarde alsook geen nabijheid van winkels en scholen) en dat moest 300k kosten. Die droom kunnen we dus wel schrappen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Phusebox schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 07:56:
Ik had ook altijd de droom om vanuit onze starters woning over te gaan naar een huis dat gebouwd werd naar onze wensen. Op de huidige markt is dat inmiddels onmogelijk geworden voor ons als ik kijk naar bouwkosten en grondprijzen.

Soms denk ik dat het nog goedkoper is om iets bestaande te slopen dan een leeg stuk grond te kopen. Zo hadden we een bescheiden stukje grond gezien in een onpraktische hoek van ons dorp (dus uitvalswegen waren geen meerwaarde alsook geen nabijheid van winkels en scholen) en dat moest 300k kosten. Die droom kunnen we dus wel schrappen.
Je weet nooit, maar zonder gekheid. En zijn veel verschillen in bouw en grondprijs in de verschillende regio's in Nederland. Andere regio geen optie?

Met gestrekt been.

• Grolsch
Phusebox schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 07:56:

Dan woon je in de verkeerde regio ;)

Als ik soms hoor hoeveel geld men betaald voor kavels in het westen ben ik blij dat ik in het oosten woon :)

• Phusebox
Woon in Limburg overigens, een andere regio is voor ons geen optie. Loterijen doe ik niet aan mee 😉

Blijkbaar doen we wel iets fout met zijn tweeën als ik kijk naar leeftijdsgenoten of zelfs jongere koppels die met schijnbaar gemak grotere huizen kopen.

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:15
Phusebox schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 09:25:
Woon in Limburg overigens, een andere regio is voor ons geen optie. Loterijen doe ik niet aan mee 😉

Blijkbaar doen we wel iets fout met zijn tweeën als ik kijk naar leeftijdsgenoten of zelfs jongere koppels die met schijnbaar gemak grotere huizen kopen.
Dat is natuurlijk moeilijk te beoordelen, sommige krijgen giften van ouders hebben wellicht hogere salarissen etc. Je moet je ook afvragen of je je tot de nek in de schulden wilt steken voor een huis natuurlijk.

Wij hebben ook het "geluk" om in een regio te wonen die verre van populair is en derhalve goedkoop grond kunnen kopen. Wij hebben alle noodzakelijke dingen in de buurt maar even wat eten bij een leuk restaurant, sushi bestellen of een filmpje pakken is er niet bij. Moeten we minimaal 15-20 min rijden.

• Phusebox
bacardicoconut schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 09:31:
[...]

Dat is natuurlijk moeilijk te beoordelen, sommige krijgen giften van ouders hebben wellicht hogere salarissen etc. Je moet je ook afvragen of je je tot de nek in de schulden wilt steken voor een huis natuurlijk.

Wij hebben ook het "geluk" om in een regio te wonen die verre van populair is en derhalve goedkoop grond kunnen kopen. Wij hebben alle noodzakelijke dingen in de buurt maar even wat eten bij een leuk restaurant, sushi bestellen of een filmpje pakken is er niet bij. Moeten we minimaal 15-20 min rijden.
Dat is hier niet anders, er liggen wat winkels maar verder weinig spannends.

Ja uiteraard kan ik niet bij iedereen in de beurs kijken, van een aantal weet ik de inkomens en vraag ik me dus af hoe ze dat doen. Compleet in de schulden zitten ze afgaande op hun levensstijl ook niet naar mijn idee.

Ach dan blijven we maar klein wonen en gaan we voor ons andere doel, zonder hypotheek leven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Artbij
Phusebox schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 09:34:
[...]

Dat is hier niet anders, er liggen wat winkels maar verder weinig spannends.

Ja uiteraard kan ik niet bij iedereen in de beurs kijken, van een aantal weet ik de inkomens en vraag ik me dus af hoe ze dat doen. Compleet in de schulden zitten ze afgaande op hun levensstijl ook niet naar mijn idee.

Ach dan blijven we maar klein wonen en gaan we voor ons andere doel, zonder hypotheek leven.
Inkomen verhogen is de makkelijkste manier om wat groter te gaan wonen.

En gaan ondernemen is het makkelijkst om dat voor elkaar te krijgen.

Als ik nu de markt bekijk kun je het beste aannemer worden ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Artbij op 16-09-2017 09:46 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Iemand idee hoelang stempels moeten blijven staan? Heel mijn huis staat er vol mee en zou het wel leuk vinden om de ruimtes zonder te zien.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Breedplaat vloer of kanaalplaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op maandag 18 september 2017 @ 11:30:
Breedplaat vloer of kanaalplaat ?
Breedplaat uiteraard, bij kanaalplaat worden naar mijn weten maar weinig stempels gebruikt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
mij is ooit verteld week of 2 en voor 2 verdiepingen dus een maand meer bouwtijd hierdoor.

Hier: http://www.joostdevree.nl...ies_www_vobn-beton_nl.pdf
Staat 3 weken voor 100% sterkte..

[ Voor 47% gewijzigd door jacovn op 18-09-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op maandag 18 september 2017 @ 11:39:
mij is ooit verteld week of 2 en voor 2 verdiepingen dus een maand meer bouwtijd hierdoor.
Ze kunnen toch gewoon verder bouwen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Laatst online: 13:39
Beton heeft gemiddeld 21 dagen nodig om op sterkte te komen, en dan doorstempeling voor de 2e verdiepingsvloer.

Dus iets meer dan een maand inderdaad voordat alles eruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rob-T6 schreef op maandag 18 september 2017 @ 11:43:
Beton heeft gemiddeld 21 dagen nodig om op sterkte te komen, en dan doorstempeling voor de 2e verdiepingsvloer.

Dus iets meer dan een maand inderdaad voordat alles eruit kan.
Je laat dus de stempels in de kelder staan totdat de stempels onder de verdiepingsvloer uitgaan?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Laatst online: 13:39
@artbij Ligt aan hoe je het leest ;)
Is afhankelijk van de tijd tussen de vloeren.

Maar 1 verdieping doorstempelen is wel normaal. Wel de vloer laten 'schrikken' na de stort en voor het storten van de volgende vloer.

Afbeeldingslocatie: https://z3gsfa-db3pap001.files.1drv.com/y4mJ8FGTb6JdSl9U2-oXgOWqTRKpMLj-_7TZvXtSVm5MXxeHsi6ML6XOPmLuF2glbKTbCCOvBkpp1hux4WITzVF0dcs_ZxcnoVehi_PqNQjxTSZfxo_TB3_OamzCRa_QvUkH2-gkc5BRJtCQAMR5MCl95iKEyTtByLSKmKSKQYBBatXY4hL8yzOOKhTf8arGDWTvlLgYDLIj_fnjsTF9JLZxg?width=656&height=612&cropmode=none

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 20:24
Hier zijn ze een maand na het storten van het beton voor het platte dak blijven staan. Kelder heeft nooit stempels gehad. (breed platen voor verdiepen en welfsels op kelder). Alles tegelijkertijd weg genomen.
Minimum is de tijd nodig voor het beton om op sterkte te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Kunnen jullie even met ons meedenken? Situatie is als volgt: bouwen middels HSB een woning, we hebben gekozen voor vent. type D. Nu heeft de bouwer iom de installateur leidingen van 90 toegepast (ipv 125 wat wij verwachten). Reden hiervoor is dat er een aantal keer door een stalen balk gegaan moet worden. Morgen contact met de installateur maar wil graag goed beslagen ten ijs komen.

Onze eigen zorgpunten:
- is dit een kwaliteitsachteruitgang?
- krijgen we hierdoor meer geluidsoverlast van het systeem
- Edit: Maakt het voor de geluidsbeleving uit of je in de gebruiksruimte aan of afvoert? (quality flow vs "traditioneel" wtw systeem)

Hebben jullie antwoorden hierop/nog meer vragen?

Ontwerp staat trouwens hier: WNT in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"

[ Voor 9% gewijzigd door WNT op 19-09-2017 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:24
@WNT
Heeft de constructeur naar de leidingen door de stalen ligger gekeken? Ik weet de afmeting van die liggers niet maar het kan niet altijd zomaar.

Ps.
Ik werk bij een constructeur en het is soms ellende: installateurs die overal maar leidingen doorheen willen flatsen :)

[ Voor 29% gewijzigd door D-e-n op 19-09-2017 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

D-e-n schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:16:
@WNT
Heeft de constructeur naar de leidingen door de stalen ligger gekeken? Ik weet de afmeting van die liggers niet maar het kan niet altijd zomaar.

Ps.
Ik werk bij een constructeur en het is soms ellende: installateurs die overal maar leidingen doorheen willen flatsen :)
Goede vraag, begreep dat die 90 leidingen zijn afgestemd met de constructeur. Heb alleen niet duidelijk of 90 het maximale is of niet. Zeker een vraag die we gaan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Dan zal de constructeur wel die 90 als max hebben aangegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 10:19
@WNT Het buisoppervlak wordt bijna 2 keer (1,92) zo klein, bij een gelijk debiet gaat de luchtsnelheid dan dus bijna 2 keer omhoog. Bij 50 m³/uur is dat 1,13 of 2,18 m/s. Doet wel iets met het geluid, daar heb je tabellen/grafieken van het specifieke merk en type voor nodig om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

@D-e-n Die installateur denkt precies andersom: constructeurs die altijd maar denken zomaar een balk ergens neer te kunnen kwakken. :P Integraal ontwerpen kunnen er maar weinig, ik betrap mezelf er ook nog iedere keer weer op dat ik in een bepaald systeemdenken terugval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@aikink
Ik zal de discussie niet te ver voeren maar punt is vaak dat die balk er al is bedacht voordat de installateur er aan te pas komt. Op het moment van ontwerpen is er wel een schacht bepaald maar niemand heeft het dan al over waar die leiding ligt. Dan wil de klant gewoon een grote kamer of opening en die balk moet dan niet te zien zijn en dus in de vloer.

Vaak wordt het pas later uitgewerkt en als het om een onderaannemer gaat komt ook het financiële aspect om de hoek kijken : die man wil zo snel mogelijk van A naar B, zonder extra bochten. Minder buis is minder kosten. Maar met alle respect voor de installateur: dat een gebouw blijft staan lijkt me een eerste vereiste. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
WNT schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:55:

Onze eigen zorgpunten:
- is dit een kwaliteitsachteruitgang?
- krijgen we hierdoor meer geluidsoverlast van het systeem
- Edit: Maakt het voor de geluidsbeleving uit of je in de gebruiksruimte aan of afvoert? (quality flow vs "traditioneel" wtw systeem)
Als je alleen afzuigt (zoals itho doet) heb je een betere geluidsbeleving (als in minder mechamische geluiden en overspraak ruimtes) dan bij inblazen is mij altijd verteld. Lucht die stroomt kun je altijd horen als het snel genoeg gaat en stil genoeg is in de ruimte.

De buizen op een qualityflow plenum zijn overigens 80 mm

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57
Damm, gisteren te horen gekregen van onze aannemer dat start bouw in december niet gaat lukken. De partijen die de schroefpalen aanbrengen zijn zo belachelijk druk dat ze allemaal al plannen in week 3 tot 4 2018.

Helaas is de deadline aan het einde wel vast. We moeten per 1 augustus uit onze eigen woning. De aannemer geeft aan dat dat nog moet kunnen, maar dat we dan wel een hele goede voorbereiding moeten treffen met bestellen van materialen en vakmensen. Voordeel is wel dat de keuken en vloeren man al voor oplevering in de woning kan.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Artbij
GAEvakYD schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:14:
Damm, gisteren te horen gekregen van onze aannemer dat start bouw in december niet gaat lukken. De partijen die de schroefpalen aanbrengen zijn zo belachelijk druk dat ze allemaal al plannen in week 3 tot 4 2018.

Helaas is de deadline aan het einde wel vast. We moeten per 1 augustus uit onze eigen woning. De aannemer geeft aan dat dat nog moet kunnen, maar dat we dan wel een hele goede voorbereiding moeten treffen met bestellen van materialen en vakmensen. Voordeel is wel dat de keuken en vloeren man al voor oplevering in de woning kan.
Heb je zelf al gekeken naar andere partijen voor die schroefpalen?

Met gestrekt been.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Vraagje: wij hebben een contract liggen voor de aankoop van een kavel van 315.000.

De bouwrijp oplevering van de kavel is nu gesteld op 21-juli-2018. In het contract heeft de verkopende partij ontbindende voorwaarden opgenomen voor archeoligische vondsten, natuur, vervuiling en rechterlijke uitspraken tot 1 mei 2018.
Wij hebben aangegeven dat wij 6 maanden nodig hebben voor het regelen van een vergunning en financiering.

Als wij het contract tekenen en het traject opstarten hebben wij eind feb 2018 een vergunning en inmiddels al 25.000-30.000 euro uitgegeven (architect, constructeur, vergunning). De verkopende partij kan zich dan vervolgens beroepen op de ontbindende voorwaarden wanneer er iets in de grond gevonden wordt en wij blijven dan achter zonder grond en 30.000 euro armer.

Ik heb daarom aangegeven dat de periode van onze ontbindende voorwaarden dus pas kan starten op het moment dat de ontbindende voorwaarden van de verkopende partij verlopen zijn. Het is niet reeel dat ze ons dwingen dergelijke financiele verplichtingen aan te gaan als ze niet eens kunnen aangeven of ze de grond uberhaupt kunnen verkopen.

Het project loopt al jaren en de onderzoeken hadden al lang uitgevoerd kunnen zijn. Ze schuiven de vertraging feitelijk nu op ons bordje: wij moeten hard aan het werk om alles z.s.m. rond te krijgen en zij nemen nog 10 maanden om alles eens even lekker te gaan onderzoeken.

Wat vinden jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:11:
Vraagje: wij hebben een contract liggen voor de aankoop van een kavel van 315.000.

De bouwrijp oplevering van de kavel is nu gesteld op 21-juli-2018. In het contract heeft de verkopende partij ontbindende voorwaarden opgenomen voor archeoligische vondsten, natuur, vervuiling en rechterlijke uitspraken tot 1 mei 2018.
Wij hebben aangegeven dat wij 6 maanden nodig hebben voor het regelen van een vergunning en financiering.

Als wij het contract tekenen en het traject opstarten hebben wij eind feb 2018 een vergunning en inmiddels al 25.000-30.000 euro uitgegeven (architect, constructeur, vergunning). De verkopende partij kan zich dan vervolgens beroepen op de ontbindende voorwaarden wanneer er iets in de grond gevonden wordt en wij blijven dan achter zonder grond en 30.000 euro armer.

Ik heb daarom aangegeven dat de periode van onze ontbindende voorwaarden dus pas kan starten op het moment dat de ontbindende voorwaarden van de verkopende partij verlopen zijn. Het is niet reeel dat ze ons dwingen dergelijke financiele verplichtingen aan te gaan als ze niet eens kunnen aangeven of ze de grond uberhaupt kunnen verkopen.

Het project loopt al jaren en de onderzoeken hadden al lang uitgevoerd kunnen zijn. Ze schuiven de vertraging feitelijk nu op ons bordje: wij moeten hard aan het werk om alles z.s.m. rond te krijgen en zij nemen nog 10 maanden om alles eens even lekker te gaan onderzoeken.

Wat vinden jullie?
Duurt inderdaad wel erg lang. Maar wie houd je tegen om pas na het aflopen van de voorwaarden van de verkopende partij je vergunning aan te gaan vragen en te gaan tekenen?

Met gestrekt been.

• Stefke
MIsschien begrijp ik het niet goed, maar:

Wij moeten een vergunning verkregen hebben om de financiering rond te krijgen. Binnen 4 weken na oplevering (21 juli of later) moet de grond overgedragen zijn onder dreiging van 8,5% boeterente.

Om de grond te kunnen overdragen moeten wij financiering hebben.

Dat betekent dat wij de vergunning ruimschoots daarvoor aangevraagd moeten hebben, Minimaal 8+6 weken daarvoor is vóór 1 mei.

Maar het is een langer traject, want om de vergunning aan te vragen moet het ontwerp uitgewerkt zijn en daar is ook tijd voor nodig. Dus al ruim voor 1 mei zouden wij de architect/constructeur aan het werk moeten zetten, waarmee we al 20000 euro hebben uitgegeven. De aanvraag vergunning kost ook geld vanaf het moment dat je hem aanvraagt, dus ruim voor 1 mei zijn we 30000 euro armer.

Daarnaast is voor ons de vergunning verbonden aan het verkrijgen van de hypotheek, dus dan zou de verkopende partij moeten accepteren dat wij voorlopig de vergunning nog niet aanvragen.
Dat is ook wat ik heb voorgesteld: wij starten ons traject pas na 1 mei.

Antwoord op je vraag is dus: de verkopende partij?

Daarnaast dreigt de verkopende partij ons om de kavel in de openbare verkoop te gooien als wij het contract vrijdag niet tekenen. Soort van chantage dus zou je kunnen zeggen.

[ Voor 23% gewijzigd door Stefke op 20-09-2017 12:31 ]

• Artbij
stefijn schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:27:
MIsschien begrijp ik het niet goed, maar:

Wij moeten een vergunning verkregen hebben om de financiering rond te krijgen. Binnen 4 weken na oplevering (21 juli of later) moet de grond overgedragen zijn onder dreiging van 8,5% boeterente.

Om de grond te kunnen overdragen moeten wij financiering hebben.

Dat betekent dat wij de vergunning ruimschoots daarvoor aangevraagd moeten hebben, Minimaal 8+6 weken daarvoor is vóór 1 mei.

Maar het is een langer traject, want om de vergunning aan te vragen moet het ontwerp uitgewerkt zijn en daar is ook tijd voor nodig. Dus al ruim voor 1 mei zouden wij de architect/constructeur aan het werk moeten zetten, waarmee we al 20000 euro hebben uitgegeven. De aanvraag vergunning kost ook geld vanaf het moment dat je hem aanvraagt, dus ruim voor 1 mei zijn we 30000 euro armer.

Daarnaast is voor ons de vergunning verbonden aan het verkrijgen van de hypotheek, dus dan zou de verkopende partij moeten accepteren dat wij voorlopig de vergunning nog niet aanvragen.
Dat is ook wat ik heb voorgesteld: wij starten ons traject pas na 1 mei.

Antwoord op je vraag is dus: de verkopende partij?

Daarnaast dreigt de verkopende partij ons om de kavel in de openbare verkoop te gooien als wij het contract vrijdag niet tekenen. Soort van chantage dus zou je kunnen zeggen.
Die 8,5 procent is waarschijnlijk minder dan 30K die je anders "weggooit".

Zijn het "take it of leave it" voorwaarden?

Overigens heb ik de grond gefinancierd zonder vergunning. Pas bij financiering voor de bouw heb ik een vergunning moeten laten zien.

Met gestrekt been.

• Stefke
Ja, maar op dat punt kunnen we niet eens komen, want wij vragen 6 maanden ontbindende voorwaarden voor financiering, dat zou dan feb/mrt 2018 zijn.
Als wij dan de vergunning nog niet aangevraagd hebben krijgen we geen financiering en kunnen we de uberhaupt grond niet kopen.
Als we dan wel de financiering rond hebben betekent dat automatisch dat we ook die 30000 euro hebben uitgegeven en het risico lopen dat de grond niet geleverd wordt.

Wij kunnen de aanvraag van de vergunning niet uitstellen als de financiering door de bank niet ook uitgesteld wordt. En dat moet de verkopende partij toestaan.

Nogmaals, zij willen 10 maanden ontbindende voorwaarden voor zichzelf, maar wij krijgen die niet...

Of zoals gezegd, ik begrijp iets niet. Ik probeer al 2 weken lang precies te begrijpen hoe dat traject loopt en welke problemen/mogelijkheden er zijn.

En ik vind het toch wel een pittig risico/bedrag waar het om gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 20-09-2017 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 10:13
stefijn schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:39:
Ja, maar op dat punt kunnen we niet eens komen, want wij vragen 6 maanden ontbindende voorwaarden voor financiering, dat zou dan feb/mrt 2018 zijn.
Als wij dan de vergunning nog niet aangevraagd hebben krijgen we geen financiering en kunnen we de uberhaupt grond niet kopen.
Als we dan wel de financiering rond hebben betekent dat automatisch dat we ook die 30000 euro hebben uitgegeven en het risico lopen dat de grond niet geleverd wordt.

Wij kunnen de aanvraag van de vergunning niet uitstellen als de financiering door de bank niet ook uitgesteld wordt. En dat moet de verkopende partij toestaan.

Nogmaals, zij willen 10 maanden ontbindende voorwaarden voor zichzelf, maar wij krijgen die niet...

Of zoals gezegd, ik begrijp iets niet. Ik probeer al 2 weken lang precies te begrijpen hoe dat traject loopt en welke problemen/mogelijkheden er zijn.

En ik vind het toch wel een pittig risico/bedrag waar het om gaat.
Dan vraag je ze voor compensatie als zij de koop ontbinden voor de gemaakte kosten en beschrijft die van te voren. Dat is gewoon zakelijk.

• GAEvakYD
artbij schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:11:
[...]

Heb je zelf al gekeken naar andere partijen voor die schroefpalen?
Nope. Weet ook niet of de aannemer dat heel relaxed zou vinden. Maar misschien is dat inderdaad het proberen waard. Mits dat niet een exorbitante prijsstijging zou geven.

Iemand wat tips voor een border voor de schroefpalen? We bouwen in regio Oost (Apeldoorn), maar ik weet niet hoe ver die borders buiten hun plaats en regio gaan.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• D-e-n
@GAEvakYD
Kun je het niet overleggen met de aannemer? Ik neem aan dat het onder zijn opdracht valt en je wilt dat het liefst zuiver houden

• Señor Sjon
De genoemde onderzoeken heb je in een paar maanden voor elkaar. Je kan een betaalclausule opnemen dat je voor 50% gedekt wordt ofzo. Ook al gaat het niet door, je hebt vaak al wel je huis ontworpen. In de regel kan je daar weer een ander plotje bij zoeken.

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

GAEvakYD schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:45:
[...]

Nope. Weet ook niet of de aannemer dat heel relaxed zou vinden. Maar misschien is dat inderdaad het proberen waard. Mits dat niet een exorbitante prijsstijging zou geven.

Iemand wat tips voor een border voor de schroefpalen? We bouwen in regio Oost (Apeldoorn), maar ik weet niet hoe ver die borders buiten hun plaats en regio gaan.
http://www.kuiperslemmer.nl/producten/mortelschroefpalen heeft ze bij ons geschroefd/stort (regio Arnhem, dat is al niet echt in de buurt voor ze).

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• WNT

WNT

CrashOne schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:25:
[...]

http://www.kuiperslemmer.nl/producten/mortelschroefpalen heeft ze bij ons geschroefd/stort (regio Arnhem, dat is al niet echt in de buurt voor ze).
Zijn vanmorgen ook bij ons geweest (tussen Arnhem en Utrecht in). Valt te proberen.

• WNT

WNT

@stefijn Wij hebben ook de grond gefinancierd bij de Rabobank zonder vergunning te hebben/tekeningen af te hebben. Was met een rentevaste periode van 1 jaar (dan voorkom je boete bij vervroegd aflossen). Toen de vergunning/aannemer wel rond was een nieuwe offerte geregeld bij een andere bank. Prima oplossing in ons geval, voor jullie wellicht ook?

• Stefke
WNT schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:47:
@stefijn Wij hebben ook de grond gefinancierd bij de Rabobank zonder vergunning te hebben/tekeningen af te hebben. Was met een rentevaste periode van 1 jaar (dan voorkom je boete bij vervroegd aflossen). Toen de vergunning/aannemer wel rond was een nieuwe offerte geregeld bij een andere bank. Prima oplossing in ons geval, voor jullie wellicht ook?
Die mogelijkheid ken ik niet. Maar even voor de begripsvorming:
- sep 2017 tekenen
- 1 mei 2018 ontb. voorwaarden verlopen
- 21 juli 2018 grond opgeleverd
- uiterlijk 4 weken later overdracht: dan zou een hypotheek voor alleen de grond moeten gaan lopen via Rabobank, die hypotheek moet ik regelen binnen de tijd die ik krijg van de verkopende organisatie, dat zal ws. nog dit jaar zijn (4 maanden na contracttekening of zo)
- vervolgens heb ik een hypotheek van 1 jaar voor de grond vanaf aug 2018
- na 1 mei 2018 vraag ik een vergunning aan en financiering voor het huis waardoor ik vanaf "1 mei plus +/-5 maanden" hypotheek 2 heb. In aug 2019 laat ik de hypotheek 1 voor de grond oversluiten naar hypotheek 2.

Zoiets?
Señor Sjon schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:49:
De genoemde onderzoeken heb je in een paar maanden voor elkaar. Je kan een betaalclausule opnemen dat je voor 50% gedekt wordt ofzo. Ook al gaat het niet door, je hebt vaak al wel je huis ontworpen. In de regel kan je daar weer een ander plotje bij zoeken.
Dat vind ik ook prima (al heb ik liever meer dan 50%), maar de verkopende organisatie zal daar 99,999% zeker niet aan willen. Maar ik zal het zeker vragen als ze niet akkoord gaan met een verschoven periode van ontbindende voorwaarden.
Die onderzoeken hadden ook al lang af kunnen zijn, het slaat nergens op dat ze daar nog eens 10 maanden reserve in nemen.

Ik heb vorige week donderdag al aangegeven wat onze voorwaarden zijn, nog geen enkele reactie op gehad en vrijdag moet getekend worden.

Wel kregen we gisterenavond een aangepast contract met nog meer boeteclausules

• Señor Sjon
Is het nu al kale grond of staat er nog wat op? Leveren ze in OB of BTW?

• Stefke
Wij betalen met BTW (dus 315k incl BTW). De grond zal bouwrijp opgeleverd worden (is nu landbouwgrond)

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 20-09-2017 16:00 ]

• Artbij
stefijn schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:56:
Wij betalen met BTW (dus 315k incl BTW). De grond zal bouwrijp opgeleverd worden (is nu landbouwgrond)
Wat gaan ze doen om het bouwrijp te maken? Fysiek iets? Of zorgen ze alleen voor een bouwbestemming?

Met gestrekt been.

• Stefke
Ook voorzieningen treffen zoals initieel grondwerk, riolering en aansluitingen tot aan de kavel, tijdelijke wegen zodat de kavels bereikbaar zijn (ligt midden in boerenland nu) . Bouwrijp is een breed begrip.

edit: overigens, in mijn beleving is het niet zonder meer mogelijk om ons ontwerp. Om te beginnen zijn we de 8500 euro van de vergunning dan kwijt, maar ons ontwerp past niet zomaar op andere kavels. Dan zal het dus aangepast moeten worden en het lijkt mij dat het volledig aanpassen van een vergunningstekening bij een architect ook niet bepaald gratis is (en constructeur)

[ Voor 93% gewijzigd door Stefke op 20-09-2017 16:47 ]

• LittleTycoon
stefijn schreef op woensdag 20 september 2017 @ 16:35:
Ook voorzieningen treffen zoals initieel grondwerk, riolering en aansluitingen tot aan de kavel, tijdelijke wegen zodat de kavels bereikbaar zijn (ligt midden in boerenland nu) . Bouwrijp is een breed begrip.

edit: overigens, in mijn beleving is het niet zonder meer mogelijk om ons ontwerp. Om te beginnen zijn we de 8500 euro van de vergunning dan kwijt, maar ons ontwerp past niet zomaar op andere kavels. Dan zal het dus aangepast moeten worden en het lijkt mij dat het volledig aanpassen van een vergunningstekening bij een architect ook niet bepaald gratis is (en constructeur)
Huis zelf bouwen is ondernemen. Maximale proberen uit te onderhandelen, zijn goede opties langsgekomen hier. Dan moet je besluiten of je restrisico wil nemen. Zelfde geldt voor verkopende partij, die zal ook zijn inschattingen hebben onder welke condities ze het verkocht krijgen

• Artbij
LittleTycoon schreef op woensdag 20 september 2017 @ 17:18:
[...]

Huis zelf bouwen is ondernemen. Maximale proberen uit te onderhandelen, zijn goede opties langsgekomen hier. Dan moet je besluiten of je restrisico wil nemen. Zelfde geldt voor verkopende partij, die zal ook zijn inschattingen hebben onder welke condities ze het verkocht krijgen
Geloof dat de verkopende partij bij Stefijn de provincie/gemeente is.

Vind dat de overheid best de voorwaarden aan mag passen zodat een burger niet zoveel risico loopt.

Met gestrekt been.

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

LittleTycoon schreef op woensdag 20 september 2017 @ 17:18:
[...]

Dit idd, klinkt niet echt dat hij weet waar hij aan begonnen is.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
Sport_Life schreef op woensdag 20 september 2017 @ 17:47:
[...]
Knappe jongen die die conclusie kan trekken uit een post.

En zelf bouwen is project management, niet ondernemen. Of wil je je huis met winst verkopen?

[ Voor 16% gewijzigd door Artbij op 20-09-2017 18:00 ]

Met gestrekt been.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

artbij schreef op woensdag 20 september 2017 @ 17:55:
[...]

En zelf bouwen is project management, niet ondernemen. Of wil je je huis met winst verkopen?
onder druk laten zetten, onevenwichtige clausules, waarom zou je zoveel risico accepteren?

• LittleTycoon
artbij schreef op woensdag 20 september 2017 @ 17:44:
[...]

Geloof dat de verkopende partij bij Stefijn de provincie/gemeente is.

Vind dat de overheid best de voorwaarden aan mag passen zodat een burger niet zoveel risico loopt.
Dat vind ik ook. Realiteit is dat de overheid niet zo flexibel is. Ik vecht niet tegen windmolens

• LittleTycoon
artbij schreef op woensdag 20 september 2017 @ 17:55:
[...]

Ondernemen = Risico, op winst, op verlies, dat projectmanagment onverwachte uitkomsten geeft

• mistaoutlaw
  • Laatst online: 19-03 14:47
Godver! Klote ABN AMRO... We hebben een oriëntatie gesprek gevoerd. Daarin werd gesteld dat ons inkomen toereikend was voor de benodigde financiering. Daarnaast werd gesteld dat we 20% over de aanneemsom, badkamer, keuken en wc posten moesten aanhouden als buffer voor het geval dat het huis niet afgebouwd kon worden (oid).
Dat was allemaal prima.

Nu komt het.
Onze hypotheekadviseur gaat op vakantie.
Wij moeten door omdat start bouw gepland staat voor eerste week december.
Aanneemovereenkomst is al getekend obv eerste gesprek abn amro.
Dus wij vragen om iemand anders.
Die stelt doodleuk dat hetgeen verteld is in het vorige gesprek niet klopt.
Dat abn amro een 80% regel hanteert. Namelijk: obv je inkomen krijg je bij een zelfbouw woning 80% van de maximale leen capaciteit.

Dat is nogal een verschil!
We hebben nog geen idee hoe dit op te lossen, op zo'n korte termijn.
Prutsers!!! Ik wil eigenlijk ergere scheldwoorden gebruiken...!! €&@€€€;&&

I was born intelligent - education ruined me

• Artbij
mistaoutlaw schreef op woensdag 20 september 2017 @ 18:46:
Godver! Klote ABN AMRO... We hebben een oriëntatie gesprek gevoerd. Daarin werd gesteld dat ons inkomen toereikend was voor de benodigde financiering. Daarnaast werd gesteld dat we 20% over de aanneemsom, badkamer, keuken en wc posten moesten aanhouden als buffer voor het geval dat het huis niet afgebouwd kon worden (oid).
Dat was allemaal prima.

Nu komt het.
Dat abn amro een 80% regel hanteert. Namelijk: obv je inkomen krijg je bij een zelfbouw woning 80% van de maximale leen capaciteit.

Als alles in je aanneem overeenkomst zit ben je geen zelfbouwer en geldt de 80% regel toch niet? Tenminste zo is het bij de Rabobank.

Met gestrekt been.

• mistaoutlaw
artbij schreef op woensdag 20 september 2017 @ 18:50:
[...]

Als alles in je aanneem overeenkomst zit ben je geen zelfbouwer en geldt de 80% regel toch niet? Tenminste zo is het bij de Rabobank.
Wat is alles?
Zelfbouw heeft bij ABN amro als definitie: als je zelf keuken badkamer en wc doet.

Edit: het is gewoon bizar dat we zo misleid zijn. Hoe kan het zo zijn dat twee hypotheekadviseurs zulke verschillende regels hanteren....??!

[ Voor 16% gewijzigd door mistaoutlaw op 20-09-2017 19:01 ]

• Artbij
mistaoutlaw schreef op woensdag 20 september 2017 @ 18:57:
[...]

Wat is alles?
Zelfbouw heeft bij ABN amro als definitie: als je zelf keuken badkamer en wc doet.

Edit: het is gewoon bizar dat we zo misleid zijn. Hoe kan het zo zijn dat twee hypotheekadviseurs zulke verschillende regels hanteren....??!
Snel naar een andere bank dus..... Of echt en badkamer ook door aannemer laten doen, vast wel iets te regelen.

En weet je zeker dat de tweede adviseur gelijk heeft?

Met gestrekt been.

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
mistaoutlaw schreef op woensdag 20 september 2017 @ 18:46:
Dat was allemaal prima.

Nu komt het.

Klopt dit wel? Wij zitten ook bij ABN en zitten op 84.9% van de marktwaarde van de woning. We hebben wel een taxatierapport aan moeten leveren, die die waarde moest hebben. 80% zijn wij nergens tegen gekomen bij ABN iig. Het klopt dat we dus eigen geld inbrengen, maar dat lijkt mij sowieso wel handig met zelfbouw.

• RUFFNECK
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

Vind dat idd raar van abn amro, destijds zijn wij dat niet tegengekomen. Uiteindelijk zijn we wel beland bij Florius (wat bij abn hoort).

• mistaoutlaw
artbij schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:19:
[...]

Snel naar een andere bank dus..... Of echt en badkamer ook door aannemer laten doen, vast wel iets te regelen.

En weet je zeker dat de tweede adviseur gelijk heeft?
Geen idee wie van de twee nou gelijk heeft...
Bizar toch...

Ja we gaan naar hypotheek visie. Die hadden aangeboden een check te doen op het stuk van ABN AMRO. Wie weet kunnen zij nog een alternatief bieden als intermediair.

• GAEvakYD
CrashOne schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:25:
[...]

WNT schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:45:
[...]

Zijn vanmorgen ook bij ons geweest (tussen Arnhem en Utrecht in). Valt te proberen.
Dank. Ga ik die ook even benaderen. Heb met de aannemer contact gehad en die vond het prima als ik nog wat partijen zou benaderen. Tot op heden twee reacties terug. Die boren ook al vanaf week 5 en week 8 2018. Wat een gekte is het in de bouw zeg.

• Stefke
Sport_Life schreef op woensdag 20 september 2017 @ 17:47:
[...]
Wie wel? Zijn er veel mensen die voor de zoveelste keer een kavel kopen, een huis bouwen en overal alles vanaf weten??? Jij misschien? Hulde :|

En daarbij: ik heb vorige week donderdag al mijn op/aanmerkingnen op het contract naar de verkopend makelaar gestuurd, vrijdag moet er getekend worden. Ik heb nu bijna een week later nog niet eens een reactie gekregen. Niet eens een afwijzing van mijn voorstellen. Dat is toch gewoon schandalig? :(
En ze zijn er wel snel bij om te roepen dat als wij vrijdag niet getekend hebben de kavel in de openbare verkoop gaat....je reinste chantage.

Klinkt dat als een partij waar je mee kunt onderhandelen? Ze zijn op dit moment zelfs niet eens eigenaar van de grond (ook een ontbindende voorwaarde) dus geen flauw idee van wie de grond nu wel is en hoe dat proces verloopt. Blijkbaar is het normaal dat je dat soort risico's maar blind accepteert.
En dan is mij inmiddels ook bekend dat in eerdere fasen kopers wel de voorwaarden kregen die wij vragen, maar wij zijn blijkbaar niet eens een fatsoenlijke reactie waard.

Overigens worden wij al een half jaar aan het lijntje gehouden. De makelaar heb ik er al diverse keren over gesproken en het zou allemaal geen probleem zijn wat wij vroegen. Puntje bij paaltje...
De organisatie betreft geen overheid. Komt er wel uit voort voor zover ik weet

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 20-09-2017 21:54 ]

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
stefijn schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:43:
[...]

Wie wel? Zijn er veel mensen die voor de zoveelste keer een kavel kopen, een huis bouwen en overal alles vanaf weten??? Jij misschien? Hulde :|

En daarbij: ik heb vorige week donderdag al mijn op/aanmerkingnen op het contract naar de verkopend makelaar gestuurd, vrijdag moet er getekend worden. Ik heb nu bijna een week later nog niet eens een reactie gekregen. Niet eens een afwijzing van mijn voorstellen. Dat is toch gewoon schandalig? :(
En ze zijn er wel snel bij om te roepen dat als wij vrijdag niet getekend hebben de kavel in de openbare verkoop gaat....je reinste chantage.

Klinkt dat als een partij waar je mee kunt onderhandelen? Ze zijn op dit moment zelfs niet eens eigenaar van de grond (ook een ontbindende voorwaarde) dus geen flauw idee van wie de grond nu wel is en hoe dat proces verloopt. Blijkbaar is het normaal dat je dat soort risico's maar blind accepteert.
En dan is mij inmiddels ook bekend dat in eerdere fasen kopers wel de voorwaarden kregen die wij vragen, maar wij zijn blijkbaar niet eens een fatsoenlijke reactie waard.

Overigens worden wij al een half jaar aan het lijntje gehouden. De makelaar heb ik er al diverse keren over gesproken en het zou allemaal geen probleem zijn wat wij vroegen. Puntje bij paaltje...
Eerlijk gezegd zou ik er niet eens instappen nu, ze zijn niet eens eigenaar, hoe kunnen ze het dan aan jullie verkopen??!! Daarnaast het is landbouwgrond, mag je er al wel op bouwen? Of is daar ook nog geen vergunning voor. Straks zit je met een lap gras waar je niets mee kan. Of is de prijs erg aantrekkelijk van dit stuk? Of verder niets te krijgen?

• WNT

WNT

stefijn schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:54:
[...]

- na 1 mei 2018 vraag ik een vergunning aan en financiering voor het huis waardoor ik vanaf "1 mei plus +/-5 maanden" hypotheek 2 heb. In aug 2019 laat ik de hypotheek 1 voor de grond oversluiten naar hypotheek 2.
Op het moment dat je het geld nodig hebt voor de bouw sluit je hypotheek 2 af, dus na die +/- 5 maanden, dan sluit je ook gelijk de grond over. Omdat het een één jarige hypotheek is krijg je wsl geen boete voor het vervroegd aflossen. Nu moet ik wel zeggen dat er bij ons langer tussen zat dan 5 mnd, zou even aan je financieel adviseur vragen of dit voor jullie een optie is. Als je alles bij dezelfde bank doet kan je gewoon je hypotheek uitbreiden als je omgevingsvergunning er is. Volgens mij financieert ING ook grond maar dat weet ik niet zeker.

• WNT

WNT

sanvv78 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:01:
[...]

Klopt dit wel? Wij zitten ook bij ABN en zitten op 84.9% van de marktwaarde van de woning. We hebben wel een taxatierapport aan moeten leveren, die die waarde moest hebben. 80% zijn wij nergens tegen gekomen bij ABN iig. Het klopt dat we dus eigen geld inbrengen, maar dat lijkt mij sowieso wel handig met zelfbouw.
Hier zelfde ervaring. Wel over die 80% gelezen maar is bij ons niet toegepast. 84,9% van de marktwaarde van de woning is heel wat anders dan 80% van je leencapaciteit nl. Maar door die 84,9% lopen ze wel minder risico natuurlijk dus misschien strepen ze het intern tegen elkaar weg. Zit je in een hoge risico categorie @mistaoutlaw? Kan me voorstellen dat dit enorm frustrerend is. Wij laten trouwens de badkamer via de aannemer doen en de keuken zelf. Er is wel een verschil tussen zelfbouw = zelf fysiek bouwen, en bouwen in eigen beheer bij ABN, aldus onze adviseur destijds.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

waarom wil je per se dit stukje grond hebben? Imo neem je risico's die niet te overzien zijn. Los van de directe kosten kan het een jarenlang traject worden. Zonder precies hoe en wat te weten. Klinkt wel alsof het bestemmingsplan nog gewijzigd moet worden, weet uit ervaring dat dat niet zo eenvoudig is. Grond met een woonbestemming is veel meer waard dan landbouwgrond, als het zo simpel was zou iedere boer meteen zijn grond omzetten in woon bestemming. Dat levert veel meer op dan tegen kostprijs melk produceren. Mijn vader heeft 2 jaar geprocedeerd voor enkele m2 extra , omdat buren steeds weer bezwaar maakten. Was overigens met een bedrijf en niet als particulier.

Ik denk dat je goed advies moet inwinnen en misschien ook de conclusie trekken als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het misschien ook wel te mooi om waar te zijn..

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 20-09-2017 22:26 ]

• Stefke
Nee, het is een gebied wat ontwikkeld wordt tot woongebied. Bestemmingsplan is al lang aangepast daarvoor (landbouwgrond naar woonbestemming) met status "geheel onherroepelijk in werking"

(Daarbij, we betalen 315k voor 900m2 grond. Lijkt me genoeg voor grond woonbestemming toch)
WNT schreef op woensdag 20 september 2017 @ 22:01:
[...]

Op het moment dat je het geld nodig hebt voor de bouw sluit je hypotheek 2 af, dus na die +/- 5 maanden, dan sluit je ook gelijk de grond over. Omdat het een één jarige hypotheek is krijg je wsl geen boete voor het vervroegd aflossen. Nu moet ik wel zeggen dat er bij ons langer tussen zat dan 5 mnd, zou even aan je financieel adviseur vragen of dit voor jullie een optie is. Als je alles bij dezelfde bank doet kan je gewoon je hypotheek uitbreiden als je omgevingsvergunning er is. Volgens mij financieert ING ook grond maar dat weet ik niet zeker.
Ik zal morgen de Rabo eens bellen, maar mijn hypotheekadviseur leek het sterk dat welke bank dan ook er aan mee werkt. De reden dat ik je een PM stuurde was omdat de Rabo door de verkopende partij al diverse keren naar voren is geschoven als een bank die het project goed kent. Dus misschien zat jij toevalig bij hetzelfde project (of misschien dat de Rabo in dit geval wel aan zoiets meewerkt)

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 20-09-2017 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 10:13
[...]

Ik herken dat onmacht gevoel wel. Hier zaken gedaan met een woningbouw en dat was ook getrouwtrek. Waren we over de prijs er uit, krijgen we k.t voorwaarden. En toen werd het moeilijker, want daar wilden ze niet over onderhandelen. Maar stond bijvoorbeeld in dat de gemeente de eerste 5 jaar toestemming voor verkoop moest geven als anti-speculatiebeding. Na enige strijd de meeste voorwaarden aangepast gekregen, maar dat duurde langer dan het geldtraject.

Ik zou als ik jou was proberen om objectief te blijven. De andere kant is waarschijnlijk gewoon zakelijk en beleefd het heel anders dan jij dat doet en weet dat ook. Dus voor jezelf heldere grenzen stellen en daaraan vasthouden, hoe moeilijk ook. Of iemand anders namen jou dat laten doen.

Sterkte!

• Artbij
@stefijn Bij mij riepen ook alle adviseurs dat niemand dat doet, bij de rabo was het geen enkel probleem.

Met gestrekt been.

• jacovn
Hmm wij zitten met overbruggings krediet en alles ook over de 80% bij ABN. moesten wel taxatie van bestaande en nieuw huis hebben. Verder hebben we overwaarde waardoor we straks naar 80% zakken als bestaand huis verkocht wordt. Wellicht dat dat uit maakt voor ze ?

• Stefke
artbij schreef op woensdag 20 september 2017 @ 23:26:
@stefijn Bij mij riepen ook alle adviseurs dat niemand dat doet, bij de rabo was het geen enkel probleem.
Hebben jullie ook de grond al aangeschaft zonder dat je een plan/vergunning voor een huis moest overleggen?

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Bij de gemeente Barendrecht 10% waarborgsom moeten stellen om de intentie tot koop te bekrachtigen.

Vervolgens na definitief worden omgevingsvergunning pas de grond aan hoeven schaffen.
Pagina: 1 ... 11 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic