Met gestrekt been.
Het is redelijk gangbaar dat grond die van een boer komt en verkocht wordt via overheid nog niet eigendom is van die overheid als verkooptrajecten gestart worden.sanvv78 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:58:
[...]
Eerlijk gezegd zou ik er niet eens instappen nu, ze zijn niet eens eigenaar, hoe kunnen ze het dan aan jullie verkopen??!! Daarnaast het is landbouwgrond, mag je er al wel op bouwen? Of is daar ook nog geen vergunning voor. Straks zit je met een lap gras waar je niets mee kan. Of is de prijs erg aantrekkelijk van dit stuk? Of verder niets te krijgen?
Met gestrekt been.
De gemeente waar ik ga bouwen, hanteert standaard een optieperiode van 3 + 3 maanden. Uiteraard kun je direct tot koop overgaan. Binnen 5 maanden na tekenen koopcontract (is bij deze gemeente altijd zonder voorbehoud van financiering), dien je de grond te laten passeren bij de notaris. Binnen 12 maanden na tekenen koopcontract dient de omgevingsvergunning geregeld te zijn.
Ik probeer zo te timen, dat de omgevingsvergunning, koopaannemingsovereenkomst en koopovereenkomst grond, beschikbaar zijn bij het verstrijken van de optieperiode. Dan kan ik namelijk de hypotheek regelen en kan de bouw beginnen.
Hier in Almere ook ongeveer zo.Cai schreef op donderdag 21 september 2017 @ 08:58:
Bij de gemeente Barendrecht 10% waarborgsom moeten stellen om de intentie tot koop te bekrachtigen.
Vervolgens na definitief worden omgevingsvergunning pas de grond aan hoeven schaffen.
1-3 maanden gratis reservering
3-12 maanden betaalde reservering 2.5%
12 maanden aanbetaling tot 10% dus nog 7.5% voor koop
15 maanden omgevingsvergunning
16 maanden transport grond.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Dit staatje klinkt leuk, maar waar zitten de ontbindende voorwaarden voor beide partijen? Daar zitten bij een aantal mensen de problemen.jacovn schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:34:
[...]
Hier in Almere ook ongeveer zo.
1-3 maanden gratis reservering
3-12 maanden betaalde reservering 2.5%
12 maanden aanbetaling tot 10% dus nog 7.5% voor koop
15 maanden omgevingsvergunning
16 maanden transport grond.
Met gestrekt been.
Gewoon je betaling kwijt zijn en ontbinden. Staat iets over dat Gemeente gaat bekijken of ze terugbetalen gaan. Maar dat weet je dus van te voren.artbij schreef op donderdag 21 september 2017 @ 16:15:
[...]
Dit staatje klinkt leuk, maar waar zitten de ontbindende voorwaarden voor beide partijen? Daar zitten bij een aantal mensen de problemen.
2 uitstap momenten, nadat je 2.5% en nadat je 10% hebt betaald.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
En de verkopende partij heeft er geen?jacovn schreef op donderdag 21 september 2017 @ 16:44:
[...]
Gewoon je betaling kwijt zijn en ontbinden. Staat iets over dat Gemeente gaat bekijken of ze terugbetalen gaan. Maar dat weet je dus van te voren.
2 uitstap momenten, nadat je 2.5% en nadat je 10% hebt betaald.
Met gestrekt been.
Je tekent ervoor dat je binnen termijnen voldoet aan omgevingsvergunning en lege betaling etc.
Als je dat niet haalt zouden ze wellicht kunnen ontbinden.
Dat klinkt beter dan ik meestal hoorjacovn schreef op donderdag 21 september 2017 @ 16:49:
[...]
Je tekent ervoor dat je binnen termijnen voldoet aan omgevingsvergunning en lege betaling etc.
Als je dat niet haalt zouden ze wellicht kunnen ontbinden.
Met gestrekt been.
Dan heb je geluk. Wellicht omdat je in een groei gemeente woont...jacovn schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:28:
Ik denk dat er niemand zit te wachten om te ontbinden. Heb ook de lege rekening binnen. Heeft toch geloond om instalateur compleet uit project te halen, het is de kale bouwsom zonder de E en W installatie
Met gestrekt been.
Iemand, die in de sector zit, enig idee of dit nog verder gaat stijgen? Of krijgen we een afvlakking?
De aannemer heeft dit als kosten opgegeven (alles wat hij in rekening brengt)artbij schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:33:
[...]
Dan heb je geluk. Wellicht omdat je in een groei gemeente woont...
Ze hebben mij niets gevraagd. Had ook altijd begrepen dat ze vanuit tekening de m3 namen en die x standard bedrag doen (verschil per m3 voor huis, garage, serre, carport etc.)
En dan x percentage, maar is gewoon wat als bouwsom in systeem staat lijkt het.
Zijn meer gemeenten die het zo doen, uitgaan van de "werkelijke" kosten.jacovn schreef op donderdag 21 september 2017 @ 18:45:
[...]
De aannemer heft dit als kosten opgegeven (alles wat hij in rekening brengt)
Ze hebben mij niets gevraagd. Had ook altijd begrepen dat ze vanuit tekening de m3 namen en die x standard bedrag doen (verschil per m3 voor huis, garage, serre, carport etc.)
En dan x percentage, maar is gewoon wat als bouwsom in systeem staat lijkt het.
Die van mij helaas niet.....
Met gestrekt been.
Hier hebben ze alles gedaan wat terug te vinden zou zijn. Maar totaal wel iets (50K denk ) lager dan onze uiteindelijke offerte zal zijn. (Nu staan alle bedragen van Groothuisbouw ook op hun site)artbij schreef op donderdag 21 september 2017 @ 19:21:
[...]
Zijn meer gemeenten die het zo doen, uitgaan van de "werkelijke" kosten.
Ligt eraan wat, maar schaarste in personeel, materialen, capaciteit en bouwgrond is niet zomaar opgelost.the-edge schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:52:
Ik sprak gisteren een aannemer. Die had een vergelijkbaar huis vorig jaar gebouwd voor €37.000 minder. De bouwkosten knallen de pan uit.
Iemand, die in de sector zit, enig idee of dit nog verder gaat stijgen? Of krijgen we een afvlakking?
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
De aannemer die ik sprak had het niet zozeer over personeel. Wel over materialen en uren. Vaste materialen (steiger, betonsilo, bouwlift e.d.) zijn gewoon in bezit en inzetbaar. Echter zijn de uurtarieven en de losse materialen (metselspecie, gevelstenen, isolatiemateriaal, dakplaten, breedplaatvloeren etc.) gestegen. Hij kon niet zeker zeggen dat dit nog meer ging stijgen.Señor Sjon schreef op donderdag 21 september 2017 @ 20:05:
[...]
Ligt eraan wat, maar schaarste in personeel, materialen, capaciteit en bouwgrond is niet zomaar opgelost.
Maar ik ga het offertetraject wat meer aandacht geven en dus versnellen, hoe eerder ik de prijs vast heb hoe beter. Zekerheid heb je nooit, maar ik kan wel gokken dat het niet goedkoper gaat worden.
Als je schaarste hebt in uren, dan heb je toch gewoon schaarste in personeel?the-edge schreef op donderdag 21 september 2017 @ 20:25:
[...]
De aannemer die ik sprak had het niet zozeer over personeel. Wel over materialen en uren. Vaste materialen (steiger, betonsilo, bouwlift e.d.) zijn gewoon in bezit en inzetbaar. Echter zijn de uurtarieven en de losse materialen (metselspecie, gevelstenen, isolatiemateriaal, dakplaten, breedplaatvloeren etc.) gestegen. Hij kon niet zeker zeggen dat dit nog meer ging stijgen.
Maar ik ga het offertetraject wat meer aandacht geven en dus versnellen, hoe eerder ik de prijs vast heb hoe beter. Zekerheid heb je nooit, maar ik kan wel gokken dat het niet goedkoper gaat worden.
Met gestrekt been.
Ik doelde niet op schaarste, maar in verandering (oftewel, een hoger uurtarief).artbij schreef op donderdag 21 september 2017 @ 21:01:
[...]
Als je schaarste hebt in uren, dan heb je toch gewoon schaarste in personeel?
Dat is er zeker. Ik heb overal gelukkig prijzen van februari. Dacht dat ik zelf nog wel stucadoors etc kon vinden die gekoper waren, helaas is me dat niet gelukt.the-edge schreef op donderdag 21 september 2017 @ 21:01:
[...]
Ik doelde niet op schaarste, maar in verandering (oftewel, een hoger uurtarief).
Met gestrekt been.
Deze hele discussie is lariekoek. Almere hanteert gewoon een normbedrag bouwkosten ex btw per m3. Dat jacovn hier op zit zonder Installaties betekent gewoon dat hij een relatief duur huis bouwt.artbij schreef op donderdag 21 september 2017 @ 19:21:
[...]
Zijn meer gemeenten die het zo doen, uitgaan van de "werkelijke" kosten.
Bruto oppervlakte is 931 m3 volgens de aannemer (incl garage etc)LittleTycoon schreef op donderdag 21 september 2017 @ 23:12:
[...]
Deze hele discussie is lariekoek. Almere hanteert gewoon een normbedrag bouwkosten ex btw per m3. Dat jacovn hier op zit zonder Installaties betekent gewoon dat hij een relatief duur huis bouwt.
Verwarmd volume is 680 m3 volgens wvb (zonder garage, carport en veranda)
Tarief staat hier: http://www.ikbouwmijnhuis...ngsblad_Tarieven_2017.pdf
Zij rekenen met: Vrijstaande woningen € 343,00 per m3
Maar de heffing is niet over die som (343 x 931) maar enkel over het bedrag wat aannemer in OLO heeft gezet.
Wellicht berekenen ze een hoofd deel huis, een stuk berging, en een stuk overkapping mee in de leges ?
Edit: dan zou berekende bouwsom iets lager uit komen.
Ik vind het wel goed zo. Ik zou over dingen die vergunning vrij zijn ook geen leges hoeven betalen, dus veranda en uitbouw keuken. Wellicht hebben ze zo iets gehanteerd.
En er komt nog genoeg achter aan:
Gemeente:
Uitrit breder maken €66,60 per meter
Riool rond 125 a €550 (2 nodig)
Rest:
Elektra: €798,60
Water: €657,20
Kadaster: €1200 ?
[ Voor 22% gewijzigd door jacovn op 22-09-2017 06:50 ]
De m3 kunnen afwijken, tenminste bij mij was het iets minder, was in mijn voordeel dus heb me er niet in verdiept.jacovn schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 06:23:
[...]
Bruto oppervlakte is 931 m3 volgens de aannemer (incl garage etc)
Maar de heffing is niet over die som (343 x 931) maar enkel over het bedrag wat aannemer in OLO heeft gezet.
Wellicht berekenen ze een hoofd deel huis, een stuk berging, en een stuk overkapping mee in de leges ?
Ik vind het wel goed zo. Ik zou over dingen die vergunning vrij zijn ook geen leges hoeven betalen, dus veranda en uitbouw keuken. Wellicht hebben ze zo iets gehanteerd.
Gemeente:
Rest:
, naast kadaster ook overdracht notaris+inschrijven hypotheek. Zo'n 2k voor kadaster, notaris, etc bij mij, hangt af van welke notaris. Zo'n 1k voor water en riool bij mij, duurder bij een zwaardere aansluiting
Ha, dit had ik ook al eerder meegemaakt:mistaoutlaw schreef op woensdag 20 september 2017 @ 18:46:
Godver! Klote ABN AMRO... We hebben een oriëntatie gesprek gevoerd. Daarin werd gesteld dat ons inkomen toereikend was voor de benodigde financiering. Daarnaast werd gesteld dat we 20% over de aanneemsom, badkamer, keuken en wc posten moesten aanhouden als buffer voor het geval dat het huis niet afgebouwd kon worden (oid).
Dat was allemaal prima.
Nu komt het.
Onze hypotheekadviseur gaat op vakantie.
Wij moeten door omdat start bouw gepland staat voor eerste week december.
Aanneemovereenkomst is al getekend obv eerste gesprek abn amro.
Dus wij vragen om iemand anders.
Die stelt doodleuk dat hetgeen verteld is in het vorige gesprek niet klopt.
Dat abn amro een 80% regel hanteert. Namelijk: obv je inkomen krijg je bij een zelfbouw woning 80% van de maximale leen capaciteit.
Dat is nogal een verschil!
We hebben nog geen idee hoe dit op te lossen, op zo'n korte termijn.
Prutsers!!! Ik wil eigenlijk ergere scheldwoorden gebruiken...!! €&@€€€;&&
Vreemde gang van zaken. Ben benieuwd hoe jij hiermee nu omgaat.xminator schreef op maandag 12 juni 2017 @ 00:22:
[...]
Ik weet niet of je inmiddels al bij de ABN bent langsgegaan (of iemand anders de afgelopen tijd). Maar bij mij vertelde de adviseur dat ABN alleen 80% van het maximale bedrag dat je mag lenen als hypotheek geeft omdat het zelfbouw is (ongeacht of je bouwgarant oid. hebt afgesloten).
Vind het maar een vreemd verhaal, hoeveel betaal je nu voor je woning? Als je dat niet wilt zeggen ook goed.jacovn schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 06:23:
[...]
Bruto oppervlakte is 931 m3 volgens de aannemer (incl garage etc)
Gemeente:
Rest:
Reken er ook op de je elektra en water twee keer betaald. Een keer voor je bouwaansluiting en een keer je definitieve.
Met gestrekt been.
Dit was voor €289000 van de bouwer. E en W installaties moet ik de definitve prijs nog van krijgen maar dat is tussen 70 en 80 k€ (inclusief WC's en badkamer ook inbgrepen)artbij schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:04:
[...]
Vind het maar een vreemd verhaal, hoeveel betaal je nu voor je woning? Als je dat niet wilt zeggen ook goed.
Reken er ook op de je elektra en water twee keer betaald. Een keer voor je bouwaansluiting en een keer je definitieve.
Wat betreft de bouw aansluitigen, ik denk dat ik die wel betaal, maar gebruik van de buurman die hij ook bouwt en iets verder is
En wat maakt dat dan aan leges?jacovn schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:43:
[...]
Dit was voor €289000 van de bouwer. E en W installaties moet ik de definitve prijs nog van krijgen maar dat is tussen 70 en 80 k€ (inclusief WC's en badkamer ook inbgrepen)
Wat betreft de bouw aansluitigen, ik denk dat ik die wel betaal, maar gebruik van de buurman die hij ook bouwt en iets verder is
Ik betaal voor mijn bijna 1200m3 woning + 350m3 garage bijna 10k.
Met gestrekt been.
Iets minder dan 9000€artbij schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 12:55:
[...]
En wat maakt dat dan aan leges?
Ik betaal voor mijn bijna 1200m3 woning + 350m3 garage bijna 10k.
Schandalige bedragen zijn dat, zeker als je bedenkt dat het alleen om werkelijke koste mag gaan die de gemeente maakt.
Met gestrekt been.
Ze zullen zich wel verdedigen dat de goekopere woningen hun geld kosten en dat dit het in evenwicht brengt.artbij schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 13:41:
[...]
Schandalige bedragen zijn dat, zeker als je bedenkt dat het alleen om werkelijke koste mag gaan die de gemeente maakt.
Ze hebben een ibba concept, en daar is het iets van 212€ per m3 kosten.
Dat scheelt dus iets van 140€ per m3 aan bouwkosten ( en de gemeente de 3.1% over dat lagere bedrag)
We hangen sinds woensdag elke dag minstens twee keer met abn aan de lijn....xminator schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 10:59:
[...]
Ha, dit had ik ook al eerder meegemaakt:
[...]
Vreemde gang van zaken. Ben benieuwd hoe jij hiermee nu omgaat.
Het geeft erg veel stress.
Ik denk dat sommige mensen hier niks van mee krijgen omdat ze :
- en relatief goedkoop huis bouwen, of
- genoeg verdienen zodat hun relatief dure huis nog steeds ruim binnen die 80% regel valt, of
- alles door de aannemer laten doen ( dus incl afbouw)
Ik post later een update of en hoe we er uit zijn gekomen
I was born intelligent - education ruined me
Ken weinig mensen die zelf een huis laten bouwen en helemaal niets doen. Keuken, badkamer, vloer, tuin etc worden inde regel niet door de aannemer gedaan.mistaoutlaw schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:53:
[...]
We hangen sinds woensdag elke dag minstens twee keer met abn aan de lijn....
- genoeg verdienen zodat hun relatief dure huis nog steeds ruim binnen die 80% regel valt, of
Zoals ik hier de reacties lees heb jij net de uitzondering bij ABN te pakken......
Met gestrekt been.
Wij ook bij NN maar ging van een leien dakje. Blijkbaar een goede adviseur gehad.TLer schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:57:
@mistaoutlaw Er zijn natuurlijk nog andere aanbieders. Mijn hypotheek heb ik onlangs bij NN rond gemaakt. Ook dat heeft wel wat voeten in de aarde gehad. Een goede adviseur is bij dit soort trajecten onmisbaar.
Nu hadden wij ook geen afwijkende zaken oid.
Ja dat is nou ook precies onze argumentatie naar ABN AMRO toe...artbij schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:58:
[...]
Ken weinig mensen die zelf een huis laten bouwen en helemaal niets doen. Keuken, badkamer, vloer, tuin etc worden inde regel niet door de aannemer gedaan.
Zoals ik hier de reacties lees heb jij net de uitzondering bij ABN te pakken......

I was born intelligent - education ruined me
20k voor keuken, 5k voor screens, 5k voor grondwerkzaamheden oprit en tuin etc.
Verder geen commentaar op gehad.
Ben even kwijt hoever je met de realisatie bent maar heb je het ook zo moeten verdelen bij het uitbetalen of kan je tussen de posten nog wel schuiven? Onze adviseur heeft een eigen draai aan de meerwerk lijst gegevenjacovn schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 18:51:
De ABN wilde bij ons wel een specificatie van meerwerk. Dus geen absoluut bedrag maar:
20k voor keuken, 5k voor screens, 5k voor grondwerkzaamheden oprit en tuin etc.
Verder geen commentaar op gehad.

Is een bekende regel trouwens in de zin dat je hier met speuren op internet achter kunt komen. Hadden ze je nog steeds van op de hoogte moeten stellen.mistaoutlaw schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:53:
[...]
Mijn traject met abn heeft ook maanden geduurd, was met andere banken niet anders geweest, zzp er. Veel eigen geld in gestoken zonder zicht op hypotheek, dus peentjes gezweet, maar goed gekomen. Maar die verhalen kom je nauwelijks tegen op dit stoere mannen forum. Daar waar het mislukt al helemaal niet, wie deelt nu dat ie een sukkel is en voor tientallen duizenden euri heg schip in is gegaan.
Bij mij doen ze niet moeilijk, Er zit bij mij 0 overeenkomst tussen meerwerklijst en betalingen. Excuus, de keuken, dat was het enige.WNT schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 22:31:
[...]
Ben even kwijt hoever je met de realisatie bent maar heb je het ook zo moeten verdelen bij het uitbetalen of kan je tussen de posten nog wel schuiven? Onze adviseur heeft een eigen draai aan de meerwerk lijst gegeven, maar gaf aan dat ze flexibel zijn met uitbetalen. Nu hoop ik wel natuurlijk dat dat klopt.
We zitten nu in week 4 van de 6 weken voor bezwaar tegen bouwvergunning.WNT schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 22:31:
[...]
Ben even kwijt hoever je met de realisatie bent maar heb je het ook zo moeten verdelen bij het uitbetalen of kan je tussen de posten nog wel schuiven? Onze adviseur heeft een eigen draai aan de meerwerk lijst gegeven, maar gaf aan dat ze flexibel zijn met uitbetalen. Nu hoop ik wel natuurlijk dat dat klopt.
Als die om is, 2 weken later dan nu, dan 1 week later bij de Notaris voor hypotheek en grond op naam.
Ik kan dus nog niet zeggen of ik kan schuiven, hoop van wel want sommige posten waren wel op basis van een aanbod voor ons. En sommige dingen niet. Wel wat nagezocht met dingen als wanden spuiten in huis, vloeren leggen, keuken, maar nog geen officiele offertes etc.
Qua leenbedrag is het 90% tov marktwaarde (taxatie) en zelf nog een zak geld meegenomen. We kregen een bouwdepot en konden eenvoudig zelf de rekeningen betalen.
Je kunt toch gewoon zelf betalen vanuit je bouwdepot? Er wordt echt niet gecontroleerd of jij wel echt 20k aan je keuken hebt uitgegeven...WNT schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 22:31:
[...]
Waarom zou je er eerst ook zoveel geld instoppen voordat je duidelijkheid hebt, als in een getekende offerte.LittleTycoon schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 22:31:
[...]
Is een bekende regel trouwens in de zin dat je hier met speuren op internet achter kunt komen. Hadden ze je nog steeds van op de hoogte moeten stellen.
Mijn traject met abn heeft ook maanden geduurd, was met andere banken niet anders geweest, zzp er. Veel eigen geld in gestoken zonder zicht op hypotheek, dus peentjes gezweet, maar goed gekomen. Maar die verhalen kom je nauwelijks tegen op dit stoere mannen forum. Daar waar het mislukt al helemaal niet, wie deelt nu dat ie een sukkel is en voor tientallen duizenden euri heg schip in is gegaan.
En ik betwijfel ten zeerste of dit soort dingen echt vaak fout gaan.....
@mistaoutlaw maak anders even een afspraak bij een Rabobank voor een oriënterend gesprek. Daarin wordt al heel snel duidelijk wat er mogelijk is. Wellicht goed voor je gemoedsrust....
[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 23-09-2017 00:52 ]
Met gestrekt been.
Dank je, goed om te horen en ik wist niet zonder ervaring of ze dat wel of niet controleren.artbij schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 00:50:
[...]
Je kunt toch gewoon zelf betalen vanuit je bouwdepot? Er wordt echt niet gecontroleerd of jij wel echt 20k aan je keuken hebt uitgegeven...
Wij hebben trouwens in ons voortraject ook een paar hele dure inschattingsfouten gemaakt, uiteindelijk afscheid genomen van de bouwadviseur en aannemer, maar daar hadden we al fors in geïnvesteerd. Als je uit een totaal andere branche komt dan de bouw, zoals wij kan het best lastig zijn, ook al lees je jezelf goed in. Daarnaast hadden we nogal wat medische issues met onze zoon en daar ging mijn focus als moeder vooral naar toe. Inmiddels een nieuwe aannemer en ze zijn dus begonnen met afgraven en boren, volgende week funderen dus ik krijg weer een beetje vertrouwen in het proces.
Bij de huidige bouwer een 3D model van huis gekregen, en toen ik vroeg of daar met buurhuis een schaduw model van gemaakt kon worden was het mogelijk (hadden nog niet getekend)
Nadat we getekend hadden en ontwerp vastlag had ik het idee er maar om te vragen. Natuurlijk wist hij het niet meer, en er waren veel resources voor nodig en weet ik wat waarom het niet kon.
Ze adverteren overigens met 3d modelling om bouwproces goed inzichtelijk te maken en verassingen te voorkomen. Weinig meer van gezien..
Bij welke bank was dat, als ik vragen mag? Ik heb een aanvraag lopen bij ABN en de info op de website over het bouwdepot klinkt ook zo, maar op het declaratie formulier staat het allemaal wat strakker/formeler geformuleerd (in de zin van: gedeclareerde facturen moeten overeen komen met vooraf goedgekeurde meerwerk).LittleTycoon schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 22:36:
[...]
Bij mij doen ze niet moeilijk, Er zit bij mij 0 overeenkomst tussen meerwerklijst en betalingen. Excuus, de keuken, dat was het enige.
[ Voor 8% gewijzigd door Out.of.Control op 23-09-2017 08:55 . Reden: Kleine toevoeging ]
Formulieren? Ik zit bij de Rabobank en daar kan ik gewoon internetbankieren vanaf het bouwdepot. Niemand die me controleert, alleen steekproefsgewijs.Out.of.Control schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 08:53:
[...]
Bij welke bank was dat, als ik vragen mag? Ik heb een aanvraag lopen bij ABN en de info op de website over het bouwdepot klinkt ook zo, maar op het declaratie formulier staat het allemaal wat strakker/formeler geformuleerd (in de zin van: gedeclareerde facturen moeten overeen komen met vooraf goedgekeurde meerwerk).
Hoe weten ze trouwens welke factuur bij wat hoort. Ze weten toch nooit of "Bouwer BV" nu je tuin of je badkamer gedaan heeft?
@Grolsch Die max 50k liep ik hier ook tegenaan. Wel vervelend en onnodig die limiet. Je kunt wel gewoon 5 transacties doen....
@WNT @jacovn Fouten maak je allemaal wel en helaas kosten die al snel veel geld. Het gaat er mij meer om dat je sommige dingen, zoals financiering wel op een rijtje moet hebben voordat je veel kosten maakt.
Mijn grootste fout is het vertrouwen in mijn architect. Is een vriend van ons en heb hem veel te weinig gechallenged en aangesproken op detail die niet goed in de tekening staan, die de bouwer dus nu verkeerd uitvoert.
Overigens was ik ook niet bekend met de bouwwereld. Maar wat een boevenwereld is dat, je moet echt overal achteraan en driedubbel controleren. Wij hebben laatst een raam laten vervallen, als je dan zegt dat je dus geld terugkrijgt kijken ze je glazig aan en snappen ze niet wat je bedoelt. Denk wel dat mijn aannemer dan ook oprecht niet erbij stilstaat dat er geld terug moet, maar dat geeft dus aan hoe die wereld werkt.
Onderstaand ook zoiets, afwerking van de koekoek, dat doe je toch zo niet?

[ Voor 46% gewijzigd door Artbij op 23-09-2017 09:21 ]
Met gestrekt been.
Ook abn, zelfde formulieren.Out.of.Control schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 08:53:
[...]
Bij welke bank was dat, als ik vragen mag? Ik heb een aanvraag lopen bij ABN en de info op de website over het bouwdepot klinkt ook zo, maar op het declaratie formulier staat het allemaal wat strakker/formeler geformuleerd (in de zin van: gedeclareerde facturen moeten overeen komen met vooraf goedgekeurde meerwerk).
Jij bent natuurlijk die stoere man die alles perfect geregeld heeft en dus jouw eigen regels maaktartbij schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 00:50:
[...]
Waarom zou je er eerst ook zoveel geld instoppen voordat je duidelijkheid hebt, als in een getekende offerte.
En ik betwijfel ten zeerste of dit soort dingen echt vaak fout gaat
Ik adviseer je om deze adviseur een trap onder zijn r**t te geven. Die 80%-regel klopt niet, zit zelf ook bij de ABN. Ben dan ook nog een zogenaamde "startende-ondernemer". Wat Jacovn vertelt hadden wij ook, specificatie meerwerk plus hetzelfde bedrag als eigen middelen aantoonbaar. Verder hypotheekbedrag net zo hoog als taxatiewaarde mogelijk + mogelijkheid extra verhoging i.v.m. energiezuining wonen.mistaoutlaw schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:53:
[...]
Onze 1e adviseur kreeg niets voor elkaar bij de ABN. 2e adviseur wel. Verschillende adviseurs zelfde bank.

Zeker.LittleTycoon schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:17:
[...]
Jij bent natuurlijk die stoere man die alles perfect geregeld heeft en dus jouw eigen regels maakt
Maar denk jij echt dat er veel mensen zijn die 30k investeren, contracten sluiten en vervolgens de hypotheek niet rondkrijgen?
Met gestrekt been.
Je kan hier de architect wel op aanspreken maar dit ligt overduidelijk bij de bouwer. Zo maak je het niet punt, doe je het wel zo ben je echt een enorme zak.artbij schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 09:08:
[...]
Formulieren? Ik zit bij de Rabobank en daar kan ik gewoon internetbankieren vanaf het bouwdepot. Niemand die me controleert, alleen steekproefsgewijs.
Hoe weten ze trouwens welke factuur bij wat hoort. Ze weten toch nooit of "Bouwer BV" nu je tuin of je badkamer gedaan heeft?
@Grolsch Die max 50k liep ik hier ook tegenaan. Wel vervelend en onnodig die limiet. Je kunt wel gewoon 5 transacties doen....
@WNT @jacovn Fouten maak je allemaal wel en helaas kosten die al snel veel geld. Het gaat er mij meer om dat je sommige dingen, zoals financiering wel op een rijtje moet hebben voordat je veel kosten maakt.
Mijn grootste fout is het vertrouwen in mijn architect. Is een vriend van ons en heb hem veel te weinig gechallenged en aangesproken op detail die niet goed in de tekening staan, die de bouwer dus nu verkeerd uitvoert.
Overigens was ik ook niet bekend met de bouwwereld. Maar wat een boevenwereld is dat, je moet echt overal achteraan en driedubbel controleren. Wij hebben laatst een raam laten vervallen, als je dan zegt dat je dus geld terugkrijgt kijken ze je glazig aan en snappen ze niet wat je bedoelt. Denk wel dat mijn aannemer dan ook oprecht niet erbij stilstaat dat er geld terug moet, maar dat geeft dus aan hoe die wereld werkt.
Onderstaand ook zoiets, afwerking van de koekoek, dat doe je toch zo niet?
[afbeelding]
Ligt overduidelijk niet bij de bouwer. Bouwer wil alles wel aanpassen, maar dan moeten er nieuwe constructie berekeningen gemaakt worden etcetera. En dat wil je niet ivm vertraging en kosten.akaQ schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 12:05:
[...]
Je kan hier de architect wel op aanspreken maar dit ligt overduidelijk bij de bouwer. Zo maak je het niet punt, doe je het wel zo ben je echt een enorme zak.
Als iets fout op de tekening staat kun je maar een persoon aanspreken, de architect.
Met gestrekt been.
Yep, althans dat risico lopen wij wel als de financiering niet rond krijgen. Bank wil getekende koopovereenkomst grond zien, deze kan alleen gekocht worden zonder ovb financiering (zeg maar beetje kip -ei verhaal) voordat ze rente-voorstel doen. Dat hebben ze nu wel gedaan maar daadwerkelijke offerte wel pas als koopcontract er ligt. Boete bij niet kopen grond is 10%. Dus tja, en al intentie-verklaring bij de aannemer getekend (6k risico als het niet doorgaat) zodat we een jaar eerder op planning zouden komen. En niet te vergeten de omgevingsvergunning 7K die rond moet zijn voordat je de grond mag kopen.artbij schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:50:
[...]
Zeker.
Maar denk jij echt dat er veel mensen zijn die 30k investeren, contracten sluiten en vervolgens de hypotheek niet rondkrijgen?
Zit je zo 43K kosten als de bank door rare kronkel opeens bedenkt geen hypotheek te willen geven. Je zit (ook al kan je het betalen qua inkomen) met een huis boven de 700K in alle mogelijke risico-groepen lijkt wel.
Maar wat wil de bouwer aanpassen dan? De aannemer heeft, naar ik aanneem, de klus aangenomen op de tekeningen van de architect en constructeur. Als hij daar wat aan wil veranderen is dat zijn feestje.artbij schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 12:16:
[...]
Ligt overduidelijk niet bij de bouwer. Bouwer wil alles wel aanpassen, maar dan moeten er nieuwe constructie berekeningen gemaakt worden etcetera. En dat wil je niet ivm vertraging en kosten.
Een fout moet gewoon worden aangepast. Maar gaat het om een fout of verschil in denkwijze?Als iets fout op de tekening staat kun je maar een persoon aanspreken, de architect.
Je kunt toch gewoon een hypotheek offerte krijgen die bindend is zonder getekende overeenkomsten?sanvv78 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 13:28:
[...]
Yep, althans dat risico lopen wij wel als de financiering niet rond krijgen. Bank wil getekende koopovereenkomst grond zien, deze kan alleen gekocht worden zonder ovb financiering (zeg maar beetje kip -ei verhaal) voordat ze rente-voorstel doen. Dat hebben ze nu wel gedaan maar daadwerkelijke offerte wel pas als koopcontract er ligt. Boete bij niet kopen grond is 10%. Dus tja, en al intentie-verklaring bij de aannemer getekend (6k risico als het niet doorgaat) zodat we een jaar eerder op planning zouden komen. En niet te vergeten de omgevingsvergunning 7K die rond moet zijn voordat je de grond mag kopen.
Zit je zo 43K kosten als de bank door rare kronkel opeens bedenkt geen hypotheek te willen geven. Je zit (ook al kan je het betalen qua inkomen) met een huis boven de 700K in alle mogelijke risico-groepen lijkt wel.
Met gestrekt been.
Nope, bij zowel Aegon en ABN is er voor de echte offerte een getekende overeenkomst grond nodig. Alles wat je nu eerst ontvangt zijn rente-voorstellen (heb je ook nog geen poot om op te staan).artbij schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 13:46:
[...]
Je kunt toch gewoon een hypotheek offerte krijgen die bindend is zonder getekende overeenkomsten?
Rabobank willen we niet heen, 2x gezeten en echt daar nooit meer. Dus geen idee of die dat wel heeft. Al zijn we toch regelmatig verhuisd, was het voor ons nieuw om rente-voorstellen te krijgen en niet direct een offerte.
Dit is gewoon een verschil tussen goede en slechte aannemer. Zulke details kunnen gewoon niet. En ik weet vrijwel zeker dat dit ook niet zo getekend is. Degene die dit zo heeft gemetseld moet lekker ander werk gaan zoeken.D-e-n schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 13:42:
[...]
Maar wat wil de bouwer aanpassen dan? De aannemer heeft, naar ik aanneem, de klus aangenomen op de tekeningen van de architect en constructeur. Als hij daar wat aan wil veranderen is dat zijn feestje.
[...]
Een fout moet gewoon worden aangepast. Maar gaat het om een fout of verschil in denkwijze?
Op de tekening staat zo'n detail niet eens. Dat is gewoon een kwestie van goed metselen. Maar @artbij suggereerde dat er meer was?akaQ schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 14:27:
[...]
Dit is gewoon een verschil tussen goede en slechte aannemer. Zulke details kunnen gewoon niet. En ik weet vrijwel zeker dat dit ook niet zo getekend is. Degene die dit zo heeft gemetseld moet lekker ander werk gaan zoeken.
Dit is niet getekend uiteraard. Staat los van dingen die de architect niet goed getekend heeft.D-e-n schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 14:58:
[...]
Op de tekening staat zo'n detail niet eens. Dat is gewoon een kwestie van goed metselen. Maar @artbij suggereerde dat er meer was?
Stagair heeft gemetseld denk ik. Wordt wel goed opgelost. Dat wordt alles wat ik aan op of aanmerkingen heb.
Met gestrekt been.
Dan ben ik wel nieuwsgierig wat de architect niet goed getekend heeft en wat de aannemer anders wilde? Je had het ook over constructieve aanpassingen. Dat klinkt wel ingrijpender dan een fout.artbij schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 15:00:
[...]
Dit is niet getekend uiteraard. Staat los van dingen die de architect niet goed getekend heeft.
Wij hebben een huis gekocht dat grondig gerenoveerd moet worden door twee verschillende aannemers. Eerste fase is ruwbouw met de ene aannemer, tweede fase is afbouw met een andere aannemer. We hebben van beide aannemers getekende overeenkomsten in moeten dienen bij Delta Lloyd, anders kregen we géén bindend voorstel. Dát terwijl we eigenlijk nog niet klaar waren om alle keuzes voor afbouw te maken.artbij schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 13:46:
[...]
Je kunt toch gewoon een hypotheek offerte krijgen die bindend is zonder getekende overeenkomsten?
Aannemers willen per definitie verschillende dingen anders dan architecten. Veel details laat ik niet volgens tekening van de architect doen.D-e-n schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 15:03:
[...]
Dan ben ik wel nieuwsgierig wat de architect niet goed getekend heeft en wat de aannemer anders wilde? Je had het ook over constructieve aanpassingen. Dat klinkt wel ingrijpender dan een fout.
Met gestrekt been.
Dat is dus gewoon een verschil van inzicht en geen fout. Dat mag maar dat is dan de verantwoordelijkheid van de aannemer. Ik snap het probleem niet zo dan. Kun je een voorbeeld noemen?artbij schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 16:05:
[...]
Aannemers willen per definitie verschillende dingen anders dan architecten. Veel details laat ik niet volgens tekening van de architect doen.
Wij maken het in de praktijk ook vaak mee. Dan wil de aannemer uit kostenoverwegingen of vanwege levertijd een andere vloer. Dan betaalt hij ons gewoon om de (constructie) tekening aan te passen.
[ Voor 18% gewijzigd door D-e-n op 23-09-2017 16:14 ]
Detail zou niet zo uitgewerkt zijn, maar als een bovenaanzicht van een koekoek op tekening zie dan zit deze sprong er niet in. Dit is gewoon onkunde van de metselaar, lagenmaat niet goed. Maar hier had de uitvoerder gewoon moeten ingrijpen en het opnieuw laten metselen.D-e-n schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 14:58:
[...]
Op de tekening staat zo'n detail niet eens. Dat is gewoon een kwestie van goed metselen. Maar @artbij suggereerde dat er meer was?
Je zou ook nog de overeenkomsten kunnen tekenen en richting de bank doen maar nog niet richting de aannemer.DJT schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 15:11:
[...]
Wij hebben een huis gekocht dat grondig gerenoveerd moet worden door twee verschillende aannemers. Eerste fase is ruwbouw met de ene aannemer, tweede fase is afbouw met een andere aannemer. We hebben van beide aannemers getekende overeenkomsten in moeten dienen bij Delta Lloyd, anders kregen we géén bindend voorstel. Dát terwijl we eigenlijk nog niet klaar waren om alle keuzes voor afbouw te maken.
Een architect is vaak goed in ontwerpen, maar bouwtechnisch een ontwerp uitwerken is meer het werk van een bouwkundige. Die hebben vaak ook meer ervaring met het echte bouwen en kunnen meer praktische oplossingen verzinnen dan een doorsnee architect.
De aannemers waar ik wel eens tekenwerk voor doe, tekenen ook allemaal zelf hun werktekeningen. Dit gaat dan wel altijd in overleg met de architect, zodat zijn ontwerp wel bestaan blijft.
Er zijn vele mogelijkheden. Je hebt architecten die puur ontwerper zijn en de uitwerking aan anderen laten, in veel gevallen de aannemer. Maar je hebt ook architecten die eigenlijk meer bouwkundige zijn en je hebt bureau's die het totaalplaatje leveren. Die maken details voor kozijnen, isolatie, lood etc.. gewoon zelf.
Werktekeningen op het gebied van staal, metselwerk, bekistingen en fabrieksvloeren vallen praktisch altijd onder de aannemer.
@artbij had het over fouten dus ik vermoed dat de architect wel degelijk details voor de uitvoering heeft geleverd. Maar dat was me dus niet helemaal duidelijk.
Ja, die zijn er, ik ken er. Omstandigheden kunnen veranderen, het duurt een tijd voordat je bij uiteindelijke hypotheek bent en al kosten moet hebben gemaakt om bij uiteindelijke hypotheekaanvraag te komen.artbij schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:50:
[...]
Zeker.
Bij ING heb je gewoon een volledige hypotheekovereenkomst, en wordt deze vrijgegeven vanaf het moment waarop de bank een kopie van de bouwvergunning heeft ontvangen.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Dat heb ik geprobeerd maar helaas zonder succes. De overeenkomst moest door beide partijen worden getekend.WNT schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 22:42:
[...]
Je zou ook nog de overeenkomsten kunnen tekenen en richting de bank doen maar nog niet richting de aannemer.
Als de aannemer eerst tekent kan dat wel natuurlijk. En je kunt ook best open kaart spelen. Zeggen dat je het op deze manier wilt ivm financiering.DJT schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:30:
[...]
Dat heb ik geprobeerd maar helaas zonder succes. De overeenkomst moest door beide partijen worden getekend.
Met gestrekt been.
Zo heb ik het ook opgelost met de aannemer, hij stelde zich flexibel op. Er ligt echter wel een getekende offerte dus bij alle wijzigingen die nog volgen weet hij al dat de opdracht binnen is. Dat is niet goed voor de kosten vermoed ik.artbij schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:34:
[...]
Als de aannemer eerst tekent kan dat wel natuurlijk. En je kunt ook best open kaart spelen. Zeggen dat je het op deze manier wilt ivm financiering.
Je wilt zsm na verstrekken financiering beginnen toch? Dus zoveel maakt dat niet uit.DJT schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:45:
[...]
Zo heb ik het ook opgelost met de aannemer, hij stelde zich flexibel op. Er ligt echter wel een getekende offerte dus bij alle wijzigingen die nog volgen weet hij al dat de opdracht binnen is. Dat is niet goed voor de kosten vermoed ik.
Met gestrekt been.
De ruwbouw is al begonnen, dit betreft 7 woningen tegelijk onder aanvoering van een projectontwikkelaar. De afbouw moesten we zelf regelen en die start pas in april.artbij schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:00:
[...]
Je wilt zsm na verstrekken financiering beginnen toch? Dus zoveel maakt dat niet uit.
De kozijnen worden naderhand afgewerkt met aan architraaf. Naar mijn weten, blijft de smeerlat op het kozijn zitten, en komt de architraaf hierover heen. Echter de smeerlatten, zijn smaller dan het kozijn.
Hoe kan ik de ruimte tussen de smeerlat en de arcitraaf het beste opvullen?
[ Voor 4% gewijzigd door dewil1990 op 25-09-2017 13:12 ]
Nu krijg ik zojusit een bericht dat wij, zoals alle klanten van de betreffende organisatie, 8 (!) weken krijgen om de financiering rond te krijgen.
En verder blijft aan de ontbindende voorwaarden voor hun kant tot 1 mei 2018 alles ongewijzigd.
8 weken voor de aankoop van grond van >300k en tot aan 1 mei onzekerheid, dat is toch absurd?
En als we in theorie wel de grond financieren in zo'n korte tijd, zonder vergunning, en om wat voor reden dan ook krijgen we daarna in 2018 de financiering van het huis niet meer rond plegen we ook nog contractbreuk (want verplicht om binnen 12mnd een vergunning aan te vragen en 36mnd om ee huis te bouwen) = 31500 euro boete (10%)
[ Voor 40% gewijzigd door Stefke op 25-09-2017 14:15 ]
Waarom zou de smeerlat blijven zitten? Is toch alleen een referentiepunt voor de stucadoor?dewil1990 schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:11:
Wederom een vraag, de stucadoor begint vandaag. Op enkele kozijnen moet een stuc- / smeerlat worden bevestigd, waar tegenaan wordt gestucadoord.
De kozijnen worden naderhand afgewerkt met aan architraaf. Naar mijn weten, blijft de smeerlat op het kozijn zitten, en komt de architraaf hierover heen. Echter de smeerlatten, zijn smaller dan het kozijn.
Hoe kan ik de ruimte tussen de smeerlat en de arcitraaf het beste opvullen?
Correct me if I'm wrong.Señor Sjon schreef op maandag 25 september 2017 @ 14:37:
[...]
Waarom zou de smeerlat blijven zitten? Is toch alleen een referentiepunt voor de stucadoor?
Omdat het kozijn te ver terug ligt t.o.v. de muur, komt de smeerlat op het kozijn. Het stucwerk komt gelijk te liggen met de hoogte van de smeerlat. De architraaf komt op het kozijn (in dit geval inclusief de smeerlat?), en een gedeelte van het stucwerk toch?
Nu kunnen we dus ook vanuit de ouderslaapkamer op het terras. Al is de loopruimte beperkt (vinden het niet mooi om de afscheiding tbv het terras niet met het huis mee laten lopen). Ook is er een "achterdeur" toegevoegd.
Mocht er iemand nog op- of aanmerkingen hebben dan horen we dat graag. Welke van de 2 versies vinden jullie er aan de buitenkant het mooiste uitzien? Iedereen tot nu toe de laatste versie (idee van mijn vriendin om dit zo te doen + herindeling van de 1e verdieping); ikzelf twijfel nog een beetje.
vooraanzicht:

achteraanzicht:

zuidaanzicht:

westaanzicht:

begane grond:

1e verdieping:

kelder:

De plaatjes staan ook in het foto album:
https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/?map=47029
[ Voor 38% gewijzigd door p2w op 25-09-2017 16:04 ]
Wat voor dak/wandbekleding? zink of leisteen?p2w schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:00:
We waren toch nog niet helemaal tevreden en hebben nog aantal zaken aangepast (met name 1e verdieping bij de ouderslaapkamer, andere inloopkast en badkamer). Wat ons betreft is dit het ontwerp waar we nu verder mee gaan :-)
Nu kunnen we dus ook vanuit de ouderslaapkamer op het terras. Al is de loopruimte beperkt (vinden het niet mooi om de afscheiding tbv het terras niet met het huis mee laten lopen). Ook is er een "achterdeur" toegevoegd.
Mocht er iemand nog op- of aanmerkingen hebben dan horen we dat graag. Welke van de 2 versies vinden jullie er aan de buitenkant het mooiste uitzien? Iedereen tot nu toe de laatste versie (idee van mijn vriendin om dit zo te doen + herindeling van de 1e verdieping); ikzelf twijfel nog een beetje.
vooraanzicht:
[afbeelding]
achteraanzicht:
[afbeelding]
zuidaanzicht:
[afbeelding]
westaanzicht:
[afbeelding]
begane grond:
[afbeelding]
1e verdieping:
[afbeelding]
kelder:
[afbeelding]
Dakpan; waarschijnlijk Nelskamp G10 (zodat we de zonnepanelen kunnen integreren). Zijn nog aan het kijken of andere dakpannen ook die oplossing heeft.akaQ schreef op maandag 25 september 2017 @ 17:27:
[...]
Wat voor dak/wandbekleding? zink of leisteen?
Tesla heeft 4 soorten dakpan met zonnepaneel integratie, leverbaar in NLp2w schreef op maandag 25 september 2017 @ 17:28:
[...]
Dakpan; waarschijnlijk Nelskamp G10 (zodat we de zonnepanelen kunnen integreren). Zijn nog aan het kijken of andere dakpannen ook die oplossing heeft.
Weet je zeker dat je zoveel ramen wilt aan de zuidkant? Ga je werken met screens oid?p2w schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:00:
We waren toch nog niet helemaal tevreden en hebben nog aantal zaken aangepast (met name 1e verdieping bij de ouderslaapkamer, andere inloopkast en badkamer). Wat ons betreft is dit het ontwerp waar we nu verder mee gaan :-)
vooraanzicht:
[afbeelding]
achteraanzicht:
[afbeelding]
zuidaanzicht:
[afbeelding]
westaanzicht:
[afbeelding]
begane grond:
[afbeelding]
1e verdieping:
[afbeelding]
kelder:
[afbeelding]
Met gestrekt been.
of doen zoals bij ons, geen moeilijke integratie systemen:p2w schreef op maandag 25 september 2017 @ 17:28:
[...]
Dakpan; waarschijnlijk Nelskamp G10 (zodat we de zonnepanelen kunnen integreren). Zijn nog aan het kijken of andere dakpannen ook die oplossing heeft.

Ik heb eerder al foto's geplaatst, speciale dakfolie die nauwelijks duurders en waterwerend en daarop rails.
Bij een modern huis staat dat prima en jullie bouw leent zich er ook voor als ik het zo zie.
aan de zuidkant hebben we de overstek. Deze neemt in de zomer de zon volledig weg uit huis. Kunnen we met het programma volledig mee spelen (maand en tijdstip zijn daarop in te stellen). Mogelijk dat aan de westkant wel screens of bomen nodig zijn.artbij schreef op maandag 25 september 2017 @ 17:47:
[...]
Weet je zeker dat je zoveel ramen wilt aan de zuidkant? Ga je werken met screens oid?
Tesla heeft een systeem dat per dakpan wordt geregeld. Waar wij naar kijken is wel zonnepanelen maar dit in het dak vallen waardoor het niet opvalt (behalve door de glinstering) dat het panelen zijn.akaQ schreef op maandag 25 september 2017 @ 17:32:
[...]
Tesla heeft 4 soorten dakpan met zonnepaneel integratie, leverbaar in NL
Dat zou idd ook een optie kunnen zijn. Bevalt het syteem?jerh schreef op maandag 25 september 2017 @ 18:06:
[...]
of doen zoals bij ons, geen moeilijke integratie systemen:
[afbeelding]
Ik heb eerder al foto's geplaatst, speciale dakfolie die nauwelijks duurders en waterwerend en daarop rails.
Bij een modern huis staat dat prima en jullie bouw leent zich er ook voor als ik het zo zie.
[ Voor 50% gewijzigd door p2w op 25-09-2017 19:17 ]
Bedoel niet alleen de zomerzon, maar ook de winterzon die recht in je ogen kan schijnen en het aquarium effect als het buiten donker is en je binnen licht aan hebt.p2w schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:15:
[...]
aan de zuidkant hebben we de overstek. Deze neemt in de zomer de zon volledig weg uit huis. Kunnen we met het programma volledig mee spelen (maand en tijdstip zijn daarop in te stellen). Mogelijk dat aan de westkant wel screens of bomen nodig zijn.
[...]
Tesla heeft een systeem dat per dakpan wordt geregeld. Waar wij naar kijken is wel zonnepanelen maar dit in het dak vallen waardoor het niet opvalt (behalve door de glinstering) dat het panelen zijn.
[...]
Dat zou idd ook een optie kunnen zijn. Bevalt het syteem?
Wij hadden een vergelijkbaar design en zijn er om die reden afgestapt.
[ Voor 4% gewijzigd door Artbij op 25-09-2017 21:39 ]
Met gestrekt been.
Ja, systeem bevalt uitstekend. Het is gewoon recht toe-recht aan. Geen ingewikkelde constructie. De andere kant van het dak heeft wel dakpannen, 27 panelen zijn op dit moment voldoende = circa 7150 kWh opbrengst.p2w schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:15:
[...]
aan de zuidkant hebben we de overstek. Deze neemt in de zomer de zon volledig weg uit huis. Kunnen we met het programma volledig mee spelen (maand en tijdstip zijn daarop in te stellen). Mogelijk dat aan de westkant wel screens of bomen nodig zijn.
Dat zou idd ook een optie kunnen zijn. Bevalt het syteem?
Voordeel hiervan is dat het goedkoop is en standaard rails gebruikt, waardoor je niet vast zit aan bepaalde panelen. Je moet er wel op letten dat je architekt de maten gelijk goed uitzet, want anders past het niet zomaar.
Ik zit in het midden het land en de opbrengst zit dus op circa 1025 kWh/kWp.
Desondanks hou ik me aanbevolen voor zo'n mooie praktische oplossing.
[ Voor 95% gewijzigd door Stefke op 26-09-2017 09:13 ]
Ik vermoed / doe de aanname dat dit systeem vooral is toe te passen als je een recht dakvlak hebt. Mijn nieuwe woning krijg een schilddak en die heeft aan de zijkanten schuine kanten. Dan moet je daar wel een verbinding maken en die schuine stukken met pannen oplossen.
Hopelijk is mijn aanname niet juist.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Mijn vriendin heeft graag veel lichtinval in huis; vandaar dat het ons fijn leek om in de winter de zon binnen te krijgen. Als het dan echter de hele tijd in je gezicht schijnt is dat niet fijn idd. Kijken of we iets van zonwering in het ontwerp mee kunnen nemen. Vanwege het uitzicht willen we wel graag de grote ramen houden.artbij schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:57:
[...]
Bedoel niet alleen de zomerzon, maar ook de winterzon die recht in je ogen kan schijnen en het aquarium effect als het buiten donker is en je binnen licht aan hebt.
Wij hadden een vergelijkbaar design en zijn er om die reden afgestapt.
Ziet er ook mooi uit inderdaad; maar zie zo niet een manier om dit mooi aan de achterkant (= westkant) van het huis mooi te krijgen met de verspringende daken?jerh schreef op maandag 25 september 2017 @ 18:06:
[...]
of doen zoals bij ons, geen moeilijke integratie systemen:
[afbeelding]
Komt er helemaal nooit iemand aan die kant van het huis? Het wordt een grote lichtbak in het donker denk ik.p2w schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:07:
[...]
Mijn vriendin heeft graag veel lichtinval in huis; vandaar dat het ons fijn leek om in de winter de zon binnen te krijgen. Als het dan echter de hele tijd in je gezicht schijnt is dat niet fijn idd. Kijken of we iets van zonwering in het ontwerp mee kunnen nemen. Vanwege het uitzicht willen we wel graag de grote ramen houden.
Wij hebben alle ramen beneden op het noorden. Kwam ook zo uit, maar daardoor wel de mogelijkheid om zonder zonwering 12m1 schuifpui te hebben.
Met gestrekt been.
Aan die kant komt de woonkamer (binnenkant). Buitenkant komt niemand. Zitten op het einde van de wijk dus enkel de huizen 3 andere huizen aan het hofje komen langs ons huis.artbij schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:21:
[...]
Komt er helemaal nooit iemand aan die kant van het huis? Het wordt een grote lichtbak in het donker denk ik.
Wij hebben alle ramen beneden op het noorden. Kwam ook zo uit, maar daardoor wel de mogelijkheid om zonder zonwering 12m1 schuifpui te hebben.
Ik zal de detaillering vanavond even opzoeken. Het is een prefab scharnierdak.TLer schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:48:
@jerh kan je detaillering delen van de dak constructie? Ben wel benieuwd hoe dit opgebouwd is.
De folie die er onder zit is:
http://morgofolietechniek...oduct/76-/nl#.WcoYQ9Fx1aQ
Als je onder mijn posts zoekt, kom je wel foto's tegen van de constructie, die heb ik al eens eerder gepost.
Dit topic is gesloten.
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic