Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.627.150 views

Onderwerpen

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-11 07:25

Daniel

Kapitein NCC-1701
Volgende episode in onze saga, wij hebben het over een andere boeg gegooid en Finnhouse heeft inmiddels een praatschets opgeleverd. Feedback welkom:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AWxJgU8lQp8Gi2gBpUFaISeq/full.jpg

Wat we zelf al vinden:
- Buitenkant en algemene vorm en materiaal is tof. De dakramen zijn op de 3d tekening niet ingetekend maar zitten er natuurlijk wel.
- 't is te smal. De twee slaapkamers aan de linkerkant zijn onbruikbaar klein, hier zou zeker een 1 tot anderhalve meter bij moeten en dan nog houdt het niet over. Maar goed we zullen wel wat concessies moeten doen om het betaalbaar te houden natuurlijk. Bijkomend voordeel van het verbreden is dat het huis wat hoger wordt en dus ook de plafondhoogte omhoog gaat. Is nu getekend op een wel heel zuinige 2,50 meter en dat is ongebruikelijk laag. Zou 2.80 of liever nog 3.00 moeten zijn.
- In 1 van de badkamers moet een ligbad te passen zijn, dat gaat nu niet. Dit moet dus ook breder.
- Volgens de architect is er een rondgang mogelijk op de begane grond maar wij snappen niet waarom. De deur tussen de bijkeuken en de werkkamer lijkt ons nutteloos. Deze twee ruimtes zouden we sowieso nog een meter uitbouwen.

[ Voor 16% gewijzigd door Daniel op 17-07-2018 10:23 ]

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-11 12:48
@Daniel Is wel even heel wat anders dan jullie vorige woning. Is deze qua budget wel haalbaar? Budget ook genoemd aan Finnhouse?

Zaken die ik zou aanpassen:
- Huis is te klein voor 2 badkamers dus zou er 1 fatsoenlijke van maken
- Slaapkamers links zijn inderdaad te klein, of huis breder maken (wat ook niet verkeerd zou zijn voor begane grond) of van die 2 slaapkamers 1 slaapkamer maken.
- Technische berging en bijkeuken omdraaien (en dan bijkeuken uiteraard groter maken), bij ons zit de bijkeuken direct aan de keuken wat toch wel ideaal is.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Road-runner83 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:05:
@Daniel Is wel even heel wat anders dan jullie vorige woning. Is deze qua budget wel haalbaar? Budget ook genoemd aan Finnhouse?
Ik heb geen raming op dit huis - 't is een praatschets - maar het budget is genoemd dus ik mag aannemen dat ze niet iets tekenen dat daar al meteen grof buiten ligt. Vergelijkbaar gedimensioneerde woningen als dit ontwerp waar ik wel detailbegrotingen van heb gezien lagen ruim binnen dat budget (rond de 350k, terwijl wij als budget 400k hebben aangegeven)
Het opgegeven budget is een stuk lager dan wat het echte maximum is, maar dat schept ruimte om nog wat uitbreidingen te doen.
Zaken die ik zou aanpassen:
- Huis is te klein voor 2 badkamers dus zou er 1 fatsoenlijke van maken
- Slaapkamers links zijn inderdaad te klein, of huis breder maken (wat ook niet verkeerd zou zijn voor begane grond) of van die 2 slaapkamers 1 slaapkamer maken.
4 slaapkamers en 2 badkamers vinden wij wel een must, dus daarvoor zal het huis wat groter moeten worden. De aparte inloopkast die nu onderaan getekend is, is overbodig. We kunnen daar prima nu een slaapkamer voor gebruiken, dus daar kun je nog wat goochelen met de indeling.
- Technische berging en bijkeuken omdraaien (en dan bijkeuken uiteraard groter maken), bij ons zit de bijkeuken direct aan de keuken wat toch wel ideaal is.
Goede, die had ik ook net bedacht.

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-11 14:03
@Daniel Dit is wel totaal anders dan het vorige ontwerp, meer een soort schuurwoning. Ziet er wel gaaf uit met die glazen gevel met balken. Mijn opmerkingen bij de indeling:
- Bijkeuken liever direct naast de keuken, nu moet je onnodig veel heen en weer lopen
- Plek van de keuken lijkt mij ongelukkig. Om in je woonkamer te komen moet je nu om de eettafel en langs je kookeiland waar het niet heel breed is.
- Komt er een deur van de trap of blijft deze in het zicht? Over het algemeen wordt een trap in een vrijstaande woning niet open in de woonkamer geplaatst + warmteverlies als het in open verbinding met de bovenverdieping staat.
- De glazen wand + glazen deur van de werkkamer creert een soort "aquarium" waar je wel erg te kijk zit als je aan het werk bent.
- Een zithoek van 4 bij 4 is niet heel ruim bemeten. Er is nu alleen 1 hoekbank ingetekend, maar met visite heb je al snel een paar extra stoelen nodig.
- Opmerkingen over format badkamers en slaapkamers zijn al gemaakt. Je zou naast verbreden van de woning ook kunnen kiezen voor een verder verhoogde borstwering, waardoor je minder last hebt van je schuine dak.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-11 09:56
Kunnen ze iets met het stramien? Die 4x4 modules zetten je een beetje klem.

BG:
- Hal is een soort deurenparadijs, bijna geen enkel vrij stukje muur.
- Je moet door de eetkamer, keuken en woonkamer naar de werkkamer. Je moet in je indeling ruimte houden met veel looplijnen. Ik heb zo'n huis gehad, dat is niet fijn.
- Trap in de woonkamer en de study geeft extra looplijnen waardoor je effectieve woonkamer maar 3 meter breed is.
- Vreemd dat je een vide maakt, maar hem niet gebruikt in het zitgedeelte? Is dat bewust?

VD
- Master is met 4x3 echt te klein. Berucht architectentrucje is om een bed 140x200 te tekenen, terwijl een boxspring met hoofdbord rustig 180x230 is met wat overlap van dekens e.d.
- Kleine slaapkamers zijn gewoon slecht. Bed onder de kap gemoffeld, maar er past nauwelijks een kast of bureau in.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 06:40
@Daniel vanwaar de "harde" eis voor 2 badkamers :? Ik zou daar bij ons echt het voordeel niet van inzien.

[ Voor 34% gewijzigd door Grolsch op 17-07-2018 11:38 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
"Dit soort" woningen kan ik wel waarderen, alhoewel ik het zelf niet zou kiezen. Doet me uiterlijk denken aan Lofthome, maar zo te zien een andere bouwmethode. Wellicht vind je op die site nog wat ideeën voor de indeling.

Heb je een berging of garage? Zo niet, dan kun je daar ook nog over nadenken.
Wij hebben niet veel rommel, maar toch vind ik het fijn dat we een zolder en garage hebben.
In dit plan zie ik niet veel ruimte om e.e.a. op te bergen.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Hoop goede suggesties weer, thanks :)
Sturgeon22 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:18:
- Bijkeuken liever direct naast de keuken, nu moet je onnodig veel heen en weer lopen
- Plek van de keuken lijkt mij ongelukkig. Om in je woonkamer te komen moet je nu om de eettafel en langs je kookeiland waar het niet heel breed is.
Als het huis breder wordt gemaakt is dat probleem al een stukje kleiner, maar ik snap het punt. De route vanaf de entree naar min of meer alle andere ruimtes in het huis is tussen het kookeiland en de keukenwand door. Dat is niet alleen lang, ook onhandig als er iemand in de keuken bezig is. Wellicht logischer om de keuken naar de voorkant te verplaatsen en de eethoek in het middendeel te doen?

Andere optie: de bijkeuken samenvoegen met de technische berging, en de trap 180 graden draaien waardoor deze richting de achterkant van het huis omhoog loopt. De toegangsdeur tussen entree en woonkamer komt dan recht tegenover de trap, en de toegangsdeur naar de bijkeuken Je kunt dan direct rechtdoor vanuit de entree naar boven lopen, en de toegang van de bijkeuken komt direct in de woonkamer uit. Je hebt dan alleen nog de looproute naar de werkkamer door de keuken maar als die breder wordt is dat meteen een minder groot issue.

Vlug schetsje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nTi5TMX7Y3g90hBWE6KfiIsb/full.jpg
waarbij je in het achterhoofd moet houden dat de bijkeuken en werkkamer links nog 0,5 tot 1 meter uitgebouwd zouden worden.
- Komt er een deur van de trap of blijft deze in het zicht? Over het algemeen wordt een trap in een vrijstaande woning niet open in de woonkamer geplaatst + warmteverlies als het in open verbinding met de bovenverdieping staat.
Ik vermoed dat het als open trap bedoeld is.
- De glazen wand + glazen deur van de werkkamer creert een soort "aquarium" waar je wel erg te kijk zit als je aan het werk bent.
Dat is een bewuste keuze en zien wij niet als een nadeel.
- Een zithoek van 4 bij 4 is niet heel ruim bemeten. Er is nu alleen 1 hoekbank ingetekend, maar met visite heb je al snel een paar extra stoelen nodig.
Die hoekbank verziekt het beeld een beetje want je hebt voor de zithoek natuurlijk de hele breedte van het huis (meter of 8 ) en niet enkel de hoek rechtsonder. Huis zou hier nog wat verlengd kunnen worden zonder veel extra kosten door de veranda kleiner te maken, alleen de verdiepingsvloer wordt dan langer.
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:20:
Kunnen ze iets met het stramien? Die 4x4 modules zetten je een beetje klem.
Volgens mij is dat onderdeel van het standaard bouwsysteem. Geen idee hoeveel marge daar in zit, kan ik wel navragen.
BG:
- Hal is een soort deurenparadijs, bijna geen enkel vrij stukje muur.
- Je moet door de eetkamer, keuken en woonkamer naar de werkkamer. Je moet in je indeling ruimte houden met veel looplijnen. Ik heb zo'n huis gehad, dat is niet fijn.
- Trap in de woonkamer en de study geeft extra looplijnen waardoor je effectieve woonkamer maar 3 meter breed is.
Zie mogelijke oplossing hierboven. Bereikbaarheid van de werkkamer is overigens in onze ogen niet zo'n issue, meer dan je elke keer het halve huis moet doorkruisen als je je wasgoed in de machine moet gooien die in de bijkeuken staat.
- Vreemd dat je een vide maakt, maar hem niet gebruikt in het zitgedeelte? Is dat bewust?
Bedoel je dan dat daar geen meubels ingetekend staan? Lijkt mij puur indicatief.
VD
- Master is met 4x3 echt te klein. Berucht architectentrucje is om een bed 140x200 te tekenen, terwijl een boxspring met hoofdbord rustig 180x230 is met wat overlap van dekens e.d.
- Kleine slaapkamers zijn gewoon slecht. Bed onder de kap gemoffeld, maar er past nauwelijks een kast of bureau in.
Ja dat is niet acceptabel. Een normale slaapkamer is 10-12 m2 en als er een schuin dak is eerder aan de bovenkant van die range. Wij hebben een nogal fors bemeten bed (210x220) dus hebben in de master bedroom ook zeker meer ruimte nodig. Kan denk ik eenvoudig door de vloer met 0,5-1 meter te verlengen ten kosten van de veranda.
Grolsch schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:36:
@Daniel vanwaar de "harde" eis voor 2 badkamers :? Ik zou daar bij ons echt het voordeel niet van inzien.
Het hoeven geen twee volwaardige badkamers te zijn maar in het algemeen is het bij grotere woningen inmiddels toch wel gebruikelijk om een 2e badkamer te voorzien met een eigen douche en een 3e toilet. Een aparte gastenbadkamer vinden we ook zelf een fijn idee. Op 5-6 m2 krijg je dat voor elkaar dus dat moet toch altijd wel ergens in te passen zijn.
Cheesy schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 12:25:
Heb je een berging of garage? Zo niet, dan kun je daar ook nog over nadenken.
Wij hebben niet veel rommel, maar toch vind ik het fijn dat we een zolder en garage hebben.
In dit plan zie ik niet veel ruimte om e.e.a. op te bergen.
Een garage zou qua breedte binnen het bouwvlak kunnen (we mogen 13 meter breed, dit is nu 8 en wordt waarschijnlijk 9) maar houden we tot nu toe geen rekening mee. Wel met een losse berging voor fietsen etc. in de tuin, maar die zal wel apart gebouwd worden. In de nok van dit ontwerp is een vliering voor andere zooi.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:18
Grolsch schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 08:08:
[...]

Wie geeft er garantie op je vloer :? Als dit de aannemer is zou ik het wel aandurven, want dan is de schade voor hem :P

Ik kan je bijna met zekerheid garanderen dat je vloer gaat scheuren, dat hoort zelfs zo (spanning uit de vloer).

us als ze het niet willen doen, leg dan heel goed uit wie er verantwoordelijk is voor garantie! Welke afwerking kreeg je ook alweer op je vloeren :?
BG Keramisch parket, ofwel stenen stroken met houtlook.
1e en 2e PVC laminaat.
Ik ga het vanmiddag maar bespreken en denk dan maar de vloer en keuken instalatie op hold zetten.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Grolsch
jacovn schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:36:
[...]

1e en 2e PVC laminaat.
Ik ga het vanmiddag maar bespreken en denk dan maar de vloer en keuken instalatie op hold zetten.
Exact hetzelfde als wij dus, ik zou het probleem bij de aannemer neerleggen.
Kunnen ze niet per direct zoals bij ons met een noodoplossing het opstookprotocol uitvoeren :?

Je kunt nu wel haasje repje doen en denken 3 weken te winnen, maar als straks alles scheurt zit je 10 jaar in de shit.

Het probleem zit hem waarschijnlijk in het feit dat jij zelf de WP geregeld hebt :? Dus zegt de installateur "Daar-kan-ik-niets-aan-doen" en zal het jou geld gaan kosten vermoed ik.
Daniel schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:26:
Hoop goede suggesties weer, thanks :)

[...]

Het hoeven geen twee volwaardige badkamers te zijn maar in het algemeen is het bij grotere woningen inmiddels toch wel gebruikelijk om een 2e badkamer te voorzien met een eigen douche en een 3e toilet. Een aparte gastenbadkamer vinden we ook zelf een fijn idee. Op 5-6 m2 krijg je dat voor elkaar dus dat moet toch altijd wel ergens in te passen zijn.

[...]
Als je nu een huis zou bouwen met 1500m3 inhoud kan ik me voorstellen dat je toch iets met de ruimte moet doen en een 2e badkamer maakt. Maar persoonlijk vind ik de indeling boven al "krapjes", en nu heb je 2 kleine badkamers waar ook nog een WC inzit. Ik zou persoonlijk gaan voor 1 grote badkamer en een losse WC. Persoonlijk hou ik er niet zo van als mijn betere wederhelft een bruine taart aan het bakken is en ik "lekker schoon" onder de douche sta :)

Maar nogmaals, is puur persoonlijk. Misschien hebben jullie elk weekend wel logees die je niet in je eigen badkamer wilt hebben, dat kan ik natuurlijk niet overzien.

Hetzelfde geld voor 4 slaapkamers. Ik ken je gezinssamenstelling niet, maar als je 2 kinderen hebt zou ik gaan voor 3 fatsoenlijke slaapkamers i.p.v. 3 kleine slaapkamers.

Het gaat om de kwaliteit, en niet om de kwantiteit is mij altijd geleerd 8)

[ Voor 60% gewijzigd door Grolsch op 17-07-2018 14:05 ]

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:01
jacovn schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:36:
[...]

1e en 2e PVC laminaat.
PVC laminaat click of lijmen? Verlijmen zou ik wel even wachten. Wat doet de vochtigheid van je vloer überhaupt?

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Grolsch schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:57:
Maar nogmaals, is puur persoonlijk. Misschien hebben jullie elk weekend wel logees die je niet in je eigen badkamer wilt hebben, dat kan ik natuurlijk niet overzien.
Niet elk weekend maar wel regelmatig. Wij vinden het wel een meerwaarde hebben. Als je hem niet meteen bouwt wegens nu niet nodig, dan zou er in ieder geval wel naar de toekomst toe de optie voor moeten zijn.
Hetzelfde geld voor 4 slaapkamers. Ik ken je gezinssamenstelling niet, maar als je 2 kinderen hebt zou ik gaan voor 3 fatsoenlijke slaapkamers i.p.v. 3 kleine slaapkamers.
Ik heb helemaal geen kinderen - en het zit op zich ook niet in de planning om ze toe te voegen. Dus wat dat betreft heb je een goed punt. 4 heeft in ons hoofd vooral met de courantheid te maken. 3 kamers en een inloopkast kan op zich ook.

• Road-runner83
@Daniel 4 slaapkamers is wel weer beter voor de verkoop, uiteraard ben je daar nu nog niet mee bezig en bouw je het huis ook voor jezelf maar het is wel iets om in je achterhoofd te houden :). Als je nou nog een prima zolder zou hebben waar ooit nog een kamer bij te maken is dan zou dat ook prima zijn maar in bovenstaand ontwerp lijkt me dat niet mogelijk...

• jacovn
xminator schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:08:
[...]

PVC laminaat click of lijmen? Verlijmen zou ik wel even wachten. Wat doet de vochtigheid van je vloer überhaupt?
PVC laminaat wordt verlijmd.

Vandaag gesproken met de W instaleur. Opstook protocol gaat hij wel draaien. Volgende week nuts en de wp, en dan wordt het met het electra element wel opgewarmd. De bron is dan nog niet geboord.
Dus minder beren op de weg dan ik dacht.

Samen met de W instalateur de lucht invoeren gemaakt, of althans ik heb de ladder vastgehouden waar hij op stond in het trapgat. Plafond is nu klaar voor de spacker die donderdag zou moeten komen. Morgen lastste plafond van huis in de technische ruimte waar nu al de luchtbuizen van 2 hoog door plafond lopen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-11 11:16
@NDF82 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/t0cTQXSn9ULcUIv436POtGd9/full.jpg
Beetje verkleurd door tegenlicht / telefoon camera...
Maar geeft wel een beeld denk ik

I was born intelligent - education ruined me

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11 11:40

NDF82

Doomed Space Marine

mistaoutlaw schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:14:
@NDF82 [afbeelding]
Beetje verkleurd door tegenlicht / telefoon camera...
Maar geeft wel een beeld denk ik
Bedankt, is ook erg mooi. Keuze stress!

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

• Sturgeon22
Als het huis breder wordt gemaakt is dat probleem al een stukje kleiner, maar ik snap het punt. De route vanaf de entree naar min of meer alle andere ruimtes in het huis is tussen het kookeiland en de keukenwand door. Dat is niet alleen lang, ook onhandig als er iemand in de keuken bezig is. Wellicht logischer om de keuken naar de voorkant te verplaatsen en de eethoek in het middendeel te doen?
Ik denk dat dit wel helpt, zeker als je een L-vormige keuken neemt in plaats van een kookeiland. Maar ik weet natuurlijk niet hoe graag jullie een kookeiland willen.
Ik vermoed dat het als open trap bedoeld is.
Houdt dan wel rekening met je warmteverlies! Wij hadden in onze vorige woning een open trap in de woonkamer en boven bij de overloop een schuifdeur. Bovenaan de trap was het warmste plekje in huis in de winter!
Die hoekbank verziekt het beeld een beetje want je hebt voor de zithoek natuurlijk de hele breedte van het huis (meter of 8) en niet enkel de hoek rechtsonder. Huis zou hier nog wat verlengd kunnen worden zonder veel extra kosten door de veranda kleiner te maken, alleen de verdiepingsvloer wordt dan langer.
Ok als je heel de breedte gebruikt dan heb je een mooie ruimte.
Wij hebben bij ons huis (13x9,4m) gekozen voor 1 badkamer (3x3,4m) en krijgen als opmerking bij onze indeling dat men juist verbaasd was dat we maar 1 badkamer hebben in een dergelijk formaat huis ;) . Wij hebben hier echter geen behoefte aan en vrienden van ons hebben wel een tweede badkamer (schat ongeveer 2,5x2,5m) met bad/douche, wc en badkamermeubel. In een kleine ruimte kun je dus wel veel kwijt. Optisch scheelt het echter wel veel in de ruimte van de slaapkamer.

• Sturgeon22
NDF82 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:38:
[...]

Bedankt, is ook erg mooi. Keuze stress!
Wat is de kleur van de vloer beneden? Het is wel mooi als je vensterbank niet alleen mooi kleurt bij je kozijnen, maar ook bij je vloer.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:08
Daniel schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:13:
[...]

Niet elk weekend maar wel regelmatig. Wij vinden het wel een meerwaarde hebben. Als je hem niet meteen bouwt wegens nu niet nodig, dan zou er in ieder geval wel naar de toekomst toe de optie voor moeten zijn.
Ik heb geloof ik geen tekeningen van de zolder gezien, maar heb je daar misschien ruimte voor een kleine logeerkamer met badkamertje? Dat zou je op de 1e een flinke lading extra ruimte geven.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Sturgeon22 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:40:
[...]

Wat is de kleur van de vloer beneden? Het is wel mooi als je vensterbank niet alleen mooi kleurt bij je kozijnen, maar ook bij je vloer.
Basis kleuren zijn wit (ral9010), antraciet (ral 7021) en eiken blank gelakt (mat).

Muren, deuren en plafonds worden wit, kozijnen, buitendeuren en inbouw kasten (zoals keuken wand) worden antraciet en vloer/trap treden worden eiken.

Vensterbanken zullen dus sowieso contrasteren met de vloer.

• Sturgeon22
@NDF82 In dat geval past zowel een donkere als een lichte vensterbank prima en hangt de keuze af van persoonlijke voorkeur. Even kort zoeken op pinterest levert de volgende voorbeelden voor lichte en donkere vensterbanken:
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1782/42581399865_7805f7c3c7_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/915/43485886471_e929e939c0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/925/42581399795_97dd257eb0_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/833/42769484254_0c09e104e4_b.jpg

Ik zou op basis van bovenstaande voorbeelden persoonlijk voor een lichte vensterbank kiezen. In ons eigen huis krijgen we overigens lichte kozijnen en donkere vensterbanken ;) .

• hierynomus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-11 18:42
Tekeningen zijn rond, vergunning zijn door welstand heen, wij mogen ook beginnen met bouwen *O*.

Wat: Een kavel van 3540m2 met aangrenzend (wei)land van 5345m2.
Waar: Nieuw Milligen, gemeente Apeldoorn

https://app.box.com/s/owp...nnwdqrd/file/306024628963

En natuurlijk de tekeningen:
Begane grond
https://app.box.com/s/owp...nnwdqrd/file/306024861275

1e verdieping
https://app.box.com/s/owp...nnwdqrd/file/306024954786

Nu nog even wachten tot na de bouwvak kan worden begonnen met de uitvoering van de Rood voor Rood regeling (i.e. het sloopwerk van de boerenschuren)....

[ Voor 2% gewijzigd door hierynomus op 19-07-2018 14:06 . Reden: links ipv plaatjes ]

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je plaatjes werken niet op het forum, hotlinking staat vast uit. Gefixt zie ik.

Heerlijk zo'n ruim huis, en al helemaal qua tuin. Dat wordt weinig vrijetijd als je zelf de tuin wilt doen ;)

Als je toch de ruimte hebt had ik persoonlijk de wc beneden wat groter gemaakt. Dat 'vierkantje' voor de meterkast lijkt mij overbodige ruimte in de hal. Misschien kan de meterkast ergens anders heen. Maar echt een groot punt is het niet :)

[ Voor 12% gewijzigd door Cheesy op 19-07-2018 14:19 ]

• hierynomus
Cheesy schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:11:
...
Heerlijk zo'n ruim huis, en al helemaal qua tuin. Dat wordt weinig vrijetijd als je zelf de tuin wilt doen ;)
Jeps, en ik heb toch al niets te doen met 4 kinderen ;). All kidding aside, er komen wat beestjes op het land, zoals het er nu naar uitziet wat schapen en kippen. En verder wilden we altijd al vrijaf wonen, dus die missie is wel geslaagd!
Als je toch de ruimte hebt zou ik de wc benenden wat groter maken. Dat 'vierkantje' voor de meterkast lijkt mij overbodige ruimte in de hal. Misschien kan de meterkast ergens anders heen, bijvoorbeeld een kwart gedraaid, en dan tegen de berging?
Hmm... als je de MK een kwartslag draait en tegen de berging zet, waar laat je dan het toilet? Ik heb er nog over gedacht om de MK in de berging te hangen, maar dan raak je daar bergruimte kwijt... Misschien toch nog wel een optie... Ik ben in ieder geval allang blij met een raampje in de wc, dat hadden we in ons vorige nieuwbouwhuis niet ;)

• Señor Sjon
Vier kinderen, twee slaapkamers... does not compute.

Overigens had ik de badkamer tussen de grote slk en de kleine slk's geplaatst. Dan kan je makkelijker een en suite maken voor de hoofdslaapkamer. :)

• hierynomus
Ahh ja, de bergzolder op papier is in werkelijkheid de ouderslaapkamer :)... De "grote" slaapkamer is voor de tweeling die (nu nog) samen slapen

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:20
hierynomus schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:20:
[...]

Jeps, en ik heb toch al niets te doen met 4 kinderen ;). All kidding aside, er komen wat beestjes op het land, zoals het er nu naar uitziet wat schapen en kippen. En verder wilden we altijd al vrijaf wonen, dus die missie is wel geslaagd!

[...]

Hmm... als je de MK een kwartslag draait en tegen de berging zet, waar laat je dan het toilet? Ik heb er nog over gedacht om de MK in de berging te hangen, maar dan raak je daar bergruimte kwijt... Misschien toch nog wel een optie... Ik ben in ieder geval allang blij met een raampje in de wc, dat hadden we in ons vorige nieuwbouwhuis niet ;)
Dit is in de basis een goede indeling (in mijn ogen)
Dat er suggesties wordt gedaan voor een meterkast wil wat zeggen ;-)
Wellicht zou je de meterkast in de speelkamer kunnen plaatsen waar de deur tegen aan valt?

Indeling zelf bedacht of aan een architect over gelaten?

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-11 19:40

Piper

No guts, no glory

Lekker lapje grond @hierynomus ! Mooi ontwerp ook!

Hoeveel m2/m3 is het totaal en voor welk geld kunnen ze dit neerzetten?(en wat zit erbij voor dat geld ;-))

Wij krijgen vandaag de eerste schetsen van de architect te zien, ben benieuwd! Hou m'n hart een beetje vast voor de stijgende bouwkosten..

• hierynomus
Dit is in de basis een goede indeling (in mijn ogen)
Dat er suggesties wordt gedaan voor een meterkast wil wat zeggen ;-)
Wellicht zou je de meterkast in de speelkamer kunnen plaatsen waar de deur tegen aan valt?
Idee is om op termijn (lees: als kiddos groter zijn) de speelkamer om te bouwen naar slaapkamer met een (inloop)douche. Dus de meterkast daar realiseren is misschien wat minder handig dan.
Indeling zelf bedacht of aan een architect over gelaten?
Het is een goede samenwerking geweest met een bouwkundig tekenaar om tot dit ontwerp (binnen en buiten) te komen. We hebben er veel werk aan, en inspraak in gehad en heel wat zelf geschetst en getekend.
Hoeveel m2/m3 is het totaal en voor welk geld kunnen ze dit neerzetten?(en wat zit erbij voor dat geld ;-))
800m3 totaal met de inpandige schuur/bergzolder erbij. Dat was een "moetje" van de gemeente helaas, wat het geheel een stukje duurder heeft gemaakt. Erbij zitten 10x 275Wp zonnepanelen, L/W warmtepomp, en wat stelposten voor stenen, sanitair, binnendeuren, etc. Prijs zijn we nog mee bezig, eea afhankelijk van wel of geen schilderwerk meenemen.
Wij krijgen vandaag de eerste schetsen van de architect te zien, ben benieuwd! Hou m'n hart een beetje vast voor de stijgende bouwkosten..
Succes! We zijn benieuwd

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Voor wat betreft 2e badkamers; wij hebben niet groot gebouwd, totaal 165m2, maar zien een tweede badkamer toch wel als meerwaarde bij 3 slaapkamers. Wij hebben geen kinderen, maar als er gasten blijven slapen willen wij niet onze badkamer moeten delen. Als hier later eens een gezin met kinderen komt wonen hebben de ouders ook gewoon hun eigen badkamer. De drie slaapkamers die we hebben variëren van 12m2 tot 20m2, hoewel die grootste in feite gewoon doorloopt in de badkamer met een grote ingebouwde garderobe er tussen. Bij elkaar zal dat een 40m2 zijn. De gastenbadkamer is klein, ik denk 5m2, maar heeft gewoon een ruime douche, toilet en wastafel.
Het kan dus prima op een beperkte oppervlakte.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
hierynomus schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:20:

[...]

Artikel 2.185 uit het bouwbesluit vraagt om een meterkast binnen 3 meter vanaf de toegang tot de woning. Veelal wordt dit in praktijk uitgelegd als in 3 meter vanaf de voordeur. Althans dat is mijn ervaring.
Verder gave woning, en met de toelichting omtrent gebruik van de ruimtes op de 1ste snap ik de indeling wel.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 15:45

Wailing_Banshee

You're Next

Arosa schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 07:13:
[...]

Artikel 2.185 uit het bouwbesluit vraagt om een meterkast binnen 3 meter vanaf de toegang tot de woning. Veelal wordt dit in praktijk uitgelegd als in 3 meter vanaf de voordeur. Althans dat is mijn ervaring.
Verder gave woning, en met de toelichting omtrent gebruik van de ruimtes op de 1ste snap ik de indeling wel.
Niet helemaal compleet:
3.
De loopafstand tussen een meterruimte als bedoeld in artikel 4.66 en de toegang van een woonfunctie is ten hoogste 3 m, indien die afstand wordt afgelegd door een niet-gemeenschappelijke ruimte.

4.
Een gemeenschappelijke meterruimte als bedoeld in artikel 4.66, die niet rechtstreeks vanaf de openbare weg toegankelijk is, is uitsluitend bereikbaar door gemeenschappelijke verkeersruimten.
En je kunt ontheffing aanvragen, maar dan moet daar wel een veiligheidsreden voor zijn. Onze meterkast staat meer dan 3m van de voordeur (namelijk onder de trap) en in een andere ruimte dan waar de voordeur op uit komt. De reden dat wij ontheffing kregen was omdat de plek waar hij hing (in de gang, die nauwelijks meer dan een meter breed is) onveiliger was dan onder de trap.

(ons huis is niet echt ontworpen met een meterkast erin :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Sturgeon22
Het metselwerk van de binnenmuren op de verdieping is ook klaar.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu wachten tot de bouwvak weer voorbij is.

• Señor Sjon
Arosa schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 07:13:
[...]

Dat was zo tot BB2012. ;) Het actuele bouwbesluit gaat echter niet verder dan 2.136 (onderdeel van tunnelveilidheid) en schrijft dit niet langer voor. Nu zijn netbeheerders nog wel aan het sputteren, maar de wettelijke verplichting is weg.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Sturgeon22 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:09:
Het metselwerk van de binnenmuren op de verdieping is ook klaar.

***members only***

Nu wachten tot de bouwvak weer voorbij is.
Leuk om de voortgang te zien. Wanneer zijn jullie begonnen en hebben jullie al veel vertragingen gehad?

Wij wel, op bijna alles... Zelfs iets iets simpels (althans in mijn ogen) als liggers voor het dak hadden twee weken vertraging.

We zijn in januari begonnen en de dakpannen liggen er inmiddels op. Men is nu bezig met de kozijnen plaatsen, het glas plaatsen en het binnen stucwerk. Er moet echter nog zoveel gebeuren dat ik me afvraag of we de oplevering van 1 november gaan halen :/

Ik had gehoopt dat het binnen stucwerk en de dekvloer er voor de bouwvak in hadden gezeten vanwege de benodigde droogtijd. Ach ja, uiteindelijk zullen we er wonen :P

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Geduld, geduld, geduld. Volgende week krijgen we de vergunning. Dan kunnen we in de bouwvak de werktekeningen afronden.

Vanwege het gedurfde ontwerp durfden we het niet aan om eerder aan de werktekeningen te beginnen.
Consequentie is dus wel dat we pas over 4 weken materialen kunnen gaan bestellen en naar verwachting niet voor 1 oktober zullen starten met de bouw.

Gelukkig hebben we het goed naar de zin in de woonunit en is het ook ondanks de hitte heel goed te doen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Joris748 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:11:
...
Vanwege het gedurfde ontwerp durfden ...
Plaatjes pls! ;)

Hieronder onze voortgang zoals eerder vermeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8MCYp7wVe00i2M1g2Xe5qi9J/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/68Z0jZoTH1oz2Rr3hB2MKclM/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/i6Ho50YPs6QLoP2GdUjnSmA2/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/30nIm7toEpmkWvbdWrHweBhj/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/e0PR0MQ7KQqUQ00mYHBrGgg7/full.jpg

[ Voor 56% gewijzigd door NDF82 op 20-07-2018 11:19 ]

• Sturgeon22
@NDF82 Bij ons hebben ze eind mei heiwerk uitgevoerd en zijn ze 11 juni begonnen met het uitgraven van de fundering. Daarna is er bijna iedere dag gewerkt en volgens mij lopen ze nu zelfs iets voor op de planning. De verwachte oplevering is eind november. Op basis van de huidige voortgang zou dat zeker moeten lukken.

Daar staat wel tegenover dat onze aannemer erg inflexibel is. We konden tot 10 weken voor de bouw zaken aanpassen en daarna stond alles vast. Zelfs een extra stopcontact kan eigenlijk niet...

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

@Sturgeon22 Bij ons precies andersom. Alles loopt uit maar ontzettend flexibel. Kan tot dagen vooraf dingen wijzigen.

[ Voor 8% gewijzigd door NDF82 op 20-07-2018 11:22 ]

• Joris748
  • Nu online
Vooruit dan ;)

Het bijzondere aan het ontwerp is dat het huis een glazen dak krijgt. De eerste verdieping krijgt een geïsoleerd, waterdicht plat dak. De ruimte onder de kap is buitenruimte. We hebben dus geen zolder, maar wel een bergruimte op de eerste verdieping, een inpandige garage en inbouwkasten over de volledige lengte van het huis.

Begane grond: 153 m2
Verdieping: 91 m2
Inhoud: 745 m3

Members only:

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-11 17:39
Lama.

[ Voor 93% gewijzigd door Artbij op 20-07-2018 11:48 ]

Met gestrekt been.

• Joris748
  • Nu online
Artbij schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:47:
Glazen dak? Mooi! Maar je weet dat het steeds warmer wordt? Lama ...
De kap zal eerder als een parasol dan als een broeikas werken :)

Daarnaast zal het grootste deel op zuid voorzien worden van PV panelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 20-07-2018 11:50 ]

• Artbij
Joris748 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:49:
[...]

De kap zal eerder als een parasol dan als een broeikas werken :)

Daarnaast zal het grootste deel op zuid voorzien worden van PV panelen.
Panelen op zuud zijn niet meer zo gunstig. Dus als dat anders kan....

Heb je een glazen dak? Of een overkapping over je huis heen?

Ook als is het een overkapping, ik zou rekening houden met de warmte, panelen stralen ook veel warmte uit.

Met gestrekt been.

• jacovn
Volgens Baas komen ze op de 25e de nuts aansluiting opleveren.
Daarna nog 1 week voordat de bouwvak begint hier, dat is wel fijn want bij de buren zouden ze ook op de vrijdag komen maar werd het de maandag erna.

Geplanned op week 1 juli, wordt het week 4. Is nog te overzien.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

Reinier

\o/

hierynomus schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:59:
Tekeningen zijn rond, vergunning zijn door welstand heen, wij mogen ook beginnen met bouwen *O*.

Wat: Een kavel van 3540m2 met aangrenzend (wei)land van 5345m2.
Waar: Nieuw Milligen, gemeente Apeldoorn

https://app.box.com/s/owp...nnwdqrd/file/306024628963

En natuurlijk de tekeningen:
Begane grond
https://app.box.com/s/owp...nnwdqrd/file/306024861275

1e verdieping
https://app.box.com/s/owp...nnwdqrd/file/306024954786

Nu nog even wachten tot na de bouwvak kan worden begonnen met de uitvoering van de Rood voor Rood regeling (i.e. het sloopwerk van de boerenschuren)....
Ben best benieuwd, maar ik krijg achter die linkjes geen foto's te zien :)

• hierynomus
Reinier schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:33:
[...]
Ben best benieuwd, maar ik krijg achter die linkjes geen foto's te zien :)
Even ergens anders gehost... ;)

Buitenkant
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/k2ct4J/20180719_render.jpg

Begane grond
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/b446PJ/20180719_BG.png

1e verdieping
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/h3GT4J/20180719_VD1.png

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

Reinier

\o/

Mooi man!
En een aardig stukje grond :)

• Joris748
  • Nu online
Artbij schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:06:
[...]

Panelen op zuud zijn niet meer zo gunstig. Dus als dat anders kan....
We willen in de toekomst nog een schuurtje/afdak achter in de tuin maken. Daarop kunnen we nog extra panelen kwijt in oost/west of west opstelling.
Heb je een glazen dak? Of een overkapping over je huis heen?

Ook als is het een overkapping, ik zou rekening houden met de warmte, panelen stralen ook veel warmte uit.
Het is een glazen overkapping. De PV panelen komen uitsluitend in het bovenste deel en er komt geen glas onder de panelen ivm rendement en toegankelijkheid.

We twijfelen nog of we warmtewerend glas moeten gebruiken. Het dak heeft ook een functie van overstek boven de glazen achtergevel.

[ Voor 10% gewijzigd door Joris748 op 20-07-2018 13:20 ]

• Artbij
hierynomus schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:56:
[...]

Even ergens anders gehost... ;)

Buitenkant
[afbeelding]

Begane grond
[afbeelding]

1e verdieping
[afbeelding]
Mooi ontwerp, bijna hetzelfde als hiernaast staat.

Wel jammer van de kleine slaapkamers en het gebrek aan raamoppervlak, maar daar zul je al wel naar gekeken hebben...

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 20-07-2018 15:03 ]

Met gestrekt been.

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Waarom zou een kind meer dan 10m2 nodig hebben? Of bedoel je de andere 2 kamers?

• hierynomus
Artbij schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:04:
[...]

Mooi ontwerp, bijna hetzelfde als hiernaast staat.
Foto bij de hand toevallig?
Wel jammer van de kleine slaapkamers en het gebrek aan raamoppervlak, maar daar zul je al wel naar gekeken hebben...
Ja, In het eerste ontwerp waren die beter, maar dat was afgekeurd door welstand omdat het niet genoeg voldeed aan het agrarische karakter wat in het beeldkwaliteitsplan beschreven stond. We hebben toen het huis langwerpiger en minder breed gemaakt, en de kap iets laten zakken om binnen de 700m3 woonruimte te blijven (inpandige berging valt daarbuiten). Gevolg is dus dat de slaapkamers iets aan ruimte hebben moeten inboeten. Daartegenover hebben ze nu beneden wel een grote speelkamer die er in het eerste ontwerp niet was ;)

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 19:27
woekele schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:11:
Waarom zou een kind meer dan 10m2 nodig hebben? Of bedoel je de andere 2 kamers?
Dat ligt helemaal aan de leeftijd en aan het kind. Bij ons hebben ze beide een kleine 14m^2 als kamer. Ruim, zeker. Kleiner had ik het ook niet graag gezien. Nu hebben ze ruimte zat, maar als ze wat ouder zijn komt er ook een bureau in en zullen ze op den duur ook wel eens een vriend of vriendin mee nemen.Dan willen ze vast niet altijd bij paps en mans zitten. Wilde ik vroeger ook niet.

Aan de andere kant zie ik veel mensen de keuze maken van een tweede badkamer wat altijd ten koste gaat van andere ruimtes. Wij zien alleen maar nadelen bij die keus. Conclusie, zoveel mensen zoveel wensen.

• Joris748
  • Nu online
Ja, zoveel mensen zoveel wensen. Bij ons zijn de kinderkamers ook 10 m2. Voldoende plek voor een bed en een bureau.
Ze hebben beneden een speelkamertje en kunnen ook in de huiskamer, keuken of tuin spelen. Als ze wat ouder zijn, hebben ze de keuze om op hun slaapkamer, aan de keukentafel of in de werkkamer hun huiswerk te maken.

De werkkamer en speelkamer kunnen we in de toekomst nog veranderen in een ruime slaapkamer en douche. Zo maken we ons huis levensloopbestendig.

[ Voor 18% gewijzigd door Joris748 op 20-07-2018 17:50 ]

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
Onze kinderen hebben straks ieder een slaapkamer van 12 m2 en beide kunnen gebruik maken van de 2e badkamer. Beneden hebben ze een speelkamer. Ik vind dat ruim voldoende voor ze.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
woekele schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:11:
Kinderen worden ouder, dan is meer ruimte altijd goed. Wij hebben kinderkamers van 18 m2. Ik vind het persoonlijk ook pure armoede om in een vrijstaand huis waar je in totaal zeker > 0,5 mijloen aan kwijt bent sociale woningbouw kamergroottes te hebben.

• Joris748
  • Nu online
LittleTycoon schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 18:47:
[...]

Kinderen worden ouder, dan is meer ruimte altijd goed. Wij hebben kinderkamers van 18 m2. Ik vind het persoonlijk ook pure armoede om in een vrijstaand huis waar je in totaal zeker > 0,5 mijloen aan kwijt bent sociale woningbouw kamergroottes te hebben.
Chargeer je nu niet een beetje? Voor mijn gevoel is 6 tot 8 m2 meer richting sociale woningbouw.
Als wij grotere wilden hebben gaan we eerder naar de 3/4 miljoen. Of we zouden de ruimtelijkheid in het huis op moeten offeren.

10 m2 past mijns inziens prima bij het doel dat wij voor ogen hebben.

• Artbij
10m2 onder een schuine kap vind ik echt te klein. Zeker tegen de tijd dat ze wat meer studeren etc is het fijn om een eigen plek te hebben.

Bij ons is de kleinste 14m2. Dat vind ik een mooie maat.

Met gestrekt been.

• Joris748
  • Nu online
Artbij schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 19:05:
10m2 onder een schuine kap vind ik echt te klein. Zeker tegen de tijd dat ze wat meer studeren etc is het fijn om een eigen plek te hebben.

Bij ons is de kleinste 14m2. Dat vind ik een mooie maat.
Dat ben ik met je eens. Wij hebben 10m2 met plafond op 260 cm. Dus 100% van de ruimte kan benut worden.

• Artbij
10m2 kan natuurlijk wel. Maar ik vind het niet passen in een huis van minimaal 3ton bouwkosten.

Met gestrekt been.

• Artbij
Joris748 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 18:57:
[...]

Chargeer je nu niet een beetje? Voor mijn gevoel is 6 tot 8 m2 meer richting sociale woningbouw.
Als wij grotere wilden hebben gaan we eerder naar de 3/4 miljoen. Of we zouden de ruimtelijkheid in het huis op moeten offeren.

Om je kinderkamer van 10m2 naar 18m2 gaat de prijs van je huis naar 3/4miljoen? Hoe krijg je dat voor elkaar? Heb je gouden muren?

Met gestrekt been.

• jacovn
Wij hebben 14.1 en 14.6.
De oudste was erg onstemt..
Die wil er een grote kledingkast, bed, 2 zits bank en een buro inzetten. Dan nog een kast waar de tv op moet. Dus die heeft de meeste vrije muur ruimte vol geplanned.

Tja..

• Road-runner83
Bij ons zijn de slaapkamers voor de kids (nu 5, 3 en 0) op de 1e verdieping:
- 14m2
- 12m2
- 9m2

Die van ons is 18,5m2 samen met de inloopkast (ook op de 1e verdieping). De 2 grootste slaapkamers hebben een schuin stuk erin vanwege het dak maar dat is verwaarloosbaar.

Op de zolder (met vaste trap) nog meer dan genoeg ruimte waar ze kunnen spelen (is nu een kantoortje, bioscoop en tafeltennistafel). Op de begane grond nog een speelkamer (niet groot, iets van 8m2).

Prima ruimtes in een 2-kapper mijn inziens :)

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:30
jacovn schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 19:37:
Wij hebben 14.1 en 14.6.
De oudste was erg onstemt..
Die wil er een grote kledingkast, bed, 2 zits bank en een buro inzetten. Dan nog een kast waar de tv op moet. Dus die heeft de meeste vrije muur ruimte vol geplanned.

Tja..
No offence, maar is hij/zij met zulke wensen dan niet gewoon een beetje verwend :?
Je kan van alles willen, doe je best, en zorg dat je later voldoende verdiend zodat je al je wensen kan verwezenlijken, maar voor nu heb je even pech (was mijn antwoord geweest :P )

• jacovn
ybos schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:49:
[...]

No offence, maar is hij/zij met zulke wensen dan niet gewoon een beetje verwend :?
Je kan van alles willen, doe je best, en zorg dat je later voldoende verdiend zodat je al je wensen kan verwezenlijken, maar voor nu heb je even pech (was mijn antwoord geweest :P )
Dat was ook het antwoord wat ze kreeg min of meer.

Bed en bank heeft ze nu ook al, kleinere kleerkast en iets kleiner buro. Ook geen muur vrij eigenlijk, behalve voor de radiator. In m2 is de nieuwe kamer ook groter dan zie ze nu heeft, maar deze is iets lang gerekter, dus het lijkt anders. Alleen in een leeg huis lijkt het kleiner op een of andere manier. Je hebt ook geen referentie aan iets wat er in staat.

En het steekt wat af tegen 17.8 m2 voor ons met ook nog 9m2 inloopkast.

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 20-07-2018 21:04 ]

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Artbij schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 19:09:
10m2 kan natuurlijk wel. Maar ik vind het niet passen in een huis van minimaal 3ton bouwkosten.
Volgens mij kan je dat niet roepen zonder het totaal aantal slaapkamers en hun oppervlaktes in de overweging mee te nemen. Ja, 1 slaapkamer van 10m2 in een huis van 3 ton is weinig en past niet. Maar 6 slaapkamers van 20m2 in een huis van 3 ton red je gewoon niet.

Verder lijkt het af te hangen van in hoeverre je van plan bent je kinderen in hun eigen ruimte te laten leven i.p.v. in gezamenlijke ruimtes.

En in hoeverre je denkt dat kinderen kunnen leven in een ruimte van 10m2. Een bed (dat ook kan dienen als bank), een kast, een bureaustoel en bureau met een tv en werkruimte past gewoon makkelijk.

Dus persoonlijk zie ik het probleem niet. Maar ik snap dat iedereen eigen voorkeuren/overwegingen heeft, dat is prima.

[ Voor 33% gewijzigd door woekele op 20-07-2018 21:29 ]

• Artbij
ybos schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:49:
[...]

Als ik de huizen hier langs zie komen zijn de kinderen die er wonen sowieso bevoordeeld. Sommigen noemen het ook verwend.

Met gestrekt been.

• Joris748
  • Nu online
Artbij schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 19:15:
[...]

Om je kinderkamer van 10m2 naar 18m2 gaat de prijs van je huis naar 3/4miljoen? Hoe krijg je dat voor elkaar? Heb je gouden muren?
Als wij grotere slaapkamers hadden gewild, had dat doorgewerkt in het hele ontwerp. Grove schatting is dat er 50k bij had gemoeten vanwege een grotere benedenverdieping en een grote overkraging van de bovenverdieping. Dan ‘krijg’ je er geen 18 m3 bij maar eerder het drievoudige aan relatief dure m3 bij en schuiven we qua totale kosten op van ruim boven de 500k tot bijna 750k. Vergeet niet dat we 1800 m2 grond hebben.

• Artbij
Joris748 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 01:02:
[...]

Als wij grotere slaapkamers hadden gewild, had dat doorgewerkt in het hele ontwerp. Grove schatting is dat er 50k bij had gemoeten vanwege een grotere benedenverdieping en een grote overkraging van de bovenverdieping. Dan ‘krijg’ je er geen 18 m3 bij maar eerder het drievoudige aan relatief dure m3 bij en schuiven we qua totale kosten op van ruim boven de 500k tot bijna 750k. Vergeet niet dat we 1800 m2 grond hebben.
Heb je €3.000.000,- voor die grond betaald dan? Hoe kom je anders aan €4.000.000,- totale kosten?

Met gestrekt been.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
@Artbij ik lees 3/4=0.75 geen 3 á 4

• Artbij
Hehe.

Met gestrekt been.

• Joris748
  • Nu online

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Artbij schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:26:
[...]

Als ik de huizen hier langs zie komen zijn de kinderen die er wonen sowieso bevoordeeld. Sommigen noemen het ook verwend.
Dat vind ik ook.

Hier geen kinderen, dus minder kamers nodig, die dan ook weer een stuk groter zijn.

En een mancave van 90m2 :)

• Grolsch
Kleinste kamer hier is de baby kamer van 9m2, de rest vd slaapkamers 12,5, 22 en 21m2.

Die 9m2 is meer dan genoeg voor een kind naar mijn idee. Waar nu de commode staat kan straks een bureau staan. 1 kamer van 21m2 is nu in gebruik als bergkamer.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
:$. You got me. Over naar het huizen bouwen.

• xminator
Afgelopen week zijn de aansluitingen aangebracht. Ik zag dat de watermeter al op 111 kuub stond. Ik neem aan dat ik vanaf 111 kuub moet beginnen met betalen en niet die 111 kuub moet betalen?

Ik had verwacht dat het vanaf 0m3 zou starten namelijk

• Joris748
  • Nu online
xminator schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:24:
Afgelopen week zijn de aansluitingen aangebracht. Ik zag dat de watermeter al op 111 kuub stond. Ik neem aan dat ik vanaf 111 kuub moet beginnen met betalen en niet die 111 kuub moet betalen?

Ik had verwacht dat het vanaf 0m3 zou starten namelijk
Wat heb je met de aannemer afgesproken? Voor wiens rekening was het waterverbruik tijdens de bouw?

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 17:18
Bij ons zijn de kinderkamers op de eerste verdieping iets onder de 12m2. Op zolder is de derde kinderkamer 14m2. Master bedroom is 26m2 met een inloopkast van 6,5 en 3,5 douche ruimte. Effectief blijft 16m2 over voor alleen het bed.
De kinderen hebben op de BG nog een 26,5m2 grote speelruimte en in de kelder nog een toekomstige film/VR/AR/console ruimte. Dus ik vind het wel goed zo. Het is ook niet dat zij er nog 30 jaar + lang wonen.
Ze hebben het ruim beter als ik op hun leeftijd. Het moet ook weer niet teveel worden anders waarderen ze straks hun eerste huisje niet haha.

Bovendien komt er een mega trampoline dus ik kan niks verkeerds doen :+.

Momenteel slapen er 2 in een stapelbed op een 11m2 kamer en de derde op een 7,5m2 kamer. Dus ze gaan er zeker op vooruit.

De oudste op zolder kan inderdaad een bankje plaatsen. Sowieso weet ik niet waar een tienerruimte aan moet voldoen straks. Als er maar een bedje ernaast past voor logees.

w00t

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
woekele schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:11:
[...]

Volgens mij kan je dat niet roepen zonder het totaal aantal slaapkamers en hun oppervlaktes in de overweging mee te nemen. Ja, 1 slaapkamer van 10m2 in een huis van 3 ton is weinig en past niet. Maar 6 slaapkamers van 20m2 in een huis van 3 ton red je gewoon niet.

Verder lijkt het af te hangen van in hoeverre je van plan bent je kinderen in hun eigen ruimte te laten leven i.p.v. in gezamenlijke ruimtes.

En in hoeverre je denkt dat kinderen kunnen leven in een ruimte van 10m2. Een bed (dat ook kan dienen als bank), een kast, een bureaustoel en bureau met een tv en werkruimte past gewoon makkelijk.

Dus persoonlijk zie ik het probleem niet. Maar ik snap dat iedereen eigen voorkeuren/overwegingen heeft, dat is prima.
Helemaal eens. Denk dat we hier een beetje moeten oppassen met waardeoordelen over wat hoort en niet, en of iets zonde is, thuishoort in sociale woningbouw etc. Als je net de Staatsloterij hebt gewonnen is het makkelijk, maar voor de meesten hier zal toch gelden dat alle wensen in een bepaald budget gepast moet worden en er dus compromissen gesloten moeten worden. Grotere slaapkamers = ofwel een groter en dus duurder huis bouwen, of minder kamers maken, ofwel andere ruimtes verkleinen. Het lijkt me verstandig dat je al die opties afgaat maar de ene zal kiezen voor linksaf en de ander voor rechtsaf.

En het gaat snel met de kosten van vergroten: Wij werken in de huidige markt met een indicatieve prijs van 550 euro per m3. Als we twee slaapkamers van 10 naar 14 m2 willen tillen is dat bij een plafondhoogte van 2,60 al 21 kuub extra: 10,5k. Maar omdat dat het hele huis groter maakt mag je dat in de praktijk verdubbelen tot verdrievoudigen, beetje afhankelijk van hoe je het oplost (verbreden is duurder dan verlengen). Zo kosten die grotere slaapkamers ineens 20-30k extra. Het is dus zeker niet zomaar een paar metertjes erbij gooien.

Onze oplossing is waarschijnlijk om de gastenkamer en de 2e badkamer naar beneden gooien. Iemand die ff een nachtje blijft logeren kan met een stuk minder ruimte toe dan iemand die er permanent moet verblijven, want daar hoeft geen kledingkast/bureau/etc bij - en van maken we van de vier slaapkamers boven er die dan ieder wat groter zijn. Zo groeit het huis wel iets, maar alleen op de begane grond. Dat zijn relatief goedkopere meters om te bouwen.

• LittleTycoon
Joris748 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 18:57:
[...]

Natuurlijk chargeer ik, maar zoals anderen aanhalen, het gaat om het grotere perspectief dat in vrijstaande huizen die veel kosten je typisch grotere kamers ziet (en verwacht). Is wel een criterium voor kopers als je ooit mocht willen verkopen.

• xminator
Joris748 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:31:
[...]

Wat heb je met de aannemer afgesproken? Voor wiens rekening was het waterverbruik tijdens de bouw?
Voor de aannemer.

Ik vind het alleen vreemd dat alle andere meters op nul beginnen en de watermeter op 111.

• Artbij
Daniel schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:40:
[...]

Helemaal eens. Denk dat we hier een beetje moeten oppassen met waardeoordelen over wat hoort en niet, en of iets zonde is, thuishoort in sociale woningbouw etc. Als je net de Staatsloterij hebt gewonnen is het makkelijk, maar voor de meesten hier zal toch gelden dat alle wensen in een bepaald budget gepast moet worden en er dus compromissen gesloten moeten worden. Grotere slaapkamers = ofwel een groter en dus duurder huis bouwen, of minder kamers maken, ofwel andere ruimtes verkleinen. Het lijkt me verstandig dat je al die opties afgaat maar de ene zal kiezen voor linksaf en de ander voor rechtsaf.

En het gaat snel met de kosten van vergroten: Wij werken in de huidige markt met een indicatieve prijs van 550 euro per m3. Als we twee slaapkamers van 10 naar 14 m2 willen tillen is dat bij een plafondhoogte van 2,60 al 21 kuub extra: 10,5k. Maar omdat dat het hele huis groter maakt mag je dat in de praktijk verdubbelen tot verdrievoudigen, beetje afhankelijk van hoe je het oplost (verbreden is duurder dan verlengen). Zo kosten die grotere slaapkamers ineens 20-30k extra. Het is dus zeker niet zomaar een paar metertjes erbij gooien.

Onze oplossing is waarschijnlijk om de gastenkamer en de 2e badkamer naar beneden gooien. Iemand die ff een nachtje blijft logeren kan met een stuk minder ruimte toe dan iemand die er permanent moet verblijven, want daar hoeft geen kledingkast/bureau/etc bij - en van maken we van de vier slaapkamers boven er die dan ieder wat groter zijn. Zo groeit het huis wel iets, maar alleen op de begane grond. Dat zijn relatief goedkopere meters om te bouwen.
20 a 30k geloof ik wel, krijg je ook veel ruimte voor terug. Maar er was hier ook net iemand waarbij die slaapkamers €250.000,- kosten. Of 1/4miljoen zoals hij het zelf graag noemt. En dat lijkt me overdreven.

Met gestrekt been.

• Joris748
  • Nu online
Artbij schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:52:
[...]

20 a 30k geloof ik wel, krijg je ook veel ruimte voor terug. Maar er was hier ook net iemand waarbij die slaapkamers €250.000,- kosten. Of 1/4miljoen zoals hij het zelf graag noemt. En dat lijkt me overdreven.
Lees mijn posts nog eens na. Je suggereert iets wat ik niet gezegd heb.

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 17:18
LittleTycoon schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:44:
[...]

Natuurlijk chargeer ik, maar zoals anderen aanhalen, het gaat om het grotere perspectief dat in vrijstaande huizen die veel kosten je typisch grotere kamers ziet (en verwacht). Is wel een criterium voor kopers als je ooit mocht willen verkopen.
De toekomstige koper zal ook een gezin zijn van 3 of meer kinderen. Zo niet dan heeft hij logeerkamers, of zal hij muren moeten slopen.

Momenteel hebben we ook behoefte aan gezamenlijke kamers. Die kamers moeten mooie momenten gaan faciliteren. Ipv dat iedereen in z’n eigen kamer terugtrekt. Dat kunnen ze dadelijk ook. Ze hebben het noodzakelijke plus een beetje extra.

w00t

• Grolsch
En ik verwacht ook niet dat mijn kinderen als ze gaan studeren (+10 jaar) net zoals ik vroeger dit op hun slaapkamer gaan doen.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:20
Grolsch schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 11:13:
En ik verwacht ook niet dat mijn kinderen als ze gaan studeren (+10 jaar) net zoals ik vroeger dit op hun slaapkamer gaan doen.
En als ze dat wel doen dan ben je de sjaak?
Je kunt toch niet alles bedenken?

Ik neem aan dat iedereen hetgeen bouwt wat hij/zij aangenaam/betaalbaar vindt.
En als je budget het toelaat zie ik geen reden om het niet te doen.

Vroegah woonde ik ook ruimer als ik nu woon, als ik zelf zou bouwen dan kies ik liever voor "te veel" ruimte dan "te weinig". (met de voorwaarde: betaalbaar)

Maar een bouwbudget (ex grond) van 500K, (kuch 1 miljoen gulden) het is toch eigenlijk niet normaal?
Tenzij het een "kasteel" is.
Hoe langer ik er over nadenk hoe abnormaler ik het begin te vinden.
Maar ja, het dat is nu eenmaal zo...

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:30
.

[ Voor 193% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:12 ]

• Grolsch
buiter schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 11:27:
[...]

Vroegah woonde ik ook ruimer als ik nu woon, als ik zelf zou bouwen dan kies ik liever voor "te veel" ruimte dan "te weinig". (met de voorwaarde: betaalbaar)

Maar een bouwbudget (ex grond) van 500K, (kuch 1 miljoen gulden) het is toch eigenlijk niet normaal?
Op onze slaapkamer van 9m2 past ook heel goed een buro, er staat nu ook een commode.

Er wordt hier bijna gesuggereerd dat een slaapkamer van 10m2 of kleiner bijna gelijkstaat aan kindermishandeling , dat wou ik ff weerleggen :+

• Artbij
Lama.

[ Voor 98% gewijzigd door Artbij op 21-07-2018 14:43 ]

Met gestrekt been.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:32
Ik werd nieuwsgierig wat die vierkante meters nu in de praktijk betekenen dus heb onze logeerkamer (we hebben geen kinderen) ook maar even opgemeten en die is zo'n 9,5m2. Daar past een bureau in en een bed, lijkt me prima voor kind. De kinderen hier in de straat lijken me er niet onder te lijden :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tja, onze kinderslaapkamers worden ongeveer 14,5 vierkante meter. Dat is groter dan wat we zelf in gedachten hadden maar kwam beter uit in het ontwerp. Het is immers een hoekwoning met strikte beperkingen qua breedte en vorm.

Onze huidige woning heeft slaapkamers van 12 en 10. Daar past ook prima een bed, kast en bureau in.

• Artbij
D-e-n schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 12:43:
Ik werd nieuwsgierig wat die vierkante meters nu in de praktijk betekenen dus heb onze logeerkamer (we hebben geen kinderen) ook maar even opgemeten en die is zo'n 9,5m2. Daar past een bureau in en een bed, lijkt me prima voor kind. De kinderen hier in de straat lijken me er niet onder te lijden :)
Het gaat niet om de ruimte op zich. Loop eens door de Ikea, volgens mij kan je wonen met 4 kinderen op 50m2 als ik die inrichtingen daar zie. Gaat er meer om dat je kleine kamers niet verwacht in een groot huis. Het huis waar ik op reageerde is namelijk 21 meter lang en dan zijn kamers van 10m2 iets wat opvalt.

Met gestrekt been.

• Joris748
  • Nu online
[...]

Ja, het is eigenlijk te belachelijk voor woorden.
Members only:

Het is dat we de mogelijkheid hebben op een groot kavel een prachtig huis te bouwen wat helemaal naar onze zin is. Zelf bouwen is eigenlijk niet leuk meer met de huidige prijzen (al zullen we er over 15 jaar om lachen).

• Artbij
[...]

Tja, een oudoom van mij kocht een hele straat voor 35000 gulden. En mijn voor-voor-voor vader ruilde 3 zeehondenhuiden tegen een boerderij.

Beetje opa vertelt dit.

Prijzen zijn hoog, maar alles kan blijkbaar gewoon nog betaald worden zoals je leest in dit topic.

Ik denk dat bestaand kopen nu niet veel goedkoper is dan zelf bouwen.

Met gestrekt been.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Als je meerekent dat bestaande bouw kopen meestal inhoudt dat er de eerste 5 jaar flink verbouwd wordt om het naar wens te krijgen denk ik dat het zelf bouwen van een vergelijkbare woning uiteindelijk goedkoper is. De lage rente speelt echter voor nieuwbouw natuurlijk ook een gunstige rol. Bij ons vertalen de hogere prijzen zich in een kleiner huis, net zoals nu bij bestaande bouw het geval is.

En het is vertekenend natuurlijk. Niemand bouwt zelf een rijtjeshuis dus je zit als je met zelfbouwers praat al bijna per definitie in een duurder segment.

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-10 07:42
In mijn nieuwbouwhuis ga ik dadelijk een WT plaatsen. Heb al rekening gehouden met leidingen door extra schachten ed. aan te laten brengen.

De inlaat en afvoer van de WTW wil ik aan weerszijde door de gevel laten lopen aan voor en achterzijde van de woning. Welke diameter kan ik het beste hier voor hanteren, rekening houdend met zo min mogelijk weerstand en als afgeleide daarvan geluid?

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-11 13:55
Ik kom me hier even melden. Hierbij mijn verhaal.

In maart voor de gein eens naar een loting geweest voor kaveluitgifte. 26 kavels te verdelen en er waren 80 gezinnen. Wij waren de “gelukkige” dat we als laatste persoon uitgeloot waren. Ons nummertje werd echt als laatste uit de bak gehaald. Dus 53 personen voor me op de reserve lijst. Tot afgelopen donderdag zat ik te geinen “ik ben die sukkel die als laatste uit de bak gevist wordt”. Nu wordt ik donderdag gemaild door de gemeente dat er van de 26 kavels !! 1 kavel !! terug gegeven is. De overige 25 kavels zijn rond. Niet de beste plek (uitzicht op weilanden), maar veruit niet de slechtste plek. Ruime kavels voor ons dorp en zeker de grootste blok die de komende jaren vrij komt in ons dorp. Er stonden 4 mensen voor de kavel op de reserve lijst, terwijl er op sommige kavels meer dan 30 mensen stonden. Van de vier mensen stonden wij als laatste, maar de mensen boven ons hadden allemaal al een ander huis gekocht. Dus de kavel is van ons. Veel balende gezinnen, maar een groot geluk voor ons. Ik geloof het nog steeds niet helemaal. Geheime parel zo te zien!

Nu dus snel inlezen wat we moeten doen, want het overvalt ons behoorlijk. We gaan het wel aan, want deze kans en kavelgrote krijgen we nooit meer!

Ook moet ik me verdiepen in gasloos bouwen. Sinds 1 juli verplichting om huis gasloos te bouwen.

[ Voor 20% gewijzigd door grote_oever op 21-07-2018 19:00 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
borgoe72 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 17:13:
In mijn nieuwbouwhuis ga ik dadelijk een WT plaatsen. Heb al rekening gehouden met leidingen door extra schachten ed. aan te laten brengen.

De inlaat en afvoer van de WTW wil ik aan weerszijde door de gevel laten lopen aan voor en achterzijde van de woning. Welke diameter kan ik het beste hier voor hanteren, rekening houdend met zo min mogelijk weerstand en als afgeleide daarvan geluid?
Dat ligt aan het volume en oppervlakte van je huis. Daarmee maak je een ventilatieberekening en daarmee kan je de diameter van de leidingen bepalen.

• Amandess
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-11 19:49
grote_oever schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 18:46:
Ik kom me hier even melden. Hierbij mijn verhaal.

In maart voor de gein eens naar een loting geweest voor kaveluitgifte. 26 kavels te verdelen en er waren 80 gezinnen. Wij waren de “gelukkige” dat we als laatste persoon uitgeloot waren. Ons nummertje werd echt als laatste uit de bak gehaald. Dus 53 personen voor me op de reserve lijst. Tot afgelopen donderdag zat ik te geinen “ik ben die sukkel die als laatste uit de bak gevist wordt”. Nu wordt ik donderdag gemaild door de gemeente dat er van de 26 kavels !! 1 kavel !! terug gegeven is. De overige 25 kavels zijn rond. Niet de beste plek (uitzicht op weilanden), maar veruit niet de slechtste plek. Ruime kavels voor ons dorp en zeker de grootste blok die de komende jaren vrij komt in ons dorp. Er stonden 4 mensen voor de kavel op de reserve lijst, terwijl er op sommige kavels meer dan 30 mensen stonden. Van de vier mensen stonden wij als laatste, maar de mensen boven ons hadden allemaal al een ander huis gekocht. Dus de kavel is van ons. Veel balende gezinnen, maar een groot geluk voor ons. Ik geloof het nog steeds niet helemaal. Geheime parel zo te zien!

Nu dus snel inlezen wat we moeten doen, want het overvalt ons behoorlijk. We gaan het wel aan, want deze kans en kavelgrote krijgen we nooit meer!

Ook moet ik me verdiepen in gasloos bouwen. Sinds 1 juli verplichting om huis gasloos te bouwen.
Wat goed, gefeliciteerd!
Wij hadden ook het geluk dat de vorige eigenaar van ons kavel de financiering niet rond kreeg waardoor die weer te koop stond op het moment dat wij keken :)

Ga je voor een totaalbouwer of zoveel mogelijk zelf regelen?
Heeft de gemeente veel eisen waar je huis aan moet voldoen?
Weet je al een beetje wat voor type huis en indeling je wil hebben?

Ik wil morgen zelf gaan kijken voor vloeren, maar we moeten nog goed oriënteren wat voor type vloer.
Denken aan een deel tegels, maar ook keramisch parket of evt pvc. Moet wel tegen vloerverwarming kunnen in ieder geval.
Iemand nog tips voor omgeving Rotterdam?

[ Voor 7% gewijzigd door Amandess op 21-07-2018 19:55 ]

• LittleTycoon
FireStarter schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 11:07:
[...]

De toekomstige koper zal ook een gezin zijn van 3 of meer kinderen. Zo niet dan heeft hij logeerkamers, of zal hij muren moeten slopen.

Momenteel hebben we ook behoefte aan gezamenlijke kamers. Die kamers moeten mooie momenten gaan faciliteren. Ipv dat iedereen in z’n eigen kamer terugtrekt. Dat kunnen ze dadelijk ook. Ze hebben het noodzakelijke plus een beetje extra.
Met een kleine kamer ga je echt niet voorkomen dat ze op hun kamer zitten, kun je ze beter voldoende ruimte geven.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-11 13:55
Amandess schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:16:
[...]

Wat goed, gefeliciteerd!
Wij hadden ook het geluk dat de vorige eigenaar van ons kavel de financiering niet rond kreeg waardoor die weer te koop stond op het moment dat wij keken :)

Ga je voor een totaalbouwer of zoveel mogelijk zelf regelen?
Heeft de gemeente veel eisen waar je huis aan moet voldoen?
Weet je al een beetje wat voor type huis en indeling je wil hebben?

Ik wil morgen zelf gaan kijken voor vloeren, maar we moeten nog goed oriënteren wat voor type vloer.
Denken aan een deel tegels, maar ook keramisch parket of evt pvc. Moet wel tegen vloerverwarming kunnen in ieder geval.
Iemand nog tips voor omgeving Rotterdam?
Bedankt! Het is een twee-onder-één kap en de gemeente laat ons helemaal vrij om er een huis op te zetten samen met de buren. Zitten wel eisen aan hoogte etc, maar niet zozeer aan de stijl. In de buurt is het heel normaal om alle stijlen door elkaar te bouwen (persoonlijk vind ik dit ook het mooiste, ipv straten met dezelfde soort woning).

Zelf nog heel erg aan het oriënteren wat we willen. Voortuin heb ik op het zuiden, dus die kant kom in ieder geval helemaal vol met zonnepanelen. Dit zorgt alweer voor een beperking in architectuur. We willen zoveel mogelijk zelf regelen, maar hebben weinig ervaring erin. Dus het is flink wat uren spitten op internet.
Pagina: 1 ... 59 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic