Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.620.750 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Meer betalen voor kunststof? Het moet niet gekker worden. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Sturgeon22 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:49:
[...]

Voor kunststof kozijnen? Wij hadden alleen een totaal meerprijs gekregen voor kunststof kozijnen inclusief HVL en houtneft aan de binnen- en buitenzijde ten opzichte van hout en dat was 3K voor het gehele huis.
Señor Sjon schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:01:
Ja kunstof Kozijnen. Ik denk niet dat het voor hout een meerprijs is..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:55
Bij 3 aannemers opgevraagd en bij alle 3 was het een (beperkte) meerprijs...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jacovn
Alles komt bij onze bouw te laat. Maar het beton voor de vloer kwam 1.5 uur eerder..

Beton gieten

Gelukkig was de buurman thuis en hij heeft me wat foto's gestuurd. Ook beter dan ik van de grond had kunnen maken.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:08
Señor Sjon schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:01:
Hout is tegenwoordig vaak de goedkoopste optie. Is ook eigenlijk voor pleps :> .

Maar die HLV is wel heel commercieel geprijsd is mijn ervaring. Ook veel prijsverschil tussen de verschillende leveranciers van kozijnen. Grappig is wel je nu extra moet bijbetalen voor iets wat ooit een noodmaatregel was voor een ander materiaal omdat je anders snel kieren kreeg. En nu betalen we extra bij voor de imperfectie :+ .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
M4uSzi schreef op donderdag 5 april 2018 @ 07:07:
[...]
Hmm. Als ik jouw foto's zo zie schieten mij de tranen in de ogen. Ben zelf dakdekker. Maar zo zou ik niet een dak maken.

En de aannemer heeft absoluut geen gelijk.

https://www.google.nl/url...Vaw0WDC7ix_iwLlbbnGweCShb

Dan moet je kijken bij 4.2, Dakdetail afwerken dakrand. De afwerkstrook hoort boven op de baan.

Naar nogmaals je fotos hebben bekeken, vermoed ik, Maar weet het niet zeker. Maar als straks de buiten muur op hoogte is. Dan komt er nog een afwerkstrook over. Want je kunt zo nog niet afwerken. En dan komt alles wel weer goed. Zo zou het wel moeten:)
Hoe bedoel je precies: zo zou ik niet een dak maken?
Valt je nog meer op?

Thanks voor de link.
Ik heb de aannemer gesproken,die heeft weer contact gehad met de dakbedekker.
Blijkbaar moet er nog een laag overheen (in jouw link is dat bij 4.2 item e. Een tweede randstrook aanbrengen.

Dus het komt gelukkig nog goed.

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
MrFl0ppY schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:45:
[...]

Hout is tegenwoordig vaak de goedkoopste optie. Is ook eigenlijk voor pleps :> .
pleps? :? Wij hadden eerst kunststof kozijnen gekozen, maar na aandringen van de aannemer ('dat past eigenlijk echt niet bij het type huis dat jullie bouwen') deze keuze nog eens heroverwogen... en we gaan nu toch voor hout. Uiteindelijk mooier dan de alternatieven (waarom willen deze er anders zo graag uit zien als hout?), beter te repareren, gaat langer mee, etc... ik vind het wel vervelend dat er elke X jaar een bedrag naar de schilder dient te gaan, maar dat is dan ook het enige...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistaoutlaw
offtopic: *grammarnazi* sorry... maar het is pleBs.

ontopic: Vandaag gaan de glazen er als het goed is in!
Misschien dat ik er in het weekend weer een foto van kan maken en posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
@jacovn Haha, dat huis gaat niet meer zomaar omvallen, wat een staal zeg!

Mbt kozijnen; ons plan was tot nu toe aluminium maar we zijn nu wat meer bezig met de binnenkant en eigenlijk past hout daar beter bij. Zit nu te kijken naar hout/aluminium kozijnen. Dus eigenlijk houten kozijnen met een aluminium buitenkant. Dit idee:

http://www.evofenster.com/holz-alu-alur-passiv

Afbeeldingslocatie: https://www.evofenster.com/content/fm/2/4858/image_Holz-Alu%20Alur%2092-1099.jpg

Iemand daar ervaring mee? Bij onze oosterburen lijkt dit een behoorlijk populair iets, in Nederland heb ik het nog niet veel gezien. Is iets goedkoper dan aluminium, warmer uiterlijk aan de binnenkant, makkelijker te isoleren, geen schilderwerk aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
bartvb schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:17:
Tja ze zijn bang dat die breedplaat de 7.8 meter niet kan overbruggen in de constructie die we krijgen.
De muren onder en boven de verdieping staan niet recht boven elkaar. En ook de last van het platte dak rust op de vloeren.

De HEB profielen zie je nu door beton heenkomen.
Beton op vloer

[ Voor 21% gewijzigd door jacovn op 06-04-2018 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snavel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:08
Artbij schreef op woensdag 4 april 2018 @ 17:04:
Iemand ervaring met het brandvertragend laten schilderen van stalen pilaren?

Ik hbe in de woonkamer pilarenv an staal die geschilderd moeten worden met brandvertragende verf. Nu zegt mijn schilder dat hij minimaal 7 lagen moet aanbrengen en dat dan een keuringsinstantie/brandweer moet komen om het werk te keuren en een certifcaat af te geven.

Nu lijkt mij dat nogal overdreven, maar ik kan niet echt vinden hoe het wel moet. Andere stalen elementen worden gewoon achter brandvertragende platen verstopt, zonder keuring etc.

Iemand hier ervaring mee?
Er hoeft in principe geen keuringsinstantie en/of brandweer bij te komen om een certificaat af te geven. Als gebouweigenaar ben jij verantwoordelijk. Mijn ervaring met 'gewone' schilders is dat deze niet gewend zijn om op laagdikte te spuiten/verven en dus de verf wat dikker dan gewoonlijk aanbrengen zonder droog te meten.
De leverancier van de verf geeft aan op welke minimale laagdikte hun product getest is, deze laagdikte dient aangebracht te worden en via laagdiktestaten moet er een rapport opgemaakt worden van de daadwerkelijk aangebrachte laagdiktes als bewijs. Wellicht dat de schilder het daarom over een keuringsinstantie heeft, dan zal deze dat rapport opmaken. Mocht er wat gebeuren en deze gegevens zijn niet juist of incompleet dan zal de leverancier/verzekering niet garant staan (ivm foutieve applicatie).
Bij plaatmaterialen is dit wat makkelijker te controleren aangezien de plaatdikte met een duimstok of rolmaat makkelijk na te meten is.

Over het algemeen kijkt de brandweer met de ogen dicht, die lopen op z'n hoogst enkele puntjes na maar gaan zeker geen laagdiktes meten. Die vragen hooguit om een bewijs/logboek van aangebrachte materialen.

Lang verhaal kort, jij bent verantwoordelijk. Vraag benodigde laagdiktes op opgegeven door levancier/fabrikant (dit kan sterk variëren op basis van toegepast profiel, belasting, brandwerendheid etc. dit kan 100mu zijn maar ook wel 1500mu). Laat het droog nameten met een laagdiktemeter (nat geeft grotere laagdikte dan droog, dus niet met een kammetje meten) en laat de schilder hiervan een laagdiktestaat maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Glazen zijn geplaatst op de bovenste verdieping. Als het goed is maken ze het maandag af!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Verder is het "probleem" van de dakbedekking ook opgelost.
Het loopt nu zoals ik in mijn eerdere post had geschetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 21:03
jacovn schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:26:
[...]

Tja ze zijn bang dat die breedplaat de 7.8 meter niet kan overbruggen in de constructie die we krijgen.
De muren onder en boven de verdieping staan niet recht boven elkaar. En ook de last van het platte dak rust op de vloeren.

De HEB profielen zie je nu door beton heenkomen.
[afbeelding]
Ziet er fraai uiit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
bartvb schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:17:

Mbt kozijnen; ons plan was tot nu toe aluminium maar we zijn nu wat meer bezig met de binnenkant en eigenlijk past hout daar beter bij. Zit nu te kijken naar hout/aluminium kozijnen. Dus eigenlijk houten kozijnen met een aluminium buitenkant. Dit idee:

http://www.evofenster.com/holz-alu-alur-passiv

[afbeelding]

Iemand daar ervaring mee? Bij onze oosterburen lijkt dit een behoorlijk populair iets, in Nederland heb ik het nog niet veel gezien. Is iets goedkoper dan aluminium, warmer uiterlijk aan de binnenkant, makkelijker te isoleren, geen schilderwerk aan de buitenkant.
Ziet er mooi uit.

Ik ben na constateringen in de praktijk sceptisch over de toepassing van aluminium. Heb bij een flatgebouw gezien dat het toegepaste aluminium aan de buitenkant ging oxideren waardoor de coating er afbladderde circa 10 jaar na oplevering :( In dat geval moet de schilder toch weer aan de slag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Tja die stukken staal in de dekvloer vind ik minder. Ze delen 2 slaapkamers in stukken, en de vloerverwarming moet er wel naar toe. Links op de afbeelding gaat dat prima, maar rechts boven moet de aanvoer over die HEB balk lopen. Ik zal moeten meten hoeveel hij nu precies uit steekt. Maar ik mag aannemen dat er wel een buis overheen kan lopen.
Ironisch is dat juis die kant van die kamer waar we wel kunnen komen (strook van 50x250 of zo) er een kleerkast komt te staan waaronder je wellicht geen vloerverwarming zou hoeven hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door jacovn op 07-04-2018 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@nokiaan958GB in de buurt van de kust of ergens in de binnenlanden?

@jacovn Lijkt me dat dit prima via de dekvloer kan, maar desnoods zou je via een sleuf in de wand kunnen gaan.

@mistaoutlaw Ziet er goed uit! Zo goed als wind en waterdicht nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistaoutlaw
bartvb schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 09:54:

@jacovn Lijkt me dat dit prima via de dekvloer kan, maar desnoods zou je via een sleuf in de wand kunnen gaan.

@mistaoutlaw Ziet er goed uit! Zo goed als wind en waterdicht nu?
Yes! 8)
Zo goed als.
Nu komt Baas BV weer in beeld... Ben benieuwd hoe dat gaat aflopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
mistaoutlaw schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 11:09:
[...]

Yes! 8)
Zo goed als.
Nu komt Baas BV weer in beeld... Ben benieuwd hoe dat gaat aflopen
Success met Baas B.V. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
Zoldervloer ligt er hier op! ;)

Dinsdag & woensdag de installateurs erop. Hopelijk nog bovenwapening, keuren en storten komende week. Maar dat is denk ik wat optimistisch.

Gevelstenen bijna rondom op steigerhoogte. Verwacht dat het metselen van de gevelstenen nu eerst prioriteit krijgt.

Het weer is uitstekend! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:51
jacovn schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 07:44:
[...]

Tja die stukken staal in de dekvloer vind ik minder.
Vanwaar eigenlijk de keuze om de liggers omhoog te brengen tot boven de breedplaat in plaats van ertussen zoals in dat oude detail? Puur de afwerking aan de onderzijde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
D-e-n schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 17:38:
[...]

Vanwaar eigenlijk de keuze om de liggers omhoog te brengen tot boven de breedplaat in plaats van ertussen zoals in dat oude detail? Puur de afwerking aan de onderzijde?
Dat lijkt me wel. Dit is natuurlijk veel mooier, alleen even met de vloerverwarming opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Het is 45-50 mm hoog. Met vingers gemeten, dus weinig precies. Zou er 20-25 mm ruimte boven zitten.
De kamerdeur komt precies boven die balk te zitten. Volgens mij kan het inderaad wel eroverheen onder de deur langs de muurkant. Dan is het wellicht bij die deur opening wat warmer, maar de lucht toevoer loopt onder de deur door, dus warmte gaat dan niet verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:46
Hier zijn inmiddels 2 van de 4 offertes binnen (en van de andere twee verwachten we niks meer, eentje heeft dat nog min of meer laten weten, de andere blijft helemaal stil). Van de twee offertes zit er eentje 'n slordige 60k boven het streefbudget wat we hadden doorgegeven, de andere 140k (maar bij die eerste zit er een LW warmtepomp in en geen schilderwerk en nog wat andere dingen, de andere heeft WW WP en incl schilderwerk). Gelukkig kwam ik er gisteren achter dat ik in ons streefbudget alleen middelen had meegenomen die er nu al zijn (spaarsaldo, hypotheek meenemen, overwaarde) en helemaal was vergeten dat we ook nog met gemak 'n 150-200k extra bij kunnen lenen.

Daarmee komt de tweede offerte dus mooi binnen bereik, en dat komt goed uit want de ontwerper van de eerste offerte heeft niet heel erg goed naar ons geluisterd (en iets teveel zijn eigen stempel erop gedrukt), waardoor hij met een aantal dingen in de indeling is gekomen waar wij waarschijnlijk niet gelukkig van worden. Dat hebben we natuurlijk doorgegeven, en de tweede versie kwam al iets meer in de richting, maar is het toch nog niet.

A.s vrijdag afspraak bij de tweede om de gekozen materialen te bekijken en zien of er ergens nog besparingen mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Succes!
Persoonlijk vond ik dat een hele lastige tijd waarbij je belangrijke keuzes gaat maken.

Voor mij, als lichtelijke control freak is/was het heel vervelend dat ik niet op de cent wist/weet wat de hele boel gaat kosten. Laat dat dus vooral zoveel mogelijk los is mijn advies :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
anboni schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 20:07:
[..]
Van de twee offertes zit er eentje 'n slordige 60k boven het streefbudget wat we hadden doorgegeven,
de andere 140k
Gelukkig kwam ik er gisteren achter dat ik in ons streefbudget alleen middelen had meegenomen die er nu al zijn (spaarsaldo, hypotheek meenemen, overwaarde) en helemaal was vergeten dat we ook nog met gemak 'n 150-200k extra bij kunnen lenen.
Wat een vreemd verhaal (sorry). Je vraagt als een kip zonder kop offertes aan, waarbij je geen idee hebt wat jouw wensen ongeveer gaan kosten. Het saldo van de spaarrekening is leidend. 2 aannemers zien in 1 oogopslag al dat jouw streefbudget ontoereikend is, en laten niets meer van zich horen.
Dan is er 1 aanbieder die z'n best doet om in de buurt van jouw streef budget te komen. Dat is een prutser, die niet naar je geluisterd heeft. Hij zit immers 60 k boven jouw streef bedrag, en heeft bezuinigingen doorgevoerd.
De andere is veel beter, die zit namelijk een royale 140k boven jouw streefbedrag. En dat ontwerp sluit beter aan bij jouw wensen.
En dat streefbedrag, ach, je kan ook gewoon 150k-200k extra lenen.
Ik vraag me af wat nummer 1 met 80k extra allemaal zou kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
MeTooPV schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 23:31:
[...]

Wat een vreemd verhaal (sorry). Je vraagt als een kip zonder kop offertes aan, waarbij je geen idee hebt wat jouw wensen ongeveer gaan kosten. Het saldo van de spaarrekening is leidend. 2 aannemers zien in 1 oogopslag al dat jouw streefbudget ontoereikend is, en laten niets meer van zich horen.
Dan is er 1 aanbieder die z'n best doet om in de buurt van jouw streef budget te komen. Dat is een prutser, die niet naar je geluisterd heeft. Hij zit immers 60 k boven jouw streef bedrag, en heeft bezuinigingen doorgevoerd.
De andere is veel beter, die zit namelijk een royale 140k boven jouw streefbedrag. En dat ontwerp sluit beter aan bij jouw wensen.
En dat streefbedrag, ach, je kan ook gewoon 150k-200k extra lenen.
Ik vraag me af wat nummer 1 met 80k extra allemaal zou kunnen leveren.
nou zeg, die toon mag wel wat normaler...
Uiteraard hebben we geen idee wat onze wensen ongeveer gaan kosten, daarom gaan we nou juist met die bouwers om de tafel 8)7 En als onze wensen en budget echt niet met elkaar in overeenstemming te brengen zijn, dan verwacht ik dat te horen (zoals de tweede aanbieder dus ook heeft gedaan). Verder heeft het probleem met het ontwerp van die "pruster" (jouw woordkeus, zeker niet de mijne) niet zozeer te maken met bezuiniging, maar hij heeft een aantal indelingskeuzes gemaakt die gewoon niet aansluiten op onze wensen.

Verder is het dus geen "gewoon 150k extra lenen", dat was altijd al het plan. Ik ben dat alleen vergeten mee te nemen in m'n berekening van het streefbudget (dat krijg je als je met dit soort bedragen zit te rekenen O-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 18:37
@anboni: Sorry, ik kan de logica ook niet echt volgen.

Hebben de aannemers niet gerekend aan de hand van een bestek?

Ik zou serieus zenuwachtig worden als de offerte 140.000 eur hoger zou uitkomen. Houd je hoofdje erbij, laat je niet gek maken door de overspannen markt. Dit is echt geld, geen monopoly.

Wellicht helpt het als je info deelt over wat je gaat bouwen? Denk aan grootte in m3, afwerkingsniveau, installaties, etc.En wat is je streefbedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
SjakieZulu schreef op zondag 8 april 2018 @ 00:44:
@anboni: Sorry, ik kan de logica ook niet echt volgen.

Ik zou serieus zenuwachtig worden als de offerte 140.000 eur hoger zou uitkomen. Houd je hoofdje erbij, laat je niet gek maken door de overspannen markt. Dit is echt geld, geen monopoly.

Wellicht helpt het als je info deelt over wat je gaat bouwen? Denk aan grootte in m3, afwerkingsniveau, installaties, etc.En wat is je streefbedrag?
Een verschil van 140k is inderdaad behoorlijk. Als mijn offerte zo ver zou afwijken dan had ik me bedacht en was ik niet gaan bouwen.

Je gaat keuzes maken die dadelijk onomkeerbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
the-edge schreef op zondag 8 april 2018 @ 07:24:
[...]

Een verschil van 140k is inderdaad behoorlijk. Als mijn offerte zo ver zou afwijken dan had ik me bedacht en was ik niet gaan bouwen.

Je gaat keuzes maken die dadelijk onomkeerbaar zijn.
Van welke basis gaan de aannemers uit? Het komt op mij over als dat je de input voor de offerte zelf hebt aangeleverd.

Ik raad je aan om op zijn minst een bouwkundig tekenaar, maar liever nog een architect in te schakelen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:33

Daniel

Kapitein NCC-1701
anboni schreef op zondag 8 april 2018 @ 00:31:
[...]

Uiteraard hebben we geen idee wat onze wensen ongeveer gaan kosten, daarom gaan we nou juist met die bouwers om de tafel 8)7 En als onze wensen en budget echt niet met elkaar in overeenstemming te brengen zijn, dan verwacht ik dat te horen (zoals de tweede aanbieder dus ook heeft gedaan). Verder heeft het probleem met het ontwerp van die "pruster" (jouw woordkeus, zeker niet de mijne) niet zozeer te maken met bezuiniging, maar hij heeft een aantal indelingskeuzes gemaakt die gewoon niet aansluiten op onze wensen.

Verder is het dus geen "gewoon 150k extra lenen", dat was altijd al het plan. Ik ben dat alleen vergeten mee te nemen in m'n berekening van het streefbudget (dat krijg je als je met dit soort bedragen zit te rekenen O-) )
Geen idee hoeveel detail je al hebt, maar normaal gesproken kun je zelfs met een rudimentair ontwerp op basis van vierkante meters of inhoud, en een ruw idee van de wijze van afwerking wel een globale inschatting (foutmarge 10-15%) doen wat je project ongeveer zou mogen kosten. Daar heb je op zich geen aannemer voor nodig. Als dat allemaal nog binnen de grenzen van je begroting past ga je verder detailleren en zorg je dat een aannemer op basis van een bestek kan gaan calculeren zodat je appels met appels kunt vergelijken.

Waarschijnlijk heeft je eerste aannemer zo goed mogelijk geprobeerd naar je opgegeven budget toe te werken en daarvoor aanpassingen moeten doen.

Bij mij neemt overigens de zorgvuldigheid toe in plaats van af als de bedragen groter worden 8)7 Een budget dat 150k te laag is aan een aannemer doorgeven omdat je vergeten bent je financiering goed op te schrijven vind ik maar een leip verhaal.

Onze aanbesteding gaat morgen de deur uit. Als de offertes bij ons 150k hoger uitvallen dan het opgegeven budget heb ik een behoorlijk slechte dag. Die 150k bijlenen gaat wel maar de hypotheek wordt dan even netto 500 per maand hoger. Kan het ook uit eigen geld bijleggen maar die pot is eigenlijk ergens anders voor bedoeld. Het hele project afzinken kost me 30k out of pocket zonder resultaat, dus dat zou ook waanzin zijn. De beste optie is creatief zijn, de eisen bijstellen en goed onderhandelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Daniel op 08-04-2018 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaxMcFadden
SjakieZulu schreef op zondag 8 april 2018 @ 00:44:

Ik kan uit ervaring zeggen dat het hebben van een architect en het hebben van een bestek (opgesteld door de architect op basis van ons streefbedrag) geen garantie is om in de buurt te zitten van dat bedrag.... wij zaten er initieel behoorlijk ver vanaf (na een aantal gespreksrondes met architect/aannemer zitten we ondertussen aardig in de richting).... Dat het er initieel zo naast zit kan aan een matige inschatting liggen van mijn architect ... of de gestegen prijzen in de bouw... i dunno....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Even voor de duidelijkheid, dit zijn totaalbouwers, niet enkel aannemers. De input die ze kregen, bestond uit onze eigen concept indeling ("niet gehinderd door al te veel kennis") en een gesprek over onze wensen qua voorzieningen en uitstraling. Daarmee zijn ze zelf aan het tekenen en (na voorlopig akkoord op die tekening) rekenen geslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrJP
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:05

HerrJP

!!!!!

Ik begrijp het verhaal van @anboni wel. Wij zijn ook eerst gaan uitvogelen wat het ongeveer moest gaan kosten. Hebben toen uiteindelijk wel een (te dure) architect aangenomen en die is gaan tekenen met ons budget in zijn hoofd.
Intussen liepen wij wekelijks met verschillende aannemers door het te renoveren pand om gevoel te krijgen.

We hebben vier aannemers geselecteerd voor de aanbesteding.
-1 viel af omdat hij geen tijd meer had
-2 viel af want bestek veel te ingewikkeld geschreven, zoiets had hij nog nooit meegemaakt
-3 idem
-4 viel af want geen tijd

De architect kende nog wel een aannemer die mee wilde doen en die kwam met een gezellige 350K BOVEN BUDGET.

Wij wilden super graag met aannemer 2 aan de slag dus na een hoop gezeik en rechtzaak dreigingen van aannemer 4 en architect is de aanbesteding officieel gestopt en zijn we rustig met aannemer 2 gaan praten. Die zijn inmiddels lekker aan het bouwen bij ons, welliswaar boven budget maar voor een zeer redelijk bedrag.

Ons initieele budget bleek te krap en zou een lage afwerking als gevolg hebben. Een overschrijding van het budget was dus een logisch gevolg van de betere afwerking en het niet hoeven doen van concessies, we hebben hier dus bewust voor gekozen.

Overigens bleek dat de architect (u raadt het al) onder 1 hoedje speelde met aannemer 4. Alle contact is inmiddels verbroken...

Kortom:
- bepaal een budget maar nog veel belangrijker, bepaal wat je daarvoor wilt krijgen
- check met een grove m3 berekening of dit haalbaar is
- vraag gespecificeerde offertes
- onderhandel (valt best te onderhandelen)
- Doe vanuit deze offertes concessies of juist toevoegingen, hier heb jij invloed op het uiteindelijke bedrag

Dit werkte goed voor ons, al was het een behoorlijk dure leerschool....

-o-o-0-o-o-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:42
@anboni Heb je jullie concept indeling al gedeeld hier? En heb je zelf al grofweg kunnen uitrekenen om hoeveel m2 woonoppervlakte/m3 inhoud het gaat?

Als je dat namelijk weet kun je zelf al grofweg inschatten wat het gaat kosten en als je de financiën goed op orde hebt weet je al of het een NO-GO is of toch verder wilt qua oriëntatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Daniel schreef op zondag 8 april 2018 @ 09:22:
[...]
Bij mij neemt overigens de zorgvuldigheid toe in plaats van af als de bedragen groter worden 8)7 Een budget dat 150k te laag is aan een aannemer doorgeven omdat je vergeten bent je financiering goed op te schrijven vind ik maar een leip verhaal.
Tja, voorzichtigheid heeft er juist voor gezorgd dat ik die extra hypotheek niet had meegerekend. Ik heb in m'n spreadsheet staan dat we tot max 300k aan extra hypotheek kunnen krijgen, vervolgens bedacht dat we daar max 150-200k van zouden willen gebruiken, maar dat niet daadwerkelijk in de berekening opgenomen (en geen van de bouwers gaf vooraf aan dat het een onrealistisch bedrag zou zijn, dus daar is ook nog geen belletje gaan rinkelen.)

En uiteindelijk is dat misschien zo gek nog niet, want als we die 150k extra wel aan de bouwers hadden doorgegeven, waren we waarschijnlijk alsnog 50k of meer boven dat budget uitgekomen en hadden we voor de keuze gestaan om concessies te doen of meer bij te lenen dan we eigenlijk zouden willen.
Road-runner83 schreef op zondag 8 april 2018 @ 10:34:
@anboni Heb je jullie concept indeling al gedeeld hier? En heb je zelf al grofweg kunnen uitrekenen om hoeveel m2 woonoppervlakte/m3 inhoud het gaat?
Nee, dat heb ik niet gedaan, maar daar was die concept indeling ook niet noodzakelijk voor bedoeld/geschikt voor. We hebben daar eigenlijk gewoon het beschikbare bouwvlak genomen en hebben dat ingekleurd, voornamelijk om onze wensen en ideeen zichtbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
bartvb schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 09:54:
omgeving Heerenveen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
anboni schreef op zondag 8 april 2018 @ 00:31:
[...]

Excuus , heb het nog even nagelezen en was inderdaad een beetje bot.
Ik wist ook niet dat je met totaalbouwers bezig was. Dan is jouw wat open vraag minder bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjakieZulu
Het is gewoon een hele hele slechte periode om te gaan bouwen, zie ook https://www.ad.nl/economi...t-aan-personeel~a341ed4b/.

Ik ben momenteel in gesprek met een aannemer. De initiële offerte is dermate (te) hoog dat ik niet verwacht er uit te gaan komen, zonder significante concessies te gaan doen. Morgen zit ik samen met de architect om bespaar mogelijkheden te zoeken; vrijdag volgt hopelijk de aangepaste offerte.

Het makkelijkste wat ik kan doen is ''gewoon'' het budget (wederom) te verhogen, maar dat wil ik rationeel gezien niet. Wellicht is het beter om te wachten tot de zeepbel klapt en dan pas te gaan bouwen (net als de projectontwikkelaars in het artikel).

@anboni: we zitten in hetzelfde schuitje :)

[ Voor 3% gewijzigd door SjakieZulu op 09-04-2018 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Wij zijn ook uitgegaan van wat we maximaal aan hypotheek wilde hebben. Samen met de inbreng van eigen geld zijn we zo op een maximaal uit te geven bedrag uitgekomen. Dit hebben we in eerste instantie niet volledig op tafel gelegd, maar uiteindelijk hebben we wel alles uitgegeven. Het geluk dat wij hadden is dat we in 2016 zijn gestart met het hele traject. Nu zouden we consessies moeten doen of meer geld in moeten brengen.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat een extreme afwijkingen allemaal, over wat voor huizen gaat dit dan wel niet? Of is het echt zo dat het zomaar 70% tot 100% hoger kan zijn t.o.v. de prijzen twee jaar geleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Extreme afwijkingen is ook wat wij hebben gezien. Echt bizarre verschillen tussen verschillende aannemers. Bij een woning met 270m2 BVO heb ik prijsverschillen gezien van meer dan 170.000 euro (incl afbouw en BTW).

Heb het idee dat aannemers niet melden dat ze geen zin/tijd/capaciteit hebben maar dat ze dan maar een 'wat de gek ervoor geeft' offerte de deur uit doen.

Meerdere offertes aanvragen loont, helder zijn over wat je wil ook en zorg dat je je vraag neerlegt bij een aannemer die past bij je bouwmethode en projectgrootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
bartvb schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:21:

Heb het idee dat aannemers niet melden dat ze geen zin/tijd/capaciteit hebben maar dat ze dan maar een 'wat de gek ervoor geeft' offerte de deur uit doen.
Dit dus. Exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
SjakieZulu schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:07:
Het is gewoon een hele hele slechte periode om te gaan bouwen, zie ook https://www.ad.nl/economi...t-aan-personeel~a341ed4b/.
Wij kregen opeens van de bouwer door of we al een dakdekker hebben.
Huh, dat hoort toch bij het huis (we doen installaties onder eigen beheer)

Ligt bij de bouw begeleider.

Wellicht ook een poging om er wat meer marge op te hebben..

Maar helaas (voor bouwer) bij getekend bouwcontract zit een begroting, en daarin staan de woorden "110 m2 bitumen dakbedekking" en "106 m2 dakpannen en 37 m2 plat dak" en nog meer van dat soort termen.

Dat lijkt mij een compleet dak en niet alleen hout of betonwerk en geen isolatie en afwerk bitumen laag..

Edit: opgelost, foutje aan de kant van de werkvoorbereider.. Ze maken het complete dak :)

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 10-04-2018 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Zo! Inmiddels hebben wij ook een optie op een kavel.

Zijn er hier nog mensen met tips voor een goede bouwbegeleider?
Zo ja, hoor ik het graag, mag ook via PB.
Zou dan gaan om regio Zuid-Oost Brabant, Uden/Veghel om preciezer te zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:01
Schilders zijn klaar. Volgende week vloer en keuken erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ykn2RDWMZZm7EcWHhAWDaFcC/full.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Flink klusje, die haag snoeien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 08:30

NDF82

Doomed Space Marine

Artbij schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:10:
Schilders zijn klaar. Volgende week vloer en keuken erin.

[afbeelding]
Die ramen, wat cool! Op het noorden of komt er nog zonwering?

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:45
CrashOne schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:07:
Ik zit ook al te kijken, maar het lijkt wel riet :?

Volgens mij is die foto geschoten langs een schuur/garage ofzo :?

Het lijkt een 6 meter hoge haag, maar dat is het niet volgens mij :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaxMcFadden
Grolsch schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:28:
[...]

Is het dak van z'n bijgebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Dat huis is al snel meter of 9 hoog lijkt me. Dit moet vertekenen, of het is 15 meter of hoger.
Is dat een fabriekshal met een camouflage kleedje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
JaxMcFadden schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:34:
[...]

Is het dak van z'n bijgebouw.
Kijk, een kenner met zicht op de situatie is aanwezig 8)

Ik dacht al zoiets, ik kan me niet voorstellen dat @Artbij zijn vers geplaatste beukenhaag zo snel groeit :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
NDF82 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:24:
[...]
Die ramen, wat cool! Op het noorden of komt er nog zonwering?
Noorden.
CrashOne schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:07:
Riet hoef je niet te snoeien ;).

Heb wel 120m1 beukenhaag om te snoeien...
Grolsch schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:28:
[...]

Riet op de foto is 2m40 hoog.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
@Artbij En hoe hoog is de nokhoogte van de woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
JaxMcFadden schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:22:
@Artbij En hoe hoog is de nokhoogte van de woning?
Rond de 10m.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@Artbij Wow, nice! Verhuizen komt nu heel erg dichtbij. Super tof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07:12
@Artbij Cool! Ook heel benieuwd naar de status van de warmtepomp, over 1-2 maanden begint de installateur denk ik met onze Enviline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Artbij schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:53:
[...]

Noorden.

[...]

Riet hoef je niet te snoeien ;).

Heb wel 120m1 beukenhaag om te snoeien...

[...]

Riet op de foto is 2m40 hoog.
Ah, ik zie het nu. Ik dacht dat de "haag" achter de aanhanger begon, waardoor deze zo'n 12-15 meter hoog lijkt :D

Hier ook zoveel haag. Wij laten er twee keer per jaar een hovenier voor komen. Niet dat we het niet zelf kunnen, maar vooral omdat het bergen snoeiafval geeft wat ook afgevoerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
CrashOne schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 21:53:
[...]

Ah, ik zie het nu. Ik dacht dat de "haag" achter de aanhanger begon, waardoor deze zo'n 12-15 meter hoog lijkt :D

Hier ook zoveel haag. Wij laten er twee keer per jaar een hovenier voor komen. Niet dat we het niet zelf kunnen, maar vooral omdat het bergen snoeiafval geeft wat ook afgevoerd moet worden.
Waarom denk je dat die aanhanger daar staat :P.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Iemand een idee waarom werkbare dagen tot oplevering gerekend wordt vanaf gereedkomen BG-vloer? Over de periode tussen aanneemovereenkomst en vloer wordt over het algemeen niets gezegd. Als de aannemer een half jaar doet over fundering en vloer ben je nog nergens.
Zijn er andere (gebruikelijke) manieren om dat te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
bartvb schreef op woensdag 11 april 2018 @ 02:51:
Iemand een idee waarom werkbare dagen tot oplevering gerekend wordt vanaf gereedkomen BG-vloer? Over de periode tussen aanneemovereenkomst en vloer wordt over het algemeen niets gezegd. Als de aannemer een half jaar doet over fundering en vloer ben je nog nergens.
Bij ons was het gewoon vanaf start bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Kwestie van afspreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
wij hebben ook alleen maar bepaling dat ze starten xx dagen na afgifte definitieve vergunning.
En dat ze na start bouw na xxx dagen klaar zullen zijn.
Geen definitie van gereedheid van BG vloer of iets dergelijks. Dus ik ben ook maar begonnen met tellen toen de schep voor de bouwput de grond in ging.

Ze hebben er wel lang over gedaan om op de heipalen iets te maken, maar in mijn telling is dat een keuze geweest en tellen de dagen gewoon door. We zitten op dag 87 van de 160.

Kzs muur op 1e verdieping

[ Voor 16% gewijzigd door jacovn op 11-04-2018 07:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• the-edge
@Artbij Het is heel mooi geworden!

Hier heeft de loodgieter gisteren zijn werkzaamheden op de zoldervloer afgerond, vandaag de elektricien. Daarna vloer storten en verder met het metselwerk. Het gaat de laatste weken niet zo snel. Metselwerk is rondom nog niet helemaal op steigerhoogte.

Wanneer het rondom op steigerhoogte is gemetseld, de steigers staan en de vloer is gestort dan zullen ze wel met een man of 4 komen metselen iedere dag verwacht ik. Dan zal het een keer klaar zijn.

Leidingwerk:
-
-

[ Voor 9% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@the-edge zijn rood en blauw voeding voor de vloerverwarming ?

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 11-04-2018 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
the-edge schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:31:
@Artbij Het is heel mooi geworden!

Hier heeft de loodgieter gisteren zijn werkzaamheden op de zoldervloer afgerond, vandaag de elektricien. Daarna vloer storten en verder met het metselwerk. Het gaat de laatste weken niet zo snel. Metselwerk is rondom nog niet helemaal op steigerhoogte.

Wanneer het rondom op steigerhoogte is gemetseld, de steigers staan en de vloer is gestort dan zullen ze wel met een man of 4 komen metselen iedere dag verwacht ik. Dan zal het een keer klaar zijn.

Leidingwerk:
[afbeelding]
[afbeelding]
Even een interesse vraag, zijn die dozen voor de spots er vanuit de fabriek al in gezet of pas naderhand? Indien het van te voren is gebeurd, zitten ze nu ook exact op de juiste plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
jacovn schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:42:
@the-edge zijn rood en blauw voeding voor de vloerverwarming ?
Daar komt de warmtepomp en buffervat te staan idd.
Blueone schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:43:
[...]

Even een interesse vraag, zijn die dozen voor de spots er vanuit de fabriek al in gezet of pas naderhand? Indien het van te voren is gebeurd, zitten ze nu ook exact op de juiste plek?
Vanuit de fabriek inderdaad, worden digitaal ingetekend en zo aangeleverd met doorvoer. Zijn overigens redelijk prijzige potjes (€38 excl. Btw per spot).

Maar het is wel ideaal, scheelt de elektricien een hoop ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
the-edge schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:48:
Vanuit de fabriek inderdaad, worden digitaal ingetekend en zo aangeleverd met doorvoer. Zijn overigens redelijk prijzige potjes (€38 excl. Btw per spot).

Maar het is wel ideaal, scheelt de elektricien een hoop ellende.
Dat is wel mooi, wij kregen overal 100 mm gaten.
Dus voor de WTW was het gat 25 mm te klein, en voor de elekra was het gat te groot (80 mm centraaldoos volgens mij) Dus helaas moesten alle elektra gaten onderstempeld worden om de gaten weer dicht gegoten te krijgen. En als dat niet gelukt is moeten ze het af gaan smeren. Ik kan moeilijk een lamp ophangen met een schroef in PUR als het armatuur niet op de doos montage past.

Het stond goed in de informatie die de instalateur naar de bouwer gestuurd heeft. Dus hoop ik maar dat voor de 2e verdiepingsvloer het beter gaat. Dat extra werk zitten ze vast niet op te wachten..

[ Voor 26% gewijzigd door jacovn op 11-04-2018 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
the-edge schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:48:
[...]

Daar komt de warmtepomp en buffervat te staan idd.
Ik hoor en lees overal dat het wordt afgeraden om de WP op zolder te plaatsen. Belangrijkste argument daarbij is gewicht van e.e.a., hoewel ik ook ergens heb gelezen dat het vanwege risico op wateroverlast is (alsof je dat bij een oudewetse CV ketel niet had, die toch ook vaak op zolder geinstalleerd werden 8)7 ) Leverde dat bij jou nog discussie op? Ik zou die hele installatie liefst ook op zolder plaatsen, maar tot nu toe wordt er overal vanuit gegaan dat 'ie in de bijkeuken komt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
anboni schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:26:
[...]

Ik hoor en lees overal dat het wordt afgeraden om de WP op zolder te plaatsen. Belangrijkste argument daarbij is gewicht van e.e.a., hoewel ik ook ergens heb gelezen dat het vanwege risico op wateroverlast is (alsof je dat bij een oudewetse CV ketel niet had, die toch ook vaak op zolder geinstalleerd werden 8)7 ) Leverde dat bij jou nog discussie op? Ik zou die hele installatie liefst ook op zolder plaatsen, maar tot nu toe wordt er overal vanuit gegaan dat 'ie in de bijkeuken komt :/
Heeft geen discussie opgeleverd. Wateroverlast wordt afgevangen door 1 of meerdere watersloten.
Daarnaast heeft de loodgieter aan de constructeur doorgegeven waar het buffervat komt te staan. Deze heeft daarvoor (volgens mij) geen constructieve aanpassingen voor moeten maken.

De ketel en WTW unit komen aan een wand wat de draagkracht sowieso wat verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Hier zou het voor de logistiek erg handig zijn als de brine/water WP en boiler op de zolder (9m hoog) komen staan. Grootste probleem dat ik zie is dat er dan dampdichte geïsoleerde leidingen van beneden (bron) naar boven (WP) moeten worden gebracht. Gewicht en waterschade maak ik me niet zo'n zorgen om.

@Grolsch @mistaoutlaw @jacovn dank! Toch nog eens met de aannemer kijken wat we af kunnen spreken over de opleverdatum dus. Lijkt er wel op dat woningborg nogal hangt aan het BG-vloer verhaal.

[ Voor 28% gewijzigd door bartvb op 11-04-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:37
jacovn schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:00:
[...]

Het stond goed in de informatie die de instalateur naar de bouwer gestuurd heeft. Dus hoop ik maar dat voor de 2e verdiepingsvloer het beter gaat. Dat extra werk zitten ze vast niet op te wachten..
Dan ben ik bang dat het met de 2e verdiepingsvloer ook niet beter zal gaan. Komt het wellicht doordat een oude versie ook is meegegaan?
In onze overeenkomst staat opgenomen dat de woning in week x wordt opgeleverd. Gewoon helder en duidelijk voor iedereen dan.

[ Voor 38% gewijzigd door xminator op 11-04-2018 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
Ik heb de offerte ontvangen van de aannemer en uiteraard is die veel te hoog :-).

Voor het binnenmestelwerk is een een bedrag van 16.696 EUR (excl. opslagen en BTW) voor het volgende mee genomen:
- Poriso S 100/140 240x140x100mm 27 st / m2
- 379 m2
- materiaal 6.640 EUR
- post oa (neem aan arbeid?) 10.056 EUR

Is dit redelijk/marktconform? En is er een kwalitatief goed alternatief die voordeliger is (materiaal en uren samen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
SjakieZulu schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:36:
Ik heb de offerte ontvangen van de aannemer en uiteraard is die veel te hoog :-).

Voor het binnenmestelwerk is een een bedrag van 16.696 EUR (excl. opslagen en BTW) voor het volgende mee genomen:
- Poriso S 100/140 240x140x100mm 27 st / m2
- 379 m2
- materiaal 6.640 EUR
- post oa (neem aan arbeid?) 10.056 EUR

Is dit redelijk/marktconform? En is er een kwalitatief goed alternatief die voordeliger is (materiaal en uren samen)?
Heb hier 3300 proiso 100mm voor 6200 inde offerte staan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
@Artbij: waar staat de 3300 voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
SjakieZulu schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:25:
@Artbij: waar staat de 3300 voor?
3300 stenen. Prijs ook ex btw en opslagen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
@Artbij:

Ik betaal 6.640 EUR / 10.233 stenen = 0,65 EUR p/steen
Jij betaalt 6.200 EUR / 3.300 stenen = 1,88 EUR p/steen

Je hebt een groter huis dan ik ga bouwen; gebruik je nog een andere binnensteen?
Neem aan dat die 1,88 uur voor materiaal plus arbeid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
45 euro/m2 voor een binnenmuur is niet heel gek, toch? Dat soort bedragen heb ik hier in een raming staan voor 100mm binnenmuren van een op dat moment nog ongedefinieerd materiaal. KZS en cellenbeton zitten hoger maar nogal sterk afhankelijk van de aannemer. Heb daar prijzen tussen de 45 en 58 euro/m2 (alles excl BTW). Weet niet wat deze aannemers zouden hebben gerekend voor Poriso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Hoeveel goedkoper denk je dat het gaat worden dan? Of de prijs voor de stenen goed is kan je zelf kijken op internet. Inclusief btw zitten veel metselaars al op 60 euro per uur (die halen nu hun gram na de crisis). Dan kom je ongeveer op 160 uur aan arbeid. En het geheel is ook afhankelijk van je bouw. Heel veel korte muren is veel hakken. Kost veel extra tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
s138 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:39:
Hoeveel goedkoper denk je dat het gaat worden dan? Of de prijs voor de stenen goed is kan je zelf kijken op internet. Inclusief btw zitten veel metselaars al op 60 euro per uur (die halen nu hun gram na de crisis). Dan kom je ongeveer op 160 uur aan arbeid. En het geheel is ook afhankelijk van je bouw. Heel veel korte muren is veel hakken. Kost veel extra tijd.
De totale offerte komt te hoog uit. Ben aan het kijken waar bespaarmogelijkheden zijn (en die zijn er volop). Bij de post binnenmuren had ik niet echt een gevoel of het OK is.

Begrijp uit de woorden van @Bartbv dat 45 EUR ex geen verkeerde prijs is.

Tijdens het gesprek met de aannemer kwamen ze nog met een goedkoper alternatief, ik dacht de Unipor (weet het niet zeker). Ga de aannemer vragen of ze dit willen doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
SjakieZulu schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:34:
@Artbij:

Ik betaal 6.640 EUR / 10.233 stenen = 0,65 EUR p/steen
Jij betaalt 6.200 EUR / 3.300 stenen = 1,88 EUR p/steen

Je hebt een groter huis dan ik ga bouwen; gebruik je nog een andere binnensteen?
Neem aan dat die 1,88 uur voor materiaal plus arbeid is?
Is metselwerk op de verdieping.

Zie nu een post voor de bgg van 3709 voor 2000 stenen. Daar zijn ze dus goedkoper.

Als jij je arbeid meerekent zijn ze ongeveer even duur. Ik betaal overigens niets voor steigers, liften etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Artbij op 11-04-2018 13:41 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
xminator schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:35:
[...]

Dan ben ik bang dat het met de 2e verdiepingsvloer ook niet beter zal gaan. Komt het wellicht doordat een oude versie ook is meegegaan.
Hmm denk het niet, heb nooit andere waardes zien staan.

Wel is het redelijk goed opgevuld rond de inbouwdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-09 21:57
Wij hebben ons oog laten vallen op de Douro Porto Gereduceerd van Wienerberger en nu vroeg ik mij een aantal zaken af:
1. We hebben nu een aantal offertes opgevraagd, maar ik vraag mij af of er veel verschil in gaat zitten. En zijn er over het algemeen zaken waar je het beter kunt bestellen i.v.m. de prijs (bijvoorbeeld in Duitsland o.i.d.)?
2. Een vriend van mij zei dat je een trasraam moet nemen omdat er anders vocht omhoog gaat kruipen door de stenen waardoor de stenen schimmelen / lelijk worden. Nu heb ik zitten zoeken op Google, maar kan daar niet echt iets over vinden. Is het nodig om een hardere steen als onderlaag te doen?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Trasraam was vroeger noodzakelijk, tegenwoordig puur uitstraling zover ik weet. Het staat wel mooi, invoegen met een iets donkere kleur en de woning ziet er heel anders uit.

http://lmgtfy.com/?q=Trasraam

Volg de wiki link :)

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 11-04-2018 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-09 21:57
Grolsch schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:50:
Trasraam was vroeger noodzakelijk, tegenwoordig puur uitstraling zover ik weet. Het staat wel mooi, invoegen met een iets donkere kleur en de woning ziet er heel anders uit.

Ah thanks. Wilde het graag even ook van andere horen, dacht zelf dat het ook niet nodig was, maar dacht even checken. Natuurlijk op van alles en nog wat gezocht behalve trasraam.. 8)7

Vandaag trouwens te horen gekregen dat de levertijd voor kalksteen 22 weken is, poeh..

[ Voor 7% gewijzigd door Gynnad op 11-04-2018 20:14 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Gynnad schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:59:
[...]

Ah thanks. Wilde het graag even ook van andere horen, dacht zelf dat het ook niet nodig was, maar dacht even checken. Natuurlijk op van alles en nog wat gezocht behalve trasraam.. 8)7

Vandaag trouwens te horen gekregen dat de levertijd voor kalksteen 22 weken is, poeh..
22 weken wow!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
Gynnad schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:59:
[...]

niet een gevalletje "we hebben geen tijd om kalkzandsteen te zetten maar schuiven het af op de leverancier" :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

ybos schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:28:
[...]

niet een gevalletje "we hebben geen tijd om kalkzandsteen te zetten maar schuiven het af op de leverancier" :?
Nope, handzame blokken zijn nog wel leverbaar. De grote lijmblokken die men veelal voor casco's gebruikt zijn schaars. Zelf opmaat en afschuinen is zelden een slimme optie. Levertijd is inderdaad meer dan 20 weken.

We wijken nu voor een project uit naar een kalkzandsteen leverancier uit Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
gakkethijs schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:43:
[...]

Nope, handzame blokken zijn nog wel leverbaar. De grote lijmblokken die men veelal voor casco's gebruikt zijn schaars. Zelf opmaat en afschuinen is zelden een slimme optie. Levertijd is inderdaad meer dan 20 weken.
.
Dan hebben wij geluk, of het is op tijd besteld. De kzs blokken staan er nu ook voor de 2e verdieping terwijl ze de eerste aan het bouwen zijn.
Gynnad schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:35:
Wij hebben ons oog laten vallen op de Douro Porto Gereduceerd van Wienerberger en nu vroeg ik mij een aantal zaken af:
1. We hebben nu een aantal offertes opgevraagd, maar ik vraag mij af of er veel verschil in gaat zitten. En zijn er over het algemeen zaken waar je het beter kunt bestellen i.v.m. de prijs (bijvoorbeeld in Duitsland o.i.d.)?
2. Een vriend van mij zei dat je een trasraam moet nemen omdat er anders vocht omhoog gaat kruipen door de stenen waardoor de stenen schimmelen / lelijk worden. Nu heb ik zitten zoeken op Google, maar kan daar niet echt iets over vinden. Is het nodig om een hardere steen als onderlaag te doen?
Wij hebben die steen ook, tot dusver tevreden over hoe het er uit gaat zien.
Bij ons komt er een donker trasraam onder, maar niet met een keiharde gebakken klinker of zo, gewoon een andere donkerdere steen.

[ Voor 20% gewijzigd door jacovn op 11-04-2018 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Gynnad schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:35:
trasraam steen zou ik altijd doen, minimaal 4 lagen boven maaiveld
de noodzaak is groter bij aanwezigheid van opspattend regenwater bij aangrenzende bestrating en vochtige bodem
je voorkomt het vuil worden maar ook kapot vriezen

weet alleen niet vanaf welke hoogte het trasraam begint, wellicht 2 lagen beneden maaiveld ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
gakkethijs schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:43:
[...]

We wijken nu voor een project uit naar een kalkzandsteen leverancier uit Duitsland.
Laatst had ik een breedplaatleveancier aan de telefoon. Eerst mogelijk levering november/december... Gelukkig een andere gevonden die eerder kon. Palen schijnen ook dama te zijn.

Probleem is dat iedereen nu vol alles aan het reserveren is. Als uiteindelijk puntje bij paaltje komt lopen projecten toch iets uit, en zit leverancier of met een groot overschot geproduceerd materiaal dat niet afgeroepen wordt (= opslag en niet te factureren), of met ruimte in z'n planning. We maken elkaar gek op deze manier |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Omdat er geen heipalen beschikbaar waren -> we hebben geboord (moesten gelukkig maar 4,5 meter).
Geen prefab kanaalplaat vloerdelen beschikbaar -> we hebben de vloer gestort
Geen kalkzandsteen (was eind vorig jaar ook al 22 weken wachten) -> Porotherm (extra voordeel: schijnt beter te zijn t.a.v. scheurvorming in stucwerk)
Prijzen van dakpannen, bakstenen en vooral de kozijnen werden in 2018 fors verhoogd -> nog snel in december 2017 bestelt

Nog bezig met trap, keuken, badkamer, haard, parketvloer, etc. Het is al moeilijk om offertes te krijgen en als ik ze krijg, zijn ze veel te hoog... Maar we zullen er wonen, volgens planning in november :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:52:
[...]

trasraam steen zou ik altijd doen, minimaal 4 lagen boven maaiveld
de noodzaak is groter bij aanwezigheid van opspattend regenwater bij aangrenzende bestrating en vochtige bodem
je voorkomt het vuil worden maar ook kapot vriezen

weet alleen niet vanaf welke hoogte het trasraam begint, wellicht 2 lagen beneden maaiveld ofzo
Trasraam begint op de fundering en eindigt vaak 50-60cm boven maaiveld, afhankelijk van de lagenmaat. Het wordt vaak als contrasterende plint toegepast bij een gebouw. Ik heb hem thuis ook. :+ Trasraam, daarop een rollaag in dezelfde steen en daarboven witte keim.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Bij ons is de stratenmaker bezig. Terras ligt al te drogen (letterlijk). Erg fijn, doet ook veel voor het aanzicht. Zeker omdat we ook 40cm omhoog moesten met de grond. Nu is het ineens geen bouwput meer.

Terras

Zaterdag overhuizen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
Ziet er top uit. Alleen... konden die scharnieren niet zwart/antraciet? Ze vallen nu wel heel erg op in de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Geen idee, maar ze springen er op de foto meer uit dan in het echt. Mij valt het niet hinderlijk op als we voor de woning staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
@Señor Sjon De scharnieren kunnen in alle kleuren van de regenboog. Vraag is alleen of je er het geld voor over hebt.....

Ik zie op veel plekken de scharnieren een andere kleur hebben.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

MrFl0ppY schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:49:
Bij ons is de stratenmaker bezig. Terras ligt al te drogen (letterlijk). Erg fijn, doet ook veel voor het aanzicht. Zeker omdat we ook 40cm omhoog moesten met de grond. Nu is het ineens geen bouwput meer.

[afbeelding]

Zaterdag overhuizen *O*
Mooi hoor! (y) Wat voor tegel is dat? En hoe is die gelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Keramiek 60x60. Ze zijn overigens deels nat hoor, hebben gewoon 1 kleur. Donkergrijs, leisteen motief. Liggen in de mortel dus blijft mooi recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:32
Grolsch schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:50:

Wist niet dat het zo werd genoemd. Ons nieuwbouwhuis heeft dus ook een Trasraam. Weer wat geleerd _/-\o_ :P

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Pagina: 1 ... 45 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic