Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.610.834 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 12:26
Nee, een electricien had me naar Aardnet en Haan verwezen. Ik had nog aan hem gevraagd of het iets is wat je zelf kunt doen, maar hij zei van niet. Nou, wel dus...

Als iemand hier nog een aardpin nodig heeft? Ik doe het voor 195 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
stefijn schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:11:
Nee, een electricien had me naar Aardnet en Haan verwezen. Ik had nog aan hem gevraagd of het iets is wat je zelf kunt doen, maar hij zei van niet. Nou, wel dus...

Als iemand hier nog een aardpin nodig heeft? Ik doe het voor 195 euro...
Om de pijn te verzachten / te relativeren: ik heb nu vandaag nog eens 645 euro moeten betalen aan Dunea voor mijn permanente water aansluiting (Verleggen van bouw naar permanent).
Dat komt bovenop de kosten die ik eerder in het topic genoemd heb,,, namelijk 5718 euro.
Dus totaal 6363 euro.

Twee jaar geleden heeft een vriend van mij, ook in Rotterdam, 3848 euro betaald.
WAAROM?!?!?!? Het is echt achterlijk. :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(
Maar je kan alleen maar slikken....

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Inderdaad achterlijk :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:37
mistaoutlaw schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:15:
[...]

Om de pijn te verzachten / te relativeren: ik heb nu vandaag nog eens 645 euro moeten betalen aan Dunea voor mijn permanente water aansluiting (Verleggen van bouw naar permanent).
Dat komt bovenop de kosten die ik eerder in het topic genoemd heb,,, namelijk 5718 euro.
Dus totaal 6363 euro.

Twee jaar geleden heeft een vriend van mij, ook in Rotterdam, 3848 euro betaald.
WAAROM?!?!?!? Het is echt achterlijk. :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(
Maar je kan alleen maar slikken....
Water kostte mij in totaal 1500,-

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:58
@mistaoutlaw Dat is wel ERG veel! Bij ons was het 966 in het totaal. Heb je al om gespecificeerde facturen gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-05 16:29
Maar hebben jullie het nu over 1) tijdelijke bouwaansluiting + 2) definitieve aansluiting naar de meterkast :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:58
Volgens mij de definitieve....tijdelijke heeft de aannemer verzorgd (in het contract afgesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
@mistaoutlaw Heeft het over plaatsen en daarna verplaatsen. Daar heb ik het ook over. @Road-runner83 heeft het alleen over verplaatsen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Gaat voor mij ook ongeveer 2x 800 kosten (per aansluiting water/electra). Ze komen nog steeds maandag, 2 weken voor de gevraagde datum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Aardnet rekende hier €320 maar dat is uitgevoerd in 50 mm2 en er zit meter of 5 cu 50mm2 draad aan de aardpen. Ook 2 stuks ODO verdeelblokken aangeleverd. ( voor 50 mm2 x2 geschikt)
Compleet met meetrapport, en het zit 6 meter de grond in, 1.22 Ohm weerstand.

Het kost genoeg, maar ik weet nu wel zeker dat ik goede aarde heb. De E instalateur kon of wilde het niet doen. Aanleggen zal wel gaan, maar meten wellicht niet.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:32:
Gaat voor mij ook ongeveer 2x 800 kosten (per aansluiting water/electra). Ze komen nog steeds maandag, 2 weken voor de gevraagde datum
En dan straks nog 2 x €800 voor het binnenbrengen....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Iemand ervaring met de ventilatieopeningen die nodig zijn onder de binnendeuren bij WTW type D? Hoeveel cm moeten we daar openhouden?

[ Voor 17% gewijzigd door Artbij op 23-03-2018 14:19 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
Artbij schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:12:
Iemand ervaring met de ventilatieopeningen die nodig zijn onder de binnendeuren bij WTW type D?
http://www.ekbouwadvies.n...latiebalansberekening.asp

Voor een luchtvolumestroom van 1 dm3 /s is een doorlaat nodig van 12 cm2 . Dit kunnen we afleiden uit de NPR1088. Deze norm geeft aan dat er gerekend mag worden met een luchtsnelheid van 0,83 m/s voor een overstroomvoorziening in een binnendeur. Met de formule qv = A x V kan eenvoudig de benodigde doorlaat oppervlakte worden uitgerekend voor 1 dm3 /s luchtvolumestroom:

Voorbeeld badkamer: (deur is 85 cm in voorbeeld)
Badruimte
14 dm3/s
x 12 = 168 cm 2
= 20 mm spleet

Edit: Dat is dan 50 m3/uur.

Worden toch wel redelijke spleten.
Ik zou onder 1 deur door moeten voor 4 ventielen.
Als je die op 75 m3 per uur berekend elk, dan is het 30 mm x 4 = 12 cm spleet.

Antwoord van Itho: qualityflow is co2 gestuurd, dus je hoeft helemaal niet de bouwbesluit waardes te gebruiken voor die spleet maat. Voor 4 personen in woonkamer of keuken zou er 120-150 m3 maximaal nodig zijn, dus maar een 6 cm spleet 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door jacovn op 23-03-2018 20:20 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Artbij schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:31:
@mistaoutlaw Heeft het over plaatsen en daarna verplaatsen. Daar heb ik het ook over. @Road-runner83 heeft het alleen over verplaatsen.
Precies wat @Artbij zegt.
Betreft totaalprijs voor de bouwaansluiting realiseren water en electra en daarna permanent water electra en gas.
Ik heb gespecificeerde facturen... Geloof me...
Mijn buren ook.
Het is gewoon je reinste oplichting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

stefijn schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 09:41:
Ja, ik ben vooraf akkoord gegaan, maar toen had ik al een opmerking gemaakt dat ik het wel bijzonder prijzig vond. Maar omdat je niet weet wat er precies moet gebeuren .. ik dacht, dan zullen ze wel een uurtje bezig zijn of zo.

Maar ik ga ze nog wel een mail sturen dat ik deze kosten niet te rechtvaardigen zijn.

En achteraf gezien had ik dit dus gemakkelijk zelf kunnen doen, dan had t me 50 euro en 30 min timmeren gekost. Dat had de man die me de bouwkast geleverd heeft me ook gezegd, maar ja, als je een beetje googled dan lees je alleen maar dat het door gecertificeerde mensen moet gebeuren blablabla. En als leek durf je t dan toch niet goed aan.

Natuurlijk is het wat anders als je grondpin 15m diep moet... En het gaat me niet om tientjes natuurlijk, maar 225 euro voor totaal 30min incl. reistijd... :|
Okay, nu even de praktijk van de andere kant:
Van tevoren weten die mannen ook niet zeker hoe gemakkelijk ze gaat slaan en hoe diep de pen moet. Hier ben ik bijvoorbeeld tot 4.5 meter moeten gaan, en na de eerste meter ging het niet hard meer vooruit. Uiteindelijk had ik beter een boorhamer gebruikt om em er in te kloppen, maar deze sjappie heeft gewoon een uur of drie staan kloppen :+

Ik vind het overigens niet zo’n gekke prijs. Neem aan dat de weerstand ook gemeten is, die apparatuur heb je zelf meestal ook niet. Je betaalt niet enkel voor het werk, maar ook voor de apparatuur en het risico dat het meer werk is dan verwacht. Soms zit het mee, soms zit het tegen.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:18
3 maart, pannendag.

08:34:
Afbeeldingslocatie: https://baun3g.bn.files.1drv.com/y4mu0ZbADmYrRHA8YaCdC8XpA7cILpE05yhPvZqMxhky1lv8tY9uLASx9xY7EaZqx8UMbEyowfDycs3iXrlblhRSuAzKb4XeX6reY1oVLIQIg-8hi0Kroew2DxUHXFvQ4kNuJ5LJFkA6RiK3-RQPBlanplSpJRxQOv7wZ_YU8jMuT0GR_dxt0Odai0vhsukchd1hhdYz4OdjnwpGUt1yWKRGA?width=1024&height=681&cropmode=none

10:09
Afbeeldingslocatie: https://bguh3g.bn.files.1drv.com/y4mSjIllQki0uNcj6QMNyKCOFm1RosjZk_ER3UAmLoKu0AAJQ28Sgia8qK13mZ8s_X_tRo16hMkiPmrRmOSJFcJGLJNauQUdO4LuixLL2jvtfvISlKTLvcTIvrSNjCT6Es4ce6Sw2jDfxA7FLz3H0xP60GuvBQd5w5F5_kxVSxjs9YSf1m98WBa5Eqm7-DhLzR9pjHMlUsfCM_ZTrJl6gKvcA?width=1024&height=681&cropmode=none

11:58
Afbeeldingslocatie: https://bgug3g.bn.files.1drv.com/y4mxhSzpYrXaol0Td7kMiyYKFf4YQkPoOdBTmLKUNu4iHeMMF5Dsc1lG98fNgMEdYyZUO0X8_atC2fHyt0pegL-YBTwXxES1-a70KXHMuMc7ne9q_26YtKZUBCfofdPx_ot3jeMbRYO-f1f9u_d9BCFk_putMfE19RTDWEkA4oc92x-lluYLr7ZKFP9YT-Qu9O9mgCd32d1q7OQyJtHpQuaAA?width=1024&height=681&cropmode=none

12:37
Afbeeldingslocatie: https://caul3g.bn.files.1drv.com/y4myDGXcpQKmqtuMGa77f4VXLUEnLsEzrnrP03yOYRMXh6z3zLfxRgMgxH4KlE9YUg1BuFMClZj44Aty9v-t27mWJ4yrmK5qkuwH_KCYW3qpFWWiVutHTkhEICwDw-OtC3Mo3eYLRffL6HdNk5DH8S1viLfinDluwxAZiPRAba93_vJlmlVYe8GgNfryxb8FLRRblZ0obYGFQcmKAyCa2O_tQ?width=1024&height=768&cropmode=none

14:47
Afbeeldingslocatie: https://cquqcq.bn.files.1drv.com/y4mqf2RP1hSCd7TQ8vJCqLvKSAVpVXki9DkBb1bijegvirxgvENyIsfsNyxr4715I2JJcKIe06lUhozABIh12NvF8F-Ki17XNsYKkAtsQ34d42ft1_WQKmbNfo6jGQATXKo3WcfHQUhTGI9KBysBGYssY7g1h5ergyfF5fpQ1b5jwU1NgU2hjQeprym_Ede-bzo7m0nzRGHv4IjdTT-XOxbrA?width=1024&height=681&cropmode=none

En dak dicht om kwart over 4. Foto's vanaf dat moment tot middernacht zijn er niet, de prioriteit lag toen bij bepaalde groene flesjes. O-)

20 maart, buitenplafonds eronder, en uit de steigers.
Afbeeldingslocatie: https://doaouq.bn.files.1drv.com/y4mbOU4hkJPy4kWKLUI83a0XMoYCVKFq6tspJf__Lbg9QAlfOEkPT7gzj5wizZRCHKAPGNUFSwVx5Op-kKrvz7IvJ3jStqi89kr5zWNrbLDyFN95PWSRN2W6X-B-OOpshKAWeT2lyso1tDhz783ea_s9SfRgewBtMXB8FtHjRMB23-LhAqSdNSJav9lSHbBz5XGu3238sHlHyIuFiO3Bhi0yw?width=1024&height=768&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://cyaluq.bn.files.1drv.com/y4mFrdlHU7x0Q4bNwhK2zJ18ara1s1myAHKu9sd0bfZ9XVyiXN70t88s_QvcUGIErQfDxq7eN8-jDgzxDSyZJhdyG8_zPwN_5kG2SYucNHDlthCqrCPyRCfdJSXU0u0Cs5XNxszn98MaLxFYasqqqAlaOL9WMElqqB-AeHAyZzxnPS2PJo611LrzGGFtOu94jzGKw2p98Rmo7c1ZcR_MgIDRQ?width=1024&height=768&cropmode=none

De vloerverwarming ligt er nu in, volgende week wordt de dekvloer gestort. Weekje vertraging opgelopen vanwege de kou, daar kunnen we wel mee leven. Liever goed dan snel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 22:49
Dat ziet er goed uit! Hoe ga je om met het regenwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Vraag. Wij krijgen een bloemkozijn (we mochten geen erker maken omdat er niet iets grondgebonden over de rooilijn mochten bouwen)

De aannemer vraagt nu hoe ik dat afgewerkt wil hebben.

Bovenop komt zink, en ik kreeg de keuze voor de zij- en onderkant.
- zink (kan in kleur)
- hout
- kunstof

Omdat we alle kozijnen in kunstof kregen leek mij dat de oplossing. Echter kreeg ik toen de opmerking dat er wellicht kleurverschil kan zijn/ontstaan.

Die kleuverschillen krijg ik denk ik ook met hout en zink als dat gekleurd wordt.

Nu krijgen we Veka kozijnen. En ik zag dat die ook plaatmateriaal leveren. Allicht in dezelfde ral kleur te leveren.

http://www.vekaplan.de/ve...an_s_lieferuebersicht.htm
Dat is in 10-19 mm in ral 9001 verkrijgbaar

Als er iemand is met een beter idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
aikink schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 11:21:
3 maart, pannendag.

08:34:
[afbeelding]

10:09
[afbeelding]

11:58
[afbeelding]

12:37
[afbeelding]

14:47
[afbeelding]

En dak dicht om kwart over 4. Foto's vanaf dat moment tot middernacht zijn er niet, de prioriteit lag toen bij bepaalde groene flesjes. O-)

20 maart, buitenplafonds eronder, en uit de steigers.
[afbeelding]

[afbeelding]

De vloerverwarming ligt er nu in, volgende week wordt de dekvloer gestort. Weekje vertraging opgelopen vanwege de kou, daar kunnen we wel mee leven. Liever goed dan snel. :)
Super gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Mooi @aikink !! Welke pannen zijn dat? Lijken veel op de Monier Signy finezz welke wij besteld hebben.

Anyway, ziet er super uit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:32
Ziet er mooi uit @aikink !
Zo te zien gebruik je een in-dak systeem voor de zonnepanelen. Daarover een paar vragen:
  • Heb je daar specificaties van dat systeem (merk / type)?
  • Hoe werkt het met de afwatering? Hoe sluit je de PVpanelen waterdicht aan op de pannen rondom, en hoe stroomt het water van het ene naar het andere paneel, zonder dat het op je dakbeschot loopt?
  • Worden de panelen (door het ontbreken van de ventilatie aan de onderzijde) niet te warm (waardoor het rendement afneemt)?
  • Welke pannen zijn dit? Ze zien er mooi en superstrak uit. Die lijken mij ook wel wat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
@rewind. Water loopt prima van het dak af. ;)

We willen rondom grindkoffers aanleggen, regenwater gaat dan direct de grond in. We zitten op droge zandgrond met het grondwaterpeil op bijna 2 meter. Na een droge zomerse week is het gras al bruin, dus alle beetjes helpen.

@the-edge @Andrehj Pannen zijn de Monier Tuile Plat, engobe zwart. Het bevestigingssysteem komt van GSE Integration, type In-Roof. Qua aansluiting op pannen kun je het vergelijken met een dakraam, aan de boven- en zijkanten zit zetwerk waar de pan een stuk overlapt. Aan de onderkant is het loodvervanger: plakken, aankloppen en klaar.
Regenwater loopt onder het PV-paneel, maar als je de vorm van de bevestigingsplaat ziet weet je ook gelijk hoe het water afgevoerd wordt. In het midden van iedere plaat zit een gat voor de ventilatie. Montage van die platen is gewoon op panlatten, dus het zit nooit strak op je dakbeschot.

Hoe de panelen produceren weten we nog niet, in week 19 wordt het huis als het goed is aangesloten op het e-net.

@jacovn Tussen batches van hetzelfde product kan ook kleurverschil zitten. De alu kozijnen en waterslagen worden bij ons in deze werkgang gepoedercoat, juist om die verschillen te voorkomen. De screens worden dat niet, en hoewel er overal RAL7016 op staat kan de nuance verschillen. Google maar eens op RAL + kleurnummer, daar beginnen de verschillen al.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Artbij
Maandag vooroplevering :).

Werd tijd ook, vooralsnog gaan we onze planning ruim halen. Iemand zin om te helpen verhuizen op koningsdag?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:01
@aikink: ik ga ook voor de (keramische) Monier Tuile Plat. Deze dakpan is behoorlijk rechthoekig (47x28cm), herkende deze niet gelijk op jouw foto

Op jouw dak lijkt de Tuile Plat meer vierkant. Heb je de pannen meer over mekaar laten leggen? Wellicht is het optisch bedrog door de camera hoek.

Je hebt in ieder geval een goede smaak 😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Laatst online: 06-03 13:53
Artbij schreef op zondag 25 maart 2018 @ 08:29:
Maandag vooroplevering :).

Werd tijd ook, vooralsnog gaan we onze planning ruim halen. Iemand zin om te helpen verhuizen op koningsdag?
Ik kom wel een keer op de koffie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
@SjakieZulu Een losse pan is rechthoekig, maar de werkende afmetingen maken het beeld wel anders. Overlap is iets van 9-10 cm bij ons.

Tip: als je een donkere pan neemt, bestel dan ook de versie met donkere scherf. Mocht je de zaag in de pan moeten zetten, dan zie je in ieder geval niet een knalrood zaagvlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:05
[b]aikink schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:29:

Tip: als je een donkere pan neemt, bestel dan ook de versie met donkere scherf. Mocht je de zaag in de pan moeten zetten, dan zie je in ieder geval niet een knalrood zaagvlak.
Enige plek waar je dat kan zien is de rand toch. De rand werk je bij een fatsoenlijk huis toch ook iets netter af neem ik aan?

Wij hebben de actua antraciet van wienerberger. Lijkt erg veel op de monier signy finnez. Erg mooie dakpannen, vind het jammer dat er allemaal zonnepanelen op gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
@aiking: ik heb thuis een tiental monsters liggen, allemaal in het zwart of donker antraciet.

Bij mij ging de keuze tussen de Monier's Tuile Plat en Fontenelle (enige verschil is de grootte), beide in het zwart. De zwarte versie heeft altijd een donkere scherf. Mijn architect adviseert om de pannen meer over mekaar te laten leggen, net zoals bij jou. :-)

@xminator: de Weinberger Actua is een mooie dakpan. Door de subtiele afvlakking oogt het net anders dan een meer vlakke dakpan. Iets speelser, maar ook net iets minder strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
xminator schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:48:
[...]

Enige plek waar je dat kan zien is de rand toch. De rand werk je bij een fatsoenlijk huis toch ook iets netter af neem ik aan?
Bij aansluitingen met dakdoorvoeren (schoorstenen, ontluchting, ventilatie), dakkapellen en -ramen of kilkepers. Je hebt bij sommige versies ook (halve) eindpannen, maar soms kom je gewoon niet lekker uit, en bij killen ontkom je er niet aan.
Wij hebben de actua antraciet van wienerberger. Lijkt erg veel op de monier signy finnez. Erg mooie dakpannen, vind het jammer dat er allemaal zonnepanelen op gaan komen.
Geen in-dak?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-06 07:40
2 zaterdagen, een zere rug, 450 boompjes, 2 aanhangers potgrond, 2 aanhangers grasplaggen, 200 meter betonbandjes en 4 kratten bier verder...... Maar de beukenhaag zit erin _/-\o_ _/-\o_ *O* *O*

Nog een metertje of 30 betonbandjes zetten (rechts naast de oprit op onderstaande foto) en een beetje bijwerken en dan zijn we klaar :P

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/x0xlsp.jpg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-06 16:53

GerritGekke

Gamechanger

Sturgeon22 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 22:11:
Ik kreeg vandaag een bericht van de aannemer dat de gemeente in de omgevingsvergunning de volgende eis heeft opgenomen:
"Indien er voor de fundering palen noodzakelijk zijn dienen deze in de grond gevormd te worden aangebracht. Indien door een trillings- en risicoberekening conform SBR meet- en beoordelingsrichtlijn A “schade aan gebouwen” aangetoond wordt dat met een ander sys-teem geen schade in de omgeving wordt verwacht kan ook akkoord gegaan worden met een andere manier van funderen. Wel dient deze methode, en de manier waarop de risi-co’s tijdens werkzaamheden beheerst worden, vooraf door ons geaccordeerd te worden."

De aannemer geeft aan dat boorpalen ongeveer 2x zo duur zijn als regulier heiwerk en hij heeft een offerte gemaakt voor het uitvoeren van een trillingsprognose en het ophangen van twee trillingsmeters bij de buren tijdens het heiwerk. Deze offerte was echter nogal $$$. Heeft iemand ervaring met een dergelijke eis en hoe is dat toen opgelost? Iemand een adres die de trillingsprognose en metingen kan uitvoeren voor een normale prijs?
Ik hoop dat je er nog wat aan hebt. Volgens mij kan en mag een gemeente dit niet eisen. Mogelijke schade is namelijk privaat rechterlijk, hier heeft de gemeente weinig over te melden. Echter wel iets om rekening mee te houden, maar als het goed is heeft een aannemer hier een CAR verzekering voor.
Andere mogelijk oplossing is om een deel voor te boren, mocht er een bepaalde laag zijn welke “cruciaal” zou kunnen zijn. Dat zou trillingen in bepaalde lagen kunnen voorkomen/reduceren. Kost natuurlijk ook wat extra, maar waarschijnlijk stukken goedkoper als avegaar.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Grolsch schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:41:
2 zaterdagen, een zere rug, 450 boompjes, 2 aanhangers potgrond, 2 aanhangers grasplaggen, 200 meter betonbandjes en 4 kratten bier verder...... Maar de beukenhaag zit erin _/-\o_ _/-\o_ *O* *O*

Nog een metertje of 30 betonbandjes zetten (rechts naast de oprit op onderstaande foto) en een beetje bijwerken en dan zijn we klaar :P

[afbeelding]
Respect dat je het zelf doet :D

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51
@Grolsch nu nog een brede oprit. In het gras parkeren kan natuurlijk niet. :N :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
CrashOne schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:23:
[...]

Respect dat je het zelf doet :D
Met behulp van een tuinman en gemiddeld 1 mannetje extra :P

Gemiddeld 2 zaterdagen werk met 3 personen :)

Valt me nog niet tegen voor een kleine 100 meter beukenhaag met bijbehorende betonbandjes en afplaggen :9
Señor Sjon schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:27:
@Grolsch nu nog een brede oprit. In het gras parkeren kan natuurlijk niet. :N :P
Het grasveld voor is al een aardig "knollen" veld aan het worden. Allemaal opgebrachte grond en is her en der aardig verzakt, dus dat is een projectje voor later dit jaar.

Oprit is 3,5 meter breed, normaal gesproken breed genoeg, en ik heb parkeerplek voor 6 á 7 auto's op eigen grond, alleen nu stond er van alles in de weg (aanhanger, apparatuur) vandaar dat iemand hem in het gras had geparkeerd :+

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 26-03-2018 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dubbele oprit ftw, heb hem thuis ook. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik weet niet wat de afmeting voor een dubbele oprit is, maar dit is voor ons breed genoeg, het is geen vrachtwagenstalling bij ons :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:13

Wailing_Banshee

You're Next

Señor Sjon schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:48:
Dubbele oprit ftw, heb hem thuis ook. :+
Ik zou ook niet meer anders willen!
Grolsch schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:51:
Ik weet niet wat de afmeting voor een dubbele oprit is, maar dit is voor ons breed genoeg, het is geen vrachtwagenstalling bij ons :P
Ik ook niet, maar zolang er twee auto's naast elkaar kunnen staan (en de autodeur dan ook nog open kan), ben ik tevreden :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Meter of 6-7 breed hebben we hier. Zo heb je een parkeerstrook en kan je er makkelijk langs. Plus een blind paart (lees kind die leert fietsen) heeft minder kans iets duurs te raken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zoals eerder aangegeven kunnen wij los van de oprit 6 á 7 auto's kwijt, dus "normaal" gesproken parkeert men niet op de oprit, ik zou het jammer van onze tuin vinden om er een 6 á 7 meter brede oprit van te maken. Zonde van het aangezicht in ons geval.

Oprit is lang genoeg om kinderen te leren fietsen, daar zijn wij afgelopen maand achter gekomen toen onze zoon (3) spontaan geen zijwieltjes meer wou :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij

[afbeelding]
Ik heb er 350 gezet. Wel paar maten groter, planten van 150cm.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:06:
[...]

Ik heb er 350 gezet. Wel paar maten groter planten van 150cm.
Mooi klusje :P

Heb je foto's :? Zeggen altijd meer als tekst 8)

p.s. WP al aan het draaien :? Ging je vandaag toch in bedrijf stellen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:07:
[...]

Mooi klusje :P

Heb je foto's :? Zeggen altijd meer als tekst 8)

p.s. WP al aan het draaien :? Ging je vandaag toch in bedrijf stellen :?
Foto niet bij de hand. Komt zsm.

Pomp wordt straks gestart. Electricien is nog bezig met de meterkast.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:15:
[...]

Foto niet bij de hand. Komt zsm.

Pomp wordt straks gestart. Electricien is nog bezig met de meterkast.
Succes en als je problemen hebt post ff in het L/W WP topic, meestal is daar altijd wel iemand paraat om je per direct te helpen :P

Bij mij ging het opstarten destijds ook niet helemaal van een leien dakje, en dan is het toch prettig om wat "experts" achter de hand te hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Artbij schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:06:
[...]

Ik heb er 350 gezet. Wel paar maten groter, planten van 150cm.
Zag dat je behoorlijke hoge planten had neergezet ja. Vindt je 't niet jammer dat je aan de voorkant zoveel zicht weg neemt? Zet je een leuk huis en dan heb je er maar beperkt zicht op vanaf de weg... of geen zin in binnenkijkers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
JaxMcFadden schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:01:
[...]

Zag dat je behoorlijke hoge planten had neergezet ja. Vindt je 't niet jammer dat je aan de voorkant zoveel zicht weg neemt? Zet je een leuk huis en dan heb je er maar beperkt zicht op vanaf de weg... of geen zin in binnenkijkers?
Ik bouw voor mezelf, niet voor de mensen die langsrijden. En zo hoog is het niet, je kunt het huis nog goed zien, maar minder goed zien wat ik of mensen van mijn gezin aan het doen zijn. De hoogte is vooral voor privacy, maar ook om de kinderen veilig te houden. Die moeten niet zomaar de straat op kunnen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefke
Zo, vandaag zijn water en electra aangesloten, twee weken voor ik gevraagd had :) Enexis bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

[afbeelding]
Je huis doet het goed op deze foto. :)
Als ik je dakkapellen zie, denk ik gelijk aan zinken zijkanten in plaats van hout. Dat nog in overweging gehad bij de bouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Leuk, iedereen aan het planten :)
De lange haag had ik vorig jaar al gezet, maar zaterdag nog een stukje van 9 meter met prunus gedaan. Ik dacht, leuk, doen we ze van anderhalve meter hoog, heb je direct profijt, maar die dingen wegen wel serieus dan! En met 9 meter is de aanhanger direct vol. Maar ben blij dat ik het gedaan heb, je hebt veel eer van je werk met die dingen.
Komend weekend nog de sprinklers plaatsen, en dan midden april wat gras leggen. Maar dat is gelukkig niet zo veel als bij jullie :-D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
orf schreef op maandag 26 maart 2018 @ 18:26:
[...]

Je huis doet het goed op deze foto. :)
Als ik je dakkapellen zie, denk ik gelijk aan zinken zijkanten in plaats van hout. Dat nog in overweging gehad bij de bouw?
Tnx, nee niet aan gedacht, want is niet echt mijn ding die grote zinken vlakken aan een woning.

Afbeeldingslocatie: https://www.ruiterdakkapellen.nl/Files/Billeder/Ruiter/Content/Zinken-dakkapel-bekleding.jpg

Ik vind het niet mooi (smaken verschillen)

Onze carport en veranda (niet te zien op deze foto) zijn ook van Douglas hout, vandaar dat we de dakkapellen ook zo uitgevoerd hebben.

Nog 2 puntjes die mij storen op deze foto, 1 = de Kachelpijp, hier moet nog een schoorsteen omheen die al een half jaar klaar staat bij de aannemer om erop gezet te worden en 2 = de warmtepomp zo in het zicht, hier komt nog een "bouwwerkje" omheen :P

Voor de rest moet de tuin nog verder aangekleed worden met bomen en planten, maar dat komt vanzelf :P

Ook wil ik nog 2 poeren laten metselen met een soort van poort, maar ook dat is fase 2, de schutbuis ligt er al :)

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 26-03-2018 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik vind het een heel charmante woning om te zien @Grolsch , zeker ook als die schoorsteen er op staat.
Ik zou alleen ooit nog eens overwegen die lampen bij de voordeur te vervangen door wat grotere exemplaren. Die vallen nu een beetje weg. Maar dan ben ik wel aan het muggenziften :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
GerritGekke schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:56:
[...]

Ik hoop dat je er nog wat aan hebt. Volgens mij kan en mag een gemeente dit niet eisen. Mogelijke schade is namelijk privaat rechterlijk, hier heeft de gemeente weinig over te melden. Echter wel iets om rekening mee te houden, maar als het goed is heeft een aannemer hier een CAR verzekering voor.
Andere mogelijk oplossing is om een deel voor te boren, mocht er een bepaalde laag zijn welke “cruciaal” zou kunnen zijn. Dat zou trillingen in bepaalde lagen kunnen voorkomen/reduceren. Kost natuurlijk ook wat extra, maar waarschijnlijk stukken goedkoper als avegaar.
Je opmerking over voorboren is correct, dat zie je ook regelmatig. Maar er zijn toch echt gemeenten die al jarenlang als keiharde eis hebben dat je (in een bepaalde wijk) geen heipalen mag toepassen. Steenbergen kan ik me herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rtificial schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 06:36:
Ik vind het een heel charmante woning om te zien @Grolsch , zeker ook als die schoorsteen er op staat.
Ik zou alleen ooit nog eens overwegen die lampen bij de voordeur te vervangen door wat grotere exemplaren. Die vallen nu een beetje weg. Maar dan ben ik wel aan het muggenziften :)
Tnx, ze lijken inderdaad redelijk "iel" en toch was het de grootste variant die mijn vrouw destijds (betaalbaar) kon vinden.

Maar om mij hadden ze ook wel wat groter gemogen, maar ze zitten er nu aan, dus ze moeten nog maar ff blijven zitten :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:23
Mooi om die tuinen te zien. Wij gaan het volgende plantseizoen aan de slag, eerst maar eens beginnen met de bouw van het huis. We houden het bewust simpel vanwege het grote totale oppervlak van de kavels (ca 1800 m2). Dus veel gras, weinig borders en een aantal hagen. Mijn vrouw wil graag een moestuin en ik een hakhoutsingel aan de achterzijde. Ook zullen we nog wat boompjes moeten planten ivm de bestemmingsplanwijziging.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Gefeliciteerd, mooie lap. Wij gaan hetzelfde doen, veel gras, wat borders met vnl. hoge grassen, klein moestuintje, wat niveauverschil Lekker strak en eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Hier ook voor dezelfde redenen om dezelfde inrichting gekozen :P

Vooral veel gras en een Robomow :P

Verder een hek achter het huis zodat de kroost (1+3) niet onbewust in de sloot gaat zwemmen.

Stukje bij beetje zullen we de tuin verder aan gaan kleden, maar nu is het goed bij te houden, ik schat zo'n uur of 2 á 3 in de week werk om alles bij te houden.

Ik vind een keer in de tuin werken niet erg, maar als ik vrij ben zit ik liever in de tuin als erin werken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Voor tuinen hebben we inmiddels: Het grote tuinen, balkons en plantentopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik heb een goede kweker hier in de buurt gevonden die voor een goed bedrag planten levert. Ik heb een ontwerp laten maken. Ik dacht ook volgend jaar de tuin te gaan doen, maar mbt de kosten valt het me zoveel mee, dat ik het nu gewoon al ga doen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Tijdje geleden zag ik iemand een link posten naar een duitse site met kozijnen en prijzen. Ik kan hem alleen niet meer vinden, kan iemand die nog eens posten?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
www.evofenster.com en www.fensternorm.com ?
Beide Oostenrijks, close enough?

Zo! Dat is een flinke lap, @Joris748 !

Hier wordt deze week (EINDELIJK) de omgevingsvergunning ingediend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
bartvb schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 09:58:

Moeizaam proces? Bij ons ook... En nu ligt de vergunning al 3 weken bij de gemeente, gaan ze ons om informatie vragen die ze bij onze buren (die hebben gisteren hun vergunning gekregen) niet hebben gevraagd (buren bouwen in hetzelfde bouwsysteem)... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:11:
[...]

Moeizaam proces? Bij ons ook... En nu ligt de vergunning al 3 weken bij de gemeente, gaan ze ons om informatie vragen die ze bij onze buren (die hebben gisteren hun vergunning gekregen) niet hebben gevraagd (buren bouwen in hetzelfde bouwsysteem)... |:(
Moeilijk is het toch niet? 3 weken is niets, vaak vragen ze pas na 6 weken om meer info.... Dan krijg je er meteen een verlenging bij ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Het was heel lastig om een vergunning aan te vragen ja. Je moet aan alle dode paarden trekken om te zorgen dat er (tijdig) iets gebeurd.

En dit euvel wat nu oppopt hebben we uitgebreid besproken met architect, leverancier, constructeur én gemeente vóór de aanvraag, en tóch krijg ik vandaag dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Tja de gemeente hier doet je er willekeurig nog een bibob toets bij kado als je huis >250.000€ hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 27-03-2018 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
bartvb schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 09:58:

We waren 2 jaar geleden op zoek naar een bouwkavel van ca 500-600 m2. Ergens is het misgegaan ;)

Beschikbare kavels waren veel kleiner en minder geschikt om vrijstaand te bouwen of veel groter en veel te duur voor ons.

Toen liepen we bij toeval tegen een weitje aan, wat geschikt was voor een ruimte-voor-ruimte kavel. Is een verhaal van de lange adem geworden, maar het is nu een kwestie van tijd dat de bestemmingsplanwijziging onherroepelijk is. En als je dan de kans krijgt om in het verlengde van het kavel nog een stukje weiland bij te kopen ...

In totaal komen we uit op een kleine 1800 m2. Ik ga het robomower topic maar eens in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Vandaag was de W instalateur bezig.

Hybalance plus leidingen

Hybalance plus leidingen voor de qualityflow lagen er al in en nu was hij bezig met de koud water leidingen. Dat zijn uponor buizen.

Ze komen zo te zien netjes gemonteerd op rails te zitten. Dit wordt dan een koof op de overloop waar ze in lopen. Ook de vloerverdeler voor de 1e verdieping komt daarin met een inpectieluik neem ik aan.

[ Voor 50% gewijzigd door jacovn op 30-03-2018 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

D-e-n schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 08:18:
[...]

Je opmerking over voorboren is correct, dat zie je ook regelmatig. Maar er zijn toch echt gemeenten die al jarenlang als keiharde eis hebben dat je (in een bepaalde wijk) geen heipalen mag toepassen. Steenbergen kan ik me herinneren.
Dat zou dan misschien kunnen als de gemeente een beleid door het college laat vaststellen. Het bouwbesluit en WABO zeggen hier verder niets over. Of ze moeten een paraplu artikel gebruiken met een rotsmoes. Anders is het niets meer dan een advies. Geen moetje m.i.!

Maar als het aannemelijk is wanneer er door het heien schade ontstaat aan andermans gebouw, dan heeft de aannemer wel een probleempje. Maar probeer dit maar eens te bewijzen, achter lastig. De aannemer zal dit risico wel naar de opdrachtgever willen afschuiven!
jacovn schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 17:06:
Vandaag was de W instalateur bezig.

[afbeelding]

Hybalance plus leidingen voor de qualityflow lagen er al in en nu was hij bezig met de koud water leidingen. Dat zijn uponor buizen.

Ze komen zo te zien netjes gemonteerd op rails te zitten. Dit wordt dan een koof op de overloop waar ze in lopen. Ook de vloerverdeler voor de 1e verdieping komt daarin met een inpectieluik neem ik aan.
Mooie ventilatie kanalen. Laat je ook dempers op de toevoer zetten i.v.m. geluid?

[ Voor 27% gewijzigd door GerritGekke op 27-03-2018 18:35 ]

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
GerritGekke schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 18:32:

[...]

Mooie ventilatie kanalen. Laat je ook dempers op de toevoer zetten i.v.m. geluid?
Centrale invoer bij Itho qualityflow. Daar komt een demper op. Dit zijn alleen afzuig ventilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
@GerritGekke Past dat, dempers in de breedplaatvloer?

Hier staat overigens in het koopcontract (van de gemeente) dat we niet mogen heien.

@Joris748 Nice! Zo'n lap grond is hier (stad) geen optie zonder het budget te verveelvoudigen :) Lekker zeg! Robotmaaier lijkt me idd geen overbodige luxe :)

Omgevingsvergunning aanvragen is op zich geen rocketscience. Hier zat de complexiteit voor 98% in het internet gebeuren. We gaan zes woningen bouwen met particulieren dus dat geeft wel wat 'afstemmingsuitdagingen' :) Stapje voor stapje... Alleen hadden we ondertussen twee jaar geleden al klaar kunnen zijn, daar moet ik maar niet te vaak over nadenken.

Zag net wel wat nieuwe plaatjes voorbij komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3lGemUHFqxPrlzwbPtwY3ynr/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0Ni77KNEFpkWz2BJPFwk5on9/thumb.png

Onze woning is de tweede, nu vooral bezig met materialisering. Plan is MBI GeoStylistics Shaded Gray voor het hoofdvolume en stucwerk (RAL 6012) voor het nevenvolume.

Het dak komt helemaal vol met PV en misschien zonnecollectoren, daar zoeken we nog een betaalbare optie voor. Op dit moment staat er tig m2 aan EPDM in de begroting, dat is nogal overdreven als 95% van die EPDM nooit een straaltje zonlicht gaat zien. @jerh had daar een mooie oplossing voor, kijken of ik de aannemer daar warm voor krijg. Ook altijd geinteresseerd in alternatieve oplossingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Quick question.
We hadden vanaf 29-11-2017 de kavel in eigendom.
Nu bezig met belastingaangifte over 2017.
Daar staat dat ik zelf de waarde van de woning inclusief grond moet (laten) schatten.
Uitgaande van de waarde die de woning op 1 januari 2016 zou hebben gehad...

Uhhhhh hoe dan?
Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
bartvb schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 19:58:

Hier staat overigens in het koopcontract (van de gemeente) dat we niet mogen heien.

@Joris748 Nice! Zo'n lap grond is hier (stad) geen optie zonder het budget te verveelvoudigen :) Lekker zeg! Robotmaaier lijkt me idd geen overbodige luxe :)

Omgevingsvergunning aanvragen is op zich geen rocketscience. Hier zat de complexiteit voor 98% in het internet gebeuren. We gaan zes woningen bouwen met particulieren dus dat geeft wel wat 'afstemmingsuitdagingen' :) Stapje voor stapje... Alleen hadden we ondertussen twee jaar geleden al klaar kunnen zijn, daar moet ik maar niet te vaak over nadenken.

Zag net wel wat nieuwe plaatjes voorbij komen:

[afbeelding]
[afbeelding]

Onze woning is de tweede, nu vooral bezig met materialisering. Plan is MBI GeoStylistics Shaded Gray voor het hoofdvolume en stucwerk (RAL 6012) voor het nevenvolume.

Het dak komt helemaal vol met PV en misschien zonnecollectoren, daar zoeken we nog een betaalbare optie voor. Op dit moment staat er tig m2 aan EPDM in de begroting, dat is nogal overdreven als 95% van die EPDM nooit een straaltje zonlicht gaat zien. @jerh had daar een mooie oplossing voor, kijken of ik de aannemer daar warm voor krijg. Ook altijd geinteresseerd in alternatieve oplossingen :)
For what it's worth: Ik was van de week bij mijn woning in aanbouw.
Dak werd bedekt, in mijn geval bitumen.
Dus ik vraag de dakbedekker op dat moment of ik niet beter epdm had kunnen nemen.
Zijn antwoord was een stellige nee.
Hij is al 19 jaar werkzaam als dakbedekker en heeft in het verleden ook vaker Epdm toegepast.
Zijn verhaal is dat al die lange garanties die ze op het product zelf geven los staan van de levensduur van het uiteindelijk toegepaste product.
Kortom volgens hem is het niet het geld waard.

For what it's worth he... Zo veel mensen zo veel meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

bartvb schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 19:58:

Dat is inderdaad ook nog een mogelijkheid, maar dan is het privaat rechterlijk geregeld. Niet bestuursrechtelijk. Dat zijn “afspraken” die beide partijen zijn overeen gekomen.

Je kan in ieder geval geen flexibele demper gebruiken. Er zijn stevige dempers beschikbaar in diverse diameters, als de breedplaatvloer dik genoeg is zou die wellicht mogelijk zijn. Een vierkante variant heb ik niet eerder gezien.

Het mooiste is om er een te plaatsen voor de inlaat. Anders zou je ook een kunnen plaatsen dicht bij de wtw.

[ Voor 30% gewijzigd door GerritGekke op 27-03-2018 21:10 ]

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
mistaoutlaw schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:20:
Quick question.
Daar staat dat ik zelf de waarde van de woning inclusief grond moet (laten) schatten.

Uhhhhh hoe dan?
Wat is wijsheid?
Ik zou gewoon de grondwaarde excl btw nemen met een afslag van circa 5%. Uiteindelijk betaal je toch niks omdat het in aanbouw is.

Ik kreeg vandaag de ozb beschikking, daar hadden ze ongeveer hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
xminator schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:18:
[...]

Ik zou gewoon de grondwaarde excl btw nemen met een afslag van circa 5%. Uiteindelijk betaal je toch niks omdat het in aanbouw is.

Ik kreeg vandaag de ozb beschikking, daar hadden ze ongeveer hetzelfde.
Hi dank je wel. Doen we dat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
mistaoutlaw schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:20:
Quick question.

Uhhhhh hoe dan?
Wat is wijsheid?
Ik heb de WOZ gebruikt als 'waarde'. Die had ik namelijk al binnen. Grond stond 22-12-2017 op onze grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Laatst online: 10:35
Van collega's van het aannemersbedrijf waar ik werk heb ik het volgende begrepen: er is niets zo goedkoop dan gewone goedkope betonpannen met opdak PV-panelen. Als je toch het hele dak vol legt dan maakt het natuurlijk ook niet zo uit wat er onder de PV-panelen ligt, zeker als je het dak iets "verdiept" legt t.o.v. je buitenmuren. Je dak moet er wel schuin genoeg voor zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Ooit over gehad met mijn begeleider, uiteindelijk niet gedaan. Weet niet meer waarom.

Nu zie ik het dat het ten aanzien van je btw-teruggaaf ook een stuk voordeliger is als het geen in-dak oplossing is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
GerritGekke schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:03:

Je kan in ieder geval geen flexibele demper gebruiken. Er zijn stevige dempers beschikbaar in diverse diameters, als de breedplaatvloer dik genoeg is zou die wellicht mogelijk zijn. Een vierkante variant heb ik niet eerder gezien.

Het mooiste is om er een te plaatsen voor de inlaat. Anders zou je ook een kunnen plaatsen dicht bij de wtw.
Ik neem aan dat het geen flexibele dempers worden.

De invoer leidingen moeten door de technisch ruimte heen 230 cm afleggen voordat ze de muur bereiken waar ze door moeten om in trapgat te komen waar de inblaas komt te zitten.

Daar past met gemak een 1200 mm lange demper tussen.

De vraag is welke frequentie is hoorbaar en moet gedempt worden.
Is het de langs stromende lucht, of meer aannemelijk het ventilator geluid van de WTW unit.

Zo maar een kunstof versie opgezocht en die doet > 40 dB bij 1 KHz (160 mm diameter, 1500 mm lang)
http://www.colasit.nl/kunststof-geluiddempers/

En HRU ECO 300 maakt potentieel veel lawaai.

Lvl 3 Hoogste stand 1900 rpm 63,2 dBa
Lvl 2 Middenstand ECO 1526 rpm 49,8 dBa
Lvl 2 middenstand rpm min 1120 rpm 39.8 dBa

Dan is een goede demper niet verkeerd denk ik.

[ Voor 16% gewijzigd door jacovn op 28-03-2018 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:49

Daniel

Kapitein NCC-1701
Vraagje aan de warmtepomp-bouwers/eigenaren. Wij zijn aan het stoeien met de installaties. De bedoeling is dat alle installaties op een vliering met schuin dak worden geplaatst. De maximale hoogte hiervan is ongeveer 1,50 meter. Nu heeft de guy die de EPC-berekening heeft gemaakt een fout gemaakt door te rekenen met een Nefit EnviLine Tower-model dat 1,80m hoog is en dus niet op de vliering past. Bij dit model is de boiler geïntegreerd in het apparaat zodat je geen losse modules krijgt.

Nu bestaat er ook een model (EnviLine Bivalent) waarbij dat niet het geval is, en je dus een losse boiler moet plaatsen. Complicatie is dat de bijpassende 200 liter boiler die wij nodig hebben waarschijnlijk ook te hoog gaat zijn (en als het wel past is het zo krap dat er niet mee te werken valt). Nu bestaan er ook horizontale boilers van andere fabrikanten. Iemand daar ervaring mee? Voor zover ik het begrepen hebt werkt de warmtepomp-boiler combi zodanig dat de boiler wordt gevuld met water dat door de warmtepomp al is opgewarmd, en vervolgens door de boiler zelf op temperatuur wordt gehouden. Hierbij lijkt het mij dus redelijk irrelevant wát voor boiler dat is.

Het alternatief is op de 1e verdieping een kleine koof te maken waar die unit in gaat komen, maar dat kost woonruimte, en is dus niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
@aikink: heb je wellicht ook de Monier VI90 monokristal als indak overwogen? Deze integreren ontzettend mooi met de Tuile Plat.

Zo ja, wat waren je overwegingen om deze niet te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Daniel horizontale boilers zijn minder efficient en nemen veel meer ruimte in. Een staande 200 of 300l boiler neemt ongeveer de plek in van een wasmachine/droger op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Daniel schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:33:
Vraagje aan de warmtepomp-bouwers/eigenaren. Wij zijn aan het stoeien met de installaties. De bedoeling is dat alle installaties op een vliering met schuin dak worden geplaatst. De maximale hoogte hiervan is ongeveer 1,50 meter. Nu heeft de guy die de EPC-berekening heeft gemaakt een fout gemaakt door te rekenen met een Nefit EnviLine Tower-model dat 1,80m hoog is en dus niet op de vliering past. Bij dit model is de boiler geïntegreerd in het apparaat zodat je geen losse modules krijgt.

Nu bestaat er ook een model (EnviLine Bivalent) waarbij dat niet het geval is, en je dus een losse boiler moet plaatsen. Complicatie is dat de bijpassende 200 liter boiler die wij nodig hebben waarschijnlijk ook te hoog gaat zijn (en als het wel past is het zo krap dat er niet mee te werken valt). Nu bestaan er ook horizontale boilers van andere fabrikanten. Iemand daar ervaring mee? Voor zover ik het begrepen hebt werkt de warmtepomp-boiler combi zodanig dat de boiler wordt gevuld met water dat door de warmtepomp al is opgewarmd, en vervolgens door de boiler zelf op temperatuur wordt gehouden. Hierbij lijkt het mij dus redelijk irrelevant wát voor boiler dat is.

Het alternatief is op de 1e verdieping een kleine koof te maken waar die unit in gaat komen, maar dat kost woonruimte, en is dus niet ideaal.
Kort samengevat begrijp ik dat je een WP voorzien hebt met ingebouwde 200 liter SWW boiler, maar dat deze te hoog is.

Ik ken de Nefits niet uit mijn hoofd, maar bij de meeste WP's kun je ook een losse SWW boiler aansluiten op de binnenunit van de WP en deze dmv een 3-weg-klep verwarmen.

Als ik rond neus vind ik wel boilers die aan jou max afmeting voldoen, bijvoorbeeld deze:

https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-3970.html?l=en

hoogte = 1450mm
zit een wisselaar in met 2,5m2 oppervlakte
inhoud 200 liter

Is dit een idee :?

Een horizontale boiler moet je eigenlijk niet willen, is slecht voor de gelaagdheid van een SWW boiler.

De term "bivalent" die jij noemt doet mij vermoeden dat deze samenwerkt met een CV ketel :? Is dat wel de bedoeling :?

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 28-03-2018 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
xminator schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:06:
[...]
Nu zie ik het dat het ten aanzien van je btw-teruggaaf ook een stuk voordeliger is als het geen in-dak oplossing is..
Kun je dat toelichten (of linkje waar e.e.a. is uitgelegd)? Je zou toch zeggen dat zonnepanelen zonnepanelen zijn, ongeacht of ze nou op of in het dak liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@anboni ik kan zo snel geen linkje vinden, maar ik heb ook ooit ergens gehoord/gelezen dat je geen (of minder :? ) BTW terug krijgt als je PV gebruikt als dakbedekking i.p.v. dakpannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Grolsch schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:23:
[...]

Kort samengevat begrijp ik dat je een WP voorzien hebt met ingebouwde 200 liter SWW boiler, maar dat deze te hoog is.

Ik ken de Nefits niet uit mijn hoofd, maar bij de meeste WP's kun je ook een losse SWW boiler aansluiten op de binnenunit van de WP en deze dmv een 3-weg-klep verwarmen.

Als ik rond neus vind ik wel boilers die aan jou max afmeting voldoen, bijvoorbeeld deze:

https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-3970.html?l=en

hoogte = 1450mm
zit een wisselaar in met 2,5m2 oppervlakte
inhoud 200 liter

Is dit een idee :?

Een horizontale boiler moet je eigenlijk niet willen, is slecht voor de gelaagdheid van een SWW boiler.

De term "bivalent" die jij noemt doet mij vermoeden dat deze samenwerkt met een CV ketel :? Is dat wel de bedoeling :?
Ja, onze installatie gaat ook een CV-ketel hebben om piekbelasting op te vangen (2 badkamers, veel oppervlak). Een kleinere boiler en simpelweg vaker de CV gebruiken is geen optie omdat we dan misschien de EPC niet meer halen.
Ben overigens niet getrouwd met Nefit, een ander merk kan ook een optie zijn. De losse 193 liter warmtepompboiler van Vaillant is 134 cm hoog en zou dus wel moeten kunnen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Wie kan mij vertellen wat deze strips op de stelkozijnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vdQcEIe03E5Q0qDdoP1lPQRB/full.jpg

Boven mijn glazen pui hebben ze met hout het e.e.a. Getimmerd tussen stelkozijn en verdiepingsvloer.
Is dit hoe het hoort?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OdJIU1ZZcMFfCfL2gEBTCWEM/full.jpg

[ Voor 81% gewijzigd door mistaoutlaw op 28-03-2018 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Grolsch schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:33:
@anboni ik kan zo snel geen linkje vinden, maar ik heb ook ooit ergens gehoord/gelezen dat je geen (of minder :? ) BTW terug krijgt als je PV gebruikt als dakbedekking i.p.v. dakpannen.
Zie pagina 5:

https://www.rijksoverheid...culieren-met-zonnepanelen

Voor het dak van ons huis ben ik dan benieuwd hoe de regels geïntepreteerd worden. Het platte dak van de eerste verdieping is geïsoleerd en waterdicht. Het zadeldak daarboven dient alleen als zonwering en montageframe voor de zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-06 16:46
anboni schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:28:
[...]

Kun je dat toelichten (of linkje waar e.e.a. is uitgelegd)? Je zou toch zeggen dat zonnepanelen zonnepanelen zijn, ongeacht of ze nou op of in het dak liggen?
https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen

In het gele kader halverwege.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:43

NDF82

Doomed Space Marine

mistaoutlaw schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:41:
Wie kan mij vertellen wat deze strips op de stelkozijnen zijn?

[afbeelding]
Wij hebben ook van dit soort kunststof afwerkstrips maar dan over de hele breedte van het stelkozijn. Deze zijn in de kleur van het kozijn en maskeren de overgang van kozijn naar stelkozijn.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Pffft.. leuker kunnen ze het niet maken, makkelijker blijkbaar ook nog steeds niet |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
anboni schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:28:
[...]

https://www.rijksoverheid...culieren-met-zonnepanelen

In dit document staat het volgende:
''U heeft op uw woning zonnepanelen laten aanbrengen die tegelijkertijd de functie vervullen van dakbedekking3 (zogenoemde geïntegreerde zonnepanelen). Op dit moment komt dat alleen bij uitzondering voor. U mag in dat geval slechts een deel van de BTW in aftrek brengen die voor de aanschaf en installatie van de zonnepanelen aan u in rekening is gebracht. U heeft in dit geval geen recht op aftrek van de BTW voor het privégebruik. In de wet is namelijk een aftrekbeperking opgenomen voor privégebruik voor uitgaven met betrekking tot onroerende zaken, zoals uw woning. Daar staat tegenover dat u ook geen BTW hoeft te voldoen over de door uzelf opgewekte en gebruikte stroom. Geïntegreerde zonnepanelen hebben naast de functie van het opwekken van stroom ook de functie van dakbedekking. Het gebruik voor die functie (dakbedekking) en het gebruik voor het opwekken van stroom die meteen privé wordt gebruikt, wordt voor de BTW aangemerkt als privégebruik. Alleen de opgewekte stroom die u aan uw energiebedrijf levert geldt als gebruik voor belaste prestaties. De BTW die drukt op de aanschaf en installatie mag voor dat deel als voorbelasting in aftrek worden gebracht.''

Daarnaast hebben ze ook een rekenvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Daniel schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:41:
[...]

Ja, onze installatie gaat ook een CV-ketel hebben om piekbelasting op te vangen (2 badkamers, veel oppervlak). Een kleinere boiler en simpelweg vaker de CV gebruiken is geen optie omdat we dan misschien de EPC niet meer halen.
Ben overigens niet getrouwd met Nefit, een ander merk kan ook een optie zijn. De losse 193 liter warmtepompboiler van Vaillant is 134 cm hoog en zou dus wel moeten kunnen passen.
Je krijgt dus een hybride installatie (WP met CV) :? Wat moet je dan met een boilervat :? Dan kun je toch gewoon de CV ketel het warme SWW laten maken :?

Ik zou anno 2018 geen hybride situatie meer doen, maar direct een goede WP erin. Je kunt nu € 2500,00 besparen door geen gas / CV ketel te nemen, dit staat verder los van de discussie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
mistaoutlaw schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:41:
Boven mijn glazen pui hebben ze met hout het e.e.a. Getimmerd tussen stelkozijn en verdiepingsvloer.
Is dit hoe het hoort?

[afbeelding]
Wij hebben allemaal latijen boven ramen en deuren. Nu sluit stelkozijn daar ook niet naadloos op aan, maar dat zijn kleine spleetjes.
Waar geen betonnen latij ligt is bij de schuifpui en keukenraam welke onder Veranda komen te zitten.
Mij werd verteld dat dit met die Veranda te maken heeft. Wellicht niet goed gekeken en ligt er nu een stalen latij inmiddels. Ik zal kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Wanneer hebben jullie de bestrating gedaan / laten doen?

Tijdens of na de afbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Joris748 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:59:
Wanneer hebben jullie de bestrating gedaan / laten doen?

Tijdens of na de afbouw?
Ik plan het na de afbouw te doen, de NUTs komt bij ons (veel) te laat waarschijnlijk en daar wordt je straatje niet beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
jacovn schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:35:
[...]

Wij hebben allemaal latijen boven ramen en deuren. Nu sluit stelkozijn daar ook niet naadloos op aan, maar dat zijn kleine spleetjes.
Waar geen betonnen latij ligt is bij de schuifpui en keukenraam welke onder Veranda komen te zitten.
Mij werd verteld dat dit met die Veranda te maken heeft. Wellicht niet goed gekeken en ligt er nu een stalen latij inmiddels. Ik zal kijken.
Wij hebben ook overal betonnen latijen.
Het plaatje is echter van een glazen hoek waar een stalen balk boven zit.
Is het dan ook logisch dat ze het met timmerwerk dichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
mistaoutlaw schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:10:
[...]

Wij hebben ook overal betonnen latijen.
Het plaatje is echter van een glazen hoek waar een stalen balk boven zit.
Is het dan ook logisch dat ze het met timmerwerk dichten?
Die latei is om de zaak erboven te dragen. Steen op stelkozijn doen ze denk ik niet, vast niet bedoeld voor die belasting.

Het lijkt me verder dat het stelkozijn ook aan dat hout hangt. Anders zou het uiteindelijke kozijn daar ook "los" zitten. Ik zou het de bouwer vragen, doe ik ook als het mij niet duidelijk is.

Ik vind het wel een aandachtpunt om het daar goed luchtdicht te krijgen, en ook geen koudebrug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
jacovn schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:17:
[...]

Die latei is om de zaak erboven te dragen. Steen op stelkozijn doen ze denk ik niet, vast niet bedoeld voor die belasting.

Het lijkt me verder dat het stelkozijn ook aan dat hout hangt. Anders zou het uiteindelijke kozijn daar ook "los" zitten. Ik zou het de bouwer vragen, doe ik ook als het mij niet duidelijk is.

Ik vind het wel een aandachtpunt om het daar goed luchtdicht te krijgen, en ook geen koudebrug.
Het ging mij inderdaad om je laatste opmerking.
Dat het geen koudebrug wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Bij ons zijn het nu nog gaten. De vloeren zijn er vorige week donderdag op gekomen. Het kan zijn dat er nu ook iets onder is gemaakt.

Veranda aanhechting

Het lijkt echter half of de balken die de vloer dragen daar ook haast onder zitten. Kan dus zijn dat het nog even duurt.

edit: het zijn nog grote gaten en de bouw opzichter was gisteren niet op de locatie dus ik kon het niet vragen.

[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 30-03-2018 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Grolsch schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:20:
[...]

Je krijgt dus een hybride installatie (WP met CV) :? Wat moet je dan met een boilervat :? Dan kun je toch gewoon de CV ketel het warme SWW laten maken :?

Ik zou anno 2018 geen hybride situatie meer doen, maar direct een goede WP erin. Je kunt nu € 2500,00 besparen door geen gas / CV ketel te nemen, dit staat verder los van de discussie :+
Hybride installatie is inderdaad het plan. Als ik al het warm water van de CV moet betrekken haal ik de EPC norm niet meer, vandaar de boiler (PV genoeg om die te draaien) Gas komt er in voor het koken - nu zijn daar ook wel andere oplossingen voor met losse tanks zodat je verwarming full electric kan worden maar ik hou het graag simpel.

Specifieke oplossing moet toch nog met de installateur naar gekeken worden, dit zijn de uitgangspunten voor de aanbesteding - aannemer mag binnen dat plan best met alternatieven komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Daniel schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:37:
[...]

Hybride installatie is inderdaad het plan. Als ik al het warm water van de CV moet betrekken haal ik de EPC norm niet meer, vandaar de boiler (PV genoeg om die te draaien) Gas komt er in voor het koken - nu zijn daar ook wel andere oplossingen voor met losse tanks zodat je verwarming full electric kan worden maar ik hou het graag simpel.

Specifieke oplossing moet toch nog met de installateur naar gekeken worden, dit zijn de uitgangspunten voor de aanbesteding - aannemer mag binnen dat plan best met alternatieven komen.
Dus de EPC berekening wordt beter als je SWW gaat maken met een boiler i.p.v. CV :? Jij noemt het simpel maar ik vind het maar complex :P

Waarom wil je überhaupt een WP :? Financieel kijk je blijkbaar niet naar :?

Ik zou (nogmaals) zeggen, ga voor de goede manier (WP only), en als je toch gas wilt neem een fatsoenlijke CV ketel en los je EPC probleem op met een paar PV panelen.

Wat jij wilt gaat je vies veel extra geld kosten, en waarom :? Om een EPC norm te halen :?

Pagina: 1 ... 43 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic